Het grootste verschil tussen DDR3 en DDR4 zal in het begin vooral moeten komen door het gemakkelijker te implementeren quad-channel, dan van daadwerkelijke kloksnelheden. Het maar 1 bankje geheugen nodig hebben per kanaal, is op het moment het grootste voordeel.madmaxnl schreef op zondag 29 juni 2014 @ 16:23:
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe APU's het gaan doen met snel DDR4 geheugen.
Verwijderd
Een alternatief hiervoor zijn gebruikte / op de plank liggende Grafische kaarten als de HD5750 en HD5770.dahakon schreef op zondag 29 juni 2014 @ 09:32:
Klinkt op zich leuk natuurlijk, maar een 'snelle' PCI-E kaart die Mantle ondersteunt kost je toch al minimaal rond de 100 euro. Dat wil zeggen, alles tot de R7-260X is relatief zinloos als aanschaf, omdat het amper tot niet sneller is dan de snelste Kaveri (R7-250X met gDDR5 is wel behoorlijk sneller, maar weer amper goedkoper dan de 'veel' snellere 260X). Bovendien ondersteunt Kaveri ook Mantle.
Uiteindelijk komt het er natuurlijk op neer dat alles af hangt van je bedoelingen met het systeem.
Vaak al te koop in de V&A / MP voor bedragen rond de 3 tientjes.
Met +/-10 Watt extra Idle verbruik gaan de Grafische prestaties er dan op vooruit met ruim een factor 2.
@Moderator hieronder: Nee, het gaat primair om de beperkte kostprijs + extra (financieel lonende) prestatie.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2014 14:39 ]
ik hoop van harte dat dit niet de aanzet was tot de zoveelste nutteloze discussie over idle verbruik... Of een poging daartoe.
Wat bedoel je hier precies mee? Is dit nieuw voor DDR4 of wat? Dit is nu toch ook of begrijp ik het dan verkeerd in de zin dat één reepje DDR4 RAM al van alle geheugen kanalen gebruik maakt? ergo je hebt niet twee reepjes ram nodig voor dualchannel, drie voor triplechannel en vier voor quadchannel? Of is één kanaal "dikker" geworden met komst van DDR4?dahakon schreef op zondag 29 juni 2014 @ 17:22:
Het maar 1 bankje geheugen nodig hebben per kanaal, is op het moment het grootste voordeel.
[ Voor 5% gewijzigd door madmaxnl op 30-06-2014 09:34 ]
Hmmm, kan nu even niets terug vinden van discussies die ik eerder gevolgd heb, maar inderdaad, je kunt met DDR2/3 inderdaad 1 bank geheugen per kanaal gebruiken. In de discussies van een paar jaar terug kreeg ik in ieder geval het gevoel dat het gemakkelijker moest worden om quad-channel te creeeren op een moederbord (misschien ging dat wel om traces, zoals bijvoorbeeld gDDR5 feel flexibeler is dan DDR3). Er zijn in ieder geval wel wat veranderingen die wel gemakkelijk terug te vinden zijn, maar die zijn weer meer server-gerelateerd.
Heb recent mijn Phenom II X4 965 vervangen door een FX 8350 en ben dik tevreden over de vooruitgang in FPS met Wolfenstein: The new order icm deze cpu
.
Ik heb een goede review gevonden voor de mensen die nog overwegen hun Phenom II X4/X6 te upgraden naar een FX 8350 op een AMD3+ bord (review is geloof ik niet eerder gepost):http://www.behardware.com...0-review-is-amd-back.html
Ik heb een goede review gevonden voor de mensen die nog overwegen hun Phenom II X4/X6 te upgraden naar een FX 8350 op een AMD3+ bord (review is geloof ik niet eerder gepost):http://www.behardware.com...0-review-is-amd-back.html
AMD Ryzen 9 3900X | 16 GB DDR4 3200 MHz | AMD Radeon RX Vega 64 | 2 x SSD | 2 x 5400 RPM HDD | LG 16X DVD RW | LG BD | LG 27" 4K
Verwijderd
Op het financiele vlak laat AMD na een aantal maanden van normale beurs bewegingen nu toch weer grote schommelingen zien waarbij de vrijdag sell-off weer terug is van weggeweest.
Morgen is er met fourth of july (Independence Day) geen US beurs, dus dan maar de Sell-off vandaag......
"Shares of Advanced Micro Devices, Inc.(NYSE:AMD) were up 2.8% after the company on Wednesday declared the launch of the AMD A10-7800 Accelerated Processing Unit (APU) to its industry acclaimed A-Series 4th generation APU lineup. With almost 12 Compute Cores (4CPU + 8 GPU) unlocking complete APU potential and Heterogeneous System Architecture (HSA) features, the AMD A10-7800 holds a powerful AMD Radeon™ R7 Series graphics for peak performance thorughout applications1."
Morgen is er met fourth of july (Independence Day) geen US beurs, dus dan maar de Sell-off vandaag......

"Shares of Advanced Micro Devices, Inc.(NYSE:AMD) were up 2.8% after the company on Wednesday declared the launch of the AMD A10-7800 Accelerated Processing Unit (APU) to its industry acclaimed A-Series 4th generation APU lineup. With almost 12 Compute Cores (4CPU + 8 GPU) unlocking complete APU potential and Heterogeneous System Architecture (HSA) features, the AMD A10-7800 holds a powerful AMD Radeon™ R7 Series graphics for peak performance thorughout applications1."
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 22:08 ]
Als ik de koersbewegingen van afgelopen 6 maanden bekijk was deze week toch niet erg extreem? Nog altijd schommelend tussen $3.5 en $4.5.
Verwijderd
Qua percentage is dat imho aanzienlijk.Dreamvoid schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:08:
Als ik de koersbewegingen van afgelopen 6 maanden bekijk was deze week toch niet erg extreem? Nog altijd schommelend tussen $3.5 en $4.5.
Vandaag tussen de 4 dollar en 40 cent en 4 dollar en 14 cent:
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD
Eerst 5 procent eraf, eindigend op 2,5 procent eraf, juist op een topdag voor de Amerikaanse beurs is fors.
De vrijdagse Sell-off maak ik me wel wat zorgen over.
Deze is toch echt enkele maanden nauwelijks meer in beeld geweest.
Dat is een typisch patroon op de beurs en niet alleen voor AMD, continu stijgende koers gedurende de week, en dan vrijdag winst pakken. Daar zou ik me geen zorgen over maken - AMD is nou eenmaal een vrij speculatief aandeel (hele hoge P/E, veel leverage), dan krijg je hoge vol.
Waar ik nu op wacht is een breakout buiten die 3.5/4.5 band, dat impliceert dat er groot nieuws op komst is - strategiewijziging, overname, nieuwe investeerders, nieuwe produkten, etc.
Waar ik nu op wacht is een breakout buiten die 3.5/4.5 band, dat impliceert dat er groot nieuws op komst is - strategiewijziging, overname, nieuwe investeerders, nieuwe produkten, etc.
[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 04-07-2014 12:42 ]
Verwijderd
@DV: Intel heeft dat bijvoorbeeld bijna niet, die vrijdagmiddag Sell-off.
Dat AMD dit maanden lang niet meer heeft gehad zag ik als een positief teken......
Grote wijzigingen bij AMD verwacht ik niet, de nieuwe koers ligt goed op schema en heeft tijd nodig.
Tussendoor heb ik wel nog hoop op een nieuw "konijn uit de hoge hoed" in de vorm van een high-end CPU.
Dat AMD dit maanden lang niet meer heeft gehad zag ik als een positief teken......
Grote wijzigingen bij AMD verwacht ik niet, de nieuwe koers ligt goed op schema en heeft tijd nodig.
Tussendoor heb ik wel nog hoop op een nieuw "konijn uit de hoge hoed" in de vorm van een high-end CPU.
Nog steeds niets gezien over de release date van de A8-7600, maar ben nu wel een artikel tegengekomen waarin wordt gesteld dat zijn grotere broer, de A10-7800, dus ook met configurabele TDP, maar met alle GPU-CC's (dus 512 SPU's) actief, eind juli wereldwijd beschikbaar zou moeten komen.Jorgen schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 17:50:
Wat een hoop informatie maakt mijn simpele opmerking over de (nog altijd niet bestaande) beschikbaarheid van de A8-7600 los.
Ondertussen hebben HP, Asus en Acer al systemen in elkaar zitten met de A10-7800, waarbij de HP al te verkrijgen is in nederland
Ik droom eigenlijk van een sprong naar de mid/high-end server markt, IBM schijnt zijn Power business kwijt te willen en dat is een gedroomde fusiepartner. Voor een speler die qua technologie (dus fabbing, cpu uarch en 'uncore') zijn zaken op orde heeft, is het Xeon-segment een prachtige markt, "cutting edge" technologie, trouwe klanten, gestage groei, dikke marges en goede mogelijkheid tot partnership met system integrators. AMD en IBM hebben beide de boel daar de laatste jaren wat laten versloffen, maar de kansen liggen er nog steeds, en vroeg of laat gaat iemand ze pakken. Oracle is al aardig op weg en investeert nu sterk in SPARC, die zijn weer helemaal terug aan de top-end van de markt, maar die zullen ook moeite hebben om de stap naar beneden te maken.Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 10:40:
AMD zet juist stevig in op de microservers, danwel servers die niet leunen op sterke cores. Ze zijn niet zonder reden bezig met een server chip op Arm v8 basis bijvoorbeeld. Maar denk ook terug aan het moment dat AMD SeaMicro kocht, het bedrijf dat op dat moment leuk aan de weg aan het timmeren was met servers op basis van Intel's Atom chips.Dreamvoid schreef op maandag 07 juli 2014 @ 14:35:
[...]
Ik droom eigenlijk van een sprong naar de mid/high-end server markt, IBM schijnt zijn Power business kwijt te willen en dat is een gedroomde fusiepartner. Voor een speler die qua technologie (dus fabbing, cpu uarch en 'uncore') zijn zaken op orde heeft, is het Xeon-segment een prachtige markt, "cutting edge" technologie, trouwe klanten, gestage groei, dikke marges en goede mogelijkheid tot partnership met system integrators. AMD en IBM hebben beide de boel daar de laatste jaren wat laten versloffen, maar de kansen liggen er nog steeds, en vroeg of laat gaat iemand ze pakken. Oracle is al aardig op weg en investeert nu sterk in SPARC, die zijn weer helemaal terug aan de top-end van de markt, maar die zullen ook moeite hebben om de stap naar beneden te maken.
Hoe staat het nu met SeaMicro eigenlijk?
Waarom ???Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 10:40:
Met HSA/Mantle is de interesse vanuit AMD wel duidelijk mbt tot de CPU kant, nl NIET interessant.
(het beter laten praten tussen CPU en GPU interpreteer ik als dat ze niet echt meer zin hebben om het op de klassieke manier op te lossen, dmv meer en meer MHZ.)
Zeker als je bekijkt hoe klein een CPU unit is in vergelijking met een GPU, snap je wel waar het heen gaat, op de hoeveelheid ruimte die de GPU inneemt op een APU kan je nog 6 CPU cores of meer kwijt, maar om 1 of andere reden doet AMD dat dus niet.)
Durf te wedden dat binnen 5 jaar de CPU niet meer bestaat en eigenlijk alleen bestaat als een soort superlarge shader op de CentralGPU. (wat dus de uiteindelijke versie van de APU wordt)
Dan kan je dus APU`s gaan bijsteken mbv de PCI-Express bus, en op die manier indirect je CPU power verhogen.
Alles wordt 1 pot natte processing power.
How do you save a random generator ?
Ik hoop stiekem ook dat AMD de Power divisie van IBM overneemt. De kennis, technologien en medewerkers kunnen ze goed gebruiken.Dreamvoid schreef op maandag 07 juli 2014 @ 14:35:
[...]
Ik droom eigenlijk van een sprong naar de mid/high-end server markt, IBM schijnt zijn Power business kwijt te willen en dat is een gedroomde fusiepartner. Voor een speler die qua technologie (dus fabbing, cpu uarch en 'uncore') zijn zaken op orde heeft, is het Xeon-segment een prachtige markt, "cutting edge" technologie, trouwe klanten, gestage groei, dikke marges en goede mogelijkheid tot partnership met system integrators. AMD en IBM hebben beide de boel daar de laatste jaren wat laten versloffen, maar de kansen liggen er nog steeds, en vroeg of laat gaat iemand ze pakken. Oracle is al aardig op weg en investeert nu sterk in SPARC, die zijn weer helemaal terug aan de top-end van de markt, maar die zullen ook moeite hebben om de stap naar beneden te maken.
Verwijderd
Dat denk ik niet hoor, zowel CPU als GPU berekeningen zijn juist specifiek genoeg om ze via HSA door te sluizen naar de best passende "CPU of GPU module".enchion schreef op maandag 07 juli 2014 @ 23:36:
[...]
Waarom ???
Met HSA/Mantle is de interesse vanuit AMD wel duidelijk mbt tot de CPU kant, nl NIET interessant.
(het beter laten praten tussen CPU en GPU interpreteer ik als dat ze niet echt meer zin hebben om het op de klassieke manier op te lossen, dmv meer en meer MHZ.)
Zeker als je bekijkt hoe klein een CPU unit is in vergelijking met een GPU, snap je wel waar het heen gaat, op de hoeveelheid ruimte die de GPU inneemt op een APU kan je nog 6 CPU cores of meer kwijt, maar om 1 of andere reden doet AMD dat dus niet.)
Durf te wedden dat binnen 5 jaar de CPU niet meer bestaat en eigenlijk alleen bestaat als een soort superlarge shader op de CentralGPU. (wat dus de uiteindelijke versie van de APU wordt)
Dan kan je dus APU`s gaan bijsteken mbv de PCI-Express bus, en op die manier indirect je CPU power verhogen.
Alles wordt 1 pot natte processing power.
Dat er nog vraag genoeg is naar high end CPU's (ook van AMD) blijkt uit de verkopen van Intel in die klasse, dit draadje en vele andere draadjes over dit onderwerp.
De weddenschap dat binnen 5 jaar de cpu niet meer bestaat en in feite gedegradeerd zou zijn tot een marginaal sub-onderdeel van een GPU, wil ik best aangaan. Biertje voor de eer erop zetten ?
Na de eerder aangekondigde A10-7800 zou er nu ook sprake zijn van de A6-7400 en A4-7300 APU's:
http://www.zacks.com/stoc...a10-7800-to-a-series-apus
"Along with this, Advanced Micro also announced the AMD A6-7400K and AMD A4-7300 APUs for customers who want to improve their application and office experience on personal computers (PCs)."
Wellicht zijn de A6-7400 X2 of A10-7800 X4 redelijke alternatieven voor mensen die het wachten op de A8-7600 beu zijn ?
http://www.cpu-world.com/...A6-Series%20A6-7400K.html
http://www.cpu-world.com/...0K_and_A10-7800_APUs.html
http://www.cpu-world.com/...ilable_for_pre-order.html
86 dollar voor de pre-order van de dualcore A6-7400:
http://www.shopblt.com/cg...P.shtml&order_id=!ORDERID!
De A10-7800 zou rond de 150 dollar moeten gaan kosten:
"While it still has to be listed in Europe, the A10-7800 should have a retail/e-tail price of around US $150."
http://www.fudzilla.com/h...nches-a10-7800-kaveri-apu
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2014 04:11 ]
Ik denk dat pure CPU`s die nu nog uitkomen ongeveer de laatste stuiptrekkingen zijn van dat soort concept.Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 03:57:
[...]
Dat er nog vraag genoeg is naar high end CPU's (ook van AMD) blijkt uit de verkopen van Intel in die klasse, dit draadje en vele andere draadjes over dit onderwerp.
De weddenschap dat binnen 5 jaar de cpu niet meer bestaat en in feite gedegradeerd zou zijn tot een marginaal sub-onderdeel van een GPU, wil ik best aangaan. Biertje voor de eer erop zetten ?
Biertje vind ik altijd prima, hoewel ik niet denk dat ik dat me over 5 jaar nog herinner.
Met 5 jaar doelde ik metaforisch ongeveer het midden tussen lange en korte termijn, tussen 1=kort en 20 is lang. (dus rond de 5-10 jaar)
Opzich is een CPU een seriele/vertikale processor en een GPU een parallelle/horizontale processor.
Ik denk dus ook dat er uiteindelijk gewoon geen markt meer is voor de 1 of de ander maar alleen voor een combo van die 2 (en waarschijnlijk nog andere toevoegingen), en dat we nu in de overgangs fase zitten.
Er is ook een reden waarom AMD van CPU-cores+GPU-cores (CU's) in de voorgaande APU's is overgestapt op CC's voor alle 'cores' in hun eerste HSA APU (Kaveri). Kaveri is de eerste chip waar de hardware zo is gemaakt, dat moderne software (HSA-capabel) eigenlijk alleen nog maar 'generieke' Compute Cores ziet. Er zit nog wel een grote core in de pijplijn. Maar dat betekent inderdaad niet dat de focus voor die core het uitbrengen van een zo groot en snel mogenlijke CPU is. Zelfs met de Opteron lijn zijn ze nu al meer aan het focussen op de APU's.enchion schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:57:
Opzich is een CPU een seriele/vertikale processor en een GPU een parallelle/horizontale processor.
Ik denk dus ook dat er uiteindelijk gewoon geen markt meer is voor de 1 of de ander maar alleen voor een combo van die 2 (en waarschijnlijk nog andere toevoegingen), en dat we nu in de overgangs fase zitten.
Niet eens. Als je naar Intel's implementaties van AVX2/AVX512 kijkt, dat zijn gewoon superkrachtige parallelle units in een CPU. De hele naam "GPU" is inmiddels (en zeker in HPC/servers) nogal zinloos voor wat eigenlijk een "parallelle coprocessor" is.enchion schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 15:57:
[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 08-07-2014 17:06 ]
Verwijderd
AMD is de laatste 3 beursdagen met 10 procent gestegen in waarde:
Ben benieuwd wat de kwartaal resultaten zullen zijn donderdagavond 17 juli + de beurs reactie vrijdag 18 juli.
Stort het aandeel AMD vrijdag in als een kaartenhuis of zet de stijging deze keer wel door ?
Disclosure: trm0001 is AMD "Loooooooooooooong........."
Ben benieuwd wat de kwartaal resultaten zullen zijn donderdagavond 17 juli + de beurs reactie vrijdag 18 juli.
Stort het aandeel AMD vrijdag in als een kaartenhuis of zet de stijging deze keer wel door ?
Disclosure: trm0001 is AMD "Loooooooooooooong........."
Yep, boven de $4.5 nu, dat betekent ws dat er goed nieuws verwacht wordt. Hopelijk is het geen "pump and dump" actie op basis van de grote hoeveelheid opties die geschreven zijn, maar echt substantieel nieuws.
NB als je onzeker bent of het "echt" is kan je altijd op een deel van je aandelen wat calls schrijven op $5, er lijkt aardig wat vraag naar - dan pak je hoe dan ook wat winst. Disclosure: geen positie
NB als je onzeker bent of het "echt" is kan je altijd op een deel van je aandelen wat calls schrijven op $5, er lijkt aardig wat vraag naar - dan pak je hoe dan ook wat winst. Disclosure: geen positie
[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 15-07-2014 12:29 ]
Lijkt te zijn ingegeven door Intel's goede cijfers, de PC markt zit weer behoorlijk in de lift en dat is goed nieuws voor iedereen.
Slechte cijfers zoals verwacht. De short possities zijn niet voor niets 5% toegenomen voor de kwartaalcijfers.
In de twee uur nadat de aandelenmarkt is gesloten, heeft het aandeel dan ook al een duik gemaakt van ruim 18% en staat het nu rond de 3.72 dollar. Altijd opletten of er (relatief) veel short gegaan wordt bij een aandeel. Meestal is een toename ervan een slecht teken aan de wand.
Verwijderd
Het begint een slechte traditie te worden die sell-off na op zich prima kwartaalcijfers.
Dat AMD minder baat heeft bij aantrekkende PC verkopen is niet zo vreemd aangezien ze zich steeds meer focussen op andere markten.
Overigens zitten er ook nog een fors aantal call opties in de pijplijn die duiden op een hogere koers dan 4$.
Dat AMD minder baat heeft bij aantrekkende PC verkopen is niet zo vreemd aangezien ze zich steeds meer focussen op andere markten.
Overigens zitten er ook nog een fors aantal call opties in de pijplijn die duiden op een hogere koers dan 4$.
Schokkend slechte cijfers zijn het niet echt, het is min of meer hetzelfde als het kwartaal ervoor. Maar idd, Intel meldde dat vooral de datacenter business goede groei en winstgevendheid liet zien, en laat AMD daar nou juist bijna helemaal afwezig zijn. Feitelijk niets nieuws onder de zon, dus is de hele rally ongegrond en ja dan gaat het hard.
Dat er veel call opties in omloop zijn zegt niet alles, het kan ook zijn dat veel AMD aandeelhouders structureel calls blijven schrijven - het is de afgelopen tijd zo'n beetje de enige manier om een beetje lol aan je investering over te houden.
Dat er veel call opties in omloop zijn zegt niet alles, het kan ook zijn dat veel AMD aandeelhouders structureel calls blijven schrijven - het is de afgelopen tijd zo'n beetje de enige manier om een beetje lol aan je investering over te houden.
[ Voor 11% gewijzigd door Dreamvoid op 18-07-2014 02:09 ]
Er zijn wat details uitgelekt over de volgende generatie APU gebaseerd op Excavator.
http://wccftech.com/amd-c...-cores-soc/#ixzz37xMRhbmu
http://wccftech.com/amd-c...-cores-soc/#ixzz37xMRhbmu
Vond vandaag deze gloednieuwe HP na een rondje Google, met de nieuwe AMD Beema A8 chip. Interessante aan dit ding is de gunstige prijsstelling in combinatie met de flexibiliteit van een 360 graden design en een redelijk krachtige apu. De x360 11inch wordt vrijwel overal matig beoordeeld door de te hoge prijs voor de bay trail pentium chip, maar deze 13 inch is andere koek. Enkel nog in de VS verkrijgbaar, bij Amazon nu zo'n 580 dollar = 450 euro. Zoek elke twee drie maanden opnieuw naar een opvolger voor mijn HP Dm1 4000sd, maar kom er bijna elke keer op uit dat de snellere chips door de OEMs niet gebruikt worden..
De (voluit) AMD A8 6410 is een 2.0 GHz geklokte quadcore uit de Beema serie, met Radeon R5 graphics en tdp van 15w. Hiermee is 'ie zuinig genoeg voor de 11.6 inch formfactor (maar daarin nog niet gevonden). Slikt DDR3L van 1866 MHz, GPU gedeelte loopt max. op 800 MHz. Verschilt (behalve kloks) verder niet van de A6 6310 die al bestond, en eerst het topmodel van de Beema serie was.
HP US Webshop: http://store.hp.com/webap...rchSource=Q&pageView=list
Amazon US: http://www.amazon.com/HP-...Convertible/dp/B00KDI9C4O
Weten jullie er meer van, of er andere modellen op komst zijn, ook in Nederland, met deze chip in kleinere vormen dan 14/15/17 inch?
De (voluit) AMD A8 6410 is een 2.0 GHz geklokte quadcore uit de Beema serie, met Radeon R5 graphics en tdp van 15w. Hiermee is 'ie zuinig genoeg voor de 11.6 inch formfactor (maar daarin nog niet gevonden). Slikt DDR3L van 1866 MHz, GPU gedeelte loopt max. op 800 MHz. Verschilt (behalve kloks) verder niet van de A6 6310 die al bestond, en eerst het topmodel van de Beema serie was.
HP US Webshop: http://store.hp.com/webap...rchSource=Q&pageView=list
Amazon US: http://www.amazon.com/HP-...Convertible/dp/B00KDI9C4O
Weten jullie er meer van, of er andere modellen op komst zijn, ook in Nederland, met deze chip in kleinere vormen dan 14/15/17 inch?
Thanks Muffin, wij zijn hier ook op zoek naar een nieuwe laptop. Wil er graag een AMD chip in hebben omdat ik nou eenmaal graag AMD support. Nu heb ik me er de laatste tijd niet in verdiept maar zag wel het nieuws voorbij komen van de nieuwe Kaveri mobiele APU's. Ik dacht die moet ik hebben, na zoeken en erachter te komen dat ik de naamgeving van AMD toch wel verwarrend vind heb ik de volgende gevonden en zit te wachten totdat ie beschikbaar is:
http://shop.lenovo.com/gb...ies/z50-amd/#tab-features
Zitten niet alle nieuwe chips in de 7000 serie?
http://shop.lenovo.com/gb...ies/z50-amd/#tab-features
Zitten niet alle nieuwe chips in de 7000 serie?
Is allemaal Kaveri inderdaad. Maar als je een beetje prestaties wilt zou ik toch voor de A10 of FX variant gaan, zie het tabblad 'tech specs'. Wat bij AMD vooral verwarrend is dat de benaming voor videochips en cpu's door elkaar liep tot op de huidige serie, zo bestond er een Radeon HD6320 videochip en een AMD A6 6310 CPU..
Goed nazoeken is absoluut de moeite waard, je moet zeker zijn dat wat je koopt per ongeluk geen oud of minder krachtig model is. Notebookcheck.net schept voor mij altijd orde in de chaos aan mobiele chips
Zie de frontpage voor het nieuws over de release van de andere geplande Kaveri-chips.
AMD introduceert Kaveri-apu's met configureerbare tdp voor de desktop.
AMD introduceert Kaveri-apu's met configureerbare tdp voor de desktop.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Voor wie geinteresseerd is in de A8-7600, ze zijn nu ook bestelbaar (levertijd nog onbekend want nog niet op voorraad) als je uit het buitenland durft te bestellen. Voor 102.80 Euro (inc verzendkosten) kun je hem al hebben.
http://www.caseking.de/sh...tml?campaign=psm/geizhals
http://www.caseking.de/sh...tml?campaign=psm/geizhals
€ 94 excl. verzendkosten is best een leuke prijs. Ik wacht nog even dat hij hier ook te krijgen is en bestel dan alle onderdelen van mijn HTPC in 1 x.
Verwijderd
Voor mensen die op zoek zijn naar een gunstig AM1 setje voor 60 euro:
Het Asus micro ATX bordje is in de aanbieding voor 25 euro:
http://shop.sww.nl/asus-a...am1.html?source=tweakers#
De Athlon 5150 1,6 GHZ X4 APU is inclusief gratis bezorging voor 35 euro:
http://shop.sww.nl/amd-at...-am1.html?source=tweakers
Daardoor samen voor 6 tientjes inclusief bezorgen voor een beter dan instap AM1 setje.
(normaal ben je al 60+ euro kwijt voor de langzaamste AM1 set inclusief verzenden)
Tijdelijk dus een tientje voordeliger.........(5 euro aanbieding + 5 euro verzenden)
Lang leve de komkommertijd
Het Asus micro ATX bordje is in de aanbieding voor 25 euro:
http://shop.sww.nl/asus-a...am1.html?source=tweakers#
De Athlon 5150 1,6 GHZ X4 APU is inclusief gratis bezorging voor 35 euro:
http://shop.sww.nl/amd-at...-am1.html?source=tweakers
Daardoor samen voor 6 tientjes inclusief bezorgen voor een beter dan instap AM1 setje.
(normaal ben je al 60+ euro kwijt voor de langzaamste AM1 set inclusief verzenden)
Tijdelijk dus een tientje voordeliger.........(5 euro aanbieding + 5 euro verzenden)
Lang leve de komkommertijd
Tsja, momenteel kun je ook een Sempron 3850 (de quadcore sempron) plus moederbord kopen voor minder dan 58 euro (inclusief gratis verzending) bij Azerty.
Amazon.co.uk heeft overigens een wel erg goedkoop geprijsde A8-7600 momenteel, nog geen 75 euro. Daar komt dan nog zo'n 5 euro verzendkosten overheen, maar dan is dat nog altijd spotgoedkoop. Misschien een foutje, of een niet als zodanig gelabelde actie.
Amazon.co.uk heeft overigens een wel erg goedkoop geprijsde A8-7600 momenteel, nog geen 75 euro. Daar komt dan nog zo'n 5 euro verzendkosten overheen, maar dan is dat nog altijd spotgoedkoop. Misschien een foutje, of een niet als zodanig gelabelde actie.
Verwijderd
De Sempron 3850 + het voordeligste verkrijgbare mobo kosten bij azerty net iets meer dan 58 euro.
Beiden zijn idd in de aanbieding (15% en 24%) inclusief gratis verzenden.
Echter is de Athlon 5150 wel fors sneller dan de Sempron 3850 en betreft het bij SWW een mITX bordje.
Echter is de Athlon 5150 wel fors sneller dan de Sempron 3850 en betreft het bij SWW een mITX bordje.
Dat is dan pas de 2e A8-7600 die ik in het wild tegenkom (na die ene op die Duitse site die in dit topic vermeld werd). Bij Tweakers zit hij nog niet goed in de Pricewatch en een korte zoektocht op leverde nog geen Nederlandse webwinkels op waar hij te koop is. Misschien dan toch maar importen, maar dat maakt het met garantie altijd lastiger. Ik vind het gewoon vervelend dat hij nu eindelijk beschikbaar is, maar je hem in Nederland gewoon nog nergens kunt kopen.dahakon schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 18:05:
Tsja, momenteel kun je ook een Sempron 3850 (de quadcore sempron) plus moederbord kopen voor minder dan 58 euro (inclusief gratis verzending) bij Azerty.
Ik zie net dat hij ook bij Amazon.co.uk niet leverbaar is "item is temporarily out of stock". En dat hardware.nl hem ondertussen ook aanbied (circa € 118 incl. verzenden).
[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 07-08-2014 21:19 ]
Amazon voorraad blijft altijd een vaag gebeuren. MaxICT heeft hem nu ook in de lijst voor 100 euro (komt 6 euro verzendkosten bij). Alleen een levertijd van 1 tot 2 weken... Prijs lijkt in ieder geval wel goed te liggen voor wat je er voor koopt, zo rond de 100 euro.
Enfin, komkommertijd inderdaad. Positief punt is dat de reviews van de A10-7800 doorgaans behoorlijk positief lijken te zijn.
Edit:
Ondertussen lijken de A8-7600's en A10-7800's ook beschikbaar te komen bij de verschillende webshops, met voorraad (al dan niet bij de leverancier). Bovendien heeft Amazon.co.uk op dit moment (tijdstip van de edit dus) ook nog 6 op voorraad, nog steeds voor die extreem lage prijs van 75 euro.
Het prijsvoorbeeld van mij was met een Biostar mini-ITX bordje (welke ook niet in de aanbieding was). Dat bordje is ondertussen een paar centen duurder geworden, maar de Sempron 2650 is eindelijk weer op een normaler prijspunt aangekomen, waarmee je voor 53,37 euro een processor+bordje hebt, dit inclusief verzending.Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:56:
De Sempron 3850 + het voordeligste verkrijgbare mobo kosten bij azerty net iets meer dan 58 euro.
Enfin, komkommertijd inderdaad. Positief punt is dat de reviews van de A10-7800 doorgaans behoorlijk positief lijken te zijn.
Edit:
Ondertussen lijken de A8-7600's en A10-7800's ook beschikbaar te komen bij de verschillende webshops, met voorraad (al dan niet bij de leverancier). Bovendien heeft Amazon.co.uk op dit moment (tijdstip van de edit dus) ook nog 6 op voorraad, nog steeds voor die extreem lage prijs van 75 euro.
[ Voor 12% gewijzigd door dahakon op 16-08-2014 15:09 ]
Anandtech bekijkt de 8370e, en ziet dat het ding een HEEL stuk minder energie slurpt dan de 8350. Performance ligt ongeveer op 8150 niveau.
http://anandtech.com/show...0e-cpu-review-vishera-95w

(let wel dat dit een power consumption delta is, dus verschil tussen idle en in gebruik. Zegt dus nog niets over het algemene verbruik, kan alsnog veel hoger liggen dan concurerende Intel processoren)
http://anandtech.com/show...0e-cpu-review-vishera-95w

(let wel dat dit een power consumption delta is, dus verschil tussen idle en in gebruik. Zegt dus nog niets over het algemene verbruik, kan alsnog veel hoger liggen dan concurerende Intel processoren)
Idle verbruik van een moderne cpu is <5W, dus het is wel degelijk zinnig om voornamelijk naar die delta te kijken, zo kan je ook makkelijker het verbruik van de chip van de rest van het systeem isoleren (dus iets zeggen over de efficiency van de chip architectuur) ipv een volledig systeem met heel veel variabelen. Vraag is wel, als je een normale 8350/8370 onderklokt, haal je dan niet precies hetzelfde?
[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 02-09-2014 15:53 ]
Dit is juist een heel systeem met heel veel variabelen en daardoor een vrij onnauwkeurige meting. Je kan hier last hebben van een bios/uEFI bug of verkeerde instelling zodat idle verbruik te hoog is. Kan software of driver zijn die op de achtergrond zorgt voor wat hoger idle verbruik of een driver die nog niet helemaal perfect zijn werk doet. Daarnaast heb je verschillende moederborden met dus verschillende verbruiksprofielen, vast geen goede meter en dan zijn er vast nog wel tientallen redenen te bedenken waarom dit de minste manier van meten is.Dreamvoid schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:52:
(dus iets zeggen over de efficiency van de chip architectuur) ipv een volledig systeem met heel veel variabelen.
Een betere manier is gewoon het verbruik idle en load via de EPS stroomstekker met een stroomtang en multimeter (UxI=P), in principe is dat gewoon het verbruik van de CPU, ook niet zaligmakend, doordat Intel meer heeft geïntegreerd in de CPU dan AMD, maar beter dan wat ze bij Anandtech nu doen naar mijn mening.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik ben ook erg benieuwd naar overklokresultaten van deze processoren inderdaad. Ik loop met mijn fx8350 nu volgens mij een beetje tegen het feit aan dat hij simpelweg te veel energie slurpt en te warm wordt als ik hem overklok. Eerst maar even de reviews afwachten dus.Dreamvoid schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 15:52:
Idle verbruik van een moderne cpu is <5W, dus het is wel degelijk zinnig om voornamelijk naar die delta te kijken, zo kan je ook makkelijker het verbruik van de chip van de rest van het systeem isoleren (dus iets zeggen over de efficiency van de chip architectuur) ipv een volledig systeem met heel veel variabelen. Vraag is wel, als je een normale 8350/8370 onderklokt, haal je dan niet precies hetzelfde?
Is deze al gezien geworden?
pricewatch: AMD 3280 Boxed
Uitgebreidere specificaties.
pricewatch: AMD 3280 Boxed
Uitgebreidere specificaties.
[ Voor 32% gewijzigd door madmaxnl op 03-09-2014 15:23 ]
Die is al bijna 2,5 jaar geleden gelanceerd, is nog een Bulldozer core, De AMD Opteron 3380 is de Piledriver opvolger daarvan.
http://www.cpu-world.com/...%20-%20OS3380OLW8KHK.html
http://www.cpu-world.com/...%20-%20OS3380OLW8KHK.html
AMD Nieuwsdiscussie
Oh dan heb ik niet goed gekeken, maar een fijne prijs/prestatie verhouding toch?
Mwoah, hangt erg van je applicatie af... AMD staat nu niet bepaald bekend om de geweldige singlethreaded prestatie met de bulldozer cores... En met een CPU op slechts 2.4GHz is deze processor voor de meeste applicaties niet echt interessant. Maarja, het dan ook een serverprocessor.
Ik denk dat een FX-processor wat prijs/prestatie betreft wel makkelijk voorbij kan aan een Opteron 3000. Voor prijs/prestatie moet je in die serie denk ik de 3365 hebben, de 3380 is ruim duurder en niet veel sneller. Neemt niet weg dat ik vanwege de leverbaarheid een Opteron 3380 heb liggen voor mijn nieuwe thuisserver, dus mocht iemand suggesties hebben voor benchmarks kan ik binnenkort wat resultaten daarvan posten.
AMD aims at Q1 2016 for its K12 based products
"Earelier, AMD's CVP & GM of the client division Bernd Lienhard revealed during APU 14 event that AMD's FX-series CPUs are not dead and that, within two years, we will definitely see an update to the FX-series in the high-performance segment.""Earlier, AMD has revealed that it is working on a couple of new technologies including 3D stacked High-Bandwidth Memory (HBM), Processor-in-Memory (PIM), advanced 14nm FinFET manufacturing process as well as an processor that will have custom high-performance CPU core based on both x86 and ARM."
Er is nog hoop dat we in 2016 een heel erg mooie architectuur gaan zien. Alleen in het server en heel erg hoge segment missen ze dan het voordeel van het niet hebben van een onboard GPU. Deze is immers niet nodig als er een videokaart aanwezig is. De chip kan dus kleiner en zuiniger wat de CPU prestatie weer ten goeden komt
Jammer dat het niet zo uit heeft gepakt met de vorige en huidige FX processors. Alhoewel ze qua prijs prestatie niet slecht zijn.
Ik snap heel goed dat ze het server segment niet laten vallen, het is een grote markt met (als je een goed chip bouwt) lucratieve marges en weinig concurrenten.
Die high-performance cpu core based on both x86 and ARM kan best interessant worden, beetje teruggrijpen naar het K5 tijdperk - dat was een bestaande (29k) RISC chip waar AMD simpelweg een x86 instruction decode unit aan vast schroefde. Zoiets kan in principe nu ook weer, een ARM core met een x86 decoder ervoor, die de hypervisor desgewenst aan of uit kan zetten, en zo een gemixte omgeving van ARM en x86 VM's kan draaien.
Die high-performance cpu core based on both x86 and ARM kan best interessant worden, beetje teruggrijpen naar het K5 tijdperk - dat was een bestaande (29k) RISC chip waar AMD simpelweg een x86 instruction decode unit aan vast schroefde. Zoiets kan in principe nu ook weer, een ARM core met een x86 decoder ervoor, die de hypervisor desgewenst aan of uit kan zetten, en zo een gemixte omgeving van ARM en x86 VM's kan draaien.
Post over HBM & 3DSmadmaxnl schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 02:00:AMD aims at Q1 2016 for its K12 based products
"Earelier, AMD's CVP & GM of the client division Bernd Lienhard revealed during APU 14 event that AMD's FX-series CPUs are not dead and that, within two years, we will definitely see an update to the FX-series in the high-performance segment."
"Earlier, AMD has revealed that it is working on a couple of new technologies including 3D stacked High-Bandwidth Memory (HBM), Processor-in-Memory (PIM), advanced 14nm FinFET manufacturing process as well as an processor that will have custom high-performance CPU core based on both x86 and ARM."
Er is nog hoop dat we in 2016 een heel erg mooie architectuur gaan zien. Alleen in het server en heel erg hoge segment missen ze dan het voordeel van het niet hebben van een onboard GPU. Deze is immers niet nodig als er een videokaart aanwezig is. De chip kan dus kleiner en zuiniger wat de CPU prestatie weer ten goeden komt![]()
Jammer dat het niet zo uit heeft gepakt met de vorige en huidige FX processors. Alhoewel ze qua prijs prestatie niet slecht zijn.
http://wccftech.com/amd-w...dwidth-3d-stacked-memory/
Post over
http://searchbusinessanal.../processing-in-memory-PIM
maw system on a chip komt dichter en dichter bij.
(alleen lange termijn opslag zit er dan nog niet op, verder heeft iig AMD elk ander chipje op het moederbord dan al op 1 of andere manier geintegreerd in de main processing unit.
Met Mantle/DX12 en HSA daar nog bij wordt een insteekkaart niks anders dan een soort "RAPU" Random Access Processing Unit.
Je kan er willekeurig alles tegenaan gooien wat je leuk vindt.
Wil je dan meer processing power, steek je gewoon nog een kaart erbij.
Ik vind dit een erg goede ontwikkeling, drivers worden dan ook veel minder belangrijk, de laatste keer dat ik m`n CPU driver heb "Moeten" upgraden is nl ook alweer 5-6 jaar geleden.
Dit kan dan dus ook veel makkelijker worden indien goed geimplementeerd voor de huis tuin en keuken gebruiker, maw je Familiaire Noobs.
Wat meer nieuws over K12 oftwel codename Zen:madmaxnl schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 02:00:AMD aims at Q1 2016 for its K12 based products
"Earelier, AMD's CVP & GM of the client division Bernd Lienhard revealed during APU 14 event that AMD's FX-series CPUs are not dead and that, within two years, we will definitely see an update to the FX-series in the high-performance segment."
"Earlier, AMD has revealed that it is working on a couple of new technologies including 3D stacked High-Bandwidth Memory (HBM), Processor-in-Memory (PIM), advanced 14nm FinFET manufacturing process as well as an processor that will have custom high-performance CPU core based on both x86 and ARM."
Er is nog hoop dat we in 2016 een heel erg mooie architectuur gaan zien. Alleen in het server en heel erg hoge segment missen ze dan het voordeel van het niet hebben van een onboard GPU. Deze is immers niet nodig als er een videokaart aanwezig is. De chip kan dus kleiner en zuiniger wat de CPU prestatie weer ten goeden komt![]()
http://wccftech.com/break...code-named-zen-debut-k12/
http://wccftech.com/amd-c...products-targets-q1-2016/
AMD K12 zal het wel moeten opnemen tegen Intel Skylake die op 14 nm wordt geproduceerd en tevens de zesde generatie I7 processoren betreft.
http://nl.hardware.info/n...cpu-introductie-eind-2015
Ik ben benieuwd en eigenlijk ook wel huiverig of AMD in een klap Intel kan inhalen wat betreft performance, power en effciency. Het moet een dijk van een architectuur zijn wil dat gebeuren. Een andere vraag is of TMSC of global foundries op tijd kunnen produceren en leveren. Zie hieronder het verschil in productie tijd tussen TMSC, Global Foundries en Intel.
http://www.tweaktown.com/...ess-technology/index.html
Ik zou het zeker vreemd vinden als AMD al die achterstand in 1x kan wegwerken, echter, ze hebben al vaker vreemde dingen gedaan.
Het klinkt iig bijzonder interessant allemaal, Hopelijk eindelijk een echt waardige opvolger voor mijn oude 1100T.
Het klinkt iig bijzonder interessant allemaal, Hopelijk eindelijk een echt waardige opvolger voor mijn oude 1100T.
People as things, that’s where it starts.
De achterstand wegwerken hoeft niet in 1 klap, zolang het gat niet groter wordt en AMD een goede niche kan vinden. Hybride ARM/x86 chips zijn wellicht zo'n niche. Bedenk ook, IBM en Oracle lopen ook qua procestechnologie achter op Intel, maar hebben toch min of meer stabiele niches gevonden. Vroeg of laat maakt Intel fouten, verliest de steun van belangrijke partners en ontstaat er ruimte voor een alternatief. Of AMD daar deel van zal maken is kristalllen bol werk, maar allereerst moeten ze als kleiner bedrijf gezond worden.
De achterstand is sowieso ontzettend groot geworden. Zo groot zelfs dat ik persoonlijk AMD cpu's eigenlijk geen serieuze optie meer vind voor desktops. Intel levert tegenwoordig zo veel bang for your buck bij hun goedkopere modellen dat zelfs in dat segment ook nog maar weinig te halen valt voor AMD.
Die achterstand inlopen zal ontzettend moeilijk worden lijkt me, Intel heeft een enorm financieel voordeel wat R&D betreft.
Die achterstand inlopen zal ontzettend moeilijk worden lijkt me, Intel heeft een enorm financieel voordeel wat R&D betreft.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
De 'enige' achterstand die AMD heeft imo is op het gebied van efficientie, en laten we eerlijk wezen, dat is voor de gemiddelde particulier niet belangrijk (net zo min als de prestaties van een i7).
AMD liep eerder wat vooruit op de software, maar je ziet dat de 8-cores bij steeds meer games beter presteren dan de duurdere i5.
De 'enige' achterstand die AMD heeft imo is op het gebied van efficientie, en laten we eerlijk wezen, dat is voor de gemiddelde particulier niet belangrijk (net zo min als de prestaties van een i7).
AMD liep eerder wat vooruit op de software, maar je ziet dat de 8-cores bij steeds meer games beter presteren dan de duurdere i5.
[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 20-09-2014 22:45 ]
Dat is dan nieuw voor mij... Daar zou ik graag dan ook wat benchmarks van zien in de gangbare toptitels (dus geen cherry picks).mitsumark schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 22:44:
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
AMD liep eerder wat vooruit op de software, maar je ziet dat de 8-cores bij steeds meer games beter presteren dan de duurdere i5..
Overigens vind ik (energrie)efficiëntie als particulier wel degelijk belangrijk en de verschillen tussen AMD en Intel zijn daar in ondertussen ook zo groot dat je met het verschil bijna je hele huis kan verlichten....
De bewering dat AMD slechts een achterstand heeft op efficiëntie is sowieso bullcrap imho. Leg het topmodel van AMD eens langs een vergelijkbaar geprijsde Intel en ga dan eens benchmarks vergelijken. Dan komt AMD er zeer bekaaid vanaf...
Geen Cherry picks he, maar de cherry picks die Intel zo efficient in jouw hoofd heeft weten te marketen die mogen natuurlijk wel blijven staan.Naluh! schreef op zondag 21 september 2014 @ 02:07:
[...]
Dat is dan nieuw voor mij... Daar zou ik graag dan ook wat benchmarks van zien in de gangbare toptitels (dus geen cherry picks).
Overigens vind ik (energrie)efficiëntie als particulier wel degelijk belangrijk en de verschillen tussen AMD en Intel zijn daar in ondertussen ook zo groot dat je met het verschil bijna je hele huis kan verlichten....
AMD heeft nl gewoon eigenlijk geen achterstand voor normaal PC gebruik, het mogelijkerwijs extra verbruik van de CPU op jaarbasis is verwaarloosbaar aangezien beide merken een ander TDP meting doen en daarbij als het dan toch in het voordeel van Intel valt je het verschil op jaarbasis kan verrekenen met een ijsje. (een Intel proc gebruikt nl geen 0 watt ofzo)
Achterstand is hoofdzakelijk gelukte marketing/misinformation/mispresentatie van de concurrent.
Daar ben ik het de laatste paar jaar helaas volledig mee eensNaluh! schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 12:13:
De achterstand is sowieso ontzettend groot geworden. Zo groot zelfs dat ik persoonlijk AMD cpu's eigenlijk geen serieuze optie meer vind voor desktops. Intel levert tegenwoordig zo veel bang for your buck bij hun goedkopere modellen dat zelfs in dat segment ook nog maar weinig te halen valt voor AMD.
Ik heb echt geen voorkeur voor Intel of AMD, maar na een K6-2 / Athlon XP / Athlon X2 te hebben gehad heb ik eigenlijk nooit meer een AMD CPU gekocht voor mezelf of iemand anders, want ik vind het gewoon zonde van het geld.
Stiekem hoopte ik op een kleine revolutie bij de laptops onder ander voor AMD met hun all-in-one platform dat als concept best leuk in elkaar zit, maar ook dat lijkt helaas niks te worden
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Waarom bekijk je enkel het topmodel?Naluh! schreef op zondag 21 september 2014 @ 02:07:
De bewering dat AMD slechts een achterstand heeft op efficiëntie is sowieso bullcrap imho. Leg het topmodel van AMD eens langs een vergelijkbaar geprijsde Intel en ga dan eens benchmarks vergelijken. Dan komt AMD er zeer bekaaid vanaf...
Voorts zijn er genoeg aanwijzingen dat AMD niet compleet van de kaart wordt geveegd, alhoewel het niet veel scheelt. En al helemaal niet als je het gewin in elektriciteitskosten op voorhand compenseert met een iets duurdere Intel, naargelang de verwachte uitsparing.
[ Voor 5% gewijzigd door RuddyMysterious op 21-09-2014 08:31 ]
Dat doe ik niet, ik pak het slechts als een enkel voorbeeld. Maar ik zou zeggen: vergelijk ze eens.DevilsProphet schreef op zondag 21 september 2014 @ 08:22:
[...]
Waarom bekijk je enkel het topmodel?
Pak gerust wat andere modellen van vergelijkbare prijs en leg ze naast elkaar. Dan is het overheersende beeld toch echt dat Intel in de meeste benchmarks AMD verslaat...
Verwijderd
Kan het nog kortzichtiger en zo overdreven dat het bijna gestoord overkomt, damn.....Naluh! schreef op zondag 21 september 2014 @ 02:07:
[...]
Dat is dan nieuw voor mij... Daar zou ik graag dan ook wat benchmarks van zien in de gangbare toptitels (dus geen cherry picks).
Je hele huis verlichten met efficientieverschil Amd<->Intel ? Voor de rest gaat het wel goed met je ?

Consumenten PC's draaien gemiddeld 90+ procent van de tijd op Idle. Het gemiddelde Idle verbruiksverschil tussen AMD en Intel zal rond de 10 Watt liggen (van netbook via DT APU naar Game). Wanneer jij daar je hele huis mee weet te verlichten woon je ws in een groot uitgevallen kartonnen doos o.i.d..
Ga je per prijsklasse een setje cpu/mobo/gpu vergelijken tussen 3XAMD en Intel/Intel/nvidia dan is de AMD set ALTIJD voordeliger tegen gelijke of veel betere prestaties.
Heb je ook helemaal gelijk in, beter een paar honderd euro extra uitgeven voor een Intel set en dan maximaal een tientje per jaar overhouden aan stroomkosten, dan kiezen voor zo'n AMD onding dat welliswaar net zo snel is en veel voordeliger maar ieder jaar zeker 5 euro extra aan stroom kost. Logisch.....nero355 schreef op zondag 21 september 2014 @ 04:08:
[...]
Daar ben ik het de laatste paar jaar helaas volledig mee eens
Ik heb echt geen voorkeur voor Intel of AMD, maar na een K6-2 / Athlon XP / Athlon X2 te hebben gehad heb ik eigenlijk nooit meer een AMD CPU gekocht voor mezelf of iemand anders, want ik vind het gewoon zonde van het geld.
Stiekem hoopte ik op een kleine revolutie bij de laptops onder ander voor AMD met hun all-in-one platform dat als concept best leuk in elkaar zit, maar ook dat lijkt helaas niks te worden

Als je een studio hebt, dan moet het wel lukken denk ik, Een paar LED'jes ophangen en je hele huis is verlicht
Een eensgezinswoning kun je niet lekker verlichten met het verschil tussen zeg een i5 en een FX-8320.
Voor mijn gevoel is het grootste probleem van AMD momenteel de matige singlecoreperformance. Als ze dat eens flink konden aanpakken, kunnen ze al een stuk beter Intel aanpakken.
Overigens doen de APU's het wel erg leuk, en voor moderne shooters is een FX-6300 of FX-8320 ook een hele leuke keuze omdat steeds meer van die games draaien op meer dan 4 cores.
Zoals ik wel eens grappend zeg: mijn x6 1100T is de enige CPU die ik gehad heb die met de jaren beter werd voor gaming
Voor mijn gevoel is het grootste probleem van AMD momenteel de matige singlecoreperformance. Als ze dat eens flink konden aanpakken, kunnen ze al een stuk beter Intel aanpakken.
Overigens doen de APU's het wel erg leuk, en voor moderne shooters is een FX-6300 of FX-8320 ook een hele leuke keuze omdat steeds meer van die games draaien op meer dan 4 cores.
Zoals ik wel eens grappend zeg: mijn x6 1100T is de enige CPU die ik gehad heb die met de jaren beter werd voor gaming
People as things, that’s where it starts.
Misschien moet jij eens vergelijken. Ik heb links gepost in mijn antwoord, jij niks. In mijn links wordt aangegeven dat mensen bij Tom's vinden dat er wel enkele leuke AMD CPU's zijn waarop Intel (toch tot voor kort) niet direct aan kon tippen als je het in z'n geheel bekijkt.Naluh! schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:31:
[...]
Dat doe ik niet, ik pak het slechts als een enkel voorbeeld. Maar ik zou zeggen: vergelijk ze eens.
Pak gerust wat andere modellen van vergelijkbare prijs en leg ze naast elkaar. Dan is het overheersende beeld toch echt dat Intel in de meeste benchmarks AMD verslaat...
Dus in plaats van je standaard retoriek te herhalen kan je misschien even uitweiden en je beweringen staven.
IBM is nog een van de weinig bedrijven die zich kan concurreren met Intel in de server markt.Dreamvoid schreef op zondag 14 september 2014 @ 23:58:
De achterstand wegwerken hoeft niet in 1 klap, zolang het gat niet groter wordt en AMD een goede niche kan vinden. Hybride ARM/x86 chips zijn wellicht zo'n niche. Bedenk ook, IBM en Oracle lopen ook qua procestechnologie achter op Intel, maar hebben toch min of meer stabiele niches gevonden. Vroeg of laat maakt Intel fouten, verliest de steun van belangrijke partners en ontstaat er ruimte voor een alternatief. Of AMD daar deel van zal maken is kristalllen bol werk, maar allereerst moeten ze als kleiner bedrijf gezond worden.
http://mobile.extremetech...ntels-x86-server-monopoly
De specificaties van de nieuwe Power8 cpu van IBM zijn bizar(12-core, 96-thread, 128 MB cache).
http://cdn3.wccftech.com/...M-Power8-Core-635x476.png
http://cdn4.wccftech.com/...wer8-Processor-Series.png
http://wccftech.com/ibm-p...or-architecture-detailed/
Volgens Sebastian Athony: Power8 CPU is one of the largest and probably the most powerful CPU ever built.
http://mobile.extremetech...ntels-x86-server-monopoly
http://www.linleygroup.com/mpr/article.php?id=11088
Hoop dat AMD iets gelijkswaardig kan neer zetten in de toekomst.
Daar kijk ik niet eens naar : Puur de prijs en performance.Verwijderd schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:01:
Heb je ook helemaal gelijk in, beter een paar honderd euro extra uitgeven voor een Intel set en dan maximaal een tientje per jaar overhouden aan stroomkosten, dan kiezen voor zo'n AMD onding dat welliswaar net zo snel is en veel voordeliger maar ieder jaar zeker 5 euro extra aan stroom kost. Logisch.....
En dan kies je toch vaker Intel helaas...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Zijn ze mee bezig dmv Mantle/HSA/DX12, het is nl Microsoft die met z`n DX11 alle taken nog steeds zoveel mogelijk door een enkele core probeert te sluizen.VasZaitsev schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:12:
Misschien is dat "per ongeluk/expres" gedaan om Intel een beetje te helpen.
Anyway is de core allocation scheefheid in DX11 1 van de hoofdredenen dat Intel een voordeel heeft, en aangezien dat model op de schop gaat kan je dus niet meer volledig stellen dat AMD klakkeloos achter loopt.
Ze lopen zelfs voorop met nieuwe concepten imho, maar dat is mijn mening maar.
Kan btw ook een reden zijn dat AMD wat meer verbruikt omdat de CPU`s meer gebouwd/designed zijn voor een beter verspreide core-load.
Nou nou, wat zijn de tenen weer lang en het lontje kort. Uiteraard doel ik op het verschil under load.Verwijderd schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:01:
[...]
Kan het nog kortzichtiger en zo overdreven dat het bijna gestoord overkomt, damn.....
Je hele huis verlichten met efficientieverschil Amd<->Intel ? Voor de rest gaat het wel goed met je ?
Misschien dat mobo's voor AMD over de hele lijn gezien iets goedkoper zijn maar dat is op zijn best tientjeswerk en doorgaans minder. Voor cpu's van ongeveer dezelfde prijs slaat het voordeel meestal uit richting Intel tegenwoordig. Wat GPU's betreft, daar wisselt het nogal wie de meeste bang for buck levert. AMD doet het vaak het beste wat value betreft maar nvidia komt er met enige regelmaat tussendoor, waarop AMD dan vaak reageert met prijsverlagingen.Ga je per prijsklasse een setje cpu/mobo/gpu vergelijken tussen 3XAMD en Intel/Intel/nvidia dan is de AMD set ALTIJD voordeliger tegen gelijke of veel betere prestaties.
Overigens kan je natuurlijk ook een intel/intel/AMD combi doen.
Een paar 100 euro extra?! Dat verschil krijg je alleen als je voor de duurdere intels gaat. Het segment waar het alleenheerser is en waar dus niet eens een prijs/prestatie vergelijking MOGELIJK is omdat AMD simpelweg geen producten heeft in die prestatieklasse...Heb je ook helemaal gelijk in,beter een paar honderd euro extra uitgeven voor een Intel set en dan maximaal een tientje per jaar overhouden aan stroomkosten, dan kiezen voor zo'n AMD onding dat welliswaar net zo snel is en veel voordeliger maar ieder jaar zeker 5 euro extra aan stroom kost. Logisch.....
Je kan ook vergelijken zonder dat je een link post hè? Wat Tom's betreft: ze nemen in hun guide precies één AMD op, de rest is allemaal Intel.DevilsProphet schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:20:
[...]
Misschien moet jij eens vergelijken. Ik heb links gepost in mijn antwoord, jij niks. In mijn links wordt aangegeven dat mensen bij Tom's vinden dat er wel enkele leuke AMD CPU's zijn waarop Intel (toch tot voor kort) niet direct aan kon tippen als je het in z'n geheel bekijkt.
Dus in plaats van je standaard retoriek te herhalen kan je misschien even uitweiden en je beweringen staven.
De argumentatie voor die ene AMD is niet brute performance of value maar dit:
"The FX-6300 fares well in gaming tests, presumably thanks to better multi-core utilization and optimization for AMD's architecture over time. While Intel's Core i3-4130 offers more potential, you won't be able to tell the difference most of the time. On the other hand, the FX-6300 costs $10 less, sports an unlocked clock multiplier, and features six integer cores that unquestionably benefit performance in threaded desktop applications."
Het lijkt er bijna op dat ze het zielig vinden om geen enkele AMD er tussen te zetten...
Voor mensen die nog graag zelf wat vergelijken: http://www.anandtech.com/bench/CPU/39 Knock yourself out!
In de meeste synthetische benchmarks is Intel heer en meester, maar als ik naar de spellen kijk staat er toch regelmatig een AMD ergens bovenin, waarbij de Intels die erboven staan tussen de 100 en 800 euro duurder zijn.Naluh! schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:29:
Voor mensen die nog graag zelf wat vergelijken: http://www.anandtech.com/bench/CPU/39 Knock yourself out!
Voor 100 euro extra kan een veel snellere GPU gekocht worden die over het algemeen veel meer invloed heeft op de prestaties dan de CPU.
Van de 100 programma`s die er getest zijn zijn er maar een stuk of 10-15 zinvol voor 90 procent van de gebruikers en daarin scoort AMD helemaal niet zo slecht.
En anders moet je als je eerlijk bent jezelf ook afvragen waarom SAP, Apache, PHP enzzz niet getest zijn, maw doe dan gelijk alle business software ipv alleen MS Office, 3dsMax, enzzz
Verwijderd
Load verschil is totaal niet relevant voor consumenten, tenzij je zoveel Gamed dat het wel verschil gaat maken, lees: gemiddeld meer dan 5 uur per dag. Je kan je dan direct inschrijven bij gameverslaving.nlNaluh! schreef op maandag 22 september 2014 @ 11:29:
[...]
Nou nou, wat zijn de tenen weer lang en het lontje kort. Uiteraard doel ik op het verschil under load.
[...]
De genoemde intel komt in jouw eigen linkje gewoon helemaal niet voor, wel de 4330 die 25 euro duurder is dan de FX6300. De FX6300 is bovendien dik 10 procent sneller in N.B. jouw eigen linkje.[...]
De argumentatie voor die ene AMD is niet brute performance of value maar dit:
"The FX-6300 fares well in gaming tests, presumably thanks to better multi-core utilization and optimization for AMD's architecture over time. While Intel's Core i3-4130 offers more potential, you won't be able to tell the difference most of the time. On the other hand, the FX-6300 costs $10 less, sports an unlocked clock multiplier, and features six integer cores that unquestionably benefit performance in threaded desktop applications."
Het lijkt er bijna op dat ze het zielig vinden om geen enkele AMD er tussen te zetten...

.
.
We leven in een vrij land, iedereen heeft dus het recht om als een rund te investeren in te duur spulnero355 schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:01:
[...]
Daar kijk ik niet eens naar : Puur de prijs en performance.
En dan kies je toch vaker Intel helaas...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2014 17:25 ]
Mocht je 5 uur per dag gamen vallen de kosten alsnog wel mee: de 6300 verbruikt onder load zon 40 watt meer (ik weet je mag tdps zo niet vergelijken maar uit andere tests komt grosso modo 40 watt naar voren). Ga je dus 5 uur per dag gamen dan zou je ongeveer per 5 dagen ongeveer 1 Kwh verstoken. We hebben het dus over 70 Kwh op jaar basis = kosten van ongeveer 17,5 euro. Dus je moet anderhalf jaar lang 5 uur per dag gamen met games die ook nog volle bak vragen van de processor. Geen dag op vakantie, niks niet. Pak een normale consument die eerder 5 uur per dag idle bezig is dan heb je practisch geen economisch voordeel van de energiezuinigheid.Verwijderd schreef op maandag 22 september 2014 @ 17:17:
[...]
Load verschil is totaal niet relevant voor consumenten, tenzij je zoveel Gamed dat het wel verschil gaat maken, lees: gemiddeld meer dan 5 uur per dag. Je kan je dan direct inschrijven bij gameverslaving.nl
[...]
De genoemde intel komt in jouw eigen linkje gewoon helemaal niet voor, wel de 4330 die 25 euro duurder is dan de FX6300. De FX6300 is bovendien dik 10 procent sneller in N.B. jouw eigen linkje.![]()
ECHTER,
Is het wel een slecht teken dat AMD er zoveel meer energie tegen aan moet gooien om vergelijkbare prestaties te halen. Hier moet echt iets aan gebeuren want op de lange termijn is dit niet vol te houden (zeker omdat INTEL sneller naar een kleiner productieprocede overstapt). De stappen die nu gemaakt worden op gebied van losse processors zijn te klein. Gelukkig hoeft AMD zich minder druk te maken in de APU markt omdat de nieuwste APUs in bepaalde gevallen zeker de voorkeur genieten boven INTEL apus. Voor een gewone consument waarvan het zoontje af en toe een spelletje wil doen is zoeen APU ideaal.
Overigens, heeft iemand al testresultaten van de Athlon 860lk kunnen vinden? Lijkt mij wel een interessante cpu maar kan geen testresultaten (buiten de A10-7850) vinden..
Verwijderd
Ik maak me hier geen zorgen over. AMD heeft juist besloten om langer te doen met dezelfde schaal wat een aanzienlijk kostenvoordeel met zich meebrengt. Intels investeringen zullen gezien we tegen de limieten van schaalverkleining aanlopen exponentieel gaan stijgen wat per definitie ten koste gaat van hun winstmarges. Nog slechts een paar schaalverkleinings stappen en dan zitten ze op de Atoom breedte limiet.paulklooster schreef op maandag 22 september 2014 @ 18:07:
[...]
.....
ECHTER,
Is het wel een slecht teken dat AMD er zoveel meer energie tegen aan moet gooien om vergelijkbare prestaties te halen. Hier moet echt iets aan gebeuren want op de lange termijn is dit niet vol te houden (zeker omdat INTEL sneller naar een kleiner productieprocede overstapt). De stappen die nu gemaakt worden op gebied van losse processors zijn te klein. Gelukkig hoeft AMD zich minder druk te maken in de APU markt omdat de nieuwste APUs in bepaalde gevallen zeker de voorkeur genieten boven INTEL apus. Voor een gewone consument waarvan het zoontje af en toe een spelletje wil doen is zoeen APU ideaal.
AMD's keuzes zijn vwb investeringen altijd een stuk financieel gezonder en realistischer geweest dan Intels brute-force (fraude) mega Investeringen. Kijk bv maar naar ARM wat zonder al te veel moeite Intel een hak heeft weten te zetten in het mobiele segment. AMD werkt samen met ARM wat een typisch voorbeeld is van economisch gezonde ideeen.
Nou ja, neem TSMC (de fabs), ARM (de ISA) en Qualcomm (de chips) samen en je zit aan een investeringsbudget dat boven Intel (dat alledrie doet) ligt, het is niet alsof Intel exorbitant veel geld uitgeeft - de halfgeleider business is gewoon enorm kapitaalintensief, en dat is lastig voor AMD, dat weinig cash genereert uit de business zelf en weinig nieuw kapitaal kan aantrekken. Dat heeft weinig met Intel te maken - als je naar de huidige positie van Qualcomm kijkt, met wat betere strategische keuzes en betere uitvoering over de laatste vijftien jaar had dat ook AMD kunnen zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 23-09-2014 18:28 ]
Verwijderd
De 3 spelers die je noemt kunnen imho op zijn best slechts gedeeltelijk vergeleken worden met Intel / AMD.Dreamvoid schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 11:15:
Nou ja, neem TSMC (de fabs), ARM (de ISA) en Qualcomm (de chips) samen en je zit aan een investeringsbudget dat boven Intel (dat alledrie doet) ligt, het is niet alsof Intel exorbitant veel geld uitgeeft - de halfgeleider business is gewoon enorm kapitaalintensief, en dat is lastig voor AMD, dat weinig cash genereert uit de business zelf en weinig nieuw kapitaal kan aantrekken. Dat heeft weinig met Intel te maken - als je naar de huidige positie van Qualcomm kijkt, met wat betere strategische keuzes en betere uitvoering over de laatste vijftien jaar had dat ook AMD kunnen zijn.
Aangezien AMD sommige kwartalen al meer omzet haalt uit GPU's kun je AMD eigenlijk ook niet meer echt een CPU fabrikant noemen.
De Intel illegale omkoop praktijken uit het verleden hebben er natuurlijk wel degelijk toe geleid dat AMD nooit echt heeft kunnen profiteren van hun voorsprong uit medio 2004. Dat heeft imho dus alles te maken met Intel.
Andere keuzes zou ik niet echt kunnen verzinnen behalve dan de mobiele chips, wat van zowel AMD als Intel niet handig is geweest om daar niet eerder op in te spelen. Alhoewel die achterstand gelijk was, heeft Intel een R&D budget wat ze in staat stelt een fortuin te investeren in een ongezond snelle ontwikkeling van die mobiele chips. AMD kan dat niet en moet met de beperkte middelen die ze hebben proberen daar nog iets moois van te maken. Wel heeft AMD een voorsprong op zeer laag verbruik mobiele GPU techniek, zie o.a.:
productreview: AMD A4-1200 review door Verwijderd
Zo te zien staan er twee nieuwe AM1 processoren voor de deur. Waar we op gehoopt hebben? Nou nee.
http://nl.msi.com/support/mb/AM1I.html#support-cpu
http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1B-MDH/?cat=CPU
2200 Mhz Kabini zonder GPU? What were they thinking?
http://nl.msi.com/support/mb/AM1I.html#support-cpu
http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1B-MDH/?cat=CPU
2200 Mhz Kabini zonder GPU? What were they thinking?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Verwijderd
Dat mensen die per se een Nvidia kaartje in hun AM1 systeem willen stoppen dat nu ook kunnen ?Helixes schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 15:18:
........2200 Mhz Kabini zonder GPU? What were they thinking?
Naar Financieel nieuws:
AMD is lekker aan het kelderen de afgelopen 50+ dagen.
Grofweg een dollar eraf is pittig op dit prijsniveau.
De beurzen zijn negatief sinds"Obama, tonight show - The Isholes everywhere"" aan het aanpakken is.
YouTube: President Obama Says: Don't Be an ISIL
Hoogste tijd voor een trend omhoog, liefst icm heel goed AMD nieuws.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2014 00:24 ]
Waarom zou iemand een dedicated grafische kaart bij een AM1 systeem willen. Het gaat om zuinigheid niet om prestaties. Ook met een goede videokaart zou je niet kunnen gamen, daar is de CPU veel te zwak voor..Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:40:
[...]
Dat mensen die per se een Nvidia kaartje in hun AM1 systeem willen stoppen dat nu ook kunnen ?
Naar Financieel nieuws:
De beurzen zijn negatief sinds"Obama, tonight show - The Isholes everywhere"" aan het aanpakken is.
Hoogste tijd voor een trend omhoog, liefst icm heel goed AMD nieuws.
Als ze echt defect zijn is de vraag, maar uitgeschakeld is wel zeker.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Een instap budget Nvidia geeft weer andere mogelijkheden dan AMD/ATI. Dus voor de Die-Hard Nividia fans of mensen op zoek naar een exotische, niet goed op AMD-GPU werkende, oplossing kan dit een uitkomst zijn.paulklooster schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 23:54:
[...]
Waarom zou iemand een dedicated grafische kaart bij een AM1 systeem willen. Het gaat om zuinigheid niet om prestaties. Ook met een goede videokaart zou je niet kunnen gamen, daar is de CPU veel te zwak voor..
Ik verwacht op dit prestatie niveau weinig Yield uitval. Dus ws is het gewoon markt differentiatie.
Als je kijkt naar de andere bedrijven in dezelfde sector lijken beleggers specifiek AMD niet meer te zien zitten, niet zozeer met Obama of de beurzen in het algemeen:Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:40:
Naar Financieel nieuws:
https://www.google.com/fi...0&ei=oYIsVPDdGpDCwAP0pIEo
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 02-10-2014 00:43 ]
Verwijderd
Klopt, AMD raakt het veel harder dan elders. De oorzaak hiervan is bij mij iig onbekend..........Dreamvoid schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 00:42:
[...]
Als je kijkt naar de andere bedrijven in dezelfde sector lijkt het vooral met AMD zelf te maken te hebben, niet zozeer met Obama of de beurzen in het algemeen:
https://www.google.com/fi...0&ei=oYIsVPDdGpDCwAP0pIEo
Mja, ik weet het niet hoor. Waar, precies, zou je positief moeten zijn over het aandeel AMD? Ik geloof dat ze in de hoek zitten waar de klappen vallen. Ze opereren al lang, heel lang op een break-even point, of maken zelfs verlies, en dat op een omzet van $5 mld. Van zo'n bedrijf weet je bijna zeker dat de marges sterk onder druk staan. Kleine verschuivingen in de markt kunnen daarom op korte termijn tot grote verliezen leiden. Ook weten we van AMD dat ze al een redelijke schuld hebben opgebouwd.
En het ziet er niet heel erg rooskleurig uit. Intel domineert al een tijdje wat vroeger hun core business was; de x86/x64 CPU markt. Ook wordt steeds duidelijker dat TSMC en andere foundries de broodnodige FinFET massaproductie pas over een jaar of zo kunnen aanbieden helpt niet echt in de concurrentiepositie hier, terwijl 22 nm niet aan lijkt te sluiten op de behoefte van AMD. nVidia lijkt op dit moment de kroon te pakken waar het de GPU markt betreft met hun laatste 28nm architectuur, terwijl AMD daar (nog) niets tegenover kan stellen. De prijs/prestatie van vooral de GTX 970 lijkt ook een bedreiging voor de prijspositie van een aantal AMD producten. Voor zowel CPU als GPU geldt overigens dat de PC markt nog steeds krimpt.
PS4 en Xbox One sales zouden de cijfers in de boeken van AMD in ieder geval tijdelijk kunnen redden, maar daarvan loopt de verkoop ook achter op de vooruitzichten.
Als je naar de toekomst kijkt, zijn er wel hoopvolle, maar wel zeer onzekere zaken in ontwikkeling zoals ARM core Opteron en de bijbehorende software ecosysteem. Echter, de risico's van een oplopende schuld en een verwacht verlies in H2 2014, betekent dat een logische bijstelling van de koers.
Achtergrond (Barron's, 17 september 2014):
http://blogs.barrons.com/...-declines-says-bernstein/
En het ziet er niet heel erg rooskleurig uit. Intel domineert al een tijdje wat vroeger hun core business was; de x86/x64 CPU markt. Ook wordt steeds duidelijker dat TSMC en andere foundries de broodnodige FinFET massaproductie pas over een jaar of zo kunnen aanbieden helpt niet echt in de concurrentiepositie hier, terwijl 22 nm niet aan lijkt te sluiten op de behoefte van AMD. nVidia lijkt op dit moment de kroon te pakken waar het de GPU markt betreft met hun laatste 28nm architectuur, terwijl AMD daar (nog) niets tegenover kan stellen. De prijs/prestatie van vooral de GTX 970 lijkt ook een bedreiging voor de prijspositie van een aantal AMD producten. Voor zowel CPU als GPU geldt overigens dat de PC markt nog steeds krimpt.
PS4 en Xbox One sales zouden de cijfers in de boeken van AMD in ieder geval tijdelijk kunnen redden, maar daarvan loopt de verkoop ook achter op de vooruitzichten.
Als je naar de toekomst kijkt, zijn er wel hoopvolle, maar wel zeer onzekere zaken in ontwikkeling zoals ARM core Opteron en de bijbehorende software ecosysteem. Echter, de risico's van een oplopende schuld en een verwacht verlies in H2 2014, betekent dat een logische bijstelling van de koers.
Achtergrond (Barron's, 17 september 2014):
http://blogs.barrons.com/...-declines-says-bernstein/
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Maar dat alles is al veel langer bekend, waarom dan die snelle koersval in de afgelopen weken?
Maar idd, het gaat zelfs in het gunstigste scenario nog vele jaren duren voordat het bedrijf dividend kan uitkeren of aandelen terugkopen. De grote reden om als kleine belegger nu in AMD te zitten is de kans dat als het huidige management de boel in rustig vaarwater loodst, het aandeel stabiliseert en iemand een goed overnamebod doet.
Maar idd, het gaat zelfs in het gunstigste scenario nog vele jaren duren voordat het bedrijf dividend kan uitkeren of aandelen terugkopen. De grote reden om als kleine belegger nu in AMD te zitten is de kans dat als het huidige management de boel in rustig vaarwater loodst, het aandeel stabiliseert en iemand een goed overnamebod doet.
[ Voor 64% gewijzigd door Dreamvoid op 02-10-2014 14:15 ]
Verwijderd
@Helixes:
In jouw betoog zie ik geen enkele reden genoemd waarom AMD juist nu hard daalt.......?
De genoemde omstandigheden kloppen of klopten wel min of meer op gegeven momenten maar waarom er nu een scherpe daling is zie ik ook in jouw uitgebreide uiteenzetting niet terug.
EDIT:
....recently demonstrated the first network function virtualization (NFV) solution on AMD’s 64-bit ARM-based SoC and announced that it is now sampling to AMD’s embedded customers. The NFV demonstration is powered by a 64-bit ARM-based AMD Embedded R-Series SoC, codenamed “Hierofalcon,” supported with technology from two key ecosystem partners — Aricent for the networking software stack and Mentor Graphics for embedded Linux® and tools.....
In jouw betoog zie ik geen enkele reden genoemd waarom AMD juist nu hard daalt.......?
De genoemde omstandigheden kloppen of klopten wel min of meer op gegeven momenten maar waarom er nu een scherpe daling is zie ik ook in jouw uitgebreide uiteenzetting niet terug.
EDIT:
....recently demonstrated the first network function virtualization (NFV) solution on AMD’s 64-bit ARM-based SoC and announced that it is now sampling to AMD’s embedded customers. The NFV demonstration is powered by a 64-bit ARM-based AMD Embedded R-Series SoC, codenamed “Hierofalcon,” supported with technology from two key ecosystem partners — Aricent for the networking software stack and Mentor Graphics for embedded Linux® and tools.....
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2014 19:21 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Da's op zich logisch, nu Apple met het grootste deel van hun miljoenenproductie naar TSMC is overgestapt en Samsung's eigen Exynos SoC's voor geen meter verkopen zit Samsung met heel veel fab capaciteit waar klanten voor moeten worden gezocht.
[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 03-10-2014 13:41 ]
Niet lullig bedoelt, maar dit was al best lang bekend.Help!!!! schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 12:42:
Lijkt me vrij goed nieuws indien waar:
http://techreport.com/new...oduce-14-nm-chips-for-amd
Samsung and GLOBALFOUNDRIES Forge Strategic Collaboration to Deliver Multi-Sourced Offering of 14nm FinFET Semiconductor Technology
Zou me niets verbazen als Samsung, GlobalFoundries overneemt.
[ Voor 4% gewijzigd door madmaxnl op 03-10-2014 13:52 ]
http://9to5mac.com/2014/1...ing-14-nanometer-process/
A9 gaat toch schijnbaar weer naar Samsung en ze maken nog een deel van de A8.
Verder krijg je gewoon steeds meer productieruimte naar mate het process kleiner wordt.
A9 gaat toch schijnbaar weer naar Samsung en ze maken nog een deel van de A8.
Verder krijg je gewoon steeds meer productieruimte naar mate het process kleiner wordt.
Ja Apple kiest gewoon eieren voor zijn geld. Het ziet er simpelweg naar uit dat TSMC het niet aankan m.b.t. kwal- en kwantiteit in de ogen van Apple. Dus gaat Apple naar Samsung terug. Ze zouden ook bij Intel kunnen aankloppen. Hun plannen om Intel vroeg of laat buiten spel te zetten voor hun iMac's and Mac Books zal wel roet in het eten gooien om hier een mooie deal uit te slepen.
Nou ja, Intel heeft liever dat Apple zijn Intel-vervangers bij hen bakt dan bij TSMC of Samsung natuurlijk.
Verwijderd
Het zou mij extreem verbazen wanneer GBF door Samsung word overgenomen.madmaxnl schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:49:
[...]
Niet lullig bedoelt, maar dit was al best lang bekend.
Samsung and GLOBALFOUNDRIES Forge Strategic Collaboration to Deliver Multi-Sourced Offering of 14nm FinFET Semiconductor Technology
Zou me niets verbazen als Samsung, GlobalFoundries overneemt.
GBF is nl een alternatieve investering voor in de verre toekomst opdrogende olie en gas inkomsten.
Samsung zal dus echt een bizar hoog bod moeten uitbrengen wil die club GBF verkopen.
Maw: Gaat gewoon niet gebeuren.
Er zitten inderdaad lange termijn investeerders in, maar dat betekent niet dat die nooit zullen verkopen. Maar ik acht die kans idd voorlopig erg klein.
Verwijderd
Behoorlijk slecht nieuws:
Rory Read is gisteren opgestapt bij AMD.
Wall Street Journal:
""Advanced Micro Devices Inc. said Wednesday that President and Chief Executive Rory Read has stepped down from those positions.
The semiconductor company named Lisa Su president, chief executive and a board member, effective immediately.
Ms. Su, who became chief operating officer July 1, joined AMD in 2012 as senior vice president and...""
http://online.wsj.com/art...ead-steps-down-1412800319
Rory Read heeft voorheen Lenovo prima door heet eerste gedeelte van de crisis geloodst en dat bedrijf als enige grote HW leverancier winstevend achtergelaten tijdens de crisis.
AMD heeft op wat gerommel in de marge winstgevend achtergelaten met een sterkere focus op andere producten dan cpu's, twee grote deals met Sony en MS voor de Xbox en Playstation.
Daarom uitermate jammer dat hij vetrekt.
Het aandeel viel 7 procent na de beurs.
http://bit.ly/1v3f3u0
http://www.reuters.com/ar...ceo-idUSKCN0HX2E220141008
Asked repeatedly on a conference call about the unexpected timing of AMD's leadership change, Read said it was the result of a long-term succession strategy.
"This is well planned, well understood," Read said.
Read, 52, will remain with the company in an advisory role until the end of the year.
Rory Read is gisteren opgestapt bij AMD.
Wall Street Journal:
""Advanced Micro Devices Inc. said Wednesday that President and Chief Executive Rory Read has stepped down from those positions.
The semiconductor company named Lisa Su president, chief executive and a board member, effective immediately.
Ms. Su, who became chief operating officer July 1, joined AMD in 2012 as senior vice president and...""
http://online.wsj.com/art...ead-steps-down-1412800319
Rory Read heeft voorheen Lenovo prima door heet eerste gedeelte van de crisis geloodst en dat bedrijf als enige grote HW leverancier winstevend achtergelaten tijdens de crisis.
AMD heeft op wat gerommel in de marge winstgevend achtergelaten met een sterkere focus op andere producten dan cpu's, twee grote deals met Sony en MS voor de Xbox en Playstation.
Daarom uitermate jammer dat hij vetrekt.
http://bit.ly/1v3f3u0
http://www.reuters.com/ar...ceo-idUSKCN0HX2E220141008
Asked repeatedly on a conference call about the unexpected timing of AMD's leadership change, Read said it was the result of a long-term succession strategy.
"This is well planned, well understood," Read said.
Read, 52, will remain with the company in an advisory role until the end of the year.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2014 01:35 ]
Nou, daar hebben we dus de reden voor de koersval. Blijkbaar wisten een aantal insiders hier al eerder van.
Verwijderd
Daar heeft het op zijn minst alle schijn van........Dreamvoid schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:56:
Nou, daar hebben we dus de reden voor de koersval. Blijkbaar wisten een aantal insiders hier al eerder van.

Verwijderd
Als je het verhaal bij AnandTech leest zijn ze daar heel wat minder negatief. Het duurt nog even voordat de effecten van de grote reorganisatie voor de consument merkbaar worden (producten op de markt komen), maar op organisatie-niveau is die reorganisatie voltooid. Daarmee heeft Read zijn taken volbracht en is de tijd gekomen voor AMD om aan de toekomst te gaan bouwen, onder nieuw leiderschap. Lisa Su is een paar maanden geleden al gepromoveerd naar een voor haar gecrëerde COO positie en is de afgelopen maanden voorbereid om nu de functie van CEO over te namen en AMD naar een betere toekomst te leiden. Read blijft de rest van het jaar aan om die overgang te voltooien.
Al met al dus een zorgvuldig geplande verandering van leiderschap waarvoor men ruim een half jaar heeft uitgetrokken. De nieuwe CEO is een engineer met veel ervaring en dus zeker geschikt voor deze functie bij AMD. Ik zie persoonlijk niet wat door zo slecht aan is. In tegendeel, AMD staat op het punt om een lange verlieslijdende periode te beëindigen en weer aan de toekomst te gaan bouwen. Dat is goed nieuws wat mij betreft. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
Al met al dus een zorgvuldig geplande verandering van leiderschap waarvoor men ruim een half jaar heeft uitgetrokken. De nieuwe CEO is een engineer met veel ervaring en dus zeker geschikt voor deze functie bij AMD. Ik zie persoonlijk niet wat door zo slecht aan is. In tegendeel, AMD staat op het punt om een lange verlieslijdende periode te beëindigen en weer aan de toekomst te gaan bouwen. Dat is goed nieuws wat mij betreft. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
Verwijderd
@Wes:
De manier waarop AMD dit heeft aangepakt duid eerder op een hals over de kop genomen beslissing dan een wel overwogen lang van te voren bedachte overgang. Wanneer dit al langer in de planning zat laat je bv even bij de vorige kwartaalcijfers weten dat meneer Read dusdanig goed op schema ligt met de reorganisatie dat hij per het volgende kwartaal zal worden opgevolgt door Su. Dan is het positief nieuws nu is het een onaangename verassing en daar houdt de financiele wereld niet van.......
Dit even ongeacht of mw Su het goed of slecht gaat doen als CEO.
De manier waarop AMD dit heeft aangepakt duid eerder op een hals over de kop genomen beslissing dan een wel overwogen lang van te voren bedachte overgang. Wanneer dit al langer in de planning zat laat je bv even bij de vorige kwartaalcijfers weten dat meneer Read dusdanig goed op schema ligt met de reorganisatie dat hij per het volgende kwartaal zal worden opgevolgt door Su. Dan is het positief nieuws nu is het een onaangename verassing en daar houdt de financiele wereld niet van.......
Dit even ongeacht of mw Su het goed of slecht gaat doen als CEO.
Alleen was naar ik begrijp al gecommuniceerd bij aantreden Read dat een van zijn hoofdtaken was om op korte termijn (1-3jr?) een geschikte opvolger te vinden.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dit topic is gesloten.