Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

De eerder genoemde koelpasta's :)

Daarnaast ook nog eens de prut van PowerColor uit een HD7990 zitten verwijderen en hoewel ze veel teveel zooi hadden gebruikt was het spul niet uitgedroogd!
Na verloop van tijd droogt iedere koelpasta uit. En zie het oppervlak maar eens helemaal schoon te krijgen zonder een reinigende vloeistof. Er blijft altijd wel iets over van de oude koelpasta. Als je er met je vinger overheen gaat zul je dat wel zien.
Geen idee of het in de praktijk nou veel verschil maakt qua temperatuur, maar ik maak de oppervlakken altijd schoon met alcohol/wasbenzine/terpentine voor ik nieuwe koelpasta aanbreng.
De fatsoenlijke pasta's die ik ben tegengekomen kan je na 1 jaar of zelfs langer nog steeds desnoods gewoon met je vinger eraf halen of als je avontuurlijk bent ingesteld : Eraf likken! :P :+

En gelukkig zijn dergelijke pasta's nog steeds gewoon tekoop :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

nero355 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:50:

Telt een eerlijke mening niet meer die uit ervaring in de praktijk is opgebouwd :?
Die praktijkervaring heb ik ook. Ik werk al een jaar of 20 met computers en heb honderden computers in onderhoud gehad over de tijd. Geen enkele koelpasta heeft het eeuwige leven.
Tuurlijk is er verschil in kwaliteit en zal koelpasta van een lagere kwaliteit eerder kunnen uitdrogen. Maar ik vind het te simpel om te stellen dat goede koelpasta nooit uitdroogt.

Daarnaast is er ook helemaal niks mis mee. Het zal misschien ietsjes ten koste gaan van de warmte overdracht, maar een pc met koelpasta van 10 jaar oud raakt echt niet te warm, tenzij je bezig gaat met dingen als overclocken of op een andere manier het randje opzoekt.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 19:28
nero355 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:50:

Telt een eerlijke mening niet meer die uit ervaring in de praktijk is opgebouwd :?
De reden dat ik naar linkjes vraag is omdat je tegenargument erg ongeloofwaardig overkomt, hoeveel ervaring je ook mag hebben. Als je dan toch zoveel ervaring hebt, is het tonen van een paar linkjes natuurlijk ook geen probleem, toch? :+

Ik kan ook zeggen dat ik ervaring heb en het tegenovergestelde ervaar, maar dan krijgen we een welles-nietes spelletje waar je niemand mee verder helpt. Om dat te vermijden, gebruik je een link die je argument onderbouwt. Naast het helpen van anderen, leer je wellicht degene die het vraagt er ook weer wat door bij (en ja hoor, dat was de intentie) :)

Edit: En voor de gein heb ik het al even opgezocht 8) . Emulsifying ≠ oplossen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Flipking94 op 01-10-2020 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-06 20:08
Rustig jongens, we hebben het hier gewoon over koelpasta, niet over vergaande scheikunde.
Mijn advies hierin is altijd geweest dat je echt niet uit je weg hoeft te gaan om het perfecte schoonmaak goedje te gebruiken.
Pak gewoon wat voor handen is. In de praktijk merk je het verschil niet eens.

En ja, shit pasta droogt snel op en goeie pasta blijft langer vloeibaar, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Klaar? :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Flipking94 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:27:
De reden dat ik naar linkjes vraag is omdat je tegenargument erg ongeloofwaardig overkomt, hoeveel ervaring je ook mag hebben.
Je hoeft me niet te geloven : Vind ik ook prima! d:)b
Als je dan toch zoveel ervaring hebt, is het tonen van een paar linkjes natuurlijk ook geen probleem, toch? :+
Helaas geen foto's van en zo'n machine die je herinneringen uit kan lezen is helaas nog niet uitgevonden ;)
Ik kan ook zeggen dat ik ervaring heb en het tegenovergestelde ervaar, maar dan krijgen we een welles-nietes spelletje waar je niemand mee verder helpt. Om dat te vermijden, gebruik je een link die je argument onderbouwt. Naast het helpen van anderen, leer je wellicht degene die het vraagt er ook weer wat door bij (en ja hoor, dat was de intentie) :)

Edit: En voor de gein heb ik het al even opgezocht 8) . Emulsifying ≠ oplossen :)
Wat een onzin! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
@nero355 prima, laat je geloofwaardigheid nog meer zien (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik merk dat mijn Mac Mini uit 2011 toch wel wat nieuwe koelpasta kan gebruiken, welk merk raden jullie eigenlijk aan? Ik dacht zelf aan deze: https://www.amazon.nl/ARC...id=pla-600861085163&psc=1

Overigens heb ik misschien nog ergens, indien ik het terug kan vinden, koelpasta van Cooler Master wat al ruim 10 jaar oud is. Is dat zo lang houdbaar en nu nog te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Brad schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:00:
Ik merk dat mijn Mac Mini uit 2011 toch wel wat nieuwe koelpasta kan gebruiken, welk merk raden jullie eigenlijk aan? Ik dacht zelf aan deze: https://www.amazon.nl/ARC...id=pla-600861085163&psc=1

Overigens heb ik misschien nog ergens, indien ik het terug kan vinden, koelpasta van Cooler Master wat al ruim 10 jaar oud is. Is dat zo lang houdbaar en nu nog te gebruiken?
pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Laatst online: 22-12-2024
Dat ziet eruit als iets wat ik direct even ga bestellen, danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Brad schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:00:

Hoewel die van Cooler Master lang goed kan blijven, denk ik dat die na 10 jaar wel uitgedroogd zal zijn.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:03
ik heb gisteren koelpasta op mijn 5950x cpu icm gigabyte master 570 geplaats. Koeler erop en ik zie dat een 4 mm randje overheen gesmeerd is. Is dat erg?

En ik wil een reserve setje kopen voor deze combi.

is dit dan wat? ARCTIC Arctic Silver 5

goede reviews?

[ Voor 25% gewijzigd door TweakerVincent op 09-01-2021 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

TweakerVincent schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:55:
ik heb gisteren koelpasta op mijn 5950x cpu icm gigabyte master 570 geplaats. Koeler erop en ik zie dat een 4 mm randje overheen gesmeerd is. Is dat erg?

goede reviews?
Dat ligt eraan. Op het socket maakt niet zoveel uit. Op het moederbord kan het geleiden. In het socket maakt wel uit overigens.

Heb je maar een erwt of kleiner aangebracht? Of is er tegenwoordig een betere methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
NaoPb schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:34:
[...]

Dat ligt eraan. Op het socket maakt niet zoveel uit. Op het moederbord kan het geleiden. In het socket maakt wel uit overigens.

Heb je maar een erwt of kleiner aangebracht? Of is er tegenwoordig een betere methode?
in het midden een bolletje van 9 mm ongeveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TweakerVincent schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:35:
[...]

in het midden een bolletje van 9 mm ongeveer.
Maak een kruis, of verspreid met een spateltje.
Bijgeleverd pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
besteld. tnx. Maar huidige setup kan wel blijven hoop ik? Hoop gedoe met die cooler installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
TweakerVincent schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:55:
Nope, prima.

goede reviews?
Er zijn betere alternatieven dan AS5. AS5 is elektrisch geleidend. GC extreme is ook mijn voorkeur.
TweakerVincent schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:27:
[...]

besteld. tnx. Maar huidige setup kan wel blijven hoop ik? Hoop gedoe met die cooler installeren.
Yup dat kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Fordox schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:55:
[...]

Nope, prima.

[...]

Er zijn betere alternatieven dan AS5. AS5 is elektrisch geleidend. GC extreme is ook mijn voorkeur.

[...]

Yup dat kan prima.
Ok mooi! Gc extreme is dus niet metal based
En niet geleidend? 3.5 besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik wil een GPU gaan repasten, het gaat om een Sapphire RX580 4GB kaart en ben me aan het inlezen hoe ik dat het beste kan doen. Vond bijvoorbeeld deze video.

Wat zouden jullie aanraden voor de thermal pads en koelpasta? Ik zit nu te kijken naar deze: pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound die hier al paar keer voorbij kwam en deze https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00UYTT3I2/. Maar ja hoeveel nodig dan? 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
@bommel hangt ervan af wat je zoekt.

Eén van de beste koelpasta's is deze, maar best duur:
productreview: Thermal Grizzly Kryonaut Extreme 9ml review door pclinde

Een goed alternatief voor half zoveel geld:
pricewatch: Arctic MX-5 2 gram zonder spatel

Belangrijkste hier is dat in de meeste gevallen een goedkope koelpasta van een bekend merk wel volstaat tegenwoordig. Coole exotische namen zijn vooral marketingstunts. Het verschil tussen de beste en slechtste koelpasta's scheelt nog geen 5°C. Een betere koeler biedt altijd betere prestaties dan een duur setje pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

bommel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:34:
Ik wil een GPU gaan repasten, het gaat om een Sapphire RX580 4GB kaart en ben me aan het inlezen hoe ik dat het beste kan doen.

Wat zouden jullie aanraden voor de thermal pads en koelpasta?
Thermal pads geen ervaring mee, maar onlangs kwam dit langs op HWI : https://nl.hardware.info/...ur-rtx-3090-met-25-graden
En dan vooral deze reactie : https://nl.hardware.info/...25-graden#reactie-1737651

Ik zou zeggen kijk er eens naar! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
@flipking94 thx, heb die Arctic besteld!
@nero355 heb Artic thermal pads besteld

als het spul binnen is ga ik een poging wagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 04-06 23:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb nu sinds december 2018 een i7 9700K en een Kraken X62 met pre-applied thermal paste. Ik merk nu dat mijn CPU warmer wordt door upramping fans van de X62.
Nu wilde ik de koelpasta vervangen, maar na een avondje leeswerk kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat er vrij weinig echt slechte koelpasta's zijn. Ik ben van plan om arctic mx-4 (wat ik al zeker 10 jaar geleden ook gebruikte) te kopen, en daarbij gewoon de erwt/druppel methode te gebruiken: 1 drup in het midden van de cpu, en de kraken erop laten rusten en dan door de druk de pasta laten spreiden (om zo min mogelijk lucht erin te hebben).
Is dat nog steeds een beetje de way 2 go, of moet perse voor het één of voor het ander gaan? Ik neem aan dat ik voor oude koelpastaverwijdering nog steeds dat arctic kitje kan bestellen (met blauwe dop en witte dop)?

EDIT: misschien wel handig om te vermelden dat mijn 9700K default op 5GHz overgeklokt is. Zie ook mijn review.

[ Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 21-04-2021 17:37 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
@Deathchant dat klopt. In principe zorgt koelpasta er gewoon voor dat de microscopisch kleine openingen op CPU en CPU-blok opgevuld worden met een materiaal dat de warmte goed geleidt.

Meeste koelpasta's werken ongeveer hetzelfde, maar voor de prijs zou ik artix mx4 of mx5 aanbevelen. Veel verandert er niet in deze wereld, dus inderdaad nog steeds wit met blauwe dop.

Ik gebruik ook altijd de dikke erwt methode omdat ik deze gemakkelijker vind werken dan dat je alles op voorhand uitsmeert. Gaat ook weer heel wat sneller, al zeker als je merkt dat je de koelpasta opnieuw moet bevestigen omdat je je koeler verkeerd hebt gemonteerd ... (i've been there...) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 04-06 23:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Flipking94 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:54:
@Deathchant dat klopt. In principe zorgt koelpasta er gewoon voor dat de microscopisch kleine openingen op CPU en CPU-blok opgevuld worden met een materiaal dat de warmte goed geleidt.

Meeste koelpasta's werken ongeveer hetzelfde, maar voor de prijs zou ik artix mx4 of mx5 aanbevelen. Veel verandert er niet in deze wereld, dus inderdaad nog steeds wit met blauwe dop.

Ik gebruik ook altijd de dikke erwt methode omdat ik deze gemakkelijker vind werken dan dat je alles op voorhand uitsmeert. Gaat ook weer heel wat sneller, al zeker als je merkt dat je de koelpasta opnieuw moet bevestigen omdat je je koeler verkeerd hebt gemonteerd ... (i've been there...) ;)
Ja dacht ik al, tot zover had ik ook gelezen ja. Kep de boel besteld (MX4 + cleaning kit). Die Kyronaut van grizzly was wat meer conductive, maar ja, het zal geen 5 graden schelen. Alles is beter dan de standaard applied paste van de kraken X62 zelf (is ook al 2,5 jaar oud).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Ik vervang ongeveer om de 2j, meestal net voor de zomer, zowel voor gpu als voor cpu. Uit eigen ervaring is +-2j bij mij de tijd dat de koelpasta hard begint te worden. Zeker omdat we steeds warmere/langere zomers hebben en ik mijn gamegedrag niet aanpas in de zomermaanden ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb recent een computer overgenomen waar een AMD FX-8320 in zat. Deze had de stock cooler en de koelpasta was nooit vervangen. (jaartje of 7-8 oud). Aangezien die PC nooit op zijn staart is getrapt, geen problemen met oververhitting gehad.

Ik wilde de stock cooler vervangen door een Hyper 212; alleen bij het verwijderen van de oude cooler trok ik zo de CPU mee uit de socket :X En zoveel kracht zette ik nou ook weer niet; al heb je natuurlijk een best aardig moment afhankelijk van hoe je de koeler beetpakt.

Of te wel, als je koelpasta niet tijdig vervangt loop je het risico dat het in lijm veranderd.

Gelukkig geen schade; en ik kon de CPU voorzichtig los krijgen. Nu heeft hij een lekker vers 'erwtje' Arctic MX4.
Ben vergeten foto's te maken. Er zat ook echt een gruwelijke lading koelpasta op. (Meer dan de dikke erwt denk ik zo).

[ Voor 7% gewijzigd door Niekleair op 05-05-2021 21:39 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57
@Niekleair Dit kan je voorkomen door de PC eerst aan te zetten en even een burn-in test draaien. Dan warmt de koelpasta op en krijg je de koeler er zo af zonder problemen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niekleair schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:38:
Ik heb recent een computer overgenomen waar een AMD FX-8320 in zat. Deze had de stock cooler en de koelpasta was nooit vervangen. (jaartje of 7-8 oud). Aangezien die PC nooit op zijn staart is getrapt, geen problemen met oververhitting gehad.

Ik wilde de stock cooler vervangen door een Hyper 212; alleen bij het verwijderen van de oude cooler trok ik zo de CPU mee uit de socket :X En zoveel kracht zette ik nou ook weer niet; al heb je natuurlijk een best aardig moment afhankelijk van hoe je de koeler beetpakt.

Of te wel, als je koelpasta niet tijdig vervangt loop je het risico dat het in lijm veranderd.

Gelukkig geen schade; en ik kon de CPU voorzichtig los krijgen. Nu heeft hij een lekker vers 'erwtje' Arctic MX4.
Ben vergeten foto's te maken. Er zat ook echt een gruwelijke lading koelpasta op. (Meer dan de dikke erwt denk ik zo).
Hopelijk dekt het erwtje voldoende. Het is beter om een kruis te trekken,dat dekt vaak het geheel. of zelf gelijkmatig verdelen met spatel. erwtje/rijstkorrel kan vaak alleen een 'vlek' op de CPU geven, wat niet het gehele vlak dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Hackus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:22:
[...]

Hopelijk dekt het erwtje voldoende. Het is beter om een kruis te trekken,dat dekt vaak het geheel. of zelf gelijkmatig verdelen met spatel. erwtje/rijstkorrel kan vaak alleen een 'vlek' op de CPU geven, wat niet het gehele vlak dekt.
Naar mijn ervaring wordt er met de kruismethode teveel koelpasta gebruikt. Koelpasta moet eigenlijk juist niet over de heatspreader van de processor komen en met de kruismethode gebeurt dat bij mij té vaak. Teveel koelpasta is ook niet goed, alsook té weinig niet.

Erwt gebruik ik al een decennia en de koelpasta is daarbij vrijwel altijd perfect verspreid. Is ook de meest gemakkelijke methode, vandaar dat vrijwel iedereen op youtube deze methode gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Niekleair schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:38:
Ik heb recent een computer overgenomen waar een AMD FX-8320 in zat. Deze had de stock cooler en de koelpasta was nooit vervangen. (jaartje of 7-8 oud).

Gelukkig geen schade; en ik kon de CPU voorzichtig los krijgen.
Dat komt wel vaker voor bij processoren die een dergelijke socket hebben dus maak je daar maar niet al te druk om! ;)

* nero355 heeft ook weleens bijvoorbeeld een Socket A/462 processor uit zijn socket getrokken samen met de koeler... shit happens! :$ O-) :+
Hackus schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:22:
Dat zou ik alleen overwegen bij een hele grote ThreadRipper achtige socket...

Voor al het andere voldoet een erwtje prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Flipking94 @nero355 Ik heb al vaker in topics een video gepost, waar het netjes is uitgelegd, met temp. verschillen erbij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
Flipking94 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:44:
[...]

Naar mijn ervaring wordt er met de kruismethode teveel koelpasta gebruikt. Koelpasta moet eigenlijk juist niet over de heatspreader van de processor komen en met de kruismethode gebeurt dat bij mij té vaak. Teveel koelpasta is ook niet goed, alsook té weinig niet.

Erwt gebruik ik al een decennia en de koelpasta is daarbij vrijwel altijd perfect verspreid. Is ook de meest gemakkelijke methode, vandaar dat vrijwel iedereen op youtube deze methode gebruikt.
Hoezo niet?
Met een niet-geleidende pasta kun je je hele moederbord wel ondersmeren zonder problemen. teveel pasta maakt eigenlijk niks uit, je perst het aan de randen weg en daar kan het eigenlijk ook geen schade aanrichten.
YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity Relevante video

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
@Fordox koelpasta die uitpuilt aan de randen is eigenlijk een teveel aan koelpasta. Achteraf blijft het op de printplaat plakken dus lastiger schoon te maken. Daarnaast minder koelpasta die je volgende keer kan gebruiken ;)

Als de heatspreader niet volledig gevuld is met koelpasta is niet zo erg. De chip zit toch in het midden van de heatspreader en is daar dus ook het warmst. In het slechtste geval heb je met een rijstkorrelmethode de randjes juist niet ingesmeerd, maar voor de overdracht van warmte maakt dat nul komma nul (graden) verschil. Test het maar eens, nog meer relevant dan een video :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
@Flipking94 De video laat ook zien hoe het is met te weinig en alle andere methoden, tussen alles zit geen verschil.
Ik ga me zelf geen zorgen maken over dat ene drupje dat langs de heatspreader valt, heb ik liever gegarandeerde coverage van de hele IHS.

Maar dat was het punt ook niet van mijn opmerking. Mijn opmerking was dat jouw opmerking "Koelpasta moet eigenlijk juist niet over de heatspreader van de processor komen" helemaal niks uit maakt.

Daarnaast kun je ook een kleiner kruisje zetten waardoor je minder koelpasta gebruikt, mocht je echt geen zin hebben in schoonmaken.

Iedereen heeft een eigen stijl, niks is echt 'fout'. Mijn stijl blijft altijd een diagonale lijn met 2 punten aan de weerzijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Fordox op 06-05-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moet ook niet de gehele CPU onder smeren, zowel kruis of vijf puntjes binnen de randen. Klein erwtje tov kruis of vijf puntjes scheelt je +- 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 19:08

star-saber

Ryzen

Ik realiseer me dat dit topic al iets ouder is maar zit toch met een vraag.
Op moment gebruik ik Thermal Grizzly Kryonaut op mijn 5950x stock.

Ik heb nu al 2x opnieuw de pasta erop gedaan omdat de temperatuur gedurende 2 maanden omhoog gaat.

Cpu werd eerste keer met cinebench multi b.v 64c en is nu inmiddels 78c......

in februari had ik ook al zoiets en opnieuw gerepaste en toen was het weer wat ik verwachtte maar nu dus weer niet....
kamertemperatuur is ongeveer gelijk. 20c..22c

Iemand een idee ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@star-saber

Ga ervanuit dat je het correct hebt aangebracht. Heb wel eens gelezen dat sommige pasta door de heat(cycles) sneller zijn eigenschappen verliest dan andere pasta. Wellicht geldt dit ook voor deze Thermal Grizzly :? (Alhoewel twee maanden wel erg kort is.)

Daarnaast speelt mee dat pasta ook terwijl het in de kast ligt, veroudert. De ene meer dan de andere. Dus als je de pasta bij een leverancier koopt met lage omloopsnelheid en het lag een paar jaar op de plank dan zijn de eigenschappen niet meer zo goed als vers uit de fabriek.

Weet alleen niet waar dit goed getest is.

Geen conductiviteit, makkelijk aanbrengen en verwijderen, lange levensduur/werkzaamheid nadat het aangebracht is alsmede qua shelf life zijn voor mij eigenlijk belangrijker dan een paar graden verschil tov de nummer 1 in een test.

Wellicht eens een andere pasta proberen ?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Help!!!! schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:44:
@star-saber

Ga ervanuit dat je het correct hebt aangebracht. Heb wel eens gelezen dat sommige pasta door de heat(cycles) sneller zijn eigenschappen verliest dan andere pasta. Wellicht geldt dit ook voor deze Thermal Grizzly :?

Daarnaast speelt mee dat pasta ook terwijl het in de kast ligt, veroudert. De ene meer dan de andere. Dus als je de pasta bij een leverancier koopt met lage omloopsnelheid en het lag een paar jaar op de plank dan zijn de eigenschappen niet meer zo goed als vers uit de fabriek.

Weet alleen niet waar dit goed getest is.

Geen conductiviteit, makkelijk aanbrengen en verwijderen, lange levensduur/werkzaamheid nadat het aangebracht is alsmede qua shelf life zijn voor mij eigenlijk belangrijker dan een paar graden verschil tov de nummer 1 in een test.

Wellicht eens een andere pasta proberen ?
Ik ga dit weekend Arctic MX-5 proberen.
Alleen blijft het vreemd dat na alle goede verhalen her en der dat kryonaut hier niet goed werkt.
En het is nog duur spul ook

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heb Kryonaut paar jaar geleden ook even gehad en geprobeerd als vervanger van Noctua NT-H1 maar was er ook niet helemaal tevreden over. Bij mij had het alleen vrij lang op de plank gelegen bij de leverancier.

MX-5 is volgensmij een vrij veilige keus waar veel mensen tevreden over zijn. Ook niet duur dacht ik.

Zelf gebruik ik al jaren Noctua NT-H1 en voor mijn usecase is het prima. Ben er erg tevreden over echter er zijn pasta's die beter presteren in de reviews.

FWIW: https://www.guru3d.com/ar...undup_round2_2021,13.html

[ Voor 9% gewijzigd door Help!!!! op 09-06-2021 10:56 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Tests zijn altijd erg mooi en moment opnames.
Heb echter geen zin elke 2 tot 3 maanden te moeten repasten.
Jammer dat je daar nergens tests over vind. Uiteraard lastig met het tijdsbestek wat ermee gemoeid moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Dit klinkt niet als een koelpasta probleem, misschien meer een sotffilter die vol zit of een verwarming in de kamer die aan slaat?
Koelpasta's horen 2 jaar wel dezelfde resulataten te geven binnen 5 graden marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Dat heb ik ook bekeken de stof filters. Alles is vrijwel nieuw aangeschaft/gebouwd in december. Filters zijn al een keer schoongemaakt.
Kamer temperatuur is ook nagenoeg onveranderd. nu ongeveer 1 a 2 graden warmer dan in februari maar dat verklaart niet de toename die ik nu ervaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Gisteren Repaste gedaan met MX-5 en draait weer super. Temps zijn zeer goed. Hopelijk gaat deze langer mee dan de andere bende die ik erop had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

star-saber schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:01:
Gisteren Repaste gedaan met MX-5 en draait weer super. Temps zijn zeer goed. Hopelijk gaat deze langer mee dan de andere bende die ik erop had.
Top. Hopelijk laat je tzt nog even weten of het gewerkt heeft. Ben wel benieuwd namelijk :)

PC Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Zal ik doen maar zal wel even paar maanden duren :3

tot nu toe zeer tevreden over mx-5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loader
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:17
Hi

( Geen idee of het hier moest posten maar ik weet niet waar dan wel )

Gaat om laptop van mijn ouders ( Acer ).
Laptop wordt te heet. En wil nu niet meer starten.

Ik wist eerst niet wat er mis was en had gezegd dat als het te heet is, je de laptop moest uitschakelen. Maar mijn vader heeft alzheimer en die vergeet het en die heeft een uur lang de laptop aan en uit gezet om hem aan praat te krijgen. Gevolg is dat het meteen blokkeert.

Bij aanzetten krijg je blauw scherm te zien ( niet die van BIOS ). Alleen dat blauw scherm verdwijnt heel snel dus kan je niet goed lezen wat er staat maar iets van beveiliging mechanisme.

Hierna scherm met opties: Windows normaal starten of kiezen voor 1 van de 3 modussen. Veilige modus werkt. Dan kan ik binnen komen, herstelproces gedaan, tergu naar 14 juli maar dat helpt niet,

Toen gekeken in deze topic. Blijkbaar is de ventilator meegestopt. Deze zou ik moeten schoonmaken en de koelpasta vervangen. Van alles gelezen, hoe je moet demonteren, schoonmaken en aanbrengen.

Vraag is , heeft het nog zin als ik dit ga doen? Want er wordt geschreven dat de werking van koelpasta 50 - 200 uur duurt voordat het optimaal is. Maar de laptop gaat niet aan in normale toestand. Dus gaat de temperatuur dan wel omlaag?

Ik ben huiverig voor dat blauw schermpje. Verdwijnt dat straks als ik de ventilator weer goed werkt?
Of is de laptop eigenlijk al dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@Loader

Als kapotte ventilator, teveel stof in de ventilator en/of uitgedroogde koelpasta inderdaad de oorzaak is gaat repareren/schoonmaken en verse pasta zeker wel helpen met de temperaturen.

In zo'n situatie kan de temperatuur zo 20 graden of meer lager worden.

Die 50-200 uur slaat op optimale werking van de pasta, dan heb je het waarschijnlijk over max een paar graden verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 18-07-2021 12:49 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loader
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:17
Help!!!! schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:48:
@Loader

Als kapotte ventilator, teveel stof in de ventilator en/of uitgedroogde koelpasta inderdaad de oorzaak is gaat repareren/schoonmaken en verse pasta zeker wel helpen met de temperaturen.

In zo'n situatie kan de temperatuur zo 20 graden of meer lager worden.

Die 50-200 uur slaat op optimale werking van de pasta, dan heb je het waarschijnlijk over max een paar graden verschil.
En zou die blauwe scherm dan vanzelf weggaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Van een afstand is het niet eenvoudig te zeggen wat de echte oorzaak is van jouw probleem. Misschien is het wel heel iets anders dan te hoge temps of een kapotte ventilator.

Als je nog wat koelpasta hebt liggen dan is het echter een relatief kleine moeite om voorzichtig de laptop open te maken en de koelpasta te vervangen en de ventilator schoon te maken en te checken of de ventilator wel werkt.

Iemand die ik ken heeft het recent nog gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHppjqSNvB3YYIRFkDQm3nSCkWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aTVJpQcehZUuykDYMDf8DpIR.png?f=fotoalbum_large

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-04 14:30
Ik heb nog oude tubes koelpasta liggen wat zeker al 10 jaar oud kan zijn. Bijvoorbeeld arctic silver III.
Kan dit spul verouderen en zijn werking verliezen na de jaren of is zolang het nog vloeibaar is nog gewoon perfect goed te gebruiken?

En wat is tegenwoordig de beste koelpasta nog?

[ Voor 9% gewijzigd door SpitfireNL op 24-07-2021 20:55 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

SpitfireNL schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:54:
Ik heb nog oude tubes koelpasta liggen wat zeker al 10 jaar oud kan zijn. Bijvoorbeeld arctic silver III.
Kan dit spul verouderen en zijn werking verliezen na de jaren of is zolang het nog vloeibaar is nog gewoon perfect goed te gebruiken?

Ik had drie jaar geleden en soortgelijke vraag/situatie als die van jou: Theo in "Koelpasta topic"
Ik merkte dat het oude spul dt ik nog had liggen beduidend minder goed werkt dan een nieuwe tube. Voor die paar euro zou ik het ook gewoon niet gokken; een tube tandpasta die tien jaar in de kast ligt die vertrouw ik ook niet echt meer..

Maar mocht je afgelopen jaren echt onder een (koelpasta)steen hebben gelegen; de Artic silver is nog steeds goed, net als de MX4 die al ruim 10 jaar op de markt is. Nieuwkomers dat zijn de liquid metal (LM) koelpasta's zoals de pricewatch: Thermal Grizzly Conductonaut Liquid Metal (1 gram). Koelen beter dan gewone koelpasta, maar hebben als nadeel dat ze elektrisch geleidend zijn en dat het aluminium aanvreet. Dus een druppeltje op je mobo/videokaart is kortsluiting, en als je een aluminium cooler hebt dan is dat spul niet geschikt..
Het LM spul is leuk als je het uiterste op wil zoeken; als die laatste 1-2 graden koeler ook nog belangrijk zijn.

Voor 99.9% van de gevallen is een tubetje MX4 nog steeds een hele goede optie. Er zullen vast koelpasta's zijn die een halve graad kunnen schelen, maar veel meer dan dat ook niet zonder naar LM te gaan.

LM is vooral leuk als je echt een cpu/gpu hebt die heel veel warmte genereert en je echt tot het gaatje wil gaan. Heb je iets dat 65 watt als TDP heeft dan is LM niet eens de moeite waard gezien de thermische weerstand van dat spul erg laag is. Voor de meeste laptops is LM totaal niet interessant.

Mijn advies: gooi je ouwe meuk weg gezien 10 jaar oud niet echt ideaal is en haal een tube Artic MX4. Behalve als je echt tot de max wil gaan, en je zo'n uitgebreide koeling hebt dat je 15 euro voor een tube LM kleingeld is :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

In mijn ervaring kan het wel verouderen, in de zin van dat de samenstelling verandert of componenten van elkaar scheiden. Maar dat is dan wel merkbaar. Ik heb tubes met een deel pasta en een deel wat waterig. En ik heb tubes waar het wat te droog lijkt te zijn en niet lekker aanbrengt en/of verdeelt.

Vooral bij die eerste, die waterig worden, is mijn ervaring dat het voor geen meter meer koelt en nadat de computer een keer op temperatuur is gekomen, het heel erg uithardt en bijna een soort uitgekauwde opgedroogde kauwgum wordt.

Hoe snel het veroudert kan wel verschillen. Ik heb van die witte zalman tubetjes waarvan het nog steeds goed bruikbaar is, maar ook van die spuitjes van AliExpress waarbij na een half jaar de stoffen van elkaar scheiden. Merken als CoolerMaster en Titan lijken daar een beetje tussenin te zitten, met Titan aan de slechtere kant en CoolerMaster aan de betere kant.

Wat tegenwoordig goede koelpasta is... als ik het zo lees, denk ik nog steeds de Arctic MX-4/5?

P.S.: Voor wie dit topic in Google tegenkomt en geïnteresseerd is: Met goedkope koelpasta van AliExpress heb ik de beste ervaringen met de grijze GD900 spuitjes. Acceptabele koeling, redelijke prijs, en gaat een redelijke tijd mee.

[ Voor 9% gewijzigd door NaoPb op 31-07-2021 00:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wat is tegenwoordig de beste koelpasta ?
Ik vind dit wel een mooi lijstje : https://silentpcreview.com/best-thermal-paste/

En dit is een leuke grote Review : https://www.tomshardware.com/best-picks/best-thermal-paste
Met eigenlijk grofweg dezelfde resultaten zo te zien :)

Verder ook leuk : https://www.guru3d.com/ar...oundup_round2_2021,7.html
Van onze landgenoten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:05

CMT

Bij de oosterburen is er ook een hele mooie en uitgebreide test! : https://www.igorslab.de/en/waermeleitpasten-chart-2/
Daar is ook met verschillende oppervlakken en montagedruk getest.

Ik gebruik zelf nog altijd de MX-2 (oude 30G tube uit ca. 2012) naar volle tevredenheid.
Makkelijk aan te brengen & schoon te maken, scheelt niet veel met de top in temperatuur (dat graadje boeit mij echt niet) en droogt niet uit zover mijn ervaring (ik vervang de pasta meestal wel na 3 jaar).
Voor de prijs onverslaanbaar: ca. €20 / 30g.

Recentelijk heb ik ook de MX-4 en Gelid GC Extreme gehaald.
MX-4 lijkt erg op de MX-2, maar is erg rot om weer van de koeler te halen.
Op de een of andere manier lost het niet goed op in alcohol.
Gelid GC Extreme is lastig goed aan te brengen en wordt snel 'draderig'.

Ik heb nog niet naar de temperaturen gekeken, maar qua gebruiksgemak wint MX-2 het nog steeds.

Kryonaut heb ik trouwens ook gehad. De best presterende pasta tot nu toe, maar ik mijd dat spul tegenwoordig.
Niets om naar huis over te schrijven overigens, het scheelde 1 graad t.o.v. MX-2 met 90W PPT.
Er zijn ook gevallen bekend, waarbij het de koeler, IHS en zelfs de 'die' heeft aangetast/bekrast.
Ze zeggen dat het opgelost is inmiddels, maar het feit dat de slechte batches niet uit de handel gehaald zijn terwijl je een premium ervoor betaal vind ik zeer kwalijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Ik had toch voor de zekerheid even de nieuwste MX5 laten bezorgen. Dit heb ik toegepast op mijn systeem genaamd Rocket. zie mijn PC specs hier onder.

Idle nu 39 graden in windows 10 en ingame (New World) bij 90% CPU load een max piek van 90 graden. 90% cpu load duurt max 1 seconden want average schommelt het spel rond 60% cpu load en dan is de temp rond 75 graden.
Kan mijn i7-9700k de temps van 90 graden wel aan?

- Mijn PC -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

SpitfireNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 06:52:
Ik had toch voor de zekerheid even de nieuwste MX5 laten bezorgen. Dit heb ik toegepast op mijn systeem genaamd Rocket. zie mijn PC specs hier onder.

Idle nu 39 graden in windows 10 en ingame (New World) bij 90% CPU load een max piek van 90 graden. 90% cpu load duurt max 1 seconden want average schommelt het spel rond 60% cpu load en dan is de temp rond 75 graden.
Mag ik vragen wat voor processorkoeler je gebruikt, of heb je dat al eerder gepost?

Het is wel zo dat sommige (high end) processors een stuk warmer worden en een grotere processorkoeler nodig hebben. Het klinkt een beetje alsof de jouwe te weinig capaciteit heeft. Daardoor is de tempetatuur idle wel goed, dus de koeler zit er goed op en kan de warmte dan goed afvoeren, maar bij zwaardere belasting niet genoeg capaciteit heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Arctic MX-5 4 gram zonder spatel
pricewatch: Arctic MX-4 Edition 2019 (4g)

zijn beide goed. voor dat geld zou ik geen oude pasta gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpitfireNL
Heb ik in principe al gezegd :+ linkje onderin naar mijn PC.
Maar ik heb een Kolink Rocket V1 behuizing(in woonkamer bij TV) en daar past niks anders in dan deze koeler:
https://tweakers.net/pric...i-chromax-punt-black.html

Ik heb ook nog eens deze FAN recht boven de processorkoeler geplaatst:
https://tweakers.net/pric...lack-punt-swap-120mm.html
past net tussen zijpaneel en processorkoeler in voor dat beetje extra airflow op de CPU en naast gelegen onderdelen.

- Mijn PC -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

SpitfireNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:05:
Maar ik heb een Kolink Rocket V1 behuizing(in woonkamer bij TV) en daar past niks anders in dan deze koeler:

past net tussen zijpaneel en processorkoeler in voor dat beetje extra airflow op de CPU en naast gelegen onderdelen.
Ah ja, dan wordt het lastig om "even" een grotere koeler te installeren.

Ik kwam via Google dit topic tegen:
https://forums.tomshardwa...ure-for-i7-9700k.3412685/

Daar stelt men dat je processor gaat throttlen bij 95 graden om schade te voorkomen. Maar dat temperaturen boven de 85 graden niet wenselijk zijn.

Persoonlijk vind ik het geen fijne temperatuur, maar da's meer een onderbuikgevoel. Voor hetzelfde geld houdt 'ie het nog jaren vol zo.
Als je nog ergens ruimte hebt voor meer koeling of de kloksnelheid verlagen, zou ik dat overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SpitfireNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:05:

Wat doet ie met de originele fan ? pricewatch: Noctua NF-A9x14 HS-PWM chromax.black.swap, 92mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
Die originele 92mm fan zit er dus al op.
En de 120mm versie heb ik als een 2e fan daar recht boven op geplaatst met 2 puntjes lijm aan binnenkant zijpaneel vast.

Ik ben overigens al aan het overwegen om over te stappen naar de Kolink Rocket V2 of de Streacom DA V2 behuizing voor meer koelopties. Maar dat is weer een euro uitgave die ik nu eigenlijk nog niet wil doen.

[ Voor 39% gewijzigd door SpitfireNL op 31-07-2021 17:47 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 11:08
SpitfireNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:44:
Die originele 92mm fan zit er dus al op.
En de 120mm versie heb ik als een 2e fan daar recht boven op geplaatst met 2 puntjes lijm aan binnenkant zijpaneel vast.

Ik ben overigens al aan het overwegen om over te stappen naar de Kolink Rocket V2 of de Streacom DA V2 behuizing voor meer koelopties. Maar dat is weer een euro uitgave die ik nu eigenlijk nog niet wil doen.
Dit gaat niet meer over koelpasta, maar heb je al eens geprobeerd met wat karton ofzo een tunnel te maken voor de CPU koeler? Dus gewoon een kokertje vouwen om de fan dat tot op het zijpaneel zit. Dat zou wel eens betere resultaten kunnen geven. Want hoe goed de koeler of koelpasta ook is, als de warme lucht terug gezogen blijft worden kom je nooit laag uit.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpitfireNL
Leuk idee :*)
Toevallig was ik ook net een oude review (via google) aan het lezen waarin ze met aluminiumfolie een tunnel hadden gemaakt met processorkoeler Xilence XC041 / I404T . Ik overweeg deze koeler ook nog.
Als iemand toevallig ervaring heeft met deze hoor ik het graag.

Maar een luchttunnel heeft bij mij weinig zin denk ik omdat de koeler al vast tegen het zijpaneel zit en daardoor alleen maar direct koele lucht van buitenaf aangezogen kan worden.

Trouwens kan ik ook nog het volgende ontopic bijdragen:
Hiervoor had ik al 2 jaar lang mijn i5-9600K er in zitten maar daarbij had ik dus nog oude Arctic silver III pasta gebruikt. En de temperatuur was eigenlijk het zelfde vergeleken met nu dat ik een i7-9700k er in heb met de nieuwe MX5 pasta.
Heb het gevoel dat ik met de nieuwe MX5 pasta wel zeker iets er op vooruit ben gegaan want anders had ik met de arctic silver III en snellere i7 CPU vast wel veel meer graden behaald dan die 90 graden van nu :+

[ Voor 3% gewijzigd door SpitfireNL op 31-07-2021 21:34 ]

- Mijn PC -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:32

Theo

moederbord

SpitfireNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 06:52:

Je hebt een i7-9700k met een TDP van 95 watt, en daarop zet je een koeler die gedimensioneerd is op een TDP van max 65 watt in een erg compacte behuizing met matige koeling. Dan is je koeler niet echt geschikt voor je cpu :+

Gaan onderstaande koelers niet passen? Deze zijn elk gedimensionerd voor een TDP van minimaal 95 watt en zijn ook behoorlijk plat.

pricewatch: Noctua NH-L12S
pricewatch: Alpenföhn Black Ridge
pricewatch: be quiet! Shadow Rock TF 2
pricewatch: be quiet! Shadow Rock LP
pricewatch: Cooltek CR-701 Color

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Theo
Thermalright heeft ook nog wel wat leuks denk ik : De AXP reeks kent vele platte modellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 17:20
Kryonaut? besteld, we gaan t wel zien... Ik ga een i7 8700K hebben, op 5Ghz hoop ik, heb nu een Mugen 5 PCGH, zal wel aardig moeten gaan toch?

Een Arctic F2 360 zal paar graden koeler zijn, maar is dat nuttig, iemand ervaring met die AIO koeler en de 8700K?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Inmiddels ben ik 4 maanden verder en cpu tikt op core 1 op standaard instellingen de 87,5c aan....

Dit met de nieuwe pasta (MX-5) ie er sinds begin juni opzit.

dus ja weer opnieuw repasten denk ik dan....
iemand nog tips ?
betreft een 5950x onder een Asus Ryujin 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
star-saber schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:51:
Inmiddels ben ik 4 maanden verder en cpu tikt op core 1 op standaard instellingen de 87,5c aan....

Dit met de nieuwe pasta (MX-5) ie er sinds begin juni opzit.

dus ja weer opnieuw repasten denk ik dan....
iemand nog tips ?
betreft een 5950x onder een Asus Ryujin 360
dat is hoog voor liquid cooling. je systeem geeft geen foutmelding of waarschuwing bij het stressen van de CPU?
en hoe weet je of het aan de koelpasta ligt. Misschien dat de beste pasta een paar graden scheelt maar vast geen tientallen.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

JJ Le Funk schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

dat is hoog voor liquid cooling. je systeem geeft geen foutmelding of waarschuwing bij het stressen van de CPU?
en hoe weet je of het aan de koelpasta ligt. Misschien dat de beste pasta een paar graden scheelt maar vast geen tientallen.
als ik weer ga repasten zit het rond de 67/68 graden bij zelfde belasting vermoed ik.
Was bij vorige keren wel zo. dit jaar al 2x gerepaste. alles is ook stofvrij. maak regelmatig de stoffilters in de kast schoon en de fans.

En systeem geeft geen waarschuwing. wel staat de temperatuiur in hwinfo in het rood weergegeven.
Ik zie nu dat idle temp van 32c ook 49 is nu......

[ Voor 11% gewijzigd door star-saber op 24-10-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 19:32
Na wat onderzoek (lees: dit topic doorlezen en wat linkjes bekijken - bedankt voor de tips) ben ik op Thermal Grizzly Kryonaut uitgekomen. Voordat ik veel te veel koop: hoeveel gram heb ik ongeveer nodig voor een cpu en gpu? Wellicht wat extra voor als het niet goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Is wel best prijzig. Een uitstekende koelpasta, paar persoonlijk veel te duur voor het geld.

Ik heb een setje artic mx-4 4gram 8 jaren geleden gekocht en die tube is nog steeds halfvol. Ik vervang om de 2j zowel cpu als gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
@Flipking94 Mijn gedachte was dat de prijs te rechtvaardigen is omdat de gpu langer meegaat en dat een kleine verbetering in prestatie van de pasta al snel terugverdiend is. Geen idee wat 1.4 graden verschil (Tom's Hardware test) doet over een aantal jaar, dus ik kan het ook fout hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
@WeakAtTweaking Die 1,4 graden gaat je gpu niet langer laten meegaan, als dat is wat je denkt :). 1,4 graden zijn peanuts. Mijn gpu wordt gemiddeld genomen bij een potje AC Valhalla bijvoorbeeld 82°C. Of dat nu 80,6°C is, 82°C is of 83,4°C is maakt natuurlijk helemaal niets uit voor de levensduur.

Uitstekende koelpasta is voornamelijk voor overclockers die net dat beetje extra willen overclocken om de limiet van wat kan te testen. Voor de gewone consument die niet overclockt is een standaard koelpasta eigenlijk meer dan genoeg.

In ieder geval doe je er zeker geen slechte koop mee, alleen is de MX4 (of een andere) wellicht even goed voor jouw toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeakAtTweaking
@Flipking94 De hoofdzaak is 4k videobewerking in Davinci Resolve en daarnaast een beetje crypto minen in de wintermaanden. Dat het helemaal niets uitmaakt dat geloof ik niet, maar te weinig om die extra paar euro's uit te geven dat zou goed kunnen :p De prijs van de kaart lijkt me in ieder geval wel een factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Hier ook Kryonaut, 1 gram en na 2 keer CPU en 1 keer GPU is het spuitje halfvol.

inderdaad vrij prijzig en wellicht overbodig, maar tov kostprijs complete PC peanuts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:30

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Volgens mij zit ik hier wel in het goede topic met mijn adviesvraagje.

Ik hobby graag met ouwe meuk, zolang het maar ouder is dan de Pentium 4. Daarbij wissel ik regelmatig CPU's en koelingen. De laatste thermische klei die ik heb raakt op, en ik zoek nieuwe.
In principe zou tandpasta al volstaan als het langer mee zou gaan en makkelijker op te ruimen was.

Ik heb dit als basic eisenpakket:
- niet duur (liefst prijs van tandpasta)
- makkelijk smeerbaar
- makkelijk verwijderbaar (alcohol)
- veilig voor cpu's zonder ihs (zoals Athlon 800 met wat mini-componentjes naast de die)

De thermische werking heeft dus niet de hoogste prioriteit, want de cpu's zijn allemaal redelijk low-power; een enkele Athlon of P4 is wel de uitzondering. Bovendien gebruik ik graag oversized koelers. De meeste cpu's die ik gebruik zouden het zelfs OK vinden om zonder koelpasta te werken, maar het is toch oud spul...

Is die 'meuk' van Ali en DealExtream echt zo slecht en elektriciteit geleidend, of zou die redelijk volstaan voor mijn toepassing?

Voor NL webshops heb ik ook gekeken naar de Arctic MX4. Prima betaalbaar ook. Smeert deze ook zo makkelijk?

Of is deze Thermal Grizzly makkelijker smeerbaar?

Iemand ervaring met Cooler Master Ice Fusion V2?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
MX4 smeert heel erg goed, om heel eerlijk te zijn denk ik dat voor jouw toepassingen je best ook eens die van ali of dx kan proberen. Die paar euro's dat dat kost gaan het niet maken :). Ik ben er in ieder geval wel benieuwd naar hoe die in de praktijk werken.

Mx4 kent veel gebruikers, werkt degelijk en is inderdaad niet heel erg duur. Als je dus voor kwaliteit wil gaan, mx4. moet ie gewoon dienen, lijkt me een dx kitje ook al voldoende als 5 graden meer of minder niet voor je uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mooi dat de MX4 goed smeert! Tnx!
De Ali en DX smeerseltjes vertrouw ik nog niet echt op elektrische geleiding, dus ik ga die maar even links laten liggen. Dan op naar de MX4 denk ik :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Waterbeesje schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:56:
Ik heb dit als basic eisenpakket:
- makkelijk smeerbaar
Waarom smeer je het eigenlijk uit :?

Gewoon een druppeltje erop en dan laten "pancaken" door de koeler : KLAAR!!! d:)b

Als je graag smeert dan zou je zoiets moeten zoeken : pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG1
Soort nagellak voor je CPU/GPU/Chipset :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

nero355 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:42:
[...]

Waarom smeer je het eigenlijk uit :?

Gewoon een druppeltje erop en dan laten "pancaken" door de koeler : KLAAR!!! d:)b

Als je graag smeert dan zou je zoiets moeten zoeken : pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG1
Soort nagellak voor je CPU/GPU/Chipset :+
Met een recente socket 1200 koeler geen probleem hoor :) maar met een 25 jaar oude socket 5 koeler is dat wat minder vanzelfsprekend. Die klemmen wat minder sterk om het te verspreiden ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Waterbeesje schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:38:
Met een recente socket 1200 koeler geen probleem hoor :) maar met een 25 jaar oude socket 5 koeler is dat wat minder vanzelfsprekend. Die klemmen wat minder sterk om het te verspreiden ;)
Ik moest effe zoeken waar die precies bij hoort : Wikipedia: Socket 5

Maar goed nieuws : OOK DIE heb ik gehad destijds! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafiakid0
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-03 16:24
Jaren lang Arctic Silver 5 gebruikt en nu Cooler Master MasterGel wat een mooi spulletje

pricewatch: Cooler Master mastergel pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-05 17:02
Hoi allemaal, een vraagje van mijn kant aangaande m'n nieuwe build (wordt zaterdag gebouwd).
Ik heb een https://tweakers.net/pric...ore-i5-12600kf-boxed.html die gekoeld gaat worden door een https://tweakers.net/pric...mugen-5-pcgh-edition.html.

Is de standaard koelpasta die door Scythe wordt meegeleverd, voldoende? Ik kreeg een remark dat ik beter kon kijken naar 'betere' koelpasta; maar dit is mijn eerste build dus wat is dan beter?

Ben benieuwd naar jullie advies, alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

DannySan73 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:56:
Is de standaard koelpasta die door Scythe wordt meegeleverd, voldoende?
Het is een Scythe hé! :)
Ik kreeg een remark dat ik beter kon kijken naar 'betere' koelpasta; maar dit is mijn eerste build dus wat is dan beter?
Niet te moeilijk denken en gewoon de boel installeren zou ik zeggen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:09

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb onlangs Conductonaut besteld maar me net niet goed genoeg ingelezen. Ja, ik weet dat ik het niet met aluminium moet gebruiken dus dat was al bekend en geen probleem. Maar blijkbaar wordt vloeibaar metaal vooral gebruikt bij delidding en dat ga ik niet doen. Ik dacht het gewoon tussen de normale CPU en koeler te gebruiken.

Ik neem aan dat dat alsnog kan? Of valt dat toch af te raden?

(Edit: ik heb me nog verder ingelezen en nee, ik ga het niet gebruiken, ik ga gewoon high-end normale koelpasta gebruiken)

Het gaat gebruikt worden op een Ryzen 9 5950X met een Corsair iCUE H170i ELITE LCD en ik ga wel overklokken, al zei het niet extreem, dat is dan ook weer niet aan mij besteed. :P

(het gaat hier trouwens om mijn 2e systeem dat ik primair voor x265 encoding ga gebruiken, dus niet om mijn primaire systeem)

Ik heb ook nog Kryonaut en Kryonaut Extreme liggen, maar Kryonaut schijnt niet zo happy te zijn langere tijd op 80 graden of meer gehouden te worden. Heb ook CoolerMaster CryoFuze liggen, van Thermal Grizzly ook nog een tube Hydronaut en van Prolimatech heb ik nog PK-3. Alternatieven genoeg dus mocht Conductonaut door jullie toch afgeraden worden in mijn use case.

(dit systeem komt in een Thermaltake The Tower 900 te zitten, voel me nu nog niet moedig genoeg om voor een custom loop te gaan maar ik heb zeer zeker wel de intentie daar uiteindelijk naar over te stappen en met The Tower 900 kun je dan echt alle kanten op)

[ Voor 44% gewijzigd door Wildfire op 14-05-2022 10:00 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeLeendert
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-09-2022
Hallo, ik ga voor het eerst een PC bouwen. Moet ik de eerste keer al koelpasta aanbrengen? Dus wanneer ik de processor uitpak. Moet ik dan de pasta doen? Alvast heel erg bedankt.

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-05 21:41
LangeLeendert schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:22:
Hallo, ik ga voor het eerst een PC bouwen. Moet ik de eerste keer al koelpasta aanbrengen? Dus wanneer ik de processor uitpak. Moet ik dan de pasta doen? Alvast heel erg bedankt.

Groeten
Er is altijd koelpasta nodig als je een computer bouwt. Alleen zit er op veel cpu koelers al op voorhand aangebrachte koelpasta en moet je dit dus niet meer zelf doen. Welke cpu koeler heb je gekozen?

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46

RvL

Misschien dat iemand me hier kan helpen.

Vanwege steeds maar oplopende temperaturen heb ik zo'n 1,5 jaar geleden de koelpasta van mijn GPU, een AMD RX 480 met reference blower cooler, vervangen. Temperaturen voor vervanging van de pasta gingen regelmatig richting hoog in de 80 graden. Na vervanging met CM Mastergel Pro maximaal laag/midden 70 graden. Missie geslaagd dus?

Niet dus want een half jaar geleden kwamen de problemen weer terug. Kaart er weer uitgehaald en het leek alsof alle koelpasta simpelweg tussen koeler en GPU lid vandaan was gelopen. Ik vermoedde separatie van de koelpasta.

Dus andere koelpasta geprobeerd. Ik had nog een stokoud tubetje Artic Silver 3 liggen. In het kader van het kan alleen maar beter geworden die eens gebruikt. Alles schoongemaakt, AS3 erop en gaan. Wederom stuk lagere temperaturen.

Tot recent de problemen weer begonnen. Temperaturen bereiken nu onder sommige omstandigheden zelfs 95 graden, waarna de computer simpelweg gewoon uit gaat.

Koelblok en GPU zijn steeds schoongemaakt voor de nieuwe pasta is toegepast. Koelblok kruislings weer gemonteerd.

Mastergel Pro is overigens ook wat ik gebruikt heb voor m'n CPU (i5-6400) i.c.m. en CM Hyper 212. Daarvan komen de temperaturen eigenlijk nooit boven de 50 graden uit, zelfs niet met Prime95. Die koelpasta is dan ook nog nooit vervangen. Temperaturen van de CPU zijn natuurlijk wel wat lager dan die van de GPU.

Nu kan ik natuurlijk alles weer uit elkaar halen en er wederom nieuwe pasta op doen maar dan zit ik binnen een jaar weer met hetzelfde probleem. Dus, waar gaat dit fout? Is koelpasta te dun en moet ik thermal pads/iets anders gaan gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 15-09-2022 16:58 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• nero355

nero355

RvL schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:46:
Kaart er weer uitgehaald en het leek alsof alle koelpasta simpelweg tussen koeler en GPU lid vandaan was gelopen.
Dat gebeurt dus ELKE KEER met verschillende soorten koelpasta :?

Echt een bizar verhaal... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

@nero355
Dat vond ik dus ook.

Sowieso vind ik de standaard fan curve van AMD ook ruk. Die begint pas op te spinnen als het ding al heet is. Dat heb ik al een aantal keer aangepast, maar steeds wordt het weer gereset door de AMD software/driver.

Ik heb nu dus nogmaals alles schoongemaakt en opnieuw van koelpasta voorzien. Met de standaardcurve scheelde het daarna al ruim 10 graden, met mijn eigen, aggressievere fancurve, blijft de temperatuur nu op 75 graden.

Wel nog even bang dat ik de kaart op een of andere manier om zeep geholpen had, maar na het toch maar aansluiten van de 6-pin connector ging het een stuk beter :P

Ik wacht het maar weer af :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RvL schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:49:
Sowieso vind ik de standaard fan curve van AMD ook ruk. Die begint pas op te spinnen als het ding al heet is. Dat heb ik al een aantal keer aangepast, maar steeds wordt het weer gereset door de AMD software/driver.
Tja, je had het over
een AMD RX 480 met reference blower cooler
en die hele serie was best wel een puinhoop vanaf de R9 290 Series t/m de laatste RX 590 of zo dus dat verbaast me ook niet echt... :|

Ik heb na jarenlang puur genot van ATi/AMD Eyefinity dat kamp verlaten halverwege 2017 toen ze ergens eind 2016 heel CCC hadden gesloopt en daarmee dus ook Eyefinity en de boel voor mij onbruikbaar werd... }:| :F

Nu alweer flink wat jaartjes lekker aan het genieten van Nvidia Surround Gaming en een Driver (Zonder Geforce Experience trouwens!) die niet een Control Panel heeft dat net een zoekpuzzel werkt door opties achter opties te verbergen! :Y)
Wel nog even bang dat ik de kaart op een of andere manier om zeep geholpen had, maar na het toch maar aansluiten van de 6-pin connector ging het een stuk beter :P
LOL! :D
Ik wacht het maar weer af :)
Ik ben echt heel erg benieuwd naar het resultaat over een tijdje! :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phenos2
  • Laatst online: 20-05 12:50
Misschien dat iemand me hier kan helpen.

Vanwege steeds maar oplopende temperaturen heb ik zo'n 1,5 jaar geleden de koelpasta van mijn GPU, een AMD RX 480 met reference blower cooler, vervangen. Temperaturen voor vervanging van de pasta gingen regelmatig richting hoog in de 80 graden. Na vervanging met CM Mastergel Pro maximaal laag/midden 70 graden. Missie geslaagd dus?

Niet dus want een half jaar geleden kwamen de problemen weer terug. Kaart er weer uitgehaald en het leek alsof alle koelpasta simpelweg tussen koeler en GPU lid vandaan was gelopen. Ik vermoedde separatie van de koelpasta.

Dus andere koelpasta geprobeerd. Ik had nog een stokoud tubetje Artic Silver 3 liggen. In het kader van het kan alleen maar beter geworden die eens gebruikt. Alles schoongemaakt, AS3 erop en gaan. Wederom stuk lagere temperaturen.

Tot recent de problemen weer begonnen. Temperaturen bereiken nu onder sommige omstandigheden zelfs 95 graden, waarna de computer simpelweg gewoon uit gaat.

Koelblok en GPU zijn steeds schoongemaakt voor de nieuwe pasta is toegepast. Koelblok kruislings weer gemonteerd.

Mastergel Pro is overigens ook wat ik gebruikt heb voor m'n CPU (i5-6400) i.c.m. en CM Hyper 212. Daarvan komen de temperaturen eigenlijk nooit boven de 50 graden uit, zelfs niet met Prime95. Die koelpasta is dan ook nog nooit vervangen. Temperaturen van de CPU zijn natuurlijk wel wat lager dan die van de GPU.

Nu kan ik natuurlijk alles weer uit elkaar halen en er wederom nieuwe pasta op doen maar dan zit ik binnen een jaar weer met hetzelfde probleem. Dus, waar gaat dit fout? Is koelpasta te dun en moet ik thermal pads/iets anders gaan gebruiken?
In laptops of videokaarten kun je tegenwoordig beter alleen de meest stugge pasta die je maar kan vinden gebruiken wat bij de huis tuin en keukengebruiker wordt aangezien als droge troep: Shin-Etsu 7921-5, SYY-157, Thermagic ZF-EX, Thermalright TFX en vroeger GC-Extreme en Kingpin KPX maar die zijn nu "mainstream/makkelijk" gemaakt door klaagreviews)
Ik leg een vrij dikke lijn aan op de rand van een *uitgebreid schoongemaakte chip en werk die voorzichtig uit over de chip. Met ervaring en vaste hand is stugge pasta wel te verspreiden met een spateltje en hele lichte druk. Pasta'tjes die je makkelijk kan smeren degraderen veel sneller in laptops/GPU's of chips zonder IHS bij hoge 80'c+ temperatuurschommelingen door het pump-out effect.
Koper of aluminium van koeler zet een heel klein beetje uit bij hoge temperatuur en krimpt weer bij afkoelen en bij iedere cycle gaat de pasta een klein beetje verder opzij met als gevolg dat er vaak alleen nog een plasje natte siliconen op de chip zit, daarom zit er vanuit de fabriek een dikke plak droge klei op die het wat langer uithoudt waar goed over is nagedacht, zelfde geldt voor de oudere intel processors zoals de 8700K, het was geen troep wat ze er tussen deden maar spul dat jarenlang stabiel blijft ondanks de slechte temperaturen, hadden ze er gewone pasta tussen gedaan dan waren de temperaturen van die chips na een half jaar 10X slechter dan de oplossing die er toen inzat.
(*Schoonmaken, ontvetten en oude siliconenresten+citruscleaner uit koeloppervlak van het koelblok zweten door het kort te verhitten met een klein minigasbrandertje waarbij er meestal nog een hoop vocht uit komt drijven (uitkijken met heatpipes) en nog een keer even nabehandelen met alcoholwattenstaafje om te controleren op drijvende olieachtige golfjes/druppeltjes. Als de koeler helemaal "brand"schoon is poets ik heel stevig verse pasta eroverheen tot een filmlaagje zodat de vers aangebrachte pasta op de chip beter hecht aan de koeler althans dat is mijn theorie omdat het bij liquid metal ook zo werkt, er zijn ook nog factoren zoals de uniformiteit van de chip en koeloppervlak)
(Voor chips zonder IHS die bijna altijd tegen het punt van Thermal Throttling komen zoals in gaming laptops oid is er: Honeywell PTM7950' Phase Change Materiaal leverbaar in een ready to use pad vorm die je in vorm kunt knippen (heb hier binnenkort 160X400mm sheets), de phase change pasta heeft een klein nadeel en dat is dat je na het verspreiden in een dunne laag het 24 uren op kamertemperatuur moet laten ademen voordat je de koeler plaatst, 3,5 uur op 50'c bakken in een hete lucht oven of 5 minuten verhitten met hete lucht op 100'c. Het voordeel van Phase Change materiaal is dat het veel langer stabiel blijft met temperaturen op of boven 80'c, gewone koelpasta begeeft het vaak snel in deze situaties)
-Edit
Ook belangrijk is dat je de koeler precies met de schroefjes uitlijnt voordat je hem op de pasta laat zakken en daarna kruislings de schroefjes steeds diagonaal om en om met een kleine slag aandraaien waarbij de koeler niet meer los van de pasta mag komen om hem even opnieuw te plaatsen en als hij eenmaal zit nog even goed aandrukken. Zelfde geldt voor videokaarten.
-Edit: Had net een nieuw tubetje syy-157 gepakt maar helaas is deze net zo vloeibaar als "gewone", koelpasta dus die gebruik ik nu voor gewone pc's.
-De tubetjes van 4g die ik hier nog heb liggen zijn stugger dan de 5gram tubetjes, edit 2022 versie is "vernieuwd"
-
Ik krijg binnenkort 160X400mm PTM7950 vellen binnen (180€ per vel) want ik werk in een laptop/computer reparatie zaak (in het noorden, Friesland). Als je dit materiaal aangebracht wil hebben in je laptop/vga kaart dan kun je een DM sturen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KdB6M9SPrZlFYKr5v_tEXAy8wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0teihES1bb5QUzd4JCrFG5hA.jpg?f=fotoalbum_large
https://thermalmanagement...-materials/ptm7000-series
https://youtu.be/dRSQRqXZfgs
https://youtu.be/Us4rR4IWeO4

[ Voor 39% gewijzigd door Phenos2 op 12-03-2023 03:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL

RvL

@Phenos2
Mijn dank voor je uitgebreide uitleg! Al weet ik niet helemaal of ik met een kleine gasbrander over m'n GPU durf te gaan ;-)

De volgende keer dat de problemen zich weer voordoen (en dat lijkt onvermijdelijk gezien ervaringen uit het verleden....) ga ik het zeker eens op deze manier doen (y)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Is er al iemand anders die gebruik heeft gemaakt van PTM7950 in zijn/haar PC? Sinds zaterdag heb ik het zowel op m'n AMD 5800X liggen als ook op m'n RTX3080 FE.

De 5800X gebruik ik in combinatie met een NZXT Z63 280mm AIO met stock fans en Hydronaut koelpasta wat er sinds mei 2021 tussen zit. Op 'vol vermogen' ging de temperatuur met deze layout naar 88 graden. Nu met Honeywell PTM7950 'slechts' 81 graden. Gek genoeg heeft dit inwerktijd nodig lijkt het wel, toen het er net tussen zat had ik geen verschil. Nu een aantal dagen verder merk ik ineens wel verschil.

De RTX 3080 zat met Arctic MX-4 rond de 77 graden, dit had onder andere te maken met het 'pump-out' effect. Dit werd steeds hoger naarmate de tijd vorderde. Nu met een plakje PTM7950 zit 'ie rond de 74 graden. Geen spectaculair verschil, maar dit kan ook liggen aan de standaard fancurve van de RTX 3080.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Phenos2 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 04:14:
In laptops of videokaarten kun je tegenwoordig beter alleen de meest stugge pasta die je maar kan vinden gebruiken wat bij de huis tuin en keukengebruiker wordt aangezien als droge troep: Shin-Etsu 7921-5, SYY-157, Thermagic ZF-EX, Thermalright TFX en vroeger GC-Extreme en Kingpin KPX maar die zijn nu "mainstream/makkelijk" gemaakt door klaagreviews)

Pasta'tjes die je makkelijk kan smeren degraderen veel sneller in laptops/GPU's of chips zonder IHS bij hoge 80'c+ temperatuurschommelingen door het pump-out effect.

Koper of aluminium van koeler zet een heel klein beetje uit bij hoge temperatuur en krimpt weer bij afkoelen en bij iedere cycle gaat de pasta een klein beetje verder opzij met als gevolg dat er vaak alleen nog een plasje natte siliconen op de chip zit, daarom zit er vanuit de fabriek een dikke plak droge klei op die het wat langer uithoudt waar goed over is nagedacht,
Hoe verklaar je dan dat ik daar nooit last van had bij één van de meest smeerbare koelpasta's aller tijden : uitvoering: Zalman Thermal Grease ZM-STG1
En dat zelfs i.c.m. een 1900XTX die elke keer 94 graden zat te pompen alsof het niks was! ;)
(*Schoonmaken, ontvetten en oude siliconenresten+citruscleaner uit koeloppervlak van het koelblok zweten door het kort te verhitten met een klein minigasbrandertje waarbij er meestal nog een hoop vocht uit komt drijven (uitkijken met heatpipes) en nog een keer even nabehandelen met alcoholwattenstaafje om te controleren op drijvende olieachtige golfjes/druppeltjes.
:o Met een gasbrander aan de slag gaan :?

Koop gewoon de juiste tools : uitvoering: Arctic Silver Cleaning Kit d:)b
En anders werkt een heel klein beetje verwarmen met een föhn ook wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phenos2
  • Laatst online: 20-05 12:50
nero355 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:04:
[...]

Hoe verklaar je dan dat ik daar nooit last van had bij één van de meest smeerbare koelpasta's aller tijden : uitvoering: Zalman Thermal Grease ZM-STG1
En dat zelfs i.c.m. een 1900XTX die elke keer 94 graden zat te pompen alsof het niks was! ;)

-Dan heeft deze kaart een perfect vlakke goed afgewerkte koeler en chip. ik heb hier ergens ook nog van die potjes staan.
https://www.igorslab.de/e...s-so-heavy-investigative/
https://www.reddit.com/r/..._gpu_calling_experienced/
[...]

:o Met een gasbrander aan de slag gaan :?

Koop gewoon de juiste tools : uitvoering: Arctic Silver Cleaning Kit d:)b
En anders werkt een heel klein beetje verwarmen met een föhn ook wel!
-
Doe ik al 20 jaar met een geschiedenis van vele 100'en aan PC en laptop koelers (uiteraard niet op de chip zelf), met een föhn komt er vziw geen vloeibaar restant uit de koeler, vooral bij grof/ruw afgewerkte koelers (ga ik binnenkort even met een hetelucht station proberen) even een paar seconden met vlotte bewegingen verhitten, vocht afvegen en herhalen totdat de vocht stopt. Schoonmaken doe ik idd icm met dit setje, alleen de citrus of overgebleven siliconen laat een dun filmlaagje achter ondanks het 2de flesje (alcohol verspreid niet egaal maar vormt bolvormige plasjes, een soort hydrofobisch afstotend oppervlak en ik wil een oppervlak dat hecht. De schoongemaakte chip behandel ik met alcohol+wattenstaaf op dezelfde manier als liquid metal, net zolang doorgaan totdat het glad over de chip blijft liggen).
Dit is mijn "autistische" manier en andere meningen vind ik prima in de zin dat ik er niet een heel punt van ga maken, misschien is het allemaal niet nodig en de enige manier om daar achter te komen is door eindeloos te testen met allerlei verschillende machines (doe ik met een stickertje met de datum en type koelpasta erop).

[ Voor 7% gewijzigd door Phenos2 op 12-12-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Laatst online: 09:06
pretpik schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:39:
Is er al iemand anders die gebruik heeft gemaakt van PTM7950 in zijn/haar PC? Sinds zaterdag heb ik het zowel op m'n AMD 5800X liggen als ook op m'n RTX3080 FE.

De 5800X gebruik ik in combinatie met een NZXT Z63 280mm AIO met stock fans en Hydronaut koelpasta wat er sinds mei 2021 tussen zit. Op 'vol vermogen' ging de temperatuur met deze layout naar 88 graden. Nu met Honeywell PTM7950 'slechts' 81 graden. Gek genoeg heeft dit inwerktijd nodig lijkt het wel, toen het er net tussen zat had ik geen verschil. Nu een aantal dagen verder merk ik ineens wel verschil.

De RTX 3080 zat met Arctic MX-4 rond de 77 graden, dit had onder andere te maken met het 'pump-out' effect. Dit werd steeds hoger naarmate de tijd vorderde. Nu met een plakje PTM7950 zit 'ie rond de 74 graden. Geen spectaculair verschil, maar dit kan ook liggen aan de standaard fancurve van de RTX 3080.
Dit zijn toch hele mooie resultaten, ik wil zelf m'n 5900X met FUMA2 ook voorzien van PTM7950 en ook m'n Steam Deck maar ik weet niet zo goed waar ik het vandaan moet halen..

AliExpress laat allemaal diktes zien van .2mm terwijl het volgens Honeywell .25mm moet zijn.

Waar heb jij het gekocht? @pretpik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pretpik
  • Nu online
Evernote schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:43:
[...]

Dit zijn toch hele mooie resultaten, ik wil zelf m'n 5900X met FUMA2 ook voorzien van PTM7950 en ook m'n Steam Deck maar ik weet niet zo goed waar ik het vandaan moet halen..

AliExpress laat allemaal diktes zien van .2mm terwijl het volgens Honeywell .25mm moet zijn.

Waar heb jij het gekocht? @pretpik?
Ik heb van twee verschillende verkopers gekocht dacht ik. Echter toen ik het pakketje binnen kreeg was het allebei hetzelfde en zat het ook in dezelfde verpakking. Ik heb het hier en hier gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Laatst online: 09:06
pretpik schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:23:
[...]

Ik heb van twee verschillende verkopers gekocht dacht ik. Echter toen ik het pakketje binnen kreeg was het allebei hetzelfde en zat het ook in dezelfde verpakking. Ik heb het hier en hier gekocht.
Super! Dank! Waar moet ik aan denken qua levertijd ongeveer?

Edit: En hoe groot was het stuk dat je uiteindelijk op je CPU hebt geplakt? Volgens mij is de IHS 37.4mm bij 37.6mm?

[ Voor 9% gewijzigd door Evernote op 18-12-2022 10:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pretpik
  • Nu online
Evernote schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:49:
[...]

Super! Dank! Waar moet ik aan denken qua levertijd ongeveer?

Edit: En hoe groot was het stuk dat je uiteindelijk op je CPU hebt geplakt? Volgens mij is de IHS 37.4mm bij 37.6mm?
Ik had het met ongeveer 14 dagen binnen. Het duurt even voor ze daadwerkelijk versturen dus maak je daar geen zorgen over. Ik heb 40x40 besteld voor m'n 5800X.

Om het te installeren kun je het beste eerst het plakje een half uurtje in de koelkast leggen. Hierna haal je aan één kant het folie er af en leg je die op je processor. Daarna haal je de film aan de bovenkant er af en snijd je de restjes weg. Doe niet zoals ik vooraf op maat knippen, dat werkt niet :+ .

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste