Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Xudonax schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:45:
Het is wel server hardware, maar niet in een server bak :) Idee is om "straks" te upgraden naar 2 of 3 AMD GPU's en er een leuke gamebak/video editing bak van te maken. Maar als de koelpasta zo weinig uitmaakt dan gaan we gewoon voor iets redelijks. Even kijken wat er dus a) redelijk is, en b) niet al te duur.
Als je wat meer vrije tijd over hebt en de temps flink wil laten dalen, dan kan je nog altijd dit overwegen:
Lappen: het hoe en wat topic

Zelf ook gedaan, en geloof me, daar kan geen coolpasta tegenop! een daling van 10 graden is niet uitzonderlijk en als je voor de mirror finish gaat, heb je in princiepe geen koelpasta meer nodig. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
En aangezien ik de CPU's toch dubbel heb liggen... Zeker de moeite waard IMO :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urgwan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik wou mijn vraag verwijderen, maar ik zie niet hoe dus ik heb m gewijzigd.. sorry :O

[ Voor 86% gewijzigd door Urgwan op 03-10-2015 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Ik kwam een nieuwe koelpasta tegen, met een warmtegeleiding van maar liefst 12,5 W/mk!

Kryonaut van Thermal Grizzly.

In de paar reviews die er momenteel zijn scoort 'ie uitstekend. Momenteel alleen nog bij Highflow te verkrijgen, heb al een tube liggen maar voorlopig nog even geen mogelijkheid het zelf te testen. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wildfire schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 00:14:
Ik kwam een nieuwe koelpasta tegen, met een warmtegeleiding van maar liefst 12,5 W/mk!

Kryonaut van Thermal Grizzly.

In de paar reviews die er momenteel zijn scoort 'ie uitstekend. Momenteel alleen nog bij Highflow te verkrijgen, heb al een tube liggen maar voorlopig nog even geen mogelijkheid het zelf te testen. :P
Stuur de tube maar op hoor, test ik hem wel even grondig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unltd Pn Modded
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 13:55
Junpus dx1 ☺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:57

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hoe staat het tegenwoordig met de kwaliteit van vooraf aangebrachte koelpasta op aftermarket koelers? Ik zit te denken om een 212 evo of pure rock te halen. Hier zit al pasta op, maar is dit tegenwoordig nog de moeite waard om te verwijderen en bijv AS5 te gebruiken?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 19:21
Ikzelf merk hooguit 2 graden verschil in load (prime95) tussen artic mx4 en de koelpasta die al was aangebracht op mijn be quiet! Pure rock, verwaarloosbaar dus. Nieuwe koelpasta aanschaffen om de pré-applied koelpasta te verbeteren is dus zonde van je geld, tegenwoordig koelt de basiskoelpasta al prima.

Overigens is het verschil in temperaturen echt klein, als ik de review van tomshardware (enige review met verschillende koelpasta's die ik op het net kan vinden) bekijk, ligt het verschil tussen de beste en minst goede koelpasta rond de 5 graden, dat is verwaarloosbaar voor non-overclockers. Voor overclockers kan dit wel van belang zijn, die 5 graden betekenen immers 0.2Ghz meer of minder... Met een 212 evo of pure rock ga je echter niet overclocken en voldoet de basiskoelpasta dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Dietaahhhpro schreef op woensdag 23 december 2015 @ 01:15:

Overigens is het verschil in temperaturen echt klein, als ik de review van tomshardware (enige review met verschillende koelpasta's die ik op het net kan vinden) bekijk, ligt het verschil tussen de beste en minst goede koelpasta rond de 5 graden, dat is verwaarloosbaar voor non-overclockers. Voor overclockers kan dit wel van belang zijn, die 5 graden betekenen immers 0.2Ghz meer of minder... Met een 212 evo of pure rock ga je echter niet overclocken en voldoet de basiskoelpasta dus prima.
Klopt, dat kan je ook zien in de tabel in de topic start. Zelfs lippenstift koelt maar 7 graden slechter dan AS5... :X

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 16:17
ChojinZ schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:15:
[...]

Klopt, dat kan je ook zien in de tabel in de topic start. Zelfs lippenstift koelt maar 7 graden slechter dan AS5... :X
Dat klopt, maar je moet ook rekening houden emt de houdbaarheid van je pasta :p
Tandpasta droogt uit na max 1 week in gebruik. In dat geval scheelt kwaliteit ook nog wel eens.

OEM pasta's willen ook nog wel eens uitdrogen in anderhalf tot 2 jaar, waarbij MX4 bijvoorbeeld altijd nog wel vloeibaar blijft :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Fordox schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:10:
[...]

Tandpasta droogt uit na max 1 week in gebruik. In dat geval scheelt kwaliteit ook nog wel eens.

OEM pasta's willen ook nog wel eens uitdrogen in anderhalf tot 2 jaar, waarbij MX4 bijvoorbeeld altijd nog wel vloeibaar blijft :)
YouTube: Do You Even NEED Thermal Paste? Arctic MX-4 Vs Toothpaste Vs Mayonnaise Vs Vegemite Vs....
Tomato sauce doet het ongeveer even goed als MX-4 8)

Maar zonder gekkigheid: thermal paste is een kleine investering, een tubetje high-end paste à la MX-4 kost je wellicht een tientje maar blijft zeer lang goed; verder is het behoorlijk lang houdbaar dus is het nooit een miskoop!

Voor de normale gebruiker is een tube Arctic Silver 5 echt méér dan voldoende. Daarnaast is de hoeveelheid en wijze van aanbrengen vele malen belangrijker dan het soort koelpasta.

Die-hard overclockers kunnen uiteraard wat meer investeren in koelpasta om die extra paar graden winst te pakken of zelfs hun CPU + koelbok lappen en zonder koelpasta monteren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Fordox schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:10:
[...]

Uiteraard! Die tandpasta is na een week uitgedroogd en werkt dan voor geen meter meer. :)
stin00 schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:24:
[...]

Die-hard overclockers kunnen uiteraard wat meer investeren in koelpasta om die extra paar graden winst te pakken of zelfs hun CPU + koelbok lappen en zonder koelpasta monteren :D
Nog steeds? Dacht dat het vanaf Haswell en hoger weer deliden was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
ChojinZ schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:47:
[...]
Nog steeds? Dacht dat het vanaf Haswell en hoger weer deliden was...
Delidden moet sowieso, maar je heatspreader en koelblokje lappen hoort er ook bij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Of je delid je chip en gaatje Die lappen 8) 8) 8) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HhK1907
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 16:45
Fordox schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:57:
Of je delid je chip en gaatje Die lappen 8) 8) 8) 8) 8)
Playing with fire it is })

PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fernanzano
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21
Hallo,

Ik zit hier met een videokaart met 1 van de 2 defecte fans en een wat stoffige heatsink.
Nu heb ik van de fabrikant een vervangende heatsink incl. fans gekregen maar hier zit geen koelpasta op.
Deze zal ik er dus zelf op moeten smeren. Echter weet ik niet echt wat goed is voor een GPU. Het betreft een HD7950 met 3GB geheugen. Ik zit ook te denken aan een thermalpad omdat dit makkelijker aan te brengen is maar werkt dit ook? Volgens mij is de oppervlakte van een grafische chip niet zo groot als een CPU.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Een klein beetje koelpasta zal goed zijn. Thermal pads moet je alleen gebruiken voor de memory chips (als deze gekoeld worden), gezien de afstand die tussen de chip en het koelblok iets groter is.

Ik raad wel aan om een niet-geleidende koelpasta te gebruiken (zoals mx-4 en dus geen AS5) omdat de chip geen heat spreader heeft.

Gewoon een klein drupje op het midden van de chip zal goed genoeg zijn :) Als je memory chips wel thermal pads nodig heeft, kun je deze hergebruiken van je oude koeler.

Als je twijfelt is er altijd wel een voorbeeld te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fernanzano
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:21
Bedankt! Ik heb een spuitje MX-4 besteld.
Volgens mij staan de geheugenchips niet in contact met de koeler.
(Heb de kaart niet bij de hand op het moment)
Anders vervang ik die pads ook meteen. Als ik dan toch het hele blok moet vervangen kan ik het beter maar goed doen. :)
Ik heb ook al een flesje TIM Clean van Akasa gehaald om de chip schoon te maken.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 16:49
YouTube: What is the best thermal compound application method? - The Workshop

Vond dit wel een leuke plek om te droppen.

spoiler:
puntje bij paaltje maakt geen drol uit zolang het maar niet te veel nog te weinig is

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 25-02-2016 10:43 ]

• stin00
  • Niet online
loki504 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 10:43:
YouTube: What is the best thermal compound application method? - The Workshop

Vond dit wel een leuke plek om te droppen.

spoiler:
puntje bij paaltje maakt geen drol uit zolang het maar niet te veel nog te weinig is
Leuke test. De enige aanmerking die ik heb voor deze manier van testen is dat er niet wordt gekeken naar de langere termijn. Hoe verhoudt een dot method zich tov een line method of andere method na een week? Een maand? Een half jaar? Wellicht dat de ene methode meer luchtbellen creëert dan de andere methode, of eerder uitdroogt na X tijd. Misschien dat er na een aantal uren/dagen al verschil is, dat wordt zo te zien niet getest door oom Linus :D

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ah joh. Gewoon overal Liquid Ultra op smeren. Hoef je nergens meer op te letten.. :D

Is er nou tegenwoordig al eens een alternatief voor Liquid Ultra?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Fordox
Pure kwik :+

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Nee ;(

Liquid Ultra is gebaseerd op een Gallium legering.

The primary component in Liquid Ultra is the Gallium. According to Coollaboratory there are a few more alloying elements involved:

Chemical characterization:
Alloy of the metal components gallium, indium, rhodium, silver, zinc and stannous, bismuth; suspended in a graphite-copper matrix.

Gallium heeft een thermische geleiding van 29 W/(m K).

Pure kwik daarentegen heeft bij 50c maar 9.40 W/(m K).

Welke is nou beter.. :9~

Dus voordat iemand z'n oude kwik thermometer uit elkaar slaat om de kwik tussen z'n CPU te smeren, geen goed idee.

Even on-topic verder, Mijn 30gr spuit PK-1 begint na bijna 5 jaar op te raken..
Gewoon weer PK-1 kopen of een 30gr spuit PK-3 halen welke flink duurder is.. ?

[ Voor 9% gewijzigd door Imprezzion op 25-02-2016 13:52 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• stin00
  • Niet online
Imprezzion schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 13:50:
[...]
Even on-topic verder, Mijn 30gr spuit PK-1 begint na bijna 5 jaar op te raken..
Gewoon weer PK-1 kopen of een 30gr spuit PK-3 halen welke flink duurder is.. ?
Gewoon een tubetje MX-4 halen, prima spul :D
Heb laatst Grizzly Kryonaut gehaald maar vind het maar vaag spul.. Moet het per se uitsmeren, niet zo'n fan van. CLU is ook niet echt lekker tussen een koper waterblock en heatspreader, krijg je na X maanden toch wat vieze aantasting.

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Oh ja MX-4 is er ook in 20gr natuurlijk en die is wel bijna de helft van de prijs.. Zit ook minder in maar dan nog. Performance is ook vrijwel gelijk aan de PK-3 volgens de reviews en het is makkelijker aan te brengen.

Misschien toch eens overstappen dan maar.

Ik gebruik CLU ook alleen bij mijn delidded CPU. Heb het overigens wel tussen zowel de die en heatspreader als ook tussen m'n koperen waterblok (Swiftech H320) en heatspreader maar die is gelapped dus ook koper.

• Fordox
Ipv mx-4 ben ik de laatste tijd wel fan van Gelid Extreme.
Het presteerd hetzelfde als mx-4 maar is toch net iets fijner in gebruik. Dit is trouwens ook de standaard koelpasta die meegeleverd wordt met EK cpu waterblokken.

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Fordox schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 14:52:
Ipv mx-4 ben ik de laatste tijd wel fan van Gelid Extreme.
Het presteerd hetzelfde als mx-4 maar is toch net iets fijner in gebruik. Dit is trouwens ook de standaard koelpasta die meegeleverd wordt met EK cpu waterblokken.
Klopt, GC Extreme en NT-H1 hebben mijn voorkeur ook maar die zijn niet in bulk verpakking te krijgen voor zover ik weet. Ja zo's potje met 10g en een spatel maar dat werkt voor geen meter. Ik wil een spuitje..

NT-H1 is alleen in 1.4ml spuitjes te krijgen helaas.

Op mijn eigen rig gebruik ik dus altijd CLU voor de CPU vanwege de delid en op GPU's gebruik ik inderdaad GC Extreme. Houd mijn 980 met Gelid Icy Vision koeler met 1557Mhz core op 1.275v custom BIOS prachtig rond de 65c load.

[ Voor 6% gewijzigd door Imprezzion op 25-02-2016 14:56 ]

• Fordox
Waarom koop je dan niet meerdere spuitjes? Het spul gaat redelijk lang mee. En alles in 1 spuit hebben wordt altijd op het eind zo ranzig. Ik weet niet waarom, maar bij mij lekken die spuiten altijd.
Dan zijn meerdere spuiten misschien nieet zo heel onhandig :)

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Nee maar wel 10x zo duur haha. Die PK-1 spuit heeft een draaidopje en die sluit prima af. Heb er nog geen lekkage mee gehad en was toen der tijd maar €22 in 2012.

Ik heb wel meerdere spuitjes, heb van allemaal verschillende merken, Phanteks, Arctic, Swiftech, Noctua, Thermaltake, Proimatech, Gelid.. maar vind zo'n grote spuit altijd handig voor LAN's e.d. aangezien ik toch altijd de halve clan aan PC onderhoud mag gaan doen en zo heb ik nooit te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Net heb ik de originele koelpasta op de GPU vervangen door Liquid Ultra en de temperatuur is 9C naar beneden gegaan onder 100% load. Of dat een goed / slecht resultaat is weet ik niet, maar ik ben er blij mee. Er zit nog wel oude pasta onder die chipjes, zou het helpen om dat er ook af te halen?

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2725514/

Na:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock.net/content/type/61/id/2725515/

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Je bedoeld op de componenten om de chip heen?
Dat maakt niet uit :) 9 graden onder load is best een resultaat waar je tevreden over mag zijn. Dat is al veel voor alleen koelpasta vervangen en je fans blazen nu ook minder hard.

Goed gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
9 graden is inderdaad verdomd veel voor alleen het vervangen van de thermal paste, dus ik zou er zeker meer dan tevreden mee zijn! Heb je de mini vrm chipjes rondom de GPU chip nog beschermd met iets of ben je gewoon maar CLU gaan smeren? Het geleidt namelijk stroom dus pas er een beetje mee op ;)

Welke GPU is het en hoe warm wordt hij nu onder full load? Het lijkt op een R9 290 iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Fordox schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:38:
Je bedoeld op de componenten om de chip heen?
Dat maakt niet uit :) 9 graden onder load is best een resultaat waar je tevreden over mag zijn. Dat is al veel voor alleen koelpasta vervangen en je fans blazen nu ook minder hard.

Goed gedaan :)
Dankje, dat is goed om te horen en dat klopt inderdaad, er zit nog oude koelingspasta naast de GPU chip. Op de foto kun je dat zien.
stin00 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 10:51:
9 graden is inderdaad verdomd veel voor alleen het vervangen van de thermal paste, dus ik zou er zeker meer dan tevreden mee zijn! Heb je de mini vrm chipjes rondom de GPU chip nog beschermd met iets of ben je gewoon maar CLU gaan smeren? Het geleidt namelijk stroom dus pas er een beetje mee op ;)

Welke GPU is het en hoe warm wordt hij nu onder full load? Het lijkt op een R9 290 iig :)
Het is inderdaad een R9 290, scherp. Dat zou ik niet kunnen zien. :)
De test die ik deed was met 1040 / 1350. Na een clock op 1125 / 1540 is de temperatuur max 59C.
Met de oude pasta was dit 82C+. Dat over de mini VMR's wist ik niet. Dat was niet beschermd. Deze zijn ook niet helemaal schoon zoals je kunt zien. Goed om te weten dat door vooral geen Liquid Ultra op terecht moet komen. Onder load wordt het nu niet warmer dan 60C voor zover ik heb meegemaakt met clocken. De VRM's worden iets minder warm, maar schalen nu bijna gelijk. M'n kaart reageert soms raar als ik bv. +100mV gebruik, tenzij ik het in stapjes doe. (heb geen ervaring met het overclocken van een GPU).

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Luxicon schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 13:07:
Het is inderdaad een R9 290, scherp. Dat zou ik niet kunnen zien. :)
De test die ik deed was met 1040 / 1350. Na een clock op 1125 / 1540 is de temperatuur max 59C.
Met de oude pasta was dit 82C+. Dat over de mini VMR's wist ik niet. Dat was niet beschermd. Deze zijn ook niet helemaal schoon zoals je kunt zien. Goed om te weten dat door vooral geen Liquid Ultra op terecht moet komen. Onder load wordt het nu niet warmer dan 60C voor zover ik heb meegemaakt met clocken. De VRM's worden iets minder warm, maar schalen nu bijna gelijk. M'n kaart reageert soms raar als ik bv. +100mV gebruik, tenzij ik het in stapjes doe. (heb geen ervaring met het overclocken van een GPU).
Een temperatuur van 59C met overclock is enorm goed, al helemaal voor een R9 290! De 290 is namelijk niet de meest zuinige kaart en slokt aardig wat wattage op in full load :) Die dingen zijn echt ontworpen om op temperaturen van 70 tot zelfs 85C te draaien zonder problemen. Maar voor de levensduur van de caps/vrms etc is het natuurlijk 'gezonder' om wat koeler te blijven. Ik zou daarom tot 75 graden ongeveer houden; klinkt veel maar voor een GPU is dat echt een prima temperatuur. VRMs mogen trouwens warmer worden, die kunnen doodleuk 24/7 op 80-90 graden draaien. Op de onderzijde van je koeler zie je die blauwe elastische pads zitten; deze thermal pads zorgen voor passieve koeling van de VRMs. Ze komen precies overeen met die zwarte vierkantjes die rondom je chip verspreid zitten. Ze zien er overigens nog prima uit dus die hoef je iig niet te vervangen.

Maar je moet inderdaad wel oppassen met het gebruik van CLU omdat het echt een liquid metal pasta is. Zoals je weet heeft metaal een stroomgeleidende eigenschap dus moet je nóóit iets morsen op bijv. je moederbord of een klein chipje.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ygoWIr5l.jpg

Gelukkig heb je niks gemorst, maar je kan in de toekomst wat blanke nagellak gebruiken om die kleine chipjes die ik met rode vierkanten heb aangeduid te 'beschermen'. Met een simpel flesje transparante/kleurloze nagellak van een paar euro kan je ze beschermen mbv een dun laagje :) Nagellak kan tegen temperaturen van 120C+ en is niet geleidend. Ik heb het bijv. ook gebruik na het delidden van een 4690K processor zodat ik de boel beschermd had tegen CLU pasta. Anderen gebruiken bijv. hele dunne electric tape maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van.. Anderen zijn weer 'tegen' nagellak omdat het te 'permanent' is. En nog weer anderen gebruiken, zoals jij, helemaal niks en dan gaat het ook prima ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
Je hebt ook wel van die pcb beschermers. Maar dat is praktisch ook niks anders dan nagellak.
Maar dat is opzich een best goede tip, die ga ik onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Fordox schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 16:45:
Je hebt ook wel van die pcb beschermers. Maar dat is praktisch ook niks anders dan nagellak.
Maar dat is opzich een best goede tip, die ga ik onthouden :)
Ik heb zelfs een flesje 'quick dry' nagellak gekocht bij een drogist voor iets van €2,50 en dat over de kleine vrm chips gesmeerd van m'n 4690K.. Zit er nu al een behoorlijke tijd op en ze zijn nog net zo shiny als eerst :) Heb er voor de zekerheid 2 dunne laagjes op gedaan en 15 min later de PC alweer aangezet. Works like a charm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
stin00 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:38:
[...]

Een temperatuur van 59C met overclock is enorm goed, al helemaal voor een R9 290! De 290 is namelijk niet de meest zuinige kaart en slokt aardig wat wattage op in full load :) Die dingen zijn echt ontworpen om op temperaturen van 70 tot zelfs 85C te draaien zonder problemen. Maar voor de levensduur van de caps/vrms etc is het natuurlijk 'gezonder' om wat koeler te blijven. Ik zou daarom tot 75 graden ongeveer houden; klinkt veel maar voor een GPU is dat echt een prima temperatuur. VRMs mogen trouwens warmer worden, die kunnen doodleuk 24/7 op 80-90 graden draaien. Op de onderzijde van je koeler zie je die blauwe elastische pads zitten; deze thermal pads zorgen voor passieve koeling van de VRMs. Ze komen precies overeen met die zwarte vierkantjes die rondom je chip verspreid zitten. Ze zien er overigens nog prima uit dus die hoef je iig niet te vervangen.

Maar je moet inderdaad wel oppassen met het gebruik van CLU omdat het echt een liquid metal pasta is. Zoals je weet heeft metaal een stroomgeleidende eigenschap dus moet je nóóit iets morsen op bijv. je moederbord of een klein chipje.

[afbeelding]

Gelukkig heb je niks gemorst, maar je kan in de toekomst wat blanke nagellak gebruiken om die kleine chipjes die ik met rode vierkanten heb aangeduid te 'beschermen'. Met een simpel flesje transparante/kleurloze nagellak van een paar euro kan je ze beschermen mbv een dun laagje :) Nagellak kan tegen temperaturen van 120C+ en is niet geleidend. Ik heb het bijv. ook gebruik na het delidden van een 4690K processor zodat ik de boel beschermd had tegen CLU pasta. Anderen gebruiken bijv. hele dunne electric tape maar daar ben ik zelf niet zo'n fan van.. Anderen zijn weer 'tegen' nagellak omdat het te 'permanent' is. En nog weer anderen gebruiken, zoals jij, helemaal niks en dan gaat het ook prima ;)
Super, dat ga ik een dun laagje kleurloze nagellak op de chipjes smeren. Straks ook bij de CPU op over de chipjes heen. De GPU wordt met het verhogen van het voltage / clocks amper warmer, na een aantal stappen 1C hoger. Wel is er wat anders, de GPU chip springt soms voor een superkort moment, misschien 1/1000 sec naar hele extreme temperaturen, denk aan 140 / 260 / 430. Echt bizar natuurlijk. Kan dit komen door het aanbrengen van de Liquid Ultra, of is er waarschijnlijk iets kapot?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Een temperatuur van 59C met overclock is enorm goed, al helemaal voor een R9 290! De 290 is namelijk niet de meest zuinige kaart en slokt aardig wat wattage op in full load :) Die dingen zijn echt ontworpen om op temperaturen van 70 tot zelfs 85C te draaien zonder problemen. Maar voor de levensduur van de caps/vrms etc is het natuurlijk 'gezonder' om wat koeler te blijven. Ik zou daarom tot 75 graden ongeveer houden; klinkt veel maar voor een GPU is dat echt een prima temperatuur. VRMs mogen trouwens warmer worden, die kunnen doodleuk 24/7 op 80-90 graden draaien.
In het geval van de 290 klopt dat niet. Stock gaat 'ie vanaf 95 graden throttlen. Zo warm mag hij dus worden, als je hem warmer laat worden gaat 'ie niet onmiddelijk stuk maar door het throttlen gaat de performance wel omlaag, en dat wil je natuurlijk niet. Ik zou een paar graden marge houden en 90 graden als grens aanhouden. Dat kan de chip ook echt hebben zonder levensduur beperkingen, hij is er voor ontworpen.

Bij de 4870 die ik gehad heb waren er ook van die verhalen dat de hoge temperaturen de levensduur zouden beperken. Er zijn geen verhalen bekend van grootschalig uitval van de 4870 en ik heb de mijne ook zonder problemen vijf jaar (!) gebruikt. Een grens aanhouden van 75 graden is echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:33:
[...]

In het geval van de 290 klopt dat niet. Stock gaat 'ie vanaf 95 graden throttlen. Zo warm mag hij dus worden, als je hem warmer laat worden gaat 'ie niet onmiddelijk stuk maar door het throttlen gaat de performance wel omlaag, en dat wil je natuurlijk niet. Ik zou een paar graden marge houden en 90 graden als grens aanhouden. Dat kan de chip ook echt hebben zonder levensduur beperkingen, hij is er voor ontworpen.

Bij de 4870 die ik gehad heb waren er ook van die verhalen dat de hoge temperaturen de levensduur zouden beperken. Er zijn geen verhalen bekend van grootschalig uitval van de 4870 en ik heb de mijne ook zonder problemen vijf jaar (!) gebruikt. Een grens aanhouden van 75 graden is echt niet nodig.
Duidelijk verhaal! :) De kaart ging inderdaad throttlen en daardoor werd het juist instabiel denk ik. Al heb ik inmiddels begrepen dat dergelijke temperaturen niet kloppen en dit komt door een verstoorde sensor op dat moment. Na het verhogen van de voltages is er niets meer aan de hand. De temperatuur met +88mV 64C maximaal met Heaven / Valley. Dat zou met de oude koelingspasta zeker meer dan 100C zijn geweest. Liquid Ultra helpt dus gigantisch, tenminste hier heeft het een erg goed resultaat. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Standaard koelpasta op gpu's is vaak niet geweldig (ligt wel aan je fabrikant) en daarbij word de pasta vaak ook niet mooi aangebracht.

Puur het opnieuw aanbrengen van pasta kan al heel wat goede gevolgen hebben voor je kaart. Dat je liquid ultra hebt gebruikt, is misschien 2 graden op die 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
[...]Op de onderzijde van je koeler zie je die blauwe elastische pads zitten; deze thermal pads zorgen voor passieve koeling van de VRMs. Ze komen precies overeen met die zwarte vierkantjes die rondom je chip verspreid zitten.
Ehm zullen we er maar gewoon memory chips van maken? Volgens mij heeft de R9 290 4GB, dus 16 chips van 250MB. Als het goed is staat de fabrikantnaam er ook wel op, SKhynix of Elpida oid met een chipcode eronder. VRM's zitten verder naar rechts, in zo'n mooi strak rijtje naast elkaar. Waarschijnlijk hieronder en ergens links op de kaart nog een paar.
Gelukkig heb je niks gemorst, maar je kan in de toekomst wat blanke nagellak gebruiken om die kleine chipjes die ik met rode vierkanten heb aangeduid te 'beschermen'.
Hm dat is wel een goede tweakertip. thnx! ;)
Fordox schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:26:
Puur het opnieuw aanbrengen van pasta kan al heel wat goede gevolgen hebben voor je kaart. Dat je liquid ultra hebt gebruikt, is misschien 2 graden op die 9.
Ja pcies, eerlijk gezegd mij het risico niet waard. Nog naast dat liquid ultra zo lekker in je koelblok vreet. Kan je net zo goed investeren in betere koeling, haal je waarschijnlijk meer winst mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Weet niet op het ooit gepost is maar der8auer (professionele overklokker) heeft in 2015 een roundup van 47 pastes (meerdere tests) gedaan onder diverse soorten koeltemperaturen. Opzich wel aardig als leidraad.

http://overclocking.guide...-and-liquid-nitrogen-ln2/

[ Voor 4% gewijzigd door govie op 08-03-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Gebaseerd op zowel die review als Tomshardware 2013 round-up review ga ik gewoon voor een 30 gram spuit Prolimatech PK-3.

Mijn 30 gram spuit PK-1 is na 4 jaar bijna op en heeft mij altijd goed gediend en PK-3 is volgens de meeste reviews een van de top 3 conventionele pasta's (Liquid Metals niet meegeteld) dus beter kan het niet voor 3 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

govie schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 16:21:
Weet niet op het ooit gepost is maar der8auer (professionele overklokker) heeft in 2015 een roundup van 47 pastes (meerdere tests) gedaan onder diverse soorten koeltemperaturen. Opzich wel aardig als leidraad.

http://overclocking.guide...-and-liquid-nitrogen-ln2/
Thx voor de tip. Mooie test ook met die glasplaat. Ga toch maar weer terug naar de "credit card" methode. :)

Ook de testwinnaar Thermal Grizzly Kryonaut lijkt wel heel handig met dat application hulpstuk. :0

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Help!!!! schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 18:37:
[...]

Thx voor de tip. Mooie test ook met die glasplaat. Ga toch maar weer terug naar de "credit card" methode. :)

Ook de testwinnaar Thermal Grizzly Kryonaut lijkt wel heel handig met dat application hulpstuk. :0
Ik ken de andere roundups niet. Ik weet wel dat die der8auer iedere pasta meerdere keren heeft getest om applicatiefouten uit te sluiten. Zijn conclusie is ook wel mooi: Iedere pasta onder de 10K uit het lijstje luchtkoeling is prima. Ik ben dus ook naderhand de pricewatch afgegaan en dan zie je zo welke prijs/prestatietechnisch interessant zijn (grizzly kryonaut is niet makkelijk verkrijgbaar maar de andere toppers wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zeker. Zijn manier van werken spreekt mij ook aan.

Heb nog meer dan genoeg Noctua liggen dus hoef ook niet direct Grizzly maar dat hulpstuk lijkt me wel heel handig.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb hier Thermal Grizzly Kryonaut maar die applicatie-hulpstuk heb ik al weggegooid. Ik vond het juist averechts werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
Als je veel spuit per jaar dan denk ik dat die mx 4 niet gek is, die familieverpakking van 30 gram is dan wel logisch. Er is geen andere pasta die qua kosten/prestatie daar tegen op kan. Maar als je minder dan 5x per jaar iets onderspuit, dan denk ik dat verpakkingen voor minimaal 2 keer of meer aanspreken, zodoende zal ik de gelid gc extreme 3.5 gram inclusief rembrantspatel gaan gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door govie op 08-03-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Wildfire schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 19:48:
Ik heb hier Thermal Grizzly Kryonaut maar die applicatie-hulpstuk heb ik al weggegooid. Ik vond het juist averechts werken...
Same here, super irritant hulpstuk. Je kan heel slecht doseren en ik ga ook geen plamuurlaag aanbrengen. Hulpstuk is hier ook in de prullenbak beland, vond het maar niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Oh ok, leek mij wel handig maar de meningen over het hulpstuk zijn dus verdeeld.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 08:46:
Oh ok, leek mij wel handig maar de meningen over het hulpstuk zijn dus verdeeld.
Het insmeren van je heatspreader is gewoon een no-go naar mijn mening.
Er is niks makkelijker dan een kleine bolletje thermal paste in het midden van de heatspreader aan te brengen en vervolgens de koeler aan te draaien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Het maakt bijna niks uit hoe je het toepast. Maar een druppel is gewoon supermakkelijk en gaat altijd wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik zie hier een enorme winst met die 290 met Liquid Paste, nou wil ik niet direct zo extreem gaan, maar ik heb nog AS5 liggen, en een 7970 Matrix. Weet iemand of Asus standaard aardige koelpasta meelevert? Ik heb namelijk niet heel veel zin om de boel werkend uit elkaar te halen om vervolgens geen winst te pakken met het kleine risico dat 't niet werkt.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Sowieso het vervangen van je pasta is een goed idee, scheelt altijd een paar graden en/of lawaai van je ventilatoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

stin00 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 09:54:
[...]

Het insmeren van je heatspreader is gewoon een no-go naar mijn mening.
Er is niks makkelijker dan een kleine bolletje thermal paste in het midden van de heatspreader aan te brengen en vervolgens de koeler aan te draaien :D
Waarom is het een no go :?

Wat bij elke methode belangrijk is, is dat het uiteindelijke laagje flinterdun is. Dus niet die enorme lagen die je vaak in filmpjes ziet. Je bent immers geen muur aan het metselen….

Theoretisch is het bedekken vd hele CPU het beste maar meer werk. Of en hoeveel het meetbaar scheelt tov de makkelijkste methode (druppel in het midden) is mij onbekend. Ben wel benieuwd naar goede test hiervan.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Help!!!! schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:01:
[...]

Waarom is het een no go :?

Wat bij elke methode belangrijk is, is dat het uiteindelijke laagje flinterdun is. Dus niet die enorme lagen die je vaak in filmpjes ziet. Je bent immers geen muur aan het metselen….

Theoretisch is het bedekken vd hele CPU het beste maar meer werk. Of en hoeveel het meetbaar scheelt tov de makkelijkste methode (druppel in het midden) is mij onbekend. Ben wel benieuwd naar goede test hiervan.
Omdat het fysiek onmogelijk is om een dun laagje aan te brengen dat overal exact even dik is. Hierdoor is de kans op eventuele ongelijkheden groter en is er ook meer kans op minuscule luchtbelletjes. Hier zal je de eerste maanden weinig van merken maar op de langere termijn wel wat meer na regelmatig verhitten/afkoelen van de cpu. Uit mijn ervaring droogt koelpasta iets eerder op wanneer je luchtbelletjes hebt.

Verder wordt er bij het aandraaien van het koelblok veel druk uitgeoefend op de heatspreader en zal de pasta nog meer verspreiden, dus ook een klein beetje over de rand van de heatspreader. Ten slotte zal koelpasta nog iets 'vloeibaarder' worden na een aantal keer opgewarmd worden waardoor het wederom wat meer verspreid. Met een kleine druppel in het midden en het gelijkmatig aandraaien van je koelblok zou het wat evenrediger moeten verspreiden.

Maargoed dat zijn mijn 'ervaringen' en het maakt bijna geen drol uit :) Er zijn duizenden filmpjes met mensen die van alles en nog wat adviseren. Ik houd het gewoon bij lappen en een zo dun mogelijk laagje liquid metal a la cool lab ultra of thermal grizzly conductonaut. Ik vind het gewoon geinig om eens de 4.9 - 5 Ghz proberen aan te tikken met een 4690K terwijl de temps onder de 70 graden blijven tijdens Prime95 v27.7. Bij normaal gebruik kan je insmeren, de dot/pea methode gebruiken of prachtige lijntjes bouwen; het komt altijd wel goed.

Iedereen moet vooral lekker de methode gebruiken die hij zelf prettig vindt, iedereen blij :D Zo lang je maar een kleine hoeveelheid gebruikt komt het altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
NLBUURMAN schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:49:
Ik zie hier een enorme winst met die 290 met Liquid Paste, nou wil ik niet direct zo extreem gaan, maar ik heb nog AS5 liggen, en een 7970 Matrix. Weet iemand of Asus standaard aardige koelpasta meelevert? Ik heb namelijk niet heel veel zin om de boel werkend uit elkaar te halen om vervolgens geen winst te pakken met het kleine risico dat 't niet werkt.
Zo extreem is dat volgens mij niet. In plaats van bijvoorbeeld AS5, doe je er Liquid Ultra op. Met het kwastje die erbij zit, kun je heel precies uitsmeren. Hierboven staat ook nog een handige tip, smeer eerst blanke nagellak op de 'chips', dan hoef je je niet druk te maken.

Overigens heb ik net m'n 4790K delid, en heb erg weinig koelpasta gebruikt, dat werkt naar de resultaten gezien prima. Ik weet niet of te weinig koelpasta tussen de cpu en koeler problemen geeft? Op het waterblock van de waterkoeling is de vorm van de CPU best goed te zien, maar of dat nou wat te maken heeft met koelpasta? Er zit Liquid Ultra tussen de CPU componenten en GC Extreme tussen de CPU en (lucht)koeler. Het geeft een mooie temperatuurwinst en core 4 schaalt beter mee.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U4L2EkL.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7aWuvXp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UUwhb1p.jpg

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
18K eraf mijn hemel, netjes! ;) Ik denk dat de thermalpaste op de gpu ook een meer silent versie van je gpu kan maken. Lagere temps, minder woei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Mooi resultaat hoor, dat zijn een stuk betere temps!
Zo te zien glimmen de kleine vrm chips naast de IHS ook mooi door de blanke nagellak? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
govie schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 23:04:
18K eraf mijn hemel, netjes! ;) Ik denk dat de thermalpaste op de gpu ook een meer silent versie van je gpu kan maken. Lagere temps, minder woei.
Nou, inderdaad, zo kan het systeem een stuk stiller worden gemaakt.

stin00 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 09:45:

Mooi resultaat hoor, dat zijn een stuk betere temps!
Zo te zien glimmen de kleine vrm chips naast de IHS ook mooi door de blanke nagellak? :D
De temperaturen zijn zeker beter! En inderdaad, ik heb alles wat goud is ingesmeerd (2x). :P

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Ik vraag me af of dat liquid ultra niet de die aantast op verloop van tijd. Liquid ultra staat er namelijk bekend om dat het nog wel eens aan een koelblok wilt vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Fordox schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 13:49:
Ik vraag me af of dat liquid ultra niet de die aantast op verloop van tijd. Liquid ultra staat er namelijk bekend om dat het nog wel eens aan een koelblok wilt vreten.
Substances to be avoided: Halogeneous one, hydrogen peroxide/hydrogen chloride, chlorine, bromine, aluminum.

10.3 Other information: The product has an alloying effect on metal surfaces, especially light metals.

CLU mag nooit op aluminium worden gebruikt omdat het dan de boel aantast en corrodeert.
Gelukkig zijn vrijwel alle koelblokken, en ook de CPU heatspreader, gemaakt van of koper of een nikkel legering om corrosie te voorkomen. Het is dus veilig om te gebruiken wat dat betreft. Het is overigens wel makkelijker aan te brengen op koper dan op een nikkel laagje, maar op beide oppervlakken is CLU te gebruiken.

Met 'light metals' bedoelen ze lichte metalens zoals magnesium, aluminium en titanium. Aluminium heeft bijvoorbeeld een dichtheid van 2.7 g/cm3. Koper zit op ongeveer 8.9 g/cm3 en is dus een stuk zwaarder; nikkel zit eveneens op ongeveer 8.9 g/cm3. Dit zal trouwens op ~ 20 graden celcius zijn, bij hoge verhitting zal de dichtheid wat afnemen.

Zal CLU dan helemaal geen effect hebben op koper en/of nikkel? Moeilijk te zeggen, ik denk zelf van niet. Er zitten nou niet bepaald materialen in verwerkt die koper of nickel kunnen 'wegvreten' of 'corroderen'. Wat je wel vaak ziet bij koelblokken is dat ze erg mooi glad en glimmend zijn. Ik denk dat CLU op de langere termijn ervoor kan zorgen dat het oppervlakte wat minder glimmend en dus doffer zal ogen. Dit zal echter geen meetbare invloed hebben op de warmteoverdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Goed onderbouwde post :) maar het ging mij meer om de chip zelf.
Er staat niks over silicium of hetgene waar de chip op zit (volgens mij een soort glasvezel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Fordox schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:18:
Goed onderbouwde post :) maar het ging mij meer om de chip zelf.
Er staat niks over silicium of hetgene waar de chip op zit (volgens mij een soort glasvezel).
Soms moet ik wat beter lezen, al die verwarrende termen ook allemaal... :)

De DIE is inderdaad van peperduur 99,9999% puur siliconenmateriaal en is duurder dan goud/zilver etc., Dit beslaat echter maar 5% van het gewicht van een processor, de overige 95% is van wat je met het oog kunt zien aan je CPU (dus de heatspreader, fiber glass backing board).

Het is inderdaad een soort glasvezel of 'fiber glass', volgens bepaalde sites een 'green substrate material'.
Maar gezien de eigenschappen ('ingrediënten') van CLU zal dit in mijn ogen wel volledig veilig zijn. Dit kan ik helaas wat minder goed onderbouwen.

Ik heb om het delidden te oefenen nog een oude Celeron 420 oid liggen.
Eventueel kan ik daar wel wat CLU op smeren om te kijken wat er mee gebeurt na bijv. 1, 2 of meer weken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Dat zou wel een leuk experiment zijn :)

Ik weet grofweg wel hoe chips zijn opgebouwd. Maar de materialen die daarvoor zijn gebruikt zijn geen metalen, eerder glas en dergelijke. Daarover zeggen ze niks bij CLU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
stin00 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:10:
[...]
Zal CLU dan helemaal geen effect hebben op koper en/of nikkel? Moeilijk te zeggen, ik denk zelf van niet. Er zitten nou niet bepaald materialen in verwerkt die koper of nickel kunnen 'wegvreten' of 'corroderen'. Wat je wel vaak ziet bij koelblokken is dat ze erg mooi glad en glimmend zijn. Ik denk dat CLU op de langere termijn ervoor kan zorgen dat het oppervlakte wat minder glimmend en dus doffer zal ogen.
Dat bedoelde ik dus met een eerdere post van mij. CLU bakt volgens diverse andere fora uiteindelijk laagsgewijs vast op een nikkelplated/koperen koeler als je hem voor langere duur (bijv. 1jr) laat zitten. Het zal inderdaad niet corroderen en wegvreten zoals bij alu-koelers.

Je zou dan een koeler opnieuw moeten lappen om de metaaldeeltjes van CLU eraf te krijgen die dan vast op de koeler zijn gebakken (bijv. post op Anantech, post 2). Op Highflow zijn hier ook enkele (negatieve) ervaringen mee. Extreem is het allemaal niet, maar voor goede mount wil je lijkt me altijd dat ie vlak en 100% schoon is. Met een CPU blok/koeler/IHS is dat te doen, met een GPU koeler wordt dat al lastiger.

Maar ik heb het zelf ook gebruikt. Nu de koeler al 3 jaar erop zitten en vrees een beetje hoe het eruit ziet. Geen tijd om te lappen, dus laat maar zitten. Heb ook al tijden het idee dat de temperaturen niet meer zo laag zijn dan de eerste paar maand. Helaas geen long-term testen van CLU temps gevonden om dit te bevestigen.

Rest van het Anandtech koelpasta op dies topic, wel interessant: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2285595

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
marcel87 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:04:
[...]

Dat bedoelde ik dus met een eerdere post van mij. CLU bakt volgens diverse andere fora uiteindelijk laagsgewijs vast op een nikkelplated/koperen koeler als je hem voor langere duur (bijv. 1jr) laat zitten. Het zal inderdaad niet corroderen en wegvreten zoals bij alu-koelers.

Rest van het Anandtech koelpasta op dies topic, wel interessant: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2285595
Ah dat topic had ik een keer gelezen, die gek met z'n 1000 ringetjes om het hoogteverschil te overbruggen :+
Ik heb zelf een aantal maanden met m'n vorige waterblockje, een EK Supreme HF (koper + nikkel laagje), ook CLU gebruikt en merkte inderdaad dat het oppervlakte een stuk ruwer was geworden door de CLU.

Ik ben nu daarom zelf maar overgestapt weer op 'normale' MX-4 paste aangezien het verschil vrij klein is. CLU op de interne heatspreader na het delidden vind ik al mooi genoeg :) Wie weet verkoop ik m'n waterblockje ooit weer en dan is het toch prettiger als de boel er nog netjes uitziet.

Edit: Overigens kriebelt het wel weer een beetje om CLU te smeren op de cpu heatspreader, puur om de temperaturen weer nét iets te verlagen.. Totaal onnodig, maar als Tweakert wil je altijd sneller, efficiënter en cooler :D

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 10-03-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Op de videokaart doe ik (denk ik) de volgende keer bijvoorbeeld GC Extreme. Tenzij de werking van CLU jaren is. Zojuist heb ik de koeler van de GPU chip gehaald, om te kijken hoe het ervoor staat. (Ik dacht dat m'n GPU kapot was (dat was niet zo), op magische wijze is de PCI-E connector eruit gegaan, terwijl ik gemak een SATA kabel uit de voeding verwijderde). Met een wc papiertje krijg ik de CLU niet helemaal van het koelblok. En er zit een brandplekje op lijkt het. De CLU op de GPU chip zelf heb ik niet aangeraakt.

Maar goed, eigenlijk maakt het niet uit dat er een dun laagje op blijft zitten, zolang het materiaal intact blijft. Wat lastiger is, is als je beroep wil doen op garantie en de RMA Service het koelblok nacheckt. Zo zag het er in ieder geval uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lPAlzBk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ONCkNxe.jpg

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Wc papier zou ik zelf niet gebruiken, dat laat toch een hoop kleine fibers achter. Een microvezel doekje is wel aan te raden.

Verder zou de CLU na zo'n korte tijd heel makkelijk te verwijderen moeten zijn. Gebruik je wel een >70% alcohol oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
stin00 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 19:03:
Wc papier zou ik zelf niet gebruiken, dat laat toch een hoop kleine fibers achter. Een microvezel doekje is wel aan te raden.

Verder zou de CLU na zo'n korte tijd heel makkelijk te verwijderen moeten zijn. Gebruik je wel een >70% alcohol oplossing?
Oke, dan moet ik eens zulke doekjes kopen. Ik blaas er meestal even overheen naderhand, om kleine stukjes papier weg te werken. Ik gebruik geen alcohol oplossing. Meestal een heel klein beetje water. Tenminste tot nu toe wel. Dit is voor het eerst dat ik bezig ben met koelpasta, dus weet er niet veel van. Bovenstaand is trouwens hoe het eruit ziet, zonder dat ik het koelblok aangeraakt heb. Het ziet er nu een stuk netter uit, en daarna heb ik de koeling weer op z'n plek geplaatst.

[ Voor 11% gewijzigd door Luxicon op 18-03-2016 19:28 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Het ziet er ook heerlijk aangeslagen uit op de condensatortjes naast de chip, is dat ook CLU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Fordox schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:23:
Het ziet er ook heerlijk aangeslagen uit op de condensatortjes naast de chip, is dat ook CLU?
Aangeslagen lijkt mij niet, dat is de oude koelingspasta (de originele). Daar moet absoluut geen CLU opkomen als ik dat goed begrepen heb. Ik ging net gamen en had maximaal 65C. Dat was met GTA IV op maximale instellingen / 2560 x 1440. De kaart staat op 1120 / 1475. Bij de originele R9 290 is dit 947 / 1250 en die staat erom bekend heel warm te worden.

Qua prestaties is er niets mis, maar:
- Het is misschien handig te kijken hoe schoon het wordt met alcohol.
- Hoe het presteert na een jaar of zelfs 2. En is het dan nog goed te vervangen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickBrake3
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-08 12:43
Welke koelpasta adviseren jullie op het moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
PatrickBrake3 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 00:15:
Welke koelpasta adviseren jullie op het moment?
Als je zoiets moet vragen maakt het waarschijnlijk niet uit welk merk je kiest. ;)
Ik zou gewoon de goedkoopste nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Als je niet zo'n performance persoon bent en je wilt iets functioneels, gebruik meegeleverde pasta of ga naar je lokale pc boer en haal een standaard goedkope pasta.

Wil je normale koelpasta die goed presteerd en je bent bereid om iets meer te betalen? MX-4.

Wil je rare dingen doen met 'mega' performance en je ziet jezelf wel als een koel expert? Coollaboratory Liquid Ultra (CLU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [portello]
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-08 22:33
Thermal paste*
:p

We don't stop playing because we get older. We get older because we stop playing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 18:34
Mijn main laptop is een Dell Latitude E6420, hij bevalt mij erg goed, maar als ik eens wat dingen moet doorrekenen of game speel (1440p op externe monitor :9 ) gaan de temperaturen wel erg hard omhoog. Een keer zelfs gehad dat speedfan aangaf dat ik de 103 graden had aangetikt... Een potje 0 A.D. resulteert in ~95 graden na enkele minuten.
Niet goed lijkt mij. De E6420 staat weliswaar bekend als een heethoofd, koeling schijnt vrij krap te zijn voor de i7 2720QM + NVS 4200M (volgens de power statistics in Ubuntu kan de laptop bijna 100W trekken bij full load op 8 threads), maar dan lijken bovenstaande temperaturen mij alsnog vrij hoog.

Zodoende mijn wens nu om eens de koelpasta te vervangen. Openschroeven en de pasta zou vrij makkelijk moeten zijn volgens de manual (http://downloads.dell.com...wner's%20manual_en-us.pdf, pag 47-50). Als ik af ga op deze fotos lijkt het mij dat zowel de CPU als de GPU koelpasta nodig hebben. Volgens dit topic op linustechtips is de meuk voor de GPU echter geen koelpasta maar een thermal pad. Iemand die hier wat wijsheid op kan schijnen?

Dan de vraag: welke koelpasta en eventueel thermal pad kan ik het beste kopen? Ik heb nog wat Chinese koelpasta liggen en deze cooling pad. De koelpasta vertrouw ik echter niet, en cooling pads schijnen weer wat anders te zijn dan thermal pads? Arctic Silver 5 geleidt elektriciteit, ik kan echter niet goed vinden welke koelpasta goed warmte geleid maar geen elektriciteit. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
eiPionezero schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:20:
Dan de vraag: welke koelpasta en eventueel thermal pad kan ik het beste kopen? Ik heb nog wat Chinese koelpasta liggen en deze cooling pad. De koelpasta vertrouw ik echter niet, en cooling pads schijnen weer wat anders te zijn dan thermal pads? Arctic Silver 5 geleidt elektriciteit, ik kan echter niet goed vinden welke koelpasta goed warmte geleidt maar geen elektriciteit. Iemand een suggestie?
2 posts boven de jouwe stond MX-4 ;) Iets meer lezen mag wel.

Thermal pads daarintegen is wel iets anders. Kijk op Highflow.nl en houd rekening met de dikte.
Thermal pads kun je ook opnieuw gebruiken indien ze niet kapot zijn gescheurd :)

[ Voor 46% gewijzigd door Fordox op 20-04-2016 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-09 18:34
Fordox schreef op woensdag 20 april 2016 @ 22:28:
[...]

2 posts boven de jouwe stond MX-4 ;) Iets meer lezen mag wel.

Thermal pads daarintegen is wel iets anders. Kijk op Highflow.nl en houd rekening met de dikte.
Thermal pads kun je ook opnieuw gebruiken indien ze niet kapot zijn gescheurd :)

Probleem met thermal pads is nu alleen wel dat ik mijn laptop moet openmaken om te meten hoe dik zo'n ding moet zijn, voordat ik kan gaan bestellen. Terwijl eerst bestellen en dan openmaken idealer zou zijn geweest. Beste werkwijze is dus: koelpasta bestellen => laptop openmaken, koelpasta vervangen en thermal pad houden (indien nodig) => thermal pad bestellen => laptop opnieuw openmaken, koelpasta vervangen, thermal pad vervangen.

Heb ik komende week ook weer wat te doen :p

Wbt koelpasta, ik zie dat de MX-2 goedkoper is dan de MX-4. Klopt het dat de MX-2 even goed koelt als de MX-4, maar minder goed spreidt?
Verder ben ik na wat browsen op highflow de Arctic Silver Ceramique tegengekomen, deze komt in de test in de OP als nog beter tevoorschijn en deze is ook nog eens goedkoper. Is dit dan een nog betere deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droner
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik heb het idee dat m'n Lenovo Ideapad (Z500) ook te heet wordt - te snel en teveel. Is ook een laptop die bekend staat om wat warmte. Even speedfan gecheckt, temperaturen zijn na opstarten tussen 40 en 45 graden, wat bijv. bij spelen van een game snel oploopt tot rond de 75 voor de CPU, rond de 85 voor de GPU, op dat moment staat ie flink te blazen.

Natuurlijk ff online gecheckt hoe het zit met koelpasta (had er sowieso geen ervaring mee) en daarna de deur uit gegaan op zoek naar Arctic MX-4 - helaas, kon zo snel alleen Coolermaster (HTK-002) krijgen (had geen zin om te wachten op een bestelling).

De originele pasta situatie gecheckt, dat was een aardig zooitje met een hoop pasta rondom de CPU en GPU. Gelukkig(?) hadden ze plastic malletjes gebruikt - wat ruimere velletjes transparant plastic met uitsparing voor de chips, misschien bewust zodat ze bij productie lomp en snel kunnen werken? Redelijk opvallend vond ik verder dat de oude pasta helemaal niet erg verdroogd was.

Afijn, de pasta in eerste instantie aangebracht volgens de 'credit card' methode (blijkbaar ook door Coolermaster geadviseerd, want ze leveren er een kaartje bij): geen effect op de temperaturen. Weer gecheckt, met name op de GPU was de pasta eigenlijk al bijna van het oppervlak af, misschien doordat ik de koeler iets verschoven heb tijdens het vastzetten? Daarom weer de boel schoongemaakt, ditmaal de 'klein streepje in het midden' methode gekozen en opgelet bij vastzetten van de koeler. Weer geen effect op de temperatuur!

Fans en ventilatieopeningen zijn schoon, hele laptop is best schoon. In pasta onderzoeken lees ik dat zelfs lippenstift koelresultaat geeft dus ik kan me niet voorstellen dat die Coolermaster in principe niet voldoet.

Wat denken jullie? Zouden er andere redenen kunnen zijn voor de warmte ontwikkeling? Of toch die Arctic halen?

EDIT: Nevermind! De dagen erna blijkt het effect beter dan in eerste instantie leek - de laptop wordt duidelijk minder snel warm.

[ Voor 3% gewijzigd door droner op 08-06-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

stin00 schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:37:
[...]

De DIE is inderdaad van peperduur 99,9999% puur siliconenmateriaal [...]
Ik zie deze fout vaker dus ik moet hier even op reageren. :P

Silicium is iets heel anders dan siliconen.

Het verschil is Engels iets subtieler (Silicone vs Silicon) dus ik snap de verwarring.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:49
is het het waard om de Sapphire tri X 390X te repasten ?
heb op internet nog niemand gevonden die dit gedaan heeft.
ook op foto's lijkt het erop dat er niet heel veel pasta gebruikt is.

bij mij wordt de kaart namelijk erg warm ( ook door crosfire en de slechte case flow van een corsair obdisian 750D)
87C GPU, 94C VRM

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Heb in tussen tijd, toch maar een laagje MX4 gebruikt over de gpu, flinterdun.
ging van 87C naar 84C , en VRM van 94C naar 92C.

nog niet het resultaat dus.

maar toen de pads vervangen, met Fujipoly extreme 1.5mm 17W/mk

GPU nu 77C VRM 72C wat een verschil 22 graden voor de VRM, ok ik snap dat daar niet de beste pads voor gebruikt worden ong 0.4W/MK maar dan nog.

ik raad iedereen aan met temp probelemn, die pads van Fujipoly, let wel op dat deze gigantisch duur kunnen zijn, sommige kosten rond de 300 euro voor een paar pads.

zal van het weekend de 2e kaart doen, en foto's plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

itcouldbeanyone schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 00:09:

ik raad iedereen aan met temp probelemn, die pads van Fujipoly, let wel op dat deze gigantisch duur kunnen zijn, sommige kosten rond de 300 euro voor een paar pads.
Dat zijn dan meteen pads van een halve meter bij een halve meter ofzo. Ze worden namelijk ook in grotere maten verkocht voor gebruik in de groothandel e.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Wildfire schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 01:42:
[...]

Dat zijn dan meteen pads van een halve meter bij een halve meter ofzo. Ze worden namelijk ook in grotere maten verkocht voor gebruik in de groothandel e.d. :)
150 bij 150 bij 1.5mm
Bij highflow.nl
He. Ze zelf via ebay.
20x 100 x1.5 dacht ik. Voor 2 stuks 30 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Zoals beloofd de foto's

zie hier de kaart voor de mod.
Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/B1.jpg

koelblok verwijderd.
Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/B2.jpg

orginele pasta op de GPU, in het midden lijkt het alsof het gekookt heeft.
Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/B3.jpg

orginele thermal pad voor de VRM
Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/B4.jpg

luchtbellen op de pads bij het geheugen ?
Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/B5.jpg

dun laagje mx4 op het koelblok
Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/C1.jpg

Fujipoly thermal pad op de VRM.
en dun laagje mx4 boven op het geuhegen pad(nadat ik de bellen er wat uit heb gehaald)
Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/C2.jpg

het eind resultaat in de machine!

Afbeeldingslocatie: http://daig.co.uk/E1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Leuke nieuwe aanwinst, een EVGA 980 TI SC+. Uiteraard moest ik direct even de stand van zaken bekijken mbt koelpasta, en deze was vanuit de fabriek (waarschijnlijk) weer bedroevend slecht aangebracht :')

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HK12MiYl.jpg

Zeer matige verspreiding, vol met lucht etc. dus kortom: waardeloos.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M8urHi8l.jpg

Het meeste pasta zit nog op de heatsink gekwakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jL9znnhl.jpg

Losgaan met alcohol. Hierna nog met een qtip alle restanten weggehaald.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eLFC1Url.jpg

My choice of paste: Thermal Grizzly Kryonaut.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CrD8iXFl.jpg

Even snel en sloppy met Valley Heaven getest en scheelt ongeveer 8 graden celcius tov de stock thermal paste. Prima resultaat voor 15 minuten werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Heb zelf een 980ti, EVGA classified, paste ook vervangen met kryonaut en dat scheelde al een dikke 10 graden op Valley (stock settings)!

[ Voor 6% gewijzigd door Mr-E op 07-07-2016 14:09 ]

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
stin00 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 12:53:
Leuke nieuwe aanwinst, een EVGA 980 TI SC+. Uiteraard moest ik direct even de stand van zaken bekijken mbt koelpasta, en deze was vanuit de fabriek (waarschijnlijk) weer bedroevend slecht aangebracht :')

[afbeelding]

Zeer matige verspreiding, vol met lucht etc. dus kortom: waardeloos.
[afbeelding]

Het meeste pasta zit nog op de heatsink gekwakt.
[afbeelding]

Losgaan met alcohol. Hierna nog met een qtip alle restanten weggehaald.
[afbeelding]

My choice of paste: Thermal Grizzly Kryonaut.
[afbeelding]

Even snel en sloppy met Valley Heaven getest en scheelt ongeveer 8 graden celcius tov de stock thermal paste. Prima resultaat voor 15 minuten werk :)
Hmmm ik heb dezelfde kaart, ik weet wat ik ga doen in het weekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Fordox schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 17:04:
[...]

Hmmm ik heb dezelfde kaart, ik weet wat ik ga doen in het weekend :)
Maar waarom? Mits je temps goed zijn, is dit toch eigenlijk nutteloos? Tuurlijk, je kaart zal wat koeler worden, maar buiten dat zijn er toch geen grote voordelen. Ik heb zelf ook een een overgeclockte 980TI maar die houd zijn temps netjes binnen de gestelde waarde.
Of zie ik wat over het hoofd? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
ChojinZ schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 18:00:
[...]

Maar waarom? Mits je temps goed zijn, is dit toch eigenlijk nutteloos? Tuurlijk, je kaart zal wat koeler worden, maar buiten dat zijn er toch geen grote voordelen. Ik heb zelf ook een een overgeclockte 980TI maar die houd zijn temps netjes binnen de gestelde waarde.
Of zie ik wat over het hoofd? :+
De turboclock van de kaart wordt bepaald door onder andere de temperatuur.

Dus iets minder framedrops, ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
De extra pasta (wat er dus uitgeperst is) doet niets sechts wat betreft tempratuur, het zie er alleen niet mooi uit wanneer je het zo bekijkt :P

[ Voor 10% gewijzigd door [Remmes] op 08-07-2016 11:32 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkdeFries
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-08 08:58
Is dit teveel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Byh8ACj1JiXnsVyCPn3An2S/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Eerder onnodig veel. 1 rijstkorrel in het midden is bij cpu's veelal ruim voldoende.

Je moet alleen zorgen dat er geen klodders in je socket terecht komen, goed opletten dus.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
1 zo'n lijn zou al veel zijn geweest. Maar zolang de pasta geen elektriciteit geleid is er geen probleem.

Volgende keer niet zo enthousiast met je patroontjes :p Het is functioneel maar niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ja.

Ik gebruik ongeveer 1/6e ~ 1/8e van die hoeveelheid. En nu dit lekker uitsmeren en luchtbellen creeëren.

Wat ik meestal doe is een klein strookje met de lente van een rijstkorrel neerleggen, blok er rustig om zetten, goed uitgelijnd, vastdraaien en klaar.

Recentelijk TN-H1 gehaald, m'n MX2 was een beetje opgedroogd op diverse hardware. Had ik beter die 1,50 extra in MX4 kunnen steken? Ik heb toen nog wel gehoord dat de MX3 niet zo'n hit was. (Dun enzo)

Scheelt toch alweer een graad of 4 in m'n NAS enzo, wat ik eigenlijk best heel erg veel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-09 01:36
Kort vraagje, net gisteren artic silver 5 op mn amd 10-5800k geplaats met cm hyper 412s. Had gister mooi 36graden, nu 42 als ik gewoon zit te browsen. Volgensmij had ik het gister zelfs nog hoger geklokt.

Is dat verschil omdat het nog moet inwerken? Ik heb de cpu koeler wel beetje bewogen om het te spreiden (achteraf gezien niet verstandig omdat je het kan krassen dan?) kan het daar aan liggen?

Heb trouwens gewoon dunne stip als rijstkorrel in het midden zoals aangegeven en schoongemaakt met alcohol gaasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik heb hier een laptop uit 2009 met Intel C2D en Nvidia Geforce.
Ik denk over na over de koelpasta te vervangen.
Indien vervanging, hoeveel gram moet ik dan nemen? Geen geleidende want bang voor kortsluiting.

De CPU is op idle op 40 (°C) en de videokaart op 61 (°C)
En als er veel processen zijn (geen gamen, word de cpu 50 (°C) en gpu 67 (°C))

De hoogste temperatuur ooit was cpu 102 (°C) en gpu 85 (°C), er kwam verbrande plastic geur uit. 8)7
Want er wel tegenvalt is dat de videokaart en de processor geen eigen heatpipes hebben. De processor word beter gekoeld dan de videokaart. :/

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://microdream.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/512x512/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_7691_5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://microdream.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_7692_1_6.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door MedionAkoya op 23-08-2016 21:57 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Niemand reageert :(
Ik heb dus maar MX-2 gehaald bij Alternate.
Ik heb het op zaterdag besteld en ik zag één werkdag als levertijd staan, maar ik heb nog steeds niet binnen. :')
Alternate begint echt wisselvallig te worden.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Bijna elk A-merk koelpasta is vaak al beter dan wat er standaard aanwezig is. Plus je hebt echt maar heel weinig nodig, met de kleinste tube kun je al meerdere malen aanbrengen. Je hebt echt maar een flinterdun laagje koelpasta nodig namelijk.

Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste