Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:04

Wormaap

Moderator Foto & Video
mennovanw schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 09:35:
Een en ander maakt investeren in nieuwe EF mount objectieven wel een vraagstuk mijnerzijds. Ik ga nog voor een 100-400 II en dan wacht ik het wel af.
Dit is het deel dat me, ook op Canonrumors, verbaast. Canon laat met de verschillende adapters zien dat ze EF op RF serieus nemen. Dus de enige reden om nu geen EF-glas te kopen is afwachten of het RF-speelgoed nog mooier wordt.

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
sapphire schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:52:
@Gonadan 50/1.4, 85/1.8, 100/2, 28/1.8
17-55/2.8 stofzuiger mag ook wel eens een update gebruiken , 70-300IS.
17-55 eens, 70-300 heeft hem al.
Primes kan je wat van vinden, maar feit is dat ze optisch prima in orde zijn. Er is wel een MTF-race ingezet door onder andere Sigma en camera's als de 5Ds. Je kunt je afvragen in hoeverre het voortzetten van die race zin heeft aangezien veel primes gewoon prima presteren en de natuurwetten ook gewoon gaan dwarsliggen.
Heb jij redenen waarom je van die genoemde primes een nieuwe versie wilt zien? Buiten dat een modern design niet zou misstaan. En wellicht een beter kabeltje in de 50/1.4 :P
En qua Canon logica bedoel ik dingen als ze hebben een knijter goeie L lijn maar wat nou als ik FF schiet en geen L hoef/wil. UWA is er niks (nieuws),
sinds kort dan een 24-70 non-L en als tele de bejaarde 70-300IS.
Idem met primes, weinig nieuwe non-L primes en degene die een upgrade krijgen zoals de 35/2 krijgen dan IS, stuk groter en dubbel zo duur :?
Mja, die wens kan ik op zich wel begrijpen maar ik snap de gedachtegang van Canon ook heel goed. Als je de stap naar professionele bodies maakt is het niet onlogisch als je verwacht dat men ook de stap naar professionele lenzen maakt. Voor de mensen die daar geen zin in hebben bestaat 3rd party ook nog. ;)
Idem met EF-S tot een paar jaar geleden had je 2 high-end zooms, de 17-55 en de 10-22 en verder alleen een vrij matige 18-55. Keuze bij Canon was zoom van paar tientjes of zoom van €800. Nu is er iets meer keuze maar heeft even geduurd terwijl de concurrent en 3rd party merken veel lenzen wel al hadden.
EF-S vind ik inderdaad onderbelicht, maar ik dacht dat de opmerkingen over EF gingen.
Doe gewoon een duidelijke lijn, serie consumenten primes f/1.8 of f/2 (eventueel met STM) en een L lijn voor de pro's met f/1.2 of 1.4 en dikke USM en bouw.
Zelfde met de zooms, lijn met variabel diafragma voor de consument en L die uitblinkt in bouw, USM en vast f/2.8.
Meer uniformiteit dus ofzo.

Begrijp me niet verkeerd want het is qua keuze absoluut rijk vergeleken met veel andere merken maar er is ook nog zat ruimte voor verbetering.
De wens tot duidelijke lijnen snap ik wel, maar ze gaan ook niet zomaar hun lijnen vervangen. Zeker dat L-glas is aardig prijzig en mensen gaan niet zomaar over stappen als je een nieuwe lijn neer zet puur voor de logica van lijnen.

Gonadan wijzigde deze reactie 04-01-2019 15:03 (5%)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14:40
nero355 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 14:03:
[...]

Net zoals de 7D geen opvolger zou krijgen zeker... :z Geloof er niks van! :P
Mwa daar lag het toch wel wat anders. De 7D (nofi, ik had hem ook) was ook echt poep qua sensor en werd al snel ingehaald door xxD camera's die populairder werden.

De 5D is een goeie camera maar naar mijn idee is er steeds meer behoefte aan hoge resoluties zoals de 5Ds bied (wat zviw gewoon een 5D III is maar dan met hoge resolutie sensor). De geruchten gaan dan ook dat er een hoge resolutie EOS R uit komt als opvolger van de 5D IV en dat lijkt mij ook het meest logische.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• psyBSD
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14:10

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ventieldopje schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:18:
[...]

Mwa daar lag het toch wel wat anders. De 7D (nofi, ik had hem ook) was ook echt poep qua sensor en werd al snel ingehaald door xxD camera's die populairder werden.

De 5D is een goeie camera maar naar mijn idee is er steeds meer behoefte aan hoge resoluties zoals de 5Ds bied (wat zviw gewoon een 5D III is maar dan met hoge resolutie sensor). De geruchten gaan dan ook dat er een hoge resolutie EOS R uit komt als opvolger van de 5D IV en dat lijkt mij ook het meest logische.
Ik meen mij te herinneren dat mensen die een 7D kochten en met gemengde gevoelens naar die camera keken toen de 60D uitkwam... 'gelukkig heb ik hem al want met de komst van de 60D kan ik de 7D niet verantwoorden', en 'als ik iets langer gewacht had dan had ik geld in mijn zak kunnen houden'.

De build-quality van de 7D was zo'n beetje het enige dat overeind bleef en dat had toch wel een duur prijskaartje.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ventieldopje schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:18:
Poep of gewoon niet een dermate grote stap vooruit waarop je zou hopen bij zo'n nieuw model? ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Gonadan schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 15:38:
[...]

Poep of gewoon niet een dermate grote stap vooruit waarop je zou hopen bij zo'n nieuw model? ;)
De 7D had dezelfde sensor als de 550D. Ik schoot toen met een 550D, en die sensor in een body van de prijs van een 7D was toen al niet echt OK :+
* Wormaap wilde heel graag een 7D, maar kon hem echt niet verantwoorden...

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wormaap schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:53:
De 7D had dezelfde sensor als de 550D. Ik schoot toen met een 550D, en die sensor in een body van de prijs van een 7D was toen al niet echt OK :+
* Wormaap wilde heel graag een 7D, maar kon hem echt niet verantwoorden...
Ja ik snap dat het wel zuur is, maar ik doelde meer op het feit dat de verschillen tussen de generaties nu ook weer niet zo groot zijn als de online groepen met toortsen en hooivorken doen vermoeden. :P

Bestaat er eigenlijk een overzicht van welk type sensor in een body zit? Want een APS-C CMOS van 18MP klinkt wel hetzelfde, maar dat blijft een aanname. Of kijk je dan naar MP in combinatie met processor? Zo heeft de 7D wel meer resolutie van de 550D.

Als je de tests van DxO erbij pakt zie je toch duidelijke verschillen in prestaties tussen de 7D en 550D. Niet dat de één beter is dan de ander, maar de grafieken variëren onderling. Heeft dat te maken met dat de 7D twee processoren heeft en iets meer resolutie, of vallen de verschillen binnen de marge van meetfouten?

• Ventieldopje
Gonadan schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:09:
[...]

Ja ik snap dat het wel zuur is, maar ik doelde meer op het feit dat de verschillen tussen de generaties nu ook weer niet zo groot zijn als de online groepen met toortsen en hooivorken doen vermoeden. :P

Bestaat er eigenlijk een overzicht van welk type sensor in een body zit? Want een APS-C CMOS van 18MP klinkt wel hetzelfde, maar dat blijft een aanname. Of kijk je dan naar MP in combinatie met processor? Zo heeft de 7D wel meer resolutie van de 550D.

Als je de tests van DxO erbij pakt zie je toch duidelijke verschillen in prestaties tussen de 7D en 550D. Niet dat de één beter is dan de ander, maar de grafieken variëren onderling. Heeft dat te maken met dat de 7D twee processoren heeft en iets meer resolutie, of vallen de verschillen binnen de marge van meetfouten?
Als je uit mag gaan van DxO scoren sommige compact cameras beter dan een FF DSLR :Y)

De 7D heeft een enorm slechte sensor voor de prijs. Veel (vreemde worm achtige) ruis op ISO 100 bij genoeg licht, erger bij minder licht. Slecht dynamisch bereik, zeker als je aan de luminance van individuele kleuren gaat knutselen, dan al snel rare fratsen/banding.

Prima voor een 550D maar niet voor een veel duurdere 7D. Andere features waren allemaal dik in orde hoor, prima plezier van gehad maar qua output waren er goedkopere toestellen die het beter deden.

De resolutie zegt overigens niks, je moet dat bekijken samen met de processor omdat de gebruikte sensoren geen naam hebben die je zo kan vinden/vergelijken zoals met computer processoren.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds | Zeiss Milvus 1.4/85 | Zeiss Otus 1.4/55 | Zeiss Milvus 1.4/25

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ventieldopje schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:49:
Als je uit mag gaan van DxO scoren sommige compact cameras beter dan een FF DSLR :Y)
Tja dat er vraagtekens bij lens testen waren wist ik wel, maar meestal werd de sensor test wel als oké genoemd. Mogen we dan helemaal niets meer geloven? :?
De 7D heeft een enorm slechte sensor voor de prijs. Veel (vreemde worm achtige) ruis op ISO 100 bij genoeg licht, erger bij minder licht. Slecht dynamisch bereik, zeker als je aan de luminance van individuele kleuren gaat knutselen, dan al snel rare fratsen/banding.

Prima voor een 550D maar niet voor een veel duurdere 7D. Andere features waren allemaal dik in orde hoor, prima plezier van gehad maar qua output waren er goedkopere toestellen die het beter deden.
Ja dat klinkt niet best inderdaad. :P
De resolutie zegt overigens niks, je moet dat bekijken samen met de processor omdat de gebruikte sensoren geen naam hebben die je zo kan vinden/vergelijken zoals met computer processoren.
Vandaar mijn vraag. Hebben twee camera's die gebruik maken van Digic4 ook dezelfde sensor techniek? En zijn die twee bij gelijke pixeldichtheid vergelijkbaar?
Of is dat gewoon heel moeilijk na te gaan?

• Ventieldopje
Gonadan schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:09:
[...]

Vandaar mijn vraag. Hebben twee camera's die gebruik maken van Digic4 ook dezelfde sensor techniek? En zijn die twee bij gelijke pixeldichtheid vergelijkbaar?
Of is dat gewoon heel moeilijk na te gaan?
Dat is moeilijk na te gaan omdat er in theorie alsnog verschillende processoren gebruikt kunnen worden en het maakt ook verschil of de ADC op de sensor zit of los van de sensor is. Camera's als de 1D X II, 5D IV en 80D gebruiken (als ik bronnen mag geloven) een on-die ADC wat voor betere kwaliteit zorgt. Dan heb je ook nog het microlens ontwerp op de sensor.

Je kan dus niet zonder zekerheid zeggen dat de ene 18MP sensor met Digic IV processor gelijk is aan een ander. Gelukkig zijn er enorme nerds die een hoop weten van alle sensoren en die informatie is met een beetje zoeken en rondvragen wel te vinden.

www.maartendeboer.net

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:26
nero355 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:40:

Moet je een Nikon kopen : Ruim aanbod in redelijke/goede f/1.8 primes :+

[...]

Sorry, maar dat is nou echt een serie lenzen waarvan ik zoiets heb van : "Wat moet ik ermee ?!" en "Teveel overlapping!" :P
Ik schiet Fuji ;)
En jij kan er misschien niet langer mee maar ik ken heel veel mensen die om die reden een Nikon instapper hebben gekocht ipv. een Canon

@Gonadan De 50/1.4 gaat vaak kapot, geen idee of dat een kabeltje was. De 85mm (en 100mm, zga. Zelfde ontwerp) zijn contrastloos en lelijke kleuren. Prima bouw en maatje hoor maar optisch mêh.

sapphire wijzigde deze reactie 04-01-2019 19:58 (16%)

Gabriël Ryzen

• Ventieldopje
sapphire schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:53:
[...]

@Gonadan De 50/1.4 gaat vaak kapot, geen idee of dat een kabeltje was. De 85mm (en 100mm, zga. Zelfde ontwerp) zijn contrastloos en lelijke kleuren. Prima bouw en maatje hoor maar optisch mêh.
Volgens mij geen kabeltje maar een hele oude USM motor die vaak kapot ging/gaat. Geen idee of ze dat in de jaren gefixt hebben of niet maar hij heeft geen goede reputatie. Net als de 85 en 100 een prima lens, weet niet wat je er zo op tegen hebt :? Heb de 85 en 100 hier in huis en heb jaren met de 85 geschoten. Hij moet het afleggen tegen duurdere primes maar het is een prima lens, zeker voor dat geld.

www.maartendeboer.net

• sapphire
Ik heb er niks op tegen, ik zeg alleen dat ik hem contrastloos vind en de kleuren flets, toch niet heel gek dat een 25+ jaar oud design verbeterd kan worden? En daar ben ik niet de enige want heb het vaak zat gelezen :?

[knip]
zullen we niet gaan stoken alsjeblieft :)
[/knip]

Nomad wijzigde deze reactie 07-01-2019 10:42 (33%)

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Misschien was het ook wel geen kabeltje en herinner ik het mij alleen maar zo. Maar de focus ging wel vaak stuk en het is lastig om van zo'n naam af te komen. Ook al zou dat allang verholpen zijn.
Ventieldopje schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:47:
Dat is moeilijk na te gaan omdat er in theorie alsnog verschillende processoren gebruikt kunnen worden en het maakt ook verschil of de ADC op de sensor zit of los van de sensor is. Camera's als de 1D X II, 5D IV en 80D gebruiken (als ik bronnen mag geloven) een on-die ADC wat voor betere kwaliteit zorgt. Dan heb je ook nog het microlens ontwerp op de sensor.

Je kan dus niet zonder zekerheid zeggen dat de ene 18MP sensor met Digic IV processor gelijk is aan een ander. Gelukkig zijn er enorme nerds die een hoop weten van alle sensoren en die informatie is met een beetje zoeken en rondvragen wel te vinden.
Ja precies, ik heb daar nooit goede bronnen voor gezien. Ook niet heel actief gezocht moet ik toegeven, maar volgens mij is daar geen mooi overzicht van
Als mensen dan roepen dat camera X dezelfde sensor heeft als camera Y dan vraag ik mij vaak af waar dat op gebaseerd is.
sapphire schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:05:
Ik heb er niks op tegen, ik zeg alleen dat ik hem contrastloos vind en de kleuren flets, toch niet heel gek dat een 25+ jaar oud design verbeterd kan worden? En daar ben ik niet de enige want heb het vaak zat gelezen :?
Tja, maar ik lees ook vaak zat dat ze nog steeds een heel goede keuze zijn. Met goed contrast en mooie kleuren. Het is denk ik net waar je leest en van wie.
In optica is een ontwerp soms gewoon goed, nieuwe tijden hoeven niet altijd voor revolutionaire ontwerpen te zorgen .

Gonadan wijzigde deze reactie 05-01-2019 00:17 (20%)

• Ventieldopje
Hoe lang heeft het wel niet geduurd totdat de 85L een nieuw optisch ontwerp kreeg (de mk. II heeft alleen andere coating), hint: 28 jaar ;)

www.maartendeboer.net

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ventieldopje schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:49:

Op zich zegt het aantal MP inderdaad niet zo veel, staat me bij dat de D5x00 bijna altijd een 24 MP sensor heeft gehad, maar dat er eerst eentje van Toshiba in zat, en daarna eentje van Sony.

Van die Canon 18 MP APS-C beweert Canon zelf wel dat het bestaat uit 3 of 4 verschillende sensoren, maar effectief zijn die verschillende sensoren alleen anders in wat fase detectie pixels die toegevoegd zijn tussendoor voor betere (acceptabele) liveview focussnelheid. Maar je mag wel verwachten dat de optische prestaties van al die sensoren net zo goed zijn als dat ze waren in de 7D. Niet, dus.
Ventieldopje schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:49:
Volgens mij geen kabeltje maar een hele oude USM motor die vaak kapot ging/gaat. Geen idee of ze dat in de jaren gefixt hebben of niet maar hij heeft geen goede reputatie.
Dat was een speciale variant van de USM, de zogenaamde micro-USM in de 50/1.4. Niet persé oud, maar gewoon niet bijzonder robuust. Ik geloof niet dat ze dat ooit hebben gefixed.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:34

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

guillaumemay schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:43:
Ik heb 26 euro betaald voor twee 'Photix' LP-E17s + bijbehorende kleine lader. Via ebay. Tot nu toe geen klachten erover, anders dan dat ik ze niet kan laden in de originele lader en dat de camera 1x meldt dat de accu waarschijnlijk niet origineel is.

Gelukkig gebeurt dat laatste maar 1x (als ik de accu erin zet). Maar het niet kunnen laden in de originele lader vind ik wel irritant, vooral als je op reis gaat. Maar goed, voor die prijs mag ik niet klagen.
Is zoiets wat? https://www.ebay.com/itm/...iss-8000D-M3/162920965172

Er staat:
Warm reminder:
1. this battery is not fully decoded battery, can not show the battery level on the camera, and it can not charged by your original charger.
2. It cann't decoded for the grip . So the battery can work fine in the camera without the grip .
Vind ik opzich niet zo'n punt, als hij leeg is, is hij leeg en druk ik de volgende erin. Een originele LP-E17 batterij voor mijn 750D kost €57 wat ik echt waanzin vind voor zo'n klein batterijtje.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ThinkPad schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:20:
Een originele LP-E17 batterij voor mijn 750D kost €57 wat ik echt waanzin vind voor zo'n klein batterijtje.
Op ebay heb je ook originelen rond €33,- Heb ze ook wel eens nog goedkoper gezien of 2 stuks voor ~ €50,-
Maar ze zijn idd wel idioot duur, zeker in verhouding met de Canon LPE6N welke ~ €17 kost.

DukeBox wijzigde deze reactie 17-01-2019 13:01 (12%)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:34

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Heb nog wat op Reddit zitten lezen en eigenlijk kan ik geen negatieve ervaringen vinden met aftermarket accu's. Als je niet aan de onderkant van de prijsrange gaat zitten dan moet het wel goedkomen denk ik. Zie op AliExpress genoeg setjes met twee accu's en een lader voor ~$18.

Voordeel is ook dat ik dan een lader heb die onderweg te gebruiken is, die aftermarket lader wordt gevoed via microUSB. Voorheen moest ik met een 12V > 230V omvormer werken als ik tijdens het autorijden de Canon accu wilde laden.

ThinkPad wijzigde deze reactie 17-01-2019 13:42 (29%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Alles wat je zoekt zal je vinden, da's het nadeel van internet. :P
Op zich hoeft per de origineel misschien niet, maar lekker goedkoop van AliExpress of dergelijke bronnen zou ik toch wel erg veel voorzichtig mee zijn.
Daarbij kosten accessoires nu eenmaal geld en komt dat altijd nog bovenop de prijs van je camera. Ik vind het op zich nog wel meevallen, zelf heb ik ooit een originele van een Tweaker over genomen. Dat scheelt ook.

Volgens mij waren er ook nog topics met ervaringen over, was jij niet zelf ook actief in het batterijen topic? :)

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:15

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gonadan schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:45:
Alles wat je zoekt zal je vinden, da's het nadeel van internet. :P
Valt anders vies tegen de laatste tijd... Zelfs dingen waarvan ik 100% zeker weet dat het bestaat krijg ik niet gevonden :-(

Maar ehh... zijn er dan geen batterijen van onze good old vrienden van Phottix beschikbaar voor de 750D :?
Heb ik vroeger echt hele goede ervaring mee gehad : Niet uitleesbaar, maar wel betrouwbaar verder! d:)b

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

De 750D gebruikt LP-E17 accu's en die heb ik nog niet in 3rd party versie gezien.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14-09 17:04

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wel netjes, ik heb vorige week een EOS 200D gekocht met 2 lenzen in de doos (18-55 + 75-300), misschien 100 plaatjes getrokken. Gisteren eventjes de 75-300 lens erop gezet, vandaag ik wil de 18-55, maar komt de 75-300 met geen mogelijkheid meer van de body af :')

Nu maar wachten tot pa thuis is en of hij wijze raad heeft (heeft die dingen jaren verkocht) en anders maar gewoon terug naar de Mediamarkt. Wel echt een teleurstelling moet ik zeggen, mijn oude EOS 300D was misschien bejaard, maar een lens vast zitten? Nooit.

Overigens best een leuk ding, was eerst aan het kijken naar de 800D/77D, maar deze viel me op omdat hij dezelfde sensor als die toestellen heeft met een wat vriendelijker prijskaartje. Foto's lijken top, alleen een beetje jammer dat als de zon niet schijnt hij de neiging heeft om meteen naar ISO 6400 te schieten. Weet niet of dat normaal is overigens, mijn oud beestje kwam volgens mij niet eens tot 6400 :+

Edit: lang verhaal kort bij de Mediamarkt, bleek een stukje plastic (iets van fout in fabriek) in de mount-rails te zitten in de body... Blijft jammerlijk bij een product van 700€ maar goed, beter dan een groter defect.

Kuusj wijzigde deze reactie 01-02-2019 17:39 (10%)

i7 6700K - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-09 21:59

Get!em

Oh die ja!

Universal Creations schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:54:
De 750D gebruikt LP-E17 accu's en die heb ik nog niet in 3rd party versie gezien.
@nero355 @ThinkPad

Gedeeltelijk gedecode alternatieven:

Patona
https://www.bol.com/nl/p/...-950mah/9200000079302385/
https://www.notebooktoebe...lpe17-950mah/#description

Qumox
https://www.amazon.co.uk/...lay-battery/dp/B07456B46P

Blumaxx
https://www.fotoextra.cz/bateriovy-zdroj-canon-lp-e17.html

Of ze betrouwbaar zijn en wat wel en niet werkt (opladen, batterijstatus, etc.) zul je in de reviews moeten zoeken.

• nero355

nero355

@Get!em Heb ze zelf niet nodig hoor, maar vroeg het me gewoon af :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14-09 21:59

Get!em

Oh die ja!

nero355 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:23:
@Get!em Heb ze zelf niet nodig hoor, maar vroeg het me gewoon af :)
Ik ben er zelf wel heel lang naar op zoek geweest voor de 760D (broertje van de 750D, maar met de knoppen configuratie en lcd ontop van de 70D)

Uiteindelijk de originele gekozen 2 jaar geleden, omdat er toen nog helemaal geen betrouwbaarheidscijfers waren.

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:25
Volgens Canonrumors worden er volgende week 5 nieuwe RF lenzen aangekondigd:

- Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM
- Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM
- Canon RF 70-200mm f/2.8L IS USM
- Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM
- Canon RF 85mm f/1.2L USM

Eindelijk een 24-70/2.8L met IS. En volgens de afbeelding een relatief kleine 70-200/2.8 IS.

ben heel benieuwd wat de verdere specs en prijzen zullen zijn.

• Ventieldopje
guillaumemay schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:28:

- Canon RF 24-70mm f/2.8L IS USM
- Canon RF 70-200mm f/2.8L IS USM
- Canon RF 24-240mm f/4-6.3 IS USM
- Canon RF 85mm f/1.2L USM

Eindelijk een 24-70/2.8L met IS. En volgens de afbeelding een relatief kleine 70-200/2.8 IS.

ben heel benieuwd wat de verdere specs en prijzen zullen zijn.
Niet te vergeten, er is ook een 28-70 f/2 ;)

www.maartendeboer.net

• nero355

nero355

guillaumemay schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:28:

:> Als ze daar nou eens een leuke EF-S variant van maken... :)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Die nieuwe lenzen zien er zeker niet verkeerd uit. En de 70-200 lijkt inderdaad helemaal te laten zien dat 'mirrorless kan kleinere lenzen' misschien nog een keer waar gaat worden. Het glas is natuurlijk waar Canon zijn reputatie waar moet (blijven) maken, dus ik ben erg benieuwd.
Canonrumors verwacht ook zeer binnenkort een aankondiging van een nieuwe R-body, en dan met name meer low-end, mogelijk 'aggressief' geprijsd. Die 24-240 f/4-6.3 lijkt dat op zich wel te bevestigen, want dat zou een typische kitlens kunnen zijn.
Interessante tijden! Canon heeft de eerste slag in mirrorless natuurlijk ruimschoots gemist (al is de M-serie in Japan de best verkochte mirrorless). Maar Canon heeft blijkbaar eigenlijk altijd een 'wacht af en storm dan naar voren' strategie gehanteerd.
Gezien ik ondertussen genoeg Canonglas heb om niet meer te willen wisselen ben ik erg benieuwd :)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
nero355 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:45:
[...]

:> Als ze daar nou eens een leuke EF-S variant van maken... :)
pricewatch: Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM

:>

• sapphire
Wormaap schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 13:36:
Die nieuwe lenzen zien er zeker niet verkeerd uit. En de 70-200 lijkt inderdaad helemaal te laten zien dat 'mirrorless kan kleinere lenzen' misschien nog een keer waar gaat worden. Het glas is natuurlijk waar Canon zijn reputatie waar moet (blijven) maken, dus ik ben erg benieuwd.
Canonrumors verwacht ook zeer binnenkort een aankondiging van een nieuwe R-body, en dan met name meer low-end, mogelijk 'aggressief' geprijsd. Die 24-240 f/4-6.3 lijkt dat op zich wel te bevestigen, want dat zou een typische kitlens kunnen zijn.
Interessante tijden! Canon heeft de eerste slag in mirrorless natuurlijk ruimschoots gemist (al is de M-serie in Japan de best verkochte mirrorless). Maar Canon heeft blijkbaar eigenlijk altijd een 'wacht af en storm dan naar voren' strategie gehanteerd.
Gezien ik ondertussen genoeg Canonglas heb om niet meer te willen wisselen ben ik erg benieuwd :)
Ik had juist geluiden gehoord van een hi-res topmodel en dan de EOS-R wat naar beneden. Leek mij meer een Canon strategie ook omdat je dan pijnpunten van de EOS-R kunt aanpakken voor een doelgroep die over het algemeen kritischer/veel eisender is.

Maargoed blijven allemaal geruchten. Wel een mooi lijstje lenzen die Canonrumors plaatst :9 ken genoeg mensen die daar goed mee zouden kunnen werken :)

Canon kennende zal het ook gewoon goed glas zijn tegen een pittige prijs welliswaar :+

sapphire wijzigde deze reactie 05-02-2019 14:56 (3%)

Gabriël Ryzen

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
sapphire schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:54:
[...]

Ik had juist geluiden gehoord van een hi-res topmodel en dan de EOS-R wat naar beneden. Leek mij meer een Canon strategie ook omdat je dan pijnpunten van de EOS-R kunt aanpakken voor een doelgroep die over het algemeen kritischer/veel eisender is.

Maargoed blijven allemaal geruchten. Wel een mooi lijstje lenzen die Canonrumors plaatst :9 ken genoeg mensen die daar goed mee zouden kunnen werken :)

Canon kennende zal het ook gewoon goed glas zijn tegen een pittige prijs welliswaar :+
Op CR willen heel veel mensen vooral graag dat er sneller een high-endmodel komt. En er wordt druk gespeculeerd dat de lens-lineup laat zien dat dat de bedoeling is of was, maar er mogelijk problemen zijn blabla speculatie yadaya :+
De 'echte' rumors op CR van de afgelopen paar dagen wijzen juist naar een instapper. Financiëel klinkt dat ook veel logischer, er worden immers veel meer xxxD's dan xD's verkocht.
Volgende week gaan we het horen, naar het schijnt :) Ik moet eerlijk bekennen dat ik de R zoals'ie er nu staat ook wel heel interessant vind. Via grijze import rond de 1600€ te krijgen, en qua sensor een 5DIV. Misschien huur ik hem eens een weekendje om te proberen.
Een instapper is misschien nog wel interessant, maar een high-end body ga ik toch niet willen betalen, vrees ik :+

Dat de nieuwe releases goed glas gaan zijn twijfel ik niet aan. Pittige prijs ook niet. Maargoed, als je het dan weer vergelijkt met Sony, waar de camera op specs wellicht wint, maar de lenzen honderden euro's duurder en kwalitatief minder zijn... Dan draait Canon toch om het hele systeem, in plaats van om de speclijst van een body.
Maargoed, ik ben dan ook een béétje een fanboy :+

Wormaap wijzigde deze reactie 05-02-2019 15:04 (12%)

• nero355

nero355

"In what universe is that the same thing ?!"

/Sheldon mode

Begint niet bij 15 mm. en zit geen IS op! :> :P

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
nero355 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 18:20:
"In what universe is that the same thing ?!"

/Sheldon mode

Begint niet bij 15 mm. en zit geen IS op! :> :P
Ik dacht nog, over die mm op wijd moet hij niet miepen, zie ik de hele IS even over het hoofd. :D :F

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Oh yes, IS op 16mm, lekker 30s long-exposures uit de hand schieten 8)

• Ventieldopje
Wormaap schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 20:03:
Oh yes, IS op 16mm, lekker 30s long-exposures uit de hand schieten 8)
25,6 maar idd, dan nog :+

www.maartendeboer.net

• nero355

nero355

Ik heb nu al heel wat jaartjes de Canon EF-S 15-85 met IS, maar onder de 1/8 of 1/4 kom ik niet met mijn shaky handjes op 15 mm. :$ Vandaar dus de verplichte IS eis zeg maar! :+

En de millimeters aan de Wide/UWA kant tellen meer mee dan aan de Tele kant dus elke millimeter is mooi meegenomen! :Y)

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Wat vinden we van de waarschijnlijke specs van de EOS RP?

https://www.canonrumors.c...rp-specifications-images/

Voor mij klinkt het interessant genoeg om in ieder geval eens de reviews aandachtig te gaan bekijken :) De 6DII waar’ie waarschijnlijk een sensor mee deelt heeft geen beste naam, maar ik zie er toch ook wel heel mooie foto’s van komen. Ik zie zo snel nog geen harde deal breakers aan de RP in ieder geval :)

Wormaap wijzigde deze reactie 06-02-2019 22:56 (55%)

• guillaumemay
Ik vind het een interessante lichtgewicht ff camera. Ben zeer benieuwd naar de eerste reviews

• nero355

nero355

Zolang ze niet gewoon een 5DMKIV of 7DMKII body nemen en alleen de mirror eruit rippen om het vervolgens als een mirrorless model te verkopen kan het me eerlijk gezegd allemaal niet zo heel veel schelen :)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wormaap schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 22:54:
Wat vinden we van de waarschijnlijke specs van de EOS RP?

https://www.canonrumors.c...rp-specifications-images/

Voor mij klinkt het interessant genoeg om in ieder geval eens de reviews aandachtig te gaan bekijken :) De 6DII waar’ie waarschijnlijk een sensor mee deelt heeft geen beste naam, maar ik zie er toch ook wel heel mooie foto’s van komen. Ik zie zo snel nog geen harde deal breakers aan de RP in ieder geval :)
Denk dat ik het lekker nog even afwacht voordat ik conclusies trek. Er zijn nu twee tegenstrijdige geruchten over de sensor en men poetst de toortsen en hooivorken alweer op. :P
Als gadgetfetisjist vind ik het al mooi dat Canon nu ook actief bezig is. Ik kijk de kat lekker uit de boom.

Ik vond de R al uitgekleed, met RP maken ze een camera speciaal voor mensen die denken: full frame is het beste, dus ik moet een full frame camera hebben.

• DukeBox

DukeBox

@Universal Creations Mijn vrouw is fotografe en werkt het liefst ook met full frame maar de camera's zijn gewoon te groot voor haar handen. De EOS R is in dit geval een zeer gewenst alternatief.

DukeBox schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 20:08:
@Universal Creations Mijn vrouw is fotografe en werkt het liefst ook met full frame maar de camera's zijn gewoon te groot voor haar handen. De EOS R is in dit geval een zeer gewenst alternatief.
En een A7 III was geen optie?

• DukeBox

DukeBox

Niet met haar verzameling aan lenzen (en sterke voorkeur voor Canon).

• guillaumemay
Ik heb als 2de body een 5d mk ii en draag beide bodies tijdens bruiloften met een harnas. Een R wordt voor mij steeds interessanter als vervanging van de 5dII, als er een halve kilo of meer af kan ben ik blij. Zo'n kleinere en waarschijnlijk lichtere RF 70-200/2.8 vind ik dus ook erg aantrekkelijk.
Er is ook een gerucht dat er in september al een nieuwe R-body boven de R wordt gelanceerd. Weer afwachten, maar het gaat de goede kant op.

In ieder geval, de kans is groot dat ik over een jaar de RP aanschaf ter vervanging van mijn M6+ lenzen set. Even kijken of de body ook echt maar 440 gram (!) is.. en uiteraard de recensies afwachten.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Universal Creations schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:47:
Ik vond de R al uitgekleed, met RP maken ze een camera speciaal voor mensen die denken: full frame is het beste, dus ik moet een full frame camera hebben.
Het ding is nog niet uit, er is nog geen enkele review, maar toch al dit soort stelligheid. Gezien je in 2019 nog een 5D2 gebruikt neem ik aan dat je doorhebt dat de bruikbaarheid van een camera niet uit een spec-sheet komt. Helemaal als de RP qua prijs zomaar wel eens amper boven een 80D zou kunnen gaan landen. Als’ie 2k moet gaan kosten is het een ander verhaal natuurlijk.

Wormaap schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 20:28:
[...]

Het ding is nog niet uit, er is nog geen enkele review, maar toch al dit soort stelligheid. Gezien je in 2019 nog een 5D2 gebruikt neem ik aan dat je doorhebt dat de bruikbaarheid van een camera niet uit een spec-sheet komt. Helemaal als de RP qua prijs zomaar wel eens amper boven een 80D zou kunnen gaan landen. Als’ie 2k moet gaan kosten is het een ander verhaal natuurlijk.
Ik bezit een 5D2, maar gebruik hem zelden. Ik gebruik tegenwoordig voornamelijk een Sony A7RIII.
Ik weet wat de EOS R kan en doet en als deze daar nog onder geplaatst is, dan verwacht ik niet meer dan een full frame sensor met een instapcamera er omheen.

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:11:
[...]

Ik bezit een 5D2, maar gebruik hem zelden. Ik gebruik tegenwoordig voornamelijk een Sony A7RIII.
Ik weet wat de EOS R kan en doet en als deze daar nog onder geplaatst is, dan verwacht ik niet meer dan een full frame sensor met een instapcamera er omheen.
Maar dan nog, wat maakt dat uit als de prijs goed is? Exact jouw reacties kreeg de 6D ook maar ook dat is een prima camera gebleken als instap fullframe.

* Ventieldopje ziet toch ook liever een high-end model verschijnen waarbij dat RF glas écht tot zijn recht komt

Ventieldopje wijzigde deze reactie 09-02-2019 23:37 (9%)

www.maartendeboer.net

De EOS R is imho het mirrorless equivalent van de 6D(2), deze wordt daar nog onder geplaatst.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Universal Creations schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 23:54:
De EOS R is imho het mirrorless equivalent van de 6D(2), deze wordt daar nog onder geplaatst.
Met een 5D4 sensor? Ik snap dat’ie het qua specs niet helemaal haalt bij een A7R3, maar nu overdrijf je naar mijn mening toch wel wat. Geen dual cardslot en een wat lage burst maakt het nog geen instapcamera, en de IQ lijkt vooralsnog dik in orde.

• Ventieldopje
Wormaap schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:06:
[...]

Met een 5D4 sensor? Ik snap dat’ie het qua specs niet helemaal haalt bij een A7R3, maar nu overdrijf je naar mijn mening toch wel wat. Geen dual cardslot en een wat lage burst maakt het nog geen instapcamera, en de IQ lijkt vooralsnog dik in orde.
Nouja, het kan. De 6D sensor was ook niet verkeerd in vergelijking met de 5DIII maar over de sensor is nog wat discussie volgens mij. Het kan namelijk ook gaan om een APS-C sensor.

www.maartendeboer.net

Wormaap schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:06:
De sensor is prima, maar geen joystick, waardeloos swipe geval, gebrek aan knoppen die je blindelings kunt gebruiken en een accu die eigenlijk te klein is. En ja, daarnaast nog enkel kaartslot, zeer beperkte burst, zeer gebrekkige 4k video, geen IBIS. Nee, ik vergelijk hem niet met een A7RIII, maar met een A7III uit dezelfde prijsklasse. En het enige waar de Canon het van de Sony wint is de grip en de menu-structuur.
Dit is gewoon een instap full frame. Vergelijkbaar met een M50 maar dan met grotere sensor, of een A7II zonder IBIS.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Ventieldopje schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:23:
[...]

Nouja, het kan. De 6D sensor was ook niet verkeerd in vergelijking met de 5DIII maar over de sensor is nog wat discussie volgens mij. Het kan namelijk ook gaan om een APS-C sensor.
Ondertussen waren we afgedwaald naar de EOS R :P
Universal Creations schreef op zondag 10 februari 2019 @ 00:58:
[...]

