• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

nero355 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:04:
[...]

Hoeveel foto's maak je nou in de praktijk met zo'n ding i.c.m. 1 of 2 batterijen vergeleken met je 7D :?
Tja, wie meer features wil in camera's moet ook accepteren dat dit gevolgen heeft voor battery life.
Je probeert nu wel onvergelijkbare devices met elkaar te vergelijken.
Laatst wat zitten lezen en ik schrok me de pleures toen ik zag dat je van geluk mag spreken als je aan iets van 600 foto's komt! :X
En de instappers doen grofweg de helft...
Is een R7 een topmodel dan? Niet echt. Dat is een R3/5 bijvoorbeeld. Die doet ook met geluk 600 foto's. (R7 of een R zonder cijfer trouwens ook)
Hangt er ook een beetje vanaf wat je allemaal aanzet op je camera.. Zit je te hoogstatieven met continue wifi en vanaf je telefoon te schieten en zet ook nog BT voor GPS aan, dan gaat het hard, heel hard.

Je kan altijd nog een batterygrip aan je camera schuiven, dan kan je met 2 accu's toe. Maar dat wil niet iedereen om uiteenlopende redenen. Keuzes.

Linksom of rechtsom zorgt mirrorless fotograferen wel voor planning bij dagen met veel foto's. In die planning moet oa een extra opgeladen accu in je tas proppen zitten. Of dat een top of instapmodel is, maakt in mijn beleving bij een full-frame niet zo heel veel uit. Die accu gaat dan toch wel leeg.

[Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 25-05-2023 17:10]

Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:10

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ed1703 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:47:
Tja, wie meer features wil in camera's moet ook accepteren dat dit gevolgen heeft voor battery life.
Je probeert nu wel onvergelijkbare devices met elkaar te vergelijken.
Tja, het zijn de opvolgers van de dSLR reeks voor zover ik weet dus waarom zou ik die vergelijking niet mogen maken :?
Is een R7 een topmodel dan? Niet echt. Dat is een R3/5 bijvoorbeeld. Die doet ook met geluk 600 foto's. (R7 of een R zonder cijfer trouwens ook)
Ik weet effe niet meer of het om de R of EM reeks ging, maar iets van 325 a 375 foto's voor een instapper en het dubbele daarvan voor een duurder R model is gewoon niks vergeleken met de 1100+ foto's die ik met een 7D of 7D Mark II kan maken op !! 1 !! accu en dus ruim voorbij de 2200 ga met 2 accu's in mijn grip! :o
Hangt er ook een beetje vanaf wat je allemaal aanzet op je camera.. Zit je te hoogstatieven met continue wifi en vanaf je telefoon te schieten en zet ook nog BT voor GPS aan, dan gaat het hard, heel hard.
Al dat soort hippe dingen staan bij mij meteen uit en ik zal hooguit regelmatig foto's bekijken op mijn scherm... That's it!
Je kan altijd nog een batterygrip aan je camera schuiven, dan kan je met 2 accu's toe. Maar dat wil niet iedereen om uiteenlopende redenen. Keuzes.
Voor mij een verplichte accessoire, maar dat zou dus in het geval van een MILC model betekenen dat ik 8 i.p.v. 4 accu's moet aanschaffen en mee moet nemen elke keer! :o

Goed voor de aandeelhouders zal ik dan maar denken... LOL! :+
Of dat een top of instapmodel is, maakt in mijn beleving bij een full-frame niet zo heel veel uit.
Die accu gaat dan toch wel leeg.
Ik zie de relatie tussen de grootte van de sensor en de accu effe niet...?!

Het scherm achterop en de EVF zullen IMHO de grootste accuzuiperds zijn :?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

nero355 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:01:
[...]

Tja, het zijn de opvolgers van de dSLR reeks voor zover ik weet dus waarom zou ik die vergelijking niet mogen maken :?
Omdat je verderop zelf eigenlijk het antwoord al geeft..

Draining Batterlife:

- Continuous autofocus
- WiFi and Bluetooth
- Scherm, geef je zelf ook al aan..
- Exposure preview
- Hoge ISO
- AI

En bij Canon zit je nog niet eens zo slecht. Nikon hoor ik slechtere verhalen over met dezelfde features.
Ja men had er als je hetzelfde aantal foto's wilt maken meer prik in moeten stoppen, maar dat zal de camera nog duurder maken en waarschijnlijk ook groter en zwaarder. Ik zit niet heel erg sterk in de materie op dat vlak.
Al dat soort hippe dingen staan bij mij meteen uit en ik zal hooguit regelmatig foto's bekijken op mijn scherm... That's it!
Het was ook maar een van de zaken waarom het zo hard gaat met een accu, ik dacht namelijk dat je doelde op de verschillende R-models.. qua batterylife zit daar namelijk niet zo heel veel verschil tussen.. Het gaat iig niet om vele honderden opnames.

Flickr

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Dat batterij gebruik valt echt wel mee. Vorige week 10 uur in een foto hut gezeten, 9000 foto's gemaakt, 2,5 batterij verbruikt.
R7, hoge ISO (tussen 4000 en 12500).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-06 20:05

Clay

cookie erbij?

Gonadan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:32:
Ik heb altijd de vinger op de sluiter en als ik de neiging krijg om aan te leggen druk ik die half in, dan is hij wel wakker voordat ik daadwerkelijk kijk. En als ik verwacht binnenkort snel te moeten zijn houd ik hem op die manier gewoon een beetje wakker terwijl de camera in m'n hand bungelt. :P
Dat kan natuurlijk, maar dan moet ik een handeling aanleren die ik liever oversla :P ik was het met de 7D gewend dat je altijd instant aan kan leggen en focussen. Een EVF is natuurlijk heel wat anders, maar als ik dezelfde ervaring voor elkaar kan krijgen is dat voor mij een +1. Ik heb nu al regelmatig tegen een opstartende EVF aan zitten kijken (of de vorige foto :S al staat review time uit).
[...]

Hoeveel foto's maak je nou in de praktijk met zo'n ding i.c.m. 1 of 2 batterijen vergeleken met je 7D :?

Laatst wat zitten lezen en ik schrok me de pleures toen ik zag dat je van geluk mag spreken als je aan iets van 600 foto's komt! :X

[...]

Jeeetje... -O-

Dat hoort gewoon ALTIJD zonder ook maar enige vertraging te gaan!

#VooruitgangDoorAchteruitgang ;w
Ik was ook huiverig voor een EVF en accuduur, maar in de praktijk valt dat reuze mee. Zeker wat betreft gewicht en eye AF zou ik al helemaal niet meer terug willen naar een dslr.

Dit is ook eigenlijk meer een wake-up probleem dan een accu probleem, maar als dit met de juiste instellingen zonder auto-off voor lange accuduur zorgt ben ik blij.

Ik bedoel natuurlijk wel wake-up uit slaapstand he? Normaal gesproken is alles gewoon instant.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

MasterMaceMichu schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:55:
Dat batterij gebruik valt echt wel mee. Vorige week 10 uur in een foto hut gezeten, 9000 foto's gemaakt, 2,5 batterij verbruikt.
R7, hoge ISO (tussen 4000 en 12500).
Nou, ben benieuwd hoe je dat dan doet. Misschien door heel veel zaken uit te zetten, maar ik kom echt niet verder dan 650 foto's per accu.
Heb nog een extra die beter is, dan zit ik tegen de 750 aan.

GPS uitzetten is voor mij sowieso al onbespreekbaar, met de hand doen vind ik te vervelend.
Scherm zou natuurlijk kunnen, dat scheelt wel veel..

[Voor 19% gewijzigd door ed1703 op 25-05-2023 21:36]

Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
GPS heb ik nooit aan, ik weet waar ik ben... ;)
Scherm staat inderdaad standaard uit, daar kijk ik niet op als er actie is.

Acties:
  • +6Henk 'm!
[...]

Je kunt er ook makkelijk 10.000 foto's mee maken (als je maar genoeg burst in 1,5-2uur tijd). Het gaat namelijk i.t.t. een dslr meer om de tijd dat de camera effectief aanstaat dan hoeveel foto's je maakt. Een dslr staat namelijk maar voor een klein deel aan tot op het moment dat je een foto maakt. Dan gaat opeens de sensor aan en wordt de processor en het geheugen ingeschakeld. Een spiegelloze camera staat continu aan om beeld te genereren.
Zet een dslr maar in liveview en zie dat je opeens een zeer vergelijkbare (waarschijnlijk minder lange) accuduur hebt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

Clay schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:56:
Ik bedoel natuurlijk wel wake-up uit slaapstand he? Normaal gesproken is alles gewoon instant.
Ik loop de laatste tijd veel rond door de natuur zonder de camera uit te schakelen en als ik die dan oppak en door de OVF kijk dan is de AF meteen beschikbaar zodra ik de AF On knop of de reguliere knop indruk! :)

Als dat zou veranderen dan zou ik echt helemaal geen plezier meer in mijn camera hebben... ;(
Universal Creations schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:08:
Zet een dslr maar in liveview en zie dat je opeens een zeer vergelijkbare (waarschijnlijk minder lange) accuduur hebt.
Die gebruik ik dan ook alleen als ik een video opneem! ;)

Maar ik zou denken dat :
- Scherm ten alle tijd uit.
- EVF die alleen wat doet als je de AF of Metering activeert.

Tegenwoordig wel zou moeten kunnen zonder gekke vertragingen :?

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-06 20:05

Clay

cookie erbij?

nero355 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:04:
Tegenwoordig wel zou moeten kunnen zonder gekke vertragingen :?
Om het toch even te verduidelijken, je hebt 4 timeout instellingen onder power saving:

- display dim
- display power off
- EVF off
- auto power off

Daarnaast kan je instellen hoe de display en EVF aan/uit gaan al naar gelang aanleggen.

Standaard staat de power off op een minuut of wat. Alleen na auto power off heb je sprake van een wake-up vertraging. In alle andere gevallen is alles instant zoals je ook met een dslr gewend bent.

Ik disable die power off dus, en zoek de optimale instellingen voor een zo lang mogelijke accuduur. En ik snap heel goed dat dat met een dslr anders was, want ik heb er een :P Ik kon hem vergeten uit te zetten en 3 dagen later instant autofocussen, maar dat is het punt niet ;)
Als dat zou veranderen dan zou ik echt helemaal geen plezier meer in mijn camera hebben... ;(
Ik heb er eigenlijk juist meer plezier in. AF snelheid en eye AF zijn fantastisch (zeker met nano USM op nieuwe RF lenzen), seamless door elkaar heen foto's maken en filmen zonder je oog van de zoeker te halen, de nieuwe flexible priority stand, etc. Natuurlijk zijn er ook nadelen, maar mijns inziens winnen de voordelen :)

[Voor 19% gewijzigd door Clay op 26-05-2023 07:58]

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:20

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Ah, we hebben weer iets nieuws gevonden om op de spiegellozen te bashen? :D

DLSR aan zetten is ook niet instant, al is het zeker sneller dan een MILC. Accuduur is inderdaad heel erg afhankelijk van gebruik zoals @Universal Creations al aangeeft. Wanneer wanneer ik gewoon foto's maak doe ik makkelijk een hele dag met een accu, maar wanneer ik ga vogelen ben ik heel veel aan het kijken en relatief weinig aan het schieten maar dan staat dus wel continu de sensor, EVF, IBIS en IS aan, dat vreet stroom.
Clay schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:56:
Dat kan natuurlijk, maar dan moet ik een handeling aanleren die ik liever oversla :P ik was het met de 7D gewend dat je altijd instant aan kan leggen en focussen. Een EVF is natuurlijk heel wat anders, maar als ik dezelfde ervaring voor elkaar kan krijgen is dat voor mij een +1. Ik heb nu al regelmatig tegen een opstartende EVF aan zitten kijken (of de vorige foto :S al staat review time uit).
Snap ik hoor, het zat er bij mij al een beetje in omdat ik het op DSLR ook al wel vaker deed om de IS alvast op te spinnen als ik een vogel aan zag komen.
Zal thuis eens kijken wat ik voor instellingen heb staan nu.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:05:
Ah, we hebben weer iets nieuws gevonden om op de spiegellozen te bashen? :D
"Een goed geïnformeerd mens telt voor twee!" :)
DLSR aan zetten is ook niet instant, al is het zeker sneller dan een MILC.
Als je echt de On/Off Button bedoelt dan niet nee, maar al het andere is zo goed als meteen actief als die niet handmatig is uitgeschakeld! :)
Accuduur is inderdaad heel erg afhankelijk van gebruik zoals @Universal Creations al aangeeft. Wanneer wanneer ik gewoon foto's maak doe ik makkelijk een hele dag met een accu, maar wanneer ik ga vogelen ben ik heel veel aan het kijken en relatief weinig aan het schieten maar dan staat dus wel continu de sensor, EVF, IBIS en IS aan, dat vreet stroom.
Dat lijkt me geen ramp voor een accu dus geef eens wat voorbeelden van de resultaten/getallen van zulk gebruik! ;)
Snap ik hoor, het zat er bij mij al een beetje in omdat ik het op DSLR ook al wel vaker deed om de IS alvast op te spinnen als ik een vogel aan zag komen.
Zal thuis eens kijken wat ik voor instellingen heb staan nu.
d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:36:
Als je echt de On/Off Button bedoelt dan niet nee, maar al het andere is zo goed als meteen actief als die niet handmatig is uitgeschakeld! :)
Het grote verschil is dus dat een MILC allerlei instellingen voor automatisch uitschakelen heeft daar waar een DSLR gewoon aan blijft, dus nogal logisch dat een DSLR dan de vertraging niet heeft. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nero355

nero355

Gonadan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:07:
Het grote verschil is dus dat een MILC allerlei instellingen voor automatisch uitschakelen heeft daar waar een DSLR gewoon aan blijft, dus nogal logisch dat een DSLR dan de vertraging niet heeft. ;)
Dan ken jij de instellingen van je dSLR niet goed genoeg! ;) :+

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:28:
Dan ken jij de instellingen van je dSLR niet goed genoeg! ;) :+
Jawel, maar omdat het verbruik zo laag is gebruik je die auto off niet en blijft hij dus altijd aan. ;) :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Wat meer on-topic: ik snap dat de R100 hier geen volle zalen trekt maar het idee van een instelbare TC vind ik wel bijzonder.

Volgens de geruchten komt Canon met TC die op 1x, 1.4x en 2x ingesteld kan worden. Dat is natuurlijk best wel tof (en duur) als het lukt, maar het blijft natuurlijk wel dat een TC het beste werkt wanneer hij een het objectief maar één brandpuntsafstand hebben. Wanneer een of beide kunnen zoomen dan kan je niet meer voor een afstand optimaliseren en dat merk je vaak in de optische prestaties. Grote kans dat hij dus alleen zin zal hebben bij een grote witte prime.
Ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:20:
Jawel, maar omdat het verbruik zo laag is gebruik je die auto off niet en blijft hij dus altijd aan. ;) :+
Je weet je altijd leuk eruit te lullen! LOL! _O- :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:24:
Je weet je altijd leuk eruit te lullen! LOL! _O- :+
Haha alle gekheid op een stokje, ik schreef niet dat hij niet uit kon (dat was bewust). Maar ik geef toe dat ik dat wellicht te veel vanuit mijn eigen ervaring redeneer en dat sommigen misschien wel auto off gebruiken op hun DSLR.

Het is meer dat een MILC meer manieren heeft om stroom te vreten en daarmee ook meer instellingen om dat te beïnvloeden. Uiteindelijk kunnen beide varianten werken zoals je wilt, het is een keuze.
Dat trucje van wakker maken met de sluiterknop wat ik @Clay vertelde gebruikte ik op DSLR ook al, maar dan om de IS op te spinnen want dan is je zoeker ook meteen stabiel als je een vogel ineens wilt volgen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 57 58 59 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Canon EF(-S) & RF mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Dit is dus geen adviestopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee