Ik ben nu al een paar weken rondjes aan het draaien en heb toch het gevoel dat ik wat advies kan gebruiken. Zoals zoveel ben ik op zoek naar een koptelefoon. Voorop gesteld, ik ben geen audiofiel, ik maak op dit moment gebruik van een Logitech Z906 speakerset en die anderhalve keer dat ik een koptelefoon op heb is dit een Steelseries Siberia v2. Beide bevallen eigenlijk prima.
Nu ga ik binnenkort op reis en daarbij horen een paar vluchten van ~13 uur. Dat leek mij een prima excuus om een fatsoenlijke koptelefoon te kopen zodat ik tijdens de vlucht wat films kan kijken en muziek kan luisteren, en wellicht zelfs wat stilte kan creeën zodat ik een poging kan wagen ook nog wat te slapen. Hierom zit ik (ondanks dat ik weet dat dit de geluidskwaliteit niet ten goede komt) te kijken naar een koptelefoon met active noise cancelling.
Samengevat: Over-ear, ANC (tenzij iemand me kan overtuigen dat dit ook voor dit doel totaal overbodig is, budget: 150-200 maar bereid dit op te rekken getuige mijn eigen shortlist. Doel: films en rock/country muziek (Pearl Jam, Audio Slave, Queen, Eagles, Lacuna Coil, etc)
Ik heb momenteel de volgende shortlist:
pricewatch: Bose QuietComfort 25 voor Android (Zwart)
Op de lijst gekomen vanwege zijn fenomenale noise cancelling, de enige die ik heb kunnen proberen bij de Media Markt gisteren. Audio zou tegenvallen, maar heb hier in de praktijk niks van gemerkt, of ben daar niet gevoelig genoeg voor. Uiteindelijk laten liggen omdat de audio kwaliteit instort zodra de batterij op is en hij gebruikt AAA, veel liever opladen.
pricewatch: Sony MDR-ZX770BN (Zwart)
Betrekkelijk goedkoop, niet kunnen proberen. Sony als brand heb ik wel vertrouwen in, comfort lijkt ong op dezelfde lijn te liggen als de Bose. ANC heb ik twijfels bij, lijkt beduidend minder dan de Bose, moeilijk inschatten of deze voldoet voor het vliegtuig. Bovendien heeft deze voor mij nutteloze tech (bluetooth-wireless) waardoor ik het idee heb dat er betere headphones zijn voor het geld. Oplaadbare accu (micro usb kabel) is m.i. een groot voordeel. Niet kunnen proberen bij Media Markt, verkoper raadde hem sterk af vanwege slechte ANC en matige kwaliteit (weet niet hoeveel waarde ik moet hechten aan zijn oordeel)
pricewatch: Sony MDR-1RNC (Zwart)
Op het moment de sterkste kandidaat. Op de lijst gekomen omdat ik een headphones zocht die de sterke punten van de twee bovenstaanden combineert. Ik begrijp dat de ANC in de buurt komt van de Bose, geluids kwaliteit beter dan Bose, oplaadbare accu. Audio kwaliteit zakt niet in zonder ANC. Ook niet kunnen proberen bij de MM.
Iemand die mij nog wat meer inzicht kan verschaffen? Zie ik wat over het hoofd? Zou de goedkope Sony wellicht prima voldoen voor mij of biedt de MDR-1RNC toch duidelijk meerwaarde?