Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Terryb47
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 12-12 14:16
quote:
Deathchant schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:49:
[...]

Ik snap zeker dat ook Sony het niet in 1x goed deed, maar dat wilt niet zeggen dat ik Canon dan maar een hand boven het hoofd moet gaan houden ;) Ze hebben al die tijd gezien wat Sony deed en welke features Sony had. Als ze l die jaren daar geen notie van nemen en dan komen met iets dat toch wel wat features ontbreekt, dan vind ik dat nog steeds achteruitgang; Canon zit al veel langer in dat veld dus ik vind dat ik ook wel op zijn minst een on-par product of een juist gepositioneerd product mag verwachten en dt ontbreekt mijns inziens gewoon al jaren.
Je mag natuurlijk wel kritisch zijn op Canon (of Nikon) maar ik denk dat onrealistische verwachtingen de voornaamste reden is. Ik durf te beweren dat Canon/Nikon in de praktijk veel minder naar Sony zitten te kijken dan we denken. Waarom zouden ze boel 1:1 kopieren van Sony? Ook al zou Canon vandaag de EOS-R aankondigen met alle functies en eigenschappen van een Sony A7III (want dat is de gouden standaard?) mensen zouden zeggen dat het slechts een kopie en weinig innovatief is. Om nog maar zwijgen over het dynamisch bereik van de sensor. Gek genoeg hoor je nu daar niemand meer 8)

anyway, mijn persoonlijk advies als er een alternatief op de markt is die beter voldoet aan je eisen: doen (maar blijf wel ver weg van een mark 1)

EDIT: en natuurlijk wordt die EOSR aangekondigd wanneer ik dit zat te typen :P

eye AF, dat is een opsteker voor canon natuurlijk :)

Terryb47 wijzigde deze reactie 05-09-2018 10:01 (4%)

flickr heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Jur_
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 11-12 08:35
quote:
En de prijs is helemaal niet slecht. $2299 voor de body. Dus zal wel een vergelijkbaar bedrag zijn in euros.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 50 f/1.4 | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L
Instagram

• MikeHuberts
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12-12 14:47
Ik zie dat bestaande EF-S lenzen ook via een adapter kunnen worden gebruikt. Interessante move van Canon. Zo maken ze het mogelijk om eigenaars van zowel APS-C als FF lenzen de overstap te laten maken. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat dan doen, aangezien het een FF sensor is. Gebruik je dan maar een beperkt deel van de sensor? Of wordt het beeld verkleind?

Canon 750D | 500px

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:55
quote:
ts Dual Pixel AF system has a whopping 5,655 selectable points and can focus down to -6EV with F1.2 lenses.
:>

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• GiLeX
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik zou een Eos R series body best nog al een vervanger kunnen zien van mijn 80D. en dan met een van de EF-R mounts zodat ik al ons glas gewoon kan gebruiken

semi offtopic:
Snap als hobbybobby fotograaf ook niet al dat gezeur over de DR van voornamelijk de Canon 6D2. Gebruik de 6D2 met plezier als main body hier en heb ook geen problemen met de DR.
De grap is dan ook nog eens dat veel van de "zeurders"over de 6D2 DR geen moment die 6D2 gebruikt hebben over langere periode maar eigenlijk alleen maar na praten over wat ze op internet lezen.
Ik snap en begrijp en weet ook dat Sony de betere sensoren heeft op het ogenblik maar ik ga niet daarom alleen overstappen op een ander merk.

Nu zullen er wel weer enkele "pro's" gaan reageren die het er niet mee eensch zijn :+

Niet iedereen is pro en gebruikt pro materiaal en zit ook niet op pro te wachten om het zo maar eens te zeggen. ;) Soms lijkt met dat hier wel eens te vergeten O+

Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there

• Terryb47
quote:
MikeHuberts schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:03:
Ik zie dat bestaande EF-S lenzen ook via een adapter kunnen worden gebruikt. Interessante move van Canon. Zo maken ze het mogelijk om eigenaars van zowel APS-C als FF lenzen de overstap te laten maken. Ik ben wel benieuwd hoe ze dat dan doen, aangezien het een FF sensor is. Gebruik je dan maar een beperkt deel van de sensor? Of wordt het beeld verkleind?
Een EF-S lens past ook op een fullframe camera bijv. 5D, maar dan zie je een zwarte cirkel en moet je de foto zelf croppen. Hier zullen ze waarschijnlijk een crop mode setting hebben die dat automatisch doet, maar dan gooi je pixels weg. Dat is niet echt aan te raden dus, toen ik de overstap maakte van crop naar fullframe toendertijd al m'n crop lenzen moeten vervangen, dat doet even pijn maar dat is maar eenmalig.

edit: de camera zal automatisch croppen YouTube: Canon EOS R System: Compatibility
dat vind ik een mooie feature :)

Terryb47 wijzigde deze reactie 05-09-2018 13:18 (9%)

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 18:45
quote:
Jaaa, alles leuk en aardig, maar voordat je van links naar recht bent...…….

handmatig :F :+

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 11:53
2540 -O-

ProductAdviesprijsBeschikbaarheid
Canon EOS R2540 euroMedio oktober
Batterijgreep BG-E22340 euroMedio oktober
RF 24-105mm f/4L IS USM1220 euroMedio oktober
RF 50mm f/1.2L USM2540 euroEind oktober
RF 28-70mm f/2L USM3300 euroEind december
RF 35mm f/1.8 Macro IS STM560 euroEind december
Mount adapter EF-EOS R120 euroMedio oktober
Control ring mount adapter EF-EOS R230 euromedio oktober
Mount adapter EF-EOS R met variabel nd-filter460 euroFebruari 2019
Mount adapter EF-EOS R met circulair polarisatiefilter340 euroFebruari 2019
Speedlite EL-100230 euroMedio oktober

nieuws: Canon EOS R-systeemcamera met fullframesensor kost 2540 euro

• bluecupra
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:34
Vind de body als objectieven wel stevig geprijsd, vooral de objectieven.. 28-70 f2 voor 3300 EUR. Is duidelijk gericht op de pro markt

De geruchten waren dat de body rond de 2k zou komen, jammer dat deze wat duurder uitvalt. Wel erg benieuwd naar de eerste ervaringen met de EOSR en bijhorend glas/adapter. Zelf heb ik Sigma Art objectieven voor mijn huidige 5DMKIII. Deze kunnen ook via de lensmount service omgezet worden. Zou voor mij een switch (makkelijker/goedkoper) maken

Lees net ook dat net zoals Nikon voor het nieuwe spiegelloze systeem gekozen heeft voor n (SD) kaart slot, waarom? Na n keer een ervaring met een defect kaartje zitten er nu altijd twee in mijn huidige body

bluecupra wijzigde deze reactie 05-09-2018 12:45 (18%)

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

@GiLeX discussies op internet gaan meestal over theorie en specs. Dus daar moet je elkaar met toortsen en hooivorken te lijf over DR.
Foto's maken doe je in het echt, dus daar kunnen zomaar andere wetten gelden in de praktijk. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:51
Stevige prijzen, ik had gehoopt dat het lager zou uitvallen. Mooi om te zien dat er toch nog Eye-AF op zit. Jammer van de 3fps bij tracking mode. Gelukkig wel weather sealing.

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:49
quote:
guillaumemay schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:14:
Stevige prijzen, ik had gehoopt dat het lager zou uitvallen. Mooi om te zien dat er toch nog Eye-AF op zit. Jammer van de 3fps bij tracking mode. Gelukkig wel weather sealing.
Eye AF op single shot.

• guillaumemay
Ok dat is dan weer jammer. Maar voor portretfotografie gebruik ik nu eigenlijk ook nooit AF-servo, dus voor mij persoonlijk zou Face detection al voldoende zijn in Servo en Eye AF in single AF.

guillaumemay wijzigde deze reactie 05-09-2018 11:31 (88%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
MRIdev schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:44:
Jaaa, alles leuk en aardig, maar voordat je van links naar recht bent...…….

handmatig :F :+
Mijn vermoeden is dat het aantal zones dat je kan kiezen iets lager ligt dan het daadwerkelijke aantal punten. :P
Dan verspringt hij per 10/20 of zo en kan je nog iets finetunen wellicht.

Gonadan wijzigde deze reactie 05-09-2018 11:37 (10%)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:48

sapphire

Die-hard pruts0r

Net de aankondiging gelezen maar mooi ding hoor :)
Moest even slikken dat ik toch niet gewacht heb hierop maar ach :)

Gabril Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Die drop-in-filters zijn nieuw voor mij. Op zich klinkt dat wel aantrekkelijk. n maat kopen en gewoon lenzen wisselen.
Houdt dat dan in dat je ook eindelijk een beetje knap polarisatiefilters met groothoek kunt gebruiken? :P

• Terryb47
quote:
sapphire schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:56:
Net de aankondiging gelezen maar mooi ding hoor :)
Moest even slikken dat ik toch niet gewacht heb hierop maar ach :)
.
Had van te voren ook geen enkele interesse in de EOS-R maar ik voel nu toch wel een soort van enthousiasme wat ik in jaren niet meer heb gehad, ik heb al m'n canon glas nog dus ik zou geen moeite hebben terug te keren (alhoewel ik mark 1 sowieso zal overslaan). De hamvraag is natuurlijk hoe goed EF glas werkt op de EOS R icm met de adapter. Die adapter met controlring kan ik niet plaatsen (of die functie op de lens zelf), dat soort dingen stel je toch in op je camera? Wil geen gepruts of per ongeluk iets aan instellingen veranderen..

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
quote:
Gonadan schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:58:
Houdt dat dan in dat je ook eindelijk een beetje knap polarisatiefilters met groothoek kunt gebruiken? :P
Ja! Daar adverteren ze ook mee: pola- of ND's op bijv. de 11-24mm. M.i. een sterke zet van Canon :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:11
quote:
Terryb47 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:40:
[...]

.
Had van te voren ook geen enkele interesse in de EOS-R maar ik voel nu toch wel een soort van enthousiasme wat ik in jaren niet meer heb gehad, ik heb al m'n canon glas nog dus ik zou geen moeite hebben terug te keren (alhoewel ik mark 1 sowieso zal overslaan). De hamvraag is natuurlijk hoe goed EF glas werkt op de EOS R icm met de adapter. Die adapter met controlring kan ik niet plaatsen (of die functie op de lens zelf), dat soort dingen stel je toch in op je camera? Wil geen gepruts of per ongeluk iets aan instellingen veranderen..
Op elke R-lens zit zo'n ring en het is in feite gewoon een extra wieltje om je linkerhand wat meer bezig te houden. Je kan het mappen om een van de volgende instellingen te wijzigen:
- diafragma
- shutter speed
- ISO
- EV
Het klikkert wel lekker in ieder geval ;).

Qua per ongeluk draaien: je kan het dus zo instellen dat die ring alleen werkt als je de shutter half ingedrukt hebt.

Zie ook deze video

Garyu wijzigde deze reactie 05-09-2018 12:47 (7%)

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:20

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
Terryb47 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:40:Die adapter met controlring kan ik niet plaatsen (of die functie op de lens zelf), dat soort dingen stel je toch in op je camera? Wil geen gepruts of per ongeluk iets aan instellingen veranderen..
Gejat van Fuji ;) Beetje retro en zo...

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Terryb47
quote:
Garyu schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:44:
[...]

Op elke R-lens zit zo'n ring en het is in feite gewoon een extra wieltje om je linkerhand wat meer bezig te houden. Je kan het mappen om een van de volgende instellingen te wijzigen:
- diafragma
- shutter speed
- ISO
- EV
Het klikkert wel lekker in ieder geval ;).

Qua per ongeluk draaien: je kan het dus zo instellen dat die ring alleen werkt als je de shutter half ingedrukt hebt.

Zie ook deze video [video]
dat is wel fijn dat je de boel kan mappen, maar ik zou het zelf nooit gebruiken en daarom uitzetten. als ik in het donker sta te fotograferen wil ik alleen dat de focusring het doet :+ als ik een adapter zou halen zou ik dus voor die meest simpele variant gaan of die met drop-in filter. Moet wel zeggen dat die Canon adapters erg betaalbaar zijn, ik heb in 2015 nog 400euro neergeteld voor m'n Metabones IV :o

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16:26
Ik heb de vijf camera's (Sony A7 III, Nikon Z6, Canon EOS R, Sony A7R III, Nikon Z7) nu even naast elkaar gezet, en de volgende dingen vielen me op:
  • EOS R heeft met 30MP een mooie balans tussen resolutie en prijs
  • Geen IBIS is echt een gemis, zeker met zo'n prachtige 28-70 f/2
  • Als enige een volledig kantelbaar scherm
  • Schermresolutie is met 2,1 miljoen subpixels (960x720?) beter dan Sony, EVF ook (3,7M dots, 1280*960 pixels)
  • 5 fps with continuous AF is wel echt teleurstellend (Sony 8 tot 10 fps)
  • Die 1.7x videocrop auw auw auw
  • SD slot ondersteund UHS-II, helaas maar een slot
  • Geen 802.11ac of 5GHz wifi
  • Stuk lager CIPA rating dan Sony

Extra ring op de lens vind ik persoonlijk erg fijn, zou hem zelf op diafragma zetten (voelt logisch). Blijft jammer dat er dan niet gewoon drie wieltjes op de body zitten, ik zou er altijd een voor ISO, sluitertijd en EV comp willen. Van het D-pad had je een wieltje kunnen maken, onder de sluiterknop had er een gekund en tussen de INFO en AF ON knoppen had nog prima een wieltje gepast. En er is ook geen enkele reden dat de On-off knop een wieltje had moeten zijn.

Balance wijzigde deze reactie 05-09-2018 14:08 (20%)

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:55

Fiber

Beaches are for storming.

quote:
Balance schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:05:
Ik heb de vijf camera's (Sony A7 III, Nikon Z6, Canon EOS R, Sony A7R III, Nikon Z7) nu even naast elkaar gezet, en de volgende dingen vielen me op:
  • EOS R heeft met 30MP een mooie balans tussen resolutie en prijs
  • Geen IBIS is echt een gemis, zeker met zo'n prachtige 28-70 f/2
  • Als enige een volledig kantelbaar scherm
  • Schermresolutie is met 2,1 miljoen subpixels (960x720?) beter dan Sony, EVF ook (3,7M dots, 1280*960 pixels)
  • 5 fps with continuous AF is wel echt teleurstellend (Sony 8 tot 10 fps)
  • Die 1.7x videocrop auw auw auw
  • SD slot ondersteund UHS-II, helaas maar een slot
  • Geen 802.11ac of 5GHz wifi
  • Stuk lager CIPA rating dan Sony

Extra ring op de lens vind ik persoonlijk erg fijn, zou hem zelf op diafragma zetten (voelt logisch). Blijft jammer dat er dan niet gewoon drie wieltjes op de body zitten, ik zou er altijd een voor ISO, sluitertijd en EV comp willen. Van het D-pad had je een wieltje kunnen maken, onder de sluiterknop had er een gekund en tussen de INFO en AF ON knoppen had nog prima een wieltje gepast. En er is ook geen enkele reden dat de On-off knop een wieltje had moeten zijn.
Ik vind de verschillen op papier allemaal niet zo wereldschokkend, op het gemis aan stabilisatie bij Canon na. Verder hebben ze erg goed naar elkaar gekeken, en ook naar elkaars prijzen. Ik verwacht dat Canon ook nog wel een keer een wat duurdere versie met nog meer MP gaat brengen... :z

Ik vind de lenzen van Canon trouwens wel een stuk spannender, gedurfder, vernieuwender om mee te beginnen dan die van Nikon, die op papier niet heel bijzonder zijn. (Over de prijzen ga ik het maar niet hebben.) Op zich zou ik wel erg blij worden van de Canon met 35mm Macro IS als startsetje. Nog even sparen... :z

Fiber wijzigde deze reactie 05-09-2018 14:31 (8%)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14:49
quote:
Terryb47 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:32:
[...]

dat is wel fijn dat je de boel kan mappen, maar ik zou het zelf nooit gebruiken en daarom uitzetten. als ik in het donker sta te fotograferen wil ik alleen dat de focusring het doet :+ als ik een adapter zou halen zou ik dus voor die meest simpele variant gaan of die met drop-in filter. Moet wel zeggen dat die Canon adapters erg betaalbaar zijn, ik heb in 2015 nog 400euro neergeteld voor m'n Metabones IV :o
Denk dat het belangrijk is dat er genoeg weerstand op die ring zit. Vond het altijd een groot gemis bij Canon dat je het diafragma via de camera moest instellen. Dus een hele mooie stap vooruit dat dit weer via de lens kan.
Maar dan moet je ook wel goed voelen wat je doet. Niet dat je makkelijk per ongeluk een paar stoppen teveel doorschiet.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Garyu
quote:
Fiber schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:26:
[...]

Ik vind de verschillen op papier allemaal niet zo wereldschokkend, op het gemis aan stabilisatie bij Canon na. Verder hebben ze erg goed naar elkaar gekeken, en ook naar elkaars prijzen. Ik verwacht dat Canon ook nog wel een keer een wat duurdere versie met nog meer MP gaat brengen... :z
Ik zou liever een wat goedkopere versie met minder MP zien ;).

Bedenk dat Sony met de last-years-models ook nog aardig wat aan marktaandeel weet te behouden, de A7iii heeft een paar erg leuke features, maar de A7ii en eventueel A7 zijn ook prima camera's voor de helft cq. een derde van de prijs van de A7iii.

Het zou natuurlijk leuk zijn als Canon ook nog een "entry level" model neer zou zetten om meer mensen over de streep te trekken, vergelijkbaar met 5D en 6D.

• Garyu
quote:
RobertJRB schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:31:
[...]

Denk dat het belangrijk is dat er genoeg weerstand op die ring zit. Vond het altijd een groot gemis bij Canon dat je het diafragma via de camera moest instellen. Dus een hele mooie stap vooruit dat dit weer via de lens kan.
Maar dan moet je ook wel goed voelen wat je doet. Niet dat je makkelijk per ongeluk een paar stoppen teveel doorschiet.
In de video is te horen hoe het klikt als je aan de ring draait, het klinkt alsof dat redelijk duidelijk te voelen/horen is. Voor video kan dat klikken verwijderd worden ("at a fee" }:O ).

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 19:48

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Terryb47 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:40:
[...]

.
Tja had het enthousiasme al hervonden met m'n Fuji dus heb er geen moeite mee. Heerlijk zo'n control ring op je lens :+

Gabril Ryzen

• Fiber

Fiber

quote:
Garyu schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:32:
[...]

Ik zou liever een wat goedkopere versie met minder MP zien ;).

Bedenk dat Sony met de last-years-models ook nog aardig wat aan marktaandeel weet te behouden, de A7iii heeft een paar erg leuke features, maar de A7ii en eventueel A7 zijn ook prima camera's voor de helft cq. een derde van de prijs van de A7iii.

Het zou natuurlijk leuk zijn als Canon ook nog een "entry level" model neer zou zetten om meer mensen over de streep te trekken, vergelijkbaar met 5D en 6D.
Komt allemaal vast wel. Dit is de grootste stap van Canon en Nikon sinds de introductie van de SLR in 1959 of zo. Hun (d)SLR lijn hebben ze ook in jaren opgebouwd, ik verwacht dat ze dat nu weer gaan doen.

Het gaat vast nog even duren voor het hele systeem is opgebouwd, maar deze nieuwe mounts en systemen zijn wel de toekomst. :)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
nero355 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:49:
Gejat van Fuji ;) Beetje retro en zo...
Dat hadden de G#'jes ook allemaal al hoor. ;)
quote:
Balance schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:05:
Wat mij op viel was het veel grotere aantal focuspunten en de claim dat hij tot -6 EV kan focussen. Hoever de Sony precies kan weet ik niet maar dat was wel iets waar ik vaak klachten over heb gehoord.

Gonadan wijzigde deze reactie 05-09-2018 14:49 (61%)

• Unidentified
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
guillaumemay schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:29:
Ok dat is dan weer jammer. Maar voor portretfotografie gebruik ik nu eigenlijk ook nooit AF-servo, dus voor mij persoonlijk zou Face detection al voldoende zijn in Servo en Eye AF in single AF.
Ik heb iets meer dan een jaar met de Sony A7II geschoten, die had ook enkel EYE AF in single modus, toen ik overstapte naar de A7III was EYE AF in continue mode echt een verademing.

Het is absoluut te doen, alleen moet je iets meer tijd nemen, voor casual schieten geen enkel probleem, voor professioneel werk niet aan te raden.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06-12 15:12
Niet alle foto's zijn close up's met de lens wide open h...
Liever een heel goede face detect dan dan een belabberde eye AF.

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:04
quote:
Gonadan schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:43:
[...]

Volgens mij was de S100 de 1e Canon daarmee. Daarvoor had Samsung al iets soortgelijks: knopje op lens i.c.m. focus ring.

• nero355

nero355

quote:
Gonadan schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:43:
Je bedoelt de pricewatch: Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart bijvoorbeeld ?

Ik ken het eigenlijk alleen van de Fuji camera's en volgens mij hadden oudere G modellen van Canon het niet, maar het is alweer minimaal een jaar of 6 geleden dat ik een dergelijk model in mijn handen had dus ik kan het mis hebben :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• brentnl
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 12-11 14:25
Ik was van plan de overstap naar fullframe te maken en een 5D IV aan te gaan schaffen omdat ik een 30mp FF camera wilde hebben met mogelijkheid tot 4k filmen. 85% Zal fotografie zijn, en de rest wat hobby-matig filmen op reis.

Nu vind ik de EOS R wel degelijk een interessante optie als alternatief voor de 5D IV, omdat ik niet alle functies daarvan per s nodig had en het qua prijs gewoon 1000 euro scheelt. Sony is niet mijn merk vanwege de menu's en ergonomie. Heb er geen problemen mee om meer te betalen voor 'hetzelfde' in geval van Sony vs Canon.

Enige waar ik sowieso m'n zinnen op had gezet is de Canon EF 100-400mm F4.5-5.6 L IS II USM en een allround lens zoals de 24-70 of 24-105 F4.

Die laatste is inmiddels in een RF versie te krijgen, maar zou ik er slim aan doen de 100-400 + adapter aan te schaffen? Of wachten tot ook daar een keer een RF versie voor komt?

Zijn de RF versies sowieso beter dan de EF equivalent met zelfde bereik en F-waarde?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
nero355 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:10:
[...]

Je bedoelt de pricewatch: Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart bijvoorbeeld ?

Ik ken het eigenlijk alleen van de Fuji camera's en volgens mij hadden oudere G modellen van Canon het niet, maar het is alweer minimaal een jaar of 6 geleden dat ik een dergelijk model in mijn handen had dus ik kan het mis hebben :)
Welke het precies wel en niet hebben weet ik niet, maar ik heb de eerste G7 en die had het ook al. Ook configureerbaar en ik gebruikte die vaak voor ISO. In dat licht vind ik de optie van de EOS R ook niet echt vernieuwend. :P

• guillaumemay
quote:
Unidentified schreef op woensdag 5 september 2018 @ 14:52:
[...]

Ik heb iets meer dan een jaar met de Sony A7II geschoten, die had ook enkel EYE AF in single modus, toen ik overstapte naar de A7III was EYE AF in continue mode echt een verademing.

Het is absoluut te doen, alleen moet je iets meer tijd nemen, voor casual schieten geen enkel probleem, voor professioneel werk niet aan te raden.
Ik schiet al jaren probleemloos professioneel portretten zonder de Servo, zonder Eye AF. :o Dit met de joystick knop en een selectie van een ouderwets AF-punt en een beetje focus-recompose. Ik denk dat Eye AF in servo modus het uiteraard makkelijker maakt,, maar soms vergeten we hier wel eens dat je op de 'ouderwetse' manier ook wel eens een acceptabele foto maakt ;).

• Garyu
quote:
brentnl schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:13:
Ik was van plan de overstap naar fullframe te maken en een 5D IV aan te gaan schaffen omdat ik een 30mp FF camera wilde hebben met mogelijkheid tot 4k filmen. 85% Zal fotografie zijn, en de rest wat hobby-matig filmen op reis.

Nu vind ik de EOS R wel degelijk een interessante optie als alternatief voor de 5D IV, omdat ik niet alle functies daarvan per s nodig had en het qua prijs gewoon 1000 euro scheelt. Sony is niet mijn merk vanwege de menu's en ergonomie. Heb er geen problemen mee om meer te betalen voor 'hetzelfde' in geval van Sony vs Canon.

Enige waar ik sowieso m'n zinnen op had gezet is de Canon EF 100-400mm F4.5-5.6 L IS II USM en een allround lens zoals de 24-70 of 24-105 F4.

Die laatste is inmiddels in een RF versie te krijgen, maar zou ik er slim aan doen de 100-400 + adapter aan te schaffen? Of wachten tot ook daar een keer een RF versie voor komt?

Zijn de RF versies sowieso beter dan de EF equivalent met zelfde bereik en F-waarde?
In de nabije toekomst gaat die niet in R-mount komen verwacht ik. Als je kijkt naar de roadmap van Nikon bijvoorbeeld dan gaat het gewoon niet zo snel met zo'n nieuw aanbod aan lenzen, en de 100-400 is nu niet bepaald een compact lensje dat per se een maatje kleiner zou moeten voor bij de EOS R. Ik vermoed daarnaast dat je met adapter + oudere lens een stuk goedkoper uit bent. Maar zoals gezegd, als je vr 2020/2021 je lens wilt kunnen gebruiken dan kan je denk ik beter voor de adapter gaan.

Hell het past ook op een EOS M (zelfs met 2x + 1.4x extender) :o

Garyu wijzigde deze reactie 05-09-2018 15:27 (4%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Sowieso kun je je afvragen of het berhaupt nut heeft. Je ziet ook relatief weinig telelenzen specifiek voor EF-S, mede omdat je er qua formaat en gewicht dan niet zo veel meer op wint.
Zeker nu ze die adapters meteen op de markt zetten verwacht ik dan ook dat ze de focus qua lenzen in eerste instantie gaan leggen op het bereik waar spiegelloos echt een verschil kan maken.

• Sakete
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:10
Nou, nu het allemaal officieel bekend is ga ik heel waarschijnlijk de Sony route zodra ik al m'n Olympus spul heb verkocht. Wil nog wel de recensies van de Nikon zien voor ik m'n definitieve keuze maak. Maar Canon is af voor mij. Een te conservatief bedrijf die bewust bepaalde features niet levert op een lager prijsniveau uit angst dat ze hun eigen hogere segment daarmee aantasten. Tja, dan maar helemaal geen Canon.

Gallery

quote:
Sakete schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:59:
Nou, nu het allemaal officieel bekend is ga ik heel waarschijnlijk de Sony route zodra ik al m'n Olympus spul heb verkocht. Wil nog wel de recensies van de Nikon zien voor ik m'n definitieve keuze maak. Maar Canon is af voor mij. Een te conservatief bedrijf die bewust bepaalde features niet levert op een lager prijsniveau uit angst dat ze hun eigen hogere segment daarmee aantasten. Tja, dan maar helemaal geen Canon.
Grappig, ik vind dat wel mee vallen. Op het eerste oog heb ik liever de Canon dan de Nikon variant.
Puur alleen Eye-AF is al een dealbreaker op de Nikon. Daarnaast laat Canon veel meer zien met de lenzen waarom ze naar mirrorless gaan en met de nieuwe mount. De Nikon lenzen vooralsnog zijn net zo goed mogelijk op de F-mount, niets vernieuwend...die hebben vooralsnog mirrorless omdat er vraag naar is, niet omdat ze iets bijzonders wilden maken.

Deze 30mp canon, met ey-AF en een 28-70 F/2 is toch wel een coole combi waar ik wel hebberig van wordt.
Maar goed, zowel de Canon als de Nikon heeft 1 kaartje, dat gaat hem niet worden voor mij. In mijn tijd als fotograaf (10 jaar prof) heb ik nu zeker 5 kaartjes gehad die gewoon einde verhaal/corrupt waren.....3 ervan tijdens een bruiloft (nu doe ik dat ook veel).....deze Canon zou ik een heerlijke backup camera vinden, maar ik wacht wel op iteratie 2, waarin dit ongetwijfeld opgelost is.
Maar zou deze camera 2 kaartjes hebben gehad, dan had ik hem misschien nu al wel gepreordered hebben...ik vind hem zo gek niet en de prijs valt mij mee :)

Nieuwe Hybrid Breath te koop, dubbele camera strap

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
zouden ze bij die RF 50mm 1.2 wat issues opgelost hebben van de EF 50mm 1.2? Of gewoon ook lekker arty gelaten. 2,5k arty :p

maratropa wijzigde deze reactie 05-09-2018 17:43 (4%)

specs

• brentnl
quote:
Garyu schreef op woensdag 5 september 2018 @ 15:24:
[...]

In de nabije toekomst gaat die niet in R-mount komen verwacht ik. Als je kijkt naar de roadmap van Nikon bijvoorbeeld dan gaat het gewoon niet zo snel met zo'n nieuw aanbod aan lenzen, en de 100-400 is nu niet bepaald een compact lensje dat per se een maatje kleiner zou moeten voor bij de EOS R. Ik vermoed daarnaast dat je met adapter + oudere lens een stuk goedkoper uit bent. Maar zoals gezegd, als je vr 2020/2021 je lens wilt kunnen gebruiken dan kan je denk ik beter voor de adapter gaan.

Hell het past ook op een EOS M (zelfs met 2x + 1.4x extender) :o
[afbeelding]
Is zeker wat van te zeggen. Is er al iets bekend over eventuele verschillen in beeldkwaliteit door gebruik van de adapter?

En wat betreft die 24-105; zou je daar dan ook voor de 'oude' EF versie gaan? Al scheelt dat wel maar 100 euro met de RF versie.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
brentnl schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:05:
Is zeker wat van te zeggen. Is er al iets bekend over eventuele verschillen in beeldkwaliteit door gebruik van de adapter?
Dat zou in feite hetzelfde moeten zijn toch? Tenzij ik ten onrechte aanneem dat de adapters geen glas bevatten. (Op de drop in filters na)

• Superlenco
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 05-09 23:49
kan iemand mij vertellen hoe de nieuwe connectie app werkt?
raw+jpeg backup?

• Garyu
quote:
Gonadan schreef op woensdag 5 september 2018 @ 18:42:
[...]

Dat zou in feite hetzelfde moeten zijn toch? Tenzij ik ten onrechte aanneem dat de adapters geen glas bevatten. (Op de drop in filters na)
Inderdaad, zit gewoon lucht in. Ik kan me voorstellen dat de AF niet helemaal hetzelfde werkt als bij native glas, dat komt nog wel eens voor. Maar bij EF glas hoop ik toch dat alles gewoon backward compatible is.

• Jur_
quote:
Nomad schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:26:
[...]
... maar ik wacht wel op iteratie 2, waarin dit ongetwijfeld opgelost is.
Maar zou deze camera 2 kaartjes hebben gehad, dan had ik hem misschien nu al wel gepreordered hebben...ik vind hem zo gek niet en de prijs valt mij mee :)
Wellicht hoef je niet zo lang te wachten. Ik geloof op canon rumors eens gelezen te hebben dat ze een half jaar na deze release nog met een vlaggenschip mirrorless komen.

Ik vind de R al met al ook echt een mooie camera en zie het meer als een 6D lijn mirrorless met de 5D mark iv sensor. Het meest jaloersmakend blijven wel de nieuwe RF objectieven. Wat dat betreft zou het me inderdaad ook niks verbazen als er nog een hoger geplaatste mirrorless volgt die daar nog meer recht aan doet :9~

Instagram

• Fiber

Fiber

quote:
Jur_ schreef op woensdag 5 september 2018 @ 22:37:
[...]

Wellicht hoef je niet zo lang te wachten. Ik geloof op canon rumors eens gelezen te hebben dat ze een half jaar na deze release nog met een vlaggenschip mirrorless komen.

Ik vind de R al met al ook echt een mooie camera en zie het meer als een 6D lijn mirrorless met de 5D mark iv sensor. Het meest jaloersmakend blijven wel de nieuwe RF objectieven. Wat dat betreft zou het me inderdaad ook niks verbazen als er nog een hoger geplaatste mirrorless volgt die daar nog meer recht aan doet :9~
Die komen er ook echt wel hoor, wees niet bang, dit is pas het beginnetje. Dit is in mijn ogen bedoeld als geheel nieuwe lijn die op termijn de dSLR lijn compleet gaat vervangen. Zoals ooit de SLR's de rangefinders hebben vervangen.

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:17
Op 1 of andere manier had ik toch de hoop dat je de bestaande EF (of EF-S) lenzen nog wel gebruikt konden worden, maar je zit toch automatisch vast aan een adapter in dat geval, video specs vallen mij wel behoorlijk tegen, enige wat men "meer" heeft ten opzichte van "de rest" is het beweegbare scherm aan de achterkant..

Ik had de stille hoop dat ze meteen met een equivalent of met een beter iets zouden komen als ik kijk naar een A7III, aangezien native in mijn ogen toch altijd beter zal zijn (dus met dat in het achterhoofd) dan is jumping ship niet een heel gek idee naar een ander merk. Misschien ga ik wel een A7III aanschaffen met een metabones/sigma adapter om te kijken of dat mij bevalt en dan kan ik op mijn gemak een transitie maken naar Sony want die geeft gewoon meer bang for the buck op dit moment. Ik verwacht niet dat Canon binnen nu en een jaar met een equivalent gaat komen wat nu een A7III of A7RIII is.

A7III | 5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:31
quote:
Sakete schreef op woensdag 5 september 2018 @ 16:59:
@Sakete Als je nog van die 12-40 af moet? zie vraag & aanbod :+

*rent hard weg voor modjes*

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• Garyu
quote:
CasGas schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:33:
Op 1 of andere manier had ik toch de hoop dat je de bestaande EF (of EF-S) lenzen nog wel gebruikt konden worden, maar je zit toch automatisch vast aan een adapter in dat geval, video specs vallen mij wel behoorlijk tegen, enige wat men "meer" heeft ten opzichte van "de rest" is het beweegbare scherm aan de achterkant..
Wat is het probleem van die adapter dan? EF-lenzen zouden vrijwel "native" ondersteund moeten worden. Met n adapter ben je in principe klaar, kan je nog kiezen tussen drie redelijk betaalbare varianten.
quote:
Ik had de stille hoop dat ze meteen met een equivalent of met een beter iets zouden komen als ik kijk naar een A7III, aangezien native in mijn ogen toch altijd beter zal zijn (dus met dat in het achterhoofd) dan is jumping ship niet een heel gek idee naar een ander merk. Misschien ga ik wel een A7III aanschaffen met een metabones/sigma adapter om te kijken of dat mij bevalt en dan kan ik op mijn gemak een transitie maken naar Sony want die geeft gewoon meer bang for the buck op dit moment. Ik verwacht niet dat Canon binnen nu en een jaar met een equivalent gaat komen wat nu een A7III of A7RIII is.
Dat hadden meer mensen verwacht, maar ik denk dat je EF-lenzen toch beter tot hun recht komen op de EOS R + adapter dan op de Sony A7+adapter.

• darkrain
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19:39

darkrain

Geniet

quote:
Garyu schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:00:
[...]
Wat is het probleem van die adapter dan? EF-lenzen zouden vrijwel "native" ondersteund moeten worden. Met n adapter ben je in principe klaar, kan je nog kiezen tussen drie redelijk betaalbare varianten.

[...]

Dat hadden meer mensen verwacht, maar ik denk dat je EF-lenzen toch beter tot hun recht komen op de EOS R + adapter dan op de Sony A7+adapter.
Precies dit, ik heb nu een EOS M5 en gebruik daar ook af en toe EF lenzen op met de adapter. Eerlijk gezegd werkt dat uitstekend en merk ik geen verschil tussen EF lenzen en EF-M lenzen. Ik verwacht dat dat met EF --> RF precies hetzelfde zal zijn.

Leef en laat leven...

• Ventieldopje
quote:
[...]

[...]

Exact, de adapter van Canon schijnt juist erg goed te zijn (ofwel gewoon native), ook qua AF.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
CasGas schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:33:

Maar dan ga je dus in plaats van binnen n merk (soort van native) naar een combinatie van drie merken? Het lijkt mij heel sterk dat zoiets beter werkt. Zoals ik die RF adapters nu zie lijkt het mij dat ze niet meer doen dan de afstand tot de sensor corrigeren, aangezien alles van Canon komt ga ik er vanuit dat het dan gewoon identiek presteert aan een DSLR.
Overigens zie ik aan je collectie dat je je naam eer aan doet, gebruik je wel eens EF op je 7D? Dat is toch dan net zo 'niet native'? ;)

Mocht je graag naar een A7III willen dan snap ik dat heel goed hoor, dat is gewoon een mooi toestel. Ik volg alleen de redenatie die je daarheen maakt nu niet echt. :)

• CasGas
quote:
Gonadan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:04:
[...]

Maar dan ga je dus in plaats van binnen n merk (soort van native) naar een combinatie van drie merken? Het lijkt mij heel sterk dat zoiets beter werkt. Zoals ik die RF adapters nu zie lijkt het mij dat ze niet meer doen dan de afstand tot de sensor corrigeren, aangezien alles van Canon komt ga ik er vanuit dat het dan gewoon identiek presteert aan een DSLR.
Overigens zie ik aan je collectie dat je je naam eer aan doet, gebruik je wel eens EF op je 7D? Dat is toch dan net zo 'niet native'? ;)

Mocht je graag naar een A7III willen dan snap ik dat heel goed hoor, dat is gewoon een mooi toestel. Ik volg alleen de redenatie die je daarheen maakt nu niet echt. :)
Zodat ik langzaam zou kunnen overstappen naar compleet Sony, ik zeg ook niet dat het beter zou hoeven te werken, het is om de overstap makkelijker te laten verlopen.
Verder heeft mijn naam niks met GAS te maken in die zin zoals iedereen dat hier leest mbt camera's..
quote:
[...]

[...]

quote:
darkrain schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:06:
[...]

Precies dit, ik heb nu een EOS M5 en gebruik daar ook af en toe EF lenzen op met de adapter. Eerlijk gezegd werkt dat uitstekend en merk ik geen verschil tussen EF lenzen en EF-M lenzen. Ik verwacht dat dat met EF --> RF precies hetzelfde zal zijn.
quote:
Ventieldopje schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:28:
[...]

Exact, de adapter van Canon schijnt juist erg goed te zijn (ofwel gewoon native), ook qua AF.
Hoe weten jullie nou of die adapter goed werkt, ik lees alleen "schijnt", "verwacht" en "zou"?

A7III | 5D3 | 7D | 14 2.8 | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 24-105 4 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

• Garyu
quote:
CasGas schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:47:
[...]

Zodat ik langzaam zou kunnen overstappen naar compleet Sony, ik zeg ook niet dat het beter zou hoeven te werken, het is om de overstap makkelijker te laten verlopen.
Verder heeft mijn naam niks met GAS te maken in die zin zoals iedereen dat hier leest mbt camera's..
[...]

Hoe weten jullie nou of die adapter goed werkt, ik lees alleen "schijnt", "verwacht" en "zou"?
Weten doen we niks. Puur op basis van Canon's uitspraken en ervaringen met de EF -> M adapters, en gezien het feit dat ze bij Canon niets hoeven te reverse engineeren omdat ze allebei de mounts gewoon kennen. De mount zelf is niet veel meer dan een stuk metaal met een paar pinnetjes. Als je weet wat die pinnetjes doen en dat (grotendeels) compatibel is dan gaat het alleen nog maar om de juiste afstand en klaar-is-kees.

Disclaimer: ik gebruik mijn A7ii erg graag, superfijne camera. Maar ik vind het gewoon zonde als iemand veel geld uitgeeft voor iets wat eigenlijk geen issue zou zijn.

Garyu wijzigde deze reactie 06-09-2018 13:51 (10%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
CasGas schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:47:
Dat snap ik wel, maar ik zie niet wat de koers van de EOSR daar voor invloed op heeft. :?
quote:
Is er reden om aan te nemen dat hij niet goed werkt?

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:54

Deathchant

Don't intend. Do!

Het feit dat deze precies tussen de 6d en 5d4 gepositioneerd is en net ff wat meer biedt dan een 5d3,zou betekenen dat ik precies in deze categorie val. Ik had al besloten naar Sony over te willen gaan. Dus ok, dan gaan we even beredeneren.

2540 euro... Tel daar nog de simpelste adapter bij 120 euro en een accuutje van 75 euro.

Dan krijg ik dus voor 2735 euro een EOS R en ik kan al mijn Canon(mount) glas behouden.

A7 III + accu + metabones adapter = 2775 euro.

EOS R pluspunten tov Sony:
- weathersealing
- klapscherm
- hogere resolutie lcd+evf
- 6mpix meer
- canon kleuren en witbalans correcter?
- betere AF met adapter??
- ergonomie
- menustructuur??
- grotere mount waardoor ng lichtsterker glas mogelijk is?

Pluspunten voor de Sony:
- (veel) hogere burstrate
- IBIS
- eye-AF in single shot n continuous focus
- intuitiviteit knoppen/dials
- dynamisch bereik?
- accuduur

Dingen die beiden gemeen hebben:
- absurde prijs van objectieven (canon nu ook al)

Dingen die nog duidelijk moeten worden in de praktijk:
- focusing met EF lenzen met adapter Canon
- dynamisch bereik
- ruisprestaties

Verdere inzichten:
- Eye-AF in continuous AF kan middels FW, al heb ik daar geen vertrouwen in dat Canon dit gaat doen, maar juist gaat uitbrengen op een nieuwer en (veel) duurder model.

Als ik puur en alleen naar de camerabody kijk vind ik de Canon eigenlijk te duur. Biedt geen stabilisatie, geen fatsoenlijke eye-AF icm tracking en het aantal extra mpix en resolutie van de schermpjes weegt mijns inziens niet tegenop de Sony body.

Wel moet ik zeggen dat ik toch verrast ben dat ik wel de conclusie kan trekken dat deze EOS R best goed gepositioneerd is en ik eventjes serieus aant twijfelen was. Als de DR nou on-par lijkt te zijn en de eye-AF hetzelfde zou zijn alsmede de burst rate (is burst rate ook slechts met FW te updaten?), dan is het voor bestaande Canon gebruikers wel een serieus aantrekkelijke overstap.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Garyu
Soms is burst rate wel te verbeteren via een software-update, het ligt er aan waar de bottleneck precies ligt.

Hoe belangrijk is eye-AF in continuous mode nu eigenlijk echt? Er bestonden <2018 2017 nog welgeteld 0 bodies die het hadden, en toch konden we gewoon foto's maken. Het is een leuke gimmick, maar is het echt een must-have feature? In static mode is eye-AF wat mij betreft relatief zinloos, daar heb ik nog nauwelijks gebruik van gemaakt.

IBIS is wat mij betreft een belangrijker feature, maar kan je eventueel dmv IS-objectieven ook wel overheen komen.

Garyu wijzigde deze reactie 06-09-2018 15:57 (1%)
Reden: OK OK, alweer ruim een jaar geleden dat Sony Eye-AF in AF-C heeft geintroduceerd

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:52
quote:
Deathchant schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:16:

2540 euro... Tel daar nog de simpelste adapter bij 120 euro en een accuutje van 75 euro.
Volgens mij wordt die adapter meegeleverd ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Garyu De A7RIII heeft eye-AF in continuous mode en die is van 2017 :)
Ik snap juist niet hoe je portret foto's met krappe dof kunt maken in single shot als 't model/onderwerp beweeglijk is? Geen enkel mens staat superstil en met een 1.4 of 1.2 dof is de reinste misfocus cruciaal, dus een goeie tracking en burstrate is dan geen overbodige luxe.
Een gimmick is een wannabe goeie feature die geen (praktische) meerwaarde heeft. Zo zou ik Sony's eye-AF implementatie absoluut niet noemen ;)

@JP_S Komt die erbij ja? Heb ik daar dan echt overheen gelezen?

Deathchant wijzigde deze reactie 06-09-2018 15:51 (16%)

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:52
Bij alle pre-order deals die ik nu zie wel

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Garyu
quote:
Deathchant schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:47:
Argh! Pre-2017 dan :+
quote:
Ik snap juist niet hoe je portret foto's met krappe dof kunt maken in single shot als 't model/onderwerp beweeglijk is? Geen enkel mens staat superstil en met een 1.4 of 1.2 dof is de reinste misfocus cruciaal, dus een goeie tracking en burstrate is dan geen overbodige luxe.
Hoe deden fotografen dat in het pre-Sony-A7Riii tijdperk dan?
quote:
Een gimmick is een wannabe goeie feature die geen (praktische) meerwaarde heeft. Zo zou ik Sony's eye-AF implementatie absoluut niet noemen ;)
Helaas zit ook de eye-AF niet altijd perfect raak, en heb je wimpers scherp maar de ogen niet. Maar ik geef meteen toe dat het een leuke ontwikkeling is voor snelbewegende portretfotografie.

• Ventieldopje
quote:
Deathchant schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:47:

@JP_S Komt die erbij ja? Heb ik daar dan echt overheen gelezen?
Ik heb gewoon mad f*cking skills }:O

www.maartendeboer.net

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Of eye-AF vroeger ook niet kon, die discussie vind ik niet zinnig om te voeren. Het is er wel en het maakt het leven van een fotograaf een stuk makkelijker dus zo kijk ik er ook naar.
Als een camera mij werk uit handen kan nemen, dan ben ik blij :) Waarom niet gebruik ervan maken als technologie 't kan bieden? Maakt me dan niet zoveel uit dat 't om zuivere skill gaat. Het plezier en resultaat is me belangrijker ;)

Edit: ik heb 2 zeiss lenzen die voorlopig wel even blijven of straks met de sony vervangen gaan worden met de voigtlander 65 en 110 apo lanthar. (bij Sony zijn deze dan meteen gestabiliseerd). MF op de 6d vind ik moeilijk, straks met de Sony gaat dat een stuk makkelijker. Weer een stukje technologie (focus magnify, focus peaking etc) die een stukje purist uit me weghaalt ;) Wat ben ik toch een cheater ;)

Deathchant wijzigde deze reactie 06-09-2018 17:28 (46%)

• Garyu
quote:
Deathchant schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:11:
Of eye-AF vroeger ook niet kon, die discussie vind ik niet zinnig om te voeren. Het is er wel en het maakt het leven van een fotograaf een stuk makkelijker dus zo kijk ik er ook naar.
Als een camera mij werk uit handen kan nemen, dan ben ik blij :) Waarom niet gebruik ervan maken als technologie 't kan bieden? Maakt me dan niet zoveel uit dat 't om zuivere skill gaat. Het plezier en resultaat is me belangrijker ;)
Oh absoluut, ik vind het zeker een interessante ontwikkeling. Definitief iets dat op het pluspuntenlijstje komt te staan, alleen nog geen must-have feature (voor mij). Ik verwacht dat Canon het niet per firmware update naar deze EOS R gaat brengen overigens, maar dan in de RmarkII gaat aankondigen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Beetje flauw om iets als niet noodzakelijk te bestempelen omdat het vroeger ook niet bestond. Zo ben ik erg blij dat ik tegenwoordig een kaartje heb in plaats van rolletjes. :P

Soms komen technieken beschikbaar waar je niet meer zonder wilt als je er eenmaal van geproefd hebt.

• guillaumemay
Voor iemand die 'vers' een systeem kan kiezen begrijp ik gedeeltelijk je redenering. Voor iemand die al flink wat Canon glas & accessoires heeft zijn de verschillen erg klein, te klein eigenlijk om simpel een keuze te maken om over te stappen.

• Jur_
quote:
...
(is burst rate ook slechts met FW te updaten?)
...
Naar wat ik heb begrepen op DPreview verwachten ze dat de burst rate met continous AF in ieder geval te maken heeft met het rekenwerk dat nodig is voor het grote aantal dual pixel focuspunten:
https://www.dpreview.com/...-been-waiting-for?slide=8

De kans lijkt me klein dat ze dat gaan optimaliseren via een FW update, maar helemaal uitsluiten kan ik het ook niet ;)

edit: de reden daarvoor is dat canon naar mijn idee alleen problemen verhelpt in FW updates en zaken als aangekondigde eigenschappen van een camera zoals de burst-rate niet zomaar gaat aanpakken in een FW update.

Jur_ wijzigde deze reactie 06-09-2018 16:41 (14%)

Instagram

• Fiber

Fiber

En ik maar denken dat Canon z'n 'eye-controlled focus' had geperfectioneerd en teruggebracht... O-)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

quote:
guillaumemay schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:21:
Voor iemand die 'vers' een systeem kan kiezen begrijp ik gedeeltelijk je redenering. Voor iemand die al flink wat Canon glas & accessoires heeft zijn de verschillen erg klein, te klein eigenlijk om simpel een keuze te maken om over te stappen.
Ik heb allerlei Canon spul en ga de overstap naar Sony toch maken, of had je het ook over mij? Ik heb door de tijd heen al vaak mijn redenaties geventileerd en deze worden idd, net zoals bij @CasGas niet altijd begrepen. Gelukkig hoeft dat ook niet, aangezien ikzelf degene ben die blij moet zijn met zijn keuzes (die niet van anderen afhangen) en 't ook allemaal moet financieren :) Ik wil je best helemaal uitleggen waarom ik de verschillen niet te klein vind om simpel over te stappen... Pssst...ik hoef ook niet alles de deur uit te doen en alles nieuw spul te nemen he, kan ook geleidelijk ;)

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:04
Op zich ben ik ook een potentile kandidaat voor de EOS R. Ik gebruik momenteel een aantal EF lenzen op een Sony A7 en heb voor opdrachten de 5DII mee als backup. Ik heb de A7 aangeschaft omdat ik een sensor met betere DR wilde en de 5DIV me te duur was. Op zich biedt de EOS R me dus datgene wat ik toen wilde: betere DR voor een fatsoenlijke prijs. Met als bonus de fijnere Canon kleuren, een body met een lekker grote grip en volledige functionaliteit van mijn EF lenzen. Nou werk ik meestal met de camera op statief en MF dus de ‘groter missers’ van de EOS R zoals het ontbreken van ibis en de mindere fps zijn voor mij geen echt bezwaar.

Toch is de kans klein dat ik bij de EOS R ga uitkomen. Dat heeft met name te maken met de keuzemogelijkheden die Sony biedt door de jaren voorsprong. De 24MP die ik momenteel ter beschikking heb zijn nog steeds voldoende, maar mocht daar verandering in komen dan kan ik een A7RII kopen voor minder dan de R. En mocht ik op de 1 of andere manier toch opdrachten krijgen waarbij ibis, af of fps van belang zijn dan kan ik bij de A7III terecht. Toegegeven, ik zal dan ook Sony lenzen moeten aanschaffen voor een fatsoenlijk AF, maar dat zou in het geval van de R ook moeten omdat mijn huidige lenzen (op een uitzondering na) niet direct de beste op dat gebied zijn.

Maar goed, ik heb geen haast dus voorlopig doe ik het wel met mijn huidige set. Kan ik nog mooi even de ontwikkelingen afwachten.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Hebben zoveel mensen zoveel non-IS lenzen dan dat IBIS zo'n enorm gemis is? Of is dat meer vanwege de mogelijkheden die je dan met niet gestabiliseerde lenzen zou kunnen krijgen?

• brentnl
Ik heb er in ieder geval n gepreorderd!

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 06-12 15:12
quote:
Gonadan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:27:
Hebben zoveel mensen zoveel non-IS lenzen dan dat IBIS zo'n enorm gemis is? Of is dat meer vanwege de mogelijkheden die je dan met niet gestabiliseerde lenzen zou kunnen krijgen?
Zelfs de nieuwe 50mm F1.2 lijkt zonder IS te zijn.
Overigens zal het voor video uit de hand zonder gimbal toestanden ook wel fijn zijn om zowel IBIS als IS te kunnen combineren. Dat lijkt bij Sony & Nikon wel te kunnen.

• nero355

nero355

quote:
Fiber schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:48:
En ik maar denken dat Canon z'n 'eye-controlled focus' had geperfectioneerd en teruggebracht... O-)
Dat dacht ik dus ook eerst! _O- :+

quote:
Gonadan schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:27:
Ik heb geen enkele gestabiliseerde lens en voor video is dat een groot gemis. En voor mijn 135mm kan dat soms ook wel handig zijn, als ik op 1/100s een strakke foto wil schieten.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• guillaumemay
quote:
Deathchant schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:55:
[...]

Ik heb allerlei Canon spul en ga de overstap naar Sony toch maken, of had je het ook over mij? Ik heb door de tijd heen al vaak mijn redenaties geventileerd en deze worden idd, net zoals bij @CasGas niet altijd begrepen. Gelukkig hoeft dat ook niet, aangezien ikzelf degene ben die blij moet zijn met zijn keuzes (die niet van anderen afhangen) en 't ook allemaal moet financieren :) Ik wil je best helemaal uitleggen waarom ik de verschillen niet te klein vind om simpel over te stappen... Pssst...ik hoef ook niet alles de deur uit te doen en alles nieuw spul te nemen he, kan ook geleidelijk ;)
Klopt ja, als je alle Canon gear in je handtekening hebt, dan valt de overstap naar mijn mening wel mee. Wel meld je dat je het overstappen simpel vindt, maar in je eerdere bericht schreef je:
quote:
..
Wel moet ik zeggen dat ik toch verrast ben dat ik wel de conclusie kan trekken dat deze EOS R best goed gepositioneerd is en ik eventjes serieus aant twijfelen was
...
Serieus twijfelen of alsnog een simpele keus? Ik ben in ieder geval verward. Maar goed, wellicht dat je even kan wachten op wat de Panasonic FF MILC te bieden heeft, die wordt ook binnenkort aangekondigd. Spannende tijden in ieder geval en ik wens je uiteraard veel plezier met de nieuwe camera, ongeacht welke je kiest. Ik ben nu trouwens ook aan het lezen over de nieuwe Fuji APS-C mirrorless.. voor videofreaks een heerlijk ding volgens mij.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
Deathchant schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:55:
Ik heb door de tijd heen al vaak mijn redenaties geventileerd en deze worden idd, net zoals bij @CasGas niet altijd begrepen.
Bij jou is het toch ook deels een emotionele keuze? Vanwege de teleurstelling in Canon de afgelopen jaren?

• CasGas
Ted doet een aardige opsomming, eigenlijk kijk ik ook wel zo tegen de release aan van de EOS R:

YouTube: Oh Canon…

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Waar wordt trouwens gezegd dat je een adapter erbij krijgt? Nog steeds geen antwoord op..
Maar Kai W zegt in het filmpje dat je em niet erbij krijgt en moet kopen:
YouTube: Canon EOS R Full Frame Mirrorless! Hands-on First Look

Bij 08:50 vertelt ie ook dat het focussen met de 85/1.4 niet echt goed lukte (adapted). Dus ik ben benieuwd hoe het zit met de focus met adapter...

Deathchant wijzigde deze reactie 06-09-2018 23:16 (21%)

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Deathchant schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:12:
Waar wordt trouwens gezegd dat je een adapter erbij krijgt? Nog steeds geen antwoord op..
Als er geen lader bij zit mag ik hopen dat je m via USB kan opladen. Vind het een fijne feature op m'n a7. (Alleen zo jammer dat je m dan niet kan gebruiken tijdens het opladen)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

quote:
mrc4nl schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:17:
[...]

Als er geen lader bij zit mag ik hopen dat je m via USB kan opladen. Vind het een fijne feature op m'n a7. (Alleen zo jammer dat je m dan niet kan gebruiken tijdens het opladen)
Uh...Ik heb het over dat er gezegd werd dat een EF-RF adapter bij de EOS-R komt, maar dat lijkt toch niet zo te zijn. Ik had het niet over een lader ;)

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Deathchant schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:18:
[...]

Uh...Ik heb het over dat er gezegd werd dat een EF-RF adapter bij de EOS-R komt, maar dat lijkt toch niet zo te zijn. Ik had het niet over een lader ;)
Ik ben niet helemaal wakker. Tijd om te slapen voor mij :$

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Zover ik heb meegekregen van Canon, zal de eerste periode de adapter gratis meegeleverd gaan worden. Dit was ook zo met bepaalde EOS M modellen.

Zeiss 21mm f/2.8

• darkrain

darkrain

Geniet

quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 00:17:
Zover ik heb meegekregen van Canon, zal de eerste periode de adapter gratis meegeleverd gaan worden. Dit was ook zo met bepaalde EOS M modellen.
Klopt, bij mijn M5 ook de adapter gratis erbij gehad.

Ben persoonlijk wel onder de indruk van de nieuwe EOS R, ik schiet nooit video dus voor mij zou het een prima camera zijn. Ik gebruik enkel gestabiliseerde lenzen, dus ga IBIS niet missen en ik gebruik de burst mode ook bijna nooit.

Ik ga hem naast de M5 gebruiken, enige nadeel is dat de EF-M lenzen er niet op kunnen maar met een meerderheid aan EF en EF-S lenzen komt dat ook wel goed.

Leef en laat leven...

• kevinl
Voor mij zal de keuze van aanschaf afhangen van wat de DR gaat doen. Als dat hetzelfde zal zijn aan de 6DII dan laat ik hem staan. Indien die minimaal gelijk is aan de 5DIV dan is het een buy voor mij. Maar ik verkoop mijn 6DII nog niet (vanwege CIPA)

Gister een groot deel van de presentatie en kennismakingsfilmpjes gezien. Grappig is dat de man van Canon zei dat je de instellingen moet leren op basis van de default settings. De touchbar lijkt me een mooie innovatie en de ring ook. Alleen ben ik nog steeds niet kapot van de aan en uitknop. Ik kan er nog steeds niet echt aan wennen dat ik de camera niet met 1 hand kan aanzetten en bedienen. Ik begon met een 450D. De modellen opvolgend was de aan en uitknop links van het toestel.

Zoals gezegd zal ik dit toestel halen als de DR beter is. Ik geloof dat de Mark II of Mark III de versie zal zijn die de echte mirrorless tegenhanger van de opvolger van de 5DIV gaat worden. Dan zijn we intussen al een aantal jaren verder.

Ik weet niet hoeveel lenzen van Sony er in de markt is. Van Canon en Nikon zijn er miljoenen van, ettelijke miljoenen. Dan praat ik over de premium varianten. Dat glas doe je echt niet zomaar van de hand om over te stappen naar een concurrent of om over te gaan naar RF. Als dat wel zo is. Dan heb ik heel goedkoop glas. Een gebruikte 70-200 2.8 II IS USM voor 500 euro zal ik met plezier betalen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Zelfs de webwinkels geven al aan dat de adapter gratis mee komt.

Gonadan wijzigde deze reactie 07-09-2018 11:20 (165%)

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
kevinl schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 09:15:
Alleen ben ik nog steeds niet kapot van de aan en uitknop. Ik kan er nog steeds niet echt aan wennen dat ik de camera niet met 1 hand kan aanzetten en bedienen. Ik begon met een 450D. De modellen opvolgend was de aan en uitknop links van het toestel.
Ik ben niet anders meer gewend sinds ik met mijn 80D fotografeer (zijn voorgangers 350D en 600D hadden de power switch wel rechts). Was even wennen, nu geen enkel probleem meer. Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn camera gewoon vaak lange tijd achter elkaar aan heb staan en niet continu aan en uit doe.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Jur_
quote:
Voor mij zal de keuze van aanschaf afhangen van wat de DR gaat doen. Als dat hetzelfde zal zijn aan de 6DII dan laat ik hem staan. Indien die minimaal gelijk is aan de 5DIV dan is het een buy voor mij.
Ik denk dat de kans heel groot is dat die exact gelijk is aan de 5D mark iv, een nog grotere kans dat die minstens zo goed is.
quote:
Maar ik verkoop mijn 6DII nog niet (vanwege CIPA)
Dat is inderdaad even afwachten, al heeft tweakers in het artikel bijvoorbeeld al aangegeven dat ze met gemak 2x zoveel foto's hebben gemaakt als aangegeven door de CIPA rating. (en dan is er nog een eco stand schijnbaar..)

Mijn eerste SLR was trouwens ook een 450D. Veel plezier van gehad! 8)

Jur_ wijzigde deze reactie 07-09-2018 10:47 (4%)

Instagram

quote:
Jur_ schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:47:
[...]

Ik denk dat de kans heel groot is dat die exact gelijk is aan de 5D mark iv, een nog grotere kans dat die minstens zo goed is.

[...]

Dat is inderdaad even afwachten, al heeft tweakers in het artikel bijvoorbeeld al aangegeven dat ze met gemak 2x zoveel foto's hebben gemaakt als aangegeven door de CIPA rating. (en dan is er nog een eco stand schijnbaar..)

Mijn eerste SLR was trouwens ook een 450D. Veel plezier van gehad! 8)
CIPA is ook niet bedoeld om precies te weten hoeveel foto's je kunt maken met een camera, maar meer om camera's te vergelijken onder dezelfde omstandigheden. Natuurlijk hangt dit ook af van het type camera en hoeveel invloed bijvoorbeeld video en chimpen hebben op de accuduur.
Maar... ik durf mijn hand er voor in het voor te steken dat je met dezelfde accu (LP-E6N) met een 5D4/6D2 meer dan het dubbele aantal foto's kunt maken van wat je met een EOS R kunt. En nee, dan heb ik niet over specifieke gevallen waarin je gewoon de camera in burst zet en de sluiterknop lockt en vervolgens kijkt hoeveel foto's je kunt maken, want dan is het verschil klein. Bij een mirrorless moet de sensor continu aanstaan, bij een dslr niet. Dus als je wat de tijd neemt om een foto te maken, verbruikt de mirrorless gewoon veel meer energie. Simpel.

Mijn eerste dslr was ook een 450D en ik geloof bij Ventieldopje ook. _/-\o_ 450D _/-\o_

Universal Creations wijzigde deze reactie 07-09-2018 11:17 (3%)

Zeiss 21mm f/2.8

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Sony adverteert voor de A7III met -3 EV, Canon adverteert voor de EOS R met -6 EV voor de AF.
Hoe denken jullie dat het in de praktijk zal uitpakken? Want als dit een beetje klopt is dat natuurlijk niet verkeerd.

Ik heb nog een 450D liggen thuis, kopen? :D

Gonadan wijzigde deze reactie 07-09-2018 11:22 (11%)

• darkrain

darkrain

Geniet

quote:
Gonadan schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:21:
Sony adverteert voor de A7III met -3 EV, Canon adverteert voor de EOS R met -6 EV voor de AF.
Hoe denken jullie dat het in de praktijk zal uitpakken? Want als dit een beetje klopt is dat natuurlijk niet verkeerd.

Ik heb nog een 450D liggen thuis, kopen? :D
Mits je de nieuwe RF 50mm F1.2L wide open gebruikt zegt Canon erbij he ;)

Leef en laat leven...

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
darkrain schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:22:
Mits je de nieuwe RF 50mm F1.2L gebruikt zegt Canon erbij he ;)
Dat geldt toch altijd? Als je er een matglas objectief op zet wat amper licht door laat gaat geen n body knap focus kunnen leggen in de schemering. ;)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Andere fabrikanten geven wel eens andere waarden aan(ik meen dat sony een f/2.0 lens hanteert)

Is de tranmissie van de Canon RF 50mm f/1.2L USM eigenlijk al bekend? ook ~1,5 net als bij de EF-variant?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
begintmeta schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:36:
Andere fabrikanten geven wel eens andere waarden aan(ik meen dat sony een f/2.0 lens hanteert)
Zou goed kunnen, maar dan nog zou er een duidelijke verbetering zijn. Ben wel benieuwd naar iets concretere feiten.
quote:
Is de tranmissie van de Canon RF 50mm f/1.2L USM eigenlijk al bekend? ook ~1,5 net als bij de EF-variant?
Ben bang dat we moeten wachten tot hij daadwerkelijk gereviewed wordt, anders moeten we alsnog Canon op z'n blauwe ogen geloven. ;)

• kevinl
quote:
SnoeiKoei schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 10:17:
[...]

Ik ben niet anders meer gewend sinds ik met mijn 80D fotografeer (zijn voorgangers 350D en 600D hadden de power switch wel rechts). Was even wennen, nu geen enkel probleem meer. Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn camera gewoon vaak lange tijd achter elkaar aan heb staan en niet continu aan en uit doe.
Correctie. Opvolgend links bedoelde ik.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

quote:
Gonadan schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:21:
Ik ben hier ook benieuwd naar. Dit was wel een plausibel antwoord:
majic in 'reviews: Canon EOS R fullframe systeemcamera'

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

quote:
Dat van die f/1.2 acht ik wel plausibel inderdaad, dat van het centerpunt is nieuw voor mij. Is dat daadwerkelijk zo en geldt dat niet voor de Sony?
Wat video ermee te maken heeft volg ik niet zo, dat staat voor mij nogal los van AF-prestaties bij low-light. Maar ja, dat ben ik. :P

• nero355

nero355

quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 11:16:
Mijn eerste dslr was ook een 450D en ik geloof bij Ventieldopje ook. _/-\o_ 450D _/-\o_
Als Canon nu nog de 400D zou verkopen dan zou het echt een groot succes zijn bij mensen die aan het "downsizen" zijn : Super klein! Zelfs met de grip erop! :D

De 450D was echt ineens een heel stuk groter en alle xxxD en xxxxD modellen erna ook!

• guillaumemay
De 100D en 200D zijn kleiner dan de 400D. :D en wegen ongeveer 150 gram minder. En ze hebben een popup flitser (de Canon 1D/5D/6D/R niet)
Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True