Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
RikHouben schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:35:
[...]

De meeste van de ifi producten meten nu niet echt geweldig t.o.v. vergelijkbare producten.
De micro iDSD black label doet het nog redelijk goed.
Hier kan je wat meer reviews vinden: https://www.audiosciencer.../Audio_Equipment_Reviews/
Fantastisch forum ook, dank voor deze tip.

Wat betreft de koptelefoon zelf ben ik bezig aan een shortlist. Momenteel staan de Denon AH-D9200 en Focal Celestee genoteerd als opties voor een luisterbeurt. Ik ontkom (helaas) niet aan een closed back maar dat mag de pret niet drukken. Lekker verder speuren nu!

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 17:16
Eiríkr schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:28:
[...]

Fantastisch forum ook, dank voor deze tip.

Wat betreft de koptelefoon zelf ben ik bezig aan een shortlist. Momenteel staan de Denon AH-D9200 en Focal Celestee genoteerd als opties voor een luisterbeurt. Ik ontkom (helaas) niet aan een closed back maar dat mag de pret niet drukken. Lekker verder speuren nu!
Als je headphones wil vergelijken kan je op de site van Cinacle kijken. Daar kan je een hele lijst van metingen op headphones en IEMs zien en ook zijn persoonlijke rangschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
RikHouben schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Als je headphones wil vergelijken kan je op de site van Cinacle kijken. Daar kan je een hele lijst van metingen op headphones en IEMs zien en ook zijn persoonlijke rangschikking.
Hoe meer ik lees over de Denon AH-D9200 hoe enthousiaster ik word.

Het lijkt er niet op dat ik een additionele amp nodig heb i.c.m. iPhone. Je zou zeggen, wellicht wel een goede DAC? Maar zelfs daar lijkt Apple met haar eigen lightning-naar-mini‑jack-adapter (link) goed weg te komen zeg: https://www.audiosciencer...-headphone-adapters.5541/

Ik dacht initieel aan een FiiO Q1 Mark II Native, Maktar Spectra X2 of iFi hip-dac maar een adapter van 10 euro lijkt te volstaan.

-edit-

Devil in the detail. Ze hebben de Amerikaanse USB-C getest. Voor iPhone heb ik Lightning nodig. Daarnaast heeft het EU model vanwege restricties lagere output. Wellicht dus toch kijken voor een DAC.

[ Voor 9% gewijzigd door ericafterdark op 24-05-2021 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Eiríkr schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:00:
[...]

Het lijkt er niet op dat ik een additionele amp nodig heb i.c.m. iPhone. Je zou zeggen, wellicht wel een goede DAC? Maar zelfs daar lijkt Apple met haar eigen lightning-naar-mini‑jack-adapter (link) goed weg te komen zeg: https://www.audiosciencer...-headphone-adapters.5541/

Ik dacht initieel aan een FiiO Q1 Mark II Native, Maktar Spectra X2 of iFi hip-dac maar een adapter van 10 euro lijkt te volstaan.

-edit-

Devil in the detail. Ze hebben de Amerikaanse USB-C getest. Voor iPhone heb ik Lightning nodig. Daarnaast heeft het EU model vanwege restricties lagere output. Wellicht dus toch kijken voor een DAC.
Ik heb zelf een iBasso DC03. Die heeft blijkbaar een probleem met ruis bij een -0dBfs, maar daar heb ik zelf nog niks van gemerkt. (Wel laatste firmware installeren om een fase-probleem op te lossen)
Die Apple dongle is ook in Europa wel goed hoor. Maar idd iets minder krachtig.
Ik heb geen ervaring met de D9200. Ik lees er verschillende dingen over. Het lijkt nogal smaakgebonden te zijn of ie bevalt. Maar het is een heel interessante koptelefoon. Kan goed zijn dat je er erg blij mee gaat zijn.
Dit ziet er best mooi uit: Afbeeldingslocatie: https://crinacle.com/wp-content/uploads/2020/09/D9200.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door RikHouben op 24-05-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
RikHouben schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:50:
[...]
Ik heb zelf een iBasso DC03. Die heeft blijkbaar een probleem met ruis bij een -0dBfs, maar daar heb ik zelf nog niks van gemerkt. (Wel laatste firmware installeren om een fase-probleem op te lossen)
Die Apple dongle is ook in Europa wel goed hoor. Maar idd iets minder krachtig.
Ik heb geen ervaring met de D9200. Ik lees er verschillende dingen over. Het lijkt nogal smaakgebonden te zijn of ie bevalt. Maar het is een heel interessante koptelefoon. Kan goed zijn dat je er erg blij mee gaat zijn.
Zit wat in. Het kan ook geen kwaad denk ik, starten met een dongle van 10 euro. Mijn vergelijkingsmateriaal is een XM4 op Bluetooth met lossy bron dus ik vermoed dat ik hoe dan ook tevreden zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Eiríkr schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:52:
[...]

Zit wat in. Het kan ook geen kwaad denk ik, starten met een dongle van 10 euro. Mijn vergelijkingsmateriaal is een XM4 op Bluetooth met lossy bron dus ik vermoed dat ik hoe dan ook tevreden zal zijn.
Ja, met een dongle van €10 kan je niet veel mis doen. Desnoods om later een setje mooie IEMs aan te vuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
RikHouben schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:56:
[...]

Ja, met een dongle van €10 kan je niet veel mis doen. Desnoods om later een setje mooie IEMs aan te vuren.
Ik heb nog even verder gelezen op het ASR forum. Niet dat ik verwacht het verschil te gaan horen maar "Hi-Resolution Lossless all the way up to 24 bit at 192 kHz." van Apple Music gaat Apple's dongle niet halen. Beperkt tot "maar" 24/48. Wil ik dus in theorie "alles" eruit halen dan is een DAC benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:31
Het is maar wat je eraan uit wilt geven maar voor weergave is 16 bit en 44.1 khz meer dan zat.
Met de hoge sample rates tot ver in het ultrasone bereik riskeer je juist verstoring in het hoorbare spectrum als de opname niet 100% goed voor elkaar is (en dat is het vaak niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Eiríkr schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:00:
[...]

-edit-

Denk dat de AH-D9200 een mooie keuze is. Ik heb hier zelf een alweer wat oudere D7100 hangen die ik echt subliem vind voor een gesloten model. Hele mooie soundstage en imaging. Daarnaast een D7200, het wat goedkopere broertje van de D9200. Ook zeer tevreden mee al heeft de D7100 mijn voorkeur maar die kostte dan ook een duit meer. Het zijn echt prettige koptelefoons, al sluiten ze niet volledig aan op mijn persoonlijke voorkeur.

Ik zou lekker gaan luisteren, veel plezier!

Qua portable DAC's kun je misschien ook het best advies inwinnen bij een speciaalzaak. Wellicht voor je bezoek al een shortlist sturen zodat je ze gelijk kan proberen met je eigen telefoon en de headphones die je wil proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
Iemand een goede suggestie voor een headphone met goede passieve omgeving geluidsdemping?

Met name te gebruiken op kantoor, heb zelf al ervaringen met koptelefoons met ANC maar dit vind ik niet erg prettig.

Liefst over-ear en bedraad. Hij zal dan gesloten moeten zijn wat niet altijd optimaal is maar goed.

Ik vond bijvoorbeeld beyerdynamic dt 770, zal hem waarschijnlijk gaan gebruiken met een topping dx3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metal spoon
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-08 12:03
KernelPanic schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:13:
Iemand een goede suggestie voor een headphone met goede passieve omgeving geluidsdemping?

Met name te gebruiken op kantoor, heb zelf al ervaringen met koptelefoons met ANC maar dit vind ik niet erg prettig.

Liefst over-ear en bedraad. Hij zal dan gesloten moeten zijn wat niet altijd optimaal is maar goed.

Ik vond bijvoorbeeld beyerdynamic dt 770, zal hem waarschijnlijk gaan gebruiken met een topping dx3
dt 770 is een goede keuze inderdaad, gebouwt als tanks dus gaan lang mee en praktisch alles is vervangbaar.
enige (kleine) nadeel is dat de draad niet afneembaar is.
geluid is niet voor iedereen, het heeft de typische beyer pieken in de treble, alhoewel dit met een equalizer redelijk weg te moffelen is.
met de dx3 kun je denk ik de 250ohm wel draaien (al weet ik dit niet 100% zeker), 80ohm moet makkelijk kunnen.
Sommigen zeggen dat de 80ohm versie wat neutraler is, geen idee of dit waar is.

anders is er nog de akg-k371 (die ik nu op heb :P), heel neutraal geluid en heeft absoluut geen amp nodig.
wel een beetje moeilijk te krijgen, vermijd de bluetooth versie, die heeft slechter geluid.
denk wel dat deze minder goed isoleert dan een dt770.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
Die k371 heb ik ook naar gekeken inderdaad juist omdat die zo neutraal zou zijn. Alleen daar hoorde ik wisselende ervaringen over de bouw kwaliteit, wat is jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithrandirrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:02
Ik heb zowel de dt770 250 als 80 ohm. Ook had ik een dt990 pro voor op werk, maar deze vind ik niet prettig omdat die te open was een ik daardoor teveel van m'n omgeving mee kreeg.

De spiraal kabel vond ik wel bijzonder prettig werken achter het bureau dus ik heb daardoor toen de dt770 pro 250 ohm voor op werk aangeschaft. Ik vond het geluid zo aangenaam dat ik hem voor thuis ook heb aangeschaft. hij lijkt me wat neutrale dan de 80 ohm en iets helderder. Het draagcomfort is super.

Op werk gebruik ik hem met een audioquest dragonfly red en thuis via m'n receiver.

One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live... and too rare to die…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Thomas schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:59:
[...]

Denk dat de AH-D9200 een mooie keuze is. Ik heb hier zelf een alweer wat oudere D7100 hangen die ik echt subliem vind voor een gesloten model. Hele mooie soundstage en imaging. Daarnaast een D7200, het wat goedkopere broertje van de D9200. Ook zeer tevreden mee al heeft de D7100 mijn voorkeur maar die kostte dan ook een duit meer. Het zijn echt prettige koptelefoons, al sluiten ze niet volledig aan op mijn persoonlijke voorkeur.

Ik zou lekker gaan luisteren, veel plezier!

Qua portable DAC's kun je misschien ook het best advies inwinnen bij een speciaalzaak. Wellicht voor je bezoek al een shortlist sturen zodat je ze gelijk kan proberen met je eigen telefoon en de headphones die je wil proberen.
Nergens op voorraad dus ik heb 'm gewoon besteld. Living on the edge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metal spoon
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-08 12:03
KernelPanic schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:34:
Die k371 heb ik ook naar gekeken inderdaad juist omdat die zo neutraal zou zijn. Alleen daar hoorde ik wisselende ervaringen over de bouw kwaliteit, wat is jouw ervaring?
Die berichten heb ik ook voorbij zien komen, maar die stamden vooral uit de tijd toen de k371 net nieuw was.
Ik neem aan dat dat nu wel verholpen is.
Met mijne is niks mis, heb wel even de kabels gecheckt maar verder is hij prima in orde.

Vind hem erg fijn zitten, erg licht op het hoofd en het neutrale geluid is erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
KernelPanic schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:34:
Ik heb ook een K371 en ben heel tevreden over de bouwkwaliteit. Geen probleem mee.
Heb nu ook een DCA Aeon RT. Die dempt omgevingsgeluid veel beter. Klinkt ook erg goed. Is heel erg goed gebouwd. Maar kost ook een veel meer.
De DT770 vind ik op alle vlakken, behalve bouwkwaliteit minder dan de AKG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Eiríkr schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:02:
[...]

Nergens op voorraad dus ik heb 'm gewoon besteld. Living on the edge!
Je kan 'm altijd nog terugsturen :p. Hoop dat hij bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik had een tijd geleden ook een k371 gekocht voor erbij (ik hou over het algemeen meer van open hoofdtelefoons, maar het is wel handig een paar gesloten exemplaren te hebben. prima koptelefoon voor de geloof ik €129 die ik ervoor betaald heb. Het enige dat ik op de bouwkwaliteit zou aanmerken: het stel/-klapmechanisme bij mijn exemplaar aan de linker kant wat te licht verstelbaar is, misschien tzt wat aan sleutelen…

[ Voor 27% gewijzigd door begintmeta op 28-05-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:34
knipperdeknip, dit is meer iets voor het shopping forum.

[ Voor 68% gewijzigd door teacher op 29-05-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Ondertussen is de Denon AH-D9200 bij de betere zaak niet op voorraad en twijfel ik toch ook wel weer over de Focal Celestee als alternatief. Moeilijk, moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Eiríkr schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:15:
Ondertussen is de Denon AH-D9200 bij de betere zaak niet op voorraad en twijfel ik toch ook wel weer over de Focal Celestee als alternatief. Moeilijk, moeilijk.
Zonder er naar te kunnen luisteren voordat je koopt is het altijd wel moeilijk in dat segment. 't Zijn geen goedkope spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Wat is nu een goede opname in FLAC op 96khz of hoger? Met de FLAC-opnames die ik heb hoor ik ook met een externe Meizu DAC, nou niet echt verschil in hi-res vs non-hi-res.

Ik heb zelf de Sony WH1000XM3 die vrij goede afsluiting van de omgeving heeft, los van noise cancelling. Ik heb ook een B&O BeoPlay H6 mkII die ik al wel eerder op kantoor heb gebruikt en behoudens luide stemmen in kleine kantoortjes werkte dat eigenlijk best ok. Ik zal ze vanavond, als ik er aan denk (je mag een DM sturen om me te helpen herinneren :+ ) eens testen/vergelijken. Uiteraard zonder de NC van de Sony.

Overigens hoor je echt een groot verschil in geluidskwaliteit tussen de Sony en de B&O. Ik had zeker verschil verwacht aangezien er in de Sony een hoop electronica zit die ook betaald moet worden. Maar het verschil is nog wel iets groter dan ik had gedacht (ook met kabel). Op zich niet erg want de Sony klinkt verder best ok en in het OV is de noise cancelling, zeker met drukte, erg fijn. Of als ik thuis werk en die kleine loopt te jengelen :X Iedere koptelefoon z'n functie maar je levert met die NC koptelefoons flink in op geluidskwaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 04-06-2021 11:01 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

JT schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:57:
Wat is nu een goede opname in FLAC op 96khz of hoger? Met de FLAC-opnames die ik heb hoor ik ook met een externe Meizu DAC, nou niet echt verschil in hi-res vs non-hi-res.
Ik vind zelf Blackstar van David Bowie heel goed opgenomen, maar hoor geen verschil tussen de FLAC die ik heb (24/96) of als ik stream via Tidal op hun Hi-Fi niveau (16/44.1). Zowel op mijn speakers (Uniti Atom + LS50) als koptelefoons (o.a. B&W P9, Denon AH D7100 & D7200) aangesloten op de Naim of mijn Fiio k5 pro. Zodoende ben ik eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd meer in hele grote FLAC bestanden, ik stream nu gewoon via Tidal. Wellicht dat ik nog eens overstap op Qobuz.

Verschil horen tussen een 320kbps MP3 en een FLAC is gewoon bijna niet te doen, daar lees je op diverse fora meer over. Sommige mensen kunnen het of beweren het te kunnen, maar dan is het echt een side-by-side vergelijking.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomas op 04-06-2021 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Thomas schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:15:
[...]

Ik vind zelf Blackstar van David Bowie heel goed opgenomen, maar hoor geen verschil tussen de FLAC die ik heb (24/96) of als ik stream via Tidal op hun Hi-Fi niveau (16/44.1). Zowel op mijn speakers (Uniti Atom + LS50) als koptelefoons (o.a. B&W P9, Denon AH D7100 & D7200) aangesloten op de Naim of mijn Fiio k5 pro. Zodoende ben ik eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd meer in hele grote FLAC bestanden, ik stream nu gewoon via Tidal. Wellicht dat ik nog eens overstap op Qobuz.

Verschil horen tussen een 320kbps MP3 en een FLAC is gewoon bijna niet te doen, daar lees je op diverse fora meer over. Sommige mensen kunnen het of beweren het te kunnen, maar dan is het echt een side-by-side vergelijking.
Van MP3 ken ik het inderdaad maar ik heb me verder nooit heel erg verdiept in hi-res.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
Hey iedereen. Ik hoop dat deze vraag niet een “oh nee daar heb je er weer zo een” is, maar 457 oude pagina’s doorlezen is me echt wat te veel.

Ik ben op zoek naar een hoofdtelefoon voor hifi thuisgebruik. Geen bluetooth of andere smartphone onzin, gewoon iets wat lijkt op wat ze vroeger in de jaren 90 maakten. Maar dan nieuw uiteraard ;)
M’n lijstje criteria, van belangrijkst naar minst belangrijk:
- Moet gewoon werken via de hoofdtelefoonuitgang van hifi apparatuur, zonder opladen, externe stroom of andere moderne nadelen. Ik vind het niet erg als er bluetooth ondersteuning op zit maar dat moet me nergens in de weg zitten (ik moet het kunnen negeren als ik het niet gebruik).
- Volumeregeling. Niet alle apparaten waar ik m in wil pluggen hebben hun eigen volumeregelaar, zoals het merendeel van m’n cassettedecks.
- Gesloten. M’n hobby audiostack staat op de slaapkamer en m’n vrouw slaapt nog wel eens als ik al wakker ben.
- Prijs t/m €200. Ik hou wel van goed geluid maar ben zeker geen audiofiel. Als in, ik hoor geen verschil tussen 320kbit mp3 en lossless. Ik hoef dus niet de top van de top. Een frequentiebereik van 20-20k ofzo is goed genoeg.
- Degelijk hifi merk.

Ik hoop dat iemand op basis hiervan een goede suggestie heeft. Alvast bedankt voor het lezen van m’n post. M’n voorkeur gaat uit naar modellen die ik in normale winkels kan kopen. Ik ben geen fan van online shoppen en doe dat alleen als het niet anders kan of echt grote voordelen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Het is uiteindelijk toch echt de Denon AH-D9200 geworden. Overal levertijd van enkele weken dus mijn order geannuleerd. Gisteren bij Moon Audio gekeken en warempel daar is hij op voorraad dus besteld.

En route!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1nHfLjB/Screen-Shot-2021-06-05-at-09-39-29.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Even getest dus. De H6 doet het ietsje minder goed dan de 1000XM3 maar ook weer niet heel veel slechter en zoals ik al zei, ik heb hem eerder op kantoor gebruikt, wat prima ging :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
kozue schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:47:
Hey iedereen. Ik hoop dat deze vraag niet een “oh nee daar heb je er weer zo een” is, maar 457 oude pagina’s doorlezen is me echt wat te veel.

Ik ben op zoek naar een hoofdtelefoon voor hifi thuisgebruik. Geen bluetooth of andere smartphone onzin, gewoon iets wat lijkt op wat ze vroeger in de jaren 90 maakten. Maar dan nieuw uiteraard ;)
- Moet gewoon werken via de hoofdtelefoonuitgang van hifi apparatuur, zonder opladen, externe stroom of andere moderne nadelen. Ik vind het niet erg als er bluetooth ondersteuning op zit maar dat moet me nergens in de weg zitten (ik moet het kunnen negeren als ik het niet gebruik).
- Volumeregeling. Niet alle apparaten waar ik m in wil pluggen hebben hun eigen volumeregelaar, zoals het merendeel van m’n cassettedecks.
- Gesloten. M’n hobby audiostack staat op de slaapkamer en m’n vrouw slaapt nog wel eens als ik al wakker ben.
- Prijs t/m €200. Ik hou wel van goed geluid maar ben zeker geen audiofiel. Als in, ik hoor geen verschil tussen 320kbit mp3 en lossless. Ik hoef dus niet de top van de top. Een frequentiebereik van 20-20k ofzo is goed genoeg.
- Degelijk hifi merk.

Ik hoop dat iemand op basis hiervan een goede suggestie heeft. Alvast bedankt voor het lezen van m’n post. M’n voorkeur gaat uit naar modellen die ik in normale winkels kan kopen. Ik ben geen fan van online shoppen en doe dat alleen als het niet anders kan of echt grote voordelen oplevert.
Die volumeregeling is het enige moeilijke aan je vraag. Misschien is een basic headphone amp well iets. Hoeft niet echt duur te zijn om echt goed te zijn.
Zonder volumeregeling heb je veel keuze. Ligt er een beetje aan wat je voorkeur is voor het geluid van een headphone.
AKG K371 of K361 voor een afstemming aan de hand van de Harman target curve. Dat bevalt veel mensen wel.
Beyerdynamic DT770 als je wat meer hoge tonen wil. Maar persoonlijk vind ik de stemmen ietsje teveel op de achtergrond.
Ooit aan IEMs gedacht? Voor jouw toepassing lijkt me dat best handig. Een setje Moondrop Aria kan je al heel wat plezier opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@RikHouben Is dat echt iets bijzonders dan, een volumeregeling? In mijn gedachten is dat niet veel meer dan een regelbaar weerstandje in het snoer en een basic feature van iedere hoofdtelefoon. Iedere simpele voice headset die ik ooit heb gehad had al een volume regeling.

Een extra amp ertussen lijkt me juist weer vervelend. Dat is weer een extra kastje wat plek inneemt met bijbehorende kabelrommel. Ik zal je suggesties eens bekijken. Thanks in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:09

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

@kozue Het lijkt er op dat de AKG K371 een losse audiokabel heeft. Misschien is die te vervangen met een (eigengemaakte) kabel met volumeregeling? Echter geen idee of het een proprietary stekker is. Zou je kunnen onderzoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 07-06-2021 08:27 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHouben
Dwarlorf schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:26:
@kozue Het lijkt er op dat de AKG K371 een losse audiokabel heeft. Misschien is die te vervangen met een (eigengemaakte) kabel met volumeregeling? Echter geen idee of het een proprietary stekker is. Zou je kunnen onderzoeken.
Het is een standaard 3pin mini XLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
kozue schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:52:
@RikHouben Is dat echt iets bijzonders dan, een volumeregeling? In mijn gedachten is dat niet veel meer dan een regelbaar weerstandje in het snoer en een basic feature van iedere hoofdtelefoon. Iedere simpele voice headset die ik ooit heb gehad had al een volume regeling.

Een extra amp ertussen lijkt me juist weer vervelend. Dat is weer een extra kastje wat plek inneemt met bijbehorende kabelrommel. Ik zal je suggesties eens bekijken. Thanks in ieder geval!
Ja, maar je wil liever geen weerstand toevoegen in je snoer. Dus voor headphones die een beetje op geluidskwaliteit gericht zijn wordt dat zelden of nooit gedaan.
De volumeregeling gebeurt in de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20
kozue schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 22:47:

- Degelijk hifi merk.

Heb je de Meze 99 Neo al op je lijstje? :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Dwarlorf schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:26:
Zelf maken is niks voor mij. Ik kan wel het een en ander op technisch vlak maar niet solderen. Heb ik 1 keer geprobeerd en de eerste keer was m'n soldeerbout al naar de knoppen. Plus lelijke afwerking en zo ;)

Maar een losse regelaar is misschien wel het beste. Dan heb ik meer opties voor de hoofdtelefoon zelf, en het scheelt weer schakels in de keten wanneer je ze niet nodig hebt. Ongeveer de helft van m'n apparaten hebben zelf eigen volumeregeling, en die helft zijn wel de belangrijkste. Ze verkopen kant en klare losse units, maar ik heb ze tot nu toe alleen voor 3.5mm gevonden. Dat worden me iets te veel verloopjes: 6.5 -> 3.5, volumeregelaar, 3.5 -> 6.5, hoofdtelefoonkabel. Heeft iemand zoiets wel eens voor 6.5mm gezien?

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/i/371149089403-0-1/s-l1000.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHouben
Waarom moet je terug van 3,5mm naar 6,5mm na je volumeregeling? De meeste "budget" headphones hebben gewoon een 3,5mm Jack hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ook de hierboven genoemde modellen van AKG, Beyerdynamic en Meze? Ik weet niet beter dan dat er normaal een 6.5 op zit, en je er een adapter bij krijgt voor 6.5 naar 3.5 om in m telefoons en laptops te kunnen pluggen... Maar misschien is mijn kennis wat verouderd, ik ben niet zo van de smartphones en zo, ik ben vooral bezig met vintage apparatuur. ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ericafterdark
De Denon AH-D9200 is binnen! Mijn eerste Hi-Fi koptelefoon.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FJ9NKd6/IMG-8147.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kJntFSK/IMG-8148.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qnypVjJ/IMG-8149.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/m0LGbDD/IMG-8150.jpg

Ik wacht nog op Apple Music lossless dus tijdelijk is mijn bron TIDAL op een iPhone 11 Pro. De DAC is een THX Onyx, aangesloten op de Apple lightning-naar-USB-camera-adapter. Voor onderweg volstaat de Apple lightning-naar-mini‑jack-adapter.

Mijn vergelijkingsmateriaal is momenteel de Sony XM4 (bluetooth).

Eerste indruk?

De koptelefoon zit heerlijk, zacht. De kwaliteit oogt en voelt premium. De druk op mijn oren is minder sterk dan bij de Sony.

Wat me opvalt aan het geluid (ik luister nu Currents van Tame Impala) is het zachte, warme geluid. De lage tonen lijken meer in balans t.o.v. de XM4. Het geluid voelt ook grootser, ruimer. Al met al een ontzettend goede start. Blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

kozue schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:06:
Ook de hierboven genoemde modellen van AKG, Beyerdynamic en Meze? Ik weet niet beter dan dat er normaal een 6.5 op zit, en je er een adapter bij krijgt voor 6.5 naar 3.5 om in m telefoons en laptops te kunnen pluggen... Maar misschien is mijn kennis wat verouderd, ik ben niet zo van de smartphones en zo, ik ben vooral bezig met vintage apparatuur. ;)
Dat is geloof ik inderdaad wat ouderwets gedacht. Volgens mij is het tegenwoordig eerder andersom, 3.5 met een (vergulde) schroefbare 6.5 jack. Zo is het iig bij mijn beyerdynamics DT 770 pro en DT 880.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:01

Reneger

Wie? IK?

Weet niet of dit het juiste topic is, of dat ik een ander topic moet aanmaken of verplaatsen, maar.. Sinds een tijd klagen mensen dat ik slecht hoorbaar ben wanneer ik mijn Bose QC35 II gebruik als headset. Ik heb inmiddels al een reset geprobeerd, en de firmware naar de vorige versie gezet, maar geen verbetering.
Als ik de audio record, zie ik dat het volume in het begin op normaal niveau zit, maar binnen luttele seconden komt er bijna niks binnen. Zowel op de laptop (mac) als wanneer ik mijn telefoon gebruik.
Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
kozue schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:06:
Nee, meestal is het nu andersom. Er zit een 6.5mm op die je er af kan schroeven zodat je een 3.5mm over houdt. De 3,5mm zit dus als het ware verscholen in de 6,5mm plug.
Dat veel handiger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sennheiser heeft er nog wel eens een handje van om 't andersom te doen maar idd de rest is allemaal 3.5mm met (al dan niet screw-on) 6.3mm adapter.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:42
M-spec schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:53:
Heb je al eens gekeken naar een Philips Fidelio X2 HR? Een goede comfortabele allrounder met een warm geluid, is wel een bass-head/punchy bass hoofdtelefoon met een brede soundstage voor muziek en films. Doet het heel goed in zijn prijsklasse en is niet moeilijk aan te sturen. Dus je hebt niet per sé een versterker nodig.
De X2HR is vandaag weer eens in de aanbieding bij Amazon, voor 99 euro (plus prime).

Ik heb recente ervaring met de draadloze Momentum 3 en PXC 550-II hoofdtelefoons van Sennheiser, waarbij ik de Momentum een teveel aan bas vond hebben naar mijn smaak. De PXC 550 was me te iel zonder ingeschakelde noise cancelling, maar prima met. Iets meer bas zou nog wel mogen maar ik heb geen zin in het geluid van de Momentum of bijvoorbeeldSony WH-1000XM3.
Vanuit het verleden weet ik dat ik de DT770 van Beyerdynamic ook erg lekker vond klinken maar eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar die X2HR. Dat het een open hoofdtelefoon is is geen probleem.
Zou de Philips X2HR voor mij een slimme keus zijn of niet?

Overigens is de Sennheiser HD599 ook weer in de aanbieding bij Amazon, ook voor 99 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:24
Sinds 1,5 jaar heb ik last van irritatie en jeuk aan mijn linkeroor, wanneer ik een in-ear koptelefoon draag. Zowel met de standaard dopjes van Samsung, als met mijn Jaybird Freedom headset. Ik heb meerdere dopjes gebruikt van verschillende materialen. Allemaal geven ze na 15-30 minuten een irritatie. Dit begon 1,5 jaar geleden toen ik (vermoedelijk) te vaak deze dingen droeg en ik een ontsteking kreeg in mijn linkeroor. Sinds dien kan ik die dingen niet meer verdragen. Echter, zoiets als slaap oordopjes gaan wel prima. Weet iemand of er ook oordopjes zijn van hetzelfde materiaal als die slaap dopjes?

Anders zoek ik voor de sportschool een on-ear koptelefoon. Liefst eentje die met beugels om elke oorschelp zit. Dat lijkt mij fijner sporten, dan een "bulky" headset zoals de Sony WH-CH510. Kent iemand zo'n model? Vroeger zag ik ze wel, maar nu lijk ik ze niet meer te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
segil schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:55:
Sinds 1,5 jaar heb ik last van irritatie en jeuk aan mijn linkeroor, wanneer ik een in-ear koptelefoon draag. Zowel met de standaard dopjes van Samsung, als met mijn Jaybird Freedom headset. Ik heb meerdere dopjes gebruikt van verschillende materialen. Allemaal geven ze na 15-30 minuten een irritatie. Dit begon 1,5 jaar geleden toen ik (vermoedelijk) te vaak deze dingen droeg en ik een ontsteking kreeg in mijn linkeroor. Sinds dien kan ik die dingen niet meer verdragen. Echter, zoiets als slaap oordopjes gaan wel prima. Weet iemand of er ook oordopjes zijn van hetzelfde materiaal als die slaap dopjes?

Anders zoek ik voor de sportschool een on-ear koptelefoon. Liefst eentje die met beugels om elke oorschelp zit. Dat lijkt mij fijner sporten, dan een "bulky" headset zoals de Sony WH-CH510. Kent iemand zo'n model? Vroeger zag ik ze wel, maar nu lijk ik ze niet meer te kunnen vinden.
Euhm, foam tips? Je kan eens kijken bij Comply, InAirs of Xcessor. Persoonlijk vind ik de InAirs meestal het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:34

Honesty

kattenneus!

musicfreak schreef op maandag 21 juni 2021 @ 17:45:
[...]

De X2HR is vandaag weer eens in de aanbieding bij Amazon, voor 99 euro (plus prime).

Overigens is de Sennheiser HD599 ook weer eens in de aanbieding bij Amazon, ook voor 99 euro.
Tnx was al een tijdje voor een hd599 inde markt maar 150 te veel van het goede. Dus pak hem mee. Heb nu een 518 voor thuis en nog een xm3 voor onderweg.

[ Voor 4% gewijzigd door Honesty op 22-06-2021 18:16 ]

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Eiríkr schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:26:

Wat me opvalt aan het geluid (ik luister nu Currents van Tame Impala) is het zachte, warme geluid. De lage tonen lijken meer in balans t.o.v. de XM4. Het geluid voelt ook grootser, ruimer. Al met al een ontzettend goede start. Blij mee!
Haha, deze hoofdtelefoon moet je niet vergelijken met de xm4. Die Denon is een heel ander niveau. Prachtige koptelefoon. Geniet er van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
RikHouben schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:58:
[...]

Euhm, foam tips? Je kan eens kijken bij Comply, InAirs of Xcessor. Persoonlijk vind ik de InAirs meestal het beste.
Die dingen heb ik van Comply, maar die geven dus jeuk. Zal wel een ander materiaal zijn dan slaap dopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
segil schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:23:
[...]

Die dingen heb ik van Comply, maar die geven dus jeuk. Zal wel een ander materiaal zijn dan slaap dopjes.
En gewone silicone tips kan je ook niet verdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Lootbox schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:47:
[...]

Haha, deze hoofdtelefoon moet je niet vergelijken met de xm4. Die Denon is een heel ander niveau. Prachtige koptelefoon. Geniet er van!
Dat doe ik zeker. En ik begrijp inmiddels wat je bedoelt. Ik heb het punt bereikt dat ik baal wanneer ik op kantoor de XM4 op “moet” hahaha. Thuis is het genieten met de Denon. Wat een geluid….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
RikHouben schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:55:
[...]

En gewone silicone tips kan je ook niet verdragen?
Dat zijn toch die dingen die een standaard Samsung headset heeft? Die ook niet helaas.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.itshoprijnsburg.nl%2Fimages%2Fproductimages%2Fbig%2F51825799-max.jpg&f=1&nofb=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:53
segil schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:23:
[...]

Wat versta je onder slaapdopjes? Zelf heb ik een setje van Alpine en dat zijn gewoon silliconen dopjes met een filtertje erin.

De Koss KSC75 zijn volgens mij een populair product onder de aanhangers van deze hoofdtelefoon vorm. Geen idee of ze een beetje sportschool proof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:34
Iemand die al gebruik maakt van de Surface Headphones 2+ ?

Ik ben vooral benieuwd of er echt toegevoegde waarde zit t.o.v. de reguliere headphones 2.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05

Exirion

Gadgetfetisjist

Eiríkr schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:26:
Mooi ding, ben ik in vergelijkingen veel tegengekomen.

Bij mij is de keuze gevallen op de Focal Clear Mg (foto van ander forum):

Afbeeldingslocatie: https://aws1.discourse-cdn.com/business6/uploads/headphones/optimized/3X/a/0/a0ede5c10712771fb6d2bf921102736a991a21aa_2_690x460.jpeg

Mijn referenties zijn een AKG K240DF, K550 en K551. En een Sennheiser PXC550. Wat speakers betreft ben ik altijd een Focal-liefhebber geweest en heb de Clear Mg onbeluisterd gekocht. Schot in de roos :) Van laag tot hoog geweldige weergave zonder aangedikte kleuring, en ongeacht het volume vrij van scherpte. De ruimtelijkheid is (voor mij) ook ongekend.

De hoofdtelefoons die ik al had zijn voor het geld prima, maar dit is toch echt wel een andere klasse _/-\o_

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
Exirion schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:06:
[...]

Mooi ding, ben ik in vergelijkingen veel tegengekomen.

Bij mij is de keuze gevallen op de Focal Clear Mg (foto van ander forum):

[Afbeelding]

Mijn referenties zijn een AKG K240DF, K550 en K551. En een Sennheiser PXC550. Wat speakers betreft ben ik altijd een Focal-liefhebber geweest en heb de Clear Mg onbeluisterd gekocht. Schot in de roos :) Van laag tot hoog geweldige weergave zonder aangedikte kleuring, en ongeacht het volume vrij van scherpte. De ruimtelijkheid is (voor mij) ook ongekend.

De hoofdtelefoons die ik al had zijn voor het geld prima, maar dit is toch echt wel een andere klasse _/-\o_
Prachtig! Gefeliciteerd. Ik geniet ook met volle teugen van mijn Denon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ultra schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:37:
Ik ben op zoek naar een vervangende kabel voor mijn MMX 300 v2. Deze heeft een 5-polige 3,5 mm plug (TRRRS), en aan de andere kant 2x 3-polig (TRS). Die zijn niet te vinden.

De officiele kabel heeft er een bedienblokje (volume, mute) tussen zitten. Dat heb ik niet nodig, en ik denk dat dat ook de reden is dat de meegeleverde kabel na minder dan een jaar is gaan storen, maw een zwakke plek. Hij ziet er zo uit, behalve dan de jack plug links.
[Afbeelding]
Een vervangende kabel heb ik nooit aangeschaft, solderen heb ik ook niet gedaan. Nu begint de socket in de koptelefoon kuren te vertonen (linkersignaal valt weg), dus de hele MMX 300 v2 kan in de prullenbak zodra ik een losse microfoon heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ultra schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:10:
Een vervangende kabel heb ik nooit aangeschaft, solderen heb ik ook niet gedaan. Nu begint de socket in de koptelefoon kuren te vertonen (linkersignaal valt weg), dus de hele MMX 300 v2 kan in de prullenbak zodra ik een losse microfoon heb.
Weggooien zou ik niet doen. Het kan een scheurtje in het soldeerwerk of ergens een breukje zijn. Als de aansluiting zelf rot is kun je die ook wel vervangen, mits je kunt solderen of iemand kent die kan helpen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Exirion schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Weggooien zou ik niet doen. Het kan een scheurtje in het soldeerwerk of ergens een breukje zijn. Als de aansluiting zelf rot is kun je die ook wel vervangen, mits je kunt solderen of iemand kent die kan helpen.
Nou ja, ik heb nog een HD580 liggen, plus een audio interface waar ik een andere microfoon op kan aansluiten. Ik ben het gedoe wel zat met die MMX 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Is er iemand die ervaring heeft met:

- TEAC UD-301-X
- Fostex HPA4-BL

Kijkend naar de gebruikte componenten en opbouw lijken beide gewoon beproefde techniek in een nette compacte behuizing. Onzekere factor bij de TEAC is de uitgangsimpedantie die volgens de enige online bron rond de 50 Ohm zou zijn. Onwaarschijnlijk hoog. De Fostex zou gemeten tussen de 10.5 en 10.7 Ohm zitten.

Ik heb al een AudioQuest Dragonfly Black en Cambridge Audio DacMagic XS die beide uit USB gevoed worden. Ik wil gewoon een no-nonsense desktopapparaat met goed matchende impedantie, zonder kleuring.

First hand experience graag, dus geen behoefte aan verhandelingen over vermeende esoterische eigenschappen en gepapegaai op basis van biased gereutel op ASR/Head-Fi/Reddit of dergelijke sites danwel fora :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:31
Exirion schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:04:

- TEAC UD-301-X
- Fostex HPA4-BL
Die Fostex heb ik gehad, was er heel tevreden over. Degelijk en netjes afgewerkt.
Ik had hem vooral gekocht vanwege de balanced aansluiting en de nette prijs.
Uiteindelijk weggedaan omdat het toch weer ging kriebelen en ik meer power wilde, of althans kijken wat meer power kan doen voor het geluid.
Sinds de komst van Audiosciencereview ontstond ook de behoefte om alleen spullen aan te schaffen die uitvoerig getest zijn om mogelijke twijfel over de performance van tafel te vegen.
Daarom nu de THX 789. Die heeft meer power en meet heel behoorlijk volgens ASR maar ik geloof nooit dat ik het verschil zou kunnen vaststellen met de Fostex qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@_Dekker Dat ziet er ook letterlijk en figuurlijk goed uit. Aan veel vermogen heb ik op zich geen behoefte, want met de Focal geven de Dragonfly en DacMagic al vervormingsvrij meer output dan m'n trommelvliezen fijn vinden. Hij heeft geen geintregreerde DAC, maar ik heb nog een Arcam rDAC die al jaren ongebruikt in een kast ligt. Het overwegen waard, maar goed om te weten dat je over de Fostex klankmatig net zo tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Misschien kunnen jullie helpen met mijn keuze. Ik gebruik al heel (heeeeel) erg lang een HD25 van Sennheiser voor muziek en series kijken op mijn telefoon en laptop. Prima maar ik wil nu een keer wat beter

Rijtje wensen/opmerkingen
Draadloos hoeft niet, mag wel. Lange kabel is dan wel wenselijk
ANC hoeft niet, mag wel. Passieve noise cancelling is wel welkom (HD25 sluit behoorlijk af)
Liefst gesloten, andere mensen wil ik niet lastig vallen.
Bronnen zijn niet ultra high end (spotify en standaard media)
Gehoor is okee, niet super.
Neutraal geluid, ik ben zo'n persoon die allerlei verschillende soorten muziek luistert.

Door mijn eisen hoeft mijn budget ook niet gigantisch te zijn, laten we zeggen 250 euro

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 07-07-2021 10:56 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ken de HD25 niet, dus weet niet wat klankmatig je referentie is. Verder voldoet de Sennheiser PXC550 wel aan je hele lijstje. Wellicht kun je 'm ergens beluisteren. Die kun je trouwens ook bedraad (via USB) gebruiken zowel voor laden als voor afspelen via z'n eigen audio device en DAC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@Moby, je zou eventueel ook de AKG K371 (bedraad, lange kabels verkrijgbaar) en DALI IO-4 (draadloos) kunnen beluisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf

Dwarlorf

@Moby Hoe definieer je beter? Ik heb een hd25, een Beyerdynamic DT770 Pro en DT 880 Edition. Die klinken allemaal min of meer hetzelfde/neutraal. De beyers zitten wmb een stuk comfortabeler tov de HD25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHouben
begintmeta schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:14:
@Moby, je zou eventueel ook de AKG K371 (bedraad, lange kabels verkrijgbaar) en DALI IO-4 (draadloos) kunnen beluisteren.
Bij de AKG K371 zit al een langere kabel bij. Er zit ook zo'n gedraaide kabel bij die je kan uitrekken tot 3m. Maar die is er stug (niet te vergelijken met wat aan een Beyerdynamic zit b.v.).
Voor de rest is die K371 wel een hele nette hoofdtelefoon voor het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Een ander gesloten model van AKG is de K550, waarvan een MKIII versie is. Ik heb zelf de eerste versie, evenals de K551.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Bedankt allemaal, dit is een lijst waar ik mee kan. Prettig ook om te zien dat er niet meteen naar die 250 euro wordt gegaan.

@Dwarlorf Soms wil je gewoon iets nieuws. Hoewel ik niet zoveel om looks geef is de HD25 sinds 1988 niet heel veel veranderd.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Exirion schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:04:

- TEAC UD-301-X
- Fostex HPA4-BL

Kijkend naar de gebruikte componenten en opbouw lijken beide gewoon beproefde techniek in een nette compacte behuizing. Onzekere factor bij de TEAC is de uitgangsimpedantie die volgens de enige online bron rond de 50 Ohm zou zijn. Onwaarschijnlijk hoog. De Fostex zou gemeten tussen de 10.5 en 10.7 Ohm zitten.
Man, wat is dat wereldje een zooitje geworden met tig versies en generaties. Dat misinformatie wordt gepapegaaid maakt het er niet beter op. Ik heb een nieuwe shortlist:

- Fiio K5 Pro
- Topping DX3 Pro
- Topping DX7 Pro
- Aune X1S Pro

Inmiddels is wel duidelijk dat de marketingafdelinkjes dol op het predicaat 'Pro' zijn. Ook dat het gros van die apparaatjes een headphone output heeft gebaseerd op de TPA6120. Conform het reference design hebben ze vrijwel allemaal een uitgangsimpedantie van 10 Ohm. Er zijn ontwerpen zoals de K5 Pro die een lagere impedantie hebben: 1.2 Ohm in dit geval. Voor het geld schijnt het ook gewoon een goed ding te zijn.

De DX7 Pro leek me (qua mogelijkheden, klank, uiterlijk design) vrijwel perfect en ondanks de hoge prijs de beste optie, maar die heeft een uitgangsimpedantie van 4.7 Ohm. De DX3 Pro is een apart verhaal. De V1 versie zat rond de 1 Ohm (OPA2140 output) en de V2 zit wederom op de gebruikelijke 10 Ohm (TPA6120). Van de X1S zijn ook tig versies met wisselende specs en niemand lijkt precies te weten hoe het zit :/

Ik heb hier 2 USB DACs liggen die conform de specs allebei onder de 1 Ohm meten. Hoe moeilijk kan het nou zijn om gewoon een goed presterende apparaat met een uitgangsimpedantie rond de 1 a 2 Ohm te ontwerpen. Zelfs als je 600 euro stuk slaat ben je er nog niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iuuk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-09 00:44
Exirion schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:43:
[...]

Man, wat is dat wereldje een zooitje geworden met tig versies en generaties. Dat misinformatie wordt gepapegaaid maakt het er niet beter op. Ik heb een nieuwe shortlist:

- Fiio K5 Pro
- Topping DX3 Pro
- Topping DX7 Pro
- Aune X1S Pro

Inmiddels is wel duidelijk dat de marketingafdelinkjes dol op het predicaat 'Pro' zijn. Ook dat het gros van die apparaatjes een headphone output heeft gebaseerd op de TPA6120. Conform het reference design hebben ze vrijwel allemaal een uitgangsimpedantie van 10 Ohm. Er zijn ontwerpen zoals de K5 Pro die een lagere impedantie hebben: 1.2 Ohm in dit geval. Voor het geld schijnt het ook gewoon een goed ding te zijn.

De DX7 Pro leek me (qua mogelijkheden, klank, uiterlijk design) vrijwel perfect en ondanks de hoge prijs de beste optie, maar die heeft een uitgangsimpedantie van 4.7 Ohm. De DX3 Pro is een apart verhaal. De V1 versie zat rond de 1 Ohm en de V2 zit wederom op de gebruikelijke 10 Ohm. Van de X1S zijn ook tig versies met wisselende specs en niemand lijkt precies te weten hoe het zit :/

Ik heb hier 2 USB DACs liggen die conform de specs allebei onder de 1 Ohm meten. Hoe moeilijk kan het nou zijn om gewoon een goed presterende apparaat met een uitgangsimpedantie rond de 1 a 2 Ohm te ontwerpen. Zelfs als je 600 euro stuk slaat ben je er nog niet :(
Op wat voor ervaring reken je? Ik heb namelijk de Fiio K5 pro, maar mijn oordeel over z'n kwaliteiten zullen niet veel beter (of waarschijnlijk minder) zijn dan een uitgebreide neutrale review.

Persoonlijk gebruik ik hem vooral om m'n Beyerdynamic T1's aan te sturen via LG V30 en de line out van m'n Fiio X3, maar ook puur als PC DAC leek hij ok te zijn. Om dan toch reviews aan te halen, wat ik hoor is dat hij puur als USB DAC wat minder is dan andere dingen voor die prijs, maar als headphone amp boven z'n prijsklasse uitkomt.
In mijn optiek klinkt hij vrij neutraal is de bouwkwaliteit goed en komt er flink wat geluid uit (de 600 ohm T1's klinken hard genoeg met de gain op 1 en volumeknop op 1/3e), maar over de zin/onzin en aanwezigheid van geluidskwaliteit van een DAC moet je sowieso niet bij mij zijn. Daar zijn volgens mij ook tweakerstopics over volgeschreven.

Verder heb ik sowieso een zwak voor Fiio. Toen ik jaren terug de X3 kocht luisterden ze goed naar feedback van klanten (via fora zowaar) en hun prijzen en bouwkwaliteit zijn erg netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 14:45
Ik heb nu sinds anderhalf jaar een WH-1000XM2 en die heb ik voor een prikje in nieuwstaat tweedehands gekocht. Mijn eerste headset van dat segment en ik zou niet meer zonder willen.

Nu vraag ik me al een tijdje af, zeker met de komst van de XM4 of een upgrade de moeite is. Ik zou dan nog eerder upgraden naar de XM3 aangezien de XM4 op de multipoint connectie na niet zo heel veel meer te bieden heeft.

Mij gaat het voornamelijk om de kwaliteit van NC. Ik zou dan weer tweedehands een XM3 willen oppikken...

XM2 naar XM3, de moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

iuuk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:59:
Op wat voor ervaring reken je? Ik heb namelijk de Fiio K5 pro, maar mijn oordeel over z'n kwaliteiten zullen niet veel beter (of waarschijnlijk minder) zijn dan een uitgebreide neutrale review.
Ik wil gewoon een neutraal klinkend systeem. Er zijn grofweg 2 extreme kampen in audio waar ik weinig mee op heb:

- Zweverige subjectivisten die ongehinderd door enige technische kennis van alles menen te horen
- Obsessieve 'objectivisten' die zeggen dat alles hetzelfde klinkt maar zich desondanks opwinden over cijfertjes ver achter de komma ruimschoots in het onhoorbare domein. Ook hier zijn er genoeg die geen enkele technische kennis hebben maar braaf naar getalletjes kijken waarvan ze hebben gehoord dat die super belangrijk zijn.

Wat buiten kijf staat is dat de uitgangsimpedantie van een headphone amp belangrijk is bij een hoofdtelefoon met een overwegend lage impedantie en een bovendien grillig impedantieverloop. Het beinvloedt namelijk ruimschoots meetbaar en hoorbaar de frequentie-response. De invloed hiervan is zo substantieel dat je al het geneuzel over THD-waarden en SINAD-grafiekjes gewoon overboord kunt gooien.

Dus mijn doel is gewoon een goed ontworpen apparaatje met fatsoenlijke voeding, dito DAC, en een output stage met een lage uitgangsimpedantie. Zou niet zo moeilijk moeten zijn 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iuuk
  • Laatst online: 01-09 00:44
Exirion schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:13:
[...]

Ik wil gewoon een neutraal klinkend systeem. Er zijn grofweg 2 extreme kampen in audio waar ik weinig mee op heb:
Dus mijn doel is gewoon een goed ontworpen apparaatje met fatsoenlijke voeding, dito DAC, en een output stage met een lage uitgangsimpedantie. Zou niet zo moeilijk moeten zijn 8)7
In dat geval lijkt de Fiio me iets wat je kan proberen. Veel dieper dan hoe ik persoonlijk iets vind klinken kan ik qua geluid niet gaan (neutraal en goed passend bij m'n T1 voor zover ik dat kan beoordelen), maar qua specs en bouwkaliteit (en impedantie) sluit hij aan bij wat je zoekt. De voeding is niet per se van hoge kwaliteit, maar extern en eventueel te vervangen. Wel beter dan je ali-express blokjes natuurlijk.
Ik zocht dan wel in de <200 euro categorie, en mogelijk dat met jouw budget de duurdere opties meer gaan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

iuuk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:31:
In dat geval lijkt de Fiio me iets wat je kan proberen. Veel dieper dan hoe ik persoonlijk iets vind klinken kan ik qua geluid niet gaan (neutraal en goed passend bij m'n T1 voor zover ik dat kan beoordelen), maar qua specs en bouwkaliteit (en impedantie) sluit hij aan bij wat je zoekt. De voeding is niet per se van hoge kwaliteit, maar extern en eventueel te vervangen. Wel beter dan je ali-express blokjes natuurlijk.
Ik zocht dan wel in de <200 euro categorie, en mogelijk dat met jouw budget de duurdere opties meer gaan toevoegen.
Het is inderdaad best ironisch dat de goedkoopste de beste optie lijkt. Gewoon een no-nonsense apparaat, maar stiekem vind ik met name de Aune wel wat mooier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Exirion schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:43:
[...]

- Fiio K5 Pro
- Topping DX3 Pro
- Topping DX7 Pro
- Aune X1S Pro

De DX7 Pro leek me (qua mogelijkheden, klank, uiterlijk design) vrijwel perfect en ondanks de hoge prijs de beste optie, maar die heeft een uitgangsimpedantie van 4.7 Ohm. De DX3 Pro is een apart verhaal. De V1 versie zat rond de 1 Ohm (OPA2140 output) en de V2 zit wederom op de gebruikelijke 10 Ohm (TPA6120). Van de X1S zijn ook tig versies met wisselende specs en niemand lijkt precies te weten hoe het zit :/

Producten met AKM chips in zijn niet meer verkrijgbaar. Daar moet je ook op letten.
Ik heb de DX3 pro V2 en van die hoge uitgangsimpedantie is weinig te merken in praktijk.
Momenteel gebruik ik hem als DAC om een A50s aan te sturen. Het enige verschil, dat duidelijk merkbaar is, tussen de headphone output van de DX3pro en de A50s is dat die laatste veel meer power heeft.
Een stack van D50s en A50s lijkt me een zeer goede keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Drwho1 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:03:
Ik heb nu sinds anderhalf jaar een WH-1000XM2 en die heb ik voor een prikje in nieuwstaat tweedehands gekocht. Mijn eerste headset van dat segment en ik zou niet meer zonder willen.

Nu vraag ik me al een tijdje af, zeker met de komst van de XM4 of een upgrade de moeite is. Ik zou dan nog eerder upgraden naar de XM3 aangezien de XM4 op de multipoint connectie na niet zo heel veel meer te bieden heeft.

Mij gaat het voornamelijk om de kwaliteit van NC. Ik zou dan weer tweedehands een XM3 willen oppikken...

XM2 naar XM3, de moeite?
Ik ben van de MDR-1000x naar de XM3 gegaan, dat maakte zowel voor ANC als geluid als draaggemak behoorlijk veel uit. De XM2 naar XM3 is niet zo'n grote stap, al is draaggemak zeker groter, de oorschelpen zijn een stuk prettiger. ANC is wel verbeterd maar of het het waard is?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RikHouben schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:13:
Ik heb de DX3 pro V2 en van die hoge uitgangsimpedantie is weinig te merken in praktijk.

...

Een stack van D50s en A50s lijkt me een zeer goede keuze.
Het hele punt is nou juist dat je dit niet kunt generaliseren. De Focal Clear modellen hebben een nominale impedantie van 55 Ohm en een behoorlijke piek in het impedantieverloop. Als de uitgangsimpedantie van een versterker relatief hoog is ten opzichte van de nominale impedantie van de hoofdtelefoon, dan krijg je een behoorlijke afwijking in de frequentieresponse. Als ik mijn hoofdtelefoon bijvoorbeeld op een Yamaha receiver aansluit (100 Ohm) dan is het geluid niet meer om aan te horen omdat er een enorme boost in het laag zit. Hoe lager de impedantie van je hoofdtelefoon, hoe groter dat effect is. De verhouding tussen de nominale impedantie en maximale impedantie van de hoofdtelefoon is daarbij ook van belang.

De A50S waar jij naar verwijst heeft een uitgangsimpedantie van 4.7 Ohm, precies hetzelfde als bij de DX7 Pro en te hoog voor mijn hoofdtelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Exirion schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 20:12:
[...]

Het hele punt is nou juist dat je dit niet kunt generaliseren. De Focal Clear modellen hebben een nominale impedantie van 55 Ohm en een behoorlijke piek in het impedantieverloop. Als de uitgangsimpedantie van een versterker relatief hoog is ten opzichte van de nominale impedantie van de hoofdtelefoon, dan krijg je een behoorlijke afwijking in de frequentieresponse. Als ik mijn hoofdtelefoon bijvoorbeeld op een Yamaha receiver aansluit (100 Ohm) dan is het geluid niet meer om aan te horen omdat er een enorme boost in het laag zit. Hoe lager de impedantie van je hoofdtelefoon, hoe groter dat effect is. De verhouding tussen de nominale impedantie en maximale impedantie van de hoofdtelefoon is daarbij ook van belang.

De A50S waar jij naar verwijst heeft een uitgangsimpedantie van 4.7 Ohm, precies hetzelfde als bij de DX7 Pro en te hoog voor mijn hoofdtelefoon.
Die afwijkingen in de frequentiecurve vallen over het algemeen best wel mee. Op ASR komen er regelmatig simulaties langs voor mensen die dezelfde bezorgdheden hebben als jij. Zeer zelden dat er iets significant wordt aangetoond. Meestal maakt het nauwelijks iets uit.
Waar haal je die 4,7Ohm vandaan, als uitgangsimpedantie voor de A50s?
Hier komt men op 0,4Ohm uit: https://www.audiosciencer...e-amplifier-review.16290/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RikHouben schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:07:
Die afwijkingen in de frequentiecurve vallen over het algemeen best wel mee. Op ASR komen er regelmatig simulaties langs voor mensen die dezelfde bezorgdheden hebben als jij. Zeer zelden dat er iets significant wordt aangetoond. Meestal maakt het nauwelijks iets uit.
De simulatie (reference-audio-analyzer.pro) zegt al genoeg. Heb ook de proef op de som genomen door met 5, 10 en 22 Ohm in serie te testen. Het is absoluut hoorbaar en ik heb toch echt liefst de standaard klank.
Waar haal je die 4,7Ohm vandaan, als uitgangsimpedantie voor de A50s?
Hier komt men op 0,4Ohm uit: https://www.audiosciencer...e-amplifier-review.16290/
Je hebt gelijk. De 4.7 Ohm geldt voor de A50. Bij de A50S is het verwaarloosbaar laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nog maar even een update. Na veel overwegingen was ik er praktisch uit dat ik een Gustard H16 voor bij m'n Arcam rDAC zou kopen. Toen kwam ik de Cambridge Audio DacMagic 200M tegen die het moest worden (lage impedantie, voldoende vermogen en gewoon zoals altijd bij de DacMagics een prima DAC) maar die bleek al ruim een halfjaar na de aankondiging niet leverbaar te zijn. Toen de knoop maar doorgehakt en een RME ADI-2 DAC gekocht. Een hoop geld, maar een super apparaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHouben
Proficiat met de aankoop. Da's een heel mooi toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@RikHouben Toevallig ook met drieletterige nick op dat andere forum? ;) Het is inderdaad een erg fijn apparaat, dus ik snap het enthousiasme erover goed. Ben altijd een beetje beducht als dingen gehyped worden, maar in dit geval is de populariteit terecht. Voor wat audio engineering hobbywerk zijn de technische features in mijn geval ook interessant. Wat ook een mooie feature is, is de bit test waarmee je met testsamples kunt checken of je keten (software, OS) bit-accuraat werkt. Ik was eigenlijk wel aangenaam verrast dat Apple Music op MacOS op vol volume voor de test slaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
Exirion schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:31:
@RikHouben Toevallig ook met drieletterige nick op dat andere forum? ;) Het is inderdaad een erg fijn apparaat, dus ik snap het enthousiasme erover goed. Ben altijd een beetje beducht als dingen gehyped worden, maar in dit geval is de populariteit terecht. Voor wat audio engineering hobbywerk zijn de technische features in mijn geval ook interessant. Wat ook een mooie feature is, is de bit test waarmee je met testsamples kunt checken of je keten (software, OS) bit-accuraat werkt. Ik was eigenlijk wel aangenaam verrast dat Apple Music op MacOS op vol volume voor de test slaagt.
Ja inderdaad. Die op dat andere forum ben ik ook.
Ik ben op de Topping trein gestapt. Ik wou het niet te duur maken. Maar iets duurdere toestellen hebben volgens mij toch nog voordelen wat bouwkwaliteit of componenten kwaliteit betreft. Niet dat de Topping toestellen slecht zijn hoor. Verre van. Maar op sommige puntjes merk je het wel. Qua performance kan ik absoluut niet klagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RikHouben schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:56:
Ja inderdaad. Die op dat andere forum ben ik ook.
Ik ben op de Topping trein gestapt. Ik wou het niet te duur maken. Maar iets duurdere toestellen hebben volgens mij toch nog voordelen wat bouwkwaliteit of componenten kwaliteit betreft. Niet dat de Topping toestellen slecht zijn hoor. Verre van. Maar op sommige puntjes merk je het wel. Qua performance kan ik absoluut niet klagen.
Zo rond 2005 begon de audiomarkt vanuit China een beetje uit het niets op te komen. In het begin vooral met spotgoedkope buizenversterkers die weer helemaal populair werden. Voor een paar honderd euro had je een mooi zwaar gebouwd apparaat met uitzonderlijk goeie kwaliteit. Ik heb in 2010 voor 2 a 3 tientjes een heel goed SMSL versterkertjes op ebay gescoord dat een hele tijd gespeeld heeft in een slaapkamer-setup.

Inmiddels weten de Chinezen heel goed de weg naar de westerse markten en snappen ook hoe de marketing in audioland werkt. Je betaalt nu Europese prijzen voor Chinees spul dat spotgoedkoop geproduceerd wordt. Dat staat me een beetje tegen, ondanks dat veel ervan uitzonderlijk goed spul is. Daarom vond ik de 500 euro voor de DacMagic 200M een super mooie deal, zeker aangezien er nu eindelijk een volwassen hoofdtelefoonversterker in zo'n DacMagic zit. Maar goed, die is dus nergens te krijgen. Aangezien we ook niet op vakantie gaan mocht ik van mezelf die RME kopen, maar ik ben het met je eens dat het een belachelijk bedrag is als je het afzet tegen de prijs van de hoofdtelefoon. Een goeie DAC met dito versterker hoeft in principe niet meer dan 200 a 300 euro te kosten.

Inmiddels heb ik ook de standaard binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/A8BTPEfMNfRw56kF99ofIjLm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/tF0YUMm8Lr9d5BYIPIpgU7bu.jpg

Ik ben klaar 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 26-07-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Standaard is wel heel nice :*) Wel vrij prijzig ;(

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
Exirion schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:48:
[...]

Zo rond 2005 begon de audiomarkt vanuit China een beetje uit het niets op te komen. In het begin vooral met spotgoedkope buizenversterkers die weer helemaal populair werden. Voor een paar honderd euro had je een mooi zwaar gebouwd apparaat met uitzonderlijk goeie kwaliteit. Ik heb in 2010 voor 2 a 3 tientjes een heel goed SMSL versterkertjes op ebay gescoord dat een hele tijd gespeeld heeft in een slaapkamer-setup.

Inmiddels weten de Chinezen heel goed de weg naar de westerse markten en snappen ook hoe de marketing in audioland werkt. Je betaalt nu Europese prijzen voor Chinees spul dat spotgoedkoop geproduceerd wordt. Dat staat me een beetje tegen, ondanks dat veel ervan uitzonderlijk goed spul is. Daarom vond ik de 500 euro voor de DacMagic 200M een super mooie deal, zeker aangezien er nu eindelijk een volwassen hoofdtelefoonversterker in zo'n DacMagic zit. Maar goed, die is dus nergens te krijgen. Aangezien we ook niet op vakantie gaan mocht ik van mezelf die RME kopen, maar ik ben het met je eens dat het een belachelijk bedrag is als je het afzet tegen de prijs van de hoofdtelefoon. Een goeie DAC met dito versterker hoeft in principe niet meer dan 200 a 300 euro te kosten.

Inmiddels heb ik ook de standaard binnen:
[Afbeelding]

Ik ben klaar 8)
Prachtig. Ik vraag me af hoe mijn closed-back Denon AH-D9200 klinkt t.o.v. de open-back Focal Clear MG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 12:30

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Ik gebruik nu mijn iPhone 12Pro Max voor opslag van mijn muziek/streaming. Na 2 jaar dagelijks gebruik nog heel veel plezier van mijn Fiio Q5S. Laatste weken van mijn Moondrop Aria aan het genieten.

Daarnaast gebruik ik nog mijn goeie oude Sennheiser HD650. Puur genieten. Ik moest nooit denken aan IEM, maar na de Aria moet ik stiekem toegeven dat het wel heel prettig werkt/klinkt, vooral geen zweet oren meer in de zomer 😂 Het is natuurlijk maar een “budget” IEM, maar wat een geluid komt eruit 😍

[ Voor 4% gewijzigd door NinjaKiwiNL op 24-07-2021 14:47 ]

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHouben
Ik had ook nooit gedacht dat ik me aan IEMs zou wagen. Maar ondertussen luister ik 50/50 headphones/IEMs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Help!!!! schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:04:
^
Standaard is wel heel nice :*) Wel vrij prijzig ;(
Vind 'm nog wel meevallen :'). Officiële Focal stand zit daar gerust 150 euro boven... Eigenlijk absurd. Heb hier gewoon standaardjes van een tientje per stuk staan. 1 dure stand (Sieveking Omega) voor mijn pronkstuk (Pioneer SE-L40).

Vind deze overigens wel erg mooi zeg, veel mooier dan de Focal stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik vind de Ferrrari prijzen ook wel meevallen, de Bugatti is nog drie keer duurder ;)

Maar goed je krijgt er wel een mooie stand voor terug. Het is een beetje de kers op de taart van een mooie setup denk ik.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Help!!!! schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:08:
Ik vind de Ferrrari prijzen ook wel meevallen, de Bugatti is nog drie keer duurder ;)

Maar goed je krijgt er wel een mooie stand voor terug. Het is een beetje de kers op de taart van een mooie setup denk ik.
Ze zijn en blijven natuurlijk prijzig, maar goed het is dan ook geen goedkope hobby. Als je een koptelefoon hebt van boven de 1000 euro mag die (vind ik) best op een mooie stand staan van pakweg 100 euro, die dingen kosten nou eenmaal best een duit. Had die specifieke stand zelf in ieder geval een stuk duurder verwacht (wetende wat veel andere mooie stands kosten) dus vandaar dat ik zei dat ik het mee vond vallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Help!!!! schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:08:
Klopt, maar het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik zo’n houtmotief bij de Clear Mg mooier staan dan het zwart met RVS van Focal zelf. De Clear Mg Pro is zwart met rood, en dan is het weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Exirion Wat maakt dat je voor de Clear Mg bent gegaan ipv. de Clear?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:21:
@Exirion Wat maakt dat je voor de Clear Mg bent gegaan ipv. de Clear?
Om eerlijk te zijn was het een gok omdat ik ze beide nog niet gehoord had. Sommigen vinden de Mg’s een verbetering en anderen juist weer niet. Ik hecht meer waarde aan de onderbouwing van de eerste groep, vind de Mg’s mooier om te zien, en kon ook nog eens een goeie deal krijgen. Toen ik ze hoorde bleek het een schot in de roos, want het klinkt zoals ik Focal speakers in een goeie akoestiek gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Mg zelf niet gehoord, maar toen ik de metingen van Crinacle zag was ik blij met mijn keuze voor de Clear. Mijn voorkeur komt sterk overeen met die van de Harman preference curve namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

@Verwijderd Hier kun je ook eens kijken: https://www.superbestaudi...ts-analysis-review.10755/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Maar echt vergelijken kun je pas als je meerdere exemplaren van beide modellen naast elkaar zet om toleranties mee te wegen. Eigenlijk betwijfel ik of er sensationeel verschil tussen de Clear en Clear Mg is. Subjectieve beoordelingen moet je al helemaal met een korrel zout nemen omdat er mensen zijn die beweren dat de Pro modellen heel anders klinken terwijl Focal er zelf duidelijk over is dat alleen het uiterlijk anders is (en bij de Clear Pro krijg je een extra set earpads). Misschien dat zelfs het uiterlijk van een hoofdtelefoon je perceptie van het geluid beinvloedt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk budget vrij gemaakt om een nieuwe headphone + amp aan te schaffen. Nu sparen voor een fastoenlijke DAC. Heeft hier iemand ervaring met merken als Topping/Loxjie/Smsl?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5w2I58JieHzFAVPCptiBibTGco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Utud2jq8ra5mM0lUW9bzrcjF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2021 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker, dat is de laatste tijd allemaal prima spul.
Topping D90 en D30 Pro, S.M.S.L. SU-9 en M400 bijvoorbeeld. Goedkoper hebben ze ook prima aanbod trouwens :P

@Exirion Als ik AutoEQ op Github mag geloven is het verschil best groot in het 'voordeel' van de Clear. Waarbij de pads eventueel niet helpend zijn voor de Mg.

https://github.com/jaakko...master/results/RANKING.md

https://crinacle.com/2021...-mg-quick-review-padgate/

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2021 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:50:
Eindelijk budget vrij gemaakt om een nieuwe headphone + amp aan te schaffen. Nu sparen voor een fastoenlijke DAC. Heeft hier iemand ervaring met merken als Topping/Loxjie/Smsl?

[Afbeelding]
Nog steeds een van mijn favoriete koptelefoons hoewel de mijne na bijna 7 jaar nu wel een beetje 'gammel' begint te worden. Vooral het draagcomfort en de 'levendigheid' van deze vind ik heerlijk. Veel plezier ermee!

Qua DAC's kan het tegenwoordig volgens mij niet meer zo snel fout gaan, of anders gezegd het is al snel goed genoeg. De versterker en koptelefoon zelf zijn volgens mij veel meer bepalend voor de geluidskwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Versterkers zijn ook genoeg goede modellen van te vinden. De hierboven genoemde merken, maar ook Schiit Audio of JDS Labs maken meer dan prima spul.
Pagina: 1 ... 115 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is echt bedoeld voor headphones voor studio / thuisgebruik.

Geen "dopjes/oortjes"! Naar dit topic voor dopjes/oortjes.