Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
TPar schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:12:
Vraagje aan iedereen die van hoofdtelefoons houdt. Stel je heb 5 minuten om een hoofdtelefoon te testen, met welke muziek zou jij dat doen? Ik heb in de loop der tijd een paar liedjes gekozen voor zulke snelle tests maar deze zijn allemaal recent overruled door een liedje van Sefa en dr. peacock, World of dreams https://youtu.be/QGKhmxcMh3A. Het gaat helemaal van piano/harp/viool/operastem over verfijndere bas met snelle, verfijnde highs tot het full-on in-your-face bass. En dit allemaal in korte stukjes.
Kennen jullie gelijkaardige songs (mag gerust andere stijl zijn) die ook zo een range aan klanken combineren?
Zit totaal niet in het zelfde genre maar ik laat altijd wel het volgende voorbij komen: Lou Reed - Walk on the wild side, Dire Straits - Private Investigation, Bach - (heel ding over de uitvoering) Air, Bear McCreary - Black Sails Theme, Daft Punk - Robot Rock / Oh Yeah, Vangelis - Conquest Of Paradise, Jacob Banks - Chainsmoking. En daarvandaan zap ik mijn halve collectie door om iets specifieks te horen. Meestal komt er wel wat van Postmodern Jukebox, Evanescence, Rammstein, Portishead of Katie Melua voorbij. En dan nog wat...
Verwijderd schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:55:
....

@Albinosaurus Als ik jou was, dan zou ik het zoeken in de planar magnetic hoek. Hifiman Sundara bijvoorbeeld. Of als import geen bezwaar is de Hifiman HE-4XX, daarmee ben je nog net wat goedkoper klaar denk ik. Om het maximale resultaat te krijgen is het nog wel de moeite om een leuke amp te scoren, zoals de JDS Labs Atom die eerder langs kwam.
Gesloten design zou ik trouwens ook niet direct afschrijven, al heeft open ook zeker mijn voorkeur.
Misschien moet ik het idee van die enkele kabel afschrijven en het gewoon proberen met twee draadjes. De Sundara spreekt me wel aan, ook iets totaal anders dan ik nu al heb. De HE-4XX is van alles dat ik ter vergelijking kan vinden een stuk slechter. Met het vervallen van die eis met de kabel komt de Sennheiser HD 650 en wat spul van Audio-Technica ook weer in het vizier. Draadloos blijf ik zo ver mogelijk van weg. Voor een podcastje onderweg leuk, niet geschikt voor het echte werk wat mij betreft. Gesloten design geeft mij een wat 'opgesloten' gevoel, zeker als het ook goede afsluitende earcaps heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet goed ik hoeverre "veel slechter" bestaat in koptelefoons die al zo goed zijn (wat mij betreft). De Sundara schijnt echter wel een goede koop te zijn volgens vele.
In mijn ervaring kan de HE-4XX is zich al meten aan de HD 650.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Knoop doorgehakt en de Hifiman Sundara geshopt voor 350. Ik hoop dat ik kan wennen aan het kabeltje, ohja en het geluid natuurlijk. Misschien dat ik op een later moment nog eens de Sennheiser erbij haal om ze onderling eens te vergelijken.
Verwijderd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:24:
Ik weet niet goed ik hoeverre "veel slechter" bestaat in koptelefoons die al zo goed zijn (wat mij betreft). De Sundara schijnt echter wel een goede koop te zijn volgens vele.
Als je de twee rechtstreeks vergelijkt is er wel duidelijk een betere. Aangezien ze allebei te koop zijn en binnen mijn budget vallen is er (voor mij) geen reden om de 'mindere' te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:24:
Het komt inderdaad veel op persoonlijke voorkeur neer. Sommige mensen vinden hoofdtelefoons met veel vervorming in het laag (bv Grado) juist lekker 'warm' klinken waar deze gemeten dan weer 'veel slechter' presteert.

Een HD-400s bijvoorbeeld, vind ik vocaal duidelijk een van beste in dat segment en er zelfs iets boven. Deze mist alleen een paar dB in het sublaag. Hoge tonen zijn ook redelijk goed en is niet veeleisend van een versterker. Een HD650 kan overall met de bekende 'veil' en iets donkere weergave relaxter en minder vermoeiend overkomen bij langdurig luisteren en doet eigenlijk niks verkeerd. Een goede allrounder voor het geld. Beide zijn in dit geval een prima keus ipv goed of slecht. Sundara heb ik zelf niet gehad en niet lang genoeg beluisterd om een goed oordeel over te kunnen geven.

Uiteindelijk heb ik zelf een jaar geleden de overstap gemaakt naar een high-end hoofdtelefoon, een Hifiman Arya. Bij het luisteren van verschillende types in prijsklassen tot 4000 Euro vond ik dat er vanaf een 1000 Euro wel een soort omslagpunt ligt waar het naast gemeten prestaties vooral op smaak aan komt. En dan ook nog icm een versterker (analytisch vs warmere geluidscombinaties). Een versterker is soms net zo belangrijk en die hoeft in de meeste gevallen niet per sé prijzig te zijn. Afhankelijk van de gevoeligheid of dB per mW van de hoofdtelefoon. Een JDS Atom of Chord Mojo etc doen het uitstekend. Ik had beide, deze bleken alleen niet de goede combinatie of miste de power voor dynamiek.

Zijn er overigens nog meer mensen hier met een Hifiman Arya? Ik was zo nu en dan wel even aan het meelezen en benieuwd naar de ervaringen van anderen. Ook met oog op de versterker. Ik heb mijn eigen inmiddels al aangepast van ~500mW vermogen naar een kleine 2000mW tbv de Arya.

[ Voor 5% gewijzigd door M-spec op 07-06-2020 21:53 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Albinosaurus schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:21:

[...]

Als je de twee rechtstreeks vergelijkt is er wel duidelijk een betere. [....]
Wat mij betreft dus niet :P
De omschrijving die M-spec geeft sluit ik me bij aan. Al doet de HE-4XX is het wat lekkerder in het laag dan de HE-400s wat mij betreft.

//Edit: Tenzij je de Sundara bedoelt, ten opzichte van de HE-4XX of de HD650... Daar kan ik geen woord over zeggen!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2020 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Dit alles maakt me wel erg nieuwsgierig naar hoe goed de Sundara gaat zijn, zeker omdat blijkbaar de HE-4XX al aardig goed bekend staat. Een jaar of 3 geleden vond ik de Beyerdynamic DT880 al een enorme upgrade ten opzichte wat ik toen had. Die Philips even later was daar weer een upgrade op qua geluid (qua comfort helaas niet).
Verwijderd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:12:
[...]

Wat mij betreft dus niet :P
De omschrijving die M-spec geeft sluit ik me bij aan. Al doet de HE-4XX is het wat lekkerder in het laag dan de HE-400s wat mij betreft.

//Edit: Tenzij je de Sundara bedoelt, ten opzichte van de HE-4XX of de HD650... Daar kan ik geen woord over zeggen!
Ik bedoel inderdaad een vergelijking tussen de Sundara en HE-4XX, denk dat de HD650 simpelweg een 'ander soort' koptelefoon is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Albinosaurus schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:32:
Dit alles maakt me wel erg nieuwsgierig naar hoe goed de Sundara gaat zijn, zeker omdat blijkbaar de HE-4XX al aardig goed bekend staat. Een jaar of 3 geleden vond ik de Beyerdynamic DT880 al een enorme upgrade ten opzichte wat ik toen had. Die Philips even later was daar weer een upgrade op qua geluid (qua comfort helaas niet).

[...]

Ik bedoel inderdaad een vergelijking tussen de Sundara en HE-4XX, denk dat de HD650 simpelweg een 'ander soort' koptelefoon is.
De Philips X1 en X2 zijn echte bass-head hoofdtelefoons met een heel warm geluid. Dreunerig in de bas met richting 10% vervorming in het laag. Ik heb jaren een X1 gebruikt en heb m nog steeds. X2 was al iets beter en ik was er toen wel fan van. Redelijk middengebied maar weer een beetje licht gruizig en beperkt in het hoog. Ze hebben wel weer een heel mooi ruimtelijk grote soundstage.

Een planar is vaak sneller en strakker dan een dynamische driver. Membraan staat met een laag gewicht zonder spoel na een bas-toon weer sneller stil en dus minder vervorming. Dreunt minder na om zo te zeggen en kan de perceptie geven dat er minder lage tonen zijn en in vergelijking wat 'droger' klinken. Geluidsgolven komen ook meer in een vlak de gehoorgang binnen ipv met een ronde boog of golf van een dynamische driver. Naast technisch gebeuren en andere relecties het oor in gaat het er uiteindelijk om of je het mooi vindt klinken.

Planars zijn in ieder geval wat minder gevoelig voor een lage dempingsfactor (output impedantie van de bron moet bij voorkeur een factor 8 lager zijn dan hoofdtelefoon impedantie) maar de oorkussens moeten daarentegen wel weer goed aansluiten. Luchtdruk tussen het oor en het membraan zorgt namelijk voor veel demping bij een planar.

Het zal in vergelijking met een Philips even wennen zijn aan een strakke neutrale klank. Maar als je m eenmaal gewend bent pak je de Philips waarschijnlijk niet als eerste meer van de plank. ;)

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de X2 inderdaad een paar weken na het gebruiken van HE-4XX in de verkoop gedaan. :P
De pads op de Hifiman heb ik later nog vervangen door angled hybrid pads van Dekoni. Als de bovenkant van mij hoofd nu een beetje meewerkt is het ding uitermate comfortabel en een genot om naar te luisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:07
Albinosaurus schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:21:
Knoop doorgehakt en de Hifiman Sundara geshopt voor 350. Ik hoop dat ik kan wennen aan het kabeltje, ohja en het geluid natuurlijk. Misschien dat ik op een later moment nog eens de Sennheiser erbij haal om ze onderling eens te vergelijken.
Kleine tip voor de volgende keer dan. Dergelijke webshops even mailen of ze iets met de prijs kunnen doen kan best wel helpen. Zeker als alle shops dezelfde prijs aanhouden in de pricewatch. Zelf heb ik er ook een binnen, maar die winkel wilde wel zakken naar 299.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

M-spec schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:36:
[...]
Zijn er overigens nog meer mensen hier met een Hifiman Arya? Ik was zo nu en dan wel even aan het meelezen en benieuwd naar de ervaringen van anderen. Ook met oog op de versterker. Ik heb mijn eigen inmiddels al aangepast van ~500mW vermogen naar een kleine 2000mW tbv de Arya.
Helaas niet :P. Zou ook niet verwachten dat hier heel veel personen zijn met een koptelefoon in die (prijs) categorie.

Op termijn wil ik wel een stap verder zetten maar ben toch nog wat terughoudend of het het echt waard is.
Als ik een keer tijd en zin heb zal ik eens gaan luisteren in de winkel.

Mocht er wat nieuws komen, dan is het een andere technologie dan wat ik nu heb, dat is zeker.

Moet zeggen dat de hier eerder genoemde DC Aeon Flow 2 Open na wat onderzoek mij wel aanspreekt. Planar en niet te gek duur (e1k).

In de categorie Arya vind ik de HEDDPhone (AMT technologie) ook wel interessant.
Albinosaurus schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:32:
[...]

Ben erg benieuwd naar je ervaring met de Sundara, ook in vergelijking met je andere koptelefoons.

ps: En of de twee draden je nog erg storen :P

[ Voor 40% gewijzigd door Help!!!! op 09-06-2020 09:29 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:06:
[...]

Helaas niet :P. Zou ook niet verwachten dat hier heel veel personen zijn met een koptelefoon in die (prijs) categorie.

Op termijn wil ik wel een stap verder zetten maar ben toch nog wat terughoudend of het het echt waard is.
Als ik een keer tijd en zin heb zal ik eens gaan luisteren in de winkel.

Mocht er wat nieuws komen, dan is het een andere technologie dan wat ik nu heb, dat is zeker.

Moet zeggen dat de hier eerder genoemde DC Aeon Flow 2 Open na wat onderzoek mij wel aanspreekt. Planar en niet te gek duur (e1k).

In de categorie Arya vind ik de HEDDPhone (AMT technologie) ook wel interessant.
Dat is zo. Je kan het helaas ook maar een keer uitgeven, beetje jammer ;) . Ach de nieuwste high-end mobieltjes kosten al tegen de 1000 Euro of soms meer, iets wat ik zelf weer een stap te ver vind om vervolgens weer helemaal in te pakken en te beschermen. Een hoofdtelefoon heb je ook jarenlang plezier van. Ik kan voor een ander ook niet zeggen of het het waard is maar wil je een vergelijkbare audio kwaliteit in home-cinema HiFi dan ben je al snel het 10-voudige aan geld kwijt. Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoeveel je er gebruik van maakt.

De HEDDphone is wel een interessante variant op magnetostaten. Een beetje de HD800 onder de dynamische drivers wat concept betreft. Ik ken m zelf niet en 4x sneller lijkt me een stukje marketing maar deze is volgens de reviews wel enorm zwaar met 700+ gram op je hoofd, nekspieren trainen. :S. De nieuwe Aeon Flow 2 Open ken ik nog niet, alleen de eerste. Deze was zo ver ik mijn kan herrinneren ook niet verkeerd. Het is jammer dat Tyll Hertsens met pensioen is gegaan bij Innerfideliy. Hij kon heel goed omschrijven hoe een hoofdtelefoon klinkt en gaf meestal zijn oprechte mening wat overigen niet altijd in dank werd afgenomen. Hielp wel om een selectie te maken om in het echt te gaan besluisteren. Zijn Wall of Fame staat er nog wel maar ze doen er niks meer mee. Ook geen nieuwe metingen.

Een nadeel of bijkomend iets van een Arya is weer een passende krachtige amp van minimaal 1W. Een JDS Atom kan 1000mW in 30 Ohm bij 2V line-in leveren en maar omdat een Arya in sommige gevallen vrij analytisch kan klinken heb ik later alsnog naar een andere Amp en DAC gekeken die het geluid bewust iets warmer weergaf voor een optimale combinatie. Icm een Chord Mojo (die 450mW kan leveren op 35 Ohm en 90dB/mW efficiëntie van de Arya) ontbrak het niet aan de muzikaliteit waar ze bekend om staan maar wel aan dynamiek en punch. Ik dacht eerst dat mijn Essence III ook bijna richting 2000mW vermogen zou kunnen leveren met ieder kanaal een eigen DAC (balanced) en 2x een LME49600 er achter (JDS Atom heeft 1 49600 per kanaal). Echter bleken er ook 2x 10+Ohm aan uitgangsweerstanden achter te zitten wat de power meer dan halveerde. Daar hebben we dus maar een aanpassing op gedaan op de print.

Ik had eerst de intentie om een Focal Clear aan te schaffen en dat was betreft een versterker uiteindelijk ook voordeliger geweest. Daar zat mij alleen een iets te V-vorminge klank in helaas; het middengebied iets zachter of verder weg voor je gevoel. Iets meer laid-back, voor de rest een aanrader maar de Focal Elear is veel goedkoper en 95% dezelfde hoofdtelefoon en klank. Het gaan dan weer om de finetuning. Een Elear met Clear oorkussens is een heel mooie tussenweg voor veel minder.

Een top hoofdtelefoon die ik echt mooi en 'zacht zuiver' vind klinken is een Meze Empyrean. Het is ook niet zo dat deze per definitie weer beter is maar deze klinkt naar mijn smaak gewoon heel erg goed, alleen weer niet 2x zo goed vergeleken met de prijs van een Arya. Voor nu ben ik nog prima tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 19:11
Ik heb van het weekend de Bose 700 opgepikt bij de MM en ben in thuis situatie eigenlijk wel teleurgesteld in de ANC. Ik gebruik de headphones veel voor video meetings en de voice pickup is perfect als ik mijn collega's mag geloven maar zelf hoor ik nog steeds alles wat er om mij heen gebeurt en heb niet het idee dat het veel meer gedempt wordt dan met bijvoorbeeld in-ear oordoppen zonder ANC.

Ik heb niet het idee dat de ANC veel doet (op niveau 10) aan alles behalve constant low pitch noise. Ik kan mijn vriendin gewoon nog horen praten en typen, als ik scroll met mijn muis hoor ik het, als de kraan in de keuken open staat hoor ik het perfect, etc. Er werd hier gisteren voor de deur buiten een steiger afgebouwd en zelfs dat kon ik duidelijk horen binnen. Alleen als ik het volume redelijk hard zet met constante muziek, dan worden de meeste geluiden gemaskeerd.

Een situatie waarin ik wel iets meer verschil merkte was tijdens het koken, als ik naast de afzuigkap stond. Het geluid daarvan wordt wel duidelijk verminderd (maar nog niet helemaal weg) en dan hoor ik mensen ook niet meer echt praten (maar die zijn dan normaal ook al lastig te verstaan door de herrie).

Een collega met een QC 35 II beweert dat hij normaal gesproken mensen niet meer hoort praten etc. Daardoor twijfel ik of mijn 700 wel ok is.Ik heb zelf niet echt referentie, totdat ik zijn headset kan testen (wat nu even lastig is). Op het Bose forum wordt ook wel gesproken dat het eerder beter was en dat de ANC van de 700 verpest is door een update, maar dat lijken maar een paar mensen te zijn die daarover specifiek klagen... Wederom heb ik daar geen referentie omdat mijn headset direct zichzelf update toen ik hem probeerde te verbinden met mijn telefoon.

Wat zijn jullie ervaringen met high-end ANC en wat je normaal gesproken nog wel en niet meer kan horen zonder muziek af te spelen?

[ Voor 9% gewijzigd door Bruinbaard op 10-06-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16
Bruinbaard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:05:
Ik heb van het weekend de Bose 700 opgepikt bij de MM en ben in thuis situatie eigenlijk wel teleurgesteld in de ANC. Ik gebruik de headphones veel voor video meetings en de voice pickup is perfect als ik mijn collega's mag geloven maar zelf hoor ik nog steeds alles wat er om mij heen gebeurt en heb niet het idee dat het veel meer gedempt wordt dan met bijvoorbeeld in-ear oordoppen zonder ANC.

Ik heb niet het idee dat de ANC veel doet (op niveau 10) aan alles behalve constant low pitch noise. Ik kan mijn vriendin gewoon nog horen praten en typen, als ik scroll met mijn muis hoor ik het, als de kraan in de keuken open staat hoor ik het perfect, etc. Er werd hier gisteren voor de deur buiten een steiger afgebouwd en zelfs dat kon ik duidelijk horen binnen. Alleen als ik het volume redelijk hard zet met constante muziek, dan worden de meeste geluiden gemaskeerd.

Een situatie waarin ik wel iets meer verschil merkte was tijdens het koken, als ik naast de afzuigkap stond. Het geluid daarvan wordt wel duidelijk verminderd (maar nog niet helemaal weg) en dan hoor ik mensen ook niet meer echt praten (maar die zijn dan normaal ook al lastig te verstaan door de herrie).

Een collega met een QC 35 II beweert dat hij normaal gesproken mensen niet meer hoort praten etc. Daardoor twijfel ik of mijn 700 wel ok is.Ik heb zelf niet echt referentie, totdat ik zijn headset kan testen (wat nu even lastig is). Op het Bose forum wordt ook wel gesproken dat het eerder beter was en dat de ANC van de 700 verpest is door een update, maar dat lijken maar een paar mensen te zijn die daarover specifiek klagen... Wederom heb ik daar geen referentie omdat mijn headset direct zichzelf update toen ik hem probeerde te verbinden met mijn telefoon.

Wat zijn jullie ervaringen met high-end ANC en wat je normaal gesproken nog wel en niet meer kan horen zonder muziek af te spelen?
Ik heb een 35 en als er iemand naast je staat te praten en je hebt geen muziek op, dan hoor je dat idd nog steeds, echter met anc uit hoor je het veel harder.
Als ik bijv tv kijk op de ipad en mijn vrouw via de tv/home cinema op een normaal volume, dan hoor ik daar niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Bruinbaard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:05:

Voor elke ANC hoofdtelefoon moet het eenvoudig zijn om constante geluiden weg te filteren door een tegengesteld geluid te produceren. Hoe snel afwisselende geluiden zoals spraak e.d. verwerkt worden bepaald meer of de ANC echt goed is.

Als je bijna alles nog goed kan horen werkt het niet naar behoren. Er moet bij inschakelen duidelijk een stilte vallen. Bij een XM3 van Sony is ook spraak verstaan een stuk lastiger, die doet dat ter referentie vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

M-spec schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:51:
Als je bijna alles nog goed kan horen werkt het niet naar behoren. Er moet bij inschakelen duidelijk een stilte vallen. Bij een XM3 van Sony is ook spraak verstaan een stuk lastiger, die doet dat ter referentie vrij goed.
Als een fervent gebruiker van de XM3 kan ik dat beamen. Alhoewel ik ANC zonder muziek geen prettig gevoel vind, heb ik ook lezingen e.d. beluisterd op de XM3 in een kantoor en hoor de stemmen eigenlijk zo goed als niet. Ik heb helaas geen QC35 of Bose700 als vergelijkingsmateriaal.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk echt dat er iets niet klopt dan. Als ik spotify opzet op normaal niveau op een bluetooth speaker en dan radio op de Bose op normaal niveau hoor ik de speaker wel vrij duidelijk door de radio heen komen.

En ook het gevoel dat er echt een stilte valt heb ik niet. Misschien toch maar eens terug naar de MM om een en ander te vergelijken met het demo model daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bruinbaard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:24:
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk echt dat er iets niet klopt dan. Als ik spotify opzet op normaal niveau op een bluetooth speaker en dan radio op de Bose op normaal niveau hoor ik de speaker wel vrij duidelijk door de radio heen komen.

En ook het gevoel dat er echt een stilte valt heb ik niet. Misschien toch maar eens terug naar de MM om een en ander te vergelijken met het demo model daar.
Er zijn problemen gerapporteerd met Bose firmware versies en ANC, heb je daar al naar gekeken?

(de XM3 heeft dat ook, uitgebreid besproken hier. Ik blijf op firmware 2.0.0, welke twee of drie firmware down is van de nieuwste)

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 10-06-2020 14:29 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
gambieter schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:28:
[...]

Er zijn problemen gerapporteerd met Bose firmware versies en ANC, heb je daar al naar gekeken?

(de XM3 heeft dat ook, uitgebreid besproken hier. Ik blijf op firmware 2.0.0, welke twee of drie firmware down is van de nieuwste)
Ik heb de posts gezien op de Bose community waar inderdaad een aantal mensen zeggen dat ANC minder is geworden sinds een update of 2 geleden. Maar nog geen officiele reactie van Bose daarop en het aantal berichten lijkt redelijk beperkt. Of heb je dit misschien ook nog op andere plekken gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bruinbaard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:32:
Ik heb de posts gezien op de Bose community waar inderdaad een aantal mensen zeggen dat ANC minder is geworden sinds een update of 2 geleden. Maar nog geen officiele reactie van Bose daarop en het aantal berichten lijkt redelijk beperkt. Of heb je dit misschien ook nog op andere plekken gezien?
Ik zou niet op Bose rekenen. Sony heeft ook nooit thuisgegeven over de firmwares, je zult het meer van Reddit etc moeten hebben.

Zie posts eerder in dit topic:
Eiríkr in "Het grote Headphones topic"
Eiríkr schreef op donderdag 9 april 2020 @ 10:41:
Ik heb sinds enkele dagen de Bose NC 700 in gebruik. Prachtig apparaat! Al met al ben ik tevreden.

Toch een paar puntjes.

Omdat ik van Beats kom, is het wennen aan het geluid. Of beter gezegd, het ontbreken van de zware bass. Dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Ik hoop dat de vorig jaar (onofficieel?) aangekondigde EQ functionaliteit alsnog in de app beschikbaar komt.

De app zelf overigens is buggy, maar dat terzijde. Normaal gesproken heb je 'm niet (vaak) nodig.

Wat me het meest stoort zijn de problemen met multipoint Bluetooth. Heb ik een telefoon en een computer tegelijkertijd aangesloten, dan is de geluidskwaliteit tijdens telefoongesprekken slecht. Precies de reden dat ik heel bewust voor de Bose en niet de Sony heb gekozen.

Het schijnt een probleem te zijn sinds firmware release 1.3.1 van november afgelopen jaar en het is dan ook triest (of zorgwekkend?) dat er nog geen fix voor is. Of uberhaupt een geruststellende reactie of statement op komt.

Zie dit topic voor meer informatie: https://community.bose.co...ember-18-2019/td-p/252092
Eiríkr in "Het grote Headphones topic"

[ Voor 72% gewijzigd door gambieter op 10-06-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16
Ik heb destijds de Sony en Bose Qc35ii in de kantoortuin vergeleken, vond de ANC vergelijkbaar.
Destijds ook een JBL getest, dat was matig in vergelijking met de Bose en Sony.

[ Voor 29% gewijzigd door Nachtapotheker op 10-06-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Ik lees op Reddit dat de seal ook veel uit kan maken, dus als de cups niet goed aansluiten dat ANC dan minder goed is. Nu heb ik redelijk lang krullend haar rond mijn oren dus dat is niet ideaal. Pogingen om de cups met zo min mogelijk haar ertussen aan te laten sluiten lijken wel wat te helpen, maar het geeft nog steeds geen wauw effect.

Enige manier hoe ik er achter ga komen is denk ik door persoonlijk te vergelijken met de QC 35 van een collega of in de MM. Ik zal hier laten weten wat de uitkomst is als dat gelukt is, bedankt voor jullie feedback in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 09:27

B64

@Bruinbaard Deze heb je vast al een keer gezien; de vrienden van HWInfo hebben onlangs een vrij uitgebreide vergelijkingstest gepubliceerd, met ook behoorlijk uitgebreide info over de effectiviteit van zowel actieve als passieve ruisonderdrukking bij diverse geluidsfrequenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
M-spec schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:35:
[...]

De Philips X1 en X2 zijn echte bass-head hoofdtelefoons met een heel warm geluid. Dreunerig in de bas met richting 10% vervorming in het laag. Ik heb jaren een X1 gebruikt en heb m nog steeds. X2 was al iets beter en ik was er toen wel fan van. Redelijk middengebied maar weer een beetje licht gruizig en beperkt in het hoog. Ze hebben wel weer een heel mooi ruimtelijk grote soundstage.
Kan ik me wel in vinden inderdaad. Voor het midden/hoog pak ik toch liever mijn Beyerdynamic. Desondanks vind ik de X2 allround wel iets lekkerder klinken.
....

Het zal in vergelijking met een Philips even wennen zijn aan een strakke neutrale klank. Maar als je m eenmaal gewend bent pak je de Philips waarschijnlijk niet als eerste meer van de plank. ;)
Dat kan ik over een paar maanden wel even laten weten. Kan me niet voorstellen dat ik de Philips (of Beyer) helemaal links laat liggen maar de Hifiman kan wel mijn nieuwe favoriet worden. Als hij eindelijk eens een keertje binnen komt.
Verwijderd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:08:
Ik heb de X2 inderdaad een paar weken na het gebruiken van HE-4XX in de verkoop gedaan. :P
De pads op de Hifiman heb ik later nog vervangen door angled hybrid pads van Dekoni. Als de bovenkant van mij hoofd nu een beetje meewerkt is het ding uitermate comfortabel en een genot om naar te luisteren.
De pads zal ik gelijk eens naar kijken. Dank voor de tip!
Paprika schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:38:
[...]

Kleine tip voor de volgende keer dan. Dergelijke webshops even mailen of ze iets met de prijs kunnen doen kan best wel helpen. Zeker als alle shops dezelfde prijs aanhouden in de pricewatch. Zelf heb ik er ook een binnen, maar die winkel wilde wel zakken naar 299.
Dank voor de tip. Bij deze toko wil ik het extra geld wel uitgeven omdat ik wil dat ze voort blijven bestaan. Deze stond overigens niet in de pricewatch. Bij grotere (web)winkels heb ik wat minder liefde voor de onderneming.
Help!!!! schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:06:
[...]

Ben erg benieuwd naar je ervaring met de Sundara, ook in vergelijking met je andere koptelefoons.

ps: En of de twee draden je nog erg storen :P
Hoop hem komend weekend te kunnen gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
B64 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:50:
@Bruinbaard Deze heb je vast al een keer gezien; de vrienden van HWInfo hebben onlangs een vrij uitgebreide vergelijkingstest gepubliceerd, met ook behoorlijk uitgebreide info over de effectiviteit van zowel actieve als passieve ruisonderdrukking bij diverse geluidsfrequenties.
Bedankt, had ik nog niet gelezen! Interessant artikel maar de ANC van de Bose 700 komt er wel bedroevend slecht uit in vergelijking tot de andere koptelefoons. Zelfs duidelijk minder goed dan de qc 35.

Aangezien het een vrij recent artikel is ga je er bijna van twijfelen of die recente software al op dit model toegepast was en dat hij daardoor zo slecht presteert.. Vanuit veel oudere reviews wordt de 700 juist iets beter neergezet dan de qc 35.

Vandaag even kort de qc 35 van een collega op gehad, demping van lage tonen leek vrij vergelijkbaar. Hogere tonen nog niet echt goed kunnen vergelijken. Waarschijnlijk verwachtte ik ook wel iets te veel van anc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 16:32
Ik ben ter vervanging van mijn stervende Sennheiser HD555 op zoek naar een nieuwe koptelefoon, maar het is helaas lastiger dan ik dacht :) Ik zoek namelijk een "alles" kunnen en zover ik kan vinden lijkt wat ik wil niet te bestaan...waar ik het voor wil gebruiken:

Draadloos met mobiel
- ANC lijkt me soms handig om te hebben en is populair, dus veel geschikte modellen / opties zoals de Sony wh-1000xm3 en de Bose 700. Geen problemen so far.

Koppelen met mijn PC/laptop
Hier wordt het lastiger, want dit kan in principe op 3 manieren:
- Via bluetooth, maar volgens mij is dit niet geschikt omdat als je 2 way geluid wilt (input en output, zoals Discord en muziek), maakt dit altijd (?) gebruik van een lagere kwaliteit profiel waardoor het imo niet bruikbaar is.
- Via jack aansluiting, prima geluid maar geen optie om gebruik te maken van de ingebouwde microfoon.
- Via USB, maar volgens mij kunnen de meeste headphones alleen opladen. Ik had wel gevonden dat bv de Sennheiser Momentum Wireless 3 audio kan afspelen via USB, maar hier werkt de microfoon ook weer niet. Idem voor bv de Jabra Elite 85h.

Klopt het dat er geen model beschikbaar is waarmee ik én kan genieten van draadloos ANC op mobiel, én aan kan sluiten op mijn pc/laptop (via USB of BT) waarbij ik hoge kwaliteit audio heb met gebruik van microfoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Op het gebied van high-end heb ik vandaag volledig per ongeluk een Audeze LCD-2C aan mijn arsenaal toegevoegd... 8)7 *O* <3

@bdw80 De Drop Panda kan een aantal dingen die je wenst ook enigszins, maar ik denk dat het een utopie is.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2020 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 01:40:
Op het gebied van high-end heb ik vandaag volledig per ongeluk een Audeze LCD-2C aan mijn arsenaal toegevoegd... 8)7 *O* <3
Nice! Mooie aanwinst en veel plezier er mee. Dat zal wel lukken denk ik. Welke DAC en of Amp gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grace SDAC balanced + THX 789 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Goed bezig ;) Met verschillende DAC's kun je nog een beetje een voorkeur combinatie bepalen. Hooftelefoon zelf bepaalt het grootste deel van het geluid uiteraard.

Ik heb afgelopen week nog een AKM van een Toppin E30 en een Khadas tone board met ESS Sabre DAC vergeleken met de AD1955's in de Essence III. Een Sabre legt duidelijk meer nadruk op details en klinkt wat drukker ipv laid-back. Deze vind ik een nog een leuke optie als afwisseling met de Essence als versterker. AKM was meer de neutraal vlakke van de drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@bdw80 De Drop Panda kan een aantal dingen die je wenst ook enigszins, maar ik denk dat het een utopie is.
Per ongeluk :? :P

Gefeliciteerd, lijkt me fijne headphone!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan mezelf daar natuurlijk niet verantwoordelijk voor houden hè! :P

@M-spec Verschillende DACs of Amps kunnen me verder gestolen worden. Als de lijn naar de koptelefoon meetbaar transparant is en genoeg kan leveren om op een lekker volume te luisteren, dan ben ik klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

Heerlijke koptelefoon is heb zelf de CX is wel de gesloten variant omdat ik bijna altijd luister met mensen in de ruimte. Maar echt een fantastische koptelefoon. Je gaat daar echt heel veel plezier aan beleven

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 21:03
M-spec schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:36:
[...]

Ook hier een HiFiMAN Arya.

De JDS Labs Atom heeft meer dan genoeg power om deze headphone aan te sturen, ook bij full power op high gain blijft de Atom zuiver (Arya ook).

Als je iets minder analytisch wil laten klinken dan kan je het beste wat EQ uitproberen, de Arya reageert daar namelijk prima op. Je kan de hoge noten een kleine roll-off geven, of bijvoorbeeld de bass wat meer benadrukken, of beide. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
denheer schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:47:
[...]

Ook hier een HiFiMAN Arya.

De JDS Labs Atom heeft meer dan genoeg power om deze headphone aan te sturen, ook bij full power op high gain blijft de Atom zuiver (Arya ook).

Als je iets minder analytisch wil laten klinken dan kan je het beste wat EQ uitproberen, de Arya reageert daar namelijk prima op. Je kan de hoge noten een kleine roll-off geven, of bijvoorbeeld de bass wat meer benadrukken, of beide. :)
Kijk aan. Een Atom voldoet inderdaad aan het minimaal 1W advies van Hifiman, mits deze 2V input krijgt. Voor mij was het persoonlijk het alleen niet de ideale combinatie en de high gain zorgt voor een hoorbare 'compressie' in de soundstage. EQ gebruik zelf liever niet. Ik bypass alles voor een bitperfect stream naar de Essence III en gebruik daarbij de balanced output. Deze combinatie vind ik na de modificatie tot op heden erg goed. De Arya heb ik ook nog niet tot vervormen gekregen, zelfs niet trillend op je hoofd.

