Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16-10 21:57

Get!em

Oh die ja!

quote:
Superdaantje schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:18:
Je kunt ook informeren bij Rofa repair. Die deden in verleden ook reparaties aan/voor Canon
Dat doen ze nog steeds, via email kun je hem gewoon benaderen voor prijsopgaaf, want de meestvoorkomende problemen met objectieven kent hij allemaal al wel.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Jaren al niet geweest maar Rofa was altijd top qua service! Zeker een aanrader.

En anders heb ik nog een adresje van een kerel die reparaties uitvoert. Ken hem via via maar zelf geen ervaring mee.

Gabril Ryzen

• Martin Voogt
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 16-10 13:32
quote:
sapphire schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:39:
Jaren al niet geweest maar Rofa was altijd top qua service! Zeker een aanrader.
Hier ook fan van Rofa, problemen met het motortje van mijn 24-70 L gehad. Netjes opgelost, kreeg de lens ook super scherp terug. _/-\o_

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06:50
Vandaag was ik even aan het kijken wat een extra Canon LP-E6N accu voor mijn 80D zou kosten. De laagste prijs voor een originele die ik vind is 55 bij Amazon.de. Voor die prijs kan ik ook twee b-merkaccu's en een extra lader kopen, of zelfs een stuk of vier als ik op eBay kijk. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met specifieke niet-originele accu's? Dat de originele langer mee zullen gaan neem ik bij dit prijsverschil voor lief, dan wissel ik wel een keer extra :+

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:56
quote:
Wormaap schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:33:
Vandaag was ik even aan het kijken wat een extra Canon LP-E6N accu voor mijn 80D zou kosten. De laagste prijs voor een originele die ik vind is 55 bij Amazon.de. Voor die prijs kan ik ook twee b-merkaccu's en een extra lader kopen, of zelfs een stuk of vier als ik op eBay kijk. Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met specifieke niet-originele accu's? Dat de originele langer mee zullen gaan neem ik bij dit prijsverschil voor lief, dan wissel ik wel een keer extra :+
Daarmee trek je vaak een beerput open aan reacties. Overal op internet zijn wel pro's en con's te lezen wbt. namaak accu's. Lees je verder (te ver) dan kom je in de alu hoedje kringen.

Zelf heb ik er geen goed gevoel bij en koop dan altijd originele accu's. Als je veel uitgeeft aan een camera kan dat er ook nog wel van af denk ik dan.

offtopic:
Ik was pas blij verrast dat mijn accu's 130 per stuk zijn ipv. 180 waar ik ze eerder voor had zien staan.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

quote:
Koop deze: https://www.degreef-partn...on-accu-canon-lp-e6n.html (bij veel winkels te krijgen). Ik en mijn collega's gebruiken die ook en die zijn beter dan originele accu's. Ze gaan echt langer mee in de praktijk. Zijn misschien niet spotgoedkoop, maar wel heel goed.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Inderdaad, een hele beerput. Plekken waar je ook kunt kijken zijn bijv de china topics mbt namaak batterijen.

Zelf maak ik er wel gebruik van als het type wat ik wil beschikbaar is, en uit een betrouwbare (reviews, namaakmerk) bron komt. Maar dat er ook rommel bestaat is duidelijk.
Qua degradatie: Enkele namaak batterijen die ik heb gebruikt gaan soms langer mee dan canon origineel. En dan doel ik op 5-6 jaar gebruik, waarbij de canon nog maar 50% capaciteit heeft en de namaak 70%.

Het blijven Li-ion batterijen en daar kleven nou eenmaal risico's aan, als die onbeschermd zijn (roken, warm worden, ontploffen). Ook worden ze vanuit buitenlandse leveranciers niet altijd meer verzonden (ivm beperking op transport met vliegen).
Weet wel dan canon de laatste jaren wat aggressiever namaak van de markt heeft gehaald en dat 'betrouwbare' bronnen ermee gestopt zijn.

En exact wat UC zegt: NL winkels met enkele betrouwbare namaak, waaronder dus inderdaad Hhnel

Get!em wijzigde deze reactie 31-08-2018 12:15 (5%)

quote:
Get!em schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:11:
Inderdaad, een hele beerput. Plekken waar je ook kunt kijken zijn bijv de china topics mbt namaak batterijen.

Zelf maak ik er wel gebruik van als het type wat ik wil beschikbaar is, en uit een betrouwbare (reviews, namaakmerk) bron komt. Maar dat er ook rommel bestaat is duidelijk.
Qua degradatie: Enkele namaak batterijen die ik heb gebruikt gaan soms langer mee dan canon origineel. En dan doel ik op 5-6 jaar gebruik, waarbij de canon nog maar 50% capaciteit heeft en de namaak 70%.

Het blijven Li-ion batterijen en daar kleven nou eenmaal risico's aan, als die onbeschermd zijn (roken, warm worden, ontploffen). Ook worden ze vanuit buitenlandse leveranciers niet altijd meer verzonden (ivm beperking op transport met vliegen).
Weet wel dan canon de laatste jaren wat aggressiever namaak van de markt heeft gehaald en dat 'betrouwbare' bronnen ermee gestopt zijn.
50% capaciteit na 5-6 jaar? Dan heb je ze misbruikt. Li-Ion accu's kunnen slecht tegen diep ontladen. Als je hier rekening mee houdt, kunnen ze erg lang mee. 2 originele accu's van mij heb ik nu 9 jaar en hebben nog steeds 80% van hun originele capaciteit (schatting, is altijd moeilijk te meten).
Canon is er trouwens in geslaagd om hun LP-E17 accu's zo goed te beveiligen dat er eigenlijk geen fatsoenlijke namaak voor zijn (te laden in originele lader, nauwkeurige capaciteit weergave in de camera).

Zeiss 21mm f/2.8

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:18:
[...]

50% capaciteit na 5-6 jaar? Dan heb je ze misbruikt. Li-Ion accu's kunnen slecht tegen diep ontladen. Als je hier rekening mee houdt, kunnen ze erg lang mee. 2 originele accu's van mij heb ik nu 9 jaar en hebben nog steeds 80% van hun originele capaciteit (schatting, is altijd moeilijk te meten).
Van mij zijn ook schattingen, bovendien ging mijn ervaring daarmee om batterijen voor de 30D.
En ik ben daar inderdaad niet zuinig mee omgegaan, doordat ik zeer onregelmatig de batterijen oplaadde en ze ook niet gemarkeerd had (en dus sommige batterijen vaker gebruikte dan andere).
quote:
Canon is er trouwens in geslaagd om hun LP-E17 accu's zo goed te beveiligen dat er eigenlijk geen fatsoenlijke namaak voor zijn (te laden in originele lader, nauwkeurige capaciteit weergave in de camera).
Klopt, ik heb de E17 ook origineel gekocht voor de 760D hier. Maar die is gelukkig wel redelijk geprijsd (50), net als de namaak E6 Hhnel eigenlijk.
De E17 zijn trouwens erg klein qua capaciteit. Echt aan geergerd deze vakantie toen ik alleen de 760D mee had ipv de 70D.

Batterijen zijn tegenwoordig inderdaad voorzien van meer electronica, waaronder aantal laadcycli, opladen met originele lader herkennen, batterijstatus doorgeven aan camera etc.

Get!em wijzigde deze reactie 31-08-2018 12:28 (4%)

De E17 zijn erg klein en verhoudingsgewijs duur. Maar nog niet zo absurd als die bij verschillende compactcamera's van Canon. Een accu van een paar mm dik kost je dan opeens ook 60... |:(

Zeiss 21mm f/2.8

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16-10 16:54
Ik heb 26 euro betaald voor twee 'Photix' LP-E17s + bijbehorende kleine lader. Via ebay. Tot nu toe geen klachten erover, anders dan dat ik ze niet kan laden in de originele lader en dat de camera 1x meldt dat de accu waarschijnlijk niet origineel is.

Gelukkig gebeurt dat laatste maar 1x (als ik de accu erin zet). Maar het niet kunnen laden in de originele lader vind ik wel irritant, vooral als je op reis gaat. Maar goed, voor die prijs mag ik niet klagen.

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:16

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

quote:
Gaarne deze vraag elders stellen ;-)

Dit topic is bedoeld om algemene Canon zaken te bespreken. Voor vragen over aankoop advies kun je in andere topics terecht.

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Get!em schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:26:
[...]

Van mij zijn ook schattingen, bovendien ging mijn ervaring daarmee om batterijen voor de 30D.
En ik ben daar inderdaad niet zuinig mee omgegaan, doordat ik zeer onregelmatig de batterijen oplaadde en ze ook niet gemarkeerd had (en dus sommige batterijen vaker gebruikte dan andere).

[...]

Klopt, ik heb de E17 ook origineel gekocht voor de 760D hier. Maar die is gelukkig wel redelijk geprijsd (50), net als de namaak E6 Hhnel eigenlijk.
De E17 zijn trouwens erg klein qua capaciteit. Echt aan geergerd deze vakantie toen ik alleen de 760D mee had ipv de 70D.

Batterijen zijn tegenwoordig inderdaad voorzien van meer electronica, waaronder aantal laadcycli, opladen met originele lader herkennen, batterijstatus doorgeven aan camera etc.
Die BP511(a)'s waren ook gare batterijen, ook de originele. Daar heb ik (verspreid over 2 camera's) een doos van versleten ofzo :+ Paar originele maar vooral veel imitatie die aan de lopende band uitvielen.

Later bij m'n 5DII wat bekendere merken gekocht zoals Phottix Titans maar nadat ik 2x had dat ze er spontaan mee kapte (Middel op de Adriatische zee, nice :| ) was ik aardig klaar met 'neppers'.

Als ik nu zou moeten kiezen zou ik n originele extra kopen en een set van bv. die Hhnel's als reserve.

Gabril Ryzen

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 07:41
De Canon mirrorless gaat hoogstwaarschijnlijk EOS R heten met een nieuwe RF mount. De EOS R moet de competitie aangaan met de Nikon Z6 en de Sony A7iii

Gelekte lenzen roadmap voor de RF mount :

EOS R body
EOS R 24-105mm kit
RF 35mm f/1.8 M IS
RF 50mm f/1.2 L USM
RF 28-70 mm f/2 L USM
RF 24-105mm f/4 L USM

Verder nog voor EF(M) mounts

EF-M 32mm f/1.4 STM
EF 400mm f/2.8 L III
EF 600mm f/4 L III

Aldus photorumors.com

MattiB wijzigde deze reactie 31-08-2018 18:27 (38%)

Wat ik uit de geruchten lees, is dat de RF mount compatibel is met EF-lenzen zonder adapter... Dat zou een registerafstand (afstand tussen sensor en lens) van een dslr zijn... En dat snap ik dus niet.
Een 28-70mm f/2 zou ik nog geloven voor een camera met korte registerafstand, omdat je dan geen retrofocus nodig hebt en dus een redelijk "compacte" lens kunt maken. Voor een dslr zou een 28-70mm f/2 enorm zijn. Sigma heeft een 24-35 f/2 en doet qua formaat niets onder voor een 24-70 f/2.8

RF mount klinkt trouwens wel heel erg als RangeFinder...

Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:15:
Wat ik uit de geruchten lees, is dat de RF mount compatibel is met EF-lenzen zonder adapter... Dat zou een registerafstand (afstand tussen sensor en lens) van een dslr zijn... En dat snap ik dus niet.
Een 28-70mm f/2 zou ik nog geloven voor een camera met korte registerafstand, omdat je dan geen retrofocus nodig hebt en dus een redelijk "compacte" lens kunt maken. Voor een dslr zou een 28-70mm f/2 enorm zijn. Sigma heeft een 24-35 f/2 en doet qua formaat niets onder voor een 24-70 f/2.8

RF mount klinkt trouwens wel heel erg als RangeFinder...
Een RF lens kan toch gewoon verder naar binnen schuiven net als EF-S?

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:28:
[...]

Een RF lens kan toch gewoon verder naar binnen schuiven net als EF-S?
Verschil is dat een RF lens een full frame sensor moet kunnen belichten en een EF-S lens niet. Dus als een RF lens in de vatting moet kunnen schuiven, dan krijg je volgens mij problemen met je beeldcirkel. En gaan ze dan een omgekeerd uitschuifmechanisme maken (tegenovergestelde van een collapsible lens die je dus naar binnen moet klappen om in gebruik te nemen) ;)

Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:38:
[...]

Verschil is dat een RF lens een full frame sensor moet kunnen belichten en een EF-S lens niet. Dus als een RF lens in de vatting moet kunnen schuiven, dan krijg je volgens mij problemen met je beeldcirkel. En gaan ze dan een omgekeerd uitschuifmechanisme maken (tegenovergestelde van een collapsible lens die je dus naar binnen moet klappen om in gebruik te nemen) ;)
Huh, maar een RF lens heeft toch een korte register afstand nodig? Dus als de mount verder naar voren zit en het glas dus verder de body in komt dan ben je er toch? Een EF lens blijft gewoon een EF lens waar het glas niet te ver (of zelfs helemaal niet) binnen de body mag komen (vanwege de DSLR spiegel).

www.maartendeboer.net

quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:41:
Huh, maar een RF lens heeft toch een korte register afstand nodig? Dus als de mount verder naar voren zit en het glas dus verder de body in komt dan ben je er toch?
Het deel wat de body in komt moet een stuk kleinere diameter hebben, dus dan is dat vraag: wat kun je dan nog bereiken qua beeldcirkel en natuurlijk diafragma.

Zeiss 21mm f/2.8

• Sakete
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-10 18:00
Ja.... er is ook sprake van een adapter. Het meest waarschijnlijke is dat er gewoon een adapter komt voor EF > RF, net zoals Nikon dat doet. Je ontkomt niet aan natuurkundige wetten. Tenzij Canon iets onwijs bijzonders heeft weten te maken.

Een andere theorie is dat de sensor naar voren kan schuiven voor RF lenzen, en terug naar achteren voor EF lenzen. Vraag is dan alleen, hoe lang voordat zoiets stuk gaat.

Gallery
Olympus: OM-D EM1 II | 7-14mm f/2.8 Pro | 12-40mm f/2.8 Pro | 40-150mm f/4-5.6R

• MattiB
Canon kennende zullen ze gewoon met een adapter komen

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Schuivende sensor betekend dat je nog steeds de relatief grote registerafstand van EF hebt. Lijkt me echt niet fijn voor je nieuwe mirrorless systeem.

Dan gewoon beter een adapter, niet het meest fancy maar wel effectief en noodzakelijk als je zo'n gamma aan lenzen aanbod hebt :)

Gabril Ryzen

• Ventieldopje
quote:
Sakete schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:04:
Ja.... er is ook sprake van een adapter. Het meest waarschijnlijke is dat er gewoon een adapter komt voor EF > RF, net zoals Nikon dat doet. Je ontkomt niet aan natuurkundige wetten. Tenzij Canon iets onwijs bijzonders heeft weten te maken.

Een andere theorie is dat de sensor naar voren kan schuiven voor RF lenzen, en terug naar achteren voor EF lenzen. Vraag is dan alleen, hoe lang voordat zoiets stuk gaat.
Volgens de type nummers gaat het om "M" (EF-M) adapters. Ook staat er een PL type bij. Erg vreemd.

www.maartendeboer.net

• Sakete
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 21:56:
[...]

Volgens de type nummers gaat het om "M" (EF-M) adapters. Ook staat er een PL type bij. Erg vreemd.
Ja, klopt, maar het is allemaal nogal onduidelijk. Voor PL vermoed men dat het om een adapter gaat met ingebouwed polarisatie filter, en de ND is neutral density variant.

Gallery

• Ventieldopje
quote:
Sakete schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:14:
[...]

Ja, klopt, maar het is allemaal nogal onduidelijk. Voor PL vermoed men dat het om een adapter gaat met ingebouwed polarisatie filter, en de ND is neutral density variant.
Circulair? Het lijkt mij eerder PL mount (om mee te filmen). Anders zou het CPL heten. Maar goed punt, who knows.

www.maartendeboer.net

• guillaumemay
quote:
MattiB schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 18:25:
...
Gelekte lenzen roadmap voor de RF mount :

EOS R body
EOS R 24-105mm kit
RF 35mm f/1.8 M IS
RF 50mm f/1.2 L USM
RF 28-70 mm f/2 L USM
RF 24-105mm f/4 L USM
De twee standaard bereik zoomlenzen hebben geen IS. Heeft de body IBIS? Dat zou mooi zijn en het maakt een 70-200 znder IS ook weer stukken aantrekkelijker. Dat scheelt honderden euro's in vergelijking met een 70-200 IS versie. De 35mm heeft dan wel weer IS, wat dan weer verwarrend is. En wat is M? Leuk al die geruchten d:)b

guillaumemay wijzigde deze reactie 31-08-2018 23:15 (6%)

• Sakete
quote:
Ventieldopje schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:18:
[...]

Circulair? Het lijkt mij eerder PL mount (om mee te filmen). Anders zou het CPL heten. Maar goed punt, who knows.
Dat is wat ik las tenminste. Onwijs veel speculatie op dit moment, en zoals het altijd gaat, mensen speculeren vooral over wat ze graag willen, niet over wat praktisch mogelijk is om een bepaald prijspunt te behalen. Uiteindelijk wil Canon geld verdienen en heb je altijd met kosten beperkingen te maken.

Gallery

• MattiB
quote:
guillaumemay schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:09:
[...]

De twee standaard bereik zoomlenzen hebben geen IS. Heeft de body IBIS? Dat zou mooi zijn en het maakt een 70-200 znder IS ook weer stukken aantrekkelijker. Dat scheelt honderden euro's in vergelijking met een 70-200 IS versie. De 35mm heeft dan wel weer IS, wat dan weer verwarrend is. En wat is M? Leuk al die geruchten d:)b
IBIS is wel een must op mirrorless, dus daar kan je wel van uitgaan.

Verder klinkt een hybride mount leuk maar brengt ook zn nadelen mee. En blijft altijd een halfbakken oplossing imo.

• Jur_
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 16-10 13:48
Inmiddels staan er ook foto's van de EOS-R bij Canonrumors, inclusief een foto's van adapters:
https://www.canonrumors.c...-the-new-rf-mount-lenses/

In het verleden spraken ze bij canonrumors al van een 'sexy' oplossing voor het backwards compatibility gedeelte. Dit lijkt de korte ring en keuze te zijn voor het type EF-RF adapter. Een van de adapters lijkt dus ook een drop-in filter slot te hebben (rechter kant):

We zullen woensdag wel zien wat er van klopt allemaal :)

Jur_ wijzigde deze reactie 01-09-2018 08:46 (3%)

5D iv | 24-70 f/2.8L II | 50 f/1.4 | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• MattiB
Ziet er helemaal niet verkeerd uit. Mooie oplossing voor de adapter en 30 MP.

Als ze onder de prijs van Sony en Nikon gaan zitten kan dit nog wel een succes worden.

Ben benieuwd naar de card slot :>

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:30
Ok. Nikon kan wel inpakken, lijkt het. Of heeft deze ook maar 1 kaartsleuf? ;-)
Zonder gekheid, dit lijkt een hele goede introductie van een nieuw systeem, meteen een mooie set objectieven erbij, waaronder een 24-70 f2!
Geen wonder dat Nikon's introductie overhaast leek. Ze moesten wel.

• guillaumemay
quote:
een 28-70/2 ;) Ik las het eerst ook verkeerd ;)

Op deze site staan weer wat updates.
https://www.nokishita-camera.com/2018/09/eos-r.html

Waaronder het gewicht en dat de 24-105 L lens nu wel opeens IS als aanduiding erbij heeft gekregen. 580 gram voor de R-body (ter vergelijking een 5D mkII is 810 gram).
Wat me wel verbaasd is het gewicht van de RF 24-105/4L: 698 gram. Dat is zwaarder dan de 24-105 mark I van 670 gram. Maar wel weer lichter dan de mkII. Ik had verwacht dat de nieuwe lens toch wel onder de 600 gram zou zijn, of in ieder geval lichter dan de huidige EF lenzen. Maar goed, afwachten maar.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
MattiB schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:12:
[...]

IBIS is wel een must op mirrorless, dus daar kan je wel van uitgaan.

Verder klinkt een hybride mount leuk maar brengt ook zn nadelen mee. En blijft altijd een halfbakken oplossing imo.
Want? Zonder IBIS werkt een camera ook prima hoor :?
quote:
MattiB schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:54:
Ziet er helemaal niet verkeerd uit. Mooie oplossing voor de adapter en 30 MP.

Als ze onder de prijs van Sony en Nikon gaan zitten kan dit nog wel een succes worden.

Ben benieuwd naar de card slot :>
Hier ook weer een 'want...?'

Canon kan echt wel een voor hen nette prijs vragen hoor. Het is nog steeds niet alsof het enorm slecht met ze gaat, ze hebben nog steeds een enorm krachtig merk en genoeg mensen die trouw zijn aan ze.

Hoe goed/mooi Sony mirrorless camera's mogen zijn, in sommige opzichten is het nog steeds geen Canon. Canon heeft een dijk ervaring op sommige gebieden en track record die Sony gewoonweg niet heeft.
Misschien niet de populaire mening in foto-community's/YouTube ofzo maar er zijn genoeg mensen die hun brood verdienen met hun camera en niet de hele dag op Social media/forums/YouTube zitten.

Ze zijn niet gek bij Canon h ;)

sapphire wijzigde deze reactie 01-09-2018 11:14 (57%)

Gabril Ryzen

• Kwintessens
@guillaumemay Aha. Hmm. Nog steeds bijzonder, maar vraag me af wat men liever wil: 24-70 f2.8 of 28-70 f2.
Die 24-105 is zelfs zwaarder dan die van Sony. Dat is dan wel weer zwaar. Hij lijkt kleiner.

• MattiB
quote:
sapphire schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:03:
[...]

Ik doel meer op het feit dat concurrenten Sony en ook Nikon nu IBIS hebben, wat voor veel mensen belangrijk is. Laat ik het zo zeggen, het is voor Canon een must om nu IBIS te introduceren.

Zie maar eens hoe mensen dol werden omdat Nikon geen Eye-AF heeft en dus inferieur aan alle camera's die dat wel hebben.

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:07

sys64738

Press play on tape

Wow. Ben niet zo van de Canons maar dit is wel zeer interessant. Vooral met die 24-105 erop ziet ie er heel mooi uit!

Specs liegen er ook niet om. Grote minpunt van de huidige Canon is de dynamic range. Als ze die dit keer ook goed op orde hebben, ziet het er ineens iets minder zonnig uit voor Nikon.

Hoop dat Canon ook voor deze mount weer relatief betaalbaar kwaliteitsglas uit gaan brengen. Dat is absoluut hun sterke punt en dat is waar Sony en Nikon flinke steken laten vallen. De ene komt helemaal niet met goed glas (op korte termijn/bij introductie) en bij allebei is het stervensduur.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
MattiB schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:11:
[...]

Ik doel meer op het feit dat concurrenten Sony en ook Nikon nu IBIS hebben, wat voor veel mensen belangrijk is. Laat ik het zo zeggen, het is voor Canon een must om nu IBIS te introduceren.

Zie maar eens hoe mensen dol werden omdat Nikon geen Eye-AF heeft en dus inferieur aan alle camera's die dat wel hebben.
Welke mensen? Die zich gek laten maken op internet?

De soep word niet zo heet gegeten als dat hij word opgediend.

Het 'hele' internet ging ook plat over de verschrikkelijke DR van de 6DII, we zijn een jaar verder en wat hoor je er nog van ?

Voor ik die in m'n oren krijg ja daar heb ik ook op lopen zeiken en was voor mij ook n van de (vele) redenen om weg te gaan bij Canon :+

sapphire wijzigde deze reactie 01-09-2018 11:20 (26%)

Gabril Ryzen

• Rutje!
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd waar die pijltjes onder het secundaire scherm voor zijn. Echt enorme knoppen.

De knoppen op de achterkant zien er wel wat karig uit. Een wiel voor sluitertijd/diafragma is toch wel fijn. Het gemis van een joystick valt misschien mee als je een goed touchscreen hebt.

• MattiB
@sapphire Ben het grotendeels met je eens hoor. We leven erg in de waan van de dag.
Aan de andere kant is het een hele interessante tijd omdat Canikon eindelijk in beweging komt en nieuwe producten op de markt brengen ipv updates op updates.
quote:
sys64738 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:16:
Specs liegen er ook niet om. Grote minpunt van de huidige Canon is de dynamic range. Als ze die dit keer ook goed op orde hebben, ziet het er ineens iets minder zonnig uit voor Nikon.
DR bij de 5D4 (en 1DX2) is dik in orde en meer dan genoeg. De 6D2 was een stap terug, maar als de geruchten van een 30MP sensor kloppen, dan lijkt mij dat gewoon de 5D4 sensor te zijn.
quote:
Hoop dat Canon ook voor deze mount weer relatief betaalbaar kwaliteitsglas uit gaan brengen. Dat is absoluut hun sterke punt en dat is waar Sony en Nikon flinke steken laten vallen. De ene komt helemaal niet met goed glas (op korte termijn/bij introductie) en bij allebei is het stervensduur.
Sony heeft een groot voordeel dat ze niet alleen langer met mirrorless bezig zijn qua lenzen produceren, maar ook dat ze hun protocollen "vrij" geven (zal vast niet gratis zijn), zodat ook andere merken lenzen voor de E-mount kunnen maken. Nikon en Canon doen dat niet, waardoor het langer gaat duren voordat third-party lenzen beschikbaar gaan komen. En dan moeten ze ook nog goed werken. Het heeft decennia geduurd voordat de EF(s)-mount redelijk betrouwbaar nagebootst kon worden.
quote:
Rutje! schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:29:
Ik ben wel benieuwd waar die pijltjes onder het secundaire scherm voor zijn. Echt enorme knoppen.

De knoppen op de achterkant zien er wel wat karig uit. Een wiel voor sluitertijd/diafragma is toch wel fijn. Het gemis van een joystick valt misschien mee als je een goed touchscreen hebt.
Die pijltjes zullen wel een soort vervangen van een draaiwiel achterop zijn (hopelijk). De body ziet er eigenlijk uit als een mirrorless 6D2 en niet als een mirrorless 5D4. Misschien dat die later gaat komen.

Universal Creations wijzigde deze reactie 01-09-2018 11:46 (19%)

Zeiss 21mm f/2.8

• sys64738
  • Laatst online: 08:07

sys64738

Press play on tape

@Universal Creations OK. Die 5D4 heeft inderdaad een goede DR. We zijn tegenwoordig natuurlijk verwend door Sony en Nikon met hun 14 en half tot 15 stops aan DR. Ik was ooit afgehaakt naar Canon te kijken toen ze met hun 5D3 op 11 stops zaten.

En als de geruchten kloppen, zal het inderdaad wel de sensor uit de 5D4 zijn. Waarom ook nog een nieuwe sensor ontwikkelen als je al een prima sensor in huis hebt.

Zag trouwens net in het rijtje staan dat ie ook een volledig uitklapbaar scherm heeft. De eerste van de grote 3 die dit aandurft! Ik had het nooit verwacht maar ik vind dat echt een killer feature. Ik schiet vaak macro in onmogelijke hoeken en dan is zo'n scherm echt onmisbaar. Ik ben al begonnen met sparen.... :9~

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:45
quote:
sapphire schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 11:03:
[...]

...

Ze zijn niet gek bij Canon h ;)
Maar IBIS is wel ontzttend fijn om te hebben. Al je lenzen in 1 klap gestabiliseerd.

IS is natuurlijk ook wel een mooie inkomstenbron voor Canon, door lenzen met IS te maken met flinke meerprijs, dus die willen daar niet snel van af blijkbaar.

IBIS heeft wat mij betreft alleen maar voordelen.
  • alle lenzen in 1x gestabiliseerd
  • geen in lens IS meer nodig wat kleinere en lichtere lenzen op kan leveren.
  • (theoretisch) goedkopere lenzen
  • Technieken als pixel shift / high resolution mode
Ik zou het een flink gemis vinden als ze het er niet in doen. Voor mij niet zo belangrijk, omdat ik geen Canon gebruiker meer ben, maar geeft ze wel een achterstand op de overige fabrikanten. IBIS is gewoon een standaard feature vandaag de dag.

Mocht ik ooit eens de overstap / zijstap willen maken naar FF, dan zal Canon bij het ontbreken van IBIS iig niet op de shortlist terecht komen.

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14-10 18:32

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
Doe mij maar gewoon de rechter : Canon dSLR ergonomie FTW!!! _O_ d:)b 8)
Specifiek de 5D/7D serie vooral en daarnaast de 6D en de xxD modellen die ik toch wel het fijnst vind!

Als ik een andere camera of smartphone vasthoud dan heb ik altijd een :F moment, omdat de ergonomie gewoon bagger is!
Hierdoor zal je mij ook niet gauw een ander merk zien kopen :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Ergonomie in de breedste zin van het woord is inderdaad een sterk punt bij Canon. De 5D2 en 5D4 zijn heerlijke camera's om in je handen te hebben, maar ook om mee te werken qua bediening. Nikon dslr's liggen niet lekker in mijn hand en hebben rare fratsen qua bediening (een knop en een draaiwiel tegelijkertijd hanteren en daarbij je linkerhand van je telelens afhalen en ook nog je rechterduim...). Een A7R3 heeft een grip nodig om een beetje fatsoenlijk in mijn hand te liggen (maar de bediening verder blijft ruk). Panasonic is wat mij betreft de enige die een fatsoenlijke ergonomie biedt op hun G- en GH-camera's (naast de Hasselblad X1D, die gewoon briljant in je hand aanvoelt, maar te weinig knoppen heeft).

Zeiss 21mm f/2.8

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 10:16
quote:
Jur_ schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 08:46:
[afbeelding]

We zullen woensdag wel zien wat er van klopt allemaal :)
Ligt het aan mij of klopt die afbeelding niet? Flitsschoen is links kleiner dan rechts.

• Kwintessens
quote:
Sato schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:44:
[...]

Ligt het aan mij of klopt die afbeelding niet? Flitsschoen is links kleiner dan rechts.
Denk dat je gelijk hebt. De objectieven leken me ook al erg klein.

Ik heb geprobeerd de flitsschoen even groot te maken.
Boven is origineel. Onder is aangepast door mij.

Kwintessens wijzigde deze reactie 01-09-2018 15:31 (32%)

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:47

Deathchant

Don't intend. Do!

Ondanks ik besloten heb om canon te verlaten, ben ik stiekem toch erg benieuwd naar deze mirrorless serie. 100% AF coverage in vertikale richting en 88% in horizontale richting...Als ik 't voor 't zeggen had, had ik het juist andersom gedaan en juist 100% in horizontale richting gedaan.

Wel mooi om te zien dat ook Canon gaat voor een LCD aan de bovenkant.
Ik ben erg benieuwd wat de adapters gaan kosten. Kan ik ergens lezen waarom er 3 adapters zijn en wat de verschillen zijn?

Ik ben me even aant bedenken of deze mirrorless nog iets heeft die me van gedachte doen veranderen om niet naar Sony te gaan... Zal deze canon achterlopen tov de A7(R)III? Eye-AF zal de Canon wel niet krijgen en hoe accuraat gaat de AF zijn met tracking? Gaat de DR zich verhouden tov de Sony A7(R)III? Als 't echt de 5d4 sensor is dan zou dat wel mooi zijn...
En dan idd de prijs...
Kortom ik ben erg benieuwd en ik wacht met smart op de vergelijkingsreviews.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Rutje!
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
quote:
Deathchant schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:16:
100% AF coverage in vertikale richting en 88% in horizontale richting...Als ik 't voor 't zeggen had, had ik het juist andersom gedaan en juist 100% in horizontale richting gedaan.
Dat heeft vast te maken met de hoek waaronder het licht op de sensor valt (bij korte brandpuntsafstanden). Omdat de sensor niet vierkant is (of rond ;)) is die verhouding niet helemaal gelijk.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Sjekster schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 12:01:
[...]
Maar IBIS is wel ontzttend fijn om te hebben. Al je lenzen in 1 klap gestabiliseerd.

IS is natuurlijk ook wel een mooie inkomstenbron voor Canon, door lenzen met IS te maken met flinke meerprijs, dus die willen daar niet snel van af blijkbaar.

IBIS heeft wat mij betreft alleen maar voordelen.
  • alle lenzen in 1x gestabiliseerd
  • geen in lens IS meer nodig wat kleinere en lichtere lenzen op kan leveren.
  • (theoretisch) goedkopere lenzen
  • Technieken als pixel shift / high resolution mode
Ik zou het een flink gemis vinden als ze het er niet in doen. Voor mij niet zo belangrijk, omdat ik geen Canon gebruiker meer ben, maar geeft ze wel een achterstand op de overige fabrikanten. IBIS is gewoon een standaard feature vandaag de dag.

Mocht ik ooit eens de overstap / zijstap willen maken naar FF, dan zal Canon bij het ontbreken van IBIS iig niet op de shortlist terecht komen.
Ik ken alle voor en nadelen hoor maar....

IBIS is op lange afstanden minder effectief dan in-lens-stabilisatie, compacte lenzen zijn ook wel te maken met IS bewijst bv. een Fuji met hun 18-55 die lichtsterker is, OIS heeft n compacter is dan Canikon 18-55's. Theoretisch goedkopere lenzen blijft denk theoretisch. Pixel shift, ja dat is wel een leuk iets :)

Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt, 10 jaar geleden werd het al geroepen dat het afgelopen was met Canon omdat ze geen IBIS hadden nou je ziet hoe slecht het gegaan is met ze de afgelopen 10 jaar...

Gabril Ryzen

• guillaumemay
quote:
Deathchant schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:16:
..
Kan ik ergens lezen waarom er 3 adapters zijn en wat de verschillen zijn?
..
Wat ik denk =
De linker is het kleinst en 'gewoon' een adapter.
De middelste heeft een extra controle ring. Hier zal vast iets functioneels aan zitten, maar geen idee wat. Misschien het wijzigen van je diafragma?
De rechter heeft ruimte voor een drop in filter. Zodat je daar bijv. een nd filter in kan plaatsen.
quote:
Kwintessens schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:55:
[...]

Denk dat je gelijk hebt. De objectieven leken me ook al erg klein.

Ik heb geprobeerd de flitsschoen even groot te maken.
Boven is origineel. Onder is aangepast door mij.
[afbeelding]
[afbeelding]
Bedankt! Qua formaat is het niet significant kleiner.

• Sakete
Nou, de volledige specs zijn bekend.

https://www.canonrumors.com/canon-eos-r-full-specifications/

PDF te vinden bij link boven. Helaas geen IBIS wat ik persoonlijk erg jammer vind. Geen info over EVF resolutie. Burst is max 8fps, en dan 5.5 met AF als ik t goed las. Geen dual kaart slot.

Al met al geen slechte start. Een soort van mirrorless 5DIV. Benieuwd naar de prijs, waarschijnlijk rond de prijs van de 5DIV, Canon kennende. Maar aangezien ik geen Canon glas bezit zal ik waarschijnlijk voor Sony kiezen. Ik kan met een beetje geluk een A7R3 voor $2500-$2700 vinden.

Sakete wijzigde deze reactie 02-09-2018 16:17 (16%)

Gallery

quote:
Sakete schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:13:
Nou, de volledige specs zijn bekend.

https://www.canonrumors.com/canon-eos-r-full-specifications/

PDF te vinden bij link boven. Helaas geen IBIS wat ik persoonlijk erg jammer vind. Geen info over EVF resolutie. Burst is max 8fps, en dan 5.5 met AF als ik t goed las. Geen dual kaart slot.

Al met al geen slechte start. Een soort van mirrorless 5DIV. Benieuwd naar de prijs, waarschijnlijk rond de prijs van de 5DIV, Canon kennende. Maar aangezien ik geen Canon glas bezit zal ik waarschijnlijk voor Sony kiezen. Ik kan met een beetje geluk een A7R3 voor $2500-$2700 vinden.
Nee, dit is een mirrorless 6D2 met 5D4 sensor.

Zeiss 21mm f/2.8

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

5,5 fps met AF kan ik mee leven.
Ik ben benieuwd hoe EF glas met de adapters gaat werken qua AF-tracking...
Verder geen IBIS, geen dualslot SD kaart, geen Eye-AF (dit zou met firmware kunnen, maar ik vertrouw Canon er niet op dat ze dit gaan toevoegen, maar dit bewaren voor op een nieuw model)....

Afgaande op deze specs, en ook die van Nikon, hoeft Sony zich geen zorgen te maken volgens mij.

• Ventieldopje
quote:
Deathchant schreef op zondag 2 september 2018 @ 17:45:
5,5 fps met AF kan ik mee leven.
Ik ben benieuwd hoe EF glas met de adapters gaat werken qua AF-tracking...
Verder geen IBIS, geen dualslot SD kaart, geen Eye-AF (dit zou met firmware kunnen, maar ik vertrouw Canon er niet op dat ze dit gaan toevoegen, maar dit bewaren voor op een nieuw model)....

Afgaande op deze specs, en ook die van Nikon, hoeft Sony zich geen zorgen te maken volgens mij.
Ik denk dat ze juist in hun broek poepen. Sony doet dit al een aantal jaar en dit is de eerste serieuze poging van Nikon en Canon naar een FF MILC en naar verluid begint Panasonic ook.

Canon en Nikon hebben daarbij een indrukwekkend lenzen arsenaal en veel grotere accu's. Daarmee lijken ze geleerd te hebben van de fouten die Sony maakt(e).

www.maartendeboer.net

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

En niet te vergeten de superieure wheathersealing van Canon en Nikon tov de Sony's :)

Best een serieus puntje voor velen!

Gabril Ryzen

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Denk je echt dat Sony in hun broek poepen? Waarom? Zijn ze bang dat als Canon & Nikon ook de mirrorless markt betreden dat ze snel terrein gaan winnen?
In ieder geval ontbreekt IBIS en Eye-AF en dat zijn toch wel serieuze dingen die zoveel meer veelzijdigheid bieden, die (althans voor mij persoonlijk) meer betekenen voor me dan weathersealing, zelfs met mijn regelmatige uitstapjes naar Schotland.

En mijn vermoeden is dat de body's van Canon duurder gaat zijn. Maar ja, Sony's objectieven zijn dan daarentegen op het absurde af duur (kijk maar naar de 70-200GM vs 70-200L II).

Dus het zal toch echt moeten gaan afhangen van de prijzen, de focus(tracking)accuracy.
Oh, wellicht heeft Canon een groot streepje voor als 't gaat om ergonomie en menustructuur.

• Kwintessens
Ik denk dat profs die al volledig zijn overgestapt naar Sony, nu niet ineens teruggaan naar Canon. Maar profs die nog hun Canon-objectieven hebben, zouden wel eens terug kunnen keren.
Verder denk ik dat dit wel een hoop profs tegenhoudt om alsnog naar Sony over te stappen. Want voor een eerste stap, lijkt dit helemaal niet verkeert.
Maar ook hier weer 1 kaartsleuf....tsss.
quote:
Kwintessens schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:53:
Ik denk dat profs die al volledig zijn overgestapt naar Sony, nu niet ineens teruggaan naar Canon. Maar profs die nog hun Canon-objectieven hebben, zouden wel eens terug kunnen keren.
Verder denk ik dat dit wel een hoop profs tegenhoudt om alsnog naar Sony over te stappen. Want voor een eerste stap, lijkt dit helemaal niet verkeert.
Een prof gaat niet met deze "mirrorless 6D2" schieten. Zal Canon eerst een fatsoenlijk product moeten afleveren. Ik gebruik nog steeds met plezier Canon camera's, maar ik geef het geld momenteel nog steeds eerder aan een A7(R)III uit dan aan een Canon.

Zeiss 21mm f/2.8

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

quote:
Kwintessens schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:53:
Ik zou mezelf geen prof noemen, maar zoals het er nu naar uitziet, ga ik mijn geld nog steeds aan de A7(R)III uitgeven, desnoods met een metabones om zo geleidelijk over te stappen qua objectieven.
Ik heb nog gewoon een 6D, 2 canon EF objectieven en 2 Zeiss EF-mount objectieven.
Als die Canon EF-RF adapter geen obstakels voor de AF vormt, dan is dat (zoals het ernaar uitziet) de enige factor om over te stappen naar deze Canon mirrorless. Tenzij Canon nu met een zeer uitzonderlijk grote DR en IQ komt die de Sony overstijgt. Maar die credit geef ik ze nog niet.
Tot die tijd blijfven mijn gedachtes gefixeerd op de Sony A7(R)III, dan maar i.c.m. een Metabones adapter.

• Kwintessens
@Universal Creations Denk je erover om over te stappen dan? Of wil je sowieso bij Canon blijven?
@Deathchant Heb je nu niet het idee dat het zin heeft om te wachten op hun volgende R-camera?

• guillaumemay
Ik denk niet dat Canon hier direct wil concurreren met een a7RIII. Ook gezien de verwachte prijs van 1900 dollar denk ik dat Canon met deze R body iets lager gaat zitten in het FF MILC segment, om later met een meer pro-body te komen met bijv. 2 kaartsleuven.

Als deze camera echt rond of onder de 1900 euro komt, vind ik het een zeer goede prijs kwaliteit verhouding hebben. Als ze hem richting de 3000 euro gaan duwen, dan is dat voor mij een brug te ver.
quote:
Kwintessens schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:16:
@Universal Creations Denk je erover om over te stappen dan? Of wil je sowieso bij Canon blijven?
@Deathchant Heb je nu niet het idee dat het zin heeft om te wachten op hun volgende R-camera?
Als ik nu het geld zou hebben, zou ik een A7RIII kopen (wel met grip en MC-11 adapter).
Eye-AF, 2 geheugenkaartsloten, meer resolutie en fatsoenlijke video-ondersteuning doen het voor mij.
Tegen de tijd dat Canon dit heeft ingevoerd, zijn we 2 iteraties verder. Sony had ook 3 iteraties nodig, maar die zijn ook eerder begonnen.

Zeiss 21mm f/2.8

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Universal Creations schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:19:
[...]

Als ik nu het geld zou hebben, zou ik een A7RIII kopen (wel met grip en MC-11 adapter).
Eye-AF, 2 geheugenkaartsloten, meer resolutie en fatsoenlijke video-ondersteuning doen het voor mij.
Tegen de tijd dat Canon dit heeft ingevoerd, zijn we 2 iteraties verder. Sony had ook 3 iteraties nodig, maar die zijn ook eerder begonnen.
Wat ergens wel jammer is dat de sony bij iedere iteratie groter is geworden. (met name dikker)
Wat zo klein en compact had kunnen zijn is bij sony toch bijna dslr formaat aan het aannemen.

De canon lijkt wel aardig compact (minus de grip dan)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Kwintessens Ik ben sinds de 6D al zolang aant wachten op een FF DSLR die me een accurate en breder inzetbare AF geeft en vooral betere DR & IQ (zonder daar 4K euro voor kwijt te zijn, want het gat tussen 6D en 5D3 was gewoon 1300 euro), en dan vorig jaar enorm teleurgesteld werd door de 6D2 (mindere DR, AF dat goed zou moeten zijn maar dat in de praktijk wel tegenviel), dat ik geen vertrouwen meer erin heb dat Canon zijn mensen iets geeft waar ze om vragen, ipv ze de middelvinger te geven.

Als de EOS R echt 1900 euro zou gaan kosten, dan zou dat maar 400 euro goedkoper zijn dan de A7III terwijl de A7III weliswaar ouder is, maar toch wat geavanceerder is door de reeds genoemde dingen. Dus voor mij zou dit prijs/kwaliteitsverhoudingsgewijs nog steeds not good enough zijn.

Ik kan dus wel blijven wachten, maar er moet wel heel wat spannends gebeuren wil ik wachten op een volgende EOS R, en iets zegt me dat dat nog wel ff gaat duren, en tegen die tijd is er een Sony A7(R)IV die dan weer mijlen voor ligt.
Helaas heb ik veel financiele tegenslagen gehad waardoor ik nu gedwongen ben langer te wachten, dus ik zit nog wel in een positie dat ik zeker de EOS R kan afwachten, maar 95% zeker dat ik niet bij Canon ga blijven.
A7 III vs A7R III....ik zou liever de RIII willen, maar ik vind het nog erg duur, en zal voor de A7 III gaan en wanneer ik cht 42Mpix nodig ga hebben, dan verkoop ik de boel wel weer en dan pak ik dan wel de R-versie van de Sony.

@Universal Creations Waarom de mc-11 ipv metabones? Ik neem aan omdat je veel Sigma glas gebruikt of omdat de Metabones te duur is? Ik lees en hoor overal dat de Metabones beter is met canon glas. Met de mc-11 heb je met canon mount lenzen namelijk 3 van de 5 of 6 focusmodi ook niet (dat hoeft geen issue te zijn, maar toch...).

Deathchant wijzigde deze reactie 02-09-2018 22:30 (10%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Deathchant schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:36:
Denk je echt dat Sony in hun broek poepen? Waarom? Zijn ze bang dat als Canon & Nikon ook de mirrorless markt betreden dat ze snel terrein gaan winnen?
In ieder geval ontbreekt IBIS en Eye-AF en dat zijn toch wel serieuze dingen die zoveel meer veelzijdigheid bieden, die (althans voor mij persoonlijk) meer betekenen voor me dan weathersealing, zelfs met mijn regelmatige uitstapjes naar Schotland.
YouTube: Weather Sealing Test: Nikon D850 vs Sony A7R III

Zeker weten met je tripjes naar Schotland ;)

Gabril Ryzen

quote:
Deathchant schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:28:
@Universal Creations Waarom de mc-11 ipv metabones? Ik neem aan omdat je veel Sigma glas gebruikt of omdat de Metabones te duur is? Ik lees en hoor overal dat de Metabones beter is met canon glas. Met de mc-11 heb je met canon mount lenzen namelijk 3 van de 5 of 6 focusmodi ook niet (dat hoeft geen issue te zijn, maar toch...).
Ik gebruik bijna geen Canon glas. Ik heb de 40mm en de 200mm en die werken goed genoeg voor mij. De 3 lenzen die ik 95% van de tijd gebruik zijn de Zeiss 21, Sigma 50 en Sigma 135. En dan is de MC-11 veruit de beste optie.

Zeiss 21mm f/2.8

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja dacht ik al. Om die redenen kan ik beter de metabones nemen, omdat ik geen enkele sigma heb.
@sapphire Mijn 6D en 50MP/100MP hebben wel wat druppels overleefd ;) Dus ik maak me bij de Sony's dan ook niet zo heel druk. In die omstandigheden van het filmpje zal ik toch nooit fotograferen, dus wat dat betreft is weathersealing dan ietsje minder van belang.

• Terryb47
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:42
@Deathchant ben je nou nog steeds niet overgestapt? ;)

Ik vind het krom dat mensen nu overdreven kritisch zijn op nikon/canon omdat ze niet vanaf dag 1 met de (in hun ogen) perfecte camera uitkomen.

Vergetende dat Sony het echt niet in 1 keer goed had, integendeel Sony heeft een voorsprong van 4-5 jaar en ontelbare modellen moeten uitbrengen om te zijn waar ze nu zijn. (de eerste generatie A7(1) modellen ook geen IBIS, trage AF, matige batterijen bijvoorbeeld) en daar hoorde je bijna niemand over klagen? Wat weathersealing betreft: ik durf met m'n A7R2 niet te schieten als het regent, met klein beetje regen blijft de camera gewoon thuis zelfs...

flickr heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

quote:
Terryb47 schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:43:

Ik vind het krom dat mensen nu overdreven kritisch zijn op nikon/canon omdat ze niet vanaf dag 1 met de (in hun ogen) perfecte camera uitkomen.

Vergetende dat Sony het echt niet in 1 keer goed had, integendeel Sony heeft een voorsprong van 4-5 jaar en ontelbare modellen moeten uitbrengen om te zijn waar ze nu zijn. (de eerste generatie A7(1) modellen ook geen IBIS, trage AF, matige batterijen bijvoorbeeld) en daar hoorde je bijna niemand over klagen? Wat weathersealing betreft: ik durf met m'n A7R2 niet te schieten als het regent, met klein beetje regen blijft de camera gewoon thuis zelfs...
Ik ben over ieder product net zo kritisch, ongeacht merk, dus ook over Sony (en ja, zelfs over Sigma ;) ). Maar de kritiek op Canon en Nikon van mij heeft niets te maken met dingen die moeten evolueren, maar gewoon simpel features. In die 4-5 jaar dat Sony bezig was en Canon en Nikon een beetje vanaf de zijlijn konden meekijken, hadden Canon en Nikon ook notities kunnen maken en daarvan leren. Om dan vervolgens de camera's uit te brengen die voldeden aan de huidige wensen en eisen van de doelgroep. En dat laatste hebben ze in mijn ogen niet gedaan.

Zeiss 21mm f/2.8

• klaaas
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09:27
quote:
Universal Creations schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:58:
Om dan vervolgens de camera's uit te brengen die voldeden aan de huidige wensen en eisen van de doelgroep. En dat laatste hebben ze in mijn ogen niet gedaan.
Dat lijkt mij ook. Het zijn een beetje 'waar-kunnen-we-mee-wegkomen-camera's' in zekere zin. Voor de consument misschien jammer, maar het laat wel zien hoe Nikon en Canon de Sony-bedreiging inschatten. Blijkbaar als 'niet al te gevaarlijk, maar we moeten wel wat doen'. Het lijkt allemaal uitermate gecalculeerd en ik kan ze daarin geen ongelijk geven.

Als ik naar mezelf kijk (Canon glas op Sony camera gebruiker) dan geeft me een EOS R in ieder geval een alternatief om over na te denken waardoor ik een volledige switch naar Sony nog even uit zal stellen (los van het feit dat dat in mijn geval onmogelijk is). Ik denk dat dat voor Canon momenteel voldoende is.

• Sakete
quote:
klaaas schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:18:
[...]

Dat lijkt mij ook. Het zijn een beetje 'waar-kunnen-we-mee-wegkomen-camera's' in zekere zin. Voor de consument misschien jammer, maar het laat wel zien hoe Nikon en Canon de Sony-bedreiging inschatten. Blijkbaar als 'niet al te gevaarlijk, maar we moeten wel wat doen'. Het lijkt allemaal uitermate gecalculeerd en ik kan ze daarin geen ongelijk geven.

Als ik naar mezelf kijk (Canon glas op Sony camera gebruiker) dan geeft me een EOS R in ieder geval een alternatief om over na te denken waardoor ik een volledige switch naar Sony nog even uit zal stellen (los van het feit dat dat in mijn geval onmogelijk is). Ik denk dat dat voor Canon momenteel voldoende is.
Tja, dit soort gedrag zie je wel vaker bij de oude reuzen in een bepaalde sector. Terwijl vaak de beste bedrijfsstrategie is om jezelf gewoon te kannibaliseren. Want als jij 't niet doet, dan doet je concurrent het wel voor je.

Wellicht kan Canon nu meer mensen met een reeds bestaande collectie Canon glas bij zich houden. Maar of je hier per se nieuwe klanten mee aantrekt is te betwijfelen. Als ik puur naar mezelf kijk, dan denk ik dat ik op dit moment liever een Sony aanschaf dan een Canon of Nikon, vooral ook omdat Sony durft vooruitstrevend te zijn, terwijl Canon en Nikon te bang zijn om echt grote stappen te zetten omdat anders wellicht hun DSLR verkopen kunnen gaan dalen.

Gallery

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
klaaas schreef op maandag 3 september 2018 @ 00:18:
[...]

Ik zeg gevalletje 6DII :+

Ook erg ingecalculeerd om niet te dicht in de buurt te komen van de 5DIV, missende features en jammer voor de consument :(

Gabril Ryzen

• klaaas
quote:
sapphire schreef op maandag 3 september 2018 @ 07:50:
[...]

Ik zeg gevalletje 6DII :+

Ook erg ingecalculeerd om niet te dicht in de buurt te komen van de 5DIV, missende features en jammer voor de consument :(
Dus een camera die online wordt afgekraakt, maar in de praktijk prima verkoopt? ;)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@klaaas Dat wss ook ja :+

Geen idee of hij prima verkoopt maar zou me niets verbazen. Ken genoeg mensen die zoiets kopen en als ik dan vraag waarom dan komt er niet meer uit dan 'Fullframe en Canon' dus tja.....
Ik vond het iig een flinke sof :+

Gabril Ryzen

• klaaas
Dat de 6DII het niet was ben ik met je eens. Maar als ze hier het goede prijskaartje aan hangen zie ik de EOS R eigenlijk als een 6DIII. En dan is het wel een prima ding (ervan uitgaande dat de sensor wel up toch date is).

Ik zou er echter ook niet van opkijken als ze deze qua prijs ook tussen de 6DII en de 5D4 gaan positioneren...

klaaas wijzigde deze reactie 03-09-2018 08:36 (8%)

• guillaumemay
Ben ik met je eens klaaas, ik vind deze R een soort hybride MILC tussen de 6D en de 5DIV. Ik denk dat ze de juiste camera opleveren voor de juiste doelgroep, met genoeg features t.o.v. het (verwachte) prijskaartje.

Natuurlijk willen we meer features, we willen alles. Maar dat betekent ook een hogere prijs. En dat is iets wat ik persoonlijk niet wil. Laat ze eerst maar eens beginnen met een bereikbare/betaalbare camera voor de "prosumer-massa", de echte profs komen waarschijnlijk later wel aan hun trekken als dit systeem aanslaat.

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10:28
Interessante tijden.

Ben vooral benieuwd hoe deze canon het doet in combinatie met hun speciale objectieven als de lange primes en dan vooral de 400mm DO II.

Zelfde met Nikon en hun 500mm PF trouwens.

Voor het standaardwerk (24-70, 70-200, 100-400 ect) kan ik net zo goed bij Sony blijven maar ik mis hier (in het sony kamp) de mogelijkheid wel zonder meteen naar een nieuwe 400mm f/2.8 te moeten. Plus dat CaNik ook een heel groot aanbod aan gebruikt spul hebben liggen.

Maakt de keuzes er weer niet makkelijker op :P

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

quote:
Terryb47 schreef op zondag 2 september 2018 @ 23:43:

Ja ik weet 't :'( Ik hoor van iedereen "nog steeds niet". Maar ja, zoals ik al zei: financiele tegenslagen gehad. Maar ja, gelukkig ligt er bij mezelf geen deadline wanneer ik "moet" overstappen. Dat ligt meer bij jullie O-)

Ik snap zeker dat ook Sony het niet in 1x goed deed, maar dat wilt niet zeggen dat ik Canon dan maar een hand boven het hoofd moet gaan houden ;) Ze hebben al die tijd gezien wat Sony deed en welke features Sony had. Als ze l die jaren daar geen notie van nemen en dan komen met iets dat toch wel wat features ontbreekt, dan vind ik dat nog steeds achteruitgang; Canon zit al veel langer in dat veld dus ik vind dat ik ook wel op zijn minst een on-par product of een juist gepositioneerd product mag verwachten en dt ontbreekt mijns inziens gewoon al jaren.

• guillaumemay
Niet alles is slecht gepositioneerd. De M50 is toch een voorbeeld van een goed gepositioneerd product? Moderne APS-C sensor, DPAF, 4K video, EVF, Eye AF, volledig tiltbaar scherm, 559 voor de body.

Kijk ik begrijp dat jij specifiek op zoek bent naar meer features om te concurreren met een model als de A7(R)III, maar het lijkt er op dat deze camera gewoon iets lager gepositioneerd is. En dat mag, daar is ook gewoon een doelgroep voor.

(Ik neem uiteraard wel m'n woorden terug als deze R opeens 3000 euro gaat kosten).

• Jur_
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 16-10 13:48
quote:
guillaumemay schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:06:
(Ik neem uiteraard wel m'n woorden terug als deze R opeens 3000 euro gaat kosten).
Zou dat niet tussen de 6DII en de 5DIV in zijn qua introductieprijs? ;) De 5D mark IV was driekwart jaar geleden nog 4200 euro in nederland..

5D iv | 24-70 f/2.8L II | 50 f/1.4 | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Niet alles nee ;) Ik refereerde eigenlijk ook naar het verleden, waarbij de 5DIII en IV echt vl duurder waren dan de entrylevel FF (6D en 6D2).
De 6D heeft echt een antiek AF-systeem en was niet meer dan een minder ergonomische 5D2 met een verbeterde sensor en liep mijlen achter op de 5D3 qua veelzijdigheid. 1300 euro verschil.
De 6D2 zou verbetering moeten brengen maar zelfs de 5D3, 80D, 77D en 6D zijn nog beter in DR en dan toch nog 2300 euro (introductie).

Wat dat betreft vind ik hetgeen je krijgt, zelfs al is het entrylevel, veel te weinig voor het geld t.o.v. de 5D3/4.

Als die M50 al eye-AF heeft en de EOS-R niet...dan gaat er mijns inziens toch wat mis; f ze houden het bewust achter om later op een nieuw model te stoppen (en weer meer geld te vragen), f ze krijgen het echt niet voor elkaar voor de beoogde introductieprijs.
Dat laatste zou ik wel erg interessant vinden, want Sony, een minder lange speler, waarschijnlijk minder yields, krijgt het wl voor elkaar.

De A7 III, RIII en A9 vind ik veel beter geproportioneerd en gepositioneerd; als je voor de "minste" gaat, heb je toch nog steeds alles ter beschikking wat ik zou willen van een camera, zonder een absurd bedrag te betalen. De RIII heeft dan weer iets heel duidelijks als meerwaarde, de resolutie (en dan wat kleine dingen). De A9 richt zich op een andere tak van sport (letterlijk). Dus daar is de strategie me wl duidelijk en vind ik de postitionering en bijbehorende prijzen gewoon fair.

Dat kan ik bij de Canons niet zeggen. Het gat tussen entrylevel en semi-pro (6D vs 5D3 of 6D2 vs 5D4) is gewoon veel te groot en Canon biedt niks voor semi pro's die meer van een camera willen dan een 6D maar tevreden zijn met minder dan de 5D4.

De EOS-R zal wellicht een uitkomst zijn voor nieuwe mensen, en wellicht ook voor Canon-mensen die willen overstappen naar mirrorless. Ik ben het ermee eens dat ze met deze EOS-R voor mensen zoals ik (die meer dan een 6D willen, maar minder dan een 5D4) voor de eerste keer een goeie kandidaat hebben wanneer ze idd komen met een 1700-1900 euro prijs (mits de IQ lijkt op die van de 5D4 en niet op de 6D2).

Ik vermoed niet (en ik vertrouw er ook niet echt meer op) dat ze zo'n introprijs gaan krijgen, die EOS-R's...Ik vermoed idd dat ze tegen de 2400 euro of wellicht ietsje meer gaan aanzitten...
Als daar een adapter zou bijkomen die geen fratsen heeft als minder bruikbaar overgebleven focuspunten of haperende AF performance, dan zou dat mooi zijn ;)

• guillaumemay
Het blijft voor nu nog even koffiedik kijken. En je punt over de Eye AF op de M50 en niet op deze R begrijp ik heel goed!

Ik hoop niet op een introductieprijs van 2400 of hoger, daarvoor vind ik hem niet goed genoeg om direct te kunnen concurreren met een A7III (of wellicht zelfs Nikons Z6?). Maar het zou zomaar kunnen ja. Na de introductie-periode gaat daar dan na 4 maanden misschien 200 euro vanaf.. .. hmm. meeh :/ . Even afwachten dus. :9

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
Deathchant schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:39:
Niet alles nee ;) Ik refereerde eigenlijk ook naar het verleden, waarbij de 5DIII en IV echt vl duurder waren dan de entrylevel FF (6D en 6D2).
De 6D heeft echt een antiek AF-systeem en was niet meer dan een minder ergonomische 5D2 met een verbeterde sensor en liep mijlen achter op de 5D3 qua veelzijdigheid. 1300 euro verschil.
De 6D2 zou verbetering moeten brengen maar zelfs de 5D3, 80D, 77D en 6D zijn nog beter in DR en dan toch nog 2300 euro (introductie).

Wat dat betreft vind ik hetgeen je krijgt, zelfs al is het entrylevel, veel te weinig voor het geld t.o.v. de 5D3/4.

Als die M50 al eye-AF heeft en de EOS-R niet...dan gaat er mijns inziens toch wat mis; f ze houden het bewust achter om later op een nieuw model te stoppen (en weer meer geld te vragen), f ze krijgen het echt niet voor elkaar voor de beoogde introductieprijs.
Dat laatste zou ik wel erg interessant vinden, want Sony, een minder lange speler, waarschijnlijk minder yields, krijgt het wl voor elkaar.

De A7 III, RIII en A9 vind ik veel beter geproportioneerd en gepositioneerd; als je voor de "minste" gaat, heb je toch nog steeds alles ter beschikking wat ik zou willen van een camera, zonder een absurd bedrag te betalen. De RIII heeft dan weer iets heel duidelijks als meerwaarde, de resolutie (en dan wat kleine dingen). De A9 richt zich op een andere tak van sport (letterlijk). Dus daar is de strategie me wl duidelijk en vind ik de postitionering en bijbehorende prijzen gewoon fair.

Dat kan ik bij de Canons niet zeggen. Het gat tussen entrylevel en semi-pro (6D vs 5D3 of 6D2 vs 5D4) is gewoon veel te groot en Canon biedt niks voor semi pro's die meer van een camera willen dan een 6D maar tevreden zijn met minder dan de 5D4.

De EOS-R zal wellicht een uitkomst zijn voor nieuwe mensen, en wellicht ook voor Canon-mensen die willen overstappen naar mirrorless. Ik ben het ermee eens dat ze met deze EOS-R voor mensen zoals ik (die meer dan een 6D willen, maar minder dan een 5D4) voor de eerste keer een goeie kandidaat hebben wanneer ze idd komen met een 1700-1900 euro prijs (mits de IQ lijkt op die van de 5D4 en niet op de 6D2).

Ik vermoed niet (en ik vertrouw er ook niet echt meer op) dat ze zo'n introprijs gaan krijgen, die EOS-R's...Ik vermoed idd dat ze tegen de 2400 euro of wellicht ietsje meer gaan aanzitten...
Als daar een adapter zou bijkomen die geen fratsen heeft als minder bruikbaar overgebleven focuspunten of haperende AF performance, dan zou dat mooi zijn ;)
Amen, je vat ongeveer mijn positie van de afgelopen 3 jaar samen :+

Idem met lenzen, ze hebben, nu eindelijk, en nette consumenten range en met de recente introductie's de L lijn een stuk hoger gepositioneerd qua IQ en prijs....maarja daar tussen in...
Ik ben dus zo'n lastpak die de eigenlijk tussen wal en schip valt :( Eerlijk is eerlijk de recente L lenzen vind ik gewoonweg te veel geld en de consumenten (STM ed. ) lenzen eigenlijk te min in veel opzichten (IQ wisselend, AF, en vooral bouwkwaliteit.

Let op dit is puur mijn mening hoor en ik wil dit echt niet als feit gaan verkondigen.

Gabril Ryzen

• klaaas
Kun je de oudere L lenzen niet als tussengebied beschouwen? Of zijn die qua iq en af ingehaald door de consumentenlijn?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

quote:
sapphire schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:10:
[...]

Ik ben dus zo'n lastpak die de eigenlijk tussen wal en schip valt :(
Misschien is dat het wel en val ik ook in die categorie. Als je ook kijkt naar de 16-35...Ze hebben eerst 2 middelvinger-versies nodig gehad om uiteindelijk met een mark 3 aan te komen die wl goed is en dan ook nog eens voor de hoofdprijs. Leuk voor al die mensen die de mark 2 gekocht hebben.
Ik had daarom de f/4 versie gekocht omdat ik de 2.8 gewoon niet aandurfde.
Dan de 70-200/2.8 III...why Canon why? De mk2 was perfect....blijkt wel weer als je de mk3 ziet (same optics different color)...Van alle lenzen die ze hadden kunnen verbeteren, zoals een Canon 200/2.8L (die hadden ze IS kunnen geven en daarmee onderscheidend zijn van de rest, want volgens mij heeft niemand een 200 prime in het assortiment). Of een 300/4L IS II of een 400/5.6L met IS...
Dat is dan ng meer met de neus op de feiten gedrukt worden dat ze gewoon niet lijken te weten wat ze moeten doen.

• RobertJRB
quote:
Deathchant schreef op maandag 3 september 2018 @ 22:37:
[...]
Van alle lenzen die ze hadden kunnen verbeteren, zoals een Canon 200/2.8L (die hadden ze IS kunnen geven en daarmee onderscheidend zijn van de rest, want volgens mij heeft niemand een 200 prime in het assortiment). Of een 300/4L IS II of een 400/5.6L met IS...
Dat is dan ng meer met de neus op de feiten gedrukt worden dat ze gewoon niet lijken te weten wat ze moeten doen.
Eigenlijk is het meer bijzonder dat canon ze niet gewoon uit de markt haalt. Hoe leuk bijvoorbeeld de 200/2.8 en 400/5.6 (heb ze allebei gehad, heb de 400 nog) ook zijn, ze zijn inmiddels wel vrij overbodig geworden door het andere aanbod aan objectieven.
Volgens mij stammen beide dan ook uit het tijdperk toen de zooms optisch een stuk slechter waren dan de primes en je dus voor beeldkwaliteit het liefst een prime wilde. Toen had een losse 200 echt zin. Nu is het enige voordeel dat hij net wat lichter is en niet wit.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou nu weer kiezen voor de 200/2.8 moest ik kiezen, maar volgens mij zijn er heel weinig andere mensen die zo'n keuze zouden maken. Zeker niet genoeg voor canon om mee aan de slag te gaan.

Leica MM - 18/3.8 | 28/2 | 35/2 | 50/2 | 90/2.5 ][ Sony A7/ A6300 - 24-70/4 | 55/1.8 | 70-200/4 | Canon 17/4 TSE | 400/5.6

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Dat vind ik een vreemde gedachtegang om ze uit de markt te halen omdat het vervangbaar zou zijn met andere lenzen. Dan kun je net zo goed alle primes uit de markt halen en alleen een 24-70/2L IS en 70-200 aanbieden want meer heb je dan toch niet nodig.... Of zoiets...

Je kunt een 85 prime kopen, een 100 prime en een 135 prime, maar als je een 200mm lens wilt zou je dan dus meteen een 70-200 moeten kopen die 2,5x duurder is, want een 3rd party heeft er ook geen. Ik zou bijvoorbeeld graag een 135 apo sonnar willen en dan een losse 200mm, dan kan mijn 70-200 de deur uit.

Hetzelfde met de 400/5.6....die kost 1300 euro en de enige optie is dan gelijk een 100-400 kopen die 1,5x duurder (en zwaarder) is.

Canon heeft als enige een (goedkopere) 200mm prime (of je moet al gelijk de 200/2 kopen a duizenden euro's) en als ze die 200/2.8L nou een upgrade geven die scherper is n IS heeft alsmede die 400/5.6 met IS dan heb je wel weer een publiek erbij, dat niet de 100-400 of 70-200 wegdrukt als je 't mij vraagt...

Maar ja misschien ben ik dan wel een uitzondering in 't publiek die dit zou willen...

• klaaas
Het lijkt me aardig evident dat je een uitzondering bent. Het aantal verkochte aantal 200mm primes zal een fractie zijn van de verkochte 70-200mm's. Het is toch niet meer dan logisch dat de zoom dan meer prioriteit heeft voor Canon dan de prime? Ik snap wel dat dat voor jou persoonlijk jammer is, maar van een camerafabrikant verwachten dat ze aan al je persoonlijke wensen voldoen is ook niet echt realistisch toch?

Daarbij: als ze de lens echt zouden verbeteren en er IS in zouden stoppen zou dat ongetwijfeld ook een ander prijskaartje opleveren. En dat is dan natuurlijk ook weer niet wenselijk...

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Of je beredeneerd hem andersom. Verkoopt de 70-200 beter omdat de 200mm relatief minder presteert ;)

Vast niet maar toch.

Tja de 70-200 is natuurlijk wel de telelens van een 'standaard' trinity van bv. 16-35, 24-70 en 70-200 dus zo'n paradepaardje heeft meer prioriteit.

Maar we weten toch al lang dat Pro's bij Canon een streepje voor hebben en de aandacht minder op pro-sumers ed. ligt. Ze geven er duidelijk meer voorgang aan en denken meer vanuit hun bedrijfsmodel dan aan 'de fotografie', logisch want het is een bedrijf.
Ik ben gestopt me er druk om te maken, stemmen doe je met je portomonee. En daarnaast heeft elk merk wel wat en veranderen je/mijn wensen ook met de jaren.

* sapphire vind zich zelf bijna volwassen klinken :|

Gabril Ryzen

• nero355

nero355

quote:
klaaas schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:27:
Ik snap wel dat dat voor jou persoonlijk jammer is, maar van een camerafabrikant verwachten dat ze aan al je persoonlijke wensen voldoen is ook niet echt realistisch toch?
De 5D Mark III en de 7D Mark II waren best wel camera's waarvan ik dacht "Heeft er stiekem iemand mijn gedachten zitten lezen of zo ?!" dus het kan wel! ;)

Vooral de 7D Mark II was echt alsof iemand van Canon aan me had gevraagd wat er allemaal mis was met mijn 7D en wat er nog allemaal verbeterd moest worden _O_

Alleen die LP-E6N batterijen waren IMHO een beetje een misser... :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ventieldopje
quote:
nero355 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:33:
[...]

Vooral de 7D Mark II was echt alsof iemand van Canon aan me had gevraagd wat er allemaal mis was met mijn 7D en wat er nog allemaal verbeterd moest worden _O_

Alleen die LP-E6N batterijen waren IMHO een beetje een misser... :+
Dat was ook niet zo moeilijk, vervang de sensor van de 7D met elk willekeurig ander model en de camera schiet er op vooruit :Y)

www.maartendeboer.net

• nero355

nero355

quote:
Ventieldopje schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:46:
Dat was ook niet zo moeilijk, vervang de sensor van de 7D met elk willekeurig ander model en de camera schiet er op vooruit :Y)
Ik bedoelde meer de ergonomie en de AF :P

DPAF is soms ook best leuk, GPS had niet gehoeven, maar al het andere was echt ERG welkom!

Die sensor... ach... weinig last van gehad, maar de latere sensoren waren een stuk beter inderdaad :)

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:45
Ook nooit echt last van die sensor gehad, maar ik herinner me dat Ventieldopje een sterke mening daarover had ja ;).

Je merkt het wel als je veel aan schaduwen gaat zitten trekken ofzo, dan krijg je inderdaad last van banding. Maar ach, het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn om zoveel aan de schaduwen te trekken (al maakte ik me er zelf ook wel eens schuldig aan...) :+

Flickr | 500px | Olympus E-M1 + E-M10

• RobertJRB
quote:
Deathchant schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:23:
Dat vind ik een vreemde gedachtegang om ze uit de markt te halen omdat het vervangbaar zou zijn met andere lenzen. Dan kun je net zo goed alle primes uit de markt halen en alleen een 24-70/2L IS en 70-200 aanbieden want meer heb je dan toch niet nodig.... Of zoiets...

Je kunt een 85 prime kopen, een 100 prime en een 135 prime, maar als je een 200mm lens wilt zou je dan dus meteen een 70-200 moeten kopen die 2,5x duurder is, want een 3rd party heeft er ook geen. Ik zou bijvoorbeeld graag een 135 apo sonnar willen en dan een losse 200mm, dan kan mijn 70-200 de deur uit.

Hetzelfde met de 400/5.6....die kost 1300 euro en de enige optie is dan gelijk een 100-400 kopen die 1,5x duurder (en zwaarder) is.

Canon heeft als enige een (goedkopere) 200mm prime (of je moet al gelijk de 200/2 kopen a duizenden euro's) en als ze die 200/2.8L nou een upgrade geven die scherper is n IS heeft alsmede die 400/5.6 met IS dan heb je wel weer een publiek erbij, dat niet de 100-400 of 70-200 wegdrukt als je 't mij vraagt...

Maar ja misschien ben ik dan wel een uitzondering in 't publiek die dit zou willen...
Ik bedoel dat omdat canon ze nog steeds aanbied, canon ze ook nog moet maken. Dus ze hebben een productielijn lopen met 20 jaar oude items alleen voor de oude objectieven waar ze weinig van verkopen. In die zin vind ik het erg netjes van Canon dat ze die objectieven nog steeds aanbieden.

• hevling
  • Laatst online: 15-10 21:34
Wat is de strategie om bij elke nieuwe camerareeks (EF-S, EF-M, RF, ...) een nieuwe mount te introduceren? Nikon doet dit ook ...

Is het puur commercieel of is het verbonden met de cameratechniek?

hevling wijzigde deze reactie 04-09-2018 13:39 (4%)
Reden: zinsconstructie

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:14
quote:
hevling schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:39:
Wat is de strategie om bij elke nieuwe camerareeks (EF-S, EF-M, RF, ...) een nieuwe mount te introduceren? Nikon doet dit ook ...

Ze doen het juist bijna nooit. De EF-S mount is 15 jaar oud. Alleen de M-mount is questionable. De Nikon F-mount doet al ruim 50 jaar dienst. Dat ze nu van mount veranderen is niet alleen voor de euro's, maar omdat het nieuwe mogelijkheden biedt. De 1-mount van Nikon was geen lang leven beschoren, en het zou bij de M-mount van Canon wel eens vergelijkbaar kunnen gaan.

Ze hebben ook gezien dat het bij Sony is goed gegaan en de klanten niet zijn weggerend, in tegendeel (van A-mount naar E-mount). Te vaak kunnen ze dat grapje zeker niet herhalen.

• guillaumemay
quote:
hevling schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:39:

Voor de RF mount heb ik zo mijn bedenkingen. Technisch gezien begrijp ik het: Omdat de mount dichterbij de sensor zit, kun je ook de voordelen hiervan benutten (theoretisch smallere bodies en compactere lenzen).

Ik lees net: the EF-R lens mount is 54mm in diameter while the EF-M mount is 47mm. Flange distance of M is 20mm, R is 18mm.
Waarschijnlijk is de grotere R-mount diameter de reden dat de M mount niet is gebruikt voor FF.

Wel erg jammer dat RF lenzen waarschijnlijk niet bruikbaar zullen zijn op een EF-M camera. (een adapter van 2mm dik is geen optie). Er zijn genoeg fotografen die bijv. een 5D / 1D camera als primaire camera hebben en een APS-C camera als een 7DII als backup. n set van EF lenzen kan dan gebruikt worden op beide camera's.
Een M als backup camera voor de R met alleen een set RF lenzen gaat niet werken. :(

guillaumemay wijzigde deze reactie 04-09-2018 15:17 (62%)

• Ventieldopje
quote:
guillaumemay schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:14:
[...]

Voor de RF mount heb ik zo mijn bedenkingen. Technisch gezien begrijp ik het: Omdat de mount dichterbij de sensor zit, kun je ook de voordelen hiervan benutten (theoretisch smallere bodies en compactere lenzen).

Ik lees net: the EF-R lens mount is 54mm in diameter while the EF-M mount is 47mm. Flange distance of M is 20mm, R is 18mm.
Waarschijnlijk is de grotere R-mount diameter de reden dat de M mount niet is gebruikt voor FF.

Wel erg jammer dat RF lenzen waarschijnlijk niet bruikbaar zullen zijn op een EF-M camera. (een adapter van 2mm dik is geen optie). Er zijn genoeg fotografen die bijv. een 5D / 1D camera als primaire camera hebben en een APS-C camera als een 7DII als backup. n set van EF lenzen kan dan gebruikt worden op beide camera's.
Een M als backup camera voor de R met alleen een set RF lenzen gaat niet werken. :(
Waarom een M als backup? Daar zijn geen semi-pro modellen voor..

www.maartendeboer.net

• guillaumemay
De M camera's zijn inderdaad geen semi pro cams, maar wel heel bruikbare camera's, voor als 2de of 3de lichtgewicht body met goede beeldkwaliteit erbij. Mn 17-40L heb ik verkocht omdat de EF-M 11-22 scherpere foto's maakt. Hierdoor gebruik ik mn 5D met een standaard of tele en dan vaak als 2de body de M6 met de 11-22 voor UWA foto's. Maar een echte backup body voor een 7d/ 5d / 1d is het natuurlijk niet, als die het begeeft tijdens een opdracht is die niet te vervangen met een M. Temeer ook omdat een 70 200 2.8 helaas echt uit balans is met een M camera.

Maar goed wie weet... als Canon opeens rigoreus van strategie veranderd en opeens een M semi pro camera neerzet, dan kan die nog steeds geen RF lenzen aan. Of misschien wel als Canon toch een adapter weet te verzinnen. Ach.. zonder glazen bol kan ik blijven lullen over het als dit of als dat. Hopelijk presenteert Canon ook een soort roadmap, want hun strategie is mij niet geheel duidelijk.

• guillaumemay
Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True