Alle geheugenmodulus toch nog eens uitgebreid individueel getest met de goede oude memtest86, blijkt toch 1 van de reepjes niet in orde te zijn. Die zsm omruilen, hopelijk zijn de problemen dan verholpen.
15 graden idle? mag het wel lekker koud zijn op je kamer
ik zie nu dat je afleest bij de coretemps. NIET DOEN. gewoon de cpu sensor van je moederbord, is veel betrrouwbaarder dan in het geval van amd. de goede coretemps kun je aflezen in AMD overdrive, niet in hwmonitor of andere applicaties.
ik zie nu dat je afleest bij de coretemps. NIET DOEN. gewoon de cpu sensor van je moederbord, is veel betrrouwbaarder dan in het geval van amd. de goede coretemps kun je aflezen in AMD overdrive, niet in hwmonitor of andere applicaties.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
netjes:) ik idle met zelfde proc 1,413 volt scyte mugen 2 al rond 45 ofzo vermoed dat ie niet hellemaal lekker zit gaat met gamen ook al richting 60..
damnnnn..... worb bij mij dan maar keer tijd voor een nieuw koelertje ofzo kan ik ook nog een beetje overclocken
@ fordox thanks voor het wijzen op het koelpasta topic:)
denk dat het combinatie budget koelprut /mount is vorig mobo deed het spul 51 max met prime denk dat ik er arctic silver 5 prut tussen mik maar heeft niet echt haast moet dat hele spul weer uit me case zucht
denk dat het combinatie budget koelprut /mount is vorig mobo deed het spul 51 max met prime denk dat ik er arctic silver 5 prut tussen mik maar heeft niet echt haast moet dat hele spul weer uit me case zucht
no problem, ik ken dat gevoelmaks11223344 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 18:08:
@ fordox thanks voor het wijzen op het koelpasta topic:)
vandaar dat ik me heb ingelezen hoe je dit in 1x altijd goed kunt doen, en heb ik er gelijk en topic van gemaakt voor mede gefrustreerde mensen
Anoniem: 103524
Schendt ik de internationale en hier de nationale norm van het Prime95 blend stabiel zijn als ik in het customveldje, waar je terecht komt tijdens stresstype selecteren een hogere fft als min en max ingeef? Ik heb alles dan helemaal een uur Prime stabiel wat niet het geval is wanneer ik gewoon de blendtest laat doen.
Het is nl. zo dat ik helemaal Linx, Occt stabiel ben maar dat de blend methode in Prime95 binnen een sec. Illegal Sumouts geeft..
Dat uur Prime custom aannemen als blend stabiel?
Edit: uiteraard ook wat minder geheugen aant applikaat toegewezen.
Het is nl. zo dat ik helemaal Linx, Occt stabiel ben maar dat de blend methode in Prime95 binnen een sec. Illegal Sumouts geeft..
Dat uur Prime custom aannemen als blend stabiel?
Edit: uiteraard ook wat minder geheugen aant applikaat toegewezen.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 103524 op 21-04-2012 17:00 ]
als je prime langer dan een uur laat draaien met jou ingegeven waarden gaat het nog steeds mis.
prime wisselt tussen grootten van de berekeningen en het geheugengebruik, als je de waarden anders instelt begint hij simpel weg op een andere fft dan met gewoon blend. het probleem komt weer terug als je processor dezelfde berekening uitvoert.
dus ja je schendt het
prime wisselt tussen grootten van de berekeningen en het geheugengebruik, als je de waarden anders instelt begint hij simpel weg op een andere fft dan met gewoon blend. het probleem komt weer terug als je processor dezelfde berekening uitvoert.
dus ja je schendt het
offtopic:
[quote]Schendt ik de internationale en hier de nationale norm van het Prime95 blend stabiel zijn als ik in het customveldje,[/quote]
heel netjes geschreven allemaal, maar in de begin van een zin heb je nooit een dt woord
maargoed, mijn spelling is ook niet altijd even goed, maar het viel op omdat de rest zo netjes was 
[quote]Schendt ik de internationale en hier de nationale norm van het Prime95 blend stabiel zijn als ik in het customveldje,[/quote]
heel netjes geschreven allemaal, maar in de begin van een zin heb je nooit een dt woord
[ Voor 32% gewijzigd door Fordox op 21-04-2012 18:01 ]
Verdulleme schending..Maar de min fft's nemen af als het algoritme van 1344 k's volgende pass zich weer laat zien en de max fft's visa versa. Ik heb de min fft's en de max fft's gelijk gestemd staan. 1344 min en max ook 1344. Wijs ik een hoeveelheid geheugen toe van bijvoorbeeld 4100 is dat minder als wanneer je prime alles laat toewijzen enzo prime stabiel kom te staan.
Ik ben dyslectisch
Ik ben dyslectisch
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 103524 op 21-04-2012 18:55 ]
@Alienhunter1970.
Hoe hard draait die chip?
Want ik heb ook een NH-D14 en mijn 1090T @ 4Ghz, 1.425/1.5 V is Idle maar iets van 27 graden.
Ik vraag me af hoeveel verschil er tussen zal zitten (of mijn fans draaien niet hard genoeg
).
Edit.
Verder is de NH-D14 een bakbeest, je moet echt rekening houden met RAM en het moederbord (PCI-e sloten). Een H100 zou beter kunnen zijn ( denk ik soms)
Hoe hard draait die chip?
Want ik heb ook een NH-D14 en mijn 1090T @ 4Ghz, 1.425/1.5 V is Idle maar iets van 27 graden.
Ik vraag me af hoeveel verschil er tussen zal zitten (of mijn fans draaien niet hard genoeg
Edit.
Verder is de NH-D14 een bakbeest, je moet echt rekening houden met RAM en het moederbord (PCI-e sloten). Een H100 zou beter kunnen zijn ( denk ik soms)
[ Voor 25% gewijzigd door DCG909 op 22-04-2012 19:22 ]
Anoniem: 383099
goeie avond mensen
heb en probleem met men cpu
AMD Phenom II X6 1090T word bij mij op standaard gebruik 35°C
maar als ik begin te stressen met prime95 al na 2 min naar de 62°C
en dat met alles aan standaard snelheid
heb gisteren nieuwe kast gekocht dacht mischien dat het zou helpen nee dus zelfde temps ongeveer
heb ook mijn mugen 2 stof vrij gemaakt en nieuwe silver5 aangebracht
zou graag willen overklokken maar daar is geen ruimte voor als die al na 2min op 62°C is zonder oC
heb en probleem met men cpu
AMD Phenom II X6 1090T word bij mij op standaard gebruik 35°C
maar als ik begin te stressen met prime95 al na 2 min naar de 62°C
en dat met alles aan standaard snelheid
heb gisteren nieuwe kast gekocht dacht mischien dat het zou helpen nee dus zelfde temps ongeveer
heb ook mijn mugen 2 stof vrij gemaakt en nieuwe silver5 aangebracht
zou graag willen overklokken maar daar is geen ruimte voor als die al na 2min op 62°C is zonder oC
De oplossing is simpel, je mugen zit niet goed gemonteerd of je hebt veelsteveel pasta gebruikt, Oplossing is dus een remount, geen twijfel mogelijk..
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
daar dacht ik ook aanmillman schreef op maandag 23 april 2012 @ 01:17:
De oplossing is simpel, je mugen zit niet goed gemonteerd of je hebt veelsteveel pasta gebruikt, Oplossing is dus een remount, geen twijfel mogelijk..
daarom heb ik nieuwe kast gekocht kon ik alles ineens opnieuw plaatsen
men koelpaste is goed aangebracht
en men Scythe Mugen 2 is ook juist zo ver ik weet goed vast
want hij kan men 1090t soms wel tot 32°C brengen
maak ff wat foto's van je mount, en een screenshot met cpu-z en prime.. lijkt mij dat je dan genoeg tips kan krijgen om je cpu koelte houden..
http://imageshack.us/photo/my-images/859/naamlooszd.png/millman schreef op maandag 23 april 2012 @ 01:38:
maak ff wat foto's van je mount, en een screenshot met cpu-z en prime.. lijkt mij dat je dan genoeg tips kan krijgen om je cpu koelte houden..
andre komen morgen kan men kast nu niet openen wegens telaat en lawaai
En daar is de boosdoener.. Vcore op auto neem ik aan? 1.45v was bij mij genoeg om 4.1 GHz te draaien. "Stock"is 1.3v en dat zal je ~10c schelen.
dus moet ik ondervolten naar 1.3 V ?faust2016 schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:13:
En daar is de boosdoener.. Vcore op auto neem ik aan? 1.45v was bij mij genoeg om 4.1 GHz te draaien. "Stock"is 1.3v en dat zal je ~10c schelen.
moet ik dan ook terug 8 uur prime draaie kijken of die wel stabiel loopt ?
heb juist gezien in mijn bios dat men voltage op 1.375 staat
maar tijdens prima gaat die dan wel veel na boven
kan ik het normaal niet locken op 1.3 dan
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 383099 op 23-04-2012 13:23 ]
idd had ook gemerkt
ben nu prima aan het draaien
1.285 v
draai nu 52°C
ik ga dit 3 uur doen
dan ga ik proberen te 4GHZ te berijken
met 1.45 v max
Lekker bezig jan... nog flinke oc plannen?
Anoniem: 336701
Ik ga zeker kijken wat er mogelijk is met de X6-1055T al zal dat niet echt veel zijn tegenover een 1090T/1100T maar we zien het wel.
Kwa temps en voltage zou er toch wel wat mogelijk moeten zijn maar dat gaan we eens rustig stap voor stap proberen.
Kwa temps en voltage zou er toch wel wat mogelijk moeten zijn maar dat gaan we eens rustig stap voor stap proberen.
Ik heb mijn 1045t nu op 3.60 ghz draaien iig.
Je zit zo snel met een HTT wall met een max multi van ~15.5
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
Zou iemand mij kunnen vertellen wat de maximale temperatuur is dat ik met overclocken mag hebben? Ik heb een AMD Phenom II X4 955 BE en deze draait standaard al op 55 graden als die vol draait. Nu heb ik deze gisteravond met 200mhz overgeclocked (dus naar 3,4 mhz) en tijdens een 10 minuten stress test was deze 57 a 58 graden. Ik begin mij een beetje zorgen te maken, want ik heb een Scythe Mugen II koeler.
Ik ben nieuw in het overclocken, dus heb ik nu nog maar 200 mhz geprobeert. Zijn deze temperaturen normaal?
Gr,
tijnn
Ik ben nieuw in het overclocken, dus heb ik nu nog maar 200 mhz geprobeert. Zijn deze temperaturen normaal?
Gr,
tijnn
62.7c is de 'officieele' max, maar tijdens stresstesten kun je wel tot 65c gaan.
Voor een Mugen 2 is dit echter op dergelijke settings veel te warm. Post eens een screenshotje met CPU-Z, Prime95 en HWmonitor open.
Misschien is het een idee om je Mugen eens opnieuw te bevestigen op je CPU.
Voor een Mugen 2 is dit echter op dergelijke settings veel te warm. Post eens een screenshotje met CPU-Z, Prime95 en HWmonitor open.
Misschien is het een idee om je Mugen eens opnieuw te bevestigen op je CPU.
Ik zou idd wat faust2016 zegt je koeler opnieuw plaatsen met een erwt aan koelpasta ertussen.
Draai nu een prime95 test met mijn X6-1055T op 3,84Ghz, 1,4V en tot heden met mijn Corsair H70 blijven de temps, 20min. nu , onder de 37 graden stabiel.
Draai nu een prime95 test met mijn X6-1055T op 3,84Ghz, 1,4V en tot heden met mijn Corsair H70 blijven de temps, 20min. nu , onder de 37 graden stabiel.
Maar jij meet dan de coretemps en niet de CPU temps neem ik aan?
En hoe hoge CPU temp is dat dan met HWmonitor?
AOD meet coretemp ,dat is niet de temp waar je naar moet kijken.
CPU temp moet je in de gaten houden ,met HWmonitor ofzo of aida64.
CPU temp moet je in de gaten houden ,met HWmonitor ofzo of aida64.
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Bij hardware monitor, zeggen er een paar hier, heb je geen goede temps.
Hij wordt bij hardware monitor, cpu 42 graden en mb 26 graden.
Bij de cores alleen zijn de temps 36,3-36,8 max.
Hij wordt bij hardware monitor, cpu 42 graden en mb 26 graden.
Bij de cores alleen zijn de temps 36,3-36,8 max.
Wie zegt dat dan? Voor zover ik weet gebruikt 90% van de AMD gebruikers alleen de CPU temps..
als je core temp +10 graden doet heb je ook cpu temp:)
maar dan nog dat zou 52 graden onder load zijn damn zijn zeker nice temps:P
Zie vorige pagina faust2016, weet dat het lekker koel draait hier met 1,4V voor een OC van 3,84Ghz met de X6-1055T.
Ben tevreden met de OC maar ga het nog wel wat verfijnen.
Ben tevreden met de OC maar ga het nog wel wat verfijnen.
klopt niet dan wijkt hiij nog steeds flink uit op de CPU temp... ,onder load gaan ze allebij omhoog dus..maks11223344 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:49:
als je core temp +10 graden doet heb je ook cpu temp:)
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Dat iemand met caps lock aan typt betekent nog niet dat ie ook gelijk heeft..
Je kan het aan alle 'long-time AMD overklokkers' vragen.
Voor de temps lees je de CPU temp af (en dan bij voorkeur met HWmonitor).
Je kan het aan alle 'long-time AMD overklokkers' vragen.
Voor de temps lees je de CPU temp af (en dan bij voorkeur met HWmonitor).
+1 faust. Vooral met Thuban x6 CPUs wijken coretemps belachelijk ver af.
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
Dan heb je nog geen bulldozer idle coretemp gezien denk ik ,op moment draait hij hier idle op 14 graden...Imprezzion schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:53:
+1 faust. Vooral met Thuban x6 CPUs wijken coretemps belachelijk ver af.
Ik ben benieuwd wanneer AMD es een echte sensor gebruikt in zijn CPU's..
Idd..
@alienhunter: Kijk voor de grap nog eens naar de screen in je eerste post op de vorige pagina.. 15c of 25c op een CPU waar 1.44v doorheen loopt. Ik weet natuurlijk niet hoe koud het bij jou thuis is, maar ik vind het moeilijk te geloven dat die maar 15c is.
Tenzij Corsair een kleine chiller in de radiator van je H70 heeft verstopt ofzo
.
@alienhunter: Kijk voor de grap nog eens naar de screen in je eerste post op de vorige pagina.. 15c of 25c op een CPU waar 1.44v doorheen loopt. Ik weet natuurlijk niet hoe koud het bij jou thuis is, maar ik vind het moeilijk te geloven dat die maar 15c is.
Tenzij Corsair een kleine chiller in de radiator van je H70 heeft verstopt ofzo
Conclusie: CORETEMPS KLOPPEN OOK NIET IN AMD OVERDRIVE.
(see what I did there?^^)
Hoe kunnen je cores nou 12c zijn als je kamertemp 19c is?
Dat betekent dus dat de sensor verkeerde temps uitleest..
Dat betekent dus dat de sensor verkeerde temps uitleest..
[ Voor 33% gewijzigd door faust2016 op 24-04-2012 15:17 ]
Je hoeft niet zo in de verdediging te schieten hoor. Niemand betwist hier dat het progje bij jou 12c uitleest..
We proberen alleen maar duidelijk te maken dat je naar de verkeerde sensor zit te kijken.
We proberen alleen maar duidelijk te maken dat je naar de verkeerde sensor zit te kijken.
Is niet zo verdedigen maar ik lees ze uit met wat een ieder gebruikt, AMD overdrive, hardware monitor en nu AIDA64.
Je kan zien dat het zo is maar wie het niet gelooft, pech, kom maar kijken, warme koffie is altijd gereed.
Je kan zien dat het zo is maar wie het niet gelooft, pech, kom maar kijken, warme koffie is altijd gereed.
Anoniem: 342353
alien je moet bij de x6's naar de cpu temp kijken niet core's
heb zelf me 1100t op 4ghz met 1.46 volt en daar krijg ik temps van 47-48c max
heb zelf me 1100t op 4ghz met 1.46 volt en daar krijg ik temps van 47-48c max
CPU temp is zoals je kan zien 22 graden, Idle, dus koud.
Maar ik laat het zo want ongeloof is er toch bij sommige, die mailen me er zelfs over dat dit niet kan, kom op zeg.
Voor diegene die het niet geloven, kom het hier bekijken, dan zie je hetzelf, meer zeg ik hier niet over en ga ook niet meer iets nieuws hierbij plaatsen, heb het ff gehad op deze manier.
Maar ik laat het zo want ongeloof is er toch bij sommige, die mailen me er zelfs over dat dit niet kan, kom op zeg.
Voor diegene die het niet geloven, kom het hier bekijken, dan zie je hetzelf, meer zeg ik hier niet over en ga ook niet meer iets nieuws hierbij plaatsen, heb het ff gehad op deze manier.
Het is helemaal geen kwestie van geloven of niet.. Alle relevante info staat in de screenshots. Snap niet wat het probleem hier nou is..?
hm that's a first.faust2016 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:10:
Conclusie: CORETEMPS KLOPPEN OOK NIET IN AMD OVERDRIVE.
maar altijd de cpu sensor uitlezen, niet de cores. deze sensoren zijn niet goed afgestemt, worden verkeerd uitgelezen of ze zijn gewoon brak. amd heeft er altijd last van, de cpu sensor op je moederbord niet
Ik begin nu net een beetje met overclocken, heb iets meer snelheid nodig voor het streamen van games is mijn gevoel, dus daarom ben ik me nu een beetje aan het inlezen.
Ik gebruik een Phenom II X6 1055T, geen BE dus. Ik heb hierover echter wat vragen
Ik heb hem nu op 3.06 draaien volgens CPU-Z, Overdrive zegt ongeveer 3.3GHz per core.Welke is de echte read? Ik ben zelf geneigd naar CPU-Z te gaan, aangezien ik de core heb verhoogd naar 215 vanaf 200, wat nog geen 10% is, wat dus neer komt op die 3.06
Daarnaast heb ik een vraag over temperatuur. Ik heb op verschillende plekken gelezen dat je niet wil dat de CPU boven de 55 graden komt, voor mijn CPU. Ik heb speedfan bekeken tijdens een prime95 run en de CPU kwam uiteindelijk op 60 waar hij stabiel op bleef voor 10 minuten, toen maar weer uit gezet. Core bleef op ongeveer 46 graden. Na wat gegoogle bleek dat core het silicum is en CPU de CPU, maar ik neem aan dat de CPU dus niet boven de 55 wilt? Of moet je toch kijken naar core?
Als het gaat om CPU boven de 50, dan begin ik mij af te vragen of mijn koeler wel goed is aangebracht, aangezien ik niet kan geloven dat een nog geen 10% overclock boven de grens kom van wat goed is voor de CPU. Heb btw nog geen test gedaan op stocks
Cooler is btw een Sunbeam tek Core contact freezer
Ik gebruik een Phenom II X6 1055T, geen BE dus. Ik heb hierover echter wat vragen
Ik heb hem nu op 3.06 draaien volgens CPU-Z, Overdrive zegt ongeveer 3.3GHz per core.Welke is de echte read? Ik ben zelf geneigd naar CPU-Z te gaan, aangezien ik de core heb verhoogd naar 215 vanaf 200, wat nog geen 10% is, wat dus neer komt op die 3.06
Daarnaast heb ik een vraag over temperatuur. Ik heb op verschillende plekken gelezen dat je niet wil dat de CPU boven de 55 graden komt, voor mijn CPU. Ik heb speedfan bekeken tijdens een prime95 run en de CPU kwam uiteindelijk op 60 waar hij stabiel op bleef voor 10 minuten, toen maar weer uit gezet. Core bleef op ongeveer 46 graden. Na wat gegoogle bleek dat core het silicum is en CPU de CPU, maar ik neem aan dat de CPU dus niet boven de 55 wilt? Of moet je toch kijken naar core?
Als het gaat om CPU boven de 50, dan begin ik mij af te vragen of mijn koeler wel goed is aangebracht, aangezien ik niet kan geloven dat een nog geen 10% overclock boven de grens kom van wat goed is voor de CPU. Heb btw nog geen test gedaan op stocks
Cooler is btw een Sunbeam tek Core contact freezer
Laatste wat ik erover toevoeg, bios is de cpu temp op Idle 22 graden.
Verder mag een ieder vinden wat ie wil, maar als men beter koelt dan sommige anderen is het meteen verkeerde info die men krijgt van zijn systeem en kloppen de gegevens niet.
Heb genoeg toegevoegd en je kan zien dat ik zogoed als elke keer dezelfde temps heb maar ja, is weer een discussie zonder einde.
Koffie staat klaar voor diegene die het hier willen zien.
Verder mag een ieder vinden wat ie wil, maar als men beter koelt dan sommige anderen is het meteen verkeerde info die men krijgt van zijn systeem en kloppen de gegevens niet.
Heb genoeg toegevoegd en je kan zien dat ik zogoed als elke keer dezelfde temps heb maar ja, is weer een discussie zonder einde.
bron: hwmonitor leest deze temps uit onder het moederbord inclusief chipset en (eventueel) vrm temps. net als menig andere uitlees programma's.faust2016 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:36:
De CPU sensor zit op je moederbord? Bron?
de naam van de sensor veranderd ook als je de cpu op een ander bord zet.
vandaar dat ik er van uit ga dat de sensor op het moederbord zit.
we hebben het over je coretemps, niet over je cpu. je cpu klopt wel gezien deze boven je ambient temperatuur zit.Anoniem: 336701 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:45:
Laatste wat ik erover toevoeg, bios is de cpu temp op Idle 22 graden.
[ Voor 58% gewijzigd door Fordox op 24-04-2012 17:51 ]
Ga er maar vanuit dat CPU-Z gelijk heeft. Post anders eens een screenshotje?Gropah schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:44:
Ik begin nu net een beetje met overclocken, heb iets meer snelheid nodig voor het streamen van games is mijn gevoel, dus daarom ben ik me nu een beetje aan het inlezen.
Lees de afgelopen 2-3 pagina's eens door. Staat zat info.Daarnaast heb ik een vraag over temperatuur. Ik heb op verschillende plekken gelezen dat je niet wil dat de CPU boven de 55 graden komt, voor mijn CPU. Ik heb speedfan bekeken tijdens een prime95 run en de CPU kwam uiteindelijk op 60 waar hij stabiel op bleef voor 10 minuten, toen maar weer uit gezet. Core bleef op ongeveer 46 graden. Na wat gegoogle bleek dat core het silicum is en CPU de CPU, maar ik neem aan dat de CPU dus niet boven de 55 wilt? Of moet je toch kijken naar core?
Ligt er maar net aan hoe de vcore staat ingesteld. Op 'stock' volts (en dus niet Auto) zou je kunnen zeggen dat het aan de warme kant is. Ik weet echter niet hoe goed je koeler is en hoe hard je fan draait.Als het gaat om CPU boven de 50, dan begin ik mij af te vragen of mijn koeler wel goed is aangebracht, aangezien ik niet kan geloven dat een nog geen 10% overclock boven de grens kom van wat goed is voor de CPU. Heb btw nog geen test gedaan op stocks
En ik ga ervan uit dat de sensor op je CPU zit. Kan ik ook wel een verhaal over typen, maar dat maakt het nog niet waar..Fordox schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:48:
[...]
bron: hwmonitor leest deze temps uit onder het moederbord inclusief chipset en (eventueel) vrm temps. net als menig andere uitlees programma's.
de naam van de sensor veranderd ook als je de cpu op een ander bord zet.
vandaar dat ik er van uit ga dat de sensor op het moederbord zit.
Dat de sensor per moederbordfabrikant anders heet zou je ook kunnen verklaren doordat de temperatuur wel door je bios wordt uitgelezen en aangezien deze bij elke fabrikant anders is, kan de sensor in de software best een andere naam krijgen.
Ik zeg niet dat jij ongelijk hebt en/of ik gelijk. Vind alleen wel dat je in je posts duidelijk een verschil moeten maken tussen aannames en feiten..
Inderdaad.[...]
we hebben het over je coretemps, niet over je cpu. je cpu klopt wel gezien deze boven je ambient temperatuur zit.
[ Voor 24% gewijzigd door faust2016 op 24-04-2012 19:36 ]
Core temps is volgens verschillende bronnen een virtuele berekende waarde. Deze wijkt naar mate de temperatuur / load hoger wordt minder af.
CPU temp is een fysieke sensor en ik heb geen idee of het nu een CPU sensor (wat Intel ''Package'' temperatuur noemt) is of een moederbord sensor (Ook wel ''Socket'' temperatuur).
CPU temp is een fysieke sensor en ik heb geen idee of het nu een CPU sensor (wat Intel ''Package'' temperatuur noemt) is of een moederbord sensor (Ook wel ''Socket'' temperatuur).
hm daar kun je gelijk in hebben, maar waarom worden de coretemps dan niet uitgelezen via de bios?En ik ga ervan uit dat de sensor op je CPU zit. Kan ik ook wel een verhaal over typen, maar dat maakt het nog niet waar..
Dat de sensor per moederbordfabrikant anders heet zou je ook kunnen verklaren doordat de temperatuur wel door je bios wordt uitgelezen en aangezien deze bij elke fabrikant anders is, kan de sensor in de software best een andere naam krijgen.
Ik zeg niet dat jij ongelijk hebt en/of ik gelijk. Vind alleen wel dat je in je posts duidelijk een verschil moeten maken tussen aannames en feiten..
bij intel zit het denk ik wel op de chips gezien je deze daarvandaan ook uitleest, en niet onder je tab van het moederbord.CPU temp is een fysieke sensor en ik heb geen idee of het nu een CPU sensor (wat Intel ''Package'' temperatuur noemt) is of een moederbord sensor (Ook wel ''Socket'' temperatuur).
het is allemaal wat discutabel, en faust heeft wel gelijk dat ik meer rekening moet houden met feiten en aannames. ik heb de neiging nogal snel om te zeggen dat mijn aanname een feit is na wat logisch denken
@Trenner, hierdoor ga je zeker opmerkingen krijgen want dit is onmogelijk volgens sommige hier maar ja.
Welke cpu koeler heb je op je setje hangen.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 336701 op 25-04-2012 17:15 ]
Niemand hier heeft gezegd dat die 22c niet klopt, Jan. Het waren de onder kamertemperatuur metingen (op de cores) waar het over ging..
inderdaad de CORETEMPS zijn onmogelijk, de CPUTEMPS zijn normaal. mijn processor wil hem wel eens idlen op 18 graden met een kamer van 16-17 graden. (natuurlijk wel teruggeklokt. een overgeklokte fx 8150 trekt ook zoveel stroom
)
Ik heb wel eens lager uitgelezen op mijn set-up maar dat noem ik wel onmogelijk gezien als je sub 15 graden bent de sensor nog wel eens raar wilt doen/ niet goed wilt afstemmen.
even voor de duidelijkheid: ja je hebt gelijk dat het kan, alleen niet per core. wel de cpu in zijn geheel.
Ik heb wel eens lager uitgelezen op mijn set-up maar dat noem ik wel onmogelijk gezien als je sub 15 graden bent de sensor nog wel eens raar wilt doen/ niet goed wilt afstemmen.
even voor de duidelijkheid: ja je hebt gelijk dat het kan, alleen niet per core. wel de cpu in zijn geheel.
Ach er wordt zoveel gezegd als de naam trenner valt..Maar de set-up:Anoniem: 336701 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:15:
@Trenner, hierdoor ga je zeker opmerkingen krijgen want dit is onmogelijk volgens sommige hier maar ja.
EK-Supreme HF (Full Copper)
Een thermochill 120.4 rad.
Een Black Ice GT Xtreme 280
D5 Pomp
Tygon 1/2" ID / 3/4" OD (13x3)
@faust, ik zeg ook niet dat iemand hier dat heeft gezegd maar krijg dit wel toegemaild.
Wat betreft de core temps, die draaien gewoon hier dagelijks op een 12-17 graden en de cpu temps tussen de 21-27 graden, Idle dan wel.
CORETEMPS is gewoon wel mogelijk, zie je toch zelf maar ik zal maar daar niet verder over uitwijden want is weer tegen een gevoelige snaar bij sommige HIER dus.
Bij die kan alles en bij een leek kan dus niets, daar houd ik het maar op.
Wat betreft de core temps, die draaien gewoon hier dagelijks op een 12-17 graden en de cpu temps tussen de 21-27 graden, Idle dan wel.
CORETEMPS is gewoon wel mogelijk, zie je toch zelf maar ik zal maar daar niet verder over uitwijden want is weer tegen een gevoelige snaar bij sommige HIER dus.
Bij die kan alles en bij een leek kan dus niets, daar houd ik het maar op.
[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 336701 op 25-04-2012 17:51 ]
lesje natuurkunde: je hebt een stof A en je hebt een stof B.CORETEMPS is gewoon wel mogelijk, zie je toch zelf maar ik zal maar daar niet verder over uitwijden want is weer tegen een gevoelige snaar bij sommige HIER dus.
stof A word warm, en je probeerd het te koelen met stof B en niks anders. denk je dan dat stof A ooit onder de temperatuur van stof B kan zitten?
als dat kan moet je er een patent op aanvragen
de coretemps worden gewoon simpelweg niet goed uitgelezen. deze sensor is niet goed geijkt of weet ik veel, amd heeft er altijd al problemen mee gehad. dit is een algemeen erkend probleem.
de cpu daarintegen dus weer wel, en deze moet je dus gewoon aanhouden.
de lui die meestal mailen dat je fout zit en dat niet willen roepen in een openbare topic, zijn meestal te bang om onderuit gehaald te worden door de forumleden met meer kennis.
Ja staatsgevaarlijk is een issue wat sommigen niet kunnen verdragen. Maar nu je het zo zegt met die twee natuurlijke materiën, is dat gewoon waarheid. Nah, zal wel weer hetzelfde zijn waar AMD op doelt, heet laten maken die cpu (m'n toenmalige FX8150) en vooral ons watercool-product kopen. Als dat zo is in m'n 20 jaar AMD...
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 103524 op 25-04-2012 18:45 ]
Dus heeft alleen AMD er last van en Intel dus niet.
Het zal mss zowel zijn maar wordt tijd dat een ieder die commentaar heeft dit hier ook eens gaat plaatsen ipv mailen.
Daarom reageerde ik fel hier, niet persoonlijk bedoeld voor diegene die uitleg hier geven.
Het zal mss zowel zijn maar wordt tijd dat een ieder die commentaar heeft dit hier ook eens gaat plaatsen ipv mailen.
Daarom reageerde ik fel hier, niet persoonlijk bedoeld voor diegene die uitleg hier geven.
inderdaad, je begrijpt het nuAnoniem: 336701 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 20:59:
Dus heeft alleen AMD er last van en Intel dus niet.
[ Voor 34% gewijzigd door Fordox op 25-04-2012 21:58 ]
Begrijpen? nee , want een ieder leest de temps met hardware monitor, realtemps enzo uit en dan zou het alleen bij AMD niet kloppen.
Ja dat kloot ieder leest dat zo uut. Alleen is de temperatuur per core bij amd ongeloofwaardig/onmogelijk.
Lees gewoon de cpu sensor af, deze heeft het nooit fout tenzij je sensor brak is en 150+ aangeeft.
Bij intel lees je meestal de temps uut van de package of de hoogste core.
Is dat nou zo moeilijk te begrijpen...
Lees gewoon de cpu sensor af, deze heeft het nooit fout tenzij je sensor brak is en 150+ aangeeft.
Bij intel lees je meestal de temps uut van de package of de hoogste core.
Is dat nou zo moeilijk te begrijpen...
Moeilijk is het niet maar dat alleen AMD er last van zou hebben en Intel helemaal niet vind ik larie.
Elke sensor kan het mis hebben, AMD of Intel, niet alles is fijlloos.
Elke sensor kan het mis hebben, AMD of Intel, niet alles is fijlloos.
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 336701 op 26-04-2012 12:46 ]
Ik begin me echt zorgen te maken over mijn temps.
Zoals al eerder gepost heb ik een Phenom 2 X6 1055T met een sunbeam tek core contact freezer. Dit zijn de temps op stock speeds:

Dat is volgens mij al ruim 10 graden over het aangeraden maximum? Is het een redelijke aanname dat de CPU koeler niet goed geinstalleerd is?
Zoals al eerder gepost heb ik een Phenom 2 X6 1055T met een sunbeam tek core contact freezer. Dit zijn de temps op stock speeds:

Dat is volgens mij al ruim 10 graden over het aangeraden maximum? Is het een redelijke aanname dat de CPU koeler niet goed geinstalleerd is?
Heb je de 120mm of de 92mm variant van die koeler? En als je HWmonitor gebruikt ipv speedfan zie je ook de min/max temps erbij staan. Best handig
.
Volgens mij maakt hij geen goed contact met de cpu ,heb je de koeler laten monteren of heb je dit zelf gedaan ?
Het gaat om de 120mm variant. Kooler is gemonteerd door mijn broer. Zit flink wat koelpasta tussen, maar moest ook volgens de gebruiksaanwijzing.
Er moet maar een klein beetje pasta tussen zitten. Ongeveer een rijstkorrel in het midden van je CPU is al genoeg.
Misschien je koeler eens opnieuw erop zetten met wat minder pasta er tussen
.
Misschien je koeler eens opnieuw erop zetten met wat minder pasta er tussen
In de handleiding stond ongeveer 2x zoveel als je normaal gewend bent, dus toen is er flink wat op gegaan.
Maar goed, ik zal het proberen te herinstalleren. Iemand nog goede tips voor het verwijderen van oude koelpasta? Heb daar namelijk veel van voorbij zien komen, ooit, van schuurpapier tot azijn, maar zijn allemaal dingen die ik liever niet zo 1,2, 3 op een CPU los laat.
Maar goed, ik zal het proberen te herinstalleren. Iemand nog goede tips voor het verwijderen van oude koelpasta? Heb daar namelijk veel van voorbij zien komen, ooit, van schuurpapier tot azijn, maar zijn allemaal dingen die ik liever niet zo 1,2, 3 op een CPU los laat.
Ouwe sok en 70%+ alcohol doen wonderen (verkrijgbaar bij kruitvat/apotheek)
Stukje keukenrol is al voldoende om de cpu en koeler schoon te maken..
waarom draai je met zoveel volts?
1,3 / 1,325 moet meer als genoeg wezen op stock de rest is alleen maar warmte
ik draai met 1,356 volts al 3,7ghz?
@Speedy-J
haha zo doe ik het ook altijd
1,3 / 1,325 moet meer als genoeg wezen op stock de rest is alleen maar warmte
ik draai met 1,356 volts al 3,7ghz?
@Speedy-J
haha zo doe ik het ook altijd
Maar met alleen keukenrol krijg ik het meestal niet zo schoon als met een beetje alcohol erbij.. Maar dat kan ook aan mijn schoonmaak-techniek liggen

nehhhh dat ligt niet aan jouw techniek hoor en tja voor mensen die geen alcohol hebben voldoet een wc papiertje ook prima
hmmm besloot eens aan het begin van het topic te lezen hoe dat nou zat met die cpu-nb snelheden en "volgens hun" bijbehorende voltages ze zeggen cpu-nb x13 multiplier(2600mhz) heeft ongeveer 1.25V nodig.... ik heb daar 0,12V meer voor nodig.....i must be stupid
??
Ligt maar net aan je CPU.. Oudere C2 phenom x2/3/4's wilden op een CPU-NB snelheid van ~2600mhz al een flinke slok extra voltage en soms idd tegen de 1.35v als je pech had/hebt.
Met een x6 is dat voor 2600mhz echter veeeel te veel.. Daarmee zou je aan 1.25v in de meeste gevallen genoeg hebben voor nog een (paar) honderd MHz extra.
Wat je evt zou kunnen proberen om het voltage naar beneden te krijgen is je tRFC wat losser zetten.
Met een x6 is dat voor 2600mhz echter veeeel te veel.. Daarmee zou je aan 1.25v in de meeste gevallen genoeg hebben voor nog een (paar) honderd MHz extra.
Wat je evt zou kunnen proberen om het voltage naar beneden te krijgen is je tRFC wat losser zetten.
gister nog wat lopen prutsen met cpu-nb speeds ben er nu achter dat ie pas begint te slurpen bij 2700mhz 1,4?.... nouja moest maar niet dacht ik zo terug gezet naar 2650mhz nu kan het af met 1,275 
hoorden veel verhalen over mensen die met ht link wel een performance winst zagen sommige mensen niet dussss dat moest ik proberen tot 2400mhz zie ik een toename daarna gaat het heel rap berg afwaarts
kunnen jullie me mischien vertellen waar de grens ligt voor ht link voltage draai nu 1,25 lijkt me niet heel gek?
ram timings daar waag ik mij niet meer aan een tandje losser of strakker eindigt hier altijd in een uberlage score of blauwe lettertjes
hoorden veel verhalen over mensen die met ht link wel een performance winst zagen sommige mensen niet dussss dat moest ik proberen tot 2400mhz zie ik een toename daarna gaat het heel rap berg afwaarts
kunnen jullie me mischien vertellen waar de grens ligt voor ht link voltage draai nu 1,25 lijkt me niet heel gek?
ram timings daar waag ik mij niet meer aan een tandje losser of strakker eindigt hier altijd in een uberlage score of blauwe lettertjes
ik maak het altijd schoon met een goede lik wasbenzine.
als je met keukenrol/wcpapier niks meer eraf krijgt, en je daarna werkt met wasbenzine, zie je dat er meer troep op zit dan dat je denkt.
als je met keukenrol/wcpapier niks meer eraf krijgt, en je daarna werkt met wasbenzine, zie je dat er meer troep op zit dan dat je denkt.
hoeveel ghz zou ik kunnen halen met een phenom II x4 965 met een stock cooler?
4,2 is uit mijn ervaring haalbaar op een stock cooler enig advies is wel om dan oordoppen te dragen die dingen maken een takke herrie, zelf heb ik hem nu op 4 lopen onder waterkoeling.hardcoresmurf schreef op maandag 30 april 2012 @ 10:52:
hoeveel ghz zou ik kunnen halen met een phenom II x4 965 met een stock cooler?
Ik weet niet welk mamaplankje je gebruikt?
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
ik gebruik een asrock 970 extreme3bestaudio schreef op maandag 30 april 2012 @ 11:08:
[...]
4,2 is uit mijn ervaring haalbaar op een stock cooler enig advies is wel om dan oordoppen te dragen die dingen maken een takke herrie, zelf heb ik hem nu op 4 lopen onder waterkoeling.
4.2GHz gaat hem niet worden op stock koeler,of je moet een wonder cpu hebben die dat op stock voltages wil doen maar dat lijk me sterk..bestaudio schreef op maandag 30 april 2012 @ 11:08:
[...]
4,2 is uit mijn ervaring haalbaar op een stock cooler enig advies is wel om dan oordoppen te dragen die dingen maken een takke herrie, zelf heb ik hem nu op 4 lopen onder waterkoeling.
Dit topic is gesloten.