Na het doorlezen van heel wat posts hier en de nodige reviews, heb ik het gevoel dat ik nog niet veel verder ben gekomen met het vinden van een ideale koptelefoon voor mij.
Ik ben op zoek naar een
over ear koptelefoon om muziek mee te luisteren op mijn werk. Hoewel ik dat niet elke dag doe zijn er wel dagen bij waar ik nagenoeg de hele dag wil kunnen concentreren, en muziek en de isolatie helpt daar bij.
Helaas ben ik nog niet helemaal uit of een gesloten koptelefoon wel het prettigst is. Natuurlijk geeft dit de beste afsluiting van de wereld, maar dit is ook wel eens lastig merk ik nu al wel. (Collega’s die tegen je praten zonder dat je dan ook maar een woord verstaat). Ik gebruik nu meestal mijn Senheiser in-ears (CX-300 model van 7 jaar terug), wat op zich wel prima voor isolatie zorgt, maar vooral bij lange sessies wat vermoeide oren en vervelend opgesloten gevoel heeft.
Iemand die daar zijn/haar ervaring in dat opzicht kan delen?
Mijn budget voor een koptelefoon is €100,- ~ €150,-.
Eisen/wensen/voorkeuren:
1. Uitstekend draagcomfort (ook bij lange sessies)
2. Degelijke constructie, bij voorkeur onderdelen te vervangen en afneembare kabel (zonder krullen)
3. Fatsoenlijk geluid (voor de prijs) *
4. Ontwerp/looks boeien me niet zo veel (verkies een ‘gewoon zwart’ model over een flitsend ding)
5. In Nederlandse (web)winkel te koop
Qua muziek luister ik vooral naar techno/elctro en verwante dance stijlen (Drum&Bass, Dubstep, Trap, Minimal, etc). Een beetje bass mag er dus wel in het geluid zitten.
Headphones die ik ben tegengekomen die me wel wat lijken:
- Beyerdynamic Custom One Pro -> In veel opzichten lijk me deze erg nice. Maar zit misschien wat strak op het hoofd?
- Beyerdynamic DT 990 PRO -> Lijkt me erg lekker zitten, maar 250Ω lastig aan te sturen zonder amp. Krulsnoer

- Beyerdynamic DT 770 PRO 32/80Ω -> Beter aan te sturen, 32Ω geen velours pads en is weer wat duurder.
- Audio-Technica ATH-M50x -> Opvouwbaarheid verlaagt duurbaarheid wellicht, maar wel weer handig als ik hem toch in het weekeinde mee naar huis wil nemen.
Input / aansturing
Het grootste punt waar ik echter nog mee in de maag zit heeft te maken met het aansturen van de aan te schaffen koptelefoon. Dit zal vooral via de pc op mijn werk zijn, deze heeft alleen een onboard geluidskaart. Ik ben bang dat zo'n mooie headphones niet tot zijn recht komt.
Een beetje fatsoenlijke DAC (+ amp) loopt al snel aardig in de kosten. Die ik liever niet ook nog eens bovenop het budget voor de koptelefoon doe.
Zou ik er niet beter aan doen een goedkopere koptelefoon te kopen en een gedeelte van het budget besteden aan een USB DAC/amp? (En heeft iemand dan een suggestie?) Of zelfs genoegen nemen met een USB gaming headset oid?
Hopelijk kan iemand wat met deze elle lange tekst