Omdat er voor bijna elk onderdeel een topic is, kunnen mensen beter zoeken op het forum naar dingen.
En omdat er nog heel veel vraag was naar hoe dat nou eigenlijk zat met koelpasta, open ik hier even een topic.
eventueel voorgaande topic: [Test] MX-3 met andere smeersels vergeleken
Dat het het dus wel.
Zonder koelpasta kan je pc uitvallen/zeer traag reageren of zelfs kapot gaan van de warmte. Zonder koelpasta maakt je CPU minder contact met het koellichaam. dit komt door oneffenheden in zowel het koelblok, als de IHS van je CPU.
Deze oneffenheden kun je eruit halen, maar dan verwijs ik je naar het Lappen: het hoe en wat topic en zelfs dan is koelpasta aan te raden.
Een paar goede (en bekende) koelpasta's zijn Arctic Silver 5, de MX serie van Arctic Cooling, de Thermalright Chillfactor serie, en de Noctua NT-H1.
hier is een vergelijkingstabel (met zo hier en daar een alternatieve koelpasta):

Dit is een enkele 'roundup' van nog lang niet alle pasta's. Veel van deze roundups verschillen ook in testresultaat, omdat de montering en de koeler anders is bij een andere test of de externe invloeden net iets anders zijn.
Hier is nog een andere uitgebreide test te vinden: http://skinneelabs.com/2011-tim-results/2/
Hier heb je de Tweakers Pricewatch gesorteerd op koelpasta's: http://tweakers.net/pricewatch/cat/557/koelpasta.html
Over het algemeen heb je aan een spuit van 1 gram zat voor 5 cpu's en wat extra. MX-4 wordt verkocht in 5 gram spuiten dat ongeveer genoeg is voor minimaal 20 chips.
In plaats van keukenpapier wordt er ook regelmatig gebruik gemaakt van microvezeldoekjes (sommige ook met schoonmaak alcohol er in). Microvezeldoekjes is een beter alternatief voor keukenpapier.
Hierna moet de koelpasta in een patroon uitgelegd worden op de koeler of de CPU, of worden uitgesmeerd.
hier enkele filmpjes over beide methoden, bepaal zelf maar waar je het meeste vertrouwen in hebt:
YouTube: How Thermal Compound Spreads
YouTube: How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)
Wat zeer belangrijk is om te weten: beter te weinig koelpasta dan teveel, want koelpasta isoleert ook een klein beetje! Het overtollige wordt met de montage van de koeler eruit gedrukt, maar: je wil niet dat je elektrisch geleidende pasta (zoals Arctic Silver 5) over je moederbord besmeurt is.
Mijn voorkeur van patroon is een diagonaal streepje en 2 puntjes aan beide zijden.
Daarvoor verwijs ik jullie naar deze test: http://benchmarkreviews.c...d=62&limit=1&limitstart=5 .
de inwerktijd houd in dat je eerst een bepaalde tijd het pasta in gebruik moet hebben, voordat deze maximale warmte overdracht geeft. Deze periode is vaak een dag of 2.
Een ander pasta alternatief is de collaboratory liquid pro, het is een soort vloeibare metaal. ik zelf vind het lijken op kwik. hier een filmpje:
YouTube: Coollaboratory Liquid Pro - How to install within 2-3 minutes...
Deze pasta wordt voornamelijk gebruikt bij het vervangen van de koelpasta tussen je CPU en je IHS (wat een riskant werkje is). Als alternatief voor koelpasta tussen je IHS en je koelblok zou ik het niet aanraden, gezien dit vloeibaar metaal aluminium aantast.
begin er maar niet aan, in een paar dagen is alles uitgedroogd en aan elkaar geplakt. Gebruik dit dus nooit (tenzij je leuk wil experimenteren, deel de resultaten!).
Als je koeler eenmaal op de koelpasta zit, moet je ervoor zorgen dat deze er NIET weer afgaat, anders krijg je last van luchtbellen.
De beste optie is om je koelblok te monteren wanneer je deze nog niet in je kast hebt gemonteerd. Er zijn vele kasten met een 'cut-out' achter het moederbord, maar dit geeft vaak niet genoeg controle. Voor waterkoeling en AIO setjes is dit wel een goede manier, gezien een waterblok niet zwaar en onhandig is.
Bij grafische kaarten (die ook koelpasta nodig hebben) is het handiger om de pasta aan te brengen op het koelblok in plaats van de GPU zelf, en dan de printplaat op de koeler te plaatsen.
Daarnaast is het ook een must om je koeler kruislings te monteren. dit houd in dat je telkens de schroeven tegen over elkaar moet aandraaien ipv naast elkaar (rechts boven > links onder > rechts onder > links boven). Als je de schroeven naast elkaar aandraaid (links boven > rechts boven > links onder > rechts onder), gaat je koeler scheef zitten en dat wil je natuurlijk niet.
Dit is een veel voorkomend probleem bij slechte temperaturen van een nieuwe koeler.
Wat ook handig is om te doen, is om even je koeler wat aan te drukken en en een beetje te draaien op zn as voordat je hem vast schroeft. dan smeert de pasta zichzelf iets beter uit en druk je de laatste luchtbelletjes er uit.
Laat je reacties/vragen maar komen wees lief, dit is mijn eerste "grote" topic
Update: Even wat kromme zinnen en schrijfstijl verbeterd. 7 jaar geleden was ik blijkbaar geen grammaticale held..
En omdat er nog heel veel vraag was naar hoe dat nou eigenlijk zat met koelpasta, open ik hier even een topic.
eventueel voorgaande topic: [Test] MX-3 met andere smeersels vergeleken
Wat is koelpasta?
Koelpasta is een laagje materiaal dat tussen de IHS (heat spreader) van de CPU en het koelblok zit om beter contact te maken voor betere warmte overdracht.Koelpasta? Daar geloof ik niet in
Er zijn genoeg mensen die denken dat koelpasta nergens voor nodig is.Dat het het dus wel.
Zonder koelpasta kan je pc uitvallen/zeer traag reageren of zelfs kapot gaan van de warmte. Zonder koelpasta maakt je CPU minder contact met het koellichaam. dit komt door oneffenheden in zowel het koelblok, als de IHS van je CPU.
Deze oneffenheden kun je eruit halen, maar dan verwijs ik je naar het Lappen: het hoe en wat topic en zelfs dan is koelpasta aan te raden.
Oke, koelpasta is nodig. Hoeveel verschilt het?
Hoeveel het verschilt ligt voornamelijk aan het koelpasta dat je gebruikt, hoeveel je gebruikt, hoe je het smeert/laat smeren en of je je koelpasta hergebruikt. Het verschil in temperatuur (t.o.v. geen koelpasta) kan uitlopen tussen de 15 en meerdere tientallen graden. Vaak resulteert dit in het 'thermal throttlen' van je CPU of in extreem hard draaiende ventilatoren met het bijkomende geluidsoverlast. Soms is het ook goed mogelijk dat je computer oververhit en met een zwart scherm uit valt.Welke koelpasta is dan het best?
Dit is een discussiepunt. Sommige vinden smeerbaarheid belangrijk en anderen hoe goed de pasta geleid.Een paar goede (en bekende) koelpasta's zijn Arctic Silver 5, de MX serie van Arctic Cooling, de Thermalright Chillfactor serie, en de Noctua NT-H1.
hier is een vergelijkingstabel (met zo hier en daar een alternatieve koelpasta):

Dit is een enkele 'roundup' van nog lang niet alle pasta's. Veel van deze roundups verschillen ook in testresultaat, omdat de montering en de koeler anders is bij een andere test of de externe invloeden net iets anders zijn.
Hier is nog een andere uitgebreide test te vinden: http://skinneelabs.com/2011-tim-results/2/
Hier heb je de Tweakers Pricewatch gesorteerd op koelpasta's: http://tweakers.net/pricewatch/cat/557/koelpasta.html
Over het algemeen heb je aan een spuit van 1 gram zat voor 5 cpu's en wat extra. MX-4 wordt verkocht in 5 gram spuiten dat ongeveer genoeg is voor minimaal 20 chips.
Hoe gebruik ik de koelpasta dan?
Als eerste is het heel belangrijk dat beide oppervlakken (van de koeler en de cpu) schoon zijn. Dit kan gedaan worden met keukenpapier of toiletpapier of een zachte doek. hiermee haal je de grotere hoeveelheden mee weg. Daarna is het belangrijk dat het oppervlak schoon gemaakt moet worden met wasbenzine of alcohol (welke beter is, is niet duidelijk, maar het verschil is minimaal). Volgens meerdere Tweakers op het forum, werkt alcohol beter gezien het residu hiervan sneller verdampt. Zelf gebruik ik vaak wasbenzine. Het is wel degelijk nodig om zo'n soort schoonmaak middel te gebruiken, want als je hier mee nog een keer schoonmaakt, zie je dat er veel meer troep op je keukenpapier blijft dat je eerst niet zag.In plaats van keukenpapier wordt er ook regelmatig gebruik gemaakt van microvezeldoekjes (sommige ook met schoonmaak alcohol er in). Microvezeldoekjes is een beter alternatief voor keukenpapier.
Hierna moet de koelpasta in een patroon uitgelegd worden op de koeler of de CPU, of worden uitgesmeerd.
hier enkele filmpjes over beide methoden, bepaal zelf maar waar je het meeste vertrouwen in hebt:
YouTube: How Thermal Compound Spreads
YouTube: How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)
Wat zeer belangrijk is om te weten: beter te weinig koelpasta dan teveel, want koelpasta isoleert ook een klein beetje! Het overtollige wordt met de montage van de koeler eruit gedrukt, maar: je wil niet dat je elektrisch geleidende pasta (zoals Arctic Silver 5) over je moederbord besmeurt is.
Mijn voorkeur van patroon is een diagonaal streepje en 2 puntjes aan beide zijden.
En wat nou als mijn koeler niet helemaal vlak is als dat plexiglazen plaatje?
Dit kan voorkomen met HDT koelers (Heatpipe Direct Touch).Daarvoor verwijs ik jullie naar deze test: http://benchmarkreviews.c...d=62&limit=1&limitstart=5 .
Is er een inwerktijd?
Er is een inwerktijd voor sommige pasta's. deze worden soms aangegeven door de fabrikant, en ik heb het met eigen ervaring ook gemerkt bij pasta's waar zilver in zit (Nexus tmp-1000 en AS5).de inwerktijd houd in dat je eerst een bepaalde tijd het pasta in gebruik moet hebben, voordat deze maximale warmte overdracht geeft. Deze periode is vaak een dag of 2.
Erkende alternatieve koelmogelijkheden
Er bestaan 'speciale' pasta's en pads. Voor CPU's bestaan er ook thermal pads (al worden deze niet veel gebruikt). Een voorbeeld is de coollaboratory liquid metal pad. deze schijnen beter te presteren, maar ze zijn maar voor 1 cpu en een stukje duurder. Ook bestaan er grafeen folie thermal pads die hergebruikt kunnen worden.Een ander pasta alternatief is de collaboratory liquid pro, het is een soort vloeibare metaal. ik zelf vind het lijken op kwik. hier een filmpje:
YouTube: Coollaboratory Liquid Pro - How to install within 2-3 minutes...
Deze pasta wordt voornamelijk gebruikt bij het vervangen van de koelpasta tussen je CPU en je IHS (wat een riskant werkje is). Als alternatief voor koelpasta tussen je IHS en je koelblok zou ik het niet aanraden, gezien dit vloeibaar metaal aluminium aantast.
Niet erkende koelpasta's
Hieronder vallen lipstick, WD40 en tandpastaMontage koeler
Nu heb je de koelpasta goed geplaatst, maar er is nog 1 stap over, namelijk het monteren van de koeler.Als je koeler eenmaal op de koelpasta zit, moet je ervoor zorgen dat deze er NIET weer afgaat, anders krijg je last van luchtbellen.
De beste optie is om je koelblok te monteren wanneer je deze nog niet in je kast hebt gemonteerd. Er zijn vele kasten met een 'cut-out' achter het moederbord, maar dit geeft vaak niet genoeg controle. Voor waterkoeling en AIO setjes is dit wel een goede manier, gezien een waterblok niet zwaar en onhandig is.
Bij grafische kaarten (die ook koelpasta nodig hebben) is het handiger om de pasta aan te brengen op het koelblok in plaats van de GPU zelf, en dan de printplaat op de koeler te plaatsen.
Daarnaast is het ook een must om je koeler kruislings te monteren. dit houd in dat je telkens de schroeven tegen over elkaar moet aandraaien ipv naast elkaar (rechts boven > links onder > rechts onder > links boven). Als je de schroeven naast elkaar aandraaid (links boven > rechts boven > links onder > rechts onder), gaat je koeler scheef zitten en dat wil je natuurlijk niet.
Dit is een veel voorkomend probleem bij slechte temperaturen van een nieuwe koeler.
Wat ook handig is om te doen, is om even je koeler wat aan te drukken en en een beetje te draaien op zn as voordat je hem vast schroeft. dan smeert de pasta zichzelf iets beter uit en druk je de laatste luchtbelletjes er uit.
Laat je reacties/vragen maar komen wees lief, dit is mijn eerste "grote" topic
Update: Even wat kromme zinnen en schrijfstijl verbeterd. 7 jaar geleden was ik blijkbaar geen grammaticale held..
[ Voor 61% gewijzigd door Fordox op 03-08-2020 16:34 ]
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.