Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 09:08
De CPU temp van haswell gaat heel snel op en neer ;)
Dus je moet de screenshot eigenlijk tijdens 100% load maken.

LinX lukt dit rond 10 minuten.
(pas wel op met auto settings, want dan wordt je cpu mogelijk 90 graden, ook met goede koeling...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 17:09
[b][message=41501521,noline]
kzit wel met vier fans in me kast:
Ja, ik ook.
Mijn CPU werd veel te warm dus heb ik die fans en de CPU fan hoger gezet, maar daarna werd ie juist nog veel warmer, terwijl de GPU wel een stuk koeler werd.
Nu heb ik de CPU fan nog agressiever afgesteld en hoop dat dat effect heeft.

Computers zouden in een windtunnel getest moeten worden bedenk ik me opeens :+
Kennelijk kan een betere airflow ten koste gaan van de benodigde luchtcirculatie, recht vs rond.

Maar dat is of topic, ik kan niet wachten op mijn Shin-Etsu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ponytail-WME
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-07 16:49
Via MP een processor gevonden om te trachten mijn ouwe MD-8800 weer tot leven te brengen.
Alvast de koel-unit verwijderd en toen bleek mij de waarschijnlijke oorzaak: nog 1 schroef zat echt in de draad, de andere 3 reeds met een halve slag eruit. Dus slechte koeling, mede door de verdroogde pasta.
En terugziend: de dag voor het manco heb ik veel sofware onderhoud e.d. gedaan, waarbij de processor aardig aan de bak moest.

Wat me brengt tot de vraag: hoe strak moeten de boutjes met veren aangedraaid worden? Hoeveel veerdruk moet er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ponytail-WME schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:41:
Via MP een processor gevonden om te trachten mijn ouwe MD-8800 weer tot leven te brengen.
Alvast de koel-unit verwijderd en toen bleek mij de waarschijnlijke oorzaak: nog 1 schroef zat echt in de draad, de andere 3 reeds met een halve slag eruit. Dus slechte koeling, mede door de verdroogde pasta.
En terugziend: de dag voor het manco heb ik veel sofware onderhoud e.d. gedaan, waarbij de processor aardig aan de bak moest.

Wat me brengt tot de vraag: hoe strak moeten de boutjes met veren aangedraaid worden? Hoeveel veerdruk moet er zijn?
Zo hard dat je moederbord een tikje de neiging heeft te gaan buigen :)
Meestal ook met die koelers, je denk dat je het moederbord overtrekt maar die dingen hoeven niet als een God te worden behandelt, net zoals iedereen dat met CPU's doet 8)7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

BTW, AMD temperatuursensor is wel echt brak, ik zit op water, maar op idle is de CPU meestal 14 graden, en zo koud is het echt niet op mijn hok.

Moederbord sensor van de CPU is denk ik wel redelijk OK. Want idle = 27 graden, net als mijn mobo en graka, en onder load maakt hij geen rare sprongen en komt niet boven de 55 uit, terwijl moederbord "temperatuur 3" (?!?) onder load uiteindelijk boven de 70 komt waarbij de CPU niet gaat throttelen dus dat zal wel het power management gedeelte zijn, en anders is het jammer, onder game load heb ik de temps nog nooit boven de 45 gezien, mee dankzij spellen die amper 25% van de kracht gebruiken (DayZ SA, Arma 2, Arma 3 *kuch kuch*)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ponytail-WME
  • Laatst online: 09-07 16:49
kuusj98 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 14:45:
[...]

Zo hard dat je moederbord een tikje de neiging heeft te gaan buigen :)
Meestal ook met die koelers, je denk dat je het moederbord overtrekt maar die dingen hoeven niet als een God te worden behandelt, net zoals iedereen dat met CPU's doet 8)7
Bedankt, Kuusj98.

Nog eens beter gekeken en zag dat de boutjes er maar tot een bepaald punt (verdikking) ervan inde busjes geschroefd kunnen worden. Dus het wordt goed handvast daarop.
Nu nu maar wachten op 'Tante Pos'..... ;)

Mvg.
Willem E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
Hi allemaal,

Even een klein vraagje over koelpasta in laptops. Gebruik je voor laptops dezelfde koelpasta als dat je dit doet voor een desktop? Kan ik mijn Arctic MX-4 gewoon gebruiken?

Ik heb een laptop die al wat ouder is, ik gebruik ook een laptop koeler, maar de CPU wordt nogal warm (100 graden +). Mijn gevoel is dat de koelpasta een beetje uitgedroogd is.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29
Jup MX4 is prima.
Kan je meteen even stof uit de fan halen, want die hoge temp kan daar ook wel door komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Laatst online: 20:16
Kwam het topic per toeval tegen, maar heb toch even een vraag.

Ik heb onderdelen voor een nieuwe PC besteld en de huidige gebruikt de standaard stockcooler en draait alweer 7 jaar. De nieuwe machine die ik ga bouwen bevat een i5 4670 CPU van intel en krijgt een Gelid Solutions Tranquillo rev 2 CPU cooler. Nu lees ik op div. sites verschillende manier over hoe koelpasta op de CPU aangebracht moet worden.. Maar wat is nu eigenlijk de meeste beproefde / aanbevolen manier? Ik zag oa dit filmpje op youtube waar ze ter grootte van een erwt pasta op de CPU doen. Werkt dit het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik gebruik eigenlijk altijd de "erwt in het midden" methode en dat werkt voor mij prima. Helaas kan ik niet zeggen dat ik, zoals in de video, de verschillende methodes na elkaar geprobeerd en gebenchmarked heb, maar afgaande op deze video en menig andere komt steeds naar voren dat de erwt methode het beste werkt*. Een kleine * daar omdat sommigen zeggen dat in bepaalde situaties de lijn of kruismethode beter werkt, met name bij CPU met een groter oppervlak (AMD FX, Intel s2011). Echter zal ook daar de erwt methode prima werken, wellicht met ietsjes meer pasta.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Moi_in_actie schreef op maandag 03 maart 2014 @ 21:42:
Ik gebruik eigenlijk altijd de "erwt in het midden" methode en dat werkt voor mij prima. Helaas kan ik niet zeggen dat ik, zoals in de video, de verschillende methodes na elkaar geprobeerd en gebenchmarked heb, maar afgaande op deze video en menig andere komt steeds naar voren dat de erwt methode het beste werkt*. Een kleine * daar omdat sommigen zeggen dat in bepaalde situaties de lijn of kruismethode beter werkt, met name bij CPU met een groter oppervlak (AMD FX, Intel s2011). Echter zal ook daar de erwt methode prima werken, wellicht met ietsjes meer pasta.
Ok helder. Waar doel je precies op de met 'Intel S2011'? Is dat de i7 serie?

Ik ga denk ik gewoon de "erwt in het midden"-methode gebruiken, kan het altijd nog keer opnieuw doen als temperaturen te hoog blijken te zijn. Is het gewoon kwestie van de "erwt" aanbrengen, koeler erop drukken en vast zetten? Of is het verstandig de koeler tijdens het aandrukken heen en weer te bewegen om te zorgen voor een goede verdeling van de pasta en het laten verdwijnen van eventuele luchtbelletjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

s2011 is de socket voor de 6core intel cpu's.. s1155/s1150 zijn maximaal quadores met HT.. De koeler niet extra aandrukken maar netjes kruislings bevestigen.. komt dan helemaal goed met verspreiden.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

De rijstkorrel wordt door velen ook gebruikt. Kan ook.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
millman schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 00:14:
s2011 is de socket voor de 6core intel cpu's.. s1155/s1150 zijn maximaal quadores met HT.. De koeler niet extra aandrukken maar netjes kruislings bevestigen.. komt dan helemaal goed met verspreiden.
Helder, dank je:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 10:47
Binnenkort mijn proc. koeler vervangen voor een nieuwe H100i, waar dus al een laagje koelpasta op zit.

Standaard gebruiken - of mijn Noctua NT-H1?

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
@X-Kiwi:

Een bedrijf zoals Corsair test zijn producten uitvoerig en daarin kijken ze natuurlijk ook naar de beste koelpasta voor hun producten. Ze kijken naar het type pasta, de hoeveelheid en de manier van aanbrengen.

Tip: Test eerst de standaard koelpasta. Als je niet tevreden bent, vervang je het met je eigen pasta.

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik ben het eigenlijk niet helemaal met fungho eens. Want pre applied koelpasta is in principe de "spread" methode en dat is niet de beste methode om je koelpasta aan te brengen.

Maar het ligt ook wat je wil. Moet het gewoon werken, dan voldoet de pre applied koelpasta uiteraard wel prima. Maar gezien je al Noctua NT-H1 koelpasta hebt lijkt me dat je streeft naar de beste prestaties. In dat geval zou ik de Noctua NT-H1 gebruiken. Ik ga ervan uit dat je weet wat je moet doen (oppervlakten goed moet schoonmaken, met bijvoorbeeld 96% alcohol en de koelpasta als een erwt of rijstkorrel aanbrengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Regeneration schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:24:
Ik ben het eigenlijk niet helemaal met fungho eens. Want pre applied koelpasta is in principe de "spread" methode en dat is niet de beste methode om je koelpasta aan te brengen.

Maar het ligt ook wat je wil. Moet het gewoon werken, dan voldoet de pre applied koelpasta uiteraard wel prima. Maar gezien je al Noctua NT-H1 koelpasta hebt lijkt me dat je streeft naar de beste prestaties. In dat geval zou ik de Noctua NT-H1 gebruiken. Ik ga ervan uit dat je weet wat je moet doen (oppervlakten goed moet schoonmaken, met bijvoorbeeld 96% alcohol en de koelpasta als een erwt of rijstkorrel aanbrengen).
Ik gebruik zelf de deelstreep methode.
Een dun lijntje in het midden, en daar een puntje boven en een puntje onder.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van een ek supreme hf full copper naar een apogee hd van Swiftech gegaan, prima block, m'n pasta ook weer als vanouds aangebracht.

Drupje in het midden van de ihs, uitgewreven met een vinger, bankpasje van boven naar beneden getrokken en klaar was het laagje.

Een weekje in laten werken en joy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
Regeneration schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 19:24:

De koelpasta is er inderdaad voor een (goede) reden ;) en ik werk met de rijstkorrel methode.
Zojuist twee Corsair SP120 Quiet's aan de H100i gehangen..hoop dat ze voldoende druk geven, want ze zijn écht zo veel rustiger dan de originele hydro 120mm fans.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
fungho schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:01:
@X-Kiwi:

Een bedrijf zoals Corsair test zijn producten uitvoerig en daarin kijken ze natuurlijk ook naar de beste koelpasta voor hun producten. Ze kijken naar het type pasta, de hoeveelheid en de manier van aanbrengen.

Tip: Test eerst de standaard koelpasta. Als je niet tevreden bent, vervang je het met je eigen pasta.
Ben het eens dat men het bij Corsair goed test...maar geloof vooral in dat men gaat voor een formule waarbij men de grootste afzet/omzet heeft. Goede prestaties -> goede reviews/mond tot mond reclame -> meer aanschaf.

Maar als men extra geld uit gaat geven om de beste prestaties neer te zetten, zit daar ook een hogere prijs aan. Bijvoorbeeld de standaard H100 fans: geschikt voor het werk, maar Corsairs eigen SP120 zijn in vergelijkingstest wél gewoon beter. Maar betere fans = hogere kosten. En voor €120 krijgt men de H100 niet meer verkocht. Zal met koelpasta wel gelijk zijn: goed spul, maar er is natuurlijk wel iets beters op de markt.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsch
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-07 16:25
Haha ik heb al jaren geen systeem meer gebouwd maar 65 betalen voor montage van mijn nieuwe systeem gaat me net iets te ver. Iedere website zegt wat anders, de ene helft zegt je mag geen bubbels hebben en moet de erwt gebruiken en de ander de cpu moet volledig gedekt zijn en dubbel maken geen fluit uit. Ik ga denk ik ook op de erwt gokken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

pimsch schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:15:
Iedere website zegt wat anders, de ene helft zegt je mag geen bubbels hebben en moet de erwt gebruiken en de ander de cpu moet volledig gedekt zijn en dubbel maken geen fluit uit. Ik ga denk ik ook op de erwt gokken ;)
Wat mij opvalt is dat het vaak ook een beetje na-praten is. "Ja maar, die en die zeiden dit en dat op forum X".
Dingen zoals die pre-applied paste zitten echt geen bubbels in, net zoals uitstrijken (mits je het goed doet) ook geen bubbels heeft.

Ik heb zelf verschillende methodes geprobeerd (op verschillende processors en videokaarten, dus ook verschillende methodes in dezelfde setup kijken wat beter was), zit hooguit 1 of 2 graden verschil in (worst case), het is lang niet zo overdreven zoals sommige mensen op internet beweren ("z0mg! 20 graden verschil!1one") .
De enige dingen waarvan ik duidelijk een negatief verschil zag is als de koelpasta er veel te dik op zit, wat regelmatig gebeurt bij OEM apparaten (OEM PC's, laptops, videokaarten), en/of als de pasta opdroogt (ook meestal doordat er teveel tussen zit).

Dat is volgens mij het belangrijkste, dat er gewoon niet teveel paste tussen zit, de manier hoe je het aanbrengt is bij lange aan niet zo drastisch als sommigen beweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe vaak een drupje en dan strijk ik het uit met een bankpas. Altijd zo dun mogelijk want koelpasta is het meest effectief als het alleen de onvolkomenheden opvult. Alles meer is verlies aan koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
pimsch schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:15:
Haha ik heb al jaren geen systeem meer gebouwd maar 65 betalen voor montage van mijn nieuwe systeem gaat me net iets te ver. Iedere website zegt wat anders, de ene helft zegt je mag geen bubbels hebben en moet de erwt gebruiken en de ander de cpu moet volledig gedekt zijn en dubbel maken geen fluit uit. Ik ga denk ik ook op de erwt gokken ;)
Het is al zovaak besproken in dit topic. Het maakt inderdaad niet zoveel uit hoe je het doet, als je maar zorgt dat je niet te veel doet en niet te weinig. Een rijstkorrel of een erwtje is een goede hoeveelheid. Of je deze nu uitsmeert of niet zou geen verschil gaan maken wat je in de dagelijkse praktijk merkt.

Wat voor CPU heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

Uit eigen ervaring kan ik je dit vertellen.

De h100i 'stock' pasta is goed genoeg. Geen bubbeltjes o.i.d.

Daarna hen ik even MX4 geprobeerd, en in load scheelde het misschien 2-3 graden. (Kan ook komen door kamertemperatuur ;) )

Bij mx4 heb ik de erwt methode gebruikt, en zo blijft hij nog een poosje draaien.

Setup : (overkill)
fx6300
h100i met Fractal design 120mm fan's
MX4 en 'stock' pasta

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsch
fungho schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 09:04:
[...]

Het is al zovaak besproken in dit topic. Het maakt inderdaad niet zoveel uit hoe je het doet, als je maar zorgt dat je niet te veel doet en niet te weinig. Een rijstkorrel of een erwtje is een goede hoeveelheid. Of je deze nu uitsmeert of niet zou geen verschil gaan maken wat je in de dagelijkse praktijk merkt.

Wat voor CPU heb je eigenlijk?
i5 4670k.

De bubbels als je het uitspreid zorgen voor minder contact maar bij een erwtje zit er in de hoeken ook geen pasta dus het oppervlak is waarschijnlijk vrijwel gelijk toch? En dan is de erwt wat n00b friendlier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
@primsch:

Je kunt natuurlijk een tube MX4 kopen en dan eerst proberen hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt. Als je de juiste hoeveelheid gebruikt op het midden van je CPU, dan zit het ook netjes.

Ik vertrouw vaak op filmpjes van een van mijn favoriete tech-channels op youtube:

YouTube: Install Thermal Compound Paste as Fast As Possible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsch
Ik heb 'de ertw' gebruikt en alles is super kool, cpu idle 25 graden volgens de MSI command center en zelfs na 3dMark heb ik hem niet boven de 40 gezien. Kan bijna niet kloppen? Scythe mugen PCGH cpu koeler + Cooler Master IC Essential E1 Koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Bij mij is de CPU idle tussen de 23-28 graden. 3dMark is bedoeld voor je videokaart, niet voor je CPU. Als je Prime95 draait, met AVG, dan zal je CPU wel wat warmer worden.

Idle rond de 25 graden is prima onder lucht, lager lukt je bijna niet met een luchtkoeler. Haswell (a.k.a. Heatwell) wordt vrij warm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielodc
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-08 19:30
Binnenkort wil ik de koelpasta in mijn laptop vervangen. Mijn laptop is nu namelijk alweer 2,5 jaar oud :) Kan ik voor het schoonmaken ook spiritus gebruiken? Of raden jullie gewoon wasbenzine zoals bij OP staat of iets anders?

Ook vraag ik me af wat een handige manier is om de pasta aan te brengen? Gewoon een druppel erop doen of met bijv een latex handschoentje de pasta verdelen? Bij OP staan een paar mooie filmpjes over hoe het verdeeld, maar op Youtube staan ook filmpjes waar ze het zelf verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:17
Spiritus werkt goed genoeg, al zijn er altijd betere alternatieven.

Laptop CPU's zijn wat anders, sommigen hebben een coolpad nodig (kun je kopen bij bijvoorbeeld highflow.nl) omdat de CPU te ver van het koelblok af zit.
Verder moet je NIET geleidende koelpasta hebben (zoals mx4) gezien deze cpu's vaak heet IHS hebben. Cool pads zijn per definitie niet geleidend. Een klein druppeltje doet zn werk wel als alles goed is.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielodc
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-08 19:30
Fordox schreef op donderdag 10 april 2014 @ 08:43:
Spiritus werkt goed genoeg, al zijn er altijd betere alternatieven.

Laptop CPU's zijn wat anders, sommigen hebben een coolpad nodig (kun je kopen bij bijvoorbeeld highflow.nl) omdat de CPU te ver van het koelblok af zit.
Verder moet je NIET geleidende koelpasta hebben (zoals mx4) gezien deze cpu's vaak heet IHS hebben. Cool pads zijn per definitie niet geleidend. Een klein druppeltje doet zn werk wel als alles goed is.
Thx voor de reactie. Zat te denken om Artic Silver 5 te kopen. Op de site staat dat die niet geleidend is.

Edit: Thuis heb ik gedenatureerde alcohol van 70%. Is dat goed geschikt voor het schoonmaken? Anders haal ik wel iets bij de winkel als het niet goed genoeg is :)

[ Voor 10% gewijzigd door Michielodc op 10-04-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 19:53

Totaalgeflipt

De enige echte

Michielodc schreef op donderdag 10 april 2014 @ 03:03:
Binnenkort wil ik de koelpasta in mijn laptop vervangen. Mijn laptop is nu namelijk alweer 2,5 jaar oud :) Kan ik voor het schoonmaken ook spiritus gebruiken? Of raden jullie gewoon wasbenzine zoals bij OP staat of iets anders?

