Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-07 23:23
Omdat er voor bijna elk onderdeel een topic is, kunnen mensen beter zoeken op het forum naar dingen.
En omdat er nog heel veel vraag was naar hoe dat nou eigenlijk zat met koelpasta, open ik hier even een topic.

eventueel voorgaande topic: [Test] MX-3 met andere smeersels vergeleken
Wat is koelpasta?
Koelpasta is een laagje materiaal dat tussen de IHS (heat spreader) van de CPU en het koelblok zit om beter contact te maken voor betere warmte overdracht.
Koelpasta? Daar geloof ik niet in
Er zijn genoeg mensen die denken dat koelpasta nergens voor nodig is.
Dat het het dus wel.
Zonder koelpasta kan je pc uitvallen/zeer traag reageren of zelfs kapot gaan van de warmte. Zonder koelpasta maakt je CPU minder contact met het koellichaam. dit komt door oneffenheden in zowel het koelblok, als de IHS van je CPU.
Deze oneffenheden kun je eruit halen, maar dan verwijs ik je naar het Lappen: het hoe en wat topic en zelfs dan is koelpasta aan te raden.
Oke, koelpasta is nodig. Hoeveel verschilt het?
Hoeveel het verschilt ligt voornamelijk aan het koelpasta dat je gebruikt, hoeveel je gebruikt, hoe je het smeert/laat smeren en of je je koelpasta hergebruikt. Het verschil in temperatuur (t.o.v. geen koelpasta) kan uitlopen tussen de 15 en meerdere tientallen graden. Vaak resulteert dit in het 'thermal throttlen' van je CPU of in extreem hard draaiende ventilatoren met het bijkomende geluidsoverlast. Soms is het ook goed mogelijk dat je computer oververhit en met een zwart scherm uit valt.
Welke koelpasta is dan het best?
Dit is een discussiepunt. Sommige vinden smeerbaarheid belangrijk en anderen hoe goed de pasta geleid.
Een paar goede (en bekende) koelpasta's zijn Arctic Silver 5, de MX serie van Arctic Cooling, de Thermalright Chillfactor serie, en de Noctua NT-H1.
hier is een vergelijkingstabel (met zo hier en daar een alternatieve koelpasta):
Afbeeldingslocatie: https://i177.photobucket.com/albums/w236/spitju/thermalcompounds.jpg
Dit is een enkele 'roundup' van nog lang niet alle pasta's. Veel van deze roundups verschillen ook in testresultaat, omdat de montering en de koeler anders is bij een andere test of de externe invloeden net iets anders zijn.
Hier is nog een andere uitgebreide test te vinden: http://skinneelabs.com/2011-tim-results/2/
Hier heb je de Tweakers Pricewatch gesorteerd op koelpasta's: http://tweakers.net/pricewatch/cat/557/koelpasta.html
Over het algemeen heb je aan een spuit van 1 gram zat voor 5 cpu's en wat extra. MX-4 wordt verkocht in 5 gram spuiten dat ongeveer genoeg is voor minimaal 20 chips.
Hoe gebruik ik de koelpasta dan?
Als eerste is het heel belangrijk dat beide oppervlakken (van de koeler en de cpu) schoon zijn. Dit kan gedaan worden met keukenpapier of toiletpapier of een zachte doek. hiermee haal je de grotere hoeveelheden mee weg. Daarna is het belangrijk dat het oppervlak schoon gemaakt moet worden met wasbenzine of alcohol (welke beter is, is niet duidelijk, maar het verschil is minimaal). Volgens meerdere Tweakers op het forum, werkt alcohol beter gezien het residu hiervan sneller verdampt. Zelf gebruik ik vaak wasbenzine. Het is wel degelijk nodig om zo'n soort schoonmaak middel te gebruiken, want als je hier mee nog een keer schoonmaakt, zie je dat er veel meer troep op je keukenpapier blijft dat je eerst niet zag.
In plaats van keukenpapier wordt er ook regelmatig gebruik gemaakt van microvezeldoekjes (sommige ook met schoonmaak alcohol er in). Microvezeldoekjes is een beter alternatief voor keukenpapier.

Hierna moet de koelpasta in een patroon uitgelegd worden op de koeler of de CPU, of worden uitgesmeerd.
hier enkele filmpjes over beide methoden, bepaal zelf maar waar je het meeste vertrouwen in hebt:
YouTube: How Thermal Compound Spreads
YouTube: How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)
Wat zeer belangrijk is om te weten: beter te weinig koelpasta dan teveel, want koelpasta isoleert ook een klein beetje! Het overtollige wordt met de montage van de koeler eruit gedrukt, maar: je wil niet dat je elektrisch geleidende pasta (zoals Arctic Silver 5) over je moederbord besmeurt is.
Mijn voorkeur van patroon is een diagonaal streepje en 2 puntjes aan beide zijden.
En wat nou als mijn koeler niet helemaal vlak is als dat plexiglazen plaatje?
Dit kan voorkomen met HDT koelers (Heatpipe Direct Touch).
Daarvoor verwijs ik jullie naar deze test: http://benchmarkreviews.c...d=62&limit=1&limitstart=5 .
Is er een inwerktijd?
Er is een inwerktijd voor sommige pasta's. deze worden soms aangegeven door de fabrikant, en ik heb het met eigen ervaring ook gemerkt bij pasta's waar zilver in zit (Nexus tmp-1000 en AS5).
de inwerktijd houd in dat je eerst een bepaalde tijd het pasta in gebruik moet hebben, voordat deze maximale warmte overdracht geeft. Deze periode is vaak een dag of 2.
Erkende alternatieve koelmogelijkheden
Er bestaan 'speciale' pasta's en pads. Voor CPU's bestaan er ook thermal pads (al worden deze niet veel gebruikt). Een voorbeeld is de coollaboratory liquid metal pad. deze schijnen beter te presteren, maar ze zijn maar voor 1 cpu en een stukje duurder. Ook bestaan er grafeen folie thermal pads die hergebruikt kunnen worden.
Een ander pasta alternatief is de collaboratory liquid pro, het is een soort vloeibare metaal. ik zelf vind het lijken op kwik. hier een filmpje:
YouTube: Coollaboratory Liquid Pro - How to install within 2-3 minutes...
Deze pasta wordt voornamelijk gebruikt bij het vervangen van de koelpasta tussen je CPU en je IHS (wat een riskant werkje is). Als alternatief voor koelpasta tussen je IHS en je koelblok zou ik het niet aanraden, gezien dit vloeibaar metaal aluminium aantast.
Niet erkende koelpasta's
Hieronder vallen lipstick, WD40 en tandpasta :) begin er maar niet aan, in een paar dagen is alles uitgedroogd en aan elkaar geplakt. Gebruik dit dus nooit (tenzij je leuk wil experimenteren, deel de resultaten!).
Montage koeler
Nu heb je de koelpasta goed geplaatst, maar er is nog 1 stap over, namelijk het monteren van de koeler.
Als je koeler eenmaal op de koelpasta zit, moet je ervoor zorgen dat deze er NIET weer afgaat, anders krijg je last van luchtbellen.
De beste optie is om je koelblok te monteren wanneer je deze nog niet in je kast hebt gemonteerd. Er zijn vele kasten met een 'cut-out' achter het moederbord, maar dit geeft vaak niet genoeg controle. Voor waterkoeling en AIO setjes is dit wel een goede manier, gezien een waterblok niet zwaar en onhandig is.
Bij grafische kaarten (die ook koelpasta nodig hebben) is het handiger om de pasta aan te brengen op het koelblok in plaats van de GPU zelf, en dan de printplaat op de koeler te plaatsen.

Daarnaast is het ook een must om je koeler kruislings te monteren. dit houd in dat je telkens de schroeven tegen over elkaar moet aandraaien ipv naast elkaar (rechts boven > links onder > rechts onder > links boven). Als je de schroeven naast elkaar aandraaid (links boven > rechts boven > links onder > rechts onder), gaat je koeler scheef zitten en dat wil je natuurlijk niet.
Dit is een veel voorkomend probleem bij slechte temperaturen van een nieuwe koeler.
Wat ook handig is om te doen, is om even je koeler wat aan te drukken en en een beetje te draaien op zn as voordat je hem vast schroeft. dan smeert de pasta zichzelf iets beter uit en druk je de laatste luchtbelletjes er uit.

Laat je reacties/vragen maar komen wees lief, dit is mijn eerste "grote" topic :)
Update: Even wat kromme zinnen en schrijfstijl verbeterd. 7 jaar geleden was ik blijkbaar geen grammaticale held..

[ Voor 61% gewijzigd door Fordox op 03-08-2020 16:34 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
waar is dat plaatje op gebaseerd? :) idle krijg ik veel lager dan die temperatuur met zm-stg2 zalman cnps10x performa, en stressed meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

wat ik me altijd afvraag is in hoeverre de stroperigheid van de pasta uitmaakt? Heb nu dikkere (viscositeit) zalmanpasta op gelapte cpu en krijg het bijna niet uitgesmeerd en lijkt echt een laag tussen cpu en koeler te zitten, terwijl met dunnere noname met een klein drupje alles mooi werd uitgesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel067
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 13:45
Goed topic.

Zelf gebruik ik een CPU koeler van Arctic Cooling, dus ga ik ook voor de MX4. Eigenlijk lees ik op de meeste plekken ook dat deze beter is dan de Arctic Silver 5, maar niet volgens het plaatje zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
megadoom schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:32:
waar is dat plaatje op gebaseerd? :) idle krijg ik veel lager dan die temperatuur met zm-stg2 zalman cnps10x performa, en stressed meer :)
het plaatje is slechts een vergelijking onder een bepaalde set-up.
de set-up kan een andere processor of koelblok hebben dan jou, en stressed en idle metingen kunnen ook anders zijn.

dus het plaatje is niet ter vergelijking van je eigen temperaturen.

Waar ik zelf benieuwd naar ben, is of een extra plaatje metaal om de oppervlakte van de IHS nut heeft als je een HDT koeler hebt die met alle heatpipes niet volledig op de IHS van de cpu zelf zit.

je hebt dan te maken met 2 lagen koelpsata, en koelpasta isoleerd ook nog steeds een klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
marcel067 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:47:
Goed topic.

Zelf gebruik ik een CPU koeler van Arctic Cooling, dus ga ik ook voor de MX4. Eigenlijk lees ik op de meeste plekken ook dat deze beter is dan de Arctic Silver 5, maar niet volgens het plaatje zie ik.
arctic silver heeft een langere inwerktijd dan de mx serie.
meeste roundups worden in 1 dag gedaan, dus de AS zit dan nog lang niet op zijn best. misschien hebben ze daar hier wel rekening mee gehouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile84
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08-2020
Ik heb een Cooler Master Hyper 212 Plus wat een zogenaamde HDT koeler is (lijkt me). Hiervoor heb ik gewoon 1 rijstkorrel Arctic Silver 5 gebruikt, dus geen 2 druppels of 2 lijntjes zoals in dat artikel. Verder ook niet lopen schuren of iets dergelijks.

Heb verder mooie temperaturen waarvan de hoogste temperatuur bij 1 core zo rond de 32/33c schommelt (idle). De rest zit meestal onder de 30c.

Zegt dus niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Exile84 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:07:
Ik heb een Cooler Master Hyper 212 Plus wat een zogenaamde HDT koeler is (lijkt me). Hiervoor heb ik gewoon 1 rijstkorrel Arctic Silver 5 gebruikt, dus geen 2 druppels of 2 lijntjes zoals in dat artikel. Verder ook niet lopen schuren of iets dergelijks.

Heb verder mooie temperaturen waarvan de hoogste temperatuur bij 1 core zo rond de 32/33c schommelt (idle). De rest zit meestal onder de 30c.

Zegt dus niet alles.
dat klopt, dat heb ik ook met mijn spire thermax eclipse 2 die redelijk dikke groeven heeft.
hij doet het al goed, maar het kan dus veel beter :)

ik ga binnenkort nog een keer een hermontage doen met de koelpasta goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:49
-36- schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:41:
wat ik me altijd afvraag is in hoeverre de stroperigheid van de pasta uitmaakt? Heb nu dikkere (viscositeit) zalmanpasta op gelapte cpu en krijg het bijna niet uitgesmeerd en lijkt echt een laag tussen cpu en koeler te zitten, terwijl met dunnere noname met een klein drupje alles mooi werd uitgesmeerd.
Registreer volgende keer je temps even, dan weet je wat voor jou de beste koelpasta is.
Ik denk dat je bij een gelapte CPU+Heatsink meer baat hebt bij een lage viscositeit, omdat je dan te maken hebt met wel hele microscopische oneffenheden. Deze zullen dan gemakkelijker gevuld worden, zodat je een zo'n dun mogelijke laag hebt.
Ik ga binnenkort MX-4 proberen. Dit omdat hij niet geleid en nagenoeg even goed is als de beste competitie. Volgens mij is ie ook wat dunner dan AS5, maar dat wordt nog zien als ik 'm heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Dekar op 12-01-2012 00:32 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
Hehe, handig die tabel.... Nu weet ik tenminste dat ik de volgende keer de lipstick van mijn vrouw kan pakken als er ff geen thermalepaste in de buurt is. Scheelt maar 5 graden. :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-07 11:28
Deze tweaker heeft een test gedaan waar er zelfs met 3 soorten tandpasta is getest!

[ Voor 3% gewijzigd door mcsluis op 12-01-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:29
ChojinZ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:06:
Hehe, handig die tabel.... Nu weet ik tenminste dat ik de volgende keer de lipstick van mijn vrouw kan pakken als er ff geen thermalepaste in de buurt is. Scheelt maar 5 graden. :+
idd, maar zo'n 5 graden verschil tussen de 'beste en de slechtste, ook onder stress.
eigelijk maakt het dus niks uit wat je gebruikt, alleen kan ik me voorstellen dat tandpasta en lipstick sneller zullen uitdrogen en op termijn minder werken. hoewel, het wordt volledig afgesloten van lucht, dus uitdrogen zal ook wel meevallen.
Ik kan alleen niet vinden of het éénmaal getest is of meerdere keren, ook al gebruik je dezelfde methode, de ene keer kan het beter verdeeld zijn dan de andere keer.

[ Voor 0% gewijzigd door Tens op 12-01-2012 09:16 . Reden: typo ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Fordox schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:10:
Wat zeer belangrijk is om te weten: beter te weinig koelpasta dan teveel, want koelpasta isoleerd ook een klein beetje!
Eigenlijk is dit een van de belangrijkste opmerkingen. Het beste warmte-contact tussen cpu en koelblok is het directe contact, zonder ook maar iets er tussen in.

Alleen omdat beide oppervlaktes niet volkomen vlak zijn heb je een vulmiddel nodig. Hoeveel van dat vulmiddel heb je nodig? Vrijwel niets. De vaak omschreven rijstkorrel is m.i. veel te veel - zoveel oneffenheid zit er helemaal niet tussen de beide oppervlaktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
ChojinZ schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:06:
Het is geen permanente oplossing, lippenstift hard uit net als tandpasta. Maar het idee is leuk :p
@mcsluis, de link stond al verwerkt in de ts ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 12-01-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 09:02

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Toch zijn hoeveelheden kleiner dan een rijstkorrel niet voldoende op een grote chip zoals een Phenom II / Athlon II aangezien die niet ver genoeg uitspreiden om te koelen.

Uit eigen ervaring blijkt dat een rijstkorrel voor een AMD CPU precies goed is. Voor een veel kleinere Intel s iets minder waarschijnlijk beter.

Ik heb zelf goede ervaringen met AS5 waar ik een 12g tube van heb liggen. Doe het overal tussen, CPU's, GPU's, NB's, Laptops enz. en ik zie altijd een flinke verbetering over de standaard pasta.

Die Nexus TMP-1000 is goedkope rommel imho. Presteerde bij mij zelfs slechter dan de Mugen 2's standaard pasta.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-07 15:21
Mooi topic. Ik gebruik zelf MX-4 omdat EK die bij mij waterblock leverde. En omdat hij goed aangeprezen staat her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
joopv schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 09:29:
[...]

Eigenlijk is dit een van de belangrijkste opmerkingen. Het beste warmte-contact tussen cpu en koelblok is het directe contact, zonder ook maar iets er tussen in.

Alleen omdat beide oppervlaktes niet volkomen vlak zijn heb je een vulmiddel nodig. Hoeveel van dat vulmiddel heb je nodig? Vrijwel niets. De vaak omschreven rijstkorrel is m.i. veel te veel - zoveel oneffenheid zit er helemaal niet tussen de beide oppervlaktes.
Mijn ervaring is dat verschilt per koelblok en CPU. Ooit een keer een cpu gehad waarvan de heatspreader behoorlijk schreef zat (verschil tussen de verschillende cores was soms meer dan 10 graden 8)7 ). Doordat de heatspreader geen goed contact maakte met het koelblok moest er aan 1 zijde toch flink wat koelpaste gedaan worden.

Overigens lijkt het me ook leuk om zelf een keer koelpasta te ontwikkelen. En dan wel iets wat ook echt goed koelt en lang mee gaat. Maarja, hoe begin je aan zoiets? Iemand een idee?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Zoek een soort creme achtig spul dat niet isoleert en voeg zeer fijn zilver/metaalgruis toe.
Ik ben wel benieuwd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Fordox schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 14:03:
Zoek een soort creme achtig spul dat niet isoleert en voeg zeer fijn zilver/metaalgruis toe.
Ik ben wel benieuwd :p
Zoiets had ik ook in gedachte. Maar welke cremeachtige substanstie kan tegen hitte en droogt op lange termijn niet al teveel uit?

Mmm..... vanavond maar eens googlen en inlezen op geleiden sustantie's, warmte overdracht, etc..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Als er een topic is over koelpasta mag deze link niet ontbreken: 80-way Thermal Interface Material Performance Test . Er worden niet alleen enorm veel koelpasta's behandeld maar ook de diverse manieren om deze aan te brengen.

[edit]
Die stond al in de opening post, mijn excuses.

[ Voor 8% gewijzigd door Xthemes.us op 14-01-2012 13:44 ]

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06

SuBBaSS

-has Ryzen

Na eigenlijk altijd "gewone" pasta gebruikt te hebben heb ik me laatst eens een potje van die Antec Thermal Grease aan laten smeren. Het is een doorzichtig goedje dat idd. aan vet doet denken.
Behalve dat ze het potje minsten 5x kleiner hadden kunnen maken (zat maar heel weinig in) toch wel aardige eerste indruk. Heb (nog) geen temps kunnen vergelijken maar de verwerking ging prima; de viscositeit is goed, beter dan wat ik gewend ben van pasta's (die wilde ik nog wel eens uitsmeren met een pasje oid.), da's hier niet bij nodig.
Heb het alleen nog niet over langere tijd kunnen testen maar het lijkt erop alsof dit nooit echt "hard" wordt.
Iemand anders daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Xthemes.us schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:41:
Als er een topic is over koelpasta mag deze link niet ontbreken: 80-way Thermal Interface Material Performance Test . Er worden niet alleen enorm veel koelpasta's behandeld maar ook de diverse manieren om deze aan te brengen.

[edit]
Die stond al in de opening post, mijn excuses.
deze review stond er inderdaad al in, maar niet echt uitgebreid en een ander onderdeel.
ik kan wel het wel begrijpen dat je ermee aan kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 11:21
Ik had het idee dat mn huidige pasta te dik en er niet lekker opzat. Het was de Zalman STG1 (die met het kwastje)

Heb deze nu vervangen door AS5 rijst korrel in de midden en klaar.
Alleen de tempratuur is nu veel hoger dan voorheen. Nu lees ik wel over inwerk tijd maar gaat dat echt zoveel schelen?

Het was altijd max 70 en nu tikt ie de 85 aan.

de pasta zit onder een Corsair H50

[ Voor 5% gewijzigd door Remco Tr op 15-01-2012 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
dan denk ik dat je montage ervaringen niet enorm groot zijn, of dat de airflow in je kast belabberd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 18:32

faust2016

You yes have my shirt

Veranderen van de pasta heeft zover ik weet geen effect op de airflow toch..?
Gewoon even opnieuw mounten en kijken of het beter wordt. Na inwerken zal het geen 15c schelen. Ik lees vaak verhalen van 2-3 graden die je nog erbij kan verwachten na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
faust2016 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 19:09:
Veranderen van de pasta heeft zover ik weet geen effect op de airflow toch..?
Gewoon even opnieuw mounten en kijken of het beter wordt. Na inwerken zal het geen 15c schelen. Ik lees vaak verhalen van 2-3 graden die je nog erbij kan verwachten na verloop van tijd.
omdat zijn temps van te voren ook al hoog waren ;)
maar het zou dan idd een combinatie zijn van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-07 11:21
Fordox schreef op zondag 15 januari 2012 @ 19:39:
[...]

omdat zijn temps van te voren ook al hoog waren ;)
maar het zou dan idd een combinatie zijn van beide.
Dat de temps hoog zijn is niet vreemd mn i7 860 draait op 4.2 1.32v ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235591

Ooit een keer een koeler gekocht van Zalman en daar kreeg ik een potje thermal grease ZM-STG1 bij. Dat was het moment om over te stappen want er zat een kwastje bij. Dat is verschrikkelijk makkelijk want je kan eigenlijk niet teveel gebruiken én je smeert het in elk hoekje uit.

Daarvoor gebruikte ik AS5 en dat was, hoe voorzichtig ook, altijd een beetje gokken: niet teveel, beetje teveel. Nu smeer ik het in een flinterdun laagje uit over de gehele CPU en GPU, in elk hoekje en gaatje. Na enige reviews gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie dat niet onder deed voor de 'bekendere' merken koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
De methodes hebben weer eens gewerkt.
ik was gister bij een kameraad van me, en hij heeft 2 asus direct cu gtx460 gpu's. direct cu is een soort hdt koeling, dus met groeven.

Hij had last van teveel warmte in zijn bovenste kaart (is over het algemeen best logisch, omdat de lucht moeilijk weg kan). Hij heeft dus 1 kaart geremount, met het uitstrijken van de koelpasta. dit werd er helaas niet beter op, de kaart werd bijna 5 graden warmer dan daarvoor, dus we gingen er even aan knutselen.
De kaart was daarna weer geremount, met alleen de erwt methode (ja erwt, geen rijstkorrel omdat nvidia chips redelijk groot zijn). van te voren alles natuurlijk wel gereinigt met wasbenzine.
de erwt zorgde ervoor dat de temps weer normaal waren, maar toch dacht ik dat het beter kon, dus we trokken de kaart er weel uit.
door de groeven vol te gooien met pasta (wat echt een ffuuu werk is), en 2 lijnen te leggen die tussen de 3 heatpipes kwamen en 2 kleine rijstkorreltjes voor de rest van de gpu (lijkt veel, was het misschien ook wel maar het is echt een enorme chip). dus de opstelling kwam ongeveer er zo uit te zien: ∙ | | ∙
en dat werkte echt perfect :) de kaart werd een stuk kouder, en daardoor hoefte de fan een stuk minder hard te blazen. er is zelfs nog een extra 10 mhz uit geperst.
het had zoveel effect, dat we gelijk de 2e kaart er ook uit trokken en hetzelfde truucje opnieuw gingen uitvoeren. met hetzelfde resultaat :) het koste wel een halve spuit nexus tmp-1000 (dat nog lang niet de beste pasta is, en zelfs nog een inwerktijd heeft). door de kwantiteiten kregen we ook koelpasta op alle rare plekken dat we niet wilden en we werkten nog redelijk netjes (op de gpu). vandaar dat er binnenkort mx-4 opkomt ipv AS5 :)

het was een avond van half 8 tot half 12 (incl. temps meten, overklokken en benchmarken) zeker wel waard :) hij kan nu tevreden BF3 op ultra spelen (dat eerder normaal op high kon) met nog een stuk minder lawaai ook.

conclusie: aanbrengen van koelpasta kan op de juiste weize zekerweten goed werken voor de prestaties.
nu maar hopen dat ik over 2-3 weekjes MX-4 op de plank heb liggen :) tegen die tijd is de tmp-1000 ook ingewerkt, en kunnen we een klein verslagje maken voor op tweakers.

*deze tekst is geschreven met een kleine borrel achter de rug, dus het kan kromme zinnen of spelvauten bevatten. zo niet, moet ik vaker drinken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 27-01-2012 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Vandaag een hoop hardware gekregen en de 'twee streepjes methode' werkt in ieder geval goed voor een Be Quiet Dark Rock Pro C1. Toen ik de (lomp grote) heatsink eraf trok was de pasta keurig verdeeld over de Core i5 2500k. Wel jammer dat de moeite voor niks was, want ik had nog geen RAM in het moederbord gestoken en dat bleek dus ook niet eens meer te passen (low profile RAM staat nuin bestelling :P).

Ik gebruik trouwens niet de ideale pasta als ik uitga van de resultaten van benchmarkreviews. Gebruik namelijk de erg stevige MX-2 terwijl de Be Quiet echt een mooie mirror finish heeft. Tijdje terug de MX-2 gekocht voor m'n laptop waar hier en daar ruimte opgevuld moest worden doordat de standaard heatsink nou niet bepaald strak op de CPU/GPU zit. Heb bij m'n laptop toen trouwens ook alle thermal pad vervangen, heef
Maar low profile ram gebruikt en de stock koeler erop gezet.

Moet zeggen dat de stockkoeler van Intel ook een interessant patroontje aan de onderkant heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.frostytech.com/articleimages/200706/intelC2Dstock_bot.jpg
Vraag me af wat de logica hier achter is, een dunnere ronde stip zou lijkt mij hetzelfde effect hebben.

Nu ik mijn laptop 'repaste' toch genoemd heb kan ik trouwens net zo goed de foto's delen die ik toen heb genomen.

Dit is hoe MSI het (goed fout!) doet. Jemig wat een klodders, de componenten verdrinken bijna in de pasta.. lijkt wel of ze het aanbrengen met een eetlepel.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GcEual6uls5UQDh9vtAoVwjw/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/agw2hcjRHQN5a9nXGlGYTbGO/thumb.jpg

Een beetje poetsen met wasbenzine en het spiegelt weer.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/g3B4pBLbMSBlPwIKpYurdSmG/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ulAnhMyeCQL9TeKJXaASl7R9/thumb.jpg

Ik had toen alleen nog wat Zalman pasta liggen die ik tijdelijk heb gebruikt tot m'n thermal pad/MX-2 zouden arriveren. En ja dat is dik aangebracht maar wat ik er van gelezen had zou er aardig veel nodig zijn omdat het spul niet lekker op elkaar klemt maar er een behoorlijke ruimte tussenzit bij de MSI GX640. Hier een before en after - die after is toch wel een stukje schoner dan de troep van MSI! Aan de hoeveelheid die te zien die zich buiten de cores zelf bevind was mijn inschatting ook aardig goed.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qVOWSWBqgjFWSQylD519d7Pq/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xqNmrriCrzk6YFjlItiJ2IJJ/thumb.jpg

Ten slotte met de heat pad, MX-2, een schaar en een hoop gepoets
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1VfRpBdA74ap2gGvIQzvvDIu/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d5PBeecNJTMf9R7vkZ7Xxq6u/thumb.jpg
Scheelde uiteindelijk ~12°c. Verbetering ten opzichte van m'n tijdelijke repaste was echter maar 2 of 3 graden. Heb je dus een MSI laptop en hitte problemen, een repaste zou kunnen helpen ;)
Volgens mij geld dit trouwens voor vrijwel alle laptop fabrikanten, dat ze nogal veel koelpasta gebruiken. Apple heeft er volgens mij ooit nog mee op de voorpagina gestaan, dat er instructies voor de werknemers waren uitgelekt. In deze instructies werd aangegeven abnormaal veel koelpasta te gebruiken.

[edit]
MacManual foto gevonden :)
Zo moet het dus niet
Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/7541/lol1qe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Zow jezus nooit gedacht dat het zoveel was. het is dat ik geen laptop had, anders ging ik hem gelijk remounten :p

Changelog TS:
kleine tip voor het monteren van de koeler toegevoegd. anders heeft het hele verhaal geen nut ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Fordox op 29-01-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:37
Heb een tijdje terug hetzelfde fenomeen gezien bij een Acer laptop van mijn broer. Die fan van dat ding maakte zo veel lawaai ik werd er gek van. Gevraagd of ik hem mocht openmaken en dat was ok. Dus direct AS5 er tussen gesmeerd. Dat gebruik ik altijd eigenlijk. Temps waren wel 15°c naar beneden en de fan draaide amper nog. Voor een laptop is het dus zeker een aanrader de standaard pasta te vervangen!

overigens is het geen pasta die je daar bij msi ziet. Dat zijn een soort van thermalpads alleen worden die bij een hoge temperatuur vloeibaar. Is voor de montage dus erg snel. Men plakt er een zooi van die pads op en schroeft de koeler vast.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

vapo_chiller

Evga Untouchables Addicted

iemand al de Evga Frostbite gereviewed of in gebruik ?

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Met google kwam ik op deze site: skinneelabs.com/evgafrost-phg-tcg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
vapo_chiller schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:42:
iemand al de Evga Frostbite gereviewed of in gebruik ?
De testgrafiek (ahum O-) ) van EVGA is in iedergeval hilarisch:
Afbeeldingslocatie: http://www.evga.com/articles/00638/images/graph.jpg

Wij van WC-eend.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Haha hier nog een link:
Techreaction.net/2011/07/20/review-evga-frostbite-vs-arctic-silver-ceramique

Google naar roundup van de pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Fordox schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:05:
Haha hier nog een link:
Techreaction.net/2011/07/20/review-evga-frostbite-vs-arctic-silver-ceramique

Google naar roundup van de pasta.
On a serious note: Ik vraag me altijd af hoeveel waarde je aan zulke testen moet hechten. De verschillen tussen de pasta's onderling zijn al heel klein en de tesmethodes komen bij mij zelden betrouwbaar over.

De hoeveelheid pasta en de lokatie van de pasta kan nooit telkens gelijk zijn en dus kan er nooit een eerlijke vergelijking worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

ik vind dat em goed werkt, paar graden lager dan andere pasta's.
ik heb een tube of 7 thuis liggen ervan, ontvangen van evga taiwan.
heb twee samples uitgegeven voor review, ben in blijde verwachting van een deftige review.

Maar ikzelf ben zeer tevreden met deze pasta, heb em ook al gebruikt onder Dice, zelfs daar onder blijft hij vloeibaar.

Evga SR-2 + SR-2 1200w psu, 2x X5550, GTX580 Classified's 3Gb lots of custom parts..... Some people think they are god while they just come looking, hate people with god-complex and cheaters on Hwbot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik heb 2 jaar geleden MX-3 pasta gebruikt. Prima pasta, goede temps. Helaas is hij wel lastig smeerbaar. 2 Jaar later is de pasta gewoon hard geworden. Mijn MX-2 van 3 jaar geleden is gewoon nog prima vloeibaar. MX-4 schijnt dit probleem opgelost te hebben.

Dus koop geen mx-3 maar mx-4 of mx-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
clifdon schreef op zondag 29 januari 2012 @ 22:12:
Heb een tijdje terug hetzelfde fenomeen gezien bij een Acer laptop van mijn broer. Die fan van dat ding maakte zo veel lawaai ik werd er gek van. Gevraagd of ik hem mocht openmaken en dat was ok. Dus direct AS5 er tussen gesmeerd. Dat gebruik ik altijd eigenlijk.
Een aanrader, ja. Om daar AS5 voor te gebruiken.. nee niet echt. Bij laptops heb je altijd met een 'naked' core maken en moet het goedje dan ook over de hele core spreiden. Componenten waar je absoluut geen AS5 op wilt zitten naar dicht in de buurt van de cores.
Voordeel van AS5 is wel wat hierboven ook vermeldt wordt, het droogt niet uit. Is trouwens ook een bewuste keuze van mij geweest om daarvoor voor MX-2 te gaan. Het droogt niet uit, het geleid prima en is behoorlijk dik.
clifdon schreef op zondag 29 januari 2012 @ 22:12:
overigens is het geen pasta die je daar bij msi ziet. Dat zijn een soort van thermalpads alleen worden die bij een hoge temperatuur vloeibaar. Is voor de montage dus erg snel. Men plakt er een zooi van die pads op en schroeft de koeler vast.
Mmmh, zijn die ook voor gewone consumenten te verkrijgen? Ik ken ze namelijk niet. Wel de pricewatch: Coollaboratory Liquid Metal Pad CPU (3x) + Cleanset en gewone heatpads (die niet smelten). De troep die ik eraf heb geschraapt leek in ieder geval verdacht veel op de standaard grijze drab die veel fabrikanten gebruiken (volgens mij is Shin-Etsu hier een grote jongen in?).

Ik zag het al helemaal voor me hoe een rij chinezen met een eetlepel in een grote bak koelpasta roeren om deze op de laptops te kwakken die op de lopende band voorbijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Laatst online: 15-06-2024
Fordox schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:03:
De methodes hebben weer eens gewerkt.

De kaart was daarna weer geremount, met alleen de erwt methode (ja erwt, geen rijstkorrel omdat nvidia chips redelijk groot zijn). van te voren alles natuurlijk wel gereinigt met wasbenzine.
de erwt zorgde ervoor dat de temps weer normaal waren, maar toch dacht ik dat het beter kon, dus we trokken de kaart er weel uit.
door de groeven vol te gooien met pasta (wat echt een ffuuu werk is), en 2 lijnen te leggen die tussen de 3 heatpipes kwamen en 2 kleine rijstkorreltjes voor de rest van de gpu (lijkt veel, was het misschien ook wel maar het is echt een enorme chip).
Nvidia die's zijn niet groter dan andere chips, Maar Nvidia doet er altijd een huge ass heat-spreader op

Meeste heatpipe koelers zijn gewoon plain slecht gemaakt met van die heatpipes met groeven zoals je al zij mijn CM hyper plus 212 coolers zijn ook drama om te instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Laatst online: 15-06-2024
Xthemes.us schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 00:45:

Mmmh, zijn die ook voor gewone consumenten te verkrijgen? Ik ken ze namelijk niet. Wel de pricewatch: Coollaboratory Liquid Metal Pad CPU (3x) + Cleanset en gewone heatpads (die niet smelten). De troep die ik eraf heb geschraapt leek in ieder geval verdacht veel op de standaard grijze drab die veel fabrikanten gebruiken (volgens mij is Shin-Etsu hier een grote jongen in?).
Die Metal pads zijn aanradertjes zolang je koper of zilver gebruikt zekker ik heb het tussen mijn chipset zitten het geleid erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

maar niet op gpu of cpu gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
die coollaboratory zijn daar toch voor gemaakt?

changelog TS:
leukere kopjes (staat nu wat netter dan alleen dik gedrukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

electrisch geleidend, soms langs gpu of chipset chip zitten nog kleine resistors of caps, ergens contact maken en bbbzzzzz poef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Fordox schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:43:
[...]

changelog TS:
leukere kopjes (staat nu wat netter dan alleen dik gedrukt :)
d:)b
vapo_chiller schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:51:
electrisch geleidend, soms langs gpu of chipset chip zitten nog kleine resistors of caps, ergens contact maken en bbbzzzzz poef.
Maar dat risico loop je met verschillende merken koelpasta ook.

[ Voor 43% gewijzigd door ChojinZ op 01-02-2012 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
vapo_chiller schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 22:51:
Ja het staat vooraan dat je er voorzichtig mee moet zijn.
Maar: deze pads moet je eerst op maat knippen, en cpus en gpus hebben (toch?) een clearence gebied waar geen componenten mogen bevinden rondom de pu?
Kan moeilijk mis gaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

over de kleine componenten spreek ik over net langs de Die-chip voor hardware die geen heatsink hebben

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2hfjv44.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2aets2q.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-07 15:13

fynrd1

Fooled by Randomness

Xthemes.us schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 00:45:
[...]

Een aanrader, ja. Om daar AS5 voor te gebruiken.. nee niet echt. Bij laptops heb je altijd met een 'naked' core maken en moet het goedje dan ook over de hele core spreiden. Componenten waar je absoluut geen AS5 op wilt zitten naar dicht in de buurt van de cores.
Voordeel van AS5 is wel wat hierboven ook vermeldt wordt, het droogt niet uit. Is trouwens ook een bewuste keuze van mij geweest om daarvoor voor MX-2 te gaan. Het droogt niet uit, het geleid prima en is behoorlijk dik.

[...]

Ik zag het al helemaal voor me hoe een rij chinezen met een eetlepel in een grote bak koelpasta roeren om deze op de laptops te kwakken die op de lopende band voorbijkomen.
Het gekke is dat mijn AS5 toch continu uitdroogde:S Dit met een Q6600@3.6;1.39v met een TRUE120. Beiden gelapt overigens maar de AS5 bleef maar uitdrogen in het midden. Misschien was 180w wat teveel van het goede? Nu een 2600k@4.7;1.4v met een megahalem erboven op en dat spul van prolima zelf. Ik heb er nog niet nagekeken maar gezien de temps werkt dit spul wel lekker.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

Het stond al een tijd op m'n to-do lijst en vandaag eindelijk gedaan: laptop repasten.
Dit was de eerste keer dat ik het bij een laptop deed, dus het was goed spannend, ik heb geen schroeven over en hij werkt nog goed, dus iets zegt me dat ik het niet verkeerd heb gedaan.
Wat ik wel een nadeel vind, is dat ik verschillende how-to video's zag over laptops repasten, en ik vind dat mijn laptop (asus g73) toch behoorlijk lastig is in vergelijking met de rest, vrijwel elk schroefje moest los.

Ik heb gebruik gemaakt van arctic silver 5, deze heeft het bij mij altijd goed gedaan, en deze normaliter altijd in de top 10 staat bij vergelijkingen.

Genoeg hierover, stats !

Idle met standaardmeuk
GPU 54
CPU 0 43
CPU 1 44
CPU 2 43
CPU 3 43

load met standaardmeuk
GPU 96
CPU 0 97
CPU 0 98
CPU 0 100
CPU 0 98

Idle met AS5
GPU 47
CPU 0 31
CPU 1 35
CPU 2 36
CPU 3 33

load met AS5
GPU 79
CPU 0 68
CPU 0 71
CPU 0 74
CPU 0 72

Met de standaardmeuk was de omgevingstemperatuur 21c, met AS5 20c
Onder idle versta ik 10 minuten desktop zonder actieve programma´s (stond wel wat aan, maar in beide gevallen hetzelfde zoals AV), CPU load was 10 minuten prime 95, GPU load was de 15 minuten furmark test.

In beide gevallen een enorm verschil, voor de GPU helemaal; met furmark ging het van 3525 frames naar 9415, min/max/avg ging van 4/12/3 naar 11/12/10 (en dat 17 graden koeler).

Zoals ik in een post hierboven zag kan ik helaas bevestigen dat asus ook aardig wat koelpasta overal op dumpt met een opscheplepel. De CPU en GPU zijn net spiegels, de contactplaten die erop zitten niet, bij de cpu zag ik er ook een golf in voorkomen, evenals een paar krasjes. Misschien dat ik deze bij de volgende schoonmaak ga vlakken en polijsten.

Al met al: geslaagde actie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 21:05
Ik ben aan het overwegen om de laptop van mij en die van een vriend binnenkort te repasten omdat we binnenkort allebei naar een lanparty gaan en dat die computers lang en veel games gaan draaien en we niet willen dat ze oververhit raken. Ik heb nog nooit een cpu gepaste/gerepaste, en een laptop is misschien niet het beste apparaat om het op uit te proberen maar met gebrek aan iets anders zal ik er maar aan moeten gaan geloven :)

Dus eventjes wat vragen:
1: Wat is een goede paste die betaalbaar is en goed werkt - aka goede prijs/prestatieverhouding?
2: Wat is de meest simpele/praktische methode?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

field33P schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:35:
Ik ben aan het overwegen om de laptop van mij en die van een vriend binnenkort te repasten omdat we binnenkort allebei naar een lanparty gaan en dat die computers lang en veel games gaan draaien en we niet willen dat ze oververhit raken. Ik heb nog nooit een cpu gepaste/gerepaste, en een laptop is misschien niet het beste apparaat om het op uit te proberen maar met gebrek aan iets anders zal ik er maar aan moeten gaan geloven :)

Dus eventjes wat vragen:
1: Wat is een goede paste die betaalbaar is en goed werkt - aka goede prijs/prestatieverhouding?
2: Wat is de meest simpele/praktische methode?

Alvast bedankt :)
Eerste waar ik aan denk: "Don't fix it if it ain't broken"
Tweede: sommige laptops gebruiken heatpads (voor GPU en soms CPU), als je het koelblok loshaalt wil het nog wel eens gebeuren dat die heatpads scheuren. Als je er geen heatpad tussen doet maakt de chip geen contact meer met koelblok, en als je er koelpasta tussen wilt doen is de klodder te dik en issoleerd dan gewoon.

Dus check de temps eerst van je laptop onder load, als dat niet schrikbarend is, zou ik het gewoon laten voor wat het is. De kans dat je er (veel) baat bij hebt is klein, de kans dat het meer problemen opleverd is groter... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Don't fix if it ain't broken: onze laptops gaan de laatste tijd steeds vaker op de volledige koeler.. de vraag is meer of dat hij dat 24 uur lang vol kan houden.
2: weet jij een goede manier om mijn cpu te loaden? Prime95 x64 dus.

EDIT: 100% CPU load: Afbeeldingslocatie: http://vvcap.net/db/fFbs2CfAHs3rXlMqK6Bg.png

[ Voor 20% gewijzigd door field33P op 06-02-2012 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagio
  • Laatst online: 26-01 23:46

Contagio

Vullend

Ik wil graag een tube koelpasta aanschaffen om mijn HPU (HD4870) opnieuw in te smeren. Deze is afgelopen week even uit elkaar gehaald en per ongeluk is ook de fan losgekomen..
De kaart presteert eigenlijk niet veel anders dan daarvoor, maar voor de zekerheid wil ik graag toch even wat nieuwe pasta aanbrengen.

Ik heb op verschillende sites naar het assortiment pasta's gekeken, maar er zijn er maar zeer weinig die voor GPU's geschikt zijn.
Maakt dat veel verschil, of zit ik gewoon goed met een 'normale' pasta? Zoals de silver 5of de MX-4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Contagio schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:27:
Ik wil graag een tube koelpasta aanschaffen om mijn HPU (HD4870) opnieuw in te smeren. Deze is afgelopen week even uit elkaar gehaald en per ongeluk is ook de fan losgekomen..
De kaart presteert eigenlijk niet veel anders dan daarvoor, maar voor de zekerheid wil ik graag toch even wat nieuwe pasta aanbrengen.

Ik heb op verschillende sites naar het assortiment pasta's gekeken, maar er zijn er maar zeer weinig die voor GPU's geschikt zijn.
Maakt dat veel verschil, of zit ik gewoon goed met een 'normale' pasta? Zoals de silver 5of de MX-4?
voor gpu's kun je inderdaad dezelfde pasta gebruiken als cpu's.
houd er wel rekening mee dat je alleen geleidende pasta's (zoals AS5) niet kan gebruiken als er geen heatspreader op je chip zit. daarom advisseer ik mx-4 aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
GPU's worden wel een tikkeltje heter dan CPU's en zouden theoretisch gezien (lijkt mij) dan ook sneller uitdrogen. Gebruik van een niet-geleidende, niet-uitdrogende pasta zoals MX-4 is dan inderdaad wel een aanrader (MX-2 kan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

@field33p:

Je temps zijn inderdaad een beetje aan de hoge kant, de processor mag volgens de specs 90ºC worden.
Nu is Prime95 wel aanzienlijk zwaarder dan een gemiddelde game.

Ik zou eerst kijken of ik de heatsink van stof kan ontdoen (metname de air outtake zit vaak erg vol stof), als de temps nog niet dalen zou ik dan pas overwegen de koelpasta te vervangen.

Wat ik overigens ook lees, is dat sommige laptops gewoon een design fout hebben in de hele koeling (dus heatsink, en air in en outtakes in de behuizing) waardoor de laptop altijd die hoge temps haalt (dan helpt koelpasta vervangen ook niet veel).

Op de vraag wat een goede paste is: pagina 1 van dit topic staat een mooie tabel. Al is het wel zo dat sommige pastes een burn-in tijd hebben van een aantal uur (200 uur ofzo) voordat ze pas optimaal werken.

Meestal hebben laptop CPU's en GPU's geen IHS (integrated heat spreader), dus doe je gewoon een heel klein drupje op het midden van de core en druk je de heatsink erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Ik twijfel tussen AS Ceramique, MX-4 en AS5. allemaal redelijk prijzig, maar krijgt goede reviews...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vapo_chiller
  • Niet online

vapo_chiller

zijn andere die beter zijn, ceramique is al oud, en prestatie koeling al ver achter.

MX4, ic diamond7, liquid ultra, frostbite zijn zowat de beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
MX-4 misschien halen nadat ik mijn laptop heb gecheckt op stof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
field33P schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:07:
Ik twijfel tussen AS Ceramique, MX-4 en AS5. allemaal redelijk prijzig, maar krijgt goede reviews...
Ik zou juist een zo goedkoop mogelijke kiezen. Als je de review's uit de TS leest zie je dat het verschil minimaal is tussen dure pasta's en no-name pasta's. Voor een getweakt/overclocked systeem kan dat nog wel interessant zijn maar voor een laptop, mijns inziens, niet.
vapo_chiller schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:20:
zijn andere die beter zijn, ceramique is al oud, en prestatie koeling al ver achter.

MX4, ic diamond7, liquid ultra, frostbite zijn zowat de beste
Ceramique koelt juist beter dan MX4. Zie ook de benchmark in de TS. Maar dan nog, dan hebben we het over slechts 2 graden verschil. Lijkt mij voor een laptop niet echt interessant... :)

Overigens heb ik wel zo mijn twijfels over de benchmark, maar dat terzijde :+

[ Voor 36% gewijzigd door ChojinZ op 07-02-2012 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Valt het aan te raden om de oude paste eraf te halen of maakt dat heel weinig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Het is ten zeerste aan te raden om de oude paste goed te verwijderen. Anders blijven er restjes achter die eventueel kunnen isoleren of dat de nieuwe pasta niet gelijk verdeeld word (lucht).

Schoonmaken met een droge doek/keuken papier dat geen restjes achter laat.
Ik gebruik zelf altijd 96% alcohol om de boel goed los te krijgen (koude pasta is nog wel eens stug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
Realistische temperatuur: ongeveer 80 graden in Minecraft Creative, ondergronds.
maar ik moet binnenkort eens mijn laptop openschroeven om te kijken voor overvloeden aan stof. zo nee: koelpasta swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Niemand een idee waarom AS5 bij mij uitdroogde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
as5 droogt over het algemeen niet snel op...
het kan ook net een productie foutje zijn, en dan heb je 6 jaar garantie (is wel zo bij mijn mx-4) op je pasta dus mailen naar arctic silver kan geen kwaad :)
misschien krijg je wel een nieuwe

[ Voor 7% gewijzigd door Fordox op 07-02-2012 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
Ik dacht dat Arctic er zelf ook mee adverteerde dat AS5 niet uitdroogt, kan het echter nergens op hun site terugvinden. Een mailtje richting Arctic is een kleine moeite en wie weet hebben ze het antwoord waarom het wel gebeurd.

--
Ik stond op het punt om een metalpad te bestellen omdat mijn pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro C1 echt de meeste ellendige manier van monteren heeft waardoor het vrijwel onmogelijk is de koeler in één keer goed te bevestigen. Ben er dan ook van overtuigd dat ik last van luchtbubbels heb alhoewel de temperaturen echt dik in orde zijn (35-37°c idle bij een kamer temperatuur van 25°c - i5 2500k stock snelheden).
Met zo een metalpad lijkt het me niet zo'n probleem dat de koeler er niet in één keer goed op wil, het materiaal zal immers bij kamertemperatuur zich niet verspreiden.
Door de verzendkosten ben ik nu wel aan het twijfelen geslagen of ik überhaupt tot aanschaf wil overgaan, de 3 CPU metalpads set is maar €8.80 maar met verzendkosten bijna het dubbele. Een enkele CPU metalpad kan wel tegen redelijke prijzen worden verzonden maar is dan weer relatief duur voor 1 stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Bij sommige koelers is het gewoon prut wat ze erbij leveren. Ik heb bij paradigit voor een vijfje koelpasta gehaald, dat goed zijn werk doet. En er zit ook een uitsprei kaartje!
Nu heb ik toch een vraagje.
In sommige artikelen zeggen ze dat je het smeersel alleen op je CPU moet doen, en weer anderen zeggen dat je op de koeler en op je CPU moet doen!
Wat is nou waar??? 8)7
Sorry voor het kleine schopje naar boven toe

[ Voor 5% gewijzigd door J.S. Bach op 09-03-2012 09:24 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij alleen op de CPU, of alleen op de koeler (sommige koelers zit al koelpasta op) maar niet beide.

Als je zowel CPU als koeler pasta op doet lijkt me dat de laag te dik word. Koelpasta moet juist erg dun worden aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Het is of cpu of koeler, nooit en.
Het is maar net wat je het beste uitkomt, bij cpus doe ik doe koelpasta op de cpu en het blok erop, bij gpus precies andersom. Dus koelpasta op het blok en de gpu erop monteren. Altijd het zwaarste/onhandigst voorzien vqn.pasta en neerleggen op de tafel, terwijl de de makkelijke erop zet en monteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Juist dan weet ik dus wat ik moet aanhouden als ik mijn waterkoeling van Cooler Master ga installeren als deze uitkomt.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
changelog TS:
laatste paar berichten samengevat en in de TS gezet onder 'montage koeler'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik gebruikt altijd MX-2 of IC Diamond, werkt perfect en is prettig om aan te brengen omdat het niet dik is.
Verder zal er ook geen kortsluiting oid optreden als er wat op de pcb komt, dus is ook nog veilig.

Zelf gebruik ik ook de 'blob' techniek wat dus inhoudt dat je een beetje pasta in het midden doet. Wel wat meer dan een rijstkorrel, maar dat ligt natuurlijk ook aan de chip waarop je het op aanbrengt.

Op het moment ben ik prime95 aan het draaien voor een i5 2500k op 4.3 Ghz. Max load temp na 3 uur is 56c en dat met MX-2 koelpasta. Niet verkeerd toch? Ik gebruik dan ook een Ultra 120 koeler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
changelog:
Klein stukje toegevoegd over het schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAwesomFace
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-04 17:35
Ik gebruik zelf gewoon artic silver 5 en moet zeggen ik hem er nog nooit problemen mee gehad! Het wertk voor mij echt goed. De fabrieks koelingpasta is gewoon echt niet goed. Ik haal met de AS5 gewoon 5 graden lager dan die fabriekszooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:53
MrAwesomFace schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:42:
Ik gebruik zelf gewoon artic silver 5 en moet zeggen ik hem er nog nooit problemen mee gehad! Het wertk voor mij echt goed. De fabrieks koelingpasta is gewoon echt niet goed. Ik haal met de AS5 gewoon 5 graden lager dan die fabriekszooi.
yep het blijft wat mij betreft de beste die er is.

die liquid pro ziet er leuk uit maar heeft meer nadelen dan voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb sinds kort een 3770k op 4.5 met een scythe mugen 2. Ik gebruik de AS5 en me temps bij prime95 zijn max 77 graden. Ik ben dus dik tevreden met de AS5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Fordox schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:10:
Wat ook handig is om te doen, is om even je koeler wat aan te drukken en half draait. dan smeert de pasta zichzelf niet iets beter uit en druk je de laatste luchtbelletjes er ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowikPL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 08:31
IK heb de Coollaboratory Liquid Pro aangebracht in mijn Waterkoeling. Mijn Intel Extreeme I7 965 en mijn Opteron 165 en kan het helaas niet van mijn waterblokken demonteren.
Een waterblok van mijn Opteron zit all 2 – 3 jaar aan vast aan mijn waterblok. Ik heb de Cpu gesmeerd met de coollaboratory liquid aan mijn waterblok kunnen demonteren van mijn Mobo. Vervolgens heb ik de waterblok verwarmd met de föhn en de CPU met tang probeerde van de waterblok te draaien. Zonder succes. Weet iemand raad hoe ik de CPU kan demonteren ?

[ Voor 3% gewijzigd door SlowikPL op 19-08-2012 12:04 ]

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
SlowikPL schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 11:39:
Ik heb de Cpu aangelijmd aan mijn waterblok kunnen demonteren van mijn Mobo.
eeh niet .. als je de lijm versie van koelpasta gebruikt laat hij niet echt meer los .. waarschijnlijk hebben ze daarom het ook lijm genoemd.
ik heb hier ledjes er mee vast gezet maar die werden er niet beter van met los halen ( lees gewoon kapot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowikPL
coollaboratory liquid Pro is geen lijm !
Blackwolf-nl schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 11:46:
[...]

eeh niet .. als je de lijm versie van koelpasta gebruikt laat hij niet echt meer los .. waarschijnlijk hebben ze daarom het ook lijm genoemd.
ik heb hier ledjes er mee vast gezet maar die werden er niet beter van met los halen ( lees gewoon kapot)

* Intel Core i7-6700K @ 4.8Ghz * Asus MAXIMUS VIII EXTREME* nVidia Asus Poseidon 1080Ti * Mushkin 16 GB * SSD Samsung M.2 2280 256GB + 3x Samsung 256GB 850Pro* Enermax Revolution85+ 1250W * CM Stacker 832 SE * Waretcooling CPU, NB ,VGA 3x Mora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
dat spul zuigt zich vast. probeer heel veel te draaien, het is wel vervelend dat het ook op je moederbord zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowikPL
Fordox schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 12:29:
dat spul zuigt zich vast. probeer heel veel te draaien, het is wel vervelend dat het ook op je moederbord zit.
Ik he de opteron samen met de koeler van de mobo verwijdert. Want ik gebruikte al zo veel kracht bij draaien dat de pins van de CPU in de socket verbogen zich. Nu heb ik in bankschroef de CPU en ik probeer het waterblok te draaien. Zonder succes. Heeft misschien iemand nog en tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
scheermesje ertussen proberen te tikken? probleem is wel dat je krasjes krijgt op je ihs. maar dat valt te lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowikPL
Fordox schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 15:49:
scheermesje ertussen proberen te tikken? probleem is wel dat je krasjes krijgt op je ihs. maar dat valt te lappen.
Ik ga dit vanavond uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Lol wat is dat voor spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
een soort vloeibaar metaal, heeft wat weg van kwik maar is gelukkig niet zo giftig. het werkt geweldig voor warmte overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Gaat dat niet een beetje te ver voor een huis tuin keuken computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10-2024
Heeft iemand goed methodes om de TIM goed te verwijderen vanaf de processor? heb verder niet echt iets in huis daarvoor, wat zijn goede middelen daarvoor uit huis en tuin gereedschap.
mvg

Marco

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
fynrd1 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 17:49:
Gaat dat niet een beetje te ver voor een huis tuin keuken computer?
neuh niet voor waterkoeling. dat spul is ook niet ongelooflijk duur en het is wel gemaakt voor cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowikPL
Het is mij gelukt. Ik heb de CPU koeler verhit met fohn. En heb een scherp scheermesje ertussen en licht tikken. Geen een kras op de IHS en de koeler. Het toch wel de CPU met 2000 schuurpapiet op nieuw gelapt en een luchtkoeler gemonteerd.

Vlgd weekend mijn i7 Extreemee 965 op hetzelfde manier ga ik behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Fordox schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 21:41:
[...]

neuh niet voor waterkoeling. dat spul is ook niet ongelooflijk duur en het is wel gemaakt voor cpu's.
Hmm, maar wat scheelt het in temps tegenover de betere "normale" koelpasta's? Ik gebruik bijv liever dat prolimatech spul inplaats van AS5, die paar graadjes zijn het mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
SlowikPL schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 22:07:
Het is mij gelukt. Ik heb de CPU koeler verhit met fohn. En heb een scherp scheermesje ertussen en licht tikken. Geen een kras op de IHS en de koeler. Het toch wel de CPU met 2000 schuurpapiet op nieuw gelapt en een luchtkoeler gemonteerd.

Vlgd weekend mijn i7 Extreemee 965 op hetzelfde manier ga ik behandelen.
fijn om te horen :) nu maar hopen dat de statische lucht van de fohn niets kapot heeft gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hallo,

Vorige week heb ik een pc bij een vriend in elkaar gezet. Ik heb de stock cooler van AMD gebruikt, waar al koelpasta op zit. Dit raakte ik aan, maar waste niet gelijk mijn handen. Ik vraag me nu af hoe gevaarlijk dit. Ik ging gewoon nog ff door met het installeren van die cooler, dus heel miss ook nog in me mond gehad op een of andere manier...

Ik kan me voorstellen dat het (allang niet meer) gevaarlijk is, maar ik wil het toch ff checken. Heb namelijk ooit geleerd dat bijv. kwik super gevaarlijk is...

Op internet kan ik trouwens niets vinden over welke ingredienten er in deze cooler zitten, en het doosje + boekjes liggen bij die vriend, dus daar kan ik ook niet ff gaan kijken.

Avb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
nou er staan geen plaatjes van niet innemen of irriterend oid op een verpakking, en ik heb al een hoop pasta op mezelf gesmeerd :+
en ik leef nog zonder problemen, koelpasta is absoluut geen kwik en ik neem aan dat het ook niet gevaarlijk is.
(je kunt kwik opdrinken, niet aan te raden, maar het kan. de dampen zijn schadelijk en koelpasta is gemaakt om niet te verdampen ;))
de meeste goedkopere pasta's bestaan uit siliconen.
lees desnoods het boekje even door van een amd koeler, als er daar niks word vermeld is het goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Fordox op 11-09-2012 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36

Eagle Creek

Breathing security

Fordox schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:07:
en ik leef nog zonder problemen,
Mooie objectieve beoordeling :9 :+ .

Overigens heb ik mijzelf ook regelmatig ondergesmeerd en zolang je geen open wondjes hebt valt de schade denk ik wel mee. Je moet het zeker niet op gaan eten maar simpelweg de aanwezigheid op je huid lijkt me niet bijzonder schadelijk, mede omdat ik nog nooit iets heb gemerkt van irritatie, gevoeligheid of beschadiging.

Overigens geldt dat ook voor kwik hoor. Kwik is dan wel erg giftig maar dan moet je het inademen. En zo'n tube koelpasta onder je neus duwen is (net als bij de gemiddelde pot lijm/verf/thinner/etc) ook niet "de tip van de week".

Kortom: niet al te druk om maken en gewoon bij de eerstvolgende gelegenheid afwassen.

Edit
Of de koelpasta MX-3 staat "this is not a hazardous materiaal as defined in the OSHA hazard comm. standard. If swallowed, inhaled or had skin contact, no action is needed.

Very toxic to aquatic organisms.
---------

Maar dat zal wellicht nog per pasta verschillen omdat ze niet allemaal uit dezelfde materialen bestaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Eagle Creek op 24-09-2012 03:37 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36

Eagle Creek

Breathing security

marco282 schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 20:27:
Heeft iemand goed methodes om de TIM goed te verwijderen vanaf de processor? heb verder niet echt iets in huis daarvoor, wat zijn goede middelen daarvoor uit huis en tuin gereedschap.
mvg

Marco
Alcohol. Overigens is middel waar alcohol inzit ook mogelijk. Ik ken iemand die met aftershave aan de slag is gegaan bij gebrek aan beter. Nog nooit zo'n lekkere processor geroken :+ .

Ik zou bij het zoeken naar alternatieven overigens wel voorzichtig zijn i.v.m. eventuele bijtende stoffen.

Zelf gebruik ik vrijwel pure alcohol (te koop bij de drogist). Je kunt ook speciale middeltjes kopen van de diverse fabrikanten die koelpasta maken maar deze zijn naar mijn mening overpriced. Wasbenzine is ook een optie (geen ervaring mee).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
aftershave laat troep achter. dat zou ik dus liever vermijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Fordox schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:39:
aftershave laat troep achter. dat zou ik dus liever vermijden :)
Klopt maar voor je cool temps maakt dat niet zoveel uit. Kheb het zelf ooit gebruikt voor het herplaatsten van de koeler. Temps waren na de 2e keer monteren niet ineens veel slechter.
Wel leuk: Door de warmte kwam er nog meer geur vrij waardoor mijn kamer heerlijk begon te ruiken! B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Leuk topic. Ik ben sinds kort begonnen met overklokken en had daarbij een vraag over de koelpasta. Ik heb bij de installatie de bijgeleverde koelpasta gebruikt van de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Het waren nieuwe onderdelen en ik heb ze ook niet schoongemaakt met bijvoorbeeld een beetje alcohol. Ook hem ik de koelpasta gespreid i.p.v. de vaak genoemde rijstkorrel/erwt methode. Hoeveel graden zou dit in het beste (of slechtste) geval dan schelen?

Ik overweeg verder ook om goede koelpasta te gebruiken. Ik lees dat er een paar goede koelpasta's zijn: pricewatch: Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g), pricewatch: Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram, pricewatch: Noctua NT-H1, en de pricewatch: Thermalright Chill Factor 3. Het verschil in koelprestaties is klein en zo ook de prijs. De keuze wordt hierdoor lastig. Welke zouden jullie aanraden?
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste