Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:17
ik zou voor de mx-4 of ne noctua gaan. deze geleiden beide geen elektriciteit, dus maakt het niet uit als je een vlekje krijgt op je moederbord. (deze vlekjes krijg je er moeilijk vanaf).

de chillfactor is ook een hele goede, alleen met verzendkosten is het de prijs niet waard.

met het niet schoonmaken en het uitspreiden kun je in de ergste gevallen een verschil zien van ongeveer 10 graden onder load, misschien meer. dit is het ergste geval als je een hoop luchtbellen hebt, een reseat zou ik wel aanbevelen als je de moeite ervoor over hebt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Fordox wederom bedankt voor je informatieve reactie!
Fordox schreef op maandag 05 november 2012 @ 16:26:
ik zou voor de mx-4 of ne noctua gaan. deze geleiden beide geen elektriciteit, dus maakt het niet uit als je een vlekje krijgt op je moederbord. (deze vlekjes krijg je er moeilijk vanaf).
Ah, ok. Bedankt voor je advies en goed om te weten.
de chillfactor is ook een hele goede, alleen met verzendkosten is het de prijs niet waard.
Klopt ja. Deze is wat beperkt verkrijgbaar.
met het niet schoonmaken en het uitspreiden kun je in de ergste gevallen een verschil zien van ongeveer 10 graden onder load, misschien meer. dit is het ergste geval als je een hoop luchtbellen hebt, een reseat zou ik wel aanbevelen als je de moeite ervoor over hebt.
Ok, dat is dan nog wel behoorlijk. Misschien klinkt het gek, maar ik zou inderdaad opnieuw de koelpasta willen aanbrengen na goed schoonmaken, goed aanbrengen en dan de temperatuur meten. En dan nogmaals maar dan met goede pasta, zoals de MX-4 of Noctua. Dan weet ik echt hoeveel het scheelt in mijn geval. En dan zou ik mijn CPU nog wat verder kunnen overklokken. Dit allemaal, gewoon omdat het leuk is! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Dit allemaal, gewoon omdat het leuk is! :P
En daar doen we het voor ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik zit me allen een beetje af te vragen, hoe goed zou koperspray het doen? koper geleid warmte goed, en is makkelijk heel dun aan te brengen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
die spray is niet puur koper. als er water of een andere vloeistof in zit, verdampt dat en word de boel korrelig en hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-08 14:33
Is het schoonmaken van de koeler en cpu met brandspiritus i.p.v. alcohol ook goed?
Brandspiritus bevat 85% alcohol, maar ik heb hier zo 1-2-3 niks anders liggen en ik vind het zonde om hiervoor speciaal weer een apart flesje alcohol te moeten halen.

Tenzij het écht nodig is natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Brandspiritus is niet slim. Er blijft heel veel residu achter.
Een cpu overleeft het ook zonder.schoonmaken met een schoonmaakvloeistof ;) het scheelt misschen 1 a 2 graadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
"veel residu"??
Schoonmaken met een doekje met spriritus is goed om de resten koelpasta op te ruimen, eventueel navegen met een licht met water bevochtigde doek om de minieme restjes residu weg te halen van de spiritus (de blauwe kleurstof en een geurstof, minder dan 1%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Ik heb al een klein flesje met alcohol (96%) gehaald en ben hiermee gaan poetsen. Er kwam ondanks dat je niks zag toch steeds nog een beetje af. Nu is het goed schoon naar mijn idee.

Nu is mijn volgende stap om het als een erwt in het midden te spuiten, de koelpasta is vrij flexibel en verdeelt zich dus goed. Nog andere dingen waar ik om moet denken behalve de dingen die in de openingspost te lezen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
joopv schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 13:00:
"veel residu"??
Schoonmaken met een doekje met spriritus is goed om de resten koelpasta op te ruimen, eventueel navegen met een licht met water bevochtigde doek om de minieme restjes residu weg te halen van de spiritus (de blauwe kleurstof en een geurstof, minder dan 1%).
ivt isopropanol en wasbenzine (ookal laat wasbenzine ook wel eens residu achter).
Ik zag ook dat met brandspiritus de vloeistof een stuk minder snel verdampte nadat je had gepoetst, dit is puur persoonlijke ervaring en misschien dan ook persoonlijke voorkeur.
maar over het algemeen is het ook wel logisch met die kleurstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Een "erwt" is m.i. veel te veel. Het spul is alleen bedoeld om de oneffenheden tussen de 2 delen op te vullen, dat zal minder dan 1 mm3 zijn. De "rijstkorrel" die men promoot is al beter maar m.i. nog steeds te vee.

Het beste warmtecontact is het directe contact tussen de cpu en het koelblok - zonder ook maar iets er tussen. Als je er zoveel op legt dat er overal een film koelpasta tussen blijft zitten zonder dat de delen elkaar ergens direct raken ben je niet goed bezig, de warmte overdracht is dan niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Hallo dames en heren,

Even een vraagje;

Ik heb hier een Z77 D3H met 3570K, welke op stock temps onder een Mugen 3 rev B 75-82 (!!!) Graden wordt onder LinX. De eigenaar heeft mijn MX2 geleend voor deze montage en er zo'n beetje 1/4e tube op gesmeerd, en deze met z'n pinpas uitgestreken.

Nu wil ik deze er zo even voor em afhalen en met een gunstigere hoeveelheid terugplaatsen. Nu is het probleem dat ik geen schoonmaak alcohol meer in huis heb. Hij grapte nog wel wat vodka / whiskey in huis te hebben. Dat is misschien nog niet eens zo'n gek idee. Iemand eerder sterke drank gebruikt om na de het keukenpapiertje de CPU / HS mee af te nemen?

tl;dr: Bij gebrek aan beter (slechte) 43% whiskey ter hand nemen om een CPU / koeler mee schoon te vegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
nee drank is geen goed idee :P
die geur komt ook los als je processor warm word heb ik vaker gelezen xd

Over het algemeen moet je minstens 90% hebben hiervoor denk ik.

@joopv, niet elke processor is even groot. een socket 2011 of een amd chip mag wel iets meer hebben dan een 1155 chipje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Fordox schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:43:
nee drank is geen goed idee :P
die geur komt ook los als je processor warm word heb ik vaker gelezen xd

Over het algemeen moet je minstens 90% hebben hiervoor denk ik.

@joopv, niet elke processor is even groot. een socket 2011 of een amd chip mag wel iets meer hebben dan een 1155 chipje.
Och, je hoeft toch niet te blazen wanneer je aan je pc zit. Al zou ik wel uitkijken met race spelletjes. :+

Ik maakte in het café wel cd's schoon met wodka, maar ik zou mijn cpu er niet mee schoonmaken. Een flesje schoonmaak alcohol kost nog geen 2 of drie euro. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Phaerion op 18-12-2012 18:08 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tis ook meer dat ik er niet meer aan kan komen, maar ik wel graag m'n hele tube er tussenuit wil halen, als ik wist dattie em vast ging plamuren had ik em niet het niet meegegeven.

Brillenschoonmaakspray bevat ook prophylethanol, misschien een watttestaafje met dat spul? Ik ben in ieder geval met 6 min onderweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

djunicron schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:10:
Tis ook meer dat ik er niet meer aan kan komen, maar ik wel graag m'n hele tube er tussenuit wil halen, als ik wist dattie em vast ging plamuren had ik em niet het niet meegegeven.

Brillenschoonmaakspray bevat ook prophylethanol, misschien een watttestaafje met dat spul? Ik ben in ieder geval met 6 min onderweg...
Weet niet wat er nog meer in zit, zoals anti stof coating of zo. En de cpu zal er nu ook niet gelijk vijf of tien graden warmer van worden lijkt me. Je kunt na het poetsen natuurlijk wel even met een licht vochtige doek die heatsink weer schoonnvegen. Dan veeg je dat wat er in die spray zit er ook wel weer van af.

[ Voor 4% gewijzigd door Phaerion op 18-12-2012 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
joopv schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:50:
Een "erwt" is m.i. veel te veel. Het spul is alleen bedoeld om de oneffenheden tussen de 2 delen op te vullen, dat zal minder dan 1 mm3 zijn. De "rijstkorrel" die men promoot is al beter maar m.i. nog steeds te vee.

Het beste warmtecontact is het directe contact tussen de cpu en het koelblok - zonder ook maar iets er tussen. Als je er zoveel op legt dat er overal een film koelpasta tussen blijft zitten zonder dat de delen elkaar ergens direct raken ben je niet goed bezig, de warmte overdracht is dan niet optimaal.
Dat ga ik morgen dan maar eens proberen.. Ik heb namelijk deze keer alles netjes schoongemaakt met 96% alcohol en helemaal volgens de juiste methode de koeler bevestigd maar een grote erwt aan pasta ertussen gedaan. Idle: rond de 35 graden / load: loopt op tot 64,5 graden!

Morgen eens proberen met heel weinig pasta. Wat is dan beter: een filmlaagje over de hele cpu? Of een mini-erwt in het midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 21:51

Eagle Creek

Breathing security

Het advies van een erwt zie ik al wel jaren voorbij komen. Maar denk dan wel een een bescheiden erwtje en niet aan iets dat richting een knikker gaat (knikkererwten :+ ?).

Die methode hanteer ik zelf al jaren. Bij mijn meest recente installatie Mugen 2 / Core i7 920 een andere aanpak gekoze: streepjes en een halve rijstkorrel.Onder permanente volle belasting komt hij niet boven de 56*C. Binnen 5 seconden na het wegvallen van de belasting daalt de temperatuur tot 41*C.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:36
Ik heb wasbenzine(naftapetroleum) gebruikt om te reinigen, lost oude koelpasta op, ontvet en laat geen tot nauwelijks residu achter.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Op een 3570K liggen de cores in een lijn, haaks op daar de kant waar de gouden pinnetjes aan de bovenkant van de IHS liggen. Intel was zo achterlijk om te denken dat het een goed idee was om de IHS op de cores wat boller te maken. Misschien moet ik dat ding bij mezelf eens netjes tot 1000 grit vlak gaan schuren...

Dan weer even ontopic; schoongemaakt, een streepje heel dun op de cores getrokken en de Mugen goed aangedrukt en vastgeschroefd. En hop van 74-76-82-80 zijn de temperaturen gelukkig weer naar 68-68-70-72 gegaan. Wat nog steeds wat hoog is, maar het is zeker een verschil.

Nu vind ik toch mijn exemplaar ook wel een beetje te heet, ik denk dat ik eens opnieuw ga plaatsen, met weinig pasta ertussen zoals vanavond. Ik heb zelf denk ik zo'n 1/3e meer ertussen zitten.

"Verloopt" Artic MX2 eigenlijk? De tube is zo goed als leeg nu helaas, tijd om nieuw te bestellen, maar ik twijfel of ik mijn CPU nu met het laatste beetje of met nieuw zal insmeren. (of eigenlijk beide ter vergelijking)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

joopv schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:50:
.
Als je er zoveel op legt dat er overal een film koelpasta tussen blijft zitten zonder dat de delen elkaar ergens direct raken ben je niet goed bezig, de warmte overdracht is dan niet optimaal.
Wat ik tussen mijn luchtkoeer en de cpu heb zitten is echt minimaal... Misschien wel zo dun als een vloeitje. En kijk mijn resultaat. 32 graden vind ik toch geen slechte warmte overdracht. Full Load is maar een paar graden hoger. Ik dacht dat hij in een game op het moment niet boven de 42/43 uit kwam.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/1g692r.png

En het resultaat hieronder is met een overclock tot 4,0. Max temp is dan niet hoger dan 52/53 graden.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2ir6oba.png

[ Voor 20% gewijzigd door Phaerion op 19-12-2012 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Ik heb gisteravond nog de koeler weer verwijderd en alles helemaal schoongemaakt.
Vervolgens een mini-erwt aan koelpasta in het midden van de CPU gedrukt en met mijn vinger in een plastic boterhamzakje dit helemaal verdeeld over de CPU. Dit heb ik niet gesmeerd met vegende bewegingen maar al 'tippend' met mijn vinger gedaan. Er zat echt een heel dun laagje op.

Bij de randen zo'n 2 á 3mm weggehaald met een wattenstaafje zodat het niet alsnog over de randen heen gedrukt kon worden. De koeler erop gedrukt, stevig(!). Vervolgens de schroeven met mijn hand aangedraaid tot ik niet meer verder kon en ze ook nog eens met een schroevendraaier een paar kleine slagen gegeven, waar mogelijk. Strakker kon niet.

Vanmiddag de fan er weer op en testen.. ik ben benieuwd. Als het nu niet goed is, weet ik het niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Hopelijk heb je niet al schade.... Omdat die temps al zo raar werden aangegeven

[ Voor 39% gewijzigd door Phaerion op 19-12-2012 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

HwKok schreef op woensdag 19 december 2012 @ 07:54:
Vervolgens een mini-erwt aan koelpasta in het midden van de CPU gedrukt en met mijn vinger in een plastic boterhamzakje dit helemaal verdeeld over de CPU. Dit heb ik niet gesmeerd met vegende bewegingen maar al 'tippend' met mijn vinger gedaan.
Als je luchtbellen wilt tussen je CPU en je heatsink is dit de beste methode.

@ Phaerion
Ik heb een i7 3770k met een Noctua NH-D14 koeler en de bijbehorende koelpasta. Kleine rijstkorel aan pasta aangebracht. Idle temps zijn 24°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Alexxxxxxxxxx schreef op woensdag 19 december 2012 @ 09:40:
[...]

@ Phaerion
Ik heb een i7 3770k met een Noctua NH-D14 koeler en de bijbehorende koelpasta. Kleine rijstkorel aan pasta aangebracht. Idle temps zijn 24°C.
Dat lijkt mij ook wel voldoende. Ik bekijk altijd eerst even hoe vlak de onderkant van de heatsink is. De beste warmte overdracht bereik je toch allleen wanneer twee metalen zoveel mogelijk contact met elkaar maken. WAnneer je zowel de CPU en de heatsink aan de onderkant lapt (polijst) heb je echt maar héél weinig nodig.

Mischien zijn er wel middelen die het sneller kunnen, maar nadat de warmte door de pasta naar de heatsink gaat, kan die heatsink het niet sneller kwijt als de metaalsoort waar het van is gemaakt aankan.

Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubm93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09-2022
ik had een vraagje over de koelpasta.
Ik wil namelijk deze koelpasta aanschraven:
Cooling Arctic MX-4
Maar nu was mijn vraag kan ik deze doen op mijn GPU en CPU?

en waarmee kan ik het beste de oude pasta van me GPU af halen (670 sli)

[ Voor 18% gewijzigd door Rubm93 op 23-12-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Ja. wc papier en isapropanol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubm93
tast alcohol de chip niet aan?
en is dat een beetje goede koelpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
nope de alcohol verdampt. en het is een stukje metaal dat op de chip zelf ligt, en heb je ooit metaal zien verdwijnen als je er alcohol op doet? :P

en ja. mx-4 is 1 van de betere, ik vind hem zelf heel goed omdat deze niet geleid ivt andere top-notch koelpastas als arctic silver en coollaboratory liquid ultra/pro. een andere goede alternatief is gelid extreme. maar het verschil is er bijna niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Fordox op 23-12-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubm93
Bedankt voor de hulp :D.
nee ik heb dat ook nog nooit gezienxD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
ja micro fiber doekjes zijn het best, maar wc-papier werkt ook goed, ookal pluist het.

en ja. dat is de hele theorie achter koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubm93
Ik heb thuis van die doekjes om je scherm schoon te maken kan ik die gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Alexxxxxxxxxx schreef op woensdag 19 december 2012 @ 09:40:
[...]

@ Phaerion
Heb een nieuw mobo ingebouwd, en gewoon weer mijn eigen methode toegepast. En het resultaat liegt er dacht ik niet om. Ik beweeg de koeler bij het plaatsen ook een heel klein beetje heen en weer, zodat hij overal goed pakt.
Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/23-12-201210-22-49s.png

De onderkant van de CM V8 is overigens allerminst vrij van groeven. Eigenlijk moet hij gelapt worden. :P
Rubm93 schreef op zondag 23 december 2012 @ 17:34:
Ik heb thuis van die doekjes om je scherm schoon te maken kan ik die gebruiken?
Die heb ik ook. Van Printronix. Volgens mij zitten daar ook schoonmaakmidelen in. Ze ruiken er iig wel naar. Dus ik zou het niet doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Phaerion op 23-12-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
Dat is volgens mij ook met alcohol... Ik zou het er niet op wagen maar als je niks beters hebt, is dat ruim voldoende. Wel afpoetsen met een droge doek daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik blijf zweren bij mijn Prolimatech PK-1 30gram tube. Gaat al een jaar of 2 mee en is nog steeds half vol na vele remounts van GPU's en CPU's van zowel mezelf als m'n halve vriendenkring / clan. :)

Temps zijn theoretisch zelfs IETS beter dan MX4 (1-2c) al merk ik geen echt duidelijk verschil tussen AS5, MX4 en dit.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2012 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

@Rubm93:
Hetgeen je ziet (dat grijze) is niet de processor zelf. Dat is de behuizing. Als je die er af zou halen (niet proberen ;)) zou je daaronder de electronica zien zitten.
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/412/qx6700_inside.jpg

Ik gebruik zelf wattenstaafjes met alcohol om schoon te maken, en poets daarna met een droge zakdoek na.
Mijn meest recente apply:
http://www.imgdumper.nl/u...0e0e69819123-DSC00675.JPG

Nog nooit op die manier gedaan maar lijkt prima te werken..

Overigens worden er tal van methoden aangeraden, soms zelfs voor diverse processor. Mijn ervaring is dat als je de processor er na een jaartje vanaf haalt, het er bijna weer uitziet als:
Afbeeldingslocatie: http://www.ramelectronics.net/data/default/images/static/old-cpu-lift.jpg

Dus of het nu echt zoden aan de dijk zet..

Dit is nog wel een aardig linkje: tech-reviews.co.uk/reviews/noctua-nt-h1-thermal-paste/

[ Voor 5% gewijzigd door Eagle Creek op 31-12-2012 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 16:35:
[...]Ik zie hier overigens weer alle bekende zin en onzin voorbijkomen. :F
De twee metalen vlakken die zgn. "vlak" op elkaar komen te liggen, zijn in de microscopische werkelijkheid helemaal niet zo vlak als met het blote oog lijkt.
Het zijn als het ware twee scherpe micro-berglandschappen die je met de pieken op elkaar legt.
Zo ziet het er uit als je het door een electronenmicroscoop bekijkt, schuren of lappen helpt wel, maar het verandert aan deze voorstelling niet doorslaggevend veel.

De pieken en dalen in dit micro-berglandschap vul je op met koelpasta, dát is tenminste de bedoeling. ;)
Een dunne film is daarvoor genoeg.
Alleen dán doen alle micro-bergjes en micro-dalen mee in een efficiënte warmteoverdracht.
Bij de gepropageerde "blank metaal" oplossing raken alleen de toppen van dit microlandschap elkaar.
Het spijt mij, maar het is niet anders. 8)
Je vergeet de factor contactdruk. Die 2 oppervlaktes liggen niet los en bepaald niet lichtjes op elkaar. Er is echt wel heel wat meer direct metallisch contact dan wat jij hier suggereert. Bovendien zijn er op micro/nanometer nivo elastische eigenschappen in werking bij deze metalen.

Wat je opvult met de pasta zijn de "grote heuvels en dalen" die je met de contactdruk niet plat krijgt, en zeker niet de kleine oneffenheden op de schaal tot honderden nanometers of misschien enkele micrometers. Daar is die pasta toch te grofkorrelig voor.

[ Voor 12% gewijzigd door joopv op 31-12-2012 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
het is meer dat er lucht tussen gaat zitten en lucht isoleert. het is een beetje combinatie van alles en nog wat, hij heeft gedeeltelijk gelijk ookal is zijn verhaal idd ietsjes overdreven.

en @Eagle Creek, waarom heb jij zoveel pasta gebruikt? ookal lijken de lijntjes aardig dun, 2 daarvan is al genoeg. maar 5? :X het werkt wel, maar is niet optimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 31-12-2012 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

@Eagle Creek, waarom heb jij zoveel pasta gebruikt? ookal lijken de lijntjes aardig dun, 2 daarvan is al genoeg. maar 5? :X het werkt wel, maar is niet optimaal.
De lijntjes die je daar ziet zijn inderdaad erg dun. De lijntjes die ik her en der zie zijn dikker. Maar ik vind het sowieso lastig inschatten daar een andere pasta ook net weer anders kan zijn. Soms heb je heel dunne pasta's (bijna waterig, zit ook geleverd bij de Mugen2), andere keer juist weer aan de dikke kant.

Als je deze ziet is dat toch echt een flinke dikke klodder.

Anderen hoor je juist weer zeggen dat je het met een bankpas over het hele oppervlak dient uit te smeren en volgens mij kom je dan ongeveer op dezelfde hoeveelheid uit.

Zoals ik zei heb ik het nog nooit op die manier gedaan. Het is juist om een en ander eens uit te proberen. De lijntjes zijn echt wel aan de dunne kant, met een druppeltje in het midden. Normaliter deed ik alleen een druppel die eigenlijk altijd wel aardig verspreid was maar nooit 100%. Dit heb ik bewust gedaan om te zien of de dekking beter zou zijn. Ik heb nog niets aan de zijkanten eruit zien lopen en de koeler zit er toch vrij strak op.

Wanneer de koeler er weer vanaf gaat zullen we het weten.

De temps zijn op dit moment overigens prima. We hebben het over een Intel Core i7 920 die onder 10 minuten volle belasting (100%) niet boven de 56*C uitkomt. Bij het wegvallen van de belasting zakt hij binnen 10 seconden terug naar 41*C. waarna de temperatuur langzaam verder zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03 12:11
Eagle Creek schreef op maandag 31 december 2012 @ 02:14:
@Rubm93:
Hetgeen je ziet (dat grijze) is niet de processor zelf. Dat is de behuizing. Als je die er af zou halen (niet proberen ;)) zou je daaronder de electronica zien zitten.
...
Als je voorzichtig bent kan het zeer zeker wel.
Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/3271/delid1.jpg

Heeft mij stressed 27 graden gescheeld de standaard gunk te vervangen voor MX-4 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:31
Wel tof dat het zoveel aan temp scheelt. Maar wat ik me vaker afvraag, is het niet even handig om dan de thermische zwarte kit/lijm opnieuw aan te brengen? Hoe doen mensen dat hier, of boeit het (ze) allemaal niets?

Het lijkt me namelijk niet erg prettig allemaal als je bijv. de IHS hebt gelapt, daarna nieuwe pasta eronder nog hebt gedaan en de IHS er in principe op drijft. Stel dat door aangekoekte pasta de IHS vastplakt aan de koeler, dan trek je dus telkens de IHS er (per ongeluk) af... niet erg handig lijkt me?!?! Zelfde bij verkoop, kan je zo'n ding in de V&A nog wel verkopen? Of koekt de pasta tussen de chip en de IHS op een gegeven moment ook vast, net als een soort van lijm? hmm :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je gaat toch geen koelpasta eraf halen met een microvezeldoek? Dan kun je die meteen weggooien.

Ik doe het altijd met een enkelwaardig alcohol (dat wil zeggen, of je nou ethanol of isopropanol gebruikt boeit volgens mij niet zoveel, spiritus voldoet ook prima) op keukenpapier/WC-papier.

Ik geloof er niets van dat dat pluist op een metalen oppervlak 8)7

Qua hoe je het erop doet, kijk ik altijd op de site van de koelpasta. Bij Artic-Silver staat het altijd op de site, per microarchitectuur zelfs.
Voor Sandy Bridge raden ze bijvoorbeeld een streep aan, omdat de cores op een rij liggen.
Bij Bulldozer was het een erwt volgens mij.

Dit heeft dus enkel te maken met het 'patroon', wat afhangt van hoe de cores liggen onder de IHS (dit kun je natuurlijk niet zien).
Wat je nooit moet doen is uitspreiden. Hierdoor komen er luchtbellen. Je moet gewoon de baseplate erop drukken, en dat spreidt het automatisch uit. Eventueel iets twisten (maar er niet afhalen!).

Het klopt dat als je het niet uitspreidt, de koelpasta niet het hele oppervlak vult. Maar dat is ook niet nodig, de meeste warmteontwikkeling krijg je in het midden.

Je wilt ook absoluut geen dikke laag. Zoals gezegd is koelpasta enkel om de 'microheuvels' op te vullen, die anders gevuld zouden zijn met lucht. Je wilt dus niet dat je baseplate op je IHS 'drijft' omdat er teveel koelpasta tussen zit. Het metaal moet elkaar idealiter nog wel aanraken (al krijg je dit in de praktijk nooit voor elkaar)

[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 01-01-2013 03:22 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
Ik haal het er emestal af met wat aceton en alcohol (nagellak remover :p) en dat doe ik met een keukendoek om daarna nog even met een spons na te vegen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnny.xxx
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-03 12:11
marcel87 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 02:50:
Wel tof dat het zoveel aan temp scheelt. Maar wat ik me vaker afvraag, is het niet even handig om dan de thermische zwarte kit/lijm opnieuw aan te brengen? Hoe doen mensen dat hier, of boeit het (ze) allemaal niets?

Het lijkt me namelijk niet erg prettig allemaal als je bijv. de IHS hebt gelapt, daarna nieuwe pasta eronder nog hebt gedaan en de IHS er in principe op drijft. Stel dat door aangekoekte pasta de IHS vastplakt aan de koeler, dan trek je dus telkens de IHS er (per ongeluk) af... niet erg handig lijkt me?!?! Zelfde bij verkoop, kan je zo'n ding in de V&A nog wel verkopen? Of koekt de pasta tussen de chip en de IHS op een gegeven moment ook vast, net als een soort van lijm? hmm :?
De CPU bracket klemt de IHS vast op de proc, dus je hoeft niet echt bang te zijn dat de IHS meekomt.
Op het moment dat je een mes in je processor zet, accepteer je snel dat je hem niet meer verkopen gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Maar dat is ook niet nodig, de meeste warmteontwikkeling krijg je in het midden.
Klopt. Maar het lijkt me wel dat hoe meer oppervlak van de heatspreader de heatsink optimaal aanraakt, hoe meer warmte afgevoerd kan worden. Ondanks dat de warmteproductie primair bij de chiplocatie vandaan komt.
Je wilt ook absoluut geen dikke laag. Zoals gezegd is koelpasta enkel om de 'microheuvels' op te vullen, die anders gevuld zouden zijn met lucht. Je wilt dus niet dat je baseplate op je IHS 'drijft' omdat er teveel koelpasta tussen zit. Het metaal moet elkaar idealiter nog wel aanraken (al krijg je dit in de praktijk nooit voor elkaar)
Te veel koelpasta kan bijna hetzelfde effect hebben als te weinig, dan gaat het spul bijna isoleren. Ik kan me ooit een topic herinneren van iemand die een complete tube (a la formaat AS5) heeft leeggespoten op z'n CPU :F .

[ Voor 21% gewijzigd door Eagle Creek op 01-01-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
johnny.xxx schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 03:34:
[...]

De CPU bracket klemt de IHS vast op de proc, dus je hoeft niet echt bang te zijn dat de IHS meekomt.
Op het moment dat je een mes in je processor zet, accepteer je snel dat je hem niet meer verkopen gaat ;)
Ja ok, mja ik neem aan dat je je systeem niet gaat houden tot ie overlijdt. Een keer een proc upgrade, bijv. als je nu een 3570K hebt naar eentje met wel threads die je dan goedkoop 2e hands opscharrelt, of dat je je systeem verkoopt voor wat nieuws... stel je biedt mobo+cpu+ram aan (wat geen onlogische combi is) en veel gewilde cpu's worden dan toch nog buiten de set om verkocht. In die twee gevallen, waarvan ik vind dat het vrij realistisch is dat het in je gebruikersperiode voor gaat komen, heb je dus wel het gezeik dat die IHS er maar wat losjes op ligt.

Natuurlijk, je hebt gelijk hoor, lappen/IHS verwijderen en alle andere tweaks is standaard waardevermindering, maar is het nog verkoopbaar? Dat soort dingen vraag ik me wel af. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen die hier de IHS eraf trekt, zowel garantie verval als mindere/geen verkoopbaarheid van een proc van 220+ euro, gewoon voor lief neemt. Mja... dat kan aan mij liggen. :9 :X :?

Daarom dus ook de vraag of iets in de richting van herstel in oorspronkelijke staat (dus het weer aanbrengen van iig die zwarte thermische lijm/kit) dan niet beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 03:42:
[...]
Je zegt het goed, het is een 'geloof'.
In tegenstelling tot wetenschap. ;)
Nou, dan maken we er 'vertrouwen' van.

Ik vertrouw 'jouw wetenschap' niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2013 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Laatst online: 29-09-2024
Hoi...

Als je de IHS van een I7 970 eraf haalt en daar de koelpasta van vervangt \zou dat wat uitmaken voor je temps?

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
jazeker, maar 7 van de 10x gaat je cpu kapot. lekker riskant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 02:47:
[...]

Dat mag, het is dan ook niet mijn wetenschap, maar van onafhankelijke wetenschappers/deskundigen die er gelukkig veel meer van weten dan ik. ;)
Mijn eigen wetenschap zou ik ook wantrouwen.
En het overtuigende tegenargument heb ik in ieder geval van jou nog niet gehoord of gelezen. 8)

Wel "geloof", maar zoiets onwetenschappelijks zegt mij dus -met alle respect- helemaal nada. ;)
Ik heb anders van jou ook geen bronnen gezien oid ;)

Ik denk niet dat keukenpapier op een vlak, metalen oppervlak pluist.
Jij zegt dat een vlak metalen oppervlak op microscopisch niveau een heuvellandschap is. Daarin heb je gelijk.

Maar de vezels van keukenpapier zijn veel groter dan die microscopische heuvels, daarom denk ik dat het pluizen in elk geval sterk mee zal vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 31 december 2012 @ 22:15:
[...] De metallische eigenschappen die je hier suggereert treden pas op bij tonnen druk per mm2.
Nu kan het koelblok in sommige gevallen zó strak worden aangetrokken, dat de chip eronder het begeeft, toch stelt die druk -over het relatief grote oppervlak verdeeld- maar weinig voor.
Dus druk absoluut, maar tonnen per mm2??
Not even close. ;)
Ik denk dat je het nu over titanium of gereedschapsstaal of iets dergelijks hebt.
Koelelementen zijn over het algemeen van aluminium en koper gemaakt :)
Dat is (in verhouding) boterzacht spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Fordox schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:39:
jazeker, maar 7 van de 10x gaat je cpu kapot. lekker riskant dus.
Fordox... stom ik had eerst even moeten googelen... 8)7

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=222040

Maar als ik zo die temp verschillen zie maakt het een behoorlijk verschil als je direct op de core kan koelen. Heeft iemand dit als eens geprobeerd met een 3770K ?

[ Voor 21% gewijzigd door undeepdiver op 02-01-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
er zijn wel eens proefjes geweest met de ivy bridge ja om zonder ihs te laten werken.
ik dacht ook dat er een japans bedrijf was ofzo die je kon vragen of ze dat voor je wilden doen, gezien de pasta tussen de IHS en de cpu zelf crap was.

link gevonden: http://nl.hardware.info/n...deren-heatsink-ivy-bridge
ook andere info: http://nl.hardware.info/n...ge-door-koelpasta-bewezen
en: http://nl.hardware.info/n...ocessor-is-het-niet-waard
nog meer: http://nl.hardware.info/n...-verklaard-door-koelpasta

wel van de buren, maar er staat een hoop handige info in over de IHS problemen van ivy bridge.

[ Voor 21% gewijzigd door Fordox op 02-01-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Fordox schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:43:
er zijn wel eens proefjes geweest met de ivy bridge ja om zonder ihs te laten werken.
ik dacht ook dat er een japans bedrijf was ofzo die je kon vragen of ze dat voor je wilden doen, gezien de pasta tussen de IHS en de cpu zelf crap was.

link gevonden: http://nl.hardware.info/n...deren-heatsink-ivy-bridge
ook andere info: http://nl.hardware.info/n...ge-door-koelpasta-bewezen
en: http://nl.hardware.info/n...ocessor-is-het-niet-waard
nog meer: http://nl.hardware.info/n...-verklaard-door-koelpasta

wel van de buren, maar er staat een hoop handige info in over de IHS problemen van ivy bridge.
Bedankt voor de info :) Zoals ik al geschreven heb "eerst zelf googelen"

Het gaat eigenlijk meer om Gulftown CPU's als om een Ivy brigh CPU. Ik heb nog een I7 970 liggen die niet meer wordt gebruikt en zit er aan te denken om daar is wat mee te gaan expirimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zitten als het goed is op elkaar gesoldeerd... pas bij de IB zijn ze daar vanaf gestapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:13:
Die zitten als het goed is op elkaar gesoldeerd... pas bij de IB zijn ze daar vanaf gestapt
Therry dat klopt, er staat in mijn tweede post een linkje waar dat goed is te zien. Ook laten ze zien hoe je het los moet maken en hoe je het koelblok moet aanpassen.

