IHS removing/reattaching

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:24

IHS verwijderen: het hoe en wat topic

Inhoudsopgave
 - De IHS, wat is het?
- Wat is het nut?
- Waarom dit topic?
- Wat is er nodig?
- Hoe moet het?
  - Voorbereiding
- Aan de slag
- IHS reattachen
 - Eigen ervaringen
- Retention modules modden
  - AMD Retention
- Intel Retention
 - CPU's met een gesoldeerde IHS
  - IHS Soldered To Die
- IHS Not Soldered To Die
 - Pinnetjes gebogen - wat nu?
- Handige links
- Changelog
- Overig
- Disclaimer

De IHS, wat is het?
Een IHS is een koperen kapje dat op de 'die' van je CPU zit. De IHS is bedoeld om de warmte van de core direct over een groter oppervlak te verdelen en om de core te beschermen tegen de grote druk van een heatsink. De IHS verdeelt de druk namelijk over een groter oppervlak waardoor je de core niet meer kunt 'crushen'.

Wat is het nut?
Het verwijderen van de IHS heeft als nut dat er geen koperen/nikkel stuk metaal tussen je core (de hittebron) en de heatsink (die de hitte weg moet voeren) zit. Alles wat er tussen je CPU core en de heatsink zit is alleen maar een extra barriere aangezien er weer gebruik gemaakt moet worden van een extra laag koelpasta en er metalen tussen zitten die minder goed warmte geleiden (zoals de nikkel beschermlaag van de IHS). Door het verwijderen van de IHS loop je geen kans dat er warmte blijft 'hangen' onder de IHS.

Het opnieuw monteren (reattachen) van de IHS kan handig zijn als je denkt dat er teveel koelpasta onder je IHS zit. Je kunt na het verwijderen van de IHS zelf koelpasta aanbrengen zodat je zelf kunt checken dat er niet teveel tussen zit.

Waarom dit topic?
Dit topic is er omdat er nog geen was op GoT. Ook is het een plek waar je als beginner met IHS removing informatie en een tutorial in het Nederlands kunt vinden, aangezien vrijwel alles wat je via Google over IHS removing vindt in het Engels is.

Wat is er nodig?
Omdat je toch lagere temperaturen van je processor wilt en daarmee dus je ventilatorsnelheid naar beneden kunt schroeven voor extra stilte of juist die extra koelte voor een grotere overklok zijn hier je benodigdheden:

1) De processor
2) Een ouderwets scheermesje
3) Stuk schuimrubber om de CPU in te leggen zodat je niet alle pinnetjes buigt
4) Een stapeltje pleisters om je wonden te verbinden
5) (optioneel) Een tube kit om de IHS weer terug te zetten

Wat bedoel ik met een ouderwets scheermesje? Zo'n ding!
Afbeeldingslocatie: http://www.sxc.hu/pic/m/b/br/brokenarts/435178_razor_blade.jpg
Deze zijn gewoon te kopen bij de drogist, meestal in een verpakking van 10. Je kunt ook een stanley mesje gebruiken, maar deze zijn een stuk dikker waardoor er een kans bestaat dat het niet past of je je CPU sloopt.

Hoe moet het?
Voorbereiding
Haal de processor voorzicht uit zijn socket (let op voor ESD! Altijd jezelf aarden als je met microprocessors aan het werk bent) en leg hem voorzichtig op een zacht oppervlak zoals een stukje schuimrubber of in het plastic verpakkingsdoosje (in het geval van een AMD CPU). Het is belangrijk dat de pinnetjes door de ondergrond heen kunnen steken zodat ze niet buigen. CPU pinnetjes zijn namelijk vrij buigzaam.

Pak een scheermesje en een stukje papier om het mesje mee vast te houden (doet pijn aan je handen).

Aan de slag
Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n100/pstroeven/th_IMG_1500.jpg
Zo begin je met de processor

Nu je de CPU voor je hebt liggen kun je aan de slag met het verwijderen van de IHS. Pak een scheermesje en breek hem in tweeen (het zijn 2 mesjes aan elkaar). Pak een helft van het scheermesje beet met een stukje papier en ga op zoek naar het gouden driehoekje op je CPU:

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n100/pstroeven/th_IMG_1503.jpg
Op een hoekje of in het midden beginnen

Zet het mesje in het geval van een AMD CPU links van het gouden hoekje, bij een Intel CPU rechts van het gouden hoekje, ongeveer halverwege de 2 hoeken. Hier zit namelijk een opening in de kit zodat eventueel vocht de CPU uit kan. Dit is een goed stuk om te beginnen.

Maak eerst een volledig rondje met je mesje. Doe de eerste rond voorzicht om af te tasten hoe alles zit. Bij de hoekjes kun je wat dieper er in gaan om daarna weer verder te gaan. Zodra je eerste rondje klaar is kun je beginnen aan een tweede rondje. Deze zal waarschijnlijk een stuk makkelijker gaan. Nu kun je iets dieper gaan om er voor te zorgen dat de kit overal los is.

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n100/pstroeven/th_IMG_1502-1.jpg

Zodra je denkt dat je de IHS volledig hebt los gesneden kun je proberen de IHS er af te halen. Dit zal waarschijnlijk een beetje kracht vereisen omdat de core stevig vast zit met koelpasta. Je kunt voorzichtig draaien of een schroevendraaiertje (of iets anders) pakken waarmee je de core voorzichtig los kunt wrikken.
Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n100/pstroeven/th_IMG_1505.jpg
En zo ziet het eruit, houd er ook rekening mee
dat je niet meer dan 5 mm in de rand snijdt

Als alles goed is gegaan heb je nu een losse CPU en een losse IHS. Als het fout is gegaan heb je een IHS met een core er aan vastgeplakt :+

Ik heb niet veel afbeeldingen, maar filmpjes zeggen meer dan 1000 afbeeldingen:
http://www.desertshooter.nl/IHS2.wmv (Desertshooter en Nightmare)
http://www.youtube.com/watch?v=eu4OI4NOAu0
http://www.youtube.com/watch?v=jXaTCm4Uguk
http://www.youtube.com/watch?v=LX7hw8uCYwE (gesoldeerde Intel processor)

IHS reattachen
Het reattachen van de IHS is dus het terugplaatsen van de IHS nadat je hem verwijderd hebt. De IHS kun je terug zetten met Bison montage kit of met een andere kit zolang deze waterbestendig is, niet uitdroogt, geen stroom geleidt en bestendig is tegen warmte

Begin met het voorzichtig aanbrengen van een perfecte hoeveelheid koelpaste op de core en eventueel op de IHS. Vervolgens doe je wat kit op een papier en smeer je met een wattenstaafje de kit langs de randjes van de IHS. Doe dit zo dat je aan 1 kant een kleine opening overhoudt.

Wanneer er overal genoeg kit op het randje zit kun je de IHS voorzichtig over de CPU heen plaatsen. Doe dit op zo'n manier dat hij zo recht mogelijk zit. Zodra de IHS er weer op zit plaats je de CPU in zijn socket en monteer je de CPU koeler er op. Dit is nodig omdat je veel druk nodig hebt om de IHS tegen de CPU aan te drukken. Laat de CPU 24 uur in de socket zitten en zet je PC gedurende die tijd niet aan zodat de kit kan drogen.

Als alles goed is gegaan zit je IHS er dus weer op, maar dan met betere koelpasta, in een handmatig aangebrachte hoeveelheid :)

Eigen ervaringen
Als je je ervaring wilt posten zijn deze welkom, dan zet ik ze in de TS :)

HardwareProcessor(Water)koelblok
Nickname:CPU @ ... GHzHeatsinkVoor:Na:

Retention modules modden
Aangezien je de IHS weghaalt valt er ineens een stuk opvulling tussen de CPU en HSF weg waardoor je HSF geen contact meer maakt met de CPU. Dit kun je oplossen door de retention module te modden.

AMD retention brackets:
-info nodig-

Intel retention modules:
-info nodig-

CPU's met een gesoldeerde IHS
Sommige CPU's (veelal Intel CPU's) hebben een gesoldeerde IHS. Deze kun je niet zomaar los maken op de standaard manier, maar moet je verhitten om de tin te laten smelten. Dit is echter wel risicovol aangezien je CPU niet bestendig is tegen dergelijke hoge temperaturen. De kans dat het fout gaat is dan ook groot.

Gesoldeerde CPU's blijven doorgaans koeler omdat tin een betere geleider is dan koelpasta. Nadeel is dat de IHS bijna niet meer los komt.

Hier is een (incomplete) lijst met CPU's die een gesoldeerde/ongesoldeerde IHS hebben:

IHS Soldered To Die
Hyperthreading/Single Cores
- (S-775) Pentium 4 Extreme Edition
- (S-775) Pentium 4 HT
- (S-775) Celeron D*
- (S-478) Celeron D*
- (S-478) Pentium 4 HT (Prescott Core)
- (S-478) Pentium 4 HT (Northwood "C" Core)*

Quad Cores
- Core 2 Quad Q6600
- Core 2 Quad Q6700
- Core 2 Extreme (Quad) QX6700
- Core 2 Extreme (Quad) QX6800
- Core 2 Extreme (Quad) QX6850
- Core 2 Quad Q9300*
- Core 2 Quad Q9450
- Core 2 Quad Q9550
- Core 2 Extreme (Quad) QX9650
- Core 2 Extreme (Quad) QX9770
- Core 2 Extreme (Quad) QX9775
- AMD Phenom X4*
Dual Cores
- Core 2 Duo E4700*
- Core 2 Duo E6300 (B2 stepping)
- Core 2 Duo E6320
- Core 2 Duo E6400 (B2 stepping)
- Core 2 Duo E6420
- Core 2 Duo E6540
- Core 2 Duo E6550
- Core 2 Duo E6600
- Core 2 Duo E6700
- Core 2 Duo E6750
- Core 2 Duo E6850
- Core 2 Extreme (Duo) X6800
- Core 2 Duo E8190
- Core 2 Duo E8200
- Core 2 Duo E8300
- Core 2 Duo E8400
- Core 2 Duo E8500
- Xeon 3040
- Xeon 3050
- Xeon 3060
- Xeon 3070
- Xeon X3210
- Xeon X3220
- Xeon X3230
- Xeon X3350
- Xeon X3360
- (S-775) Pentium D
- AMD Athlon X2 6000+
bron

IHS Not Soldered To Die
Hyperthreading/Single Cores
- (S-478) Pentium 4 HT (Northwood "A" and "B" Core)*
- (S-478) Celeron*
- (S-775) Celeron*
- AMD Athlon 64 3200+*
- AMD Athlon 64 3700+*
- AMD Athlon 64 3800+ (Venice core)
- AMD Opteron 165
- AMD Opteron 170
- AMD Opteron 175
- AMD Opteron 180
- AMD Opteron 185
Dual Cores
- Celeron Dual Core E1200
- Celeron Dual Core E1400
- Pentium Dual Core E2140
- Pentium Dual Core E2160
- Pentium Dual Core E2180
- Pentium Dual Core E2200
- Pentium Dual Core E2220
- Core 2 Duo E4300
- Core 2 Duo E4400
- Core 2 Duo E4500
- Core 2 Duo E4600
- Core 2 Duo E6300 (L2 stepping)*
- Core 2 Duo E6400 (L2 stepping)*
- Core 2 Duo E7200
bron

Pinnetjes gebogen - wat nu?
Als er een aantal pinnetjes van je (AMD) CPU zijn gebogen is er nog geen reden voor paniek. Pak een pincet en buig de pinnetjes ongeveer recht. Zodra ze recht staan pak je een pasje (pinpasje ofzo) en stop je deze tussen de pinnetjes (past precies). Op deze manier kun je een hele rij pinnetjes op gelijke manier buigen en kun je meteen checken of er afwijkende pinnetjes zijn. Gewoon rijtje voor rijtje alle pinnetjes afwerken, vervolgens je pasje 90 graden draaien en opnieuw rijtje voor rijtje alles afwerken.

Zodra alle pinnetjes recht zijn gebogen kan je CPU terug in de socket. Let echter wel op dat als het niet direct past, je NIET moet duwen. Haal in dat geval je CPU weer uit zijn socket en check opnieuw of er pinnetjes zijn die afwijken.

Indien je pinnetjes hebt afgebroken is de kans dat je CPU niet meer werkt redelijk groot, maar hoeft het ook nog niet einde verhaal te zijn. Dit kun je gewoon checken door het te proberen. Ook kun je pinnetjes voorzichtig vast proberen te lijmen met geleidende lijm (Bison Electro zilverlijm).

Handige links
De links die je hieronder vindt zijn o.a. gebruikt voor tips, afbeeldingen en/of tutorials in deze TS.
http://www.overclock.net/...vals-how-do-should-i.html
http://www.overclockersclub.com/guides/ihsremoval/
http://www.3dgameman.com/forums/showthread.php?t=42713
http://www.overclock3d.ne...emoving_your_heatspreader

Als je iets minder extreem bezig wilt zijn kun je de IHS van je CPU en je HSF ook lappen.
Wat dat inhoudt kun je hier lezen: Lappen: het hoe en wat topic

Changelog
• 17-08-2008Topic geplaatst
• 18-08-2008Een aantal aanpassingen aan de TS gedaan
• 12-04-2009Lay-out door Wiethoofd aan laten passen

Disclaimer
IHS removing is op eigen risico, de topicstarter en Tweakers.net kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor defecte of slecht functionerende hardware.

Ik wil Wiethoofd bedanken voor de lay-out en sommige stukjes tekst. Daarnaast ook nog bedankt voor de opbouwende kritiek ;) En tot slot ook nog voor het maken van de tabel met alle CPU's er in :)
Desertshooter en Nightmare wil ik bedanken voor hun filmpje.
TRAXION wil ik graag bedanken voor zijn foto's.
En Lism wil ik bedanken voor zijn DM :+

[ Voor 127% gewijzigd door Avalaxy op 12-04-2009 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik krijg die lijst met gesoldeerde CPU's niet in de inleiding, dus als iemand me daarmee zou willen helpen?

En ik moet info hebben over het modden van brackets/retention modules, dus als iemand daar wat van af weet - feel free om er iets over te schrijven :)

Als ik iets vergeten ben of er mist iets dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Als eerste, super TS.

Ik heb er nul verstand van, maar zorgt het verwijderen van de IHS en het direct plaatsen van de koeler op de core niet voor core crushing?

En het verwijderen van de koelpasta tussen de IHS en de core, heeft dat ook echt nut, of is dat alleen voor de die-hard overclockers waar elke tiende graad telt? Of is het dan echt zo slecht gesteld met teveel koelpasta vanuit de fabriek?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Er zijn gesoldeerde CPU's inderdaad, zonde als je die stukmaakt :+

Wat betreft over het algemeen, bij het verwijderen van de IHS verlaag je je CPU als het ware. Je moet in de meeste gevallen de pootjes van je retentionbracket, een stukje afzagen, net genoeg totdat je de juiste hoogte weer krijgt voor je heatsink. Pas ermee op met Heatpipe-constructies, het gewicht gaat namelijk de core behoorlijk pletten en je moet ook rubbertjes gebruiken hiervoor, om het chrusen te voorkomen. Overigens is een IHS geen stuk koper, meer een stukje aluminium om de core te beschermen :+

Ik heb het 1x gedaan met mijn oude S754 A3000+, en dat is met succes gelukt op 1 IC na, die afgebroken was. Gekgenoeg werkte de CPU nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Anoniem: 58485 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:45:
Overigens is een IHS geen stuk koper, meer een stukje aluminium om de core te beschermen :+
Nee, koper. Nikkel laagje er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik trouwens ook wil opmerken,

is als je IHS eraf is, en je wil de boel testen op temperaturen, is dat je eerst controleert dat je heatsink de core ook echt raak. Doe een propje pasta zo groot als een rijstkorrel op de core, en probeer je heatsink zonder te forceren te plaatsen. Haal 'm daarna los en is de pasta goed uitgespreid over de core & heatsink? Dan maak je namelijk goed contact.

Maak je geen contact of plaats je 'm zonder bovenstaande te controleren? Is de kans Enorm groot dat je CPU sterft door overheating. Een IHS geeft nog enigzins protectie op het moment dat je 'm aanzet (anti-overhitting kan namelijk nog optijd inspringen en je systeem uitzetten) maar zonder IHS is dat niet het geval! [sub]zo was mijn A3000+ ook ten dode opgeschreven toen ik mijn waterblock erop zette maar er telaat achterkwam dat deze contact gemaakt had. Je bent dus gewaarschuwed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-04 22:25

MikeVM

- Baloo -

het is dus enkel bedoeld voor processoren die niet gesoldeerd zijn
ik zie dat je met de gewone processoren 10C kan winnen
wat schat je dat je kan halen met Gesoldeerde Proc.. tov Lappen.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn mensen op XS geweest die met een fohn / gasbrander de IHS eraf geprobeerd te halen maar met 99.9% fail. Het is volgens mij hardsoldeer en je core smelt lekker mee op het moment dat je de tin wilt laten smelten, geen optie dus. Lappen scheelt aanzienlijk maar niet wonderen zoals de IHS er compleet af doet. Standaard zijn de X2's volgens mij ook met een IHS / Pasta :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

leonpwner1 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:36:
Indien je pinnetjes hebt afgebroken is de kans dat je CPU niet meer werkt erg groot, maar hoeft het ook nog niet einde verhaal te zijn. Dit kun je gewoon checken door het te proberen.
Die kans is eigenlijk vrij klein, ongeveer de helft van de pinnen worden gebruikt ofwel voor de voeding (vcc) ofwel voor de aarde (vss), daarnaast zijn er een redelijk aantal reserved pinnen die sowieso niet aangesloten zijn aan de kant van de socket en zitten er een aantal pinnen op die niet nodig zijn voor normaal gebruik.

De kans is dus groter dat alles nog wel werkt dan dat het niet werkt, maar je kunt altijd maar net pech hebben.

Het opnieuw aanlijmen van een pin is op zich ook te doen, gebruik hiervoor Bison Electro zilverlijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
MikeVM schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 01:10:
het is dus enkel bedoeld voor processoren die niet gesoldeerd zijn
ik zie dat je met de gewone processoren 10C kan winnen
wat schat je dat je kan halen met Gesoldeerde Proc.. tov Lappen.
Bij gesoldeerde CPU's zal de gain kleiner zijn dan bij CPU's die met koelpasta vast zitten aangezien de gesoldeerde CPU's standaard beter warmte overdragen. Maar bij normale CPU's kan het oplopen tot 10C gain (meestal 5~8C).
Anoniem: 58485 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 01:49:
Er zijn mensen op XS geweest die met een fohn / gasbrander de IHS eraf geprobeerd te halen maar met 99.9% fail. Het is volgens mij hardsoldeer en je core smelt lekker mee op het moment dat je de tin wilt laten smelten, geen optie dus. Lappen scheelt aanzienlijk maar niet wonderen zoals de IHS er compleet af doet. Standaard zijn de X2's volgens mij ook met een IHS / Pasta :)
99.9% lijkt me erg veel, ik denk eerder 60%. Zie trouwens de TS voor een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=LX7hw8uCYwE
Anoniem: 178962 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 02:39:
[...]

Die kans is eigenlijk vrij klein, ongeveer de helft van de pinnen worden gebruikt ofwel voor de voeding (vcc) ofwel voor de aarde (vss), daarnaast zijn er een redelijk aantal reserved pinnen die sowieso niet aangesloten zijn aan de kant van de socket en zitten er een aantal pinnen op die niet nodig zijn voor normaal gebruik.

De kans is dus groter dat alles nog wel werkt dan dat het niet werkt, maar je kunt altijd maar net pech hebben.

Het opnieuw aanlijmen van een pin is op zich ook te doen, gebruik hiervoor Bison Electro zilverlijm.
Ik pas de tekst even aan ;)

Hier zie je m'n oude Celeron (links) en een Athlon 64 (of een Opteron, maar denk de 1e) (rechts):

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/35d1cud.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 18-08-2008 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom probeer je met dat desolderen niet het te doen met een heteluchtbout?
Verf-foehn == berg ESD,troep... daar sloop je echt alles mee.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:24
Heeft het eigenlijk veel nut om beide zijden van de IHS te lappen ?

• Avalaxy
Dit topic gaat niet over lappen... Maar wat bedoel je met beide zijden? De onderkant kun je namelijk niet lappen. Ook niet aan te raden, want dan maakt de IHS geen contact meer met je core.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:24
leonpwner1 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:17:
Dit topic gaat niet over lappen... Maar wat bedoel je met beide zijden? De onderkant kun je namelijk niet lappen. Ook niet aan te raden, want dan maakt de IHS geen contact meer met je core.
Volgens mij zit ik toch met mijn vraag hier goed aangezien ze bij het lap topic hem niet verwijderen en reacttachen. Waarom kan je het niet doen? Het maakt dan toch beter contact aagezien hij dan recht is en dat de (schuim) rubbere rand dan dunner is waardoor hij strakker erop komt.

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-05 22:50
Het lijkt mij een beetje onmogelijk om de binnenkant van een IHS te lappen want je hebt te maken met een 'bakje'. Door het randje kun je de binnenkant niet over een glasplaat halen.

De meesten die de IHS eraf halen zullen deze niet terug plaatsen. Ze willen juist direct contact met de processor voor betere koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Er zit sowieso een mm ofzo tussen de IHS en de core dus de binnenkant lappen is zwaar nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Misschien nog een manier om een gesoldeerde IHS er veilig(er) af te krijgen:
Gewoon met de ijzerzaag en of schuurmachine, plakjes afdoen totdat je aan de die zit.
Mm per mm best O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
:X Juist ja... :P

En hoe wilde je precies die rand er af halen daarna? En hoe wilde je op de milimeter nauwkeurig dat ding er af zagen zonder de core of capacitors aan de binnenkant te raken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Die rand ? Zit die eigenlijk ook aan de rest van de processor vast gesoldeerd, of is die vast geplakt ?
Ik denk dat er geen gevaar is voor capacitors omdat die zo hoog niet komen als de die, als je echt perfect loodrecht kan schuren toch :D
De laatste mm uiteraard met de hand schuren, beetje voor beetje, tot je de die ziet, ik zou niet weten welke kleur een 'gelapte' (want dat wordt het) die heeft. Ik weet ook niet hoeveel er van de die af mag, waarschijnlijk mag je hem nog net raken met het schuurpapier.

Was dat materiaal waaruit de die gemaakt is geen héél hard spul dat je niet zomaar kapot maakt ?

En verder begrijp ik ook niet waarom zoveel mensen hun IHS er niet van krijgen zonder de proc te beschadigen, hoe heeft men het er op gekregen ? Met dezelfde temperaturen toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Die rand zit met kit vastgemaakt, daar gaat het topic ook over :+

Wat betreft die capacitors - die komen volgens mij boven de core uit, dus geen optie om ze te zagen/schuren.

Maar ik bedenk me nu dat bij Intel die capacitors geloof ik aan de onderkant zitten, maar dat weet ik niet zeker...

Maar je een na laatste punt snap ik niet... Je hebt het over hard materiaal waaruit 'iets' is gemaakt? Waar doel je op? De IHS? Die is van koper met een nikkel laagje. Die wordt dus koperkleurig als je gaat lappen.

Verder gaat dit topic niet over lappen, daarvoor kun je bij Lappen: het hoe en wat topic terecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
leonpwner1 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:25:
Die rand zit met kit vastgemaakt, daar gaat het topic ook over :+
De rand zit vastgekit, maar de 'die' zit vastgesoldeerd, dus eenmaal de rand losgezaagd is van het overblijvende middenstuk, kan die gemakkelijk verwijderd worden.
leonpwner1 schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:25:
Maar je een na laatste punt snap ik niet... Je hebt het over hard materiaal waaruit 'iets' is gemaakt? Waar doel je op?
De 'die' van de processor. Die is van een speciaal materiaal gemaakt, wat zeer hard is, ik heb die ooit eens proberen in 2 zagen, en het lukte niet met een ijzerzaag.
Waar ik naartoe wil is dat, als je aan de 'die' aangekomen bent met je schuurpapier, je die niet zomaar kapot zal krijgen. In tegenstelling tot het zachte soldeertin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 09:03
Zit ik net dit te lezen denk ik, "he dat zijn mijn vingers"

Wel humor, wat heb ik een stress gehad met die ihs verwijderen.
Die ihs verwijdert douw hem terug in de socket geen boot meer :/

Na 50 keer erin en eruit opeens een boot ? heel vaag toen en het systeem draait nog steeds ondanks in en uitelkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Nice :P Heb je de IHS er af gelaten of heb je hem weer terug gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Net topic, jammer alleen dat er steeds meer IHS'en vast zitten. Het zou alleen wel handig zijn als je er ook hier bij zette wat die ster betekend. Bij de 3700+ kun je die trouwens weghalen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ziAl4GVIZhztVYepjlzFvIBo/full.jpg

Het beestje is alleen al meer dan een jaar dood door overspanning. Gaar mobo :P

De temps gingen van 40 naar 36 graden stressed na een reattach, met wat Arctic Silver 5 en siliconenkit. Naakt heb ik hem nooit gedraaid omdat dat te link is en erg veel tijd kost om goed te tweaken.

[ Voor 28% gewijzigd door TheZeroorez op 30-08-2008 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ward Vr schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:01:

En verder begrijp ik ook niet waarom zoveel mensen hun IHS er niet van krijgen zonder de proc te beschadigen, hoe heeft men het er op gekregen ? Met dezelfde temperaturen toch ?
Bij AMD processoren zit de kitrand nauw tegen de IC's aan. Hierdoor loop je het risico onder het snijden door dat je ze vernielt. Dat is mij 1x overkomen, een IC door 2'en. De processor werkte nagenoeg nog wel. Of je moet gewoon niet zo diep proberen te snijden, dan heb je dat probleem ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ward Vr
Ik doelde meer op het tin ... om de IHS vast te solderen heb je toch dezelfde temp. nodig dan om hem los te solderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Om hem vast te solderen gooi je er hete tin op en druk je er een ijskoude IHS op. Dan is de core maar enkele milliseconden nét op de grens van waar tin smelt. Als je de boel los wilt krijgen moet je de boel door en door (tot het midden) opwarmen, wat een stuk langer duurt, en dus ook de core meewarmt. Dat is al lastiger, zeker als je thuis geen apperatuur hebt om de boel 100% nauwkeurig te doen, maar moet rotzooien. Ook is het niet ongevaarlijk om het zoals sommigen het doen te doen terwijl de PC draait ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 09:03
leonpwner1 schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 16:07:
Nice :P Heb je de IHS er af gelaten of heb je hem weer terug gezet?
Eraf gelaten uiteraard :)

En dan gewoon grof een 7700cu erop hangen ruim 800 gram.

Werkt nog steeds perfect, + idle helemaal passief :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Hoelang zijn jullie bezig met het verwijderen van een IHS? Bij mij schiet het nog niet erg op. Ik heb een e2160, maar het mesje komt er nauwelijks onder (ben al flink aan het 'zagen' geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij was een E2160 gesoldeerd op de core. Met kracht proberen te verwijderen is vernieling van je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

De e2160 staat in de lijst van niet gesoldeerde cpu's uit de TS. Ik ben overigens nog aan het begin van deze 'ingreep', maar lukken wil het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
schaduw schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 19:10:
De e2160 staat in de lijst van niet gesoldeerde cpu's uit de TS. Ik ben overigens nog aan het begin van deze 'ingreep', maar lukken wil het nog niet.
Een grote kick, maar dit topic mag niet sterven vind ik en ik ben wel heel benieuwd of je hier nog aan toe gekomen bent.

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 09:19
Ik probeerde dus laatst ook de ihs van mijn e5200(niet gesoldeert) eraf te halen maar dit is niet gelukt! Ik ben inderdaad een uur aan het zagen en hakken geweest met gilette scheermesjes maar krijg het dus NIET voor elkaar :S De ihs is er heel strak tegenaan geplakt zodat het mesje er amper tussen kan..

Bij mijn athlon 64 3400+ is het wel gelukt icm zalman 7000cu ;)

Laat het me weten als het gelukt is met je e2160!

[ Voor 6% gewijzigd door Rollo op 01-04-2009 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 13:54
Heeft mijn D805 IC's op de proc zitten?

Dit wil ik weten IVM de diepte van de snede die ik moet maken.

[ Voor 46% gewijzigd door t1mmy op 02-04-2009 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Kickje, Wiethoofd heeft een nieuwe lay-out voor de TS gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 20:23

Towser

ondertitel

Die was er toch al een tijdje?

Maar ik las ook ergens dat je core van "onbreekbaar" materiaal is gemaakt en dat je er daarom ook niet doorheen kunt lappen, waarom staat er dan hier dat je er heel voorzichtich mee moet doen en dat je hem kunt crushen? Volgens mij is het namelijk ook een beetje onzin dat ie onbreekbaar is, jammer dat ik niet meer kan vinden waar dat was.

Wat ook jammer is, is dat mijn e6750 geslodeerd zit, anders had ik wel een poging gewaagd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Een core is alles behalve onbreekbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 20:23

Towser

ondertitel

Ja, dat vond ik dus ook al zo raar...
Even zoeken of ik het nog kan vinden.

edit:
gevonden, in dit topic zelfs! maar ik zie er verder geen reactie op verschijnen.
Ward Vr schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 12:48:
[...]

De 'die' van de processor. Die is van een speciaal materiaal gemaakt, wat zeer hard is, ik heb die ooit eens proberen in 2 zagen, en het lukte niet met een ijzerzaag.
Waar ik naartoe wil is dat, als je aan de 'die' aangekomen bent met je schuurpapier, je die niet zomaar kapot zal krijgen. In tegenstelling tot het zachte soldeertin.
Of kun je er niet in zagen maar kun je het wel heel erg makkelijk breken, lijkt me ook een beetje vreemd?

[ Voor 81% gewijzigd door Towser op 12-04-2009 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Nou, het is niet makkelijk breekbaar, maar geloof me dat er echt wel beschadigingen op komen die er voor zorgen dat je CPU niet meer werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
Kick :P

Vraagje ik wil binnen kort mijn E2160 ook de IHS van verwijderen.
Maar natuurlijk niet terug plaatsen. Kan iemand mij uit leggen hoe ik dit veilig kan doen,
zodat ik dus niet mijn core's crush ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 09:19
Met soort foam of dik plakband van de hobbiewinkel soort kussentjes maken zoals bij de oude athlon xp's.
Zoiets als dit dus:

http://techreport.com/r.x/athlonxp-3200/axp3200-top2.jpg

Dan bedoel ik de 4 zwarte rondjes op de hoeken ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Rollo op 26-04-2009 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:57
peugeot106xsi schreef op woensdag 01 april 2009 @ 23:35:
Ik probeerde dus laatst ook de ihs van mijn e5200(niet gesoldeert) eraf te halen maar dit is niet gelukt! Ik ben inderdaad een uur aan het zagen en hakken geweest met gilette scheermesjes maar krijg het dus NIET voor elkaar :S De ihs is er heel strak tegenaan geplakt zodat het mesje er amper tussen kan..

Bij mijn athlon 64 3400+ is het wel gelukt icm zalman 7000cu ;)

Laat het me weten als het gelukt is met je e2160!
Ik HAAT lappen. Bah :r Laatst twee uur non-stop met korrel 100 zitten lappen en nog geen halve millimeter eraf gekregen. Fuck it, dan maar geen shim :P Het lukte me aanvankelijk ook niet bij m'n 3200+ Winchester, maar nadat ik er meer kracht op kon zetten door een handschoen aan te doen en een cheap-ass scheermesje zo te bewerken dat het mesje in de houder bleef, ging 'ie als een warm mes door boter. Het mesje ging rakelings langs de IC's, maar ze zitten nog op hun plaats. Zelfs als ik ze zou raken, zouden ze er niet vanaf gaan, want m'n mesje is daar niet sterk genoeg voor. Anyways, pics:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/oa6dub.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/1z2hp9w.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/nwyk36.jpg

Koste me tot m'n eigen verbazing maar 15 minuten, waarvan 10 minuten besteed zijn aan het modden van m'n scheermesje. Conclusie: De IHS verwijderen is een stuk goedkoper dan lappen. Ook geeft het veel minder rotzooi en gaat het een stuk sneller. Het enige nadeel is de kans op een core-crush.

Ik heb nog een vraagje. Hoe kun je die zwarte kit verwijderen? Ik heb geen zin om met een scheermesje het eraf te schrapen (zal ook lastig gaan met mijn mesje) omdat ik dan in de PCB zit te krassen. Het lost iig niet op in terpentine. Iemand?

Edit: @ hier beneden: Klopt, maar echt netjes is het niet. Ik zie btw al een beetje koper op een plaats waar ik iets te diep ben gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Joep op 14-06-2009 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op zich kun je vrij weinig slopen als je over het pcb heen krast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:01
Boudewijn schreef op zondag 14 juni 2009 @ 15:50:
Op zich kun je vrij weinig slopen als je over het pcb heen krast?
Als je maar niet te ver krast.
Probeer het met een schuursponsje, of schuurpapier met een hele hoge grid.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
SgtElPotato schreef op zondag 14 juni 2009 @ 15:54:
[...]

Als je maar niet te ver krast.
Probeer het met een schuursponsje, of schuurpapier met een hele hoge grid.
Niet met schuurpapier

Afbeeldingslocatie: http://www.facepalm.org/images/03.jpg

Edit: Alles wat hard en scherp is, geeft krassen. Gelukkig is het maar een reserve-proc, maar toch. Morgen maar eens met aceton en alcohol proberen op 't lab.

[ Voor 20% gewijzigd door Joep op 14-06-2009 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uiteraard geeft het krasjes, maar je kunt vrij veel krasjes op een pcb maken hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Creditcard gebruiken om de zwarte kit eraf te schrapen werkt perfect *O* Geen krassen en vrijwel alles komt eraf :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik heb geloof ik m'n scheermesje plat op het PCB gelegd en daarna flinterdunne zwarte streepjes eraf geschoren :) Je krijgt dan niet alles weg, maar het meeste wel.

En een klein sneetje in het pc maakt overigens niet echt uit, zolang je er maar niet doorheen zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja, maar je wil niet een printspoortje in het PCB raken. Lijkt me met dat soort HF prut erg link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Als nu iemand eens wist hoe dik de IHS is vanaf de core gezien, dan stelde ik de frees op school zo in dat hij dat stukje eraf haalt en heb ik ook een lage kans op een core crush, aangezien er nog een ijzeren rand omheen zit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:01
Anoniem: 263922 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 00:24:
Als nu iemand eens wist hoe dik de IHS is vanaf de core gezien, dan stelde ik de frees op school zo in dat hij dat stukje eraf haalt en heb ik ook een lage kans op een core crush, aangezien er nog een ijzeren rand omheen zit :9
Ik wee niet hoe fijn je die frees in kan stellen, anders moet je gewoon blijven proberen met 0.1mm ofzo :P

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Anoniem: 263922 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 00:24:
Heb al eens over frezen nagedacht, maar dit idee is niet uit te voeren, want dan zou de frees de processor bij het PCB moeten vastpakken en die druk kan het PCB echt niet aan. Laat staan dat je een fatsoenlijke greep krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Update: Aceton en alcohol werken beide niet. 'T is dus echt siliconenrubber waarmee de IHS vastzit. Voor de kleine beetjes die er nog hardnekkig blijven zitten ga ik geen speciaal spul kopen. 'T is goed zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-04 23:24
ik zat pas te denken als ik nou een klein gaatje in de hoek van de IHS boor en dan de tussen ruimte vol spuit met koelpasta zou dat nog helpen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Nee, dat is absoluut een no-go. Het punt van koelpasta is niet dat het koelt, het punt ervan is dat het micro-gaatjes opvult en de warmte iets beter geleidt dan lucht. Als je een dikke laag erop smeert dan isoleert dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
ik dacht dan vult het de loze ruimte op tussen ihs en pcb voor een betere heatspread via de ihs
,want koelt het nou zo veel beter dan om de ihs eraf te halen' bij bijvoorbeeld i7 die gesoldeerd is en zo directe contact maakt met de ihs.

[ Voor 5% gewijzigd door jbkappirossi op 07-06-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Het kan wel een flink verschil maken om je HSF direct contact te laten maken met de core. Echter kun je tegenwoordig denk ik vaak de IHS niet meer verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jbkappirossi schreef op maandag 07 juni 2010 @ 08:32:
ik zat pas te denken als ik nou een klein gaatje in de hoek van de IHS boor en dan de tussen ruimte vol spuit met koelpasta zou dat nog helpen .
Hmm.

De core zit technisch al onder geleidingspasta en dan wil je het nog meer opvullen?

Ik denk niet dat je daar enig positief effect mee bereikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
dus als ik het goed begrijp hoe minder koel pasta tussen de IHS en de koeler hoe beter ,
maar als ik hem nu lap waardoor er dus minder koel pasta tussen hoeft
wat is dan de beste koelpasta om te gebruiken.
aangezien ik nu AS5 gebruik en die is aardig dik ,maar wel een van de besten.
moet ik dan een dunner pasta gebruiken als ik hem gelapt heb.

edit; nee gewoon de bovenkant van de ihs lijkt me nogal moelijk om de binnenkant te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door jbkappirossi op 08-06-2010 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Hoe bedoel je lappen, je core lappen, de binnenkant van je IHS lappen? :D

En sowieso, als je lapt hoeft er minder pasta tussen? Lijkt me niet, de randjes van je IHS zijn precies hoog genoeg, ga je het binnenste lappen moet er alleen maar meer pasta tussen en zit de IHS minder strak. Blijf er lekker van af, dat werkt beter :z
Pagina: 1