The devil is in the details.
Even serieus: touchscreens werden ook ooit gezien als entry level, maar nu hebben pro-modellen het ook gewoon. Dat iets als eerste in lagere modellen wordt geïntroduceerd, maakt het nog niet minder goed bruikbaar voor pro's. Er zijn veel soorten van fotografie (en video) en iedere discipline heeft zijn professionals. En voor bepaalde soorten fotografie is een klapscherm (en een touchscreen) gewoon erg handig.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Een touch screen gaat niet stukUniversal Creations schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 23:35:
Ventieldoppje is gewoon jaloers.
Even serieus: touchscreens werden ook ooit gezien als entry level, maar nu hebben pro-modellen het ook gewoon. Dat iets als eerste in lagere modellen wordt geïntroduceerd, maakt het nog niet minder goed bruikbaar voor pro's. Er zijn veel soorten van fotografie (en video) en iedere discipline heeft zijn professionals. En voor bepaalde soorten fotografie is een klapscherm (en een touchscreen) gewoon erg handig.
Noem het miereneuken, ik heb er gewoon niks mee. Als ik macro foto's bij de grond wil maken ga ik wel in de blubber liggen. Als ik foto's maken boven een groep mensen dan doe ik het met wat goed gok werk of AF, al kan ik het lv beeld ook altijd nog prima zien.
Misschien voor landschappen leuk als je wat meer de tijd hebt en niet de hele tijd wil bukken om je foto's te bekijken, maar verder.. hoe gebruiken jullie het? Ik kan me het werkelijk waar niet indenken
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik gebruik het scherm inderdaad voor landschappen als de camera op een statief staat in één of andere vreemde hoek. Zonsondergangen, de maan, dat soort zaken.Ventieldopje schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:24:
[...]
Misschien voor landschappen leuk als je wat meer de tijd hebt en niet de hele tijd wil bukken om je foto's te bekijken, maar verder.. hoe gebruiken jullie het? Ik kan me het werkelijk waar niet indenken
Verder zeer benieuwd naar de opvolger van de 6D.
Laag bij de grond foto's (al dan niet van een statief), zeker als het ook nog eens laag bij de grond en omhoog gericht is. Of inderdaad over de mensen heen.Ventieldopje schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:24:
Noem het miereneuken, ik heb er gewoon niks mee. Als ik macro foto's bij de grond wil maken ga ik wel in de blubber liggen. Als ik foto's maken boven een groep mensen dan doe ik het met wat goed gok werk of AF, al kan ik het lv beeld ook altijd nog prima zien.
Ik ben overigens geen verhalen tegengekomen van afgebroken schermen op de xxD serie, en ik gok dat daar een stuk meer van verkocht zijn dan 5D + 1D bij elkaar. En daar zullen ook best wat lompe apen tussen gezeten hebben.
Het is een extra onderdeel, en extra onderdelen kunnen kapot gaan. Maar als je het niet wilt gebruiken, klap je het gewoon in de normale stand terug en laat je het daar staan, weinig kans dat het zo kapot gaat (als het zo'n systeem is als m'n 60D, in ieder geval). Ik denk (gevoel, op basis van gelezen verhalen) dat je statistisch gezien een grotere kans hebt dat je je CF pinnen sloopt, of je USB / Video uit port sloopt, dan dat je zo'n scherm af zult breken.
Wel een nadeel is dat L-brackets echt lastig te vinden zijn die ruimte hebben voor zo'n swivel scherm.
Aantal usecases voor mij:Ventieldopje schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:24:
[...]
Statief + stand van camera is anders dan horizontaal: scherm uitklappen om foto te zien of zelfs te kadreren. Hoef je je nek niet te breken, en kun je je statief gewoon op de gewenste hoogte zetten zonder consessies te doen om je oog door het kijkertje te kunnen laten kijken. Dus statief extra hoog, of statief extra laag wordt dan ook optie.
Macrofoto vanuit de hand: object selecteren wat je scherp wilt hebben en dan afdrukken. Bij focus (70D) via liveview, blijft hij namelijk makkelijker het object volgen en heb je minder last van windbeweging van het object of van je eigen schommelingen.
Scherm inklappen met scherm naar binnenkant: bij wandelen met camera op schouder in wat ruigere omgeving (natuur, feest, whatever..)
Selfie
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 02-06-2017 09:27 ]
Hipsters die geen vermogen willen betalen voor lenzen, kopen Canonhenkie196 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:31:
Als hipster heb je toch wel een meer retro uitziende Fuji?
Of een adapter. Oude lenzen zijn nog goedkoper. En hebben meer karakter.Universal Creations schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:43:
Hipsters die geen vermogen willen betalen voor lenzen, kopen Canon
Of auto playback uitzettenUniversal Creations schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:30:
Je kunt het als hipster ook gebruiken om meer een analoge ervaring te hebben: scherm dichtklappen en niet naar je foto's via het schermpje kijken
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Die zet je sowieso uit om in het donker niet elke keer verblind te worden door je schermpje
Maar ik ben het helemaal met je eens hoor : Geen swivelonding, geen touchscreen (5D MKIV... why ?!
En als ik wil zien wat mijn toestel ziet, terwijl ik er niet bij kan dan pak ik lekker mijn telefoon erbij + OTG dingetje + USB 3.0 kabel van een meter of 2 a 3 en start ik https://dslrcontroller.com/ op
Dat alles op statief natuurlijk!
Iets heel anders wat me al een tijdje dwars zit : Wat zijn jullie ervaringen met de LP-E6N batterijen ?
Ik heb namelijk het idee dat in een tijd van LSD AA NiMH batterijen en dergelijke deze wel heel erg makkelijk leeglopen, terwijl ze gewoon in mijn tas zitten en volgeladen waren de laatste keer
De oude LP-E6 batterijen hadden dit veel minder van wat ik me kan herinneren.
Toen ik mijn 7DMKII kocht heb ik gelijk 3 batterijen erbij gekocht en zowel de batterij die bij het toestel zat als de losse hebben er last van. Allemaal LP-E6N dus!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verder zag ik dat Canon USA een 10-18 + 50 f1/1.8 kit in de aanbieding heeft. Wist niet dat er zo'n kits waren (niet te vinden in BE).
CR3, dus zo goed als zeker
26mp CMOS Sensor
DPAF
DIGIC 7
1080P 60p (sadly, no 4K)
45pt AF all cross-type
Single SD card slot
Wi-Fi
Bluetooth
NFC
3″ Vari-Angle LCD
Touchscreen
Approx 100% viewfinder
HDR Movie
Time Lapse Movie
A slightly taller and deeper body over the current EOS 6D.
New battery grip BG-E21
Announcement on June 29, 2017, Shipping in early August
Price: $1999 body only USD
De goede dingen:
De sensor (prima resolutie, DPAF, genoeg dynamisch bereik)
Het AF systeem. Overgenomen van de 80D (en nakomelingen) en dikke prima voor de meeste takken van fotografie.
Het scherm: kantelbaar/draaibaar touchscreen
Formaat: iets groter dan de 6D, dus ik verwacht dat ie net als een 5D lekker in de hand gaat liggen
De dingen die me niet echt interesseren:
Wifi/bluetooth/NFC: kan soms handig zijn voor mensen die graag snel foto's willen delen, maar voor mij niet echt een dealbreaker. Leuk dat het erop zit.
100% zoeker: ben al jaren de zoeker van de 5D2 gewend en die is geen 100%. Nooit last van gehad.
HDR Movie, Time Lapse Movie: aardig, maar verder geen dealbreaker
De slechte dingen:
1x SD slot: zucht, how hard can it be. Menig amateur die zo nu en dan eens een opdrachtje heeft, wil graag 2 sloten hebben, zodat je niet bang hoeft te zijn dat 1 corrupt kaartje de shoot vernaggelt.
1080p video: ok, 4k video is niet echt nodig voor een goed beeld, maar in je video kunnen croppen of gewoon downsamplen levert wel extra mogelijkheden/detail. En anno 2017 hebben zelfs compactjes van amper €400 4k video.
Dealbreaker:
Geen woord over een hybride zoeker. Zucht... I feel sad.
Wat is eigenlijk de spread van de AF punten? Ik hoop dat ze wat verdeeld zijn en niet zo enorm in 't midden.
Ik ga mijn 6D1 van de hand doen en deze mk2 halen. 2000 dollar...zal wel 2200 euro worden ben ik bang.
1 groot nadeel wat mij betreft is het klapscherm

Ik hoop dat de knobbel boven waar de rechterduim in die groef ligt een stuk dikker is dan de 6D1, zoals op de 5D3 of 40D ofzo. Want dat vind ik nog steeds wel irritant aan de 6D1.
1 SD slot boeit me niks, is prima zo. Filmen doe ik toch niet, boeit me dus ook niet.
Wat bedoel je met hybride zoeker?
EDIT: ik lees niks over GPS...Ze moeten me niet de GPS eruit laten!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 18-06-2017 15:53 . Reden: LCD is toch 3" ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Zowel Analoog als Digitaal gok ikDeathchant schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:47:
Wat bedoel je met hybride zoeker?
Je mag die uit mijn 7DMKII hebben straks : Ik hoef hem echt totaaal niet te hebben!EDIT: ik lees niks over GPS...Ze moeten me niet de GPS eruit laten!!!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De spread zal niet veel groter gaan zijn dan je nu gewend bent, aangezien dezelfde AF unit als van de 80D gebruikt gaat worden. En dat is een aps-c.Deathchant schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:47:
Ik eigenlijk niet. Die AF geeft voor mij wel de doorslag moet ik zeggen!
Wat is eigenlijk de spread van de AF punten? Ik hoop dat ze wat verdeeld zijn en niet zo enorm in 't midden.
Jip.Ik ga mijn 6D1 van de hand doen en deze mk2 halen. 2000 dollar...zal wel 2200 euro worden ben ik bang.
Nope. Die van de 80D is ook gewoon 3" hoor.1 groot nadeel wat mij betreft is het klapschermDoordat ze het klapbaar en kantelbaar maken, zal het wel kleiner zijn dan 3".
Ik hoop juist niet dat ie is zoals die van de 5D3. Deze is veel te "scherp" en niet zo vloeiend als die van de 5D2, die perfect voor mijn duim is. Die van de 5D4 zit daar weer wat tussenin en is ook best wel ok.Ik hoop dat de knobbel boven waar de rechterduim in die groef ligt een stuk dikker is dan de 6D1, zoals op de 5D3 of 40D ofzo. Want dat vind ik nog steeds wel irritant aan de 6D1.
Tof als je al je foto's kwijt raakt door een corrupt SD kaartje...1 SD slot boeit me niks, is prima zo.
Tsja, ieder voor zich natuurlijk, maar velen maken best vaak een filmpje. Iets wat op een 6D (net zoals op veel andere oudere dslr's) niet prettig is, omdat de AF niet of heel slecht werkt. Bij een camera met fatsoenlijke AF tijdens video, is dat kinderspel en maak je zo een filmpje.Filmen doe ik toch niet, boeit me dus ook niet.
OVF + EVF. En dan niet zoals de halfbakken oplossing van de Fuji X100 en X-Pro series, maar een echte TTL OVF en EVF. Zodat je alle voordelen van beide systemen hebt. Het natuurlijke beeld van een OVF, zonder lag, zonder energieverspilling en als je video doet, of manueel wil focussen, of graag WYSIWYG foto's wil maken, dan schakel je over naar de EVF.Wat bedoel je met hybride zoeker?
De trend bij veel camera's tegenwoordig, is dat GPS eruit gelaten wordt. Dus gewoon gps-tracken met je telefoon/gpstracker en naderhand synchroniseren via Lightroom (of andere software).EDIT: ik lees niks over GPS...Ze moeten me niet de GPS eruit laten!!!
Zijn hier nog specifiek goede apps voor? Ik baal er een beetje van dat de 80D dit niet heeft maar ik ken ook niet echt een hiervoor gemaakte app. Zou ideaal zijn als je bijvoorbeeld met de WiFi van de camera kan verbinden en automatisch locatie kan recorden bij elk shot.Universal Creations schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:46:
De trend bij veel camera's tegenwoordig, is dat GPS eruit gelaten wordt. Dus gewoon gps-tracken met je telefoon/gpstracker en naderhand synchroniseren via Lightroom (of andere software).
[ Voor 12% gewijzigd door BeefHazard op 18-06-2017 16:52 ]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
En dan elke keer moet wachten op een fix? Dat duurt veel te lang.BeefHazard schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:51:
[...]
Zijn hier nog specifiek goede apps voor? Ik baal er een beetje van dat de 80D dit niet heeft maar ik ken ook niet echt een hiervoor gemaakte app. Zou ideaal zijn als je bijvoorbeeld met de WiFi van de camera kan verbinden en automatisch locatie kan recorden bij elk shot.
Losse GPS trackers hebben continu een fix en slaan hun locatie elke x seconden / minuten op in een GPX bestand. Deze laad je in met Lightroom en die kan dan op basis van de tijd van de foto en de tijdstamp van de locatie bepalen welke locatie er bij hoort.
Dat soort tracker apps zijn vast met wat googlen te vinden voor je telefoon, het is echt geen rocket science.
www.maartendeboer.net
Ik gebruik zelf osmand die heeft een gps tracker. En help je nog navigeren via wandelpaden ookVentieldopje schreef op zondag 18 juni 2017 @ 17:02:
[...]
En dan elke keer moet wachten op een fix? Dat duurt veel te lang.
Dat soort tracker apps zijn vast met wat googlen te vinden voor je telefoon, het is echt geen rocket science.
ora et labora
Zit tegenwoordig ingebakken in de Camera connect app. Helaas loopt door de WiFi mijn 70d wel leeg.BeefHazard schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:51:
[...]
Zijn hier nog specifiek goede apps voor? Ik baal er een beetje van dat de 80D dit niet heeft maar ik ken ook niet echt een hiervoor gemaakte app. Zou ideaal zijn als je bijvoorbeeld met de WiFi van de camera kan verbinden en automatisch locatie kan recorden bij elk shot.
Ik doe het daarom maar met een gpstrack app op iPhone en met lightroom toevoegen aan de foto's .
GPS-Tracker Pro' van Marvin Wagner
https://appsto.re/nl/aalT6.i
De paar keer dat ik een 5DMKII in mijn handen had vond ik die eigenlijk ook wel het fijnst van de drie : Meer ruimte voor je duim en wat platter, waardoor ik voor mijn gevoel een fijne grip hadUniversal Creations schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:46:
Ik hoop juist niet dat ie is zoals die van de 5D3. Deze is veel te "scherp" en niet zo vloeiend als die van de 5D2, die perfect voor mijn duim is. Die van de 5D4 zit daar weer wat tussenin en is ook best wel ok.
Maar met de andere varianten valt ook wel te leven...
Al met al voor mij niet de moeite waard van het upgraden vanaf de 6D1.
Dan wacht ik liever een goeie lens zoals de 85mm 1.4L IS
update: Lijkt er op dat GPS er gewoon in zit
http://www.canonrumors.co...anon-eos-6d-mark-ii-leak/
[ Voor 20% gewijzigd door Jur_ op 22-06-2017 09:43 ]
5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L
Enige waar ik van baal is dat de 6D2 nog steeds die wiel/joystick combi op de achterkant heeft en niet gewoon die van de 40D/50D/5DIII/7D heeft...
De bobbel waar de duim tegenaan rust is ook niet dikker geworden helaas, dus qua ergonomie lijkt er niks veranderd te zijn.
Het klapschermpje...ik ben er geen fan van...weer een extra scharnier erin wat stuk kan gaan, maar goed, dit zal ik maar moeten accepteren. Maar ik wilde even vragen hoe ieders ervaringen zijn met klapschermen. Gaat dit niet veel sneller bekrast worden? Het glas van een normaal schermpje raakt gelukkig niet zo snel bekrast namelijk.
Overigens, is er al iets bekend over de maximale sluitertijd? Op de mk1 was dit 1/4000e.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Waarom zou het glas van een klapscherm sneller bekrast raken dan dat van een vast scherm?Deathchant schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:10:
Het klapschermpje...ik ben er geen fan van...weer een extra scharnier erin wat stuk kan gaan, maar goed, dit zal ik maar moeten accepteren. Maar ik wilde even vragen hoe ieders ervaringen zijn met klapschermen. Gaat dit niet veel sneller bekrast worden? Het glas van een normaal schermpje raakt gelukkig niet zo snel bekrast namelijk.
Geen idee, de 80D heeft wel gewoon 1/8000s.Overigens, is er al iets bekend over de maximale sluitertijd? Op de mk1 was dit 1/4000e.
Dit, inderdaad. Ik heb op m'n swivelscherm wel zo'n beschermding zitten, maar dat is hoofdzakelijk zodat het scherm niet zo gauw vettig wordt als ik er met m'n wang tegenaan zit.Universal Creations schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:16:
Waarom zou het glas van een klapscherm sneller bekrast raken dan dat van een vast scherm?
Maar ja, dat hadden de 60D en 70D ook, dus er was geen reden dat de 6D dat niet ook zou hebben. Buiten Canon logica, uiteraard.Geen idee, de 80D heeft wel gewoon 1/8000s.
Dat is wel jammer inderdaad. Een apart stickje voor de AF is niet verkeerd. Zeker omdat die dan hoger zit.Deathchant schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:10:
Enige waar ik van baal is dat de 6D2 nog steeds die wiel/joystick combi op de achterkant heeft en niet gewoon die van de 40D/50D/5DIII/7D heeft...
Maar goed, het is eigenlijk ook een kwestie van wennen want als je het eenmaal vaker gebruikt hebt werkt het hetzelfde.
Als ervaren klapschermgebruiker:Het klapschermpje...ik ben er geen fan van...weer een extra scharnier erin wat stuk kan gaan, maar goed, dit zal ik maar moeten accepteren. Maar ik wilde even vragen hoe ieders ervaringen zijn met klapschermen. Gaat dit niet veel sneller bekrast worden? Het glas van een normaal schermpje raakt gelukkig niet zo snel bekrast namelijk.
Kwetsbaarheid van het scharnier is iets wat je vaker hoort, maar is een niet meer dan van hetzelfde idee dat extra AF-mogelijkheden alleen maar extra kans op mogelijke bugs is. Alles wat bestaat kan stuk gaan, dat is inderdaad waar. Het scharnier wordt echter pas belast als je het gebruikt. Normaal gesproken zit het scherm in de body geklikt en wordt het scharnier überhaupt niet belast, dus je kunt het zo kwetsbaar maken als je zelf wilt.
Qua krassen zal er geen verschil zijn, tenzij de touchscreen schermen gevoeliger zijn voor krassen, maar dat staat dan los van het klappen. Ook bij een vast scherm ligt hij helemaal aan de oppervlakte en kan goed geraakt worden. Het voordeel van een klapscherm is dan wel weer dat je hem ook dicht kunt klappen, dus nul kans op krassen. Alleen belast je dan wel weer je scharnier.
In de praktijk zal het vast stuk kunnen gaan, maar ik gebruik die van mij al vrij lang en niet altijd subtiel, toch heb ik nog niets gemerkt. Het is best robuust in elkaar gezet. Daarnaast vond ik het initieel een leuke toevoeging, maar nu ik het eenmaal een tijdje gebruikt heb wil ik niet meer zonder. Niet meer bukken bij een statief, vanuit andere hoeken kunnen schieten waar je niet door de zoeker zou kunnen kijken. Het is wel prettig.
/reclamevoorklapschermpjes
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Dus ik wilde hiermee niet elitair doen, daarom vroeg ik om ervaringen
Aan jouw reacties heb ik me niet gestoord hoor. Ik doelde meer op redenaties als die van Ventieldopje (6D mk II heeft een klapschermpje, “het is niet voor niets een entry level FF camera”). Als de volgende 1D ook een klapschermpje krijgt, is het dan ook ineens een entry level camera? Je kunt ook gewoon blij zijn met extra functionaliteit en gebruiksgemak…Deathchant schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:11:
Ik heb nog nooit een klapschermpje gehad en in mijn beeld is het vaak een TFT schermpje wat veel gevoeliger is voor krassen en schoonmaken dan zo'n stevig glas van een regulier scherm. Ik wist niet dat de klapschermpjes van de 80d e.d. ook gewoon van hetzelfde materiaal waren als de dslr schermen die gewoon vast zijn.
Dus ik wilde hiermee niet elitair doen, daarom vroeg ik om ervaringenEn volgens mij mag ik concluderen dat ik me niet zo druk hoef te maken dat het schermpje op de 6d2 fragieler is dan die van de 6d1.

Nofi, maar jepSnoeiKoei schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:23:
[...]
Aan jouw reacties heb ik me niet gestoord hoor. Ik doelde meer op redenaties als die van Ventieldopje (6D mk II heeft een klapschermpje, “het is niet voor niets een entry level FF camera”). Als de volgende 1D ook een klapschermpje krijgt, is het dan ook ineens een entry level camera? Je kunt ook gewoon blij zijn met extra functionaliteit en gebruiksgemak…
www.maartendeboer.net
Als je apparatuur bestempelt tot entry-level vanwege het ontbreken van functies / features (2e SD-kaart-slot bv) dan snap ik de logica daarachter nog. Maar nu krijg ik een beetje het idee dat je zit te haten om het haten. Maar goed, mijn mening (en die van jou) is wel duidelijk ondertussenVentieldopje schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:42:
[...]
Nofi, maar jepMaar goed, dat is mijn mening. Je mag het er best mee oneens zijn maar storen vind ik wat ver gaan
www.maartendeboer.net
Je kunt er altijd een beschermend glasplaatje opplakken, zoals deze: http://www.ggsfoto.com/pr...dhesive-screen-protector/Deathchant schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 15:11:
Ik heb nog nooit een klapschermpje gehad en in mijn beeld is het vaak een TFT schermpje wat veel gevoeliger is voor krassen en schoonmaken dan zo'n stevig glas van een regulier scherm. Ik wist niet dat de klapschermpjes van de 80d e.d. ook gewoon van hetzelfde materiaal waren als de dslr schermen die gewoon vast zijn.
Dus ik wilde hiermee niet elitair doen, daarom vroeg ik om ervaringenEn volgens mij mag ik concluderen dat ik me niet zo druk hoef te maken dat het schermpje op de 6d2 fragieler is dan die van de 6d1.
In tegendeel, je kunt je camera nu opbergen met het scherm dichtgeklapt. Ik heb een 600D gehad en ben zo blij dat zo'n klapschermpje naar de hogere ranges komt. Ik fotografeer regelmatig laag bij de grond of over mensen heen en ben de nekpijn wel een beetje beuDeathchant schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:10:
[ Voor 7% gewijzigd door A Lurker op 26-06-2017 16:45 ]
Vandaag is er een nieuw lijstje gepubliceerd; daar staat je GPS inDeathchant schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:47:
EDIT: ik lees niks over GPS...Ze moeten me niet de GPS eruit laten!!!
Waarom ze trouwens niet gewoon voor de 100% viewfinder gaan snap ik niet helemaal. Dat lijkt me toch niet het moeilijkste. Die batterij is wel fijn, dat scheelt weer een hele nieuwe serie kopen, voor degenen die al een 6D hebben.
Ik loop er vaak genoeg tegenaan en iso50 is geen iso50, maar iso100 1 stop omlaag getrokken (met verlies van dynamisch bereik). Volgens Sunny16 zit je op een zonnige dag al met f/2.8 op iso100 en 1/4000sec.Avaris schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:01:
Zo beroerd is dat nu toch ook weer niet? Echte sport- en vogelfotografen zouden denk ik liever de 7D serie gebruiken. Het wijd open gebruiken van objectieven zou nog een klein probleempje kunnen zijn, maar eerlijk gezegd loop ik daar met ISO 50 niet zo snel tegenaan. Daarnaast gebruik ik mijn 1.4 lenzen liever zo rond de 2.0
Verlies van dynamisch bereik is volgens mij niet waar; althans de DxO grafiekjes van mijn Canon 6D doen dat niet vermoeden. Wel is het zo dat de opgegeven ISO waarde van fabrikanten over het algemeen niet klopt met de werkelijkheid.Universal Creations schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:08:
[...]
Ik loop er vaak genoeg tegenaan en iso50 is geen iso50, maar iso100 1 stop omlaag getrokken (met verlies van dynamisch bereik). Volgens Sunny16 zit je op een zonnige dag al met f/2.8 op iso100 en 1/4000sec.
Het is meer dat ik mij persoonlijk niet kan herinneren dat ik ooit 1/8000ste zou hebben gewenst. Vaak probeer ik ook niet in volle zon te schieten. Maar wellicht is dat voor jou heel anders.
Je hebt helemaal gelijk, volgens mij is het nog wel zo dat je iets minder ruis hebt.Universal Creations schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:37:
DxO heeft volgens mij helemaal geen iso50 in hun grafieken. Het is ook logisch dat je bereik kwijt raakt, want met "iso50" gaat de camera je iso100 shot 1 stop overbelichten, daarna trekt ie dat shot weer omlaag tot de correcte belichting. Je raakt dus data kwijt.
Zelfde als je iso 100 1 stop onderbelichtAvaris schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:44:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, volgens mij is het nog wel zo dat je iets minder ruis hebt.
www.maartendeboer.net
Is dat zo?Ventieldopje schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:23:
[...]
Zelfde als je iso 100 1 stop onderbelicht
Ja de viewfinder... Ik snap ook niet dat 't zo moeilijk is. Is er overigens iets bekend over welk matglas erin gaat voor superprecisie? Is dat gewoon herbruikbaar van de 6d1?
Ik blijf dat gek vinden. Een camera produceren met prima specs om te kunnen filmen (DPAF), en dan geen koptelefoon aansluiting. Misschien ligt het aan mij, en is dat helemaal niet zo handig met filmen, maar toch...
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Dat zou wel onhandig zijn, al zou je het ook wel uit de HDMI kunnen halen. Zou mooi zijn als de 6D II net als de 5D III (en wellicht 5D IV) ook gewoon clean HDMI output zou krijgen.elhopo schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:22:
Ben eigenlijk wel benieuwd of de 6DII ook een microfoon- en koptelefoonaansluiting heeft. Als je gaat filmen lijken mij dat wel handige features. Op de gelekte foto's was alleen een microfoon aansluiting te zien.
Ik blijf dat gek vinden. Een camera produceren met prima specs om te kunnen filmen (DPAF), en dan geen koptelefoon aansluiting. Misschien ligt het aan mij, en is dat helemaal niet zo handig met filmen, maar toch...
www.maartendeboer.net
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
UiteraardMr Pingu schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 20:51:
Als een lens backfocus vertoont, valt dit onder de garantie van het objectief?
Ben ik de enige die vindt dat Canon hier onnodig knieperig is geweest
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Fijn. Ik kan namelijk de 35mm f/2 IS USM overnemen met garantie. Maar deze heeft backfocus, maar met de garantie dat ik daarop garantie heb is het prima.Universal Creations schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:22:
Ja, maar je bent hem dan wel even kwijt om te laten repareren.
Moet je dan je body ook meegeven? Of stellen ze alleen de lens af en dan moet het in principe goed zijn?
Mijn 50mm STM is wel echt spot-on.
En betreft de 6D mk II, ben het wel met je eens. Had beetje D750 verwacht, maar de 6D mk II, geeft niet dezelfe wow als bij de D750 toen. Niet dat ik in de markt ben voor FF
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Wil best overstappen op full frame (vooral wegens prestaties bij weinig licht) maar ik reken dat ik dan pak 'm beet tegen de €4000 mag aftikken voor body en bijpassende objectieven.
Neuh, laat maar. Te veel voor deze hobbyist.
Als die lens op twee verschillende camera's problemen heeft dan ligt het toch echt aan de lens hoorUniversal Creations schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:50:
Doorgaans wordt een body meegestuurd, omdat het op elkaar goed moet werken en om uit te sluiten dat het aan de body ligt.
Ik begreep bij leica dat de lenzen en body's los van elkaar worden afgesteld. Beide worden naar een standaard gebracht en werken daarna dus ook goed samen. De combinatie van camera/ lens wordt niet op elkaar afgesteld en dus is het ook niet nodig je camera mee te sturen wanneer je ervan overtuigd bent dat die gewoon goed is.Universal Creations schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:50:
Doorgaans wordt een body meegestuurd, omdat het op elkaar goed moet werken en om uit te sluiten dat het aan de body ligt.
Denk dat het bij canon niet veel anders is.
Leica MM + Sony A9
Je kan ook rustig aan doen, goede aanbiedingen/2e hands deals afwachten en zo zo af en toe een EF-S vervangen door EF. Dan is de stap naar full frame al een stuk 'makkelijker' te doen.Piet91 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 00:51:
Wil best overstappen op full frame (vooral wegens prestaties bij weinig licht) maar ik reken dat ik dan pak 'm beet tegen de €4000 mag aftikken voor body en bijpassende objectieven.
Ben zelf niet zo'n fotograaf maar zoek wel de beste deals voor mijn vrouw op. Ze is erg zuinig met haar spullen, daardoor ziet het er vaak als nieuw uit. Over het algemeen hebben we maar weinig moeten bijleggen om de lenzen te vervangen en zo af en toe een stapje omhoog te gaan in body.
Denk wel dat als jet het uitrekent over de laatste 5/6 jaar het bedrag nog best oploopt.
Had zelf gehoopt dat de 6DII rond de €1800 (straatprijs) zou komen maar ik denk dat dat nog wel even gaat duren. Daarom toch maar besloten eerst naar een 80D te gaan. Goed glas heeft ze al dus het zal al een flinke verbetering zijn t.o.v. de 600D die ze nu heeft.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Mediamarkt BTW-dagen even afwachten, dan heb je 'm voor die prijs wel met een beetje gelukDukeBox schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:17:
[...]
Had zelf gehoopt dat de 6DII rond de €1800 (straatprijs) zou komen maar ik denk dat dat nog wel even gaat duren.
Best kans dat ze die uitsluiten, deden ze vorige jaren soms met de 5D's.SnoeiKoei schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:12:
[...]
Mediamarkt BTW-dagen even afwachten, dan heb je 'm voor die prijs wel met een beetje geluk
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 30-06-2017 10:21 ]
The devil is in the details.
Ga wel een jaartje opvullen met de 80D.. zal me niets verwonderen als de prijsverschil dat ik op de verkoop van de 80D moet inleveren dan al terug verdien in de 'prijsverlaging' van de 6DII.SnoeiKoei schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:12:
Mediamarkt BTW-dagen even afwachten, dan heb je 'm voor die prijs wel met een beetje geluk
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Eindelijk mag ik mijn 550D vervangen

BTC €94.837,08
Het is als een 5D Mark III maar dan met meest linkse en meest rechtse rij verdwenen, en ook bij de 5D Mark IV heb je meer autofocuspunten richting de edges. Nikon D600 en D750 lijken echter vergelijkbare clustering te hebben, en daar heb ik zelden iemand over gehoord.
Ik heb hem ook vergeleken met mijn 1D Mark II N, en die scoort een echt een stuk beter. Zelfs als ik de autofocuspunten daar een factor 1.3 naar het midden opschuif (want sensor met 1.3 crop factor, wel zo eerlijke vergelijking) heb ik nog een betere verdeling.
Maak ik van een mug een oliefant of is dit echt een issue? Ik ben bekend met focus recompose, maar dat vertraagt je flow enorm als je veel foto's maakt, en bij weinig groot diafragma is het zelfs afgeraden omdat je je plane of focus 'draait over een bol' bij recompose en je daarmee effectief op een andere afstand scherp stelt.
Anderzijds kun je ook beredeneren dat je t.o.v. 1.6x crop er gewoon een hoop randen bij krijgt, en in het slechtste geval je dus achteraf in lightroom weer moet croppen om toch het gefocuste deel relatief op de juiste plek op de foto te zetten.
Iemand ervaringen?
[ Voor 13% gewijzigd door A Lurker op 30-06-2017 10:56 ]
Ben je echter sportfotograaf, of moet je de beweging tracken dan is dit waardeloos. Er zijn namelijk geen punten voorbij de 1/3 lijn dus voor de veiligheid blijf je het onderwerp dan meer rond het midden volgen.
Ik doe: middelste punt op het onderwerp, backbutton focus, herkaderen, lichtmeten en afdrukken. Ik kan me niet voorstellen dat dit meer tijd kost dan: kaderen, focuspunt selecteren, focus, lichtmeten en afdrukken.
Spelende kinderen? F11 en klikken maar. Scherpstellen op het speeltoestel of speelgoed. Is bij mij eigenlijk altijd wel goed gegaan... Daarbij, binnen een seconde heb ik alle handelingen wel gedaan hoor dus zelfs als ze druk spelen kan ik er nog wel mee uit de voeten. Ik hoef ook geen 6 fps video van het gebeuren, 1 of 2 foto's is genoeg.henkie196 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:00:
Als je ooit iets wilt tracken, dan is meer dan één focuspunt wel fijn. En ik gebruik dat nooit wel voor sport, maar spelende kinderen is min of meer dezelfde use-case, denk ik. En dan is alleen een middelste punt wel tamelijk beperkend.
[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 30-06-2017 12:02 ]
Als je al gekadeerd hebt (bent?), in het geval van meerdere foto's maken:Icephase schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:57:
Wat is dat toch met die hype rond focuspunten? Is dat nou alleen voor video interessant ofzo? Of bij high-speed fotografie (bijv. sport)? Want ik gebruik ALTIJD (al 13,5 jaar) alléén het middelste punt en heb nog nóóit de focus gemist. Kwestie van wennen misschien?
Ik doe: middelste punt op het onderwerp, backbutton focus, herkaderen, lichtmeten en afdrukken. Ik kan me niet voorstellen dat dit meer tijd kost dan: kaderen, focuspunt selecteren, focus, lichtmeten en afdrukken.
- Kaderen op midden, focus, herkaderen, lichtmeten, afdrukken t.o.v.
- Focus, lichtmeten, afdrukken
Dus wel degelijk 2 stappen extra.
Met focus recompose: Heb je geen problemen met grote diafragma's? Dat je focus echt wel op dat oog komt bij f/1.8 en niet ietsje naar voren of achteren. Bij portret durf ik dan niet echt te recomposen, ook omdat ik dan wellicht zelf al wat naar voren of achter beweeg. Een voordeel van alle focuspunten dichtbij elkaar is dat je dan wel weer precies dat oog kan opzoeken als het nodig is.
Bij alledaagse fotografie waarbij je echt wacht op een moment dat je onderwerp een bepaalde handeling doet is focus recompose voor mij te traag. Maar oefening baart kunst....
Bij sport is herkaderen vervelend, maar gelukkig heb je meestal wel dusdanig grote onderwerpen dat ik toch niet de behoefte heb om echt aan de rand van het kader te focussen.
Bij de overige scenario's, zoals wideangle/architectuur maakt het niet uit of het een cm meer of minder is, ivm klein diafragma.
Nee, want ik hoef niet opnieuw te focussen. Met backbutton focus kun je gewoon via de ontspanknop lichtmeten en afdrukken zónder te focussen.A Lurker schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:12:
[...]
Als je al gekadeerd hebt (bent?), in het geval van meerdere foto's maken:
- Kaderen op midden, focus, herkaderen, lichtmeten, afdrukken t.o.v.
- Focus, lichtmeten, afdrukken
Dus wel degelijk 2 stappen extra.
Met focus recompose: Heb je geen problemen met grote diafragma's? Dat je focus echt wel op dat oog komt bij f/1.8 en niet ietsje naar voren of achteren. Bij portret durf ik dan niet echt te recomposen, ook omdat ik dan wellicht zelf al wat naar voren of achter beweeg. Een voordeel van alle focuspunten dichtbij elkaar is dat je dan wel weer precies dat oog kan opzoeken als het nodig is.
Bij alledaagse fotografie waarbij je echt wacht op een moment dat je onderwerp een bepaalde handeling doet is focus recompose voor mij te traag. Maar oefening baart kunst....
Bij sport is herkaderen vervelend, maar gelukkig heb je meestal wel dusdanig grote onderwerpen dat ik toch niet de behoefte heb om echt aan de rand van het kader te focussen.
Bij de overige scenario's, zoals wideangle/architectuur maakt het niet uit of het een cm meer of minder is, ivm klein diafragma.
f/1.8 bij FF is me vaak toch een te kleine scherptediepte, plus mijn walk-around objectief begint bij f/4.0 waarmee je al veel opvangt. Bij portretten heb je toch tijd zat vaak, dus dan is het opnieuw focussen geen enkel probleem. Kost < 1 sec.
Serieus, ik snap niet waarom iemand (m.u.v. zeer gespecialiseerde profs maar die halen toch een 1D(s)) zoveel focuspunten nodig heeft. Het maakt een andere werkwijze mogelijk, maar het is dus naar mijn idee ook allemaal prima te omzeilen door hier rekening mee te houden in de manier waarop je foto's maakt? Hoop gedoe om -bijna- niks...
Belangrijkste voor mij is of de 6D2 nu ook echt móóiere foto's aflevert. Echter, hier zie je de ontwikkelingen al enkele jaren nagenoeg stil staan. Ja, meer megapixels en hogere ISO's met minder ruis maar dit zijn maar steeds zeer kleine stapjes bij iedere generatie.
Klapschermpje is bijvoorbeeld wél een evolutie die ik van harte toejuich. Dat mis ik nu nog wel eens.
Oh ja, sowieso deals afwachten.DukeBox schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:17:
Je kan ook rustig aan doen, goede aanbiedingen/2e hands deals afwachten en zo zo af en toe een EF-S vervangen door EF. Dan is de stap naar full frame al een stuk 'makkelijker' te doen.
Ben zelf niet zo'n fotograaf maar zoek wel de beste deals voor mijn vrouw op. Ze is erg zuinig met haar spullen, daardoor ziet het er vaak als nieuw uit. Over het algemeen hebben we maar weinig moeten bijleggen om de lenzen te vervangen en zo af en toe een stapje omhoog te gaan in body.
Denk wel dat als jet het uitrekent over de laatste 5/6 jaar het bedrag nog best oploopt.
Had zelf gehoopt dat de 6DII rond de €1800 (straatprijs) zou komen maar ik denk dat dat nog wel even gaat duren. Daarom toch maar besloten eerst naar een 80D te gaan. Goed glas heeft ze al dus het zal al een flinke verbetering zijn t.o.v. de 600D die ze nu heeft.
Bijvoorbeeld de Tamron 24-70 (de "oude" natuurlijk
(Prijs is gestegen vreemd genoeg?)
Heb regelmatig in het aanbiedingen-topic deze gepost voor zo'n €719. (geen idee of deze nog vaak in de aanbieding komt want ben dat bijhouden/posten van aanbiedingen hier wel een beetje beu).
Ben al tijden enigszins tegen een vervanger van mijn antieke 70-210mm USM aan het kijken en dat wordt ook sowieso een 2e-hands mocht ik dat gaan doen.
Heb tijdje geleden geproefd (lees: gehuurd voor/bij Schiphol) aan IS in de vorm van de 100-400 II (
Een 70-200 met IS kost je 2e-hands ook minstens dat bedrag (heb liever lichtsterke tele met af en toe een converter erop dan iets als een 100-400) als ik dat 2e-hands doe. (Wat ik voor zo'n 70-200 wel aandurf).
Wat ik heb aan apparatuur levert ook niet weinig op. Het stikt van de ***D camera's op Marktplaats en de Sigma 17-50 levert ook nauwelijks wat op. Dan hou ik nog liever de 650D voor het telewerk.
Heb dus niet veel EF-s objectieven, maar moet dus wel gewoon alles vervangen.
Vroeger deed men ook sportfotografie met MF, en dat ging ook prima. Maar dat wil niet zeggen dat AF niet een stuk makkelijker is, zeker als je even wat minder tijd hebt. Zelfde met vele focuspunten, het maakt het makkelijker, vooral als je tracking nodig hebt. Ik heb 9 focuspunten om mee te werken, gelukkig wel allemaal betrouwbaar, maar bij tracking wil het onderwerp wel eens tussen de focuspunten in vallen (en een punt altijd op het onderwerp houden is bij bv. vogels bijna niet te doen), en dan zijn dus meer punten wel duidelijk een vooruitgang.Icephase schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:19:
Serieus, ik snap niet waarom iemand (m.u.v. zeer gespecialiseerde profs maar die halen toch een 1D(s)) zoveel focuspunten nodig heeft. Het maakt een andere werkwijze mogelijk, maar het is dus naar mijn idee ook allemaal prima te omzeilen door hier rekening mee te houden in de manier waarop je foto's maakt? Hoop gedoe om -bijna- niks...
Bij portretten is het ook handig, zeker als je niet van een statische situatie een foto wilt maken, maar van mensen die met elkaar aan het praten zijn, of de eerder genoemde spelende kinderen, dan wil je toch graag op het juiste moment snel kunnen afdrukken, en niet eerst focus-recompose te hoeven doen. Over de opmerking dat je op f11 ook best spelende kinderen kunt fotograferen, tja, dat kan, maar dan moet je ook weer de ISO omhoog gooien om geen bewogen foto's te krijgen (als ze in de schaduw of met bewolking aan het spelen zijn, in ieder geval).
Tracking die de ogen kan volgen zou wel fijn zijn, en zou het aantal keepers een stuk vergroten.
Nieuwe camera's zijn inderdaad vooral iteraties, daar hoef je geen sprongen vooruit te verwachten. Het klapschermpje is mooi, maar ook duidelijk gevalletje iteratie, want een 60D had dat in 2010 ook al.Belangrijkste voor mij is of de 6D2 nu ook echt móóiere foto's aflevert. Echter, hier zie je de ontwikkelingen al enkele jaren nagenoeg stil staan. Ja, meer megapixels en hogere ISO's met minder ruis maar dit zijn maar steeds zeer kleine stapjes bij iedere generatie.
Klapschermpje is bijvoorbeeld wél een evolutie die ik van harte toejuich. Dat mis ik nu nog wel eens.
Ik zag ook dat ze de 200D aangekondigd hadden, met 750D/760D 800D sensor, als ik het goed begrijp, maar wel nog steeds maar met 9 focus punten. Hopelijk deze keer wel het focussysteem uit de 40D, anders zou het nog steeds hetzelfde focussysteem dat ook in de 100D zat, en dat is helaas niet zo betrouwbaar buiten het middelste punt. Nog een gevalletje iteratie, want niets dat ze tegenhield om het 19 punts systeem of dat systeem uit de 800D hierin te zetten. Differentiatie op niks, had naar mijn idee beter geweest om gewoon een 800D compacter te maken, dat lijkt me meer de marktgroep waar ze op richten.
Focuspunten selecteren met een joystickje lijkt mij persoonlijk rete-irritant en ontzettend vertragend werken. En laat je de camera zelf iets bedenken, is het maar de vraag of hij doet wat je wil. Mijn methodes kosten nauwelijks méér tijd, en ik blijf 100% in control. Tuurlijk, 'wij van wc-eend...', maar waarom doen niet meer fotografen het op mijn manier?
De tijd van sportfotografie met MF ligt ook al weer decennia achter ons. Vergelijk het AF-systeem van bijv. de 6D (niet-II) eens met de 1D van een jaar of 10-12 geleden. Je maakt mij niet wijs dat die van de 6D niet net zo goed of zelfs beter is. Toen gingen de F1 auto's ook 300+ en hadden ze scherpe foto's. Dus waarom zou dat met bijvoorbeeld de 6D met z'n 'waardeloze AF' niet lukken?
Ik heb vandaag eens even met de 80D gespeeld. Op zich wel een fijne camera moet ik zeggen. Qua focus punten is het toch niet echt extreem in 't midden... OK het kan idd beter verspreid worden ja maar hier kan ik echt wel mee leven als de 6d2 dezelfde implementatie krijgt. Kep het schermpje ook eens goed bekeken en het is inderdaad een stevig ding. Ik dacht echt dat 't zo'n TFT achtig iets was. Scharnier is ook stevig en ik kan 't scherm naar binnen toe klappen zodat ie in de tas beschermd blijft.
Ik ben alleen benieuwd naar de IQ en ruispatroon. Bij de 6d1 is dit toch wel erg prettig. Ik hoop niet dat ze een stap achteruit doen qua IQ en ruis.
Van wat ik zag is het systeem van de 80D en de 6D gewoon hetzelfde. Die van de 80D heeft een goede spreiding, maar door de fullframe sensor is de spreiding op de 6D een beetje karig voor echt goede tracking aan de zijkanten.
Je kan wel verwachten dat ze een stap vooruit doen, 5D is er ook op vooruitgegaan.
Waarom niet iedereen dat doet? Omdat fotograferen ook betekend dat je creatieve keuzes maakt en niet alles met het middelste punt op f/11 schiet. Want dan is zo'n 45 punten systeem overkillIcephase schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:57:
Wat is dat toch met die hype rond focuspunten? Is dat nou alleen voor video interessant ofzo? Of bij high-speed fotografie (bijv. sport)? Want ik gebruik ALTIJD (al 13,5 jaar) alléén het middelste punt en heb nog nóóit de focus gemist. Kwestie van wennen misschien?
Voor hen die graag hun onderwerp laten loskomen van de achtergrond en niet recht in het midden, is 45 punten een welkome aanvulling. Want recomposing is niet altijd een optie.
[ Voor 73% gewijzigd door Avaris op 30-06-2017 13:58 ]
In dat geval hebben ze een hele simpele oplossing: een compactcamera. Je krijgt dan ongeveer hetzelfde beeld met dezelfde ruis.Icephase schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:01:
Spelende kinderen? F11 en klikken maar. Scherpstellen op het speeltoestel of speelgoed. Is bij mij eigenlijk altijd wel goed gegaan... Daarbij, binnen een seconde heb ik alle handelingen wel gedaan hoor dus zelfs als ze druk spelen kan ik er nog wel mee uit de voeten. Ik hoef ook geen 6 fps video van het gebeuren, 1 of 2 foto's is genoeg.
Mij ook, maar helaas, het is wat het is.Icephase schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:26:
Ik heb vroeger een EOS 33 gehad, die had eye-tracking voor de focuspunten (5 volgens mij). Dát was handig! Waarom dat tegenwoordig niet gemeengoed is in camera's, is me nog steeds een raadsel...
Ik heb zelf een 5D2 en heb er nu ruim 100k foto's mee gemaakt en altijd focus recompose gebruikt (inclusief spotmeting met *) en dat is werkbaar... Maar optimaal is anders. Ik ben wel zo'n gek die FF met f/1.8 schiet en ja de DoF is klein, maar met 135mm f/1.8 een full body portret schieten, geeft een DoF die groot genoeg is voor mijn onderwerp. Nu ik dus regelmatig een 5D4 gebruik met een fatsoenlijk focussysteem en joystickje, kan ik je vertellen dat zoiets retehandig is als je snel wil veranderen van positie, compositie en pose. Daarnaast onthoudt ie waar je focuspunt zat in landscape dan wel portret stand. Wil je heel snel terug naar het midden: 1x midden op het joystickje drukken en klaar.Focuspunten selecteren met een joystickje lijkt mij persoonlijk rete-irritant en ontzettend vertragend werken. En laat je de camera zelf iets bedenken, is het maar de vraag of hij doet wat je wil. Mijn methodes kosten nauwelijks méér tijd, en ik blijf 100% in control. Tuurlijk, 'wij van wc-eend...', maar waarom doen niet meer fotografen het op mijn manier?
Ik ga jarenlang 1x per jaar een weekje naar de Nürburgring en ja, kunt er mee werken. Je moet alleen rekening houden met dat het verrekte lastig kan zijn om je enkele focuspunt op je onderwerp te houden en er dan alsnog de helft maar in focus is. De keeper rate is daardoor heel laag. De kans dat je het perfecte shot maakt, wordt dus ook aanzienlijk kleiner. Vorig jaar ben ik met de 7D2 daar gaan fotograferen en mijn keeper rate was opeens veeel hoger, wat dus ook meer "perfecte" shots opleverde.De tijd van sportfotografie met MF ligt ook al weer decennia achter ons. Vergelijk het AF-systeem van bijv. de 6D (niet-II) eens met de 1D van een jaar of 10-12 geleden. Je maakt mij niet wijs dat die van de 6D niet net zo goed of zelfs beter is. Toen gingen de F1 auto's ook 300+ en hadden ze scherpe foto's. Dus waarom zou dat met bijvoorbeeld de 6D met z'n 'waardeloze AF' niet lukken?
Tijdje terug badmintontoernooi geschoten met de 5D4. En dan kun je gewoon kiezen uit vele scherpe shots voor de beste plaatjes.
[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 30-06-2017 14:09 ]
Ik recompose ook op 85 1.2 en dat gaat prima als je compositie een beetje klopt. Als je onderwerp helemaal aan de rand zit is het een andere zaak al helpt het als je lens van rand tot rand scherp is.Avaris schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:52:
Recomposing op 1.4 is echt een onbegonnen zaak, dan kan je beter je camera op burstmodus zetten en hopen op een scherpe variantWat dat betreft dus wel blij dat de nieuwe wat meer focuspunten heeft rond de 1/3 lijnen.
Van wat ik zag is het systeem van de 80D en de 6D gewoon hetzelfde. Die van de 80D heeft een goede spreiding, maar door de fullframe sensor is de spreiding op de 6D een beetje karig voor echt goede tracking aan de zijkanten.
Je kan wel verwachten dat ze een stap vooruit doen, 5D is er ook op vooruitgegaan.
[...]
Waarom niet iedereen dat doet? Omdat fotograferen ook betekend dat je creatieve keuzes maakt en niet alles met het middelste punt op f/11 schiet. Want dan is zo'n 45 punten systeem overkill
Voor hen die graag hun onderwerp laten loskomen van de achtergrond en niet recht in het midden, is 45 punten een welkome aanvulling. Want recomposing is niet altijd een optie.
De AF punten gebruik ik voor lichtmeting (spot). Al speel ik wel een beetje vals.
Met een kleinere zoeker is het een stuk lastiger maar met een 6d moet dat met een precisie matglas wel kunnen.
www.maartendeboer.net
Van wat ik er van lees zijn er wel aardig wat mensen die op die manier schieten. Ik doe het zelf ook wel, maar alleen als het onderwerp een beetje stil staat en ik niet meteen een moment vast wil leggen. De keuze van waar op te focusen aan de camera overlaten is inderdaad ook niet altijd betrouwbaar.Icephase schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:26:
Focuspunten selecteren met een joystickje lijkt mij persoonlijk rete-irritant en ontzettend vertragend werken. En laat je de camera zelf iets bedenken, is het maar de vraag of hij doet wat je wil. Mijn methodes kosten nauwelijks méér tijd, en ik blijf 100% in control. Tuurlijk, 'wij van wc-eend...', maar waarom doen niet meer fotografen het op mijn manier?
Voor een gedeelte zullen de mensen die met focus-recompose schieten het ook gewoon doen omdat het niet anders kan. Als je bv. een 6D2, een 5D2, of een 600D hebt, dan is het middelste punt gewoon min of meer het enige punt dat betrouwbaar is. Dus dan maar met focus-recompose.
Maar je kan je inderdaad afvragen waarom niet meer mensen op jouw manier fotograferen. Het antwoord daarop zal variëren, maar wat redenen die ik zo kan bedenken:
- Ze hebben een camera die wel bruikbare punten heeft buiten het middenpunt
- Ze fotograferen andere onderwerpen
- Ze fotograferen op een andere manier
- Het geeft ze minder gemiste shots
- Het geeft ze meer keepers
Als je een Canon camera hebt, moet je wel een 1D hebben, anders heb je geen metering per focuspunt. Een Nikon heeft dat daarentegen zelfs op een D5500.Ventieldopje schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 14:07:
De AF punten gebruik ik voor lichtmeting (spot). Al speel ik wel een beetje vals.
[ Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 30-06-2017 15:16 ]
Er is prima mee te werken en ja natuurlijk is meer in dit geval beter maar dat maakt een beperking niet direct 'waardeloos'. Je ziet het overigens ook in Youtube-reviews terugkomen, dat gebash op AF-systemen met niet ten minste 45 AF-punten die allemaal cross-type zijn...
6D bedoel je waarschijnlijk, daar is alleen het middelste punt crosstype. Bij de 6D mark II zijn ze allemaal crosstype.henkie196 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:02:
[...]
Voor een gedeelte zullen de mensen die met focus-recompose schieten het ook gewoon doen omdat het niet anders kan. Als je bv. een 6D2, een 5D2, of een 600D hebt, dan is het middelste punt gewoon min of meer het enige punt dat betrouwbaar is. Dus dan maar met focus-recompose.
1 crosstype is niet heel ideaal hoor Icephase, het beperkt je wel in sommige gevallen. Tenzij je uiteraard alleen maar op jouw manier fotografeert. Als landschapsfotograaf heeft het me nooit in de weg gezeten, want dan stel ik altijd manueel scherp. Creatief portret is wat onhandig.
[ Voor 9% gewijzigd door Avaris op 30-06-2017 15:15 ]
Je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad de eerste 6D.Avaris schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:12:
6D bedoel je waarschijnlijk, daar is alleen het middelste punt crosstype. Bij de 6D mark II zijn ze allemaal crosstype.
'niet heel ideaal' klinkt al heel anders dan waardeloos, (hopeloos) verouderd en onbruikbaar. Termen die ik hier op GoT meermaals voorbij heb zien komen als het gaat om de wat beperktere AF-systemen (niet alleen de 6D!). Volgens die mensen had ik met mijn 14 jaar oude EOS 10D geen énkele scherpe foto kunnen maken. Nou daar denkt mijn Lightroom-library toch iets anders over...Avaris schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:12:
[...]
6D bedoel je waarschijnlijk, daar is alleen het middelste punt crosstype. Bij de 6D mark II zijn ze allemaal crosstype.
1 crosstype is niet heel ideaal hoor Icephase, het beperkt je wel in sommige gevallen. Tenzij je uiteraard alleen maar op jouw manier fotografeert. Als landschapsfotograaf heeft het me nooit in de weg gezeten, want dan stel ik altijd manueel scherp. Creatief portret is wat onhandig.
Dus ik denk dat we het wel eens zijn, maar ik vond de nuance in dit geval wel belangrijk.
Die 10D had anders net zoveel kruisgevoelige AF punten als de 6D: 1Icephase schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:22:
[...]
'niet heel ideaal' klinkt al heel anders dan waardeloos, (hopeloos) verouderd en onbruikbaar. Termen die ik hier op GoT meermaals voorbij heb zien komen als het gaat om de wat beperktere AF-systemen (niet alleen de 6D!). Volgens die mensen had ik met mijn 14 jaar oude EOS 10D geen énkele scherpe foto kunnen maken. Nou daar denkt mijn Lightroom-library toch iets anders over...
Dus ik denk dat we het wel eens zijn, maar ik vond de nuance in dit geval wel belangrijk.
Omdat je er mee kunt fotograferen, wil het niet zeggen dat je zo'n sterk verouderd AF systeem in een moderne camera van €2000 moet stoppen (wat de 6D en trouwens 5D2 toentertijd ook was).
De 80D is crop, dus als die AF unit in de 6D2 gooien zit alles weer heel erg in het midden omdat de AF-unit nu een grotere sensor moet coverenDeathchant schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 13:29:
Ik doe nu composen, licht meten met het *-knopje, focussen waar ik wil, en dan recompose.... Misschien is dit een te lange weg idd. Tis dat ik 't zo gewend ben... Ik ga het eens anders proberen zoals hierboven gezegd wordt.
Ik heb vandaag eens even met de 80D gespeeld. Op zich wel een fijne camera moet ik zeggen. Qua focus punten is het toch niet echt extreem in 't midden... OK het kan idd beter verspreid worden ja maar hier kan ik echt wel mee leven als de 6d2 dezelfde implementatie krijgt. Kep het schermpje ook eens goed bekeken en het is inderdaad een stevig ding. Ik dacht echt dat 't zo'n TFT achtig iets was. Scharnier is ook stevig en ik kan 't scherm naar binnen toe klappen zodat ie in de tas beschermd blijft.
Ik ben alleen benieuwd naar de IQ en ruispatroon. Bij de 6d1 is dit toch wel erg prettig. Ik hoop niet dat ze een stap achteruit doen qua IQ en ruis.
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
Probeer je me nou weer te verleiden tot het voortzetten van de discussie? Ik dacht toch dat we het in principe eens zijn? Ja het is minder goed, er is inmiddels veel beter op de markt maar dat maakt het oude niet direct 'waardeloos' of 'onbruikbaar'. Jij begint nu zelf weer met 'sterk verouderd'... dat is dan nog discutabel, vooruit. Maar wil je nou je gelijk halen of kunnen we concluderen dat het van de gebruiker afhangt of het daadwerkelijk een issue is?Universal Creations schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:29:
[...]
Die 10D had anders net zoveel kruisgevoelige AF punten als de 6D: 1
Omdat je er mee kunt fotograferen, wil het niet zeggen dat je zo'n sterk verouderd AF systeem in een moderne camera van €2000 moet stoppen (wat de 6D en trouwens 5D2 toentertijd ook was).
Eigenlijk ben ik altijd erg tevreden geweest over de 5D2. Toch blijf ik wel het idee houden dat Canon z'n camera's bewust crippled. De techniek in de 6D mark 2 zou toch makkelijk 4K moeten kunnen filmen, waarom stoppen ze dat er dan niet in? Lijkt me puur een software kwestie. Die sluitertijd van max 1/4000 lijkt me wel een hardware dingetje. Ik heb echter in mijn hele collectie maar 20 foto's met een sluitertijd sneller dan 1/4000 en bij de meeste daarvan had ik per ongeluk de ISO te hoog staan. Dus ik betwijfel of ik dat ga missen.
Daarentegen de GPS en Wifi, uitklapbaar scherm, electronische waterpas, verbeterde AF (tov de 5D2) trekken mij wel! Alleen de prijs valt een beetje tegen.
Focus recompose is voor 1 enkel shot niet echt trager dan focuspunt verplaatsen, maar als je meerdere shots achter elkaar wil maken en je onderwerp staat niet helemaal stil, kost het je iedere keer tijd. Uiteraard hangt dit ook af van je DoF. Focus recompose werkt, ik doe het dus ook al vanaf 2009 met mijn 5D2, maar er zijn zeker genoeg situaties waarop het niet handig is en het missers veroorzaakt.
Grootste misser voor mij is het enkele SD slot. Juist bij de doelgroep (veel amateurs die zo nu en dan een opdrachtje doen), is het prettig om niet afhankelijk te zijn van een enkel kaartje wat kapot kan gaan.
Allemaal verkooptactieken, segmentatie en marketing.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Er zijn nog steeds redenen om voor een 5D4 te gaan, ook al zouden ze 2x sd slot en 1/8000sec erin gooien:Fiber schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:39:
Ze maken de 6Dx natuurlijk expres niet met de specs die jullie graag zouden zien omdat ze bang zijn dat ze dan geen of minder 5Dx meer verkopen. En omdat ze dan over een jaar of wat weer een verbeterde versie uit kunnen brengen, die het natuurlijk ook weer net niet is...
Allemaal verkooptactieken, segmentatie en marketing.
-meer resolutie
-4k
-grotere spreiding van (en meer) AF punten
-100% zoeker
-robuustere body
En welke verbeterde versie? Canon doet daar niet aan in dit segment, behalve dan met de 5Ds(R). Ze brengen in de xD reeks eens in de 4-5 jaar een upgrade uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 30-06-2017 19:50 ]
Voor sommigen kunnen dit inderdaad prima redenen zijn. Maar volgens mij hebben ze expres een nieuw model ertussen gefrot. De 5D2 prijs lag bij introductie iets boven de 2000 euro. De 5D3 boven de 3000! 33% duurder voor een upgrade in dezelfde serie. Dat maakt de 5D serie voor de hobbyist niet meer zo interessant. Wat is dan nog wel de doelgroep van de 5D serie? Professionals die voornamelijk portretten doen? Waarom dan die fancy AF erin gebouwd?Universal Creations schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:49:
[...]
Er zijn nog steeds redenen om voor een 5D4 te gaan, ook al zouden ze 2x sd slot en 1/8000sec erin gooien:
-meer resolutie
-4k
-100% zoeker
-robuustere body
Maar goed, dat gat moest opgevuld worden dus kwam de 6D. Bedoeld als een fullframe instapmodel. Maar wel met GPS en Wifi, waarom zat dat niet in de 5D3? En waarom is de 6D2 nu dezelfde prijs als de 5D2 bij introductie, terwijl deze een klasse lager zit? Canon, leg het eens uit, want ik ben de logica van jullie series helemaal kwijt...
4K op de 5D4 is zowat nutteloos. Idiote 1.78x crop en ruk codec met ineffectiente 500Mbit bitrate.Universal Creations schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:49:
[...]
Er zijn nog steeds redenen om voor een 5D4 te gaan, ook al zouden ze 2x sd slot en 1/8000sec erin gooien:
-meer resolutie
-4k
-100% zoeker
-robuustere body
En welke verbeterde versie? Canon doet daar niet aan in dit segment, behalve dan met de 5Ds(R). Ze brengen in de xD reeks eens in de 4-5 jaar een upgrade uit.
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
De 5D-serie is het werkpaard. Moet van alle markten thuis zijn.PhilipsFan schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:56:
[...]
Voor sommigen kunnen dit inderdaad prima redenen zijn. Maar volgens mij hebben ze expres een nieuw model ertussen gefrot. De 5D2 prijs lag bij introductie iets boven de 2000 euro. De 5D3 boven de 3000! 33% duurder voor een upgrade in dezelfde serie. Dat maakt de 5D serie voor de hobbyist niet meer zo interessant. Wat is dan nog wel de doelgroep van de 5D serie? Professionals die voornamelijk portretten doen? Waarom dan die fancy AF erin gebouwd?
Volgens mij haal je wat door elkaar. De 5D2 was duurder bij introductie dan de 6D bij introductie. De 5D2 was namelijk $2699 en de 6D was $2099. De 5D3 was $3499 en de 5D4 $3499. De 6D2 is nu aangekondigd voor $1999. Dus... wat is je punt?Maar goed, dat gat moest opgevuld worden dus kwam de 6D. Bedoeld als een fullframe instapmodel. Maar wel met GPS en Wifi, waarom zat dat niet in de 5D3? En waarom is de 6D2 nu dezelfde prijs als de 5D2 bij introductie, terwijl deze een klasse lager zit? Canon, leg het eens uit, want ik ben de logica van jullie series helemaal kwijt...
Jip... I know.jd1987 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 20:10:
4K op de 5D4 is zowat nutteloos. Idiote 1.78x crop en ruk codec met ineffectiente 500Mbit bitrate.
[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 30-06-2017 20:19 ]
De 80D is het top consumenten model, de 6D(2) voor rijke consumenten die graag full frame willen.PhilipsFan schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 19:56:
[...]
Canon, leg het eens uit, want ik ben de logica van jullie series helemaal kwijt...
De 7D en 5D series zijn (semi-) pro. (En voor rijke amateurs natuurlijk...)
De 1D serie is voor pro's (En rijke amateurs natuurlijk...)
Nou ja, zoiets dus...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Was anders vaak genoeg op hele dure grote L toeters te vinden bij sportfotografen rondom het circuitGonadan schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 21:04:
De 7DII dan, de I vind ik een beetje op het randje.
Zeer zeker wel, echter Spot metering op een focuspunt heb je niet : Dat heeft alleen de 1D serie!henkie196 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:02:
Als je een Canon camera hebt, moet je wel een 1D hebben, anders heb je geen metering per focuspunt. Een Nikon heeft dat daarentegen zelfs op een D5500.
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.
Dit is dus geen adviestopic