Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Z-
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:15

-Z-

welke van deze 4 is het beste?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fQCH4H/IMG_20180430_135536.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

De STG2 zou in ieder geval het langst vloeibaar moeten blijven :)

Ik kocht ze vroeger in dit soort potjes : pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG1

Na 12 maanden nog steeds met één veeg verwijderbaar!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:09
Arctic is daar wel het beste van geloof ik. Je kan hier even zelf tussen zoeken: https://www.tomshardware....te-comparison,5108-9.html

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:43

The Chosen One

Zie signature!

Ik zou dit wel eens willen proberen; https://www.amazon.com/dp...s?_encoding=UTF8&me=&th=1

Alleen ik zie net terwijl ik de link ging copy/pasten... " This item does not ship to Netherlands. " !@#$. :+
amazon.de niks, amazon.co.uk niks. Hmmm wordt lastig.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:43

Wildfire

Joy to the world!

The Chosen One schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:22:
Ik zou dit wel eens willen proberen; https://www.amazon.com/dp...s?_encoding=UTF8&me=&th=1

Alleen ik zie net terwijl ik de link ging copy/pasten... " This item does not ship to Netherlands. " !@#$. :+
Onlangs de review van LinusTechTips gezien, ding doet nog daadwerkelijk wat het belooft ook - al zijn de koelprestaties ongeveer gelijk aan goede koelpasta's en dus niet beter. Maar het haalt inderdaad veel gokwerk weg, het is immers one size fits all en kan daadwerkelijk hergebruikt worden.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

En denk aan de leuke reacties die je krijgt wanneer je zegt "koelpasta? nee dat heb ik er niet op gedaan" "WAT?!".

Maar ja, mijn pc bestel ik met 1-2 weken hopelijk dus dan wordt het toch de koelpasta die bij de Dark Rock (Pro) 4 mee komt. Zie zo niet waar ik bovenstaande ieg kan bestellen. Naar NL kan niet, (familie)adres in Duitsland ook niet.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scherpp
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-01 00:38
Mensen, ik heb twee dagen geleden een pc in elkaar gezet. Vervolgens kwam ik er achter dat ik de cpu koeler en kwartslag moest draaien, dus losgehaald en gedraaid.

Vraag is: had ik de koelpasta moeten vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 14:47
scherpp schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:49:
Mensen, ik heb twee dagen geleden een pc in elkaar gezet. Vervolgens kwam ik er achter dat ik de cpu koeler en kwartslag moest draaien, dus losgehaald en gedraaid.

Vraag is: had ik de koelpasta moeten vervangen?
Ja altijd vervangen nadat de koeler eraf is geweest. Dit komt doordat je bij het opnieuw plaatsen van een koeler op uitgesmeerde pasta je altijd kleine luchtbellen zult krijgen in je pasta, wat de warmteoverdracht zwaar benadeelt.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Zwaar? :P

Dat is echt procentueel. Mits de pasta maar gewoon voldoende 'afdekt'. Het is geen magisch middel; het is een opvulmiddel tussen koelblok en chip. Niets speciaals aan. Het enige verschil dat een andere pasta met zich brengt is de net wat betere warmteoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 00:42:
Zwaar? :P

Dat is echt procentueel. Mits de pasta maar gewoon voldoende 'afdekt'. Het is geen magisch middel; het is een opvulmiddel tussen koelblok en chip. Niets speciaals aan. Het enige verschil dat een andere pasta met zich brengt is de net wat betere warmteoverdracht.
Ik heb echt geen idee wat je probeert te zeggen, maar het lijkt erop dat je mijn post niet goed hebt gelezen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scherpp
Thanks voor de vlotte reacties people, much appreciated!

De pasta was goed uitgesmeerd over de oppervlak van de processor, maar ga toch maar verwijderen en nieuwe aanbrengen.

Ik neem aan dat het vanzelfsprekend is ook het stukje koelpasta op de koeler te verwijderen.

Verder nog tips bij het verwijderen? Zal makkelijk te doen moeten zijn denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wat je veel als aanbeveling ziet:Bij Etos verkopen ze het ook.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
scherpp schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:01:
Thanks voor de vlotte reacties people, much appreciated!

De pasta was goed uitgesmeerd over de oppervlak van de processor, maar ga toch maar verwijderen en nieuwe aanbrengen.

Ik neem aan dat het vanzelfsprekend is ook het stukje koelpasta op de koeler te verwijderen.

Verder nog tips bij het verwijderen? Zal makkelijk te doen moeten zijn denk ik zo.
Je pasta moet juist niet uitgespreid zijn, maar een blob in het midden. Op die manier verspreid de pasta zich namelijk vanuit het midden naar de zijkanten, terwijl het de lucht weg drukt. Als je het van tevoren hebt uitgespreid zul je altijd wat pieken en dalen hebben, en heb je dus grote kans op ingesloten lucht. Stilstaande lucht is een van de slechtste warmtegeleiders en daarom wil je dit dus niet.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scherpp
Nycrea schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:55:
[...]

Je pasta moet juist niet uitgespreid zijn, maar een blob in het midden. Op die manier verspreid de pasta zich namelijk vanuit het midden naar de zijkanten, terwijl het de lucht weg drukt. Als je het van tevoren hebt uitgespreid zul je altijd wat pieken en dalen hebben, en heb je dus grote kans op ingesloten lucht. Stilstaande lucht is een van de slechtste warmtegeleiders en daarom wil je dit dus niet.
Ik bedoelde dat het netjes was verspreid toen ik laatst de koeler ersf haalde. Ik heb het zoals jii zegt aangebracht ter grootte van een erwt (maybe ietsjes meer) in het midden.

Dat proces ga ik nu dus herhalen, nadat ik met een verwijdermiddel de huidige pasta heb verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 22:36
had problemen met laptop hp cooling, code 90d betekent hij wordt te heet. dus dure koelpasta erop! neen blijft idem. toen realiseerde ik me ineens dat ik de processor had geupgraded! dus van i3 naar i5! foute boel dus. ik meld dit omdat sommigen bij upgraden dan denken alles is geoorloofd,maar in mijn geval(laptops worden gauwer heet) dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 23:13

Theo

moederbord

Binnenkort wil ik de CPU in mijn laptop ook voorzien van een nieuw laagje koelpasta. Volgens de vele disassembly foto's online is de huidige hoeveelheid gebruikte koelprut niet 'optimaal'
Afbeeldingslocatie: https://www.laptopultra.com/guide/wp-content/uploads/2015/05/HP-Spectre-Pro-X360-Disassembly-17-600x400.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.laptopultra.com/guide/wp-content/uploads/2015/05/HP-Spectre-Pro-X360-Disassembly-19-600x400.jpg
bron: http://www.laptopultra.co...tre-pro-x360-disassembly/

De CPU in kwestie heeft een TDP van 15 watt en is dus niet een enorme heethoofd. Ik wil de huidige smurrie verwijderen, schoonmaken met 96% alcohol en een nieuw laagje druppeltje koelpasta plaatsen. Dit kan een huismerk koelpasta zijn (budget), high end koelpasta (Grizzly Kryonaut) of zelf LM based spul. Echter zul je het verschil tussen de drie verschillende opties wel merken met een lage TDP?
De meeste reviews gebruiken een warmtebron (CPU of equivalent) die minimaal 150 watt aan warmte ontwikkelt, en hierbij zit al snel 10 graden verschil tussen de standaard pasta en LM. Maar met slechts 1/10 aan warmteontwikkeling in mijn laptop; is het verschil tussen budgetpasta en LM dan ook maar max 1 graad? Iemand hier ervaring mee?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Een update naar aanleiding van mijn vorige post:
Uiteindelijk heb ik de koelpasta vervangen. Bij het openmaken van de laptop bleek dat er ongeveer net zoveel pasta aan was gebracht als hierboven te zien is; klaarblijkelijk is HP dus erg consistent met het aanbrengen van (veel te veel) koelpasta.. Nog voordat de laptop open ging heb ik met Intel Extreme Tuning Utility de cpu gebenchmarkt (met 80mV undervoltage); dit was 518 punten met veel fangeblaas en geluid. Hierna ook een SuperPI 2M gedraaid.

Ik had nog een tubetje koperkleurige König koelpasta liggen. Na een druppeltje te hebben aangebracht en de koeler terug te hebben geplaatst met een paar draaibewegingen is deze weer gemonteerd. De fan was hierdoor al een stuk stiller tijdens de benchmark waarbij er 520 punten werden gescoord. Ofwel, een stuk stiller en gelijke prestaties.

Vervolgens is de laptop weer open gegaan, is alles met alcohol weer gereinigd en is er Artic MX-4 aangebracht. Tijdens de benchmark was de laptop weer iets stiller, maar was er wel een score van 530 punten. De 2M superpi tijd is met 5% afgenomen.

Al met al is er dus veel te winnen door het vervangen van de koelpasta bij de HP Spectre X360 G2. Vervang je de koelpasta voor goedkoop spul dan wordt de laptop een stuk stiller. Gebruik je goede koelpasta, dan wordt deze zelfs nóg stiller, plus in performance een paar procent sneller.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Laatst online: 08-06 16:25
The Chosen One schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:22:

Sla je slag : merk: Innovation Cooling of https://nl.hardware.info/...arch:innovation%20cooling

Lijkt inmiddels goed leverbaar te zijn in NL.

Inmiddels had Linus er ook wel een leuke video van : YouTube: The LAST Thermal Paste you'll ever need??

Official Page : https://www.innovationcoo.../ic-graphite-thermal-pad/

[ Voor 38% gewijzigd door Gipsy King op 15-08-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One

The Chosen One

Zie signature!

Heb hem al in me pc zitten. :) Toendertijd via shipito laten doorsturen. Dollar of $6-8 of zo. Nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
The Chosen One schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:42:
Heb hem al in me pc zitten. :) Toendertijd via shipito laten doorsturen. Dollar of $6-8 of zo. Nog te doen.
And ? goede Kwaliteit / performance ? Wellicht leuk om testresultaten te delen ? ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1105289

Koelpasta word vooral gebruikt voor de koeling van computers. niet in je koelkast smeren dus. Het is namelijk zeer belangrijk bij computers dat de koeler een goed contact met de processor heeft makkelijker is waterkoeling als het goed gebeurt tenminste als je lekagge hebt is je pc wel naar de knoppen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-06 09:20
Anoniem: 1105289 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 01:05:
Koelpasta word vooral gebruikt voor de koeling van computers. niet in je koelkast smeren dus. Het is namelijk zeer belangrijk bij computers dat de koeler een goed contact met de processor heeft makkelijker is waterkoeling als het goed gebeurt tenminste als je lekagge hebt is je pc wel naar de knoppen
Op wie reageer je? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik wilde beetje slim overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dat is niet gelukt. :>

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Volgende keer beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Een nieuwe PC gekocht en van plan om hem voor het eerst zelf in elkaar te zetten. Voorheen liet ik het altijd doen, maar op de gok probeer ik het maar eens....

In de veronderstelling dat ik koelpasta moest hebben tussen mijn CPU (AMD RYZEN2700X) en koeler (Kraken x62) heb ik die maar eens gekocht (Arctic Silver 5).

Nu lees ik wisselende dingen over de pasta.
1) koelpasta die standaard al op de kraken zit combineren met silver 5
2) koelpasta die er standaard op zit gebruiken en niet silver 5 erop smeren
3) koelpasta die er standaard op zit verwijderen en silver 5 erop smeren

Al deze antwoorden zijn nogal verwarrend |:( |:( .Wat is normaliter de gouden draad voor de Kraken x62 i.c.m Arctic Silver 5 en een Ryzen2700x?

Alvast bedankt voor de tips :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:16

rdejongjr

Gnome

As5 is wat beter dan de standaard koek die er op zit.

Schoonmaken, er op kwakken en rustig aan opwarmen, As5 is nogal taai en spreid met het opwarmen nog iets beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Wat bedoel je met opwarmen? Fohn erover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Exact. Ik zet soms als het heel taai spul is een föhn op het koelblok
Is deze lekker warm, de pasta verdeeld zich dan iets makkelijker

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 11-10-2018 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom-vz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-04 16:55
Fordox schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:10:
Omdat er voor bijna elk onderdeel een topic is, kunnen mensen beter zoeken op het forum naar dingen.
En omdat er nog heel veel vraag was naar hoe dat nou eigenlijk zat met koelpasta, open ik hier even een topic.

Laat je reacties/vragen maar komen wees lief, dit is mijn eerste "grote" topic :)
hulde voor dit topic, precies wat ik zocht! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Volgens mij was er laatst een test van GamersNexus dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt hoeveel je erop smeert en volgens welke methode. Ik zou dan zelf niet de pre-applied pasta op die Kraken X62 eraf halen om er dan andere pasta op te doen. Wat zou het schelen, 1 graad?
Overigens ben ik ook van plan die X62/X72 te nemen met een i7 9700K en ik ben ook een beetje aan de twijfel of ik gewoon die Thermal Grizzly erbij zou kopen...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-06 13:55
Heren. waterkoeling is stuk gegaan waardoor ik een nieuwe set krijg. Ik had standaard thermal paste van Be Quiet maar twijfel tussen deze 3: Noctua nt-h1 / Grizzly Kryonaut / Arctic mx4.

Gaat om een i7-8700k die niet gedelid is.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert134
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-06 10:41
Ik gebruik zelf thermal grizzly daar zit een lepeltje bij om het uit te spreiden over je cpu. Qua temperatuur zal het niet echt uitmaken het is maar net wat makkelijker vind werken.

Steam: Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 08-06 22:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Alle 3 goeie. De Kryonaut heeft volgens mij de hoogste warmtegeleidingscoefficient (wat betekent dat hij meer warmte kan doorgeven aan je waterkoeler) en doet het altijd goed.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik zou graag mijn koeling verbeteren van mijn laptop (i7 5500U)
Ik merk als ik wat dingen tegelijk doe en veel CPU gebruik dat de cpu teruglokt,
IK zou 3ghz moeten kunnen halen volgens intel specs, met full load red ik max 2,4hz,
En dat vindt ik jammer,
IK heb de koelpasta al veranderd en er coolermaster v1 pasta opgedaan,
Dit hielp wel, nu is het 2,5
Maar nog zonde, dus ik wil het gaan proberen met een veel betere koelpasta iemand een tip welke koelpasta ik zou kunnen proberen ?
Full load is 75 graden ongeveer, maar dan heeft hij zich al terug geklokt,
Ik gok dat hij rond de 80 graden terug begint te kloken
Om zeilen van de teruglok lijkt me wel mogelijk maar niet goed voor de levensduur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreygek1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-04 19:19
coolbvrobin schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:42:
Ik merk als ik wat dingen tegelijk doe en veel CPU gebruik dat de cpu teruglokt,
IK zou 3ghz moeten kunnen halen volgens intel specs, met full load red ik max 2,4hz,
En dat vindt ik jammer,
Maar nog zonde, dus ik wil het gaan proberen met een veel betere koelpasta iemand een tip welke koelpasta ik zou kunnen proberen ?
Om zeilen van de teruglok lijkt me wel mogelijk maar niet goed voor de levensduur
Wat bij mijn laptop hielp was om de core voltage te undervolten met behulp van Intels XTU, niet ideaal maar het helpt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
jeffreygek1 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:52:
[...]

Wat bij mijn laptop hielp was om de core voltage te undervolten met behulp van Intels XTU, niet ideaal maar het helpt wel.
Thanks ga ik eens proberen,
Maar eerst wachten op de koelpasta die ik besteld heb, kijken wat doe doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

coolbvrobin schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:42:
En dat vindt ik jammer,
Ik heb bij mijn laptop soortgelijk gehad; het vervangen van de koelpasta hielp best veel. Maar vooral omdat HP in de fabriek een emmer koelpasta tussen CPU en heatsink had gedaan, ipv een druppel.. Zie ook Theo in "Koelpasta topic"

Idealiter haal je alle koepasta van CPU en heat sink af met schoonmaakalcohol en dan plaats je een nieuwe druppel op de CPU. De heat sink zet je dan los op de CPU en draai je een beetje om de pasta te verspreiden (alsof je een sinaasappel aan het persen bent, dus duwen en draaien). Komt er pasta aan de zijkant uit dan heb je teveel pasta gebruikt.
Daarna zet je de heat sink vast met z'n schroeven

Ik merkte bij mij bijv dat je gemakkelijk teveel plaatst. De kunst is om genoeg te plaatsen dat de gehele cpu bedekt is, maar niet zoveel dat het er aan de zijkant uit komt zetten..

Het verschil was bij mij zeker merkbaar in geluid en performance; zelfs met gebruik van de Intel software om de CPU te undervolten.

Maar het verschil tussen een heel goedkope koekpasta (een tubetje König van 5+ jaren oud) en een goede (nieuwe MX-4) is wel merkbaar, maar vooral omdat het goedkope gewoon heel erg slecht was :') Ik verwacht niet dat je echt verschil zult merken tussen je CM V1 pasta en een high end pasta..

Kijk je er ook heel erg theoretisch naar dan kan het verschil tussen een gewone en high-end pasta een verschil zijn van misschien 0.03 K/W. Met een dikke overgeklokte CPU die 200 watt verbruikt zal het dan 6 graden kunnen schelen in temperatuur. Maar met jouw 15 watt die je CPU verbruikt zou het verschil een halve graad zijn. Niet echt spannend dus.

Belangrijk voor een laptop is dus om:
- Correct de pasta aan te brengen.
- En geen echte troep te gebruiken (zoals spul van 5 jaren oud, tandpasta of gewoon droog plaatsen)

Het type pasta wat je gebruikt voor een laptop is echt niet merkbaar. Je zal dus ook geen verscil merken tussen je V1 en iets anders. (uitzondering zijn de liquide metal pasta's; die kunnen je laptop slopen, dus gebruik die niet in een laptop)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
Theo schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:32:
[...]

Ik heb bij mijn laptop soortgelijk gehad; het vervangen van de koelpasta hielp best veel. Maar vooral omdat HP in de fabriek een emmer koelpasta tussen CPU en heatsink had gedaan, ipv een druppel.. Zie ook Theo in "Koelpasta topic"

Idealiter haal je alle koepasta van CPU en heat sink af met schoonmaakalcohol en dan plaats je een nieuwe druppel op de CPU. De heat sink zet je dan los op de CPU en draai je een beetje om de pasta te verspreiden (alsof je een sinaasappel aan het persen bent, dus duwen en draaien). Komt er pasta aan de zijkant uit dan heb je teveel pasta gebruikt.
Daarna zet je de heat sink vast met z'n schroeven

Ik merkte bij mij bijv dat je gemakkelijk teveel plaatst. De kunst is om genoeg te plaatsen dat de gehele cpu bedekt is, maar niet zoveel dat het er aan de zijkant uit komt zetten..

Het verschil was bij mij zeker merkbaar in geluid en performance; zelfs met gebruik van de Intel software om de CPU te undervolten.

Maar het verschil tussen een heel goedkope koekpasta (een tubetje König van 5+ jaren oud) en een goede (nieuwe MX-4) is wel merkbaar, maar vooral omdat het goedkope gewoon heel erg slecht was :') Ik verwacht niet dat je echt verschil zult merken tussen je CM V1 pasta en een high end pasta..

Kijk je er ook heel erg theoretisch naar dan kan het verschil tussen een gewone en high-end pasta een verschil zijn van misschien 0.03 K/W. Met een dikke overgeklokte CPU die 200 watt verbruikt zal het dan 6 graden kunnen schelen in temperatuur. Maar met jouw 15 watt die je CPU verbruikt zou het verschil een halve graad zijn. Niet echt spannend dus.

Belangrijk voor een laptop is dus om:
- Correct de pasta aan te brengen.
- En geen echte troep te gebruiken (zoals spul van 5 jaren oud, tandpasta of gewoon droog plaatsen)

Het type pasta wat je gebruikt voor een laptop is echt niet merkbaar. Je zal dus ook geen verscil merken tussen je V1 en iets anders. (uitzondering zijn de liquide metal pasta's; die kunnen je laptop slopen, dus gebruik die niet in een laptop)
De v1 van Coolermaster heeft goed geholpen.
Ik gebruik altijd maar een tipje koelpasta , maar dank u voor de tip
Heb zowel de cpu als gpu opnieuw gedaan.
Laptop koelt nu goed max temp is 73 graden en hij clock zich niet meer terug, Problem solved :9
Ik heb nog niet eens met de intel core voltage hoeven te kloten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

coolbvrobin schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:49:
De v1 van Coolermaster heeft goed geholpen.
Ik gebruik altijd maar een tipje koelpasta , maar dank u voor de tip
Heb zowel de cpu als gpu opnieuw gedaan.
Laptop koelt nu goed max temp is 73 graden en hij clock zich niet meer terug, Problem solved :9
Ik heb nog niet eens met de intel core voltage hoeven te kloten :)
Alles ook stofvrij gemaakt ?

Wil ook weleens helpen :)

EDIT :
coolbvrobin schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:15:
Dat heb ik gedaan als eerste met inbouwen van een hdd caddy :9
NICE! d:)b

[ Voor 17% gewijzigd door nero355 op 02-02-2019 20:22 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
nero355 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:07:
[...]

Alles ook stofvrij gemaakt ?

Wil ook weleens helpen :)
Dat heb ik gedaan als eerste met inbouwen van een hdd caddy :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 972859

15 tot 35 %. Smeer net videokaart opnieuw in. ventilator draaide 100 %, en over 100 graden, Was gewoonlijk, +/- 30 % en 60 graden C, maar iets losgeschoten met uithalen eens denk ik. Zat niet te best vast, alleen twee schroeven diagonaal vastgemaakt (wel stevig) met wat pasta van voor een habbekrats. Dat misschien nog slechter dan goed vier schroeven zonder pasta. Maar ventilator geeft nu aan dat die niet eens draait (al zal die toch minimaal wat draaien dus),en temperatuur is net over de 70 graden (met alleen net als eerder internet pagina open). Dus wel van belang dat goed gebeurd, ik sluit me hier bij aan , wahn sie mir zustehen wollen.

Spelletje er even in 1,43 % 74 graden C.

Ps Geen idee waarom die hem nu niet 60 graden met snelheid bv en pak 'm beet 10 % in stelt, maar dat laa'k aan mathematisten over.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 972859 op 06-04-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BENx1996
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-05 11:11
Wellicht een domme vraag. Maar droogt koelpasta sneller uit als het apparaat niet gebruikt wordt?
Ik heb namelijk bij mijn PS3 vorig jaar augustus de koelpasta vervangen om YLOD te voorkomen (Phat model), maar heb hem daarna ook nooit meer aan gehad.

Gaat overigens om Arctic Silver koelpasta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@BENx1996 : Dat ligt aan de koelpasta denk ik en zou ik zo gauw niet weten voor dat type koelpasta, maar weet wel dat er ook koelpasta varianten zijn die niet uitdrogen!

Onder andere Noctua en Zalman verkopen ze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:53
BENx1996 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:54:
Wellicht een domme vraag. Maar droogt koelpasta sneller uit als het apparaat niet gebruikt wordt?
Ik heb namelijk bij mijn PS3 vorig jaar augustus de koelpasta vervangen om YLOD te voorkomen (Phat model), maar heb hem daarna ook nooit meer aan gehad.

Gaat overigens om Arctic Silver koelpasta.
In nog geen jaar tijd verwacht ik niet dat het uitgedroogd is. Dan zou ik eerder kijken naar een periode van 5 jaar.
Arctic Silver is ook een prima pasta die, in mijn ervaring, ook niet snel droogt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0zzy67
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
gisteren heb ik mijn RX 580 + Nitro maar even van nieuwe koelpasta voorzien artic silver 5 en dat scheelde gelijk 7 graden, heb wel eerst even via youtube het stappenplan van mijn videokaart bekeken, eigenlijk kan je bijna alles gewoon zelf doen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb vorige week liquid metal op mijn 2080 Ti gedaan, scheelde direct 44 graden...
Ok, ik heb er ook meteen waterkoeling op gezet, dat zal ook wel wat bijgedragen hebben ;)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chochomel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 17:48
Op mijn laptop cpu (i5-6200u) heb ik kryonaut gesmeerd en prachtige temps. Spul is wel *** duur (1gram voor 8 euro). Volgende keer haal ik weer Arctic Ceramique 2...

Interview met DerBauer over koelpasta; ik vond het nuttig:)
YouTube: Der8auer Deep-Dives on Thermal Paste: Misconceptions, Curing, & More...

[ Voor 100% gewijzigd door Chochomel op 06-08-2019 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Thermal Grizzly zal vanaf eind volgende week compleet beschikbaar liggen en binnen 24 uur leverbaar zijn in NL : https://tweakers.net/pric.../?keyword=thermal+grizzly

Vandaag alles laten aanmaken in de Pricewatch.

Anoniem: 1255750

Ik heb een maand geleden de MSI GS65 9SD 431NL gehaald en had daarvoor al gezien dat mensen veel problemen hadden met de temps. Al gauw boven de 80 en tijdens stress tests / game ookal boven de 90 vaak. Ik heb me cpu al undervolted maar wil het nu graag repaste maar ik heb gezien op youtube wat voor een drama het is om het uit elkaar te halen en aangezien het ook me eerste keer zou zijn vroeg ik me af of iemand me hiermee zou kunnen helpen dan ? Ik woon zelf in Diemen en vind het niet erg hiervoor een bedankje te geven. Ik dacht zelf aan Kingpin / thermal grizzly kryonaut. Bekende van mij raade me ook AS5 aan aangezien grizzly een liquid zou zijn en die over time meer zou beschadigen dan goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Anoniem: 1255750 : Daar is Garantie/RMA voor uitgevonden!

Niet aan rommelen en terug met dat ding! d:)b

MSI kan prima laptops maken zonder zulke rare gebreken dus ze fixen het maar lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aped
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:05
Zojuist een nieuw systeem in elkaar gezet. Tijdens het installeren van Windows bedacht ik dat ik vergeten was de koeler van de processor over de processor te bewegen om de pasta wat te verdelen. Ik had de briljante ingeving dit even snel te doen. Resultaat hiervan dat de pasta nog warm was. Ik heb de koeler van de processor gehaald en weer opnieuw erop geplaatst. Nu vraag ik mij echter af of dit kwaad kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06 13:20
aped schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:44:
Zojuist een nieuw systeem in elkaar gezet. Tijdens het installeren van Windows bedacht ik dat ik vergeten was de koeler van de processor over de processor te bewegen om de pasta wat te verdelen. Ik had de briljante ingeving dit even snel te doen. Resultaat hiervan dat de pasta nog warm was. Ik heb de koeler van de processor gehaald en weer opnieuw erop geplaatst. Nu vraag ik mij echter af of dit kwaad kan?
Ik zou altijd nieuwe koelpasta nemen. De kans op luchtbellen is zeer groot, waardoor de koelpasta zijn nut verliest in mijn ogen. Kost je nog geen 10 euro voor een tube waar je misschien meerdere decennia mee toekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
aped schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:44:
Beste waar voor je geld : pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut (1 gram)

Leuke review : https://www.guru3d.com/ar...paste-roundup-2019,1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-03 21:38
Zijn er bouwmarkten of drogisterijen oid waar je Isopropanol 99,9% kunt kopen?
Ik heb me suf gegoogeld maar kan het alleen on line vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bubbleblower1 schreef op zondag 17 november 2019 @ 08:52:
Zijn er bouwmarkten of drogisterijen oid waar je Isopropanol 99,9% kunt kopen?
Ik heb me suf gegoogeld maar kan het alleen on line vinden.
Voor zover ik weet niet. Maar om een processor te reinigen, heb je geen isopropanol nodig. 96% Alcohol Ketonatus voldoet meer dan prima. En is bij elke drogisterij te koop.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik weet niet wat hij aan het doen is, maar het enige wat ik al jaren gebruik is WC papier of Keukenpapier en dat werkt gewoon prima om wat koelpasta weg te halen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crovax_be
  • Laatst online: 17-05 22:33
Beetje aan nakijken om eventueel de standaard cooling paste te veranderen door een liquid metal oplossing.
Dit zou voor mijn 2e laptop zijn, gezien deze toch wel wat warmte afgeeft en volgens mij koeler kan werken.

Ik heb wat youtube video's gezien (ook over delidding) en ze gebruiken daar nagel polish of liquid electrical tape om de conductors en andere te 'sealen'. Ook het gebruik van electrical tape zou een oplossing zijn, om geen liquid metal tussen de connectors te krijgen.

In het verhaal van nagel polish / liquid electrical tape, mag deze gewoon blijven zitten nadat de liquid metal er op zit?

Het is niet geheel duidelijk of dit mag blijven zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
crovax_be schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:25:
Beetje aan nakijken om eventueel de standaard cooling paste te veranderen door een liquid metal oplossing.
Dit zou voor mijn 2e laptop zijn, gezien deze toch wel wat warmte afgeeft en volgens mij koeler kan werken.

Ik heb wat youtube video's gezien (ook over delidding) en ze gebruiken daar nagel polish of liquid electrical tape om de conductors en andere te 'sealen'. Ook het gebruik van electrical tape zou een oplossing zijn, om geen liquid metal tussen de connectors te krijgen.

In het verhaal van nagel polish / liquid electrical tape, mag deze gewoon blijven zitten nadat de liquid metal er op zit?

Het is niet geheel duidelijk of dit mag blijven zitten :)
nagellak wordt vaker gebruikt ter elektrische isolatie. Er zijn ook speciale PCB laksoorten. Dit mag gewoon blijven zitten en zal geen invloed hebben op je temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 16:40
Lees op verschillende sites dat liquid metal slecht zou zijn voor je cpu / koeler. Volgens de ene wel de andere niet. Heb nog grizzly bear conductonaut is het aan te raden om iets anders te gebruiken? Cpu 3800x koeler is een mugen 5 pcgh.

Edit

Heb begrepen dat het koper niks aan doet en aluminium wel. Zijn de ihs van ryzen van koper? Mijn koeler in ieder geval wel dus dat is goed.

[ Voor 24% gewijzigd door Sokucho op 01-03-2020 01:29 ]

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meegeleverde is prima @BlackBarryNL

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 16:40
Hackus schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:01:
Meegeleverde is prima @BlackBarryNL
Heb ik niet heb thuis alleen nog conductonaut

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 21:42
Ik ben van plan om mijn oude HP 6000 een kleine upgrade van een dual core naar een quad core Q9550 te geven. Hoeveel ml doen jullie ongeveer op een processor ?

En is dit goed genoeg ?

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Spasm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:02:
Ik ben van plan om mijn oude HP 6000 een kleine upgrade van een dual core naar een quad core Q9550 te geven. Hoeveel ml doen jullie ongeveer op een processor ?

En is dit goed genoeg ?
iets ter grote van rijstkorrel. kijk maar op YouTube ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 21:42
Hackus schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:55:
[...]

iets ter grote van rijstkorrel. kijk maar op YouTube ;)
Thanks. Weet je ook hoelang je kunt doen met de tube ongeveer 3 ml ?
Ik wil namelijk mijn gpu koeler ook van nieuwe pasta voorzien. Heb ik hier dan genoeg aan ?

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Neem gewoon zoiets :
- pricewatch: Arctic MX-4 Thermal Compound (4g)
- product: Arctic Silver 5
- pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG2
- pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG1 (Blijft heeel lang vloeibaar!)
- pricewatch: Scythe Thermal Elixer 2 (5g)

Zomaar een paar merken die redelijk bekend zijn en vast niet het slechtste type koelpasta leveren na al die jaren!

En ja, daar kan je makkelijk meerdere PC's van verste koelpasta voorzien, zowel CPU als GPU ;)

Verder is dit wel een mooie hoeveelheid die je erop kan doen :
d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 03-04-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
nero355 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:30:
[...]

Neem gewoon zoiets :
- pricewatch: Arctic MX-4 Thermal Compound (4g)
- product: Arctic Silver 5
- pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG2
- pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG1 (Blijft heeel lang vloeibaar!)
- pricewatch: Scythe Thermal Elixer 2 (5g)

Zomaar een paar merken die redelijk bekend zijn en vast niet het slechtste type koelpasta leveren na al die jaren!

En ja, daar kan je makkelijk meerdere PC's van verste koelpasta voorzien, zowel CPU als GPU ;)

Verder is dit wel een mooie hoeveelheid die je erop kan doen :

[...]

d:)b
Dat is al een tijdje geleden. :) Het koelde heel prima. Wat ik nu heb gedaan is een soort vierkantje rondom (maar niet te dicht langs de rand) en een kruis daar doorheen. Dunne lijnen van bijvoorbeeld 3 mm.

Ik zag een video van een bepaalde methode, waar er erg veel koelpasta gebruikt wordt... het moederbord zit eronder, echt bizar. Ik heb in die zin een tussenweg genomen. :)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:15
Luxicon schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:54:
[...]

Dat is al een tijdje geleden. :) Het koelde heel prima. Wat ik nu heb gedaan is een soort vierkantje rondom (maar niet te dicht langs de rand) en een kruis daar doorheen. Dunne lijnen van bijvoorbeeld 3 mm.

Ik zag een video van een bepaalde methode, waar er erg veel koelpasta gebruikt wordt... het moederbord zit eronder, echt bizar. Ik heb in die zin een tussenweg genomen. :)
Bot gezegd heb je dus een walletje gebouwd en de binnenkant wat opgevuld? Nooit doen. Je sluit lucht op door een gesloten vorm te maken. Sowieso kan die vorm nooit alle kanten op spreiden als je er een koeler op drukt, dus krijg je geen gelijkmatige koeling. Een puntje in het midden of anders een lijntje is meer dan genoeg en zorgt dat je geen lucht opsluit.

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Crahsystor schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:50:
Een puntje in het midden of anders een lijntje is meer dan genoeg en zorgt dat je geen lucht opsluit.
En dat korreltje wordt vanzelf een "pancake" als je de heatsink erop monteert! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
nero355 schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:26:
[...]

En dat korreltje wordt vanzelf een "pancake" als je de heatsink erop monteert! :)
Klopt, dat heb ik toen nagekeken, maar deze keer niet. Ik ging ervan uit dat - als zo'n stipje volledig uitsmeert, dat een vierkantje met kruis erdoor, net zo goed compleet uitsmeert. Ik zie niet speciaal core verschillen met verschillende Prime95 testen tot nu toe (maar het er ook niet speciaal op gelet). Ik gebruik trouwens Gelid Extreme. (en Thermal Grizzly Conductonaut tussen de die / IHS).

PS. als ik er aan denk zal ik een foto maken hoe de pasta zich uitgesmeerd heeft. Van te voren heb ik verschillende methoden bekeken, maar een vierkantje met kruis erdoor kwam ik niet tegen en wou dat toch proberen. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Luxicon op 06-04-2020 11:27 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gipsy King
Wel tof om te zien voor de Thermal Lover : https://www.techpowerup.c...d-in-its-2020-rog-laptops.

Youtube : YouTube: Liquid Metal Technology | ROG

[ Voor 22% gewijzigd door Gipsy King op 07-04-2020 08:28 . Reden: Add-on ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoB
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 18:15
Ik wil een nieuwe laag thermal paste aanbrengen op mijn processor maar daarvoor moet de oude laag natuurlijk eerst weggehaald worden. Waar kan je nu alleen voor een redelijke prijs isopropyl of iets vergelijkbaars krijgen? Ik vind op het internet eigenlijk alleen maar flessen van 1 liter voor 15 euro en zoveel heb ik nou ook weer niet nodig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TacoB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:48:
Ik wil een nieuwe laag thermal paste aanbrengen op mijn processor maar daarvoor moet de oude laag natuurlijk eerst weggehaald worden. Waar kan je nu alleen voor een redelijke prijs isopropyl of iets vergelijkbaars krijgen? Ik vind op het internet eigenlijk alleen maar flessen van 1 liter voor 15 euro en zoveel heb ik nou ook weer niet nodig..
96-97% ketonatus voldoet prima. vind je bijna bij elke winkel als Kruidvat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Voor noodgevallen (vastgedroogde koelpasta en zo...) werkt dit echt heel goed : pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit d:)b

Maar als alles normaal is gebleven en de koelpasta nog niet is uitgedroogd gebruik ik eigenlijk alleen maar keukenpapier of WC papier en dat werkt al jarenlang prima! :)

In deze rare tijden moet je daar natuurlijk wel aan kunnen komen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoB
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-04 18:15
Hackus schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:01:
[...]

96-97% ketonatus voldoet prima. vind je bijna bij elke winkel als Kruidvat
Helaas had zowel het Kruidvat als de Etos geen alcohol meer. Een vriend van mij had gelukkig nog wel (slechts) 750ml isopropyl :)
nero355 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:32:
[...]

Voor noodgevallen (vastgedroogde koelpasta en zo...) werkt dit echt heel goed : pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit d:)b

Maar als alles normaal is gebleven en de koelpasta nog niet is uitgedroogd gebruik ik eigenlijk alleen maar keukenpapier of WC papier en dat werkt al jarenlang prima! :)

In deze rare tijden moet je daar natuurlijk wel aan kunnen komen... :+
Ik had dat goedje ook al gevonden inderdaad maar vond het vrij prijzig voor iets dat je niet echt vaker gebruikt (ik ga er even van uit dat ik op deze processor nooit meer de thermal paste hoef te vervangen in ieder geval haha :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TacoB schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:37:
[...]

Helaas had zowel het Kruidvat als de Etos geen alcohol meer. Een vriend van mij had gelukkig nog wel (slechts) 750ml isopropyl :)
Normaal is dat altijd gewoon op voorraad en kost geen drol. Door corona is het momenteel helaas haast nergens meer te krijgen.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ja, post dan ook even erbij dat je LM nooit met aluminium moet mixen :+

Mooi spul maar zitten wel haken en ogen aan. Daarnaast is een goede thermal paste met goede pressie vanaf je heatsink naar je CPU/GPU meer dan voldoende tegenwoordig, tenzij je een Intel chip hebt ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mzgqy6f3orKkXKKG1UFrT4_PYU=/f/image/CTyzmCaOEZj1AGvmIOxrqcek.jpg

Ik heb een AIO cpu koeler op een GPU geplakt, met uitsluitend taiwraps. Als je pasta goed is hoef je je daar verder geen zorgen over te maken. Full load (200W) amper 50 graden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Niet zo AMD fanboyish doen ;)
[Afbeelding]

Ik heb een AIO cpu koeler op een GPU geplakt, met uitsluitend taiwraps. Als je pasta goed is hoef je je daar verder geen zorgen over te maken. Full load (200W) amper 50 graden. :P
:o Zie ik daar een good old Thermalright VRM heatsink ?! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06 14:21
Toevallig van de week de koelpasta in mijn systeem vervangen, en de oude koelpasta verwijderd met remmenreiniger die ik normaal op mijn motor gebruik. Werkte fantastisch.
Busje remmenreiniger kost een euro of 2 a 3 geloof ik bij de Action.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Ik gebruik, Thermal Grizzly Conductonaut voor laptops (die moeite hebben met koeling, sinds kort), en arctic mx-2 voor desktops. Jarenlang al een succes. Ondertussen al zo een 15 jaar. Goede towercooler met pushpull setup doet ook wonderen.

Weghalen met keukenpapier, en als de pasta vastgekoekt zit, dan met alcohol 70% (kruidvat oid, of terpentine, met water lukt het anders ook prima, duurt alleen wat langer...), beetje weken en je veegt het snel weg.

*denkt aan zijn tijd terug dat hij rommelde met een Tuniq Tower 120 en opgevoerde celerons. :P

[ Voor 24% gewijzigd door radium6969 op 09-04-2020 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

nero355 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:42:
[...]

:o Zie ik daar een good old Thermalright VRM heatsink ?! O+
Left-over van de originele GPU heatsink. Stukje van VRM gewoon afgezaagd en hergebruikt. Werkt uitstekend. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BouncingBaklap
  • Laatst online: 10-01-2024
Korte vraag, waar ik zo snel geen antwoord op vind:
Is (brand)spiritus een geschikt middel om koelpasta residu weg te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Nee, is vettig bij mij weten.

Gewoon voor paar euro 96% alcohol kopen bij de etos.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-06 14:21
Volgens mij kan het wel omdat spiritus >85% ethanol is.

Veel oplosmiddelen voor verf zijn wel vettig, zoals terpentine en wasbenzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
Best is om gewoon ontsmettingsalcohol, propanol of ethanol te gebruiken. Kan je alledrie gewoon legaal bij de apotheker halen. Propanol kan je ook in de meeste doe het zelfzaken vinden.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat na verdamping er niets achterblijft, dat beperkt de koelcapaciteit. In principe kan je dus ook gewoon met leidingwater werken, maar kans is dat er dan een kalkafzetting achterblijft.

[ Voor 38% gewijzigd door Flipking94 op 01-10-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
Zelfs wasbenzine werkt goed, eigenlijk heb je een schoonmaak product nodig dat een beetje snel verdampt. Je ziet vanzelf wel of het extra troep van je oppervlakte wegpoetst. Niets is echt het beste en in de praktijk merk je er weinig van, zolang je maar schoonmaakt met 'iets' dat oppervlakte reinigt en uit zichzelf verdampt.

[ Voor 30% gewijzigd door Fordox op 01-10-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@BouncingBaklap

In noodgevallen/spoedklus kun je van alles gebruiken.

Echter, waarom met allerhande onzuiverdere en stinkende brouwsels gaan klooien in en rond je pc als je dit kunt halen voor paar euro:
https://www.etos.nl/produ...ohol-96%25-110321497.html

Of kijk idd of je apotheker voor weinig nog iets (zuiverders) in elkaar kan flansen of heeft voor weinig.

Succes in ieder geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 01-10-2020 15:16 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BouncingBaklap
  • Laatst online: 10-01-2024
Bedankt voor alle reacties, ik ga maar eens langs bij de drogist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

BouncingBaklap schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:38:
Bedankt voor alle reacties, ik ga maar eens langs bij de drogist.
Zou ik niet doen :)

- Keukenpapier of WC papier om de pasta weg te halen.
- Als het echt moet zou je zoiets kunnen overwegen : pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit

IMHO meer dan genoeg om wat koelpasta weg te halen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
nero355 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Zou ik niet doen :)

- Keukenpapier of WC papier om de pasta weg te halen.
- Als het echt moet zou je zoiets kunnen overwegen : pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit

IMHO meer dan genoeg om wat koelpasta weg te halen!
.........?
Tuurlijk gebruik je eerst papier.
Zon cleaning kit is echt veel te overpriced en onnodig.

Ga lekker naar de drogist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Fordox schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:21:
Tuurlijk gebruik je eerst papier.
Zon cleaning kit is echt veel te overpriced en onnodig.

Ga lekker naar de drogist.
Ik zou die kit ook alleen overwegen vanwege het goedje dat erbij zit dat koelpasta kan oplossen, want voor de rest heb je het IMHO niet nodig, zolang je fatsoenlijke koelpasta gebruikt die niet uitdroogt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
nero355 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Ik zou die kit ook alleen overwegen vanwege het goedje dat erbij zit dat koelpasta kan oplossen, want voor de rest heb je het IMHO niet nodig, zolang je fatsoenlijke koelpasta gebruikt die niet uitdroogt :)
Wel, ben je daar wel zeker van? Het lijkt me sterk dat als het koelpasta kan oplossen het wel zo goed is voor je moederbord. Je moest maar eens per ongeluk een druppel missen...

Koelpasta droogt vrijwel altijd na verloop van tijd uit. En dat is vaak niet het probleem. Als je, zoals ik, om de 2j de koelpasta vervangt, is de koelpasta zodanig lang tussen koelblok en heatsink van de cpu gedrukt dat het met een enkel stukje keukenrol strepen achterlaat. Daarnaast rafelt keukenrol uit in vezels, wat je niet wil.

Ik gebruik altijd een microvezeldoek hiervoor. Na gebruik wassen en klaar. Een busje propanol (= isopropanol) helpt je die stukjes die je met het microvezeldoekje niet zo eraf krijgt, er toch vanaf te halen. Een busje hoeft niet duur te zijn. Ik kan via de werkgever zeer zuivere ethanol en isopropanol krijgen voor 10 euro de liter.

[ Voor 5% gewijzigd door Flipking94 op 01-10-2020 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Flipking94 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:15:
Wel, ben je daar wel zeker van? Het lijkt me sterk dat als het koelpasta kan oplossen het wel zo goed is voor je moederbord. Je moest maar eens per ongeluk een druppel missen...
Geen idee wat jij met je koelpasta doet, maar die van mij komt echt niet in de buurt van het PCB van mijn moederbord :)
Slechte Koelpasta droogt vrijwel altijd na verloop van tijd uit.
Klopt! ;)
En dat is vaak niet het probleem. Als je, zoals ik, om de 2j de koelpasta vervangt, is de koelpasta zodanig lang tussen koelblok en heatsink van de cpu gedrukt dat het met een enkel stukje keukenrol strepen achterlaat. Daarnaast rafelt keukenrol uit in vezels, wat je niet wil.

Ik gebruik altijd een microvezeldoek hiervoor. Na gebruik wassen en klaar. Een busje propanol (= isopropylalcohol) helpt je die stukjes die je met het microvezeldoekje niet zo eraf krijgt, er toch vanaf te halen.
Allemaal nooit last van gehad, zowel privé als zakelijk in allerlei servers ;)

Zoiets :
- pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG1
- pricewatch: Noctua NT-H2 10 gram (Geloof ik... weet het exacte model niet meer...)

Droogt gewoon niet uit! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
nero355 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:20:
[...]

Geen idee wat jij met je koelpasta doet, maar die van mij komt echt niet in de buurt van het PCB van mijn moederbord :)
De koelpasta niet, de vloeistof. Jij zegt dat die vloeistof de koelpasta oplost. Een oplossing is, jaja, vloeibaar ;) . Als je dus een druppel van die vloeistof per ongeluk ergens op het pcb van je moederbord laat vallen, denk ik niet dat dit zo gezond is voor de werking ervan. Het lijkt me overigens straf dat de vloeistof de koelpasta oplost, de meeste koelpasta's bestaan uit metalen, m.n. ZnO.

Dat jij er geen problemen mee ondervindt, wil niet zeggen dat jouw manier de beste manier van werken is. Als je weet waaruit koelpasta is opgebouwd, weet je ook dat iedere pasta uitdroogt, sommige sneller dan andere. Vandaar ook dat op iedere pasta een houdbaarheidsdatum staat... Op de site van Artic staat er zelfs een guideline die zegt wat je moet doen eens de pasta uitgedroogd. Die guideline komt sterk overeen met mijn advies... 8)
https://www.arctic.ac/en/products/cooling/thermal-interface/

Waar zijn jouw linkjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Flipking94 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:41:
De koelpasta niet, de vloeistof. Jij zegt dat die vloeistof de koelpasta oplost. Een oplossing is, jaja, vloeibaar ;) . Als je dus een druppel van die vloeistof per ongeluk ergens op het pcb van je moederbord laat vallen, denk ik niet dat dit zo gezond is voor de werking ervan.
My bad...

Maar NEE : Dat spul komt niet op je moederbord terecht als je gewoon voorzichtig alles doet ;)
Het lijkt me overigens straf dat de vloeistof de koelpasta oplost, de meeste koelpasta's bestaan uit metalen, m.n. ZnO.
Iets met ervaring uit de praktijk en zo...

Ik roep echt niet zomaar wat :)
Dat jij er geen problemen mee ondervindt, wil niet zeggen dat jouw manier de beste manier van werken is.
Dat zeg ik dan ook niet ;)

Mijn advies is meer bedoeld als : "Zo kan het ook!"
Als je weet waaruit koelpasta is opgebouwd, weet je ook dat iedere pasta uitdroogt, sommige sneller dan andere. Vandaar ook dat op iedere pasta een houdbaarheidsdatum staat... Op de site van Artic staat er zelfs een guideline die zegt wat je moet doen eens de pasta uitgedroogd. Die guideline komt sterk overeen met mijn advies... 8)
https://www.arctic.ac/en/products/cooling/thermal-interface/
Ik zie daar niks staan over removal :?
Waar zijn jouw linkjes?
Ahh... "De linkjes generatie!" O+

Telt een eerlijke mening niet meer die uit ervaring in de praktijk is opgebouwd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Laatst online: 08-06 12:03

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

nero355 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Waar baseer je dat op dan?

Na verloop van tijd droogt iedere koelpasta uit. En zie het oppervlak maar eens helemaal schoon te krijgen zonder een reinigende vloeistof. Er blijft altijd wel iets over van de oude koelpasta. Als je er met je vinger overheen gaat zul je dat wel zien.
Geen idee of het in de praktijk nou veel verschil maakt qua temperatuur, maar ik maak de oppervlakken altijd schoon met alcohol/wasbenzine/terpentine voor ik nieuwe koelpasta aanbreng.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste