Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:04:
[...]

Hoeveel foto's maak je nou in de praktijk met zo'n ding i.c.m. 1 of 2 batterijen vergeleken met je 7D :?
Tja, wie meer features wil in camera's moet ook accepteren dat dit gevolgen heeft voor battery life.
Je probeert nu wel onvergelijkbare devices met elkaar te vergelijken.
Laatst wat zitten lezen en ik schrok me de pleures toen ik zag dat je van geluk mag spreken als je aan iets van 600 foto's komt! :X
En de instappers doen grofweg de helft...
Is een R7 een topmodel dan? Niet echt. Dat is een R3/5 bijvoorbeeld. Die doet ook met geluk 600 foto's. (R7 of een R zonder cijfer trouwens ook)
Hangt er ook een beetje vanaf wat je allemaal aanzet op je camera.. Zit je te hoogstatieven met continue wifi en vanaf je telefoon te schieten en zet ook nog BT voor GPS aan, dan gaat het hard, heel hard.

Je kan altijd nog een batterygrip aan je camera schuiven, dan kan je met 2 accu's toe. Maar dat wil niet iedereen om uiteenlopende redenen. Keuzes.

Linksom of rechtsom zorgt mirrorless fotograferen wel voor planning bij dagen met veel foto's. In die planning moet oa een extra opgeladen accu in je tas proppen zitten. Of dat een top of instapmodel is, maakt in mijn beleving bij een full-frame niet zo heel veel uit. Die accu gaat dan toch wel leeg.

[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 25-05-2023 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

ed1703 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:47:
Tja, wie meer features wil in camera's moet ook accepteren dat dit gevolgen heeft voor battery life.
Je probeert nu wel onvergelijkbare devices met elkaar te vergelijken.
Tja, het zijn de opvolgers van de dSLR reeks voor zover ik weet dus waarom zou ik die vergelijking niet mogen maken :?
Is een R7 een topmodel dan? Niet echt. Dat is een R3/5 bijvoorbeeld. Die doet ook met geluk 600 foto's. (R7 of een R zonder cijfer trouwens ook)
Ik weet effe niet meer of het om de R of EM reeks ging, maar iets van 325 a 375 foto's voor een instapper en het dubbele daarvan voor een duurder R model is gewoon niks vergeleken met de 1100+ foto's die ik met een 7D of 7D Mark II kan maken op !! 1 !! accu en dus ruim voorbij de 2200 ga met 2 accu's in mijn grip! :o
Hangt er ook een beetje vanaf wat je allemaal aanzet op je camera.. Zit je te hoogstatieven met continue wifi en vanaf je telefoon te schieten en zet ook nog BT voor GPS aan, dan gaat het hard, heel hard.
Al dat soort hippe dingen staan bij mij meteen uit en ik zal hooguit regelmatig foto's bekijken op mijn scherm... That's it!
Je kan altijd nog een batterygrip aan je camera schuiven, dan kan je met 2 accu's toe. Maar dat wil niet iedereen om uiteenlopende redenen. Keuzes.
Voor mij een verplichte accessoire, maar dat zou dus in het geval van een MILC model betekenen dat ik 8 i.p.v. 4 accu's moet aanschaffen en mee moet nemen elke keer! :o

Goed voor de aandeelhouders zal ik dan maar denken... LOL! :+
Of dat een top of instapmodel is, maakt in mijn beleving bij een full-frame niet zo heel veel uit.
Die accu gaat dan toch wel leeg.
Ik zie de relatie tussen de grootte van de sensor en de accu effe niet...?!

Het scherm achterop en de EVF zullen IMHO de grootste accuzuiperds zijn :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:01:
[...]

Tja, het zijn de opvolgers van de dSLR reeks voor zover ik weet dus waarom zou ik die vergelijking niet mogen maken :?
Omdat je verderop zelf eigenlijk het antwoord al geeft..

Draining Batterlife:

- Continuous autofocus
- WiFi and Bluetooth
- Scherm, geef je zelf ook al aan..
- Exposure preview
- Hoge ISO
- AI

En bij Canon zit je nog niet eens zo slecht. Nikon hoor ik slechtere verhalen over met dezelfde features.
Ja men had er als je hetzelfde aantal foto's wilt maken meer prik in moeten stoppen, maar dat zal de camera nog duurder maken en waarschijnlijk ook groter en zwaarder. Ik zit niet heel erg sterk in de materie op dat vlak.
Al dat soort hippe dingen staan bij mij meteen uit en ik zal hooguit regelmatig foto's bekijken op mijn scherm... That's it!
Het was ook maar een van de zaken waarom het zo hard gaat met een accu, ik dacht namelijk dat je doelde op de verschillende R-models.. qua batterylife zit daar namelijk niet zo heel veel verschil tussen.. Het gaat iig niet om vele honderden opnames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:35
Dat batterij gebruik valt echt wel mee. Vorige week 10 uur in een foto hut gezeten, 9000 foto's gemaakt, 2,5 batterij verbruikt.
R7, hoge ISO (tussen 4000 en 12500).

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

Gonadan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:32:
Ik heb altijd de vinger op de sluiter en als ik de neiging krijg om aan te leggen druk ik die half in, dan is hij wel wakker voordat ik daadwerkelijk kijk. En als ik verwacht binnenkort snel te moeten zijn houd ik hem op die manier gewoon een beetje wakker terwijl de camera in m'n hand bungelt. :P
Dat kan natuurlijk, maar dan moet ik een handeling aanleren die ik liever oversla :P ik was het met de 7D gewend dat je altijd instant aan kan leggen en focussen. Een EVF is natuurlijk heel wat anders, maar als ik dezelfde ervaring voor elkaar kan krijgen is dat voor mij een +1. Ik heb nu al regelmatig tegen een opstartende EVF aan zitten kijken (of de vorige foto :S al staat review time uit).
[...]

Hoeveel foto's maak je nou in de praktijk met zo'n ding i.c.m. 1 of 2 batterijen vergeleken met je 7D :?

Laatst wat zitten lezen en ik schrok me de pleures toen ik zag dat je van geluk mag spreken als je aan iets van 600 foto's komt! :X

[...]

Jeeetje... -O-

Dat hoort gewoon ALTIJD zonder ook maar enige vertraging te gaan!

#VooruitgangDoorAchteruitgang ;w
Ik was ook huiverig voor een EVF en accuduur, maar in de praktijk valt dat reuze mee. Zeker wat betreft gewicht en eye AF zou ik al helemaal niet meer terug willen naar een dslr.

Dit is ook eigenlijk meer een wake-up probleem dan een accu probleem, maar als dit met de juiste instellingen zonder auto-off voor lange accuduur zorgt ben ik blij.

Ik bedoel natuurlijk wel wake-up uit slaapstand he? Normaal gesproken is alles gewoon instant.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
MasterMaceMichu schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:55:
Dat batterij gebruik valt echt wel mee. Vorige week 10 uur in een foto hut gezeten, 9000 foto's gemaakt, 2,5 batterij verbruikt.
R7, hoge ISO (tussen 4000 en 12500).
Nou, ben benieuwd hoe je dat dan doet. Misschien door heel veel zaken uit te zetten, maar ik kom echt niet verder dan 650 foto's per accu.
Heb nog een extra die beter is, dan zit ik tegen de 750 aan.

GPS uitzetten is voor mij sowieso al onbespreekbaar, met de hand doen vind ik te vervelend.
Scherm zou natuurlijk kunnen, dat scheelt wel veel..

[ Voor 19% gewijzigd door ed1703 op 25-05-2023 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:35
GPS heb ik nooit aan, ik weet waar ik ben... ;)
Scherm staat inderdaad standaard uit, daar kijk ik niet op als er actie is.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07 09:51
[...]

Je kunt er ook makkelijk 10.000 foto's mee maken (als je maar genoeg burst in 1,5-2uur tijd). Het gaat namelijk i.t.t. een dslr meer om de tijd dat de camera effectief aanstaat dan hoeveel foto's je maakt. Een dslr staat namelijk maar voor een klein deel aan tot op het moment dat je een foto maakt. Dan gaat opeens de sensor aan en wordt de processor en het geheugen ingeschakeld. Een spiegelloze camera staat continu aan om beeld te genereren.
Zet een dslr maar in liveview en zie dat je opeens een zeer vergelijkbare (waarschijnlijk minder lange) accuduur hebt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Clay schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:56:
Ik bedoel natuurlijk wel wake-up uit slaapstand he? Normaal gesproken is alles gewoon instant.
Ik loop de laatste tijd veel rond door de natuur zonder de camera uit te schakelen en als ik die dan oppak en door de OVF kijk dan is de AF meteen beschikbaar zodra ik de AF On knop of de reguliere knop indruk! :)

Als dat zou veranderen dan zou ik echt helemaal geen plezier meer in mijn camera hebben... ;(
Universal Creations schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:08:
Zet een dslr maar in liveview en zie dat je opeens een zeer vergelijkbare (waarschijnlijk minder lange) accuduur hebt.
Die gebruik ik dan ook alleen als ik een video opneem! ;)

Maar ik zou denken dat :
- Scherm ten alle tijd uit.
- EVF die alleen wat doet als je de AF of Metering activeert.

Tegenwoordig wel zou moeten kunnen zonder gekke vertragingen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

nero355 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:04:
Tegenwoordig wel zou moeten kunnen zonder gekke vertragingen :?
Om het toch even te verduidelijken, je hebt 4 timeout instellingen onder power saving:

- display dim
- display power off
- EVF off
- auto power off

Daarnaast kan je instellen hoe de display en EVF aan/uit gaan al naar gelang aanleggen.

Standaard staat de power off op een minuut of wat. Alleen na auto power off heb je sprake van een wake-up vertraging. In alle andere gevallen is alles instant zoals je ook met een dslr gewend bent.

Ik disable die power off dus, en zoek de optimale instellingen voor een zo lang mogelijke accuduur. En ik snap heel goed dat dat met een dslr anders was, want ik heb er een :P Ik kon hem vergeten uit te zetten en 3 dagen later instant autofocussen, maar dat is het punt niet ;)
Als dat zou veranderen dan zou ik echt helemaal geen plezier meer in mijn camera hebben... ;(
Ik heb er eigenlijk juist meer plezier in. AF snelheid en eye AF zijn fantastisch (zeker met nano USM op nieuwe RF lenzen), seamless door elkaar heen foto's maken en filmen zonder je oog van de zoeker te halen, de nieuwe flexible priority stand, etc. Natuurlijk zijn er ook nadelen, maar mijns inziens winnen de voordelen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Clay op 26-05-2023 07:58 ]

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-07 15:08

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ah, we hebben weer iets nieuws gevonden om op de spiegellozen te bashen? :D

DLSR aan zetten is ook niet instant, al is het zeker sneller dan een MILC. Accuduur is inderdaad heel erg afhankelijk van gebruik zoals @Universal Creations al aangeeft. Wanneer wanneer ik gewoon foto's maak doe ik makkelijk een hele dag met een accu, maar wanneer ik ga vogelen ben ik heel veel aan het kijken en relatief weinig aan het schieten maar dan staat dus wel continu de sensor, EVF, IBIS en IS aan, dat vreet stroom.
Clay schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 20:56:
Dat kan natuurlijk, maar dan moet ik een handeling aanleren die ik liever oversla :P ik was het met de 7D gewend dat je altijd instant aan kan leggen en focussen. Een EVF is natuurlijk heel wat anders, maar als ik dezelfde ervaring voor elkaar kan krijgen is dat voor mij een +1. Ik heb nu al regelmatig tegen een opstartende EVF aan zitten kijken (of de vorige foto :S al staat review time uit).
Snap ik hoor, het zat er bij mij al een beetje in omdat ik het op DSLR ook al wel vaker deed om de IS alvast op te spinnen als ik een vogel aan zag komen.
Zal thuis eens kijken wat ik voor instellingen heb staan nu.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:05:
Ah, we hebben weer iets nieuws gevonden om op de spiegellozen te bashen? :D
"Een goed geïnformeerd mens telt voor twee!" :)
DLSR aan zetten is ook niet instant, al is het zeker sneller dan een MILC.
Als je echt de On/Off Button bedoelt dan niet nee, maar al het andere is zo goed als meteen actief als die niet handmatig is uitgeschakeld! :)
Accuduur is inderdaad heel erg afhankelijk van gebruik zoals @Universal Creations al aangeeft. Wanneer wanneer ik gewoon foto's maak doe ik makkelijk een hele dag met een accu, maar wanneer ik ga vogelen ben ik heel veel aan het kijken en relatief weinig aan het schieten maar dan staat dus wel continu de sensor, EVF, IBIS en IS aan, dat vreet stroom.
Dat lijkt me geen ramp voor een accu dus geef eens wat voorbeelden van de resultaten/getallen van zulk gebruik! ;)
Snap ik hoor, het zat er bij mij al een beetje in omdat ik het op DSLR ook al wel vaker deed om de IS alvast op te spinnen als ik een vogel aan zag komen.
Zal thuis eens kijken wat ik voor instellingen heb staan nu.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:36:
Als je echt de On/Off Button bedoelt dan niet nee, maar al het andere is zo goed als meteen actief als die niet handmatig is uitgeschakeld! :)
Het grote verschil is dus dat een MILC allerlei instellingen voor automatisch uitschakelen heeft daar waar een DSLR gewoon aan blijft, dus nogal logisch dat een DSLR dan de vertraging niet heeft. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:07:
Het grote verschil is dus dat een MILC allerlei instellingen voor automatisch uitschakelen heeft daar waar een DSLR gewoon aan blijft, dus nogal logisch dat een DSLR dan de vertraging niet heeft. ;)
Dan ken jij de instellingen van je dSLR niet goed genoeg! ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:28:
Dan ken jij de instellingen van je dSLR niet goed genoeg! ;) :+
Jawel, maar omdat het verbruik zo laag is gebruik je die auto off niet en blijft hij dus altijd aan. ;) :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat meer on-topic: ik snap dat de R100 hier geen volle zalen trekt maar het idee van een instelbare TC vind ik wel bijzonder.

Volgens de geruchten komt Canon met TC die op 1x, 1.4x en 2x ingesteld kan worden. Dat is natuurlijk best wel tof (en duur) als het lukt, maar het blijft natuurlijk wel dat een TC het beste werkt wanneer hij een het objectief maar één brandpuntsafstand hebben. Wanneer een of beide kunnen zoomen dan kan je niet meer voor een afstand optimaliseren en dat merk je vaak in de optische prestaties. Grote kans dat hij dus alleen zin zal hebben bij een grote witte prime.
Ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:20:
Jawel, maar omdat het verbruik zo laag is gebruik je die auto off niet en blijft hij dus altijd aan. ;) :+
Je weet je altijd leuk eruit te lullen! LOL! _O- :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 00:24:
Je weet je altijd leuk eruit te lullen! LOL! _O- :+
Haha alle gekheid op een stokje, ik schreef niet dat hij niet uit kon (dat was bewust). Maar ik geef toe dat ik dat wellicht te veel vanuit mijn eigen ervaring redeneer en dat sommigen misschien wel auto off gebruiken op hun DSLR.

Het is meer dat een MILC meer manieren heeft om stroom te vreten en daarmee ook meer instellingen om dat te beïnvloeden. Uiteindelijk kunnen beide varianten werken zoals je wilt, het is een keuze.
Dat trucje van wakker maken met de sluiterknop wat ik @Clay vertelde gebruikte ik op DSLR ook al, maar dan om de IS op te spinnen want dan is je zoeker ook meteen stabiel als je een vogel ineens wilt volgen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-07 09:32
Langzaamaan op zoek naar een camera en ik zag de Canon M50 voorbijkomen voor een leuke prijs! En dan kom je er achter dat de lenzen voor de mount niet meer worden gemaakt... Toch wel erg jammer :(

Is er een reden waarom ze daarmee zijn gestopt?

[ Voor 11% gewijzigd door Knamix op 05-06-2023 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Knamix schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:46:
Langzaamaan op zoek naar een camera en ik zag de Canon M50 voorbijkomen voor een leuke prijs! En dan kom je er achter dat de lenzen voor de mount niet meer worden gemaakt... Toch wel erg jammer :(

Kort gezegd: all in op de RF(s) mount :X

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Knamix schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:46:

Het M-systeem van Canon is altijd al het zwarte schaap in de familie geweest. Canon heeft daar jarenlang nauwelijks iets mee gedaan. Ik heb de laatste 3-4 jaar klanten ook hierop gewezen, omdat het investeren in een dood systeem is. Het zijn geen slechte camera's en er zijn een paar aardige lenzen voor, maar meer is het ook niet.
Het was met de introductie van het R-systeem te verwachten, dat ze die ook gingen uitbrengen in aps-c. En dat de M-serie dan helemaal zou verdwijnen.
Ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat ze de M-mount niet voor full frame hebben gebruikt, want die is groot genoeg (groter dan de Nikon F, Leica M en Sony E vattingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Universal Creations groot genoeg qua diameter doel je dan op, maar hadden ze dan ook straffeloos alle connectoren kunnen kunnen toevoegen/herzien wat ze nu gebruiken? Er zitten wel wat verschillen in de contacten en functies daarvan tussen EF, EF-M en RF.

Daarnaast is een nieuwe mount natuurlijk ook wel fijn voor nieuwe patenten, of is dat te ver gezocht? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:20:
@Universal Creations groot genoeg qua diameter doel je dan op, maar hadden ze dan ook straffeloos alle connectoren kunnen kunnen toevoegen/herzien wat ze nu gebruiken? Er zitten wel wat verschillen in de contacten en functies daarvan tussen EF, EF-M en RF.
Ze hebben 4 pinnen toegevoegd. Misschien naïef van mij om te denken, maar ik vermoed dat de layout gewoon 8+4 is en dat de 8 pinnen feitelijk dezelfde functionaliteit hebben als de 8 van de EF en de EF-M mount. De 4 extra pinnen zijn dan voor de controle ring op de lens. In een EF -> RF adapter verbind je dan de 8 pinnen aan iedere kant met elkaar en koppel je een eventuele controle ring op de adapter door met de 4 pinnen aan de RF-kant.
Die 4 extra pinnen hadden volgens mij ook wel bij de huidige 8 in de EF-M-mount gepast i.c.m. een full frame sensor. In mijn Sony E mount zitten nu 10 pinnen op dezelfde plek met nog ruimte voor 2 en die mount is 3mm kleiner qua diameter.
Maar zoals ik al begon: misschien naïef van mij om te denken.
Daarnaast is een nieuwe mount natuurlijk ook wel fijn voor nieuwe patenten, of is dat te ver gezocht? O-)
Het zou me niets verbazen.... Of gewoon heel simpel kunnen blijven roepen: groter is beter!!!!!!1111!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:57:
Ze hebben 4 pinnen toegevoegd. Misschien naïef van mij om te denken, maar ik vermoed dat de layout gewoon 8+4 is en dat de 8 pinnen feitelijk dezelfde functionaliteit hebben als de 8 van de EF en de EF-M mount. De 4 extra pinnen zijn dan voor de controle ring op de lens. In een EF -> RF adapter verbind je dan de 8 pinnen aan iedere kant met elkaar en koppel je een eventuele controle ring op de adapter door met de 4 pinnen aan de RF-kant.
Die 4 extra pinnen hadden volgens mij ook wel bij de huidige 8 in de EF-M-mount gepast i.c.m. een full frame sensor. In mijn Sony E mount zitten nu 10 pinnen op dezelfde plek met nog ruimte voor 2 en die mount is 3mm kleiner qua diameter.
Maar zoals ik al begon: misschien naïef van mij om te denken.
Ik meen dat daar wel verschil tussen zat, maar dan moet ik de specificaties er nog even bij zoeken om dat hard te kunnen maken. Hoe dan ook zit er wel verschil in gebruikte protocollen en dat zou dan inhouden dat je de bestaande M-bodies ook moet voorzien van die nieuwe protocollen mits de hardware dat aan kan, of een soort tweede variant voor de nieuwere bodies laten bestaan. Maakt het ook niet allemaal overzichtelijker.
Het zou me niets verbazen.... Of gewoon heel simpel kunnen blijven roepen: groter is beter!!!!!!1111!
Nou ja, RF is niets groter dan EF dus dat zou vrij stom zijn om te roepen toch? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:01
Ik weet dat t niet perse Canon gerelateerd nieuws is, maar ik vond t toch relevant genoeg om hier te delen; dit lijkt er niet goed uit te zien voor degene die hopen dat Zeiss nog gaat komen met lenzen voor mirrorless: https://www.sonyalpharumo...e-have-to-face-the-facts/

