biggydeen2 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:14:
*Nieuwe audiophile noobie reporting*
Lang verhaal kort: oude headset stuk (Logitech G35 gaming headset) en op zoek naar nieuwe headset. Of eigenlijk heb ik de nieuwe headset al gevonden maar twijfel nu over een DAC/AMP.
Na veel onderzoek, reviews lezen etc ben ik tot de conclusie gekomen dat je dit allemaal met een korrel zout moet nemen. Simpelweg zelf de headset uitproberen geeft je de meeste info. Mijn reis tot dusver:
- Koptelefoon van de baas: Bose quietcomfort 35 II
Ruim 300 euro maar klinkt voor geen ene meter. Veel te donker. Weinig details hoorbaar. Wellicht zit de prijs/kwaliteit in de goede noice cancelling. Maar voor de rest bevalt hij mij niet, zeker niet voor die prijs.
- Hyper X Cloud Alpha gekocht
Qua geluid klinkt hij vrij goed maar de bass is veel te aanwezig. Voor gaming wellicht leuk maar alle tonen klinken daardoor veel te donker.
- Beyerdynamic DT990 Pro
Zelfde verhaal. Extreem veel bass waardoor alles veel donkerder klinkt. Dit terwijl er ook veel reviews zijn te vinden waar wordt gemeld dat deze headset te weinig bass produceert. Mij echt een raadsel want hij knalt bijna van mn hoofd af.
- Beyerdynamic DT 880 pro
Geweldige headset. Ligt tussen de 770 en DT 990 in. De DT990 is eigenlijk een opgevoerde DT 880 met meer bass en treble. De DT880 zit overigens ook een behoorlijke bass in. De treble is hoog waardoor het geluid ook erg gedetailleerd is.
Ik twijfel nu alleen nog tussen de pro en non-pro versie. Het grote verschil is hoe strak de headset op het hoofd zit. Waarbij de non-pro versie iets losser zit. Deze versie ga ik vanavond even vergelijken met de pro versie. Verschil is 40-50 euro dus zeker het testen waard.
Nu heb ik ook een fiio e10k AMP/DAC erbij gekocht. Voornamelijk omdat ik gezeur had met mijn onboard soundcard. Lijkt een driver probleem te zijn. Er kwam een dermate hoge bass doorheen dat er eigenlijk niet meer naar te luisteren was. Dit heb ik wel kunnen oplossen door alles te verwijderen en opnieuw te installeren maar ook EQ APO reageerde daar niet helemaal lekker op.
Ook heb ik jaren geleden een bliksem inslag gehad in de buurt waardoor mijn pc uitviel. Sindsdien heeft 1 van de 2 NIC's het begeven. Geen idee of het impact heeft gehad op de geluidskwaliteit gezien de G35 via USB werkt. Maar ik vertrouw het niet helemaal.
De reden dat ik de Fiio e10k heb gekocht is op basis van recensies en is makkelijk verkrijgbaar. Echter wordt ik wel flink aan het twijfelen gebracht omdat er tweakers melden dat er wel degelijk een groot verschil zit in geluidskwaliteit tussen AMP/DACS.
Ik kan nu mijn fiio e10k nog terug sturen en iets anders kopen. En daarnaast zou het ook zonde zijn als mijn headset er nog veel beter door zou klinken. Simpel gezegd weet ik nu niet beter.
Wat totaal niet meehelpt is dat je nergens in een winkel alles naast elkaar kunt testen. Ik moet alles los kopen in verschillende winkels. Dus vrijwel onmogelijk om alle versies en mogelijken naast elkaar te leggen en te testen.
Mijn vraag is: wat zijn hier de ervaringen met de e10k in vergelijking met andere AMPS/DAC's. Is dat de (soms dubbele) meerprijs waard? Ik ga de headset voornamelijk gebruiken voor games en muziek op YT. YT heeft geen al te beste source dus daar zal ik het verschil waarschijnlijk niet heel duidelijk merken.