Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Me lijkt dat het wel wat gaat uitmaken, gezien er vaak voor het lappen wat gleufjes zitten langs de pipe en dat de base niet vlak is. Toch zou ik hem wel voorzichtig lappen, niet te ver, omdat ik niet weet hoe dik de wand van de heatpipes is (zodadelijk lap je er nog doorheen
zoiets heb ik ook gelezen op internet, maar sommige mensen raden het af en anderen zeggen dat het juist goed werkt.
dus iemand ervaring?
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
dit is mijn base:

spire thermax eclipse ii
[ Voor 22% gewijzigd door Fordox op 04-11-2011 10:18 ]
@Jeroen tot welke korrel ben je gegaan, nog best een bende krasjes die er eigenlijk niet moeten zitten
ja, daag.
Verwijderd
Je verliest je garantie ook als je overklokt.Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 20:35:
Ik wil mijn 2500k lappen.. Maar dan verlies ik mijn garantie toch? Is het lastig en moeilijk, anders besteed ik het misschien uit.
en ik neem aan dat als je de moeite doet om je processor zo koud mogelijk te hebben, dat je ook overklokt
lastig of moeilijk nee niet echt.. het duurt echter wel een aantal minuten, en je moet niet gaan drukken, en ja je garantie vervaltVerwijderd schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 20:35:
Ik wil mijn 2500k lappen.. Maar dan verlies ik mijn garantie toch? Is het lastig en moeilijk, anders besteed ik het misschien uit.
ja, daag.
Overklokken is alleen niet aan te tonen als de CPU kapot gaat omdat de instellingen in de BIOS van het moederbord staan en niet in de CPU. Een gelapte CPU ziet iedereen gelijk aan dat er wat mee gedaan is.Fordox schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 21:14:
[...]
Je verliest je garantie ook als je overklokt.
en ik neem aan dat als je de moeite doet om je processor zo koud mogelijk te hebben, dat je ook overklokt
Ja je verliest inderdaad je garantie als je de CPU lapped.
Verwijderd
Is dat een S754 of S939?
Je bent beter af met die gehele IHS eraf. Maar dat werkt niet bij elke CPU. IHS is een stukje metalen plaat bovenop de core zelf, om chrushing te voorkomen.
Heb vroeger bij een S754 ook de IHS weten te verwijderen en zonder alteveel moeite veel effectiever weten te koelen. Je moet wel weten dat de hoogte wel veranderd van je socket/cpu wanneer je de IHS verwijderd. Meerdere aanpassingen vereist.
volgens mij hebben ze vast wel iets in de cpu ingebouwd waarin ze af kunnen lezen of de cpu ooit van zijn standaard waarden van af is gegaan. maargoed, kan ook mijn paranoide gevoel zijnPilatuS schreef op zaterdag 05 november 2011 @ 21:33:
[...]
Overklokken is alleen niet aan te tonen als de CPU kapot gaat omdat de instellingen in de BIOS van het moederbord staan en niet in de CPU. Een gelapte CPU ziet iedereen gelijk aan dat er wat mee gedaan is.
Ja je verliest inderdaad je garantie als je de CPU lapped.
Verwijderd
Dat wordt niet vaak gezegd xD
inderdaad, setje schuurpapier halen (lapkit van Highflow bijv) , niet te hard drukken op de cpu, neem goed de tijd voor het beste resultaat, en neem een vlakke ondergrond (een spiegel bijv)Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 22:31:
Hmm, ik ga het toch maar doen, dan maar geen garantie:p eert maar een beetje filmpjes kijken denk ik? Las dat ik niet te hard moest drukken..
Dat wordt niet vaak gezegd xD
[ Voor 5% gewijzigd door [Remmes] op 08-11-2011 06:28 ]
ja, daag.
Daarom juist: je kan niet de groeven wel, maar de rest niet besmeren met koelpastaRemmes_NT schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 16:46:
groeven zul je altijd wel houden, dus die volproppen met pasta, je zou hem wel iets kunnen lappen, misschien dat er nog een lichtelijke bolling in zit... maar zou niet v eel helpen denk ik zo,
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Gelapped niet omdat het nodig was, maar omdat ik het ook een keer wilde proberen. Ik denk dat het aardig goed gelukt is, helaas geen foto's van dichtbij.
| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |
Helaas heb ik geen screens van temps voor de lap, huidige temps idle: koudste core 16c en de warmste 24c.marcel87 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:43:
Mooi! Nu nog wat graden eraf, dan heeft het geloond.
16???DylanE schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:46:
[...]
Helaas heb ik geen screens van temps voor de lap, huidige temps idle: koudste core 16c en de warmste 24c.
hoe koud is het welniet op je kamer

10 graden ofzo?

Hoe ga ik dit lappen? Ik zat zelf te denken aan een stukje spiegel/glas en die er overheen te bewegen. Als dat werkt ga ik misschien ook mijn FX lappen, maar eerst zal mijn oude Athlon64 als testkonijn aan de beurt zijn.
Hoe erg fout kan het trouwens gaan om met een schuurmachine te lappen?
/me van nature lui is
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Radiator zwevend maar draaibaar ophangen. En dan lappen op de normale manier...NoxiuZ schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 01:03:
Hoe ga ik dit lappen?
Er is maar 1 ding voor nodig om erachter te komen of het uiteindelijk toch echt nuttig is geweest.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Gewoon even uitelkaar poppen.NoxiuZ schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 01:03:
Ik wil misschien binnenkort mijn waterkoeling lappen. Ik heb alleen een closed loop. Denk aan dit systeem:
[afbeelding]
Hoe ga ik dit lappen? Ik zat zelf te denken aan een stukje spiegel/glas en die er overheen te bewegen. Als dat werkt ga ik misschien ook mijn FX lappen, maar eerst zal mijn oude Athlon64 als testkonijn aan de beurt zijn.
Hoe erg fout kan het trouwens gaan om met een schuurmachine te lappen?
/me van nature lui is
glas plaatje eronder en draaien maar.
H50 versie 1 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
thoughDylanE schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:05:
Zie hier mijn 2600k
[afbeelding]
Gelapped niet omdat het nodig was, maar omdat ik het ook een keer wilde proberen. Ik denk dat het aardig goed gelukt is, helaas geen foto's van dichtbij.

Durf je hem nu nog wel op de max clocks te laten draaien nu die gelapt is?
Ik wel, ik will niet constant het gevoel hebben dat ik me cpu om zeep help en geen nieuwe krijg van intel.
[ Voor 16% gewijzigd door jbkappirossi op 31-01-2012 03:56 ]
Misschien een achterlijk hoog voltage? Dan gaat hij maar 5 jaar mee ipv 10 jaar?
Binnenkort even een zooitje schuurpapier van 1000, 1200 en 2000 bestellen. 400 en 600 reeds present
Iemand een idee hoe je het beste zo'n stuk schuurpapier aan een glasplaat bevestigt? Ik dacht dubbelzijdig tape maar dan gaat het effect van een vlakke plaat te niet.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
En heeft het zin gehad?DylanE schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:05:
Zie hier mijn 2600k
[afbeelding]
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Ik ga straks ff wat screens voor je posten als ik thuis ben..
De pc staat voor een non-geisoleerde buitenmuur, waar het nogal kan tochten.. vandaar de 16C!
En 8 graden verschil vind ik best meevallen tussen de koudste en meeste hete core. Dat had ie voor de lap ook.
Vanochtend was de koelste core zelfs 11 graden en de warmste 18! Is zomers wel anders
[ Voor 10% gewijzigd door BiLo op 01-02-2012 10:03 ]
NoxiuZ schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:56:
..
Iemand een idee hoe je het beste zo'n stuk schuurpapier aan een glasplaat bevestigt? Ik dacht dubbelzijdig tape maar dan gaat het effect van een vlakke plaat te niet.
EensWiethoofd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:00:
Gewoon op de hoeken vastplakken en zorgen dat het schuurpapier dus klemt.

Neem bij de eerste velletjes vooral de tijd en verdeel de druk gelijkmatig tijdens het schuren.
Dan zie je namelijk het makkelijkst of je gelijkmatig schuurt.
Mijn resultaat:

Extra foto één & twee
[ Voor 8% gewijzigd door UgotHeinzzd op 31-01-2012 16:16 ]
Ik wil mijn oude athlon I eerst lappen, brisbane uit 2005. Ik heb nog zo'n mooi kussentje wat ik op de pinnetjes kan drukken, de pinnetjes zakken erin en ik kan het mooi gelijkmatig schuren.
Ik wil deze vellen halen, ik heb thuis zak 400-600, daar wil ik 1000, 1200 en evt. 2000 bij halen. Ze hebben helaas geen 800.
http://www.modelbrouwers....r-korrel-1000-p-2057.html
Iemand ervaring met deze? Kan ik ze voor 2 CPU's en een heatsink gebruiken? Of heb ik per cpu/heatsink een velletje nodig?
De velletjes die je linkt zullen prima werken, zolang je niet nat gaat schuren
Naar smaak even 400-800 of evt. 600 toevoegen en je bent voor 7/8 euro klaar.
Zat te zoeken voor modelzaken bij mij in de buurt.
Ik heb ook al relaxmuziek gevonden, volgens mij heb ik alleen nog een flinke joint nodig om het lappen vol te houden. Over monnikenwerk gesproken. En dan doe ik het eerst nog op een CPU die van mijn part naar de haaien mag
EDIT:
Zusje is geopereerd maar ze moet wel rustig bewegen. Problem solved..
[ Voor 19% gewijzigd door Nox op 01-02-2012 00:31 ]

2600k @ 4.5Mhz onder een mugen 2 rev. b 1 fan push
En ja het is vaak niet heel warm bij mij binnen, pas als de vriendin er is gaat de verwarming aan..
[ Voor 35% gewijzigd door BiLo op 01-02-2012 10:05 . Reden: aanvulling ]
ff kijken wat het word. daarna men 965 BE lappen. hij wou al op 4,3 ghz lopen op 55c. hopelijk wordt het nu iets minder.
If water polo was easy, it would be called football
Succes met het lappen
de 800 hadden ze niet in de shop. dus dat wordt naar de gamma fietsenUgotHeinzzd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 12:01:
De stap van 600 naar 1000 is wel erg groot, zou daar echt 800 tussen doen.
Succes met het lappen
Haha, ach fietsen is gezondwaldpyk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 12:02:
[...]
de 800 hadden ze niet in de shop. dus dat wordt naar de gamma fietsen
eet meer fiets
ontopic:
ik heb het bij de volgende site weg 89 cent per blad.
http://www.modelbrouwers.nl/shop/catalog/-c-22_42.html
wat ik besteld heb
1 x Waterproof polijstpapier (korrel 1000) (mba0104) = 0.89EUR
1 x Polijstpapier (korrel 4000, sianor 1200) (mba0106) = 0.89EUR
1 x Polijstpapier (korrel 2000, sianor 500) (mba0105) = 0.89EUR
2 x Waterproof schuurpapier (korrel 600) (mba0103) = 1.78EUR
ontbrekende delen dus halen bij de bouwmarkt
Mijn resultaat van het lappen van een Q6600:

Stond bij mijn True Spirit althans in de specs.
En met een reden denk ik want dan sluiten ze beter aan op de enigszins holle( concave ) cpu's.
Dat lijkt niet te kloppen want toen ik de mijne , met iets meer dan een korrel rijst van de bijgeleverde pasta op de cpu ( 3570k) daarop plaatste begon die te glijden naar de kanten. Bleef dus niet in het midden staan.
M.a.w. het paste dud niet goed op elkaar. Heb wel maar een verschil van max 2 graden Celcius tussen de cores.
Met Prime95 en omgevings temp 21 graden 52_54 graden.bij 3,6 GHz..
Edit: ben wat aan het experimenteren geweest met pasta en heb nog eens mijn true spirit goed bekeken en
die blijkt tamelijk slecht afgewerkt. De basis heeft een soort rimpels dus wellicht ga ik toch een keer lappen.

Voor het afstoffen met microvezeldoekje
[ Voor 28% gewijzigd door Zappert op 26-07-2012 14:19 ]
Ik heb er nu alleen last van dat er een flinterdun oxidatielaagje op zit.
Is dit erg?
Hier is overigens een foto :
[ Voor 3% gewijzigd door MetalMarty op 05-08-2012 14:51 ]
Mijn cpu is ook gelapt, enkele weken terug heb ik mijn mugen 2 vervangen door een WC set, ik heb toen geen aanslag of iets dergelijks gezien. Conclusie: zolang er maar koelpasta op zit zal er geen oxidatie plaatsvinden?MetalMarty schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:51:
Ik heb mijn Q6600 B3 vandaag gelapped, is aardig mooi geworden met grid 2000.
Ik heb er nu alleen last van dat er een flinterdun oxidatielaagje op zit.
Is dit erg?
Hier is overigens een foto :
[afbeelding]
Ik had wel de cpu na het lappen schoongemaakt met alcohol (96%).DylanE schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 11:25:
[...]
Mijn cpu is ook gelapt, enkele weken terug heb ik mijn mugen 2 vervangen door een WC set, ik heb toen geen aanslag of iets dergelijks gezien. Conclusie: zolang er maar koelpasta op zit zal er geen oxidatie plaatsvinden?
Hierdoor was die blijkbaar zo schoon dat hij oxideerde.
Maar ik heb dat laagje er nog even afgehaald, en gelijk geinstalleerd.
Ik heb wel een winst gehaald van 8-10C, op idle en op load, heel blij mee
Verwijderd
Op internet kan ik echt 0,0 info vinden over het effect van een opgeschuurde en gepolijste IHS met een koperen waterblok erop. Misschien heb ik een soort coating weg gepoetst nu, en heb ik een nieuwe IHS nodig (zijn die trouwens los te koop).
Geeft dit een chemische reactie op een van de metalen?
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
IHS vlak en bevordert de warmte overdracht
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ik had al het idee dat de IHS niet helemaal vlak was. Als ik de IHS op een schuurvlak heen en weer haal, dan wordt niet de hele oppervlakte gelijkmatig 'bekrast' door het schuurpapier.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Vanaf P400 of P600 ga ik wetsanden.
Kan dit verplaatst worden naar: Lappen: het hoe en wat topic ?
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
Ik ga niet lappen, maar voor het polijsten van de koplampen van m'n auto heb ik ook wetsand papier nodig (1000 - 1500 - 2500 - 3000 grit.) kan dat alleen slecht vinden, of gelijk extreem duur.
Zou dit wat zijn? eBay: 15PC WET SANDPAPER 400 600 800 1000 1200 1500 2000 2500 3000 GRIT HEADLIGHT LENS voor $10.49 incl. verzending naar Nederland.
[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2014 10:46 ]
Ik heb alle fijne 'grids' kunnen halen bij een locale Verf/Schilderhandel op het industrieterrein hier in de woonplaats.ThinkPadd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:54:
Waar kopen jullie je schuurpapier?
Voor de grotere 'grids' kan je bij de bekende bouwmarkten terecht.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Is het hierdoor 'normaal' dat Prime95 DIRECT richting de 95c schiet met een max van 100c?
Idle temps zijn zo'n 25c op de koudste, en 30c op de warmste core.
Wat verklaart dat enorme verschil tussen idle en stress?
[ Voor 23% gewijzigd door Barry|IA op 18-11-2014 19:58 ]
Ik heb het ooit bij http://www.highflow.nl besteldThinkPadd schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 09:54:
Waar kopen jullie je schuurpapier?
Ik ga niet lappen, maar voor het polijsten van de koplampen van m'n auto heb ik ook wetsand papier nodig (1000 - 1500 - 2500 - 3000 grit.) kan dat alleen slecht vinden, of gelijk extreem duur.
Directe link zocht me rot op die site haha.acale schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:51:
[...]
Ik heb het ooit bij http://www.highflow.nl besteld
http://www.highflow.nl/to...an-400-t-m-2500-grit.html
Iemand die weet of mijn temps drastisch omlaag gaan als ik tot 3000 grid lap?Barry|IA schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 19:56:
Heb nog niet fijner geschuurd dan 280 en als thermal compound onder IHS gebruik ik standaard Cooler Master spul.
Is het hierdoor 'normaal' dat Prime95 DIRECT richting de 95c schiet met een max van 100c?
Idle temps zijn zo'n 25c op de koudste, en 30c op de warmste core.
Wat verklaart dat enorme verschil tussen idle en stress?
Heb al gezocht naar een nieuwe IHS maar die worden blijkbaar niet los verkocht.
ooja gooi inplaats van die coolermastershit lekker iets van die liquidultra
Thanks. Maar die heeft geen 3000 grit, en is volgens mij ook geen wetsand papier. En minder velletjes als die eBay link. Denk dat ik dat spul van eBay maar gewoon bestelJapiegsxr schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 23:15:
[...]
Directe link zocht me rot op die site haha.![]()
http://www.highflow.nl/to...an-400-t-m-2500-grit.html
Hm laat je weten hoe het dan is uitgevallen? Moet dat bij mijn lampen ook nog eens doen en de normale kits met microminuscule schuurpads kosten al gauw 30 euro oid.ThinkPadd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:24:
[...]
Thanks. Maar die heeft geen 3000 grit, en is volgens mij ook geen wetsand papier. En minder velletjes als die eBay link. Denk dat ik dat spul van eBay maar gewoon bestel
Doe je wel met één of ander polijstpasta of gewoon btje water+dreft/zeep/oid?
Dit keer goed gelapt, tot 1500 met stappen van 200. Resultaat is precies 't zelfde! Prime95 opstarten en DIRECT 90 graden!maks11223344 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:44:
ik vermoed dat je er een graadje of 10 afhaalt met goed lappen en in jouw geval mischien nog wel een heel stuk meer aangezien je het contact met p280 alleen nog maar verslechterd heb en je oppervlak nog lang niet glad en vlak is
ooja gooi inplaats van die coolermastershit lekker iets van die liquidultra

Barry|IA schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 13:13:
Omdat mijn bankschroef de randjes van de IHS iets te hard heeft vast gepakt, moest ik de bovenkant van de IHS vlak schuren en polijsten.
Ws. dat de binnenkant van de Heatspreader door de bankschroef-actie krom is cq. geen goed contact meer maakt met de kleine processor-die.Barry|IA schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:50:
Dit keer goed gelapt, tot 1500 met stappen van 200. Resultaat is precies 't zelfde! Prime95 opstarten en DIRECT 90 graden!
Jawel, je krijgt er dan wel een nieuwe vastgeplakte CPU bij.Barry|IA schreef op woensdag 19 november 2014 @ 14:19:
Heb al gezocht naar een nieuwe IHS maar die worden blijkbaar niet los verkocht.
Dat wordt dus een nieuwe cpu halen.bitshape schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:54:
[...]
[...]
Ws. dat de binnenkant van de Heatspreader door de bankschroef-actie krom is cq. geen goed contact meer maakt met de kleine processor-die.![]()
[...]
Jawel, je krijgt er dan wel een nieuwe vastgeplakte CPU bij.
Dacht al dat het de onderkant was, daar zie ik idd speling.
IHS nodig? Ik heb net m'n ihs heel voorzichtig van m'n 3258 afgedrukt. Ik doe er niks meer mee als je hem wilt stuur ik hem op. Cpu werkt veel beter met een waterkoeler direct op de dieBarry|IA schreef op donderdag 27 november 2014 @ 18:31:
Hoe is de onderkant van de IHS te lappen?
Je hebt niet je WC direct op de die gezet ivm "eng"
Nee, direct op de die heb ik niet geprobeerd. Zou het best aandurven, maar heb geen afstandhouders liggen die net zo dik zijn als de IHS.
Leuk detail dat er nu een Pentium in lijkt te liggen
Ook mooi als je hem ooit gaat verkopen: een Pentium met i7 specs. cherrypicked... hahaBarry|IA schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:59:
Leuk detail dat er nu een Pentium in lijkt te liggen
Ik dacht dat dit tegenwoordig minder relevant geworden is omdat de IHS van de huidige CPUs gesoldeerd zijn op de CPU die en dus sowieso al een veel betere warmteoverdracht hebben. In het verleden was dat niet het geval, maar zat er koelpasta tussen de CPU die en de IHS.Nitrohoss schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:39:
Gewoon even uit nieuwsgierigheid: is lappen nog steeds een ding/nodig? Of zijn processors en koelers tegenwoordig vlakker en de overweging lappen vs garantie veranderd?
Tenzij bolling en holling tegenwoordig op elkaar afgestemd zijn.
[ Voor 46% gewijzigd door Nitrohoss op 16-01-2022 13:23 ]
Verwijderd
Is niet voor niks dat silicon lottery de deuren heeft gesloten. Processor makers hebben manieren gevonden om zelf al het maximale uit de chip te krijgen waardoor het overbodig wordt.
Je kunt beter gewoon een goede koeler aanschaffen, geheugen met hogere snelheden, en dat is het. Tenzij je exotisch gaat in koeling, zoals phase change ofzo. Maar de rek is er wel uit.
Heat density mikt meer op de junction temperatuur van een transistor, de hotspots worden inderdaad warmer ten opzichte van de hele die. Gelukkig hebben processor/gpu fabrikanten dit ook door en meten ze goed de junction/hotspot temperatuur. Een koeler maakt nog steeds impact om de die en de hotspots te koelen.Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2022 @ 00:55:
Omdat chips steeds kleiner worden en de "heat density" steeds groter. Ergo het wordt lastiger om 150W tegenwoordig te koelen ten opzichte van 10 jaar terug, omdat het oppervlak veel kleiner geworden is.
Volgens mij heeft dat meer te maken met de markt van tegenwoordig, waarbij niemand meer zó extreem overklokt dat ze meer geld over hebben voor een goede sample. Je kan met de automatische Ryzen overclocking tool, die een modder heeft uitgebracht, nog steeds zien wat voor 'rank' je processor heeft. Silicon lottery (als principe) is nog steeds een ding, maar de markt voor wie het interessant is is kleiner. Je hebt wel een punt dat er geen groot OC verschillen meer zijn, dat je met de ene sample max tot 4,6ghz kan en met een andere 5ghz+ bijvoorbeeld. Dat maakt het ook minder leuk.Is niet voor niks dat silicon lottery de deuren heeft gesloten. Processor makers hebben manieren gevonden om zelf al het maximale uit de chip te krijgen waardoor het overbodig wordt.
Een betere koeler werkt ja, en door lappen kan je koeler ook beter presteren. Met de automatische boost algoritmes kun je hierdoor ook wat meer performance eruit persen. Vooral GPU's hebben hier baat bij.Je kunt beter gewoon een goede koeler aanschaffen, geheugen met hogere snelheden, en dat is het. Tenzij je exotisch gaat in koeling, zoals phase change ofzo. Maar de rek is er wel uit.
Naar mijn mening zijn de hardcore overclockers er een beetje op uitgekeken. Steeds weer een nieuwe generatie kopen en alles weer lappen en modden is niet meer 'nodig' en na 6 generaties heb je het wel weer een keer gezien.
Misschien is het een combinatie van beide factoren, dat zowel de hardware heel consistent is geworden, boost algoritmes alles al voor je doen, en dat (daardoor) de hobby/hype een beetje uitdooft. Ik merk het ook aan mijzelf.
Ik ben ook geen overmatige hardcore dingen van plan.