Er wordt niet keihard gezegd dat ze niks meer gaan maken, maar ja, grote bedrijven zijn er bedreven in om alles zo netjes ingepakt mogelijk te vertellen en e.e.a.open te laten...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik het het net gelezen en moest al aan je denken. _O- :(:)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
Gonadan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:26:
Ik het het net gelezen en moest al aan je denken. _O- :(:)
Is het gek te noemen dat ik echt een beetje teleurgesteld ben? :'(
Tis te hopen dat Voigtlander met meer gaat komen, dus misschien is er toch nog wat hoop :)
Pssst .... 22 juni ga ik in het bezit zijn van de 85/1.4 Planar (van dezelfde verkoper als de 35/2 distagon) <3
Ik zal wel moeten wennen aan een andere manier van focussen, want de 85 planar heeft flinke focusshift. Dus ik moet altijd eerst de DoF knop gaan gebruiken wanneer ik afgestopt wil schieten.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Deathchant schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:13:
Ik weet dat t niet perse Canon gerelateerd nieuws is, maar ik vond t toch relevant genoeg om hier te delen; dit lijkt er niet goed uit te zien voor degene die hopen dat Zeiss nog gaat komen met lenzen voor mirrorless: https://www.sonyalpharumo...e-have-to-face-the-facts/

Er wordt niet keihard gezegd dat ze niks meer gaan maken, maar ja, grote bedrijven zijn er bedreven in om alles zo netjes ingepakt mogelijk te vertellen en e.e.a.open te laten...
Ik moet altijd keihard lachen als ik dit soort onzin lees :
But we have to face the facts. In the first months of the pandemic, the global market declined significantly and irreversibly. And companies have to adapt.
And, of course, we are bringing our unique expertise to mobile imaging. Because it is also clear that consumers, as well as ambitious and professional photographers, increasingly prefer their smartphones for all-day photography.
Altijd maar die dikke leugen de schuld geven en slechte sales afschuiven op de telefoonmarkt... yeah right... :') _O- :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Deathchant Nee hoor, dat had ik verwacht. Jij bent een van de fanatiekste aanhangers hier dus niet gek als je teleurgesteld bent. Echter moet de aanname in het gerucht dan nog wel kloppen.

Afstoppen is voor mietjes. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
Gonadan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:43:
@Deathchant Nee hoor, dat had ik verwacht. Jij bent een van de fanatiekste aanhangers hier dus niet gek als je teleurgesteld bent. Echter moet de aanname in het gerucht dan nog wel kloppen.

Afstoppen is voor mietjes. :+
Ben ik zo fanatiek? :P En idd, ik laat het gerucht voorlopig maar even voor wat het is.
Haha, nou ja, ik schiet als landschapper toch nog wel eens op wat meer afgestopte diafragma's hoor ;)
En om héél eerlijk te zijn wil ik die 85 Planar al een lange tijd, maar niet perse vanwege de f/1.4 maar vanwege de look. Hij is niet de allerscherpste op wijde diafragmaopeningen, heeft flinke focusshift (die bij de Milvus variant weg zou moeten zijn vanwege het corrigeren van spherical aberration) en best aanwezige CA. Maar dat ben ik inmiddels wel gewend met de 35, 50 en 100 ;), maar de look van de foto's is (y) Kep eens een foto ooit gevonden van een dennebos tegen een berg aan die ik dus echt fantastisch vond en toen meer foto's gaan opzoeken op flickr e.d. en toen helemaal om.
Zelfs qua focal length maakt het me vaak niet zoveel uit, want ik kan altijd wel wat vinden om te schieten. Althans, dat geldt in ieder geval voor het 35-135 bereik. Aan de andere kanten van de flanken moet ik al een stuk meer moeite doen om iets interessants te schieten (en ik ben gewoon ook vaak lui).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005

DirtyBird

Praktiserend denker

nero355 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:42:
[...]

Ik moet altijd keihard lachen als ik dit soort onzin lees :

[...]

Altijd maar die dikke leugen de schuld geven en slechte sales afschuiven op de telefoonmarkt... yeah right... :') _O- :F
Wat is dan de werkelijke schuld volgens jou? Samsung maakte er volgens mij geen geheim van dat ze de markt al weer vrij snel verlaatte omdat de omzet tegenviel. Als in; ze deden het fantastisch, maar wat in cameraland fantastisch is, vond Samsung maar magertjes. De markt is blijkbaar niet zo groot en de mobiele telefoons helpen zeker niet mee.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DirtyBird schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:36:
Wat is dan de werkelijke schuld volgens jou?
Tja, ze zouden eens kunnen beginnen met hun prijzen verlagen om zodoende meer klanten aan te trekken :?

Of genoegen nemen met het feit dat ze ondertussen een flinke niche zijn gezien het feit dat ze geen eigen camera hebben en nog altijd alleen Manual Focus lenzen verkopen en genoegen nemen met de opbrengsten daarvan zoals ze zijn ?!

Maar nee...

Het moet altijd "super mega boom! boom! über winst" opleveren allemaal en het liefst ook altijd het volgende jaar meer dan het huidige jaar/het huidige jaar meer dan het vorige jaar! :') _O- :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Zeiss maakt gewoon autofocuslenzen voor de merken die licenties beschikbaar stellen. En alhoewel Zeiss lenzen niet goedkoop zijn, zijn ze ook weer niet heel duur met vergelijkbaar presterend glas dat ook in Japan gemaakt wordt.
Dat er geen autofocuslenzen werden gemaakt voor Canon en Nikon lag simpelweg aan die merken, niet aan Zeiss. En als je dan enkel een "handjevol" lenzen kunt produren per jaar, stijgt de prijs ook flink. Vergeleken met Leica zijn ze zeer betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 10:40
nero355 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Tja, ze zouden eens kunnen beginnen met hun prijzen verlagen om zodoende meer klanten aan te trekken :?

Of genoegen nemen met het feit dat ze ondertussen een flinke niche zijn gezien het feit dat ze geen eigen camera hebben en nog altijd alleen Manual Focus lenzen verkopen en genoegen nemen met de opbrengsten daarvan zoals ze zijn ?!

Maar nee...

Het moet altijd "super mega boom! boom! über winst" opleveren allemaal en het liefst ook altijd het volgende jaar meer dan het huidige jaar/het huidige jaar meer dan het vorige jaar! :') _O- :F
Prijzen verlagen? Je kan prachtige Zeiss lenzen op de kop tikken voor een paar honderd euro.

Het doet mij echt over komen alsof je nooit met een Zeiss lens hebt geschoten.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:16:
Zeiss maakt gewoon autofocuslenzen voor de merken die licenties beschikbaar stellen.
Voor zover ik weet is dat tot nu toe maar één merk geweest en dat is Sony :?
En alhoewel Zeiss lenzen niet goedkoop zijn, zijn ze ook weer niet heel duur met vergelijkbaar presterend glas dat ook in Japan gemaakt wordt.
Zoals ?

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik me daarmee bezig hield en ik kan eigenlijk zo gauw niks meer verzinnen... :$
Vergeleken met Leica zijn ze zeer betaalbaar.
Leica is IMHO een heel vak apart/eigen wereldje dat je niet eens met de rest moet vergelijken en gewoon laten voor wat het is :)
Ventieldopje schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:12:
Prijzen verlagen? Je kan prachtige Zeiss lenzen op de kop tikken voor een paar honderd euro.
In de vorm van hele oude lenzen van 60 jaar geleden of zo en dan met een adapter op je dSLR en eigenlijk het liefst een MILC ;)
Het doet mij echt over komen alsof je nooit met een Zeiss lens hebt geschoten.
Dan was onder andere die 28/2 op een Nikon D800 bij Foka destijds een droom zeker ?! :P
Net als het personeel dat eigenlijk niet wist hoe die camera werkt toen ik wat vroeg over de AF bediening die ik anders wilde hebben! :+

Daarnaast ook nog een keer met een 50/1.4 geschoten op mijn eigen camera bij een winkel ergens vlakbij Rotterdam Centraal waar ik de naam van kwijt ben op dit moment... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
nero355 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:24:
[...]

[...]

Zoals ?

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik me daarmee bezig hield en ik kan eigenlijk zo gauw niks meer verzinnen... :$

[...]

Leica is IMHO een heel vak apart/eigen wereldje dat je niet eens met de rest moet vergelijken en gewoon laten voor wat het is :)

[...]

In de vorm van hele oude lenzen van 60 jaar geleden of zo en dan met een adapter op je dSLR en eigenlijk het liefst een MILC ;)

[...]

Dan was onder andere die 28/2 op een Nikon D800 bij Foka destijds een droom zeker ?! :P
Net als het personeel dat eigenlijk niet wist hoe die camera werkt toen ik wat vroeg over de AF bediening die ik anders wilde hebben! :+

Daarnaast ook nog een keer met een 50/1.4 geschoten op mijn eigen camera bij een winkel ergens vlakbij Rotterdam Centraal waar ik de naam van kwijt ben op dit moment... ;)
Dus nog nooit mee geschoten (in een winkel telt echt niet grapjas :Y)).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:28:
Dus nog nooit mee geschoten (in een winkel telt echt niet grapjas :Y)).
Die snap ik effe niet, maar goed...

Dan tel ik die € 20.000 kostende 70-200 T/2.8 op de IBS in Amsterdam ook maar niet mee! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
nero355 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:30:
[...]

Die snap ik effe niet, maar goed...

Dan tel ik die € 20.000 kostende 70-200 T/2.8 op de IBS in Amsterdam ook maar niet mee! :P
Das een vrij schappelijk geprijsde cinema lens, op een beurs. Maar je snapt hem, tel maar niet mee idd :Y)

Ik doel dus op daadwerkelijk mee geschoten als in een dag meegenomen op een wandeling of gebruikt tijdens een klus.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
nero355 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:24:
En Fuji.
Zoals ?

Hun Milvus lijn kost iets meer dan Sigma Art en minder dan Canon RF. Zelfde geldt voor de autofocus ZA lenzen voor Sony..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op maandag 12 juni 2023 @ 01:12:
Hun Milvus lijn kost iets meer dan Sigma Art en minder dan Canon RF.
Zelfde geldt voor de autofocus ZA lenzen voor Sony..
Komt dat niet doordat het "oude" lenzen zijn ten opzichte van de Canon RF reeks ondertussen ?

Als je ze naast de EF L lenzen zet uit dezelfde periode dan zijn ze toch echt behoorlijk duurder! :)

Eigenlijk kan je ze pas echt goed met elkaar vergelijken als ze straks met nieuwe RF lenzen zouden komen in al hun reeksen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
nero355 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Komt dat niet doordat het "oude" lenzen zijn ten opzichte van de Canon RF reeks ondertussen ?

Als je ze naast de EF L lenzen zet uit dezelfde periode dan zijn ze toch echt behoorlijk duurder! :)

Eigenlijk kan je ze pas echt goed met elkaar vergelijken als ze straks met nieuwe RF lenzen zouden komen in al hun reeksen...
Ik weet niet of kunt zeggen dat de Zeissjes altijd behoorlijk duurder waren en ik weet ook niet of je ze echt goed met Canon kunt vergelijken.
1) Zeiss en Canon hadden namelijk niet op alle primes een (bijna)1-op-1 counterpart.
2) Zeiss heeft zijn classic lineup naar de Milvus gebracht (de Otus maar even buiten beschouwing gelaten) waar een steviger prijskaartje aan zat.
3) Zeiss zet t.o.v. Canon (en andere fabrikanten) niet echt in op features als AF, focuslimiter, stabilisatie e.d., maar meer op (het perfectioneren van) de basics (bouwkwaliteit, optische designs e.d.).

Bij die laatste is het één overigens niet perse beter dan het ander, maar het bedient vaak wel een ander publiek. De meeste mensen willen vaak toch zoveel mogelijk features voor het geld (en dat snap ik).
Ik zou ook het liefste willen dat Zeiss AF lenzen mét OIS zou maken. Heck, als ze een Batis versie maken van de huidige classic lineup in RF mount (met dezelfde optiek) dan zou ik zo over zijn ;) Maar ja, zou ik 500-1000 euro+ meer betalen voor een 135 apo sonnar die AF had en OIS? Nope.

De 100 Makro-Planar/Milvus is altijd wel duurder geweest dan de Canon 100/2.8L macro, waar de Canon de AF en de 1:1 macro in het voordeel had, en de Zeiss de f/2 en de look (ik laat stiekem de vreselijke CA van de Zeiss effe weg :P).
De Zeiss 135/2 is ook altijd duurder geweest dan de Canon EF 135/2, zo niet, dubbel zo duur. De Zeiss was dan ook optische perfectie, maar de Canon was ook snel, scherp en goeie kleuren. Toch zijn er dan mensen die voor de Zeiss gaan.

Van de 35mm en 85mm reeks hebben ze allebei om en nabij de 2 á 3 exemplaren.

En uiteraard de belangrijkste vraag was dan "moet ik de Milvus nemen, de 85/1.4L of 85/1.2L", waarbij je dan wederom rond dezelfde prijs uitkomt, waarbij Canon je duidelijk het voordeel geeft met autofocus.
Bij de 35mm was het duidelijk dat je de Canon 1.4L II moest hebben, en dan komt wederom de hamvraag: die, of de Zeiss Milvus (want de classic line is nieuw amper nog te krijgen), en dan zit je wederom in hetzelfde budget met ook weer diezelfde afweging "AF en lightweight vs zwaar en MF).

Dus niet alle equivalenten waren altijd duurder, en niet alle Zeissjes waren altijd beter dan de Canon equivalenten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Deathchant schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:48:
De 100 Makro-Planar/Milvus is altijd wel duurder geweest dan de Canon 100/2.8L macro, waar de Canon de AF en de 1:1 macro in het voordeel had, en de Zeiss de f/2 en de look (ik laat stiekem de vreselijke CA van de Zeiss effe weg :P).
Volgens mij was het zelfs zo dat als je een Macro lens wilde die zo min mogelijk CA heeft je het beste 10 mm. kon opofferen en voor de meest recente Tamron 90 mm. variant moest gaan : https://www.lenstip.com/3...spherical_aberration.html
Maar blijkbaar deed de Sigma 105 mm. het ook niet verkeerd! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Canon heeft de afgelopen weken nieuwe firmware uitgebracht voor verschillende body's uit de EOS R-lijn. Onder andere voor de R8, R6 mkII, R5 en R3.

Voor mijn camera (R5) is de nieuwe versie 1.9.0 helaas niet zo spannend. Wellicht is voor jouw camera de update wel interessant. :)

Alle firmware updates op een rijtje: https://www.canonrumors.com/tag/firmware/

Firmwareversie 1.9.0 voor de EOS R5 bevat de volgende verbeteringen en oplossingen:
1. Voegt de mogelijkheid toe om spraakmemo's te wissen die zijn toegevoegd aan opnamen en om spraakmemo's toe te voegen aan beveiligde opnamen.
2. Voegt verbeterde beveiliging toe bij het overdragen van beelden via FTPS-overdracht.
3. Voegt support toe voor de Software Development Assistance Kit (EDSDK/CCAPI).
4. Oplossing voor een probleem waarbij, na het bedienen van het touchscreen, in zeldzame omstandigheden de camerabediening niet kan worden uitgevoerd, en zelfs als de camera wel kan worden gebruikt, verschijnt [BUSY/BEZIG] op het scherm.
5. Oplossingen voor kleine problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kijkend naar de verbeteringen in de firmware voor de R6 MKII ben ik wel erg benieuwd of die ook nog naar de MKI gaan komen of dat we daar al verschillen in gaan zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:56:
Kijkend naar de verbeteringen in de firmware voor de R6 MKII ben ik wel erg benieuwd of die ook nog naar de MKI gaan komen of dat we daar al verschillen in gaan zien.
Als ik kijk naar de EOS R5 vs de (veel goedkopere) R8 en R6 mkII, dan hebben de R8 en R6 mkII al een tijdje extra AF tracking voor vliegtuigen en treinen. De R5 nog steeds niet. Ik hoop dat dit nog komt in een volgende update, maar ik vermoed dat we daar inderdaad al verschillen in gaan zien. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Squawk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:54:
Als ik kijk naar de EOS R5 vs de (veel goedkopere) R8 en R6 mkII, dan hebben de R8 en R6 mkII al een tijdje extra AF tracking voor vliegtuigen en treinen. De R5 nog steeds niet. Ik hoop dat dit nog komt in een volgende update, maar ik vermoed dat we daar inderdaad al verschillen in gaan zien. :/
Het is altijd de vraag of dat komt door hardwareverschillen of dat ze gewoon geen zin meer hebben om het ook nog voor oudere modellen uit te voeren. Ik snap best wel dat ergens en grens zit aan wanneer je features nog voor oudere modellen beschikbaar maakt maar ondersteuning voor lenzen of veilige protocollen vind ik eigenlijk wel basis. Die zou ik ook op de oudere modellen nog gewoon verwachten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Squawk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:54:
Als ik kijk naar de EOS R5 vs de (veel goedkopere) R8 en R6 mkII, dan hebben de R8 en R6 mkII al een tijdje extra AF tracking voor vliegtuigen en treinen.
De R5 nog steeds niet.

Ik hoop dat dit nog komt in een volgende update, maar ik vermoed dat we daar inderdaad al verschillen in gaan zien. :/
Want anders kan die niet focussen op die twee of zo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:10:
[...]

Want anders kan die niet focussen op die twee of zo :?
Is dit een oprechte vraag en ken je het AF-systeem van de R-body's nog niet? Hier vind je in jip-en-janneketaal wat meer uitleg van Canon zelf over hun autofocussysteem.

Het gaat er niet om of je kunt focussen op een trein of een vliegtuig. Natuurlijk kan dat, zoals met elke camera.

Canon, maar ook merken als Sony hebben tegenwoordig body's in het assortiment die zelf onderwerpen herkennen. Dit wordt steeds specifieker. Als je een open raceauto fotografeert, focust de camera zelfs al op de helm van de coureur als je dat wilt. Als je een dier fotografeert, focust de camera zelf op de ogen. Et cetera.

Het gaat er dus niet om of je met een Canon-body een trein of vliegtuig kunt fotograferen, het gaat er juist ook om aan welk onderwerp de camera prioriteit geeft, hoe snel hij het juiste onderwerp selecteert en hoe nauwkeurig hij op een onderwerp focust. Ook onder lastige omstandigheden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klopt, al merk je bij bewegende onderwerpen dat het vaak nog sneller werkt om gewoon een grote zone te pakken met tracking op beweging dan specifieke onderwerpherkenning.
Onderwerpherkenning is nauwkeuriger, als hij bijvoorbeeld een oog van de vogel weet te vinden. Moet je echter gewoon snelle vogels in vlucht raken dan ben je beter af met zone en tracking.
In zie in zou raceauto en vliegtuig niet zo snel missen als onderwerpherkenning, los van een helm is er verder vrij weinig specifieks wat je scherp wilt hebben maar liefst gewoon het hele onderwerp. In tegenstelling tot een mens of dier waar het scherp hebben van het oog meestal afdoende is om een algeheel scherp gevoel te geven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
@Gonadan Dit is wat Canon er zelf over schrijft:
"We've used a new AI algorithm, so the tracking is more accurate and sticks to the subject better," Mike reveals. "It can also detect more subjects than ever before. So we can now track trains and aircraft, including planes and helicopters. When you're shooting trains or planes you can select Spot detection, which basically tells the camera to focus on the cockpit or cabin rather than the wing of a plane or the nose of a train.

"The EOS R6 Mark II can recognise a greater variety of animals too. The system can now detect horses and zebras, and the data for birds, cats and dogs has also been refreshed." The camera additionally gains an Auto option for subject detection, which analyses what's in the frame and then selects an appropriate tracking algorithm. "Manually selecting the subject to detect can make the system more responsive," Mike points out, "but for day-to-day shooting you can leave it on Auto.

"You're also able to customise a button to bring up a menu that allows you to select the type of subject you want to track. So, you can quickly go from Auto to Animals or People, for example. You can also turn off the ones that you don't want to use, making the process of jumping between the settings even easier."
Even een paar zaken dikgedrukt die ik graag wil hebben, maar voor jou wellicht minder interessant zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verbetering van de bestaande patroonherkenning juich ik uiteraard ook toe en een knop om makkelijker te schakelen zou ik ook erg fijn vinden, bij mij is dat nu meestal afhankelijk van de C-instellingen.
Wat k bedoel te zeggen is dat die nieuwe onderwerpen niet per se onderwerpen zijn waar je het meest eruit haalt en daarmee onmisbaar zijn. Tenzij ze dat zo weten te verbeteren dat ze de gewone tracking voorbij streven, maar dat is technisch in principe onmogelijk. (even los van wanneer je een hond op de racebaan tussen de auto's uit wilt pikken. :P )

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ja, eigenlijk wel :)
Ken je het AF-systeem van de R-body's nog niet? Hier vind je in jip-en-janneketaal wat meer uitleg van Canon zelf over hun autofocussysteem.
Die marketing kennen we ondertussen wel, maar of het allemaal zo ideaal werkt ?! ;)

Dingen als scherpstellen op een oog (Een mens of een dier = Om het even...) lijkt me wel handig uiteraard, vooral als je lenzen gebruikt die een groter diafragma dan f/2.8 hebben en zo, want dat was best wel een zooitje vroeger met al die f/1.4 of f/1.2 lenzen bijvoorbeeld, maar grote onderwerpen zoals auto's en treinen of vliegtuigen lijkt me heel eerlijk gezegd een beetje overbodig en zonde van de ruimte in de broncode van de firmwares :)

Maar goed...

Ik zal wel weer de enige zijn die liever niet heeft dat een apparaat of software voor me denkt en bepaal liever zelf wat er moet gebeuren! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@nero355 sinds ik met mijn 85/1.4 wijd open mijn fietsen lerende dochter bij het langs rijden op het oog alles raak schoot ben ik verliefd op de AF met objectherkenning.
En ook bij groepen mensen. Focus en recompose op de persoon en hij blijft die persoon volgen ongeacht wat er omheen of kortstondig voorlangs gaat.
Uiteraard kan je met goede techniek dat soort foto's ook maken maar dat de camera het kan is echt top.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Gonadan

Maar dat zijn dan ook daadwerkelijk nuttige situaties in tegenstelling tot laten we zeggen een gebouw kunnen herkennen : Ik gok dat die niet weg zal rennen of constant van plek zal veranderen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Uit nieuwsgierigheid, zijn er hier ook mensen die ook op de R1 zitten te wachten? En zo ja wat verwacht of hoop jij daarvan? Ik zit te wachten op de R1 en hoopte dat deze 45MP zou krijgen maar het gerucht gaat nu dat die maar 30MP zou zijn.. Wat ik persoonlijk jammer vind.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Persoonlijk zit ik er niet op te wachten, maar ik ben wel benieuwd wat er na zo lang wachten uiteindelijk gaat komen en hoe het gaat presteren. Canon heeft er lang over gedaan om met het topmodel uit te komen, zo lang dat de concurrenten al meerdere revisies hebben en die zijn ook zeker niet misselijk gebleken.
Ben daarom erg benieuwd hoe dit model zich uiteindelijk weet te positioneren in het professionele landschap.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
mr.loepie schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:45:
Uit nieuwsgierigheid, zijn er hier ook mensen die ook op de R1 zitten te wachten? En zo ja wat verwacht of hoop jij daarvan? Ik zit te wachten op de R1 en hoopte dat deze 45MP zou krijgen maar het gerucht gaat nu dat die maar 30MP zou zijn.. Wat ik persoonlijk jammer vind.
Ik ben totaal niet de doelgroep van de R1, maar ik zit er wel op te wachten. Ik ben heel benieuwd waar Canon staat momenteel. Met de Sony A9 III is de lat hoog gelegd. En ook de Z9 en A1 hebben met hun hoge snelheid en hoge resolutie ook nog niet echt een concurrent van Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005

DirtyBird

Praktiserend denker

Gonadan schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:56:
Persoonlijk zit ik er niet op te wachten, maar ik ben wel benieuwd wat er na zo lang wachten uiteindelijk gaat komen en hoe het gaat presteren. Canon heeft er lang over gedaan om met het topmodel uit te komen, zo lang dat de concurrenten al meerdere revisies hebben en die zijn ook zeker niet misselijk gebleken.
Ben daarom erg benieuwd hoe dit model zich uiteindelijk weet te positioneren in het professionele landschap.
Ik heb uit een niet nader te noemen bron gehoord dat Canon de R1 bijna klaar had, en dat Sony toen met de A9iii kwam. Die was (op papier) veel beter dan de R1 en hebben ze die keutel ingetrokken met het idee om de R1 dan maar als R3ii uit te brengen.
Vervolgens bleek de sony helemaal niet zo goed* en nu ligt het weer open en komt de oorspronkelijke R1 daadwerkelijk als R1 op de markt.

*Veel ruis? En winkels hebben voorraden liggen ipv backorders?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
DirtyBird schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Ik heb uit een niet nader te noemen bron gehoord dat Canon de R1 bijna klaar had, en dat Sony toen met de A9iii kwam. Die was (op papier) veel beter dan de R1 en hebben ze die keutel ingetrokken met het idee om de R1 dan maar als R3ii uit te brengen.
Vervolgens bleek de sony helemaal niet zo goed* en nu ligt het weer open en komt de oorspronkelijke R1 daadwerkelijk als R1 op de markt.

Meer ruis, maar ook minder ruisreductie. Ruisreductie in de rawbestanden is de laatste jaren fors toegenomen, om zo kunstmatig betere ruisprestaties te kunnen tonen.
Maar dat een snel uitlezende sensor DR verliest, is helaas een feit. Voor veel fotografen die deze snelheid nodig hebben, is dat verlies niet groot genoeg om toch te kiezen voor een dergelijke camera. Als die mindere DR echt een dealbreaker was, had Canon jarenlang nauwelijks camera's verkocht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

DirtyBird schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Ben wel erg nieuwsgierig welke bron dat is, ik volg het nieuws omtrent de R1 op de voet maar hebnog nergens gehoord dat de R1 eingenlijk omgedoopt zou worden naar de R3ii, Wat ik als laatste nieuws hoorde is dat de R5ii wellicht nu eerder komt dan de R1. De Sony heb ik wel bekeken en vast gehouden maar dat zijn net dinkytoys en liggen totaal niet fijn in de handen.
De "ordinairy filmmaker" zit ook boven op het R1 nieuws en volg hem dan ook.
Ook is voor mij de R5ii interessant, gezien zijn mooie aantal MP. Maar voorals nog hoop ik bij de R1 op 40MP minimaal met een DR van 16 stops waar ze over praten.
Veel ruis kan ik mij niet voorstellen, gezien de R3 al betere ruisprestaties heeft dan de A9iii dus dat zal wel goed zitten bij de R1 straks.

[ Voor 5% gewijzigd door mr.loepie op 15-02-2024 09:42 ]

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• Gonadan

Gonadan

mr.loepie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:40:
Veel ruis kan ik mij niet voorstellen, gezien de R3 al betere ruisprestaties heeft dan de A9iii dus dat zal wel goed zitten bij de R1 straks.
Dat hangt er maar helemaal van af hoe uit uitlezen van de sensor op de R1 uiteindelijk gaat. Het lijkt mij sterk dat Canon graag een stap terug zou willen zetten, maar dat de R3 nu op een bepaalt niveau presteert hoeft niet per se een garantie te zijn dat de R1 dat evenaart of er overheen gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mr.loepie

mr.loepie

Gonadan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Dat hangt er maar helemaal van af hoe uit uitlezen van de sensor op de R1 uiteindelijk gaat. Het lijkt mij sterk dat Canon graag een stap terug zou willen zetten, maar dat de R3 nu op een bepaalt niveau presteert hoeft niet per se een garantie te zijn dat de R1 dat evenaart of er overheen gaat.
Ik durf bijna wel met zekerheid te zeggen dat de R1 beter word, ik heb de 1dx2 en de 1dx3 gehad en de 3 was ook al weer beter dan de 2 qua ruisprestatie. En de R1 krijgt GEEN global shutter/sensor, wel heeft die sensor een readout speeds van 1/1250 en dat is heel erg snel. minder dan 1ms (0.8ms) dit geeft Canon Rumors aan als een CR3, en een CR3 is volgens hun 100 procent waar/correct.
De andere specs zoals MP weet men niet. Maar ik hoop toch echt op minimaal 40MP anders zal ik wachten tot de R5ii details naar buiten komen, daarbij hoop ik op beide toestellen een pre-buffer van 1 sec.
Ik volg het op de voet gezien ik deze camera heel graag wil hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
mr.loepie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:53:
[...]

Ik durf bijna wel met zekerheid te zeggen dat de R1 beter word, ik heb de 1dx2 en de 1dx3 gehad en de 3 was ook al weer beter dan de 2 qua ruisprestatie.
Is dat zo?
https://www.dpreview.com/...5877&y=0.6364285714285717

en

https://www.photonstophot...EOS%201D%20X%20Mark%20III

Op lage iso heeft de 1DX III meer dynamisch bereik (dat is de inhaalslag die Canon moest maken met kortere afstand tussen pixel en AD-omzetter). Maar op hoge iso zie ik niet bepaald een voordeel in ruis of DR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Universal Creations schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Is dat zo?
https://www.dpreview.com/...5877&y=0.6364285714285717

en

https://www.photonstophot...EOS%201D%20X%20Mark%20III

Op lage iso heeft de 1DX III meer dynamisch bereik (dat is de inhaalslag die Canon moest maken met kortere afstand tussen pixel en AD-omzetter). Maar op hoge iso zie ik niet bepaald een voordeel in ruis of DR.
Ik kan je uit eigen ervaring melden dat het wel degelijk zo is, gezien ik ze beide naast elkaar had. Daarbij is het ALTIJD dat "hoe hoger de iso des te lager het DR" Dat is bij elk toestel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mr.loepie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:04:
Daarbij is het ALTIJD dat "hoe hoger de iso des te lager het DR" Dat is bij elk toestel zo.
Zeg ik dat dan? Ik had het over de vergelijking tussen de 1DX II vs III dat op hoge iso er geen verschil is in ruis en DR tussen de 2 camera's. Dat jij iets anders ziet, dat is jouw interpretatie, de cijfers zeggen iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Universal Creations schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Zeg ik dat dan? Ik had het over de vergelijking tussen de 1DX II vs III dat op hoge iso er geen verschil is in ruis en DR tussen de 2 camera's. Dat jij iets anders ziet, dat is jouw interpretatie, de cijfers zeggen iets anders.
Je moet niet altijd cijfertjes geloven, maar zelf vergelijken. Maar blijkbaar heb je beide toestellen niet of niet gehad om het te testen. Prima. IK heb beide toestellen gehad en vergeleken/getest. En het verschil is groter dan jij denkt. En geloof me ik ben niet de enige die dat vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
De voorbeelden op dpreview zijn van de camera's zelf. Ik heb de 1dx'en vaak genoeg in handen gehad en getest. Maar ik weet ook heel goed dat de evolutie in quantum-efficientie heeeel traag gaat en eigenlijk gestopt is. Enkel ruisreductie wordt beter. Maar als jij gelooft in het verschil tussen 1dx II en 1Dx III dan is dat jouw observatie. Maar jouw bevindingen met de 1DX-setie projecteten op een camera die er nog niet is, gaat mij echt te ver. Eerst zien dan geloven. Fabrikanten *knip* beloven vanalles, maar de praktijk za het leren.

[ Voor 2% gewijzigd door Gonadan op 20-02-2024 08:25 . Reden: Mogelijke trol verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

mr.loepie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:47:
Je moet niet altijd cijfertjes geloven, maar zelf vergelijken.
Deze manier van vergelijken :
Is al jarenlang simpelweg de meest betrouwbare manier om de ISO prestaties van verschillende camera's met elkaar te vergelijken zonder alle camera's eerst zelf te moeten huren of te kopen of van iemand te lenen dus die kan je gewoon 1:1 overnemen op het moment dat je naar een nieuwe (of oude) camera aan het kijken bent :Y) d:)b

*knip*

Dat hele Dynamic Range en ISO prestaties verhaal geloof ik ondertussen wel na al die jaren. *knip*

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 20-02-2024 08:26 . Reden: Mogelijke trol verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Universal Creations schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:49:
De voorbeelden op dpreview zijn van de camera's zelf. Ik heb de 1dx'en vaak genoeg in handen gehad en getest. Maar ik weet ook heel goed dat de evolutie in quantum-efficientie heeeel traag gaat en eigenlijk gestopt is. Enkel ruisreductie wordt beter. Maar als jij gelooft in het verschil tussen 1dx II en 1Dx III dan is dat jouw observatie. Maar jouw bevindingen met de 1DX-setie projecteten op een camera die er nog niet is, gaat mij echt te ver. Eerst zien dan geloven. Fabrikanten *knip* beloven vanalles, maar de praktijk za het leren.
Het is niet alleen mijn observatie maar zelf een feit gezien ik deze toestellen aantal jaren naar elkaar gebruikt heb, en dat is iets anders dan een keer vast gehouden hebben, of een gemanipuleerde lab test. En daarbij zitten de resources van CR en dan met een CR3 eigenlijk nooit naast. Ze waren ook 100 procent correct toen de geruchten gingen over de R3, dat deze veel beter zou zijn dan de dx3 en dat de DR beter zou zijn en de iso ruim een stop beter zouden zijn. En dat klopt naderhand ook. De 2 jaar oude R3 doet het daar zelfs beter op dan de nieuwste A9iii. Maar je zal het wel zien over een aantal weken/maanden.
*knip*

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 20-02-2024 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

nero355 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:57:
[...]

Deze manier van vergelijken :

[...]

Is al jarenlang simpelweg de meest betrouwbare manier om de ISO prestaties van verschillende camera's met elkaar te vergelijken zonder alle camera's eerst zelf te moeten huren of te kopen of van iemand te lenen dus die kan je gewoon 1:1 overnemen op het moment dat je naar een nieuwe (of oude) camera aan het kijken bent :Y) d:)b

*knip*

Dat hele Dynamic Range en ISO prestaties verhaal geloof ik ondertussen wel na al die jaren. *knip*
Het is ook al jaren geen real wolrd test, alleen maar gemanipuleerde lab testjes. *knip*
Maar dat jij dat dat hele iso en DR verhaal gelooft wil nog niet zeggen dat iemand die hogere eisen stelt dat ook zomaar gelooft. Dat zijn dingen die worden steeds beter.
En verder zul je wel zien wat de komende toestellen brengen. *knip*

[ Voor 21% gewijzigd door Gonadan op 20-02-2024 08:28 . Reden: Mogelijke trol verwijderd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zullen we het gewoon even een beetje vriendelijk houden? Ik heb dan ook maar even kinderachtig gedaan en alles wat ook maar zweem van een trol heeft verwijderd. Volgens mij is dat allemaal niet nodig voor een inhoudelijke discussie. :)

@mr.loepie nu zal ik niet ontkennen dat persoonlijke ervaringen kunnen afwijken van wat uit tests blijkt, maar jij stelt nu letterlijk meerdere keren dat de tests gemanipuleerd zijn. Wat mij betreft mag je dat dan ook wel onderbouwen met bewijs wil je dat als argument in een discussie hanteren.

Verder sluit ik mij wel enigszins bij @nero355 aan, sinds Canon een beetje bijgetrokken is zit alles op een heel prima niveau en ligt het allemaal zo dicht bij elkaar dat het nu niet echt meer een factor is om je blind op te staren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Gonadan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:25:
[mbr]Zullen we het gewoon even een beetje vriendelijk houden? Ik heb dan ook maar even kinderachtig gedaan en alles wat ook maar zweem van een trol heeft verwijderd. Volgens mij is dat allemaal niet nodig voor een inhoudelijke discussie. :) [/]

@mr.loepie nu zal ik niet ontkennen dat persoonlijke ervaringen kunnen afwijken van wat uit tests blijkt, maar jij stelt nu letterlijk meerdere keren dat de tests gemanipuleerd zijn. Wat mij betreft mag je dat dan ook wel onderbouwen met bewijs wil je dat als argument in een discussie hanteren.
Ik hoef niets te onderbouwen, gewoon de toestellen kopen en zelf testen was voor mij meer dan voldoende om een echt goede inzicht te krijgen van de verschillen. DAT is voor mij meer VEEL meer waard dan die testjes die in zo een lab gedaan worden. Kijk bv alleen al naar Userbenchmark (waar van de week een artikel over was) OOK gemanipuleerd. Nee ik test het zelf wel. Dan weet ik echt wat ik koop.
Verder sluit ik mij wel enigszins bij @nero355 aan, sinds Canon een beetje bijgetrokken is zit alles op een heel prima niveau en ligt het allemaal zo dicht bij elkaar dat het nu niet echt meer een factor is om je blind op te staren.

[ Voor 9% gewijzigd door mr.loepie op 20-02-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Gonadan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:25:
[mbr]Zullen we het gewoon even een beetje vriendelijk houden? Ik heb dan ook maar even kinderachtig gedaan en alles wat ook maar zweem van een trol heeft verwijderd. Volgens mij is dat allemaal niet nodig voor een inhoudelijke discussie. :) [/]

Ik hoef niets te onderbouwen, gewoon de toestellen kopen en zelf testen was voor mij meer dan voldoende om een echt goede inzicht te krijgen van de verschillen. DAT is voor mij meer VEEL meer waard dan die testjes die in zo een lab gedaan worden. Kijk bv alleen al naar Userbenchmark (waar van de week een artikel over was) OOK gemanipuleerd. Nee ik test het zelf wel. Dan weet ik echt wat ik koop.
k hoef niets te onderbouwen, gewoon de toestellen kopen en zelf testen was voor mij meer dan voldoende om een echt goede inzicht te krijgen van de verschillen. DAT is voor mij meer VEEL meer waard dan die testjes die in zo een lab gedaan worden. Kijk bv alleen al naar Userbenchmark (waar van de week een artikel over was) OOK gemanipuleerd. Nee ik test het zelf wel. Dan weet ik echt wat ik koop.

Je mag je aansluiten bij wie je wil, maar wil niet zeggen dat hij gelijk heeft of dat ik dat ook moet. En gelukkig zijn er heden ten dage geen echt slechte toestellen meer, waar we als consument alleen maar voordeel van hebben.
Ik laat het hierbij. Wens jullie een mooie dag toe :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De verschillen die je zelf ervaart en de voorkeur die je daaruit afleidt is altijd leidend, dat ben ik met je eens. Als jouw perceptie is dat een bepaalde camera voor jou het fijnst presteert dan moet je die vooral gebruiken.
Maar als je gaat stellen dat tests gemanipuleerd zijn, wat kwade opzet impliceert, dan moet je gewoonweg met onderbouwing komen, of dergelijke opmerkingen achterwege laten.

Een dubieuze website vol met ongevalideerde resultaten van gebruikers als voorbeeld nemen om alle onafhankelijke 'labtesten' als gemanipuleerd te bestempelen houdt geen stand. Natuurlijk zijn er veel youtube reviewers die onverdeeld positief over spullen zijn, dat is hun verdienmodel en dat weet je dan ook gewoon en daar houd je rekening mee bij het tot je nemen van beoordelingen. Maar er zijn ook genoeg websites die wél proberen objectief te meten om hun gebruikers de daadwerkelijke meetbare verschillen te tonen. Wil je die afserveren dan zal er toch echt concreet bewijs moeten zijn over die specifieke website dat het geen zuivere koffie is, zo simpel is het.

Dat staat helemaal los van mijn persoonlijke voorkeur of van wie ik gelijk vind hebben. Ik kan over het algemeen alle standpunten waarderen ook al ben ik het er niet mee eens, maar het moet wel ergens op gebaseerd zijn. Alle gemeten waarden als gemanipuleerd wegzetten en je eigen mening boven alles stellen staat geen inhoudelijke discussie toe, dan kunnen we inderdaad beter wat anders gaan doen. Dat is overigens geen persoonlijke mening maar gewoon beleid op Tweakers. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
@mr.loepie Je kunt gewoon de raw bestanden van de test downloaden en zelf checken. Niets gemanipuleerd, enkel de fabrikant die manipuleert met de raw.
Ik ben zelf overigens ook zeer kritisch als het gaat om beeldkwaliteit, maar zaken als ruis en ruisreductie hebben meer met persoonlijke voorkeuren te maken. Wat de 1 ziet als lelijke ruis, ziet de ander als juist meer detail en weer een ander interesseert het niet, omdat de klant het toch nooit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

As i was saying, ik laat het hierbij en het maakt mij niet uit wat een ander denk of vind. Een fijne dag toegewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
mr.loepie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:44:
As i was saying, ik laat het hierbij en het maakt mij niet uit wat een ander denk of vind. Een fijne dag toegewenst.
Je begint zelf de discussie en iedereen houd het vriendelijk maar nu er wordt gevraagd naar onderbouwing van je beweringen knijp je er tussenuit? knip

Hoe dan ook, ik vind het zo apart dat omdat user benchmark gemanipuleerd is/was(?), moet dpreview dat ook zijn? Dat terwijl dpreview reviews en resultaten van die tool helemaal niet bepaald worden door jan en alleman (zoals bij user benchmark).

offtopic:
Zeg @Gonadan kom maar op met die knaken zoals afgesproken :+

[ Voor 1% gewijzigd door sys64738 op 21-02-2024 12:07 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Ventieldopje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Je begint zelf de discussie en iedereen houd het vriendelijk maar nu er wordt gevraagd naar onderbouwing van je beweringen knijp je er tussenuit? knip

Hoe dan ook, ik vind het zo apart dat omdat user benchmark gemanipuleerd is/was(?), moet dpreview dat ook zijn? Dat terwijl dpreview reviews en resultaten van die tool helemaal niet bepaald worden door jan en alleman (zoals bij user benchmark).

offtopic:
Zeg @Gonadan kom maar op met die knaken zoals afgesproken :+
knip

Ik hoef niets aan iemand te bewijzen. Mijn eigen testen tellen veel meer voor mij.

knip

[ Voor 16% gewijzigd door sys64738 op 21-02-2024 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-07 15:46

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Prima dat hier een discussie wordt gevoerd en iedereen mag zijn eigen mening hebben over lab tests en eigen bevindingen. Maar laten we het wel bij de (onderbouwde) feiten houden en niet gevestigde fotografie reviewers afserveren als manipulatoren zonder bewijzen.

Dus nogmaals het dringende verzoek om weer gewoon on topic te discussiëren op basis van feiten en het vooral ook vriendelijk te houden.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:18
Hallo,

Ik ben recent overgestapt van 7D naar R8. Het is een mooie update maar loop wel tegen een aantal problemen aan, waar jullie misschien nog tips voor hebben. FYI, ik schiet voornamelijk onderwater, dus met beperkt licht. En schiet volledige handmatig maar gebruik nog wel Autofocus.

Ten eerst AF systeem is compleet anders, Voornamelijk beter, maar bij weinig licht werkt het zeer matig. Zijn er instelling die hierbij helpen? Er zijn nog al veel. Ik schiet iedere keer 1 frame, vaak met flash. Ik heb eventueel wel een modeling licht maat gebruik deze liever niet. Want dat was ook niet nodig met de 7D.

Is er een mogelijkheid om de IS uitschakelen via menu of knop? Ik kan namelijk niet bij switch op de lens onderwater.

Hoe goed moet IS zijn? Dit is mijn eerst lens(RF 24 1.8) met IS maar het lijkt helemaal niks te doen.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Groet,
Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

marc1990 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:40:
Ik ben recent overgestapt van 7D naar R8.
Het is een mooie update maar loop wel tegen een aantal problemen aan, waar jullie misschien nog tips voor hebben.
Interessant! :>
FYI, ik schiet voornamelijk onderwater, dus met beperkt licht.
En schiet volledige handmatig maar gebruik nog wel Autofocus.
Misschien moet je effe goed uitleggen welke AF je gebruikt :
- Als het een originele 7D betreft dan heb je Live View Contrast AF en de reguliere AF op basis van Phase Detection.
- Een 7D Mark II heeft daarbij ook nog eens Dual Pixel AF via de Live View.
- De R8 doet dat in feite de hele tijd en zal ook nog wel Live View Contrast AF kunnen doen in noodgevallen ?!
Ten eerst AF systeem is compleet anders, Voornamelijk beter, maar bij weinig licht werkt het zeer matig.
Ik heb eventueel wel een modeling licht maat gebruik deze liever niet. Want dat was ook niet nodig met de 7D.
Raar... Ik zou bij weinig licht vooral meer vooruitgang verwachten gezien al die F/8 en F/11 lenzen... :?
Ik schiet iedere keer 1 frame, vaak met flash.
Wat voor flitser gebruik je dan :
- Die van de camera zelf ?
- Een externe Canon 430EXII/580EXII/600EXII-RT of iets soortgelijks ?
- Iets totaal anders ?
Is er een mogelijkheid om de IS uitschakelen via menu of knop? Ik kan namelijk niet bij switch op de lens onderwater.
Volgens mij hangt dat van de lens af ?!
Hoe goed moet IS zijn?
Dit is mijn eerst lens(RF 24 1.8) met IS maar het lijkt helemaal niks te doen.
Een 24 mm. lens met IS die zo nieuw is zou eigenlijk zowat wonderen moeten verrichten en ervoor zorgen dat je uit de hand op 1/8 of 1/4 qua sluitertijd kan zitten!

Dat soort grappen kan ik in ieder geval uithalen met mijn EF-S 15-85 f/3.5-f/5.6 IS USM O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1990
Bedankt voor de reactie.
nero355 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:12:

Misschien moet je effe goed uitleggen welke AF je gebruikt :
- Als het een originele 7D betreft dan heb je Live View Contrast AF en de reguliere AF op basis van Phase Detection.
- Een 7D Mark II heeft daarbij ook nog eens Dual Pixel AF via de Live View.
- De R8 doet dat in feite de hele tijd en zal ook nog wel Live View Contrast AF kunnen doen in noodgevallen ?!
Op de 7D (mk i) maakt ik alleen gebruik van de phase detection auto focus. Live view heb ik op de 7D nooit fijn gevonden omdat het erg traag was.
De R8 heeft dus Dual Pixel AF II, dus daar van had ik eigenlijk wel verwacht dat beter was dan phase detection in 7D in het donker. (met gewoon licht is R8 vele malen beter)
Daar boven op komt nog dat RF 24 een F/1.8 lens is, vergeleken met 2.8 in het verleden. Dus R8 krijg ook al 1 1/3 stop extra licht bij.

Maar er zijn dus zoveel instelling gerelateerd aan auto focus dat ik dus door bomen het bos niet meer zie.

Wat voor flitser gebruik je dan :
- Die van de camera zelf ?
- Een externe Canon 430EXII/580EXII/600EXII-RT of iets soortgelijks ?
- Iets totaal anders ?
Ikelite (DS161=160 Ws), standaard zijn ze alleen manual. Eventueel kan je adapter krijgen voor TTL. (zowel met R8 en 7D gebruik ik zelfde flitser)
[...]

Een 24 mm. lens met IS die zo nieuw is zou eigenlijk zowat wonderen moeten verrichten en ervoor zorgen dat je uit de hand op 1/8 of 1/4 qua sluitertijd kan zitten!

Dat soort grappen kan ik in ieder geval uithalen met mijn EF-S 15-85 f/3.5-f/5.6 IS USM O+
Nog even wat testen gedaan met 1 hand, dan zie ik echt het verschil tussen wel of geen IS. (2 stops of zo)
Met twee handen kom ik gewoon in de buurt van 1 - 1/2 second. Dus lens zal wel gewoon oke zijn.

Volgens mij hangt dat van de lens af ?!
Ja, na nog eens de handleiding door spitten lijk het daar wel op. Alleen als er geen switch is op de lens kan je hem verander via het menu.
Dus dan wordt denk maar gewoon uit. Aangezien sluit toch wel korter moet zetten dan 1/30 omdat personen gewoon bewegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Veel spiegelloze camera's hebben hun diafragma niet altijd vol open staan. Het helpt dan soms om display simulation uit te zetten:
https://support.usa.canon...page=content&id=ART182420
Dan staat het diafragma wel vol open en kan de camera beter scherpstellen.

Maak je ook gebruik van het modellicht van de flitser? Want dan zou een R8 prima moeten kunnen scherpstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
Universal Creations schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:12:
Veel spiegelloze camera's hebben hun diafragma niet altijd vol open staan. Het helpt dan soms om display simulation uit te zetten:
https://support.usa.canon...page=content&id=ART182420
Dan staat het diafragma wel vol open en kan de camera beter scherpstellen.
Ah, dat heeft dus invloed. Ik heb wel aan die instelling gezeten, maar weet niet meer precies wat ik toen heb ingesteld. Staat nu op disabled. Zijn er nog meer van dit soort verstoppend links tussen instellingen?
Universal Creations schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:12:

Maak je ook gebruik van het modellicht van de flitser? Want dan zou een R8 prima moeten kunnen scherpstellen.
Dat vind het model minder. Dus liever niet. (maar met model licht werkt het prima)

Maar naar nog eens door de foto heen te gaan. Lijkt het er op dat de problemen met AF voornamelijk gebeurt als de foto backlight(tegenlicht) is (die dus gefixed wordt door flitser te gebruiken). Als ik de metering op spot zet en kleine focus area gebruik(single point bijvoorbeeld). Dan lijkt het een stuk beter te gaan. (althans met mijn testen boven water)

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
Een Voigtlander RF 75/1.5:
https://www.canonrumors.c...der-nokton-rf-75mm-f-1-5/

Dus we hebben de 50/1.0, de 40/1.2 en dan nu de 75/1.5...

Hoe lang gaan ze nog wachten met de wat gangbaardere en reeds bewezen lijn uit te brengen? Ik wil een 35 apo of een 50 apo :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-07 13:37
Hallo Marc,

Ik ben een tijdje terug overgestapt van de 6DmkII naar de R6mkII en het uitzoeken van de menu's en het effect op je fotografie is een drama.
Tot ik bij Jared Polin (die ik al volgde) de "user guide" voor de R6mkII zag.

Er is er ook in voor de R8: YouTube: Canon EOS R8 User's Guide
In minder dan 2 uur neemt hij je mee door alle menu's en wat hij slim of niet slim vindt. Dat is uiteraard erg subjectief, maar met de uitleg erbij kun je daar prima een eigen afweging van maken en de voor jou beste setting instellen.

Het heeft mij iig dagen prutsen en testen gescheeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc1990
MikeVanD schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Hallo Marc,

Ik ben een tijdje terug overgestapt van de 6DmkII naar de R6mkII en het uitzoeken van de menu's en het effect op je fotografie is een drama.
Tot ik bij Jared Polin (die ik al volgde) de "user guide" voor de R6mkII zag.

Er is er ook in voor de R8: YouTube: Canon EOS R8 User's Guide
In minder dan 2 uur neemt hij je mee door alle menu's en wat hij slim of niet slim vindt. Dat is uiteraard erg subjectief, maar met de uitleg erbij kun je daar prima een eigen afweging van maken en de voor jou beste setting instellen.

Het heeft mij iig dagen prutsen en testen gescheeld.
Bedankt, was inderdaad zinvol. Kwam nog achter wat dingen in het q-menu en AF.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Bij deze geswitcht naar de dark side.

Na 15 jaar Nikon, zojuist een R8 gekocht. Eerste indruk is top. Nikon heeft (helaas) niks vergelijkbaars in deze prijsklasse. (1299 met cashback)

Autofocus is fenomenaal en op basis van de eerste foto’s de beeldkwaliteit eveneens.

Super blij mee 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou de R1 en R5II zijn eindelijk officieel aangekondigd. Kan helaas niet zeggen dat ik helemaal overdonderd ben. Van een vlaggenschip verwacht je toch een hoop en de R5II is wel lekker aan de prijs.

Benieuwd hoe ze zich in de praktijk in het veld gaan houden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik vind de R5 naar de R5 II ook niet als een mega upgrade. Misschien dat de prijs van de R5 nu wel lekker daalt, dat zou een mooi bijkomend voordeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-07 21:44
Gonadan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:24:
Nou de R1 en R5II zijn eindelijk officieel aangekondigd. Kan helaas niet zeggen dat ik helemaal overdonderd ben. Van een vlaggenschip verwacht je toch een hoop en de R5II is wel lekker aan de prijs.

Ik heb nu de R5 maar moet eerlijk zeggen dat ik heel erg blij ben met de verbeteringen van de R5. En heb de camera in pre order staan. De 14bits in Electronic Shutter, de minimale rolling shutter, de 30FPS en de Stacked sensor zijn voor mij echt de toppers. Het enige wat ik graag had gewild was meer buffer en beter instelbare pre-capture.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Villean schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:18:
Ik heb nu de R5 maar moet eerlijk zeggen dat ik heel erg blij ben met de verbeteringen van de R5. En heb de camera in pre order staan. De 14bits in Electronic Shutter, de minimale rolling shutter, de 30FPS en de Stacked sensor zijn voor mij echt de toppers. Het enige wat ik graag had gewild was meer buffer en beter instelbare pre-capture.
Dat zijn inderdaad leuke verbeteringen, maar ik houd nog wel even een slag om de arm voor de praktijk. Minimale rolling shutter en hoge DR beloven alle merken al generaties lang, maar het is allemaal relatief.

De R5 is wat dat betreft wel een prima nieuwe versie, op zich niets mis mee. Maar ik ben benieuwd of de R1 zich ook echt als vlaggenschip gaat positioneren tussen de andere merken, ergens heb ik het gevoel van niet want wat maakt die nu écht bijzonder? En dan is de R5II wellicht nog meer vlaggenschip dan de R1.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Gonadan schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:52:
[...]
? En dan is de R5II wellicht nog meer vlaggenschip dan de R1.
De R5II zit vol met 'dikke tech', maar heb inderdaad het idee dat de sensor de rest in de steek laat. Ik zie de R5II in ieder geval als bruikbaarder voor het brede publiek als een R1.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:09

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Oh zeker, ik zie de R1 ook echt niet als iets voor het brede publiek, meer specifiek voor sport- en nieuwsfotografen.. De R5II zie ik als veel meer voor all rounders die ook willen filmen.

Voor het brede publiek zie ik de R7 (crop) en R6II als veel aantrekkelijker.

Denk zelf voorlopig bij mijn R6 te blijven, de stap naar R5II zou ik best willen maken maar ik wil ook nog andere dingen kopen :P

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Gonadan schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:24:
Nou de R1 en R5II zijn eindelijk officieel aangekondigd.
Linkje wel zo handig : https://www.usa.canon.com/newsroom/2024/20240717-camera

Als ik de foto's onderaan wil bekijken krijg ik echter een download i.p.v. dat ik gewoon de foto's bekijk dus ik zal die maar niet linken :F
Kan helaas niet zeggen dat ik helemaal overdonderd ben. Van een vlaggenschip verwacht je toch een hoop en de R5II is wel lekker aan de prijs.

Er is echt NIKS aantrekkelijk aan die modellen :
- R5 Mark II lijkt me zoiets als een 5D Mark II/III/IV achtige opvolger die dus gewoon meer dan € 4000 kost !!! :X :| :F
- Nog steeds 45 en 24 Megapixels ?! Serieus ?!
Zit daar dan totaal geen vooruitgang in ?!
Waar blijft die 120 Megapixel APS-H sensor :?
- Ik heb altijd graag een grip onder mijn camera en € 200 a € 250 was al asociaal duur en absoluut niet heilig qua kwaliteit, maar nu moet zo'n ding dus vanaf € 349 tekoop zijn ?!?!
- Waarom hebben ze het nog over Cross Sensitive Sensors ?!
Dat is DPAF toch by default :?

En ik wil nog steeds mijn prachtige oude maar gouden ergonomie terug qua top plate !!! :'(

Wat ik wel nog graag zou willen weten :

Kunnen die nieuwe batterijen in een LP-E6/E6N gebruikende body of grip worden gepropt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

nero355 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:27:
- Waarom hebben ze het nog over Cross Sensitive Sensors ?!
Dat is DPAF toch by default :?
Nee zeker niet. DPAF is per definitie níet cross.
En ik wil nog steeds mijn prachtige oude maar gouden ergonomie terug qua top plate !!! :'(
Ja die weten we nu wel, een R-body is niets voor jou dus er zal niet snel iets positiefs uit komen. De zoveelste rant voegt weinig toe.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

nero355 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:27:
Kunnen die nieuwe batterijen in een LP-E6/E6N gebruikende body of grip worden gepropt ?
Ja dat kan. De P versie kan meer Amps leveren (hogere C-rating) dan de oude. Schijnbaar is dat nodig voor 8K opnames en de aller snelste framerate. Verder is de vorm, de aansluitingen en de capaciteit hetzelfde.

Het zijn beide geen camera's voo rmijn budget, maar waarom al dat geklaag over resolutie? Readout snelheid, AF en DR zijn veel belangrijker voor 80-90% van de gebruikers. Bij Sony krijg je ook 'maar' 50 MP dacht ik.

/edit: Ik zou wel willen upgraden van mijn R6 naar die R5-II, maar ik ben bang dat ik vrijwel alle AF truukjes niet ga gebruiken aangezien ik mijn R6 ook gewoon in single point AF heb staan omdat ik totaal niet van de camera kan uitgaan als ik foto's maak van speelgoed, auto's etc. Ik heb zo de indruk dat de AF truukjes alleen voor sport enzo bruikbaar zijn (waar mensen in voorkomen). Ik vind 20 Mp overigens ook meer dan zat voor mijn hobby gebruik.

[ Voor 26% gewijzigd door zonoskar op 18-07-2024 16:17 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
Ik weet dat ik klink als een plaat die blijft vasthangen, maar dayum wat is het weer duur zeg :'( De R5 zat eerst toch in het 3500-4500 euro gebied en nu dus al tussen 4500-5500 euro. Schuift lekker op zo. Tis gewoon "niet meer te betalen". Ik als non-filmer landschaps-enthousiasteling kan al ja-ren rond de 33Mpix of meer gebruiken voor detail en croppen, maar de prijs van de R5 vond ik al te hoog, en het prijsgat met de R6 was veel te groot. De R6 II is gewoon niet interessant.

Ik vind het jammer dat Canon de pure landschapsfotograaf die niet aan video doet veel te weinig biedt. Tis
óf maar tevreden zijn met 20Mpix, óf de R5 kopen en alle overige dingen die je nooit gebruikt voor lief nemen. Er is niks in-between.

Het zal best dat die 4800 euro iedere cent waard is wanneer je alle features van de camera gebruikt. Maar voor mij is het wederom belachelijk duur. Ben ik dan nou zo'n vreselijk specifieke doelgroep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
De R5 was ook gewoon €4549 bij het uitkomen (en lange tijd daarna ook).
Voor landschapsfotografie is Canon niet het meest interessante merk inderdaad. Maar je kunt ook gewoon een (tweedehands) R5 kopen. En anders ga je gewoon naar Nikon (Z7 II) of Sony (A7R III of IV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Deathchant schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:33:
Ik weet dat ik klink als een plaat die blijft vasthangen, maar dayum wat is het weer duur zeg :'(
Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat dit een doodgaande hobby voor mij begint te worden wat dat betreft... :'(

En anders maar ergens in de toekomst misschien maar wat tweedehands aanrommelen of zo :?
Ik kan al ja-ren rond de 33Mpix of meer gebruiken voor detail en croppen.
Dat is dus ook een beetje mijn punt :

Op een gegeven moment moet je gewoon aan de "digitale zoom" als je millimeters tekort komt en dan maar 24 of 45 Megapixel hebben is IMHO ondertussen een beetje achterhaald geworden... :/

Waar blijven al die mooie beloftes over super hoge resoluties uit het verleden die ondertussen misschien wel al 10 a 15 jaar oud zijn ?!?!

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic