Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
xxxneoxxx schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:49:
Wil je lekker veel storage en ben je zelf een beetje handig.. Geef iets meer uit en probeer ergens een 2e hands Ipod classic te scoren. Goeie ingebouwde DAC, lekker grote hdd.. Flashen met Rockbox en je bent verlost van formaten als ALAC en je hoeft geen Itunes te gebruiken. :D
Ik ben nooit een fan geweest van de ipods. Vond het geluid altijd erg kunstmatig klinken, geen idee of Rockbox dit verbeterd?

Ik heb op dit moment een Cowon met JetAudio, daarvoor had ik een zip+. Ik ga zeker niet meer terug. Het nadeel is dat Cowons wel aan de prijs zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluto
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 11:38
Sakete schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 18:46:
[...]

Word maar lid van Head-Fi.org, daar kan je je helemaal uitleven over welke DAC beter is :)
Ben al meer dan 8 jaar "lid" 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Ik heb om eerlijk te zijn ook geen idee.. Heb mijn classic 2e hands gekocht (runtime bekeken, wat kan in de standaard debugging optie firmware - nog geen 4 uur totaal :D ) en 'm direct gerockboxed. Heb dus geen vergelijkingsmateriaal met originele firmware. ;)

Apple producten gebruiken vaak Wolfson DACs, die toch normaliter goed aangeschreven staan. Er is op Head-fi geloof ik wel een artikel terug te vinden over welk apple product welke DAC zou moeten hebben. Nadeel is dat er verschillende generaties producten uit zijn, die online ook vaak anders benoemd worden, waardoor het moeilijk te bepalen is. Voor zover ik begrepen heb, zou ik een 6th gen classic moeten hebben, en deze zou dan in principe net geen Wolfson moeten hebben, maar een Cirrus Logic.
Maar goed, alleen de hardware is niet het enige wat het geluid bepaalt. (wel voor een groot gedeelte uiteraard) Ook de codecs op het apparaat zijn van invloed. Ik had geen zin om er mp3's op te zetten (kwaliteit is altijd maar afwachten, tenzij eigen rips uiteraard) en alles wat ik heb converteren naar ALAC, slecht plan. In Rockbox zit een mooie FLAC codec, en naar mijn smaak klinkt het allemaal prima.

Als ik het moet vergelijken met overige de overige hardware die ik heb; geluid is naar mijn idee mooier dan de clip zip die ik heb. Zeker mooier dan de mobiele telefoons.. Eigenlijk het enige wat ik mooier geluid vind hebben.. Is m'n ouwe Sansa Fuze, versie 2. Maar die heeft gewoon een mooi warm geluid. :)

Grootste nadeel met de rockbox port is dat digitaal line out niet altijd helemaal 100% werkt. Ook docking stations werken niet helemaal OK, vanwege beveiliging vanuit Apple welke nog niet gekraakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb nooit een ipod gehad omdat ik spontaan uitslag kreeg van die interface. Helemaal vergeten dat je daar iets bruikbaars van kan maken met rockbox. Thanks!

Voor nu even heb ik noozy op mijn S2 geïnstalleerd. Geluid gaat in een keer van 10 euro kijkshop mp4 speler naar best acceptabel.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen verschil tussen dacs hoorbaar? Ook niet met een HD800? Sterk toch wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:51:
Geen verschil tussen dacs hoorbaar? Ook niet met een HD800? Sterk toch wel hoor.
Ik denk dat het hier om een misverstand gaat tussen DACs en AMPs. Aangezien de meeste MP3 spelers / telefoons tegenwoordig al een prima DAC bevatten hoeft daar enkel een AMP op voor de zwaardere headphones, een DAC is dan eigenlijk overbodig... Een AMP hoort in theorie natuurlijk het geluid niet hoorbaar te vervormen, alhoewel de praktijk anders laat zien.

[ Voor 5% gewijzigd door kjast op 11-12-2013 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
Wijnands schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 20:13:
Heb nooit een ipod gehad omdat ik spontaan uitslag kreeg van die interface. Helemaal vergeten dat je daar iets bruikbaars van kan maken met rockbox. Thanks!
No problem. Wel even rekening houden met het feit dat Rockbox wel ietwat afwijkt dan bij andere spelers.. Volgens Rockbox zelf is de build nml nog niet helemaal stable. Je hebt ook additionele software nodig om het aan de praat te krijgen, een aparte loader. (Emcore)
Maar werken, dat doet het. Inclusief o.a. de equaliser presets en settings e.d. die Rockbox heeft. Loopt ook een topic over op Head-fi, met de mogelijk- en onmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vond op headfi ook een howto hoe een clip te openen en te reparen, ga dat eerst ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-10 17:46
mijn v-moda m100 is binnen :) morgen een dagje mee naar het werk zodat hij rustig in kan spelen. Dan kan ik morgen avond misschien wat zinnings zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-10 13:33
Ik heb zelf mijn iPod classic (120gb) een poosje gerockboxed, maar vond het erg onhandig werken. Sowieso was het een stuk langzamer qua menu's en alles. Liep daarnaast te vaak vast en qua accu was het minder dan stock.
Heb hem dus weer terug gezet naar standaard apple software, wat qua geluid en zeker qua equalizer flink onderdoet. Heb dit laatste opgelost door een Fiio E07K er op aan te sluiten. Overigens gebruik ik m'n iPod bijna nooit meer, Spotify op m'n Note II vind ik toch wat makkelijker. En voor de flac bestandjes (niet veel) gebruik ik PowerAMP ook op m'n Note II.

Ik heb nu twee weken de Beyerdynamic Custom One Pro in bezit. Wat een geweldig ding is dat, klinkt heerlijk en zit ook erg lekker. Ik heb hem aangeschaft ter vervanging van een Ultrasone HFI-580. Een echte aanrader, die COP. Ben binnenkort wel van plan de pleather pads te vervangen voor die van de DT-770. Zou echter graag de zwarte pads willen in plaats van de zilveren.

[ Voor 24% gewijzigd door Solictice op 11-12-2013 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:01
Zijn er nog Plekken/Winkels waar je Koptelefoons kan beluisteren? liefst hier in Friesland rond om en in Leeuwarden.

Zou graag wat meer ervaring op willen doen met Koptelefoons gezien ik Sinds kort een Sennheiser Momentum heb en toch wel een drastische stap in geluids ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Psyonara schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:20:
Zijn er nog Plekken/Winkels waar je Koptelefoons kan beluisteren? liefst hier in Friesland rond om en in Leeuwarden.

Zou graag wat meer ervaring op willen doen met Koptelefoons gezien ik Sinds kort een Sennheiser Momentum heb en toch wel een drastische stap in geluids ervaring.
In Goes (Zeeland) zit een hele goede zo niet de meest uitgebreide in Nederland :+
Verder Amsterdam en Rotterdam, maar lang niet zo uitgebreid als de welbekende shop in Zeeland. Wat betreft Friesland; ik vrees dat je het van andere eigenaren moet hebben.

Dit is ook iets voor de OP overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door kjast op 11-12-2013 20:25 ]

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 18:59
Voor de Fischer fan, vandaag bij Ibood 2x de FA-004v2 voor €45,90 incl. vzk !
Lijkt me wel een aardige aanbieding. :)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Verwijderd

Wat moet ik nu met 2 van die hoofdtelefoons :P. Als ze er 1 hadden gedaan voor 25 euro was het ook een lekkere aanbieding geweest :). Is het wel een goede hoofdtelefoon?
Ligt eraan wat je wilt. Ding staat erom bekend zwak in de bas te zijn en enorm lekker in het hoog. Is dus niks als je van boemboem muziek houdt maar voor andere soorten kan het heel prettig zijn.

• xxxneoxxx
Ik heb de conrad variant, is inmiddels niet meer leverbaar zie ik:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/305377/

Vraag is dan even in hoeverre de Fishers nog een getunede audio signature hebben.. Maar super veel zalo het denk ik niet verschillen, aangezien het alsnog gerebrande Yoga's zijn.. ;)

http://www.innerfidelity....p-and-fischer-audio-sb-03

Wel typisch overigens dat Fisher de buitenkant een make-over heeft gegeven nadat dit ontdenkt is en o.a. op Head-fi wat aandacht kreeg. ;)

Mijn ervaring met de Conrad variant; idd, geen erg super dikke bass, maar zeker bovengemiddeld, "fun" geluid. Voor dit geld ga je een best leuke, comfortable zittende, lichte headphone kopen. Draagcomfort vind ik iig zeker ook wel OK. :)

Verwijderd

Lol zit ik even op die link van Innerfidelity te kijken bij kom ik de Maxell Retro DJ voor 16,95 tegen bij Correct:
http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=478560 Verzendkosten zijn 3 euro :). Alleen is het uiterlijk natuurlijk wel minder dan de Fischer en zitten er volgens mij geen of niet veel accessoires bij.

Ow lekker trouwens ze hebben nu alleen nog maar de witte op voorraad bij iBood... Nee, ik ga de hoofdtelefoons toch maar niet kopen. De prijs is niet per se hoog maar ja wat moet ik met twee van die dingen en nu ben ik verplicht om de witte variant te kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2013 12:50 ]

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
Solictice schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:02:
Ik heb zelf mijn iPod classic (120gb) een poosje gerockboxed, maar vond het erg onhandig werken. Sowieso was het een stuk langzamer qua menu's en alles. Liep daarnaast te vaak vast en qua accu was het minder dan stock.
Heb hem dus weer terug gezet naar standaard apple software, wat qua geluid en zeker qua equalizer flink onderdoet. Heb dit laatste opgelost door een Fiio E07K er op aan te sluiten. Overigens gebruik ik m'n iPod bijna nooit meer, Spotify op m'n Note II vind ik toch wat makkelijker. En voor de flac bestandjes (niet veel) gebruik ik PowerAMP ook op m'n Note II.

Ik heb nu twee weken de Beyerdynamic Custom One Pro in bezit. Wat een geweldig ding is dat, klinkt heerlijk en zit ook erg lekker. Ik heb hem aangeschaft ter vervanging van een Ultrasone HFI-580. Een echte aanrader, die COP. Ben binnenkort wel van plan de pleather pads te vervangen voor die van de DT-770. Zou echter graag de zwarte pads willen in plaats van de zilveren.
Ze hebben toch ook zwarte pads? Op de 32ohm editie van de dt770.

• Omaatjehenk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-09 09:40
PatrickG schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:08:
[...]

Ze hebben toch ook zwarte pads? Op de 32ohm editie van de dt770.
Dit zijn zover ik weet ook pleather pads, er zijn wel zwarte in productie. Dat kun je ook zien als je de Manufaktur optie gebruikt op de website, hier zijn de velours earpads ook in het zwart te verkrijgen.

Zover ik weet zijn de pads voor de 770, 880 en 990 uitwisselbaar, zwarte velours pads voor de 990 zijn relatief makkelijk te vinden.

• xxxneoxxx
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:44:
Lol zit ik even op die link van Innerfidelity te kijken bij kom ik de Maxell Retro DJ voor 16,95 tegen bij Correct:
http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=478560 Verzendkosten zijn 3 euro :). Alleen is het uiterlijk natuurlijk wel minder dan de Fischer en zitten er volgens mij geen of niet veel accessoires bij.

Ow lekker trouwens ze hebben nu alleen nog maar de witte op voorraad bij iBood... Nee, ik ga de hoofdtelefoons toch maar niet kopen. De prijs is niet per se hoog maar ja wat moet ik met twee van die dingen en nu ben ik verplicht om de witte variant te kopen.
Lol, okay.. :P Heb zelf dus de variant van McCrypt. Zat er nog aan te denken de cups er af te slopen om deze mat zwart te spuiten, is volgens mij wel sjiek. Is er alleen nog niet van gekomen, lol. Wel vooraf even de logo's wegschrapen met een suikerklontje uiteraard. ;)

Overigens komt veel van de info die ik hier over gepost heb niet van mij vandaan hoor, ik recycle gewoon info van onze eigen Negakinu.. ;) _/-\o_ Dus credits gaan naar hem uit voor het ontdekken van en verzamelen van info m.b.t. allerhande rebrands. :)

http://www.head-fi.org/t/...rise-of-the-rebrands-pt-1

[ Voor 9% gewijzigd door xxxneoxxx op 12-12-2013 14:35 ]

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-10 13:33
Omaatjehenk schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:31:
[...]

Dit zijn zover ik weet ook pleather pads, er zijn wel zwarte in productie. Dat kun je ook zien als je de Manufaktur optie gebruikt op de website, hier zijn de velours earpads ook in het zwart te verkrijgen.

Zover ik weet zijn de pads voor de 770, 880 en 990 uitwisselbaar, zwarte velours pads voor de 990 zijn relatief makkelijk te vinden.
Echter lees ik dat de pads van de 990 het geluid flink beïnvloeden. Dus liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
Een korte beschrijving van mijn v-moda's m-100.

Dit is duidelijk een "werkpaard". Ze hebben het ondertussen al gewonnen van mijn bureau op het werk. Iets te hard neerleggen resulteerde namelijk in een mooi deukje in mijn bureau ;) Verder ook helemaal niet het idee dat er kwetsbaarheden of rammeltjes op/in zetten.

Verder is een aparte versterker of dac niet persee nodig en presteert hij redelijk op elke bron. Dit maakt hem makkelijk mee te nemen en overal te gebruiken. Ik heb nog niet de kans gehad om de koptelefoon op een echt goede bron te testen (tot nu toe vooral pc uitgang met spotify muziek), maar ik verwacht wel dat dit nog de nodige extra kwaliteit zal opleveren. Het is nu erg duidelijk dat de koptelefoon niet de zwakke schakel is.

Het geluidsprofiel is wat bass-zwaar, maar ik persoonlijk vindt de bass absoluut niet overdreven en zeer goed te hebben. Voor mijn gevoel gaat dit ook niet ten koste van kwaliteit op het midden en laag, maar zoals ik eerder al zei heb ik nog niet de kans gehad om dit op een goede bron te testen en heb ik ook niet echt goed referentie materiaal.

Het draagcomfort is duidelijk voor de wat kleinere mensen gemaakt. Ik merk zelf dat ik het na een tijdje toch begin te voelen. Op internet zijn verschillende tips te vinden over het gebruik van bijv schuimrubber of keukenrol om de kussens wat dikker te maken. Dit helpt wel echt, maar vertekend het geluidsbeeld wel iets en ik loop liever niet met keukenrol in mijn dure koptelefoon ;). Het plan is om binnenkort de xl pads aan te schaffen om dit probleem definitief te verhelpen.

Verder vind ik hem vrij zwaar, maar zie dit niet als een negatief punt. Hij is namelijk niet zo zwaar dat het vervelend wordt. Het is meer een extra gevoel van degelijkheid.

Al met al ben ik zeer tevreden. Dit is geen koptelefoon voor de pure audiofiel, maar meer een beats koptelefoon waar het marketing budget weg is gehaald en in extra kwaliteit is gestopt en dit merk je in het geluid, maar ook in de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Wijnands schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 19:36:
Nou, da's balen. Volume regeling van mijn clip zip is stuk en omdat 'ie refurbished was is 'ie al buiten de garantie.
Ik ga zo 's op head-fi neuzen of er nog iets beters is in die prijsklasse. Suggesties hier zijn ook welkom trouwens.
Suggesties voor nieuw heb ik niet zo. Maar een IAudio X5 2de hands scoren en voorzien van een nieuwe batterij en een SSD is voor ruim onder de €100 te doen en levert je een heel erg goed klinkende speler op met voldoende oempff om een goede hoofdtelefoon aan te sluiten.
Bluto schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 17:41:
[...]

Ik ging van een musical fidelity V DAC II, naar mijn huidige Yulong D18 DAC.
Was toch echt wel duidelijk een verbetering.
Maar beter geen verdere discussies hierover, gaat tenslotte over Headphones :P
Ik wil ook geen discussie starten of er nu wel of geen verschil hoorbaar is. Maar als advies voor een nieuwe koper is het een verkeerd advies volgens mij. De verschillen die men ervaart zijn zeer persoonlijk en verschillen van persoon tot persoon. De een claimt werelden van verschil, de ander hoort geen verschil. Daarom zou ik dat soort 'advies' achterwege laten en alleen aanbevelingen doen voor een bepaalde koptelefoon, dat is al subjectief genoeg. Je zou hooguit kunnen tippen dat er nog wat te 'tweaken' valt met versterker. Vooral bij aanschaf van een nieuwe hoofdtelefoon kun je beter het volledige budget spenderen aan de hoofdtelefoon dan aan een hoofdtelefoon/versterker combi. Dat eerste levert mijns inziens grotere voordelen op.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u4ea126
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:36
Hey guys, ben geen reguliere poster hier en wou hier voorlopig niet speciaal een andere topic voor openen.

Mijn gaming headphones zijn juist gestorven. (Was half dood tot ik het probeerde te fixen met de oude soldeerbout.)

Vroeg mij af of hier iemand een paar goede headphones kent die goed klinken op gamingniveau. (70% games, 25% muziek, 5% film.) Als mic gebruik ik wel een clip-on ofzoiets.

Budget is rond de 100 euro en het moet zeker een over ears zijn dat comfortabel zit. Heb al wat gehoord van de Audio-Technica ATH-M50 maar zou graag nog wat opinies zien. Vind niet zo veel over gaming headphones online, maar voornamelijk headsets.

Voor de rest ben ik echt een audio noob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 17:31
M50 is absoluut wen nogo voor gaming. Is open geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u4ea126
Hmm, was nogtans één van de meest voorgestelde headphones voor gaming, met als negatief puntje dat het closed is natuurlijk.

(half)Open is zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 19:17
perpixel schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 13:45:
Het plan is om binnenkort de xl pads aan te schaffen om dit probleem definitief te verhelpen.
Weet jij waar je deze kan kopen? De standaard pads zijn echt te klein voor me.

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!
u4ea126 schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 19:04:
Hmm, was nogtans één van de meest voorgestelde headphones voor gaming, met als negatief puntje dat het closed is natuurlijk.

(half)Open is zeker een optie.
Omdat een persoon een ongefundeerde mening geeft laat je 'm meteen vallen? Ik zie het probleem niet met de M50 en gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:51
Een open headphone lijkt me toch wel wat fijner als je hem voornamelijk voor gaming gaat gebruiken. Met mijn open HD598 hoor ik alles prima om me heen en kan ik iedereen op teamspeak nog prima verstaan. Je kan echt zeer goed de vijand om je heen plaatsen, ook tijdens explosies en dergelijke. Dat zal met een gesloten headphone als de M50 een stuk minder zijn.

Waar ik toentertijd vooral naar gekeken heb zijn de AD-700(zelfde fabrikant als de M50) en de HD598, uiteindelijk is het de 598 geworden. Ondertussen is er geloof ik ook weer een opvolger van de AD-700, maar dan in mooie kleuren ;)

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:06
Met een open headphone luistert wel de rest van de kamer mee met wat je aan het gamen bent.

Ik heb juist voor gesloten gekozen zodat mijn vriendin gewoon rustig TV kan kijken als ik aan het gamen ben.

Bevalt me meer dan prima moet ik zeggen.

Moet ik er wel bijzeggen dat dit mijn eerste serieuze headphone is (DT770 Pro 250 ohm) en ik nooit een open headphone op mn knarretje gehad heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:51
Dat is inderdaad wel zo. Mijn vriendin zit meestal ook op ~4-5 meter afstand en kan prima horen wat ik aan het spelen/luisteren ben als ik het volume een beetje omhoog heb staan. Aan de andere kant kan ik ook de TV wat horen. Maar de rest bevalt me wel meer dan prima aan een open headphone. Kan de hele dag muziek luisteren zonder het beu te worden, dat kon ik met mijn vorige headphone(gesloten) absoluut niet.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

dat is dus voornamelijk de reden waarom ik voor een half open koptelefoon heb gekozen :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was gisteren even bij de mediamarkt en daar vielen me toch een paar dingen op...
  • De mediamarkt klant heeft blijkbaar een knap verwrongen smaak en is nogal doof. Echt alles daar lijkt vooral op bas, harde bas gericht.
  • Koptelefoons verkopen is te moeilijk voor ze. Lading sennheisers t/m de 598 en momentum aan een of andere vage verdeelkast waardoor het allemaal matig klonk.
  • SMS AUDIO STREET by 50 had ik nog niet eerder gezien. Zelfs met de beroerde demo opstellingen daar... een hoofdtelefoon van 250 euro waarbij het laag volledig dicht en in elkaar overloopt? Beats klinken er verfijnd en vol detail bij.
Heb trouwens ook even wat zitten zoeken naar zo'n cowon X5 maar die zijn knap zeldzaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Wijnands schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:25:
Ik was gisteren even bij de mediamarkt en daar vielen me toch een paar dingen op...
  • De mediamarkt klant heeft blijkbaar een knap verwrongen smaak en is nogal doof. Echt alles daar lijkt vooral op bas, harde bas gericht.
  • Koptelefoons verkopen is te moeilijk voor ze. Lading sennheisers t/m de 598 en momentum aan een of andere vage verdeelkast waardoor het allemaal matig klonk.
  • SMS AUDIO STREET by 50 had ik nog niet eerder gezien. Zelfs met de beroerde demo opstellingen daar... een hoofdtelefoon van 250 euro waarbij het laag volledig dicht en in elkaar overloopt? Beats klinken er verfijnd en vol detail bij.
Heb trouwens ook even wat zitten zoeken naar zo'n cowon X5 maar die zijn knap zeldzaam!
Is dat echt zo verrassend? Mediamarkt is een allrounder geen specialistische lijkt misschien wel zo omdat ze groot assortiment hebben/hadden.

Persoonlijk vind ik de Momentum zo slecht nog niet. On-ear versie vond ik wel tegen vallen daar niet van. Maar deze klemte tegen de pootjes van mijn bril en heel aanwezige bass. Heb niks tegen Bass maar het moet iets toevoegen niet overheersen.

Als je toch iets van plan bent bij de Mediamarkt te halen zit je toch eerst uren op het web te onderzoeken en te vergelijken. Tenminste ga er vanuit dat de meeste Tweakers hier dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrat
  • Niet online
Ik was pas geleden ook in de MediaMarkt in rotterdam, om te kijken of er uberhaupt wel iets was. De lading Sennheisers was inderdaad verbonden aan een of ander enorm slechte opname van een nietszeggend nummer. Wel lag er de HD700 van Senneheiser, maar helaas ook met de enorm slechte opname.

Verder hadden ze ook nog een paar shure's, waarvan de helft kapot was, en heel veel slecht spul.(sms audio bijvooreeld). Weet iemand anders waar je misschien goed kan gaan luisteren? Ik heb gehoord dat feedback op zich nog wel aardig kan zijn? Of is het anders de beste optie om headphone ergens te bestellen waar je hem terug kan sturen?
Psyonara schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:33:
[...]
Persoonlijk vind ik de Momentum zo slecht nog niet. On-ear versie vond ik wel tegen vallen daar niet van. Maar deze klemte tegen de pootjes van mijn bril en heel aanwezige bass. Heb niks tegen Bass maar het moet iets toevoegen niet overheersen.
Het viel mij inderdaad wel op dat de momentum on ear veel meer bass had dan de normale momentum. Helaas waren de earcups voor de momentum toch wel erg klein. Ik moet maar eens een keer goed gaan luisteren naar de custom one pro/dt770.

Nexus 7 FHD | OnePlus One | Asus N56VZ (i7-3630M, GT650M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u4ea126
Wijnands schreef op zondag 15 december 2013 @ 08:04:
[...]
Omdat een persoon een ongefundeerde mening geeft laat je 'm meteen vallen? Ik zie het probleem niet met de M50 en gaming.
Natuurlijk niet, maar ik ga er vanuit dat een open in het algemeen een betere optie zou zijn. Kan nog altijd zijn dat de m50 de beste bang-for-your-buck is voor gaming.
wesleytjuh schreef op zondag 15 december 2013 @ 10:53:
Een open headphone lijkt me toch wel wat fijner als je hem voornamelijk voor gaming gaat gebruiken. Met mijn open HD598 hoor ik alles prima om me heen en kan ik iedereen op teamspeak nog prima verstaan. Je kan echt zeer goed de vijand om je heen plaatsen, ook tijdens explosies en dergelijke. Dat zal met een gesloten headphone als de M50 een stuk minder zijn.

Waar ik toentertijd vooral naar gekeken heb zijn de AD-700(zelfde fabrikant als de M50) en de HD598, uiteindelijk is het de 598 geworden. Ondertussen is er geloof ik ook weer een opvolger van de AD-700, maar dan in mooie kleuren ;)
De AD-700 en AD-700X heb ik ook al zien staan, zien er wel goed uit, maar zen vel vrij duur natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Momentum is veel hype. Als je daar doorheen prikt is het best een aardige allrounder maar bepaald niet heel speciaal. Een 598 bijv vind ik al veel fijner klinken.

Voor luisteren... probeer 's een paar muziekwinkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Ik zie het ook. Een maand of wat geleden stonden ze nog redelijk ruim op MP. Ik zie er nu 1 op E-Bay. Ik heb er zelf 2 waarbij er 1 op reserve ligt voor als nummer 1 de geest mocht geven. Als je echt belangstelling hebt, wil ik er wel over denken om die reserve van de hand te doen, want het is mij opgevallen dat die dingen eigenlijk gewoon niet stuk gaan.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Onderbouwing kan je vinden in mijn review. Heb alleen geen zin om de link te posten aangezien ik op mijn telefoon zit. Maarja.

iets van een hd558 zou een betere optie zijn. Hij is echter wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perpixel
Avioto schreef op zondag 15 december 2013 @ 03:05:
[...]

Weet jij waar je deze kan kopen? De standaard pads zijn echt te klein voor me.
Dit zal waarschijnlijk bij v-moda zelf zijn of een andere buitenlandse webshop. Deze zijn inderdaad in nederland niet te krijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Killer schreef op zondag 15 december 2013 @ 16:46:
[...]Als je echt belangstelling hebt, wil ik er wel over denken om die reserve van de hand te doen, want het is mij opgevallen dat die dingen eigenlijk gewoon niet stuk gaan.
Nee, dank je. Ik kijk eerst wel even waar de kerstman mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
scrat schreef op zondag 15 december 2013 @ 14:11:

Het viel mij inderdaad wel op dat de momentum on ear veel meer bass had dan de normale momentum. Helaas waren de earcups voor de momentum toch wel erg klein. Ik moet maar eens een keer goed gaan luisteren naar de custom one pro/dt770.
Wat ik gelezen heb over de cups dat ze hier en daar wel minimaal verschillen merk wel dat mijn rechter net iets kleiner is scheelt niks. ( iets met hand gemaakt oid ) Maar kan soms klemmen.
Wijnands schreef op zondag 15 december 2013 @ 14:23:
Momentum is veel hype. Als je daar doorheen prikt is het best een aardige allrounder maar bepaald niet heel speciaal. Een 598 bijv vind ik al veel fijner klinken.

Voor luisteren... probeer 's een paar muziekwinkels
Weet niet of ze overhyped zijn heb er toch ook redelijk veel over en weinig tot geen negatieve dingen kunnen over vinden eerder vaak dat ze te weinig bass hadden Waarschijnlijk mensen die daar juist naar wel zochten. En een 598, is me te log om met openbaar vervoer mee rond te reizen gezien de cans heel erg lijken op mijn Pc350 kwa vorm en omvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik las een aantal lovende reviews van de momentum. Eentje een middag geleend en ik liep er niet warm voor. productreview: Sennheiser Momentum (Aluminium, Bruin) review door Wijnands . Pasvorm vond ik gebrekkig en van laag maken ze een vermoeiende bende.
Er zijn betere dingen te krijgen in die prijsklasse zoals een Dt1350 of een shure 840, vind ik tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiritos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06-2024
Heb niet de hele discussie gelezen maar mijn 2 cents aangaande de laatstgenoemde opties:

Ik heb zelf de DT-990 Pro 250 Ohm en gebruik deze voor het mixen in mijn DAWs (Sonar en Live). Ze zijn open en geven daarom een betere stereo-image dan gesloten cans en dus beter voor mixen (wanneer dit niet kan op de monitors) en zijn echte studio headphones (ook door de 250 Ohm). De genoemde M50's zijn tevens industry standard headphones voor tracking (gesloten) en hun relatief vlakke response.

Het lijkt mij echter dat -wanneer je cans wil gebruiken voor gamen- dat je juist geen vlakke response wil. Het gaat er immers niet om het geluid zo natuurgetrouw mogelijk te krijgen maar om helemaal in het spel opgenomen te worden (lees bijv. zwaardere bassen en minder hoog). Open headphones lijken mij persoonlijk fijner omdat je enerzijds de buitengeluiden goed blijft horen (mag dat ding wat achter!!!! ;)) en anderzijds dat de stereo image beter is voor het lokaliseren van tegenstanders e.d.

Houdt er verder ook rekening mee dat de relatief duurdere cans ook een inbrandtijd nodig hebben om het membraan losser te krijgen. Bij mijn DT 990's duurde dat ongeveer 100-150 uur met white noise/frequensie sweeps e.d. Hierdoor werd het schelle geluid van de highs wat zachter en ook de bas wat steviger en meer geprononceerd.

Win 10 64x/i7-4790K/Asus Z97-PRO/MSI GTX 960 GAMING 2G/Seasonic M12II Evo 620W/Samsung 850 Pro 256GB/Samsung 850 EVO 250GB/Crucial MX100 512GB/Barracuda STBD2000201 2TB(2x)/Barracuda STBD3000200 3TB/Corsair Vengeance LP CML1600/Noctua NH-C12P/Fractal R5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-10 21:12
Een Philips L1 aangeschaft via ING rentepuntenwinkel voor 109,-€, fijne headphone! #tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Spiritos: Kijk, daar kunnen we wat mee.
Jasper1975 schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:13:
Een Philips L1 aangeschaft via ING rentepuntenwinkel voor 109,-€, fijne headphone! #tip
Speel 'm s in en kom dan terug om te vertellen wat er fijn aan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
L1 voor 109 euro wil ik ook wel eens proberen. Hoe werkt dat met die rentepunten? Zijn er mensen die van die dingen over hebben? Ik zit zelf bij rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Jasper1975 schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:13:
lucky bastard, maar i regret nothing. ik heb m gekocht voor 180 en dat is hij zeker waard! :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

(jarig!)
Heilige Kaas schreef op maandag 16 december 2013 @ 14:06:
L1 voor 109 euro wil ik ook wel eens proberen. Hoe werkt dat met die rentepunten? Zijn er mensen die van die dingen over hebben? Ik zit zelf bij rabobank.
Je moet iemand zoeken met een spaarrekening bij de ING, die sparen rentepunten en die persoon moet ook de koptelefoon voor jou bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Laatst online: 00:58
De L1 was een aantal weken geleden nog voor rond de 130 euro te krijgen, dat was ook wel een mooi prijsje als je niet bij de ING zit.
Misschien zakt de L1 weer in prijs nu er een opvolger is.

~edit: Ik ben nu de review van de Fidelio L2 een beetje aan het doorlezen op Headfonia en een van de reviewers vindt de driver beter dan die van de Sennheiser HD600/HD650.

"Meet the second best headphone driver within the $1K bracket. And I would easily say the best if not for the Sennheiser HD700 being priced at $999.95. Yes, the L2′s driver is so ahead of the competitor that I highly rate it ahead of the Sennheiser Momentum, Sony MDR-1R, B&O H6, ATH’s ESW-11, ES-10, or even the famed Sennheiser HD650/600 line."

In de comments vroeg iemand naar het verschil tussen de X1 en de L2 qua geluid:

"Hi Mike, How do you describe the difference in sound of the L2 to the X1 ?"

Mike: "The L2 has a less spacious sound, but is cleaner, less grainy, deeper soundstage, blacker background, smoother on the frequency response."

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik kwam wel een aantal zinnen tegen die elkaar tegenspreken:

"In a way it’s very clear and clean sounding like say the Hifiman HE-6/HE-500 but the L2 is smoother than them and is MUCH easier to drive.
So you get the sense of space, three dimensionality, the black background, all those good things, without having to spend $2K on an amp the way you need for say a Senn HD650".

Verderop in de review staat dit:

"The good news is that the L2 is not as demanding as the HD800 or HD700, though still more demanding than the HD650, LCD-2, or Hifiman HE500/6."

En aan het einde:

"I follow Mike in his HD650 and HE-500 reasoning (needing quality amps ) so we can only conclude that Philips has created a competitor killer with the L2."

Ik heb de L2 nog niet beluisterd maar ik ben best wel benieuwd hoe die dan mag klinken.

[ Voor 105% gewijzigd door AdmiralSnipe op 16-12-2013 18:17 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Wauwie dat klinkt veelbelovend! Hij ziet er schitterend uit, net als de rest van de fidelio serie.
ben echt benieuwd wat deze gaat kosten. Stiekem hoop ik ook dat de impedantie hoog is zodat hij zal matchen met de bottlehead crack.

Wel een erg vreemde review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Heilige Kaas schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:14:
Wauwie dat klinkt veelbelovend! Hij ziet er schitterend uit, net als de rest van de fidelio serie.
ben echt benieuwd wat deze gaat kosten. Stiekem hoop ik ook dat de impedantie hoog is zodat hij zal matchen met de bottlehead crack.

Wel een erg vreemde review.
De L2 is al bij een aantal winkels te krijgen in NL voor 280 euro.
Hij kost nu dus meer dan een X1 en dan is de vraag welke je beter kunt kopen.
Ik ben benieuwd of de L2 straks ook ergens te beluisteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Inderdaad ja. Als deze net zo zakt als de x1 dan wordt het echt een killer, mits de review echt klopt natuurlijk.
Ik heb zelf de x1 voor 180 gehaald of iets in de richting. Misschien een leuke aanvulling dus.
Ben ook benieuwd of de pads nu ondertussen te vervangen is want de x1 is ook al een killer headphone imho alleen de levensduur is twijfelachtig als je niet met lijm en non originele pads aan de slag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 21:40
Heilige Kaas schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:37:
Inderdaad ja. Als deze net zo zakt als de x1 dan wordt het echt een killer, mits de review echt klopt natuurlijk.
Ik heb zelf de x1 voor 180 gehaald of iets in de richting. Misschien een leuke aanvulling dus.
Ben ook benieuwd of de pads nu ondertussen te vervangen is want de x1 is ook al een killer headphone imho alleen de levensduur is twijfelachtig als je niet met lijm en non originele pads aan de slag wil.
Ik heb de L2 getest en de pads zijn niet vervangbaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Nog steeds geen vervangbare pads inderdaad, waar best veel kritiek op is dus misschien veranderen ze dat bij een volgende generatie.
Er zijn verder nog niet veel reviews over de L2 te vinden en ik vind de prijs nog best fors.
Onder de 200 euro lijkt het me wel een mooie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan nog... een hoofdtelefoon van die prijs zonder vervangbare pads? Kom op zeg! Zelfs een sennheiser van 40 euro kun je andere pads op doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
AdmiralSnipe schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:36:
"Meet the second best headphone driver within the $1K bracket. And I would easily say the best if not for the Sennheiser HD700 being priced at $999.95. Yes, the L2′s driver is so ahead of the competitor that I highly rate it ahead of the Sennheiser Momentum, Sony MDR-1R, B&O H6, ATH’s ESW-11, ES-10, or even the famed Sennheiser HD650/600 line."
Gezien de gratis samples en de gesponsorde trip naar de fabriek vertrouw ik die review toch niet helemaal. Ik zou hem wel graag willen testen. Ik heb op dit moment enkel closed headphones en een semi-open is wat dat betreft een goede aanvulling op de collectie :).

De Momentum heeft mij overigens ook nooit weten te bekoren, misschien geeft die een te natuurgetrouwe weergave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De momentum geeft geen natuurgetrouwe weergave, daarvoor is het laag een te grote bende!

Iemand de NAD HP50 al 's in het wild gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
De L2 klonk best goed toen ik 'm had getest. Had op dat moment ook de P7 en MDR 1R in huis.

De soundstage van de L2 was groot, groter dan de P7 en 1R. Verder heel gedetailleerd en vrij helder van klank. De bas was naar mijn smaak goed afgestemd, niet te aanwezig, maar ook zeker niet afwezig en mooi strak. De treble en mids waren goed gedefinieerd en helder. Verder heeft het een warme klank.

Ik heb 'm niet gehouden omdat de oorschelpen te klein zijn voor mijn oren. Anders had ik ze misschien gehouden als ik ze nog steeds goed vond klinken na een uitgebreide luistertest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Weetje wat me opvalt.
Iedereen hier met high end koptelefoons houd ook van fotografie.

Hoe goed dempen ze Sakete? Het lijkt mij een leuke toevoeging voor in een lawaaierige omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heilige Kaas schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 09:38:
Weetje wat me opvalt.
Misschien is dat omdat we bewuster bezig zijn met onze zintuigen?
Houden we soms allemaal ook van goede drank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ben zelf niet echt een sterke drank drinker. Maar ik hou wel van speciaal bier. :)
het zou goed kunnen wat jij zegt. Klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 14:29
Weetje wat me opvalt.
Check.... of is een HD558 geen highend? :P
Zou ook met leeftijd te maken kunnen hebben dat je dingen bewuster waar wilt nemen, zoals ze echt zijn - natuurlijk zeg maar. En verder ... dit is natuurlijk Tweakers forum, dus techniek is de gemeenschappelijke deler hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jolke schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 12:55:
[...]

Check.... of is een HD558 geen highend? :P
Zou ook met leeftijd te maken kunnen hebben dat je dingen bewuster waar wilt nemen, zoals ze echt zijn - natuurlijk zeg maar. En verder ... dit is natuurlijk Tweakers forum, dus techniek is de gemeenschappelijke deler hier. :)
Techniek is het punt niet. Ja, we vinden het interessant maar ik durf te weten dat belangstelling behoorlijk verschilt. LEeftijd zal zeker een rol spelen, naarmate je ouder wordt heb je minder belangstelling voor wat trendy is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-10 17:40
Wijnands schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:59:
[...]

Ik hou wel af en toe van een 'bottle Jack' tijdens het beluisteren van A Love Supreme van John Coltrane. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Weetje wat me opvalt.

Hoe goed dempen ze Sakete? Het lijkt mij een leuke toevoeging voor in een lawaaierige omgeving.
Ze dempen zeker niet zo goed als een gesloten koptelefoon. Ik heb helaas geen open koptelefoon, dus kon het daarmee niet vergelijken. Maar toen ik op m'n toetsenbord aan 't rammen was kon ik dat duidelijk horen met de L2, terwijl het niet opviel met een gesloten koptelefoon.

Verder lekt het geluid ook wel redelijk naar buiten. Het is tenslotte semi-open.

Wat bretreft je opmerking over high end koptelefoons en fotografie, ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat dit soort mensen waarschijnlijk goed spul kunnen waarderen en niet zomaar genoegen nemen met bijv. muziek over een willekeurige koptelefoon of een cameraatje om foto's te maken (of nog erger, de camera van hun smartphone). En dit kan je ook verder doortrekken naar de tweaker die niet zomaar een PC'tje koopt, maar zich er eerst serieus in gaat verdiepen of hem gewoon zelf bouwt. Of wanneer je een TV koopt je toch eerst heel goed onderzoek gaat doen naar wat een goede TV is in een bepaalde prijsklasse (ipv klakkeloos de MediaMarkt binnen te lopen en naar huis te gaan met een nieuwe TV).

Dus eigenlijk, we zijn gewoon kritische mensen en willen het beste uit ons geld halen :) Ik zelf wil dat m'n muziek realistisch en mooi klinkt. En voor wat betreft fotografie, ik wil dat m'n foto's er scherp en gedetailleerd uit zien, en ik vind 't bovendien leuk om daarmee te klooien (zie m'n flickr pagina maar) :)

[ Voor 43% gewijzigd door Sakete op 17-12-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Le Enfant! schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:43:
[...]

Ik hou wel af en toe van een 'bottle Jack' tijdens het beluisteren van A Love Supreme van John Coltrane. :o
Daar gaat m'n theorie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Maar daar zat natuurlijk een erg subjectieve afhankelijke in "van goede drank houden" ... Tennessee bourbon is niet bepaald mijn favoriet, maar smaakt op een hete zomerdag met veel ijs erg prima. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 15:57
Jolke schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 16:44:
[...]

Maar daar zat natuurlijk een erg subjectieve afhankelijke in "van goede drank houden" ... Tennessee bourbon is niet bepaald mijn favoriet, maar smaakt op een hete zomerdag met veel ijs erg prima. :9
De enige low budget bourbon die ik te drinken vind is Four Roses. Doe mij echter maar een goede single malt. Bij mij thuis staat deze standaard naast de luister rig. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.santinosano.it/wineshop/images/oban%2014.jpg

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 19:03
Ik heb een TH900 maar geef niks om fotografie en hou niet van sterke drank, daar gaat je theorie heheh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wijnands schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:59:
[...]

hier een niet-drinker, niet-roker etc. ;) Al zie ik op zich je punt wel dat er een groep mensen is die de voorkeur geeft aan kwaliteit boven kwantiteit, misschien dat die inderdaad in het Hoofdtelefoon topic (en op de audio-fora in het algemeen) ruimer vertegenwoordigd zijn.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Hey Negakinu.
dat is alweer een flinke tijd geleden! Lees je nog altijd wel mee?

En ik denk dat wij tweakers, zoals sakete al aangeeft, uitzoeken wat goed is en waar voor het geld.

ik las trouwens wat over de NAD hoofdtelefoon. Kom je die ooit ergens tegen in een winkel? Volgens mij is dat zeker een interessante hoofdtelefoon. Net als de electrostaat van koss. Je ziet ze nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die NAD was ik ook nieuwsgierig naar. Eerste kritieken zijn lovend maar ja, $300 is minimaal 300 euro hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Hehe... was een leuke theorie, maar zoveel regels, zoveel uitzonderingen.
Voor degene voor wie de theorie opgaat, is dit een aanrader: Single Malt topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:39

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Weetje wat me opvalt.

Is mijn Grado high-end genoeg? :'(

If not klopt het weer :+ Al wil ik nog wel Alessandro Headphones :+ Dan hoor ik er ook weer bij.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:06
Met mijn DT770 Pro zal ik er wel weer niet bij horen en dat komt wel goed uit want sterke drank drink ik nooit.

Biertjes gaan er wel goed in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 15:57
Heilige Kaas schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:33:
Hey Negakinu.
dat is alweer een flinke tijd geleden! Lees je nog altijd wel mee?
Sterker nog, ik hou je in de gaten! ;)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AdmiralSnipe schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:36:
De L1 was een aantal weken geleden nog voor rond de 130 euro te krijgen, dat was ook wel een mooi prijsje als je niet bij de ING zit.
Misschien zakt de L1 weer in prijs nu er een opvolger is.

~edit: Ik ben nu de review van de Fidelio L2 een beetje aan het doorlezen op Headfonia en een van de reviewers vindt de driver beter dan die van de Sennheiser HD600/HD650.

In de comments vroeg iemand naar het verschil tussen de X1 en de L2 qua geluid:

"Hi Mike, How do you describe the difference in sound of the L2 to the X1 ?"

Mike: "The L2 has a less spacious sound, but is cleaner, less grainy, deeper soundstage, blacker background, smoother on the frequency response."

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik kwam wel een aantal zinnen tegen die elkaar tegenspreken:

"In a way it’s very clear and clean sounding like say the Hifiman HE-6/HE-500 but the L2 is smoother than them and is MUCH easier to drive.
So you get the sense of space, three dimensionality, the black background, all those good things, without having to spend $2K on an amp the way you need for say a Senn HD650".

Verderop in de review staat dit:

"The good news is that the L2 is not as demanding as the HD800 or HD700, though still more demanding than the HD650, LCD-2, or Hifiman HE500/6."

En aan het einde:

"I follow Mike in his HD650 and HE-500 reasoning (needing quality amps ) so we can only conclude that Philips has created a competitor killer with the L2."

Ik heb de L2 nog niet beluisterd maar ik ben best wel benieuwd hoe die dan mag klinken.
Wat je moet onthouden van de review is het volgende: De driver technologie van de L2 is superieur aan veel van de bovenvernoemde modellen maar dat wil niet zeggen dat de L2 ze allemaal voorbijsteekt.

Het geen waar het om draait is dat de L2 super klinkt met je smartphone en dat een HD650 of LCD2/HE500 dan nergens op trekken. Heb je echter een deftige amp in huis dan zal de LCD en hifiman nog steeds higher end zijn en klinken als de L2.

Maar de L2, aan deze prijs en zijn "no need for amplification" is op dat vlak een giant killer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kjast schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:46:
[...]

Gezien de gratis samples en de gesponsorde trip naar de fabriek vertrouw ik die review toch niet helemaal. Ik zou hem wel graag willen testen. Ik heb op dit moment enkel closed headphones en een semi-open is wat dat betreft een goede aanvulling op de collectie :).
Als je de L2 zou geluisterd hebben dan zou je dergelijk statements niet maken. De M1BT die we daar ook te zien kregen bespreken we nauwelijks en persoonlijk vind ik hem ook helemaal niet bijzonder. Of denk je nou dat ik dit zeg omdat de restaurantkeuzre van Philips beter kon? ;)

Vaak zijn er lezers die reviews niet vertrouwen, ze geloven liever één of andere onbekende gast op een forum die enkel nog maar over die specifieke headphone heeft gelezen en helemaal niet de luisterervaring heeft van een Jude/Tyll of HFN, maar heel de boards volspamt met wat ie gelezen heeft. (ik zeg niet dat jij zo bent). Gelukkig kunnen we rekenen op de meer serieuze lezer en de steun van de industrie die weten dat het er echt wel objectief aan toe gaat.

Zo dat moest er even uit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:) Reviews zijn altijd subjectief. Persoonlijk wil ik wel zien waar er mee getest is en wat het referentiekader is maar dat zit bij jullie meestal wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subjectief op het vlak dat je inderdaad altijd een mening van een persoon hebt met een specifieke voorkeur in geluid. Maar objectief als in "niet beinvloed door de producent" ;)

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit net je stukje over de momentum te lezen:

The first thing you notice when using this headphone is the bass. It’s not as tight like with the HD25 and the Amperior. With the samples I heard the Amperior had the tightest bass, then the HD25-1 and then the Momentum. The Bass on the Momentum however has much more body and rumble and with the closed design it gives you a sense it has more impact. The better the fit, the better the bass impact also is. So you can feel the bass on the Momentum and at the same time the Momentum’s bass is more detailed than the Amperior and HD25-1 bass.

Ik vraag me dan twee dingen af
1. met welke muziek heb je getest?
2. Zou mijn indruk van de momentum beinvloed zijn door de ontzettend gebrekkige pasvorm op mijn hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat ik me dan afvraag bij dat stukje is hoe de bas minder strak kan zijn en toch meer detail heeft. Een wat losse bas respons asocieer ik in ieder geval met een juist niet gedetaileerde weergave.

Aan de andere kant is taal ook wel een barriere voor omschrijving van geluid. Het enige wat ik meestal uit audio reviews mee krijg is of iets neutraal, schel of juist wat meer richting de bas kant gaat qua weergave. En zelfs dan nog ken ik het referentie van de reviewer niet en weet niet of hij/zij neutraal vindt qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 13:58
Hoi,

Ik wil een koptelefoon aanschaffen en ben naar de mediamarkt geweest en heb deze 3 modellen getest.
Het zal dus ook uit deze 3/4 worden.

Sennheiser HD 201 deze schijnt beter te klinken dan HD 202
Sennheiser HD 202 II
Philips SHP8000
Sennheiser 439

Ik wil het enkel voor muziek gaan gebruiken en ik luister voornamelijk naar:
techno/progressive rock/electro/sing and songwritters aka Nick Cave en Johnny Cash.
Ik wil hem vooral meenemen voor als ik op vakantie ga. In de toekomst wil ik mij echt eens om een goede omfermen.

Mijn voorkeur ging vrijwel meteen naar het merk uit Sennheiser uit.
Nu wil net zijn dat de Philips op het eerste ogenblik lekkerder zit en een voller geluid heeft dan de Sennheiser HD202 II!
De Sennheiser 439 daar weet ik nu niets meer van hoe hij zat en hoe het geluid was.

Ik lees dat een aantal mensen de bass bij de Philps na een tijd vervelend ervaren.
Iedereen kan dit anders ervaren en ik weet niet hoe ik daar zelf achter kan komen.

Vroeger had ik een oude Sennheiser, weet alleen het merk niet meer. Had een gigantische kabel en binnen een jaar of 2 had je al een kabelbreuk, ding kon je in het grijs en zwart bestellen. Tussen deze 2 zat een klein verschil tussen. Ik heb toen beiden gekocht en vond het best een goede koptelefoon.

Iemand een idee welke koptelefoons het zal gaan worden?

tnx

[ Voor 4% gewijzigd door noud op 18-12-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 09:16:
[...]

Als je de L2 zou geluisterd hebben dan zou je dergelijk statements niet maken. De M1BT die we daar ook te zien kregen bespreken we nauwelijks en persoonlijk vind ik hem ook helemaal niet bijzonder. Of denk je nou dat ik dit zeg omdat de restaurantkeuzre van Philips beter kon? ;)

Vaak zijn er lezers die reviews niet vertrouwen, ze geloven liever één of andere onbekende gast op een forum die enkel nog maar over die specifieke headphone heeft gelezen en helemaal niet de luisterervaring heeft van een Jude/Tyll of HFN, maar heel de boards volspamt met wat ie gelezen heeft. (ik zeg niet dat jij zo bent). Gelukkig kunnen we rekenen op de meer serieuze lezer en de steun van de industrie die weten dat het er echt wel objectief aan toe gaat.

Zo dat moest er even uit O-)
Ik gebruik reviews om een idee te krijgen van een headphone waar ik naar op zoek ben. Ik gebruik ze niet om een headphone aan te schaffen, iets wat volgens mij wel te vaak gebeurd.

De L2 wil ik door bovenstaande review zeker graag een keer zelf proberen. De sound-signature welke ik prettig vind komt vaak totaal niet overeen met die van de meeste reviewers, gelukkig geven reviews meestal wel een beetje aan wat je kunt verwachten. Muzieksmaak is ook een belangrijke factor bij het kopen van nieuwe headphones, en mijn smaak strookt niet met die van de meeste reviewers :P.

Misschien moet je de goodies volgende keer iets minder benadrukken ;).

De M1BT heb ik overigens vorige week getest. Het ding wordt geroemd in reviews maar hij heeft mij niet kunnen bekoren. Te weinig lage tonen en een wat vreemde holle soundstage. Maar goed, wellicht top voor klassiekere muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noud schreef op woensdag 18 december 2013 @ 17:40:
Hoi,

Ik wil een koptelefoon aanschaffen en ben naar de mediamarkt geweest en heb deze 3 modellen getest.
Het zal dus ook uit deze 3/4 worden.

Sennheiser HD 202 II
Philips SHP8000
Sennheiser 439
Ik weet niet hoe het bij jouw mediamarkt zit maar de mijne heeft een idioot slechte test opstelling staan waar je via een el cheapo verdeelkast naar een cassettebandje luistert. |:(

De 201 is een hoop voor weinig. De 439 vind ik een tikje stevig aan de prijs. Philips uptown/downtown al 's bekeken? moet het perse gesloten en over de oren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 10:19:
subjectief op het vlak dat je inderdaad altijd een mening van een persoon hebt met een specifieke voorkeur in geluid. Maar objectief als in "niet beinvloed door de producent" ;)

Bedankt
Mensen die denken dat ze niet worden beinvloed zijn de makkelijkste slachtoffers om te beinvloeden ;)
Tuurlijk wordt je beinvloed als je allerlei gratis spulletjes en tripjes krijgt aangeboden. Dit kun je beter accepteren en eerlijk over zijn als mens van vlees en bloed om vervolgens wat rationele tegengas te geven.

Dit kan overigens ook negatief zijn. Ik kan me nog een uitnodiging herinneren van een bekend bedrijf waarvoor ik vip kaarten kreeg. Vip betekende broodjes kaas en lauwe kroketten op een tafel... toch iets minder :P Als je wel een mooie rondleiding krijgt en het verhaal achter het merk ziet, natuurlijk geeft dat een warmer gevoel.

Ik vind het Philips verhaal wel leuk en dat sluit precies aan op een eeuwige vraag van mij. Waarom heb je een team van ontwikkelaars die een fantastisch product kunnen ontwerpen maar vervolgens echt hele simpele basis zaken helemaal verpesten. Zoals Philips x1 met de onvervangbare oorkussens of de kabel met hoge Ohm waarde.

Ik zie dit zo vaak bij producten, geniaal maar tegelijk oerdom. Wat voor volk loopt daar rond? Wat was de reactie toen je zei dat ze iets aan de oorkussens moeten doen? Kijken ze dan vrolijk als je zoiets zegt of is het gewoon planned obsolescence?
BARACUS schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:58:
Ik zie dit zo vaak bij producten, geniaal maar tegelijk oerdom. Wat voor volk loopt daar rond? Wat was de reactie toen je zei dat ze iets aan de oorkussens moeten doen? Kijken ze dan vrolijk als je zoiets zegt of is het gewoon planned obsolescence?
Sommige dingen zijn planned, sommige dingen komen ze domweg niet op of worden door deadlines geskipt.

• Jolke
Iemand een idee welke koptelefoons het zal gaan worden?
Is dit een prijsvraag? En als ik het goed heb, wat win ik? :)

Met headphones is het echt moeilijk om goed advies te geven welke je moet kopen. Objectief over feiten zoals de techniek, de frequentie etc... maar daar koop je een headphone niet (alleen) voor. Het is (a) heel persoonlijk (klinkt de muziek goed, welke genre luister je, zit die lekker, type? in-ear/over-ear/on-ear, open/semi-open/closed, ...) maar (b) ook zo sterk budget afhankelijk (10 tot >1000 euro). Maar vergeet ook niet dat de kwaliteit van je muziek erg belangrijk is - heb je een slechte kwaliteit muziek, lage bitrate bijvoorbeeld, dan komt de muziek niet goed uit de verf met een goede headphone.

Mijn eigen ervaring - na de recentelijke aanschaf van een HD558 - is ook dat je in de kwaliteit moet groeien. Ik ben ook een Sennheiser fan, dus wilde sowieso een Sennheiser aanschaffen en nog steeds geen spijt van. De HD558 is een mid-prised headphone en op dit moment goed voor de muziek die ik nu luister. Ik kwam er dan ook achter dat mijn muziek een veel te lage bitrate had. Nu ik veel muziek in flac/mp3@320kpbs heb, komt de muziek ook een stuk beter over op mijn headphone en waardeer ik de headphone nog meer. :)
(muziek die ik luister: van klassiek, blues, jazz, rock tot heavy metal, en zelfs techno af en toe - brede muzieksmaak, zeg maar :P)
Nu een HD650 (of beter) kopen ligt ver boven mijn budget en ik weet de kwaliteit toch niet te waarderen. Maar wellicht over een paar jaar wel. :)

Heel verhaal... kortom, ga op je eigen gevoel af: welke headphone zit lekker en luister met je eigen muziek, dan kan je eigenlijk geen miskoop doen. :)
Reparatie van de clip is niet gelukt :(

Nou ben ik volgende week in Engeland en daar heb je nogal wat van die winkeltjes waar oude hardware wordt ingeruild. Misschien loop ik daar nog tegen een 5th gen ipod aan of een cowon. Zijn er trouwens cowons die echt af te raden zijn?

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 13:58
Na deze review te hebben bekeken. Lijkt mij de uptown van Philips 3x niks. Mooie praatjes over uiterlijk en comfort maar zodra het over de muziek gaat is het minimaal.
YouTube: Philips Citiscape Uptown review » BesteProduct. Maarja dat is natuurlijk 1 review :0

Ik wil een gesloten systeem hebben en wil niet meer dan 50-65 euro voor betalen. Ik wil hem gaan gebruiken als ik op de fiets/openbaar vervoer/op reis ben. Mar ik wil verder niet teveel naar anderen koptelefoons kijken, anders kan ik al helemaal geen keuze maken :)

Ik denk dat mijn muziek een bitrate van 192 heeft.

Mijn gevoel zeg dus de Philips koptelefoon, maar mijn tegengevoel op lange duur zegt dus de
Sennheiser HD 201. Omdat de bass bij de Philips op den duur vervelend gaat worden, zegt men.

[ Voor 7% gewijzigd door noud op 19-12-2013 13:32 ]

8)7 Dat vodje op youtube gaat er voornamelijk over hoe die eruit ziet.

Kijk hier 's: http://www.head-fi.org/a/...guide-over-ear-headphones

• AdmiralSnipe
noud schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:24:
Na deze review te hebben bekeken. Lijkt mij de uptown van Philips 3x niks. Mooie praatjes over uiterlijk en comfort maar zodra het over de muziek gaat is het minimaal.
YouTube: Philips Citiscape Uptown review » BesteProduct. Maarja dat is natuurlijk 1 review :0

Ik wil een gesloten systeem hebben en wil niet meer dan 50-65 euro voor betalen. Ik wil hem gaan gebruiken als ik op de fiets/openbaar vervoer/op reis ben. Mar ik wil verder niet teveel naar anderen koptelefoons kijken, anders kan ik al helemaal geen keuze maken :)

Ik denk dat mijn muziek een bitrate van 192 heeft.

Mijn gevoel zeg dus de Philips koptelefoon, maar mijn tegengevoel op lange duur zegt dus de
Sennheiser HD 201. Omdat de bass bij de Philips op den duur vervelend gaat worden, zegt men.
Om nou je keuze af te laten hangen van één review...
Die reviews van besteproduct moet je ook niet al te veel waarde aan hechten, vaak is het allemaal erg oppervlakkig: "hij ziet er mooi uit, zit lekker en klinkt ook nog eens goed".
Ik heb de uptown een keer opgehad in de Mediamarkt maar naast dat die opstellingen daar zo brak als wat zijn was er ook nog eens iets mis met de aangesloten uptown waardoor ik het geluid niet heb kunnen beoordelen.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de downtown, het kleinere broertje/zusje van de uptown.
Dit is een on-ear hoofdtelefoon, wat niet iedereeen even lekker vindt zitten.
De earpads van de downtown zijn echter erg zacht waardoor het niet snel pijn doet aan de oren.
Het geluid was -gezien de prijs- ook prima, niet te veel bass en het geluid klonk niet zo dof als bij veel goedkope hoofdtelefoons die de focus te veel op het laag leggen.
De downtowns isoleren trouwens ook prima voor een on-ear variant, wat fijn kan zijn in openbare ruimtes.
Ze kosten nu iets van 30-35 euro, dus een buil zul je er niet snel aan vallen.

Tyll van Innerfidelity heeft er zelfs nog een review van gemaakt:

[ Voor 3% gewijzigd door AdmiralSnipe op 19-12-2013 14:03 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sennheiser HD 202 II
Is de 202 nou on-ear of over-ear? Onze PW zegt over-ear maar de Sennheiser site zegt on-ear.
Vroeger had ik een oude Sennheiser, weet alleen het merk niet meer.
Sennheiser misschien? :p

Ben ook op zoek naar een simpele koptelefoon voor soms TV en wat gaming en denk ook aan de 201.

• Jolke
noud schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:24:
[...]
Even opletten of je echt een gesloten systeem wilt hebben. Ik heb een open systeem en daar ben ik op de fiets erg blij mee - zolang het niet waait - omdat je het verkeer om je heen nog enigszins kan horen. In de trein vind ik een open systeem vervelend, omdat de mensen om me heen harder praten dan mijn muziek staat. Ik had eigenlijk meer moeten focusen om een semi-open systeem
[...]
En dat is dus precies de reden dat zelf moet gaan luisteren. Op alleen reviews kan je moeilijk afgaan, omdat die natuurlijk ook subjectief zijn: zoveel mensen, zoveel meningen.
Was jij sowieso niet voor een Sennheiser? Dan zou ik daar maar op concentreren, daar is al keuze genoeg :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

(jarig!)
Wijnands schreef op donderdag 19 december 2013 @ 13:21:
Reparatie van de clip is niet gelukt :(

Nou ben ik volgende week in Engeland en daar heb je nogal wat van die winkeltjes waar oude hardware wordt ingeruild. Misschien loop ik daar nog tegen een 5th gen ipod aan of een cowon. Zijn er trouwens cowons die echt af te raden zijn?
Ipod is persoonlijk, maar ik wordt er niet warm van, een Cowon ga je denk ik niet vinden want praktisch niemand kent het en in winkels ligt het al helemaal nooit.
Ik weet niet wat je budget is, maar je zou een Fiio X3 kunnen overwegen, die kost 199 euro en is een DAP en AMP in 1. Kan tevens ook als externe dac gebruikt worden aan een computer
Ipod word ik ook niet warm van maar met rockbox is het acceptabel. Een X3 zit behoorlijk boven het budget.

• Sakete
Wijnands schreef op donderdag 19 december 2013 @ 14:09:
Ipod word ik ook niet warm van maar met rockbox is het acceptabel. Een X3 zit behoorlijk boven het budget.
Idd, ipod met rockbox is wel een hele verbetering. Heeft mijn ipod weer nieuw leven in geblazen. Kan er nu gewoon FLAC op draaien.

Overigens overweeg ik alle FLAC op m'n ipod te vervangen met 320kpbs mp3, omdat ik wanneer ik buiten ben het verschil zeker niet ga horen tussen FLAC en 320kbps mp3, en omdat bovendien het hoorbare verschil sowieso erg klein is (als je het al kan horen). Maar zo kan ik wel m'n hele muziek collectie meesjouwen. En nu past er maar de helft op met FLAC.

FLAC is dan alleen voor thuisgebruik met m'n DAC en dat ik met m'n ogen dicht op de bank zit (met m'n ogen dicht op de fiets schiet niet echt op, haha).

• Kerel0
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-09 13:51
Ik zit in de nacht altijd met in-ears achter de computer, en denk er aan om over te gaan op headphones voor betere kwaliteit maar voornamelijk ook beter comfort.
Ik ben niet op zoek naar over de top bass of dergelijken, ik ben vooral op zoek naar een goede balans.
Ik luister dan ook alle genres door elkaar.

Mijn budget zit rond de 50€, en ik zat zelf aan de Sennheiser HD 439 te denken.
Is er iemand die ervaring heeft met deze headphones, want ik lees dat ze op hogere volumes al gauw gaan ruisen.
En zijn er nog andere headphones rond deze prijsklasse waar ik zou naar kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Kerel0 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:42:
Ik zit in de nacht altijd met in-ears achter de computer, en denk er aan om over te gaan op headphones voor betere kwaliteit maar voornamelijk ook beter comfort.
Ik ben niet op zoek naar over de top bass of dergelijken, ik ben vooral op zoek naar een goede balans.
Ik luister dan ook alle genres door elkaar.

Mijn budget zit rond de 50€, en ik zat zelf aan de Sennheiser HD 439 te denken.
Is er iemand die ervaring heeft met deze headphones, want ik lees dat ze op hogere volumes al gauw gaan ruisen.
En zijn er nog andere headphones rond deze prijsklasse waar ik zou naar kunnen kijken?
Koss Porta Pro?

Pagina: 1 ... 55 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is echt bedoeld voor headphones voor studio / thuisgebruik.

Geen "dopjes/oortjes"! Naar dit topic voor dopjes/oortjes.