Ik heb vandaag mijn voorlopige einde van mijn koptelefoon reis bereikt denk ik.
Ik heb de afgelopen jaren verschillende V-Moda koptelefoons gehad, de M80, M100 en momenteel een Crossfade Wireless 2. Ik ben altijd erg tevreden geweest met de geluidskwaliteit maar ik wilde graag iets anders proberen. Ik heb daarom vorig jaar een Sennheiser HD 660S aangeschaft, ik merkte duidelijk dat het geluid hiervan nog beter was, top!
Nu begon het de afgelopen maanden een beetje te kriebelen om een échte high-end koptelefoon te proberen. Als je rondkijkt op Youtube en verschillende fora zie en hoor je overal fantastische verhalen met de meest poëtische omschrijvingen die je maar kan bedenken. Ik heb hier altijd mijn twijfels bij gehad maar ik wilde het toch graag zelf proberen, wat als het écht nog zoveel beter kon?
Ik heb uiteindelijk een Focal Clear MG besteld, een prachtige koptelefoon en hij klinkt ook geweldig.... echter kan ik niet echt stellen dat ik hem 'beter' vind klinken dan mijn Sennheiser HD 660S. Het klinkt zeker anders, op sommige fronten beter. De bass is beter en de soundstage klinkt ook iets ruimer. Daar stond tegenover dat ik sommige vocals alsnog beter vind klinken op de Sennheiser en met wat EQ ben ik ook met de bass van de HD 660S ruim tevreden. Beide gebruikt met mijn iFi Zen Dac V2 overigens.
Uiteindelijk is de enige conclusie die ik kan trekken dat er
voor mijn oren veel te weinig verschil is tussen deze koptelefoons om het prijsverschil te kunnen verantwoorden. Wellicht dat mijn gehoor niet zo verfijnd is als de poëten op Head-Fi maar ik denk dat ik voorlopig gewoon vrolijk kan genieten van mijn muziek op mijn Sennheiser, wetende dat er voor mij waarschijnlijk geen 'magisch' hoger niveau geluid te vinden is.