welke van deze 4 is het beste?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Arctic is daar wel het beste van geloof ik. Je kan hier even zelf tussen zoeken: https://www.tomshardware....te-comparison,5108-9.html
Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Onlangs de review van LinusTechTips gezien, ding doet nog daadwerkelijk wat het belooft ook - al zijn de koelprestaties ongeveer gelijk aan goede koelpasta's en dus niet beter. Maar het haalt inderdaad veel gokwerk weg, het is immers one size fits all en kan daadwerkelijk hergebruikt worden.The Chosen One schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:22:
Ik zou dit wel eens willen proberen; https://www.amazon.com/dp...s?_encoding=UTF8&me=&th=1
Alleen ik zie net terwijl ik de link ging copy/pasten... " This item does not ship to Netherlands. " !@#$.
amazon.de niks, amazon.co.uk niks. Hmmm wordt lastig.
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Ja altijd vervangen nadat de koeler eraf is geweest. Dit komt doordat je bij het opnieuw plaatsen van een koeler op uitgesmeerde pasta je altijd kleine luchtbellen zult krijgen in je pasta, wat de warmteoverdracht zwaar benadeelt.scherpp schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 22:49:
Mensen, ik heb twee dagen geleden een pc in elkaar gezet. Vervolgens kwam ik er achter dat ik de cpu koeler en kwartslag moest draaien, dus losgehaald en gedraaid.
Vraag is: had ik de koelpasta moeten vervangen?
🇺🇦
Anoniem: 58485
Ik heb echt geen idee wat je probeert te zeggen, maar het lijkt erop dat je mijn post niet goed hebt gelezen.Anoniem: 58485 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 00:42:
Zwaar?
Dat is echt procentueel. Mits de pasta maar gewoon voldoende 'afdekt'. Het is geen magisch middel; het is een opvulmiddel tussen koelblok en chip. Niets speciaals aan. Het enige verschil dat een andere pasta met zich brengt is de net wat betere warmteoverdracht.
🇺🇦
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Je pasta moet juist niet uitgespreid zijn, maar een blob in het midden. Op die manier verspreid de pasta zich namelijk vanuit het midden naar de zijkanten, terwijl het de lucht weg drukt. Als je het van tevoren hebt uitgespreid zul je altijd wat pieken en dalen hebben, en heb je dus grote kans op ingesloten lucht. Stilstaande lucht is een van de slechtste warmtegeleiders en daarom wil je dit dus niet.scherpp schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:01:
Thanks voor de vlotte reacties people, much appreciated!
De pasta was goed uitgesmeerd over de oppervlak van de processor, maar ga toch maar verwijderen en nieuwe aanbrengen.
Ik neem aan dat het vanzelfsprekend is ook het stukje koelpasta op de koeler te verwijderen.
Verder nog tips bij het verwijderen? Zal makkelijk te doen moeten zijn denk ik zo.
🇺🇦
Ik bedoelde dat het netjes was verspreid toen ik laatst de koeler ersf haalde. Ik heb het zoals jii zegt aangebracht ter grootte van een erwt (maybe ietsjes meer) in het midden.Nycrea schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 20:55:
[...]
Je pasta moet juist niet uitgespreid zijn, maar een blob in het midden. Op die manier verspreid de pasta zich namelijk vanuit het midden naar de zijkanten, terwijl het de lucht weg drukt. Als je het van tevoren hebt uitgespreid zul je altijd wat pieken en dalen hebben, en heb je dus grote kans op ingesloten lucht. Stilstaande lucht is een van de slechtste warmtegeleiders en daarom wil je dit dus niet.
7400 Wp op het dak
7400 Wp op het dak
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Sla je slag : merk: Innovation Cooling of https://nl.hardware.info/...arch:innovation%20coolingThe Chosen One schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:22:
Ik zou dit wel eens willen proberen; https://www.amazon.com/dp...s?_encoding=UTF8&me=&th=1
Alleen ik zie net terwijl ik de link ging copy/pasten... " This item does not ship to Netherlands. " !@#$.
amazon.de niks, amazon.co.uk niks. Hmmm wordt lastig.
[ Voor 38% gewijzigd door Gipsy King op 15-08-2018 14:15 ]
And ? goede Kwaliteit / performance ? Wellicht leuk om testresultaten te delen ? ben wel benieuwd.The Chosen One schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:42:
Heb hem al in me pc zitten.Toendertijd via shipito laten doorsturen. Dollar of $6-8 of zo. Nog te doen.
Anoniem: 1105289
Op wie reageer je?Anoniem: 1105289 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 01:05:
Koelpasta word vooral gebruikt voor de koeling van computers. niet in je koelkast smeren dus. Het is namelijk zeer belangrijk bij computers dat de koeler een goed contact met de processor heeft makkelijker is waterkoeling als het goed gebeurt tenminste als je lekagge hebt is je pc wel naar de knoppen
Dat is niet gelukt.Anoniem: 1105289 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:50:
Ik wilde beetje slim overkomen
PC Specs
Anoniem: 320788
[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 11-10-2018 08:43 ]
hulde voor dit topic, precies wat ik zocht!Fordox schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:10:
Omdat er voor bijna elk onderdeel een topic is, kunnen mensen beter zoeken op het forum naar dingen.
En omdat er nog heel veel vraag was naar hoe dat nou eigenlijk zat met koelpasta, open ik hier even een topic.
Laat je reacties/vragen maar komen wees lief, dit is mijn eerste "grote" topic
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Steam: Evert
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Wat bij mijn laptop hielp was om de core voltage te undervolten met behulp van Intels XTU, niet ideaal maar het helpt wel.coolbvrobin schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:42:
Ik zou graag mijn koeling verbeteren van mijn laptop (i7 5500U)
Ik merk als ik wat dingen tegelijk doe en veel CPU gebruik dat de cpu teruglokt,
IK zou 3ghz moeten kunnen halen volgens intel specs, met full load red ik max 2,4hz,
En dat vindt ik jammer,
IK heb de koelpasta al veranderd en er coolermaster v1 pasta opgedaan,
Dit hielp wel, nu is het 2,5
Maar nog zonde, dus ik wil het gaan proberen met een veel betere koelpasta iemand een tip welke koelpasta ik zou kunnen proberen ?
Full load is 75 graden ongeveer, maar dan heeft hij zich al terug geklokt,
Ik gok dat hij rond de 80 graden terug begint te kloken
Om zeilen van de teruglok lijkt me wel mogelijk maar niet goed voor de levensduur
Thanks ga ik eens proberen,jeffreygek1 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:52:
[...]
Wat bij mijn laptop hielp was om de core voltage te undervolten met behulp van Intels XTU, niet ideaal maar het helpt wel.
Ik heb bij mijn laptop soortgelijk gehad; het vervangen van de koelpasta hielp best veel. Maar vooral omdat HP in de fabriek een emmer koelpasta tussen CPU en heatsink had gedaan, ipv een druppel.. Zie ook Theo in "Koelpasta topic"coolbvrobin schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:42:
Ik zou graag mijn koeling verbeteren van mijn laptop (i7 5500U)
Ik merk als ik wat dingen tegelijk doe en veel CPU gebruik dat de cpu teruglokt,
IK zou 3ghz moeten kunnen halen volgens intel specs, met full load red ik max 2,4hz,
En dat vindt ik jammer,
IK heb de koelpasta al veranderd en er coolermaster v1 pasta opgedaan,
Dit hielp wel, nu is het 2,5
Maar nog zonde, dus ik wil het gaan proberen met een veel betere koelpasta iemand een tip welke koelpasta ik zou kunnen proberen ?
Full load is 75 graden ongeveer, maar dan heeft hij zich al terug geklokt,
Ik gok dat hij rond de 80 graden terug begint te kloken
Om zeilen van de teruglok lijkt me wel mogelijk maar niet goed voor de levensduur
7400 Wp op het dak
De v1 van Coolermaster heeft goed geholpen.Theo schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 08:32:
[...]
Ik heb bij mijn laptop soortgelijk gehad; het vervangen van de koelpasta hielp best veel. Maar vooral omdat HP in de fabriek een emmer koelpasta tussen CPU en heatsink had gedaan, ipv een druppel.. Zie ook Theo in "Koelpasta topic"
Idealiter haal je alle koepasta van CPU en heat sink af met schoonmaakalcohol en dan plaats je een nieuwe druppel op de CPU. De heat sink zet je dan los op de CPU en draai je een beetje om de pasta te verspreiden (alsof je een sinaasappel aan het persen bent, dus duwen en draaien). Komt er pasta aan de zijkant uit dan heb je teveel pasta gebruikt.
Daarna zet je de heat sink vast met z'n schroeven
Ik merkte bij mij bijv dat je gemakkelijk teveel plaatst. De kunst is om genoeg te plaatsen dat de gehele cpu bedekt is, maar niet zoveel dat het er aan de zijkant uit komt zetten..
Het verschil was bij mij zeker merkbaar in geluid en performance; zelfs met gebruik van de Intel software om de CPU te undervolten.
Maar het verschil tussen een heel goedkope koekpasta (een tubetje König van 5+ jaren oud) en een goede (nieuwe MX-4) is wel merkbaar, maar vooral omdat het goedkope gewoon heel erg slecht wasIk verwacht niet dat je echt verschil zult merken tussen je CM V1 pasta en een high end pasta..
Kijk je er ook heel erg theoretisch naar dan kan het verschil tussen een gewone en high-end pasta een verschil zijn van misschien 0.03 K/W. Met een dikke overgeklokte CPU die 200 watt verbruikt zal het dan 6 graden kunnen schelen in temperatuur. Maar met jouw 15 watt die je CPU verbruikt zou het verschil een halve graad zijn. Niet echt spannend dus.
Belangrijk voor een laptop is dus om:
- Correct de pasta aan te brengen.
- En geen echte troep te gebruiken (zoals spul van 5 jaren oud, tandpasta of gewoon droog plaatsen)
Het type pasta wat je gebruikt voor een laptop is echt niet merkbaar. Je zal dus ook geen verscil merken tussen je V1 en iets anders. (uitzondering zijn de liquide metal pasta's; die kunnen je laptop slopen, dus gebruik die niet in een laptop)
Alles ook stofvrij gemaakt ?coolbvrobin schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:49:
De v1 van Coolermaster heeft goed geholpen.
Ik gebruik altijd maar een tipje koelpasta , maar dank u voor de tip
Heb zowel de cpu als gpu opnieuw gedaan.
Laptop koelt nu goed max temp is 73 graden en hij clock zich niet meer terug, Problem solved![]()
Ik heb nog niet eens met de intel core voltage hoeven te kloten
NICE!coolbvrobin schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:15:
Dat heb ik gedaan als eerste met inbouwen van een hdd caddy
[ Voor 17% gewijzigd door nero355 op 02-02-2019 20:22 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat heb ik gedaan als eerste met inbouwen van een hdd caddynero355 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:07:
[...]
Alles ook stofvrij gemaakt ?
Wil ook weleens helpen
Anoniem: 972859
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 972859 op 06-04-2019 11:45 ]
In nog geen jaar tijd verwacht ik niet dat het uitgedroogd is. Dan zou ik eerder kijken naar een periode van 5 jaar.BENx1996 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:54:
Wellicht een domme vraag. Maar droogt koelpasta sneller uit als het apparaat niet gebruikt wordt?
Ik heb namelijk bij mijn PS3 vorig jaar augustus de koelpasta vervangen om YLOD te voorkomen (Phat model), maar heb hem daarna ook nooit meer aan gehad.
Gaat overigens om Arctic Silver koelpasta.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
[ Voor 100% gewijzigd door Chochomel op 06-08-2019 12:05 ]
Anoniem: 1255750
Ik zou altijd nieuwe koelpasta nemen. De kans op luchtbellen is zeer groot, waardoor de koelpasta zijn nut verliest in mijn ogen. Kost je nog geen 10 euro voor een tube waar je misschien meerdere decennia mee toekomt.aped schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:44:
Zojuist een nieuw systeem in elkaar gezet. Tijdens het installeren van Windows bedacht ik dat ik vergeten was de koeler van de processor over de processor te bewegen om de pasta wat te verdelen. Ik had de briljante ingeving dit even snel te doen. Resultaat hiervan dat de pasta nog warm was. Ik heb de koeler van de processor gehaald en weer opnieuw erop geplaatst. Nu vraag ik mij echter af of dit kwaad kan?
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Beste waar voor je geld : pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut (1 gram)aped schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:44:
Zojuist een nieuw systeem in elkaar gezet. Tijdens het installeren van Windows bedacht ik dat ik vergeten was de koeler van de processor over de processor te bewegen om de pasta wat te verdelen. Ik had de briljante ingeving dit even snel te doen. Resultaat hiervan dat de pasta nog warm was. Ik heb de koeler van de processor gehaald en weer opnieuw erop geplaatst. Nu vraag ik mij echter af of dit kwaad kan?
Voor zover ik weet niet. Maar om een processor te reinigen, heb je geen isopropanol nodig. 96% Alcohol Ketonatus voldoet meer dan prima. En is bij elke drogisterij te koop.Bubbleblower1 schreef op zondag 17 november 2019 @ 08:52:
Zijn er bouwmarkten of drogisterijen oid waar je Isopropanol 99,9% kunt kopen?
Ik heb me suf gegoogeld maar kan het alleen on line vinden.
R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
nagellak wordt vaker gebruikt ter elektrische isolatie. Er zijn ook speciale PCB laksoorten. Dit mag gewoon blijven zitten en zal geen invloed hebben op je temperatuur.crovax_be schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:25:
Beetje aan nakijken om eventueel de standaard cooling paste te veranderen door een liquid metal oplossing.
Dit zou voor mijn 2e laptop zijn, gezien deze toch wel wat warmte afgeeft en volgens mij koeler kan werken.
Ik heb wat youtube video's gezien (ook over delidding) en ze gebruiken daar nagel polish of liquid electrical tape om de conductors en andere te 'sealen'. Ook het gebruik van electrical tape zou een oplossing zijn, om geen liquid metal tussen de connectors te krijgen.
In het verhaal van nagel polish / liquid electrical tape, mag deze gewoon blijven zitten nadat de liquid metal er op zit?
Het is niet geheel duidelijk of dit mag blijven zitten
[ Voor 24% gewijzigd door Sokucho op 01-03-2020 01:29 ]
PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Heb ik niet heb thuis alleen nog conductonautHackus schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:01:
Meegeleverde is prima @BlackBarryNL
PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |
iets ter grote van rijstkorrel. kijk maar op YouTubeSpasm schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:02:
Ik ben van plan om mijn oude HP 6000 een kleine upgrade van een dual core naar een quad core Q9550 te geven. Hoeveel ml doen jullie ongeveer op een processor ?
En is dit goed genoeg ?
Thanks. Weet je ook hoelang je kunt doen met de tube ongeveer 3 ml ?Hackus schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:55:
[...]
iets ter grote van rijstkorrel. kijk maar op YouTube
Neem gewoon zoiets :
[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 03-04-2020 19:35 ]
Dat is al een tijdje geleden.nero355 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 19:30:
[...]
Neem gewoon zoiets :
- pricewatch: Arctic MX-4 Thermal Compound (4g)
- product: Arctic Silver 5
- pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG2
- pricewatch: Zalman Thermal Grease ZM-STG1 (Blijft heeel lang vloeibaar!)
- pricewatch: Scythe Thermal Elixer 2 (5g)
Zomaar een paar merken die redelijk bekend zijn en vast niet het slechtste type koelpasta leveren na al die jaren!
En ja, daar kan je makkelijk meerdere PC's van verste koelpasta voorzien, zowel CPU als GPU
Verder is dit wel een mooie hoeveelheid die je erop kan doen :
[...]
...
Bot gezegd heb je dus een walletje gebouwd en de binnenkant wat opgevuld? Nooit doen. Je sluit lucht op door een gesloten vorm te maken. Sowieso kan die vorm nooit alle kanten op spreiden als je er een koeler op drukt, dus krijg je geen gelijkmatige koeling. Een puntje in het midden of anders een lijntje is meer dan genoeg en zorgt dat je geen lucht opsluit.Luxicon schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:54:
[...]
Dat is al een tijdje geleden.Het koelde heel prima. Wat ik nu heb gedaan is een soort vierkantje rondom (maar niet te dicht langs de rand) en een kruis daar doorheen. Dunne lijnen van bijvoorbeeld 3 mm.
Ik zag een video van een bepaalde methode, waar er erg veel koelpasta gebruikt wordt... het moederbord zit eronder, echt bizar. Ik heb in die zin een tussenweg genomen.
Addicted to silent computing
En dat korreltje wordt vanzelf een "pancake" als je de heatsink erop monteert!Crahsystor schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:50:
Een puntje in het midden of anders een lijntje is meer dan genoeg en zorgt dat je geen lucht opsluit.
Klopt, dat heb ik toen nagekeken, maar deze keer niet. Ik ging ervan uit dat - als zo'n stipje volledig uitsmeert, dat een vierkantje met kruis erdoor, net zo goed compleet uitsmeert. Ik zie niet speciaal core verschillen met verschillende Prime95 testen tot nu toe (maar het er ook niet speciaal op gelet). Ik gebruik trouwens Gelid Extreme. (en Thermal Grizzly Conductonaut tussen de die / IHS).nero355 schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:26:
[...]
En dat korreltje wordt vanzelf een "pancake" als je de heatsink erop monteert!
[ Voor 15% gewijzigd door Luxicon op 06-04-2020 11:27 ]
...
[ Voor 22% gewijzigd door Gipsy King op 07-04-2020 08:28 . Reden: Add-on ]
96-97% ketonatus voldoet prima. vind je bijna bij elke winkel als KruidvatTacoB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:48:
Ik wil een nieuwe laag thermal paste aanbrengen op mijn processor maar daarvoor moet de oude laag natuurlijk eerst weggehaald worden. Waar kan je nu alleen voor een redelijke prijs isopropyl of iets vergelijkbaars krijgen? Ik vind op het internet eigenlijk alleen maar flessen van 1 liter voor 15 euro en zoveel heb ik nou ook weer niet nodig..
Voor noodgevallen (vastgedroogde koelpasta en zo...) werkt dit echt heel goed : pricewatch: Arctic Silver Cleaning KitTacoB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:48:
Ik wil een nieuwe laag thermal paste aanbrengen op mijn processor maar daarvoor moet de oude laag natuurlijk eerst weggehaald worden. Waar kan je nu alleen voor een redelijke prijs isopropyl of iets vergelijkbaars krijgen? Ik vind op het internet eigenlijk alleen maar flessen van 1 liter voor 15 euro en zoveel heb ik nou ook weer niet nodig..
Helaas had zowel het Kruidvat als de Etos geen alcohol meer. Een vriend van mij had gelukkig nog wel (slechts) 750ml isopropylHackus schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:01:
[...]
96-97% ketonatus voldoet prima. vind je bijna bij elke winkel als Kruidvat
Ik had dat goedje ook al gevonden inderdaad maar vond het vrij prijzig voor iets dat je niet echt vaker gebruikt (ik ga er even van uit dat ik op deze processor nooit meer de thermal paste hoef te vervangen in ieder geval hahanero355 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:32:
[...]
Voor noodgevallen (vastgedroogde koelpasta en zo...) werkt dit echt heel goed : pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit
Maar als alles normaal is gebleven en de koelpasta nog niet is uitgedroogd gebruik ik eigenlijk alleen maar keukenpapier of WC papier en dat werkt al jarenlang prima!
In deze rare tijden moet je daar natuurlijk wel aan kunnen komen...![]()
Normaal is dat altijd gewoon op voorraad en kost geen drol. Door corona is het momenteel helaas haast nergens meer te krijgen.TacoB schreef op donderdag 9 april 2020 @ 13:37:
[...]
Helaas had zowel het Kruidvat als de Etos geen alcohol meer. Een vriend van mij had gelukkig nog wel (slechts) 750ml isopropyl
PC Specs
Ja, post dan ook even erbij dat je LM nooit met aluminium moet mixenGipsy King schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:28:
Wel tof om te zien voor de Thermal Lover : https://www.techpowerup.c...d-in-its-2020-rog-laptops.
Youtube : YouTube: Liquid Metal Technology | ROG
Niet zo AMD fanboyish doenAnoniem: 58485 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:38:
tenzij je een Intel chip hebt ofzo.
[Afbeelding]
Ik heb een AIO cpu koeler op een GPU geplakt, met uitsluitend taiwraps. Als je pasta goed is hoef je je daar verder geen zorgen over te maken. Full load (200W) amper 50 graden.
Toevallig van de week de koelpasta in mijn systeem vervangen, en de oude koelpasta verwijderd met remmenreiniger die ik normaal op mijn motor gebruik. Werkte fantastisch.TacoB schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:48:
[ Voor 24% gewijzigd door radium6969 op 09-04-2020 16:56 ]
Left-over van de originele GPU heatsink. Stukje van VRM gewoon afgezaagd en hergebruikt. Werkt uitstekend.nero355 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 14:42:
[...]
Zie ik daar een good old Thermalright VRM heatsink ?!
PC Specs
[ Voor 38% gewijzigd door Flipking94 op 01-10-2020 14:30 ]
[ Voor 30% gewijzigd door Fordox op 01-10-2020 14:30 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 01-10-2020 15:16 ]
PC Specs
Zou ik niet doenBouncingBaklap schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:38:
Bedankt voor alle reacties, ik ga maar eens langs bij de drogist.
.........?nero355 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:12:
[...]
Zou ik niet doen
- Keukenpapier of WC papier om de pasta weg te halen.
- Als het echt moet zou je zoiets kunnen overwegen : pricewatch: Arctic Silver Cleaning Kit
IMHO meer dan genoeg om wat koelpasta weg te halen!
Ik zou die kit ook alleen overwegen vanwege het goedje dat erbij zit dat koelpasta kan oplossen, want voor de rest heb je het IMHO niet nodig, zolang je fatsoenlijke koelpasta gebruikt die niet uitdroogtFordox schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:21:
Tuurlijk gebruik je eerst papier.
Zon cleaning kit is echt veel te overpriced en onnodig.
Ga lekker naar de drogist.
Wel, ben je daar wel zeker van? Het lijkt me sterk dat als het koelpasta kan oplossen het wel zo goed is voor je moederbord. Je moest maar eens per ongeluk een druppel missen...nero355 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:06:
[...]
Ik zou die kit ook alleen overwegen vanwege het goedje dat erbij zit dat koelpasta kan oplossen, want voor de rest heb je het IMHO niet nodig, zolang je fatsoenlijke koelpasta gebruikt die niet uitdroogt
[ Voor 5% gewijzigd door Flipking94 op 01-10-2020 17:17 ]
Geen idee wat jij met je koelpasta doet, maar die van mij komt echt niet in de buurt van het PCB van mijn moederbordFlipking94 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:15:
Wel, ben je daar wel zeker van? Het lijkt me sterk dat als het koelpasta kan oplossen het wel zo goed is voor je moederbord. Je moest maar eens per ongeluk een druppel missen...
Klopt!Slechte Koelpasta droogt vrijwel altijd na verloop van tijd uit.
Allemaal nooit last van gehad, zowel privé als zakelijk in allerlei serversEn dat is vaak niet het probleem. Als je, zoals ik, om de 2j de koelpasta vervangt, is de koelpasta zodanig lang tussen koelblok en heatsink van de cpu gedrukt dat het met een enkel stukje keukenrol strepen achterlaat. Daarnaast rafelt keukenrol uit in vezels, wat je niet wil.
Ik gebruik altijd een microvezeldoek hiervoor. Na gebruik wassen en klaar. Een busje propanol (= isopropylalcohol) helpt je die stukjes die je met het microvezeldoekje niet zo eraf krijgt, er toch vanaf te halen.
De koelpasta niet, de vloeistof. Jij zegt dat die vloeistof de koelpasta oplost. Een oplossing is, jaja, vloeibaarnero355 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:20:
[...]
Geen idee wat jij met je koelpasta doet, maar die van mij komt echt niet in de buurt van het PCB van mijn moederbord
My bad...Flipking94 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:41:
De koelpasta niet, de vloeistof. Jij zegt dat die vloeistof de koelpasta oplost. Een oplossing is, jaja, vloeibaar. Als je dus een druppel van die vloeistof per ongeluk ergens op het pcb van je moederbord laat vallen, denk ik niet dat dit zo gezond is voor de werking ervan.
Iets met ervaring uit de praktijk en zo...Het lijkt me overigens straf dat de vloeistof de koelpasta oplost, de meeste koelpasta's bestaan uit metalen, m.n. ZnO.
Dat zeg ik dan ook nietDat jij er geen problemen mee ondervindt, wil niet zeggen dat jouw manier de beste manier van werken is.
Ik zie daar niks staan over removalAls je weet waaruit koelpasta is opgebouwd, weet je ook dat iedere pasta uitdroogt, sommige sneller dan andere. Vandaar ook dat op iedere pasta een houdbaarheidsdatum staat... Op de site van Artic staat er zelfs een guideline die zegt wat je moet doen eens de pasta uitgedroogd. Die guideline komt sterk overeen met mijn advies...![]()
https://www.arctic.ac/en/products/cooling/thermal-interface/
Ahh... "De linkjes generatie!"Waar zijn jouw linkjes?
Waar baseer je dat op dan?nero355 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:06:
[...]
Ik zou die kit ook alleen overwegen vanwege het goedje dat erbij zit dat koelpasta kan oplossen, want voor de rest heb je het IMHO niet nodig, zolang je fatsoenlijke koelpasta gebruikt die niet uitdroogt
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq