AMD CPU Overclock Topic #6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste
Acties:
  • 35.113 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 11:15

Fordox

00101010

als de software het doet ondersteund je bios het ook wel :P maar dan moet je alles handmatig instellen (multiplier, baseclock, voltage, andere multipliers, eventueel memory timings als deze gereset worden naar een te hoge waarde).
overklokken is iig niet iets waar je even mee speelt, er zit wel redelijk wat tijd in :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItWasntMe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-04-2024
Fordox schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:36:
als de software het doet ondersteund je bios het ook wel :P maar dan moet je alles handmatig instellen (multiplier, baseclock, voltage, andere multipliers, eventueel memory timings als deze gereset worden naar een te hoge waarde).
overklokken is iig niet iets waar je even mee speelt, er zit wel redelijk wat tijd in :)
Dan ga ik me er thuis eens wat meer in verdiepen :)

Waarom is het beter om via de BIOS te overclocken dan met AMD Overdrive? Want zoals me AutoClock slaat hij de multiplier niet automatisch op, hij onthoud je laatste succesvolle clock alleen.

Ik heb nu in ieder geval ingesteld dat bij t opstarten automatisch word geclocked naar 3.7 of is dat af te raden? :)

Moet wel zeggen dat ik erg benieuwd ben naar de max wat mijn processor aan kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

met dual boots en het windows laden gaat het overklokken dan een beetje effect hebben. als je nu linux draait heeft het natuurlijk geen nut.
en daarnaast heeft de bios ook veel overvoltage beveiligingen en die dingen om de overklok minder schadelijk te houden. via de software kan je moederbord niet zien of je systeem dood gaat of niet.

als je binnen de grenzen blijft, kan het natuurlijk wel en het is ook wel een vereiste bij subzero overclock sessies, want je kunt dan niet koud booten.

daarnaast heb je dan altijd een programma op je achtergrond draaien dat natuurlijk ram e.d. vreet. als het programma een keer crasht, crasht je systeem leuk mee.

in de bios is alles zoals dit in 1 keer goed te vermeiden en scheelt je een hoop gezeik. en je weet ook wat je doet ipv een beetje schuifjes plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItWasntMe
Fordox schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 15:45:
met dual boots en het windows laden gaat het overklokken dan een beetje effect hebben. als je nu linux draait heeft het natuurlijk geen nut.
en daarnaast heeft de bios ook veel overvoltage beveiligingen en die dingen om de overklok minder schadelijk te houden. via de software kan je moederbord niet zien of je systeem dood gaat of niet.

als je binnen de grenzen blijft, kan het natuurlijk wel en het is ook wel een vereiste bij subzero overclock sessies, want je kunt dan niet koud booten.

daarnaast heb je dan altijd een programma op je achtergrond draaien dat natuurlijk ram e.d. vreet. als het programma een keer crasht, crasht je systeem leuk mee.

in de bios is alles zoals dit in 1 keer goed te vermeiden en scheelt je een hoop gezeik. en je weet ook wat je doet ipv een beetje schuifjes plaatsen ;)
Gistern toen ik thuis kwam, de oude settings van AMD Overdrive weer terug gezet en nu de multiplier in de BIOS aangepast.

Getest met 3Dmark11 en 25 mins Prime95 gedraaid.
Screenshot :)

Zijn er dingen die jullie opvallen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

ItWasntMe schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:02:
[...]

Gistern toen ik thuis kwam, de oude settings van AMD Overdrive weer terug gezet en nu de multiplier in de BIOS aangepast.

Getest met 3Dmark11 en 25 mins Prime95 gedraaid.
Screenshot :)

Zijn er dingen die jullie opvallen? :)
Ziet er prima uit ,ook je temperaturen zijn goed.
Alleen 1 klein dingetje en dat is je vcore die nu op 1.39V staat ,die kan een klein beetje lager.
1.35V om te beginnen ,als prime dan een fout geeft kan je hem weer een stapje omhoog doen in de BIOS.
Nooit je CPU Vcore op auto laten staan in de BIOS,som wilt de BIOS er wel eens te veel volts op zetten.Door die vast te zetten kan je BIOS zelf er niet mee spelen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn X4-955BE heb ik nu op 4Ghz lopen, memory op 1600Mhz, CPU voltage op 1,375V en dat met een Cooler Master Hyper 412S cpu koeler.
Draai prime95 nu en de temps zijn 47 graden met deze OC en koeler.
Dacht dat deze koeler het niet zou halen tegenover een H70 maar mag echt niet klagen.

Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/8007810/img/8007810.png

Prime95 loopt nog steeds en de temps blijven tot nu toe hangen op 46-47 graden, nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItWasntMe
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:05:
Mijn X4-955BE heb ik nu op 4Ghz lopen, memory op 1600Mhz, CPU voltage op 1,375V en dat met een Cooler Master Hyper 412S cpu koeler.
Draai prime95 nu en de temps zijn 47 graden met deze OC en koeler.
Dacht dat deze koeler het niet zou halen tegenover een H70 maar mag echt niet klagen.

[afbeelding]

Prime95 loopt nog steeds en de temps blijven tot nu toe hangen op 46-47 graden, nice.
Hoe kan het dat jou temperaturen lager zijn als die van mij terwijl die van mij op 3.7 loopt en die van jou op 4.0 :o
Speedy-J schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:20:
[...]

Ziet er prima uit ,ook je temperaturen zijn goed.
Alleen 1 klein dingetje en dat is je vcore die nu op 1.39V staat ,die kan een klein beetje lager.
1.35V om te beginnen ,als prime dan een fout geeft kan je hem weer een stapje omhoog doen in de BIOS.
Nooit je CPU Vcore op auto laten staan in de BIOS,som wilt de BIOS er wel eens te veel volts op zetten.Door die vast te zetten kan je BIOS zelf er niet mee spelen.
Oke dank je voor de tip, dit zal ik vanmiddag aanpassen!

Hebben jullie misschien nog meer tips om de 4.0 te halen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens multi op x20 en je voltage van de cpu op 1,4V, lukt dat niet dan ff je voltage een beetje bij beetje verhogen.
Moet er wel bij zeggen dat deze X4-955BE van me een beetje een zeer goede OC waarde heeft.
Moederbord van me is de Asus M4N98TD EVO, mooi en goed bordje, althans voor mij.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItWasntMe
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:11:
Probeer eens multi op x20 en je voltage van de cpu op 1,4V, lukt dat niet dan ff je voltage een beetje bij beetje verhogen.
Moet er wel bij zeggen dat deze X4-955BE van me een beetje een zeer goede OC waarde heeft.
Moederbord van me is de Asus M4N98TD EVO, mooi en goed bordje, althans voor mij.
Toen ik met AMD Overdrive via Autoclock op 3.850 uit kwam begon me pc raar te doen, moet je dan gewoon wat voltage erbij gooien? En wat gebeurt er als het niet werkt, is het niet zo dat ineens alles ontploft bij wijze van spreken dan? :)

en wordt de processor dan niet te warm aangezien hij op 3.7 al max 56.5 graden werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de bios je multi op x20 zetten en voltage op 1,4V.
mss eerst je koeler opnieuw erop plaatsen en goede pasta, niet teveel, erwt is genoeg.
FF testen en kijken hoe hoog de temps gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
  • Laatst online: 15-05-2021
Beste tweakers;

Vandaag ben ik aan de slag gegaan met het OCen van mijn huidige processor namelijk de AMD Athlon II X4 620.

Tot dusver lijk ik naar eigen zeggen aardig ver gekomen te zijn en lijkt mijn systeem nu stabiel te lopen op 3126,68 mHz (240.51 x13). Getest met Prime 95 voor de load en coretemp+everest voor de temperaturen.

Als ik echter verder probeer over te clocken krijg ik vrij snel na het begin van de stress test een error in 1 of 2 van de cores (2 of 3) waarnaar de stress test word gestopt voor die cores.

Heeft iemand misschien enig idee over hoe ik dit zou kunnen oplossen en is dit veilig?

Huidige specs:
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/sjmf4dydh/jazekerklein.png

coolermaster (?) cpu koeler.

[ Voor 10% gewijzigd door GharmanNL op 11-04-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

hoe warm word je processor nu onder prime?
ik gebruik zelf liever hardware monitor om mijn systeem temps uit te lezen. is een stuk overzichtelijker ;)
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
en installeer ook maar gelijk CPU-Z (essentieel voor overklokken)
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

zo te zien in je vorige topic had je nog niks gedaan met je voltages. zet hem eens iets verder te zetten met je voltage een stap hoger, maar blijf je temperatuur in de gaten te houden. als dit niet werkt, doe eens 2 stapjes of verhoog de voltage voor je HT link.

hiermee kun je wel even vooruit, in de topic start staat wel een hele tutorial voor overclocken zonder unlockt multiplier. was ook voor mij zeer handig met mijn x4 640 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Onder de "blend" modus van prime96 momenteel max 49 graden gemeten met Hardware. Cpu-z Heb ik al geinstalleerd zoals zichtbaar in mijn vorige post.

Als je het hebt over het verhogen van het voltage dan neem ik aan dat je het cpu voltage bedoeld? En zo ja hoeveel noem je een stapje. Ik ben namelijk nog al bang om schade aan te richten.. Mijn cpu schijnt nu standaard rond de 1.425 - 1.432 te trekken tijdens de stresstest.

[ Voor 11% gewijzigd door GharmanNL op 11-04-2012 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

GharmanNL schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:57:
Onder de "blend" modus van prime96 momenteel max 49 graden gemeten met Hardware. Cpu-z Heb ik al geinstalleerd zoals zichtbaar in mijn vorige post.

Als je het hebt over het verhogen van het voltage dan neem ik aan dat je het cpu voltage bedoeld? En zo ja hoeveel noem je een stapje. Ik ben namelijk nog al bang om schade aan te richten.. Mijn cpu schijnt nu standaard rond de 1.425 - 1.432 te trekken tijdens de stresstest.
inderdaad cpu voltage (of Vcore)
onder lucht heb je een regel, verhoog je voltage tot je de max temperatuur hebt bereikt. veel hoger kom je denk ik ook niet, hou maar als max de 1,5 volt aan, daar kom je wel lekker ver mee. neem stapjes van ongeveer 0,025V aan, zo staat het meestal ook aangegeven in de bios. en zet je Load Line Calibration op de 1 na hoogste (LLC) ik weet niet of je dat hebt met jou bord.

je koeling zit wel lekker in orde met 49 graden, je max moet je zien op de 63. niet veel hoger gaan dan dat.

succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Bedankt voor de feedback!

Op de een of andere manier kreeg ik weer een core failure door de Vcore te verhogen.. ondanks dat mijn kloksnelheid onveranderd bleef.

Momenteel heb ik mijn Vcore in de bios op 1.445 staan met cool 'n quiet uit. Onder de stress test haal ik nu echter 1.49V, Is dit schadelijk of was 1,5V slechts een richtlijn voor de vcore in de bios?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 12:14
Je kunt er zelfs 1.6V over zetten als je zin hebt; wat het allerbelangrijkste is, is dat de temperatuur binnen perk blijft. 62C is de max, phenoms zijn erg gevoelig voor hoge temps. De meeste andere CPU's blijven gewoon doorgaan, totdat er gethrottled wordt of ze doorbranden. Maar de Phenom is een klasse apart; gaat snel kuren vertonen als die te warm wordt. Dus kijk de temps na. Antwoord op de vraag: 1.49V is aan de hoge kant met een aircooler.

[ Voor 8% gewijzigd door C.Hariri op 11-04-2012 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

GharmanNL schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:53:
Bedankt voor de feedback!

Op de een of andere manier kreeg ik weer een core failure door de Vcore te verhogen.. ondanks dat mijn kloksnelheid onveranderd bleef.

Momenteel heb ik mijn Vcore in de bios op 1.445 staan met cool 'n quiet uit. Onder de stress test haal ik nu echter 1.49V, Is dit schadelijk of was 1,5V slechts een richtlijn voor de vcore in de bios?

Bij voorbaat dank!
veel hoger dan 1,55 moet/wil je niet komen... daarboven sloop je je hardware bij de athlon x4 beestjes. met 1,5 heb je meestal je koelcapaciteiten wel bereikt.
het lijkt me sterk dat de failure komt door de vcore te verhogen, maar probeers eens je htt voltage te verhogen en anders je nb voltage. zou goed kunnen dat het hierdoor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Edit* Ik zag in de bios dat mijn Vcore over de 1,5 heenging ookal had ik dat niet zo in gesteld. Dus ik heb mijn voltage weer op auto gezet en ik ga er nu van uit dat het dan iets met de nb/htt te maken heeft.

Mijn excuses voor het misverstand maar bedoel je dat die core failure juist komt door een te hoog nb/htt voltage of dat ik die juist moet verhogen om een stabiele OC te krijgen?

HTT kan ik trouwens niet vinden in mijn bios, wel NB en HT wel. Het punt is alleen dat er een NB is maar ook een CPU-NB, Dus welke moet ik dan hebben?

Mijn excuses voor mijn ontwetendheid hah!

[ Voor 47% gewijzigd door GharmanNL op 11-04-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Voltage altijd verhogen om fouten te voorkomen.
De ht voltage is welke ik bedoel ja, en dan nog de gewone nb voltage. Als deze beide niet werken, moet je naar de cpu-nb kijken. Dit is meestal als je geheugen niet mee wilt werken.

Dus ik denk een paar stapjes ht voltage erbij.

Voor je niets wetendheid, lees dan eerst even de eerste bericht in deze topic door. Is een handige tutorial en weet je ook gelijk wat wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Met de Vcore op 1,45 kom ik in de bios soms al uit op 1,56 zonder load dus. Zoals je zelf gezegd hebt gaat de hardware kapot na +-1.55. Vandaar dat ik de Vcore terug had gezet.

Ik zal eens even gaan spelen met het HT voltage en eventueel NB/Cpu-NB.

Na enig gegoogle kwam ik uit op dit lijstje:

Athlon II X4 Type: 620
CPU stepping and manufacturing date: CADAC, Stepping 2, Revision BL-C2. Not sure about the rest on the CPU itself.
BIOS Version: v10.6
Clock speed: 3737.7 mhz
FSB x Multi: 325mhz x 11.5
Vcore: 1.544v (bounced between 1.53 and 1.6 in prime lol, this motherboard is ****ty)
RAM speed: 1300 MHZ (9,9,9,24,34,2T) (CL,RCD,RP,RAS,RC,CR)
NB speed: 2600 MHZ
NB Voltage: 1.511v
HT Link: 1950 MHZ
HT Voltage: 1.339v
Motherboard: MSI 770-G45 (MS-7599)
Cooling method: Air
HSF Used or Water Block: Coolermaster Hyper 212
CPU-Z validation would also be nice.: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1703402
OS Used: Windows 7 Professional x64

Het moederbord is nagenoeg hetzelfde (die van mij is de Msi 770-C45) plus lijkt mijn cpu cooler vrij veel op de hierboven genoemde (echter met 1 fan)

Het enige wat mij hierbij zorgen baart zijn de genoemde voltages.

Verder zal ik de tutorial eens doorspitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
1.45V na vcore drop ? En 1.55V zonder :S? Op een 212 zou ik dat zeker afraden... Voltage zou ik bij het overklokken altijd op manual zetten. Voordat het bios echt hardware schade aan gaat richten. Als dat niet lukt --> firmware update of ander moederbord pakken.

Welke temperaturen bereik je trouwens? Dat is wel het belangrijkste. VCore is niet zo van belang zolang de CPU maar onder de 62C is.

[ Voor 23% gewijzigd door C.Hariri op 12-04-2012 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30
Komt puur en alleen door het bedroevend zwakke VRM design bij die MSI 770. Wees voorzichtig met 1.45v+. Kans is terdege aanwezig dat je je bordje opblaast. :>

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

owja het ging om een msi he?
ik ging van de chip uit. deze moet je niet meer geven dan 1,55 volt zolang de temperaturen het maar trekken.
op zon brakke stroomvoorziening msi bord, wil je niet hoger gaan dan 1,48~1,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Ok, Hier zal ik mij in dit geval maar aan houden dan. Eerst maar eens mijn Vcore van auto afhalen, Ik ga eerst maar eens op 1,45V zitten denk ik.

maar als ik het goed begrijp klopt dit dus totaal niet?;
http://s15.postimage.org/7pn7maft7/msi770c45.png

Zoals gevonden onder het tabje koeling/overclock hier:
http://nl.hardware.info/p...770-c45#tab:specificaties

Na prime95 +-70 minuten op de huidige oc van 3126,74 MHz te laten stressen zit ik nu op een maximale temp van 45 graden. Zodra ik nu de fsb verhoog krijg ik binnen een paar minuten core failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 09:56
Na al het getweak van gisteravond zou ik bijna denken dat het aan je geheugen ligt...
Je kan daar valt extra voltage op gooien, je hebt hyperX met heatsinks, die kunnen wel wat hebben

edit: mocht je je geheugen tweaken dan kan je hem testen op stabiliteit met memtest

[ Voor 19% gewijzigd door skunkopaat op 12-04-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
Of je neemt genoegen met je FSB en gaat met de multiplier kloten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 09:05

faust2016

You yes have my shirt

Valt niet zoveel te spelen met een X4 620 qua multiplier.. Die is locked ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
De multiplier is niet gelocked, spelen met de fsb en mp hebben we al gedaan maar daarmee kom je niet verder dan 3126mHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

skunkopaat schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:21:
De multiplier is niet gelocked, spelen met de fsb en mp hebben we al gedaan maar daarmee kom je niet verder dan 3126mHz
deze is wel degelijk gelockt. je krijgt hem niet hoger dan 13x.
dat is gewoon een pure feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat bedoelde ik inderdaad. Je kan m prima lager instellen, maar knappe jongen als je m hoger dan 13x krijgt ;).
Wat ik verder niet helemaal begrijp is het advies dat hier wordt gegeven..

Vcore stond al op 1.44, dat zou ruim voldoende moeten zijn voor 3.1 GHz. Het eerste wat je doet bij het verhogen van de HTT-ref snelheid is al je andere multipliers naar beneden (RAM, CPU-NB, HT-Link, CPU multi).

Dan kijk je hoe hoog je je HTT-ref kan krijgen en daarna ga je 1 voor 1 de multiplier en bijbehorende voltages hoger zetten. Dan hoef je niet te gokken of je meer vcore nodig hebt, of toch misschien HT, NB, SB of CPU-NB. Is puur koffiedik kijken wat we hier aan het doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
De max multiplier is inderdaad 13x, Momenteel heb ik alle ratios en voltages op auto staan omdat dit stabiel draait.

Vcore ga ik dus weer op 1,445 zetten, Hierbij fluctueert het voltage tot max 1,49 (voor zover ik heb gezien)

Vanochtend heb ik mijn Dram multi verlaagd naar 7x dacht ik, waardoor ik op iets onder de 1300 MHz uitkwam.
Het ratio van de HT link had ik ook iets verlaagd zodat hij tot iets onder de 2000 MHz kwam.

Vervolgens heb ik de voltages van mijn dram, NB en ht link ingesteld op "hoge prestaties", dit wil zeggen tegen het dak van de aangeraden voltages.

Na een minuutje of 3 in de stress test kreeg ik echter weer een core failure in core 2. dit alles op 3,2 GHz

Dus ik heb ondertussen alle ratio's en voltages weer op auto staan omdat ik weet dat dit stabiel draait.

Doe ik nu nogsteeds iets fout of heb ik gewoon een soort grens bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
hmmm hoe hoog staat je HTT-ref?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

CPU multi ook naar beneden doen. RAM nog een multi verder naar beneden, en zet de timings ook even vast op 9-9-9 enz. (volgens specificaties) als je dat nog niet had gedaan.
Verder alle voltages gewoon vastzetten op de standaard waarden. Het is een beetje voorbarig om nu al alles tegen de max aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Mijn fsb is momenteel 240 met een multi van 13x (ik been aan dat dit word bedoeld met HTT?) Ik zie namelijk nergens HTT staan in de bios.

Het probleem is een beetje dat ik niet weet dat de standaard voltages zijn. Er word in de bios bijvoorbeeld 1,112 - 1,4 aanbevolen maar wat nou het standaard voltage is weet ik niet.

Zodra ik hier wat meer duidelijkheid over heb ga ik meteen aan de slag met Faust2016 zijn suggesties!

Verder nog een vraag over de timings, Deze staan momenteel al op 9-9-9 maar volgens mij is dit automatisch.. Als ik de timings handmatig wil veranderen krijg ik een enorme lijst met afkortingen en waarden.. Hier word ik niet veel wijzer van.

[ Voor 22% gewijzigd door GharmanNL op 12-04-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

GharmanNL schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:42:
Mijn fsb is momenteel 240 met een multi van 13x (ik been aan dat dit word bedoeld met HTT?) Ik zie namelijk nergens HTT staan in de bios.
FSB is een Intel term, uit de tijd van de E8400's e.d., bij AMD heet dit de HTT reference clock. Dat staat overigens ook gewoon in de TS, die je blijkbaar niet zo heel nauwkeurig hebt doorgenomen..
Het probleem is een beetje dat ik niet weet dat de standaard voltages zijn. Er word in de bios bijvoorbeeld 1,112 - 1,4 aanbevolen maar wat nou het standaard voltage is weet ik niet.
Staat ook in de TS.
Zodra ik hier wat meer duidelijkheid over heb ga ik meteen aan de slag met Faust2016 zijn suggesties!

Verder nog een vraag over de timings, Deze staan momenteel al op 9-9-9 maar volgens mij is dit automatisch.. Als ik de timings handmatig wil veranderen krijg ik een enorme lijst met afkortingen en waarden.. Hier word ik niet veel wijzer van.
Inlezen..

Het geheugen wordt omdat je een lage multi draait ook op strakke(re) timings gezet (omdat je alles op auto hebt). Dat is waarschijnlijk de reden dat je meteen die errors krijgt.
Die belagrijkste afkortingen kun je in CPU-Z zien en dat zijn dan ook degene die je vast moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skunkopaat
in zijn bios staat toch echt fsb, ik vond het ook al een beetje vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat is dan luiheid van de MSI programmeurs, want dat is incorrect.
Maar goed, maakt niet uit verder.. Het belangrijkste is dat we begrijpen waar we het over hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

lol een amd op een intel chipset :+
amd en fsb, dan waren die lui wel heel erg lui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Ik heb mijn ram timings op 9-9-9 gezet en mijn voltages op de standaard waarden..
Ook heb ik geprobeerd mijn multiplier te verlagen met de HTT op de waarde waarop ik eerder core failures kreeg.. Dit wou helaas niet baten.

Na 10 minuten in de test met aangepaste voltages zit ik met mijn cores op 49 graden maar in CPUID hw monitor word onder de noemer TMPIN0 53 graden aangegeven.. Ik heb geen idee wat dit is, moet ik me hier zorgen over maken?

Huidige instellingen:
http://s7.postimage.org/bbt5xudej/12042012580.jpg
http://s18.postimage.org/ombjy4b7d/12042012581.jpg
http://s16.postimage.org/mnw5s180l/12042012583.jpg
http://s13.postimage.org/sl0hs6gc7/12042012584.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door GharmanNL op 12-04-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Probeer je ram is een tandje lager 1300 ofzo en je ht link draait op 2400mhz?? Doe doe is terug zetten naar of onder 2000:)
dan zou moeten gaan denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Volgende keer gewoon even een screenshotje met een CPU-Z schermpjes posten. Dat is veel makkelijker te overzien.
Verder: ALLE multipliers naar beneden. Onder stock settings draaien. CPU op ~2GHz, NB/HT-Link op 1400~1600 MHz, RAM op de allerlaagste multiplier. Eerst je HTT-ref clock omhoog werken.

Het lijkt me sterk dat het bij 240 MHz al is afgelopen. Mocht je nou echt niet verder komen: Probeer eens 2 reepjes geheugen eruit te trekken.

Verder ook nog je tRAS en tRC vastzetten. Zal stock waarschijnlijk iets van 24 tot 27 voor tRAS en ergens tussen 33 en 42 voor tRC. Als je het niet zeker weet, pak dan 27 en 42 voor nu.

[ Voor 4% gewijzigd door faust2016 op 12-04-2012 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Mischien belangrijk om te vermelden maar het "kan" helpen om cpu-nb hoger te laten draaien dan kan het zomaar wezen dat je je htt-ref weer een stukje hoger kan draaien (dit zou ik alleen proberen als ie echt niet hoger wil) veroordeel me hier niet op maar zoiets heb ik al eens ervaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Het lijkt me sterk dat het bij 240 MHz al is afgelopen.
die athlon ii x4 series willen niet zo hard, dat weet jij zelf ook wel met de 640 ;)
niet gelijk dat het dezelfde processor is, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Eerst heb ik het advies om mijn ram en ht link in frequentie te verlagen en dit lijkt te werken, Prime95 loopt nu 35 minuten zonder core failures en de temperatuur ligt stabiel op 49 met af en toe een piekje naar 51.

Aangezien dit werkt laat ik mijn multipliers eerst maar eens staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Fordox schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:40:
[...]

die athlon ii x4 series willen niet zo hard, dat weet jij zelf ook wel met de 640 ;)
niet gelijk dat het dezelfde processor is, maar toch.
Maar dan weet je ook dat 620s juist weer een stuk beter clocken dan 640s. En die 240 is puur op htt-ref clocken gericht en niet de 'eindsnelheid'. Bijna elk bord doet wel ~270.. toch?

@Gharman: mooi. Eerst een stabiele basis nemen en van daaruit verder werken. Zo zie je maar weer dat je met een systematische aanpak altijd goed zit :).

[ Voor 14% gewijzigd door faust2016 op 12-04-2012 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
De timings staan ondertussen vast, 9-9-9-?-33 wou best.. dus ik heb ze iets strakker gezet naar 8-8-8. tRAS kan ik helaas niet van auto afhalen dus ik heb geen idee wat hier de waarde van is.

Momenteel draai ik stabiel op 3360,65 MHz, Zodra ik 5 MHz omhoog ga met de HTT dan krijg ik een BSOD.

Kan iemand me trouwens vertellen hoe je erachter komt als je geheugen onstabiel is? Ik heb memtest86+ al gedownload maar ik heb geen usb stick of een lege cd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Als je memtest niet kan draaien, dan gebruik je Prime op zoveel mogelijk geheugen, en dan Blend. Heb je dan instabiliteit die weggaat na het verlagen van de RAM multiplier.. Dan heb je je antwoord.

En laat nou eerst die RAM timings even met rust ;). Die zou ik, als ik jou was, pas als laatste gaan instellen.

Wat is je max HTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Haha misschien was ik iets te enthousiast.

Mijn HTT staat momenteel op 253x13, Zodra ik hier 263 van maak krijg ik dus een BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

En die 263 MHz test je uiteraard met alle multi's naar beneden neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Nee eerlijk gezegt niet. Ik doe het precies zoals in de tutorial staat, De HTT boosten met 5 MHz per keer en dan testen met prime95.

Maar als ik het goed begrijp moet ik eerst alle multi's weer omlaag gooien en ze dan omhoog werken? Tijdrovend proces dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat heb ik inderdaad nog maar 5 keer gezegd op de afgelopen pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Mijn excuses. Voor zover ik begreep moest ik mijn multi's pas verlagen als hij onstabiel begon te worden. Dus als ik het goed begrijp moet ik elke keer als ik de HTT verhoog de multi's weer omlaag trekken.. Wat is een goed begin punt hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Lees de vorige pagina nog eens uitvoerig door. Daar staat zat om je op weg te helpen.
HTT ref kun je gewoon op de 253 die je al stabiel beginnen en dan telkens met een paar MHz per keer verhogen totdat ie niet meer verder wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Ik heb je advies opgevolgd en de multi's als volgt ingesteld: HTlink: 7x CPU-NB 8x en de cpu op 11,5.

Met deze instellingen kom ik tot HTT 273x11.5, Als ik de HTT verhoog naar 278 dan krijg ik een BSOD en als ik de multi's omlaag gooi dan kom ik nieteens tot aan de bios, Hierdoor heb ik het batterijtje uit mijn bios moeten halen.

Kan ik nu beginnen met de multi's omhoog schroeven of moet ik proberen een hogere HTT te behalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Het ligt eraan wat jij wil. Als je genoegen wil nemen met maximaal 3.5 GHz als uiteindelijke snelheid dan kun je ophouden ja.
Er zou wel meer in kunnen zitten. De 620 van mn broertje (die ik onder handen heb genomen :p ) ging tot 3.8 GHz
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35986913

Wat je nog kan proberen is een beetje extra NB Voltage, en anders misschien HT Voltage, om te kijken of je dan verder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Als ik NB en ht link meer voltage geeft (dit gaat schijnbaar inrelatie met elkaar, wil niet apart) Dan krijg ik in prime95 vrij snel een "illegal sumout possible hardware failure".

In het geval je het over de CPU-NB had, Deze staat momenteel op 1,242V lijkt me zat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dan is dat dus niet de oplossing en kun je die weer terugzetten waar je m had. 1.24 op de CPU-NB zou inderdaad genoeg moeten zijn voor ~2200 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Ik heb het idee dat het aan de cpu multi ligt. Ik kwam pas verder als 258 door de multi te verlagen en zodra ik die omhoog gooi dan gaat het helemaal mis.

Is het misschien een idee om het bijbehorende voltage ietsje te verhogen? of slaat dat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Post een screenshotje met 2*CPU-Z (cpu en memory tab) open. En dan het liefst eentje met de laatste stabiele setting en met prime95 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ok. En het gaat mis als je je CPU multiplier omhoog zet? Dan moet je inderdaad je vcore iets verhogen en kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
En wat moet ik zien als de absolute max? Ik las al eerder in dit topic dat ik moet vermijden om over te 1,5 te gaan maar als ik mijn vcore op 1,45 zet dan gebeurd dit soms al. En bij de pc van je broertje zie ik dan weer 1,56 staan..

Zolang ik maar geen schade aanricht.

[ Voor 7% gewijzigd door GharmanNL op 13-04-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Tja, je chip kan rustig 1.50~1.55v hebben, alleen het is de vraag in hoeverre je moederbord dat trekt..
Die screen die ik postte was op 1.524v, niet 1.56v (dat was wel ingesteld in het bios, maar 1.524v is het 'uiteindelijke' voltage).

Ik zou in jouw geval je voltage in ieder geval wel onder de 1.50v houden gezien je bedenkelijke moederbord, maar ik durf niet te zeggen waar je echt de grens zou moeten leggen.. Kan best dat 1.47~1.48v te doen is, maar voor hetzelfde geld is je mobo op een dag kapot.

Hoe ver je daarmee wil gaan moet je dus echt zelf bepalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Zet je voltage op 1.5 en zie dat als je voltage wall. Nu moet je de multiplier en de ht zo zetten dat je de hoogste frequentie stabiel voor je cpu vind, en dan de andere multipliers weer omhoog gooien en die bijbehorende voltages. Dan heb je denk ik wel de limiet bereikt van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GharmanNL
Maar als ik dat doe dan fluctueert het voltage dus wel over de 1,5 heen, maakt dat dan nog uit?

Zo niet ga ik proberen op x13 terug te komen met mijn cpu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Fordox schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 17:03:
Zet je voltage op 1.5 en zie dat als je voltage wall. Nu moet je de multiplier en de ht zo zetten dat je de hoogste frequentie stabiel voor je cpu vind, en dan de andere multipliers weer omhoog gooien en die bijbehorende voltages. Dan heb je denk ik wel de limiet bereikt van je systeem.
Voordat je zo klakkeloos aanraadt de vcore op 1.5v te zetten zou ik dit eens doorlezen http://www.overclock.net/...oard-vrm-information-list

Zo'n beetje alle MSI AM3 bordjes hebben een high VRM fail rate..

[ Voor 5% gewijzigd door faust2016 op 13-04-2012 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:45
is er iemand die weet hoever ik een phenom 9950 (2,6Ghz) terug moet klokken om op een 95w tdp uit te komen.
of hoe ik dit kan uitrekenen?

ik heb een 125w cpu op een moederbord geprikt dat maar 95w cpus ondersteund, het werkt wel alleen onder load gaat het mis. heb hem nu maar op een laag pitje gezet om te voorkomen dat de boel in de fik vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de multiplier omlaag zetten dat je rond 2 GHz uitkomt

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

En vergeet dan ook niet je vcore wat te verlagen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
ik kwam er net achter dat er een core unlock/lock tool op het mobo zit en ik heb 2 cores gelocked maar de 2 andere cores wel op volle snelheid, maar halveert ik daarmee dan ook de max tdp? of werkt dit niet zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

h4ze schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 18:22:
ik kwam er net achter dat er een core unlock/lock tool op het mobo zit en ik heb 2 cores gelocked maar de 2 andere cores wel op volle snelheid, maar halveert ik daarmee dan ook de max tdp? of werkt dit niet zo :P
nee dat werkt helaas niet zo. de capaciteit van je processor word ook vergroot, waardoor je sneller taken kan uitvoeren. maar dit zorgt ook voor stroompieken dus meer vermogen.

de x6 serie van amd en de 8 cores ijn niet echt energiezuinig te noemen t.o.v. hun dual cores :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
ja maar ik ben nu niet aan het unlocken! ik ben juist cores aan het locken :P

ik heb nu 3 cores op 2.6ghz @ 1.3v met de gedachte 125w / 4 = 31.5w en dat keer 3 is ongeveer 93watt.
maar of ik dit zomaar zo mag berekenen?
het werkt nu wel prima op 3 cores onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waliwal
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 14:50
Weet iemand wat een goede kloksnelheid is voor een AMD FX4100?
Ik heb alleen een AMD koeler, Moederbord: Asrock 870 Extreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 08:00
Standaard amd koeler = niet overclocken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Waliwal schreef op zondag 15 april 2012 @ 16:58:
Weet iemand wat een goede kloksnelheid is voor een AMD FX4100?
Ik heb alleen een AMD koeler, Moederbord: Asrock 870 Extreme.
Niet veel verder als stock snelheid zal je halen met die koeler ,gooi er nog 25 euro tegen aan voor een beetje betere koeler en je kan aan overclocken.
Wat betreft je clocksnelheid,dat weet niemand alleen jij als je hem gaat overclocken.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

plob schreef op zondag 15 april 2012 @ 17:18:
Standaard amd koeler = niet overclocken
valt wel mee, ik had in mijn vorige kast een belachelijke airflow (was ook niet om aan te horen) maar met een redelijke overklok kwam deze nog niet boven de 53 graden :P

en @h4ze heb je niet ergens een stroommeter liggen? het lijkt me wel mogelijk dat je nu energie spaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moederbord: asus m4a78lt-m
Processor: phenom II 1090gt x6 3.2ghz
Geheugen: crosair 2x4gb ddr3 pc12800 cl9 vengeance rood
Voeding: Xfx pro 650watt core edition
Cooler: gelid solutions tranquillo

Wij denken zelf dat mijn moederbord het niet trek om hoger te klokken
Heb de settings nu vrij laag staan

Fsh: 206
Multipolaire 19,5
Vcore: 1.520v
MHz: 3978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
Is al heel wat voor dat bordje.

Hoe staan je NB/HT clocks?

NB moet sowieso naar de 2600Mhz om effectief te zijn bij 3.97Ghz.

Plus, een tranquillo houd nooit 1.520v koel onder volle load met LinX oid.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom op 47 graden max belast
Welk moederbord raden jullie mij aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat kan nietDat is niet heel waarschijnlijk... Dan lees je of de verkeerde temperatuur af, of je test niet met LinX/Prime95.
Post eens een screenshotje met Prime95/LinX minstens 15-30 minuten aan en 2x CPU-Z (CPU en mem tabje)

[ Voor 8% gewijzigd door faust2016 op 16-04-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een game kast voeding ligt onder en 3 chase fans maar welk moederbord kan ik het beste halen dat het probleem aan deze moederbord ligt dachten wij al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

'Game kasten' en extra case fans hebben we bijna allemaal hier.. Dat zegt vrij weinig.

Eigenlijk is zo'n beetje alles wat je haalt wel een upgrade van je huidige bord, maar met "welk moederbord moet ik halen?" en verder helemaal geen overige informatie kunnen 'we' natuurlijk helemaal niks.

Lees dit eens door **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen? en de topics die ik in je (reeds gesloten) topic ook al aanhaalde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
47c load? met 1.520v? Dat is of een legendarische luchtkoeler of klopt niet.
CPU temps hé. Geen Core temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het ook over CPU en is ook een grote koeler moest een extra plaat monteren achter op me moederbord maar graag antwoord op de vraag welk moederbord

Eisen minder beperking met overcloacken en minimaal 1866 geheugen dual Channel ondersteunen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Pics or it didn't happen ;)..

Wat betreft het moederbord: Blijkbaar heb je zelf totaal geen zin om moeite te doen om ook maar iets uit te zoeken, dus waarom zouden andere tweakers dat dan wel voor jou moeten doen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel gekeken en weet ook van formUle moederborden en die zijn mij net te duur wil plus minus 200 uitgeven en waarom ik dit vraag aan andere klokkers die hebben gewoon veel meer ervaring dan mij en daarom vraag ik het hier

Alvast bedankt michael

En wij waren er al achter dat dit aan mij moederbord lag zocht alleen bevestiging en advies

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
Check je DM.

Gaat om een Crosshair IV Formula.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:23:
Heb het ook over CPU en is ook een grote koeler moest een extra plaat monteren achter op me moederbord
dat moet je tegenwoordig bij elke koeler, is niet bijzonder :P

en lees alsjeblieft nooit de coretemps uit bij amd, gewoon de cpu sensor van je moederbord erbij pakken. 47 graden met 1,5+V is bijna onmogelijk onder lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meet met speedfan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 12:43
Ik ben niet aan het overklokken, maar de stabiliteit van mn nieuwe systeem aan het testen, hopelijk laten jullie me toch in dit topic posten.

Ik heb het volgende systeem:
Asrock 970 extreme3
AMD Phenom II X4 965 BE
4*2GB Corsair XMS3 TW3X4G1333C9
Antec Truepower Quattro 850
Ati HD 5770
Samsung 128GB 830 SSD

Ik heb nog niks overgeklokt, wil de multiplier wel iets omhoog zetten uiteindelijk. Maar als ik gewoon stock prime draai krijg ik errors. Dit bleek door het geheugen te komen. De windows geheugen test geeft ook fouten aan. Is er een manier om dit verder te onderzoeken, welke bank het is? Of moet je dan handmatig 1 voor 1 alle reepjes verwijderen en zo de boosdoener vinden? Het kan natuurlijk ook nog aan het moederbord liggen.

Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/4969/clipboard01le.jpgAfbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/6716/clipboard01ps.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img542.imageshack.us/img542/3484/clipboard01fi.jpg

Ook geeft mn bios standaard teveel voltage, dat heb ik zojuist gecorrigeerd. Vcore is nu 1.40V en DRAM V = 1.50V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Het kan zijn dat je geheugen iets meer voltage nodig heeft als je 4 ipv 2 bankjes gebruikt. Ook je CPU-NB Voltage verhogen kan helpen.
Probeer nog eens met 2 reepjes eruit, en daarna de andere 2 reepjes eruit en kijken of het dan wel stabiel is. Als dat zo is dan bovenstaande voltage een paar tikjes omhoog, totdat het wel stabiel is ;).

[ Voor 15% gewijzigd door faust2016 op 18-04-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
per 2 waren ze inderdaad wel stabiel. alle 4 tegelijk ook niet stabiel bij dram V van 1.7V en CPU-NB van 1.2.
Vind het toch al aardig verhoogde voltages, kan het nog hoger?

[ Voor 20% gewijzigd door Byte_Me op 18-04-2012 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

1.7v op je geheugen is te hoog, als ze standaard op 1.5v lopen zou je niet meer dan 1.55-1.57v max nodig moeten hebben om het per 4 aan de praat te krijgen..
1.2v op de CPU-NB is eigenlijk ook al aan de hoge kant voor stock settings, maar die zou je nog tot 1.25~1.3v kunnen proberen. Hoewel ik me afvraag hoeveel zin dat heeft..

Is het wel stabiel als je je mem multiplier naar beneden zet? Misschien is 1 van je geheugen sloten niet helemaal lekker oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
Bij een hoger NB-CPU voltage kreeg ik een bluescreen. heb het DRAM nu op 1066 geprobeerd, op1.6V, ook niet stabiel. Ik denk dat ik het geheugen maar ga ruilen voor 2*4GB.

toen ik het geheugen 2 aan 2 testte heb ik alle geheugensloten gebruikt, dus het lijkt me niet dat het daar aan ligt.

[ Voor 26% gewijzigd door Byte_Me op 19-04-2012 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeie avond mensen

heb eens en vraagje overklokken van men cpu
probleem is namelijk dat mijn AMD Phenom II X6 1090T al zonder stressen 38°C word
en dat onder en mugen 2 is dit normaal want dit is zonder overklok

als ik overklok naar 3.8 dan prime aan zet word die al na 30 of zo 60°C
en de max is 62
en heb men mugen 2 al uitgekuist en koelpasta vervangen door artic silver5 of zo iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 00:12:
goeie avond mensen

heb eens en vraagje overklokken van men cpu
probleem is namelijk dat mijn AMD Phenom II X6 1090T al zonder stressen 38°C word
en dat onder en mugen 2 is dit normaal want dit is zonder overklok
Is dat met Prime/LinX? If so, prima temp voor stock clocks..
als ik overklok naar 3.8 dan prime aan zet word die al na 30 of zo 60°C
en de max is 62
Ze worden erg warm onder load ja. Heb je het voltage op auto staan, of zelf ingesteld? Dat kan een hoop schelen namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

faust2016 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 00:15:
[...]
Is dat met Prime/LinX? If so, prima temp voor stock clocks..

[...]
Ze worden erg warm onder load ja. Heb je het voltage op auto staan, of zelf ingesteld? Dat kan een hoop schelen namelijk..
alles met prime 95 en men voltage 1stap in bios naar boven dus niet heel veel maar ook niet stabiel hoor omdat ik gewoon niet verder durf als ik lees dat die maar 62°C mag worden
want mijn kast staat volledig open als ik die dicht doe word alles weer en beetje warmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
wordt er hier ook weleens geunderclocked?

vind k eigenlijk interessanter, voor 24/7 gebruik,

heb zelf nu een phenom 2 x2 555be (unlocked), op 1.035v op 2.8ghz,
idle is het 800mz 0.089v
performance is 3800mhz op 1.3375v (dan is het beste qua leuk meeschalen op voltage er ook wel af).

mocht het jullie boeien kan ik het stroomverbruik verschil wel even meten op een dagje ofzo?
Denk dat het aardig scheelt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
Dat doe ik zeker wel eens. Server PC van een maatje van me, AsRock 870 Extreme3 met een Phenom II x4 840T (Zosma core dus) draait nu op 2.1Ghz met 0.988v. Prime stabiel en is in een half jaar tijd nog nooit uitgevallen.

GPU is een 9500GT die in de BIOS locked is op low 2d oftewel 51Mhz core en 151Mhz VRAM met 0.800v.

Simpel OCZ Gold 2x2GB 1600CL7 kitje op 1066Mhz CL8 1.30v.

Super zuinig. Alleen de voedings efficientie is slecht. Een of andere pentium 4 tijdperk FSP-400 watter. Ga wel meten als er een betere voeding in zit zoals zo'n super flower platinum dingetje uit duitsland.

Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.