Ik ga het alleen niet doen met mijn 970 omdat hij echt 1.47 / 1.48 volt nodig heeft om boven de 4.6 Ghz uit te komen. Er is niet meer zo veel te winnen is onder water omdat dan de voltage's veel te hoog worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
ze zitten er misschien wel goed op, maar dat betekend niet dat dat optimaal is.
elke laag tussen je cpu koeler en je cpu zelf is er 1, en deze eraf halen heeft altijd positieve invloed op je temps (tenzij je een luchtkoeler gebruikt met enorm veel heatpipes in direct touch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
de druk van een cpu koeler is nog geen 1 kilo. daarmee blijft bijna elke metaal nog wel in vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Over patroontjes gesproken:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/598676.jpg

• MurBur38
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-12-2016
Hallo tweakers,

Is Prolimatec PK 1 beter als ik het in mn laptop Asus K53SV smeer ?
Of Coollaboratory Liquid Pro .?
Gaat het veel verschillen tussen die 2 ?

Mvg

• Fordox
ja de liquid pro is beter, maar een hel om in te laten werken en om aan te brengen. en het geleid wat niet van is als je knoeit.

misschien is noctua nt-h1 wat mooier, of mx-4 of gelid gc ectreme en andere niet geleidende pasta's (gezien je in laptops meestal geen heatspreaders hebt)

je zal in ieder geval wel een paar graden verschil moeten merken (of een iets beter geluidsniveau)

• MurBur38
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-12-2016
Okey,
en als ik de liquid pro op mn laptop smeer , op de cpu en gpu , moet ik het dan voorzichtig gaan doen .
Want deze koelpasta heb ik nooit gebruikt .
En het is maar 1 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Doe maar geen Liquid Pro/Ultra meer, ik heb zelf nog niet gekeken, maar check dit topic maar eens daarover: http://forum.highflow.nl/...atory-liquid-ultra-10926/

Fijne plaatjes ook, schoongemaakt en licht gelapped... nog erin gebeten:
Afbeeldingslocatie: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRZYrmO0uZ3q5j-1mb_bg18zRJZ88H6zFCACF-FjJUrCb9-vmjMfhdX1cjnPg

Lees dat maar eens door en besluit alsnog of je voor Coollaboratory wilt gaan. Zoals ik zei, ik was er heel enthousiast over, heb het gebruikt, maar durf eigenlijk niet kijken... ook omdat ik de 2600K ivm garantie nog niet wil gaan lappen. :X :/

Hij koelt fijn, maar later heb je er gezeik mee. Een desktop koeler en cpu kan je nog lappen als het moet (ook niet oneindig natuurlijk), maar bij je laptop zou ik het vooral gewoon op MX4 houden. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Aardwolf op 22-02-2013 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Laatst online: 27-08 01:43
Vanmiddag heb ik mijn koelpasta van de h100i vervangen met Artic Silver 5, jammer genoeg liggen de temps nu 4/5 graden hoger idle en load. Zit er een inwerk tijd op AS5? Zo ja zal het een groot verschil maken in temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja, AS-5 heeft een flinke break-in period: 50-200 uur.

Hoeveel heb je ervan aangebracht trouwens? En hoe?

[ Voor 33% gewijzigd door Compizfox op 23-02-2013 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Laatst online: 27-08 01:43
Compizfox schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 02:29:
Ja, AS-5 heeft een flinke break-in period: 50-200 uur.

Hoeveel heb je ervan aangebracht trouwens? En hoe?
Oeff dat is nog redelijk lang!

Dat is op correcte manier gegaan, via internet even opgezocht & hoeveelheid ook ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
er gaat op het internet rond dat inwerken sneller gaat als je hem stressed tot de max temp, daar 10 minuten op zit en dan weer 10 minuten idelen en dat dan voor ongeveer anderhalf uur. dan hoor je al verschillen te zien, mocht je die verhalen horen. ik heb er zelf helaas geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ja dat klopt, het is de bedoeling dat de pasta wat uitsmeert. Bij een hogere temperatuur wordt het zachter/vloeibaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
ik dacht dat het juist beter uitzet, lucht wegdrukt en weer inkrimpt tot een beter contact waarmee de zilver zich ook beter hecht aan de IHS en het koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik heb jaren lang AS5 gebruikt en nooit meer dan 2-3c hooguit aan verschil gezien tussen first boot en 200u later.

Valt wat mij betreft gewoon binnen de margin of error.

Gebruik nu Prolimatech PK-1 wat ik zelf zo'n beetje de ideale pasta vind. Geweldige temps, goede dikte, makkelijk schoon te maken, goedkoop als je een 30gr tube koopt, geleid niet dus geschikt voor GPU's e.d.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Fordox schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:01:
ik dacht dat het juist beter uitzet, lucht wegdrukt en weer inkrimpt tot een beter contact waarmee de zilver zich ook beter hecht aan de IHS en het koelblok.
Dat ongetwijfeld ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:50

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

[b][message=39813430,noline]geleid niet dus geschikt voor GPU's e.d.
Nooit begrepen, je smeert het niet op je mobo als je je cpu doet. Waarom zou je het dan wel op je graka smeren ipv alleen op de gpu? :?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
de gpu heeft meestal geen heatspreader. als je er pasta op doet dat geleid, komt dat pasta terecht op condensatoren op de chip wat niet altijd even veilig is tenzij je heel rustig en precies te werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Idd, vaak zitten er kleine condensatoren e.d. direct naast de die. Geleidende pasta + net iets te veel wat er tussen uit komt = kans op dode GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Misschien een gekke vraag maar ik heb een tube Coolermaster koelpasta van een jaartje of vier out. Deze is open maar wel met dopje afgesloten en hij smeert nog altijd goed uit. Is er iets van een houdbaarheidsdatum aan koelpasta, of dat je zegt dat na een x aantal jaar de werking ervan afneemt?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
als het niet uitgehard is of op water lijkt, zal het denk ik geen problemen leveren (zolang hij nog dezelfde smeerbaarheid had als voorheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

super topic :) veel informatie uit gehaald. cooling paste vervangen en realtemp geeft nu temperatuur van rond de 36 graden aan, enorme verbetering t.o.v de 80 eerder deze week.

Q9550 @ 2,66ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:33

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

overdrijven is ook een vak, die 36 zijn de idle temps, terwijl de 80 eerdere loadtemps waren neem ik aan?
Hoe is het verschil in idle temps before and after en ook zo voor load?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sain onez schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 22:52:
overdrijven is ook een vak, die 36 zijn de idle temps, terwijl de 80 eerdere loadtemps waren neem ik aan?
Hoe is het verschil in idle temps before and after en ook zo voor load?
beide temperaturen in de bios verkregen.
en het verschil onder load is thermal beveiliging shutdown (100C) en nu 60
hoe het verschil voor en after zo kan zijn, de setup was verre van optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
dan had je zeker dezelfde pasta 2x gebruikt oid die al enorm is opgedroogd.

maar ik ben blij voor jou en je resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Ik had een vraagje. Ik heb no Arctic Silver 5 liggen van 1,5 a 2 jaar oud. De CPU van mijn vriend ( AMD A10) wordt veel te heet waar ik twee keer deze pasta heb aangebracht met de instructies van Arctic Silver zelf.

Ter info:
De CPU word gekoeld met een Scythe Shuriken Rev. B en Arctic Silver 5.
De CPU word idle rond de 45 - 60 graden (normaal zou hij rond de 30 moeten zijn maximaal)
De computer slaat regelmatig af tijdens het gamen (een te hete CPU dus..)

Wat ik mij nu afvraag: hoe lang kan je zo'n tube gebruiken? Moet ik nieuwe kopen, omdat deze al 1,5 a 2 jaar oud is? of heb ik het twee maal niet goed aangebracht?

[ Voor 4% gewijzigd door QErikNL op 18-03-2013 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
thermische pasta heeft meestal geen houdbaarheidsatum. zolang het er nog goed uit ziet, is het ook nog goed.
het kan ook aan andere factoren liggen, zoals de airflow in de kast.
en het kan idd zijn dat je het 2x verkeerd hebt gesmeerd. en AS5 heeft een inwerktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 13:11
QErikNL schreef op maandag 18 maart 2013 @ 17:24:
Ik had een vraagje. Ik heb no Arctic Silver 5 liggen van 1,5 a 2 jaar oud. De CPU van mijn vriend ( AMD A10) wordt veel te heet waar ik twee keer deze pasta heb aangebracht met de instructies van Arctic Silver zelf.

Ter info:
De CPU word gekoeld met een Scythe Shuriken Rev. B en Arctic Silver 5.
De CPU word idle rond de 45 - 60 graden (normaal zou hij rond de 30 moeten zijn maximaal)
De computer slaat regelmatig af tijdens het gamen (een te hete CPU dus..)

Wat ik mij nu afvraag: hoe lang kan je zo'n tube gebruiken? Moet ik nieuwe kopen, omdat deze al 1,5 a 2 jaar oud is? of heb ik het twee maal niet goed aangebracht?
mijn mx-4 gaat zo 8 jaar mee wat op de doos staat heb laats nog 20gram gehaald
ik vind het prima spul

andere pasta`s gaan ook lang mee als je het goed weg legt niks aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Oke, vanavond maar weer proberen aan te brengen :) bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:50

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Megadun je hele proc insmeren en koeler erop plaatsen. Koeler eraf halen en checken of je overal contact hebt gemaakt. Heb je dat niet dan net ff dikker insmeren en weer testen. Je wil zo min mogelijk pasta tussen proc en blok hebben voor de ideale warmteuitwisseling. Ik doe het zelf zo al jaren met AS5, doe voor de uiteindelijke installatie altijd een klein drupje in het midden. Koeler ook altijd stil houden als je het erop schroeft, zo druk je niet tijdens de installatie al, alle pasta 1 kant op.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 22:33
Koeler erop en dan er weer af zou toch juist luchtbellen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat klopt, lijkt mij dan ook niet handig om te doen ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Compizfox op 04-04-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
dat is ook het grootste nadeel van dezelfde pasta gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je bedoelt als je de koelpasta niet ververst als je de koeler eraf haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
jup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost18
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-01-2024
Hee,

Ik ga binnenkort voor de eerste keer een pc bouwen.
(eigenlijk bouw ik mijn huidige systeem in een andere kast met een ander mobo).

Maar ik bedenk me nog net voordat ik de kast bestelde dat ik nog koelpasta nodig heb :)
tenminste, ik moet de koelpasta die erop zit wel vervangen toch?

En ik heb echt geen flauw idee welke koelpasta ik moet kopen, iemand advies?
Ik ga bij 4launch bestellen dus als er daar iets goeds tussenzit is het makkelijker :)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docschnitzel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 20:44
hey Joost, ik zou gaan voor MX 4 of Noctua NT-h1

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/kxg7jn.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Arctic Silver 5 is ook altijd nog een goede.

Maar, op je CPU-koeler zit meestal ook koelpasta meegeleverd hoor ;) Meestal van iets mindere kwaliteit dan bijvoorbeeld AS5 (wat ik hierboven noemde), maar het wil wel.

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste