Hi, ook zoekende naar een koptelefoon. Heb al een aantal gevonden waarvan ik denk ja maar allemaal laten ze wat steekjes vallen. Budget is rond de 100 euro en ik wil graag een vervangbare kabel of een koptelefoon met mic. (een vervangbare kabel waar ook kabels met mic's voor te vinden is natuurlijk het meest ideaal). Over- of on-ear maakt me niet zo veel uit, hoe het er uit ziet speelt wel mee naast natuurlijk een redelijk neutraal geluid.
Dusver gevonden:
Grado SR60(i/e)

+ Binnen budget
+ Schijnt een van de beste geluidskwaliteit/prijsratio’s te bieden
+ Vind dit erg mooi, lekker industrieel
- Lees aan de andere kant dat de bouwkwaliteit niet je van het is
- Kabel is niet te vervangen en ook geen mic. Wat wel kan is zelf met een soldeerbout aan de slag maar dan vind ik het weer jammer dat het een Y-kabel is (2 plekken aanpassen en solderen).
- Open kast niet erg prettig voor in de trein
Audio-Technica ATH-M40x Professional

+ Binnen budget
+ Zover te lezen goede geluidskwaliteit
+ DJ-kwaliteiten dus op te vouwen en draaibare schelpen, waarschijnlijk robuust
- Prioritaire aansluiting van de kabel aan de koptelefoon, geen replacement kabels met mic te vinden (valt dus al af in principe)
Sony MDR 7506

+ Binnen budget
+ Geroemd om de geluid/prijs verhouding
+ DJ-kwaliteiten dus op te vouwen en draaibare schelpen, waarschijnlijk robuust
- Geen vervangbare kabel, geen mic. Valt in principe af.
Marshall Monitor

+ Zien er wel oké uit
+ Vervangbare kabel én standaard een mic.
- Ben bang dat de materialen toch goedkoop aanvoelen/snel degraderen
- Niet veel vertrouwen in de geluidskwaliteit omdat het toch een 'fashion'-kopelefoon betreft
- Net buiten budget
Conclusie lijkt dat je voor een wat serieuzere koptelefoon met microfoon een ruim budget moet hebben als het überhaupt wel bestaat. Optie is natuurlijk ook om de mic geheel te laten varen en voor een model met vervangbare–microfoonloze–kabel te gaan, liever niet natuurlijk