Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 21:53:
Bekijk het eens van deze kant: hoe vaak draait een HTPC op Full-load (CPU+GPU) ?
Hint: mijn eigen Brazos HTPC heeft nog nooit op Full-load gedraaid......(3 jaar in gebruik)
Full-HD filmpje kijken, downloaden, webbrowsen, printje maken etc. doet ie met zijn handen op zijn rug.
Al een aantal pagina's terug over gehad. Chrome + Youtube 720p kan hij net aan + trekt hij zijn maximale TDP uit de muur. 1080p is te veel gevraagd, (CPU@100%). Zolang Youtube in Chrome niet GPU accelerated is, kan mijn E-350 dat gewoonweg niet trekken + ventilator vol open na een tijdje.
Zelfs het meest stroom verbruikende AMD Game systeem zal echt bizar veel uren moeten draaien onder load om de vaak forse meer kosten van een zuiniger systeem op Intel basis terug te verdienen.
Denk aan gemiddeld 5 uur of meer per dag over een periode tussen de 10 en 30 jaar.
Alleen voor professionele servers is zowel het Idle als Load verbruik wel cruciaal.
Hier sla je de bal voor mij volledig mis en geraak je de resterende geloofwaardigheid toch wel kwijt hoor trm0001, in mijn ogen. Om het even aan te tonen onderstaand voorbeeld.
Als voorbeeld nemen we 2x het Highend model van Intel en AMD + een redelijk normaal en populair moederbord.
Intel Core i7-4790K, 88W TDP en kost €315. Als Mobo de populaire MSI gaming voor €125
Totaal Intel: €440 (gerekend met gemiddelde prijzen).
AMD FX-9590, 220W TDP en kost €260. Als Mobo de recente ASRock Fatal1ty 990FX Killer €125 alhoewel deze de CPU officieel niet eens support dus eigenlijk zou ik moeten uitwijken naar een duurder model zoals de Asus Crosshair V Formula-Z van €190. Omdat het met goede koeling nog met de ASRock moet lukken reken ik daar maar mee verder, dus al in het voordeel van AMD qua prijs.
Totaal AMD: €385 (gerekend met gemiddelde prijzen - en met officiele support zou dat €450 zijn).
Nu ik voldoe aan je omschrijving '
Meest stroom verbruikende AMD game systeem' is er dus een prijsverschil in aanschaf van €55. Volgens jou gebruiksscenario van 5u gamen per dag moet je dus met die €55 10 tot 30 jaar lang het extra stroomverbruik kunnen betalen?
Laat ik je dan even wakker maken uit die droom. Er van uitgaande van een (terughoudend) geschat verschil in verbruik van 100W en 5u per dag gamen kom je aan €42 extra stroomkosten voor jaar 1 (€200*(5/24)). Vanaf 1 jaar en 4 maanden begin je 'geld te verdienen' met je dure Intel systeem, welke overigens de FX alle hoeken van de kamer laat zien qua performance maar dat even buiten beschouwing.
Na 3 jaar gebruik heb je een meerkost van €74 puur aan stroomverbruik.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat een beetje zelfkritiek naar AMD bij jou ver te zoeken is. Je bekijkt alles wel door een erg rode bril. Een kritische en relativerende blik kan zeker geen kwaad.
Disclaimer: bezit zelf een E-350, A10-5800K en Phenom 965BE, HD 6870..