Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:41
pretpik schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:58:
[...]

Ik had het met ongeveer 14 dagen binnen. Het duurt even voor ze daadwerkelijk versturen dus maak je daar geen zorgen over. Ik heb 40x40 besteld voor m'n 5800X.

Om het te installeren kun je het beste eerst het plakje een half uurtje in de koelkast leggen. Hierna haal je aan één kant het folie er af en leg je die op je processor. Daarna haal je de film aan de bovenkant er af en snijd je de restjes weg. Doe niet zoals ik vooraf op maat knippen, dat werkt niet :+ .
Fantastisch, dank je wel! Ik heb ook 40x40 besteld en ook nog een kleinere 20x30 voor m'n Steam Deck (die is 12x12).

Ik zal zeker het resultaat even delen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:01
Evernote schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:02:
[...]

Fantastisch, dank je wel! Ik heb ook 40x40 besteld en ook nog een kleinere 20x30 voor m'n Steam Deck (die is 12x12).

Ik zal zeker het resultaat even delen :)
Heb je het intussen al ontvangen?

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Evernote
pretpik schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:37:
[...]

Heb je het intussen al ontvangen?
Yes! Het heeft even geduurd omdat PostNL de levering tot 4x toe heeft uitgesteld (bezorger onderweg volgens de app en dan 3 minuten later een bericht dat het bezorg moment bijgewerkt was) maar ik heb het 4 Januari uiteindelijk binnen gehad.

Inmiddels zijn zowel mijn Steam Deck als 5900X voorzien van PTM7950.

Hieronder even m’n bevindingen tot zover:
Ik heb in totaal 5 games getest op mijn Steam Deck en hierbij het gemiddelde genomen, hier zijn de highlights:

Gemiddelde GPU Temperatuur vóór PTM7950: 78,8 °C
Gemiddelde CPU Temperatuur vóór PTM7950: 80 °C
Gemiddelde Fan Speed vóór PTM7950: 5164rpm

Gemiddelde GPU Temperatuur na PTM7950: 74,8 °C
Gemiddelde CPU Temperatuur na PTM7950: 75,4 °C
Gemiddelde Fan Speed na PTM7950: 4392rpm

Geteste games:
Crisis Core Final Fantasy VII
Diablo II: Resurrected
Dinkum
GTA IV
Yakuza 0

Mijn 5900X wordt gekoeld in een NR200P met een Scythe Fuma 2 (fans: intake) en met een fan speed van maximaal 40% bereikte mijn 5900X na 4 minuten al 88 graden met mijn Artic MX-4.
Na een “repaste” met PTM7950 was mijn CPU minder dan 85 graden na 4 minuten en na 6 minuten bereikte de CPU een temperatuur van 85 graden. Uiteindelijk is de 88 pas na 11 minuten bereikt dus hier zie ik ook zeker een aanzienlijke verbetering t.o.v. mijn oude MX-4 koelpasta.

Zoals ik het begrepen heb zou dit materiaal na verloop van tijd nog iets beter kunnen presteren maar ik ben nu al erg tevreden met de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-05 15:11
pretpik schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:39:
Is er al iemand anders die gebruik heeft gemaakt van PTM7950 in zijn/haar PC? Sinds zaterdag heb ik het zowel op m'n AMD 5800X liggen als ook op m'n RTX3080 FE.

De 5800X gebruik ik in combinatie met een NZXT Z63 280mm AIO met stock fans en Hydronaut koelpasta wat er sinds mei 2021 tussen zit. Op 'vol vermogen' ging de temperatuur met deze layout naar 88 graden. Nu met Honeywell PTM7950 'slechts' 81 graden. Gek genoeg heeft dit inwerktijd nodig lijkt het wel, toen het er net tussen zat had ik geen verschil. Nu een aantal dagen verder merk ik ineens wel verschil.

De RTX 3080 zat met Arctic MX-4 rond de 77 graden, dit had onder andere te maken met het 'pump-out' effect. Dit werd steeds hoger naarmate de tijd vorderde. Nu met een plakje PTM7950 zit 'ie rond de 74 graden. Geen spectaculair verschil, maar dit kan ook liggen aan de standaard fancurve van de RTX 3080.
Wel erg mooie resultaten, heb zelf net de mx4 pasta gekocht.
@Evernote
Hoe kan dit product zo goed zijn? Wat zijn de nadelen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Denk dat ik ook wat van dat PTM7950 ga proberen, gebruik al jaren naar tevredenheid Arctic Silver Céramique 2.
Maar als het een paar graden kan schelen en op de lange duur goed blijft wil ik de gok wel wagen. :9

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
dutchnltweaker schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:25:
[...]

Wel erg mooie resultaten, heb zelf net de mx4 pasta gekocht.
@Evernote
Hoe kan dit product zo goed zijn? Wat zijn de nadelen dan?
Een aantal nadelen:
  • Prijs, voor een CPU heb je een pad nodig van 40x40mm (5900X is 37.5x37.5mm) en die was $ 6,01 ex verzendkosten
  • Dun/gevoelig materiaal, als je het niet eerst in de koelkast had gestopt is het niet fijn in gebruik (te zacht)
Qua prestaties ligt het overigens wel onder het niveau van Liquid Metal maar dit is i.t.t. Liquid Metal geen geleider wat wel erg fijn is. (Vind ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Evernote schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Een aantal nadelen:
  • Prijs, voor een CPU heb je een pad nodig van 40x40mm (5900X is 37.5x37.5mm) en die was $ 6,01 ex verzendkosten
  • Dun/gevoelig materiaal, als ik het niet eerst in de koelkast had gestopt was het niet fijn in gebruik (te zacht)
Qua prestaties ligt het overigens wel onder het niveau van Liquid Metal maar dit is i.t.t. Liquid Metal geen geleider wat wel erg fijn is. (Vind ik)
Maarja tube pasta kost ook eurootje of 5 natuurlijk.
Wat zijn de verzendkosten en hoelang duurt het voordat het aankomt?
Koelkast of vriezer? En om het te snijden bedoel je of?

Ja alleen heeft liquid metal wel meer nadelen natuurlijk :).

Wat ik niet snap is dat niet iedereen al is overgestapt zo snel vanaf koelpasta uit een tube naar dit product. Dit zou toch al wat langer bestaan niet?

Trouwens volgens mij is dit jouw post niet? :)
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Evernote schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:49:
[...]

Een aantal nadelen:
  • Dun/gevoelig materiaal, als je het niet eerst in de koelkast had gestopt is het niet fijn in gebruik (te zacht)
Blijven deze prestaties over tijd ook goed of moet je het regelmatig/sneller vernieuwen :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evernote
dutchnltweaker schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:03:
[...]

Maarja tube pasta kost ook eurootje of 5 natuurlijk.
Wat zijn de verzendkosten en hoelang duurt het voordat het aankomt?
Koelkast of vriezer? En om het te snijden bedoel je of?
Koelkast, een uurtje is genoeg. Vriezer wordt volgens de fabrikant afgeraden.

Als je het niet koud gebruikt is het zo zacht dat het enorm snel scheurt en het is dan ook niet op maat te snijden.

Dat is ook wel een nadeel eigenlijk, je kan het niet op maat bestellen en je kan niet gewoon een erwtje op je CPU spuiten.
Ja alleen heeft liquid metal wel meer nadelen natuurlijk :).

Wat ik niet snap is dat niet iedereen al is overgestapt zo snel vanaf koelpasta uit een tube naar dit product. Dit zou toch al wat langer bestaan niet?
Er zijn weinig aanbieders van dit product en het was tot een tijdje terug een onbekend product. Misschien dat de slechte ervaringen met pads van grafeen er ook voor hebben gezorgd dat dit niet zo van de grond kwam?

Liquid Metal heeft vooral het enorm vervelende nadeel dat het electriciteit geleid en je er hardware mee kan slopen.
Daar tegenover staan dan weer ongekend goede prestaties.
Trouwens volgens mij is dit jouw post niet? :)
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
Dat is idd mijn post :-)
Help!!!! schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:06:
[...]

Blijven deze prestaties over tijd ook goed of moet je het regelmatig/sneller vernieuwen :?
Volgens o.a. Linus Tech Tips zou dit veel langer mee moeten gaan dan koelpasta.

Voordelen:
  • Droogt niet uit
  • Geen pump out effect
  • Thermal transfer wordt mogelijk na verloop van tijd beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Evernote

Tnx voor je antwoord stof om over na te denken, heb een nieuwe cpu en misschien wel het moment om dit gelijk erop te doen ipv gewone koelpasta.

Wat was de levertijd en de verzendkosten voor het product?

Heb je misschien ook verder nog advies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Evernote
dutchnltweaker schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:28:
@Evernote

Tnx voor je antwoord stof om over na te denken, heb een nieuwe cpu en misschien wel het moment om dit gelijk erop te doen ipv gewone koelpasta.

Wat was de levertijd en de verzendkosten voor het product?

Heb je misschien ook verder nog advies?
Levertijd was voor mij uiteindelijk 16 dagen maar als PostNL gewoon goed haar werk deed had ik het binnen 8 dagen gehad. In totaal was ik rond de $ 13 kwijt voor een pad van 40x40mm (en dan heb je dus 1 “kans”)

Bij de meeste koelers zit wel een tube koelpasta dus je kan altijd eerst normale paste gebruiken en dan die pad erop plakken zodra je deze ontvangen hebt. (Kun je ook goed vergelijken)

Wat betreft verder advies, gebruik een lineaal of soort pasvorm om de PTM7950 te snijden zodat je zeker weet dat je niet te veel wegsnijdt.

Verder kan ik aanraden om die stickertjes te gebruiken die je er bij krijgt om de pad goed op je CPU te plaatsen. Het zijn zogenaamde ‘alignment stickers’ die je ook wel eens bij een screen protector krijgt.
Als je eenmaal je pad op je CPU hebt zitten goed aandrukken (maar wel met beleid) voordat je de laag plastic eraf haalt en de koeler erop monteert.

Let op: je krijgt de thermal pad ‘gesandwicht’ tussen 2 stukken plastic en niet vergeten om zowel voor en achter het plastic eraf te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Evernote schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Levertijd was voor mij uiteindelijk 16 dagen maar als PostNL gewoon goed haar werk deed had ik het binnen 8 dagen gehad. In totaal was ik rond de $ 13 kwijt voor een pad van 40x40mm (en dan heb je dus 1 “kans”)

Bij de meeste koelers zit wel een tube koelpasta dus je kan altijd eerst normale paste gebruiken en dan die pad erop plakken zodra je deze ontvangen hebt. (Kun je ook goed vergelijken)

Wat betreft verder advies, gebruik een lineaal of soort pasvorm om de PTM7950 te snijden zodat je zeker weet dat je niet te veel wegsnijdt.

Verder kan ik aanraden om die stickertjes te gebruiken die je er bij krijgt om de pad goed op je CPU te plaatsen. Het zijn zogenaamde ‘alignment stickers’ die je ook wel eens bij een screen protector krijgt.
Als je eenmaal je pad op je CPU hebt zitten goed aandrukken (maar wel met beleid) voordat je de laag plastic eraf haalt en de koeler erop monteert.

Let op: je krijgt de thermal pad ‘gesandwicht’ tussen 2 stukken plastic en niet vergeten om zowel voor en achter het plastic eraf te halen.
Tnx, besteld! We gaan het meemaken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
Het is apart dat PTM7950 niet verkocht wordt bij de grote computerzaken.
Zit er nog over na te denken om er 1 via Ali te bestellen : https://nl.aliexpress.com/item/1005005140195836.html
Misschien een nachtje maar er over slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hoe is het nou ondertussen ??

Vond het echt een bizar verhaal destijds! :| :/
Phenos2 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 04:14:
(Voor chips zonder IHS die bijna altijd tegen het punt van Thermal Throttling komen zoals in gaming laptops oid is er: Honeywell PTM7950' Phase Change Materiaal leverbaar in een ready to use pad vorm die je in vorm kunt knippen (heb hier binnenkort 160X400mm sheets)

Ik krijg binnenkort 160X400mm PTM7950 vellen binnen (180€ per vel) want ik werk in een laptop/computer reparatie zaak (in het noorden, Friesland). Als je dit materiaal aangebracht wil hebben in je laptop/vga kaart dan kun je een DM sturen.
Jammer dat je niet wat dichterbij zit, want ik ben ondertussen aan het overwegen om mijn GTX 1080 van dit spul te voorzien, omdat ik het idee heb dat de koelpasta alweer haar beste tijd achter de rug heeft en mijn GPU daardoor tegen de limieten van de koeling aan zit te knallen, want de heatsink is echt brandschoon! :)

Als het goed bevalt misschien maar eens de i7 3930K die onder een of ander Corsair AIO ding met 2 x 140 mm. fans ligt ook doen voor de grap! :D
pretpik schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:39:
Is er al iemand anders die gebruik heeft gemaakt van PTM7950 in zijn/haar PC? Sinds zaterdag heb ik het zowel op m'n AMD 5800X liggen als ook op m'n RTX3080 FE.
pretpik schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:23:
Ik heb van twee verschillende verkopers gekocht dacht ik. Echter toen ik het pakketje binnen kreeg was het allebei hetzelfde en zat het ook in dezelfde verpakking. Ik heb het hier en hier gekocht.
Evernote schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:14:
Inmiddels zijn zowel mijn Steam Deck als 5900X voorzien van PTM7950.
Wat is jullie ervaring ermee tot nu toe ? :)
bitshape schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:46:
Denk dat ik ook wat van dat PTM7950 ga proberen, gebruik al jaren naar tevredenheid Arctic Silver Céramique 2.
Maar als het een paar graden kan schelen en op de lange duur goed blijft wil ik de gok wel wagen. :9
Calamor schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:54:
Het is apart dat PTM7950 niet verkocht wordt bij de grote computerzaken.
Zit er nog over na te denken om er 1 via Ali te bestellen : https://nl.aliexpress.com/item/1005005140195836.html
Misschien een nachtje maar er over slapen.
Ondertussen al in gebruik toevallig ? :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 13:55

RvL

nero355 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Vond het echt een bizar verhaal destijds! :| :/
Sinds de laatste keer lijkt het nog steeds goed te gaan. Wel heb ik de fancurve een stukje agressiever gezet dan standaard. Met de standaard fancurve reageert de fan te langzaam naar mijn zin, waardoor hij toch regelmatig naar > 90 graden schiet, al is het maar voor even.

Maar de kaart staat op de nominatie om vervangen te worden. De rest van PC is al vervangen(i5-6400 -> Ryzen 5 7600X) maar qua GPU wil ik nog even wachten op de release van de RX 7800/RX7700.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
[...]

[...]
Heb een beetje een wisselende ervaring na een CPU side-grade van een 5900X naar een 5800X3D lukte het me namelijk niet om de koeler van de processor af te krijgen zonder de CPU uit het socket te trekken.

Mijn PTM7950 was redelijk goed op maat gesneden (zeker niet te groot) en er was enorm veel sprake van pump out met mijn Scythe Fuma 2.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/1054518225645359175/1117445561797328987/IMG_8550.jpg

Mogelijk ben ik de fout in gegaan door m’n PTM niet af te laten koelen bij het verwijderen maar de traditionele manier van een warme CPU voorafgaand het verwijderen van de koeler heeft niet gewerkt.

Op mijn Steam Deck heb ik nog wel PTM7950 zitten, toen ik laatst onder de kap keek zag ik hier niet dezelfde pump out zoals op m’n 5900X.

Performance is zelfs met de hogere ambient temperatuur gewoon uitstekend op de Steam Deck dus wat dat betreft ben ik nog gewoon tevreden.

Alleen weet ik dus niet precies wat er met m’n CPU koeler icm PTM7950 precies gebeurd is.

Momenteel heb ik Arctic koelpasta op m’n 5800X3D zitten en ik zie mezelf ook niet zo snel PTM7950 bestellen om m’n CPU te koelen.

Die nieuwe pads van Thermal Grizzly lijken best aardig goed te werken dus ik de toekomst zou ik daar eerder voor kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 18:03
PTM is 0,2mm dik en wordt na het smeltprocess op 45'c vloeibaar (Met dit weer bewaren in een omgeving waar deze temperatuur niet wordt bereikt want anders ligt het er niet meer bij als een velletje) zodat het puur alleen nog de poriën en oneffenheden opvult, onder 45'c wordt het weer stevig, de rest is er uit geduwd. Heb het nog niet op desktop CPU's gebruikt maar als experiment ga ik ooit als de situatie zich aandient voor een test een klein vakje op een center-die cpu leggen met als gedachte dat het ver genoeg verspreid. Als dit goed uitpakt dan is er maar weinig van nodig op desktop CPU's.
-Tot nu toe heb ik het veelvuldig in laptops en videokaarten gebruikt.
-Nero355, ik kan wel wat opsturen (en hopen dat het niet 45 graden wordt in de pakketjesbus).

[ Voor 4% gewijzigd door Phenos2 op 12-06-2023 02:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik ben ook erg benieuwd hoe ik het ga gebruik ga vinden
Verwacht deze week mijn pakketje, mooi even de tijd gebruiken om de pc kast te herinrichten

Ga gpu en cpu voorzien van ptm. (Nu toch alles los en uit de kast is.)
Verwacht niet een super groot voordeel, maar als ik wat makkelijker op de 5gHz all core overclock zit vind ik het prima.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
[...]

Op de 5800X zou ik het niet zo snel meer gebruiken, ik merk geen positief verschil tussen gewone koelpasta en PTM. Niet helemaal wetenschappenlijk onderbouwd maar m'n gevoel zegt dat de CPU eerder warmer dan koeler geworden is met PTM.

De RTX 3080 FE daarintegen is wel merkbaar koeler geworden, waar hij eerst door het pump-out effect van de koelpasta makkelijk de 78 graden aantikte gaat het nu rond de 74-75 graden met daarbij de kanttekening dat fan veel minder hard hoeft te werken. De default curve bepaalt dat de fan rond de 78 graden pas rond de 70% van zn'n maximale toerental gaat draaien.

Voor de CPU zou ik het niet meer doen, maar voor een videokaart zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Phenos2 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 02:10:
-Nero355, ik kan wel wat opsturen (en hopen dat het niet 45 graden wordt in de pakketjesbus).
Bedankt voor het aanbod, maar PostNL is op het moment een puinhoop dus laten we dat maar niet doen! ;)

Misschien DM ik je effe later dit jaar d:)b
pretpik schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:41:
De RTX 3080 FE daarintegen is wel merkbaar koeler geworden, waar hij eerst door het pump-out effect van de koelpasta makkelijk de 78 graden aantikte gaat het nu rond de 74-75 graden met daarbij de kanttekening dat fan veel minder hard hoeft te werken.

De default curve bepaalt dat de fan rond de 78 graden pas rond de 70% van zn'n maximale toerental gaat draaien.
Ik monitor de laatste tijd mijn videokaart met HWMonitor en die laat zien dat mijn GTX 1080 zit te throttlen via een aantal counters die worden verhoogd als het gebeurt.

Daarnaast heb ik al een tijdje last van onverklaarbare haperingen tijdens het gamen in de zwaardere games terwijl ik die vroeger nooit had en ondertussen heb ik al het andere uitgesloten dus dan moet ik maar in deze rare tijd waarin videokaarten idioot veel geld kosten toch maar eens eraan gaan sleutelen! :D

Misschien maar eens wat normale koelpasta kopen en dan kijken of het probleem wegblijft en dan later dit jaar aan de PTM7950 gaan! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar Arctic MX-6 schijnt voor direct-die toepassingen wel goed te werken. (Kryonaut, NT-H1 en 2, Arctic MX-4 gaat snel achteruit in direct-die toepassingen met hoge turbo snelheden met de daarbij horende temperaturen)
Naast PTM gebruik ik: Shin-Etsu X23-7921-5 of Arctic Ceramique 2 in "gewone" simpele videokaarten en laptops. Stugge pasta blijft langer goed in dit soort toepassingen, in makkelijk smeerbare pasta zit meer silicone filler en bij hoge temperaturen degradeert dat snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42
[...]

[.. PTM7950..]

Nee niet gedaan.
Zit er nog over te twijfelen wat ik ga doen. Het loop nu nog goed. Zit wel een beetje te kijken voor i7 of i9 k versie van 9 gen. Maar misschien ga ik wel voor een AMD 3D cpu. Weet het nog niet. Dan wordt mijn huidige i5k 9gen wel de nieuw backup computer met een andere koeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
gisteren mijn ptm binnen gehad.
komende week weer eens mijn pc uit elkaar halen,

5950x
4500Mhz op 16 core's. temperatuur 86.21graden
5000Mhz op 1 core. temperatuur 61.32 graden

zit op de max van mijn moederbord, dus de vraag voor mij zal zijn of ik cooler kan onder de zelfde instellingen.
of meer Mhz op de zelfde temperatuur.

ik laat het weten, wanneer de pc uit en in elkaar zit

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Nee, als het zo blijft plakken zoals Evernote ervaart blijf ik wel bij Arctic Silver Céramique 2. Ik heb het onlangs nog ververst bij mijn systeem. :9

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LawShadow
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-04 22:50
Heeft iemand PTM7950 gebruikt op bijvoorbeeld een desktop raptor lake cpu of op een RTX 3000 of RTX 4000 series desktop gpu gebruikt?

Het liefst met idle en load temps van voor en na PTM7950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:45
Ik ga de koelpasta op mijn GPU en CPU binnenkort vervangen en ben opzoek naar goede koelpasta die ik zowel op mijn GPU als CPU kan gebruiken. Welke word hiervoor aangeraden?
Is bijvoorbeeld Artic MX-4, 5 of 6 hier goed voor te gebruiken?

GPU: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
CPU: AMD Ryzen 5 3600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
Jobius schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:02:
Ik ga de koelpasta op mijn GPU en CPU binnenkort vervangen en ben opzoek naar goede koelpasta die ik zowel op mijn GPU als CPU kan gebruiken. Welke word hiervoor aangeraden?
Is bijvoorbeeld Artic MX-4, 5 of 6 hier goed voor te gebruiken?

GPU: MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X
CPU: AMD Ryzen 5 3600
Op de cpu zijn de Arctic pastes prima.
Tussen een videokaart of laptop blijven dikke stugge pasta's langer goed. Geen ervaring met Arctic-MX 6 maar die schijnt het wat langer uit te houden tussen laptops en VGA (Direct-die).
Arctic Ceramique-2 (Geen top prestaties qua koeling maar wel vrij makkelijk te vinden), Shin-Etsu X23-7921-5 (Niet makkelijk te verkrijgen), Prolimatech PK-3 of Gelid GC-Extreme zijn een paar van de betere opties. En de beste optie is PTM7950 in pad vorm.
-
Ik heb oa als service het aanbrengen van PTM bij klanten reparaties. (Leeuwarden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:45
Phenos2 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Op de cpu zijn de Arctic pastes prima.
Tussen een videokaart of laptop blijven dikke stugge pasta's langer goed. Geen ervaring met Arctic-MX 6 maar die schijnt het wat langer uit te houden tussen laptops en VGA (Direct-die).
Arctic Ceramique-2 (Geen top prestaties qua koeling maar wel vrij makkelijk te vinden), Shin-Etsu X23-7921-5 (Niet makkelijk te verkrijgen), Prolimatech PK-3 of Gelid GC-Extreme zijn een paar van de betere opties. En de beste optie is PTM7950 in pad vorm.
-
Ik heb oa als service het aanbrengen van PTM bij klanten reparaties. (Leeuwarden)
Thanks voor je advies. Ik wil het liefst 1 tubetje kopen waarmee ik zowel gpu als cpu kan doen. Als ik je goed begrijp zou Arctic-MX 6 hier dus prima voor zijn?

Die PTM7950 pads klinken ook goed (en foolproof :P ), dat kan ook gewoon zowel voor cpu als gpu worden gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k---evi-n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:45
Ook maar eens de PTM7950 via de link
gekocht voor mijn Dell XPS 15 laptop. Deze wordt soms aardig warm (blaast soms goed...) dus ben benieuwd of het hierna is opgelost.

@Evernote @pretpik kunnen jullie aangeven welke keuze in "Leveringsmethode" jullie hebben gekozen op ebuy7 (nieuwe onbekende site voor mij...) ? :9
Dit was voor mij een beetje onduidelijk en heb deze nu op "verzendkosten later betalen" laten staan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pretpik
k---evi-n schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:31:
Ook maar eens de PTM7950 via de link
gekocht voor mijn Dell XPS 15 laptop. Deze wordt soms aardig warm (blaast soms goed...) dus ben benieuwd of het hierna is opgelost.

@Evernote @pretpik kunnen jullie aangeven welke keuze in "Leveringsmethode" jullie hebben gekozen op ebuy7 (nieuwe onbekende site voor mij...) ? :9
Dit was voor mij een beetje onduidelijk en heb deze nu op "verzendkosten later betalen" laten staan..
Volgens mij gewoon de goedkoopste kiezen, ik heb 2 losse bestellingen gedaan en gekozen bij de ene voor een duurdere/snellere verzending dan de andere maar ze zaten allebei in dezelfde levering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k---evi-n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:45
Inmiddels de pads binnen gekregen en direct mijn koelpasta van mijn Dell XPS 15 9550 vervangen.
Levertijd was 2 weken en het was de goedkoopste bezorging.

Ik heb een aantal dagen de temperatuur een beetje bij gehouden en je merkt dat de pads na een paar dagen beter gaan werken.
De temperatuur van de processor is gedaald en de fans blazen gelukkig niet meer continue vol..
Bij 4k video is de CPU temperatuur +/- 69 graden en de GPU is +/- 64 graden. (4K youtube video)

Al met al aan te raden tot nu toe.. ben natuurlijk benieuwd hoe dit op een langer termijn zal zijn. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phenos2
Een alternatief gevonden voor PTM7950
Laird tpcm 7000
Op mouser te vinden:
Leverbaar met dikte van: 0.125, 0.2mm, 0.25mm en 0.4mm.
https://www.laird.com/pro...ls/phase-change/tpcm-7000Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEK5uNw4NQajAKp-w5UE5zQ9NQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgji2U6DVXNZ1p9g6z15Z1Oz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanghelios
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-05 11:35
Een "veiligheidsvraagje".
Ik wilde graag eens een hele oude pc van verse koelpasta voorzien en mijn oog viel op Arctic mx4.
Het is echter een heel tijdje geleden dat ik nog koelpasta heb gebruikt en nu las ik hetvolgende: "carbon micro-particles".
Ik wil nu niet paranoia klinken, maar klopt het dan dat er ook koelpasta bestaat met koolstofvezels in? Want dat lijkt me niet zo gezond om mee te werken of vergis ik mij?

Vers is dat natuurlijk geen probleem, maar bij het schoonmaken lijkt met mij een ander verhaal?

Op zich heb ik nog nooit iemand met een FFP3 mondmasker koelpasta zien vervangen :D

[ Voor 9% gewijzigd door Sanghelios op 23-10-2023 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phenos2
Ik denk dat dit in de praktijk wel mee valt, als je er dagelijks mee werkt is het misschien een ander verhaal. Oude droge koelpasta kun je desnoods met 99% alcohol icm wattenstaafjes natmaken zodat het niet stuift + nitril handschoenen als je het niet op je handen wil hebben.
Ik schraap droge kruimelpasta meestal gewoon met een spateltje boven een prullenbak en daarna uitvoerig schoonmaken met alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Phenos2 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:26:
Een alternatief gevonden voor PTM7950
Laird tpcm 7000
Op mouser te vinden:
Leverbaar met dikte van: 0.125, 0.2mm, 0.25mm en 0.4mm.
https://www.laird.com/pro...ls/phase-change/tpcm-7000[Afbeelding]
Interessant, maar ik heb wat context nodig zoals ze dat zeggen :
- Wat is er anders aan ?
- Beter/Slechter/Weinig verschil ?
- Hoeveel precies ?
- Waarom ben je ernaar op zoek gegaan ?
- enz. :)
Sanghelios schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:11:
Ik wilde graag eens een hele oude pc van verse koelpasta voorzien en mijn oog viel op Arctic mx4.
Het is echter een heel tijdje geleden dat ik nog koelpasta heb gebruikt en nu las ik hetvolgende: "carbon micro-particles".
Ik wil nu niet paranoia klinken, maar klopt het dan dat er ook koelpasta bestaat met koolstofvezels in?
Want dat lijkt me niet zo gezond om mee te werken of vergis ik mij?
Je kan toch prima wat anders gebruiken :?

Ik zou trouwens eerder contact met de huid vermijden door gewoon alles met keukenpapier/toiletpapier schoon te maken indien nodig :)

Daarnaast heb je natuurlijk ook de "schoonmaaksetjes" van Arctic zelf : https://www.ebay.com/itm/...ace-Cleaner-/161883165059
Ik kan alleen niks via de Pricewatch vinden dus misschien is de set EOL gegaan ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:03:
[...]

Interessant, maar ik heb wat context nodig zoals ze dat zeggen :
- Wat is er anders aan ?
- Beter/Slechter/Weinig verschil ?
- Hoeveel precies ?
- Waarom ben je ernaar op zoek gegaan ?
- enz. :)

(Ik haal dagelijks laptops, videokaarten enz open en heb deze Laird vellen net binnen. Volgens de specificaties gaan deze smelten op 50'c en PTM smelt bij 45'c dus misschien is de laird nog iets resistenter tegen pump-out, tijd zal het leren en elk apparaat wat bij mij onder de handen gaat krijgt een plakkertje met datum en type koelpasta. Apparaten die terugkomen kan ik mooi op zien hoe het zich heeft gehouden.
En het is minder duur, ong 30€ voor een 9 bij 9 Inch vel en de PTM die ik heb kost ong 180€ voor een 400X160mm vel.

-
Voor thermal putty gebruik ik: Upsiren U6 Pro van ali en Penchem TH930 500 Gram potten van digikey.
K5 Pro is rotzooi
-

Ik zou trouwens eerder contact met de huid vermijden door gewoon alles met keukenpapier/toiletpapier schoon te maken indien nodig :)

Daarnaast heb je natuurlijk ook de "schoonmaaksetjes" van Arctic zelf : https://www.ebay.com/itm/...ace-Cleaner-/161883165059
Ik kan alleen niks via de Pricewatch vinden dus misschien is de set EOL gegaan ?!

Ik gebruik Akasa Tim-clean 125ml (Ook overal uitverkocht zie ik), zit in een grotere fles, na afloop goed schoonmaken met alcohol want het is een hydrofobisch citrus-olie product. Een oppervlak is volledig schoon als alcohol niet meer wegkruipt op een chip en koeler. Silicone restanten in porien van heatsinks brand ik eerst weg met een mini gasbrandertje en daarna alcohol + Q-tips. Dan hecht PTM of nieuwe pasta veel dieper vast.
YouTube: Preparing laptop CPU cooler with mini gas torch before repaste.

[ Voor 6% gewijzigd door Phenos2 op 25-10-2023 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:13

Wildfire

Joy to the world!

nero355 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:03:

[...]

uitvoering: Arctic Silver Cleaning Kit

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanghelios
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-05 11:35

Ja tuurlijk.
Het hoeft uiteraard niet per sé deze te zijn.
Maar de exacte ingrediënten kan je niet altijd terugvinden.
En de oude pc die ik wil repasten, daar weet ik niet wat ze hebben gebruikt.
Ik vond het gewoon straf dit te lezen omdat koolstofvezels echt niet gezond zijn om in te ademen en daar had ik nooit bij stilgestaan.
Corsair TM30 gebruikt bijvoorbeeld zinkoxide wat mij toch al veiliger lijkt :)

Nuja, de termen carbon en carbon fiber worden wel heel vaak door elkaar gehaald dus dat is uiteraard niet hetzelfde.

Voor het schoonmaken gebruik ik normaalgezien iets van alcohol zoals Isopropanol.

[ Voor 0% gewijzigd door Sanghelios op 26-10-2023 09:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Igor's Lab is nu ook begonnen met het testen van pastes en pads. Zijn reviewmethode is uniek en interessant.
De database is helaas nog klein maar groeiende.

Meest recente test:
https://www.igorslab.de/e...ood-and-really-expensive/

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Igor: Not over-hyped: Honeywell PTM7950 in a lab test and a real game changer for graphics cards

Summary and conclusion

The temperatures speak for themselves, as does the long-term experience of workstation graphics card manufacturers and various AMD board partners. The fact that companies such as Powercolor and XFX have now also jumped on this bandwagon shows once again that a rethink has begun, at least in part.

Whether you use the Honeywell PTM7950 or one of the similar products is of secondary importance, because the only thing that matters is durability. The fact that the whole thing then performs at least as well over a long period as the best pastes on their first day before the onset of degradation is a real game changer in my view.

Of course, wherever there is a lot of light, there is also some shadow. On the one hand, handling and applying the pads is not without its difficulties and requires some practice, and on the other hand, availability and price are not yet ideal. What’s more, the material is somewhat brittle, which could possibly crack with very large GPUs under high thermal loads and temperature changes. This has already been noticed on the H100 chips. However, this is rather rare in the consumer sector.
Torn pad after testing and booting the head

Where I see problems are with water coolers and water blocks, where there might not be a complete phase change, at least on the cooler side. But you need at least 55 to 60 degrees throughout the pad for a complete change of state. “Half-defrosted” pads are counterproductive and are even more prone to cracking. At least that’s what one of the OEMs has now confirmed to me. Everyone has to work out for themselves how to solve this properly. I wouldn’t use a pad on a water block, at least not a PCM,

That concludes this test once again and we will soon be moving on. However, I would like to take this opportunity to remind you once again of my request for more pastes, because the selection and stock can never be large enough!

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voor degene die PTM gebruiken, volgen jullie dit verhaal: Phenos2 in "Koelpasta topic"
de phase change pasta heeft een klein nadeel en dat is dat je na het verspreiden in een dunne laag het 24 uren op kamertemperatuur moet laten ademen voordat je de koeler plaatst, 3,5 uur op 50'c bakken in een hete lucht oven of 5 minuten verhitten met hete lucht op 100'c.
Want dat klinkt wel gecompliceerd, maar ik vind het niet echt terug op andere plaatsen. Wel dat hij een tijdje nodig heeft om het echt goed te doen, maar je GPU aanzetten maakt hem natuurlijk ook warm. En dan misschien iets voorzichtig zijn met direct zwaarste benchmarks, maar dat lijkt behoorlijk snel te gaan (bij Igor's metingen in een paar minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
[b]
Want dat klinkt wel gecompliceerd, maar ik vind het niet echt terug op andere plaatsen. Wel dat hij een tijdje nodig heeft om het echt goed te doen, maar je GPU aanzetten maakt hem natuurlijk ook warm. En dan misschien iets voorzichtig zijn met direct zwaarste benchmarks, maar dat lijkt behoorlijk snel te gaan (bij Igor's metingen in een paar minuten).
Hier staat het: https://www.caplinq.com/p...ange-paste-ptm7950sp.html
Heb ook de datasheets van Honeywell zelf in PDF formaat maar die moet ik dan weer even opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-05 21:30
En is dit betrouwbaar denk je? Artic MX4 scoort er bvb vrij slecht, terwijl toch altijd door velen sterk aangeraden. Ook Gelid GC4, een vrij populair kitje scoort eigenlijk ondermaats in die vergelijker, alsook een aantal andere pasta's van vrij gerenommeerde merken als be quiet en noctua. Daarrom stel ik me vraagtekens, de A+ categorie in de test bevat ook allemaal onbekende namen.

Cooler Master Cryofuze 7 is dan weer negatief beoordeeld hier, maar krijgt daar wel goede waardering.

[ Voor 5% gewijzigd door Flipking94 op 18-11-2024 20:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Veel vd reguliere paste tests komen op mij altijd nogal houtje touwtje over. Het is in ieder geval geen echt gecontroleerde environment. Echter het is wat we hadden bij gebrek aan beter.

In het artikel staan (redelijk onderaan) een paar links naar uitleg over o.a. de testmethode en de gebruikte apparatuur. Die zou ik doorlezen om een beeld te krijgen van wat hij doet.

Hij heeft namelijk zonder twijfel de meest unieke, professionele en controlled environment setup om pastes te testen en kijkt op veel verschillende manieren naar zo'n paste.

Igor heeft bij mijn weten een goede tot zeer goede reputatie in de industrie dus persoonlijk vertrouw ik het zeker.

Echter ik kan niet 100% zeker beoordelen of hij (denk)fouten maakt in zijn methodes of bediening vd apparatuur en hoe goed de resultaten vertalen naar een real life situatie.

Of het betrouwbaar is zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen.

ps: Hij is al een tijdje bezig met het testen van pastes en ik heb nog niemand gezien die zijn resultaten en/of methodes overtuigend onderuit heeft weten te halen. De tijd zal het leren maar ik verwacht dat zijn tests flinke impact zullen hebben op de "paste wereld".

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 20-11-2024 07:55 ]

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 13:30

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Help!!!! schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:47:
^
Veel vd reguliere paste tests komen op mij altijd nogal houtje touwtje over. Het is in ieder geval geen echt gecontroleerde environment. Echter het is wat we hadden bij gebrek aan beter.

In het artikel staan (redelijk onderaan) een paar links naar uitleg over o.a. de testmethode en de gebruikte apparatuur. Die zou ik doorlezen om een beeld te krijgen van wat hij doet.

Hij heeft namelijk zonder twijfel de meest unieke, professionele en controlled environment setup om pastes te testen en kijkt op veel verschillende manieren naar zo'n paste.

Igor heeft bij mijn weten een goede tot zeer goede reputatie in de industrie dus persoonlijk vertrouw ik het zeker.

Echter ik kan niet 100% zeker beoordelen of hij (denk)fouten maakt in zijn methodes of bediening vd apparatuur en hoe goed de resultaten vertalen naar een real life situatie.

Of het betrouwbaar is zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen.

ps: Hij is al een tijdje bezig en ik heb nog niemand gezien die zijn resultaten en/of methodes overtuigend onderuit heeft weten te halen. De tijd zal het leren maar ik verwacht dat zijn tests flinke impact zullen hebben op de "paste wereld".
Het is in ieder geval goed om te weten dat Loreal Paris Men Expert Hydra Intense en kopervet niet goed werken als koelpasta :D

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phenos2
Op dit moment een paar 100 laptops (Elitebook 850 G6, i5-8365U) voorzien van Laird TPCM7250, de HP koelpasta die er tussen zit is waardeloos dik aangebracht op de heatsinks waardoor het op de shim van de cpu drukt.
Gasbrandertje gebruik ik om de siliconen van de oude koelpasta uit de heatsink te halen, een korte zigzag patroon over de heatsink en er borrelt allemaal vocht uit dat ik nogmaals met een alcohol papiertje verder schoonmaak. Daarna is hij "brand" schoon en geeft optimale hechting van het PTM materiaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w--dGluDgqa63DORs2a9S2XLHTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zDuHR0C1zy0Da3LOH0CiSZnR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Phenos2 op 22-12-2024 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Igor blijft goed bezig:

Teaser: Laboratory investigation of CPU, GPU and heatspreader on the myth of layer thickness for thermal paste

I have been able to gain interesting insights that expose the long-standing myth that “a lot of thermal paste does no harm” as completely pointless.

Using precise measurement techniques and taking into account empirical values and measurement data from industrial partners in the cooler and thermal paste industry, I want to demonstrate the extent to which the efficiency of the thermal transition is primarily determined by the quality of the thermal paste and the variable layer thickness, as a direct function of the surfaces. It has already been shown that the microscopic surface quality of the components and the associated irregularities play a much more important role than blindly relying on an excessive amount of paste or the tiresome discussion about the correct application method.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:35
Deze geprobeerd werkt goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVbpDo4HtRS204di25wj9v2pHtQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5DNXLFmB1cqv3fsdT89uoPx.jpg?f=fotoalbum_medium[/url]
Deze kende ik nog niet

[ Voor 36% gewijzigd door Beaudog op 11-02-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Imo veel te duur voor wat het is. Wel één van de beste koelpasta's maar voor de helft heb je ook al een uitstekende pasta, zoals bvb de MX4 (of 5) van Artic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke1987
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 16:13
Hoi allen,

Ik heb een Box Nuc7i5bnk, tweedehands gekocht.
Nu merkte ik dat de ventilator veel lawaai maakt en dat het scherm regelmatig uitvalt en weer aan gaat.
Ik heb een nieuwe ventilator besteld en direct even de koelpasta gecontroleerd. (zie foto's onder).

Vraag:
Het koelblok heeft een hoogte verschil, daar hebben zoals je op de foto kunt zijn waarschijnlijk koelpads gezeten. Echter zijn deze helemaal uitgedroogd en gaar. Kan ik daar koelpads voor gebruiken en voor de processor de reguliere koelpasta?

Ik heb deze nog liggen, kan ik die toepassen waar het koelblok iets verder er vanaf zit?:
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Hartelijk dank!

Foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB4e5kAQfD8bV1HkBLHKfeae3YE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLx7bROIMIAqzZfC6mtVJzNB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LznYtb9QlhEKBSzqhqBphofMBd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fsH6XvUhgq5oNR9DFTu2maB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s2G_iLLaPg1Va2oh6FvOU2XK44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJrvF5KKrO1M7wSC4A5v2WVs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTIT2gwCpZRolhZppTG54M20_vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yb71XvJu9oXMME42SdGkMqd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33KVZUU-EhimKoVzLgREYz6UkVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjL9b9KIYZ0P2PYAEsnuJ0KX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door peerke1987 op 16-02-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:50

Zalmanman

So long,

peerke1987 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:29:
Hoi allen,

Ik heb een Box Nuc7i5bnk, tweedehands gekocht.
Nu merkte ik dat de ventilator veel lawaai maakt en dat het scherm regelmatig uitvalt en weer aan gaat.
Ik heb een nieuwe ventilator besteld en direct even de koelpasta gecontroleerd. (zie foto's onder).

Vraag:
Het koelblok heeft een hoogte verschil, daar hebben zoals je op de foto kunt zijn waarschijnlijk koelpads gezeten. Echter zijn deze helemaal uitgedroogd en gaar. Kan ik daar koelpads voor gebruiken en voor de processor de reguliere koelpasta?

Ik heb deze nog liggen, kan ik die toepassen waar het koelblok iets verder er vanaf zit?:
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Hartelijk dank!

knip
Dat zal vast prima werken. Enige nadeel is dat no-name thermische pads niet de beste thermische geleiding bieden. Waarbij deze op 6 W/m·K zitten, zit Gelid Extreme bijvoorbeeld op 12 W/m·K. Voor een apparaat waar je niet zo gek goed bij kunt en vrij heet kan draaien, zou het misschien nog interessant zijn om wat beter spul te kopen t.z.t. Maar goed, dit ding komt met een accu van 65W als ik het goed zie, dus zo'n vaart zal het in dit geval niet lopen :P

En dan een vraag van mijn kant voor dit topic: Waar kun je als consument nu redelijkerwijs wat van PTM-achtig spul halen? Ik zie Honeywell en Laird voorbij komen, maar de meeste shops waar ze te koop staan zijn AliExpress-achtige sites, of het is grof duur bij Amazon. Zijn er verkopers die aanraders zijn en geen nepspul verkopen? Het gaat in dit geval om een heet lopende CPU, GPU en chipset controller (allemaal direct die) die ik samen met wat Gelid Extreme pads wil gebruiken om een wat ouder systeem te reviseren.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-05 15:32
Zalmanman schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:06:
[...]
En dan een vraag van mijn kant voor dit topic: Waar kun je als consument nu redelijkerwijs wat van TPM-achtig spul halen? Ik zie Honeywell en Laird voorbij komen, maar de meeste shops waar ze te koop staan zijn AliExpress-achtige sites, of het is grof duur bij Amazon. Zijn er verkopers die aanraders zijn en geen nepspul verkopen? Het gaat in dit geval om een heet lopende CPU, GPU en chipset controller (allemaal direct die) die ik samen met wat Gelid Extreme pads wil gebruiken om een wat ouder systeem te reviseren.
De meeste exotische koeling dingen kun je goed terecht bij highflow.nl. Hun site lijkt een beetje verouderd maar het is zeker een goede en betrouwbare toko.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:50

Zalmanman

So long,

Fordox schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:02:
[...]

De meeste exotische koeling dingen kun je goed terecht bij highflow.nl. Hun site lijkt een beetje verouderd maar het is zeker een goede en betrouwbare toko.
Thanks! Highflow is een bekende - ooit wel wat gekocht toen de website nog modern was :P
Helaas hebben ze niet het PTM7950-achtige spul wat ik zoek. Wel de Thermal Grizzly PhaseSheet, maar dat is aardig prijzig spul en de reviews zijn ook niet per se denderend. De Gelid thermal pads hebben ze dan wel weer, dus dat is goed om te weten.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

De 2025 versie van Thermalright TF8 is geen goede paste meer. Zelfde verpakking als 2024 maar inferieure samenstelling.

Purchase warning! Thermalright TF8 in the 2025 Quality Test – Fraudulent labeling with a worse paste under the same name

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 21-02-2025 10:46 ]

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Mooie uitgebreide handleiding voor het aanbrengen voor PCM pads door Igor's lab:

Avoid mistakes: How to use pads like the Honeywell PTM7950 or other phase change pads correctly! | Instructions and practice

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Als je altijd al hebt willen weten hoe thermal paste gemaakt wordt. Erg interessant, komt hoop bij kijken! :o Uitgebreide video van GN met Thermal Grizzly.

En video van TG zelf over het testen van Thermal Paste:

[ Voor 28% gewijzigd door Help!!!! op 29-04-2025 08:04 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 21:25
De fan van mijn HP laptop ging kapot, dus een nieuwe besteld, en om deze te (de)monteren moest ook het koellichaam eraf.
Nu heb ik dus 5 druppeltjes koelpasta nodig en vind t nogal nodeloos verspillend om daar iets voor te bestellen waar ik >95% van weg kan gooien.
Dus is er misschien iemand in de buurt van Hilversum die nog een restje heeft liggen, of wat druppels kan missen? Hoeft geen topspul te zijn en wil er ook best wat voor betalen. Gaat puur om de verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@nihilissimis verspilling zou ik het persoonlijk niet noemen, goede koelpaste gaat jaren mee als je het goed afsluit en kost 5 euro? Wat is 5 euro op een heel systeem? Bovendien vervang ik de koelpasta in mijn systeem om de 2j, iets wat door meerdere youtubers/tweakers aanbevolen wordt.

Ik heb mijn koelpasta in 2015 gekocht (artic mx 4) en werkt nog steeds prima. 5g en ook nog niet op, wellicht deze zomer de laatste lading ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-05 21:25
@Flipking94 ik heb het in al ruim 50 jaar nog nooit gebruikt en ik denk dat de kans groot is dat ik het de komende 50 jaar niet meer ga gebruiken. 🤪
Normaal gesproken heb ik eerder een nieuwe laptop dan dat er een reparatie nodig is maar het komt nu toevallig zo uit.
Het kost inderdaad weinig. Maar er moet wel weer een bezorger voor langskomen. Zoals gezegd gaat het puur om de verspilling, niet om geld.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste