Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Als je demiwater gebruikt kan er eigenlijk niks misgaan. Dat geleidt niet.

Voorbeeld van hoe goed demiwater geleidt: regenwater is vrijwel perfect gedemineraliseerd, ik heb in mijn fietstas een grote li-ion batterij zitten. Deze heeft bijna twee dagen onder water in mn fietstas gezeten omdat het zo hard had geregend. Hij is helemaal niet leeggelopen (dwz, er is ongetwijfeld wat lading uit maar dat is minder dan zn zelfontlading geweest). Zo slecht geleidt water, en demiwater uit een flesje geleidt zelfs nog wat minder. Je proc zal er geen last van hebben.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hamvraag is natuurlijk, wat is de adder onder het gras dat CPU's en koelers niet standaard op deze manier geleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:52:
De hamvraag is natuurlijk, wat is de adder onder het gras dat CPU's en koelers niet standaard op deze manier geleverd worden?
1. Kosten om alles te lappen
2. Naakt koper gaat oxideren wat ten koste gaat van je optimale hitteoverdracht

Natuurlijk valt de boel vacuum te verpakken en een IHS in een perfecte mal te stansen maar voor de paar graden die je ermee extra afhaalt bij een (grote) overklok zijn het voor de fabrikanten niet waard.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfft .. dat is een hele goeie vraag!

Ik denk; door de massa productie en slechtere controles tegenwoordig gaan ze gewoon zo de deur uit.
Het verschilt ook per processor. De één is hol en de andere is bol. Ook hierin kan variatie optreden.
De één is minder hol of bol dan de ander of sommigen zijn bijna vlak.

Ondanks dat de robots zo nauwkeurig IHS'jes kunnen snijden is er altijd nog een kleine finishing touch nodig door het menselijke ras :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiethoofd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:40:
[...]

1. Kosten om alles te lappen
2. Naakt koper gaat oxideren wat ten koste gaat van je optimale hitteoverdracht

Natuurlijk valt de boel vacuum te verpakken en een IHS in een perfecte mal te stansen maar voor de paar graden die je ermee extra afhaalt bij een (grote) overklok zijn het voor de fabrikanten niet waard.
Mwah, punt 1 kan je oplossen door gewoon die heatsinks eventjes onder een slijp/schuur machine door te halen, dit kan aan de lopende band. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo hard hakt in het algehele productie proces.
Punt 2 krijg ik gelijk :? bij. Als je weet dat dit slecht gaat uitpakken waarom doet men het dan?
En zou dat niet op te lossen zijn met een coating? Of een andere behandeling, bijvoorbeeld galvaniseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:25:
Mwah, punt 1 kan je oplossen door gewoon die heatsinks eventjes onder een slijp/schuur machine door te halen, dit kan aan de lopende band. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo hard hakt in het algehele productie proces.
Het moet wel dusdanig perfect afgesteld worden dat je niet teveel van de nikkellaag van de IHS afschuurt. Tijdrovend proces en weer een extra productiestap.
Punt 2 krijg ik gelijk :? bij. Als je weet dat dit slecht gaat uitpakken waarom doet men het dan?
En zou dat niet op te lossen zijn met een coating? Of een andere behandeling, bijvoorbeeld galvaniseren?
Nee, je krijgt niet helemaal gelijk, er zijn toevallig een paar fabrikanten die af fabriek naakt koper leveren en dit dan dus vacuum verpakt aanleveren, maar op het moment dat je IHS nog steeds nikkel en bol is heb je koper op nikkel, nog niet optimaal.

Tegenwoordig hebben ze dus een nikkellaag over het koper heen om het oxideren te voorkomen, maar elke extra stap die je onderneemt in het productieproces kost geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wat ik me afvraag is of een naakte Core echt zo erg is als AMD/Intel ons willen doen geloven ... Athlon XP periode ging toch prima :?

* nero355 wil weer naakte Cores zien !!! :(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
bij een naakte core heb je dan weer meer risico dat als je teveel druk uitoefent je de core crusht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat valt dus echt mee : 5 Athlon XP's + 1x S939 4400+ X2 waarvan de heatspreader verwijderd en niks aan de hand :)
Yeseterror schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 15:38:
niet iedereen is zo getalenteerd in het plaatsen van cpu koelers als ons :P
Zoals wij ja ;)

[ Voor 48% gewijzigd door nero355 op 27-05-2009 15:48 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
niet iedereen is zo getalenteerd in het plaatsen van cpu koelers als ons :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:51
ssj3gohan schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:44:

Voorbeeld van hoe goed demiwater geleidt: regenwater is vrijwel perfect gedemineraliseerd, ik heb in mijn fietstas een grote li-ion batterij zitten. Deze heeft bijna twee dagen onder water in mn fietstas gezeten omdat het zo hard had geregend. Hij is helemaal niet leeggelopen (dwz, er is ongetwijfeld wat lading uit maar dat is minder dan zn zelfontlading geweest). Zo slecht geleidt water, en demiwater uit een flesje geleidt zelfs nog wat minder. Je proc zal er geen last van hebben.
Ja en als er nog schuursel in het water zit, die koper/ijzer deeltjes dan geleid het wel.. Dus hou het helemaal schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:27
ssj3gohan schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 11:44:
Net even gekeken onder een glazen plaat met water, en viel me eigenlijk weinig op. Het lijkt erop dat de IHS gewoon recht is. Heeft het zin om te lappen als de IHS recht is? Misschien zorgt het koper voor een betere warmte afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
Putyah schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:27:
[...]

Net even gekeken onder een glazen plaat met water, en viel me eigenlijk weinig op. Het lijkt erop dat de IHS gewoon recht is. Heeft het zin om te lappen als de IHS recht is? Misschien zorgt het koper voor een betere warmte afgifte?
Volgens mij kun je dit beter controleren met iets dat kaarsrecht & smal is - bv de dunne kant van de steel van een schuifmaat - tegen het daglicht.

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:27
rabor schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:08:
[...]

Volgens mij kun je dit beter controleren met iets dat kaarsrecht & smal is - bv de dunne kant van de steel van een schuifmaat - tegen het daglicht.
Had geen zin om het te controleren en heb een lapping kit besteld bij High Flow. klik. Ben allereerst naar een aantal bouw markten geweest, maar geen van allen gingen boven korrel 800. Deze oplossing lijkt me goedkoper dan schuurpapier over los vandaan te halen. Ze hadden hem op voorraad dus hoop van het weekend de resultaten te kunnen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

De beste manier om de heatspreader te checken is imho gewoon de koeler monteren en kijken hoe hoe de afdruk vd koelpasta is.

Bij mij was dat maar een contact% van laten we zeggen 40/50%.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-09 08:35
hallo allemaal :)

ik wil ook gaan lappen maar wanneer moet je nou precies naar een hogere grit gaan, als je het koper begint te zien of als je al het koper ziet dus geen nickel meer (ook geen hoekjes ofzo)

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
De eerste keer van grit veranderen is als je geen nikkel meer ziet, de andere keren puur op gevoel, maar kan je het ook na een x-aantal dezelfde bewegingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 14:02
Ik snap best dat intel en amd zelf hun processors niet gaan lappen, ten eerste kost het extra geld en ten tweede, aangezien alleen mensen die hun pc's overclocken hun cpu's lappen, kunnen zij het beter niet doen, want dan kunnen ze cpu's minder ver oc'en als temps problemen zijn. Daardoor zullen ze eerder betere cpu's gaan halen als ze meer performance nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-08 23:23

JaccoW

Kijkt en Luistert

@Lubbers92: Wat Wiethoofd eerder in het topic al zei.

-Kosten lappen vanuit fabrikant wegen niet op tegen temperatuurverschil.
-Naakt koper oxideert.
-Extra kosten verpakking tegen punt 2.
-Exacte afstelling is lastig en het slijpen zonder de cpu te mollen kost tijd en dus geld.
(Probeer maar eens een een cpu te lappen met een bandschuurmachine zonder het ding gloeiend heet te laten worden.

Z-machine OriginID: JaccoW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:46
Zijn er ook nog truukjes tegen het oxideren van koper op een cpu

Op school/werk scherm ik altijd het blote koper af met een laagje vet(vaseline) of tin, om corroderen tegen te gaan.
Ik wil al een tijdje proberen mijn cpu te lappen, maar ik heb er niks aan als je telkens corrosie weg moet gaan halen.

of beschermt de warmtegelijdende pasta er ook een stukje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

wat mij beter lijkt is dat ze een stukje edelmetaal over de ihs maken dat het niet oxideert. verder lijkt het me niet erg aantrekkelijk voor fabrikanten om dit bij alle cpu's zo uit te voeren, misschien bij de extreme modellen die dik overclocked gaan worden ofzo maar ik zie het nu niet bepaald gebeuren dat alle cpu's gelapt worden door fabrikanten.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
bassiexp schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 12:43:
Zijn er ook nog truukjes tegen het oxideren van koper op een cpu

Op school/werk scherm ik altijd het blote koper af met een laagje vet(vaseline) of tin, om corroderen tegen te gaan.
Ik wil al een tijdje proberen mijn cpu te lappen, maar ik heb er niks aan als je telkens corrosie weg moet gaan halen.

of beschermt de warmtegelijdende pasta er ook een stukje tegen.
Als het goed is sluit het koelblok en de cpu luchtdicht op elkaar aan. Dat samen met de pasta moet het oxideren tegen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
mensen ik heb een probleem ik ben het beschermkapje kwijt van mijn CPU
wat kan ik nogmeer gebruiken?

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Je kunt je Intel processor gewoon zonder het kapje lappen, zolang je de boel maar goed en voorzichtig schoonveegt als je klaar bent en alles laat drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Laatst online: 05-07 23:11
No offense, maar al dat spiegelglad gen**k hier is zeker niet positief op je koelprestaties.
Waar het lappen om gaat is dat de CPU zo min mogelijk verandering heeft in oppervlakte, en dat hij vlak is.
Dat hij toevallig begint te blinken bij het schuren op hogere grit is toeval, maar iedereen die met polijst dit, polijst dat begint, dat is weer een extra laag, die negatief kan zijn ten op zichte van de prestaties.

Mijn mening is, schuur gewoon van 400 tot 1200, en schuur met 1200 zéér lang. Het papier vult zich op, de korrels worden automatisch minder groot, waardoor je eigenlijk onbewust grit 1600 of hoger maakt.
Blijf er lang genoeg op schuren, en je cpu blinkt, en is vlak, en dat zonder die vettige polijstpasta lagen erop.
Same voor de koeler.
Tevens waar je de meeste winst nog uit kan halen is de koelpasta en druk op de CPU zelf.

Gebruik eens Innovation Diamond Carat pasta (oid) en dan kan je ook al weer 3 tot wel liefst 11°C onder load winnen in sommige situaties. Dit zelfs ten op zichte van AS5/OCZ Freeze/MX2.
Tevens, gebruik altijd M3 of M4 moertjes met bouten, en probeer zoveel mogelijk druk uit te oefenen met de koeler op de CPU. Dit tot op het punt dat het mobo begint te buigen.
Er is al bewezen hoe hoger de druk, hoe minder 'curetime' nodig is, en hoe beter de °C/Kw uitkomt.

Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Helemaal mee eens BETA911 :)

Lappen is eigenlijk alleen maar het zo vlak mogelijk krijgen, polijstpasta oid gaat zeker niet helpen :P

[ Voor 65% gewijzigd door Noxious op 05-06-2009 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Laatst online: 05-07 23:11
Bedankt, dat jij het toch snapt. Ongetwijfeld zullen er meerdere mensen zijn, maar er zijn ook andere weer die het niet willen geloven en enkel geilen op die spiegel... In elk geval, ik heb het gemeld :P ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-08 15:00

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik kwam dit topic tegen en het leek me wel wat, maar ik vraag me af of het echt zin heeft bij b.v. een Xeon5160, zeker aangezien ik dit dan 4 keer zou moeten/willen doen :P

Voordeel van de koelers die erop zitten, die zijn al 'glimmend' of ze glad zijn is een ander verhaal mag hopen van wel..

Het 2de nadeel dat ik zie is de koelers zelf, deze zijn nou niet bepaald gemaakt voor stilte, en een andere koeler is er zo niet, past niet of er is geen ruimte voor 2 stuks vanwege de ruimte tussen de 2 sockets.
Aangezien dit gebakkie op mijn bureau staat vroeg ik me dus af of dit de 'luidruchtigheid' wat zou kunnen bedwingen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Als de warme-overdracht tussen je CPU en koelblokken verbeterd zal het zeker bijdragen aan lagere temperaturen van je cores en dus hoeven je fans minder hard te draaien om de boel op een lagere temperatuur te houden en moet je in theorie een stillere computer krijgen, of natuurlijk een verder overclock resultaat met dezelfde herrie en lagere/dezelfde temperaturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
even een vraagje ik begin bij grit 400 moet ik dan rondjes of al meteen recht schuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:05
ff een opmerking. de heatspreader zit op je core maar die maakt toch niet direct contact? daar zit toch ook een dikke laag pasta tussen? Dus als dat niet goed is krijg je doormiddel van lappen soms ook niet het gewenste resultaat omdat je gewoon een brakke processor hebt ( dus moet jeje ihs eraf halen oid ).

Correct me if i am wrong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

bij een nieuwe intel is de IHS erop gesoldeerd met een hoop tin.
de IHS removen bij een Intel is dan ook zo goed als onmogelijk.

met lappen ga je ten eerste zorgen dat je IHS volledig vlak is, en beter contact maakt met je koeler.

als je lang blijft doorschuren dan wordt je IHS ook veel dunner en kom je dichter bij je cores, maar je weet nooit hoever je kunt gaan dus ik zou het niet uitproberen. :)

bij een AMD kan je de IHS wel removen, daarvoor verwijs ik je door naar:
IHS removing/reattaching

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MikeVM schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 21:10:
bij een AMD kan je de IHS wel removen, daarvoor verwijs ik je door naar:
IHS removing/reattaching
Sinds de S939 CPU's er niet meer zijn kan je dat ook rustig vergeten bij AMD :/
Tevens had je CPU's bij welke de Temperatuur sensoren helemaal gingen flippen, zoals bij mijn X2 4400+ :(
Dan moest je eigenlijk meteen aan de waterkoeling om de boel heel te houden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:05
Zo net mijn processor gelapped duurde zijn 2 uur pfff.. Ik begon met korrel 400 ongeveer anderhalf uur lang toen zat er nog best veel grijs dus dacht ik na klaar ik stop er mee. Toen korrel 1000 om het aftewerken doe het een minuut of 10 draai de processor om helemaal oranje :o. Toen nog even met korrel 2000 en afgewerkt met auto polish troep resultaat 8)7

Afbeeldingslocatie: http://roofvissen.com/processor.JPG

Hij blijft easy aan een spiegel hangen met water drupje :D

EDIT: Temperaturen blijven hetzelfde ( ik draai zonder koelpasta). Als ik de processor fan uitzet blijft temperatuur ook hetzelde (42 graden). Oja iddle temp zijn het ik laat hem nu wel ff stressen.

[ Voor 17% gewijzigd door jostefa op 24-06-2009 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin-S
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03-2024
jostefa schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 18:52:
[...] afgewerkt met auto polish troep
Ik ben mezelf weer even up-to-date aan het brengen of er nog iets veranderd is op "lap-gebied", maar wat ik al een paar keer heb gelezen is dat het wordt afgeraden om auto-polish te gebruiken omdat dat ook juist krasjes opvult. Die krasjes (hoe klein ook) wil je opvullen met koelpasta ipv mooi glimspul.

------------------

Als alles meezit, krijg ik morgen een hele mooie Q9550 afgeleverd die ik meteen een poetsbeurt zal geven. Zal er ook ff fotootjes van maken :)

Tevens zit ik er aan te denken om ook de heatsink van de chipset van mijn moederbord een mooie glimfactor te geven. Beetje afhankelijk hoe vlak hij is. Zelfs nu na een paar uur vrijwel idle ligt de temp tussen de 45°C en 50°C

[ Voor 3% gewijzigd door Martin-S op 25-08-2009 03:16 ]

• Pranger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-09 09:30
Hmm, Ik wil dus mijn e8400 gaan lappen. Dit gaat ofcourse wel lukken maar nu dacht ik van laat ik met Corsair h50 er ook bij pakken dan maar denk dat hij eigenlijk al vlak genoeg. Ook zit ik een beetje met de schroefjes van de corsair h50, check het plaatje maar.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1248730397.jpeg

Misschien de h50 toch maar overslaan of heeft iemand hier zijn h50 wel eens gelapped? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ik geloof dat het over het algemeen wordt afgeraden om waterkoeling te lappen. WC sets hebben meestal een lichte holte, waardoor ze beter koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leg eens uit waarom een holte beter koelt?
Je wil juist metaal-op-metaal. Dat geleidt warmte vele malen beter dan koelpasta.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 13:17:
Leg eens uit waarom een holte beter koelt?
Je wil juist metaal-op-metaal. Dat geleidt warmte vele malen beter dan koelpasta.
omdat de intel meestal bol zijn ;) , holte -> bol = beter contact dan vlakke wc kit en bolle cpu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik dacht dat je je waterblok beter niet kon lappen omdat hij juist bol is ipv vlak of hol, dat is omdat hij dan meer druk op de cores uitoefent en beter koelt :)

correct me if i'm wrong :P

[ Voor 8% gewijzigd door BGB4rn op 27-09-2009 13:22 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pranger
Dan vraag ik me überhaupt af als het wel zin heeft om mijn cpu te lappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Ze zijn hol of bol, vraag me niet welke van de twee precies. :P

Wat ik echter vaak heb gezien, is dat mensen die hun waterblock lappen er niets op vooruit gaan, of soms zelfs 1-2C slechter koelen.

De cpu lappen gaf wel een klein verschil, maar als ook het waterblock werdt gelapt werkte dat weer averechts.
Het hoe en waarom wordt nog steeds over gespeculeerd. Misshien trekt het block krom door te temperatuurverschillen? Misschien is het al prefect glad? Wie weet.

Ik zal eens op zoek gaan naar ervaringen.

[ Voor 36% gewijzigd door JaccoW op 28-09-2009 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47

Zenix

BOE!

F_demon schreef op maandag 28 september 2009 @ 09:57:
Ze zijn hol of bol, vraag me niet welke van de twee precies. :P

Wat ik echter vaak heb gezien, is dat mensen die hun waterblock lappen er niets op vooruit gaan, of soms zelfs 1-2C slechter koelen.

De cpu lappen gaf wel een klein verschil, maar als ook het waterblock werdt gelapt werkte dat weer averechts.
Het hoe en waarom wordt nog steeds over gespeculeerd. Misshien trekt het block krom door te temperatuurverschillen? Misschien is het al prefect glad? Wie weet.

Ik zal eens op zoek gaan naar ervaringen.
Ze zijn bowed ( dus bol ) de moderne waterblokken.
Inderdaad CPU lappen heeft wel nut want die is soms niet vlak of hol, daarom heeft dat wel meer nut.
Dus beste gewoon cpu lappen en niet je waterblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pranger
Okay :), ik zal van de week wel eens even controleren als de h50 bol is en hoe recht/hol/bol de cpu is.
Zal het wel even melden hier als ik het gecontroleerd heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Beter check je in eerste instantie of je CPU vlak is. Mijn Intel icore was zo krom als een hoepel....... :X

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:52
Ook mijn e6600 maar eens gelapped tot en met korrel 1500:

Afbeeldingslocatie: http://img79.imageshack.us/img79/5858/p1010091513.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door frank131331 op 13-10-2009 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat kan beter ;) net als de foto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
Ja zitten nog wat krassen op, die kan je goed weg krijgen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:52
i know, Fucked up my LG op q-base:P
Maar k had geen zin meer (lamme hand ;)) Temp verschil zit nu op 4-5 graden:)
Ik ging niet echt voor een mirror finish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:50
jammer als je toch bezig was.. zou ik tot het uiterste gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaccoW

JaccoW

Kijkt en Luistert

Hey waar je het waarschijnlijk in de eerste plaats voor deed, temperatuurverbetering, is gelukt.
Prima toch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:50
dat is waar.. maar het ziet er toch hartstikke gaaf uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Heeft er iemand hier zijn i7 al gelapped (vast wel lol). Het beroerde is, ik wil het ook gaan doen, maar ik kreeg bij mijn cpu niet zo'n houdertje als bij mijn Q6600 toen. Hoe hebben jullie de cpu vastgehouden tijdens lappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Ik kreeg bij m'n Q9550 ook geen houdertje zoals bij m'n E8400 of E2180, ik heb gewoon m'n vingers goed schoongemaakt, drooggemaakt (en gehouden) en die achterop de CPU gedrukt en geschuurd.

Zolang je hem naar niet nat maakt en in je socket propt is er weinig aan de hand, gewoon goed schoonvegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:37

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

bij de action heb je schilders schuurpapier achtige troep in verschillende korrels. werkt super daar mee heb ik mijn oude cpu gelapt geen mirror maar scheelt wel 6.c

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 21:09
syntesia schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 23:37:
dat is waar.. maar het ziet er toch hartstikke gaaf uit :D
Voor die 2 keer in het jaar dat je je koeler er af hebt :o :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
KillaZ schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:09:
[...]

Voor die 2 keer in het jaar dat je je koeler er af hebt :o :+
Hey we zitten hier wel op tweakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Mijn i7 ook gelapped gisteren met 600-800-1200-2000. Temps met 8gr :o gezakt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Yzord schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:36:
Mijn i7 ook gelapped gisteren met 600-800-1200-2000. Temps met 8gr :o gezakt!!
8Graden?! :)
mijne zakte maar met 4.. :'(

What the BBQsaurusrex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Mijne was dan ook zo krom als een hoepel..duurde ook ff voordat al het koper tevoorschijn kwam.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Waarom gebeurt dit niet in de frabriek zelf, als je hiermee al 10graden verschil kan creeeren

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Hogere productiekosten, niet elke CPU-koeler en IHS zijn af fabriek vlak omdat je hier een hoge meerprijs voor zou moeten betalen.

• PRaGA88
  • Laatst online: 04-09 17:59
Heeft iemand hier al een HDT cooler gelapt?
Wil mijn S1284C lappen voordat hij de deur uitgaat binnen een tijdje. :) Wil eens de max hallen op Air.

• edonkey-boy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11-2023
Ik weet niet of iemand dit al gezegd of geschreven heeft,maar ik wilde even mijn visie geven.

Ik wilde mijn i7 ook koeler hebben want ik vond dat met standaard koeler de cpu echt te heet werd.
Dus heb ik een ultra-120 extreme gekocht,dit was op dat moment de beste lucht koeler.

Na installatie werd de cpu nog heet ik heb toen de cpu uit de socket gehaald en op de koeler gelegd,
hier zag ik dat de extreme bol was,heb toen de koeler 90graden gedraaid vast gezet met pasta en weer
los gehaald,nu zag je dat de cpu en koeler goed kontakt maakte met elkaar en nu dus ook goed koelt.

Maar wat mij ook opviel is dat de cpu uit de socket gewoon vlak is maar als je hem in de socket zet,
heb een ud5 dat er dan zoveel kracht van het mechanisme op de 2 buiten kanten van de cpu komen
dat de cpu krom (hol) trekt! dus heb je een bolle koeler draai dat ding is 90graden.

Het beste is dus om je cpu te lappen als deze in de socket zit,mischien een socket van een oud mobo ofzo.

Ben benieuwd wat jullie van deze gedachten denken.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
edonkey-boy schreef op donderdag 10 december 2009 @ 15:00:
Ik weet niet of iemand dit al gezegd of geschreven heeft,maar ik wilde even mijn visie geven.

Ik wilde mijn i7 ook koeler hebben want ik vond dat met standaard koeler de cpu echt te heet werd.
Dus heb ik een ultra-120 extreme gekocht,dit was op dat moment de beste lucht koeler.

Na installatie werd de cpu nog heet ik heb toen de cpu uit de socket gehaald en op de koeler gelegd,
hier zag ik dat de extreme bol was,heb toen de koeler 90graden gedraaid vast gezet met pasta en weer
los gehaald,nu zag je dat de cpu en koeler goed kontakt maakte met elkaar en nu dus ook goed koelt.

Maar wat mij ook opviel is dat de cpu uit de socket gewoon vlak is maar als je hem in de socket zet,
heb een ud5 dat er dan zoveel kracht van het mechanisme op de 2 buiten kanten van de cpu komen
dat de cpu krom (hol) trekt! dus heb je een bolle koeler draai dat ding is 90graden.

Het beste is dus om je cpu te lappen als deze in de socket zit,mischien een socket van een oud mobo ofzo.

Ben benieuwd wat jullie van deze gedachten denken.
het plastic houdertjes maar de cpu in zit ( boxed) is goed om mee te lappen,

ja, daag.

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Heb een Athlon X2 4200+, denk dat ik die ook maar eens ga lappen 8)
Jammer genoeg zie ik hier vrijwel aleen maar reacties van mensen met Intels :/
Heeft iem ervaringen met het lappen van een AMD?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

S939 X2 4200+ is snel gelapt : Gewoon de IHS eraf halen :+ Als je pech hebt (zoals ik natuurlijk weer :/ ) krijg je allerlei rare effecten wat betreft de temperatuur. Als alles goed gaat (zoals bij de meesten) dan zakt je temperatuur met 10 tot 15 graden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Laatst online: 10-09 14:11
Ghost Dog schreef op donderdag 10 december 2009 @ 18:24:
Heb een Athlon X2 4200+, denk dat ik die ook maar eens ga lappen 8)
Jammer genoeg zie ik hier vrijwel aleen maar reacties van mensen met Intels :/
Heeft iem ervaringen met het lappen van een AMD?
idd gewoon de ihs eraf halen, ook met mijn 3800+ gelukt, scheelt echt een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumke
  • Laatst online: 09:06
nero355 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 10:55:
S939 X2 4200+ is snel gelapt : Gewoon de IHS eraf halen :+ Als je pech hebt (zoals ik natuurlijk weer :/ ) krijg je allerlei rare effecten wat betreft de temperatuur. Als alles goed gaat (zoals bij de meesten) dan zakt je temperatuur met 10 tot 15 graden :*)
Maar voordat je het weet heb je je cores kapot gedrukt door de koeler. Lijkt mij toch een beetje link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
xtremekiller schreef op maandag 14 december 2009 @ 17:42:
[...]

Maar voordat je het weet heb je je cores kapot gedrukt door de koeler. Lijkt mij toch een beetje link.
gewoon voorzichtig doen dan is er niks aan de hand, een beetje tweaker neemt risico's O-) Die amd van mij was eigenlijk al afgeschreven dus deed niet voorzichtig omdat ik tochal een nieuwe pc had en werkte prima er na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
even een vraagje he, moet je alles schuren met waterproof schuurpapier? aangezien bv een korrel 400 schuurpapier voor droog schuren toch aanzienlijk fijner is als korrel 400 waterproof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

xtremekiller schreef op maandag 14 december 2009 @ 17:42:Maar voordat je het weet heb je je cores kapot gedrukt door de koeler. Lijkt mij toch een beetje link.
Zeiden ze bij Socket A ook, maar TOCH kreeg ik dat NOOIT voor elkaar en bij mijn S939 CPU ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

Topic begint al behoorlijk dood te raken zie ik, maar ik kom zo toch met een vraag.

Ik heb nu een Gigabyte P35 DS4 met een Q6600 en Tuniq Tower. Omdat ik over wil stappen
op de nieuwe serie GPU's van AMD (HD5XXX en dan specifiek 2x HD5770) heb ik gezocht naar
een zo goedkoop mogelijke upgrade. Dit zou voor mij het volgende zijn:
het moederbord vervangen door een Asus Rampage Formula.

Zo kan ik m'n CPU en geheugen gewoon behouden. Waarom dan hier posten vragen jullie je af?
Ik heb van meerdere tweakers gehoord dat een Q6600 een bottleneck kan vormen in combo met
de twee HD5770's.

Dus wil ik deze gaan overklokken. Probleem is echter dat ik een B3 stepping heb die zoals jullie weten
behoorlijk warm wordt. Ik heb nu dus de tuniq tower in een lian li hangen met Arctic S5 koelpasta met de fan
die richting de achterkant van mijn kast blaast. Dan heb ik voor in m'n kast nog een intake en achter nog een outtake fan.

Toch zijn zonder overklok mijn temperaturen al behoorlijk hoog (Load tikken er twee 59 graden aan, de andere 2 ongeveer 55 graden).

Ik wil dus mijn CPU en heatsink gaan lappen, daar heb ik geen vragen over gezien de tutorial me vrij duidelijk is.

Waar ik wel een vraag over heb is het volgende: ik las in dit topic over een washer mod waarbij er een 5 eurocent muntje tussen de mount van de koeler en de IHS geplaatst wordt. Kan ik dit ook op mijn Tuniq Tower toepassen of geld dat alleen voor bepaalde heatsinks, ik zit er namelijk niet op te wachten m'n CPU te crushen.

Heel lang verhaal voor een simpele vraag, maar goed, ik hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven en eventuele tips zijn natuurlijk ook welkom

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 21:09
100 % load en onder de 60 graden valt toch wel mee?

Denk niet dat je met lappen opeens 45 graden aantikt. Denk eerder dat je rond de 53 graden zit max.!

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

toch weer een paar graden meer headroom voor het overklokken toch?

The number one enemy of progress is question

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
washer mod lijkt mij niet nodig zolang je geen 2mm eraf lapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09 11:40
Ik heb niet de tijd gehad om het hele topic door te nemen, maar hoe zit het met de AMD phenom II's ?
Ik heb namelijl een 955BE, maar de IHS lijkt me zogoed als vlak. Als koelblok heb ik een Watercool Heatkiller 3.0 LT ( WC ), maar die ga ik dus niet lappen.

Mijn vraag dus; is de 955BE lapbaar, en gaat dit een aantal C schelen? Niet dat mijn temps hoog zijn ( 42load @ 3.6Ghz ) maar gewoon voor de lol.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Je kúnt het natuurlijk makkelijk doen. Bedenk wel dat je hiermee je garantie kwijtraakt. Dus jouw "lol" kan net zo snel weer afgelopen zijn ;)

Opzich is elke cpu lapbaar, en het ligt er maar aan hoe hard dat nodig is voor het aantal graden dat je cpu afterwards kan draaien ;)

Verwijderd

j0ren schreef op zondag 07 februari 2010 @ 16:36:
Ik heb niet de tijd gehad om het hele topic door te nemen, maar hoe zit het met de AMD phenom II's ?
Ik heb namelijl een 955BE, maar de IHS lijkt me zogoed als vlak. Als koelblok heb ik een Watercool Heatkiller 3.0 LT ( WC ), maar die ga ik dus niet lappen.

Mijn vraag dus; is de 955BE lapbaar, en gaat dit een aantal C schelen? Niet dat mijn temps hoog zijn ( 42load @ 3.6Ghz ) maar gewoon voor de lol.
Voor de lol zou ik het niet doen, helemaal niet met garantie op je onderdelen. Die paar graden winst is het verval van de garantie in mijn ogen niet waard. Je hebt geen temp issues, verre van zelfs, en je cpu is voorlopig ook nog niet te langzaam dus OCen hoef je ook niet.

Maargoed voor zover het praktisch oogpunt, als je bloed is vervangen door tweakotine, be my guest. :P

Waarom dat koelblok niet btw? het is vaak de combinatie die het hem doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
ik heb weleens gehoord dat het lappen van wc stuff niet handig is, koude pleebril enzo.

nee ff serieus :+ watercoolblokje hoort een beetje bol te staan, is beter heb ik weleens gehoord, maar hang me er niet aan op.

[ Voor 7% gewijzigd door Rollo op 12-03-2010 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fasster
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

als iemand zijn schuurpapier voor het lappen wil verkopen hoor ik het graag.
edit: reeds besteld bij highflow

[ Voor 21% gewijzigd door fasster op 13-03-2010 17:42 ]

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 12:06

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

peugeot106xsi schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 00:22:nee ff serieus :+ watercoolblokje hoort een beetje bol te staan, is beter heb ik weleens gehoord, maar hang me er niet aan op.
Ja, je doet nu 2 dingen door elkaar. Je lapt een CPU of koelblok juist zodat je aan beide zijde 100% egale vlakken hebt, die helemaal op elkaar aansluiten. Die bolling in je watercoolblok is om eventuele oneffenheden in je CPU wat te compenseren.

In dit geval zou ik je dan ook wel aan willen raden om er lekker niets aan te doen en als je nou echt heel graag een keer iets wilt lappen, neem dan een goedkope 2ehands processor, of een stuk hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
dat zeg ik toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fasster
  • Laatst online: 17-02-2023

fasster

splitter your brain

vanmiddag mijn i7 920 en prolimatech megahalems gelapt, eerste 5 minuten zat hij ruim 10 graden onder de oude waardes na 10 minuten en een intel burn test later zat ik weer op de oude waardes. nu maar eens kijken of het in de loop van de tijd nog verschil maakt ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eP09ViaCNQrFz7RhpKMO8DSX/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0yLwqFHM4jhcW97k9fEIy1EC/full.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door fasster op 17-03-2010 17:17 ]

i7 920@4.2, ek supreme HF full copper, ek spinbay res, mcp 650 met ek top, rx240,gchanger 360, sapphire 5970oc ek full cover block, cosmos s, nexus tranculity 850, ocz paltinum xtc 6gb artic cooling heatspredder, ek south bridge waterblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, net voor het eerst een heatsinkje geprobeerd te lappen en falikant gefaald. Nou ja, het glimt soort van, maar niet zoals op de foto's die ik zie.

Ik denk dat ik qua grit te grote stappen heb gebruikt. Ook het feit dat het een sinkje is zal niet geholpen hebben, want ik kan in de reflectie zien dat het ding iets bol staat, waarvan ik denk dat het door het hikken gekomen is.

Morgen nog een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Laatst online: 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Ik merk dat ik bij heatsinks minder mooie resultaten haal dan bij processor dies. Ik denk dat het materiaal gewoon anders is en daardoor niet zo mooi glad te krijgen is met hetzelfde papier als je voor je CPU gebruikt, of dat je door de afwijkende vorm van zo'n koeltoren minder gelijkmatige bewegingen kan maken. Daar had ik tenminste last van toen ik m'n Venomous-X lapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-08 09:08

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik heb hitteproblemen in mijn casemod en denk er dus aan om de CPU te lappen. De oorzaak van de problemen is de slechte ventilatie en de kleine ruimte, maar hoe hard ik ook beredeneer denk ik toch dat het lappen (misschien wel relatief meer) effect zal hebben op de CPU temps. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over?

Verder wou ik vragen of je ook AMD Phenom cpus kan lappen, aangezien ik het vooral met Intels zie gebeuren.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Singular1ty schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 10:36:
Ik merk dat ik bij heatsinks minder mooie resultaten haal dan bij processor dies. Ik denk dat het materiaal gewoon anders is en daardoor niet zo mooi glad te krijgen is met hetzelfde papier als je voor je CPU gebruikt, of dat je door de afwijkende vorm van zo'n koeltoren minder gelijkmatige bewegingen kan maken. Daar had ik tenminste last van toen ik m'n Venomous-X lapte.
Het ding waar ik mee bezig was is een aluminium SB-heatsinkje. Ik zat me af te vragen of het misschien kwam doordat het aluminium is in plaats van koper, aangezien die twee wel verschillende eigenschappen hebben qua hardheid e.d.
Jeroen schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:14:
Ik heb hitteproblemen in mijn casemod en denk er dus aan om de CPU te lappen. De oorzaak van de problemen is de slechte ventilatie en de kleine ruimte, maar hoe hard ik ook beredeneer denk ik toch dat het lappen (misschien wel relatief meer) effect zal hebben op de CPU temps. Heeft iemand hier ervaring mee of ideeen over?
Ik denk dat je meer hebt aan betere ventilatie, want je kan een perfecte warmteoverdracht hebben, als het vervolgens nergens heenkan schiet het natuurlijk nog niet op.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2011 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:17:
Ik denk dat je meer hebt aan betere ventilatie, want je kan een perfecte warmteoverdracht hebben, als het vervolgens nergens heenkan schiet het natuurlijk nog niet op.
Ik weet wel zeker dat ventilatie een groter effect zal hebben maar veel meer ventileren gaat niet. Hoe ik het beredeneer is zo:

Je hebt een energieverlies, in de vorm van koeling en ventilatie, en je hebt een energiebron, in de vorm van de CPU. Op de evenwichtstemperatuur heffen die energiestromen elkaar precies op en dat is de temperatuur van je CPU. Laten we zeggen dat bij een gelapte CPU de koelcapaciteit van het koelblok 100% wordt gebruikt om de CPU te koelen, en bij een niet gelapte CPU de koelcapaciteit 90% is. Ook al is de koelcapaciteit dan te laag door slechte ventilatie, zou het toch nog een stuk schelen in het wegnemen van de warmte-energie van de CPU en dus in de evenwichtstemperatuur.

Ik neem dus aan dat een Phenom gewoon nuttig is om te lappen? Of zijn die sowieso niet bol/hol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet er op letten dat je na het lappen veel minder pasta gaat gebruiken. Koelpasta geleid beter dan lucht, dus daarom gebruik je het, maar het is nog veel beter om er helemaal niets tussen te hebben. De ideale situatie is dus 2 vlakken die 100% passen. Nu lukt dat niet echt natuurlijk, maar de reden dat lappen zo goed werkt is puur omdat er dan veel minder (relatief) isolerende pasta tussen zit. Als je hem vervolgens zo goed lapt dat hij vlak is en je stopt er dan evenveel pasta tussen dan heb je dus nergens meer metaal-metaal contact en koelt het helemaal niet beter..
In de tijd dat ik nog overklokte (jaaaaren geleden) had ik er echt een filmpje pasta tussen zitten..meer een waas dan echt pasta. Ook gebruikte ik van die dunne witte zooi ipv van AS5 aangezien AS5 zich moeilijk zo dun laat uitsmeren. Dus..less = more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:54:
Je moet er op letten dat je na het lappen veel minder pasta gaat gebruiken. Koelpasta geleid beter dan lucht, dus daarom gebruik je het, maar het is nog veel beter om er helemaal niets tussen te hebben. De ideale situatie is dus 2 vlakken die 100% passen. Nu lukt dat niet echt natuurlijk, maar de reden dat lappen zo goed werkt is puur omdat er dan veel minder (relatief) isolerende pasta tussen zit. Als je hem vervolgens zo goed lapt dat hij vlak is en je stopt er dan evenveel pasta tussen dan heb je dus nergens meer metaal-metaal contact en koelt het helemaal niet beter..
In de tijd dat ik nog overklokte (jaaaaren geleden) had ik er echt een filmpje pasta tussen zitten..meer een waas dan echt pasta. Ook gebruikte ik van die dunne witte zooi ipv van AS5 aangezien AS5 zich moeilijk zo dun laat uitsmeren. Dus..less = more.
Ik las ergens dat iemand beide kanten ontzettend had gelapt en dat de koelpasta die hij er tussen deed vanzelf eruit geperst werd. Is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Er is ergens een filmpje te vinden van een gozer die zowel het blok als de cpu zo goed had gelapt dat ze vanzelf aan elkaar bleven plakken in de lucht :D Dat moet gewoon je doel zijn !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

nero355 schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 10:19:
Er is ergens een filmpje te vinden van een gozer die zowel het blok als de cpu zo goed had gelapt dat ze vanzelf aan elkaar bleven plakken in de lucht :D Dat moet gewoon je doel zijn !!
Ja, in de startpost :*) Helaas heb ik zelf een koeler met een enorm oppervlak dus zou lappen wel heel veel werk en schuurpapier kosten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:26

spartacusNLD

This is Sparta!!

waarom is dit topic een beetje dood? heeft het ''tegenwoordig'' geen zin meer om te lappen? ik heb een i5 2500K icm mugen rev B (push&pull) hij wordt nu op 4.3 Ghz max 63 graden.. zou het veel verschil maken?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
spartacusNLD schreef op zondag 25 september 2011 @ 16:58:
waarom is dit topic een beetje dood? heeft het ''tegenwoordig'' geen zin meer om te lappen? ik heb een i5 2500K icm mugen rev B (push&pull) hij wordt nu op 4.3 Ghz max 63 graden.. zou het veel verschil maken?
Zou weinig tot geen verschil maken.
Er zijn nog steeds coolers die er wel baat bij hebben, zoals Thermalright.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 08:57
veel waterkoelers lappen nog wel, maar schijnt maar paar graden te schelen...

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

heeft iemand al een hdt koelblok gelapt? (een heatpipe direct touch ding zoals mijn spire thermax eclipse 2). is dit ook verstandig bij heatpipes?
EDIT:ik lees veel dat mensen geen koelpasta.meer gebruiken omdat dit eronderuit word gedrukt. Hoe zit het dan met die liquid ultra van coollaboratory? Dit is gewoon vloeibaar metaal dat je echt zeer dun op de processor aanbrengt. Ik neem aan dat vele temps hiermee dan omlaag gaan.

[ Voor 49% gewijzigd door Fordox op 26-09-2011 22:18 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen P
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 15:43
Heb me vandaag ook maar aan het lappen gewaagd. Had schuurpapier 320, 600, 1000, 2000 en 4000. De 4000 heb ik echter niet gebruikt omdat ik het nu wel zat was :+ Helaas geen spectaculaire verbetering, maar idle toch 3 graden minder en load 2. En misschien dat dit nog daalt nadat de koelpasta is ingewerkt, maar heb goedkope crap pasta dus weet niet of dat verschil gaat maken.

Ik heb een AMD Athlon 64 3400+ processor en een Zalman CNPS9500A LED koeler.

IdleLoad
Standaard52-53°C59°C
Gelapt49°C57°C

De processor heb ik 4 uur aan gezeten, de koeler maar één a anderhalf uur, dus daar valt misschien nog wat winst mee te halen...

Before:
Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/7003/img00654201111021407.jpg

Na anderhalf uur schuren:
Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/1815/img00655201111021514.jpg

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/3156/img00656201111021920.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/2176/img00658201111021920.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

Ik zie wel veel krasjes, heb je wel achtjes gedraaid?
maar het resultaat is glanzend en mag er wezen :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen P
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 15:43
Fordox schreef op woensdag 02 november 2011 @ 20:01:
Ik zie wel veel krasjes, heb je wel achtjes gedraaid?
maar het resultaat is glanzend en mag er wezen :)
Met de processor alleen bij korrel 320 achtjes en rondjes gedraaid, daarna alleen nog maar in een rechte lijn. Bij de koeler moest ik wel rondjes en achtjes blijven draaien anders ging die 'happen'. :)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste