Mother_Goozz schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:24:
[...]
De koptelefoon is bedoelt voor thuis gebruik. De reden dat ik het op een portable wil hangen is omdat ik geen ander apparaat heb wat flac kan afspelen. Heb geen enorme cd collectie, meeste is digitaal. Vandaar dat ik de Cowon Z2 wil gebruiken. Kan aan me Pc hangen maar ik wil ook gewoon lekker in mijn woonkamer muziek luisteren (paar post terug leg ik uit dat de koptelefoon een vervanging is voor zuilen die ik eigenlijk wou hebben)
Heb juist voor cowon gekozen vanwege de audio kwaliteit.
Edit: Zie in veel youtube filmpjes dat mensen dit doen met hun Ipod of Iphone, en dan niet de line-out uitgang, maar de "Connector-out naar AUX" Ik heb alleen geen idee of Cowon Usb audio ondersteund.
Hoppa!

Daar gaan we weer:
Je haalt het een beetje door elkaar. Een "
amp/amplifier" is een versterker. Deze
versterkt (lees: maakt luider) dus alleen het analoge geluid uit je bron.
Een "
DAC/Digital-to-Analog-Converter" is een chip die het digitale signaal omzet naar analoog geluid. Zonder DAC is digitaal geluid slechts eentjes en nulletjes. Iets moet die data vertalen naar geluid.
De iPod/iPhone heeft in de connector aansluiting onderaan het toestel de mogelijkheid tot
line-out. Dit betekent dat het een analoog signaal uitstuurt zonder door het toestel zelf versterkt te worden. Er komt dan een constant volume uit dat je zelf nog zult moeten versterken. Dit is dus een analoog, geen digitaal, signaal.
Er zijn echter ook een paar apparaten op de markt die het digitale signaal van een iDevice omzetten in analoog geluid. Dit in de hoop dit klusje beter te kunnen uitvoeren dan de chip in je iDevice. Je zult dit signaal daarna nog zelf moeten versterken. Dit vind ik persoonlijk zonde van het geld. Een iPod heeft een principe een heel redelijke digitaal naar analoog converter ingebouwd. Onderweg ga je dit verschil, met de meeste hoofdtelefoons, echt niet horen.
Een "
amp/dac" is een aparaat dat
eerst het geluid van digitaal omzet naar analoog en
daarna ook nog versterkt. 2 in 1 dus. Een DAC kan worden aangesloten met USB
of Coax
of SPDIF
of Firewire etc... Vereiste is dus een digitale aansluiting. Een amp/amplifier/versterker kun je op elke analoge uitgang aansluiten en zal
alleen het al van digitaal naar analoog omgezette geluid versterken.
De volgorde is dus, met digitale naar analoog conversie:
BRON => digital-out => DAC => line-out => AMP => hoofdtelefoon/speaker
of, zonder digitaal naar analoog conversie:
BRON => Line-out => AMP => hoofdtelefoon/speaker
Jouw Cowon heeft geen Line-out. Je kunt echter wel een versterker aansluiten op je hoofdtelefoon uitgang. Je maakt het geluid, dat eerst door je Cowon versterkt wordt, daarna nog luider om je hoofdtelefoon luid genoeg te laten spelen. Dit heet double-amping; je versterkt het analoge signaal 2x. Dit kan prima als je bron redelijk schoon is en niet tot vervorming of ruis wordt versterkt. Ik zelf gebruik bijvoorbeeld een Sansa Clip+ en een Headstage Arrow versterker. De Clip+ heeft geen line-out dus ik zet het volume op 0db versterking in Rockbox, hang de Arrow aan de hoofdtelefoon-uitgang en regel daarna het volume met mijn versterker. Volgens veel audiofielen is dit echter not-done en mag je alleen een schoon line-out signaal versterken.
Anyway, je wilt een HD650? Dat kan. Portable versterker op je hoofdtelefoon uitgang en je HD650 speelt kneiterhard. Je kunt upgraden door je Cowon niet als primaire bron te gebruiken. Steek gewoon een goede in-ear in die Cowon en gebruik je HD650 alleen achter je computer met een USB DAC en hoofdtelefoon versterker. Een UD100 DAC ($50) i.c.m. een Objective2 ($150) is al een hele grote stap omhoog.
Klaar!
[
Voor 3% gewijzigd door
Negakinu op 06-11-2012 14:16
. Reden: Iets meer lekentaal gebruikt ]