@ Supsooi: Ik heb sinds een week of drie de Grado SR60i in gebruik, naar volle tevredenheid. Te koop via Nederlandse dealers voor € 99. Met jouw budget kun je ook nog een modelletje of wat hoger. Ik zelf vond niet zoveel verschil in klank zitten tussen de SR60i en SR80i om het prijsverschil te rechtvaardigen, maar anderen zullen daar anders over denken. Wel raad ik je aan om de Grado's van tevoren te beluisteren, zodat je kunt vaststellen of een dergelijke hoofdtelefoon iets voor je is.
Ik gebruik mijn SR60i alleen thuis, in de avond, wanneer m'n eega al ligt te slapen. Omdat ik dan alleen in de woonkamer zit, is het bijgeluid vanwege de open constructie niet erg. Verder luister ik voornamelijk muziek en radio, weinig voor film of tv.
Even beknopt de pluspunten van de SR60i in mijn beleving:
- Goed draagbaar voor brildragers. Ik heb zelf een dik zwart kunststof montuur, gaat prima.
- Gek genoeg goed draagcomfort. Ik had vanwege het Spartaanse ontwerp verwacht dat er iets na een uur zou knellen, maar ik kan deze hoofdtelefoon echt makkelijk twee uur ophouden. Dat kon ik van m'n Sony MDR-CD350 die over m'n oren vielen, niet zeggen.
- Strakke bas. En dan bedoel ik ook echt strak: geen zwieberig, alles overheersend gedreun waar je na een kwartier al moe van wordt en die je muziekbeleving aantasten, maar herkenbare bassen die iets toevoegen aan het totale klankbeeld zonder te overheersen.
- Lekker simpel ontwerp. Je zou er desgewenst zelf aan kunnen klussen (zie alle Grado-mods op internet), maar zelfs al een paar andere oorkussens kunnen verschil maken. Zonder over al die mods in termen van goed of slecht te willen praten, je kunt in elk geval je Grado naar eigen smaak aanpassen.
- Pluspunt wat ook een beetje een nadeel is: mijn SR60i laat weinig heel van muziek in mp3-formaat. Het klinkt allemaal wat bekrompen, wat vlak. Dit had ik met m'n vorige hoofdtelefoon (Sony) niet, maar dat was geen uitblinker. De Grado pakt veel details die de Sony liet liggen, en voor MP3 lijkt mijn exemplaar te gedetailleerd. FLAC levert geen problemen op en CD's klinken gewoon prima. Ik moet dus gewoon van m'n mp3's af en originele cd's kopen. Who needs Buma/Stemra if you got Grado?
Verder is het allemaal persoonlijk. Luister gewoon zoveel mogelijk modellen en blijf bij wat jij lekker vindt klinken. Smaak en beleving is persoonlijk. Het feit dat ik een Grado fantastisch vind, wil nog niet zeggen dat jij dat ook zo ervaart. Succes met je zoektocht!
Groeten, Geoffrey