Heb je nog meerdere amps naast elkaar vergeleken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:02:

@M-spec Verschillende DACs of Amps kunnen me verder gestolen worden. Als de lijn naar de koptelefoon meetbaar transparant is en genoeg kan leveren om op een lekker volume te luisteren, dan ben ik klaar.
Het is ook niet zo dat je tekort komt met de componenten die je bezit. Integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 21:03
De Atom is gebouwd om niet te vervormen op max volume (de limiet met vervorming zit onder het niveau van de max volume), dat vertrouw ik wel.

En qua amps, ik zou dat graag een keer dubbel blind willen testen want voor mijn gevoel zit er maar weinig verschil meer tussen.de moderne amps.

Ik heb o.a. de verschillende iFi's, Toppings en Chords geprobeerd maar ik kon geen echt verschil meer horen toen ik de HiFiMAN Ananda gebruikte.

De Arya heeft wat meer power nodig dan de Ananda, dus ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M-spec schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Het is ook niet zo dat je tekort komt met de componenten die je bezit. Integendeel.
Klopt ook hoor! Deze set-up is dan ook prijsbewuste transparantie tot doel. Wat mede gelukt is omdat de THX 789 aan de douane is ontsnapt. :P
oldsmelly schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:11:
[...]

Heerlijke koptelefoon is heb zelf de CX is wel de gesloten variant omdat ik bijna altijd luister met mensen in de ruimte. Maar echt een fantastische koptelefoon. Je gaat daar echt heel veel plezier aan beleven
Mijn oren hebben wel plezier momenteel inderdaad. Tot nu toe is het een van mijn betere tweedehands dealtjes. :D

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
denheer schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:58:
De Atom is gebouwd om niet te vervormen op max volume (de limiet met vervorming zit onder het niveau van de max volume), dat vertrouw ik wel.

En qua amps, ik zou dat graag een keer dubbel blind willen testen want voor mijn gevoel zit er maar weinig verschil meer tussen.de moderne amps.

Ik heb o.a. de verschillende iFi's, Toppings en Chords geprobeerd maar ik kon geen echt verschil meer horen toen ik de HiFiMAN Ananda gebruikte.

De Arya heeft wat meer power nodig dan de Ananda, dus ik ben benieuwd
De gain op de Atom zorgt ook niet voor meer vermogen, het blijft max 1.1W en is dat is op zich voldoende. De gain kun je daarom beter uit laten en de input als het kan verhogen in het geval je ooit volume te kort zou komen. Het aantal moderne en zelfs prijzige amps dat dit vermogen met zo weinig vervorming in 33 Ohm kan leveren valt best nog wel tegen. Het is ook een goede deal voor het geld.

Het verschil in amps zit voornamelijk in de dynamiek van bijvoorbeeld muziekinstrumenten en een stukje sublaag. Met te weinige vermogen klinkt een Arya redelijk 'lief' en wat meer ingetogen. Je hoeft er niet per sé heel luid voor af te spelen.

En dan gaat het er alsnog om wat je zelf het meest realistische geluid vind. Instrumenten die echt en 'vlezig' klinken, zang, live soundstage etc. Alsof je er zelf bij zou staan of anders gezegd; als je kippenvel krijgt van de muziek is het doel van de artiest immers ook al bereikt en ben je niet meer nodig.

Een paar tracks waarmee ik vergelijkingen maakte tussen componenten. Instrumentaal, vocaal en soundstage. Deze zijn dan wel van Youtube maar hebben een prima kwaliteit op 1080p instelling om als vergelijking te gebruiken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oef, van Cut Your Teeth zou ik toch veel liever het origineel gebruiken dan die remix...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Fly, I Don't Hate You etc van haar originele nummers, ook niet verkeerd. In dit geval is het mij meer te doen om de intro bij de remix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 20:18
Met al het thuiswerken lijden mijn oren onder de Plantronics wired headset.

Dus ik zoek een over-ears headset, met een goede kwaliteit microfoon.
Maar als je dit ook in bluetooth wil, lijkt er een niet bestaande categorie te zijn.

- Je hebt de over-ear gaming headsets, deze zijn grotendeels wired, of hebben erg slechte recenties.
- Je hebt de bluetooth headphones, die wel een microfoon hebben, maar die zit niet voor je mond en komt daardoor niet in de buurt van de echte headset.
- Je hebt bluetooth headsets, maar die zijn vaak weer on-ear.

Ik heb nu alle 3 de varianten, zie onder, maar ik zoek eigenlijk een combinatie van alle 3, iemand tips?

- Bluetooth headphones: JVC HA-S90BN, niet goed te verstaan in teams meetings
- Gaming headset: Sennheiser PC-360, heel fijne headset, maar bedraad
- Wired headset: Plantronics blackwire, erg goede spraak, maar comfort minder

Zal ook gebruikt worden voor muziek, maar dat is ondergeschikt aan de headset functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Update over de eerste echte luisterervaringen met de Audeze LCD-2C. Ik heb de hoofdband zelf wat strakker gezet, na een tip van de verkoper. Dat maakt deze koptelefoon de meest comfortabele die ik bezit.
Qua geluid zul je zeker een transparante lijn naar dit monstertje moeten hebben, want het verschil zit 'm best in de details af en toe.
De Sennheiser en Hifiman staan hun mannetje zeker nog, en gekeken naar prijs/prestatie winnen ze beide. Echter is de Audeze wel in staat om toch nog grootser te klinken en ergens nog extra detail uit de muziek te trekken zonder ooit vermoeiend te zijn voor mijn schedel of oren. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Mooi dat ie bevalt. Wat bedoel je precies met een transparante lijn? Type componenten?

Ik ben benieuwd wat je vindt van de Audeze via de single-ended vs balanced output op de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 16:39
SiErRa schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:22:
Met al het thuiswerken lijden mijn oren onder de Plantronics wired headset.

Dus ik zoek een over-ears headset, met een goede kwaliteit microfoon.
Maar als je dit ook in bluetooth wil, lijkt er een niet bestaande categorie te zijn.

- Je hebt de over-ear gaming headsets, deze zijn grotendeels wired, of hebben erg slechte recenties.
- Je hebt de bluetooth headphones, die wel een microfoon hebben, maar die zit niet voor je mond en komt daardoor niet in de buurt van de echte headset.
- Je hebt bluetooth headsets, maar die zijn vaak weer on-ear.

Ik heb nu alle 3 de varianten, zie onder, maar ik zoek eigenlijk een combinatie van alle 3, iemand tips?

- Bluetooth headphones: JVC HA-S90BN, niet goed te verstaan in teams meetings
- Gaming headset: Sennheiser PC-360, heel fijne headset, maar bedraad
- Wired headset: Plantronics blackwire, erg goede spraak, maar comfort minder

Zal ook gebruikt worden voor muziek, maar dat is ondergeschikt aan de headset functionaliteit.
Ik had zo ongeveer dezelfde wensen en heb een Steelseries Arctis Pro Wireless gekocht, erg tevreden mee. Prima verstaanbaar in bv conference calls via zowel de 2.4Ghz verbinding als via bluetooth. Microfoon uitschuifbaar, dus zit naast m'n mond voor calls en netjes ingeschoven als ik hem niet nodig heb. Ideaal ding wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M-spec schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:18:
Mooi dat ie bevalt. Wat bedoel je precies met een transparante lijn? Type componenten?
Een DAC en versterker van goede kwaliteit inderdaad.
Ik ben benieuwd wat je vindt van de Audeze via de single-ended vs balanced output op de versterker.
Gaan we achter komen. Koptelefoons die mij bevallen krijgen altijd een leuke kabel, dus ik heb Oidio Sound gevraag om iets voor me te maken. :P
Ik verwacht echter dan het eigenlijk geen donder uit maakt, behalve dat ze harder kunnen zonder tegen de limiet van de versterker aan te lopen. Maar de THX 789 kan single-ended gewoon in low gain blijven, dus daar is balanced echt geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:26:
[...]

Een DAC en versterker van goede kwaliteit inderdaad.

[...]
Gaan we achter komen. Koptelefoons die mij bevallen krijgen altijd een leuke kabel, dus ik heb Oidio Sound gevraag om iets voor me te maken. :P
Ik verwacht echter dan het eigenlijk geen donder uit maakt, behalve dat ze harder kunnen zonder tegen de limiet van de versterker aan te lopen. Maar de THX 789 kan single-ended gewoon in low gain blijven, dus daar is balanced echt geen noodzaak.
Met een goed ontwerp zou het inderdaad geen verschil moeten maken in kwaliteit anders dan beschikbare power. Unbalanced en balanced zijn daarnaast ook wel met evenveel vermogen te ontwerpen. Het verkoopt goed dus waarom niet. Maar wie weet reageert de LCD-2C net even anders als de amp veel meer over heeft. Ik heb er ook twee aparte kabels voor moeten maken (elk een mini xlr naar 3.5 jack, niks standaard voor te verkrijgen)

Bij de Essence III zat er wel duidelijk en hoorbaar verschil in. Single-ended had voor de modificatie juist meer volume over en bij doormeting op de print bleek een bewust groot verschil in output impedantie gemaakt te zijn voor balanced met een verdubbeling van de weerstanden met 10! Ohm per zijde. De single-ended bleek om die reden zelfs effectief meer vermogen te kunnen leveren! 8)7. Vandaar ook mee volume. Nu is een planar of bijvoorbeeld 300 Ohm's hoofdtelefoon minder gevoelig voor een hoge output impedantie maar toch. Kan dramatisch zijn voor de dempingsfactor. Niet verwacht in deze prijsklasse en toch goede reviews. De reden kan ik alleen toeschrijven op een warm geluid creëren. Ookal is de bouw als geheel er van heel erg netjes gedaan met goede componenten en heb ik er gelukkig (met deels de beschermfolie er nog op) maar een fractie voor betaald. :9 Arya was wel nieuw en al prijzig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceeend9
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
Wekko306 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:20:
[...]

Ik had zo ongeveer dezelfde wensen en heb een Steelseries Arctis Pro Wireless gekocht, erg tevreden mee. Prima verstaanbaar in bv conference calls via zowel de 2.4Ghz verbinding als via bluetooth. Microfoon uitschuifbaar, dus zit naast m'n mond voor calls en netjes ingeschoven als ik hem niet nodig heb. Ideaal ding wat mij betreft.
Hoe is het geluid van de Arctis met Bluetooth in combinatie met Discord/Teamspeak?
Ik heb een al wat oudere JBL-E65BTNC en gebruik deze voor in principe alles. Op mijn pc zit ik vaak op Discord/Teamspeak.
Wat ik heb gemerkt is dat Bluetooth naar een nogal slechte codec overgaat in full duplex (in en output, spreek en luister) mode.
Deze mode schakelt in wanneer ik Teamspeak of Discord open. dan gaat het geluid in de Windows instellingen over naar headset mode. hierdoor gaat de geluidskwaliteit wel heel erg hard achteruit.

Ik kwam tot de conclusie dat dat aan Bluetooth ligt en ik hier niets aan kan doen. is dat anders bij de Arctis? of valt de kwaliteit daarmee ook tegen?

Jammer genoeg ben ik nu dus nog gebonden aan een vaste microfoon of een headset met een ander protocol dan Bluetooth. en moet ik de headset mode in de geluid opties uitschakelen om niet over te gaan naar die belabberde headset mode... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 16:39
raceeend9 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Hoe is het geluid van de Arctis met Bluetooth in combinatie met Discord/Teamspeak?
Ik heb een al wat oudere JBL-E65BTNC en gebruik deze voor in principe alles. Op mijn pc zit ik vaak op Discord/Teamspeak.
Wat ik heb gemerkt is dat Bluetooth naar een nogal slechte codec overgaat in full duplex (in en output, spreek en luister) mode.
Deze mode schakelt in wanneer ik Teamspeak of Discord open. dan gaat het geluid in de Windows instellingen over naar headset mode. hierdoor gaat de geluidskwaliteit wel heel erg hard achteruit.

Ik kwam tot de conclusie dat dat aan Bluetooth ligt en ik hier niets aan kan doen. is dat anders bij de Arctis? of valt de kwaliteit daarmee ook tegen?

Jammer genoeg ben ik nu dus nog gebonden aan een vaste microfoon of een headset met een ander protocol dan Bluetooth. en moet ik de headset mode in de geluid opties uitschakelen om niet over te gaan naar die belabberde headset mode... |:(
Geluidskwaliteit is prima, zowel voor mijzelf als degenen waarmee ik spreek al moet ik zeggen dat ik geen Discord/Teamspeak gebruik maar wel MS Teams, Zoom, Webex, etc. Daarbij komt dat ik de headset met de PC verbonden heb via het basisstation (PC via USB met basisstation, welke via 2.4G verbindt met de headset) en de headset dus niet via Bluetooth met de PC verbindt. Overigens is hij wel tegelijkertijd via BT verbonden met mijn telefoon, dus zodra die overgaat krijg ik direct geluid op de headset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Ervan uitgaand dat ik dit in de goede sectie post, ik zoek naar ervaring van andere gebruikers van de Razer Nari Ultimate.

Ben een fanatiek gamer en was zoekende naar een draadloze koptelefoon die mijn Logitech G933 kon vervangen.
De kracht van de G933 vond ik het geluid, punchy, helder en open met een strakke diepe bas
Z'n zwakte de cheap looks en bouwkwaliteit.
Na wat research ben ik gegaan voor de Razer Nari Ultimate.
De algehele indruk die ik had van deze koptelefoon was dat hij degelijk gebouwd was, goed geluid met een wat mindere microfoon.

Echter, nadat ik hem geïnstalleerd had en voor het eerst kon beluisteren was mijn eerste indruk zeer teleurstellend.
Het geluid was dof, niet crisp en punchy, en klonk zeker niet wat je mag verwachten in deze prijsklasse.
Het klonk alsof het geluid van onder een laken vandaan kwam.
Na wat tweaks in de eq settings, waarbij ik de treble sliders behoorlijk hoger gezet heb, was het geluid best behoorlijk.
Voor gamen wel te verstaan.
Want muziek luisteren was weer een drama.

Ik had hem aangesloten op m'n telefoon met de bijgeleverde kabel.
Meteen was het geluid weer dof, futloos en totaal niet muzikaal.
Het klonk letterlijk als een cheap koptelefoontje van de Action.
Ik denk dat de eq settings niet worden opgeslagen? (begreep uit de reviews dat dit wel zo zou moeten zijn)

Iemand die mijn ervaring herkent of adviezen heeft?
Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n dure koptelefoon zo slecht hoort te klinken als je muziek wil beluisteren via je telefoon.
Ik weet dat de focus op gamen ligt, maar dit ligt niet in 1 lijn met alle reviews die ik gelezen heb en met wat je logische wijs mag verwachten van zo'n prijzige headset.
Ook vind ik het bijzonder dat ik de EQ setting zo veel moet aanpassen om voor het gamen goed geluid te krijgen.
Wederom herken ik mijn ervaring niet terug in de reviews of wat je logische wijs mag verwachten in deze prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Laatst online: 08-08 17:12
melly schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:43:
Ervan uitgaand dat ik dit in de goede sectie post, ik zoek naar ervaring van andere gebruikers van de Razer Nari Ultimate.

Ben een fanatiek gamer en was zoekende naar een draadloze koptelefoon die mijn Logitech G933 kon vervangen.
De kracht van de G933 vond ik het geluid, punchy, helder en open met een strakke diepe bas
Z'n zwakte de cheap looks en bouwkwaliteit.
Na wat research ben ik gegaan voor de Razer Nari Ultimate.
De algehele indruk die ik had van deze koptelefoon was dat hij degelijk gebouwd was, goed geluid met een wat mindere microfoon.

Echter, nadat ik hem geïnstalleerd had en voor het eerst kon beluisteren was mijn eerste indruk zeer teleurstellend.
Het geluid was dof, niet crisp en punchy, en klonk zeker niet wat je mag verwachten in deze prijsklasse.
Het klonk alsof het geluid van onder een laken vandaan kwam.
Na wat tweaks in de eq settings, waarbij ik de treble sliders behoorlijk hoger gezet heb, was het geluid best behoorlijk.
Voor gamen wel te verstaan.
Want muziek luisteren was weer een drama.

Ik had hem aangesloten op m'n telefoon met de bijgeleverde kabel.
Meteen was het geluid weer dof, futloos en totaal niet muzikaal.
Het klonk letterlijk als een cheap koptelefoontje van de Action.
Ik denk dat de eq settings niet worden opgeslagen? (begreep uit de reviews dat dit wel zo zou moeten zijn)

Iemand die mijn ervaring herkent of adviezen heeft?
Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n dure koptelefoon zo slecht hoort te klinken als je muziek wil beluisteren via je telefoon.
Ik weet dat de focus op gamen ligt, maar dit ligt niet in 1 lijn met alle reviews die ik gelezen heb en met wat je logische wijs mag verwachten van zo'n prijzige headset.
Ook vind ik het bijzonder dat ik de EQ setting zo veel moet aanpassen om voor het gamen goed geluid te krijgen.
Wederom herken ik mijn ervaring niet terug in de reviews of wat je logische wijs mag verwachten in deze prijsklasse.
Terugsturen dus.. Slechte kwaliteit voor een hoge prijs hoort niemand te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Terug sturen kan idd altijd.
Maar er zijn een aantal aspecten aan deze koptelefoon die mij wel zeer bevallen.
Ik zit nu meer met de vraag of hij soms niet geheel goed werkt, if so.. Dan meteen terug sturen.
Of is dit hoe hij hoort te klinken, en dan nog eens goed achter m'n oren krabben of de voordelen wel opwegen tegen het matige geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
melly schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:25:
Terug sturen kan idd altijd.
Maar er zijn een aantal aspecten aan deze koptelefoon die mij wel zeer bevallen.
Ik zit nu meer met de vraag of hij soms niet geheel goed werkt, if so.. Dan meteen terug sturen.
Of is dit hoe hij hoort te klinken, en dan nog eens goed achter m'n oren krabben of de voordelen wel opwegen tegen het matige geluid
Misschien kan je even langs een fysieke winkel gaan om hem daar te testen en dus te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melly
Hij is gehaald in een winkel.
Helaas was testen niet mogenlijk. (dit omdat installeren op de pc nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duur is natuurlijk een relatief begrip (je zult mijn opmerking begrijpen als je de nieuwprijs van mijn meest recente aankoop ziet), de standaard variant is te krijgen voor €90,-.
Maar als de koptelefoon niet naar wens klinkt, dan kun je beter op zoek naar een ander model verwacht ik. Het zou ook nog kunnen dat deze gewoon defect is natuurlijk, dus een tweede van hetzelfde model proberen kan misschien ook geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
https://drop.com/buy/deko...r-pads-for-sony-wh1000xm2

Heb deze net binnen, de suède variant. Een stuk zachter qua gevoel, maar ze zijn ook beter gevuld. Denk dat ik deze makkelijker lang op kan houden en het met warm weer minder zweet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Al het bovenstaande maakt het bezig zijn met audio wel gaaf! Ondanks ik nu even tevreden ben met wat ik heb zie ik alweer genoeg kansen om wat anders uit te proberen in de toekomst.

Na een week gebruik durf ik wel te stellen dat het geluid van mijn Sundara 'een stapje hoger' qua kwaliteit ten opzichte van mijn twee andere koptelefoons. Vooral de weergave van het laag is opvallend goed. Niet overdreven maar wel heel accuraat en niet-rommelig. Vooral elektronische muziek profiteert daar enorm van. En ik heb nog een hoop muziek dat ik nog even wil uitproberen hiermee.

Hij heeft wel aardig wat uitgangsvermogen nodig, denk dat er nog wel meer uit te halen valt met een dedicated koptelefoonversterker. Dat zal denk ik mijn volgende audio aankoop worden.

Ohja ik had tegelijkertijd per ongeluk ook de Sony WH1000XM3 geshopt. Vooral voor gebruik in huis waar ik rond wil kunnen lopen. Het geluid is lang niet zo goed als mijn andere koptelefoons maar voor het mobiele gebruik wel prima. Ik was wel echt verbaasd over de kwaliteit van de noise canceling. Heb daar een jaar of 10 geleden al eens ervaring mee gehad met de Sennheiser PXC 450 maar de ontwikkeling heeft duidelijk niet stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
Ik wist niet waar deze topic onder viel.

Ik heb de Sony MDR-1A en mijn kabel is twee maanden geleden kapot gegaan.
Ik schrok van de absurde hoge kabel prijzen! Op Grandado kocht ik een goedkopere kabel die geschikt is voor de volgende merken en types:

POYATU Voor Sony MDR-Z1000 7520X10X920 Xb900 ZX770BN 1RNC 1RBT ZX700 ZX750DC NC50 NC600D HDR-MV1 NC500d MDR 1R 10R 1A AUX kabel × 1

Het nieuwe kabeltje past niet! Mijn type merk staat gewoon toch tussen?
1a aux

EDIT:

Ik heb nu deze op het oog. Die 3.5 mm plug ziet er dik uit. Ik gebruik hem voor mijn Ipod. past die erop?

[ Voor 36% gewijzigd door noud op 25-06-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 09:27

B64

@noud even aankaarten bij Grandado dan... De plug is volgens mij standaard 3.5mm, maar hij kan er waarschijnlijk niet ver genoeg in omdat Sony een sneaky smaller stukje aan het plastic gedeelte heeft gemaakt (zoals je hier kunt zien). Dat zorgt ervoor dat je dus niet zomaar iedere willekeurige 3rd party kabel kunt gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Misschien kan hier iemand mij een duw in de juiste richting geven...

Aanvankelijk was ik aan het shoppen voor een gaming headset, want microfoon nodig. Toen dacht ik tja ik heb nog de 11 jaar oude Stanton DJ Pro 2000, een standalone microfoon kan ook... Toen een nog wat helderder moment, waarom niet een noise cancelling headset. Daarmee werden de doelen:
1. Alle pc audio beluisteren.
2. Multiplayer gamen (game geluid afspelen, spraak via microfoon naar de pc sturen).
3. Gebruiken tijdens het reizen.
4. Met mate: audiogesprekken op telefoon
5. Belangrijk: Noise cancelling in alle bovenstaande situaties.

Na uren lezen bij de Bose NC700 uitgekomen. Maar wat kom ik nu allemaal tegen op internet: mensen die de headset niet met Windows aan de gang krijgen of zeer slecht geluid hebben of de microfoon werkt niet of de microfoon werkt wel maar de afgespeelde geluidskwaliteit is zeer slecht.

Het lijkt er op dat je alle dure headsets gewoon niet met de pc kan gebruiken? 8)7

Misschien wel dezelfde vraag als @bdw80 stelt in bdw80 in "Het grote Headphones topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdw80
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 16:32
Saturnus schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:39:
Misschien kan hier iemand mij een duw in de juiste richting geven...

Aanvankelijk was ik aan het shoppen voor een gaming headset, want microfoon nodig. Toen dacht ik tja ik heb nog de 11 jaar oude Stanton DJ Pro 2000, een standalone microfoon kan ook... Toen een nog wat helderder moment, waarom niet een noise cancelling headset. Daarmee werden de doelen:
1. Alle pc audio beluisteren.
2. Multiplayer gamen (game geluid afspelen, spraak via microfoon naar de pc sturen).
3. Gebruiken tijdens het reizen.
4. Met mate: audiogesprekken op telefoon
5. Belangrijk: Noise cancelling in alle bovenstaande situaties.

Na uren lezen bij de Bose NC700 uitgekomen. Maar wat kom ik nu allemaal tegen op internet: mensen die de headset niet met Windows aan de gang krijgen of zeer slecht geluid hebben of de microfoon werkt niet of de microfoon werkt wel maar de afgespeelde geluidskwaliteit is zeer slecht.

Het lijkt er op dat je zo'n dure headset gewoon niet met de pc kan gebruiken? 8)7

Misschien wel dezelfde vraag als @bdw80 stelt in bdw80 in "Het grote Headphones topic"
Tot nu toe 1 exemplaar gevonden, maar iets te duur naar mijn smaak:

https://www.audeze.com/co...eadphones/products/mobius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
bdw80 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:15:
[...]

Tot nu toe 1 exemplaar gevonden, maar iets te duur naar mijn smaak:

https://www.audeze.com/co...eadphones/products/mobius
Had daar ANC ingezeten dan had ik het best willen doen met het plan er weer 11 jaar mee te doen.

Mijn overweging nu is om die Bose NC 700 gewoon te kopen en te zien of het wat is, anders terugsturen. Maar dan mogen ze eerst een firmware uitbrengen zodat het ding überhaupt werkt zoals het voorheen deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Mijn overweging nu is om die Bose NC 700 gewoon te kopen en te zien of het wat is, anders terugsturen.
En uiteindelijk gekocht? Tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
Waarom niet de XM3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb momenteel een Pioneer HDJ-1500, ooit gekocht tijdens mijn house muziek periode. Wat mij betreft fantastisch geluid. Nu luister ik de laatste jaren meer Pink Floyd, Roger Waters, Dire Straits, Ben Howard, Johnny Cash en dat soort oudere muziek.

Onderhand vraag ik me toch af of ik voor zo'n 200 euro niet merkbaar beter geluid heb? Ik luister wel gewoon via Spotify dus misschien zit daar de bottle neck van kwaliteit al. Heeft iemand advies voor mij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Spotify Premium is echt voldoende om te kunnen genieten van een betere koptelefoon. Iedereen die je iets anders vertelt moet eens proberen een ABX-test door te komen.

Advies:
Bepaal wat je zoekt in een koptelefoon. Open of gesloten is de eerste keuze die je mag maken, wat dat betreft. Over-ear of on-ear is dan de volgende.
Voor €130,- tot €200,- zijn wel leuke modellen te vinden, een heel aantal daarvan is hier de afgelopen maanden wel langs gekomen. En als je tweedehands okay vindt, dan kun je af en toe een prima deal scoren bij Vraag & Aanbod hier (weet ik uit ervaring :P).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is mooi, Spotify vind ik namelijk ideaal. :)

Ik had het wat meer moeten toelichten maar ik wil gaan voor een gesloten over-ear. Gesloten is de voorkeur, maar hoeft niet perse.

Het valt me op dat er in V&A echt heel goed geprijsde Sony WH-1000XM3's staan inclusief garantie van Hifi Klubben. Ik begrijp dat dat toch wel echt een fantastische koptelefoon is. Ik ben bij zo'n fancy model bang dat ik vooral betaal voor design, noise cancelling en draadloos terwijl ik in feite alleen maar geef om de geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:32
Voor geluidskwaliteit kan je veel beter de Beyerdynamic DT770 nemen, zoals de 80 Ohm variant. Die klinkt stukken beter (o.a.heerlijke sub-bass die de Sony niet heeft) dan de Sony en is mega robuust. De Sony is veel kwestbaarder. En het scheelt je wat geld.
Qua Spotify premium: dat is idd meer dan prima. Wat veel meer verschil maakt is of je een Remaster of de originele opname hebt van een album. Remasters bevatten nl meer compressie waardoor de opname harder klinkt maar ook minder emotie bevat (het volumeverschil tussen harde en zachte passages is kleiner bij hoge compressie).
Spotify heeft helaas relatief veel remasters. Bij bv Qobuz zitten veel meer originele albums, maar die is ook meer gericht op Jazz en klassiek.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dekker op 08-07-2020 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Er zijn ook voldoende remasters die beter gemixed zijn dan de oude versies, zo snel daar geen conclusies aan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spides89
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 22:31
Goedemorgen!

Ik zit even met een dilemma. Ik heb de afgelopen jaren met veel plezier gebruik gemaakt van een JBL E50 BT. Die heb ik toen opgepikt voor 100 euro. Deze kop telefoon was uitgerust met 50 mm drivers en klonk vooral laag erg mooi. Maar door mijn eigen toe doen ( Iets met draad te kort ) is de kop telefoon overleden..

Afgelopen week heb ik in een winkel verschillende apparaten geprobeerd. Deze kosten allemaal rond de 100 / 110 euro. Deze heb ik via bluetooth geprobeerd en daarbij kwam de JBL E65BTNC het dichtst in de buurt van wat ik had.

Maar nu ik deze kop telefoon bedraad op mijn mac aansluit valt het vooral qua laag best wel tegen. Nu weet ik dat deze kop telefoon 40 mm drivers heeft. Maar bijna alle jbl kop telefoons lijken tegenwoordig 40 mm te hanteren. Enkel een modelletje vanaf 200 euro heeft 50 mm.

Hoe gebruik je je kop telefoon?

- Apple Mac mini 2011
- Bedraad:
- Bronnen: Spotify, Youtube
- Genre: Voornamelijk hardstyle

Hebben jullie misschien tips hoe ik de audio kan verbeteren? Misschien een losse versterker? Of voldoet deze kop telefoon gewoon niet?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
Dat zit hem in het bedraad aansluiten: de versterking en interne toonregeling van de koptelefoon zelf wordt omzeilt en komt vanuit je apple. De meeste van deze bluetooth koptelefoons hebben interne dsp (toonregeling zeg maar) bij draadloos gebruik, dat is denk ik het voornaamste verschil wat je hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:23
Ik wil mijn audio game uppen en zodoende probeer ik mezelf te verdiepen in DACs, Amps en headphones. Op basis van die tool van Audio Science Reviews heb ik de Topping DX3 Pro V2 uitgezocht. €219,-. Ik zat eerst naar die Fiio K5 Pro te kijken maar als ik dan testresultaten bekijk lijken mij die 4 tientjes meer het zeker waard.

Anyway, mijn algemene budget is €400-450,-. Dat zou betekenen dat ik nog zo'n €230,- overhoud voor headphones en daar heb ik wel wat hulp bij nodig want ik heb gewoon geen idee hoe dit aan te pakken. Ik woon in Vlissingen en hier in de buurt is geen echte hifi winkel. Testen zit er dus niet echt in.

Ik gebruik het vooral voor games (RPGs / strategy) en muziek. Als ik mijn geluidsvoorkeuren moet omschrijven dan hou ik van een stevige bas maar heb ik een hekel aan subwoofer bas. Ik hou er van als details duidelijk zijn doch niet overdreven.

Maar goed, ik heb dus geen flauw hoe nu op zoek te moeten en zou daar best wel graag wat tips voor willen ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenNietDoen op 10-07-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Laatst online: 08-08 17:12
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:25:
Ik wil mijn audio game uppen en zodoende probeer ik mezelf te verdiepen in DACs, Amps en headphones. Op basis van die tool van Audio Science Reviews heb ik de Topping DX3 Pro V2 uitgezocht. €219,-. Ik zat eerst naar die Fiio K5 Pro te kijken maar als ik dan testresultaten bekijk lijken mij die 4 tientjes meer het zeker waard.

Anyway, mijn algemene budget is €400-450,-. Dat zou betekenen dat ik nog zo'n €230,- overhoud voor headphones en daar heb ik wel wat hulp bij nodig want ik heb gewoon geen idee hoe dit aan te pakken. Ik woon in Vlissingen en hier in de buurt is geen echte hifi winkel. Testen zit er dus niet echt in.

Ik gebruik het vooral voor games (RPGs / strategy) en muziek. Als ik mijn geluidsvoorkeuren moet omschrijven dan hou ik van een stevige bas maar heb ik een hekel aan subwoofer bas. Ik hou er van als details duidelijk zijn doch niet overdreven.

Maar goed, ik heb dus geen flauw hoe nu op zoek te moeten en zou daar best wel graag wat tips voor willen ontvangen.
Wat heb je nu en wat vind je daar van?

Klinkt alsof een audeze mobius perfect voor je is. Stevige bas is mogelijk met de ‘warm’ preset. Maar neutral klinkt ook al goed. De bas is erg diep, stevig en gedetailleerd. De hele presentatie van het geluid is ontzettend goed. Je hebt ook meteen een redelijke microfoon. Dat alles via usb a of usb-c en als je soms makkelijk wil ook bluetooth.
De koptelefoon heeft een soort ‘surround’ functie welke ik zelf niet gebruik, last het je niet afschrikken, want de audio kwaliteit is prima.

Verder vind ik 1:1 uitgeven aan koptelefoon en dac/amp niet logisch. Je krijgt veel meer waar voor je geld met een goedkope dac/amp en goede headphone. Er is vast al iets betere voor rond de €100, maar de fiio q5 + sennheiser hd660s is een goede combi. Alleen mogelijk niet genoeg bass voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Heilige Kaas schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:50:
[...]
Wat heb je nu en wat vind je daar van?
Ik heb sinds 10-11 jaar een Sennheiser RS180. Op zich was ik daar erg tevreden over t.o.v. "gaming" headsets. Anderzijds, ik wist ook niet beter. Die RS180 is een wireless headphone en dus vind er in het zendstation een signaalconversie plaats van analoog naar radiosignaal? en in de headphone zelf omgekeerd. Deze week probeer ik dus te leren of die conversie ook een impact heeft op de geluidskwaliteit. Het is een extra stap in de ketting.

In de eerste 6 jaren dat ik die Sennheiser had had ik altijd een dedicated geluidskaart, Creative, omdat ik het onboard in die tijden niet te pruimen vond. Ik vind mezelf geen audiophile maar ik zit wel ergens tussen "het boeit me niet", "ik hoor het niet/amper" en Audiophile in. 4 jaar geleden kwam er een Asus Maximus mobo in en die had een ESS Sabre dac. Toen kwam er opeens veel meer power/volume en kwaliteit uit mijn headphones. Dat was het moment dat ik al zoiets had van ah, er is meer.

Sinds begin dit jaar heb ik een nieuwe build met een gewone onboard geluidskaart en het is "ok". Dan beginnen de irritaties want ik had beter, er is meer te halen. Zodoende recent meer en meer zitten inlezen op DACs, AMPs, combos en headphones.

In mijn geval denk ik dat er 2 factoren zijn. Ten eerste mijn source, daar moet een DAC komen. Ten tweede is het misschien maar eens tijd om mijn RS180 te vervangen. Zodoende neem ik ook meteen die extra conversiestap ertussen uit.
[...]
Klinkt alsof een audeze mobius perfect voor je is. Stevige bas is mogelijk met de ‘warm’ preset. Maar neutral klinkt ook al goed. De bas is erg diep, stevig en gedetailleerd. De hele presentatie van het geluid is ontzettend goed. Je hebt ook meteen een redelijke microfoon. Dat alles via usb a of usb-c en als je soms makkelijk wil ook bluetooth.
De koptelefoon heeft een soort ‘surround’ functie welke ik zelf niet gebruik, last het je niet afschrikken, want de audio kwaliteit is prima.
Ik denk dat ik liever voor een meer dedicated headphone ga. Ik gebruik een Blue Yeti als desktop mic. Daarnaast heb ik voor het mobiele een Sennheiser Momentum inear.
[...]
Verder vind ik 1:1 uitgeven aan koptelefoon en dac/amp niet logisch. Je krijgt veel meer waar voor je geld met een goedkope dac/amp en goede headphone. Er is vast al iets betere voor rond de €100, maar de fiio q5 + sennheiser hd660s is een goede combi. Alleen mogelijk niet genoeg bass voor jou.
Je benoemde net ook al bass maar ik ben niet zo bass gek hoor als dat misschien overkwam. Ik denk eigenlijk dat ik mijn uitleg moet omdraaien: wat ik belangrijk vind is geen overdreven bass. Ik vind een goede bass belangrijk maar net zo belangrijk als mid en high. Ik vind nadreunen/natrillen niks. Ik heb ook een gruwelijke hekel aan subwoofers. Het effect van dat soort overdreven bass is dat je al snel de details van de rest van een muziekstuk niet meer opmerkt.

Mijn budget is €450,- en daar moet toch wel iets voor te doen zijn. Ik benoemde die Topping DX3 Pro V2 wel, maar puur omdat ik uit reviews haalde dat die toch wel zeer goed getest is. Maar goed, de Fiio K5 Pro lijkt mij ook een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-09 18:54
PdeBie schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:23:
Sinds vandaag mijn BD DT 770 Pro 250Ohm binnen. Gekocht op basis van alle reviews en ze hebben niet gelogen! Super comfortabel en het geluid is echt netjes. Wordt aangestuurd door mijn Fiio K3 DAC/AMP op mijn PC.
Is de 250 ohms niet te veel gevraagd voor de K3? Je zou verwachten dat hij de bas niet zou trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:01
@kornelisjann ik ervaar geen problemen met de bass. Bij jazz klinkt het loepzuiver en voel je elke snaar aanslag en bij hardere stijlen hoeft het volume niet super hoog om weggeblazen te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Net voor het weekend had ik een Ifi Zen besteld. Maar bij het testen viel het tegen. Ik moest het volume bijna voluit draaien om er iets uit te persen op mijn Sennheiser RS180. Zodoende ook teruggestuurd.

Vandaag mijn Fiio K5 Pro ontvangen. Allemachtig wat een massive upgrade t.o.v. onboard. Wat een power en sound komt hier uit :9~

Echter om ook te kijken of en wat voor factor die Sennheiser RS180 speelt heb ik ook vandaag een Philips X2HR ontvangen. Lastig te omschrijven maar de RS180 klinkt beter in het hogere mid, maar wordt in het laag en lagere mid overklast. High klinkt over het algemeen op de Sennheiser iets beter. Maar gevoelsmatig valt er veel te zeggen, de X2HR voelt als een ervaring, alsof ik in een sportauto zit en je 120 over de snelweg gaat, je voelt dat er nog zoveel meer in zit.

Al met al heel gelukkig met mijn upgrades :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoLock
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-11-2021
Ik weet niet of het de juiste plek is maar ik heb afgelopen week een JBL Live 650 BT NC gekocht voor thuis gebruik. In deze tijd werk ik veel thuis en ik wilde graag een goede koptelefoon om Spotify te luisteren maar ook te kunnen bellen via bijvoorbeeld Microsoft Teams. Daarnaast wat minder afleiding van het thuisfront :).

Nu heb ik hem in gebruik genomen, koptelefoon is prima, ben geen "audiofiel" maar het geluid wat eruit komt is top,de Noise Cancelling is ook een verademing, je voelt je echt afgesloten van de buitenwereld. Echter zit ik met één probleem, bellen via Teams. Als ik bel via Teams met alleen bluetooth dan kan de tegenpartij mij amper verstaan en ik de tegenpartij vaak ook niet. Als ik vervolgens de audio omzet naar de stereo hoofdtelefoon (i.p.v. Handsfree Audio) en de microfoon omzet naar de microfoon van de laptop werkt het wel prima. Uiteraard is dit niet waarvoor ik de headset heb gekocht. Nu moet ik nog dichtbij de laptop blijven tijdens het bellen en is het principe van een draadloze koptelefoon voor de helft verdwenen.

Zijn er hier mensen die hetzelfde ervaren en wellicht een oplossing hebben. Anders moet ik maar kijken of ik hem nog kan terugsturen misschien en toch maar gaan voor bijvoorbeeld de Sony WH-1000XM3 want die werkt volgens mij wel naadloos met Microsoft Teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatmo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45
Even nagekeken op een site die ik regelmatig in het oog hou. :Y)

https://www.rtings.com/headphones/reviews/jbl/live-650-btnc-wireless

Daar staat inderdaad dat de micro één van de negatieve punten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, de microfoon is bij veel van die koptelefoons een minpunt. Ze zijn dan ook niet primair gemaakt voor die functie.

Ik gebruik nu gewoon een goede webcam, en gebruik mijn ANC koptelefoon(s) voor genieten van audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het geluid van de microfoon van mijn dali io-6 schijn prima te zijn (n=3, en n>15 geen klachten), maar ik moet het maar eens opnemen om zelf een oordeel te vellen. Ik zou eventueel nog een Olympus LS-P4 recorder als microfoon kunnen gebruiken geloof ik, maar ga ik sowieso niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelf heb ik mijn Sennheiser HD570 Symphonics bovengehaald, en eindelijk ben ik er uit wat er aan scheelt.... buiten dat de hoofdband pijn doet omdat het schuim helemaal verdwenen is:
Driver (mis)match.

In een bass->treble sweep, zou het geluid heel de tijd mooi centraal moeten blijven. Van 120Hz tot een 12KHz gaat de test; Ik constateer echter dat pas nét voor het midden, het geluid van rechtsboven mijn oren, naar een centraal punt verschuift.

Kan dit nou door het ouder worden dat deze twee drivers tov elkaar zo sterk beginnen te mismatchen ?
Zoveel zorg voor gedragen, en dan dit :-(

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mizitras schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:18:
Zelf heb ik mijn Sennheiser HD570 Symphonics bovengehaald, en eindelijk ben ik er uit wat er aan scheelt.... buiten dat de hoofdband pijn doet omdat het schuim helemaal verdwenen is:
Driver (mis)match.

In een bass->treble sweep, zou het geluid heel de tijd mooi centraal moeten blijven. Van 120Hz tot een 12KHz gaat de test; Ik constateer echter dat pas nét voor het midden, het geluid van rechtsboven mijn oren, naar een centraal punt verschuift.

Kan dit nou door het ouder worden dat deze twee drivers tov elkaar zo sterk beginnen te mismatchen ?
Zoveel zorg voor gedragen, en dan dit :-(
Het lijkt mij niet heel waarschijnlijk dat de drivers een mismatch ontwikkelen.
Het zouden de oorkussens kunnen zijn, als die ongelijk slijten/zachter worden kunnen er klankverschillen ontstaan.

Waarschijnlijk is het echter je gehoor: Mensen zijn zelden of nooit perfect symmetrisch, en kleine afwijkingen in bijv de diameter van je gehoorgangen , vorm van je oorschelpen of gezicht. (Ivm met pasvorm/seal) hebben een behoorlijke invloed op het geluid.
Ook de natuurlijke achteruitgang van het gehoor door veroudering verloopt vrijwel nooit symmetrisch.
Als je dit soort tests gaat doen hoor je eigenlijk vrijwel altijd dat het geluid op sommige frequenties een beetje naar 1 kant kan trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2020 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dekker
Het is makkelijk te checken door de koptelefoon verkeerd om op te doen.
Is de shift nog in dezelfde richting dan zijn het je eigen oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:17
Ha, ik kreeg een berichtje van @FeaR dat er een nieuw deel van dit topic nodig is. Zijn er mensen die zich zeer geroepen voelen om een nieuw deel te maken en de TS aan te vullen? Zo niet - dan maak ik zelf een nieuw deel aan en kan ik later eventueel mensen toevoegen als ze de TS willen aanvullen / updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:44:
[...]

Het lijkt mij niet heel waarschijnlijk dat de drivers een mismatch ontwikkelen.
Het zouden de oorkussens kunnen zijn, als die ongelijk slijten/zachter worden kunnen er klankverschillen ontstaan.

Waarschijnlijk is het echter je gehoor: Mensen zijn zelden of nooit perfect symmetrisch, en kleine afwijkingen in bijv de diameter van je gehoorgangen , vorm van je oorschelpen of gezicht. (Ivm met pasvorm/seal) hebben een behoorlijke invloed op het geluid.
Ook de natuurlijke achteruitgang van het gehoor door veroudering verloopt vrijwel nooit symmetrisch.
Als je dit soort tests gaat doen hoor je eigenlijk vrijwel altijd dat het geluid op sommige frequenties een beetje naar 1 kant kan trekken.
Ik draai de hoofdtelefoon om, en het komt nu van de andere kant. "Sommige frequenties" en "een beetje" zijn helaas understatements :-(
De mousse tegen de drivers is versleten en ook weg aan beiden kanten.

Ik kan niets inspelen/inbranden om te corrigeren zeker ? :-/

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mizitras schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:30:
[...]

Ik draai de hoofdtelefoon om, en het komt nu van de andere kant. "Sommige frequenties" en "een beetje" zijn helaas understatements :-(
De mousse tegen de drivers is versleten en ook weg aan beiden kanten.

Ik kan niets inspelen/inbranden om te corrigeren zeker ? :-/
Nee , als er echt schuim of andere onderdelen verteerd zijn krijg je dat niet meer helemaal goed zonder de betreffende onderdelen te vervangen. Aangezien het een Sennheiser is zou het zomaar kunnen dat je alle onderdelen los kan bestellen,maar of dit de moeite waard is...

Ik ben niet bekend met de Sennheiser in kwestie, maar als er overal half verteerd schuim op- en in zit zou je kunnen proberen dit netjes te verwijderen.
Het schuim wat bij veel Sennheisers de buitenkant van de drivers bedekt is vaak een deel van de oorkussens, als dit helemaal verkruimelt kan het in de hoofdtelefoon terecht komen en de beweging van de drivers belemmeren.
Als de kanaalongelijkheid weg is als je alle schuimresten verwijderd hebt zou het misschien de moeite waard kunnen zijn om nieuwe oorkussens te bestellen en eventueel nieuw schuim voor binnenin de hoofdtelefoon.

Dat gezegd hebbende: Ik vind Sennheiser vaak aan de dure kant met hun oorkussens etc. (Zeker gezien de geleverde kwaliteit, ze gebruiken al sinds jaar en dag erg goedkoop schuim)
Voor een paar tientjes meer bespaar je jezelf het gedoe en heb je iets nieuws...

Edit; Ik heb even snel gekeken en meen te zien dat de hd 570 een enkele kabel-invoer heeft, dat kan een andere potentiele bron van kanaalongelijkheid zijn, als de interne kabel van de ene naar de andere oorschelp geoxideerd is of geen goed contact meer maakt.
Dit al bekeken? http://blog.jan.hebnes.dk...ser-hd570-for-repair.html

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2020 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Na nu een tijdje naar de Audeze LCD-2C's geluisterd te hebben, heeft deze inmiddels zijn eigen kabeltje ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJNlC0EFzgV8oRmKJDeZv3M-2XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6QbKLnC2IEAtSK5WbtKcBE5.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik de collectie weer even opruimen. Ik heb over en weer wat naar de Hifiman HE-4XX en de Audeze LCD-2C's geluisterd. De Hifiman is nog steeds een ontzettend lekkere koptelefoon, maar ik kan voor mezelf geen reden vinden om 'm in huis te houden. De Audeze is net even beter, wat ook wel mag voor het verschil in prijs natuurlijk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-09 10:40
Sinds een paar dagen heb ik de Sony WH-1000XM3.
Wat me opvalt is dat als ik noise-cancelling activeer, ik een soort ruis hoor. Is dit normaal? Het lijkt alsof dat het 'anti-geluid' is. Het is zowel als ik thuis ben, als wanneer ik in de trein zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik quote mezelf maar even want het drama gaat maar door. Na de firmware en app problemen zijn we er namelijk nog niet: vandaag is de Bose uit het niets overleden. Niet tijdens een firmware update. Gewoon plots defect.

Het ledje knippert bij het inschakelen snel rood/wit en vervolgens gaat hij uit.

Na het invoeren van het serienummer op de Bose site kreeg ik meteen kosteloos een nieuwe (de oude moet eerst terug) aangeboden. Mijn beschrijving van het probleem werd niet eens gecontroleerd. Ik ben dus niet de enige. Ik tel ook een 18 pagina's tellend topic op het Bose forum.

Nooit meer Bose.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 23:01
diedbase schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:13:
Sinds een paar dagen heb ik de Sony WH-1000XM3.
Wat me opvalt is dat als ik noise-cancelling activeer, ik een soort ruis hoor. Is dit normaal? Het lijkt alsof dat het 'anti-geluid' is. Het is zowel als ik thuis ben, als wanneer ik in de trein zit.
Normaal, tenminste het viel mij ook op toen ik hem net had. Natuurlijk niet hoorbaar als ik iets af speel dus voor mij geen probleem. Wel een probleem is dat je onverstaanbaar bent als je belt omdat de wind ook mee versterkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:12:
Na nu een tijdje naar de Audeze LCD-2C's geluisterd te hebben, heeft deze inmiddels zijn eigen kabeltje ontvangen:
[Afbeelding]
Dat kabeltje is zeer gaaf!
SmooK schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:02:
[...]

Normaal, tenminste het viel mij ook op toen ik hem net had. Natuurlijk niet hoorbaar als ik iets af speel dus voor mij geen probleem. Wel een probleem is dat je onverstaanbaar bent als je belt omdat de wind ook mee versterkt wordt.
Dat is inderdaad normaal. Hebben al deze koptelefoons in een bepaalde mate.

Ik heb bij mijn Hifiman toch wel wat gemengde gevoelens. Het draagcomfort vind ik niet goed genoeg. Gelukkig heb ik niet zo veel last van het kabeltje of het feit dat die aan beide oorschelpen zit maar wel van een clamp die zeker na langere sessies oncomfortabel begint te worden. Het feit dat ik een bril draag zal vast niet meehelpen.

Het geluid is echter nog steeds heerlijk! Met dat andere kabeltje kon ik hem ook simpelweg op STX 2 aansluiten wat ik gelijk even heb geprobeerd. Ik had het gevoel dat het geluid toch niet zo goed was als uit mijn Focusrite Solo. Een paar keer heen en weer geplugd met verschillende soorten muziek en geconcludeerd dat die Asus toch niet zo goed is als ik dacht. Tevens denk ik dat als een simpele Focusrite die vooral gemaakt is voor opnames al een kwaliteitsboost kan geven een dedicaded amp waarschijnlijk een mooie upgrade vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
@Albinosaurus Bedoel je een Essence STX2 PC audiokaart? Die heeft namelijm 10 Ohm uitgangsweerstanden op de hoofdtelefoonaansluiting. Een hoofdtelefoon onder de 80 Ohm (liefts een factor 8 of hoger) zal een nadeel ondervinden met de dempingsfactor. Ik heb deze kaart in het verleden gehad en die weerstanden overgesoldeerd. Het geluid van mijn toenmalige Philips X1 werd er een stuk aangenamer van met minder vervorming in het laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
WNT schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:00:
[...]

En uiteindelijk gekocht? Tevreden?
Kreeg geen notificatie voor de quote zonder gebruikersnaam er in.
Niet gekocht, zat eigenlijk te hopen dat iemand met een gouden reactie kwam (op Saturnus in "Het grote Headphones topic").
Zojuist even op Bose Community gekeken en ze hebben die laatste firmware gepauzeerd. Wat dat betreft is er iets aan hoop...
Na het bekijken van behoorlijk wat reviews verwacht ik dat de NC 700 mij beter zal bevallen. De XM3 is natuurlijk wel aanzienlijk goedkoper, maar als er weer 10 jaar mee gedaan kan worden maakt die extra +30% mij niet zoveel uit.

Maarja, wat schiet ik er eigenlijk mee op... Zowel met de NC 700 als XM3 haal ik een koptelefoon in huis die met normale computer zo goed als onbruikbaar lijkt, en dat is wel het primaire gebruiksdoel. Maar hey, dat testen en terugsturen kan natuurlijk nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom is de XM3 onbruikbaar met de computer? Ik doe dat vaak zat met mijn Surface pro met treinreizen en op het werk voor Spotify. Het enige nadeel is dat je de codec niet kunt selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:11:
Waarom is de XM3 onbruikbaar met de computer? Ik doe dat vaak zat met mijn Surface pro met treinreizen en op het werk voor Spotify. Het enige nadeel is dat je de codec niet kunt selecteren.
Wat ik gelezen heb is dat er twee opties zijn:
1. Koptelefoon mode, draadloos of met snoer, hoge kwaliteit, geen microfoon.
2. Communicatie mode, draadloos, slechte kwaliteit, wel microfoon.

Daardoor niet te gebruiken tijdens het gamen als headset (communicatie) waarbij kwaliteit wel van belang is.

Dat was in ieder geval voor de NC 700 zo en kan mij niet herinneren gevonden te hebben dat de XM3 dit wel kan, anders had ik die besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Saturnus schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 22:50:
Daardoor niet te gebruiken tijdens het gamen als headset (communicatie) waarbij kwaliteit wel van belang is.
Tja, gaming headsets zijn nu eenmaal een heel andere klasse dan de ANC reis/muziek types als de XM3/Bose NC700 etc. Daar zou ik echt twee aparte koptelefoons voor nemen, anders zul je altijd mindere compromissen krijgen.

"Jack of all trades, master of none".

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 30-07-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:00:
[...]

Tja, gaming headsets zijn nu eenmaal een heel andere klasse dan de ANC reis/muziek types als de XM3/Bose NC700 etc. Daar zou ik echt twee aparte koptelefoons voor nemen, anders zul je altijd mindere compromissen krijgen.

"Jack of all trades, master of none".
Bedoel je die zaken die ik al opnoemde of nog meer dan dat?
Als in, is een dure noise cancelling headphone (XM3/NC700) plus een losse (goedkope) microfoon dan wel een oplossing of speelt er nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinosaurus
  • Niet online
M-spec schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:46:
@Albinosaurus Bedoel je een Essence STX2 PC audiokaart? Die heeft namelijm 10 Ohm uitgangsweerstanden op de hoofdtelefoonaansluiting. Een hoofdtelefoon onder de 80 Ohm (liefts een factor 8 of hoger) zal een nadeel ondervinden met de dempingsfactor. Ik heb deze kaart in het verleden gehad en die weerstanden overgesoldeerd. Het geluid van mijn toenmalige Philips X1 werd er een stuk aangenamer van met minder vervorming in het laag.
Yes die inderdaad! Thanks voor de heads up, ik ga zeker ff kijken of ik dit kan (laten) fixen. Scheelt het overigens als de gain voluit wordt gezet in plaats van een impedantie match? Wat dat betreft heb ik nog wel wat ruimte over.
Gevaarlijk dit. Wil shoppen... Nee ik doe het... (nog?).... Niet :D
Saturnus schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:29:
[...]

Bedoel je die zaken die ik al opnoemde of nog meer dan dat?
Als in, is een dure noise cancelling headphone (XM3/NC700) plus een losse (goedkope) microfoon dan wel een oplossing of speelt er nog meer?
Het hangt er ook van af wat je wil qua gebruiksgemak, geluidskwaliteit en flexibiliteit.

Voor de prijs van deze NC koptelefoons kan je een betere niet-NC koptelefoon kopen plus een versterker waardoor je aardig omhoog gaat in geluidskwaliteit. Iets dat deze draadloze koptelefoons nooit gaan halen.

Het gebruiksgemak van een draadloze koptelefoon kan een factor voor je zijn, dan is een Bluetooth verbinding naar je pc op de 'audio' mode een prima oplossing met deze koptelefoons. En tevens kan je de koptelefoon ook eens een keertje meenemen om in de trein of een vliegtuig op je telefoon/tablet/laptop wat te luisteren.

Een losse microfoon zou ik in alle situaties wel aanraden eigenlijk, dat geeft je volop de ruimte om een koptelefoon te kiezen die specifiek is gemaakt voor een goede geluidsweergave. Alles in 1-oplossingen qua headsets zijn imho altijd wel een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Albinosaurus schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:01:
[...]

Yes die inderdaad! Thanks voor de heads up, ik ga zeker ff kijken of ik dit kan (laten) fixen. Scheelt het overigens als de gain voluit wordt gezet in plaats van een impedantie match? Wat dat betreft heb ik nog wel wat ruimte over.
Gain zal daarvoor geen verschil maken. Een andere optie is om er een aparte versterker achter te plaatsen zoals een JDS Atom oid en de kaart alleen als DAC te gebruiken. Een STX is vanwege de extra gain stage vooral gemaakt voor een 300 Ohm Sennheiser e.d. waarbij 10 Ohm uitgangs impedantie geen hoorbare invloed meer heeft.

Hier nog een stukje met wat uitleg:
The headphone out on the Essence has approximately 10 Ohms of output impedance. So it will not provide sufficient damping for low impedance headphones. The driver movement may not be well controlled, leading to muddied sound. The signal will get through, but the driver won't be controlled accurately enough to maximize quality.

However, the Essence in particular was designed to drive high-impedance headphones and was designed before the current surge in popularity of orthodynamic/planar headphones really took off. So the design was totally sensible given the shape of the market at the time. A higher percentage of mid/high end headphones had higher impedance, meaning low output impedance wasn't as critical. That's since changed a bit, but the Essence still pairs very well with high impedance cans.

Pagina: 1 ... 106 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is echt bedoeld voor headphones voor studio / thuisgebruik.

Geen "dopjes/oortjes"! Naar dit topic voor dopjes/oortjes.