De sensor is prima, maar geen joystick, waardeloos swipe geval, gebrek aan knoppen die je blindelings kunt gebruiken en een accu die eigenlijk te klein is. En ja, daarnaast nog enkel kaartslot, zeer beperkte burst, zeer gebrekkige 4k video, geen IBIS. Nee, ik vergelijk hem niet met een A7RIII, maar met een A7III uit dezelfde prijsklasse. En het enige waar de Canon het van de Sony wint is de grip en de menu-structuur.
Dit is gewoon een instap full frame. Vergelijkbaar met een M50 maar dan met grotere sensor, of een A7II zonder IBIS.
Het lijkt erop dat het geen zin meer heeft om op individuele punten te blijven discussiëren als je al besloten hebt en bij je punt blijft dat de R een instapcamera is. Veel plezier bij het andere kamp :) (En nee, dit is geen ‘puh’ post, ik zie hier gewoon weinig anders uit komen dan een paginalange discussie die over weinig meer dan meningen gaat. Het is veel waardevoller om weer lekker af te gaan zitten wachten wat de RP en de toekomst gaan brengen :))

Wormaap wijzigde deze reactie 10-02-2019 09:49 (61%)

• sapphire
Nouja @Universal Creations onderbouwd in ieder geval nog waarom hij het een instap camera vind, of in ieder geval geen high-end camera.
Het nut van dit topic lijkt me toch juist om te discussiëren over dit soort dingen, aankondigingen en eventueel roddels.
Als we alleen maar zinvol afwachten word het wel erg stil hier. Kun je elke paar maanden hoogstens even posten dat er een nieuwe camera is maar het er niet over hebben :?

Geef dan argumenten waarom de R volgens jou geen instap camera is behalve 'omdat hij dzelfde sensor heeft als de 5DIV' :)

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Ik zie inderdaad liever subjectieve redenaties dan een dood topic. :P

Of het instap wordt gaat Canon bepalen, dan moeten we eerst zien hoe de reeks opgebouwd wordt. Maar dat hij geen high end is kan ik mij wel in vinden inderdaad.

Een aantal zaken vraag ik mij echter van af of dat met segment te maken heeft of dat Canon daar gewoon (wellicht eigenwijs) bewust voor kiest.
Canon is altijd al terughoudend met IBIS, ze verkopen dat liever op hun eigen lenzen. Het zou mij niets verbazen als een high end R het ook gewoon niet krijgt.
Fysieke knoppen is prettig, maar je ziet ook wel wat features verschuiven. Denk aan de AF selectie die met een fysieke knop gewoon niet te doen is. Mode selectie snap ik dan weer niet, Sony heeft zelfs specifieke C knoppen. De vraag is of dit segment is of gewoon de visie van de R serie.
Een waardeloos swipe geval kan briljant werken als je er aan gewend bent. Een touchscreen werd in het begin ook als belachelijk bestempeld maar heeft ook veel prettige dingen gebracht.

Het zou mij niets verbazen als je voor de echte 'klassieke' keuzes bij DSLR moet blijven en dat de R het toch net even anders gaat doen.

• sapphire
Nou heb ik het waardeloze swipe geval in de praktijk nog niet gebruikt maar touchscreen wel. Ik zou een fysieke knop of joystick niet willen missen, een touchscreen kan ik geen AF punt op aanpassen als ik aan het schieten ben. Gezicht zit voor het scherm, geen feedback.
Swipe geval heeft denk geen feedback maar kun je wel op de tast vinden lijkt me al lijkt me de plek niet prettig.
Ik snap UC zeker als hij het over gebrek aan knoppen heeft, heeft niets met klassieke dSLR te of MILC te maken maar gewoon praktisch ontwerp.

Canon kennende hebben ze inderdaad bewust bepaalde keuzes gemaakt voor een segment. Doen ze toch al jaren, eigenwijs zijn en dingen op lagere segmenten bewust weglaten/beperken. Is geen Canon bashen maar gewoon de ervaring. Soms pakt het goed uit, soms niet.
En dat ze heel behoudend zijn in veel dingen is ook lang duidelijk (AF punten, IBIS, bepaalde video features).
We zullen zien hoe het uit gaat pakken komende jaren.

Edit: ach, word pas interessant als de Mark II of een topmodel van de R komt. Dan kunnen we zien hoe snel/goed Canon pijnpunten aanpakt. De A7 was ook geen instant topper.

sapphire wijzigde deze reactie 10-02-2019 11:52 (8%)

Gabriël Ryzen

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Vooruit dan :+
De 5D4 sensor zorgt dat het apparaat sowieso voor het belangrijkste ding dat een camera moet doen mee kan met de top (en dat Sony en Nikon iets meer DR bieden doet daar niets aan af). Over de touch bar zijn de meningen nogal verdeeld, dus als feit presenteren dat het ding waardeloos is, is niet reëel. Ik hoor juist verhalen van mensen die het geweldig vinden om met een deel van het touch screen AF-punten te selecteren (ook met de camera aan het oog), en de joystick dus geen moment missen. Een 5D4 burst ook maar 7fps. IBIS heeft nog nooit op een Canon gezeten, dus een 1DX of 5DS zijn blijkbaar ook instapcamera’s. 4k is leuk voor spec sheets, maar videografie is een niche binnen een niche.

Niemand zegt dat de R het allesvernietigende wapen van Canon is, maar een 800D is een instapcamera, een 6D is een instap-FF en de R is een mid-end model. Dat andere bodies meer bieden doet daar niets aan af. En vergeet niet dat je bij Sony voor elke lens die erop moet honderden euro’s meer betaalt (uitgaande van native glas). Een systeem is meer dan een paar knoppen op een body.

En @Universal Creations, pas je sig ff aan. Ik vond je juist de coolste van het stel met je 5D2. Ik ben diep, diep teleurgesteld :P

Wormaap wijzigde deze reactie 10-02-2019 12:08 (6%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
sapphire schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:35:
Nou heb ik het waardeloze swipe geval in de praktijk nog niet gebruikt maar touchscreen wel. Ik zou een fysieke knop of joystick niet willen missen, een touchscreen kan ik geen AF punt op aanpassen als ik aan het schieten ben. Gezicht zit voor het scherm, geen feedback.
Swipe geval heeft denk geen feedback maar kun je wel op de tast vinden lijkt me al lijkt me de plek niet prettig.
Ik snap UC zeker als hij het over gebrek aan knoppen heeft, heeft niets met klassieke dSLR te of MILC te maken maar gewoon praktisch ontwerp.
En een stevige dosis conservatisme. Met het aantal AF punten van de R slaat een pookje nergens op. Zou je kunnen swipen en in de EVF het resultaat zien (weet niet of dat kan) dan is dat gewoon veel praktischer. Alleen wel anders, dus wennen.
Daarnaast kost het pookje ruime en dat zou de ergonomie weer aantasten. Niet voor niets zit hij nu ook niet op de kleinere DSLR bodies.

Het ontbreken van fysieke knoppen zie ik op zichzelf niet als probleem, dat hangt volledig af van de werkwijze die je ervoor in de plaats krijgt. Canon beweert die om door te ontwikkelen, maar ik heb zelf nog niet kunnen spelen met zo'n ding helaas.
Edit: ach, word pas interessant als de Mark II of een topmodel van de R komt. Dan kunnen we zien hoe snel/goed Canon pijnpunten aanpakt. De A7 was ook geen instant topper.
Ik vind het nu al interessant. De R heeft ontzettend veel nieuwe features waarmee hij in aantal rondjes om de instap FF DSRL loopt. De discussie gaat puur om aan welke features je waarde hecht en dat is denk ik ook wat @Wormaap bedoelde. Hecht je voornamelijk waarde aan features die hij niet heeft dat ga je er niet blij van worden.

Ik ben een Canon gebruiker, maar ik ben ook deels verkoper van cameramateriaal en dan zie en voel je wat meer. Ook is het voor mij van belang om het materiaal aan de man te brengen. Ik draag Canon graag een warm hart toe, maar imho falen ze gewoon op een aantal vlakken.
(Een deel van) het touchscreen gebruiken voor AF punt verplaatsen, is iets wat op meer camera's ook al een tijdje kan, en alhoewel ik het zo nu en dan gebruik, werkt het niet echt accuraat en vlot. Een joystick (mits je de grootte van de AF zones daarop aanpast) werkt beter en/of nauwkeuriger (afhankelijk van je AF-zone).
Dat swipe ding werkt bij mij gewoon helemaal niet. Misschien doe ik het totaal verkeerd, maar het ding reageert nauwelijks op mijn duim en met teveel vertraging, of het is veel te gevoelig (als je de activering uitzet).
IBIS heeft ook nog nooit in een Nikon dslr gezeten, maar ze hebben het wel in hun Z6 en Z7 gezet. Dat Canon graag stabilisatie in hun lenzen wil promoten, is leuk en aardig, maar in veel lenzen hebben ze het niet zitten. Daarnaast is gebleken dat IBIS in veel gevallen effectiever is dan lensstabilisatie.

Videografie een niche in een niche? Mensen filmen al sinds jaar en dag en al sinds de 5D2 (ironisch een Canon) wordt dat ook steeds meer met een "fotocamera" gedaan. Want waarom zou je een videocamera en een fotocamera kopen, terwijl het ook goed met 1 apparaat kan. En of je 4k nodig hebt, kun je over discussieren, maar aan 24MP heb je net zo goed niets als je niets groter dan A4 formaat afdrukt, of enkel foto's via social media deelt. 4k kun je namelijk ook prima gebruiken om te croppen (of dollyshots nabootsen), of voor extra stabilisatie achteraf, of voor extra detail (4k downsamplen naar 1080p geeft meer scherpte dan filmen direct in 1080p).

Waarom plaats jij de EOS R boven de 6D(2)? Dat ie duurder is, maakt hem niet een mid-end t.o.v. een instap-FF.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Dat de 5D2 DSLR-videografie op de kaart heeft gezet is inderdaad waar. Maar hoeveel van de mensen die een DSLR of MILC kopen schieten er ook serieus video op? Daarom een niche in een niche. Het wordt gebruikt voor mooie speclijsten en fatsoenlijke 4k is zeker nuttig voor mensen die serieus met videografie bezig zijn, maar dat zijn er nogal wat minder dan mensen die de R gewoon als fotocamera gebruiken.

De R heeft een betere sensor dan de 6D en 6D2. Daarnaast had de 6D een whopping 11 AF-punten. Toegegeven, de 45 van de 6D2 is beter, maar de plaatsing was dan weer twijfelachtig. Ook een flinke voorsprong voor de R. Die twee punten alleen vind ik al voldoende om een gat te slaan tussen de R en de 6D(2).

• guillaumemay
Je kan bij de R ook instellen om de vierpuntsdruk knop te gebruiken als alternatief voor de joystick.

Ik zou de joystick niet missen. Waar ik het wel mee eens ben met universale creations is dat de prijs te hoog is in vergelijking met directe concurrenten. Ik vind de R echt een mooie camera, maar vind hem persoonlijk geen 2000+ euro waard.

• sapphire
Of de voordelen die je noemt tov. de 6DII zijn gewoon dingen die Canon echt eens moest doen om met de huidige sub-€2000 FF's mee te kunnen komen :+

Gabriël Ryzen

Wormaap schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:50:
Dat de 5D2 DSLR-videografie op de kaart heeft gezet is inderdaad waar. Maar hoeveel van de mensen die een DSLR of MILC kopen schieten er ook serieus video op? Daarom een niche in een niche. Het wordt gebruikt voor mooie speclijsten en fatsoenlijke 4k is zeker nuttig voor mensen die serieus met videografie bezig zijn, maar dat zijn er nogal wat minder dan mensen die de R gewoon als fotocamera gebruiken.
Veel consumenten (lees: veel klanten in de winkel) willen graag een goede videokwaliteit. En natuurlijk is 1080p goed en zie je nauwelijks het verschil met 4k, maar dat geldt hetzelfde voor veel andere dingen in een camera. Met mijn 5D2 kan ik nog steeds mooie foto's maken, maar toch wil je op een aantal vlakken meer.
De R heeft een betere sensor dan de 6D en 6D2. Daarnaast had de 6D een whopping 11 AF-punten. Toegegeven, de 45 van de 6D2 is beter, maar de plaatsing was dan weer twijfelachtig. Ook een flinke voorsprong voor de R. Die twee punten alleen vind ik al voldoende om een gat te slaan tussen de R en de 6D(2).
Als dat de 2 punten zijn die voor jou voldoende zijn voor een mid-end kwalificatie, dan is een 800D ook mid-end en staat ie boven de 6D2.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
[b]Universal Creations schreef op zondag 10 februari 2019 @ 17:13
Als dat de 2 punten zijn die voor jou voldoende zijn voor een mid-end kwalificatie, dan is een 800D ook mid-end en staat ie boven de 6D2.
Toen je de vraag stelde wist ik al dat je me op whatever antwoord ging afvangen. Ik ben er nu wel echt klaar mee. Je bent naar mijn idee nu echt alleen bezig om je gelijk te halen, en dat doe je maar fijn zonder mij :)

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 10:42
Beetje rare discussie. Meningen verschillen nou eenmaal. En of een camera nou instap, gevorderd, of pro is, who cares? Er zijn zat mensen voor wie de R beter is dan een Z6 of A7III. Simpelweg because of reasons. De R, Z6 en A7III zijn alledrie gewoon goed. Dus eenieder moet vooral op basis van persoonlijke voorkeuren kiezen. Mijn vriend snapt niet dat ik €2500 neertel voor een Macbook pro terwijl zijn HP betere specs heeft. Ik snap zijn standpunt, maar vind Apple gewoon fijner. Dat ik daar €1000 meer voor neer wil tellen, is mijn keuze. Voor mij werkt het beter.

Edit: wilde nog zeggen dat fotografie nou eenmaal een dure hobby is en je je geld beter kunt besteden aan een camera waar je je prettig bij voelt. Specs doen zo weinig op zichzelf.

Kwintessens wijzigde deze reactie 10-02-2019 18:16 (13%)

• sapphire
Wormaap schreef op zondag 10 februari 2019 @ 16:50:
Toevallig gisteren nog wat mensen gesproken waarbij ik aan deze post moest denken.
Fotograaf die ik ken (alsin full time professional met wat mensen onder zich) had ik viavia gehoord dat hij aan het kijken was om over te stappen van Nikon naar Sony dus daar even over staan praten. Hij gaf aan dat hij steeds vaker filmt bij zijn bruidsfoto's en steeds vaker ook aanvragen krijgt voor foto's+ video (in het algemeen dus niet alleen bij bruiloften). Nu huurt hij mensen extern in om te filmen, die overigens ook allemaal met MILC's filmen. Voor hem is het relatief voordelig om voor een mirrorles FF te gaan omdat hij dan met 1 camera het fotografie deel kan doen én zelf kan filmen en dus niemand extern hoeft te huren.

Ik heb hem nog getipt over Cine EOS maar hij wil echt no-way Canon, en zelf had hij nog naar RED gekeken en Black magic maar dat liep qua prijs de spuigaten uit vond hij.
Nikon Z viel direct af want...1 kaartslot
Dus oog gevallen op Sony ivm. 2 kaartsloten, 4K filmen, ect. dus word het waarschijnlijk een stapeltje A7 (III of RIII)

Ik hoor vaker van brood fotografen dat ze meer met video gaan doen omdat het relatief makkelijk en goedkoop is om te doen met de juiste camera die ze toch al moeten hebben voor fotografie.

En bij jongeren zie ik ook regelmatig filmen met dSLR's. Je hebt voor relatief weinig geld een camera die video+foto's doet. Verwisselbare lenzen dus makkelijk en goedkoop mogelijkheid tot beperkte scherptediepte wat een handycam geval, (premium) compact of mobiel niet of beperkt kan. Steadycam achtige gevallen zijn ook steeds beter te betalen en de mogelijkheden worden steeds uitgebreider en makkelijker.

Dus nee denk niet dat filmen met een dSLR een niche binnen een niche is :)

Gabriël Ryzen

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
sapphire schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:30:
[...]

Toevallig gisteren nog wat mensen gesproken waarbij ik aan deze post moest denken.
Fotograaf die ik ken (alsin full time professional met wat mensen onder zich) had ik viavia gehoord dat hij aan het kijken was om over te stappen van Nikon naar Sony dus daar even over staan praten. Hij gaf aan dat hij steeds vaker filmt bij zijn bruidsfoto's en steeds vaker ook aanvragen krijgt voor foto's+ video (in het algemeen dus niet alleen bij bruiloften). Nu huurt hij mensen extern in om te filmen, die overigens ook allemaal met MILC's filmen. Voor hem is het relatief voordelig om voor een mirrorles FF te gaan omdat hij dan met 1 camera het fotografie deel kan doen én zelf kan filmen en dus niemand extern hoeft te huren.

Ik heb hem nog getipt over Cine EOS maar hij wil echt no-way Canon, en zelf had hij nog naar RED gekeken en Black magic maar dat liep qua prijs de spuigaten uit vond hij.
Nikon Z viel direct af want...1 kaartslot
Dus oog gevallen op Sony ivm. 2 kaartsloten, 4K filmen, ect. dus word het waarschijnlijk een stapeltje A7 (III of RIII)

Ik hoor vaker van brood fotografen dat ze meer met video gaan doen omdat het relatief makkelijk en goedkoop is om te doen met de juiste camera die ze toch al moeten hebben voor fotografie.

En bij jongeren zie ik ook regelmatig filmen met dSLR's. Je hebt voor relatief weinig geld een camera die video+foto's doet. Verwisselbare lenzen dus makkelijk en goedkoop mogelijkheid tot beperkte scherptediepte wat een handycam geval, (premium) compact of mobiel niet of beperkt kan. Steadycam achtige gevallen zijn ook steeds beter te betalen en de mogelijkheden worden steeds uitgebreider en makkelijker.

Dus nee denk niet dat filmen met een dSLR een niche binnen een niche is :)
Nog steeds heb je het over een deel van de groep mensen die een dSLR of MILC hebben. De groep mensen die zo'n ding heeft en gebruikt is al klein, en dan heb je het nog over een subset daarvan dat filmt. Als je iedereen die wel eens een filmpje maakt met z'n camera meetelt zal het meevallen, maar de hoeveelheid mensen die net zo serieus met video bezig is als met stills is naar mijn idee toch echt beduidend kleiner. Niet om GoT nou als doorsnee voor de massa te nemen (portret is natuurlijk veruit de populairste stijl van fotografie, maar hier op GoT totaal niet vertegenwoordigd, bijvoorbeeld), maar het filmpjestopic hier krijgt amper evenveel posts als fototopics over impopulaire onderwerpen.
Dat de amateur- en semi-pro filmwereld overgenomen is door dSLRs en MILCs bestrijd ik ook zeker niet. Dat fatsoenlijke video voor die mensen belangrijk is en (veel) meerwaarde biedt ook niet. Ik zie alleen weinig mensen serieus met video bezig. En in ieder geval veel minder dan mensen die serieus met stills bezig zijn.

Anyway... Overmorgen waarschijnlijk de aankondiging van de RP. Dan hebben we nog een tijdje om over speclijsten en definities van camerabrackets te ruzieën voordat de eerste reviews komen :+

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Canonrumors claimt de volledige specs van de RP te hebben.

Vrij weinig verrassingen verder, na de eerder gelekte specs. Eens kijken wat ze er voor prijs op gaan zetten, en hoe de performance in real life gaat zijn. Het wordt in ieder geval nog steeds geen camera voor mensen die van specs houden :)

Wormaap wijzigde deze reactie 13-02-2019 22:23 (8%)

• Ventieldopje
Wormaap schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:23:
Canonrumors claimt de volledige specs van de RP te hebben.

Vrij weinig verrassingen verder, na de eerder gelekte specs. Eens kijken wat ze er voor prijs op gaan zetten, en hoe de performance in real life gaat zijn. Het wordt in ieder geval nog steeds geen camera voor mensen die van specs houden :)
$1299 USD ;)

www.maartendeboer.net

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Die kon ik zo snel nergens bevestigd zien. Het artikel eronder... :+ Als dat de prijs wordt, dan zou dit wel eens een érg goed verkopende camera kunnen gaan worden. Da's de MSRP waar geloof ik wat xxD's op geïntroduceerd zijn.
En zo te zien is die prijs inclusief EF-adapter én een grip.

Wormaap wijzigde deze reactie 13-02-2019 22:29 (12%)

• Ventieldopje
Wormaap schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 22:26:
[...]

Die kon ik zo snel nergens bevestigd zien. Het artikel eronder... :+ Als dat de prijs wordt, dan zou dit wel eens een érg goed verkopende camera kunnen gaan worden. Da's de MSRP waar geloof ik wat xxD's op geïntroduceerd zijn.
En zo te zien is die prijs inclusief EF-adapter én een grip.
Leuk om te zien hoe iedereen het ding afzeikt en nu ineens euforisch is. Maar ja, eens. Voor die prijs lijkt mij dat een héle goede deal :) Zag dat nu ook een tweetal RF 85mm f/1.2L's aangekondigd zijn/worden dus qua glas wordt het alleen maar beter.

www.maartendeboer.net

Een paar bijzonderheden vielen mij op: USB 2.0 met C-connector. Eerste keer dat ik die combinatie zie. En USB 2.0 op een camera in 2019....
LP-E17 accu... dat ding is klein en dus zo leeg. Niet echt handig.
Over de rest van de specs: alles is helemaal uitgekleed.

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-09 21:38
Krijg vanmorgen de mail van Calumet door, €1499 voor de body

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
In de VS inderdaad 1299$ met een grip en EF-adapter erbij. De R is inmiddels voor rond de 1500€ te krijgen in de grijze importkanalen, dus de RP zou daar zomaar eens tegen of onder de 1000€ kunnen gaan worden (ik heb 650 voor mijn 80D betaald). Het filmpje van Canon USA laat face + eye AF in servo focus zien. Eens kijken of Canon op dat gebied stappen heeft gemaakt. Dat’ie echt heel klein is, opent ook weer een nieuwe groep voor een wat serieuzere camera (mijn vriendin vindt haar 700D met 50/1.8 een beetje de max qua formaat en gewicht en zal dus nooit een ‘pro’ body willen, bijvoorbeeld).
Dus wat mij betreft niet alleen doom & gloom. Maar op CR roepen mensen ook al maanden dat Canon failliet gaat omdat hun speclijst niet zo spannend is als de concurrenten :)

• guillaumemay
Waar ik de R overpriced vond, vind ik de RP een veel betere prijs-kwaliteit verhouding hebben. Hij gaat bij mij op de wenslijst. De introductieprijs vind ik nu nog wat te hoog, maar ik heb geen haast en in de loop van de tijd zal die prijs zeker dalen. Het lage gewicht trekt me erg aan, mooie camera voor de informele dagtripjes. :)
Het lage gewicht van de camera is leuk, maar heb je die lenzen al eens vastgehad?

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-09 12:37
Die 28-70 F2.0 is lekker licht joh! Maakte prachtige plaatjes, maar man, wat een onding. Ik was blij toen ik hem weer neer mocht leggen! :+

Er is nu wel een beetje een mismatch tussen prijsklasse camera en prijsklasse lenzen volgens mij. Goed dat ze nu een flink aantal nieuwe RF lenzen hebben aangekondigd, al is het maar even afwachten wat die gaan kosten natuurlijk. Ik verwacht daar geen koopjes bij ;).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
De RP staat qua lenzen wel een beetje alleen in de woestijn, ja. Tot dusver twee niet-L lenzen aangekondigd (35mm en 24-240), dus bij je RP zit je vast aan relatief prijzig L-glas, of EF(-S) lenzen.
De RP in combinatie met glas dat wat meer in verhouding staat zou zeker een leuk, compact setje opleveren.

Op CR speculeren mensen dat Canon eigenlijk met een high-end body had willen komen, maar dat dat om watvoor reden dan ook vertraging heeft opgelopen. Als je kijkt naar het tot dusver uitgebrachte en aangekondigde glas is dat geen rare gedachte.
Van de andere kant is 'Koop nu een RP en je hebt later een upgradepad met een set waanzinnige lenzen' natuurlijk ook best een pakkend verhaal. Maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde koper toch even slikt als'ie ziet wat er nog bij de RP moet om daadwerkelijk foto's te kunnen maken. Uitgaande van RF-glas dan.

* Wormaap verwacht/hoopt op relatief korte termijn aankondigingen van goedkoper RF-glas.

Wormaap wijzigde deze reactie 14-02-2019 14:43 (5%)

• Ventieldopje
Wormaap schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:43:
De RP staat qua lenzen wel een beetje alleen in de woestijn, ja. Tot dusver twee niet-L lenzen aangekondigd (35mm en 24-240), dus bij je RP zit je vast aan relatief prijzig L-glas, of EF(-S) lenzen.
De RP in combinatie met glas dat wat meer in verhouding staat zou zeker een leuk, compact setje opleveren.

Op CR speculeren mensen dat Canon eigenlijk met een high-end body had willen komen, maar dat dat om watvoor reden dan ook vertraging heeft opgelopen. Als je kijkt naar het tot dusver uitgebrachte en aangekondigde glas is dat geen rare gedachte.
Van de andere kant is 'Koop nu een RP en je hebt later een upgradepad met een set waanzinnige lenzen' natuurlijk ook best een pakkend verhaal. Maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde koper toch even slikt als'ie ziet wat er nog bij de RP moet om daadwerkelijk foto's te kunnen maken. Uitgaande van RF-glas dan.

* Wormaap verwacht/hoopt op relatief korte termijn aankondigingen van goedkoper RF-glas.
Je had het gezeur eens moeten horen als Canon met een entry-level body was gekomen én alleen maar entry-level glas voor de RF mount. Dan had iedereen in een deuk gelegen.

Vind het heel goed dat ze eerst even ballen tonen en dijken van RF lenzen neer zetten. Zwaar of niet, gewicht is echt geen argument voor mirrorless al is de RF 70-200 wel een mooi voorbeeld van dat het ook kleiner kan.

Ik verwacht nog wel een RF 50mm f/1.8 STM pancake, omdat het kan.

www.maartendeboer.net

Ventieldopje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:55:
Vind het heel goed dat ze eerst even ballen tonen en dijken van RF lenzen neer zetten. Zwaar of niet, gewicht is echt geen argument voor mirrorless al is de RF 70-200 wel een mooi voorbeeld van dat het ook kleiner kan.
Eerst maar eens zien of dat ding niet uitschuift bij inzoomen. Je hebt gewoon een zekere lengte nodig bij een 200mm lens, mirrorless verandert dat niet echt. Of ze gebruiken een DO element.
Ik verwacht nog wel een RF 50mm f/1.8 STM pancake, omdat het kan.
Weet niet of dat kan met een afstand van 20mm tot aan de sensor. Zal toch wel enige dikte moeten hebben.

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:04:
[...]

Eerst maar eens zien of dat ding niet uitschuift bij inzoomen. Je hebt gewoon een zekere lengte nodig bij een 200mm lens, mirrorless verandert dat niet echt. Of ze gebruiken een DO element.

[...]

Weet niet of dat kan met een afstand van 20mm tot aan de sensor. Zal toch wel enige dikte moeten hebben.
Met de 40 kon het ook op EF :> Zou wel grappig zijn als het zou lukken, helemaal als het lukt met f/1.8.

www.maartendeboer.net

Ventieldopje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:07:
[...]

Met de 40 kon het ook op EF :> Zou wel grappig zijn als het zou lukken, helemaal als het lukt met f/1.8.
De 40mm zat dan ook dicht in de buurt van de registerafstand. 50mm zit niet dichtbij 20mm. Op andere mirrorless camera's zie je dan ook 17 t/m 28mm pancakes.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Het zou me verbazen als de 70-200 niet uitschuift bij het zoomen. Van de ene kant jammer, want intern zoomende lenzen zijn natuurlijk sexier. Van de andere kant kan’ie dan nog steeds rechtop in een gemiddelde cameratas, en dat is toch ook wel weer heel leuk. Mij interesseert het dan verder persoonlijk weer niet zo, want mijn 70-200 2.8 IS II ga ik voorlopig toch niet vervangen :P

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:54:
Een paar bijzonderheden vielen mij op: USB 2.0 met C-connector. Eerste keer dat ik die combinatie zie. En USB 2.0 op een camera in 2019....
Zat zelfs al op een smartphone uit 2018 : pricewatch: OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart :X

Ronduit belachelijk! 8)7 |:(

• Ventieldopje
nero355 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 19:14:
[...]

Zat zelfs al op een smartphone uit 2018 : pricewatch: OnePlus 6T (8GB ram, 128GB opslag) Zwart :X

Ronduit belachelijk! 8)7 |:(
Waarom? Want omdat iets traag is moet het ook maar onhandig in gebruik zijn?

Dat is het zelfde als zeuren dat USB 3.0 en USB 3.1 ook een USB-C connector kunnen hebben terwijl ze traag zijn in vergelijking met Thunderbolt 3 (ook USB-C) :/

www.maartendeboer.net

Het is meer: we bouwen een nieuwe connector in (wat natuurlijk heel fijn is), maar geven het een snelheid die hoort in het vorige decennium. Natuurlijk zijn er snellere standaarden, maar voorlopig is 3.0 snel genoeg.
USB 2.0 voert in de praktijk zelden meer dan 30MB/s door. Een typisch geheugenkaartje wat mensen tegenwoordig kopen is 32GB. Dan mag je in het gunstigste geval een kwartier wachten totdat je foto's en filmpjes zijn overgezet. Maar vaak is dit eerder een halfuur.
Nu kun je zeggen: kaartje uit de camera halen en in je kaartlezer stoppen gaat een stuk sneller, maar de meeste mensen pluggen gewoon hun camera aan een usb-poort.
Kortom: ze hadden best een euro meer kunnen uitgeven en USB 3.0 in de camera kunnen stoppen.

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:10:

Dat is het zelfde als zeuren dat USB 3.0 en USB 3.1 ook een USB-C connector kunnen hebben terwijl ze traag zijn in vergelijking met Thunderbolt 3 (ook USB-C) :/
Ik heb ooit niet voor de lol een hoop geld uitgegeven aan USB 3.0 PCIe kaartjes nog voordat het standaard was op elk moederbord ;)

En verder wat @Universal Creations al zei :
Universal Creations schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:43:
Het is meer: we bouwen een nieuwe connector in (wat natuurlijk heel fijn is), maar geven het een snelheid die hoort in het vorige decennium. Natuurlijk zijn er snellere standaarden, maar voorlopig is 3.0 snel genoeg.
USB 2.0 voert in de praktijk zelden meer dan 30MB/s door. Een typisch geheugenkaartje wat mensen tegenwoordig kopen is 32GB. Dan mag je in het gunstigste geval een kwartier wachten totdat je foto's en filmpjes zijn overgezet. Maar vaak is dit eerder een halfuur.
Nu kun je zeggen: kaartje uit de camera halen en in je kaartlezer stoppen gaat een stuk sneller, maar de meeste mensen pluggen gewoon hun camera aan een usb-poort.
Kortom: ze hadden best een euro meer kunnen uitgeven en USB 3.0 in de camera kunnen stoppen.
d:)b

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Ventieldopje schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:10:
[...]

Het is niet onbruikbaar, maar wel veel trager, en dus onhandiger, ja. Maar misschien snap ik je punt niet helemaal.
USB 3.0 is veel gebruikelijker dan Thunderbolt 3, dus dat vind ik niet 'hetzelfde als'.

The devil is in the details.

• sapphire
@Universal Creations Ik vind je erg negatief over de RP terwijl je hem nog niet eens vast hebt gehad of er reviews van zijn.
Specs zeggen niet alles, waarschijnlijk zetten concurrenten gewoon USB 3 op hun camera om de specsheet op te leuken en specs zeggen niks.
Waarschijnlijk heeft Canon gewoon een geheime techniek waardoor USB2 wel snel werkt maar niet in de specs staat. Net als de accu, specs zeggen niets, misschien is de RP wel superduper zuinig en kun je er gewoon 1200 foto's mee maken wat niet in de specs staat.

/sarcasm off

Gabriël Ryzen

• nero355

nero355

sapphire schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:53:
Waarschijnlijk heeft Canon gewoon een geheime techniek waardoor USB2 wel snel werkt maar niet in de specs staat.
_O- USB 2.0 "By Canon Digital" :+

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Bij mijn weten is de USB-kabel voor opladen van je accu en niet voor de overdracht van bestanden. Dat is meestal toch net snelst als je het kaartje er gewoon uit haalt toch?

sapphire schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:53:
@Universal Creations Ik vind je erg negatief over de RP terwijl je hem nog niet eens vast hebt gehad of er reviews van zijn.
Specs zeggen niet alles, waarschijnlijk zetten concurrenten gewoon USB 3 op hun camera om de specsheet op te leuken en specs zeggen niks.
Waarschijnlijk heeft Canon gewoon een geheime techniek waardoor USB2 wel snel werkt maar niet in de specs staat. Net als de accu, specs zeggen niets, misschien is de RP wel superduper zuinig en kun je er gewoon 1200 foto's mee maken wat niet in de specs staat.

/sarcasm off
Uhu, misschien voelt de RP wel aan als een 5D4 maar dan veel lichter....
Ik ga binnenkort naar Canon om het ding in handen te krijgen en we krijgen dan nog wat informatie. Sinds de 5D4 ben ik niet meer daar geweest, tot grote vreugde van hun kant ;)

• guillaumemay
Universal Creations schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 12:29:
Het lage gewicht van de camera is leuk, maar heb je die lenzen al eens vastgehad?
Ik heb een R met RF 24-105 in handen gehad. Voelde goed in balans, alleen mis ik wel het gevoel van "heavy metal" bij de 24-105. :)
Maar dat gevoel van minder metaal had ik ook toen ik mijn 24-70/2.8 verving voor de mark II. Qua gevoel meer plastic, maar het maakt het geheel wel lichter.

In ieder geval, ik ben van plan om mijn primes (35, 50, 85) ermee te gebruiken en ik heb nog een mooi scherpe 24-85 van 380 gram. Waarschijnlijk ga ik alleen op stap met de 35mm en zet ik de 85 en de 24-85 ook in de tas. Samen met de adapter is dat licht genoeg voor mij. Lichter en kleiner kan, maar hoeft niet. (Ik ben op dit moment mijn m6 set aan het verkopen.)

• Ventieldopje
Gonadan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:03:
Bij mijn weten is de USB-kabel voor opladen van je accu en niet voor de overdracht van bestanden. Dat is meestal toch net snelst als je het kaartje er gewoon uit haalt toch?
Hopelijk ondersteunen ze dan USB PD want anders ga je met 0.5A niet heel ver komen >:)
Universal Creations schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:43:
Ik snap het ook niet, maar dat hadden ze beter kunnen doen inderdaad.

Maar goed, ondanks dat kun je best voor USB-C gaan. Dat wordt steeds meer gemeengoed en daarom juich ik toe dat ze USB-C gebruiken ipv. zo'n kreng wat pas na 4x draaien past. De connector kost echt niet meer dan een mini/micro USB connector.

www.maartendeboer.net

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Wist niet eens dat deze er al was, toch maar eens gaan lezen. Hopelijk krijgen de conservatieve sceptici ongelijk en is het een mooi ding. Ik vind het sowieso wel een interessante serie.

https://www.the-digital-p...Reviews/Canon-EOS-RP.aspx

• sapphire
Gonadan schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:06:
Wist niet eens dat deze er al was, toch maar eens gaan lezen. Hopelijk krijgen de conservatieve sceptici ongelijk en is het een mooi ding. Ik vind het sowieso wel een interessante serie.

https://www.the-digital-p...Reviews/Canon-EOS-RP.aspx
Je hoeft niet conservatief te zijn om sceptisch te zijn hoor ;)

Gabriël Ryzen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
sapphire schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:04:
Je hoeft niet conservatief te zijn om sceptisch te zijn hoor ;)
Als dat wel zo was had ik het bijvoeglijk naamwoord niet hoeven gebruiken en was het een pleonasme geweest. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Nou ben door die review heen maar kan niet zeggen dat ik onverdeeld enthousiast ben. Het leuke van een EVF en de mogelijkheden met on sensor AF zijn nog steeds aantrekkelijk, maar ik snap bepaalde keuzes niet echt. De EVF is kleiner terwijl je dat nu juist meer in wilt kunnen zien dan bij een OVF.
Leuk dat hij lichter is maar de accu wordt nu wel erg klein, uiteraard heb je er altijd meer dan één mee maar dit neigt naar compact camera.
Daarnaast waren ze van mode dial naar veegding gestapt, maar nu weer even niet? Puur omdat je door het gebrek aan scherm een plekje over hebt? :D

Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Disney

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True