• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 16:17
Wildfire schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:37:
Bijna elk A-merk koelpasta is vaak al beter dan wat er standaard aanwezig is. Plus je hebt echt maar heel weinig nodig, met de kleinste tube kun je al meerdere malen aanbrengen. Je hebt echt maar een flinterdun laagje koelpasta nodig namelijk.
+1
Mijn excuses, ik was op vakantie :)

Daarnaast snap ik niet waarom mensen niet maximaal 2 euro extra uitgeven en MX-4 halen.
MX-2 stond bekend om zijn prestaties, MX-3 om zijn smeerbaarheid en MX-4 was het beste van beide.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Fordox schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:35:
[...]

+1

[...]

Mijn excuses, ik was op vakantie :)

Daarnaast snap ik niet waarom mensen niet maximaal 2 euro extra uitgeven en MX-4 halen.
MX-2 stond bekend om zijn prestaties, MX-3 om zijn smeerbaarheid en MX-4 was het beste van beide.
Dan annuleer ik MX-2, de MX-4 is wel leverbaar (volgende dag). :')
MX-2 niet (nog 4 dagen) en maandag begint school weer

[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 25-08-2016 16:50 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik maak de laptop open. Haal de Heat pipe eraf. Wat blijk, de videokaart heeft een thermal pad :( dus nu is er ruimte van 0,3 of 0,5 mm.

Verder zag de cpu koelpasta oké uit. Ja, 40 graden na 7 jaar. :+

Wie weet waar ik een copper shim haal. Aub geen buitenlandse site. :X

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

MedionAkoya schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 16:56:
Ik maak de laptop open. Haal de Heat pipe eraf. Wat blijk, de videokaart heeft een thermal pad :( dus nu is er ruimte van 0,3 of 0,5 mm.

Verder zag de cpu koelpasta oké uit. Ja, 40 graden na 7 jaar. :+

Wie weet waar ik een copper shim haal. Aub geen buitenlandse site. :X
Ik zou gewoon een goede thermal pad doen. Bv. http://www.highflow.nl/to...nus-pad-8-thermalpad.html

Thermal Grizzly staat bekend om hun extreem goede koelpasta, dus de thermalpad zal ook niet te versmaden zijn. Verkrijgbaar in diverse afmetingen en diktes. Doet 8 W/mK.

Jammer genoeg hebben ze van Fujipoly alleen een erg duur blister pack, dat merk heeft nòg veel betere thermalpads, die doen zelfs 17 W/mK aan koeling! Maar ja...

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 27-08-2016 17:08 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Wildfire schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 17:04:
[...]

Ik zou gewoon een goede thermal pad doen. Bv. http://www.highflow.nl/to...nus-pad-8-thermalpad.html

Thermal Grizzly staat bekend om hun extreem goede koelpasta, dus de thermalpad zal ook niet te versmaden zijn. Verkrijgbaar in diverse afmetingen en diktes. Doet 8 W/mK.

Jammer genoeg hebben ze van Fujipoly alleen een erg duur blister pack, dat merk heeft nòg veel betere thermalpads, die doen zelfs 17 W/mK aan koeling! Maar ja...
Oké, thanks. Ik kijk ff

Is dit niet beter?

https://www.alternate.nl/...duct/1258512?event=search

[ Voor 9% gewijzigd door MedionAkoya op 27-08-2016 17:20 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Het heeft niet geholpen, dus temps blijven hetzelfde. :(
Het was altijd heet geweest en op internet lees ik dat de laptop een verneukte ontwerp heatpipe heeft.
Drukken op de heatpipe heeft geen zin, de moederbord veert ook mee. dus daar ligt het niet aan.
Misschien maar toch een nieuwe halen voor school.

Bij het verwijderen van de heatpipe was er geen dikke klodder op de die te zien. Dus blijkbaar doen niet alle fabrikanten met koelpasta fout. Wel vond ik jammer dat ze voor de videokaart geen koperen shim gebruikten en lekker voor safe gaan met een thermal pad. -O-

Dell Vostro 1720, het waren mooie tijden. _/-\o_

In het vervolg weet ik hoe ik koelpasta en thermal pad verwijder met papier, resten met alcohol verwijder en nieuwe pasta en pads plaats.

Wel heb ik een twijfelvraag, ik geloof dat wattenstaafjes niet heel erg geschikt zijn om de die te schoonmaken.
Ik heb zonet per ongeluk een putje in de die gemaakt. |:(
En de heatpipe zit onder de krassen. :N

Trein?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Vandaag even m'n 6700K onthoofd en voorzien van Cool Laboratory Ultra + Thermal Grizzly Kryonaut.

Uiteraard gebruiken we de broodmes methode
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4tTKGcfl.jpg

Weg met de Intel lijm & TIM prut
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uRaRjvJl.jpg

Natuurlijk heb ik geen broodmes gebruikt, heb een Rockit Delid tool getest
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qeuLxErl.jpg

Het meeste troep eraf geschraapt + een laagje CLU aangebracht
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pk6DrLvl.jpg

Ik heb voor- en achteraf een meting gedaan met Prime95 27.7, Large FFT, 4.2 Ghz @ ~1.4 vcore @ fixed 35% fanspeed.

Pre-delid: ~70 graden celcius (gemiddelde 4 cores)
Post-delid: ~53 graden celcius (gemiddelde 4 cores)

Netto 'winst': 17 graden celcius d:)b

[ Voor 12% gewijzigd door stin00 op 21-01-2017 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
17 graden? Dat had ik niet verwacht. Dat is best substantieel.
Delid. Intel© schaam je, er is weer bedroevend machinaal TIM aangebracht
Daarintegen hebben ze er nu wel voor gezorgd dat er geen componenten onder de heatspreader zit, waardoor je beter kan delidden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik krijg maandag als het goed is de Scythe Elixer 2 koelpasta binnen, die is nog niet gereviewed. Ik ben geen der8auer die even 40 koelpasta's, 240 keer gaat testen, maar als ik koelpasta review, wat vinden jullie dan belangrijk dat er in staat?

Edit: Ik heb wel een review gevonden waarin dit goedje efficiënter wordt gemeten dan Kryonaut & MX-4, al is het geneuzel in de marge denk ik. Ik heb het gevoel dat de applicatie-baarheid meer invloed op het eindresultaat heeft dan minieme thermische verschillen in de samenstelling van de pasta/grease.

[ Voor 44% gewijzigd door govie op 21-01-2017 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 16:41
govie schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:54:
Ik krijg maandag als het goed is de Scythe Elixer 2 koelpasta binnen, die is nog niet gereviewed. Ik ben geen der8auer die even 40 koelpasta's, 240 keer gaat testen, maar als ik koelpasta review, wat vinden jullie dan belangrijk dat er in staat?

Edit: Ik heb wel een review gevonden waarin dit goedje efficiënter wordt gemeten dan Kryonaut & MX-4, al is het geneuzel in de marge denk ik. Ik heb het gevoel dat de applicatie-baarheid meer invloed op het eindresultaat heeft dan minieme thermische verschillen in de samenstelling van de pasta/grease.
Test hem tegenover een aantal populaire pastas. Ik heb thuis MX-4, Noctua HT-1 en Artic silver 5 liggen. Ga binnenkort ook wat Kryonaut halen van Grizzly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Santee schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:54:
[...]

Test hem tegenover een aantal populaire pastas. Ik heb thuis MX-4, Noctua HT-1 en Artic silver 5 liggen. Ga binnenkort ook wat Kryonaut halen van Grizzly.
Thanks maar heb al korte beoordeling gedaan. vind het wel mooi spul.

[ Voor 11% gewijzigd door govie op 27-01-2017 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 20:40

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

govie schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:38:
[...]

Thanks maar heb al korte beoordeling gedaan. vind het wel mooi spul.
Ik lees dat Kryonaut 12,5W/mK doet en dat Scythe goedje maar 3,5W/mK.
Iets meer onderbouwing in je review zou geen kwaad kunnen als je het gelijk wilt stellen...

Zodra ik mijn 7700K gedelid heb (moet eerst mijn mooie nieuwe BTO 17CL79 laptopje binnen komen..) gaat er Conductonaut tussen de die/IHS en CLU tussen de IHS en de sink. Conductonaut schijnt veel vloeibaarder te zijn dan CLU dus dat heb ik liever niet onafgeschermd in een laptop.

[ Voor 22% gewijzigd door Tijgert op 10-02-2017 14:36 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Tijgert schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:32:
[...]

Iets meer onderbouwing in je review zou geen kwaad kunnen als je het gelijk wilt stellen...
Die neem ik met een korreltje zout.... Ik heb kryonaut, AS5 en MX4 gebruikt op 1 en dezelfde proc. en ik merkte maar minimale verschillen. Ik vond het zelf geneuzel in de marge. Het verschil (onder load 4670@ 4.5) tussen AS5 en Kryonaut was nog geen 2 graden.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Tijgert schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 14:32:
[...]

Zodra ik mijn 7700K gedelid heb (moet eerst mijn mooie nieuwe BTO 17CL79 laptopje binnen komen..) gaat er Conductonaut tussen de die/IHS en CLU tussen de IHS en de sink. Conductonaut schijnt veel vloeibaarder te zijn dan CLU dus dat heb ik liever niet onafgeschermd in een laptop.
Alsof fabrikantendata ooit onderling vergelijkbaar was in computerland, mijn inziens niet (net zoals bij fans, waarvan de productdata totaal niet overeenkomst met de waarden uit de HWI roundup). Ik heb die russische roundup gepost in mijn productbeoordeling, daarin komt die scythe elixir 2 op hetzelfde niveau uit als Yogibear Astronaut. Ik vond het geen onaardig goedje. Ik laat de echte roundups t.a.v. koelpasta mooi over aan derau8er of deze russische hardwarefetisjist, ik heb logischerwijs niet dezelfde opstelling thuis om alles te testen.

Grafiek russische roundup (Scythe SCTE2000 is Scythe elixer 2)

Afbeeldingslocatie: http://ru.gecid.com/data/cooler/201607270800-44993/img/41.png

Link naar roundup

[ Voor 19% gewijzigd door govie op 10-02-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:01
hoe maken jullie die heatspreader weer vast aan de cpu ? (misschien een hele domme vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

govie schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:05:
[...]

Alsof fabrikantendata ooit onderling vergelijkbaar was in computerland, mijn inziens niet

(bij mij ook niet,maar had even zo snel niks anders ;)
Dat is een goede bron, fijn om te weten. Wel goed spul dan... zou dat graag in een Der8auer update zien van zijn roundup. Wel raar dat Gelid het relatief zo slecht doet, dat was voorheen toch de King of Kings...
jimmya3 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:19:
hoe maken jullie die heatspreader weer vast aan de cpu ? (misschien een hele domme vraag)
Absoluut geen domme vraag. Er zijn 2 opties:
1. Niet vastmaken maar enkel vast klemmen met de CPU clamp op je mobo (die drukt op de vleugels en houdt het zo goed vast. Handig als je er verwacht nog bij te moeten later).
2. Met UHU siliconen lijm. Bestand tege zeer hoge temperaturen, verwijderbaar en vreet niks aan.

Gezien ik er Conductonaut tussen ga smeren en niet wil dat het weg lekt in de laptop (WCS) smeer ik hem wel dicht ermee.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:01
Nou de reden dat ik het vraag is dat ik er zwaar over nadenk om de 7700K te delidden omdat de temps met de mugen5 echt belachelijk hoog zijn. Al met een lichte overclock naat 4,5 Ghz gaat dat ding al naar 70 Graden tijdens een simpel potje CS;GO.

bedankt voor de tips hier kan ik wat mee nu nog zo'n delid tool regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

jimmya3 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:12:

bedankt voor de tips hier kan ik wat mee nu nog zo'n delid tool regelen
De goedkopere Delid tool 2 van Der8auer komt op 22 februari beschikbaar, maar op de main verkoop site Casekings.de kost hij nagenoeg hetzelfde als op HighFlow.nl.
Ze verkopen bij beide ook de UHU siliconen lijm, maar is bij HighFlow wel 2 euri goedkoper :)

Ik heb hem dus gewoon 'thuis' besteld. Ook al staat hij als op korte termijn leverbaar bij HighFlow, houd er rekening mee dat hij ook pas de 22e februari leverbaar zal zijn, net als op Casekings.
Als je het wilt laten doen kan dat ook. In de V&A staan een paar mensen die voor wat geld het voor je willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Tijgert schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:53:
[...]

Dat is een goede bron, fijn om te weten. Wel goed spul dan... zou dat graag in een Der8auer update zien van zijn roundup. Wel raar dat Gelid het relatief zo slecht doet, dat was voorheen toch de King of Kings...
Ik weet het ook niet. Mij staat mij bij dat derau8er een gemiddelde gebruikte van meerdere steekproeven per pasta. Dit om zo de invloed van foute applicaties (luchtbellen) en andere zaken in te perken. Ik kan geen russisch, maar wel tabel lezen. Misschien heeft die rus geen steekproef per pasta gebruikt of misschien wel.

Ik heb zelf het gevoel dat het verminderen van ingesloten micro-luchtpatches meer invloed heeft dat het exacte materiaal waar de pasta van is gemaakt. Dat verklaart ook direct waarom tandpasta het net zo goed doet als alle dure thermalpastes, met als enige nadeel dat het kan uitdrogen en zo de performance beinvloed. In die zin verwacht ik dat de appliceerbaarheid of verwerkbaarheid, meer invloed heeft op de uitkomst binnen een roundup dan de scheikundige substantie en warmteweerstand op basis van de pasta-samenstelling.

[ Voor 21% gewijzigd door govie op 10-02-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Tijgert schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:26:
[...]

De goedkopere Delid tool 2 van Der8auer komt op 22 februari beschikbaar, maar op de main verkoop site Casekings.de kost hij nagenoeg hetzelfde als op HighFlow.nl.
Ze verkopen bij beide ook de UHU siliconen lijm, maar is bij HighFlow wel 2 euri goedkoper :)

Ik heb hem dus gewoon 'thuis' besteld. Ook al staat hij als op korte termijn leverbaar bij HighFlow, houd er rekening mee dat hij ook pas de 22e februari leverbaar zal zijn, net als op Casekings.
Als je het wilt laten doen kan dat ook. In de V&A staan een paar mensen die voor wat geld het voor je willen doen.
Of je doet 3d printen.... :P

http://www.hardocp.com/ar...ool_for_skylake_kaby_lake

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is 1 gram genoeg voor 3x cpu en 3x een gpu ? rijstkorreltje if halve erwt methode of moet ik meer bestellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddGee
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-09-2019
Maakt de hoeveelheid koelpasta veel uit bij het aanbrengen op een laptop chip? Want je brengt in feite meteen op de core aan, dus zou meer, minder kwaad kunnen als te weinig, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2017 @ 20:07:
is 1 gram genoeg voor 3x cpu en 3x een gpu ? rijstkorreltje if halve erwt methode of moet ik meer bestellen??
1gram is wel een beetje karig. De meeste spuiten, zoals MX-4, komen uit in 4gram verpakkingen. Met deze spuiten kom ik een keer tot de 15-20x aanbrengen van koelpasta.
ddGee schreef op maandag 6 maart 2017 @ 11:45:
Maakt de hoeveelheid koelpasta veel uit bij het aanbrengen op een laptop chip? Want je brengt in feite meteen op de core aan, dus zou meer, minder kwaad kunnen als te weinig, correct?
Wanneer je een chip hebt zonder heatpreader, kun je over het algemeen iets minder gebruiken. Houd er wel rekening mee dat je chip kwetsbaarder is en soms ook componenten naast de chip heeft. Je moet dan gebruik maken van niet-elektrisch geleidende pasta.
Alles dat je teveel gebruikt druk je ook makkelijker van een chip zonder heatspreader af. Dus eigenlijk is het iets makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddGee
Ik heb net mijn nieuwe Alienware 13 R3 gerepaste met behulp van be quiet dc1 pasta. Maar ik zie nog iets te hoge temperaturen nadat ik deze veranderingen heb aangebracht. Maar dat zou niet kunnen omdat het te veel pasta was of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Is het wel beter geworden of niet?
Soms is het thermal design van een laptop een beetje matig dus dat kan het ook zijn.

Ik neem aan dat teveel pasta niet een enorme impact zal hebben op de temperatuur als je de koeler strak genoeg hebt aangedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Tijgert schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:26:
[...]

Update voor de mensen die de Delid diemate via Caseking willen halen, had hem 1 februari besteld, ondertussen is het al 2x uitgesteld. Nu komen ze morgen als het goed is binnen. Nadeel is wel verzendingskosten vanuit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:31

DikkeBMW

Live '25

Ik zag dit topic in de AT langs komen en moest meteen aan een video van Linus Tech Tips denken :D Heb er wel op kunnen lachen, een kilo koelpasta _O-

[video]https://www.youtube.com/watch?v=qaoTARN3sv4"]YouTube: Is Bulk Thermal Compound Worth It?[/video]

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Santee schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:29:
[...]

Update voor de mensen die de Delid diemate via Caseking willen halen, had hem 1 februari besteld, ondertussen is het al 2x uitgesteld. Nu komen ze morgen als het goed is binnen. Nadeel is wel verzendingskosten vanuit Duitsland.
Ik had hem besteld bij Highflow, voor minder dan bij Caseking... maar ook daar in backorder en nu weet ik dus waarom. (Siliconen lijm was er ook nog goedkoper... Highflow all the way voor mij dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Ja is inderdaad betere keuze, ik heb alleen al op 1 februari besteld en of die hadden ze nog niet of ik heb highflow over het hoofd gezien. Ik zie nu dat ze ook wel de Grizzly thermal pads en paste hebben die ik wilde hebben, maar goed nu nog cancellen doe ik liever niet.
Oh ze hebben trouwens de Grizzly conductonaut liquid metal die ik wilde hebben niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Santee schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:11:
Oh ze hebben trouwens de Grizzly conductonaut liquid metal die ik wilde hebben niet :P
Nee die Conductonaut moest ik ook elders halen, ook Duitsland geloof ik, via Geizhals omdat Caseking een onbekende levertijd had.
Kryonaut was dan weer bij SiComputers te vinden.

Had van beide 2x 1gr genomen, wellicht dat 1x 5gr handiger was geweest. Oh Well.

[ Voor 3% gewijzigd door Tijgert op 13-03-2017 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
DikkeBMW schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:38:
Ik zag dit topic in de AT langs komen en moest meteen aan een video van Linus Tech Tips denken :D Heb er wel op kunnen lachen, een kilo koelpasta _O-

[video]
Ja dat was ook echt pure drap _O- Geweldig.
Het probleem bij die pasta is ook dat het voornamelijk silicone based was (OEM troep, lekker cheap) waar ze nog extra grofkorrelige goudkleurige meuk doorheen hebben gedaan waardoor de pasta niet mooi verdeelbaar is.

Maar als PC reparateur zou het wel mooi zijn geweest als het ook acceptabel was (en een langere shelf life heeft dan 2 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:31

DikkeBMW

Live '25

Fordox schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:58:
[...]

Ja dat was ook echt pure drap _O- Geweldig.
Het probleem bij die pasta is ook dat het voornamelijk silicone based was (OEM troep, lekker cheap) waar ze nog extra grofkorrelige goudkleurige meuk doorheen hebben gedaan waardoor de pasta niet mooi verdeelbaar is.

Maar als PC reparateur zou het wel mooi zijn geweest als het ook acceptabel was (en een langere shelf life heeft dan 2 jaar).
Als het goed uitgedacht/uitgevoerd was dan zie ik wel mogelijkheden ja. Maar zelfs als grote reparateur is dit wel heel erg veel _O-
Dan kun je beter formaat tandpasta tube hebben. Is praktischer etc, en nog steeds creëer je op die manier schaalvoordeel.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddGee
Fordox schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 18:51:
Is het wel beter geworden of niet?
Soms is het thermal design van een laptop een beetje matig dus dat kan het ook zijn.

Ik neem aan dat teveel pasta niet een enorme impact zal hebben op de temperatuur als je de koeler strak genoeg hebt aangedraaid.
Ik heb nu na een dikke week gemerkt dat vooral mijn cpu veel te warm wordt. Ik heb nieuwe Arctic mx4 besteld en ga deze avond deze installeren. Ik ga ook de heatsink nakijken. Zou ik misschien de thermal pads ook kunnen vervangen voor betere prestaties? Bij het nalezen is het helaas bij de Alienware 13 R3 hit or miss wat betreft de koeling. Ik hoop dat ik dit nog goed krijg :(

EDIT

Net thermal paste en enkele thermal pads vervangen. Zag gpu en cpu net tegen de 90 graden aankomen... zag wel enkele krassen op mijn heatsink, moet ik mij daar zorgen over maken en Dell contacteren? Nog iets dat ik hardwarematig zou kunnen doen om de koeling te beteren? (wil gerust andere thermal pads gebruiken als je er betere weet als Arctic blauwe pads. koelpasta heb ik gelezen dat Arctiv mx4 het beste presteert op low pressure air cooling op toms hardware roundup.

[ Voor 24% gewijzigd door ddGee op 14-03-2017 23:24 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ddGee schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:41:
[...] koelpasta heb ik gelezen dat Arctiv mx4 het beste presteert op low pressure air cooling op toms hardware roundup.
Koelpasta heeft enkel invloed op warmteoverdracht van metaal op metaal, heeft dus niks te maken met luchtdruk van je fans. Je wilt maximale overdracht en daar is Arctic niet de beste voor.
Volgens Der8auer (bekende Duitser onder Tweakers) is Grizzly Kryonaut beduidend beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
Voor delids kan ik coollaberatory liquid ultra aanraden. Maakte een enorm verschil met mijn trouwe mx4, ik blijf nu altijd onder 58c op 4,5ghz

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddGee
Tijgert schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:54:
[...]

Koelpasta heeft enkel invloed op warmteoverdracht van metaal op metaal, heeft dus niks te maken met luchtdruk van je fans. Je wilt maximale overdracht en daar is Arctic niet de beste voor.
Volgens Der8auer (bekende Duitser onder Tweakers) is Grizzly Kryonaut beduidend beter.
Zal volgende week thermal grizzly proberen, zet het verschil hier ook even op. Iets van andere thermal pads dat je kan aanraden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ddGee schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:54:
[...]

Zal volgende week thermal grizzly proberen, zet het verschil hier ook even op. Iets van andere thermal pads dat je kan aanraden? :)
Fujipoly, de beste maar niet overal even makkelijk aan te komen en niet de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddGee
Tijgert schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:22:
[...]

Fujipoly, de beste maar niet overal even makkelijk aan te komen en niet de goedkoopste.
Zou je toevallig ook weten waar ik er aan kan geraken want vind ze niet meteen op tweakers. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ddGee schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:45:
[...]

Zou je toevallig ook weten waar ik er aan kan geraken want vind ze niet meteen op tweakers. :(
Dat is inderdaad het grote probleem... destijds heb ik ze zelf ook gekocht in de States met extra dure verzending als consequentie. Google maar even rond, wie weet vind je wat. De juiste search string is misschien wel key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-01 11:12

wiLLius

Extreme OC

Tijgert schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:48:
[...]

Dat is inderdaad het grote probleem... destijds heb ik ze zelf ook gekocht in de States met extra dure verzending als consequentie. Google maar even rond, wie weet vind je wat. De juiste search string is misschien wel key.
Dat is niet handig, gezien Thermal Grizzly een Duits bedrijf is! http://www.thermal-grizzly.com

Highflow had vroeger altijd T-grizzly Kryonaut.

Caseking.de heeft ook T-grizzly, conductonaut, hydronaut, Kryonaut.

Maar voor gewoon ambient/water is Kryonaut niet écht nodig. GC-Extreme is ook een prima paste. Goed verkrijgbaar, en een stuk beter betaalbaar! Ik zelf gebruik voor alles GC-Extreme. Enkel voor LN2 sessies de ondergenoemde paste,

Als je echt hoteldebotel speciale TIM wilt dan raad ik kingpincooling paste aan. :D
Vergelijkbaar met Kryonaut, maar met meer blue-swag 8) qua prestaties net zó goed, misschien beter. (Voor subzero doeleinden in iedergeval)

Afbeeldingslocatie: http://overclockingpin.com/Thermal%20grease/smiley.jpg

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

wiLLius schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:02:
[...]

Dat is niet handig, gezien Thermal Grizzly een Duits bedrijf is! http://www.thermal-grizzly.com

Highflow had vroeger altijd T-grizzly Kryonaut.

Caseking.de heeft ook T-grizzly, conductonaut, hydronaut, Kryonaut.

Maar voor gewoon ambient/water is Kryonaut niet écht nodig. GC-Extreme is ook een prima paste. Goed verkrijgbaar, en een stuk beter betaalbaar! Ik zelf gebruik voor alles GC-Extreme. Enkel voor LN2 sessies de ondergenoemde paste,

[afbeelding]
Kryonaut heb ik uiteindelijk bij SiComputers gehaald, net zoals CLLU.
Conductonaut kwam uit Duitsland, maar niet CaseKing dus, die kon niet leveren.
GC-extreme heb ik ook nog liggen als backup :)

Maar het onderwerp hier was nu thermal pads, dus niet koelpasta.
De beste daarvan zijn Fujipoly. Helaas moeilijk te krijgen hier.
Zelfs nog mijn oude topic van weleer er voor gebumped :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddGee
Tijgert schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 17:10:
[...]

Kryonaut heb ik uiteindelijk bij SiComputers gehaald, net zoals CLLU.
Conductonaut kwam uit Duitsland, maar niet CaseKing dus, die kon niet leveren.
GC-extreme heb ik ook nog liggen als backup :)

Maar het onderwerp hier was nu thermal pads, dus niet koelpasta.
De beste daarvan zijn Fujipoly. Helaas moeilijk te krijgen hier.
Zelfs nog mijn oude topic van weleer er voor gebumped :P
Heeft iemand van jullie ervaring met Alphacool Eisschicht Thermal pads? Wel duur, maar geven een geleiding van 17W/mK... Zou hier eventueel nog in willen investeren naar mijn zoektocht naar goede koeling. Zouden jullie vloeibaar metaal als koelpasta aanraden voor een laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ddGee schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 14:53:
[...]

Heeft iemand van jullie ervaring met Alphacool Eisschicht Thermal pads? Wel duur, maar geven een geleiding van 17W/mK... Zou hier eventueel nog in willen investeren naar mijn zoektocht naar goede koeling. Zouden jullie vloeibaar metaal als koelpasta aanraden voor een laptop?
De Fujipoly's waar we het hier net over hadden hebben een soortgelijke geleiding. Die pads die jij aandraagt lijken mij dus zeer geschikt, bedankt voor de tip!

Vloeibaar metaal (of LM) is zeker te gebruiken, maar het vergt wat oefening en/of kennis.
YouTube is een schat aan info hiervoor. Ik ga het zelf ook doen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddGee
Tijgert schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 19:25:
[...]

De Fujipoly's waar we het hier net over hadden hebben een soortgelijke geleiding. Die pads die jij aandraagt lijken mij dus zeer geschikt, bedankt voor de tip!

Vloeibaar metaal (of LM) is zeker te gebruiken, maar het vergt wat oefening en/of kennis.
YouTube is een schat aan info hiervoor. Ik ga het zelf ook doen binnenkort.
Geen probleem, ik bestel volgende week alphacool pads en thermal paste (welke volgend der8aur (of hoe deze ook noemt :p ) ook als high end word bekeken. Dan neem ik mijn Alienware 13 grondig onder handen. I'll keep you guys updated :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-07 21:53
Hoi hoi,

Na al die jaren ga ik eindelijk mijn eigen pc bouwen. Heb een pentium G4560 gekocht, ik zag op de cooling een paar stripjes zitten, maar bleek al de cooling pasta te zijn, handig want ik dacht even aanraken... :F

Ik denk zelf dat er nog voldoende pasta op zit om de processor te coolen, maar denken even een ervaren mede-tweaker vragen om mijn zorgen gerust te stellen. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://s16.postimg.org/4k8wnnt79/2017-06-16_08.48.47.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@Mic2000 Oei dat is niet best... Dit gaat je zeker een halve graad schelen... :D Nee hoor, geen enkel probleem. Er zit meer dan voldoende koelpasta op de stock koeler, dat wordt altijd geoverdimensioneerd zodat het in ieder geval nooit te weinig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Geen probleem. Is waarschijnlijk eerder teveel dan te weinig.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mic2000
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-07 21:53
Dank jullie beiden :) :)

• Master_S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik heb gisteren mijn i5 6600K gedelidded. Dat ging vlotjes, en ik heb Thermal Grizzly Conductonaut tussen die en IHS gedaan. Maar ik heb de Conductonaut alleen op de die aangebracht, terwijl ik nu zie op verschillende flimpjes dat je dit ook op de onderkant van de IHS moest aanbrengen. Ze spreken daar ook van op het info bladje dat bij de tim zat.

Kan het kwaad dat ik dit enkel op de die aangebracht heb ? Ik veronderstel van niet, want als je het op zowel de die als de IHS doet zal dat dan niet teveel liquid metal zijn en uitlopen rondom de die ?

• Tijgert

Tijgert

Master_S schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:47:
Ik heb gisteren mijn i5 6600K gedelidded. Dat ging vlotjes, en ik heb Thermal Grizzly Conductonaut tussen die en IHS gedaan. Maar ik heb de Conductonaut alleen op de die aangebracht, terwijl ik nu zie op verschillende flimpjes dat je dit ook op de onderkant van de IHS moest aanbrengen. Ze spreken daar ook van op het info bladje dat bij de tim zat.

Kan het kwaad dat ik dit enkel op de die aangebracht heb ? Ik veronderstel van niet, want als je het op zowel de die als de IHS doet zal dat dan niet teveel liquid metal zijn en uitlopen rondom de die ?
Ja, dat kan heel veel kwaad. No joke. Zonder dat je het tweezijdig opbrengt en insmeert zal het aan 1 kant geen verbinding maken met het metaal en er enkel tegenaan liggen. Je MOET het insmeren op 2 kanten.
Doe je dit niet dan kan het zelfs minder goed koelen dan normale TIM.

De gebruiksaanwijzing en YouTube filmpjes zijn allemaal correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_S
Tijgert schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:02:
[...]

Ja, dat kan heel veel kwaad. No joke. Zonder dat je het tweezijdig opbrengt en insmeert zal het aan 1 kant geen verbinding maken met het metaal en er enkel tegenaan liggen. Je MOET het insmeren op 2 kanten.

Maar als je dat aan beide kanten doet heb je toch veel te veel liquid metal tussen die en ihs ?

En door opwarmen van cpu is de die toch aan ihs 'geplakt' denk ik zo. Waarom zou dat dan slecht contact maken ?

Voor alle duidelijkheid, ik weet het niet beter dan jou en ik apprecieer je antwoord. Wil het alleen begrijpen, en ook liever niet weer alles opnieuw doen :p

Misschien kan ik beter eerst eens testen en zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Master_S schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 00:33:
[...]

Maar als je dat aan beide kanten doet heb je toch veel te veel liquid metal tussen die en ihs ?

En door opwarmen van cpu is de die toch aan ihs 'geplakt' denk ik zo. Waarom zou dat dan slecht contact maken ?

Voor alle duidelijkheid, ik weet het niet beter dan jou en ik apprecieer je antwoord. Wil het alleen begrijpen, en ook liever niet weer alles opnieuw doen :p

Misschien kan ik beter eerst eens testen en zien.
Je zult verbaasd staan over hoe efficient dat LM over een oppervlakte kan worden uitgesmeerd.
Je hebt dan ook maar een piepklein druppeltje nodig, zie maar in de filmpjes bijvoorbeeld.
Eerst lijkt het alsof 'dat kleine beetje' nooit genoeg kan zijn maar wanneer het na wat smeren overal opeens 'pakt' dan zie je dat het eigenlijk veel meer is dan je denkt. Je bent dus erg geneigd er veel meer op te smeren dan nodig. Onthoud dan dat aan de andere kant (op de IHS of op de die) je zo'n zelfde dunne laagje zal smeren. Wanneer dan die twee dunne laagjes samen komen dan is het wel genoeg.
Als je dus op 1 kant al even veel smeert als dat je met normale TIM gedaan zou hebben dan is dat dus veel en veel te veel.
(Te veel LM kun je trouwens gewoon weer opzuigen in de spuit)

Het opwarmen van de CPU zal niet in een verbinding van het LM en IHS of die resulteren. Het is geen pasta zoals je gewend bent dat met tijd en hitte beter gaat hechten en geleiden maar echt een heel ander materiaal met andere eigenschappen en gebruiksaanwijzing dan je gewend bent.

Testen kan, maar als de temps omhoog schieten trek dan meteen de stekker er uit. Hou je hand er dus bij.
Zelfs als de temps 'wel ok' zijn is het dus niet ok want het hoort giga veel beter te zijn. Bij mijn scheelde het in mijn laptop 20 graden op een 7700K. (zowel delid als tussen de IHS en de heatsink gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_S
Toch maar opnieuw gedaan, nu dun laagje op die én ihs gedaan :)

Bedankt voor de info en tips.

Voorlopig tussen koeler en cpu Kryonaut pasta aangebracht, want ik lees toch wat verhalen over aantasten van koeler bij gebruik van liquid metal tussen koeler en cpu.

[ Voor 46% gewijzigd door Master_S op 05-09-2017 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Master_S schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 06:39:
Toch maar opnieuw gedaan, nu dun laagje op die én ihs gedaan :)

Bedankt voor de info en tips.

Voorlopig tussen koeler en cpu Kryonaut pasta aangebracht, want ik lees toch wat verhalen over aantasten van koeler bij gebruik van liquid metal tussen koeler en cpu.
Enkel als je koeler niet van koper is maar van aluminium zal het het materiaal aantasten.
Aluminium en LM is een absolute no-go. Het wordt bros en breekt af, het vreet er doorheen.
Koper, no problem, daar is het voor bedoeld. Je IHS is stiekem ook van koper, ook al zit er een laagje opgedampt.

Let met gebruik tussen je koeler en IHS wel op dat je niet te veel LM gebruikt en het er tussenuit perst.
Beter te weinig en er later wat bij moeten doen dan te veel en het loopt op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_S
Tijgert schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:43:
[...]

Enkel als je koeler niet van koper is maar van aluminium zal het het materiaal aantasten.
Aluminium en LM is een absolute no-go. Het wordt bros en breekt af, het vreet er doorheen.
Koper, no problem, daar is het voor bedoeld. Je IHS is stiekem ook van koper, ook al zit er een laagje opgedampt.

Let met gebruik tussen je koeler en IHS wel op dat je niet te veel LM gebruikt en het er tussenuit perst.
Beter te weinig en er later wat bij moeten doen dan te veel en het loopt op je moederbord.
Inderdaad, maar ik heb wat ervaringen gelezen dat het met liquid metal tussen cpu en koeler maar 3-4 graden extra scheelt tov thermal paste.

Dus ik neem voorlopig het risico niet. Kan het altijd later nog doen.

• Tijgert

Tijgert

Master_S schreef op woensdag 6 september 2017 @ 17:27:
[...]
Inderdaad, maar ik heb wat ervaringen gelezen dat het met liquid metal tussen cpu en koeler maar 3-4 graden extra scheelt tov thermal paste.

Dus ik neem voorlopig het risico niet. Kan het altijd later nog doen.
Ik kan dat lastig quantificeren omdat er vele koelers zijn met sterk uiteenlopende koelvermogens, maar de grootste winst komt idd van tussen de core en de IHS. Maar 3 tot 4 graden is wel erg weinig, bij wat voor setup was dat?

Verwijderd

DikkeBMW schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:38:

[video]
Dat is echt wel bulk troep van China ofzo geweest. :o

Er is echt wel goede hittegeleidende pasta in grote partijen te vinden hoor. Ik heb enkele potjes hier staan. Zelfs potjes die ter vervanging van heatpads zijn. Heel mooi spul. Hoef je nooit meer de heatsinks op je VRM's te voorzien van nieuwe kussentjes enz.

Overigens; koelpasta bestaat niet. Het is hitte geleidende pasta, niet meer en niet minder. De enige functie is het oppervlak van zowel CPU als heatsink te 'vullen' en een zo 'goed mogelijke' geleiding te bieden. De ene doet het wat beter dan de ander. Je kunt zelfs tandpasta voor een kleine dag gebruiken.

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:34
Het zal al wel ergens voorbij gekomen zijn, hoelang is een geopende ArticSilver tube houdbaar.

Ik heb dit op mijn waterkoeling gebruikt maar de temps zijn niet veel lager dan die meuk die er standaard is bijgeleverd :)

• Fordox
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 01:43:
[...]

Dat is echt wel bulk troep van China ofzo geweest. :o

Er is echt wel goede hittegeleidende pasta in grote partijen te vinden hoor. Ik heb enkele potjes hier staan. Zelfs potjes die ter vervanging van heatpads zijn. Heel mooi spul. Hoef je nooit meer de heatsinks op je VRM's te voorzien van nieuwe kussentjes enz.

Overigens; koelpasta bestaat niet. Het is hitte geleidende pasta, niet meer en niet minder. De enige functie is het oppervlak van zowel CPU als heatsink te 'vullen' en een zo 'goed mogelijke' geleiding te bieden. De ene doet het wat beter dan de ander. Je kunt zelfs tandpasta voor een kleine dag gebruiken.
Pietje precies, nu krijg je ook een precieze reactie hierop :p
Iedereen weet precies wat er bedoeld word met koelpasta gezien het voornamelijk gebruikt wordt gebruikt voor koeling. Als je googled naar koelpasta krijg je ook alle resultaten die je wil. Zelfs Azerty's verkoop hoek voor koelpasta heet 'koelpasta' (officiële term is trouwens thermische pasta, niet hitte geleidend, want hitte is ook relatief.)

Daarnaast wil je geen tandpasta gebruiken, dat hard uit en geeft best wat troep. Je kan beter een dag wachten en het dan gelijk goed doen ipv dat je al het troep weer moet verwijderen en dat je daar weer tijd aan kwijt bent. Misschien kan het zelfs je blok/ihs aantasten. Voordeel: het ruikt wel fris :+)

@hierboven
Koelpasta (:+) heeft niet echt een houdbaarheidsdatum tenzij anders vermeld op de verpakking. Zolang het prima smeerbaar is, zoals het was bij het openen van de verpakking, zal het vast nog goed genoeg zijn. De meeste pasta's zijn ook gemaakt om jaren te blijven werken op een processor zonder dat het vervalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Fordox op 07-09-2017 13:20 ]

Verwijderd

Ik heb 1 x tandpasta op een watergekoelde 486 gebruikt, het werkt :P maar het droogt binnen een halve dag weer uit.

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
Heren, vraagje, ik heb een nieuw systeem.

Asus B350 Prime plus moederbord met een Ryzen 1600x en een be quiet pure rock slim. Nu had ik wat issues met aanbrengen omdat er twee schroeven af fabriek waren doorgedraait dus de pasta was ook wat aangetast die erbij zit, daarbij had ik ook het idee hij wat aan het verschuiven was etc dus mijn gevoel zegt dat hij niet helemaal lekker zit.

Nu heb ik een coolermaster masterbox lite 5 met dichte voorkant, als ik die eraf haal gaat de temp al omlaag maar ik merk veel schommelingen, mijn vraag is is die cooler goed genoeg? en zo ja is het wijs om deze opnieuw te monteren met nieuwe coolpasta?

Zo ja wat is redelijk betaalbaar en breng ik dan een druppeltje aan zoals in de filmpjes in dit topic?

alvast dank

• Fordox
Nu heb ik een coolermaster masterbox lite 5 met dichte voorkant, als ik die eraf haal gaat de temp al omlaag
Klinkt eerder als een airflow probleem. Als je CPU snel weer afkoelt, is de pasta opzich prima aangebracht. Juist wanneer je koeler slecht is gemonteerd of slechte pasta heeft, zijn de temperatuurschommelingen juist langzaam.

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 20:54
vegetto1983 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:03:
Heren, vraagje, ik heb een nieuw systeem.

Asus B350 Prime plus moederbord met een Ryzen 1600x en een be quiet pure rock slim. Nu had ik wat issues met aanbrengen omdat er twee schroeven af fabriek waren doorgedraait dus de pasta was ook wat aangetast die erbij zit, daarbij had ik ook het idee hij wat aan het verschuiven was etc dus mijn gevoel zegt dat hij niet helemaal lekker zit.

Nu heb ik een coolermaster masterbox lite 5 met dichte voorkant, als ik die eraf haal gaat de temp al omlaag maar ik merk veel schommelingen, mijn vraag is is die cooler goed genoeg? en zo ja is het wijs om deze opnieuw te monteren met nieuwe coolpasta?

Zo ja wat is redelijk betaalbaar en breng ik dan een druppeltje aan zoals in de filmpjes in dit topic?

alvast dank
er niet veel verschil in elke high end paste. Artic silver 5 doet het altijd goed. Heeft een cure tijd dus zal beter gaan presteren na een tijdje.

hoe zijn de schommelingen ? welk programma gebruik je om dit te meten ? Zijn de schommeling onder full load of op idle ?

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
Enola schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:17:
[...]

er niet veel verschil in elke high end paste. Artic silver 5 doet het altijd goed. Heeft een cure tijd dus zal beter gaan presteren na een tijdje.

hoe zijn de schommelingen ? welk programma gebruik je om dit te meten ? Zijn de schommeling onder full load of op idle ?
Heb een andere kast, idle temps schommelen nu tussen de 34 en de 40, piekjes maar dat komt ook omdat hij af en toe een core omhoog gooit (amd eigenschap schijnbaar) onder load zit ik op de 68/70 graden met prime95 full cpu stresstest, meet ik met ryzen master

zijn dat normale waardes? ik neem aanj dat elke cpu wel schommelt in idle omdat er altijd wel wat gebeurd op de achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
vegetto1983 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 10:45:
[...]

Heb een andere kast, idle temps schommelen nu tussen de 34 en de 40, piekjes maar dat komt ook omdat hij af en toe een core omhoog gooit (amd eigenschap schijnbaar) onder load zit ik op de 68/70 graden met prime95 full cpu stresstest, meet ik met ryzen master

zijn dat normale waardes? ik neem aanj dat elke cpu wel schommelt in idle omdat er altijd wel wat gebeurd op de achtergrond
Ja elke cpu schommelt. Alles ziet er normaal uit. Kamer temperatuur heeft ook wat te maken met idle waarde. Zou je hier niet druk om maken.

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enola
Master_S schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 18:47:

Hoi,

Hoop dat alles goed verlopen is na het repasten ? Meestal na een delid paste je de CPU in en wat dan nog over is aan de kwast aan de IHS.

Maar nu ook de ham vraag. Wat ben je gedaald in hitte ? De mijne is gedelid en een drop van 15 C ! Ben nu standaard OC op 4.4k en op full load zit ik op 61 C. alles is okay dus heb geen zin om te checken of ik votlage omlaag kan zetten. Bedoel 25% OC is nice. Kan ook op 4.6 stabiel draaien... maar temps willen dan nog wel eens op 81 C komen... geen probleem als piek maar ik vind een piek van 61 c fijner. Heb toch geen verschil tusseb 4.4 en 4.6 in prestaties waarvoor ik mijn PC gebruik.

gr,
Enola

Try more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_S
Enola schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:17:
[...]

Hoi,

Hoop dat alles goed verlopen is na het repasten ? Meestal na een delid paste je de CPU in en wat dan nog over is aan de kwast aan de IHS.

Maar nu ook de ham vraag. Wat ben je gedaald in hitte ? De mijne is gedelid en een drop van 15 C ! Ben nu standaard OC op 4.4k en op full load zit ik op 61 C. alles is okay dus heb geen zin om te checken of ik votlage omlaag kan zetten. Bedoel 25% OC is nice. Kan ook op 4.6 stabiel draaien... maar temps willen dan nog wel eens op 81 C komen... geen probleem als piek maar ik vind een piek van 61 c fijner. Heb toch geen verschil tusseb 4.4 en 4.6 in prestaties waarvoor ik mijn PC gebruik.

gr,
Enola
Ben nog bezig met overklokken want ben niet veel thuis de laatste tijd, maar al tot 4.7GHz geraakt @1.35V. Temp ligt tussen 58-60°C met Corsair H115i. Voor delid geraakte ik bijlange niet zo hoog, was wel met Bequiet Dark Rock Pro 3 luchtkoeler, toen zat ik op 4.7GHz al aan 74°C, dus ook zo'n 15°C verschil.

Nu al heel tevreden, in BF1 stonden mijn 4 cores constant op 100% load op 3440x1440 resolutie (ism GTX 1080 Ti). Nu draaien ze rond de 90%.

[ Voor 8% gewijzigd door Master_S op 20-09-2017 16:46 ]

• Enola
Master_S schreef op woensdag 20 september 2017 @ 16:33:
[...]

Ben nog bezig met overklokken want ben niet veel thuis de laatste tijd, maar al tot 4.7GHz geraakt @1.35V. Temp ligt tussen 58-60°C met Corsair H115i. Voor delid geraakte ik bijlange niet zo hoog, was wel met Bequiet Dark Rock Pro 3 luchtkoeler, toen zat ik op 4.7GHz al aan 74°C, dus ook zo'n 15°C verschil.

Nu al heel tevreden, in BF1 stonden mijn 4 cores constant op 100% load op 3440x1440 resolutie (ism GTX 1080 Ti). Nu draaien ze rond de 90%.
Dat is een mooie OC. zeer zeker beter dan die van mij. Ik ben full custom loop cooled. met een 360 en 280 rad. Kan niet alles hebben. thx voor je info

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:12
Wat is een beetje vriendelijke lijm om de IHS weer vast te maken want die Permatex 82180 (H351
- Verdacht van het veroorzaken van kanker\) is toch wel een gevaarlijk goedje.

https://cdn.permatex.nl/m...atex_MSDS_82180_35125.pdf

Van de UHU Siliconen kan ik het niet zo snel vinden.

http://www.produktinfo.co...MPERATUR_SILIKON_80ML.pdf

[ Voor 28% gewijzigd door audiojunk op 22-10-2017 13:37 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Of je van UHU in het algemeen veel gezonder wordt weet ik niet, maar siliconen zijn voornamelijk gevaarlijk achter je borstpieren en beduidend minder tussen de tegels en je IHS.

Ik heb er ook UHU tussen zitten en de meeste mensen die ik spreek gebruiken hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:53
Hi Heren,

Ik twijfel tussen de standaard paste die ik met mijn systeem krijg of dat ik een los bestel, kunnen jullie mij een adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Ligt eraan wat je wil met je systeem en hoe hitte gevoelig het is.
Wil je overklokken? -vervangen
Wil je dat je pc het gewoon doet? -mooi laten zitten

Welke koeler, cpu en pasta zit erop? Wordt je machine voor je gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschwartnld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 16:07

rschwartnld

pensioen bereikt

Tijgert schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:02:
[...]

Euhm sorry hoor maar dat heb ik na langdurig klooien met vloeibaar metaal niet kunnen ontdekken, nog sterker bij twee zijdig aanbrengen van het vloeibaar metaal ging de temperatuur met 1 tot 3 graden omhoog.
Op youtube staan heel veel vervanging van TIM fimpljes maar bij de meeste gaan mijn haren recht overeind staan, dit omdat er op de meeste absoluut onzinnige hoeveelheden van het product worden gebruikt.
Ik breng een superdunne laag aan, uiteraard alleen aan de cpu kant vanwege het makkelijker aanbrengen van het product.
Mijn i7 6700K is van 88 graden max met volle belasting met een CM Hyper 212 EVO naar max 44 graden gegaan met de nieuwe waterkoeling de Alphacool Eisbaer 280. Dat is over de hele lijn zichtbaar van de laagste temp van 17 graden tot de 44 C Max. Uiteraard heeft dit zeker te maken met deze zeer goede waterkoelset. Toch wil ik benadrukken dat het vervangen van de TIM door een hoogwaardige koelpasta enorme temperatuur verschillen laat zien.Het is met ruim 30 graden gezakt door het aanbrengen van een flinterdunne laag vloeibaar metaal ( ENKELZIJDIG ). De vraag is in deze hoe belangrijk vind jij het dat de cpu 1 tot 3 graad warmer word door een wat dikkere laag vloeibaar metaal.
Om eerlijk te zijn maakt het echt geen letter uit of de cpu max 44 word of 47 het is gewoon zo idioot laag dat je rustig je cpu vol door kan laten draaien 24/7 - 365 dagen aan een stuk zonder dat deze een krimp geeft.
Wat ik nog het mooiste vind is dat je deze 30 graden verschil eigenlijk alleen las bij de 7700k, maar nu weet ik dat het ook haalbaar is met de 6700k. Uiteraard hangt het er sterk van af hoever je de cpu overklokt. Mijn 6700k krijg ik niet echt boven de 4.4 Ghz uit zonder wazige problemen. Dus 5 Ghz zit er niet in voor mij. Maar ik ben wel zeer tevreden dat ik de machine gewoon weken lang aan een medisch probleem kan laten werken zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Leuk dat jij een enkel ander (en goed) resultaat hebt behaald, maar op basis daarvan de tientallen ervaringsdeskundigen (en fabrikanten) die het tegenovergestelde zeggen als fout wegzetten is niet verstandig of correct.
Mijn ervaring is exact zoals ik zei, laat die nou net de jouwe uit-cancellen dan en laat de rest van de wereldwijde ervaringen voor zich spreken.

Voor de nieuwelingen in LM, zoek je informatie op voor je begint.

edit:

als voorbeeld: https://www.gamersnexus.n...pu-and-apply-liquid-metal

Er zijn tientallen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tijgert op 25-11-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Fordox schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:34:
Ligt eraan wat je wil met je systeem en hoe hitte gevoelig het is.
Wil je overklokken? -vervangen
Wil je dat je pc het gewoon doet? -mooi laten zitten

Welke koeler, cpu en pasta zit erop? Wordt je machine voor je gebouwd?
Heb een Be Quiet Silent loop 120mm AIO Watercooler met push.pull config. Zit te kijken om het reseaten en andere PASTA aan te brengen, deze: pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut

Iemand enige idee of dit ook echt temperatuur verschil kan bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:41
Ik heb zelf een silent loop 120 met een fan
Op een 7600k( delid)5.0 GHz en grizzly kryonaut
Werkt prima wordt Max 70c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Beaudog schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:17:
Ik heb zelf een silent loop 120 met een fan
Op een 7600k( delid)5.0 GHz en grizzly kryonaut
Werkt prima wordt Max 70c
Thanks, ga het maar bestellen en de standaard paste weghalen en de Grizzly gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 17:24
Ik heb zojuist mijn I7 8700k binnen gekregen en ga voor het eerst weer een pc zelf bouwen. Ik zie alleen dat er bij de CPU geen pasta standaard bij zit? Moet ik nu dus apart dit nog kopen en welke zouden jullie mij dan aanraden?

Misschien had ik toch niet voor het zelf bouwen moeten gaan, stress!

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:46
tijnn schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:56:
Ik heb zojuist mijn I7 8700k binnen gekregen en ga voor het eerst weer een pc zelf bouwen. Ik zie alleen dat er bij de CPU geen pasta standaard bij zit? Moet ik nu dus apart dit nog kopen en welke zouden jullie mij dan aanraden?

Misschien had ik toch niet voor het zelf bouwen moeten gaan, stress!

Alvast bedankt voor de hulp.
Welke koeler heb je erbij gekocht? Heb je een 8700K boxed of Tray gekocht?

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 17:24
untflanked schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 14:23:
[...]

Welke koeler heb je erbij gekocht? Heb je een 8700K boxed of Tray gekocht?
Ik heb er een Scythe Mugen 5 PCGH Edition bij en die heeft wel pasta zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:46
tijnn schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:00:
[...]

Ik heb er een Scythe Mugen 5 PCGH Edition bij en die heeft wel pasta zie ik.
Gelukkig, dat wilde ik al net gaan zeggen.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooswijk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 18:38
Hey,

Ik heb even een vraag. Ik heb in November voor het eerst een pc in elkaar gezet. Ik vind alleen zelf dat ik soms tegen redelijk hoge temperaturen aanloop (uitschieters naar 80 graden in games) als ik het vergelijk met andere builds online. Nu dacht ik dat het misschien aan mijn koelpasta zou kunnen liggen. Dus mijn vraag aan jullie hoe ziet dat eruit op de onderstaande foto's?

Bijvoorbaat dank!

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/122nhqc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/ei5qmw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Of te weinig pasta of je heatsink niet goed aangedraaid : Geef eens wat meer info over wat je precies gedaan hebt ? :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooswijk
nero355 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:23:
Of te weinig pasta of je heatsink niet goed aangedraaid : Geef eens wat meer info over wat je precies gedaan hebt ? :)
Ik heb gewoon een klein beetje in het midden geplaatst en de koeler aangedraaid.
De koeler is de Scythe mugen 5 PCGH deze heeft twee schroeven welke in steeds om de beurt een beetje heb aangedraaid totdat deze niet meer verder konden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rooswijk schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:50:
Ik heb gewoon een klein beetje in het midden geplaatst en de koeler aangedraaid.
Gewoon een rijstkorrel in het midden doen :
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/proxy.php?image=http%3A%2F%2Ftechgaming.nl%2Fimage_uploads%2Freviews%2FScythe-Fuma-B-Kotetsu-Mark%2Fkotetsu+%2814%29.jpg&hash=4c7dc58aea06e86cd966552ee305d813
Plaatje gejat van https://nl.hardware.info/...ductervaring-door-pclinde
De koeler is de Scythe mugen 5 PCGH deze heeft twee schroeven welke in steeds om de beurt een beetje heb aangedraaid totdat deze niet meer verder konden.
Toch is er iets niet goed gegaan dan...

Ik zie dat Scythe een mooie video erover heeft :
YouTube: Scythe Mugen 5 Installation (Guide / How-to)

Misschien de beschermfolie vergeten ? ;) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooswijk
nero355 schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:53:

Toch is er iets niet goed gegaan dan...

Ik zie dat Scythe een mooie video erover heeft :
YouTube: Scythe Mugen 5 Installation (Guide / How-to)
Ik heb de video gezien en ik doe het op dezelfde manier.
Ik heb nu ook weer opnieuw koelpasta aangebracht. Morgen even kijken wat de temperaturen doen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4p4371aew.jpg
Misschien de beschermfolie vergeten ? ;) :+
De eerste keer wel :X 8)7 , maar toen ik hier achter kwam had ik de koelpasta ook opnieuw aangebracht. Heb al een aantal fouten gemaakt, maar ook veel van geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net de ryzen 7 1700 gekocht klopt het dat hier geen koelpasta bij zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
@hierboven Bij een boxed versie van een CPU is een koeler bijgeleverd die al pasta op de onderkant heeft zitten. Je moet alleen het beschermkapje eraf halen en je koeler te monteren.
Rooswijk schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:12:
Hey,

Ik heb even een vraag. Ik heb in November voor het eerst een pc in elkaar gezet. Ik vind alleen zelf dat ik soms tegen redelijk hoge temperaturen aanloop (uitschieters naar 80 graden in games) als ik het vergelijk met andere builds online. Nu dacht ik dat het misschien aan mijn koelpasta zou kunnen liggen. Dus mijn vraag aan jullie hoe ziet dat eruit op de onderstaande foto's?

Bijvoorbaat dank!

[afbeelding]

[afbeelding]
@Rooswijk De pasta ziet er goed uitgesmeerd uit en heeft zo te zien ook geen duidelijke luchtbellen gehad. Misschien is de airflow in je systeem niet helemaal lekker of heeft het te maken met andere onderdelen van je pc. Koeling is afhankelijk van vele dingen, maar je pasta ziet er prima uit (wel weer schoonmaken en opnieuw aanbrengen voordat je je koeler er weer op zet) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 22-01-2018 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Fordox goed dat je het zegt heb de folie er dus nog onder zitten ;) nu wil ik het schoonmaken en nieuwe pasta aanbrengen, Welke producten kan ik het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_O- ... Moest ik ff delen hierin. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:01:
@Fordox goed dat je het zegt heb de folie er dus nog onder zitten ;) nu wil ik het schoonmaken en nieuwe pasta aanbrengen, Welke producten kan ik het beste gebruiken?
Elke pasta zal wel voldoen als je niet teveel eisen stelt.
categorie: Overclocking
Alles in deze pagina zal wel prima zijn, behalve de Coollaboratory. Dat is een beetje overkill en een beetje lastig aanbrengen ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag namelijk wat oranje erop zitten denk dep dat wat weg met papier van keukenrol, plakte er natuurlijk meteen aan...oeps haha. Vandaar dus dat het opnieuw moet. Eerste keer pc bouwen het is wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Fordox schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:24:
@Rooswijk De pasta ziet er goed uitgesmeerd uit en heeft zo te zien ook geen duidelijke luchtbellen gehad. Misschien is de airflow in je systeem niet helemaal lekker of heeft het te maken met andere onderdelen van je pc. Koeling is afhankelijk van vele dingen, maar je pasta ziet er prima uit (wel weer schoonmaken en opnieuw aanbrengen voordat je je koeler er weer op zet) :)
Ik weet niet wat jij onder goed uitgesmeerd verstaat, maar dat was bij hem absoluut niet het geval!

Eerder opzijgeschoven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Hehe, Brazzers casting couch >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooswijk
[/quote]
nero355 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:12:
[...]

Ik weet niet wat jij onder goed uitgesmeerd verstaat, maar dat was bij hem absoluut niet het geval!

Eerder opzijgeschoven :)
Twee verschillende meningen in elk geval beide bedankt. Koelpasta is na de foto ook vervangen zoals op mijn laatste foto te zien is. Heeft niet heel veel geholpen alleen. Airflow zou goed moeten zijn had voor 90 euro nieuwe noctua fans gekocht 2 blazen voor in en 2 voor outtake aan de achterkant en boven in de kast. Ik denk dat ik maar even met de temperaturen moet leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Rooswijk schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:27:
Twee verschillende meningen in elk geval beide bedankt. Koelpasta is na de foto ook vervangen zoals op mijn laatste foto te zien is. Heeft niet heel veel geholpen alleen. Airflow zou goed moeten zijn had voor 90 euro nieuwe noctua fans gekocht 2 blazen voor in en 2 voor outtake aan de achterkant en boven in de kast. Ik denk dat ik maar even met de temperaturen moet leven.
Check anders deze review voor een redelijk mooie "bedding" van de koelpasta : https://nl.hardware.info/...ductervaring-door-pclinde

Ook een Scythe model toevallig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooswijk
nero355 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:23:
[...]

Check anders deze review voor een redelijk mooie "bedding" van de koelpasta : https://nl.hardware.info/...ductervaring-door-pclinde

Ook een Scythe model toevallig :)
Ja bedankt maar ik doe niet wezenlijk veel anders. Ik leef voor nu maar even met de temperaturen! Zit op dit moment alleen geen overclock in want dan worden de temperaturen echt te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdw7
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 21:13
Ben opzoek naar de beste koelpasta voor mijn Asus k53sv laptop! Iemand idee? Ik zie de mx2 en mx4 veel voorbij komen. Of zijn deze inmiddels achterhaalt?

Gooi je suggesties hier! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 14:04
nickdw7 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:10:
Ben opzoek naar de beste koelpasta voor mijn Asus k53sv laptop! Iemand idee? Ik zie de mx2 en mx4 veel voorbij komen. Of zijn deze inmiddels achterhaalt?

Gooi je suggesties hier! :-)
pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut (1 gram) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemc700
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-10-2022
Deze had ik bij de buren gepost, maar uiteraard is dit hier ook handig.

Sinds intel pasta gebruikt tussen de die en IHS worden de cpu's erg warm met name bij overklokken en dat een high end pasta tussen IHS en koeler geen enkele verbetering zal geven is onder tussen bij de meesten ook wel bekent. Maar waarom is dat nu.

de formule van warmteoverdachtscoefficient = (P*d)/(A*^T)
Van een gemiddelde pasta is dit rond de 10, dit zal ook de waarde ongeveer zijn van de pasta die intel gebruikt.
In het geval van de opbouw van de die/ihs/koeler is in de formule alleen het oppervlakte en de
variabel en kunnen we de rest feitelijk verwaarlozen.

door die 2 lagen pasta zou ideaal zijn (warmteoverdachtscoefficient1/A1)=(warmteoverdachtscoefficient/A2),

In het geval van een 6700K is de oppervlakte van de die (A1) 125.12 vierkante mm de oppervlakte van de IHS is 829.35 vierkante mm.. De die is dus feitelijk 6.22 keer zo klein als de IHS wat weer als consequentie heeft dat zolang je maar een pasta, die een warmtecoefficient meer is dan 10/6.22 =1.6 W/m.K, gebruikt je voor een 6700K wel genoeg warmte kan afvoeren. Bagger dus.

Dan komen wel op het punt delidden.

Waarom heeft delidden met een gewone paste geen zin..
Goede pasta heeft een warmtecoefficient van 15. dus als je een pasta met een warmtecoefficient van 15/6.22 is 2.41 W/m.K gebruikt is dat genoeg hoe wel een stuk beter nog steeds bagger.

Met liquid pro wordt die vergelijking in een een stuk anders.. liquid pro heeft een warmtecoefficient van 80. en als pasta voor op de ihs zal je dus een warmtecoefficient moeten hebben van 80/6,22=12.8 W/m.K en das al een hele knappe pasta.

Is er een situatie dat liquid pro op de IHS zinvol is?
Dan zou je een pasta moeten hebben die een warmtecoefficient van 80*6.22= ca 500 W/m.K zou moeten hebben.. en dat materiaal is er niet. Zilver geleid het beste en doet dit met 417 W/m.K en dan moet je niet vergeten dat de IHS zelf 390 W/m.K is. Dus, niet zinvol.

Mocht je niet willen delidden, geen geen geld uit aan dure pasta zonde van je geld. Mocht je wel gaan delidden.. ga dan voor een vloeibaar metaal en een goede pasta, gebruikt geen gewone goede niet geleidende pasta wat het is het opgeven van de garantie dan echt niet waard.

Voor direct die montage zou ik zeggen, waarom risco lopen op een die breuk, gebruik de ihs en een goede pasta tussen ihs en koeler, je gaat daar niets mee verliezen.
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste