[Airflow] Het koele PC topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpjeplaatje.nl/images/OoE64817.jpg

Inleiding:

Naast het [Geluid] Het stille PC topic deel IV werd het ook wel eens tijd voor een topic over de airflow van je PC. De bedoeling van dit topic is om je vragen, problemen en opmerkingen te posten die betrekking hebben op de manier van het plaatsen van fans, koelbokken, heatpipes of anders. Ook vragen over geheel passieve koeling zijn uiteraard welkom in dit topic.

Basic stuff:

Standaard plaatsing van de fans.
Als standaard plaatsing van de fans worden er meestal voorin één of meerdere fans gemonteerd. Deze zuigen de koelere lucht naar binnen. Aan de achterzijde van de kast zit nog een andere fan die de inmiddelds opgewarmde lucht weer naar buiten blaast. Bij een normale ATX opstelling is deze fan ongeveer op dezelfde hoogte als de processorkoeler geplaatst, zodat de opgewarmde lucht meteen wordt weggezogen. Ook de voeding helpt om de warme lucht te verwijderen uit de kast.

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpjeplaatje.nl/images/WhG65835.jpg

Kabels opruimen.
Om je airflow niet te belemmeren is het handig om alle kabels zo veel mogelijk weg te werken. Deze kabels blokkeren de airflow, waardoor sommige onderdelen hun warmte niet meer kwijt kunnen. Vooral oude IDE kabels zijn de grootste boosdoeners. Dit is simpel op te lossen door 'Rounded IDE cables' aan te schaffen. Deze kabels hebben een veel kleiner frontaal oppervlak, waardoor de luchtstroom er makkelijker langs kan. ( Tevens ook voor floppy verkrijgbaar )

Warmtekindjes.
Er zijn eigenlijk maar 4 grote componenten die de lucht in je computer opwarmt. Als eerste hebben we de CPU. Standaard zit hier een fan op die de lucht richting de processor verplaatst, wat vervolgens tegen het moederbord opbotst en wordt verspreid door de gehele kast. Deze opgewarmde lucht wordt voor het grootste deel weggezogen door de achterste fan of de voeding. In de meeste gevallen wordt ook meteen het MEM gekoelt, dat naast de processor kan worden geplaatst. vooral de Arctic Freezers doen dit goed!
Daarnaast hebben we de GPU, vooral passief is dit de grootste warmtebron in de case. Aan te raden is om hierbij een fan de plaatsen die direct de warmte lucht uit de kast blaast, anders hoopt er warmte op tussen de koelribben op en wordt hij niet voldoende gekoelt.
Als laaste hebben we de HDD's. Wanneer deze boven de 40 graden uitkomen, is het toch wel nodig hier wat aan te doen. In de meeste behuizingen kan een fan voor de disken worden geplaatst die verse, koelere lucht direct over de schijven heen blaast. Een beetje luchtverplaatsing is in de meeste gevallen al genoeg om de opgehoopte warmte tussen te schijven weg te blazen.

Warme lucht.
Nog even iets in elkaar zetten.

Handige Programma's.
Er zijn een heleboel gratis programma's waarmee je de temperaturen en de fansnelheden van je computer mee in te gaten kunt houden. Hieronder even een klein lijstje:Plaatjeshost.
[list]
www.dumpjeplaatje.nl
http://allyoucanupload.webshots.com/

Nawoord:

De TS is tot nu toe nogal mager, maar er wordt aan gewerkt. Als iemand er nog wat aan toe heeft te voegen, of suggesties heeft, mijn DM staat altijd aan. Nogmaals, als je vragen hebt over de stilte van je computer; [Geluid] Het stille PC topic deel IV. Wees lief voor elkaar en ga niet lopen flamen, daar hebben we niets aan ;) .

[ Voor 21% gewijzigd door Tomfish op 24-02-2008 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpjeplaatje.nl/images/vMg68348.jpg

En dan maar meteen mijn eigen probleemkindje. Als eerste is hij r.ATX, op zich wel handig, maar met een passieve grafische kaart niet optimaal. Wat wel handig is, dat de harddisken goed gekoelt kunnen worden. Echter het probleem zit hem in de gehele airflow zelf, het lijkt alsof deze er niet is. Voorin blaast een 120mm fan koelere lucht van onder de kast aan, die vervolgens over de hdd's blaast. Deze lucht zou opgezogen moeten worden door de voeding, al heb ik het idee dat dit niet echt gebeurt. Wellicht komt dit, omdat er maar een beperkte opening is van de harddisk ruimte naar de voedingsruimte. Ook krijgt het bovenste gedeelte geen koele lucht aangevoerd. Heeft iemand toevallig ongeveer dezelfde kast of opstelling? ( Lian Li V1100 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dan vallen we maar meteen met de deur in huis (leuk initiatief trouwens!)

Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/my.php?image=kartonkleinbt6.jpg

Airflow loopt van links naar rechts
1. Papst 120mm fan -> intake
2. arctic accelero S1 op een GF 7950XT
3. zalman 9700NT op intel E6750 @ 2.66ghz (stock)
4. 2 hdd's van maxtor,
5. 500 watt zalman voeding met outtake
6. Papst 120mm fan -> outtake

Reden van het gebruik van een kartonnen doos is very simpel: geen gaatjes die zorgen voor onder of overdruk, en het geheel is makkelijk aanpasbaar. Reden genoeg om snel ff te testen hoe die airflow nu precies het beste en effectiefste is.
In dit geval krijg ik direct frisse lucht op mn passieve vga koeling, wat zorgt voor temps idle/stressed van 27°/38°. Aangezien deze koeling nog al hoog is gaat er ook lucht over de kaart heen naar de cpu koeler, die op 1200rpm de cpu koelhoud op idle/stressed 28°/37°. Allemaal vrij goed gelukt lijjkt mij.
Verder zorgen de 2x 120mm's (voeding en outtake) voor de afvoer van de cpu en hdd lucht, wat mijn hdd's constant houd op 30-35°.
Uiteraard zijn deze temps met de doos dicht. en ik moet zeggen dat het nog vrijwel stil klinkt ook.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Dat is leuk, maar je pc is dan niet geaard (de voeding wel, maar de rest niet).
Gaat de boel ook niet schuiven als je de doos verplaatst?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
Zuigt je CPU koeler nu niet enorm veel warmte lucht van je northbridge en je grafische kaart aan :? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Sebazzz schreef op zondag 24 februari 2008 @ 16:57:
Dat is leuk, maar je pc is dan niet geaard (de voeding wel, maar de rest niet).
Gaat de boel ook niet schuiven als je de doos verplaatst?
Nope, schuift niet. En een pc moet je niet verschuiven. Maar in ieder geval, het enigste wat zou kunnen gaan verschuiven is de hdd's, maar dit heb ik opgelost door 8hoekige potloden ertussen te leggen wat het wat stroever maakt, hier en daar een tie-wrap is ook niet verkeerd natuurlijk (voor de kabels). Ondergrond is verstevigd met karton en hier en daar een verhoogstukje om beweging tegen tegaan, en dan ligt het allemaal nog op een rubber matje. Maar natuurlijk is het nog steeds maar een test-setup hé :). Volgende maand lan, dan zul je het wel horen ;-)

De aarding maak ik mijzelf niet zo'n zorgen over. Ik werk al redelijk lang met ofwel ongeaarde stopcontacten ofwel ongeaarde kasten en heb er vrijwel nooit geen last meegehad (en de hardware heeft het ook wel overleefd).
Zuigt je CPU koeler nu niet enorm veel warmte lucht van je northbridge en je grafische kaart aan
Valt goed mee, aangezien de vga kaart nu al direct stevig gekoeld word, wordt deze ook niet meer zo warm. Warme lucht van de passieve koeling stijgt vrijwel direct en slaat dus de cpu fan over. Northbridge is om en rond de 40° zie ik net, dus daar maak ik mij geen zorgen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Xtresis schreef op zondag 24 februari 2008 @ 16:53:

En dan maar meteen mijn eigen probleemkindje. Als eerste is hij r.ATX, ... ( Lian Li V1100 )
Zou je niet beter intake maken voor je cpu, cpu koeler omdraaien (dus dat de fan aan de andere kant van het koelblok staat en naar links blaast) en dan een fan boven in de kast steken of eventueel linksboven in de bays? Zo creeer je een veel sterkere airflow en heeft je voeding op zich een eigen compartiment..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
diedazz schreef op zondag 24 februari 2008 @ 17:19:
[...]

Zou je niet beter intake maken voor je cpu, cpu koeler omdraaien (dus dat de fan aan de andere kant van het koelblok staat en naar links blaast) en dan een fan boven in de kast steken of eventueel linksboven in de bays? Zo creeer je een veel sterkere airflow en heeft je voeding op zich een eigen compartiment..
Is het proberen waard. Ik zal een 120mm fan tussen de drivebays plaatsen, kijken ofdat deze wat meer lucht vanonder uit de kast wilt aanzuigen, daar zit immers het gat waar alles vandaan moet komen. Ook zou de voeding van onderen koele lucht aan moeten zuigen, of dit ook daadwerkelijk het geval is moet nog blijken. Is altijd goed te zien aan de stofophoping bij de ventialtiegaten.

edit:
Wat nu ook het geval is, de opgewarmde lucht bij de harddisken kan niet echt meer weg. Hierdoor kunnen de disken niet echt afkoelen en blijven ze rond de 40 graden hangen. Het idee om ventilatiegaten in het schot tussen de disken en de PSU te maken, gaat misshien nog wel werken. Wat ik ook kan proberen is, om de voorste fan te laten zuigen, in plaatst van de laten blazen.

[ Voor 19% gewijzigd door Tomfish op 24-02-2008 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 09:14
Xtresis schreef op zondag 24 februari 2008 @ 16:53:

En dan maar meteen mijn eigen probleemkindje. Als eerste is hij r.ATX, op zich wel handig, maar met een passieve grafische kaart niet optimaal. .... Ook krijgt het bovenste gedeelte geen koele lucht aangevoerd. Heeft iemand toevallig ongeveer dezelfde kast of opstelling? ( Lian Li V1100 )
Zie ik het nou goed dat er alleen een kabel gat tussen het bovenste en onderste compartement zit?

Dat betekend dat alle lucht door de voorkant (CD 5.25) compartimenten getrokken moet worden. Dat levert daar waarschijnlijk een hoop stof op en is ook niet echt gezond voor de DVD speler(s).
Je zou bijna 2 CD brackets gaan gebruiken om een Fan + lucht filter te plaatsen voor intake.

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
GabberKooij schreef op maandag 25 februari 2008 @ 08:30:
[...]

Zie ik het nou goed dat er alleen een kabel gat tussen het bovenste en onderste compartement zit?

Dat betekend dat alle lucht door de voorkant (CD 5.25) compartimenten getrokken moet worden. Dat levert daar waarschijnlijk een hoop stof op en is ook niet echt gezond voor de DVD speler(s).
Je zou bijna 2 CD brackets gaan gebruiken om een Fan + lucht filter te plaatsen voor intake.
Er zit inderdaad maar 1 gat tussen het onderste compartiment en het bovenste. Wel zit er van onderen een stoffilter, dus daar maak ik me geen zorgen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img247.imageshack.us/img247/1360/fotos0022jtm9.jpg
mijn kabelboompje :P, hij was voorheen wat netter samengebonden met tiewraps maar aangezien ik er elke maand wel weer mee aan het knutselen ben heb ik het maar zonder gedaan en er een sata kabel die redelijk lang was er omheen gevlochten. het zit nu in ieder geval mooi aan de kant en zit het de airflow niet in de weg O-)

Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/8498/fotos0021aawj2.jpg
Een mooi staaltje airflow in het bovenste gedeelte van de kast vind ik zelf :D een dikke 120mm van me cpu die direct voor een 120mm exit staat. onderin zit overigens maar 1x 120mm voor de HDD's maar zo belangrijk is die ook weer niet. het is een stackert 831 dus het lucht komt wel door de mesh heen >:)

ohh en aangezien die cpu cooler zoveel lucht aanzuigt over me ram heen blijft dat ijskoud onder 2.1V :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb wat tips qua airflow nodig.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.com/file/img/2008/feb/17/thumb/hx4s2visjzp60s7mucxt6ias5.jpg

Dit is het idee voor de casemod van mijn server. Echter ik heb het gevoel dat de airflow slecht is bovenin. Hoe kan ik dat beter aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zorg in ieder geval dat er een fan zit achter de cpu cooler die de warmte daarvan direct kan afvoeren (ik weet niet wat voor cooler het wordt natuurlijk, passief/actief/liggend/of tower model)

en het kan aan mij liggen maar ik zie nou niet echt waar de lucht binnen komt (is het die grote fan daar links? :P want dan zou ik die richting de voorkant schuiven zodat de uitgang rechtsachterin kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Moederbord is een ATX moederbord, liggend. Er zit een standaard intel cooler op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabberKooij
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 09:14
BlackWhizz schreef op maandag 25 februari 2008 @ 10:41:
Ik heb wat tips qua airflow nodig.

[afbeelding]

Dit is het idee voor de casemod van mijn server. Echter ik heb het gevoel dat de airflow slecht is bovenin. Hoe kan ik dat beter aanpakken?
Links een fan voor air-in (met filter), rechts en boven 2 fans voor lucht uit, kan je de proccessor koeler zo naar buiten laten blazen.

Maak dagritmekaarten met mijn Picto-Selector op www.pictoselector.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
GabberKooij schreef op maandag 25 februari 2008 @ 14:58:
[...]
Links een fan voor air-in (met filter), rechts en boven 2 fans voor lucht uit, kan je de proccessor koeler zo naar buiten laten blazen.
Als je boven ook een fan uit laat blazen, dan krijg je 2 fans die tegen elkaar in gaan blazen ( processor, en bovenste fan ). Ik zou juist de boveste fan in laten blazen, zodat deze meteen op de heatsink van de processor lucht verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Xtresis schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:18:
[...]

Als je boven ook een fan uit laat blazen, dan krijg je 2 fans die tegen elkaar in gaan blazen ( processor, en bovenste fan ). Ik zou juist de boveste fan in laten blazen, zodat deze meteen op de heatsink van de processor lucht verplaatst.
Fans naar beneden laten blazen is niet echt ideaal. Warmte stijgt op en door de fans naar beneden te blazen duw je de warmte naar beneden.

Ik zou zelf de bovenste twee fans naar buiten richten en de cpu koeler vervangen door eentje die passief is of naar boven/opzij blaast

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raarrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-08 13:55
Ik ga deze week de nieuwe onderdelen (incl. Scythe Infinity) in mijn oude kast bouwen (een Aopen H700a).

Een paar posts hoger las ik dat iemand een stoffilter aan de aanzuigende kant had geplaatst.

Heeft nog iemand hier ervaring mee? Het klinkt mij logisch in de oren, maar welke gebruik je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
Raarrr schreef op zondag 16 maart 2008 @ 20:58:
Heeft nog iemand hier ervaring mee? Het klinkt mij logisch in de oren, maar welke gebruik je dan?
Ik heb zelf ook stoffilters in de kast geplaatst, en het scheelt echt enorm. Zeker als je ziet wat er allemaal achter in de filter blijf hangen. De filter die ik nu heb zat bij me Lian-li. Ik geloof dat ze bij AC-Ryan ook wel zijn te verkrijgen. Het is iig een aanrader, zo hoef je niet elke paar maanden je PC schoon te maken, maar kan hij gerust een jaar zo mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Dan gaan we hier ook maar eens een stoffilter plaatsen.

Xtresis, is het nog gelukt met je huidige setup te verbeteren? Ben wel benieuwd of je er een dremel hebt bijgehaald oid :P

Ik heb zelf overigens nog wat aanpassingen gedaan aan mijn kartonnen 'case'. Los van wat aan en uitknopjes en hier en daar wat insnijdingen ligt er nu nog maar 1 hdd in (ipv 2, andere naar de "nieuwe" server verhuist). en is het ophang/leg systeem een beetje veranderd. Temps van de hdd zelf zijn plots gezakt van 40 naar 25 graden wat natuurlijk wel aangenaam is.

Overigens ook een bigboy van Antec gekocht (200mm :D) maar die moet er nog in.
Wat er allemaal veranderd is post ik later nog wel, ben nog druk bezig met de server case die ik eigenlijk eerst wil afhebben.

[ Voor 5% gewijzigd door diedazz op 25-03-2008 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
diedazz schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 23:11:
Xtresis, is het nog gelukt met je huidige setup te verbeteren? Ben wel benieuwd of je er een dremel hebt bijgehaald oid :P
Nee, nog niets aan gedaan. Onbegrijpelijk dat een chipset zonder problemen gewoon uren achter elkaar op 95 graden kan draaien. Nog geen één keertje uitgevallen. Echter wacht ik nog op een vervangend boardje waarbij de warmte hopelijk wel goed kan worden vervoerd door de heatpipe, en dat niet alles bij de chipset blijft hangen. Ook staan de disken nog te koken rond de 40 graden, dus wanneer ik het boardje eruit haal, ga ik ook meteen daar even naar kijken.
Overigens ook een bigboy van Antec gekocht (200mm :D) maar die moet er nog in.
Voor in een kartonnen doos? :X

[ Voor 8% gewijzigd door Tomfish op 26-03-2008 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Ik had een vraagje, want ik heb een server die een Celeron 433mhz (Mendocino core) CPU heeft. Ik krijg in de bios de temps van ongeveer 37 graden met fan op het koelblok. Nou zat ik dus te denken. Kan ik die koeler er vanaf halen om die celeron passief te koelen. Hij heeft het nooit druk (bestanden delen over het netwerk doettie). Maar wil dit? of krijg ik dan last van temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-03 11:25
diedazz schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 23:11:
Overigens ook een bigboy van Antec gekocht
Zou jij voor mij eens kunnen kijken wat de hartafstand van de bevestigingsgaten is? ik ben op zoek naar een vervanger voor een fan in mn Thermaltake kast, deze maakt vanzichzelf een takkeherrie

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Chef_v_leeuwen schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 19:43:
[...]

Zou jij voor mij eens kunnen kijken wat de hartafstand van de bevestigingsgaten is? ik ben op zoek naar een vervanger voor een fan in mn Thermaltake kast, deze maakt vanzichzelf een takkeherrie
wat hartafstand is weet ik niet precies, maar ik zal de afmetingen er gewoon opzetten :P

Het ding is in de breedte: 22,5 cm
hoogte: 19,8cm
dikte: 2,9cm
De gaten waar schroeven door moeten zijn ook 2,9cm (ze lopen dus door) en vormen een mooi vierkant van 15,5cm, elke keer aan de buitenkant van het gat gemeten. Schroefdikte is diezelfde als van een normale 120mm fan
Ja, voorlopig wel he ;-)
Met het ook op een doe-het-zelf case komt die er nog wel fatsoenlijk in natuurlijk. Nu is het gewoon nog lekker fijne dikke vette overkill }:O
BlackWhizz schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:19:
Ik had een vraagje, want ik heb een server die een Celeron 433mhz (Mendocino core) CPU heeft. Ik krijg in de bios de temps van ongeveer 37 graden met fan op het koelblok. Nou zat ik dus te denken. Kan ik die koeler er vanaf halen om die celeron passief te koelen. Hij heeft het nooit druk (bestanden delen over het netwerk doettie). Maar wil dit? of krijg ik dan last van temps.
Hup vinger in die fan en blijven kijken naar die temps. Als het echt de lucht in springt dan laat die fan maar mooi zitten..

[ Voor 23% gewijzigd door diedazz op 26-03-2008 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:51
diedazz schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 20:25:
[...]

Hup vinger in die fan en blijven kijken naar die temps. Als het echt de lucht in springt dan laat die fan maar mooi zitten..
Kijk wel een beetje uit voor de temps. Ik weet niet of die dingen al een overheat protection hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
BlackWhizz schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 18:19:
Waarom zou je hem passief willen hebben? Is het omdat die kleine rotfan te veel geluid maakt? Zoja, zet deze anders op 5 volt, nog niet tevreden, pak een oude zalman VF700 en gooi die er op. ( wel op 5 volt, anders ben je nog ongelukkiger ). Mocht dit ook nog niet baten, kijk dan eens naar een Arctic freezer 7 ( of 64 ), met het clipje dat je normaal gebruik kan je deze ook wel monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-03 11:25
diedazz schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 20:25:
Het ding is in de breedte: 22,5 cm
hoogte: 19,8cm
dikte: 2,9cm
De gaten waar schroeven door moeten zijn ook 2,9cm (ze lopen dus door) en vormen een mooi vierkant van 15,5cm, elke keer aan de buitenkant van het gat gemeten. Schroefdikte is diezelfde als van een normale 120mm fan
Thanx voor de moeite :) gaten van de fan in mn armor+ zijn dezelfde afstand, dus ga deze ook maar eens proberen

* PSN=Chef_NL** *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:10
Ik ben nu ook een beetje aan het twijfelen om een nieuwe cpu koeler te kopen.
Ik zit te denken aan een ThermalRight Ultra 120 Extreme. Ik heb nu een ThermalTake
Sonic Tower. Maar de koeler voelt koud aan (onder bij de heatpipes wel warm) en de
hoogste temperatuur die ik gezien heb (onder een redelijk lange sessie cod4) was 64
graden.

Nu vroeg ik mij af of het uberhaupt gaat helpen als ik de TRU120E ga kopen, en
of het de kosten waard is.

Eigenlijk zat ik te wachten op de OCZ Hydrojet, maar die is alleen voor vs en canada
uitgekomen (en dan ook nog met beperkte oplage)

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Laatst online: 15:10
Heb hem gekocht, en mijn stressed temps zijn van 64 naar 54 gegaan.

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:50
Ik weet niet of deze vraag hier überhuapt past. Maar ik zat even te denken, ik wil mijn pc een beetje temmen. Op dit moment heb ik 5*80 MM en 2*120 MM fans in mijn machine zitten. De behuizing een redelijke grote, de Chieftec heeft zoals je kunt zien 3 fans voor de schijven zitten en 2 fans aan de deur bevestigd die naar binnen blazen. Ook is er zowel boven als onder de PSU ruimte voor 2 120ers.
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.eu/images/highlights/ca/ca14.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.eu/images/highlights/ca/ca4.jpg

Nu is mijn vraag kan ik niet gewoon alle fans dmv deze verloopstekkertjes Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/807-842G.JPG op een Afbeeldingslocatie: http://zalman.com/DataFile/product/FAN%20MATE%202_03_b(0).jpg Zalman Fanmate aansluiten, en deze of aan mijn moederbord of aan mijn voeding hangen?

Het vermogen van de 80 MM fans is 1,06 Watt per fan en de 120 MM fans zijn 2,16 per fan, wat neer komt op een totaal verbruikt vermogen van 9,62 Watt. Als ik daar wat overhead bijreken zeg +/- 25% dan zit ik nog niet eens op de 15 Watt. Het moederbord kan 20 Watt geven per fan kanaal.

Dus is dit dan technisch mogelijk? Ik zie eigenlijk geen beperking

[ Voor 10% gewijzigd door loewie1984 op 02-04-2008 11:54 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh1nigami
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-04 17:57
Ook staan de disken nog te koken rond de 40 graden
in mijn cmstacker draaien er een aantal tegen de 50 aan omdat ik me scuthe fan niet meer kan plaatsen vanwege die "rare" zalman heatpipes |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dan ook maar een bijdrage doen :)
Afbeeldingslocatie: http://spooky.student.utwente.nl/~icec/airflow.jpg
Op de foto zie je:
3x Noctua 120mm 800 Rpm fans
1x Noctua 120mm 1200 Rpm fan @ 600 Rpm
1x Noctua CPU heatsink
1x Noctua Chipset heatsink
1x Artic Cooling Accelero S1 GPU Heatsink (incl. Turbo-module)
Niet op de foto staat het HD compartiment waar nog een 120mm 800 Rpm Noctua fan en de voeding zitten.

De temps zijn als volgt (idle) (de Rpm's worden niet helemaal lekker uitgelezen btw):
Afbeeldingslocatie: http://spooky.student.utwente.nl/~icec/temps.png

@Hieronder: leuk dat je dat zegt, ik ben namelijk idd in de weer geweest met post-its e.d. om te kijken hoe de airflow op bepaalde plekken was.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-09 14:50
misschien leuk om tips erbij te plaatsen over hoe je je airflow kunt testen;

bijvoorbeeld touwtjes ophangen (of post-its) om de luchtbeweging te 'zien'?

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Rare temps van je core? bij mij zijn ze 18 en 19° (dus koeler dan het cpu totaal) en bij jou zijn ze warmer.. met welke is er nu iets mis? (ik ga van idle temps uit..) (E6750)
TheNymf schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:43:
misschien leuk om tips erbij te plaatsen over hoe je je airflow kunt testen;
bijvoorbeeld touwtjes ophangen (of post-its) om de luchtbeweging te 'zien'?
-> Sigaret! Ja ik weet het, ongezond maar tis voor een goed doel, right? Der zijn meer dingen die rook geven, daar kun je het echt perfect mee testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ooit ook een filmpje gezien van iemand die een rookmachine gebruikte om een beeld te krijgen van de airflow in z'n kast :)

Over mijn idle temps, core temp geeft dezelfde core temperaturen aan als orthos, dus die kloppen wel denk ik.
Het is ook niet zo vreemd dat de cores intern heter worden dan de oppervlakte, toch?
Core 2 Duo E6750 @ 3.2Ghz btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Vind ik persoonlijk dan nog wel een beetje warm met zo'n aantal fannetjes :P... die van mij zit op 22-23 idle 45 max load... @3.6 Met Half push and pull systeem 120mm onder op 1200rpm en een 80mm op 1600 rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel lucht verplaatsen die fans, en hoeveel lawaai maken ze?
En heb je dezelfde Heatsink? Zo ja, dan moet ik inderdaad iets veranderen...

Mijn fans draaien allemaal op 800 Rpm of lager en zijn daarmee bijna onhoorbaar, dat is voor mij belangrijker dan uber lage temps.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2008 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

diedazz schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 19:50:
Sigaret! Ja ik weet het, ongezond maar tis voor een goed doel, right? Der zijn meer dingen die rook geven, daar kun je het echt perfect mee testen
Niet zo slim, rook en nicotine slaat neer op je onderdelen en het geleid.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Sebazzz schreef op woensdag 09 april 2008 @ 09:03:
Niet zo slim, rook en nicotine slaat neer op je onderdelen en het geleid.
Na overmatig gebruik ja, inderdaad. of bedoel je de onderdelen in het menselijk lichaam :P

Icec_cold: mijn E6750 loopt op 2.8ghz dus daar zal het verschil al zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plisson
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54
Dit ziet er volgens mij niet zo goed uit :P Dit is als mn pc helemaal niks doet:

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpjeplaatje.nl/images/fvD51225.jpg

Mn pc (182x420x390mm) zit in een ruimte van 250x540x480mm met aan de voorkant open en aan de achterkant 2 gaten 1 gat waar kabels doorheen gaan.

Wat raden jullie mij aan om te doen? Ik zat zelf te denken aan een HDD koeler en een extra fan. Maar wat ook kan, is aan de zijkant een groot stuk eruit te zagen zodat ie meer lucht krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Plisson op 15-04-2008 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-08 16:14
Plisson schreef op woensdag 09 april 2008 @ 16:33:
Dit ziet er volgens mij niet zo goed uit :P Dit is als mn pc helemaal niks doet:

[afbeelding]

Mn pc (182x420x390mm) zit in een ruimte van 250x540x480mm met aan de voorkant open en aan de achterkant 2 gaten waar kabels doorheen gaan.

Wat raden jullie mij aan om te doen? Ik zat zelf te denken aan een HDD koeler en een extra fan. Maar wat ook kan, is aan de zijkant een groot stuk eruit te zagen zodat ie meer lucht krijgt.
Ik heb hier een coolermaster cooldrive 4 waarvan ik het kleine te en dat-ding-om-je-vinger fannetje heb uitgezet, HDD wordt max zo 37 graden, idle of stressed maakt niet zoveel uit, als je HDD boven de 40 komt (of je het idee hebt dat dat gaat gebeuren) zou ik wat extra koeling aan gaan schaffen.

Verwijderd

Hmmm... Ik hoop een informatieve kick, maar ik heb het volgende bevonden.

In de warme zomerdagen viel mijn PC regelmatig uit onder het gamen door. Logish ook wanneer dat ding océd was en zo stil mogelijk opereerde. Een omgevingstemperatuur van 30 graden maakte de situatie niet beter. Dus ik was op onderzoek uitgegeaan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CQbHBGRafMLO851uzKozhBAq/full.jpg

Bovenstaande VRM's kregen het blijkbaar erg warm, erg heet in sommige gevallen zelfs. 1 van die dingen is bruin uit gaan slaan, wat veels te warm gelopen was. In mijn kast zit een rear-exaust, maar kwam erachter dat rear-exaust eigenlijk niet zoveel doet dan lucht uit de omgeving trekken. Ik heb de fan eens voor de grap omgedraaid zodat de rear exaust nu rear-intake wordt, en met succes. :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uc2vYZMJPTuchcHMsTljk3IG/full.jpg

Zo is hoe mijn kast er nu uitziet. Ideaale temps, niets wordt 'heet' meer, en de VRM's worden ook nog eens happy gekoeld. Maar waarom is dat diagram met intake / outtake dan zo belangrijk als dit beter weet te presteren? ervanuitgaand dat een kast zonder bovenstaande 2x 120MM fans in dezelfde gevallen ook beter wordt gekoeld

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je een CPU koeler gebruikt die naar beneden blaast worden je VRM's over het algemeen ook adequaat gekoeld :)

Verwijderd

Dat is in dit geval niet zo. Het gaat hier om de Zalman 9500, die de lucht van onderen naar boven blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uc2vYZMJPTuchcHMsTljk3IG/full.jpg

standaard model is in veel gevallen onderaan (rechts) en linksboven (onder je voeding, jouw rear-exHaust) een fan. Van bovenaan in de case is geen sprake. Daarom zouden de vrm's niet gekoeld worden omdat jouw fan de lucht van onder naar boven blaast, de rear-fan bijna geen verse lucht krijgt omdat deze haaks erop zit. en de fan in het dak alle airflow wegzuigt naar omhoog.
Je oplossing zoals het nu is (op het plaatje) is natuurlijk wel de beste, maar dat gaat dan alleen over jouw kwestie (met een fan in het dak)

Tegenwoordig hebben die vrm's allemaal een koelblok, ik ga der vanuit dat jouw moederbord al iets ouder is dan de dag van gisteren.

ook nog: die zalman fan van je moet volgens je paint-picture van beneden naar boven blazen. Standaard wordt dat ding van rechts naar links blazend gemonteerd, wat automatisch ook zorgt voor een airflow richting je rear-exhaust.. (en dus ook je vrm's koelt)
Maar ik zeg al, elke situatie is anders dus bij deze heb je het gewoon goed opgelost 8)

[ Voor 3% gewijzigd door diedazz op 22-08-2008 12:21 ]

Pagina: 1