Ook vraag ik me af wat een handige manier is om de pasta aan te brengen? Gewoon een druppel erop doen of met bijv een latex handschoentje de pasta verdelen? Bij OP staan een paar mooie filmpjes over hoe het verdeeld, maar op Youtube staan ook filmpjes waar ze het zelf verdelen.
Dit probleem heb ik ook. Zowel op mijn CPU als GPU koeler zit nu een thermalpad. Het is een HP G62 en heb op de CPU en GPU nu koelpasta gedaan. CPU temp is prima, maar spelletjes kan ik niet spelen. Zodra de GPU hard moet werken schakelt de laptop automatisch uit.
Welke is hiervoor het beste geschikt?

http://highflow.nl/toebeh...gpu-en-reinigingsset.html

of deze:
http://highflow.nl/toebeh...ermal-pad-full-cover.html

http://highflow.nl/toebeh...sive-tape-ak-tt12-80.html

Ik zie even door de bomen het bos niet meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Michielodc schreef op donderdag 10 april 2014 @ 12:01:
[...]

Thx voor de reactie. Zat te denken om Artic Silver 5 te kopen. Op de site staat dat die niet geleidend is.
Het is niet geleidend, maar ze raden het toch niet echt aan:
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)
Edit: Thuis heb ik gedenatureerde alcohol van 70%. Is dat goed geschikt voor het schoonmaken? Anders haal ik wel iets bij de winkel als het niet goed genoeg is :)
Dat is prima joh.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Michielodc schreef op donderdag 10 april 2014 @ 03:03:

Ik gebruik zelf altijd 97% Alcohol om CPU en GPU schoon te maken.

Kwa pasta aanbrengen doe ik bij de CPU altijd een druppeltje (3mm) in het midden.

Voor de GPU verschilt de grootte. Ligt eraan of je GPU een IHS heeft of niet. Mijn huidige 680 is zonder IHS en daar gebruik ik maar een druppeltje van 2mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Hallo mensen,

Ik heb thuis nog 2 oude PGA 476 sockets staan. Helaas is de koelpasta helemaal verrot ( 1tje was zelfs zwart) en ben ik niet in het bezit van nieuwe koelpasta. Ik heb wel gelezen dat je tandpasta kunt gebruiken, hoe werkt dit precies? Ik wil trouwens alleen even de PC booten om te kijken of alles werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 24-05-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou er niet aan beginnen. Zelfs goede koelpasta kost nog geen 10 euro, en in de verpakking zit over het algemeen genoeg om minimaal tien keer te gebruiken. Voor een dergelijk klein bedrag zou ik geen kapotte PC riskeren, ook niet als het om zulke oude onderdelen gaat. Een werkende PC is tenslotte altijd heel wat meer waard dan een kapotte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Laatst online: 28-10-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 15:27:
Ik zou er niet aan beginnen. Zelfs goede koelpasta kost nog geen 10 euro, en in de verpakking zit over het algemeen genoeg om minimaal tien keer te gebruiken. Voor een dergelijk klein bedrag zou ik geen kapotte PC riskeren, ook niet als het om zulke oude onderdelen gaat. Een werkende PC is tenslotte altijd heel wat meer waard dan een kapotte. ;)
OK, bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 15:27:
Helemaal gelijk , alleen pas geleden had ik mijn koeler er af gehaald en kon de pasta niet vinden , zijn van die kleine tubes die zie jer snel over het hoofd . Beetje tandpasta genomen en een kleine downcklock met ondervolt was het te doen voor een dag . Let wel op dat je dikke tandpasta neemt die niet te waterig is.

Probeer nu een backup tube koelpasta in voorraad te houden voor als er een weg is , Artic silver 5 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Dan kun je beter zonder koelpasta dan met tandpasta werken.

Heb zat tests gedaan met CPU's zonder koelpasta en dat werkt prima, helemaal voor 'snel even testen' momenten. Voor langdurig gebruik is het niet aan te raden natuurlijk, maar tandpasta is al helemaal niet handig (droogt erg snel uit, uitgedroogde prut is erger dan geen pasta!). Om nog maar niet te beginnen wat voor zooi het achterlaat (tandpasta is ook een schuurmiddel).

Die Socket 478's kunnen er helemaal wel tegen (misschien Prescott een uitzondering, maar daar helpt zowat niks om zo'n ding koel te houden).

[ Voor 14% gewijzigd door Nemesizz op 24-05-2014 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solutionnl
  • Laatst online: 19-08 11:13
Hallo iedereen,

Ik ben van plan de koelpasta van m'n laptop (Asus N53SM) te vervangen gezien deze erg warm wordt de laatste tijd.
De koelpasta die ik heb liggen en wil gaan gebruiken is Artic Silver 5, welke naar mijn weten prima koelpasta is.Denken jullie dat deze pasta goed is als vervanging van mijn huidige koelpasta?

Ten tweede vraag ik me af wat de manier is voor het aanbrengen.
Op diverse filmpjes en hier en daar lees en zie ik dat aanbrengen en het uitsmeren het beste is voor laptops, echter bij desktops wordt meestal de rijstkorrel techniek gebruikt. zelf gebruik ik bij desktops altijd de rijstkorrel techniek.

Welke raden jullie me aan voor mijn laptop? uitsmeren of een rijstkorrel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

solutionnl schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 14:53:
Hallo iedereen,

Ik ben van plan de koelpasta van m'n laptop (Asus N53SM) te vervangen gezien deze erg warm wordt de laatste tijd.
De koelpasta die ik heb liggen en wil gaan gebruiken is Artic Silver 5, welke naar mijn weten prima koelpasta is.Denken jullie dat deze pasta goed is als vervanging van mijn huidige koelpasta?

Ten tweede vraag ik me af wat de manier is voor het aanbrengen.
Op diverse filmpjes en hier en daar lees en zie ik dat aanbrengen en het uitsmeren het beste is voor laptops, echter bij desktops wordt meestal de rijstkorrel techniek gebruikt. zelf gebruik ik bij desktops altijd de rijstkorrel techniek.

Welke raden jullie me aan voor mijn laptop? uitsmeren of een rijstkorrel?
Korrel of smeren maakt amper wat uit, worst case wat ik gemerkt heb is hooguit 2ºC verschil ofzo (ene keer in het voordeel van de een, andere keer voor de ander).
Al zou ik persoonlijk bij een laptop eerder gaan voor een 'speldeknop' ipv rijstkorrel. Laptop chips (CPU, en GPU) hebben vaak geen heatspreader, en met een rijstkorrel heb je dan vaak al teveel pasta.

Waar je wel op moet letten is of je laptop wel gebruik maakt van koelpasta. Sommige laptops hebben namelijk heatpads ipv pasta en een pad kun je niet vervangen door een dikke klodder koelpasta (dat isoleerd > slechte temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solutionnl
@Nemesizz, dankjewel voor je snelle reactie!
Ik heb even gekeken op youtube naar video's waar ze de koeling loshalen, en ik heb deze gevonden:

YouTube: ASUS N53 - Disassembly and fan cleaning
(rond 9:49)

Zoals ik het daar bekijk zitten er geen heatpads maar wel koelpasta.

De tip van de speldeknop is zeker handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Heeft er toevallig iemand ervaring met het verwisselen van koelpasta bij een Dell D430?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas-Marten
  • Laatst online: 15-08 17:17
Hallo,

Ik heb een koelblok die is losgeschoten, nu moet er nieuwe koelpasta op maar kan ik daarvoor Arctic Silver 5 voor gebruiken?

Het is zegmaar die chip onder de poort van de videokaart van een Asrock Z68 Pro 3 moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/9kv7o4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Dat kab, maar gebruik zo min mogelijk. As5 wil je niet op de pinnen krijgen.

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
Hallo,

Ik heb laatst voor het eerst een pc in elkaar gezet, en gewoon de handleiding gevolgd van de componenten. Ik lees nu pas dit topic, en besef me dat ik
a) de processor niet heb schoongemaakt vantevoren
b) de koelpasta die bij de Gelid luchtkoeling zat (Gelid GC-2) heb uitgespreid over de gehele processor met een stuk karton van een doosje, niet de beste manier dus
c) na het monteren van de koeling besefte dat hij 90 graden verkeerd om stond (niet goed gekeken naar de airflow), dus heb hem losgemaakt en daarna weer opnieuw gemonteerd

Heeft dit een erg vervelend effect op de koelpasta over tijd?
Wat ik zo ver kan zien is de hitte nog niet boven de 40 graden uitgekomen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
a) nieuwe processoren hoef je niet schoon te maken. Dit is van toepassing als je de processor opnieuw monteert
b) zeker niet de beste manier. Maar mits je niet teveel hebt gebruikt kan dit niet veel kwaad. je proc zal een paar graden warmer zijn maar zolang je niet boven de max temp van je proc uitkomt is dit geen probleem
c) wat is precies de vraag? O-)

Nope! Zover ik kan inschatten zal dit geen nadelige gevolgen hebben.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Fordox
Ik hoop dat je bij punt C wel de koelpasta vervangen hebt?
40 graden is overigens geen probleem.

• striner
nope, daarom vraag ik dus of dat een probleem is.
De pasta zat bij de koeling zelf in een klein tubetje met net genoeg om het oppervlak te dekken, ik bezit zelf geen koelpasta.

• Fordox
laat eens een tijdje prime 95 lopen en kijk dan nog eens naar de temperaturen...
Het remounten van een koeler met dezelfde pasta is 'not-done'

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik denk dat het wel meevalt.

Remounten met dezelfde pasta is slecht om twee redenen:´

- Er komt lucht tussen omdat de pasta al van tevoren is uitgesmeerd
- De pasta kan zijn opgedroogd

De eerste reden is niet van toepassing omdat striner de pasta überhaupt al had uitgesmeerd, vóór het eerste keer monteren.
De tweede reden is ook niet van toepassing omdat hij de koeler niet lang gemonteerd had voor hem te hermonteren.

• Fordox
Eerste reden niet van toepassing? Ik vindt juist van wel. De pasta blijft aan zowel de koeler als de processor plakken waardoor je op bepaalde plekken meer pasta krijgt dan andere, waardoor luchtbellen makkelijker/meer ontstaan.

• ChojinZ
Fordox schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:17:
Eerste reden niet van toepassing? Ik vindt juist van wel. De pasta blijft aan zowel de koeler als de processor plakken waardoor je op bepaalde plekken meer pasta krijgt dan andere, waardoor luchtbellen makkelijker/meer ontstaan.
Helemaal mee eens. MAAR.... maakt dat in de praktijk veel uit? Voor hardcore tweakers, die voor elke graad gaan en bezig zijn met overclocken wel. Voor een standaard user die zijn pc default heeft draaien niet.

Als striner het netjes volgens de tweaker richtlijnen wilt doen zal hij moeten remounten. Maar mijns inziens is dat teveel werk voor wat het hem gaat opleveren. De temps zijn nu al degelijk.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Fordox schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:17:
Maar door de pasta uit te smeren voor montage krijg je überhaupt al veel luchtbellen. Ik betwijfel dus of het verschil zal maken.

• striner
ben nu een paar minuten prime 95 aan het runnen en krijg al dergelijke resultaten.
Niet zo goed lijkt me, toch?
(current - min - max)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3938005/game%20pc/cpustress.PNG

[ Voor 5% gewijzigd door striner op 18-09-2014 18:47 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Compizfox schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:44:
[...]
Maar door de pasta uit te smeren voor montage krijg je überhaupt al veel luchtbellen. Ik betwijfel dus of het verschil zal maken.
Is puur afhankelijk van wélke pasta en hoe je het uitsmeert. Dat uitsmeren != luchtbellen is gewoon een hardnekkig terugkomend fabeltje, als je het goed doet (wil niet met erg vloeibare koelpasta's, vaak van die goedkope witte prut) heb je heus geen last van luchtbellen.

Zoals ArticSilver5 smeer ik uit met een spateltje (geen bankpasje of wat dan ook) tot er gewoon een flinterdun bijna doorzichtbaar laag je op zit en nog nooit last gehad van de beruchte luchtbellen of hoge temperaturen. Voor de grap 2 gelijke systemen gebouwd, en de een gewoon een dotje in het midden, en de andere uitsmeren met een spateltje, en temperaturen zijn zo goed als gelijk (margin of error, echt geen 10, 20 of 30º verschil volgens sommige horrorverhalen).

@Striner:

Temperaturen zijn vrij hoog, maar je geeft niet aan wélke CPU je hebt.
Bepaalde modellen worden gewoon erg warm, metname als je ze gaat overklokken of iets dergelijks.
Koeler loshalen en terug zetten zonder schoonmaken en repasten is niet handig, en niet gunstig voor de temperaturen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nemesizz op 18-09-2014 19:20 ]

• striner
Ok, prime95 heeft nu bijna een uur gerund, en is niet boven 82 graden gekomen. Gezien dit een uitzonderlijke case is en de CPU bijna nooit onder zulke stress staat lijkt me dit goed genoeg, am I right?

--edit--
Ik heb een Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed, stock, niet overgeklokt.

[ Voor 28% gewijzigd door striner op 18-09-2014 19:38 ]

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 23:24
striner schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:36:
Ok, prime95 heeft nu bijna een uur gerund, en is niet boven 82 graden gekomen. Gezien dit een uitzonderlijke case is en de CPU bijna nooit onder zulke stress staat lijkt me dit goed genoeg, am I right?

--edit--
Ik heb een Intel Xeon E3-1240 v3 Boxed, stock, niet overgeklokt.
Welke case en cooler gebruik je ?

• Fordox
ChojinZ schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:12:
[...]
Helemaal mee eens. MAAR.... maakt dat in de praktijk veel uit? Voor hardcore tweakers, die voor elke graad gaan en bezig zijn met overclocken wel. Voor een standaard user die zijn pc default heeft draaien niet.

Als striner het netjes volgens de tweaker richtlijnen wilt doen zal hij moeten remounten. Maar mijns inziens is dat teveel werk voor wat het hem gaat opleveren. De temps zijn nu al degelijk.
Stilstaande lucht isoleert enorm goed, en een luchtbel op een kleine oppervlakte neemt al gelijk veel contactruimte in beslag. en 5 graden verschil op 40 graden totaal is al bijna 13% ;)
Compizfox schreef op donderdag 18 september 2014 @ 17:44:
[...]

Uitsmeren zorgt idd al voor luchtbellen, maar die zijn veel kleiner dan dat je een koeler remount met dezelfde pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Beetje jammer van die tranquillo als je tevreden bent met 80 graden. Kon je net zo goed een stock koeler monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Fordox schreef op donderdag 18 september 2014 @ 22:48:
[...]

Stilstaande lucht isoleert enorm goed, en een luchtbel op een kleine oppervlakte neemt al gelijk veel contactruimte in beslag. en 5 graden verschil op 40 graden totaal is al bijna 13% ;)
Zoals ik zei: Leuk voor tweakers, niet van belang bij standaard users... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thobod
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 18:59
hey guys,

ik heb een nieuwe koeler gekocht, nu heb ik een coolermaster koelpasta die ik bij mijn koeler kreeg en een ongeveer 10 jaar(geen idee eigenlijk, in ieder geval ouder dan 5 jaar kan ook 20 zijn :) ) oud spuitje met arctic silver 5 liggen, en ik vroeg me af wat ik beter zou kunnen gebruiken, en of koelpasta een houdbaarheids datum heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zou even kijken of het nog een normale consistentie heeft. Zo niet, die van CM pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thobod
het ziet er nog prima uit, geen klonten niks, altijd goed bewaard gebleven, ook ff op andere forumssites gezocht, en het lijkt te kunnen, dus ik ga het gewoon proberen, en dan post ik nog wel iets erover als ik het allemaal werkende heb.

• thobod
ik heb hem er nu op zitten, maar ik krijg met mijn coolermaster 120v op mijn i7 3770( en de arctic silver 5 koelpasta) in een cinebench test al temperaturen tot de 85 en in battle field haalt hij binnen 10 minuten 90 graden, en idle temps van 40, dit lijkt mij veel te hoog, mijn intel stock cooler deed het beter dan dit(

[ Voor 39% gewijzigd door thobod op 27-09-2014 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thobod
ik heb nu de coolermaster koelpasta erop gedaan, en hij doet t prima, maar de arctic silver zat er ook niet helemaal goed op, dus daar kan het ook door komen hij haalt nu 35 idle en 60 load(na 3 cinebench tests).
en dan nog een vraagje, zou het het waard zijn om een fan uit de bovenkant van mijn case te halen, en deze in push pull te laten werken?, of liever meer airflow door de case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
thobod schreef op zondag 28 september 2014 @ 21:44:
ik heb nu de coolermaster koelpasta erop gedaan, en hij doet t prima, maar de arctic silver zat er ook niet helemaal goed op, dus daar kan het ook door komen hij haalt nu 35 idle en 60 load(na 3 cinebench tests).
en dan nog een vraagje, zou het het waard zijn om een fan uit de bovenkant van mijn case te halen, en deze in push pull te laten werken?, of liever meer airflow door de case?
Met een Push-pull config win je meestal maar een paar graden en is alleen interessant als je airflow al ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solutionnl
Een tijd terug heb ik advies gevraagd over het vervangen van koelpasta van mijn laptop.
Ondertussen is dit al even geleden gebeurd en wow, wat een verschil qua temperatuur!
De oude koelpasta was gewoon hard geworden.

Iedereen bedankt voor hun advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
ben er al uit :)

http://archive.benchmarkr...ask=view&id=150&Itemid=62

Stars 612 is een catagorie D- koelpasta , mijn huidige artic silver 5 een B+

Verwijderd

Ik ben dus van plan om volgende week mijn eerste desktop in elkaar te zetten en ik ben al redelijk ver met de onderdelen. Ik heb gekozen voor een i5 4460 op een Gigabyte G1.Sniper B5 moeder. Als CPU koeler heb ik voor de Gelid Tranquillo Rev.2.

Maar nu mijn vraag. Wat is de beste koelpasta en de beste manier om het aan te brengen. Ik heb al zelf een beetje rondgekeken en kwam uit op de Arctic Silver 5 Premium Silver. Deze lijkt me goed.

Verder vroeg ik me af wat de beste manier zou zijn om deze aan te brengen. Wat ik heb gehoord is dat je een druppel van de grootte van een erwt op de midden van de CPU plaatst en dan zet je er de CPU koeler op. Door de druk van de CPU koeler verspreid de koelpasta zich.

Iemand die er meer verstand van heeft en mij kan vertellen of ik in de juiste richting zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Voor een i5 4460 op een Gigabyte G1.Sniper B5 moeder heb je geen after-market koeler nodig. De reden is simpel, het is geen unlocked processor dus overklokken is niet de bedoeling of erg moeilijk..

Steek het geld liever in andere componenten of houd het in je zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
fungho schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:02:
Voor een i5 4460 op een Gigabyte G1.Sniper B5 moeder heb je geen after-market koeler nodig. De reden is simpel, het is geen unlocked processor dus overklokken is niet de bedoeling of erg moeilijk..

Steek het geld liever in andere componenten of houd het in je zak.
dus omdat je niet overklokt , moet je processor niet goed gekoeld worden 8)7 ? beetje onzin, scythe mugen 2 pakken en klaar kost niks en koelt je cpu goed waardoor de levensduur langer is dan met intel stock rotzooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2014 @ 20:28:
Ik ben dus van plan om volgende week mijn eerste desktop in elkaar te zetten en ik ben al redelijk ver met de onderdelen. Ik heb gekozen voor een i5 4460 op een Gigabyte G1.Sniper B5 moeder. Als CPU koeler heb ik voor de Gelid Tranquillo Rev.2.

Maar nu mijn vraag. Wat is de beste koelpasta en de beste manier om het aan te brengen. Ik heb al zelf een beetje rondgekeken en kwam uit op de Arctic Silver 5 Premium Silver. Deze lijkt me goed.

Verder vroeg ik me af wat de beste manier zou zijn om deze aan te brengen. Wat ik heb gehoord is dat je een druppel van de grootte van een erwt op de midden van de CPU plaatst en dan zet je er de CPU koeler op. Door de druk van de CPU koeler verspreid de koelpasta zich.

Iemand die er meer verstand van heeft en mij kan vertellen of ik in de juiste richting zit?
Das helemaal correct en artic 5 is prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
JayJay schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:00:
[...]

dus omdat je niet overklokt , moet je processor niet goed gekoeld worden 8)7 ? beetje onzin, scythe mugen 2 pakken en klaar kost niks en koelt je cpu goed waardoor de levensduur langer is dan met intel stock rotzooi
Inderdaad, want de stock-koeler die je van Intel krijgt is verder prima. Natuurlijk kan alles altijd beter worden gekoeld, maar het levert niets op. Het geld kun je beter in bijvoorbeeld een GPU steken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
fungho schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:27:
[...]

Inderdaad, want de stock-koeler die je van Intel krijgt is verder prima. Natuurlijk kan alles altijd beter worden gekoeld, maar het levert niets op. Het geld kun je beter in bijvoorbeeld een GPU steken..
Ik ga er geen discussie over voeren ,maar de stock koeler van intel is alles behalve prima , die 25 euro voor een aftermarket koeler ga je niet missen op de gpu prijs. En dan heb ik het niet eens over het terug throttlen van de cpu omdat deze te warm wordt met de intel stock troep.

[ Voor 10% gewijzigd door JayJay op 06-01-2015 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

fungho schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 14:27:
[...]

Dat is ook niet helemaal waar.

Ook als je niet overklokt heb je wat aan een aftermarketkoeler omdat die meestal stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
Dat ben ik helemaal met je eens Compizfox. De stock koeler is niet heel erg stil.

@JayJay, je hebt gelijk dat de koelprestaties ook niet te wensen over laten.

Laten we de discussie niet verder voortzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dembar
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12-2024
hallo,

Even een vraag sinds de afgelopen week bleef mijn fan van de cpu continue draaien. Bij controle is de start temperatuur na opstarten al 45 graden en bij normaal gebruik van bv een browser hangt dit rond de 55. Bij gebruik van games waarbij de load van mijn processoren rond de 40% hangt schiet deze naar 90 graden en tikt zelfs de 100 + aan. Dit is natuurlijk echt te hoog. Mobo naar default setting gezet voor alle zekerheid maar dit probleem blijft.

Zou dit door de coolpasta kunnen komen of zou ik nog ergens anders naar kunnen kijken?

Battletag Vakasha#2284

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dembar - Om welke processor gaat het en welke koeler zit erop? Dat is wel belangrijk om te weten! Heb je zelf koelpasta aangebracht, heeft iemand anders dit gedaan of zat er al koelpasta op de koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dembar
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-12-2024
hall bij nader inzien leek me dit niet het correct topic

ASRock H77 mobo met I5-3450 cpu met standaard cooler maar de temperaturen zijn normaal nooit zo hoog geweest en bij aankoop kwam de cpu nooit boven de 50 uit met hogere loads.

Battletag Vakasha#2284

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lboers
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-08 22:19
Hoi,ik overweeg mijn stock AMD koeler te vervangen voor een Gelid Solutions SnowStorm of een Scythe Katana 4. (de mugen past helaas niet in mijn case;-) )

Bij beide koelers wordt koelpasta in een zakje of tube meegeleverd.

Overclockplannen voor mijn A8-6600K heb ik niet nu, maar wil wel stil kunnen photoshoppen of video's knippen.
Wat ik mij afvraag (en na het uitpluizen van dit topic en google nog geen antwoord op gevonden heb) is hoe deze smeersels presteren ten opzichte van artic silver / cooling oid. In alle revieuws en roundups worden ze weggelaten. Zijn deze pasta's (specifiek die van Gelid en Scythe) vergelijkbaar of marginaal minder dan arctic silver 5 / arctic MX-2 enz.?

Het lijkt me gek dat je als koeling fabrikant bagger pasta met je koeler meegeeft namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De pasta van scythe voldoet prima!

Ik heb hier een mugen 4, met zowel scythe pasta als met mx-4 pasta draaiend gehad. Maar eigenlijk geen verschil in temps.

De hoeveelheid pasta of de seating van de cooler heeft vaak meer invloed dan het merk pasta zelf.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lboers
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-08 22:19
kendo schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 00:52:
De pasta van scythe voldoet prima!

Ik heb hier een mugen 4, met zowel scythe pasta als met mx-4 pasta draaiend gehad. Maar eigenlijk geen verschil in temps.

De hoeveelheid pasta of de seating van de cooler heeft vaak meer invloed dan het merk pasta zelf.
Ha dankje!
Dat wordt op de racefiets stappen en een katana afhalen. MX-4 of arctic silver 5 er op kan later altijd nog.

Tja, eigenlijk met alles is veel/weinig nooit goed. Wie weet is dat spul van Scythe wel gelijdend.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spam

[ Voor 99% gewijzigd door Kees op 28-01-2015 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

kendo schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 00:52:
Dat is zeker waar.

Maar volgens mij is het verschil tussen fatsoenlijke koelpasta en zo'n pre-applied thermal pad wat Intel op z'n stock-koelers gebruikt dan weer wel een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaronStrypsteen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-08 13:18
Ik heb net een 4690k gekocht maar ik vind mijn temps nogal hoog liggen met de stock koeler. (Even geen geld voor een aftermarket koeler). Ik heb ook nog een tube van artic sylver 5 liggen. Zou het goed zijn om de standaard intel koelpasta te vervangen naar de artic? Heeft er iemand dit al gedaan? Is het de moeite?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arctic Silver 5 is ongetwijfeld een stuk beter dan de standaard pasta van Intel, maar of het echt gaat helpen betwijfel ik. Koelpasta is toch een beetje het sluitstuk, iets wat de laatste paar graden uit een fatsoenlijke koeler haalt. Goede pasta op een standaard koeler zal ongetwijfeld een paar graden schelen maar echt de moeite waard is het niet imho. Je hebt al een fatsoenlijke aftermarket koeler voor een paar tientjes. Ik zou me de moeite besparen, even sparen voor een dergelijke koeler en indien nodig die arctic silver 5 daar dan onder smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaronStrypsteen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-08 13:18
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:09:
Arctic Silver 5 is ongetwijfeld een stuk beter dan de standaard pasta van Intel, maar of het echt gaat helpen betwijfel ik. Koelpasta is toch een beetje het sluitstuk, iets wat de laatste paar graden uit een fatsoenlijke koeler haalt. Goede pasta op een standaard koeler zal ongetwijfeld een paar graden schelen maar echt de moeite waard is het niet imho. Je hebt al een fatsoenlijke aftermarket koeler voor een paar tientjes. Ik zou me de moeite besparen, even sparen voor een dergelijke koeler en indien nodig die arctic silver 5 daar dan onder smeren.
Dan zal ik nog even wachten. Misschien kan ik nog aan een paar 120mm fans geraken via een familielid. Dat zou ook wel een paar graden schelen hoop ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Laatst online: 03-09 15:54
Ik ben van plan mijn laptop weer een schoonmaakbeurd te geven. Ik heb namelijk een laptop die erom bekend staat een te kleine fan te hebben (Sony Vaio F11 serie), en hij blaast de afgelopen tijd echt enorm. Ik heb dit één keer eerder gedaan, en toen de kompleet opgedroogde koelpasta die erin zat vervangen met het bekende Arctic Silver 5. Nu ben ik aan het twijfelen óf ik de pasta weer wil vervangen, en zo ja, met welke. Ze hebben namelijk sinds kort de Ceramique 2 op de markt gebracht. Wat werkt beter in een laptop?

Verder, heeft iemand misschien tips naast het schoonmaken om de laptop stiller te krijgen? Er zijn helaas volgens mij geen 3rd party fans te koop die ik erin zou kunnen monteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
  • Laatst online: 20-07 11:05
Ik heb een Zalman ZM-NC3000U Notebook Cooler.

Misschien dat een vergelijkbare notebook cooler bij jou ook helpt. De fan in mijn notebook draait aanmerkelijk minder hard en minder vaak.

[ Voor 15% gewijzigd door Shmoopy op 12-03-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCS
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06-2024

BramCS

Random Schaap

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
QErikNL schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:09:
Ik ben van plan mijn laptop weer een schoonmaakbeurd te geven. Ik heb namelijk een laptop die erom bekend staat een te kleine fan te hebben (Sony Vaio F11 serie), en hij blaast de afgelopen tijd echt enorm. Ik heb dit één keer eerder gedaan, en toen de kompleet opgedroogde koelpasta die erin zat vervangen met het bekende Arctic Silver 5. Nu ben ik aan het twijfelen óf ik de pasta weer wil vervangen, en zo ja, met welke. Ze hebben namelijk sinds kort de Ceramique 2 op de markt gebracht. Wat werkt beter in een laptop?

Verder, heeft iemand misschien tips naast het schoonmaken om de laptop stiller te krijgen? Er zijn helaas volgens mij geen 3rd party fans te koop die ik erin zou kunnen monteren..
Ik zit min of meer in hetzelfde schuitje. Ben toch wel klaar met die herrie die m'n XPS15 produceert na 4 jaar. Anderen zeggen ook winst te hebben geboekt door het vervangen van de koelpasta (mssngr in "[Ervaringen] Dell XPS 15 - Deel 9 (l501x/l502x)"), dus ik ga er binnenkort ook aan beginnen.

Zelf kwam ik op de Gelid Solutions GC-Extreme uit, deze komt goed uit de test bij Tom's Hardware. Niet-geleidend is imho belangrijk (laptop), maar het nadeel is dat het blijkbaar lastig is aan te brengen.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
*neemt een aanloop*

Okay, ik ga binnenkort (binnen nu en ~2 weken) een nieuwe kast kopen voor mijn dual Xeon setup, en ik heb daar nu el-cheapo Cooler Master IC Value V1 tussen zitten. Ik heb nog bijna een tube vol, maar hoe meer ik lees over dit soort koelpasta, hoe meer ik denk dat dit heel erg niet handig is. De setup:
  • Dual socket Xeon moederbord op basis van Intel 5400 chipset (Tyan i5400PW)
  • 2x Intel Xeon L5410 (50W TDP), word binnenkort 2x Intel Xeon X5492 (150W TDP)
  • 2x koperen koelblok (excl. fan)
De kast word een Thermaltake Core X9 waarbij ik er even vanuit ga dat ik genoeg airflow over het moederbord kan genereren voor de CPU's e.d. Nu kan ik natuurlijk gewoon Arctic Silver koelpasta kopen, maar aangezien ik niet eerder een bak heb gebouwd die zoveel warmte genereert leek het mij handig om eens te kijken wat er nu echt goed werkt :) Als ik een beetje door het topic blader vind ik veel links naar de 80-way TIM Performance Test, maar ik weet niet hoe actueel deze is gezien deze uit 2009 stamt. Aan de andere kant, mijn moederbord en CPU's stammen uit dezelfde tijd :+

Is Arctic Silver 5 nog steeds "het beste", of kan ik beter voor iets anders gaan?

Het is zeker niet de eerste keer dat ik een PC bouw, maar tot nu toe heb ik eigenlijk altijd de pasta gebruikt die meegeleverd was met de koeler. De Cooler Master pasta was puur omdat ik even iets moest, en dat was het enige dat de lokale PC boer had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Ik ben zelf enorm fan van gelid gc extreme. Heerlijk smeerbaar spul, niet geleidend en prima prestaties.

Maar het verschil dat de koelpasta gaat maken is niet enorm. Hoogstens maar een paar graden. Als je systeem een echte serverbak is dan draaien je fans al continu hard genoeg om je hardware koud te houden, mits je de goede koelblokken gebruikt.

In dit geval zal elke pasta wel voldoen die een beetje van kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Fordox schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:00:

Maar het verschil dat de koelpasta gaat maken is niet enorm. Hoogstens maar een paar graden. Als je systeem een echte serverbak is dan draaien je fans al continu hard genoeg om je hardware koud te houden, mits je de goede koelblokken gebruikt.

In dit geval zal elke pasta wel voldoen die een beetje van kwaliteit is.
Yup! Sterker nog, ik vermoed dat de manier van aanbrengen voor grotere verschillen zorgt dan het verschil in merk.

Dure merk pasta gebruik je voor die 2 extra graden maar het begint gewoon met een goede kast/fans/koelblokken en airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Het is wel server hardware, maar niet in een server bak :) Idee is om "straks" te upgraden naar 2 of 3 AMD GPU's en er een leuke gamebak/video editing bak van te maken. Maar als de koelpasta zo weinig uitmaakt dan gaan we gewoon voor iets redelijks. Even kijken wat er dus a) redelijk is, en b) niet al te duur.
Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste