Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik koop de 6D Mark II. Vond de Mark III te duur en de 6D niet goed genoeg door die focuspunten. De Mark II is - voor mij - het perfecte toestel :-)

Qua objectief ga ik denk ik voor de 24-70. De 2.8 variant is wel redelijk prijzig, dus zit te denken aan de F4 variant. Heb nu de 50mm 1.4, 70-200 2.8 en een Tamron 17-50 die ik dus moet gaan vervangen.

Daarnaast wil ik nog een groothoek ook, denk hierbij aan de Samyang 14mm. Genoeg om te uit te zoeken dus!

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:17:
Volgens mij haal je wat door elkaar. De 5D2 was duurder bij introductie dan de 6D bij introductie. De 5D2 was namelijk $2699 en de 6D was $2099. De 5D3 was $3499 en de 5D4 $3499. De 6D2 is nu aangekondigd voor $1999. Dus... wat is je punt?
Ik weet de introductie prijs van de 5D2 niet, maar de 5D3 en 5D4 waren in euro's volgens mij zo'n 3500 en 3900, respectievelijk. Zeker de prijs van de 5D4 geeft nog weer wat extra ruimte voor de 6D2 om ook duurder te worden. In Europa dan. Gelukkig trekt full frame mij nog altijd niet zo. En gezien de incrementele iteraties in de bodies, zie ik ook weinig redenen om een volgende camera nieuw te kopen, kan net zo goed tweedehands.
nero355 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:09:
Zeer zeker wel, echter Spot metering op een focuspunt heb je niet : Dat heeft alleen de 1D serie! ;)
De precieze terminologie ontgaat mij even, maar het stoort mij nog wel eens dat ik focus heb ergens op de voorgrond, maar de camera vrolijk lijkt te besluiten om te belichten naar het stukje lucht dat toevallig voor het middelste focuspunt hangt. Dat lijkt me nou niet echt een feature waarvoor ik een 1D aan zou moeten schaffen, zeker niet als ongeveer iedere telefoon dat beter kan.

Zelfde met tracken op gezichtsherkenning (of nog beter, tracken op de ogen).

Je hebt segmentatie, en je hebt achterblijven bij de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Icephase schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:26:
Ik heb vroeger een EOS 33 gehad, die had eye-tracking voor de focuspunten (5 volgens mij). Dát was handig! Waarom dat tegenwoordig niet gemeengoed is in camera's, is me nog steeds een raadsel...
Wat dacht je van de eos 3. Had ook eye AF en dat met de AF module van de 1v. Verder volkomen met je eens.
Avaris schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:52:
Recomposing op 1.4 is echt een onbegonnen zaak, dan kan je beter je camera op burstmodus zetten en hopen op een scherpe variant :) Wat dat betreft dus wel blij dat de nieuwe wat meer focuspunten heeft rond de 1/3 lijnen.
Misschien kun je dan beter eerst gewoon eens een tijdje oefenen. Zelfs met een f/0,95 lens werkt recompose bij mij prima.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avaris
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-07 10:48
RobertJRB schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 22:54:
Misschien kun je dan beter eerst gewoon eens een tijdje oefenen. Zelfs met een f/0,95 lens werkt recompose bij mij prima.
Tja, ik spreek natuurlijk ook maar in zijn algemeenheid. Misschien overdreef ik een beetje, maar minder dan een centimeter DoF is natuurlijk niet heel ruim voor een focus recompose. Uiteraard kan je oefenen, maar het feit dat in de tijd van die recompose zowel je model als jij niet onbewegelijk staan, zorgt er natuurlijk wel voor dat recomposing niet heel handig is. Mee eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

henkie196 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 22:01:
De precieze terminologie ontgaat mij even, maar het stoort mij nog wel eens dat ik focus heb ergens op de voorgrond, maar de camera vrolijk lijkt te besluiten om te belichten naar het stukje lucht dat toevallig voor het middelste focuspunt hangt. Dat lijkt me nou niet echt een feature waarvoor ik een 1D aan zou moeten schaffen, zeker niet als ongeveer iedere telefoon dat beter kan.

Zelfde met tracken op gezichtsherkenning (of nog beter, tracken op de ogen).

Je hebt segmentatie, en je hebt achterblijven bij de markt.
Dat ligt aan je metering instellingen dan of specifiek jouw toestel misschien.
Bij mijn 7D en 7DMKII heb ik daar geen last van : Exposure wordt bepaald door te kijken wat er onder de focuspunten zit :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Avaris schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 00:10:
[...]

Tja, ik spreek natuurlijk ook maar in zijn algemeenheid. Misschien overdreef ik een beetje, maar minder dan een centimeter DoF is natuurlijk niet heel ruim voor een focus recompose. Uiteraard kan je oefenen, maar het feit dat in de tijd van die recompose zowel je model als jij niet onbewegelijk staan, zorgt er natuurlijk wel voor dat recomposing niet heel handig is. Mee eens?
Natuurlijk kan er in die tijd wat gebeuren. Maar de afstand die je met de camera aflegt om van het centrum naar bijvoorbeeld 1/3 van het frame te gaan is vrij minimaal. Zeker met een lange lens. Het kost je weinig tijd en geeft ook vrij weinig kans op bewegen.
Met groothoek is de afstand groter maar is het scherpteveld ook weer veel groter en dus vergevensgezinder.

Vind het gevaarlijker het moment te missen omdat ik bezig bent een ander focus punt te selecteren. Of iets te missen omdat de focus verkeerd staat.

Enige camera waarbij dat tot nu toe prima bij werkte was de eerder genoemde canon EOS 30 en 3. Nergens over nadenken en gewoon naar het object kijken.

Heb het trouwens niet over tracking bij het vogelen oid. Daarbij kun je inderdaad niet genoeg focus gebied hebben en zou ik niet meer zonder kunnen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voornamelijk voor portretten recompose doet is het misschien een idee om naar Sony te kijken, daar heb je dat probleem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Verwijderd schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:17:
Als je voornamelijk voor portretten recompose doet is het misschien een idee om naar Sony te kijken, daar heb je dat probleem niet meer.
Want Live View ? Kan met DPAF ook! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op zondag 2 juli 2017 @ 22:05:
[...]

Want Live View ? Kan met DPAF ook! :)
Nee, omdat Sony eye-autofocus heeft en de autofocus gewoon het oog (niet het gezicht, maar echt het oog) van je onderwerp tracked. Aangezien je bij een portret in 99,9% van de gevallen de ogen scherp wilt hebben hoef je bij een Sony geen zorgen te maken wanneer je recomposed.

Ter illustratie:

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2017 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 21:01
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 00:03:
[...]

Nee, omdat Sony eye-autofocus heeft en de autofocus gewoon het oog (niet het gezicht, maar echt het oog) van je onderwerp tracked. Aangezien je bij een portret in 99,9% van de gevallen de ogen scherp wilt hebben hoef je bij een Sony geen zorgen te maken wanneer je recomposed.

Ter illustratie:
[video]
Je recomposed dan toch ook niet? Als je AF punt op het punt zit waar je wil focussen dan heeft recomposen geen enkele zin :+

Nogmaals, dit kan ook gewoon met een DSLR met DPAF ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Ventieldopje op 03-07-2017 00:43 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 00:43:
[...]

Je recomposed dan toch ook niet? Als je AF punt op het punt zit waar je wil focussen dan heeft recomposen geen enkele zin :+

Nogmaals, dit kan ook gewoon met een DSLR met DPAF ;)
Haha, flapdrol :+ .

Ik snap alleen niet wat je met DPAF bedoelt, want voor zover ik weet registreert DPAF alleen gezichten en niet ogen. Dat is nogal een verschil, zeker als je met kleine scherptedieptes schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 00:50:
[...]

Haha, flapdrol :+ .

Ik snap alleen niet wat je met DPAF bedoelt, want voor zover ik weet registreert DPAF alleen gezichten en niet ogen. Dat is nogal een verschil, zeker als je met kleine scherptedieptes schiet.
Ja, het is toch zo? Met dual-pixel AF heb je veel meer focus punten en dat maakt het makkelijker om zonder te recomposen scherp te stellen :z

DPAF = dual-pixel AF, wat niks te maken heeft waar de camera op scherpstelt, dat is puur software. De Sony gebruikt ook gewoon DPAF (ook het enige wat mogelijk is met mirrorless) maar maken daar optimaal gebruik van. Bij de DSLR is dat vaak nog een ondergeschoven kindje omdat je toch vaak de normale AF gebruikt. Neemt niet weg dat het hardwarematig niet zou kunnen maar daar koop je geen brood voor natuurlijk, dat begrijp ik.

Maar misschien ben ik van de oude stempel en is het wat anti-GAS maar als focus-recompose lastig is met een kleine DoF zou je a) je werkwijze aan moeten passen, b) op zoek gaan naar hulpmiddelen (matglas, zoeker vergroter etc.) of c) meer moeten oefenen ... of d) de €5000 voor een A9 body moet in je zak branden :>

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sony heeft geen DPAF, dat is een Canon uitvinding. Sony gebruikt fasedetectie "pixels" die tussen de normale pixels zitten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 01:01:
Ja, het is toch zo? Met dual-pixel AF heb je veel meer focus punten en dat maakt het makkelijker om zonder te recomposen scherp te stellen :z
Als al die focuspunten dan wel een oog herkennen en daarop focusen, en niet op een oor of neus of iets dergelijks.
DPAF = dual-pixel AF, wat niks te maken heeft waar de camera op scherpstelt, dat is puur software. De Sony gebruikt ook gewoon DPAF (ook het enige wat mogelijk is met mirrorless) maar maken daar optimaal gebruik van. Bij de DSLR is dat vaak nog een ondergeschoven kindje omdat je toch vaak de normale AF gebruikt. Neemt niet weg dat het hardwarematig niet zou kunnen maar daar koop je geen brood voor natuurlijk, dat begrijp ik.
Het is inderdaad geen tekortkoming in de hardware, maar als de software niet mee gaat met de tijd, heb je aan al die fancy hardware ook niet zoveel. Focus-peaking kan niet zo moeilijk zijn, volgens mij, maar ik meen dat als je dat op een Canon camera wilt hebben, je nog steeds moet wachten tot een third party firmware beschikbaar komt (als die al voor jouw specifieke camera komt). Dat is dus duidelijk geen hardware beperking.
Maar misschien ben ik van de oude stempel en is het wat anti-GAS maar als focus-recompose lastig is met een kleine DoF zou je a) je werkwijze aan moeten passen, b) op zoek gaan naar hulpmiddelen (matglas, zoeker vergroter etc.) of c) meer moeten oefenen ... of d) de €5000 voor een A9 body moet in je zak branden :>
Een A6000 doet het ook, Sony doet wat minder segmentatie door features eruit te knippen dan Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:09:
Sony heeft geen DPAF, dat is een Canon uitvinding. Sony gebruikt fasedetectie "pixels" die tussen de normale pixels zitten.
Patato potato ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:18:
Focus-peaking kan niet zo moeilijk zijn, volgens mij, maar ik meen dat als je dat op een Canon camera wilt hebben, je nog steeds moet wachten tot een third party firmware beschikbaar komt (als die al voor jouw specifieke camera komt). Dat is dus duidelijk geen hardware beperking.
Canon heeft het ook al beschikbaar alleen stopt het niet in zijn DSLR's for some reason. In the EOS M3 was al focus peaking aanwezig en in de M5 en M6 zit het ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 01:01:
[...]

Maar dat doet nog steeds niet hetzelfde. Bij Sony hoef je niet na te denken. Je hoeft geen focuspunt te selecteren. Dat is mijn hele punt. Deze functionaliteit zit ook in heel de A7 lijn en waarschijnlijk ook in de 6xxx modellen (pin mij daar niet op vast). Het is typisch zoiets waarvan je zegt "wat een onzin", totdat je het gebruikt hebt.

Het was overigens niet mijn bedoeling een discussie te starten, wilde alleen de tip geven dat als je veel met portretten bezig bent er een goed alternatief is voor focus-recompose.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2017 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:36:
Canon heeft het ook al beschikbaar alleen stopt het niet in zijn DSLR's for some reason. In the EOS M3 was al focus peaking aanwezig en in de M5 en M6 zit het ook weer.
Dat is nog meer nodeloze segmentatie, dan. Net alsof iedere feature eerst door een commissie of meerdere management lagen heen moet om te bepalen welke modelen welke functies krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
henkie196 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 09:20:
[...]

Dat is nog meer nodeloze segmentatie, dan. Net alsof iedere feature eerst door een commissie of meerdere management lagen heen moet om te bepalen welke modelen welke functies krijgen.
Ja, dat heet marketing :+ Klant A heeft 1000 euro te besteden om foto's van z'n kids te schieten, klant B heeft 5000 euro te besteden om sportwedstrijden te schieten. Rara dat klant A geen 5k neer gaat leggen voor een hoop dingen die hij niet gaat gebruiken -> hopla segmentatie.

Goed, neemt niet weg dat sommige dingen (ogenschijnlijk) makkelijk te implementeren zullen zijn.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:08:
Ja, dat heet marketing :+ Klant A heeft 1000 euro te besteden om foto's van z'n kids te schieten, klant B heeft 5000 euro te besteden om sportwedstrijden te schieten. Rara dat klant A geen 5k neer gaat leggen voor een hoop dingen die hij niet gaat gebruiken -> hopla segmentatie.

Goed, neemt niet weg dat sommige dingen (ogenschijnlijk) makkelijk te implementeren zullen zijn.
Ja het is marketing. Maar die feature randomiser maakt het selecteren van een geschikte body er niet bepaald makkelijker op, naar mijn idee. En is voor software features naar mijn idee volstrekt overbodig, want dat kan nooit veel extra kosten om te implementeren, hooguit even testen of het ook werkt op een iets andere architectuur.

Maar goed, voor software dingen hoef je van Canikon over het algemeen niet veel te verwachten. Ze zijn zelfs niet eens fast followers te noemen, ze lopen gewoon jaren achter bij de andere camera bouwers op de meeste vlakken, en hebben ook geen indicatie gegeven dat ze zich bewust zijn van het feit dat ze achterlopen, of ze vinden dit kennelijk onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 00:03:
[...]

Ter illustratie:
[video]
Canon loopt inderdaad achter met de software. Echter met een Canon camera met DPAF in Live View kun je via het touchscreen wel het oog aanwijzen. Die gaat hij dan ook tracken, met hetzelfde effect als bij Sony, alleen dan niet omdat hij een oog herkent, maar omdat jij het oog hebt aangewezen.

Het kan dus wel, maar nog met 1 extra handmatige tussenstap. :>

(nog ff tutorial voor degene die het wil uitproberen)
https://snapshot.canon-as...-view-function-of-eos-70d
:9

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 03-07-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:39:
Canon loopt inderdaad achter met de software. Echter met een Canon camera met DPAF in Live View kun je via het touchscreen wel het oog aanwijzen. Die gaat hij dan ook tracken, met hetzelfde effect als bij Sony, alleen dan niet omdat hij een oog herkent, maar omdat jij het oog hebt aangewezen.

Ik heb op een groter scherm (telefoon) al genoeg moeite om een specifiek gebied aan te geven (typen, bv.), lijkt me lastig om precies het goede gebied aan te tikken op het touchscreen. Als je dan er iets naast zit en hij trackt de wang, zit je er nog steeds naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Get!em schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:39:
[...]

(nog ff tutorial voor degene die het wil uitproberen)
https://snapshot.canon-as...-view-function-of-eos-70d
:9
Tracked hij ook verder als het onderwerp even wegdraait? Gewoon even nieuwsgierig, voor portretten voegt dat niet zoveel toe :P.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

henkie196 schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:52:
[...]

Ik heb op een groter scherm (telefoon) al genoeg moeite om een specifiek gebied aan te geven (typen, bv.), lijkt me lastig om precies het goede gebied aan te tikken op het touchscreen. Als je dan er iets naast zit en hij trackt de wang, zit je er nog steeds naast.
Zoom focus in Live View is de oplossing van Canon daarvoor :)
http://www.dummies.com/ph...-live-view-canon-eos-80d/
Verwijderd schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:59:
[...]

Tracked hij ook verder als het onderwerp even wegdraait? Gewoon even nieuwsgierig, voor portretten voegt dat niet zoveel toe :P.
Mijn ervaring is dat je dan opnieuw moet beginnen met aanwijzen van je focus. :F

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 03-07-2017 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Vroeg me inderdaad af of Canon ook zoiets had. Lijkt een handige en voor de hand liggende feature, maar dat is bij Canikon zeker geen garantie dat het ook erin zit.

Maar dan zijn het wel 2 extra handelingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:12
Ik denk dat ik mijn Canon 6D1 ga inruilen voor een 6D2, maar ik heb gezocht op internet voor een tooltje om de shuttercount uit te lezen. Ik heb een oud tooltje EOSinfo maar die werkt alleen op de 40D, niet op de 6D. Weet iemand met welk programma ik dit kan uitlezen?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Deathchant schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 22:31:
Ik denk dat ik mijn Canon 6D1 ga inruilen voor een 6D2, maar ik heb gezocht op internet voor een tooltje om de shuttercount uit te lezen. Ik heb een oud tooltje EOSinfo maar die werkt alleen op de 40D, niet op de 6D. Weet iemand met welk programma ik dit kan uitlezen?
Google: 6d shutter count ;)

Kom je o.a. uit op: http://www.direstudio.com/shuttercount/

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@Deathchant, als ik vragen mag, wat is voor jou de hoofdreden om voor de 6D2 te gaan?

Met een beetje geluk doet je 16-35/4 het op een nieuwe body wel beter, zou mooi zijn, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:17
Ik spaar nog heel even door voor de 6D2, mijn huidige 6D wordt dan mijn 2e body. Tijdens bruiloften is een 2e camera eigenlijk onmisbaar. Hoop dat de prijs nog iets zal zakken, net onder de 2k zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik Google nooit, ik gebruik duckduckgo en ik heb exact dezelfde zoektermen gebruikt en heb direstudio niet gevonden maar bedankt voor de tip ;)

@henkie196, de hoofdreden is toch de AF en de 45 punten die allen crosstype zijn. Toen ik de overstap van de 40D naar de 6D maakte, en niet naar de 5d3 wist ik dat ik kwam in te leveren. Ik kon de extra 1300 euro voor de 5d3 gewoon niet verantwoorden aangezien ik voornamelijk landschap fotografeer en zo'n snelle AF niet nodig zou hebben. Klopt in die zin ook; ik fotografeer nog steeds landschappen, maar toch blijft die AF unit in de 6D niet helemaal lekker voelen. Ik kan ook niet alles met feiten onderbouwen, maar tis ook het gevoel dat het me geeft dat ik nog steeds constant alert ben dat mijn foto's met de 16-35 niet scherp zouden kunnen zijn, en juist dat gevoel heb ik dan automatisch ook bij de 70-200 terwijl daar eigenlijk alles goed mee gaat. Herhaaldelijk afgesteld bij dsp en er is niks met de body of de lens aan de hand en tóch wilt mijn exemplaar van de 16-35 stiekem niet samen met mijn 6D. Ik heb verder de 6d ook laten onderzoeken bij Canon (via dsp) en er is gewoon niks mee aan de hand. Ik kreeg overigens wel goeie support van ze per mail. De lens werkt gewoon perfect op mijn 40D.

Maar ik ben ook nog in mijn achterhoofd bezig om wellicht alles te verruilen voor wat compacter spul zoals een Sony A7RII ofzo, maar zover ben ik nog niet ;)

Image quality is in ieder geval het belangrijkst.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Echt heel vreemd, als je de 80D 3 stops pusht heb je minder ruis dan 6D. Dacht dat Canon eindelijk weer terug was met fatsoenlijke sensors maar dit is gewoon de beruchte 18MP sensor in FF formaat :/

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 14:01
Oh myyyy...als dat klopt, dan is het echt heel slecht. Die 4k kan me nog gestolen worden maar als nu ook blijkt dat ze op image quality gaan besparen onder het mom van koop anders maar een 5d, dan ben ik er klaar mee. Wat DPReview laat zien is slechtere lowlight capabilities dan hun eigen 6D van 5 jaar oud, veel slechter dan de D750 en zelfs niet beter dan de 80D, welke een veel kleinere sensor heeft. Toch vreemd, ik meen regelmatig gezien te hebben dat ze 1 stops verbeterde lowlight capabilities verwachtten vergeleken met de orignele 6D.

Even afwachten op meer reviews (en liefst Dxomark) wellicht was dit een preproduction of slechte sample o.i.d.

Zo niet, dan zie ik af van koop van de 6D Mark II. Zal dan gaan voor ofwel de 80D, ofwel ik ga bij Sony shoppen voor een leuke body en een adapter voor mijn Canon-glas, of verkoop ik alles en ga ik voor Nikon.

[ Voor 6% gewijzigd door A Lurker op 20-07-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Ik wacht andere reviews af, maar dit ziet er vooralsnog niet goed uit idd. De 5D mk4 is te duur voor mij, dus ik heb eigenlijk geen alternatief op Canon gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Waarom toch weer? Ik snap dat je een instap ff wilt maar hij mag toch op zijn minst wel een gelijkwaardige sensor hebben aan de recente crops? Zoals de 80D?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008

Fiber

Beaches are for storming.

Of zou preview een brak review exemplaar gehad hebben...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat is altijd mogelijk, maar het lijkt mij vrij sterk dat Canon er een opstuurt zonder een checkup. Tenzij dp review ze zelf uit de winkel vist.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Even wachten op de andere reviews dus.

Ik ben geen pixelpeeper maar als ik 2k uitgeef aan een body, die een opvolger is van mijn huidige camera, dan wil ik wel verbeteringen zien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Meestal zijn de verbeteringen zodanig klein van het nieuwste model, dat je met gemak eentje kan overslaan in de serie (en wachten op de 6D3/5D5) want helaas gaan de ontwikkelingen niet zo rap in DSLR land, intussen kan je het geld beter steken in leuk glas :)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Soms wel, soms niet. De 80D was toch wel een erg leuke verbetering, net als de 5D reeks.
In beide gevallen ook een stap qua sensor, als dat nu niet zou gebeuren is dat toch wel teleurstellend.

Het nadeel van wachten op iets wat nog mooier is, is vaak dat je dan kunt blijven wachten. Er komt altijd wel iets nóg mooiers.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 20:29

mennovanw

Canon? You can!

Als die cijfers qua DR kloppen is de de 6DII wat mij betreft een totale mislukking.. Slechter dan het origineel.. Dat geloof je toch niet?

Edit: Canon lijkt inderdaad de 18 mpix aps-c boutsensor als basis te hebben gebruikt. Lekker dan :(

[ Voor 27% gewijzigd door mennovanw op 20-07-2017 21:52 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Gonadan schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:08:

Het nadeel van wachten op iets wat nog mooier is, is vaak dat je dan kunt blijven wachten. Er komt altijd wel iets nóg mooiers.
Dat geldt natuurlijk alleen als je nog geen (degelijke) camera hebt. Kom me niet vertellen dat je geen mooie platen kan schieten met het vorige of zelfs oudere modellen. Wanneer de opvolger dan tegenvalt (vanwege prestaties en/of prijs) dan sla je die gewoon over bedoelde ik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Terryb47 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:58:
Dat geldt natuurlijk alleen als je nog geen (degelijke) camera hebt. Kom me niet vertellen dat je geen mooie platen kan schieten met het vorige of zelfs oudere modellen. Wanneer de opvolger dan tegenvalt (vanwege prestaties en/of prijs) dan sla je die gewoon over bedoelde ik meer.
Dat bedoel ik ook hoor, ik kan nu prima foto's maken. Maar je zal toch ergens een keer toe moeten hebben anders blijf je bezig. Zo was ik lang geleden geïnteresseerd in een FF instapper, maar toen de 6D kwam viel hij mij tegen. Nu de opvolger met veel zaken die mij voor de 70D hebben doen kiezen, dus klonk als een ideale kanshebber. En dan stoppen ze er weer zo'n baggersensor in. Grote kans dat de 6D3 weer ergens anders gemankeerd wordt. Uiteindelijk ben je wel steeds een aantal jaren verder. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Het belangrijkste vind ik de af unit. Die is nu aangepakt en dus zou je zeggen 'kopen dat ding'. Maar ik krijg hier toch een vieze smaak van in mijn mond. De 6D1 schiet prima foto's hoor, maar het mag nooit zo zijn dat op het gebied van DR de opvolger minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ja precies, 't is prima als niet alles verbeterd is. Maar laat het dan op zijn minst gelijk blijven.

Maar goed, we lopen misschien wat op de zaken vooruit. Ik ben benieuwd naar meer reviews.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
mennovanw schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 21:33:
Als die cijfers qua DR kloppen is de de 6DII wat mij betreft een totale mislukking.. Slechter dan het origineel.. Dat geloof je toch niet?

Edit: Canon lijkt inderdaad de 18 mpix aps-c boutsensor als basis te hebben gebruikt. Lekker dan :(
:F :F :F :F

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Absurd dit. Ze beschermen nu de 5D4 op deze manier, maar verliezen bakken met klanten zo. Ja, de 6D2 heeft nog steeds genoeg DR voor de meeste zaken, maar vergeleken met de concurrentie is dit gewoon een hele slechte zet van Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Dat is wel slecht, ja. En als ze inderdaad de 18MP APS-C sensor als basis zouden hebben gebruikt, dan suggereert dat dat ze echt niet begrepen hebben dat dat gewoon een slechte sensor was. Ook toen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
5D4 is bijna 2 keer duurder dan de 6D2. Verwachten ze dan echt dat klanten massaal de 5D gaan aanschaffen?

Ik begrijp gewoon niet dat je willens en wetens zo'n product op de markt durft te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Het lijkt erop alsof ze hun camera's gewoon willen segmenteren op basis van foto/sensor kwaliteit en iets minder op andere features. Ze hadden gewoon de 5d4 sensor moeten gebruiken en desnoods iets anders weg moeten laten. je zou bijna denken dat ze die uit de 5d3 hebben gepakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
6D serie heeft al geen dual card slot, geen nippeltje om de af points te selecteren. Dat de sensor iets minder zou worden dan een 5D4 had ik ook nog wel vrede mee kunnen hebben. Ietsjes dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
Heb je daar een bron van? Ben wel benieuwd of we iets kunnen achterhalen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

A Lurker schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:21:
[...]

Heb je daar een bron van? Ben wel benieuwd of we iets kunnen achterhalen hierover.
Ik niet, maar het deed me er wel gelijk aan denken ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:15
Dan maar upgraden naar een Nikon D750 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je de aps-c 18MP sensor niet als basis nemen. Dat ding lijkt in de verste verte niet op de sensor in de 6D2. Ze hebben gewoon een nieuwe sensor gemaakt met de oude manier van AD-converters plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A Lurker schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 08:21:
[...]

Het zal niet de 18MP sensor geweest zijn dat is nooit een Dual Pixel AF sensor geweest. Maar zou best kunnen dat ze de oudere techniek van de 70D/7D2 hebben gebruikt voor deze sensor. Dus niet de nieuwere techniek van de 80D/5D4/1Dx2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Wat mij nu een beetje tegen de borst stuit is dat dit soort strategische tactieken (er vanuitgaand dat het dat is) ingezet wordt om een publiek idd naar de 5D te pushen en "met opzet" de sensor dan zo slecht maken onder het mom "het moet ergens vandaan komen". Ik heb voor mijn gevoel al behoorlijk wat concessies gedaan toen ik de 6D1 kocht; mindere AF, maar wel veel betere sensor. En nu voegen ze klapbaar touchscreen toe, weathersealing, zeer goeie AF....maar dit alles weegt gewoon niet op tegen de sensor ben ik bang.

Hierdoor ben ik idd "gedwongen" om of naar de 5D3 te kijken of de 5D4. Ik moet natuurlijk helemaal niks, en in mijn geval blijf ik dan gewoon even doorhobbelen met de 6D wat ook prima is, maar dit maakt het voor mij wel makkelijker om toch naar iets anders compacters te kijken buiten Canon, most probably Sony. Ik schrijf ze zeker niet af, maar het feit dat ik langzaam bewust van begin te worden van dit soort strategien (die overigens elk bedrijf wel zal hebben) betekent wel dat ik er niet perse meer heilig in geloof of dat ik ga wachten tot een mark III.

Het gebeurt immers wel vaker (ook met lenzen) dat hun 3e of 4e versie pas écht de versie is die de eerste/tweede versie eigenlijk had moeten zijn, en ook ik zie nu in dat Canon gewoon vaak achter de feiten blijft aanhobbelen en dit gebeurt me een beetje te vaak nu.
Geen goeie trend dit :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deathchant schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:18:
Hierdoor ben ik idd "gedwongen" om of naar de 5D3 te kijken of de 5D4.
Afgezien van het dubbele sd-slot en 1/8000sec sluitertijd, heeft de 5D3 weinig te bieden boven de 6D2. Ja, de AF punten liggen wat wijder uit elkaar, maar ik vraag me af of dat voor jou een belangrijk verschil is. Het touch klapscherm van de 6D2 is voor jou wel van meerwaarde, lijkt mij. De 5D4 heeft enkel geen klapscherm, maar verder wel allerlei voordelen (even niet naar de prijs kijkend ;) ).
Ik moet natuurlijk helemaal niks, en in mijn geval blijf ik dan gewoon even doorhobbelen met de 6D wat ook prima is, maar dit maakt het voor mij wel makkelijker om toch naar iets anders compacters te kijken buiten Canon, most probably Sony. Ik schrijf ze zeker niet af, maar het feit dat ik langzaam bewust van begin te worden van dit soort strategien (die overigens elk bedrijf wel zal hebben) betekent wel dat ik er niet perse meer heilig in geloof of dat ik ga wachten tot een mark III.
Een Sony A7R2 is wel een leuke camera als je kunt leven met de batterijduur en een EVF. Verder heeft die ook geen touchscreen en zijn redelijk wat lenzen ook niet bepaald compact en/of goedkoop. De aanschafprijs van de A7R2 ligt nieuw tussen de 6D2 en 5D4 in.
Het gebeurt immers wel vaker (ook met lenzen) dat hun 3e of 4e versie pas écht de versie is die de eerste/tweede versie eigenlijk had moeten zijn, en ook ik zie nu in dat Canon gewoon vaak achter de feiten blijft aanhobbelen en dit gebeurt me een beetje te vaak nu.
Geen goeie trend dit :N
Ja, de 24-105 mk2 is ook een beetje een misser imho. Met de 16-35 f/2.8 III hebben ze eindelijk een goede f/2.8 uwa-zoom uitgebracht, maar damn, dat ding is duur. Gelukkig heb je al de goede 16-35 f/4 IS voor een heel stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A Lurker
...En nu voegen ze klapbaar touchscreen toe, weathersealing, zeer goeie AF....maar dit alles weegt gewoon niet op tegen de sensor ben ik bang.

Hierdoor ben ik idd "gedwongen" om of naar de 5D3 te kijken of de 5D4.
De grap is dat de 5D3 ook niet zulke goed shadow recovery en dynamic range heeft, en dat als je de 2 vergelijkt op https://www.dpreview.com/...-6d-mark-ii-dynamic-range
je al snel merkt dat de 6D2 vergelijkbaar presteert. (Dat is best erg gezien de 5D3 al 5 jaar oud is, en nauwelijks duurder dan de 6D2.)
Maar dan is eigenlijk het enige echte alternatief de veel duurdere 5D4, maar dat ga ik er simpelweg niet aan uit geven. Of....de 80D, welke voor zijn geld best aardige image quality heeft.

Meer bewijs van zeer tegenvallende sensorkwaliteiten:
https://petapixel.com/201...range-big-disappointment/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Dat klapscherm...ik weet het niet. Ik heb het nu niet, ik mis het nu niet. Tap-to-focus...geen idee of ik het nodig heb, daarom laat ik het ook niet echt meewegen in mijn eisen. Ik doe nu liveview gebruiken en dan 10x zoom en handmatig scherpstellen en ik ben dit zo gewend. Ik heb wel gemerkt dat autofocus met liveview altijd spot on is (maar ik er dus weinig gebruik van maak omdat iets in mijn hoofd zegt dat ik het niet altijd kan vertrouwen).

Dus tja, ik ben nog redelijk open wat betreft wel/geen klapscherm. Ik heb mijn camera nooit boven mijn hoofd of op mijn heup en ik film er ook nooit mee, dus ik heb voorlopig geen eisen aan het wel/niet hebben van zo'n klapbaar schermpje met touchscreen. Wellicht dat ik door het ermee spelen wel ontdek dat het superhandig is.
Maar ja, wat ik al zei, ik heb de 6D gekozen toen omdat ik betere IQ wilde, betere DR, en heb daarvoor AF, burstrate en wat ergonomie ingeleverd. De 6D2 zag ik als ideale upgrade omdat dit de IQ + AF zou combineren; zoals de 6D1 eigenlijk had moeten zijn.
Het lijkt er nu gewoon op dat ik bedrogen ga uitkomen, alhoewel ik ook even de bevestiging van Canon en de reviews wil afwachten of het daadwerkelijk zo "erg" is als dat nu hier geschetst wordt.

Ik ben me ervan bewust dat de Sony body wel goed kan zijn (helaas ook in het 2K-3K prijssegment), maar dat je toch niet helemaal volledig compact kunt gaan omdat je nou eenmaal kwaliteitslenzen hebt die gewoon zwaar zijn. Ik zie het gewoon als een nieuw iets in mijn denkproces wat ik ook de revue laat passeren.
Ik kan altijd een A7II nemen en adapter voor Canon.

@A Lurker Er was toen ook zo'n test die liet zien dat 6D1 en 5D3 gelijk aan elkaar opgingen, tot aan ISO3200. Daarboven was de 6D de uitblinker, maar niet met supergroot verschil. Als jij nu zegt dat de 5D3 vergelijkbaar presteert aan de 6D1, zeg je daar dan niet ook mee dat de 6D2 vergelijkbaar presteert aan de 6D1, want in dat geval zou ik zeggen wellicht dat er storm in een glas water is...

Ik vind het gewoon een ergelijke business strategie, waarbij het lijkt dat ze de "middenklasse" in elkaar aant schoppen zijn. Toepasselijk want dat gebeurt overal in de wereld.
Dus het is of APSC of 5D3/5D4/1DX. Ik vind het gewoon erg jammer dat het zo moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
A Lurker schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:01:
De grap is dat de 5D3 ook niet zulke goed shadow recovery en dynamic range heeft, en dat als je de 2 vergelijkt op https://www.dpreview.com/...-6d-mark-ii-dynamic-range
je al snel merkt dat de 6D2 vergelijkbaar presteert. (Dat is best erg gezien de 5D3 al 5 jaar oud is, en nauwelijks duurder dan de 6D2.)
Maar dan is eigenlijk het enige echte alternatief de veel duurdere 5D4, maar dat ga ik er simpelweg niet aan uit geven. Of....de 80D, welke voor zijn geld best aardige image quality heeft.
Een 5D3 was altijd al een klein beetje minder dan de 6D op sensorisch gebied (of in ieder geval dat viel te lezen her en der, heb het zelf nooit echt bekeken), dus als je al een 6D hebt, is er niet echt een goede upgrade. Bij Canon zelf, in ieder geval.
Dat verwijst naar dezelfde plek waar het DPreview artikel ook al naar verwees. Maar in principe zeggen de tests van DPreview en dat grafiekje van die andere site (volgens mij op DxO metingen gebaseerd) hetzelfde: de 6D2 is in shadow recovery geen stap vooruit, wat op basis van de 5D4 en de 80D wel mogelijk zou moeten zijn, ook bij Canon (Sony kan het al wat langer).

Dat ze nog oudere ADC architectuur gebruiken op een verder nieuwe sensor, zoals UC zegt, lijkt plausibel, want dat waren voor de 80D en 5D4 juist (een deel van) de oorzaak van hun betere resultaten, als ik het goed heb begrepen en onthouden.

/edit
Deathchant schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:06:
@A Lurker Er was toen ook zo'n test die liet zien dat 6D1 en 5D3 gelijk aan elkaar opgingen, tot aan ISO3200. Daarboven was de 6D de uitblinker, maar niet met supergroot verschil. Als jij nu zegt dat de 5D3 vergelijkbaar presteert aan de 6D1, zeg je daar dan niet ook mee dat de 6D2 vergelijkbaar presteert aan de 6D1, want in dat geval zou ik zeggen wellicht dat er storm in een glas water is...
Het heeft ook met de verwachtingspatronen te maken, denk ik. De 80D en de 5D4 lieten goede vooruitgang zien in de DR, en nu blijft de 6D2 gewoon op hetzelfde niveau als vroeger. Geen vooruitgang, maar dat kan je ook zien als een vorm van achteruitgang. Zeker als de rest wel gewoon doorgroeit.

Wellicht een storm in een glas water, maar voor jezelf moet het toch ook zuur zijn om nu zo'n 1000 euro neer te leggen (bij te leggen na verkoop van je huidige 6D1) alleen voor verbeterde AF.

[ Voor 23% gewijzigd door henkie196 op 21-07-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47

Het lijkt er nu gewoon op dat ik bedrogen ga uitkomen, alhoewel ik ook even de bevestiging van Canon en de reviews wil afwachten of het daadwerkelijk zo "erg" is als dat nu hier geschetst wordt.

Ik ben me ervan bewust dat de Sony body wel goed kan zijn (helaas ook in het 2K-3K prijssegment), maar dat je toch niet helemaal volledig compact kunt gaan omdat je nou eenmaal kwaliteitslenzen hebt die gewoon zwaar zijn. Ik zie het gewoon als een nieuw iets in mijn denkproces wat ik ook de revue laat passeren.
Ik kan altijd een A7II nemen en adapter voor Canon.
De A7 camaras zijn helemaal niet compact behalve als je er RF glas op doet. Ja de body is wel kleiner dan een DSLR maar niet zoveel. Kijken we naar gewicht: ik neem even de 6D/A7R2 als vergelijk: 770g vs 625gram. Zoveel scheelt dat niet, helemaal als je een metabones adapter erbij neemt want die weegt ook nog eens 150gram. Als je met je huidge lenzen wilt blijven schieten dan ben je eigenlijk terug bij af. Ik ben er zelf ook ingetrapt zeg maar :+ m'n camera/reis tas is uiteindelijk niet veel kleiner/lichter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A Lurker schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:01:
[...]

Is dit niet al jaren bekend? Als je om dynamic range geeft en graag details uit schaduwpartijen trekt ben je gewoon beter af met sensoren uit de stal van Sony. Mag je zelf kiezen of je voor Nikon, Sony, Fuji of wat dan ook gaat. Misschien wordt het tijd dat Canon ook sensoren bij Sony gaat inkopen, dan heb je het beste van twee werelden.
Terryb47 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:43:
[...]

De A7 camaras zijn helemaal niet compact behalve als je er RF glas op doet. Ja de body is wel kleiner dan een DSLR maar niet zoveel. Kijken we naar gewicht: ik neem even de 6D/A7R2 als vergelijk: 770g vs 625gram. Zoveel scheelt dat niet, helemaal als je een metabones adapter erbij neemt want die weegt ook nog eens 150gram. Als je met je huidge lenzen wilt blijven schieten dan ben je eigenlijk terug bij af. Ik ben er zelf ook ingetrapt zeg maar :+ m'n camera/reis tas is uiteindelijk niet veel kleiner/lichter geworden.
Ik zou ook geen A7RII kopen voor de compactheid, maar juist voor de beste sensor op de markt (samen met de D810 die door de lagere native ISO nog net wat meer DR heeft).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2017 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:00:
Is dit niet al jaren bekend? Als je om dynamic range geeft en graag details uit schaduwpartijen trekt ben je gewoon beter af met sensoren uit de stal van Sony. Mag je zelf kiezen of je voor Nikon, Sony, Fuji of wat dan ook gaat. Misschien wordt het tijd dat Canon ook sensoren bij Sony gaat inkopen, dan heb je het beste van twee werelden.
Canon heeft met 80D/77D/800D en 1DX2/5D4 sensoren laten zien dat ze ook echt meer dan genoeg DR kunnen leveren. Ik had met de 5D2 eigenlijk al zelden meer nodig, maar met de 5D4 kan ik al helemaal niet zeggen dat ik DR te kort kom. Wat Canon voor mij meer biedt dan zo'n beetje alle Sony sensoren zijn mooiere huidtinten. Ja, je kunt ze goed krijgen bij de Sony sensoren, maar je bent er gewoon teveel tijd mee kwijt. Ik had laatst nog een klant die al jaren met Nikon FF werkt, maar hier zich groen en geel (pun intended) aan ergert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:09:
[...]

Canon heeft met 80D/77D/800D en 1DX2/5D4 sensoren laten zien dat ze ook echt meer dan genoeg DR kunnen leveren. Ik had met de 5D2 eigenlijk al zelden meer nodig, maar met de 5D4 kan ik al helemaal niet zeggen dat ik DR te kort kom. Wat Canon voor mij meer biedt dan zo'n beetje alle Sony sensoren zijn mooiere huidtinten. Ja, je kunt ze goed krijgen bij de Sony sensoren, maar je bent er gewoon teveel tijd mee kwijt. Ik had laatst nog een klant die al jaren met Nikon FF werkt, maar hier zich groen en geel (pun intended) aan ergert.
Ik zal niet ontkennen dat het beter gaat met Canon op het gebied van sensoren, het is goed om te zien dat ze tegenwoordig mee kunnen komen met sensoren van 3 jaar oud. Voor portretten zal Canon vast de beste keuze zijn, maar dat is maar een gedeelte van de markt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:17:
[...]

Ik zal niet ontkennen dat het beter gaat met Canon op het gebied van sensoren, het is goed om te zien dat ze tegenwoordig mee kunnen komen met sensoren van 3 jaar oud. Voor portretten zal Canon vast de beste keuze zijn, maar dat is maar een gedeelte van de markt natuurlijk.
Ook voor landschappen kun je prima met Canon vooruit. Als je voornamelijk fotografie zonder personen doet, dan is een D810 misschien wel de allerbeste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Wat ik erg prettig vind aan Canon is hoe het menu opgebouwd is en de vindbaarheid van alles. Voelt intuitiever. Ook de ligging in de hand vind ik fijner dan Nikon (Nikon vind ik echt te hoekig vaak), maar dit alles is subjectief natuurlijk.
Ik had gewoon gehoopt op een waardige opvolger voor de 6D, maar met die sensor is ie dat gewoon niet, en daarin stelt canon gewoon alweer teleur. Een 5D4 zou leuk zijn, maar overkill aan features die ik niet gebruik en een prijskaartje x 1,5. Kan ik niet voor mezelf verantwoorden.
Dat ze maar een camera maken met:
- body van de 7D(2)
- FF sensor van de 6D1
- AF van de 80D
- dualpixel AF

Dat moet voor 2200 euro ook wel kunnen ;)

@Terryb47 Hier ben ik inderdaad ook een beetje bang voor ja; ik zie veel mensen "terug" komen naar een DSLR body. Maar goed, zoals eerder gezegd, ik "moet" niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deathchant schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:34:
Dat ze maar een camera maken met:
- body van de 7D(2)
- FF sensor van de 6D1
- AF van de 80D
- dualpixel AF

Dat moet voor 2200 euro ook wel kunnen ;)
Uhmm, dat is een 6D2 hoor, behalve dan dat de 6D2 een klapscherm heeft en een iets minder robuuste body dan de 7D2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Kan nog veel simpeler: Gewoon de 80D als basis nemen en daar een goede full frame sensor in lepelen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiber schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:47:
Kan nog veel simpeler: Gewoon de 80D als basis nemen en daar een goede full frame sensor in lepelen... :)
Eigenlijk wat de 6D2 had moeten zijn en verwacht werd te zijn. Maar hoe dan ook, dit blijft kwalitatief uitermate teleurstellend voor velen. Ik was al niet echt onder de indruk van de specs, maar dit is echt te absurd voor woorden.

Klant: ik wil graag wat betere beeldkwaliteit en een handig klapschermpje, dus ik zat te denken aan de 6D2 met 24-105 f/4L IS II.
Verkoper: ik heb een betere optie en komt aanzetten met een 77D en Sigma 17-50 f/2.8 OS.

* Universal Creations vreest dat hij dit morgen redelijk dichtbij de werkelijkheid ligt

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 21-07-2017 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met prestaties bij weinig licht bij de Canon's van nu?
Ik heb al jaren een 650D en ik durf (nog steeds niet) de ISO omhoog te doen; wat soms resulteert in te lange sluitertijden en dus beweging.
Maar ruis is zo snel en zo veel aanwezig dat ik daarom dat niet snel durft te pushen.
Doet een 800D of 80D het tegenwoordig (een stuk) beter?
Dat trok mij altijd wel aan in de 6D maar ik zou het klapscherm en touchscreen bij die wel missen eigenlijk en om nu nog een toestel van bijna 5 jaar oud te kopen.
(naast het feit dat ik voor mijn gevoel de 650D nog niet opgebruikt heb en ik en niet het toestel de limiterende factor/bottleneck is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piet91 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:02:
Ik heb al jaren een 650D en ik durf (nog steeds niet) de ISO omhoog te doen; wat soms resulteert in te lange sluitertijden en dus beweging.
Maar ruis is zo snel en zo veel aanwezig dat ik daarom dat niet snel durft te pushen.
Doet een 800D of 80D het tegenwoordig (een stuk) beter?
Dat trok mij altijd wel aan in de 6D maar ik zou het klapscherm en touchscreen bij die wel missen eigenlijk en om nu nog een toestel van bijna 5 jaar oud te kopen.
(naast het feit dat ik voor mijn gevoel de 650D nog niet opgebruikt heb en ik en niet het toestel de limiterende factor/bottleneck is)
Ruisprestaties gaan heel langzaam omhoog. Tussen aps-c van dezelfde generatie zit sowieso ruim 1 stop. Een aardige vergelijking: https://www.dpreview.com/...6715&y=0.6557142857142858 (De SL1 heeft nagenoeg dezelfde sensor als de 650D qua ruisprestaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Universal Creations schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 17:09:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n bijzonder argument en zo subjectief. En het wordt vaak ook als enige pluspunt genoemd.

Canon kleuren zijn gewoon iets meer 'consumer friendly'.. meer rood over het algemeen. Ze zijn niet realistischer qua kleur. Thecamerastoretv had hier een mooi filmpje over. Ik zie persoonlijk 0,0 verschil qua 'mooiheid' van kleuren als ik een portret van een 5d4 vergelijk met eentje van een D750 of a7r2. Maar misschien mis ik dat gen wel ofzo :p
Of het maakt allemaal niet uit omdat je het makkelijk kunt corrigeren achteraf

[ Voor 6% gewijzigd door blupmans op 21-07-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Voor echt mooie huidtinten koop je toch een Fujifilm...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blupmans schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 19:18:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n bijzonder argument en zo subjectief. En het wordt vaak ook als enige pluspunt genoemd.

Canon kleuren zijn gewoon iets meer 'consumer friendly'.. meer rood over het algemeen. Ze zijn niet realistischer qua kleur. Thecamerastoretv had hier een mooi filmpje over. Ik zie persoonlijk 0,0 verschil qua 'mooiheid' van kleuren als ik een portret van een 5d4 vergelijk met eentje van een D750 of a7r2. Maar misschien mis ik dat gen wel ofzo :p
Of het maakt allemaal niet uit omdat je het makkelijk kunt corrigeren achteraf
Realisme is ook niet het gene wat vaak nagestreefd wordt. Natuurlijk is dat soms wel heel belangrijk, maar meestal wordt gekozen voor wat mooier is. En warmere huidtinten worden doorgaans mooier gevonden dan groene huidtinten... En ja, het is allemaal te corrigeren, maar niet iets wat ik graag doe.
Fiber schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 19:21:
Women love the waxy skin effect SOOC :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Universal Creations schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:08:
Ruisprestaties gaan heel langzaam omhoog. Tussen aps-c van dezelfde generatie zit sowieso ruim 1 stop. Een aardige vergelijking: https://www.dpreview.com/...6715&y=0.6557142857142858 (De SL1 heeft nagenoeg dezelfde sensor als de 650D qua ruisprestaties).
Dus als ik nu een 800D/80D o.i.d. zou kopen; ga ik er dus nog wel wat op vooruit.

Maar goed; upgraden ga ik nog láng niet doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jip, een 800D/80D/77D is een aardige vooruitgang op redelijk wat vlakken. Tegen die tijd zien we wel een bericht in een ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 19:21:
Zeker, Fuji maakt zelfs het wit van ogen een mooie huidtint :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Piet91 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 18:02:
Het houdt een keer op hé... :)

Misschien tijd om een 430EXII of 580EXII te overwegen (of één van die nieuwe veel te dure modellen) ?!
En dan neem ik effe aan dat je al f/2.8 of f/1.4 glas hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Even advocaat van de duivel, want ik vind het zelf ook heel jammer.
Ik heb voor mijn gevoel al behoorlijk wat concessies gedaan toen ik de 6D1 kocht; mindere AF, maar wel veel betere sensor.
Dat klapscherm...ik weet het niet. Ik heb het nu niet, ik mis het nu niet. Tap-to-focus...geen idee of ik het nodig heb, daarom laat ik het ook niet echt meewegen in mijn eisen. Ik doe nu liveview gebruiken en dan 10x zoom en handmatig scherpstellen en ik ben dit zo gewend.
In dat scenario is een klapscherm ideaal als je statief gebruikt. Verdere tap to focus kan handig zijn als je met LV op paddestoelen inzoomt of dergelijke, maar dat is heel persoonlijk.
Maar ja, wat ik al zei, ik heb de 6D gekozen toen omdat ik betere IQ wilde, betere DR, en heb daarvoor AF, burstrate en wat ergonomie ingeleverd.
Dan worden die concessies met de 6D2 weggenomen maar de IQ waarvoor je overstapte blijft.
De 6D2 zag ik als ideale upgrade omdat dit de IQ + AF zou combineren; zoals de 6D1 eigenlijk had moeten zijn.
Henkie zei het ook al, het is verwachtingspatroon. Voordat de 80D kwam had ik sowieso weinig hoop op verbeterde IQ op wat voor vlak dan ook. Nu ze het blijken te kunnen wil je het gelijk op ieder nieuw model. :P
henkie196 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:15:
De 80D en de 5D4 lieten goede vooruitgang zien in de DR, en nu blijft de 6D2 gewoon op hetzelfde niveau als vroeger. Geen vooruitgang, maar dat kan je ook zien als een vorm van achteruitgang. Zeker als de rest wel gewoon doorgroeit.
Waarbij dat voor de 80D ook eigenlijk het grootste voordeel was. Veel van de features die de 6D2 nu als upgrade krijgt had de 70D al. Het lijkt er gewoon op dat Canon pertinent niet op alle vlakken tegelijk wil verbeteren. Ergens ook wel logisch. Maar niet leuk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 09:40
Ben nog geen vergelijk tegen gekomen van de 6D MKII tov een 5DMK3. Benieuwd hoe deze vergelijking uitpakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bluecupra schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:17:
Ben nog geen vergelijk tegen gekomen van de 6D MKII tov een 5DMK3. Benieuwd hoe deze vergelijking uitpakt
https://www.dpreview.com/...-6d-mark-ii-dynamic-range

Hier kan je de dynamic range vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Universal Creations schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 22:21:
Jip, een 800D/80D/77D is een aardige vooruitgang op redelijk wat vlakken. Tegen die tijd zien we wel een bericht in een ander topic ;)
Hoe is die 77D eigenlijk gepositioneerd? Daar heb ik weinig van mee gekregen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
True, maar voor mijn gevoel komt de ruis wel erg snel.
Naast het feit dat ik ervaar dat op een of andere manier de foto's ook vaak niet erg scherp/gedetailleerd zijn.
Voorbeeld: https://www.flickr.com/ph.../album-72157674427411731/
Gewoon erg soft.
Misschien tijd om een 430EXII of 580EXII te overwegen (of één van die nieuwe veel te dure modellen) ?!
Toevallig heb ik 3 jaar geleden een Yongnuo YN-568EX II gekocht. Helpt inderdaad in een aantal gevallen maar fotograferen met een flits is wel een vak apart merk ik. Heb op dat gebied (ook) nog veel te leren.
En aan een flits heb je niet zoveel als je buiten bezig bent of de flits liever niet wil/kan gebruiken. :P
En dan neem ik effe aan dat je al f/2.8 of f/1.4 glas hebt.
Heb een Sigma 17-50 en de 50mm f/1.8. Voor het telewerk een antieke 70-210 USM waar ik nog niet echt een vervanger voor kan bedenken.
En een hele oude Takumar 50mm f/1.4 die ik niet echt veel gebruik; die Canon 50mm ook niet zo vaak overigens.

[ Voor 17% gewijzigd door Piet91 op 22-07-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 13:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Piet91 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:59:
[...]

True, maar voor mijn gevoel komt de ruis wel erg snel.
Naast het feit dat ik ervaar dat op een of andere manier de foto's ook vaak niet erg scherp/gedetailleerd zijn.
Voorbeeld: https://www.flickr.com/ph.../album-72157674427411731/
Gewoon erg soft.

[...]

Toevallig heb ik 3 jaar geleden een Yongnuo YN-568EX II gekocht. Helpt inderdaad in een aantal gevallen maar fotograferen met een flits is wel een vak apart merk ik. Heb op dat gebied (ook) nog veel te leren.
En aan een flits heb je niet zoveel als je buiten bezig bent of de flits liever niet wil/kan gebruiken. :P

[...]

Heb een Sigma 17-50 en de 50mm f/1.8. Voor het telewerk een antieke 70-210 USM waar ik nog niet echt een vervanger voor kan bedenken.
En een hele oude Takumar 50mm f/1.4 die ik niet echt veel gebruik; die Canon 50mm ook niet zo vaak overigens.
In je voorbeeldfoto zit er erg veel lucht tussen jou en je onderwerp, dat helpt nooit voor de scherpte.
Zou ik jouw camera + lens in de studio meenemen en een paar portretten schieten, dan ben je ineens 10x blijer met je setup qua winst in scherpte/contrast. Onderschat niet hoeveel verschil dat maakt :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Nomad schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 11:05:
In je voorbeeldfoto zit er erg veel lucht tussen jou en je onderwerp, dat helpt nooit voor de scherpte.
Zou ik jouw camera + lens in de studio meenemen en een paar portretten schieten, dan ben je ineens 10x blijer met je setup qua winst in scherpte/contrast. Onderschat niet hoeveel verschil dat maakt :)
Oh ja, ongetwijfeld. Dit is misschien ook niet het meest geschikte voorbeeld.
Maar goed; mijn gezeur is begint wat off-topic te raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 10:38:
[...]

Hoe is die 77D eigenlijk gepositioneerd? Daar heb ik weinig van mee gekregen.
Dat is de opvolger van de 760D: een 800D met top lcd, extra draaiwiel en oogsensor. Een soort kleine 80D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Waarom dan ineens 77D noemen? Wat was er mis met 770D? :?
Omdat hij eigenlijk weer meer was dan de 800D? Canon houdt wel van malligheid hè? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:17:
Waarom dan ineens 77D noemen? Wat was er mis met 770D? :?
Omdat hij eigenlijk weer meer was dan de 800D? Canon houdt wel van malligheid hè? :P
810D was dan beter geweest. 770D was heel raar geweest. Op zich is 77D niet zo'n hele rare naam. Het is gewoon minder dan een 80D. Hij zit een beetje tussen de XXXD en XXD lijn in. Dus dan wordt dan 8 x 101,5 => 250D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Waarom is 770 heel raar voor de opvolger van de 760? Ik snap het niet meer. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:56:
Waarom is 770 heel raar voor de opvolger van de 760? Ik snap het niet meer. :D
Are you trolling? Maar ik hap wel hoor: Canon werkt met stappen van 50 in de XXXD lijn (behalve dan bij de 100D->200D). Dus als je eerst 750D en 760D had, krijg je logischerwijs 800D en 810D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Universal Creations schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:58:
[...]

Are you trolling? Maar ik hap wel hoor: Canon werkt met stappen van 50 in de XXXD lijn (behalve dan bij de 100D->200D). Dus als je eerst 750D en 760D had, krijg je logischerwijs 800D en 810D.
Nee, niet trollen, dat wist ik gewoon niet. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Universal Creations schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:58:
[...]

Aangezien ze ook een 760D hebben gemaakt, wat geen stap van 50 is, is het natuurlijk niet zo gek om je af te vragen waarom 770D niet zou kunnen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hahn schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:06:
[...]

Aangezien ze ook een 760D hebben gemaakt, wat geen stap van 50 is, is het natuurlijk niet zo gek om je af te vragen waarom 770D niet zou kunnen.
Goed.... Een uitleg waarom.

Je hebt al vanaf de 300D de stappen van 50 tussen de generaties van de XXXD-serie. Dus toen men met opvolgers kwam van de 750D/760D, zou een 800D/810D enorm logisch zijn. Je kunt natuurlijk twisten over de 760D als naam in eerste instantie, maar ook dat is te beargumenteren. De 760D was immers een broertje van de 750D, maar had wat extra's, dus net iets hoger getalletje.
De 800D was een nieuwe generatie van de 750D, dus +50. Zijn broertje zou je dan logischerwijs 810D noemen en niet 770D, aangezien hij niet in de 750D generatie zit, maar in de 800D generatie.

Waarom dan wel 77D? Goed punt. Ik kan het verklaren met het feit dat het een kleiner broertje is van de 80D, dus qua nummer lager, maar hij is niet van de 70D-generatie. Dus dat is een beetje verwarrend.

Edit Nomad: [Wijsneus deel even weggehaald]

[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 22-07-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Is het echt nodig om zo neerbuigend te doen :? Ik gaf alleen aan dat voor mensen die niet zó diep in de materie zitten, het niet zo gek is om af te vragen waarom 770D niet kan als je al 750D en 760D hebt.

Edit Nomad: even een TR maken volgende keer. Bij dingen met mods pak ik het op.

[ Voor 24% gewijzigd door Nomad op 22-07-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dank je Hahn, maar ik trek het mij verder niet aan hoor. Heb gewoon weer wat geleerd. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hahn schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:17:
[...]

Is het echt nodig om zo neerbuigend te doen :? Ik gaf alleen aan dat voor mensen die niet zó diep in de materie zitten, het niet zo gek is om af te vragen waarom 770D niet kan als je al 750D en 760D hebt.
Was niet neerbuigend bedoeld. Het was meer, omdat het een lapje tekst was met veel cijfers erin, waar veel mensen op afhaken. En aangezien ik het erboven ook al aardig had uitgelegd had, was het blijkbaar niet duidelijk de eerste keer. Duidelijker dan dit kan ik het met tekst iig niet uitleggen. Misschien een hip youtube filmpje in elkaar flansen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Universal Creations schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:30:
[...]

Was niet neerbuigend bedoeld. Het was meer, omdat het een lapje tekst was met veel cijfers erin, waar veel mensen op afhaken. En aangezien ik het erboven ook al aardig had uitgelegd had, was het blijkbaar niet duidelijk de eerste keer. Duidelijker dan dit kan ik het met tekst iig niet uitleggen. Misschien een hip youtube filmpje in elkaar flansen ;)
Blijkbaar was ik zelf niet duidelijk genoeg: je was in je vorige post al duidelijk genoeg, ik probeerde alleen uit te leggen dat niet iedereen alle kennis heeft die jij hebt en iemand dus niet per se 'aan het trollen' is als 'ie vraagt waarom 770D niet zou kunnen.

Verder komt "Snap je het niet? Dan moet je het nog maar een keer lezen als je uitgerust bent" bij mij aardig arrogant over, maar dat ter zijde.

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 22-07-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik heb sinds een paar dagen een Canon 5D IV en ben druk aan het experimenteren. Ik heb een Lexar SDXC 1000 64GB kaart er bij gekocht, maar 4K opnemen resulteert na 2sec in een "opname gestopt". Ik heb begrepen dat dan het kaartje te langzaam is. Welke kaart gebruiken jullie voor 4K opnames icm een 5D IV.

Overigens vind ik het erg lastig om de camera stabiel te houden. Doordat je je oog niet tegen de zoeker hebt schud ik flink. Een iPhone is lekker licht dus houd je makkelijk vast, maar ik vind zo'n 5D voor video niet echt ideaal.

Ik twijfel nog of ik zal omschakelen naar "back button focus". Het lijkt alleen voordelen te hebben, maar ik merk dat als je camera in AF servo staat dat je ook foto's kunt maken als je niet hebt scherpgesteld. Dat vind ik nogal een nadeel (vooral tijdens het overstappen).

[ Voor 27% gewijzigd door Universal Creations op 23-07-2017 15:04 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
BugBoy schreef op zondag 23 juli 2017 @ 13:54:
Ik twijfel nog of ik zal omschakelen naar "back button focus". Het lijkt alleen voordelen te hebben, maar ik merk dat als je camera in AF servo staat dat je ook foto's kunt maken als je niet hebt scherpgesteld. Dat vind ik nogal een nadeel (vooral tijdens het overstappen).
Er is maar 1 echte manier om erachter te komen of het wat voor je is: proberen. Je kan nog zoveel theorie opzoeken en bedenken, als je het in de praktijk na een paar weken nog steeds niet fijn vindt, dan houdt het toch een keer op.

Pagina: 1 ... 39 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic