• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-03 23:30
Mede-auteur:
  • The_Ownman
  • Laatst online: 26-01 14:42

The_Ownman

Lappen: het hoe en wat topic

[table border=1 width=100% cellpadding=3]
[tr][td bgcolor=#D98719]
Inhoudsopgave
[/][/]
[tr][td bgcolor=white]
 Lappen, wat is het?
Wat is het nut?
Waarom dit topic?
Wat is er nodig?
Hoe moet het?
  - Voorbereiding
- Aan de slag
- Koelblokken lappen
 Eigen ervaringen
Tips & trucs
  - Schuurpapier
- Tijdens en na het schuren
 Pinnetjes gebogen - wat nu?
Handige links
Changelog
Overig
Disclaimer
[/][/]
Simpel: "Lappen is niets anders dan je processor (CPU) of koelblok (heatsink) over een - al dan niet nat - stuk schuurpapier heen bewegen totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt."

Moeilijk: "Lappen is niets anders dan het perfect vlak maken van je processor en/of koelblok om een zo optimaal mogelijke warmte-overdracht te creëren."

Lappen heeft als nut om je temperaturen omlaag te brengen, de warmte-overdracht tussen je processor en koelblok te bevorderen en de oppervlakten waar de warmte wordt afgegeven of opgenomen vlak te maken.

Hieronder staan temperatuurgrafieken van iemand op Tech ARP die zijn koelblok, een Thermalright Ultra-120 eXtreme, en processor, een Intel C2Q Q6600, is gaan lappen en nauwkeurig de verandering in temperaturen bij heeft gehouden.

Lappen van je koelblok kan gemiddeld 1 tot 2 graden schelen op een ongelapte processor

Lappen van je koelblok en processor kan soms tot wel 10 graden schelen

Je kan natuurlijk ook je processor lappen puur voor de 'mirror finish', letterlijk en figuurlijk spiegelglad.

Dit topic is er omdat er nog geen was op GoT. Ook is het een plek waar je als beginner met lappen informatie en een tutorial in het Nederlands kunt vinden, aangezien vrijwel alles wat je via Google over lappen vindt in het Engels is.

Omdat je toch lagere temperaturen van je processor wilt en daarmee dus je ventilatorsnelheid naar beneden kunt schroeven voor extra stilte of juist die extra koelte voor een grotere overklok zijn hier je benodigdheden:

1) Het te lappen object: processor en/of koelblok
2) Een glad, vlak oppervlakte (bijv. een glasplaat)
3) Schuurpapier met verschillende grit's zie Tips &trucs
4) Plakband om je schuurpapier vast te plakken
5) Een watervaste stift
6) Water om nat te kunnen schuren (niet verplicht!)

Voorbereiding
Om bij het begin te beginnen: zorg dat het te lappen object voorhanden is. Haal de processor uit de verpakking of van je moederbord uit z'n socket. Een (water)koelblok moet losgekoppeld, losgeschroefd en van eventuele ventilatoren ontdaan worden. Zorg ook dat de benodigdheden voorhanden zijn.

Bij een processor of koelblok moet je zorgen dat het te lappen oppervlakte schoon is, nog aanwezige koelpasta moet verwijderd worden.

Bij processoren is er nog een extra stap die gemaakt moet worden voordat je kan beginnen. Bij socket AM2(+)/939 processoren moet je zorgen dat je een stukje zacht rubber of iets dergelijks hebt om de pinnen van de processor in te stoppen zonder ze kort te sluiten. Als je net je processor uit de verpakking haalt zit er een zwart beschermdingetje onderin het bakje, dit valt te gebruiken als bescherming ter voorkoming dat je de pinnen krom drukt of zelfs afbreekt. Een socket 775/771 processor heeft geen last van deze pinnen, maar het meegeleverde beschermkapje van je processor er weer op klikken geeft ook een iets betere houvast.

Aan de slag
Voordat je begint met lappen, zorg dat je het schuurpapier met de grofste korrel op een glasplaat of een ander vlak oppervlak hebt vastgeplakt.
De eerste stap: Pak je processor en doe het beschermkapje op je processor voor houvast en een verkleinde kans op schade van vette vingers etc. op de contacten/pinnen van je processor.
Pak je watervaste stift en zet een kruis of iets dergelijks op je heatspreader. Dit is ter indicatie hoe ver je bent met het verwijderen van de nikkellaag van je heatspreader.
Begin met de laagste grit (het grofste schuurpapier hier gebruikt is grit 220). Maak cirkels of achtjes over het schuurpapier heen zonder te drukken, dit is de effectiefste manier om de nikkellaag van je heatspreader te verwijderen en een vlak, koperen oppervlak over te houden. Na een paar minuten moet je de stift al beginnen weg te schuren.
Na ±10 minuten rondjes of achtjes maken over het schuurpapier zonder druk uit te oefenen, moet je al koper door de nikkellaag heen kunnen zien komen. In het begin cirkels maken blijft het effectiefst om de nikkellaag van de heatspreader te verwijderen, bij hogere grits is het 'verplicht' om rechte bewegingen te maken.
Na lang genoeg in cirkels of achtjes de heatspreader over het grofste schuurpapier gehaald te hebben, krijg je een vlak, koperen oppervlakte en kan je een fijnere grit vastplakken op je glasplaat.

Vanaf nu ga je rechte bewegingen maken: beweeg je processor in de lengte of breedte van je schuurpapier en draai je processor om de zoveel minuten een kwartslag om de groefjes in dezelfde richting te krijgen. Na 1 of 2 complete rondjes gemaakt te hebben kan je overstappen naar een fijnere grit.
Op grit 400 zijn de groeven al een stuk kleiner dan met grit 220. Waar je bij de 220 grit rondjes maakte is dat met een fijnere grit het slechtste wat je kunt doen.

Blijf dus rechte bewegingen maken en je processor om de zoveel minuten een kwartslag draaien.
Na 1 à 2 rondjes weer een fijnere grit vastplakken geeft een glimmend resultaat.
Na lang genoeg op een 1500 grit geschuurd te hebben krijg je al een 'mirror finish' en kan je je processor als spiegeltje gebruiken. Mocht je echt het uiterste willen bereiken met je processor dan kan je nog een 2000 of zelfs 2500 grit gebruiken.
Foto's gebruikt uit de tutorial: Overclock 3D - Guide to Lapping an Intel LGA 775 Processor

Koelblokken lappen
Een koelblok lappen gaat iets anders dan een processor. De processor kan je met je vingers op de hoeken beetpakken. Voor een koelblok staat een dergelijke sympathieke behandeling niet perse in voor goede resultaten.

Het koelblok zal teveel hikken tijdens het schuren. Aan te raden is om bij grote “toren-koelers”, zoals de Thermalright Ultra-120 eXtreme en de Scythe Mugen/Infinity de koeler met beide handen zo laag mogelijk (bij heatpipes of base) vast te pakken en vervolgens niet teveel kracht zetten anders gaat het koelblok alsnog hikken.

Bij waterblokken is het wellicht het handigst om met alle vingers op het waterblok te leggen en eventueel duim en pink op de zijkanten te zetten voor hoogste stabiliteit. Vooralsnog geldt dat je bij koelblokken minder voorzichtig hoeft te zijn dan bij processors in verband met druk, maar teveel druk is nooit goed en dat zal je ook merken. Het koelblok zal gaan hikken en een oneffen resultaat opleveren.

Mocht het koelblok alsnog hikken op het schuurpapier, gebruik dan water (eventueel met zeep) om het verplaatsen van het koelblok over het schuurpapier te vergemakkelijken.

Dit topic ben ik met een vriend gestart voordat we zelf zijn begonnen met het lappen van onze processoren, koelblok en waterkoelblok.

HardwareProcessor(Water)koelblok
Wiethoofd:Intel C2D E2180 2,00GHz @ 3,0GHzThermalright Ultra-120 eXtreme
Wiethoofd:Intel C2D E8400 3,00GHz @ 3,6GHzThermalright Ultra-120 eXtreme
The_Ownman:Intel C2D E6750 2,66GHz @ 3,2GHzXSPC X2O Delta Universal CPU waterblock
The_Ownman:Intel C2D E6750 2,66GHz @ 3,2GHzThermalright HR-01

Kort samengevat zitten we beide rond 5 tot zelfs 10 graden koeler processoren onder full load.

Schuurpapier
De grit's (grofte) van je schuurpapier zijn niet verplicht om hetzelfde te zijn, maar aangeraden wordt om laag te beginnen en met stappen van 200 of 300 omhoog te gaan. Voor een goed resultaat begin je bij grit 200 en werk je omhoog naar 1500 voor een glad oppervlakte. Je gebruikt dan de grits: 200, 400, 600, 800, 1000, 1200 en 1500. Dit is een richtlijn en als je bij een hogere grit wilt beginnen of bijvoorbeeld de 400 en 1000 grit over wilt slaan en nog een 1800 grit wilt gebruiken zijn dat je eigen keuzes.

Voor een 'perfect' resultaat met de mirror finish wordt aangeraden om door te gaan tot de 2500 grit of zelfs hoger. Gebruik na de 1500 grit nog een 2000 grit als tussenstap naar de 2500 om niet meteen je schuurpapier vol te maken.

Tijdens en na het schuren
Tijdens het schuren kan je op hoge grits een klein beetje water (gemend met zeep) gebruiken om een nog fijner en glimmender resultaat te bereiken. Verder zorgt het er voor dat zware koelblokken makkelijker over het schuurpapier heen glijden. Bij processoren kan je het laten in verband met eventuele kortsluiting, maar bij koelblokken kan het een mooier en beter resultaat op leveren en zit je niet met het gevaar dat er kortsluiting kan ontstaan als je het blok maar goed afdroogt.

Voor de echte mirror finish is een hoge grit, eventueel in combinatie met water (en zeep), genoeg. Ga niet werken met polijstmiddelen etc. omdat dit al het werk teniet kan doen en ook sporen achter laat die ten koste gaan van je temperaturen.

Als er een aantal pinnetjes van je (AMD) CPU zijn gebogen is er nog geen reden voor paniek. Pak een pincet en buig de pinnetjes ongeveer recht. Zodra ze recht staan pak je een pasje (pinpasje ofzo) en stop je deze tussen de pinnetjes (past precies). Op deze manier kun je een hele rij pinnetjes op gelijke manier buigen en kun je meteen checken of er afwijkende pinnetjes zijn. Gewoon rijtje voor rijtje alle pinnetjes afwerken, vervolgens je pasje 90 graden draaien en opnieuw rijtje voor rijtje alles afwerken.

Zodra alle pinnetjes recht zijn gebogen kan je CPU terug in de socket. Let echter wel op dat als het niet direct past, je NIET moet duwen. Haal in dat geval je CPU weer uit zijn socket en check opnieuw of er pinnetjes zijn die afwijken.

Indien je pinnetjes hebt afgebroken is de kans dat je CPU niet meer werkt redelijk groot, maar hoeft het ook nog niet einde verhaal te zijn. Dit kun je gewoon checken door het te proberen. Ook kun je pinnetjes voorzichtig vast proberen te lijmen met geleidende lijm (Bison Electro zilverlijm).

[table border=1 width=100% cellpadding=3]
[tr][td bgcolor=#D98719][/][/]
[tr][td bgcolor=white]De links die je hieronder vindt hebben we o.a. gebruikt voor tips, afbeeldingen, tutorials etc. in deze TS.
Overclock 3D - Guide to Lapping an Intel LGA 775 Processor
Tech ARP - Het effect van lappen op je temperaturen
Gathering of Tweakers - IHS removing/reattaching mocht lappen niet exreem genoeg zijn
Model Brouwers - Zeer fijn schuurpapier (400 - 12000)
Model Brouwers - Schuurpapierset (grit 3600 - 12000)
HighFlow - Lap Set (400 - 2500)
[/][/]
• 14-08-2008
Topic geplaatst
• 18-08-2008
Pinnetjes gebogen - wat nu? toegevoegd + edits
• 28-01-2009
Opmaak veranderd, links voor lapsets en schuurpapier toegevoegd.
• 28-02-2009
Topic Start table-breedtes aangepast van 600px naar 100% om zo in de nieuwe layout de post op te vullen. Changelog aangepast. Tussenkopjes van een toepasselijker kleurtje voorzien.

Je kan je processor ook aan je koelblok optillen als je maar goed genoeg lapt. Het is ons ook gelukt met minder dan 1 druppel water om de boel aan elkaar op te tillen (niet ons filmpje). Vanaf 0:23 te zien.

Lappen is op eigen risico, de topicstarters en Tweakers.net kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor defecte of slecht functionerende hardware.

Het Eigen ervaringen-gedeelte is nog in progress evenals het heatsink gedeelte wat nog uitgebreid moet worden.

[Voor 27% gewijzigd door Wiethoofd op 23-04-2009 22:48]

Wiethoofds meuk en 'overige'

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:24
hoe zit het na het lappen dan met koelpasta? als ik zo dat filmpje kijk heb je dat niet zo heel erg meer nodig? misschien een mini klein beetje er toch maar op doen?

• Wiethoofd
Je blijft inderdaad koelpasta nodig hebben, puur ook om de nog kleine gaatjes die er nog zouden kunnen zijn op te vullen, ook is er na het lappen veel minder nodig omdat je minder loze ruimte op hoeft te vullen.

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:04

Ed_L

Crew Council
Bedankt voor de mooie TS! Ik was stiekem erg benieuwd naar het hoe-en-wat lappen, want nadat ik mijn Scythe Mugen van mijn E8400 aftrok, zag ik aan de spreiding van de koelpasta dat de IHS toch best bol is.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-03 09:02
ChaosZ0ne schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 00:20:
hoe zit het na het lappen dan met koelpasta? als ik zo dat filmpje kijk heb je dat niet zo heel erg meer nodig? misschien een mini klein beetje er toch maar op doen?
ten eerste mooie topic start en leuk topic. ik ga hem bookmarken.

ten tweede op wat chaos zegt. ik heb geloof ik wel eens een video gezien waar je een draaiende processor zag met echt lage temps en dat dan tijdens het draaien die gast even zn heatsink optilde om te laten zien dat er geen koelpasta tussen zag... das wel erg vet om te zien. maar gewoon heel klein druppeltje en dan aandrukken de koeler verspreidt het verder wel zelf.

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06-2021
Bij mij zijn de temperaturen ook veel te hoog met q6600 en scythe mugen (zelfs met met custom mounting dus vast gezet met schroeven en moeren).
Ik doe er vrij weinig koelpasta tussen (half rijstkorreltje), ik denk dat de IHS dus ook krom is, misschien toch binnenkort maar is het koelblok en de cpu gaan lappen (nog nooit gedaan, wordt dus een uitdaging :P)

http://specs.tweak.to/15535

• Anoniem: 4629
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zie in dat plaatje de temps voor het lappen, en na het lappen, en na 300 uur. Dat wil dus zeggen dat er ws. sowieso 2 weken tussen zit en prolly nog veel meer ook. Dus ik kan niet zeggen dat die temps wat zeggen aangezien het een heel andere dag is geweest. Een maand later of zo.

• Jism
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bookmarked. Wellicht dat ik van de week mijn A64 lappen ga. :)

M'n magische bol werken.

• Wiethoofd
Anoniem: 4629 schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 00:52:
Ik zie in dat plaatje de temps voor het lappen, en na het lappen, en na 300 uur. Dat wil dus zeggen dat er ws. sowieso 2 weken tussen zit en prolly nog veel meer ook. Dus ik kan niet zeggen dat die temps wat zeggen aangezien het een heel andere dag is geweest. Een maand later of zo.
Daar heb je een goed punt, maar zelf moet ik het 'eigen ervaringen' gedeelte nog even bijwerken, dan heb ik mijn eigen resultaten er bij want het werkt weldegelijk het lappen.

Ik draai nu zelf een 10% verdere overklok met de zelfde temperaturen. Dezelfde temperaturen gelapt passief vergeleken bij 600rpm ongelapt met lagere overklok. :+

Natuurlijk komt ook de vetste foto er bij: een Thermalright Ultra-120 eXtreme met 1 druppel water (800 gram koelblok) op z'n kop aan de base aan een glazen tafel.

• Yozzman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-07-2019

Yozzman

meer MAN dan yozz

Mis stomme vraag... Maar waar haal je bv P2000 schuurpapier...
Zelf heb ik spul tot P1000, maar graag zou ik wat hoger willen.

Ik gebruik altijd de salontafel die van glas is!
Werkt perfect :)

http://wotlabs.net/sig/eu/yozzman/signature.png

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-03 23:34
Wat dacht je ervan om in de TS te zetten dat als je je processor lapt, de garantie vervalt? :+

Edit: Een soort disclaimer. Want er is een kans dat je processor kapot gaat door het lappen.

Edit 2: Verrek :D

[Voor 38% gewijzigd door Joep op 14-08-2008 11:13]

• Wiethoofd
@ Ramius23: Je zou bij autoschadebedrijven kunnen vragen, wij hebben met 1200 als fijnste geschuurd en dat werkt perfect, via internet verkopen ze ook speciale 'lapsetjes' waar P1500, P2000 en P2500 nog bij zitten.

@ Joep Stoffels: Er staat al een disclaimer: Disclaimer

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:29
2000 of 2500 grit kun je bij de betere verfhandel kopen.
PS: 2000 is wel aan te raden als je mirror shine wil.

PS: Mijn lap project, een Thermalright TRUE 120, was zo krom als een hoepel maar da's inmiddels bekend, en omdat ik toch al lekker bezig was cpu (q9450) ook meteen meegepakt.
9 Gr. temp verschil verschil stressed (prime 95 op 4 cores), was 64, is 55, ben tevreden.
Oh, das op 3.6Ghz @ 1.3V

Heb nog een druppel AS5 tussen gekregen maar dit werd er meteen tussenuit geperst, dus geen koelpasta voor mij :)

PS@Wiethoofd,
Je zegt 1200 werkt perfect maar dat is totdat je 2000 en hoger hebt gebruikt, just my 2 cents

[Voor 179% gewijzigd door dr_dreey op 15-08-2008 02:06]

• The_Ownman
dr_dreey schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 01:36:
2000 of 2500 grit kun je bij de betere verfhandel kopen.
PS: 2000 is wel aan te raden als je mirror shine wil.

PS: Mijn lap project, een Thermalright TRUE 120, was zo krom als een hoepel maar da's inmiddels bekend, en omdat ik toch al lekker bezig was cpu (q9450) ook meteen meegepakt.
9 Gr. temp verschil verschil stressed (prime 95 op 4 cores), was 64, is 55, ben tevreden.
Oh, das op 3.6Ghz @ 1.3V

[afbeelding]

Heb nog een druppel AS5 tussen gekregen maar dit werd er meteen tussenuit geperst, dus geen koelpasta voor mij :)

PS@Wiethoofd,
Je zegt 1200 werkt perfect maar dat is totdat je 2000 en hoger hebt gebruikt, just my 2 cents
Een mooi resultaat, zowel voor temperatuur en uiterlijk. Ik denk dat een heel klein beetje koelpasta voldoende is, ik zou de AS5 uitsmeren totdat de hele CPU de kleur heeft van AS5, maar geen zichtbare dikte voor dit laagje.

Je zegt dat tot 1200 niet zo goed is als je tot 2000 en hoger bent gegaan, maar is dit dan kwa temperatuur of uiterlijk?

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

¿Öngyilkos Vasarnap

Het enige nadeel van een 'mirror finish' is dat het zelfs nog minder hecht dan een iets wat ruwe laag. Aangezien het dan plat op elkaar ligt. Een iets wat ruwere laag maakt beter contact met de koeler, dus dat is ook beter. ~ Grid 1000 is al voldoende.

Vaak is lappen meer om een scheve IHS wat weg te werken.

[Voor 10% gewijzigd door sky- op 15-08-2008 11:33]

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05:41
Ik had ook al een tijdje het id om me cpu en me koelblok te gaan lappen. Na wat zoeken kwam ik bij highflow op dit setje. schuurpapier set, ik hoop dat ik hier mensen mee help. owja highflow heeft ook een lap service dus als je niet zo handig bent kan je het ook laten doen :)

Never fall in love with your own design!

• dr_dreey
@ The Ownman,
Het verschil tussen 1200 grit en 2000 grit is niet iets van 5gr. Het gaat om de puntjes op de i te zetten.
Verschil is iets van 1 a 2 gr.
Hetzelfde als 't verschil tussen een gelapte cpu of niet, dat scheelt ook niet heel veel daar de heatspreader al redelijk vlak is.
Het gaat om alle beetjes bij elkaar die een aanzienlijke hoeveelheid gr. verschil maken.
Maar zoals Sky al zegt het meeste effect merk je als je een holle of bolle cpu koeler hebt.

Echter als je tot 1000 grit gaat heb je niet 't effect dat je je cpu met de koeler op kunt tillen (vacuum, zie filmpje in ts). Dit heb je met 2000/2500grit zeker wel.
Tevens als je tot 1000 grit gaat heb je koelpasta nodig, bij 2000/2500 grit niet, zoals ik al zei draai ik zonder koelpasta, ik heb ook met AS5 gedraaid maar geen verschil in temp waargenomen.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 23:22

Vliegvlug

Flight Simple

Met betrekking tot het nut van het superglad polijsten kwam ik onderstaand verhaal tegen waarin wordt gesteld dat niet 'hoe gladder, hoe beter' geldt:

http://www.overclockers.c...e&id=688&catid=52:cooling

Daar gaat het dan wel over aluminium op quartz en niet koper op koper maar het klinkt mij wel als plausibel in de oren, zeker het stuk dat je bij een superglad oppervlak nooit genoeg koelpasta eruit kan drukken.

• Jism
  • Niet online
Basically with a polished sink, you'll never put a thin enough coat of H/S compound on it for it all to be expelled, given the relatively limited pressure you can apply. So what is key to achieving optimum thermal conductivity is a high aluminium to CPU contact - micropeaks and perfect flatness will ensure that you achieve that. Try using only up to 600 paper on your heatsinks, no finer.
Komt erop neer dat met polishen er geen ruimte meer is om voor de pasta de oneffenheden op te vullen, en nergens anders meer heenkan dan eruit :P Begrijpelijk. Maar het gaat hier om de CPU lappen en niet de heatsink lijkt mij.

M'n magische bol werken.

• hood
Hoe gladder, hoe beter geldt zeker wel. Hoe vlakker het oppervlakte is van bijde metalen destemeer punten er zijn waar het metaal elkaar raakt en zo de warmte kan afvoeren. dan praat je natuurlijk niet over mm niveau maar op nm niveau. En dus ook over miljoenen contact puntjes

• dr_dreey
@Hood.
Helemaal mee eens!
Zoals ik al gezegd heb.
Ik hem eerst met 1200grit (CPU en koeler) en AS5 gedraaid.
Daarna 2500grit (CPU en koeler), zonder AS5 en temp zakte 1 a 2 graden.
Einde discussie :+ :+

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 23:22

Vliegvlug

Flight Simple

Als je inderdaad helemaal geen koelpasta gebruikt kan ik me voorstellen dat gladder beter is maar dan moeten beide vlakken ook absoluut vlak zijn om zo veel mogelijk contact te maken aangezien er geen pasta meer is om eventuele gaps op te vullen.

En dat het van 1200 naar 2500 daalt hoeft natuurlijk niet te zeggen dat 600 niet beter presteert dan 1200. :+

[Voor 18% gewijzigd door Vliegvlug op 15-08-2008 17:05]

• dr_dreey
Zijn er nou maar 10 mensen hier op heel GoT die zelf gelapped hebben of ervan gehoord hebben?
Die T in GoT staat toch voor tweakers?
Ik had echt gedacht dat dit topic wel zou stormlopen met bevindingen en tips over lappen.

PS: kan natuurlijk ook zijn dat ik de enige dumbass ben die een koeler koopt waarvan ik voordien al weet dat die gelapped moet worden...
:+

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Tja, ik heb het ook eens gedaan en gepost, scheelde me een graadje of 7. Heb afgewerkt met 1500 grid schuurpapier, dus ook zo glad als een spiegel. Heb weliswaar wel koelpasta gebruikt, voor de zekerheid...

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• Akuma2000
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-07-2021
tip: tijdens het lappen regelmatig de heatspreader afpoetsen met doekje+alcohol.
Anders krijg je van die korrels en krijg je lelijke strepen/krassen op jouw heatspreader, die je dus weer vlak moet schuren (extra werk :P)

HighFlow.nl // PinballShop.nl

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ik heb ook wel een lappoging ondernomen. De CPU is niet perfect vlak geworden, maar wel beter dan voorheen. Echter de koeler (Scythe Ninja) was helemaal een ramp, da's nu net een maanlandschap :'(

• Akuma2000
Waarom had je de Scythe NInja geprobeerd te lappen dan? Die zijn in de meeste gevallen al behoorlijk vlak.

• Avalaxy
  • Laatst online: 25-03 15:52
Hey, hele mooie TS :) Netjes gedaan wiethoofd.

Ik heb laatst mijn Freezer 64 Pro gelapt aangezien deze belabberd slecht was afgewerkt (zie productreview: Arctic Cooling Freezer 64 Pro review door Avalaxy). Eerst grit 400 gedaan en daarna grit 600. Ik zie nog steeds kleine groefjes, maar de grote groeven zijn in ieder geval weg.

Alleen had ik wat problemen met het schuren. Ik heb de fan en retention module eraf gehaald en daarna mijn hand in dat gat tussen de lamellen en de onderkant gelegd om hem op die manier in een 8 vorm heen en weer te bewegen:

http://www.modster-pc.co.nz/shop/images/Freezer%2064%20Pro.jpg

Mijn hand zat dus op de plaats waar de ijzer zit, onder die fan. Echter merkte ik dat het nog wel eens schokkend wilde gaan aangezien dat papier natuurlijk ruw is. Dus dan wordt 1 kant een beetje opgetild waarna hij ineens verder schuift. Ik weet niet of jullie snappen wat ik bedoel, maar hoop dat het duidelijk is :P

Iemand tips hoe je de heatsink echt volledig tegen dat papier aan kunt houden tijdens het bewegen?

• Akuma2000
Ik begrijp wat je bedoeld :D

Had je het schuurpapier een klein beetje nat/vochtig gemaakt?
Dan gaat het meestal wat soepeler.
En verder zo min mogelijk kracht op zetten.

• Avalaxy
Ja heb het in de wasbak gedaan, met zacht stromend water.

Misschien is dat het wel, ik ging juist meer kracht zetten omdat dat ding los kwam van het papier bij het schuiven (dat schokken dus).

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

Als ik de Ninja op z'n kop zette, met de processor (E2160) er bovenop, zag ik duidelijk dat er ruimte tussen de twee zat. Online zijn er overigens meer mensen te vinden wiens Ninja niet helemaal vlak, maar een beetje bol is.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-03 18:41

frankknopers

Goud is geen geld

Ik ben van plan om mijn E8500 te lappen, omdat de temperaturen toch wel tegenvallen. Ik had eerder een Q6600 en daarmee haalde ik wel goede temperaturen icm Reserator waterkoeling en een triple 120 mm radiator. Nu kom ik niet verder dan 4,3 GHz omdat de temperatuur dan naar de 78 graden gaat, maar als ik dan aan de achterkant van de kast voel ter hoogte van de CPU dan is dat niet bepaald warm. Ook is het koelwater eerder lauw dan warm.

Ik heb het waterkoelblok al eens opnieuw bevestigd op de CPU, maar dat hielp niet echt. Het viel me op dat de koelpasta allemaal in het midden bleef zitten, dus ik denk dat de IHS een beetje hol is.

Is het trouwens moeilijk/risicovol om een E8500 te lappen? Ik heb ook nog een E6600 waarmee ik zou kunnen oefenen. Is dat de moeite waard?

Goud is geen geld

• Avalaxy
frankknopers schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 16:48:

Is het trouwens moeilijk/risicovol om een E8500 te lappen? Ik heb ook nog een E6600 waarmee ik zou kunnen oefenen. Is dat de moeite waard?
Lappen is niet moeilijk :) Oefenen kan natuurlijk altijd, voor het demonteren van de IHS van mijn Opteron heb ik ook eerst geoefend op een Athlon 64.

Dat kun je trouwens ook doen, de IHS removen ;)

• Wiethoofd
leonpwner1 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 16:59:
Dat kun je trouwens ook doen, de IHS removen ;)
Daar mag je dan mooi je eigen TS over starten :+

Verder is het lappen van een processor niet echt moeilijk, gewoon goed (in)lezen en tutorials lezen dan kan je weinig fout doen en kan er weinig fout gaan.

Het was voor mij en The_Ownman ook onze eerste keer en we hebben meteen zijn waterkoelblok en mijn Ultra-120 eXtreme ook maar meegenomen.

• Avalaxy
Wiethoofd schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 17:27:
[...]

Daar mag je dan mooi je eigen TS over starten :+
Indien er interesse is wil ik dat best doen ;)

• MikeVM
  • Laatst online: 24-03 15:31

MikeVM

- Baloo -

jup, hiero, kwil het wel eens zien, hoe dat in zen werk gaat..

\\ Baloo \\ www.onlydutch.nl \\ Mijn iRacing profiel

• Avalaxy
IHS removing/reattaching :) Met thanks to Wiethoofd.

• Shoarma kip
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-03 20:08

Shoarma kip

IceDFire

dr_dreey schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 12:56:
Zijn er nou maar 10 mensen hier op heel GoT die zelf gelapped hebben of ervan gehoord hebben?
Die T in GoT staat toch voor tweakers?
Ik had echt gedacht dat dit topic wel zou stormlopen met bevindingen en tips over lappen.

PS: kan natuurlijk ook zijn dat ik de enige dumbass ben die een koeler koopt waarvan ik voordien al weet dat die gelapped moet worden...
:+
Hehe, heb er wel van gehoord en weet wat het is, en heb nog nooit zelf gelapped :P EN ben heel blij met deze topic!

Sinds zaterdag heb ik een TRUE 120, en het verschil tussen 2 van de cores is 8 graden. (Mjah wist ook voor de tijd dat ze vaak scheef waren :P) Het verschil was met mijn oude koeler (Arctic Freezer Pro 7) MAX 6 graden maar meestal minder.

Ben aan het twijfelen of ik beide CPU+Koelblok zal lappen, aangezien ik 8 graadjes verschil niet niks vind. Toch heb ik iets van 'ik zal het maar helemaal verpesten' alhoewel het toch vrij makkelijk schijnt te zijn, en zo ziet het er ook uit (youtube! _/-\o_ ) Maarjah, mij kennende :P

Heb nog wel ergens een oude celeron liggen, mischien dat ik het daar eens mee probeer.

[Voor 5% gewijzigd door Shoarma kip op 18-08-2008 02:44]

Ryzen 7 3700x // 32GB Crucial Ballistix Sport LT 3200 // Gigabyte Aorus X570 ULTRA // Gigabyte GTX 1080 Ti Aorus Xtreme 11GB // Corsair Force MP600 1TB // Intel 660p 2TB // Samsung Evo 850 1TB // EVGA SuperNOVA 750 G2

• Anoniem: 4629
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Lappen is niet nieuw. Ik heb het alleen op de achtergrond zien verdwijnen met de komst van IHS's. Daarvoor was er genoeg over te vinden en werd het ook zat gedaan. Vanaf de tijd dat men weer terug ging van slotted naar socket CPU's. Zonder IHS dus. Ga maar teruglezen .. de verhalen van afgebroken hoekjes en te lang doorgaan. Doodgelapped.

• Yozzman

Yozzman

meer MAN dan yozz

Shoarma kip schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 02:42:
[...]

Hehe, heb er wel van gehoord en weet wat het is, en heb nog nooit zelf gelapped :P EN ben heel blij met deze topic!

Sinds zaterdag heb ik een TRUE 120, en het verschil tussen 2 van de cores is 8 graden. (Mjah wist ook voor de tijd dat ze vaak scheef waren :P) Het verschil was met mijn oude koeler (Arctic Freezer Pro 7) MAX 6 graden maar meestal minder.

Ben aan het twijfelen of ik beide CPU+Koelblok zal lappen, aangezien ik 8 graadjes verschil niet niks vind. Toch heb ik iets van 'ik zal het maar helemaal verpesten' alhoewel het toch vrij makkelijk schijnt te zijn, en zo ziet het er ook uit (youtube! _/-\o_ ) Maarjah, mij kennende :P

Heb nog wel ergens een oude celeron liggen, mischien dat ik het daar eens mee probeer.
Een TRUE moet je gewoon lappen...
De mijne heb ik gelijk gelapped! Krijg je tenminste dat mooie koper ook tevoorschijn :)

• fly_boy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

fly_boy

idiot outside

Ik ben gisteren ook een middagje aan de lap geweest met mijn q6600. Temps waren eerst: 40core`s idle en dik 75load @3.6 Ghz met 1.35Vcore.
Na het lappen en ik ben ook maar tot grid 1500gegaan zijn de temps: idle 33core`s en load net 65graadjes. Uiteraard met dezelfde speeds en Vcore.
Ik heb mijn waterblok ook gedaan idem tot grid1500 blokjes is van aquacomputers, vraag me niet naar de exacte naam daar ik die niet meer kan lezen, ik heb hem helemaal logo loos gepolijst destijds, i love shinny metal :9

Wat mij opviel was in iedergeval dat mijn spreader in iedergeval bol was, en mijn waterblok was eigenlijk al wel recht alleen er zaten wel wat krasje van de nieuwigheid in.

Mijn eindconclusie is in ieder geval , lappen moet je gewoon doen. Onder het motto baat het niet dan schaat het niet. Er op achteruitgaan doe je niet in ieder geval.

[Voor 0% gewijzigd door fly_boy op 18-08-2008 09:51. Reden: typo]

asus p5q pro, asus5770, Q6600@3600MHz, 2x2GB geil cl4.0, coolermaster stacker830, syncmaster2433

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

ik heb bij HF zo een lappingskit besteld
denken jullie dat een nieuwe Ek Supreme ook een lapbeurt nodig heeft?
of zit dat meestal wel goed?

• dr_dreey
@ shoarma kip,

CPU lappen heeft niet zo heel veel zin al dat je je TRUE lapt.
CPU zal nog een graad of 2 minder zijn.
Zorg er wel voor dat je je cpu bescherm kapje gebruikt om de contacten te beschermen.
Oefenen op je celeron kan natuurlijk geen kwaad.
Ik vond zelf de CPU lappen wel de makkelijkste van de 2.
Bij koeler heb je vaak het probleem dat je 'm niet zo goed kunt vasthouden zoals hierboven ook al aangegeven wordt.
Let bij cpu lappen goed op dat je niet te hard drukt, denk niet dat je met 1/2 uur klaar bent.
Succes en temps laten weten als alles nog werkt nadien. :+

• fly_boy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

fly_boy

idiot outside

Ik heb zelf een houten mal gemaakt waar m`n waterblokje net een beetje klem inzit.
Oftewel je pakt een fatsoenlijk stuk hout, propt als het een beetje kan de onderkant van je je koeler erin. Let wel dat je een redelijk stuk pakt (balkje oid).
Het is even passen en meten i know,
Vervolgens plak je op een SCHONE glasplaat je schuurpapier, Ductape wil do the trick.
Toen ben ik met het balkje, waar mijn koeler inzit begonnen met ronddraaien op grid 100.
Daarna grid 200/500/1000/15000. En telkens met een scheermesje maar kijken of we nog netjes recht gaan.
Een cpu kan je idd makkelijk uit de hand schuren en mijn waterblokje had ook gekund, maar op deze manier heb je iets fatsoenlijks om vast te houden. Let wel dat je je hout zo min mogelijk op je schuurpapier laat komen, het maakt op zicht niet uit als je je koeler maar niet optild en vervolgens op wat schuursel van je balkje wegzet.
En voor de luie mensen kun je er ook een paar handvaten op maken zodat je ook nog eens geen kramp in de handjes krijgt ;)

[Voor 0% gewijzigd door fly_boy op 18-08-2008 12:08. Reden: wederm typo`s]

asus p5q pro, asus5770, Q6600@3600MHz, 2x2GB geil cl4.0, coolermaster stacker830, syncmaster2433

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

@MikeVM
Ik kwam destijd een foto tegen van zo'n scheermesje/stanleymesje dat je loodrecht op de CPU/heatsink houdt. Als je het geheel tegen het licht houdt, zie je of de heatsink of CPU helemaal vlak is (dan is er geen ruimte tussen de twee) en of lappen dus nodig is.

edit: ah gevonden

http://img.photobucket.com/albums/v393/youricarma/Tweakerz/IMG_1036_resize.jpg

[Voor 18% gewijzigd door schaduw op 18-08-2008 12:49]

• dr_dreey
Zoals Shoarma Kip al zei heeft hij 8gr. temp. verschil tussen 2 cores met z'n niet gelapte TRUE.
Dit verschil zit tussen de bovenste en de onderste cores.
Dat komt weer omdat de TRUE een lompe koeler is met een crappy bevestiging mag. dat de koeler 'doorzakt' (kracht maal arm) naar beneden.
Ik heb dit tijdelijk opgelost door een 'stokje' onder de koeler te zetten zodat deze loodrecht op de CPU staat en dus niet meer 'doorhangt'.

Het eerste plaatje (klikbaar) is screenshot van temps na 4 min's SP2004 op alle cores MET ondersteuning van de CPU koeler.

http://i515.photobucket.com/albums/t356/drdreey/CPUonsticksmall.jpg

Het tweede plaatje (klikbaar) is screenshot van temps na 4 min's SP2004 op alle cores ZONDER ondersteuning van de CPU koeler.

http://i515.photobucket.com/albums/t356/drdreey/CPUsmall.jpg

Onderstaand een foto (klikbaar) van koeler on a stick. :+

http://i515.photobucket.com/albums/t356/drdreey/PCsmall.jpg

Dus, iedereen met een TRUE, zorg dat ie loodrecht op de CPU staat.

PS: the stick :+ onder de koeler beurt 'm ong 2 a 3mm op.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hahaha lol. Komt er dus op neer dat die dingen gewoon veelste zwaar zijn. Daar was ik ook al achter met mijn Ninja. Maargoed, geen last meer van onder een waterblokje :)

@MikeVM: ja, dat zou ik ook weleens willen weten. Test het anders een met de scheermes methode een paar posts onder je :)

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

zal ik zeker doen. ik zet hier men resultaten wel neer..
als ik alles binnen krijg..

• Avalaxy
Ik ben wel benieuwd hoe jullie je heatsink (geen vierkant boxed ding, maar echt een tower HSF met heatpipes) vast houden tijdens het lappen...

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:19
Ik zit hier met een BTX koeler van DELL XPS 420 (plastic kap die een tower model koeler vasthoud) die ik toch best gelapt wil hebben,ik zit alleen met die kutbevestiging van die koeler en ik kan ook moeilijk zien hoe strak dat dat ding zit :S ik heb wel gezien dat de koeler zelf vrij hol staat....

• Wiethoofd
leonpwner1 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 16:26:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie je heatsink (geen vierkant boxed ding, maar echt een tower HSF met heatpipes) vast houden tijdens het lappen...
Staat in de TS :+ Lappen: het hoe en wat topic#koelblok lappen

• Shoarma kip

Shoarma kip

IceDFire

Nou vandaag 3 uur op stap geweest om schuurpapier te vinden :P

200, 400, 600, 800 en 1000 was zo gevonden (eerste winkel waar we naar binnen liepen hadden ze het).

Vervolgens op zoek naar 1500/2000/2500.. POEH da's moeilijk. Uiteindelijk bij een schilder (specialist) P1200, P2000, P2500 gevonden, P1500 hadden ze niet, maar ik ga er vanuit dat het niet zo'n ramp zal zijn als ik deze over sla? Alhoewel de stap 1200>2000 me wel groot lijkt...

Ryzen 7 3700x // 32GB Crucial Ballistix Sport LT 3200 // Gigabyte Aorus X570 ULTRA // Gigabyte GTX 1080 Ti Aorus Xtreme 11GB // Corsair Force MP600 1TB // Intel 660p 2TB // Samsung Evo 850 1TB // EVGA SuperNOVA 750 G2

• Wiethoofd
Shoarma kip schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 17:55:
Vervolgens op zoek naar 1500/2000/2500.. POEH da's moeilijk. Uiteindelijk bij een schilder (specialist) P1200, P2000, P2500 gevonden, P1500 hadden ze niet, maar ik ga er vanuit dat het niet zo'n ramp zal zijn als ik deze over sla? Alhoewel de stap 1200>2000 me wel groot lijkt...
De stap 1200 => 2000 valt heel erg mee, als je je koelblok er mee gaat schuren kan je het beste water gebruiken op de 1200 grit om het gat iets te verkleinen. Het 2000 en hoger gedeelte is ook voor als je een perfecte mirror finish wilt en de boel vacuum aan elkaar op wilt kunnen tillen (zie filmpje in TS) en zonder koelpasta wilt draaien. Ik ben blij met mijn 1200 grit gelapte TRUE en E2180 en haal nu idle passief dezelfde temps met een 10% verdere OC en voltage verhogingkje als dat ik daarvoor met m'n fan op 450rpm.

• Shoarma kip

Shoarma kip

IceDFire

Mwah dan probeer ik het eerst eens tot 1200, de mirror finish is wel leuk enzo, maar je ziet er uiteindelijk toch niks van. Als het nou grote verschillen zou geven...

[Voor 15% gewijzigd door Shoarma kip op 18-08-2008 18:05]

• dr_dreey
1 a 2 Graden verschil maar alle beetjes helpen.
Tevens, als je toch bezig bent kun je beter meteen doorgaan.

• Shoarma kip

Shoarma kip

IceDFire

Ben vanavond rond 20:00 begonnen (inmiddels al gister avond :P) met het lappen van de TRUE.
Het ding was echt alles behalve recht, niet gezond :O

Kwam erachter dat ik het 200p papier was vergeten te kopen, maar ik dacht met 400p zal het ook wel kunnen... Na 15 min vond ik het toch te lang duren, en aangezien de multimate tot 21:00 open is ben ik daar toch maar even heen gereden :P

Het ging redelijk, had het een beetje onderschat hoe lang het zou duren, het heeft ruim 2 uur geduurd voordat al het koper tevoorschijn kwam, om over het vlak maken maar te zwijgen....

In totaal ben ik er nu 4 tot 5 uur mee bezig geweest, en ben tot 1200p gekomen, toen had ik er even genoeg van. Ik heb het verder nog niet getest, alles ligt nog netjes op tafel om morgen mee verder te gaan, dan gooi ik 2000p en 2500p er toch over heen (idd zoals dr_dreey zei: als het er toch ligt).

Het lappen viel me op zich heel erg mee, natuurlijk is het alles behalve makkelijk om de TRUE vast te houden (mijn vingers waren net te dik voor de base zeg maar :P) Ik hoop dat het met de CPU wat makkelijker gaat, deze neem ik ook maar gelijk mee nu het spul er toch staat he.

Foto van het resultaat tot nu toe (qua mirror effect @ 1200p dus):

http://www5.picturepush.com/photo/a/995833/220/995833.jpg
(was zo snel ff de 1e host die ik kon vinden, vrij grote pic :P)

Het viel me net wel op (op de foto) dat rechts boven er een beetje dof uit ziet vergeleken met de rest, zal morgen eens kijken of dat ook echt zo is :P

[Voor 5% gewijzigd door Shoarma kip op 19-08-2008 02:44]

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

jij hebt dus gewoon je volledige koeler vastgenomen, en heen en weer geschoven over het schuurpapier?
gaat ie niet hikken?

• dr_dreey
@MikeVM.
Ik denk aan de onderkant op de 4 hoeken van de heatsink (waar de heatpipes uitkomen).
Ik heb er zelf ook zo'n koeler gedaan en bovenaan bij de koelribben vastpakken is onhandig en dan gaat ie ook hikken. Ook als je 'm bij de heatsink vastpakt kan ie nog wel 's hikken, dit wordt minder als je water gebruikt.

@Shoarma kip.
Top resultaat! Nu al. :*)
Wat betreft de CPU, die is idd makkelijker. Ik ben met de CPU begonnen met 600grit.
'T is maar een klein dingetje en wou er niet mee over 200 of 400grit raggen.
Succes.

• Shoarma kip

Shoarma kip

IceDFire

MikeVM schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 05:16:
jij hebt dus gewoon je volledige koeler vastgenomen, en heen en weer geschoven over het schuurpapier?
gaat ie niet hikken?
Nah ik heb hem gewoon bij de base vast gepakt, deed wel pijn met mijn beknelde vingers. En ook zoals dr_dreey zei, bij de 4 hoeken van de heatsink (mijn verkrampte vingers wat rust geven :p)

• tjtristan
Bij mijn scythe infinity zit je al op de koper laag (oude versie zit niks overheen), hoe ver moetik dan doorschuren met 200p?

• Wiethoofd
tjtristan schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:41:
Bij mijn scythe infinity zit je al op de koper laag (oude versie zit niks overheen), hoe ver moetik dan doorschuren met 200p?
Je kan 25x heen en weer en dat alle 4 de kanten, dus itt 1 rondje en 100x heen en weer op P200. Vervolgens naar P400.

Je zou de 200 grit ook langer kunnen schuren als je een scheermesje hebt (zo'n retro) om de vlakheid te testen van je base, niet vlak is langer schuren, vlak is hogere grit en afwerken. (een stanleymesje (zonder het handvat :+) werkt ook.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Hoi,

Ik heb vanmiddag ook maar eens de moed bij elkaar geraapt en ben naar de winkel in het dorp geweest om schuurpapier te zoeken. Uiteindelijk heb ik wat vellen gevonden van grit 400, 600 en 1000 en daarmee ben ik aan de slag gegaan.

Lijdend voorwerp was de Intel Core 2 Duo E8500 :)

Ben begonnen met 400 grid en daarmee heb ik doorgeschuurd in achtvorm en in cirkels totdat ik over de hele oppervlakte koper zag. Daarna met grid 600 afwerken in een lijnrechte beweging totdat het echt vlak was. Toen de CPU weer een kwartslag gedraait en tegen de groeven van het grit 600 in verder gewerkt met grit 1000. Daarmee ook rechte bewegingen maken en na een tijdje zag het er al goed genoeg uit. Met grit 1000 krijg je geen mirror finish, maar je ziet wel de objecten reflecteren op het oppervlak van je CPU. Hier de plaatjes:

http://www.knopers.net/webspace/tweakers/lappen/img_6723.jpg
Voor

http://www.knopers.net/webspace/tweakers/lappen/img_6727.jpg
Eerste rondjes, alle tekst is er in no-time af..

http://www.knopers.net/webspace/tweakers/lappen/img_6728.jpg
Hoekjes gaan het eerste open, in het midden slijt het nikkel ook al weg..

http://www.knopers.net/webspace/tweakers/lappen/img_6729.jpg
Weer even later..

http://www.knopers.net/webspace/tweakers/lappen/img_6730.jpg
Eindresultaat.

Temperatuursverschil is ongeveer 6 graden, weet niet meer precies hoeveel het ervoor was.. Al met al ben ik wel tevreden over het resultaat.

Goud is geen geld

• Wiethoofd
frankknoppers, je bent niet lang genoeg door gegaan, ik zie op je laatste foto (of je die aub iets wilt resizen qua downloadgrootte) nog steeds nikkel zitten aan de linker en rechterkant, dit betekent dat je IHS nog niet perfect vlak is!!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Wiethoofd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 21:27:
frankknoppers, je bent niet lang genoeg door gegaan, ik zie op je laatste foto (of je die aub iets wilt resizen qua downloadgrootte) nog steeds nikkel zitten aan de linker en rechterkant, dit betekent dat je IHS nog niet perfect vlak is!!
Klopt, maar die hoekjes liggen iig lager dan de rest van de core, waardoor het contact met het koelblok niet wordt belemmerd. Daarnaast gaat de meeste hitte over het midden, dus dat die zijkantjes nog geen contact maken is niet zo erg. Alles wat koper blinkt zit rechtstreeks op een waterkoelblok dus dat gaat wel goed. Voor de looks had ik inderdaad iets langer door moeten gaan op lage grit, maar dat vond ik zelf de moeite niet waard.

Goud is geen geld

• The_Ownman
Wiethoofd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 21:27:
Klopt niet helemaal, op die plaatsen zit het nikkel gewoon lager, ik denk dat het wel beter zou zijn als hij hem er gewoon helemaal af had gehaald maar dan nog heeft hij een zeer goed resultaat.

• Shoarma kip

Shoarma kip

IceDFire

Heb het lappen voor elkaar, het heeft gewoon 2 uur geduurd voordat ik de volledige koperlaag zag op de cpu :P

Zal straks wat meer info geven over de temps enzo, toen ik de pc afsloot was de gemiddelde temp 45 tot 49 graden, nu zit alles onder de 40, waarvan 1 core zelfs 34 graden is, dit is ff snel bekeken.

Ik heb er toch ff een kwakje AS5 tussen gedaan, maar ik heb het gevoel dat deze niet echt goed helpt op het momen. Moet ik deze zelf uitsmeren (heb het nu aangebracht zoals het beschreven staat voor quadcores) of toch maar zonder proberen?

Edit:

De temps zijn behoorlijk gedaald, idle zijn de temps ongeveer 5 graden lager, er zit nog wel een klein verschil van ongeveer 4 graden tussen de 1e en de laatste 2 cores, stressed kom ik op een verschil van ongeveer 6 a 7 graden. Morgen ga ik mischien nog even kijken hoe het zonder koelpasta gaat.

Ik ben tot nu toe vrij tevreden over de temps, ik ben in ieder geval blij dat ik een verbetering zie.

Nog wat pics:

(klikbaar)

Voor
http://shoarmakip.sohosted.com/computer/thumb/19082008097.jpg

Na ongeveer 10 min
http://shoarmakip.sohosted.com/computer/thumb/19082008099.jpg

Anderhalf uur :'(
http://shoarmakip.sohosted.com/computer/thumb/19082008100.jpg

Het zou eens tijd worden na ruim 2 uur :P
http://shoarmakip.sohosted.com/computer/thumb/19082008101.jpg

1200p
http://shoarmakip.sohosted.com/computer/thumb/19082008103.jpg

Resultaat na 2500 (kon nog iets beter IMO maar papier was op en maakte uiteindelijk alleen maar krasjes)
http://shoarmakip.sohosted.com/computer/thumb/19082008104.jpg

Oh jah, cpu + true samen na 2500p (true had ik nog niet laten zien :P
http://shoarmakip.sohosted.com/computer/thumb/19082008105.jpg

[Voor 60% gewijzigd door Shoarma kip op 20-08-2008 01:58]

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-01 11:44
Ben zelf ook aan het lappen geweest ( Q6600 g0 )

Resultaat : 8 tot 10 graden daling. ( Thermaltake Ultra 120 )

Aantal grids gebruikt: 7

400
600
800
1000
1200
1500
2000

[Voor 4% gewijzigd door WhizZRinaldo op 20-08-2008 08:35]

• hood
Ziet er allemaal zo nice uit en veel belovend:P heb een zetje schuurpapier bij Hf besteld en wacht er met smart op. Heb op me cpu een waterblok van swifttech zitten die 2de hands is en aangezien er wat krassen op zaten hoop ik toch wel 5-8 graden beter te kunnen koelen. wanneer ik me spullen heb zal ik ook mijn foto's poste.

• dr_dreey
@ shoarma kip,

Mooi resultaat! :*)

Als je zonder koelpasta wil proberen zorg dat je koeler niet teveel doorhangt, ondersteun 'm of leg pc plat neer zodat koeler horizontaal staat.
Ik heb zelf een tijd geleden iets teveel aan de koeler lopen drukken en trekken met pc aan en toen de koeler blijkbaar loskwam van de cpu liepen de temps van de bovenste cores zeer snel op naar over de 90graden. :X

Realtemp houdt hoogste en laagste temps vast.

• Shoarma kip

Shoarma kip

IceDFire

Ik heb net nog wat met de koelpasta zitten spelen, geen idee hoe ik hem het beste aan kan brengen :P

Eerst had ik een klein, vrij dik, lijntje getrokken in het midden (tussen de cores), en nu heb ik het heel dun uitgesmeerd met een pasje, maar het verschil is hier alleen maar groter van geworden :O, dus ik ga nu maar eens proberen hoe het zonder pasta gaat, en anders trek ik een heel dun lijntje tussen de cores, en dan hoop ik op het beste :P

• dr_dreey
Wat ook helpt is de TRUE met push pull fan's (2 dus), scheelde bij mij weer 3 graden.
TRUE staat verticaal, fan's (s-flex geval) links en rechts van de koeler en 1 achter in kast die de boel meteen naar buiten blaast.
Succes.

• Shoarma kip

Shoarma kip

IceDFire

Zat er aan te twijfelen om er 2 vans bij te kopen en de extra clips, maar ik had zoiets van, de outtake van achter in mijn kast zit er zo'n 5 cm vanaf dus het leek mij een beetje zinloos, misschien probeer ik het nog wel eens.

Ik heb mijn comp nu lopen zonder koelpasta, temps zijn net iets hoger dan met koelpasta 8)7 dus ik denk dat ik het op een smal lijntje pasta ga houden :P

EDIT:

IDD Ik dacht ik ga eens kijken hoe het er stressed uit ziet, na nog geen 20 sec prime kwam de temp al boven de 77 :P

EDIT2:

Mjah, terug met koelpasta, en de temps zien er weer goed uit :P Wat me wel op valt is dat het verschil tussen de 1e 2 cores en de laaste 2 cores precies 5 graden is :O (stressed)

Maargoed, ik denk dat ik de AS5 een weekje ofzoiets geef om eens in te werken (schijnt een tijdje te duren)

[Voor 36% gewijzigd door Shoarma kip op 20-08-2008 15:58]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 23:57

Zenix

BOE!

Ben ook maar eens keer aan lappen gegaan, Heb alleen 800 en 1000 grid, na kwartier op 800 vond ik het al bijhoorlijk goed (nikkel was er mooi snel af beetje kracht doet wonderen). Morgen dan maar 1000. Ik doe het overigens met Q6600 die ik hier nog had liggen. Hij gaat onder mn D-Tek FuZion waterblok ben benieuwd. Kan mijn waterblok niet lappen want heb weinig zin om mn setup los te halen. En hij is al bijhoorlijk vlak. Kon hier in mijn dorp geen hoger grid van 1000 vinden. Maar het lijkt me dat het nooit slechter kan zijn dan standaard heatspreader :) Ah zie dat frank ook maar tot 1000 is gegaan maar wel betere temps dat is mooi voor euro aan schuurpapier :P

[Voor 13% gewijzigd door Zenix op 20-08-2008 16:20]

• Wiethoofd
dr_dreey schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:02:
Wat ook helpt is de TRUE met push pull fan's (2 dus), scheelde bij mij weer 3 graden.
TRUE staat verticaal, fan's (s-flex geval) links en rechts van de koeler en 1 achter in kast die de boel meteen naar buiten blaast.
Succes.
Nog beter: de zijkanten van je TRUE afplakken zodat daar geen lucht weglekt en je push-pull nog effectiever is. Mijn TRUE heeft 1x Scythe Kaze (38mm dikke fan) 2000 en verder de zijkanten dicht, en vanaf het dichte gedeelte geduct naar de 2x 140mm fans bovenin.

Foto komt nog wel in de TS zodra ik mijn eigen ervaring uitgetypt heb, eerst een review over m'n Touch.

• Qwerc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-03 20:01
Dilemma........

Eem oppervlak dat grof is (wel echt recht) heeft meer contact oppervalkte dat iest wat
helemaal supervlak is.
En volgens mij is een groter oppervlak ook meer overdacht van de warmte.
Wat is nu goed???
Met 1000 Grit stoppen of het helemaal polijsten. 8)7

Ik ben er in theorie wel uit, dan is 1000 grit prima

Qwerc

• dr_dreey
@wiethoofd,
Afplakken daar had ik ook al wat over gelezen, ben benieuwd naar je foto's.

@shoarmakip,
Core 1 en 2 hoger dan 3 en 4 dat komt door doorhangen van de koeler.
Zie aantal posts terug voor mijn oplossing, cooler on a stick...
Wat betreft exhaust fan van de kast 5cm achter de koeler en dat dat niet uit zou maken dat dacht ik ook maar ik zeg je het helpt wel degelijk een paar graden.
Tevens heb je geen extra fanclips nodig, zal zo een foto plaatsen van mijn fan bevestiging op TRUE.

http://i515.photobucket.com/albums/t356/drdreey/CPUsmall-1.jpg

Zo, foto (klikbaar) TRUE met 2 fan's met 2 fanclips.
Beide fanclips op de normale manier bevestigen aan de bovenkant, anti vibratie strips in 8 stukjes knippen en op alle hoeken plakken waar de fan's komen.
Fan's erop, vast klikken, klaar.
Fan wordt door bovenste fanclip vanzelf tegen de koeler gedrukt aan de onderkant.

@qwerc
2 Grove oppervlakken op elkaar is minder contactvlak.
Je moet 't uitvergroot zien, bijvoorbeeld 2 berglandschappen op elkaar leggen.
Dan zullen de bergen en dalen van beide landschappen ervoor zorgen dat beide landschappen elkaar amper raken.
Als 't echter 2 Flevopolders zijn die je op elkaar legt dan krijg je er geen speld meer tussen. :+
Dus 2 gladde oppervlakken (2000grit) is meer contact oppervlak is meer warmte overdracht van CPU naar koeler.

[Voor 61% gewijzigd door dr_dreey op 20-08-2008 18:45]

• Yozzman

Yozzman

meer MAN dan yozz

Oe ik doe dat gewoon met 4 tyrips...
En dan netjes afwerken en het ziet er prima uit :)

• Shoarma kip

Shoarma kip

IceDFire

Ziet er idd goed uit, maar als ik dan toch een extra fan moet bestellen kan ik er netzo goed clips bij doen, die 3 euro zal ook geen pijn doen :P

Misschien zit er toch wat meer tussen dan 5 cm :P

http://shoarmakip.sohosted.com/computer/thumb/16082008082.jpg

Maargoed ik weet voor nu genoeg, voor dat ik nog meer offtopic ga, het topic gaat tenslotte over lappen he :D

[Voor 5% gewijzigd door Shoarma kip op 20-08-2008 18:58]

• hood
Qwerc schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 17:58:
Ik ben er in theorie wel uit, dan is 1000 grit prima
mmh dan mag jij je theorie voor mij eens goed onderbouwen. Wat ik ben het toch best wel eens met de "theorie" van dr_dreey (leuk voorbeeld trouwens) en ik zou gewoon door gaan tot 2500 grit. hoe vlakker hoe beter deste meer contact punten je oppervlakte heeft deste beter je warmte kan worden overgedragen.

• Wiethoofd
je theorie klopt niet/half.

1. 1000 grit geeft een ruwer oppervlakte, is een groter gebied waar warmte op te nemen is maar is het aantal raakpunten met een perfect vlak oppervlak minder dan met een minder ruw oppervlak.
2. 2500 grit geeft een vlakker oppervlakte waardoor het raakvlak/aantal raakpunten vergroot is.

Ik zal zo even painten om mijn idee 'kracht bij te zetten' :+

{edit}
1337 paintskillz :+

Zwart is geschuurd; rood is raakvlak ("perfect vlak")
de nummers boven het zwarte stelt de grit voor (en is tevens de rest van het geschuurde object)

[Voor 31% gewijzigd door Wiethoofd op 20-08-2008 21:51. Reden: paintskillz]

• tjtristan
Wiethoofd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 21:38:
je theorie klopt niet/half.

1. 1000 grit geeft een ruwer oppervlakte, is een groter gebied waar warmte op te nemen is maar is het aantal raakpunten met een perfect vlak oppervlak minder dan met een minder ruw oppervlak.
2. 2500 grit geeft een vlakker oppervlakte waardoor het raakvlak/aantal raakpunten vergroot is.

Ik zal zo even painten om mijn idee 'kracht bij te zetten' :+

{edit}
1337 paintskillz :+

[afbeelding]
de nummers boven het zwarte stelt de grit voor (en is tevens de rest van het geschuurde object)
Afgezien dat dit in praktijk vrij weinig verschilt gaat opleveren, hoewel zo'n mooi spiegel effect toch ook wel weer leuk is.
Ik heb al t/m 1000 grid kunnen vinden, morgen er nog even op uit voor 1200, 1500, 2000 en 2500 :).
En dan is kijken hoeveel kouder alles wordt (ik zal ook wel een aantal pics en temps neerzetten als ik klaar ben)

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:19

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Als je je koeler hol schuur en je proc. bol, en je zorg dat dit perfect aansluit zal je "theoretisch" nog beter koelen omdat het oppervlakte groter is dan.
En met P1000 schuren bijde, en dan zorgen dat de punten precies in de groeven komen zou ook goed moeten werken ;)

Helaas zijn dit soort dingen alleen te berijken met extreem grote precisie welke we met de hand of normale machines niet redden.

Daarom moet ik wiethoofd gelijk geven, dat met een zo'n hoogmogelijke dichtheid van schuurmiddel op bijde oppervlakte en deze perfect glad hebben het beste is wat we normaal voor elkaar krijgen.

Wat ik me alleen af vraag is, waarom zorgen ze er in de fabriek niet voor dat zo'n IHS perfect vlak en glad is? en de heatsink van de koelers ook. Temperatuur is en blijft energie verlies, en alles en iedereen wil tegenwoordig extra zuinig zijn. dan is dat toch en makkelijk en goed begin voor de fabriekanten.

Voor mensen die echt fijn willen gaan, hier op deze site kan je Micro mesh kopen, en ook schuurpapier van 400, 600, 800, 1000, 3200, 4000, 6000, 8000 en 10000

[Voor 16% gewijzigd door HellStorm666 op 20-08-2008 23:51. Reden: website voor schuurmiddel]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• Jism
  • Niet online
IHS lappen of verwijderen is iets voor océrs lijkt me. AMD en Intel leveren standaard Boxed koelers bij hun CPU's ervanuitgaand dat alles stock, het ook prima draait. Ook op de IHS staat een typenummer en batchnummer, die voor de fabriek nuttig is ipv verwijderen ervan.

trouwens iemand ervaring met een X2 lappen van AMD? Kom nagenoeg alleen pics van intel tegen hier.

M'n magische bol werken.

• HellStorm666

HellStorm666

Jism schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 23:48:
IHS lappen of verwijderen is iets voor océrs lijkt me. AMD en Intel leveren standaard Boxed koelers bij hun CPU's ervanuitgaand dat alles stock, het ook prima draait. Ook op de IHS staat een typenummer en batchnummer, die voor de fabriek nuttig is ipv verwijderen ervan.

trouwens iemand ervaring met een X2 lappen van AMD? Kom nagenoeg alleen pics van intel tegen hier.
Ik heb een 6400+ gelapt tot P1000. Daarna overgegaan naar vloeistofkoeling. me eerst volgende cpu ga ik pollijsten samen met me D-Tek FuZion V2 t/m P10000 (tienduizend)

Scientia Potentia Est

• Wiethoofd
HellStorm666 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 23:52:
Ik heb een 6400+ gelapt tot P1000. Daarna overgegaan naar vloeistofkoeling. me eerst volgende cpu ga ik pollijsten samen met me D-Tek FuZion V2 t/m P10000 (tienduizend)
Hoe heb jij het opgelost met je pinnetjes? Een socket AM2 heeft op de achterkant 940 pinnetjes zitten die je niet moet breken of verkeerd buigen.

• HellStorm666

HellStorm666

Wiethoofd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 23:55:
[...]

Hoe heb jij het opgelost met je pinnetjes? Een socket AM2 heeft op de achterkant 940 pinnetjes zitten die je niet moet breken of verkeerd buigen.
Gewoon je hand er vlak op leggen. 1 pinnetje is best slap, maar 940 zijn er behoorlijk veel en is het dus sterk zat. ik heb me cpu zelfs nat ge schuurd. en hij doet het nogsteeds perfect. gewoon goed drogen en dan een dag laten drogen.

Scientia Potentia Est

• Jism
  • Niet online
Je kan opzich je moederbord gebruiken om je CPU mee te schuren, maar doe dat wel met een oud plankje want al die stukjes metaal komen ook op je plank terecht :P

Ik zal eens kijken. De IHS van een intel is van base koper, en die van een AMD toch gewoon aluminium of iets in die trend? Ik hoef mijn Cpu-koeler verder niet te doen, die heeft al een spiegeleffect.

M'n magische bol werken.

• HellStorm666

HellStorm666

Mijn AMD werd na een tijdje schuren gewoon koper kleurig.

En om nog even terug te komen op de fabrikanten die het vlak moeten maken. Het is hun ook hun streven meer Mhz-jes te halen en vooral hun streven om onder een bepaalt aantal watts TDP te zitten. dus ook voor hun baat. en je typenummer ed kan je er in laseren of ioniseren. dan is het nogsteeds perfect glad en vlak.

Scientia Potentia Est

• hood
HellStorm666 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 23:52:
[...]
me eerst volgende cpu ga ik pollijsten samen met me D-Tek FuZion V2 t/m P10000 (tienduizend)
P10000 is behoorlijk fijn denk je dat je verschil zou merken als je zo ver gaat? misschien een graad ofzo vergeleken met 2500. maar ik ben zeker nieuwschierig naar het resultaat op p10000.

• Jism
  • Niet online
Okay. First thing in the morning maar eens naar de bouwmarkt. 200 tot 1500 grid schuurpapier.

M'n magische bol werken.

• Wiethoofd
hood schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 00:45:
[...]
P10000 is behoorlijk fijn denk je dat je verschil zou merken als je zo ver gaat? misschien een graad ofzo vergeleken met 2500. maar ik ben zeker nieuwschierig naar het resultaat op p10000.
Ik heb nu de 1200 grit als laatste gebruikt, ik zou de 2500, 3200, 4000, 6000, 8000 en 10000 grit op zich wel willen gaan gebruiken en kijken hoeveel effect het heeft. Ook hoe glimmend de heatsink en CPU worden moet dan wel goed komen :+

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 23:57

Zenix

BOE!

Jism schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 00:46:
Okay. First thing in the morning maar eens naar de bouwmarkt. 200 tot 1500 grid schuurpapier.
Succes bouwmarkten gaan 9 van de 10x niet verder dan 1000. Je kan beter modelbouw zaken autolak zaken verfspecialisten etc zoeken.

• tjtristan
Wiethoofd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 00:50:
[...]

Ik heb nu de 1200 grit als laatste gebruikt, ik zou de 2500, 3200, 4000, 6000, 8000 en 10000 grit op zich wel willen gaan gebruiken en kijken hoeveel effect het heeft. Ook hoe glimmend de heatsink en CPU worden moet dan wel goed komen :+
Dan wordt het waarschijnlijk een perfecte spiegel :9

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02 16:27
HellStorm666 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 23:40:
Als je je koeler hol schuur en je proc. bol, en je zorg dat dit perfect aansluit zal je "theoretisch" nog beter koelen omdat het oppervlakte groter is dan.
Dat is standaard al vaak het geval schijnbaar. Volgens SPCR/Thermalright zijn de meeste IHS een beetje hol. Daarom zijn sommige cpu koelers zoals de TRUE 120 en HR-01 plus ook een beetje bol om er goed op te passen.

"The base has a smooth finish and it was not flat, but slightly convex. The shape is deliberate, and reasoning behind this, according to Thermalright, is that CPU heatspreaders are slightly concave, so more of the base and heatspreader will make contact. This is not an unreasonable approach, as we've noted that many (if not all) CPU heatspreaders have a slight concave profile."

Als mensen gaan lappen is het dus ook aan te raden om zowel de cpu als de koeler te lappen want anders is één van de twee misschien nog hol/bol en ga je er niet veel op voor uit (of misschien ga je er wel op achteruit).
Wat ik me alleen af vraag is, waarom zorgen ze er in de fabriek niet voor dat zo'n IHS perfect vlak en glad is? en de heatsink van de koelers ook. Temperatuur is en blijft energie verlies, en alles en iedereen wil tegenwoordig extra zuinig zijn. dan is dat toch en makkelijk en goed begin voor de fabriekanten.
Door een betere koeler gaat het energie verbruik niet direct omlaag want de cpu verbruikt gewoon x aantal watts. Als je wil besparen moet je Vcore omlaag, misschien is dit mogelijk met echt goede koeling maar hoeveel Vcore je kan besparen door die paar graden omlaag vraag ik me af. Men speelt het liever op safe met de Vcore om stabiliteits issues te voorkomen. Het is verder qua extra kosten gewoon niet interessant voor de fabrikant en consument.
Voor mensen die echt fijn willen gaan, hier op deze site kan je Micro mesh kopen, en ook schuurpapier van 400, 600, 800, 1000, 3200, 4000, 6000, 8000 en 10000
Leuke site en niet echt duur. Voor dat geld kan ik niet in de auto stappen en naar de bouwmarkt gaan om wat te halen. Scheelt ook hoop zoekwerk als je het gewoon zo kan bestellen :).

Ik vind dit een erg interessant topic om mee te lezen maar ik waag me er momenteel nog niet aan. Vind het namelijk beetje zonde van mn cpu garantie die dan vervalt, beetje lullig als ie kapot zou gaan als je nog garantie zou hebben. Mijn E6600 is tweedehands geen drol meer waard, maar als ie RMA zou gaan levert ie meer op dan bijvoorbeeld een E8500. Ben niet bang dat ik hem kapot maak tijdens het lappen want daar heb ik wel vertrouwen in en het is ook redelijk safe, maar dat ie op een andere manier de geest zou geven :S. Als mn E6600 over ~1,5 jaar wanneer de garantie vervalt nog leeft ga ik hem zeker als test object gebruiken en hem lappen :Y) .

• WhizZRinaldo
Over Airflow gesproken, ik heb ook nog een aantal screenshots.

http://img237.imageshack.us/img237/2240/65007896ri8.jpg

http://img237.imageshack.us/img237/2879/92099489wx5.jpg

Ben nog van plan ook een extra fan op de CPU cooler te plaatsen aangezien het toch schijnt te helpen ;)

• HellStorm666

HellStorm666

WhizZRinaldo schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 07:35:
Over Airflow gesproken, ik heb ook nog een aantal screenshots.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ben nog van plan ook een extra fan op de CPU cooler te plaatsen aangezien het toch schijnt te helpen ;)
Ik raad je aan om de fan bovenin je kast juist te laten blazen, van buiten naar binnen. op deze mannier krijgt je RAM en je CPU extra koele lucht.

Scientia Potentia Est

• WhizZRinaldo
HellStorm666 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:12:
[...]

Ik raad je aan om de fan bovenin je kast juist te laten blazen, van buiten naar binnen. op deze mannier krijgt je RAM en je CPU extra koele lucht.
is dat wel zo handig ivm de airflow ?

• HellStorm666

HellStorm666

als je m niet vol uit zet maakt het zeker niets uit ivm je airflow. en denk dat zelfs voluit het niet uit maakt. als er maar een flow is van koude lucht langs alle warme objecten. en deze in de zelfde richting laten gaan. gewoon van voor naar achter. dan maakt het niet uit of het van onder en boven ook kijgt.

En op deze mannier krijgt je cpu koeler meer lucht. nu moet het de hoeveelheid lucht delen met een andere koeler, dan niet.

Scientia Potentia Est

• Wiethoofd
vragen etc. over airflow graag in het volgende topic: [Airflow] Het koele PC topic. Een foto van je opstelling mag, resize ze tot forumformaat, en zet er een opmerking bij wat we zien, vragen over het verbeteren van je airflow gaat dit topic niet over, dus deze graag in bovenstaand topic posten.

• WhizZRinaldo
HellStorm666 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:38:
als je m niet vol uit zet maakt het zeker niets uit ivm je airflow. en denk dat zelfs voluit het niet uit maakt. als er maar een flow is van koude lucht langs alle warme objecten. en deze in de zelfde richting laten gaan. gewoon van voor naar achter. dan maakt het niet uit of het van onder en boven ook kijgt.

En op deze mannier krijgt je cpu koeler meer lucht. nu moet het de hoeveelheid lucht delen met een andere koeler, dan niet.
er blaast zoiezo al een fan van onder naar boven. dus ik denk beetje overbodig ;)
Wiethoofd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 11:05:
vragen etc. over airflow graag in het volgende topic: [Airflow] Het koele PC topic. Een foto van je opstelling mag, resize ze tot forumformaat, en zet er een opmerking bij wat we zien, vragen over het verbeteren van je airflow gaat dit topic niet over, dus deze graag in bovenstaand topic posten.
ja baas O-)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee