[Algemeen] AMD Nieuwsdiscussietopic - deel 34 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 55 Laatste
Acties:
  • 342.341 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PASware schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 10:21:
Leuk die AM1 bordjes, ben benieuwd wat het verbruik zal zijn. Alle am1 cpu's hebben volgens mij een TDP van 25w, maar vraag me daarnaast ook af wat het verschil in verbruik tussen allen zal zijn.
Officieel is het verbruik inderdaad maximaal 25 Watt.
Echter kun je zonder metingen al nagaan dat een X2 @ 1,4GHZ minder zal verbruiken dan een X4 @ 2 GHZ.
Er zijn ook al websites die de X2 varianten als 15 Watters beschrijven wat realistischer is dan AMD's 25W.
http://www.techpowerup.co...et-to-be-branded-am1.html

In het onderstaande linkje kun je bovendien zien dat type E2-3000 maar 15 Watt zou verbruiken terwijl type E1-2650 met een lager geklokte CPU & GPU ineens 25 Watt verbruikt. Dat is uiteraard niet erg logisch.
http://nl.hardware.info/n...md-voor-losse-kabini-apus

Wanneer dit spul uit is en er resultaten bekend worden kun je rustig uitgaan van maximaal 10 Watt Idle voor de X2 APU's en maximaal 15 Watt Idle voor de snelste X4. (Schattingen bewust aan de hoge kant)
Onder load verwacht ik net iets meer dan 25 Watt per X4 APU.

Een compleet systeem met een zuinige voeding en SSD moet mogelijk zijn met Idle ver onder de 20 Watt.

Wanneer ik een setje heb weten te bemachtigen zal ik ook hierover weer een uitgebreide review schrijven net als over Temash A4-1200:
productreview: AMD A4-1200 review door Verwijderd

EDIT MANTLE NIEUWS:
Advanced Micro Devices, Inc. (AMD) released that Crytek and AMD have entered into a technology partnership that will add native Mantle graphics API support to CRYENGINE®. CRYENGINE is the newest iteration of the industry-leading game engine that has powered Crytek gaming titles since 2004
http://www.amd.com/us/pre...mantle-api-2014mar19.aspx

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2014 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Techpowerup gebruikt in zijn artikel nog gespeculeerde namen voor de SoCs en gespeculeerde TDP's, gebasseerd op de TDP's van Kabini SoCs in laptops. Probleem daarvan is echter dat de bins voor deze AM1 bordjes wellicht een beetje anders gaat en wat ruimer is van opzet.

Feit is dat het voor OEMs veel gemakkelijker is om met slechts 1 TDP te werken. Koeling en stroomvoorziening dienen te voldoen aan dat TDP en alles wat er minder verbruikt wordt is alleen maar mooi meegenomen.

Uiteindelijk zal het wellicht voor een deel afhangen van hoeveel geluk je hebt met je chip. Een Sempron 2650 kan wellicht minder dan 10Watt verstoken op volle belasting, maar het kan ook best zijn dat hij over de 20Watt gaat, omdat de TDP-opgave die ruimte biedt. Zo kan een 'slechte' chip nog steeds verkocht worden. Voor hetzelfde geld zal je Athlon 5350 misschien maar 15Watt verbruiken bij volle belasting (al zal dat zeer onwaarschijnlijk zijn, aangezien zo'n chip beter duurder voor mobile aparaten verkocht kan worden).

Het is hoe dan ook wel waarschijnlijk dat de tragere SoCs ook wel wat minder gaan verbruiken. Zoveel is redelijk logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Feit is ook dat een te hoog opgegeven TDP AMD klanten kost, dus of dat nou zo handig is.....?

Dat dit type chip meer opleverd in bv een notebook is maar helemaal de vraag.
Normaal gesproken zou je denken van wel, maar aangezien AMD in die branche behoorlijk word uitgeknepen voor wat betreft de vergoedingen voor hun APU's zou het mij niet verbazen wanneer diezelfde chips AMD inmiddels meer opleveren in een AM1 bordje.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Iemand enig idee waarom zelfs in de laatste week van Q1 er nog steeds geen aankondiging is te vinden voor een releasedate van de AMD A8-7600? Het was/is misschien wel de meest gewilde nieuwe AMD-chip van deze periode. Reviews van de A10-versie zijn er genoeg, (p)reviews van deze A8 kun je ook genoeg vinden. Een datum echter, is in geen velden of wegen te bekennen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4 AM1 Apu prijzen bekend (35+ euro):
http://tweakers.net/categ...FkWWKOklW0krm5qaFSbG1tLQA

1 AM1 mobo prijs bekend (30 euro):
http://tweakers.net/categ...AVFlijpJVtJK5uamhUmxtbS0A

Voordeligste AM1 combinatie tot dusver inclusief verzenden bij 1 shop: 73+ euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 14:48:
[...]

Officieel is het verbruik inderdaad maximaal 25 Watt.
Echter kun je zonder metingen al nagaan dat een X2 @ 1,4GHZ minder zal verbruiken dan een X4 @ 2 GHZ.
Er zijn ook al websites die de X2 varianten als 15 Watters beschrijven wat realistischer is dan AMD's 25W.
http://www.techpowerup.co...et-to-be-branded-am1.html
Nee dat kan je niet nagaan en ook niet aannemen, is namelijk niet zo. Een x4 @ 2.0Ghz kan evenveel verbruiken als x2 @ 1.4Ghz als ze beide dezelfde TDP hebben meegekregen, ze worden niet voor niks gesorteerd voor de 25w range. ;)

Als ze dezelfde TDP hebben gekregen dan kunnen ze ook die TDP verbruiken, of ze nu 2 of 4 cores zijn of 1 of 2Ghz lopen, heb het dan over dezelfde generatie en architectuur cpu's.

Verwijs maar weer eens naar dit mooie artikel van tijdje terug.
reviews: Tdp: minder simpel dan het lijkt

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:36:
[...]
Nee dat kan je niet nagaan en ook niet aannemen, is namelijk niet zo. Een x4 @ 2.0Ghz kan evenveel verbruiken als x2 @ 1.4Ghz als ze beide dezelfde TDP hebben meegekregen, ze worden niet voor niks gesorteerd voor de 25w range. ;)

Als ze dezelfde TDP hebben gekregen dan kunnen ze ook die TDP verbruiken, of ze nu 2 of 4 cores zijn of 1 of 2Ghz lopen, heb het dan over dezelfde generatie en architectuur cpu's.

Verwijs maar weer eens naar dit mooie artikel van tijdje terug.
reviews: Tdp: minder simpel dan het lijkt
Pure theoretische onzin, de praktijk laat gelukkig wel ALTIJD een realistisch beeld zien.
Zullen we er voor de gein eens 1000 euro om wedden (met 2 zgn 25 Watt AM1 APU's, dwz: de lichtste en zwaarste) ?
Koop ik 2 stuks verzegelde 25 Watt AM1 APU's, kom jij gezellig hier heen, draaien we het spul onder Idle en ben ik 1000 euro rijker.
Vergeet je niet 1000 euro mee te nemen...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:41:
1 AM1 mobo prijs bekend (30 euro):
http://tweakers.net/categ...AVFlijpJVtJK5uamhUmxtbS0A

Voordeligste AM1 combinatie tot dusver inclusief verzenden bij 1 shop: 73+ euro
Niet helemaal correct:

In de pricewatch heeft een zaak wel een moederbord in de lijst staan, maar niet de APU's, terwijl die prijzen wel op hun site staan:

http://www.smitshop.nl/am1b-m-amd-am1-matx-mb-default.html
http://www.smitshop.nl/co...2650-1-3-ghz-default.html

(smitshop staat met het asrock bordje in de pricewatch
Totaalbedrag: 57,38 euro.
Daar komt dan nog 7,50 euro overheen als je niets anders bestelt, maar dan nog zit je beneden de 65 euro totale kosten. Ofwel, die ~57 euro waar ik het toentertijd over had, hebben we bereikt en er is nog wel een redelijke kans dat daar nog wat meer van af gaat, wanneer de andere etailers ook eindelijk hun prijzen bekend gaan maken.

[ Voor 5% gewijzigd door dahakon op 26-03-2014 05:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verschil met H81 intel bord en goedkoopste Haswell Celeron is maar klein.
Ik ben bang dat meeste mensen gaan kiezen voor het bekende,

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 00:30:
[...]

Pure theoretische onzin, de praktijk laat gelukkig wel ALTIJD een realistisch beeld zien.
Zullen we er voor de gein eens 1000 euro om wedden (met 2 zgn 25 Watt AM1 APU's, dwz: de lichtste en zwaarste) ?
Koop ik 2 stuks verzegelde 25 Watt AM1 APU's, kom jij gezellig hier heen, draaien we het spul onder Idle en ben ik 1000 euro rijker.
Vergeet je niet 1000 euro mee te nemen...........
Dat is niet puur theoretisch en al helemaal geen onzin, zo werkt dat nu eenmaal met TDP!

Je leest weer eens niet eens goed wat ik schrijf en wat er in de link staat!
Als je wel goed had gelezen weet je dat ik de weddenschap niet kan aangaan, en je weddenschap is pas echte onzin is!

Edit/
Onder idle zal er helemaal geen verschil zijn, die weddenschap durf ik wel aan, zelf met 65w vs 25w onder idle. Die ga je dik verliezen. :+

Kijk alle cpu uit dezelfde serie op hetzelfde platform verbruiken nagenoeg hetzelfde in idle, moederbord, voeding, geheugen, hdd wegen veel zwaarder dan de cpu in idle mode, die enkele watt van cpu maakt daar geen verschil in. Overigens is TDP iets anders dan het verbruik, en all helemaal als idle verbruik.

http://nl.hardware.info/r...-stroomverbruik-igpu-idle

Maar even voor duidelijkheid ik beweer nergens dat x2 altijd even veel verbruikt dan x4 al zitten ze in dezelfde TDP klasse, het kan maar hoeft uiteraard niet, dus je weddenschap sloeg nergens op.

Kabine is er alleen in x4, dus de x2 zijn wellicht afgekeurde x4 waarvan de lekstroom bijvoorbeeld te hoog was en ze dus deel uitschakelen en er x2 van maken en zo net in de 25w TDP klasse vallen, scheelt weer cpu wafer weggooien namelijk, trucje die ze alweer jaren toepassen. CPU doet het prima als een 25w x2 maar niet als een 25w x4 want dan werd die veel te heet. Maar dat hoeft uiteraard niet bij alle x2 het geval te zijn, zullen wellicht ook x2 zijn die gewoon prima werken en lager TDP hebben, maar dat is alles behalve zeker.

Ik vermoed dat deze x2 echt bedoeld is om alle slechte x4 op te vangen, daarvoor heeft amd deze in het leven geroepen vermoed ik. Niet om extra zuinige x2 te maken want dan had AMD wel 15w TDP in leven geroepen voor AM1 omdat dat prima gaat met kabini. Een goede X4 kabini uit een goede wafer heeft TDP van 15w @ 1.5Ghz, zoals de A4-5000. Dan weet je denk ik al genoeg waarvoor die 25w x2 AM1 in leven is geroepen. :)

Dus die x2 kan zuiniger zijn maar kan ook net zo goed 25w verbruiken, daar kan je niks van zeggen.
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 05:56:
Verschil met H81 intel bord en goedkoopste Haswell Celeron is maar klein.
Ik ben bang dat meeste mensen gaan kiezen voor het bekende,
Inderdaad en dan moet de prijs nog wat verder naar beneden, zo gaat dat altijd. Introductie prijs is meestal maar even, soms is prijs zelfs even paar weken/maanden hoger dan de introductie. Maar zodra alles goed beschikbaar is gaat de prijs dalen, en zeker als voorraad blijft liggen zal prijs moeten dalen.

Gat tussen Bay trail ITX bordjes en AM1 is ook veel te klein, je hebt al mini itx bordje met Celeron erop voor 59 euro.

[ Voor 63% gewijzigd door mad_max234 op 26-03-2014 10:54 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De allerbeste Temash/Kabini wafers zouden in principe de sub-10W tablet chips moeten worden, al is het wat onduidelijk of die werkelijk in enige significante aantallen verkocht worden (de MSI W20 is nou niet bepaald met veel enthousiasme ontvangen, en de Slate S10A is ook nergens te vinden). Als de low-TDP chips niet verkocht kunnen worden, dan komen die mooie wafers gewoon in de grote hoop tussen de andere 25W TDP chips terecht (want die verkopen wel redelijk goed zo lijkt het).

Ditzelfde verschijnsel zie je zo nu en dan ook bij Intel's Celeron/Pentium chips, dat zijn in principe "slechte" Core wafers, maar als de productie onverwacht goed van kwaliteit is en/of de Core verkoop tegenvalt, dan blijken er ineens enorm goed overklokbare Celerons op te duiken. Ook zie je het rare verschijnsel dat Celerons volgens de specs sheets geen AES of QuickSync zouden ondersteunen, maar de daadwerkelijke chips in de handel doen het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat kan als AMD geen slechte heeft en X2 gigantisch goed loopt en er veel vraag naar is, en dus veel geld oplevert, dan zal amd goede x4 gewoon gebruiken om x2 te maken. Dat is dus de vraag, en dan nog zal AMD zo nu en dan wel eens wat afgekeurd ertussen hebben, je hebt nooit 100% yield. Je kan dus geluk of pech hebben, maar je kan niks zomaar aannemen, ja dat max 25w TDP is maar meer dan dat ook niet. Een x2 kan net zo hoog TDP hebben als x4, zoals mijn eerst post al luiden, met een mooie bron artikel erbij met uitleg. :)

Maar ik verwacht dat AMD dan eerdere net als bij de andere kabini series een 15w of zelfs 10w in het leven zou roepen, en niet alles in de 25w dumpt, het is immers beter voor de verkoop. Ik denk daarom dat het dump serie is waar ze alle chips in dumpen die te veel verbruikte voor een van de andere series die ze hebben met kabini core's. Past ook bij platform, gaat ook weg voor dumpprijzen. :D

X2 1.45GHz 15w of X2 1.45GHz 25W, eerste ziet er toch aantrekkelijker uit. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 13:38
mad_max234 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:17:
[...]

Dat is niet puur theoretisch en al helemaal geen onzin, zo werkt dat nu eenmaal met TDP!

Je leest weer eens niet eens goed wat ik schrijf en wat er in de link staat!
Als je wel goed had gelezen weet je dat ik de weddenschap niet kan aangaan, en je weddenschap is pas echte onzin is!

Edit/
Onder idle zal er helemaal geen verschil zijn, die weddenschap durf ik wel aan, zelf met 65w vs 25w onder idle. Die ga je dik verliezen. :+

Kijk alle cpu uit dezelfde serie op hetzelfde platform verbruiken nagenoeg hetzelfde in idle, moederbord, voeding, geheugen, hdd wegen veel zwaarder dan de cpu in idle mode, die enkele watt van cpu maakt daar geen verschil in. Overigens is TDP iets anders dan het verbruik, en all helemaal als idle verbruik.

http://nl.hardware.info/r...-stroomverbruik-igpu-idle

Maar even voor duidelijkheid ik beweer nergens dat x2 altijd even veel verbruikt dan x4 al zitten ze in dezelfde TDP klasse, het kan maar hoeft uiteraard niet, dus je weddenschap sloeg nergens op.

Kabine is er alleen in x4, dus de x2 zijn wellicht afgekeurde x4 waarvan de lekstroom bijvoorbeeld te hoog was en ze dus deel uitschakelen en er x2 van maken en zo net in de 25w TDP klasse vallen, scheelt weer cpu wafer weggooien namelijk, trucje die ze alweer jaren toepassen. CPU doet het prima als een 25w x2 maar niet als een 25w x4 want dan werd die veel te heet. Maar dat hoeft uiteraard niet bij alle x2 het geval te zijn, zullen wellicht ook x2 zijn die gewoon prima werken en lager TDP hebben, maar dat is alles behalve zeker.

Ik vermoed dat deze x2 echt bedoeld is om alle slechte x4 op te vangen, daarvoor heeft amd deze in het leven geroepen vermoed ik. Niet om extra zuinige x2 te maken want dan had AMD wel 15w TDP in leven geroepen voor AM1 omdat dat prima gaat met kabini. Een goede X4 kabini uit een goede wafer heeft TDP van 15w @ 1.5Ghz, zoals de A4-5000. Dan weet je denk ik al genoeg waarvoor die 25w x2 AM1 in leven is geroepen. :)

Dus die x2 kan zuiniger zijn maar kan ook net zo goed 25w verbruiken, daar kan je niks van zeggen.

[...]

Inderdaad en dan moet de prijs nog wat verder naar beneden, zo gaat dat altijd. Introductie prijs is meestal maar even, soms is prijs zelfs even paar weken/maanden hoger dan de introductie. Maar zodra alles goed beschikbaar is gaat de prijs dalen, en zeker als voorraad blijft liggen zal prijs moeten dalen.

Gat tussen Bay trail ITX bordjes en AM1 is ook veel te klein, je hebt al mini itx bordje met Celeron erop voor 59 euro.
Helemaal mee eens zeker met de 2 laatste stukken, 99% kans dat AMD hetzelfde trucje gaat gebruiken als ze met de Phenom II series CPU's deden, In het begin waren dat allemaal quadcore wafers en naarmate hoe goed de CPU uit de interne test kwam werd het een Athlon II x4, Athlon II x2 of een duron single core met uitgeschakelde L3 cache, of het werd een Phenom II x3 of Phenom II x2 met alleen de cores uitgeschakeld.

Deze CPU's kwamen praktisch gezien allemaal van de zelfde wafers.

Hetzelfde trucje werd voor OEM's herhaald met de Thuban Wafers, waarbij ze 2 cores uitschakelde maar de turbo modus intact lieten.(die dingen klokten wel lekker btw haha)

Voor AMD is dit een kostefficiente manier om CPU's te bakken aangezien er veel minder CPU's weggegooid hoeven worden.

en als AMD de trend door blijft zetten en de cores niet gaat lopen laserlocken net zoals Intel dat doet zal de unlock community weer een hoop fun hebben met el cheapo CPU's unlocken om er quadcores van te maken haha,

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 09:17:
Edit/

Bij deze is de weddenschap geaccepteerd ! (dank je voor je akkoord)

Voorwaarden:
Meting vind hier bij mij plaats met door mij aangeschafte verzegelde hardware en mijn meetapparatuur.
Idle = het echte volledige Idle (desktop verbruik onder w7) dus op volledige snelheid zonder Q&C.
Tot 10 procent verschil in Idle Watts verbruik win jij de weddenschap, bij meer win ik.

Wanneer spreken we af ?

Back on topic:
Er zijn tientallen situaties mogelijk waarbij een cpu fabrikant ervoor kiest om chips gedeeltelijk uit te schakelen. Een te hoog stroomverbruik is slechts 1 mogelijkheid van de vele........
Bijvoorbeeld: marktdifferentiatie van verder perfecte chips, gedeeltelijk niet werkende chips etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 05:47:
[...]
Niet helemaal correct:

In de pricewatch heeft een zaak wel een moederbord in de lijst staan, maar niet de APU's, terwijl die prijzen wel op hun site staan:

http://www.smitshop.nl/am1b-m-amd-am1-matx-mb-default.html
http://www.smitshop.nl/co...2650-1-3-ghz-default.html

(smitshop staat met het asrock bordje in de pricewatch
Totaalbedrag: 57,38 euro.
Daar komt dan nog 7,50 euro overheen als je niets anders bestelt, maar dan nog zit je beneden de 65 euro totale kosten. Ofwel, die ~57 euro waar ik het toentertijd over had, hebben we bereikt en er is nog wel een redelijke kans dat daar nog wat meer van af gaat, wanneer de andere etailers ook eindelijk hun prijzen bekend gaan maken.
Beide zijn daar niet op voorraad en kosten afgerond inclusief verzenden 65 euro.
Oftewel ruim 60 procent meer dan de 40 euro waar jij vanuit ging........
Een bedrag rond de 40 euro zal pas op zijn vroegst na een periode van 1 tot 2 jaar bereikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Verwijderd schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 00:21:
[...]

Beide zijn daar niet op voorraad en kosten afgerond inclusief verzenden 65 euro.
Voorraad begint overal langzaamaan binnen te komen. Ik wist niet dat het een absolute vereiste is dat een zaak iets direct op voorraad moet hebben om het te kunnen bestellen voor prijzen die de zaak aangeeft. (overigens heeft Bol.com het goedkope bordje ook niet op voorraad...)
Oftewel ruim 60 procent meer dan de 40 euro waar jij vanuit ging........
Een bedrag rond de 40 euro zal pas op zijn vroegst na een periode van 1 tot 2 jaar bereikt worden.
Ik heb nooit ergens beweerd dat je het geheel voor 40 euro kunt aanschaffen en zeker niet in de launch-window. Wat ik wel heb gezegd is: 60 dollar (AMD claim) is ~43.50 euro*1.21(BTW) is een prijs vanaf ~52 (was toen een snelle hoofdrekensom). Daarbij heb ik in een vervolgpost ook gezegd dat ik er van uit ga dat die 52 euro niet direct gehaald gaat worden en dat het me niet verbaast als je initieel minimaal 10 euro meer kwijt bent dan die 47 euro en warempel, daar zijn we dus al.

Het toevoegen van bezorgkosten is niets meer dan een excuus om net te doen of je heel veel meer moet betalen voor het AM1 platform. Als je onderdelen nodig bent die je niet bij Bol.com kunt krijgen, zit je namelijk ook met bezorgkosten voor je andere bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 05:48:
[...]
Voorraad begint overal langzaamaan binnen te komen. Ik wist niet dat het een absolute vereiste is dat een zaak iets direct op voorraad moet hebben om het te kunnen bestellen voor prijzen die de zaak aangeeft.
AM1 is bijna nergens op voorraad, slechts 7 shops van alle (honderden) tweakers shops hebben AM1 spul.
[...]
Ik heb nooit ergens beweerd dat je het geheel voor 40 euro kunt aanschaffen en zeker niet in de launch-window. Wat ik wel heb gezegd is: 60 dollar (AMD claim) is ~43.50 euro*1.21(BTW) is een prijs vanaf ~52 (was toen een snelle hoofdrekensom). Daarbij heb ik in een vervolgpost ook gezegd dat ik er van uit ga dat die 52 euro niet direct gehaald gaat worden en dat het me niet verbaast als je initieel minimaal 10 euro meer kwijt bent dan die 47 euro en warempel, daar zijn we dus al.
Je hebt met kunstgrepen inmiddels bijna ieder bedrag genoemd tussen de 40 en 70 euro, daarmee zit je dus altijd goed. Feit is dat een setje AM1 op zjn voordeligst 65 euro kost incl. verzenden en het eerder door mij genoemde Brazos bordje 47 euro inclusief verzenden. Dat is exact wat ik eerder meldde dat er zou gebeuren.
Het toevoegen van bezorgkosten is niets meer dan een excuus om net te doen of je heel veel meer moet betalen voor het AM1 platform. Als je onderdelen nodig bent die je niet bij Bol.com kunt krijgen, zit je namelijk ook met bezorgkosten voor je andere bord.
Je moet ook inderdaad heel veel meer betalen (65 euro) voor een AM1 setje dan voor het genoemde Brazos bordje, wat dus inclusief verzenden 47 euro kost. Uiteraard zijn de verzendkosten altijd relevant. Zeker gezien jij regelmatig Duitse / VS prijzen vermeld, hardware komt immers niet vanzelf hier......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
Volgens mij is de waarschuwing van Bolletje voor sommige niet helemaal duidelijk..
Ik denk dat vele het eindeloze mierenneuken over die enkele euro's wel meer dan beu zijn.

Zelf ben ik overigens benieuwd naar de zuinige Kaveri chips welke wel lang op zicht laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 13:50:
Volgens mij is de waarschuwing van Bolletje voor sommige niet helemaal duidelijk..
Ik denk dat vele het eindeloze mierenneuken over die enkele euro's wel meer dan beu zijn.
Ik had eerder in een post aangegeven dat wanneer prijzen op de Nederlandse markt bekend begonnen te raken, ik er nog een keer een post over zou maken, met als basis om te kijken of AMD's claim dat AM1 moederbord+SoC vanaf 60 dollar beschikbaar zouden moeten komen. Ik ben er verder ook wel klaar mee, aangezien wat ik schrijf niet duidelijk over lijkt te komen.
Zelf ben ik overigens benieuwd naar de zuinige Kaveri chips welke wel lang op zicht laten wachten.
Er is helemaal niets anders te vinden dan de reviews in januari en februari. De manier van schrijven op de site van AMD doet echter vermoeden dat winkel-beschikbaarheid sowieso pas april of later zou worden. Letterlijk schreven ze dat de A10 Kaveri's in Q4 2013 verscheept werden en beschikbaar kwamen op 14 januari en dat de A8 Kaveri verscheept wordt in Q1 2014. Als dat 3 vertaald zou kunnen worden naar 'verscheping 3 maanden na de A10's', dan zou je ze op ~14 april kunnen verwachten, maar goed, een kwartaal is natuurlijk een breed begrip, dus het kan ook mid juni worden. De totale stilte over beschikbaarheid is in ieder geval teleurstellend. AMD had in ieder geval een richtlijn kunnen geven wanneer deze chips in de winkel verwacht zouden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast het feit dat de relatief lage prijzen voor AM1 leuk zijn voor ons consumenten geeft het ook een aardig kijkje in de keuken bij notebook fabrikanten. (kosten voor middensegment AMD notebooks)

Aangezien een setje AMD APU + Mobo + mem ver onder de 100 kan kosten voor de fabrikanten geeft dat ineens een vrij duidelijk beeld van wat een notebook fabrikant ongeveer kwijt is bij AMD.

Tuurlijk er komt nog extra IO bij, Opslag, een Akku, beelscherm etc maar gezien de verwerkende onderdelen slechts <75 waard zijn is een prijs in de winkel van 500+ ineens extreem hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Goed, Q1 is officieel afgelopen en de AMD A8-7600 is nog altijd nergens te bekennen. Begin er een beetje moedeloos van te worden. Deze A8 werd aangekondigd als de beste processorkeuze voor dit moment. Alleen "dit moment" wordt op deze manier wel een erg ruim begrip. Goed, ik begrijp dat Q1 nog maar 1 dag voorbij is, maar dit is gewoon jammer. Proberen ze soms om op deze manier mensen toch een duurder A10 te laten kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:48
Kanter dissects Jaguar, but not an actual cat

David Kanter saved up his in-depth write-up of AMD's compact Jaguar CPU microarchitecture for April 1, for some reason. I'm not quite sure what happened there. Maybe I'm not reading carefully enough. Anyhow, you can read his take on perhaps AMD's most important CPU architecture, the one that powers the PS4 and Xbox One, right here.

AMD’s Jaguar Microarchitecture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jorgen schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 19:14:
Goed, Q1 is officieel afgelopen en de AMD A8-7600 is nog altijd nergens te bekennen. Begin er een beetje moedeloos van te worden. Deze A8 werd aangekondigd als de beste processorkeuze voor dit moment. Alleen "dit moment" wordt op deze manier wel een erg ruim begrip. Goed, ik begrijp dat Q1 nog maar 1 dag voorbij is, maar dit is gewoon jammer. Proberen ze soms om op deze manier mensen toch een duurder A10 te laten kopen?
Waarschijnlijk is het een combinatie van factoren die ervoor zorgt dat de nieuwe wat lager geclockte APU's er nog niet zijn. Denk bv aan voorraad 6XXX serie nog te groot, mogelijk beter dan verwachte yields voor de 7850 (deze is meer waard). Daardoor denk ik dat het de bedoeling is dat mensen nog wat langer de 6XXX serie en de 7850 kopen voordat de 7XXX serie op wat lagere snelheid verkrijgbaar word.

FM2 verkrijgbaarheid:
http://tweakers.net/categ...ILEvMUbKKVjIzMDdUiq2trQUA
Een erg netjes programma dus vanaf 30 euro tot 120 euro

Voor ons tweakers is dat uiteraard jammer (op nieuwste techniek moeten wachten) maar voor de gemiddelde PC gebruker is het allemaal minder spannend, die zoekt vnl een gunstige prijs.
Bedenk ook dat deze snelle opvolging van series voor AMD relatief nieuw is...........

Edit Zanac-ex: interessant artikel, thanx !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2014 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Lekkere bedrijfsvoering dan... Ik begrijp heus wel dat economische factoren zeer belangrijk zijn; al helemaal in deze tijd. Beloof dat echter niets wat je niet waar wil/kan/gaat maken.

Ik had deze processor uitgekozen voor mijn htpc aan de hand van een groot aantal zeer lovende (p)reviews. Misschien moet ik mijn oordeel herzien en een andere build samenstellen. Wachten tot juni/augustus/december is ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:20
Of natuurlijk vanwege problemen waardoor het opgegeven TDP niet gehaald kan worden met deze specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat kan natuurlijk ook. Weet je, ik had me gewoon verheugd op het maken van mijn eerste eigen build en dus duurt wachten dan heel erg lang... Hopelijk komt hij alsnog binnenkort beschikbaar. * probeert zijn geduld te bewaren *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Jorgen/mitsumark:

Het zou me sterk verbazen wanneer de 7600 niet deze of uiterlijk volgende maand verkrijgbaar is.
Ook denk ik dat er geen sprake zal zijn van problemen met het TDP.

Bedenk daarbij dat de eerste serie FM1 APU's met 35 Watt TDP verschil dankzij Cool en Quiet (actieve idle terugschaling) in de praktijk slechts 1 Watt * verschillen van elkaar tijdens Idle:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CSF9pMeRsV8a37vbgZ62mcRW/full.jpg
(A8-3870-100W vs A6-3500-65W)

* Voorbehoud: het actief fors terugschalen / uitzetten van cores / etc. is imho niet het echte idle verbruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik hoop het! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Globalfoundries gaat SOC's en Grafische chips produceren in (Malta) New York.

http://blog.timesunion.co...game-chips-for-amd/59717/
GlobalFoundries to make graphics, video game chips for AMD

Advanced Micro Devices told the Times Union that GlobalFoundries will be making graphics processors and video game console “system-on-a-chip” for the company this year as part of its recent $1.2 billion wafer supply deal with the company.
An AMD spokesman said that GlobalFoundries did not make those types of products for the company last year when its wafer supply agreement was for $960 million.
It’s unclear if those chips will be made at Fab 8, GlobalFoundries’ chip factory in Malta, although since that is GlobalFoundries most advanced fab, that’s a likely scenario.
AMD spokesman Drew Prairie said that GlobalFoundries is now making products for AMD that have been the biggest growth engine for the company.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 14:36
Jorgen schreef op woensdag 02 april 2014 @ 12:48:
Lekkere bedrijfsvoering dan... Ik begrijp heus wel dat economische factoren zeer belangrijk zijn; al helemaal in deze tijd. Beloof dat echter niets wat je niet waar wil/kan/gaat maken.

Ik had deze processor uitgekozen voor mijn htpc aan de hand van een groot aantal zeer lovende (p)reviews. Misschien moet ik mijn oordeel herzien en een andere build samenstellen. Wachten tot juni/augustus/december is ook niks.
Slecht nieuws voor je.. :

http://nl.hardware.info/n...ld-naar-tweede-helft-2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jammer. Misschien moet ik dan maar eens op zoek naar een alternatief van AMD of Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022
Ziet er naar uit dat de yields tegenvallen, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxnl schreef op zondag 06 april 2014 @ 23:59:
Ziet er naar uit dat de yields tegenvallen, jammer.
Die informatie vind ik waar terug ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Nergens. Het enige wat het artikel vermeld is dat AMD de voorkeur geeft aan het verschepen van de A8-7600 naar OEMs die ze dan in complete systemen kunnen stoppen. Op zich ook een logische stap. Het enige wat AMD eerder verteld heeft, is dat de A8-7600 in Q1 verscheept, ofwel op weg gaat naar (blijkbaar eerst) systeembouwers die dan in Q2 systemen met deze chip op de markt kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

AMD AM1 vs. Intel Bay Trail-D review: goedkope desktopplatforms

AMD Athlon 5350 vs Intel Celeron J1900
25W TDP vs 10W TDP

Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/oe13acAKO2jfMQX4bHKJhaS3/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/XucI8PPfYPxubNGb047AHzuX/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/Lp0er2zX5WEUIJuWwlig0kSH/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/56yGQRXxa7SA3WdJvmh9sdca/full.jpg?nohitcount=1
Afbeeldingslocatie: https://secure.tweakers.net/ext/f/0DUO5HBQEnZHcY9C80WCtuBu/full.jpg?nohitcount=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Goede resultaten :) Versus de J1900 wint de 5350 het vrij gemakkelijk, dat valt me 100% mee! Tegenover een G1820 is het alleen weer een hele andere case... Die processor wint eigenlijk op alle terreinen, alleen op grafisch gebied loopt die iets minder hard. Maar het stroomverbruik is in die vergelijking natuurlijk wel dik in het voordeel van AMD, al speelt stroomverbruik bij desktops (waar de processor voor bedoeld is) toch een minder belangrijkere rol... Voor een bak die 24/7 aan staat is het sowieso interessant, maar door het aantal sata-poorten is socket AM1 daar ook weer niet echt voor geschikt.

Een AM1 oplossing zou alleen interessant zijn als het heel goedkoop moet en in m-ITX moet worden uitgevoerd, anders is een G1820 weinig duurder voor een krachtigere processor en meer features.

[ Voor 13% gewijzigd door Stefanovic45 op 09-04-2014 18:36 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Een paar Asrock bordjes komt met 2 extra Sata-poorten, waardoor je dus al 4 hebt. Het duurste van de 2 mini-ITX bordjes komt ook nog met een mini-PCI express poort. Helaas is dat bordje daarmee ook gelijk fors duurder dan de andere bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:01

hidde212

Free your mind...

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik weet niet of de "Of niet?" naar mij gericht was, maar

http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/

is het Asrock bord met mini-PCIe poort en dat bord is voor minimaal 45 euro op Geizhals te vinden en in Nederland moet hij al meer dan 48 euro kosten. Of het mini-PCIe poortje bijna 20 euro extra waard is, is natuurlijk een vraag die iedereen voor zichzelf zou moeten beantwoorden.

Bedenk me net dat voor die 20 euro extra, er ook een DC-in op dat duurdere bord zit, ofwel, je kunt ook een 19V laptop adapter aansluiten.
Jorgen schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:02:
Dat kan natuurlijk ook. Weet je, ik had me gewoon verheugd op het maken van mijn eerste eigen build en dus duurt wachten dan heel erg lang... Hopelijk komt hij alsnog binnenkort beschikbaar. * probeert zijn geduld te bewaren *
Ik had hier eigenlijk al wat eerder op willen reageren, maar vergat de hele tijd om het na te trekken, maar zou het niet iets voor je zijn om de 7700K te kopen en deze dan via de Bios/UEFI in te stellen met de TDP op 65Watt of 45Watt? Idle zul je er niets mee winnen, maar als het goed is zou de APU op max niet meer moeten verbruiken dan wat is ingesteld in de Bios. Het is in ieder geval een zekerheid dat je een TDP kunt instellen (bij sommige borden) en ook een zekerheid dat het invloed heeft op de prestaties (waaruit je zou moeten kunnen concluderen dat de clocks ook daarwerkelijk lager blijven)

[ Voor 64% gewijzigd door dahakon op 13-04-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD gaat icm Bluestacks bijzondere combinaties aanbieden van Hardware / OS / "Emulatie".

Onder andere:

Windows on android (X86)
Android on Windows (ARM)
Android on Windows (X86)
Android on Chrome OS (X86)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z5KpmMreu8QVtOD8eBNErRA5/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat klinkt heel mooi, maar wat heeft AMD hier specifiek mee te maken? Dit is in principe gewoon een presentatie van wat Bluestacks op termijn met virtualisatie wil gaan doen, op ARM en x86 (dus AMD *en* Intel).

Op zich klinkt Android-in-Chrome wel handig (da's wel de definitieve nagel-in-de-doodskist voor de droom van HTML5 webapps), maar de rest zie ik toch niet echt veel markt voor. Ik snap dat het voor AMD goedkoper is om Bluestacks het werk te laten doen en zelf geen lowlevel support voor native x86 Android te hoeven schrijven (dat kost Intel nu al jaren een hoop moeite), maar dit ziet er nogal halfslachtig uit.

Maar misschien ben ik te cynisch geworden...

[ Voor 52% gewijzigd door Dreamvoid op 14-04-2014 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Dreamvoid schreef op maandag 14 april 2014 @ 23:24:
Dat klinkt heel mooi, maar wat heeft AMD hier specifiek mee te maken? Dit is in principe gewoon een presentatie van wat Bluestacks op termijn met virtualisatie wil gaan doen, op ARM en x86 (dus AMD *en* Intel).
http://gadgets.ndtv.com/l...ws-android-devices-488766

Een van de eerste hits bij wat google-werk. AMD steunt en pushed de Bluestacks methodiek voor het draaien van Android software in een andere omgeving en zal Bluestacks bij bepaalde producten gaan leveren. Intel daarentegen lijkt vooral gefoccused te zijn op het op zijn Atoms laten draaien van Android, met een stukje eigen software die het mogenlijk moet maken om de voor ARM geschreven software/apps op X86 te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dreamvoid:

Vanaf de seeking alpha site (zie link onder):

It is confirmed, soon-to-be released AMD-powered desktop and notebooks will have pre-installed custom BlueStacks Android emulator.

The custom BlueStacks App is different from the generic version that’s available online. BlueStacks for AMD is especially optimized to maximize the gaming experience of Radeon and AMD APU-equipped computers.

The custom BlueStacks for AMD will let customers enjoy full Android OS experience on their computers at no extra charge.

The gamers population is huge and AMD should always prioritize them. Intel is too busy trying to win tablet and smartphone market share, it doesn’t care much about gamers.

http://seekingalpha.com/a...oost-apu-and-radeon-sales
Seeking Alpha bypass: http://10minutemail.com/10MinuteMail/index.html

Deze keer (voor het eerst ?) ben ik het dus helemaal eens met dahakon......

Naast pre-installed BlueStacks voor kant en klare DT / NB verwacht ik dat AMD codes zal geven bij bepaalde hardware om deze versie van BlueStacks te kunnen downloaden, al staat dit nog nergens omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Marketingtechnisch zit dit zeer goed in elkaar.

Zie je het al staan. Een PC waarbij geadverteerd wordt dat Android er gratis bij zit. De doorsnee consument krijgt sowieso een spontane erectie op het moment dat die Android hoort. Dus als de keuzen gemaakt moet worden, PC met of zonder Android, dan zullen er veel voor met kiezen. Ook al weten ze op dat moment niet of ze er iets aan gaan hebben.

Aangezien alleen AMD PC (ook laptops dus) gebundeld worden met Android hebben ze marketingtechnisch daarmee een streepje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-09 00:23
Keek laatst op nieuw naar het in Nederland verkrijgbare assortiment aan subnotebooks met de nieuwste rits AMD chips, maar het is nog steeds bedroevend. Vrijwel alle grote fabrikanten kiezen voor de makkelijke weg en pompen de APU's met een wattage van 15w in 15 en zelfs 17 inch modellen, die daardoor hopeloos underpowered zijn. De 11.6 en 13 inch modellen worden vaak vergeten, of juist met tablet chips zoals de A4 1200 uitgerust. Ik baal er echt van dat fabrikanten niet gewoon de reference modellen van AMD volgen. Er was destijds een 11 inch model met full hd scherm en een A4 5000 van 15 watt. Dit kan gewoon prima, voor deze generatie werd er wel meer watt in 11 inch gestopt. Toch doet 'men' dat niet..

Het komt allemaal uit op deze conclusie: zuinigere APU's met dezelfde kracht hebben ENKEL nut wanneer er ook APU's zijn én ingebouwd worden met hetzelfde wattage als de vorige generatie maar met méér power. Anders is er slechts sprake van relatieve vooruitgang, en daar zit ik gewoon niet op te wachten! Tot op heden is er nog steeds geen waardige vervanger voor mijn E450 laptop verschenen, omdat ze allemaal wel zuiniger zijn maar niet beter presteren - soms wel met multicore testen, maar dan is de singlecore kracht nog steeds hetzelfde, en dat wil ik niet. Het dichtst in de buurt komt de Lenovo Ideapad S215, deze heeft een A4 5000 in een 11 inch formfactor, maar is tot mijn grote spijt niet in Nederland verkrijgbaar, terwijl dit wel de chip is die bedoeld is voor 11 inch modellen!

Reden waarom ik dit graag zou hebben is omdat ik een vloeiende Windows ervaring wil, zonder hapering tijdens browsen, tekstverwerken, en kijken van films. Daarnaast wil ik er een spelletje op kunnen spelen. Dat is ook de reden waarom ik voor de E450 heb gekozen, de GPU daarvan was destijds de sterkste in die klasse. Helaas was de CPU zwak, en dat zorgt ervoor dat in alle matig geoptimaliseerde games (en dat zijn er meer dan je denkt) mijn framerate laag blijft doordat de CPU op 100% loopt! Ik ben nu al bang voor de zomervakantie, waarin straks een maand weg ben van mijn desktops en me vier weken lang loop te irriteren aan de CPU bottleneck.

Als iemand onlangs iets in de klasse 11 - 13 inch gezien heeft met een A4 - 5000 of sterker voor <€450 hoor ik het ontzettend graag (Bay Trails voldoen niet vanwege de vreselijk gedowngrade graphics tov de Haswell HD Graphics).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
De pricewatch van Tweakers lijkt een redelijk aantal notebooks te missen, die wellicht interessant zijn.

http://nl.hardware.info/p...HsKW6zCGWe2pY3rh_OtK9Rmt_

Mocht je het overwegen om in Duitsland/Oostenrijk te kopen:

http://geizhals.at/eu/?ca...D+A4-5~29_AMD+A6-1#xf_top

Je zult zien dat ik ook A6-1450 heb geselecteerd. Deze chip zal op single-thread niet echt onder doen voor de A4-5000. Bij multi-thread zal hij natuurlijk wel iets minder krachtig zijn, maar met 4 cores zal deze nog altijd wel redelijke prestaties neer moeten kunnen zetten, voor wat je koopt. Ook qua GPU is de A6-1450 niet veel minder dan een A4-5000. Enfin, er zijn opties, maar inderdaad bar weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Bedankt voor de links, ik wist niet dat de Thinkpad S215 wel in Duitsland / Oostenrijk te krijgen was :)

Wat betreft die A6 1450, volgens Notebookcheck zijn de prestaties daar toch wel fors minder van dan bij de Kabini chips (A4/6 en E1/2). Zeker voor single-thread is een lage kloksnelheid gewoon niet ideaal, ik zou daarom zeggen dat 1.5 GHz toch wel het minimale is. Voordeel van de A4 5000 is bovendien dat deze 1600 MHz geheugen slikt, wat de prestaties van de HD8330 natuurlijk ten goede komen.

Ik vind het ook lastig wat de praktische snelheidswinst in games ten opzichte van mijn E450 met HD6320 nu zal zijn. Skyrim bijvoorbeeld, draai ik nu met lage settings tegen de 20 fps. Zijn er vergelijken die de snelheidswinst van de A4 5000 / A6 1450 ten opzichte van de Brazos modellen in framerates vergelijken? Stel dat het maar om 3 fps gaat, wacht ik liever op de Pumacores die ook dit jaar nog zouden moeten komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MuFFIN 007 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 21:45:
Bedankt voor de links, ik wist niet dat de Thinkpad S215 wel in Duitsland / Oostenrijk te krijgen was :)

Wat betreft die A6 1450, volgens Notebookcheck zijn de prestaties daar toch wel fors minder van dan bij de Kabini chips (A4/6 en E1/2). Zeker voor single-thread is een lage kloksnelheid gewoon niet ideaal, ik zou daarom zeggen dat 1.5 GHz toch wel het minimale is. Voordeel van de A4 5000 is bovendien dat deze 1600 MHz geheugen slikt, wat de prestaties van de HD8330 natuurlijk ten goede komen.

Ik vind het ook lastig wat de praktische snelheidswinst in games ten opzichte van mijn E450 met HD6320 nu zal zijn. Skyrim bijvoorbeeld, draai ik nu met lage settings tegen de 20 fps. Zijn er vergelijken die de snelheidswinst van de A4 5000 / A6 1450 ten opzichte van de Brazos modellen in framerates vergelijken? Stel dat het maar om 3 fps gaat, wacht ik liever op de Pumacores die ook dit jaar nog zouden moeten komen..
Ik heb een review geschreven over de A4-1200 (de zwakste dualcore) tablet APU o.a. tov de E450:
productreview: AMD A4-1200 review door Verwijderd
De prestaties van de A4 5000 en A6-1450 zullen dus fors beter zijn dan van de A4-1200 (factor 3 a 4 ?).
Je kan er daarom vanuit gaan dat de aanschaf van 1 van deze APU's zal lijden tot een vrij spectaculaire prestatie verbetering tov de E450
Bij een 12 inch machine zit je echter wel vast aan 1366X768 wat voor casual gaming niet lekker is imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
De ruwe processorkracht van de A4 1200 is, zoals je review ook al aangeeft, niet echt lekker. Dan kan het TDP nog zo laag zijn, het ligt ver achter op de Bay Trail Celerons en Pentiums, en ook op de A4 5000 en A6 5200. Mijn E450 is beter, en die presteert gewoon ronduit slecht. Browsen in Chrome gaat soms niet soepel, omdat pagina's met veel afbeeldingen haperen bij het scrollen.

Vergeet ook het onderscheid tussen Temash en Kabini niet, het is echt een andere chip. de A4 1200 en A6 1450 zijn een andere serie dan de E1 2100/2500 en A4 5000 / A6 5200. Zo is het CPU cache bij Temash slecht, de kloksnelheden van de CPU en GPU zijn ondermaats, en slikt alleen maar 1066 MHz ram, wat grote invloed heeft op de iGPU prestaties. Kortom; ze zijn bedoeld voor tablets, ik vind dat een netbookje best een TDP van 15watt mag hebben. Dat heb ik nu ook, en de accuduur is nog steeds ruim >5 uur.

Ik zou daarom graag wat prestatievergelijk tussen de A4 5000 en de E450 zien, en dan met name op CPU gebied. Volgens Notebookcheck is de GPU ongeveer 30% krachtiger, wat de acceptabele framerates bij spellen in de lijst inderdaad een stuk groter doet maken dan bij mijn HD6320. In Intel termen is de HD6320 tussen de HD Graphics 2000 en 3000, waar de HD8330 van de A4 5000 op niveau van een HD Graphics 4000 zit. GPU is dus wel ok, maar het gat tussen basis i3 en AMD APU's moet echt gedicht worden, en ik denk dat dit nu nog niet het geval is. Zijn er al modellen met Mullins / Beema modellen bekend, of benchmarks hiervan?

EDIT: Chart results Cinebench Single x64 is slechts 15% verschil tussen E450 en A4 5000
Chart results Cinebench Multi x64 is een zeer nette 55% verschil tussen E450 en A4 5000

Chart results 3DMark 11 Performance is een goede 60% verschil tussen HD6320 en HD8330.

Als er nu een bench uitlekte van de Puma scores kon ik beslissen of het de moeite waard was te wachten :)

[ Voor 10% gewijzigd door MuFFIN 007 op 18-04-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
MuFFIN 007 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:55:
Vergeet ook het onderscheid tussen Temash en Kabini niet, het is echt een andere chip. de A4 1200 en A6 1450 zijn een andere serie dan de E1 2100/2500 en A4 5000 / A6 5200. Zo is het CPU cache bij Temash slecht, de kloksnelheden van de CPU en GPU zijn ondermaats, en slikt alleen maar 1066 MHz ram, wat grote invloed heeft op de iGPU prestaties. Kortom; ze zijn bedoeld voor tablets, ik vind dat een netbookje best een TDP van 15watt mag hebben. Dat heb ik nu ook, en de accuduur is nog steeds ruim >5 uur.
Het zijn geen andere chips. Temash is Kabini en Kabini is Temash. De verschillen die er zijn, komen puur uit het binnen. Een A4-1200 heeft minder cache (geen slechter cache), omdat het een dual-core bin is, tegenover voornamelijk quadcores, die door de 2 extra cores dus ook dubbel de hoeveelheid cache hebben. Verder is de A4-1200 geclocked op 1GHz, zonder turbo. Dat je E-450 het dus beter doet dan de A4-1200, is niet heel erg gek. Daarom benoemde ik dus ook alleen de A6-1450 als eventuele optie, omdat het hier om een quad-core gaat, die een turbo heeft die tot 1.4GHz gaat, waarmee hij in single-threaded applicaties zeker wel sneller zal zijn dan de E-450 en in multithread met zijn lagere clocks ook nog altijd sneller moet zijn.
Ik zou daarom graag wat prestatievergelijk tussen de A4 5000 en de E450 zien, en dan met name op CPU gebied. Volgens Notebookcheck is de GPU ongeveer 30% krachtiger, wat de acceptabele framerates bij spellen in de lijst inderdaad een stuk groter doet maken dan bij mijn HD6320. In Intel termen is de HD6320 tussen de HD Graphics 2000 en 3000, waar de HD8330 van de A4 5000 op niveau van een HD Graphics 4000 zit. GPU is dus wel ok, maar het gat tussen basis i3 en AMD APU's moet echt gedicht worden, en ik denk dat dit nu nog niet het geval is. Zijn er al modellen met Mullins / Beema modellen bekend, of benchmarks hiervan?
Tsja, ik weet niet of die notebookcheck kijkt naar theoretische rekenkracht of naar daadwerkelijke prestaties, maar de GCN CU's in Kabini/Temash zijn een stuk efficienter dan de VLIW5 CU in Brazos. Het zou me niet verbazen als het verschil in de praktijd wel eens meer dan 30% kan zijn.

Maar aangezien je naar Beema/Mullins vraagt. Tijdens de Fiscal Quarter presentatie van AMD werd blijkbaar ook gesproken over aankondigingen van modellen op basis van Beema/Mullins in mei, dus dat is niet zo heel ver weg. Hoeveel langer het dan nog duurt voor ze op de markt zijn, is een ander verhaal. Meestal willen laptop bouwers de producten in de winkel hebben voor de Back-to-School periode, wat betekent dat ze ergens eind juli, begin augustus langzaamaan beschikbaar zouden moeten komen, aangezien Back-to-School september is. Dat is op zich nog 3 maanden weg dus, maar je zou eventueel komende maand al kunnen uitpluizen of er producten in de pijplijn staan die jou bevallen.
Als er nu een bench uitlekte van de Puma scores kon ik beslissen of het de moeite waard was te wachten :)
Puma zal waarschijnlijk weinig brengen op IPC-gebied, vergeleken met Jaguar, maar zal als de presentaties van AMD kloppen, veel betekenen in basis-clocks en turbo-clocks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MuFFIN 007 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:55:
De ruwe processorkracht van de A4 1200 is, zoals je review ook al aangeeft, niet echt lekker. Dan kan het TDP nog zo laag zijn, het ligt ver achter op de Bay Trail Celerons en Pentiums, en ook op de A4 5000 en A6 5200. Mijn E450 is beter, en die presteert gewoon ronduit slecht. Browsen in Chrome gaat soms niet soepel, omdat pagina's met veel afbeeldingen haperen bij het scrollen.

EDIT: Chart results Cinebench Single x64 is slechts 15% verschil tussen E450 en A4 5000
Chart results Cinebench Multi x64 is een zeer nette 55% verschil tussen E450 en A4 5000

Chart results 3DMark 11 Performance is een goede 60% verschil tussen HD6320 en HD8330.

Blijkbaar is alles slecht en is er voor jou op dit moment alleen maar de mogelijkheid om te wachten op puma.

Dit zie ik zelf anders.

Ik heb meer dan 20 Brazos systemen gebouwd en gebruikt, niet 1 daarvan haperde bij het scrollen door internet pagina's met veel foto's. N.B. Brazos is krachtig genoeg om 3 keer tegelijk FULL-HD video en audio weer te geven zonder stotteren. Kijk daarom liever eerst naar je verbinding met het internet en je geheugen / opslag snelheid dan dat je Brazos wegzet als zijnde ronduit slecht presterend. Wellicht ligt dat toch echt aan jou (-w installatie configuratie) ?

Dat Temash niet zo best presteerd voor desktop gebruik is niet zo vreemd aangezien hij bedoeld is voor tablets. Mijn verwijzing was ook heel duidelijk naar de heel veel beter presterende en veel snellere varianten w.o. de A4-5000.

Bedenk ook dat nu wachten op Puma automatisch met zich mee zal brengen dat de opvolger van Puma nog weer beter zal zijn en je tegen die tijd daar beter op kan wachten, enzovoorts, enzovoorts. Mocht je het nog niet doorhebben, je kan dan tot in het oneindige wachten.

Tip: vermijd vergelijkingen van intel mainstream spullen zoals de i3 en pentium met AMD instap APU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:00:
[...]

Blijkbaar is alles slecht en is er voor jou op dit moment alleen maar de mogelijkheid om te wachten op puma.
..
Dat is wel erg zwart wit gesteld. Ik kan MuFFIN 007 perfect begrijpen dat hij ruwe cpu kracht te kort komt. Ik zelf heb nog een HP dm1 (E-350) en zelfs met een verse Windows 8.1 is het gewoon niet mogelijk om Youtube lag vrij op 720p af te spelen in chrome, laat staan 1080p.

Over Beema heb ik zelf geen al te hogen verwachtingen helaas. Zelfs als de chip heel wat beter zou zijn, zien we ze waarschijnlijk toch niet snel terug in laptops/netbooks, vanwege het feit dat men nog steeds liever intel chips erin stopt, getuige het magere aanbod dat al jaren het geval is. Buiten de eenmalige boom van Brazos chips, voor de tablet periode, is het nooit een vetpot geweest voor AMD.
Beema notebook parts have started shipping to manufacturers last quarter .. We should see the launch announcement in Q2 2014 when AMD expects to see some partners launching their first Beema designs. Lisa Su confirmed this timeframe to the financial during AMD’s quarterly conference call, but Su didn’t reveal any additional details
bron: http://fudzilla.com/home/item/34540-amd-shipping-beema-apus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Dell heeft blijkbaar al een laptop waarin (kijkende naar de AMD SKU namen) Beema zal komen te zitten, de Inspiron 15 (maar ja, 15.6" dus)

PDF-alert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lambo LP670 SV schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:34:
[...]
Dat is wel erg zwart wit gesteld. Ik kan MuFFIN 007 perfect begrijpen dat hij ruwe cpu kracht te kort komt. Ik zelf heb nog een HP dm1 (E-350) en zelfs met een verse Windows 8.1 is het gewoon niet mogelijk om Youtube lag vrij op 720p af te spelen in chrome, laat staan 1080p.

Over Beema heb ik zelf geen al te hogen verwachtingen helaas. Zelfs als de chip heel wat beter zou zijn, zien we ze waarschijnlijk toch niet snel terug in laptops/netbooks, vanwege het feit dat men nog steeds liever intel chips erin stopt, getuige het magere aanbod dat al jaren het geval is. Buiten de eenmalige boom van Brazos chips, voor de tablet periode, is het nooit een vetpot geweest voor AMD.
[...]
bron: http://fudzilla.com/home/item/34540-amd-shipping-beema-apus
Youtube HD (zowel 1080 als 720) draaien hier probleemloos op een Lenovo X121 (Brazos E350).

Wellicht zitten er naast het verkeerde OS op het verkeerde systeem nog meer fouten in jouw hardware software configuratie ? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Ik moet me helaas toch aansluiten bij Lambo. Ik heb ook een Dm1, maar van een iets latere batch, met een E450 inderdaad. Zowel 720 als 1080p draait niet vloeiend in Chrome. Ik was hier al snel achter, en vond uit dat het kwam doordat hardware acceleratie niet wil, waardoor de CPU 100% staat te draaien. Niet zo gek dan dus. Je kunt het gedeeltelijk oplossen door Pepperflash in Chrome uit te zetten en de flash van Adobe gewoon te gebruiken. Andere browser, bijv. IE, werkt bij mij ook al beter. Gewoon 1080p materiaal afspelen in VLC, bijv. mp4's, mkv's, of avi's, is geen enkel probleem, het lijkt dan ook een software optimalisatie issue te zijn.

Gegevens van mijn DM1:
- HP Pavilion Dm1-4000SD
- AMD E450 / HD6320
- 4GB DDR3 1333
- 500 GB HDD
- Dual Boot Win 7 x86 + Win 8 x64
- Nieuwste Catalyst drivers

Graag hoor ik het al denk je dat er fouten in de config zitten, ik heb ze na veel zoekwerk nog niet gevonden. En ja, er zijn een hoop meer mensen met deze problemen, Google er maar eens op.

EDIT: dit verhaal houd ik dus om je te overtuigen dat ik idd betere prestaties wil dan de Temash A6 1450, als ik meer ruwe singlethread CPU power heb zullen dit soort problemen gewoon veel minder ellende veroorzaken, doordat CPU geen 100% meer draait..

EDIT2: ik heb het nog niet gehad over SSD's, het lijkt me logisch dat wanneer je die gebruikt de APU inderdaad een stuk lekkerder draait. Er zijn echter nauwelijks fabrikanten die deze in 11.6 inch inbouwen, dus het is niet erg realistisch om ervan uit te gaan dat dit meestal het geval is.

[ Voor 21% gewijzigd door MuFFIN 007 op 20-04-2014 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Je geeft het precies goed aan. De software faalt, niet de hardware. Dus waarom hebben we het hier dan over in het AMD nieuwsdiscussietopic alsof AMD daar iets aan kan doen? Er zijn gewoon browsers waarin Youtube 1080p geen enkel probleem is met de genoemde hardware. Wellicht moet je over de browser klagen en niet over de hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Dat klopt niet helemaal. Slechte optimalisaties kunnen ook komen doordat de hardware acceleratie vanuit AMD bij bepaalde APU's gewoon niet lekker geregeld is. Ik heb hier namelijk op geen enkele Intel pc, met exact dezelfde OS, en browserversies, mét de IGP, last van. Dit kan natuurlijk ook komen doordat het CPU gedeelte bij Intel zo krachtig is dat dergelijke optimalisatiefouten geen probleem vormen voor het surplus aan rekenkracht, en dat zou precies de reden zijn waarom AMD de ruwe power van het CPU gedeelte moet verbeteren. Enorm relevant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MuFFIN 007 schreef op zondag 20 april 2014 @ 02:00:
Dat klopt niet helemaal. Slechte optimalisaties kunnen ook komen doordat de hardware acceleratie vanuit AMD bij bepaalde APU's gewoon niet lekker geregeld is. Ik heb hier namelijk op geen enkele Intel pc, met exact dezelfde OS, en browserversies, mét de IGP, last van. Dit kan natuurlijk ook komen doordat het CPU gedeelte bij Intel zo krachtig is dat dergelijke optimalisatiefouten geen probleem vormen voor het surplus aan rekenkracht, en dat zou precies de reden zijn waarom AMD de ruwe power van het CPU gedeelte moet verbeteren. Enorm relevant dus.
Om de vergelijking eerlijk te houden zou ik de E350/E450 dan wel vergelijken met een gelijk geprijsde Atom van dezelfde leeftijd. Ik garandeer je dat die zwakker uitpakt zowel qua cpu als gpu.

Dat "de cpu/igp van Intel zo krachtig is" kan nooit kloppen wanneer je eerlijk vergelijkt, zie boven.
AMD blies met Brazos alles weg wat Intel op dat moment aanbood qua IGP (zelfs op een hoger prijs niveau).
reviews: Zes AMD Brazos-netbooks getest
Draai uit de bovenstaande link de video en je weet wat ik bedoel......

Tot slot denk ik niet dat welk cpu merk dan ook zijn complete product portfolio zou moeten aanpassen omdat in geval van foute en exotische software combinaties er eens een keer iets niet werkt.
Dat is imho de Wereld op zijn kop.

Edit:
Zojuist nog even de Epic browser (Chrome maar dan wel met privacy *O* ) geinstalleerd op mijn Brazos Lenovo en die doet Youtube HD ook op zijn sloffen, gem. 66% max. 80% cpu belasting.
(nota bene met 90 processen op de achtergrond gem. 50 % cpu belasting Idle)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
50 procent belasting idle? 80 procent belasting in Chrome? Lijkt me dat er dan ook behoorlijk wat mis is met jouw optimalisatie! Misschien heb je zelf wel één van die exotische combinaties waar je over praat.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MuFFIN 007 schreef op zondag 20 april 2014 @ 12:08:
50 procent belasting idle? 80 procent belasting in Chrome? Lijkt me dat er dan ook behoorlijk wat mis is met jouw optimalisatie! Misschien heb je zelf wel één van die exotische combinaties waar je over praat.. :/
Het kreng staat chronisch te updaten wanneer ik hem aanzet (Lenovo/W7/office/drivers/adobe/etc etc.).
Ik gebruik hem te weinig dus dan krijg je dat. Beter zet ik dat wel een keer allemaal uit inderdaad.
Ik heb geen notebook voor de updates........(of 10+ Lenovo processen) maar om hem te kunnen gebruiken zonder gedoe.
Zelfs met al die update ellende doet hij het dus wel prima onder Epic (lees Chrome) qua Youtube HD oOo
(wellicht komt het juist door al die updates dat hij prima Youtube HD afspeelt........?)
Eigenlijk best wel strak voor een vele jaren oud AMD Brazos micro budget chipje....... _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Is dat met HW-versnelling ingeschakeld? Zo ja, welke plug-in wordt er dan gebruikt?

[ Voor 36% gewijzigd door RuddyMysterious op 20-04-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 16:28:
[...]

Het kreng staat chronisch te updaten wanneer ik hem aanzet (Lenovo/W7/office/drivers/adobe/etc etc.).
Ik gebruik hem te weinig dus dan krijg je dat. Beter zet ik dat wel een keer allemaal uit inderdaad.
Ik heb geen notebook voor de updates........(of 10+ Lenovo processen) maar om hem te kunnen gebruiken zonder gedoe.
Zelfs met al die update ellende doet hij het dus wel prima onder Epic (lees Chrome) qua Youtube HD oOo
(wellicht komt het juist door al die updates dat hij prima Youtube HD afspeelt........?)
Eigenlijk best wel strak voor een vele jaren oud AMD Brazos micro budget chipje....... _/-\o_
En wat is je GPU gebruik dan terwijl je die Youtube 1080p draait? Pas als je ook die cijfers hebt kan je bepalen of er slechte of goede optimalisatie is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede eerste kwartaal resultaten voor AMD zorgen voor een beursopening van +12 procent *O*
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Met de bovenstaande vragen van Muffin & Devilprophet ben ik bezig: Brazos GPU gebruik met youtube HD.

Hoe kan ik bij de FF en IE browsers vinden of er HW versnelling staat ingeschakeld of niet ?
Plugins bij Epic en Chrome kan ik ook niet goed vinden maar volgens mij heeft Epic geen plugins of Ext.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:53:
Goede eerste kwartaal resultaten voor AMD zorgen voor een beursopening van +12 procent *O*
https://www.google.com/finance?q=NYSE:AMD

Met de bovenstaande vragen van Muffin & Devilprophet ben ik bezig: Brazos GPU gebruik met youtube HD.

Hoe kan ik bij de FF en IE browsers vinden of er HW versnelling staat ingeschakeld of niet ?
Plugins bij Epic en Chrome kan ik ook niet goed vinden maar volgens mij heeft Epic geen plugins of Ext.
Hij zou makkelijk Youtube hd moeten kunnen afspelen, het kan wellicht helpen als je de ondie gpu iets meer geheugen toewijst in de bios.
Ik gebruik zelf een brazos apu icm een asus bord(je) voor een media pc, ik heb tot nog toe geen film gevonden die ik niet kan afspelen. In het begin waren er wel wat problemen met DTS-HD MA en films die geencode waren met een high 4.1 of 5.1 profile maar dat is ondertussen ook gefixed en dat lag aan de linux drivers, OpenElec en XBMC.
De films die ik kijk hebben vaak behoorlijk hoge bitrates :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Ik ben langzaam in de markt voor een nieuwe laptop, budget heb ik nog niet duidelijk(zal ergens tussen de 500-1000 liggen). Ik zie echter dat we op het punt staan van een nieuwe generatie op de Kaveri gebaseerd.
Ik kan geen duidelijk nieuws vinden hierover dus zijn er enigzins geruchten of nieuwssites die gokken maar het vaak toch wel niet heel erg vekeerd hebben?
Ik heb op zich nog tijd tot begin juli voor dat ik een nieuwe laptop echt wil halen.
En ja ik weiger om ethische redenen om voor Intel te gaan.(punk as fuck here)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:35:
[...]
Hij zou makkelijk Youtube hd moeten kunnen afspelen, het kan wellicht helpen als je de ondie gpu iets meer geheugen toewijst in de bios.
Ik gebruik zelf een brazos apu icm een asus bord(je) voor een media pc, ik heb tot nog toe geen film gevonden die ik niet kan afspelen. In het begin waren er wel wat problemen met DTS-HD MA en films die geencode waren met een high 4.1 of 5.1 profile maar dat is ondertussen ook gefixed en dat lag aan de linux drivers, OpenElec en XBMC.
De films die ik kijk hebben vaak behoorlijk hoge bitrates :p.
Mijn eigen Brazos systemen verwerken HD allemaal zonder problemen.
Ze draaien zelfs onder Chrome Youtube HD zonder stotteren.
Het zijn Muffin en Lambo, zie boven, die claimen dat dit niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 12:02:
[...]

Mijn eigen Brazos systemen verwerken HD allemaal zonder problemen.
Ze draaien zelfs onder Chrome Youtube HD zonder stotteren.
Het zijn Muffin en Lambo, zie boven, die claimen dat dit niet mogelijk is.
Hoho, ik claim helemaal niets. Ik geloof en zou ontzettend graag WILLEN dat het mogelijk is, maar het lukt gewoon niet. Dat m'n APU er de power voor heeft geloof ik graag, GPU draait maar op 20% tijdens afspelen YouTube HD. CPU echter 100 > probleem met HW acceleratie > niet vloeiende playback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had beter kunnen zeggen:

"Het zijn Muffin en Lambo, zie boven, die claimen dat dit niet mogelijk is bij hun niet werkt."

Ik ben bezig met de AMD system monitor om de GPU belasting te kunnen meten onder Chrome Youtube HD.

De plug-ins bij Chrome en Epic heb ik nog geen oplossing voor, mocht iemand nog weten hoe ik daar achter kom, laat het me weten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vengeful
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-04-2024
Anand heeft een performance preview van Beema gedaan. Best interessante processor. Qua CPU lijkt ie iets beter te presteren dan een vergelijkbare bay-trail, GPU is natuurlijk veel krachtiger. In 't kort, 4.5 watt met dezelfde performance als een 15 watt A4-5000. Dat is best netjes.

http://www.anandtech.com/...6700t-performance-preview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Mullins/Beema concurreert niet alleen met Bay Trail (in midrange tablets) maar ook met de lagere Haswells en, in de high end (gaming) tablet markt, met Snapdragon 805 en Tegra K1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Alleen Mullins concurreert met de ARM modellen. Wanneer de tabellen van Anand kloppen, zie ik die A6 6310 wel zitten, 2.4 GHz + 600 MHz GPU + 1866 MHz RAM betekent een grote stap in gameprestaties, waarmee hopelijk een hoop moderne titels binnen speelbereik komen :D

Hoop nu vooral op adoptie door de OEMs, voorheen was de A6 5200 niet in 11.6 formfactors te vinden vanwege de te hoge TDP (25w), maar dat kan nu ook geen reden voor weglaten meer zijn. Doe mij voor ca. 400 euro maar zo'n ding, eindelijk compact en lekker gamen in de vakantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Maar, er komen dus 'nooit' opvolgers meer voor de FX-83xx serie of zie ik dit verkeerd?
Begrijp me niet verkeerd maar als dat zo is ben ik "verplicht" een Intel CPU te kiezen voor in mijn game PC als de tijd rijp is voor een upgrade? Dat zou ik liever niet willen namelijk :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Laatst online: 25-07 06:01
AMD kan gewoon niet meekomen, zie maar met de FX 9590 van laatst. Low end blijft AMD interessant maar volgens mij blijft de FX-8350 nog wel een tijdje interessant, daar zou ik even geen zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:20
Wat versta je onder 'opvolger'?
De FX8xxx (en FX9xxx) gaan nog wel een keer EOL en dan zal er vast wel een andere processor te koop zijn.
Of dat ook weer een 8-core wordt en of het met intel kan concurreren weet niemand.

Wat ik wel weet is dat alle high-end processor momenteel overkill zijn voor gamen, dus voorlopig heb ik geen upgrade nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
Dat laatste is inderdaad sowieso waar. In één van m'n systemen draait een Pentium G860 - Sandy Bridge dualcore op 3.2 GHz (~ 70 euro), en de bottleneck is het nog nooit geweest. Die kom je denk ik pas tegen met SLI / Crossfire setups, of bij framerates ver buiten bereik van de standaard monitor >60 Hz / FPS.

Juist daarom vind ik de ontwikkelingen in het APU segment interessant, daar word procentueel gezien veel meer winst geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tsja, tis sowieso lastig om nog een cpu te kopen die *geen* APU is, tenzij je voor de lol enorme bedragen wil neertellen voor server hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
even een crosspost van me van het AMD-GPU draadje, aangezien ook interessant voor AMD-CPU's:

http://semiaccurate.com/2...-private-mantle-sdk-beta/

Nieuws van eergisteren ondertussen. AMD heeft de private beta voor Mantle opgestart. Er waren ondertussen al 40 bestaande ontwikkelaars die zich bij voorbaat al hadden ingeschreven voor deze stap in Mantle's ontwikkeling. Dat zijn dus 40 (of meer) mogenlijke spellen die Mantle gaan ondersteunen in de komende tijd

Je kunt je dus gaan afvragen hoe extreem belangrijk het is om een dure high-end CPU van Intel te kopen, met dit nieuws in het achterhoofd, gecombineerd met DX12 en verbeteringen aan OpenGL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
polopolo150 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 00:16:
AMD kan gewoon niet meekomen, zie maar met de FX 9590 van laatst. Low end blijft AMD interessant maar volgens mij blijft de FX-8350 nog wel een tijdje interessant, daar zou ik even geen zorgen om maken.
Low end blijft AMD interessant. :O

Ik wordt echt zo moe van die klakkeloos overgenomen stemmingmakerij de laatste paar jaar.

Ik zit al een jaar of vijf op dezelfde AMD PC (met Phenom triple core) te gamen behalve dan een wat recentere GPU (7950) en er zijn echt Heel weinig spellen waar ik de settings flink omlaag moet schroeven.
(soms moet ik 1 dingetje wat lager zetten)

Bij de spellen waar het omlaag moet is in bijna alle gevallen dan ook overduidelijk iets met het spel aan de hand.
(FSX, Crysis2, Rage enzz...)

AMD is niet low end punt maar gewoon normaal wat prijs en performance betreft, alles wat het zo goed doet op Intel/nVidia spul is daar "speciaal" voor geoptimaliseerd, alles wat zich gewoon op de hele markt gericht heeft (90% van alle spellen) werkt gewoon minstens net zo goed op een AMD PC.

Maw Intel is wel high end maar vind maar eens spellen die 6 cores of meer effectief gebruiken.
Als dubbelcore met dubbelcore vergeleken wordt is het gat al een stuk kleiner, en heb je het al over meer dan 80% van de software markt.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Laatst online: 25-07 06:01
Wat probeer je nou te zeggen? Ik mag een AMD A4 APU (die ik notabene zelf gebruik op dit moment in mijn laptop) niet low end en niet interessant noemen? Er is anno 2014 helemaal niks mis met low end (redenen heb je zelf al genoemd), dan is het toch gewoon interessant. Daar hoeft AMD zich helemaal niet voor te schamen, sterker nog, AMD is gewoon oké bezig elk jaar met hun APU's. Ik snap niet hoe je erbij komt dat het beledigend overkomt.

Innovatie verwacht ik de komende tijd bij AMD gewoon op de APU's, niet bij de FX processors. Dat bedoel ik te zeggen. Dat kan ik bij Intel sinds Sandy Bridge totaal niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sowieso, dat AMD zegt nog puur op APU's te focussen zegt niet dat we nooit meer een nieuwe high-end "CPU" van AMD gaan zien. I5's en i7's hebben namelijk ook gewoon GPU's aan boord. Zoiets kan AMD ook best verzinnen, een octocore met een GPU erin gebakken.

Ik zou er niet raar van staan te kijken als AMD zoiets verzint, en uitbrengt op FM2+ of iets wat daarop lijkt. sowieso vind ik die A88X chipset best interessant.

Low-end doet AMD het idd behoorlijk goed, ik vind die AM1 dingetjes wel erg gaaf, leuk voor office/download bakjes en htpc's.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik probeer te zeggen dat de sterkere CPU`s en ook APU`s van AMD voor 95% van de gebruikers niet low zijn maar gewoon high end en in veel gevallen zelfs zwaar overkill.

Er heerst een absurd label dat als je nu meer dan een htpc`tje wil je toch echt op Intel aangewezen zou zijn, wat een absurd statement is.

Wat heerst is dat als er geen Active Suspension, Traction Control, Fly by wire, 6 wheel drive, Hyperthreadboost, Automatic VTEC X en Internal Nitro Thrust Expansion Leverage op zit het wel een langzame processor moet zijn.
Waardoor veel mensen meer geld uitgeven dan nodig om 5 FPS extra te krijgen in notepad.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
polopolo150 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 19:42:
Innovatie verwacht ik de komende tijd bij AMD gewoon op de APU's, niet bij de FX processors. Dat bedoel ik te zeggen. Dat kan ik bij Intel sinds Sandy Bridge totaal niet zeggen.
Bij Intel ligt de primaire focus nu ook op APU's, je ziet bv dat met SNB, IVB en Haswell de APU's eerder de nieuwe cores krijgen dan de server chips zonder gpu, en nieuwe features als AVX2, TSX, de nieuwe sleep states, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Bij de buren een stukje over AMD's ARM en toekomst plannen:

http://nl.hardware.info/n...euwe-x86-architectuur-aan

Vooral dit stukje vind ik interessant:
Aan het hoofd van de ontwerp-afdeling van AMD's processorkernen staat Jim Keller, die faam maakte als hoofdontwikkelaar van de K8-architectuur achter de Athlon 64. Later was hij bij Apple verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de A4- en A5-SoC's. Hij heeft na de persconferentie de geruchten bevestigd dat AMD voor de meer high-end x86-oplossingen de Bulldozer-architectuur laat vallen. Die was revolutionair door zijn modulaire opbouw, maar in de praktijk had Intel beter presterende processors. Eind 2015 zou AMD teruggaan naar een traditionele SMT-opbouw, wat Keller nu lijkt te bevestigen.
De fout dat imo niet in de twee modules met een FP unit. Maar meer in hoe krachtig die FP unit was. Daarnaast waren die INT cores ook niet echt krachtig. En was de pipeline te diep waardoor je hoge clocks nodig hebt om een beetje goede prestaties te hebben. En dat is weer niet goed voor het verbruik.

Ik zou het jammer vinden als Excavator niet meer uit komt. Je zou dan ook 2 jaar geen nieuwe cpu op de markt brengen in een tijd waar intel twee nieuwe architecturen op de markt brengt. Je achterstand wordt dan nog groter. En ik neem aan dat Excavator al even in ontwikkeling is. Of ze moeten daar grote tegen slagen hebben waardoor ze hem schrappen en een nieuwe weg in slaan om te kijken of ze zich zelf wee goed op de kaart kunnen zetten.

Ik weet niet of SMT de toekomst is. Zeker nu GPU's steeds meer gebruikt kunnen worden om taken over te nemen. Juist nu begint het idee achter bulldozer erg bruikbaar te worden. Maar Bulldozer zelf zat gewoon nog niet goed genoeg in elkaar. Het Design was gewoon te groot Intel maakte veel kleinere chips met dedicated cores die sneller waren. Ik vraag me af hoe ze dat gaan oplossen.
En vooral of ze ooit nog terug keren in het High end segment. Concurreren tegen het S2011 platform of de opvolger daar van zie ik niet snel gebeuren. Maar het zou ook goed voor ons zijn als er wel een concurrent komt voor Broadwell en zijn opvolgers.

Daarnaast vond ik deze ook wel interessant:

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/AMD%20ARM%20core%20roadmap.jpg

Ik weet niet hoe Bulldozer intern hete wellicht K11? Aangezien de Phenom I CPU's K10 waren en Phenom II K10,5.

Maar K12 wordt dus een ARM core. Alsof dat de nieuwe hoofdpijler gaat worden. de ARM markt is al groot. Er zitten veel bedrijven in die markt dus de concurrentie is hevig. Ik ben benieuwd of AMD daar wel tussen kan komen. nVidia probeert het ook al tijden maar daar wil het ook niet echt lukken. Ze hebben met de nieuwe Tegra wel voor het eerst een helemaal eigen ontwerp dus wie weet kunnen ze nu wel een leuk marktaandeel pakken. Maar ik ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen. Voorlopig zie ik AMD zich vooral richten op de server markt en bv niet op telefoonts en tablets.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 06-05-2014 09:52 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212

hidde212

Free your mind...

Astennu schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 09:47:

Maar K12 wordt dus een ARM core. Alsof dat de nieuwe hoofdpijler gaat worden. de ARM markt is al groot. Er zitten veel bedrijven in die markt dus de concurrentie is hevig. Ik ben benieuwd of AMD daar wel tussen kan komen. nVidia probeert het ook al tijden maar daar wil het ook niet echt lukken. Ze hebben met de nieuwe Tegra wel voor het eerst een helemaal eigen ontwerp dus wie weet kunnen ze nu wel een leuk marktaandeel pakken. Maar ik ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen. Voorlopig zie ik AMD zich vooral richten op de server markt en bv niet op telefoonts en tablets.
Volgens mij is het idee van 'Project Skybridge' juist het delen van een de infrastructuur van de chip door beide x86 en ARM cores, zoals ook op de eerste slide wordt aangegeven.
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/AMD%20Project%20Skybridge.jpg

Bij techreport wijden ze er verder over uit:
SkyBridge sets the stage for new products coming in 2016, and that's where things truly become intriguing.

AMD revealed that it is working on not one, but two brand-new, built-from-scratch CPU architectures. It has licensed the ARMv8 ISA and, in Dr. Su's words, "we are already well on our way to developing custom ARM cores." At the same time, AMD is building a brand-new, x86-compatible CPU core that will serve to replace Bulldozer and its lineage.
Oftewel: er is een nieuwe x86 core ontwerp in de maak, een opvolger van Bulldozer.
These two CPU microarchitectures will be, in the words of CTO Mark Papermaster, "sister cores." He said they will be "compatible at the pin level and inside." That likely means that the ARM and x86 SoCs based on these new cores will share the same internal plumbing—things like the I/O ring around the edges of the chip and the last-level cache. AMD's design teams will then be able to fit, say, four ARM cores or four x86 cores into the space on the interior section of the chip.

[...]

Deep into the Q&A, some analysts were asking how AMD would differentiate itself from other contenders in the burgeoning ARM server space. Given what Keller and Papermaster shared, the answer seems quite obvious. If AMD were only offering A57-based parts like Seattle, it might have trouble standing out, but we're talking now about a full-fledged, next-generation processor worthy of the Opteron name. The other players in the ARM server space have, at least so far, concentrated almost exclusively on small, lower-power cores.

If it enables the folks building data centers to get the same sort of per-thread performance from ARM-based servers that they can from x86 processors, the K12 could obviate the need for x86 CPUs almost entirely. It could help key a dramatic transition from a single dominant ISA to two competing options—or it might even spark a longer transition away from the Intel-dominated x86 world to one ruled by the more open and expansive ARM ecosystem.
Oftewel: dit kan nog wel eens belovend zijn voor de servermarkt vanwege makkelijkere transitie tussen x86 en ARM en daarbij ook een mooie tussenweg in performence en verbruik.

Nou moet ik wel zeggen dat dit artikel vrij optimistisch is aangezien tussen nu en Skybridge er al twee nieuwe microarchitectures van de blauwe concurrent uitkomen, maar het blijft natuurlijk het AMD-topic, dus laten we voor de hierboven geschetste situatie duimen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
In de telefoon/tablet markt belandt AMD van de regen in de drup, ipv Intel moeten ze daar opboksen tegen het net zo dominante (10x grotere) Qualcomm.
It could help key a dramatic transition from a single dominant ISA to two competing options—or it might even spark a longer transition away from the Intel-dominated x86 world
Back to the future dus, vijftien jaar geleden was de server markt ook veel diverser, met Power, SPARC, Alpha en MIPS. De server markt staat hier ook echt wel voor open: Linux draait op alles, Windows op alles wat Microsoft commercieel interessant vindt (in het verleden Alpha en IA-64, nu ARM), voor elke arch is er wel een volwassen Unix, en de meeste server software (Oracle DB, IBM DB2, etc) draait op minstens twee platformen. In de server markt is het simpel: lever je de meeste performance per dollar (TCO, dus incl stroomverbruik etc), dan win je uiteindelijk - met welke architectuur ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 06-05-2014 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
hidde212 schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 12:51:
[...]

Volgens mij is het idee van 'Project Skybridge' juist het delen van een de infrastructuur van de chip door beide x86 en ARM cores, zoals ook op de eerste slide wordt aangegeven.
[afbeelding]

Bij techreport wijden ze er verder over uit:

[...]

Oftewel: er is een nieuwe x86 core ontwerp in de maak, een opvolger van Bulldozer.

[...]

Oftewel: dit kan nog wel eens belovend zijn voor de servermarkt vanwege makkelijkere transitie tussen x86 en ARM en daarbij ook een mooie tussenweg in performence en verbruik.

Nou moet ik wel zeggen dat dit artikel vrij optimistisch is aangezien tussen nu en Skybridge er al twee nieuwe microarchitectures van de blauwe concurrent uitkomen, maar het blijft natuurlijk het AMD-topic, dus laten we voor de hierboven geschetste situatie duimen :)
Interessante info.

Ik denk dat ze met ARM net zo iets doen als nVidia. Die hebben nu ook een custom build architectuur die veel hogere IPC heeft dan de A57.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de nieuwe CPU architectuur. Er komen weer spannende tijden aan in 2015.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl

Specificaties mobiele AMD Kaveri-processors op straat

Opvallend, geen: 17, 19 en/of 25 watt model met alle GPU cores geactieveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Astennu schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:27:
[...]

Interessante info.

Ik denk dat ze met ARM net zo iets doen als nVidia. Die hebben nu ook een custom build architectuur die veel hogere IPC heeft dan de A57.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar de nieuwe CPU architectuur. Er komen weer spannende tijden aan in 2015.
Q4-14/2015 gaat vanuit cpu techniek een interessante tijd worden. nVidia en AMD met hun eerste ARM arch, we gaan zien of ARM met Cortex A57 weer terug in de race kan komen, Qualcomm zal ook met een eigen 64-bit ARM core gaan komen, Intel's 14nm Airmont, etc. Op de desktop AMD en Intel met nieuwe architecturen, en nog Power8 en SPARC T6/M6...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Maar de A10-7300 (19Watt) heeft wel 6 CU's actief met een max freq van 533MHz. Dat is een volledige Oland chip of halve snelheid, maar Oland heeft daar wel 65Watt voor nodig.

Trinity/Richland hadden dan wel al hun 6 CU's actief op de 19Watt chip, maar zelfs met Richlands 544MHz max turbo, zal Kaveri's 19Watt chip sneller zijn op grafisch gebied. Je hoeft alleen maar naar de benchmarks van de 7700K vergeleken met de 6800K te kijken om te zien hoe 6 GCN CU's op 720MHz het doen tegenover 6 VLIW4 CU's op 844MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dreamvoid schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 11:25:
[...]

Q4-14/2015 gaat vanuit cpu techniek een interessante tijd worden. nVidia en AMD met hun eerste ARM arch, we gaan zien of ARM met Cortex A57 weer terug in de race kan komen, Qualcomm zal ook met een eigen 64-bit ARM core gaan komen, Intel's 14nm Airmont, etc. Op de desktop AMD en Intel met nieuwe architecturen, en nog Power8 en SPARC T6/M6...
Niet alleen qua CPU's maar ook qua GPU's. 20nm zou dan beschikbaar moeten zijn. Dus krijgen nVidia en AMD ook daar meer ruimte om snellere chips te bouwen.

nVidia komt met Maxxwell. En waar AMD mee komt is nog de vraag. Maar het wordt wel tijd voor een GCN update die dezelfde prestaties levert maar dan met een lager verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 07-05-2014 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mad_max234 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:36:

Nog paar weekje wachten en liggen ze ook in Nederland in de winkel, adviesprijs zou rond de 60 euro zijn, denk dat die 52 euro van dahakon zeker gebroken gaat worden, denk dat ze vrij rap onder de 50 euro duiken en langzaam door zakken tot 40 a 45 euro, heb het dan over de goedkoopste mobo+soc.
Om toch even hier op terug te komen, werd toen voor gek verklaard en belachelijk gemaakt. :D

We zijn nu 9 weekjes verder. Je koopt nu een AM1 bordje + semperon voor 46.99 euro in een NL shop, dat is boxed versie, nog 1.99 euro en we hebben die 45 euro al bereikt, en denk nog niet dat we bodem hebben bereikt is nog te kort na de introductie, die 1.99 euro gaat er nog wel vanaf komende weken. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
[cynisch]
Ik zou toch voor die single-core Brazos gaan, die komt namelijk zonder verzendkosten
[/cynisch]

Ondertussen al een systeem met de Sempron 2650 in elkaar geschroeft en ook al is het de traagste van de 4, het systeem was responsive genoeg voor alle dagelijkse beslommeringen. Een SSD is echter wel een must voor zulke systemen, naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mad_max234 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 21:35:
[...]

Om toch even hier op terug te komen, werd toen voor gek verklaard en belachelijk gemaakt. :D

We zijn nu 9 weekjes verder. Je koopt nu een AM1 bordje + semperon voor 46.99 euro in een NL shop, dat is boxed versie, nog 1.99 euro en we hebben die 45 euro al bereikt, en denk nog niet dat we bodem hebben bereikt is nog te kort na de introductie, die 1.99 euro gaat er nog wel vanaf komende weken. ;)
Met de komst van socketed SoC's (met ingebouwde VRM's) worden moederborden ook niet veel meer dan een plaat met een paar poorten achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 21:35:
[...]

N.B. het is 48 euro ipv 47 en dat is een tijdelijke actie bij 4Launch.

Het moet gezegd zijn, wanneer je akkoord gaat met alleen een D-sub VGA aansluiting en een brakke dualcore kom je bij 4launch (N.B. Actie Stuntaanbieding) ineens op een bedrag uit dat 12 euro lager ligt dan elders.

Wil je echter meer dan alleen een analoge VGA aansluiting 8)7 |:( :F (N.B. 20 jaar oud) + minimaal een quadcore dan kom je gewoon nog steeds uit op 60+ euro.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk altijd mogelijk nog meer I/O weg te bezuinigen, akkoord te gaan met een singlecore op 1ghz. en wachten op een superstunt aanbieding als bij 4launch.
Daaruit concluderen dat setjes AM1 tegenwoordig 48 kosten is, hoe zeg ik het netjes, niet zo slim........

N.B. hetzelfde setje kost bij de voordeligste aanbieder (buiten de 4launch actie) exact 60 euro (azerty). :X

@dahakon: en heb je voor jouw setje + verzenden minder dan 45 euro betaald ? Nee dus.......

Toegegeven het betreffende Brazos bordje was qua snelheid en IO ook niet meer helemaal bij de tijd maar wel direct verkrijgbaar in NB mITX formaat en zonder verzendkosten, voor nog steeds een lager bedrag dan AM1 ;) .

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2014 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Dan toch een FX opvolger / Excavator vervanger begin 2016?

http://fudzilla.com/home/...new-architecture-for-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou heel erg welkom zijn wanneer AMD toch actief blijft in het consumenten High-End segment, hopelijk gekoppeld aan betere server chips, maar afgerond 2 jaar is een flinke periode om te overbruggen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212

hidde212

Free your mind...

Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 08:25:
[...]

N.B. het is 48 euro ipv 47 en dat is een tijdelijke actie bij 4Launch.

Het moet gezegd zijn, wanneer je akkoord gaat met alleen een D-sub VGA aansluiting en een brakke dualcore kom je bij 4launch (N.B. Actie Stuntaanbieding) ineens op een bedrag uit dat 12 euro lager ligt dan elders.
Dat haalt zijn punt nog niet onderuit. Daarnaast is er zoals gezegd nog genoeg tijd voor de prijs te laten dalen.
Wil je echter meer dan alleen een analoge VGA aansluiting 8)7 |:( :F (N.B. 20 jaar oud) + minimaal een quadcore dan kom je gewoon nog steeds uit op 60+ euro.
Een VGA-aansluiting ondersteunt nog prima 1080p. Daarnaast, het ging om het goedkoopste setje.
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk altijd mogelijk nog meer I/O weg te bezuinigen, akkoord te gaan met een singlecore op 1ghz. en wachten op een superstunt aanbieding als bij 4launch.
Daaruit concluderen dat setjes AM1 tegenwoordig 48 kosten is, hoe zeg ik het netjes, niet zo slim........
Dat is ook totaal niet de conlusie. Het punt is meer dat deze setjes voor prima prijzen beschikbaar komen, ook al is het maar een aanbieding.
Het is echter wel juist om te zeggen dat over het algemeen het AM1 platform net iets te veel kost voor wat het biedt (zoals jij zegt: een ITX bordje met quadcore loopt al tegen de €65 aan).
Als ik het zo lees is het dus weer over een compleet andere boeg dan Bulldozer en opvolgers; dat moet dan ook alweer even in de pijplijn zitten willen ze het in 2015 introduceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-sub vga is simpelweg niet meer van deze tijd, kent de nodige kwaliteits problemen die alleen met dure kabels gedeeltelijk kunnen worden opgelost. Daarnaast hebben veel TV's geen D-sub VGA.

Het prijspunt waarover discussie was ging over snel na introductie een bedrag van rond de 40 euro voor een compleet mITX setje AM1. Naar nu blijkt is dat nog niet haalbaar voor dit bedrag laat staan voor een mITX setje rijk aan IO icm een quadcore. Ga je flink bezuinigen op IO en cores dan is alles mogelijk.....
De prijs voor een X4 mITX setje (zonder aanbiedingsprijzen) met veel IO is nog steeds 60+ euro.
Ik verwacht ook dat dit nog lange tijd zo zal blijven.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Maar als performance en video-uitgangen opeens zo belangrijk zijn, waarom dan nog steeds de vergelijking maken met het goedkoopste brazos bord, welke een single-core APU heeft en ook slechts een VGA-uitgang?

We zouden hier wederom een enorme flamewar om kunnen beginnen, aangezien het me duidelijk is dat bepaalde stellingen niet losgelaten "kunnen" worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dahakon schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:52:
Maar als performance en video-uitgangen opeens zo belangrijk zijn, waarom dan nog steeds de vergelijking maken met het goedkoopste brazos bord, welke een single-core APU heeft en ook slechts een VGA-uitgang?

We zouden hier wederom een enorme flamewar om kunnen beginnen, aangezien het me duidelijk is dat bepaalde stellingen niet losgelaten "kunnen" worden.
Kijk even een paar posts omhoog naar je eigen cynische post en die van MM dan zie je meteen wie er bepaalde zaken niet los kunnen laten..........

Duidelijker dan jullie het zelf opschrijven kan ik het niet maken.

Het is dus dat jullie er zelf weer over begonnen en dat het Brazos bordje nog steeds voodeliger is _/-\o_
pricewatch: ASRock E35LM1 R2.0
Pagina: 1 ... 30 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.