wjjkoevoets schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 00:11:
Ik ben al een tijdje voorzichtig aan het rondkijken voor een goede koptelefoon met microfoon. Het voornaamste doel van de headset is thuis muziek luisteren, maar het zou ook fijn zijn als je er een fatsoenlijk werkgesprek mee kunt voeren (denk bijv. aan een Teams call in een rustige thuisomgeving) of met vrienden een potje online gamen.
Het vervelende is dat je dan al snel uit komt op gaming headsets waarbij het voor mijn gevoel vaker gaat om marketing en niet zo zeer om geluidskwaliteit. Ook als je gaat kijken bij de wat meer audiofielere merken (audio technica, beyerdynamic) zie je dat je toch wel stevige comprimissen moet sluiten.
Ik gebruik momenteel een goedkoop Sennheiser headsetje van het werk, maar dit is het echt totaal niet. Zelfs mijn vorige van Microsoft was een stuk beter.
Als het gaat om geluidskwaliteit komen de bekende Sony modellen al vaak prominent naar de voorgrond, maar het zijn juist deze modellen die schijnbaar een belabberde microfoon hebben.
Nu is mijn oog gevallen op de
Dali IO-6. Reviews zijn doorgaans positief over de geluidskwaliteit en ook de ANC lijkt acceptabel tot goed te zijn. Ik maak me echter zorgen over de kwaliteit van de microfoon. Is deze prima te gebruiken voor Teams calls? Zou de microfoon ook geschikt zijn voor gaming? Heeft iemand misschien samples van de microfoon?
Misschien zoek ik wel helemaal verkeerd en is een ander merk/model veel beter geschikt (sterke voorkeur voor draadloos, goede batterijduur, goede geluidskwaliteit).
Sennheiser pc38x. Klinkt behoorlijk goed, een stuk beter dan de (wireless) echt gaming headsets. De microfoon is ook behoorlijk goed. Ik ben van de pc37x naar de pc38x gegaan en dat was een kleine upgrade, wat fijnere bass en treble vooral. Maar voor nu zit ik op de sensheisser Hd560s + vmoda boom pro. Deze microfoon is nog een tikkeltje beter dan die van de sensheisser. Hiervoor kan je een 2.5mm adapter naar 3.5mm inzetten door de headset aan een kant even open te maken en het plastic lock mechanisme eruit te schroeven/pulken. Ook de plastic ingangsbescherming kan je eruit halen met zodat een dergelijke adapter past en dus elke 3.5mm (verleng) kabel kunt gebruiken. Mijn reden, wat beter onderscheid tussen vele audioques in games (Apex legends), nog iets beter voor muziek maar nog steeds low budget. Wel is een lichte amp/dac benodigd, de 110db/120ohm is voor een telefoon op wat hardere volumes ontoereikend qua bass power bijvoorbeeld. Creative g3 is al genoeg met zijn ongeveer 6mw (console, ps4 pro).
Een pc38x doet het op alles wel prima, geen losse amp nodig.
Bluetooth zou ik sowieso mijden, dan boet je in op geluidskwaliteit en op microfoonkwaliteit. De 2.4ghz varianten doen het qua geluidskwaliteit soms aardig, nog steeds een consessie. Maar ook vaak doordat het geen echte muziek headsets zijn en de microfoons klinken nog steeds gecomprimeerd (licht blikkerig, of dof, mede door omgevingsdemping canceling etc), daarnaast zijn ze vaak gewoon ruk qua microfoon zelf inderdaad.
Ik ben dus zelf toch maar oor bedraad gegaan, en dan kan je kiezen haast wat je wilt en een microfoon toevoeging / of 'losstaand' (modmic, usb), omdat alles er verder gigantisch op vooruit gaat qua kwaliteit.
Met alle andere headphones zit je toch met extra bekabeling of losse microfoon en een amp/dac, maar dan kan je het zo gek maken als je wilt qua kwaliteit/budget/soundprofile die bij je past.
Wat wel superfijn aan zo'n pc38x is, is dat je hem zo in je pc/laptop steekt, of je telefoon, of controller (ps4/ps5) en je niks hoeft te doen voor redelijke gaming & muzieksound eigenschsppen. Daarnaast heb je op al die apparaten direct meer dan een genoeg goede microfoon.
[
Voor 17% gewijzigd door
ToFast op 06-10-2021 18:43
]