il_mostro schreef op donderdag 4 december 2014 @ 09:11:
[...]
Waarom zouden VLANs niet werken? Ik heb ook Vodafone Thuis (nieuwe variant) en heb de volgende situatie:
Draytek poort 1 (Internet) ---> Switch 1 poort 2 (VLAN ID 2)
Draytek poort 3 (IPTV) ---> Switch 1 poort 1 (VLAN ID 1)
Switch 1 poort 5 (trunk) ---> Switch 2 poort 5 (VLAN ID 1 en 2)
Switch 1 poort 3 --> Bovenverdieping met PC, Server, Printer (VLAN ID 2)
Switch 2 poort 1 --> Entone (VLAN ID 1)
Switch 2 poort 2,3,4 --> TV, Versterker, Raspberry Pi (VLAN ID 2)
Poort 1 op iedere switch is VLAN ID 1, hierover gaat het IPTV gedeelte.
Poort 5 op iedere switch is de trunk en deze tagged de pakketjes met het juiste VLAN ID
Alle overige poorten zitten op VLAN ID 2 en worden gebruikt voor internet.
Switch 1 staat in de meterkast, en switch 2 in de woonkamer, hiertussen loopt dus 1 kabel waarover zowel IPTV als internet gaan.
Als ik VLAN ID 1 en 2 omwissel, dan werkt alles ook, echter heb ik dan geen TV gids en uitzendinginformatie meer op de Entone. Verder gebruik ik voor de VLANs het 802.1Q protocol en heb hiervoor de Netgear GS105E-200PES switches in gebruik. Ik ben hierop gekomen middels deze pagina:
http://www.wanonzin.nl/2013/01/08/glasvezel-is-100-werkend/
Mijn excuses dat ik zo'n oud antwoord omhooghaal, maar ik was even nieuwsgierig of bovenstaande nog steeds werkt?
Ik heb 1 kabel lopen van de meterkast naar de woonkamer, dus wil met bovenstaande aan de slag (kerstvakantie, mooi project leek me

) Zelf ben ik voornemens om mijn Linksys WRT320N met DD-WRT te gaan inzetten als managed switch. Dit zodat ik ook mijn wireless network van boven kan uitbreiden naar beneden, en als het ware een roaming network krijg. De Linksys kan VLAN aan dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Zou een kwestie worden van een extra switch in de meterkast en dan de volgende setup:
Draytek poort 1 (Internet) ---> Switch 1 poort 2 (VLAN ID 2)
Draytek poort 3 (IPTV) ---> Switch 1 poort 1 (VLAN ID 1)
Switch 1 poort 5 (trunk) ---> Linksys poort 4 (VLAN ID 1 en 2)
Switch 1 poort 3 --> Apple Time Capsule (VLAN ID 2)
Linksys poort 1 --> Entone (VLAN ID 1)
Linksys poort 2, 3 --> PS4, Apple TV (VLAN ID 2)
WiFi van de Draytek 2132 staat al uit, hier gebruik ik de TC voor. Dat netwerk wil ik dus "klonen" naar de Linksys met de functie repeater bridge. Maar, gaat dat ook werken?