Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Gonadan schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:03:
... Dat van die f/1.2 acht ik wel plausibel inderdaad, dat van het centerpunt is nieuw voor mij. Is dat daadwerkelijk zo en geldt dat niet voor de Sony?...
Als men echte lenzen gebruikt, die vrijwel allemaal natuurlijk niet overal over het beeld een even goede transmissie hebben (minder richting de rand), zou dat voor alle fabrikanten in meer of mindere mate moeten gelden. De oude Canon 50mm f/1.2 heeft volgens mij een verduistering van pakweg -2EV richting de rand. Dat kan voor een f/2 lens minder zijn, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Wellicht gebruikt men echter fictieve lenzen om die waarden uit te rekenen (welke f/2 lens zou Sony gebruiken bijvoorbeeld?).

begintmeta wijzigde deze reactie 07-09-2018 15:37 (6%)

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
guillaumemay schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:25:
De 100D en 200D zijn kleiner dan de 400D. :D en wegen ongeveer 150 gram minder. En ze hebben een popup flitser (de Canon 1D/5D/6D/R niet)
Kan best, maar die heb ik nooit in mijn handen gehad dus geen idee :D

nero355 wijzigde deze reactie 07-09-2018 15:53 (65%)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 08:08
quote:
nero355 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:20:
[...]

Als Canon nu nog de 400D zou verkopen dan zou het echt een groot succes zijn bij mensen die aan het "downsizen" zijn : Super klein! Zelfs met de grip erop! :D

De 450D was echt ineens een heel stuk groter en alle xxxD en xxxxD modellen erna ook!
Ik heb de 300D nog gehad en die was weer vele malen groter dan de 450D. Meer in lijn met de 10D.
Ze hebben dus even een dipje gehad met de 400D lijkt het.
Zijn net telefoons, eerst alles kleiner en kleiner, en daarna wordt alles weer groter.. :)

edit: Zie nu trouwens dat die bij introductie 1300 euro moest kosten, zijn de prijzen toch wel flink gedaald de afgelopen jaren.

RobertJRB wijzigde deze reactie 07-09-2018 16:38 (9%)

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

quote:
RobertJRB schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:34:
[...]

Ik heb de 300D nog gehad en die was weer vele malen groter dan de 450D. Meer in lijn met de 10D.
Ze hebben dus even een dipje gehad met de 400D lijkt het.
Zijn net telefoons, eerst alles kleiner en kleiner, en daarna wordt alles weer groter.. :)

edit: Zie nu trouwens dat die bij introductie 1300 euro moest kosten, zijn de prijzen toch wel flink gedaald de afgelopen jaren.
Een 400D voor 1300? Dat moet een foutje zijn. Volgens de aankondiging was het $799.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• RobertJRB
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:40:
[...]

Een 400D voor 1300? Dat moet een foutje zijn. Volgens de aankondiging was het $799.
Bedoel de 300D, de eerste van de XXXD serie uit 2004.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14-12 17:20
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:16:
[...]

Mijn eerste dslr was ook een 450D en ik geloof bij Ventieldopje ook. _/-\o_ 450D _/-\o_
:Y Yes, toendertijd als kit met 18-55 en 70-300. Als eerste lens een 85 1.8 gekocht toen, best wel groot op een 450D :>

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:15

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
RobertJRB schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 23:03:
[...]

Bedoel de 300D, de eerste van de XXXD serie uit 2004.
Dat was toch de eerste dSLR onder de $1000, werd namelijk gemarket als de eerste betaalbare dSLR om die reden dacht ik :?

Met dat ding begon de ellende pas echt bij mij :+
Ooit over gekocht van de baas van m'n moeder die er de ballen van snapte. In 2007 voor 100 Inc Sigma 18-55 en CF kaartje, hij vond het wel best want kon die weer een rondje geven op vakantie.

Gabril Ryzen

• RobertJRB
quote:
sapphire schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 23:58:
[...]

Dat was toch de eerste dSLR onder de $1000, werd namelijk gemarket als de eerste betaalbare dSLR om die reden dacht ik :?

Met dat ding begon de ellende pas echt bij mij :+
Ooit over gekocht van de baas van m'n moeder die er de ballen van snapte. In 2007 voor 100 Inc Sigma 18-55 en CF kaartje, hij vond het wel best want kon die weer een rondje geven op vakantie.
Even terug gezocht maar hij was toch echt 1299 euro inclusief 18-55 lens.
In vergelijking met de D60 (2500 euro voor alleen de body) en de 10D (2000 euro voor alleen de body) was het wel een koopje.

Bij mij begon het toen ik op vakantie iemand tegenkwam met een D30. Meteen verkocht maar was niet te betalen als net beginnende student dus jaren gespaard voor de D60 en daarna 10D en tot opeens de 300D op de markt kwam. Daarna echt veel lol aan gehad, in combinatie met Dutchphotozone.nl trouwens.

Als ik nu terug kijk naar de kwaliteit en de mogelijkheden zijn we echt lichtjaren verder. Niet normaal hoe goed de camera's tegenwoordig zijn in vergelijking met het begin.
En toch ook met de 300D best mooie foto's gemaakt die nu nog prima afgedrukt kunnen worden op een A3.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
RobertJRB schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:47:
[...]

Even terug gezocht maar hij was toch echt 1299 euro inclusief 18-55 lens.
In vergelijking met de D60 (2500 euro voor alleen de body) en de 10D (2000 euro voor alleen de body) was het wel een koopje.

Bij mij begon het toen ik op vakantie iemand tegenkwam met een D30. Meteen verkocht maar was niet te betalen als net beginnende student dus jaren gespaard voor de D60 en daarna 10D en tot opeens de 300D op de markt kwam. Daarna echt veel lol aan gehad, in combinatie met Dutchphotozone.nl trouwens.

Als ik nu terug kijk naar de kwaliteit en de mogelijkheden zijn we echt lichtjaren verder. Niet normaal hoe goed de camera's tegenwoordig zijn in vergelijking met het begin.
En toch ook met de 300D best mooie foto's gemaakt die nu nog prima afgedrukt kunnen worden op een A3.
Wat een aftands bakbeest was het als ik er nu aan terug denk maar ook z veel plezier van gehad!
Loslatende coating, gare BP511a accu's, mini scherm, geen gapless microlenses maar wl een heuse dSLR, instelmogelijkheden, snelle AF en weinig sluitervertraging en gewoon goede beeldkwaliteit voor die tijd :)

Zou er nog wel weer eens n willen kopen maarja heb geen Canon lenzen meer. Wil eigenlijk nog wel een 50/1.8 of 35/2 kopen voor op mijn EOS 5 maarja gebruik het gewoon echt te weinig daarvoor en een bejaarde dSLR zal ik denk helemaal nooit gebruiken (al overweeg ik wel gewoon een Yongnuo te kopen maar staat me toch tegen om een gekke chinees op mijn good'old EOS 5 te zetten }:O )

Gabril Ryzen

• nero355
  • Nu online

nero355

quote:
RobertJRB schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 10:47:
Bij mij begon het toen ik op vakantie iemand tegenkwam met een D30. Meteen verkocht
Die heb ik nog wel in mijn handen gehad en daardoor wist ik al gauw dat het op dat moment een 7D moest worden, want... die ergonomie! :9~ _O_ 8)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ventieldopje
Uw gebeden zijn gehoord:
quote:
What’s coming in the firmware?

* Eye detect AF in continuous shooting. The EOS R launches with the ability to do this in one shot.
* Additional touch bar functionality added.
* Continuous shooting in silent shutter mode. The EOS R only allows this feature in single shot at launch.
* A “few tweaks” to video functionality. The 4K crop will not be changed, nor will the maximum frame rate in 4K.
* Bug fixes
https://www.canonrumors.c...ase-with-firmware-update/

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Dennahz
  • Laatst online: 13-12 13:45

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik vraag me af hoe de focussnelheid op de EOS R is tegenover een Metabones adapter voor Canon lenzen op een Sony A7RIII.

Momenteel heb ik nog wat Canon glas welke ik gebruik met zo'n adapter, maar de accuraatheid van de autofocus is vrij belabberd bij snellere actie (concerten bijv). Zeker als het wat donkerder begint te worden.

Dus oftewel switch ik naar native Sony glas, oftewel switch ik weer terug naar Canon als de EOS R uitkomt.

Twitter

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

Tijd voor hands-on reviews. :D

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Er zijn weer enkele Sigma firmware updates beschikbaar voor diverse A, C en S lenzen
quote:
SIGMA 50-100mm F1.8 DC HSM | Art for SIGMA (v.1.01) and Canon (v.2.01)

This firmware corrects the phenomenon that the AF performance occasionally becomes unstable when used via SIGMA MOUNT CONVERTER MC-11.

SIGMA 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM | Contemporary for Canon (v.2.03)

This firmware improves the AF speed in certain combinations with some cameras.

SIGMA 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM | Sports (v.2.00) / Contemporary for Canon (v.2.00)

This firmware allows compatibility with Canon’s in-camera Lens Aberration Correction function to enable correction matching the optical characteristics of each lens*. It also corrects the phenomenon that abnormal images appear or operation errors occur when the function is enabled. This firmware also improves the AF speed in certain combinations with some cameras.

* Compatible Canon camera models: EOS-1DX Mark II, EOS 5Ds, EOS 5DsR, EOS 5D Mark IV, EOS 6D mark II, EOS 80D, EOS 8000D (EOS Rebel T6s, EOS 760D), EOS 9000D (EOS 77D), EOS Kiss X8i (EOS Rebel T6i, EOS 750D), EOS Kiss X9i (EOS Rebel T7i, EOS 800D), EOS Kiss X9 (EOS Rebel SL2, EOS 200D)

For customers who own the SIGMA USB DOCK and applicable products, please update the firmware via SIGMA Optimization Pro.

Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there

• Dennahz

Dennahz

quote:
Yeah! :) Ben heel benieuwd naar deze camera. De reden dat ik voor Sony heb gekozen is vooral omdat Canon gewoon slecht bezig was met hun DSLR serie. Die 6DII, de MarkIV zonder flipscreen... het was het allemaal net niet.

Deze EOS R ziet er op papier wel perfect uit.

Twitter

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:09
quote:
begintmeta schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:37:
[...]
(welke f/2 lens zou Sony gebruiken bijvoorbeeld?).
Ze hebben een 28mm f/2...

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Klopt, maar zouden ze die gebruiken? Zo ja, zal er znaar mijn verwachting ook een verschil tussen de scherpstelpunten zijn.

begintmeta wijzigde deze reactie 10-09-2018 21:21 (4%)

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-12 21:51

Deathchant

Don't intend. Do!

quote:
Dennahz schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:47:
Ik vraag me af hoe de focussnelheid op de EOS R is tegenover een Metabones adapter voor Canon lenzen op een Sony A7RIII.
Nou, mijn vermoeden is dat de EOS-R plus adapter voor EF-glas een hogere hitrate wat betreft AF heeft dan Sony + metabones, omdat het Canon<>Canon is en niet Canon<>3rd party.
Ik ben erg benieuwd wat de reviews van die EOS-R gaan uitwijzen, vooral op AF-performance (al dan niet met adapter).

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• klaaas
quote:
begintmeta schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:03:
[...]

Klopt, maar zouden ze die gebruiken? Zo ja, zal er znaar mijn verwachting ook een verschil tussen de scherpstelpunten zijn.
Ik denk niet dat ze die gebruiken. Maar het is niet uit te sluiten ;)
Ik vermoed dat het grotendeels een theoretische waarde is. Of een waarde die van b.v. f/2.8 wordt omgerekend of zo.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
Deathchant schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:13:
Nou, mijn vermoeden is dat de EOS-R plus adapter voor EF-glas een hogere hitrate wat betreft AF heeft dan Sony + metabones, omdat het Canon<>Canon is en niet Canon<>3rd party.
Ik ben erg benieuwd wat de reviews van die EOS-R gaan uitwijzen, vooral op AF-performance (al dan niet met adapter).
Om eerlijk te zijn zou het mij heel erg verbazen als EF-glas op een EOSR minder zou presteren dan op een gewone EOS. Technisch zie ik geen reden reden waarom dat niet zou kunnen.

Wat wel zou kunnen is dat RF-glas ng beter presteert omdat het op elkaar afgestemd is, maar ik denk eerder dat het elkaar allemaal weinig gaat ontlopen.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Dennahz

Dennahz

quote:
[...]

quote:
Gonadan schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:41:
[...]

Om eerlijk te zijn zou het mij heel erg verbazen als EF-glas op een EOSR minder zou presteren dan op een gewone EOS. Technisch zie ik geen reden reden waarom dat niet zou kunnen.

Wat wel zou kunnen is dat RF-glas ng beter presteert omdat het op elkaar afgestemd is, maar ik denk eerder dat het elkaar allemaal weinig gaat ontlopen.
Zou inderdaad ook zeggen dat het nagenoeg perfect zou moeten zijn, maar we wachten af. Momenteel zit ik in dubio van wat ik ga doen (lenzen verkopen of niet) en deze camera zou wel een mooie oplossing kunnen zijn.

Twitter

• klaaas
Ik kan me wel voorstellen dat de ene lens / af-motor beter werkt in combinatie met dual pixel AF dan de andere. Als dat het geval is zou je dat nu ook al moeten merken bij focussen in live-view, maar wellicht dat dat meer op gaat vallen / je er hogere eisen aan stelt als het je enige manier is om scherp te stellen.

Edit: Canon heeft al een overzicht: https://www.canon-europe....af_ef_lens_compatibility/ als dat klopt zijn het echt (bijna) alleen maar oude lenzen die niet goed werken.

klaaas wijzigde deze reactie 11-09-2018 11:15 (25%)

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 09:42
Mijn ervaring met de EF <-> EF-M adapter op een M camera is dat de EF lenzen probleemloos werken. AF-snelheid is snel genoeg. Niet sneller of langzamer, maar gewoon gelijk.

Wat mij wel irriteert: De IR Assist beam van mijn flitsers werkt niet op een Canon Mirrorless camera. Dat komt doordat de sensor geen IR herkent. Standaard wordt dan de AF Assist beam wordt gebruikt, wat een veel storendere zichtbaardere rode straal oplevert, die naar mijn mening niet zo snel/goed werkt als IR op een DSLR. Als alternatief zegt Canon dat ik dan een flitser moet aanschaffen met LED AF Assist. Maar dat is tot nu toe alleen nog maar de 320EX.

• begintmeta
  • Niet online
quote:
guillaumemay schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:57:
... Als alternatief zegt Canon dat ik dan een flitser moet aanschaffen met LED AF Assist...
Dan heb je een witte zichtbare lichtbundel in plaats van een rode zichtbare straal, is dat alternatief echt zoveel beter?

• guillaumemay
Van wat ik heb begrepen is het een bredere wit straal dan de rode straal. Of het beter is weet ik niet. Of het fijner voor de onderwerpen is (waarschijnlijk verblind door een fel wit Led licht) durf ik ook niet te zeggen :F

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14-12 16:35

Omega Supreme

The God of Death

quote:
[...]

Lijkt mij inderdaad realistisch. Op mijn M50 focust een EF of EF-S objectief net zo snel als op de DSLR, de adapter doet niet meer dan passief signalen doorgeven. Dat heeft geen enkele vertraging. Voor deze camera verwacht ik dat dat niet anders is.

Ik blijf hoe dan ook bij full frame EF, dan kan ik over een paar jaar naar EOS-R en al mijn glas blijven gebruiken. EF-M heb ik alleen de kitlens en de 22mm en daar blijft het bij. Die zijn voldoende voor als licht en compact belangrijk is.

A propos die M50, ik snap niet waarom die als beginner camera word gepresenteerd. Ik heb de 80D en de M50 allebei geprobeerd en ik zag niets wat die 80D kon, wat ik niet ook met de M50 kon.

Ondertussen was die 80D vanwege maat en gewicht geen optie voor lange trektochten waar volume en iedere gram die je mee moet dragen telt.

Ja ik moet voor een veel instellingen het touchscreen gebruiken, omdat er geen dial is. Maar het touch screen werkt snel en intuitief. Alleen in sportfotografie zijn er wat situaties waarin de extra dial echt veel meerwaarde biedt.

Omega Supreme wijzigde deze reactie 11-09-2018 11:33 (23%)

"You know you're hanging out with physics geeks when neutronium counts as a "mundane" form of matter."

• nero355
  • Nu online

nero355

quote:
Dennahz schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:30:
Yeah! :) Ben heel benieuwd naar deze camera. De reden dat ik voor Sony heb gekozen is vooral omdat Canon gewoon slecht bezig was met hun DSLR serie. Die 6DII, de MarkIV zonder flipscreen... het was het allemaal net niet.

Deze EOS R ziet er op papier wel perfect uit.
_O- Dat touchscreen was al erg genoeg en jij wil nog effe een flipscreen erbij gooien... de horror! :+
quote:
guillaumemay schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:57:
Mijn ervaring met de EF <-> EF-M adapter op een M camera is dat de EF lenzen probleemloos werken. AF-snelheid is snel genoeg. Niet sneller of langzamer, maar gewoon gelijk.
Dat moet ook wel, want Canon glas en Canon camera!

Dus geen nare "Je f/2.8 focuspunt wordt f/4 or erger, want 3rd party lens!" toestanden, zoals je waarschijnlijk hebt als je Canon lenzen i.c.m. andere merken gebruikt, maar dat weet ik niet zeker :)
Wat ik wel zeker weet is dat Canon dat zelf doet als je bijvoorbeeld een Sigma op een Canon dSLR zet!
Stiekem best ranzig...
quote:
Wat mij wel irriteert: De IR Assist beam van mijn flitsers werkt niet op een Canon Mirrorless camera. Dat komt doordat de sensor geen IR herkent. Standaard wordt dan de AF Assist beam wordt gebruikt, wat een veel storendere zichtbaardere rode straal oplevert, die naar mijn mening niet zo snel/goed werkt als IR op een DSLR. Als alternatief zegt Canon dat ik dan een flitser moet aanschaffen met LED AF Assist. Maar dat is tot nu toe alleen nog maar de 320EX.
Nou heb ik al een tijdje mijn 580EXII niet gebruikt, maar ik zou zweren dat als ik gewoon de OVF gebruik er ook gewoon een voor mij zichtbare straal wordt gebruikt op mijn 7D/7DMKII :?

Is deze bij jou misschien ook zichtbaar op de foto of zo ? Ik snap het probleem niet helemaal :$

• guillaumemay
Op je 7D zou je kunnen controleren in je settings welke vorm van AF assist je gebruikt. Er zouden dan meerdere opties moeten zijn, zoiets als AF Assist Light: Enable / Disable / IR. In het geval van de 580EX II zou ik IR zeker aanraden.

Bij IR assist wordt er een infrarood assist licht geprojecteerd op je onderwerp. Dit is nauwkeuriger dan het AF assist lampje.

"Unlike the camera's bright white autofocus lamp, the AF Illuminator's light is less intrusive and much more accurate because it projects a very sharp contrast pattern on your subjects"

Hier kun je er meer over lezen: https://fstoppers.com/ori...w-light-situations-112577

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10:29
nero355 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:15:
[...]

_O- Dat touchscreen was al erg genoeg en jij wil nog effe een flipscreen erbij gooien... de horror! :+
Ik vind dat touchscreen anders vrij briljant, vooral in de menu's. Ik zou het niet meer willen missen. Net als NFC, gebruik ik ook regelmatig. Alleen GPS gebruik ik nooit, maar een kantelschermpje zou ik een fijne toevoeging vinden.

www.jessekraal.nl

nero355 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:15:
Dus geen nare "Je f/2.8 focuspunt wordt f/4 or erger, want 3rd party lens!" toestanden, zoals je waarschijnlijk hebt als je Canon lenzen i.c.m. andere merken gebruikt, maar dat weet ik niet zeker :)
Wat ik wel zeker weet is dat Canon dat zelf doet als je bijvoorbeeld een Sigma op een Canon dSLR zet!
Stiekem best ranzig...
Geen idee wanneer jij voor het laatst een 3rd party lens hebt gebruikt, maar dat is echt van lang vervlogen tijden...

Zeiss 21mm f/2.8

• nero355
  • Nu online

nero355

Enzo Dizono schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:46:
Ik vind dat touchscreen anders vrij briljant, vooral in de menu's. Ik zou het niet meer willen missen. Net als NFC, gebruik ik ook regelmatig. Alleen GPS gebruik ik nooit, maar een kantelschermpje zou ik een fijne toevoeging vinden.
Mja, ik vind het meer iets voor een 6D of de 80D en lager en totaal niet iets voor de 7D/5D of... en nou hoop ik dat Canon dit nooit leest... de 1D serie! :X
guillaumemay schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:17:
Op je 7D zou je kunnen controleren in je settings welke vorm van AF assist je gebruikt. Er zouden dan meerdere opties moeten zijn, zoiets als AF Assist Light: Enable / Disable / IR. In het geval van de 580EX II zou ik IR zeker aanraden.

Bij IR assist wordt er een infrarood assist licht geprojecteerd op je onderwerp. Dit is nauwkeuriger dan het AF assist lampje.

"Unlike the camera's bright white autofocus lamp, the AF Illuminator's light is less intrusive and much more accurate because it projects a very sharp contrast pattern on your subjects"

Hier kun je er meer over lezen: https://fstoppers.com/ori...w-light-situations-112577
Zal dit eens nalopen binnenkort, want wat ik al zei : Het is alweer effe geleden dat ik mijn flitser heb gebruikt net als mijn camera's helaas dus ik kan het me allemaal niet meer zo goed herinneren :)
Universal Creations schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:30:
Geen idee wanneer jij voor het laatst een 3rd party lens hebt gebruikt, maar dat is echt van lang vervlogen tijden...
Is er ondertussen iets veranderd dan :?

nero355 wijzigde deze reactie 15-09-2018 18:35 (8%)

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-12 08:05

Get!em

Oh die ja!

Universal Creations schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:30:
[...]

Andersom is het nog wel, sigma en tamron die een f6.3 objectief hebben, maar de camera laten denken dat het een 5.6 is om hem toch te kunnen laten focussen.
Get!em schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:56:
[...]

Andersom is het nog wel, sigma en tamron die een f6.3 objectief hebben, maar de camera laten denken dat het een 5.6 is om hem toch te kunnen laten focussen.
De camera geeft gewoon f/6.3 aan hoor.

Zeiss 21mm f/2.8

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-12 08:05

Get!em

Oh die ja!

Misschien wel, maar pas sinds 80d , 5d3 en 7d2 kunnen die objectieven met een max f van 6.3 daadwerkelijk focussen met 6.3, en worden de rest van de camera’s dus genept met de waarde 5.6 om toch AF te hebben.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

nero355 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:33:
Mja, ik vind het meer iets voor een 6D of de 80D en lager en totaal niet iets voor de 7D/5D of... en nou hoop ik dat Canon dit nooit leest... de 1D serie! :X
Ook voor de pro's zou het een hele fijne toevoeging zijn qua bediening. Het enige wat ze dan niet moeten doen is de aanraakbediening in plaats van de fysieke, maar gewoon als extra. Want ik snap wel heel goed dat je bepaalde knoppen/instellingen blind wilt blijven kunnen vinden.
De huidige koerst lijkt echter dat het aantal fysieke knoppen af neemt.

• nero355
  • Nu online

nero355

Gonadan schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:34:
Ook voor de pro's zou het een hele fijne toevoeging zijn qua bediening.
Voor video misschien, maar zelfs dat kan je makkelijk extern regelen ;)
Het enige wat ze dan niet moeten doen is de aanraakbediening in plaats van de fysieke, maar gewoon als extra. Want ik snap wel heel goed dat je bepaalde knoppen/instellingen blind wilt blijven kunnen vinden.
Het moet geen Nikon of Sony worden inderdaad :+
Kan ik me niet voorstellen, zolang we het over de duurdere (Semi) Pro modellen hebben...

Zal eerder iets zijn voor de instappers, want "Oh zo leuk!" dat je dat kleine schermpje helemaal volpropt met je vingerafdrukken/vlekken :F

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

nero355 schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:14:
Voor video misschien, maar zelfs dat kan je makkelijk extern regelen ;)
Je hebt het zelf blijkbaar nog nooit echt gebruikt?
Kan ik me niet voorstellen, zolang we het over de duurdere (Semi) Pro modellen hebben...
Het lijkt mij ook sterk dat ze op een pro-lijn dezelfde koers zouden aanhouden, maar Canon heeft mij vaker verbaasd. ;)
Zal eerder iets zijn voor de instappers, want "Oh zo leuk!" dat je dat kleine schermpje helemaal volpropt met je vingerafdrukken/vlekken :F
Mja als je zo gaat redeneren dan klinkt het meer alsof je het gewoon niet stoer vindt als je schermpje touch heeft. ;)

Een pro gaat sowieso niet met vette vlerken aan z'n apparatuur zitten, die zorgt gewoon voor schone handen.

• nero355
  • Nu online

nero355

Gonadan schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:18:
Je hebt het zelf blijkbaar nog nooit echt gebruikt?
Vlak na de release van de 5DMKIV heb ik die in mijn handen gehad en hij was toen zo nieuw dat de grip nog niet eens leverbaar was :P

Daarnaast is er een heel makkelijk alternatief voor : https://dslrcontroller.com/
Neem daarbij een OTG kabel + de juiste lengte USB kabel tussen je telefoon/tablet en dSLR = KLAAR! :Y)

De paar keer dat ik wat met video heb gedaan werkte het perfect!
Mja als je zo gaat redeneren dan klinkt het meer alsof je het gewoon niet stoer vindt als je schermpje touch heeft. ;)
Nee, ik wil gewoon geen overbodige troep op mijn dSLR ;)
Die "GPS bult" op mijn 7DMKII is al erg genoeg...
Een pro gaat sowieso niet met vette vlerken aan z'n apparatuur zitten, die zorgt gewoon voor schone handen.
Misschien in een studio, maar in het veld... niet altijd een optie denk ik!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

nero355 schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:25:
Vlak na de release van de 5DMKIV heb ik die in mijn handen gehad en hij was toen zo nieuw dat de grip nog niet eens leverbaar was :P

Daarnaast is er een heel makkelijk alternatief voor : https://dslrcontroller.com/
Neem daarbij een OTG kabel + de juiste lengte USB kabel tussen je telefoon/tablet en dSLR = KLAAR! :Y)

Dus inderdaad geen echte ervaring met het gebruik van zo'n schermpje. Ik snap het wel, velen met deze hobby/beroep zijn behoorlijk conservatief. Ik durf te beweren dat als je er echt eens goed mee gewerkt hebt je meer voordelen zou zien. :)
Niet iedereen in het veld tijgert door de bosjes h. ;)

• nero355
  • Nu online

nero355

Gonadan schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:28:
Dus inderdaad geen echte ervaring met het gebruik van zo'n schermpje.
Dat is raar, want ik heb er toch wel een hele dag mee gespeeld toen ;)
Ik snap het wel, velen met deze hobby/beroep zijn behoorlijk conservatief. Ik durf te beweren dat als je er echt eens goed mee gewerkt hebt je meer voordelen zou zien. :)
Niet echt : Toen de 60D een uitklapbaar en kantelbaar schermpje kreeg had ik hem bijna gekocht puur voor Macro foto's :)

En dat gebaseerd op een zeer korte kennismaking van 5 a 10 minuten op een beurs!
Niet iedereen in het veld tijgert door de bosjes h. ;)
Iets met Nederland/wind/zand/regen/zweethanden/enz...

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

nero355 schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:34:
Dat is raar, want ik heb er toch wel een hele dag mee gespeeld toen ;)
Met het scherm of met een nieuwe DSLR zoals je hem normaal al gebruikt? ;)
Niet echt : Toen de 60D een uitklapbaar en kantelbaar schermpje kreeg had ik hem bijna gekocht puur voor Macro foto's :)

En dat gebaseerd op een zeer korte kennismaking van 5 a 10 minuten op een beurs!

[...]

Iets met Nederland/wind/zand/regen/zweethanden/enz...
Maar ik ga je niet proberen te overtuigen hoor, je moet lekker gebruiken wat je prettig vindt. Ik heb alleen de meest stugge, conservatieve types zien bijdraaien als ze eenmaal wat meer geproefd hebben van moderne features. Het heeft gewoon tijd nodig. ;)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nero355 schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:25:
[...]

[...]

[...]

Om bij de opmerking te blijven van "heb je het zelf wel eens gebruikt", heb je die app wel eens gebruikt?

Leuk om een beetje te hobby'en maar verre van stabiel genoeg voor dagelijks werk. Ik heb die app heeeeel erg vaak gebruikt maar het werkt bijna net zo vaak niet als wel. Extreem picky qua OTG/USB kabels en loopt vaak vast :( Wel mooie app, is mijn duurste app ooit gekocht (7,50) maar was het wel waard.

Heb gisteren eens wat hands-ons/review/previews van de EOS R zitten kijken en moet zeggen heb me heerlijk vermaakt. Geweldig vooral dat sommige reviewers ook gewoon "the internet reactions" aankaarten want die zijn natuurlijk gewoon geweldig (Lees: kansloos). Mensen die helemaal los gaan over...tja een enkel kaart-slot, geen IBIS, CIPA rating, ect.
Moet zeggen dat het wel een echte Canon is, in de basis een enorm mooi product met veel potentieel alleen op sommige punten duidelijk bewust beperkt....echt Canon dus :+ Desalniettemin moet ik zeggen dat ik het toch een mooi ding vind, zeker voor een eerste poging! Had bijna spijt van mijn overstap tot ik de RF lenzen zag, wat een monsters zijn dat zeg :+

sapphire wijzigde deze reactie 17-09-2018 10:18 (23%)

Gabril Ryzen

• Isdatzo
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:27
Gonadan schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:34:
[...]

Ook voor de pro's zou het een hele fijne toevoeging zijn qua bediening. Het enige wat ze dan niet moeten doen is de aanraakbediening in plaats van de fysieke, maar gewoon als extra. Want ik snap wel heel goed dat je bepaalde knoppen/instellingen blind wilt blijven kunnen vinden.
Vergeet ook niet het bedienen van de camera met handschoenen. Ik kom regelmatig op koude plekken en ik voel er bijzonder weinig voor om dan de handschoenen uit te moet trekken om de camera te bedienen.

Ik ben dus erg benieuwd in welke mate die touchscreens met handschoenen te bedienen zijn.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

@Isdatzo dat hangt toch gewoon van je handschoenen af? ;)

• nero355
  • Nu online

nero355

sapphire schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:11:
Om bij de opmerking te blijven van "heb je het zelf wel eens gebruikt", heb je die app wel eens gebruikt?

Leuk om een beetje te hobby'en maar verre van stabiel genoeg voor dagelijks werk. Ik heb die app heeeeel erg vaak gebruikt maar het werkt bijna net zo vaak niet als wel. Extreem picky qua OTG/USB kabels en loopt vaak vast :( Wel mooie app, is mijn duurste app ooit gekocht (7,50) maar was het wel waard.
"Heb hem zelf ook!" ;)

Het is alweer een tijdje geleden, maar i.c.m. beide 7D's deed de app het prima dus misschien ligt het aan je telefoon of zo ?!

Zoiets gebruikte ik als OTG adapter toen : https://www.banggood.com/...mi-mi5-mi6-p-1263807.html
Moet nog een keer zoiets kopen voor mijn huidige toestel : https://www.banggood.com/...M9-MacBook-p-1195585.html :)

• RobertJRB
Isdatzo schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:58:
[...]

Vergeet ook niet het bedienen van de camera met handschoenen. Ik kom regelmatig op koude plekken en ik voel er bijzonder weinig voor om dan de handschoenen uit te moet trekken om de camera te bedienen.

Ik ben dus erg benieuwd in welke mate die touchscreens met handschoenen te bedienen zijn.
Gewoon je neus gebruiken.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nero355 schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:09:
[...]

"Heb hem zelf ook!" ;)

Het is alweer een tijdje geleden, maar i.c.m. beide 7D's deed de app het prima dus misschien ligt het aan je telefoon of zo ?!

Zoiets gebruikte ik als OTG adapter toen : https://www.banggood.com/...mi-mi5-mi6-p-1263807.html
Moet nog een keer zoiets kopen voor mijn huidige toestel : https://www.banggood.com/...M9-MacBook-p-1195585.html :)
Lijkt me sterk met zeker 8 geprobeerde telefoons (Galaxy S3, OPO, OP3T, Huawei P7, P9, P10 en een Note 2), een dozijn OTG adapters en nog meer micro USB kabels. Cahinfire zei het zelf overigens ook hoor dus verbaas me er niet over.

Bedoel meer dat het leuk is voor een keer hobby'en of af en toe gebruik maar ga het niet vergelijken met professioneel externe oplossingen want daarvoor is het gewoon niet stabiel genoeg. Ik gebruikte het regelmatig voor kleine appartementen/ruimtes waar ik niet genoeg ruimte had om achter de camera te staan of kijken en daarvoor werkt het best aardig. Alleen als je echt vast vanaf een extern scherm wilt werken is het niet stabiel genoeg omdat het bij elk tikje tegen de kabel vastloopt, de app af en toe spontaan kapt, ect. En als je dan gewoon wilt doorwerken....nouja frustratie allom kan ik je zeggen :+
Maargoed het is ook niet voor niets een beta....
D reden waarom ik touchscreen niet mis.... :+
Linksoogig dus altijd emt m'n neus op het scherm :+

sapphire wijzigde deze reactie 17-09-2018 12:17 (8%)

Gabril Ryzen

• nero355
  • Nu online

nero355

sapphire schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:15:
Lijkt me sterk met zeker 8 geprobeerde telefoons (Galaxy S3, OPO, OP3T, Huawei P7, P9, P10 en een Note 2), een dozijn OTG adapters en nog meer micro USB kabels. Cahinfire zei het zelf overigens ook hoor dus verbaas me er niet over.
Vaag, want een kennis heeft zelfs een aparte houder voor gemaakt voor zijn tablet (Samsung Tab o.i.d.) zodat deze op zijn statief gemonteerd kan worden en i.c.m. dSLR Controller gebruikt kan worden :)

Toestellen die ik foutloos ermee heb zien werken : 5DMKII/MKIII/MKIV, 7D/7DMKII

Zelf had ik vroeger ook een Note II die ik ervoor gebruikte en dat moet dus zeker goed gaan!
Bedoel meer dat het leuk is voor een keer hobby'en of af en toe gebruik maar ga het niet vergelijken met professioneel externe oplossingen want daarvoor is het gewoon niet stabiel genoeg. Ik gebruikte het regelmatig voor kleine appartementen/ruimtes waar ik niet genoeg ruimte had om achter de camera te staan of kijken en daarvoor werkt het best aardig. Alleen als je echt vast vanaf een extern scherm wilt werken is het niet stabiel genoeg omdat het bij elk tikje tegen de kabel vastloopt, de app af en toe spontaan kapt, ect. En als je dan gewoon wilt doorwerken....nouja frustratie allom kan ik je zeggen :+
Maargoed het is ook niet voor niets een beta....
Ligt dat dan niet aan de bekabeling zelf :?
+1 :+

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14-12 14:10
Het touchscreen op de mk iv is echt ideaal, ik gebruik dit echt vaak op bruiloften, even boven je hoofd een foto maken of vlak bij de grond zonder vlak op de grond te hoeven liggen. een kantelbaar touchscreen zou ik echt een fijne toevoeging vinden!

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nero355 schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:56:
[...]

Vaag, want een kennis heeft zelfs een aparte houder voor gemaakt voor zijn tablet (Samsung Tab o.i.d.) zodat deze op zijn statief gemonteerd kan worden en i.c.m. dSLR Controller gebruikt kan worden :)

Toestellen die ik foutloos ermee heb zien werken : 5DMKII/MKIII/MKIV, 7D/7DMKII

Zelf had ik vroeger ook een Note II die ik ervoor gebruikte en dat moet dus zeker goed gaan!
Ja voor hoe lang en vaak ?
Ik heb het niet over af en toe een paar minuutjes nee echt denk wel honderden keren dat ik het gebruikt heb. Misschien dat recente builds beter zijn hoor dat kan ook.
[...]

Ligt dat dan niet aan de bekabeling zelf :?

[...]

+1 :+
Vast wel maar dat gaf Chainfire zelf ook al aan dat het vrij picky en instabiel was.

Gabril Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

sapphire schreef op maandag 17 september 2018 @ 12:15:
Die gaat toch gewoon uit als je snavel dichtbij komt? ;)

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:28

MazeWing

passionate & cynical

Gisteren op Photokina eens de EOS R aan de tand gevoeld.

Ik denk toch dat Canon een aantal behoorlijke missers heeft begaan. Zeker wanneer je de camera vergelijkt met de Nikon Z6. Een camera die qua prijs en prestaties aardig vergelijkbaar zijn.

Qua grip niets dan lof over deze camera. Hij voelt zeer goed aan en ligt misschien nog wel een tikkeltje fijner in de hand dan de Z6/Z7. Waar Canon echter de mist in gaat is het bewust weglaten van bepaalde functies die we wel op hun duurdere bodies zien en bij de grote concurrent. Het gemis van een joystick vond ik behoorlijk groot! Nu kun je wel braaf met je duim over het touchscreen gaan; het werkt toch niet fijn als je tussen het scherm en je neus loopt te pielen.

Het feit dat er geen IBIS in zit is absurd! Ik kan geen enkele andere reden bedenken dan dat ze graag nog teren op de hoge marges die bij hun L-lenzen met IS zit.

Ik heb gisteren meermaals de EOS R en de Z6/Z7 getest en in mijn optiek is de Nikon met afstand de betere. Kijkend naar de prijs van de Z6 en EOS R doet de Nikon eigenlijk alles beter qua body. Natuurlijk zeggen de praktijkervaringen en de daadwerkelijke foto het meeste, echter afgaande op de body is Canon te voorzichtig geweest en zijn ze op bepaalde vlakken op veilige afstand van hun pro DSLR's gebleven om dit niet te kannibaliseren.

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: Galaxy Note 8 Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | GTX 1070 | Dell U2711

• guillaumemay
Ik mis ook de joystick, ben er echt aan gewend. Maar ik moet bekennen dat ik de touchscreen-autofocus-dragging (of hoe het ook exact wordt genoemd) wel fijn vond werken op een M5. Je kan dan een bepaald gedeelte van het touchscreen selecteren waar je met je duim kan aanraken, zodat je neus niet in de weg zit. Qua formaat is een M5 natuurlijk een stuk kleiner dan een R, dus ik ben benieuwd of het ook met die grotere body fijn zal werken of dat de afstand tussen scherm <-> duim misschien te groot zal zijn? Afwachten en uitproberen maar :)

Verder begrijp ik je gevoel. Het lijkt me een goede camera, maar qua prijs is het echt jammer dat de R niet goedkoper is dan z'n concurrenten die op bepaalde punten meer bieden. Wellicht daalt de prijs naar zo rond de 2000, wat hem qua prijs-kwaliteit beter in verhouding brengt. Ik zal geen early adopter zijn, maar zie mezelf in de toekomst* wel zo'n R (of een Mk II) aanschaffen.

* = als de prijs dus daalt!

• nero355
  • Nu online

nero355

MazeWing schreef op donderdag 27 september 2018 @ 21:19:
Het gemis van een joystick vond ik behoorlijk groot! Nu kun je wel braaf met je duim over het touchscreen gaan; het werkt toch niet fijn als je tussen het scherm en je neus loopt te pielen.
Dat zei(k) en dacht ik al! :+

• Isdatzo
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:27
Ik probeer een (windows) tooltje te vinden om de shuttercount van een 5Dmk4 uit te lezen. Ik heb al 't e.e.a. geprobeerd, alleen met bijzonder weinig succes.

Heeft iemand hier misschien de gouden tip?

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13-12 16:21

Tripl3 D

Brother in Arms

Volgens mij kan dat met Magic Lantern op je kaartje in je camera geplaatst

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 08:10

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Isdatzo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:36:
Ik probeer een (windows) tooltje te vinden om de shuttercount van een 5Dmk4 uit te lezen. Ik heb al 't e.e.a. geprobeerd, alleen met bijzonder weinig succes.

Wat heb je reeds gevonden en geprobeerd. Zou je dat eerst kunnen aangeven ;-)

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• Ventieldopje
Isdatzo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:36:

Het enige tooltje dat op dit moment schijnt te werken is eosmsg (even googlen) maar is betaald. Zie ook deze thread: https://sourceforge.net/p.../general/thread/d58f1905/

Misschien dat er inmiddels al andere tools zijn die het wel doen met Digic6 maar geen idee.

www.maartendeboer.net

• rockhopper
  • Laatst online: 14-12 19:38

rockhopper

Pingun geen klimmer!

@Isdatzo
Ik heb het via een gratis programma genaamd astro photography tool (APT) kunnen doen voor m'n 7d, het programma is gratis. Omdat het een beetje buiten de gangbare programma's ligt meld ik het hier even.

rockhopper wijzigde deze reactie 11-10-2018 16:55 (3%)

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23:28
Op basis van de promotionele emails die ik krijg van grijze import winkels, lijkt er een vervanger van de Canon 5D4 op komst of snoept de nieuw gelanceerde mirrorless toch heel wat 5D-market-share af? Hij lijkt er de laatste tijd namelijk hl wat keren in voor te komen.. Iemand een zicht op het succes van de R?

• Ventieldopje
moozzuzz schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:13:
Op basis van de promotionele emails die ik krijg van grijze import winkels, lijkt er een vervanger van de Canon 5D4 op komst of snoept de nieuw gelanceerde mirrorless toch heel wat 5D-market-share af? Hij lijkt er de laatste tijd namelijk hl wat keren in voor te komen.. Iemand een zicht op het succes van de R?
Er gingen wel geruchten over een top model van de EOS R wat meer een vervanging moest zijn van de 5D IV of zelfs naast de 1 bodies. Canon rumors is vrij actief en een aanrader om te volgen.

Ik zie vooral veel promo materiaal waar professionele fotografen erg te spreken zijn over de EOS R (in de studio welliswaar). Zij prijzen dan ook voornamelijk het gebruiksgemak t.o.v. de 5D IV met zaken als het draaibare scherm, ring op de lens(adapter) etc. Iets waar wel wat voor te zeggen valt als je in de studio werkt.

Weinig reclame echter voor mensen die er andere dingen mee doen zoals bruiloften, sport, optredens etc. Zou hem best wel eens mee willen nemen naar wat optredens om te kijken of een mirrorless daar wat voor is.

www.maartendeboer.net

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Van Canon Rumours begreep ik juist geruchten dat een RF de 5DS serie zou moeten vervangen, al moest je dat wel met een pallet zout nemen.

Voor reportagewerk zou ik zelf ook nog niet direct allerlei voordelen zien, wellicht de eye AF. Maar buiten de studio kan het voor landschap en/of natuurlijk wellicht nog wel interessant zijn. Klapscherm voor rare houdingen of statief, pola achter je UWA in plaats van ervoor.

@Ventieldopje heeft @Universal Creations ze nog niet op voorraad? Kan je even een meeting organiseren. :+

• Ventieldopje
Gonadan schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:33:
Van Canon Rumours begreep ik juist geruchten dat een RF de 5DS serie zou moeten vervangen, al moest je dat wel met een pallet zout nemen.

Voor reportagewerk zou ik zelf ook nog niet direct allerlei voordelen zien, wellicht de eye AF. Maar buiten de studio kan het voor landschap en/of natuurlijk wellicht nog wel interessant zijn. Klapscherm voor rare houdingen of statief, pola achter je UWA in plaats van ervoor.

@Ventieldopje heeft @Universal Creations ze nog niet op voorraad? Kan je even een meeting organiseren. :+
Als @Universal Creations er een heeft dan hou ik mij aanbevolen om een keer een meeting te doen. Er zullen vast wel meer gegadigden zijn. Normaal neuzen we altijd naar elkaars gear maar wellicht wat nieuws aan de tand voelen met een groepje is ook wel leuk, al dan niet in een andere omgeving dan een dierentuin.

www.maartendeboer.net

Ik heb hem hier staan ja... Prutding ;-) Even serieus: het is een consumentencamera met een goede sensor. Die touchbar werkt slecht, geen joystick. De mogelijkheden qua AF zijn uitgekleed, je mist fysieke knoppen en alles voelt plastic aan. De 24-105 is zijn rode ring qua bouwkwaliteit absoluut niet waard. Nee, ik ben er niet zo over te spreken. Als denkt over een 6D2, dan is dit een mooi alternatief, maar voor een 5d alternatief moet je elders zoeken of wachten.

Zeiss 21mm f/2.8

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Universal Creations schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 17:31:
De mogelijkheden qua AF zijn uitgekleed, je mist fysieke knoppen en alles voelt plastic aan. De 24-105 is zijn rode ring qua bouwkwaliteit absoluut niet waard.
Vooral de eerste zin vat wel zo'n beetje Canon's strategie van de afgelopen jaren van het instap FF segment samen :+

Gabril Ryzen

• Ventieldopje
Ik heb hem hier staan ja... Prutding ;-) Even serieus: het is een consumentencamera met een goede sensor. Die touchbar werkt slecht, geen joystick. De mogelijkheden qua AF zijn uitgekleed, je mist fysieke knoppen en alles voelt plastic aan. De 24-105 is zijn rode ring qua bouwkwaliteit absoluut niet waard. Nee, ik ben er niet zo over te spreken. Als denkt over een 6D2, dan is dit een mooi alternatief, maar voor een 5d alternatief moet je elders zoeken of wachten.
Als ik een keer een dag vrij heb zal ik wel eens een DM sturen of je er bent toevallig ;) Ben toch wel echt benieuwd!

www.maartendeboer.net

• paulmedusa
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 29-11 11:17
Bedankt voor je mening. Ik heb deze camera vorige week gekocht en ik vind het een heerlijke camera.
Ik kan de bediening helemaal aanpassen zoals ik wil. Maar ja ik ben ook geen pro die met een oude 5DII loopt. Daar kan ik niet aan tippen. Ik ben blij dat ik geen 6DII heb gekocht.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

paulmedusa schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:15:
[...]

Bedankt voor je mening. Ik heb deze camera vorige week gekocht en ik vind het een heerlijke camera.
Ik kan de bediening helemaal aanpassen zoals ik wil. Maar ja ik ben ook geen pro die met een oude 5DII loopt. Daar kan ik niet aan tippen. Ik ben blij dat ik geen 6DII heb gekocht.
Leuk om te lezen dat hij je goed bevalt :)

Ook wel eens leuk om te lezen aangezien de meeste reviews worden gemaakt door mensen die het vanuit een heel ander oogpunt bekijken.

Over ouwe 5DII gesproken, iemand nog interesse in een origineel 5DII batterij klepje? Anders gaat het de kliko in :(

Gabril Ryzen

• henkie196
  • Niet online
sapphire schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:14:
Vooral de eerste zin vat wel zo'n beetje Canon's strategie van de afgelopen jaren van het instap FF segment samen :+
En voor het hele EF-S gamma, voor de afgelopen 10-15 jaar.

• guillaumemay
Als we de 7D mkII erbij halen is die stelling voor velen niet waar. (afhankelijk van welke criteria iemand hanteert)

guillaumemay wijzigde deze reactie 29-10-2018 16:21 (46%)

• Ventieldopje
edit: TR maken ipv zelf modje spelen graag :)

Nomad wijzigde deze reactie 30-10-2018 12:10 (69%)

www.maartendeboer.net

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dit zijn toch algemene Canon zaken :+

@Ventieldopje mag niks zeggen met 2 1D's O-)

Gabril Ryzen

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-12 21:51

Deathchant

Don't intend. Do!

sapphire schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:43:

Over ouwe 5DII gesproken, iemand nog interesse in een origineel 5DII batterij klepje?
Dat je post nog niet geedit en gelocked is...Ik krijg altijd meteen de melding "dit hoort bij V&A stoute Deathchant" O-)

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Ventieldopje
Wow... Canon gaat ook eindelijk sensoren verkopen aan third-parties! En wat voor sensoren!

https://www.canonrumors.c...ness-platform/?no_cache=1

www.maartendeboer.net

• Enzo Dizono
Ventieldopje schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 00:03:
Wow... Canon gaat ook eindelijk sensoren verkopen aan third-parties! En wat voor sensoren!

https://www.canonrumors.c...ness-platform/?no_cache=1
Die eerste zijn typische industriesensoren. Bv om op hoge snelheid te checken of de etiketten op je flesjes bier goed geplakt zijn. Andersom kan ook, het Belgische cmosis maakte dit soort sensoren en haalde toen opeens een grote deal met Leica binnen voor de eerste M (zonder cijfer, opvolger M9).

www.jessekraal.nl

• Ventieldopje
Enzo Dizono schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 00:30:
[...]

Die eerste zijn typische industriesensoren. Bv om op hoge snelheid te checken of de etiketten op je flesjes bier goed geplakt zijn. Andersom kan ook, het Belgische cmosis maakte dit soort sensoren en haalde toen opeens een grote deal met Leica binnen voor de eerste M (zonder cijfer, opvolger M9).
Klopt, maar met die andere 2 zijn nog geen producten beschikbaar. Ben benieuwd wat we daarmee gaan zien en of ook andere sensoren worden toegevoegd.

www.maartendeboer.net

• Enzo Dizono
Ventieldopje schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 01:07:
[...]

Klopt, maar met die andere 2 zijn nog geen producten beschikbaar. Ben benieuwd wat we daarmee gaan zien en of ook andere sensoren worden toegevoegd.
Ik zou er niet aan moeten denken, 120 megapixel. Vind het al lastig zat om bij 1/100 op 50mm ragscherpe beelden te schieten met 30mp...

www.jessekraal.nl

• nero355
  • Nu online

nero355

Enzo Dizono schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 23:51:
Ik zou er niet aan moeten denken, 120 megapixel. Vind het al lastig zat om bij 1/100 op 50mm ragscherpe beelden te schieten met 30mp...
+1 :'(

Lager dan 1/125 ga ik er ook niet mee i.c.m. de 7D en de 7DMKII :)

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-12 18:23
Heb vorige week toch even met de R van een collega mogen spelen. Heb nu een tweetal 550D bodies en veel te veel lenzen en wil een nieuwere body en wat gaan snoeien in mijn lenzencollectie. De R met 24-105 lijkt me wel een leuke stap, de veel betere sensor zal ik ook prima mee uit de voeten kunnen (minder flitsers nodig, meer met de echt lange lenzen kunnen doen). Bediening is komend van een 550D ook prima in orde.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD | TNM Lolo 3.7kW

• paulmedusa
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 29-11 11:17
Tassadar32 schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:43:
Heb vorige week toch even met de R van een collega mogen spelen. Heb nu een tweetal 550D bodies en veel te veel lenzen en wil een nieuwere body en wat gaan snoeien in mijn lenzencollectie. De R met 24-105 lijkt me wel een leuke stap, de veel betere sensor zal ik ook prima mee uit de voeten kunnen (minder flitsers nodig, meer met de echt lange lenzen kunnen doen). Bediening is komend van een 550D ook prima in orde.
Ik kan de camera aanbevelen. Kom van een 6D af en heb ook verscheidene aps-c cameras gehad. De leercurve is vrij intensief door de vele mogelijkheden om de camera aan te passen, (de knoppen, de meeste kun je ook andere functies geven). Maar als dat is gelukt heb je een camera waar je jaren plezier van zult hebben. Veel plezier ermee alvast. :)

• nero355
  • Nu online

nero355

Tassadar32 schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:43:
deveel betere sensor zal ik ook prima mee uit de voeten kunnen (minder flitsers nodig
Dat dacht ik ook vroeger, maar als je eenmaal het werken met een flits door heb dan neem je hem zelfs overdag mee ;)
meer met de echt lange lenzen kunnen doen).
Ik zou eerder naar FF gaan vanwege de UWA kant zeg maar :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nero355 schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:48:
[...]

Dat dacht ik ook vroeger, maar als je sinds ik eenmaal het werken met een flits door hebt dan neem je ik hem zelfs overdag mee ;)

[...]

Ik zou eerder naar FF gaan vanwege de UWA kant zeg maar :)
FTFY :Y)

Vrij persoonlijk namelijk.

Maar n sluit het ander niet uit, hoge ISO n flits kan zo'n fijne combi fijn :)

Gabril Ryzen

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 14-12 18:23
@sapphire Klopt, 3x 580EXII zitten vaak in mijn tas (anders een enkele). Ik doe voor een lokaal dierenasiel vrijwillig wat fotografie en daar zijn flitsers binnen super handig (katten) maar honden op de speelweides is met grauw Nederlands weer toch wel een uitdaging met de 550D.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Outlander PHEV -> Tesla Model 3 LR AWD | TNM Lolo 3.7kW

• nero355
  • Nu online

nero355

Fix dan ook gelijk die T teveel :P Heb ik maar net gedaan :+
/EDIT : Ah! Bijna niet te zien :D
Vrij persoonlijk namelijk.
Wel lekker hoor die harde schaduwen/contrasten wegwerken :)
Maar n sluit het ander niet uit, hoge ISO n flits kan zo'n fijne combi fijn :)
Sowieso op feestjes en dergelijke!

nero355 wijzigde deze reactie 06-11-2018 10:29 (3%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nero355 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:07:
[...]

Fix dan ook gelijk die T teveel :P Heb ik maar net gedaan :+

[...]

Wel lekker hoor die harde schaduwen/contrasten wegwerken :)

[...]

Sowieso op feestjes en dergelijke!
De t van hebt staat en streep door.

Maar snap je punt hoor inflitsen kan echt heel gaaf zijn. Sowieso een multifunctioneel stuk gereedschap al ben ik vaak te lui om het mee te nemen :+

Gabril Ryzen

Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True