• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Oei, duurder dan de 80D op dit moment is...
nieuws: Canon introduceert EOS M5-systeemcamera en 18-150mm-objectief

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01
Adviesprijs, we weten allemaal wat daar mee gebeurt ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ventieldopje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:31:
Adviesprijs, we weten allemaal wat daar mee gebeurt ;)
Jep, dat wordt de eerste maanden lekker gehanteerd. Goed voor mensen die geen geduld hebben.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:48

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gaat omhoog toch? Iets met euro's enzo? O-)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:46
Bij foto konijnenberg is de 80D net ietsjes duurder nl 1170. De M5 staat voor 1149 bij foto konijnenberg. Zo te zien krijg je daar tijdelijk een EF adapter bij.
http://www.fotokonijnenberg.nl/canon-eos-m5
Gonadan schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:58:
Gaat omhoog toch? Iets met euro's enzo? O-)
Die adviesprijs is al in euro ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik doelde meer op het fuk Europa effect, maar was te lui om te klikken. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Na Nikon en Fuji zou het niet zo'n heel vreemde gedachte zijn, alhoewel je zou denken dat deze bij introductie dan al gecorrigeerd zou zijn. Maar misschien ook niet, want dan zou de M5 misschien weer te duur worden t.o.v. de 80D. En bij de 5D4 hoefden ze daar dan misschien weer geen rekening mee te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door henkie196 op 16-09-2016 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:05
Ben al een tijdje aan het bedenken (net als meerderen als ik zo de topics zie hier in dit forumdeel) om van mijn 7D over te stappen naar een systeemcamera.
Toevallig kwam mijn vrouw (na veelal te piepen waarom ik van mijn dure camera yadayada over wilde stappen naar minder en ik moest hem maar meenemen etc) ineens vorige week met een filmpje van Kameraexpress aan waar ze deze lieten zien.
Afgezien dat ik even met mijn mond vol tanden stond dat zij dat liet zien, ziet hij er met de EF adapter wel erg interessant uit. Net als iedereen blijft het gewoon zwaar, maar ik ben wel geinteresseerd in deze systeemcamera. Mede ook omdat ik mijn EF-s lenzen mee kan nemen (17-55 f/2.8 en 55-250 nog iets).
De losse flitser is wel fijn. Maar het enige wat ik niet zou willen is er echt op achteruit gaan.
Dus voorlopig wordt het nog even reviews bekijken en eens aan de tand voelen of ik hier net zo goed mee uit de voeten kan. En RAW-formaat. Yes please!

Al met al ben ik heel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Arunia schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:52:
Ben al een tijdje aan het bedenken (net als meerderen als ik zo de topics zie hier in dit forumdeel) om van mijn 7D over te stappen naar een systeemcamera.
Toevallig kwam mijn vrouw (na veelal te piepen waarom ik van mijn dure camera yadayada over wilde stappen naar minder en ik moest hem maar meenemen etc) ineens vorige week met een filmpje van Kameraexpress aan waar ze deze lieten zien.
Afgezien dat ik even met mijn mond vol tanden stond dat zij dat liet zien, ziet hij er met de EF adapter wel erg interessant uit. Net als iedereen blijft het gewoon zwaar, maar ik ben wel geinteresseerd in deze systeemcamera. Mede ook omdat ik mijn EF-s lenzen mee kan nemen (17-55 f/2.8 en 55-250 nog iets).
De losse flitser is wel fijn. Maar het enige wat ik niet zou willen is er echt op achteruit gaan.
Dus voorlopig wordt het nog even reviews bekijken en eens aan de tand voelen of ik hier net zo goed mee uit de voeten kan. En RAW-formaat. Yes please!

Al met al ben ik heel erg benieuwd.
Op achteruit ga je denk ik niet, niet qua sensor in ieder geval ;) Je zou ook nog kunnen kijken naar de 100D, wat in principe gewoon een 750D is maar dan erg klein. Denk dat de twee zich qua formaat niet veel ontlopen.

Maar goed dit is geen advies topic ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een 100D is meer een uitgeklede kleine 700D, maar dan met het AF systeem van een 600D.

Maar ja, of het nu echt zinvol is om een M5 te halen om dan gewoon de lenzen te blijven gebruiken die je hebt... je krijgt dan een kleinere body terug, met lenzen (en adapter) win je maar erg weinig in grootte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Was uiteraard ook niet een vraag specifiek, maar eerder een opmerking dat de M5 wellicht ipv mijn 7D als wens zou zijn.
Qua gewicht is het de helft, dus ik vraag me idd af of ik er op die manier qua gewicht ook veel van zal merken. Binnenkort maar eens in verdiepen en wellicht een topic over maken.

En weer verder met het doel van het topic. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Zeker doen. Zit te azen op een 80D eind dit jaar en zit een beetje met hetzelfde dilemma. Weet al van mijn M1 dat een 17-55 er best op kan, 10-22 is helemaal charmant. Maar met 430 ex flitser word het toch wel een raar gezicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Vishari Beduk schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:49:
De kans bestaat dat Tech en Rofa direct het moederbord willen vervangen. En de vraag is of de hoge prijs van vervanging nog wel rendabel is voor een 1100D.
Eigenlijk zou je ergens een beun moeten vinden die de camera operschroeft, de contactjes wat bij-buigt en met alcohol goed schoonmaakt.
excuses, ik had je reactie nog niet gelezen tot gisteravond! Toen zou ik namelijk aan de slag met schroevendraaier en pincet om de boel te openen. Echter staakte ik mijn poging omdat ondanks mijn weide gereedschapskeuze er geen beweging in de schroeven te krijgen was.

Het rare is dat na het resetten naar de fabrieksinstellingen ik wel weer even de SD-card kan formatteren, om vervolgens 15 foto's in burstmode te maken voordat ik de errorcode wederom in beeld krijg. Dit lijkt mij dus geen hardwareprobleem meer? Als ik namelijk dan de SD-kaart in m'n laptop zie dan krijg ik keurig 15 foto's van een muur te zien. Hij kan dus fysiek wel bij de SD-kaart

Reparatie is het mij in ieder geval niet waard, dan ben ik zomaar 100 piek kwijt denk ik, dan kan ik bijna beter een andere 1100D (of een 1300D :P) aanschaffen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 08:32
Ik heb een 750D en gebruik onderweg de Canon Connect app om foto's naar mijn android telefoon over te zetten en van daaruit verder te versturen. Echter, de foto's die via deze app worden overgezet, zijn max. 1.2 Mb groot, terwijl het origineel gewoon 24mp is. Als ik ze later via USB overzet naar mijn desktop, zijn ze wel in normaal (full size) formaat. Is er een manier om ze met wifi naar mijn telefoon te krijgen, zonder die reductie in omvang?

De camera staat ingesteld maximale kwaliteit, jpg-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wellicht wordt enkel de jpg preview uit de raw overgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zo werkt de app nu eenmaal. Een foto op een formaat wat voor een telefoon geschikt is, om even via media te delen of zo. Filmpjes kunnen er überhaupt niet mee.

Volledige jpeg is er wel af te halen, maar dat hangt van de gebruikte software af. De software voor je desktop kan het namelijk wel. Of er voor mobiel zoiets bestaat durf ik niet te zeggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-07 08:32
Ok, bedankt. Niet iets wat instelbaar is dus. Ik ga dan maar op zoek naar een 3rd party app die dit wel kan.

Edit: het zoeken heeft niet lang geduurd. Met de app "Camera Connect & Cast" (door Rupert Kurka) kan ik de foto's wel full-size binnenhalen.

[ Voor 40% gewijzigd door Frank S op 28-10-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Volgens mijn vrouw kon ze in de app kiezen tussen 1,2 MB en maximaal. Dus schijnbaar moet groter mogelijk zijn. Gaat hier om een iPhone overigens.

Ander dingetje en geen idee of ik daar een los topic voor moet maken.
Mijn vrouw heeft nu de 750D, maar heeft dus regelmatig dat na het maken van een foto ze enkele seconden moet wachten totdat deze op het scherm verschijnt. andere momenten is dit weer heel snel. Het is ook totaal niet consistent. Volgens Kamera-Express kan het het kaartje zijn, maar er zit nu een 16GB Class 6 kaartje in.
Via internet er wel achter gekomen dat bijvoorbeeld een Sandisk pro 95MB/s het snelste is qua dat transfer. Alles hoger zal niet sneller gaan.

Hoe snel is trouwens via DLNA het weergeven van foto's? Want hier mogen we nadat de foto opgevraagd wordt door de tv, nog enkele seconden wachten totdat deze verschijnt.

[ Voor 70% gewijzigd door Arunia op 05-11-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Snelst weergeven van de foto's direct op camera doe ik via Camera Connect app op mijn iPhone, die ik met AirPlay sync op Apple tv.
DLNA kon ik ook, maar vond ik uiteindelijk te onbetrouwbaar en traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Net even getest zonder kaart erin en dat gaat beduidend sneller.
We gaan voor een Extreme Pro 95MB/s. Dat is ook meteen het max wat die camera kan schrijven. (73,8MB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb hier getest met Sandisk extreme (90MB/s (class 10, U3) ), op een 760D (dat is een 750D met de 70D scherm en knoppenconfiguratie overigens..), en geen problemen met weergeven, zowel op achterschermpje niet als wireless in de Connect app. Uiteraard via de app trager (waarbij eerst preview lowres en pas daarna meer pixels).

Kan me met het wat langzamere kaartje de Sandisk Ultra (80MB/s class 10) ook geen problemen herinneren trouwens..

[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 05-11-2016 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een probleem, na jaren geen fotos gemaakt te hebben heb ik weer een dslr gekocht omdat ik goede vakantie/kerst etc fotos wil.

Ik heb een canon 1100D kunnen krijgen voor leuke prijs en losse 18-55 IS lens er bij.

Alleen vind ik de fotos niet scherp, komt geen eens in de buurt.

Voor ik stopte met fotos maken ergens in 2009/2010 had ik een sony met tamron 28-70 f2.8 en hier was ik erg tevreden over, fotos waren altijd scherp.

Met de canon is het alles behalve scherp, moet bijna op iso 1600 fotos maken om een beetje licht te krijgen zelfs op 18mm dus f3.5

Net was ik buiten en het was niet super donker was gewoon tja vroeg avond licht en heb hier achter het huis fotos gemaakt en het was gewoon niet scherp.

Ook binnen in de woonkamer heb ik het gevoel dat het niet scherp is, nu heb ik ze voorAl op het schermpje bekeken maar net op de laptop was het ook slecht.

Ook net in het park als ik de fotos terug kijk is het 10x niks.

Is de lens slecht, de camera of ben ik er gewoon te lang uitgeweest?

Ik maak altijd fotos op manual
Licht indicator ongeveer in het midden
Iso staat nu op 800 en heb auto iso uitgeZet

Zou zo fotos uploaden ter referentie

Voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/eaUGjyJrwvXVp0x5STgzevgLcdFUCZXSX3BAVrQzTqP0PnPhak-WrDcTIH1PAmId_3mMKoifzxJgOSfm7pitZF1YSQLU-5UBnTBKEiIVWXPPGXYIRniqEtBwq-GgOeA0wlOnvBNTY3vXEoEqKdv2KAzZLAls0NowsAcRDnpVlaY2WqiWwD9F_1bZVEjnd_PeXT8kNxJf54mC8sR7awV4tsCKCRZxTdAwOc45UHr-T42or1KUqZ9Wz5wYm0sgpIcmAOtq5qRpm2dGh25wO6Rvt0TRyAOZt8fNomI9iGtWjHKWmwbITvpfkir9GWPRiVw5HJwf9O2IKE8r1Gi1qiYhQ3PhpdR2Ai6If0IkUiNDx3d3zswJsSd7etRVjA4v6N7MWOXqi5YMuWQ1BsrAJihOj5s58n5mAjj5QlapQ9OQKfuqMc2IvmJ-RTG7S1FeI3H3Von_UA6Wex4sXsuBh8Fq9Z_yiufLsLH_n2K_x48ll87nvA-QiyfkDQtLdu8VfcDGs_4oc5pTdyRyGyP7KX8syGPdmbrPB_UMck7N_VXhp-TkMHrq3sShG3ov9SrNXFFpY_Num3vRHnqIDsLllB9CHlnGhaWt42FPZ0e5viGYBSQe_vCf_g=w928-h619-no

IMG_4425:

1/50sec
F5.6
ISO-800
47mm
Metering mode: Pattern
Color: sRGB

IMG_4405: https://goo.gl/photos/7ofefn7oBJMJ9mBo9

1/5sec
F4
ISO-800
Exposure Bias: +0.3 step
25mm

IMG_4385: https://goo.gl/photos/un6TaZ5qYrXLE9TH9

1/25sec
F4
ISO-3200
28mm

IMG_4428: https://goo.gl/photos/LNpYhPTNPHj22iFV9

1/125sec
F3.5
ISO-800
18mm

IMG_4433: https://goo.gl/photos/wEJ6R2gW3uJmwgRK9

1/40sec
F3.5
ISO-800
18mm

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Graag even uploaden inderdaad, liefst een linkje, dus niet fullres hier neer knallen ;)
Want ik lees nu over scherpte en over belichting en die 2 hebben niet altijd iets met elkaar te maken, behalve dat als het te donker is, de camera niet kan focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:14:
Graag even uploaden inderdaad, liefst een linkje, dus niet fullres hier neer knallen ;)
Want ik lees nu over scherpte en over belichting en die 2 hebben niet altijd iets met elkaar te maken, behalve dat als het te donker is, de camera niet kan focussen.
Heb een paar voorbeelden geupload, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:03:

....
Alleen vind ik de fotos niet scherp, komt geen eens in de buurt.

IMG_4425:

1/50sec
F5.6
ISO-800
47mm
1ste foto: de rode auto is wel in focus en scherp
2de foto: sluitertijd is te lang en daarom camera bewogen
3de foto: focus ligt op de voorhoofd, verder niks mis mee :)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terryb47 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:29:
[...]

1ste foto: de rode auto is wel in focus en scherp
2de foto: sluitertijd is te lang en daarom camera bewogen
3de foto: focus ligt op de voorhoofd, verder niks mis mee :)
Raar want alle focus punten stonden aan, dus achter grond zou toch ook scherp moeten zijn toch?

misschien ben ik gewoon snel ontevreden? of moet ik echt weer een F2.8 lens gaan halen? deze of deze bv

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2016 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terryb47
Wanneer alle focus punten aan gaan betekent dat de camera zelf bepaalt, dat kan iets in de verte zijn maar ook iets op de voorgrond.

Ik denk dat je verder weer moet gaan inlezen over diafragma en scherptediepte. Dit plaatje is ook erg handig trouwens:

Afbeeldingslocatie: https://i53.photobucket.com/albums/g50/Tequilazu/aperture-shutter-isotriangle.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terryb47 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:45:
Wanneer alle focus punten aan gaan betekent dat de camera zelf bepaalt, dat kan iets in de verte zijn maar ook iets op de voorgrond.

Ik denk dat je verder weer moet gaan inlezen over diafragma en scherptediepte. Dit plaatje is ook erg handig trouwens:

[afbeelding]
Alleen met f11 dan kan je hem nooit stil houden dat is weer minpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:37:
[...]

Alleen met f11 dan kan je hem nooit stil houden dat is weer minpunt
Dan moet de iso omhoog of vanaf statief nemen. Je kunt nu eenmaal niet een landschapsfoto bij weinig licht maken en alles scherp hebben. Heeft niets met je lens te maken, maar met de relatie tussen scherptediepte en ruis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ofwel de belichtingsdriehoek. Als er niet genoeg licht is om alle drie de aspecten aan je eisen te laten voldoen dan moet er een concessie komen, of je nu wilt of niet. Scherptediepte inleveren, ruis toevoegen of sluitertijd verlengen (statief), je moet kiezen.

Overigens is het vaak zo dat als je wél genoeg licht hebt voor alle aspecten het niet erg mooi licht is. Denk aan de landschapsfoto midden op de dag met keiharde contrasten, feitelijk is dat ook weer een concessie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Even terugkomend op het geheugenkaartje en het traag laten verschijnen van een foto op het display.

Met dat 95MB/s Sandisk Extreme pro kaartje is het probleem weg.
Ik vind het iig een aanrader om er een snel kaartje in te steken. Het is niet zo dat je niet snel foto's kan maken met een langzamer kaartje, maar het zichtbaar maken op het display, gaat zeker sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Verwijderd schreef op zaterdag 5 november 2016 @ 19:03:
Hallo,

Ik heb een probleem, na jaren geen fotos gemaakt te hebben heb ik weer een dslr gekocht omdat ik goede vakantie/kerst etc fotos wil.
Met het kopen van een dslr maak je niet per definitie goede foto's mee. Zelfs met een iphone 3gs kan je pro like foto's maken.
Zie deze shoot van 2010: https://fstoppers.com/com...ion-shoot-lee-morris-6173
Dit is me altijd bijgebleven.

Met geld impompen in apparatuur creeer je geen magie op zich. Je moet de ist situatie beoordelen en handelen naar de wetten van licht.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
kevinl schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:04:
Met het kopen van een dslr maak je niet per definitie goede foto's mee.
Juist. Maar het helpt toch wel al is het maar omdat het de technische mogelijkheid biedt om DoF in te stellen. Bij een smartphone is die mogelijkheid erg beperkt wegens kleine sensor.
Zie deze shoot van 2010: https://fstoppers.com/com...ion-shoot-lee-morris-6173

...

Met geld impompen in apparatuur creeer je geen magie op zich. Je moet de ist situatie beoordelen en handelen naar de wetten van licht.
Behalve dat een iPhone al een premium (=$$$) smartphone is én dat bij deze shoot er wel wat hulpmiddeltjes zijn ingezet die óok niet bepaald goedkoop zijn:
Obviously there was a lot that went into this shoot including a professional model, hair and makeup, a studio, lighting, and a retoucher.
Conclusie: ja, in dit specifieke studio fotografie-geval doet de camera er niet toe (gezien 100% controle over belichting), maar 99% vd plaatjes die wij tweakers hier schieten worden net niet in een gecontroleerde omgeving genomen. #apples&appels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

moozzuzz schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:48:
[...]

Juist. Maar het helpt toch wel al is het maar omdat het de technische mogelijkheid biedt om DoF in te stellen. Bij een smartphone is die mogelijkheid erg beperkt wegens kleine sensor.

[...]

Behalve dat een iPhone al een premium (=$$$) smartphone is én dat bij deze shoot er wel wat hulpmiddeltjes zijn ingezet die óok niet bepaald goedkoop zijn:

[...]

Conclusie: ja, in dit specifieke studio fotografie-geval doet de camera er niet toe (gezien 100% controle over belichting), maar 99% vd plaatjes die wij tweakers hier schieten worden net niet in een gecontroleerde omgeving genomen. #apples&appels
Punt is dat wanneer je 100% controle over het licht hebt dat het geen ene moer uitmaakt of je een telefoon gebruikt of een hasselblad :)

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Daar heb je gedeeltelijk gelijk in. Alleen is het wel zo dat als je mooie landschapfoto's wil maken, je toch gauw de gouden uurtjes (zonsopkomst en zonsondergang) gaat opzoeken, en dan is er geen sprake van 100% zonlicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Skills > gear, any time en meer een discussie voor in topic 80. Laten we het hier on-topic houden en over Canon gerelateerde hardware zaken hebben. Dat "doenietzodom" een Canon gebruikte is geen excuus om deze discussie gaande te houden.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk3
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11-2022

mk3

Hoi Allemaal,

Ik heb zojuist mij eerste full-frame camera gekocht. Het is een 5d iv geworden en ik ben er erg blij mee.

Nu valt mij op dat als ik een foto maak ik de vibratie van de spiegel enigszins in de body voel. Kan iemand vertellen of dit normaal is?

Ik heb dit al gegoogled, maar ik kreeg hier geen eenduidig antwoord op. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je bedoelt als hij klapt? Da's volgens mij wel normaal dat je iets voelt ja.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk3

mk3

@gnodan: Inderdaad. Op het moment dat ik een foto maak. Ik had hiervoor een 7d en daar was het volgens mij wel wat minder namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De spiegel van een 5D is ook een maatje groter dan die van een 7D. Zet de camera anders in silent mode (via drive kiezen voor een stand met een "S" erbij). Is wel langzamer, maar ook stiller en minder vibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Werkt 'silent mode' niet op het principe van de sluiter en spiegel niet exact gelijk doen? Je spreidt in feite de geluidsdruk. Dan trilt hij toch nog net zo hard van de spiegel? Tenzij je de trilling van beiden voelt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk3

mk3

@universalcreative @gonadan: Het hoort er bij dus? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Enige vibratie wel ja. Ik heb een 70D, dus vergelijkbaar met de 7D qua spiegel. Daar voel ik het ook al een beetje, op een fullframe verwacht ik het dan ook zeker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:14:
Werkt 'silent mode' niet op het principe van de sluiter en spiegel niet exact gelijk doen? Je spreidt in feite de geluidsdruk. Dan trilt hij toch nog net zo hard van de spiegel? Tenzij je de trilling van beiden voelt.
Nee, silent mode laat de spiegel motorisch op en neerklappen, waardoor je minder vibratie hebt. Sluiter moet trouwens altijd open gaan nadat de spiegel omhoog is en dicht zijn als de spiegel omlaag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja, maar dat mag milliseconden werk zijn. :P

Maar dan had ik het verkeerd inderdaad. Het lijkt apart omdat de spiegel langzamer gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Silent mode is bij Live View ook nog eens 1x de sluiter minder, omdat die al open staat ivm live view.
In Live View:

The options are similar, but the mirror stays up as long as you are in Live View and are using Contrast Detection Autofocus or Manual Focus:

Mode 1 opens the first curtain prior to the shot and electronically exposes the sensor from bottom to top (top to bottom of the inverted image). The exposure is ended by the movement of the first curtain from the bottom of the light box back to the top of the light box. This is the same direction the first curtain is moved when it is reset following a still shot taken using the viewfinder. The second curtain never moves throughout the entire Live View - Silent Shooting cycle. For each frame exposed, the only sound is the first curtain closing to end the exposure and then reopening for the next shot.

Mode 2 is a single shot mode. The shot begins just like Mode 1. But once the first curtain closes it doesn't reopen to expose the sensor for Live View until the full press of the shutter button is released.

[ Voor 83% gewijzigd door Get!em op 08-12-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

Zaterdag heb ik mijn trouwe canon 40D na 8 jaar ingeruild voor een nieuwe 80D. Helemaal blij mee natuurlijk! Een verdubbeling van mijn megapixels etc, betere iso waardes, minder ruis.

Minder Ruis.... Nou dat komt mij nu nog bedrogen uit :( Ik vond mijn 40D op iso 400 al een bak ruis hebben maar de 80D doet het dubbel en dwars over.

Ik heb even een RAW geupload en 1op1 crops naast elkaar gezet van de 40D en de 80D. Shots zijn natuurlijk niet 100% gelijk maar gaat even om het idee.

Links 80D rechts 40D
Afbeeldingslocatie: http://worldofnature.nl/80d/1op1crop.jpg

Raw bestand iso 250
http://worldofnature.nl/80d/voorbeeld.CR2

Jullie mening ?? Veel ruis of aanstelleritis ?

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 80D heeft een voordeel van ongeveer 1 stop op dezelfde iso. Dat is minder dan het verschil in resolutie. Dus als je beiden op 100% bekijkt, heeft de 80D meer ruis per pixel. Maar het is nooit eerlijk om beiden op 100% te bekijken. Je moet vergelijken op gelijke afdrukgrootte.
Jouw raw bevat een normale hoeveelheid ruis voor een aps-c sensor op iso250. In het plaatje hierboven weet ik niet wat de iso's waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Even een oprechte noob-vraag: zijn er binnen het 80D budget alternatieven met een betere ruis score?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:03

mrc4nl

Procrastinatie expert

moozzuzz schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:07:
Even een oprechte noob-vraag: zijn er binnen het 80D budget alternatieven met een betere ruis score?
Van canon zelf? of mogen het ook andere merken zijn?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
moozzuzz schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:07:
Dan moet je een tweedehands fullframe camera kopen, met natuurlijk de bijbehorende lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binscow
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-08 22:23
Een groot ander voordeel van de 80D is dat het ruispatroon veel egaler is en dus ruis makkelijker te verwijderen is met ruisreductie tijdens postprocessing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ik zag net dat kennelijk vervalste 50mm in omloop zijn, schijnt wel een redelijk geslaagde vervalsing te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
begintmeta schreef op zondag 18 december 2016 @ 13:45:
ik zag net dat kennelijk vervalste 50mm in omloop zijn, schijnt wel een redelijk geslaagde vervalsing te zijn.
Je bedoelt de Yongnuo met een ander stickertje? :+ Ik snap niet dat ze er nu nog werk van gaan maken nu de STM er is. De enige reden waarom de 50mm 1.8 II makkelijk te vervalsen was omdat het ontwerp zó simpel is en er een brakke oude focus motor in zit. Voor de STM moeten ze al een stuk meer moeite doen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
My thoughts exactly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:52
Binscow schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:06:
Een groot ander voordeel van de 80D is dat het ruispatroon veel egaler is en dus ruis makkelijker te verwijderen is met ruisreductie tijdens postprocessing.
Precies, dat valt me ook op in zijn vergelijking. De 40D laat daarnaast nog een vrij opvallend en vlekkerig kleurruispatroon zien (zowel boven en onder in de lucht).
Het zal vast geen 1:1 vergelijk zijn, andere dag, ander licht. Toch komen de resultaten naar mijn idee wel enigszins in de buurt wat diverse reviews beweren/schrijven qua prestatie. En persoonlijk vind ik luminantieruis vaak niet zo erg, maar kleurruis kan wel vervelend zijn. Wat dat betreft doet de 80D dit al een stuk beter, getuige ook deze foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
marcel87 schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:34:
[...]

Precies, dat valt me ook op in zijn vergelijking. De 40D laat daarnaast nog een vrij opvallend en vlekkerig kleurruispatroon zien (zowel boven en onder in de lucht).
Het zal vast geen 1:1 vergelijk zijn, andere dag, ander licht. Toch komen de resultaten naar mijn idee wel enigszins in de buurt wat diverse reviews beweren/schrijven qua prestatie. En persoonlijk vind ik luminantieruis vaak niet zo erg, maar kleurruis kan wel vervelend zijn. Wat dat betreft doet de 80D dit al een stuk beter, getuige ook deze foto's.
Chroma ruis wordt door de meeste programma's netjes weg gewerkt zonder dat je er wat van ziet. Luminantie ruis however.. dat blijf je zien.

De 80D doet het op beide vlakken als het goed is beter en zal hij bovendien ook een stuk minder (of geen) banding hebben.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Blijkbaar heeft Canon nieuwe modellen in de aantocht:

nieuws: Foto's en details van Canon EOS 77D, 800D en EOS M6 lekken uit

De 77D kan ik echter niet plaatsen... zou dat geen 770D moeten zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
77D zal ter vervanging zijn van 80D, logica achter de naam snap ik ook niet precies.

Als ze nou eens een 7D maken op niveau van de Nikon D500..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

moozzuzz schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:39:
Blijkbaar heeft Canon nieuwe modellen in de aantocht:

nieuws: Foto's en details van Canon EOS 77D, 800D en EOS M6 lekken uit

De 77D kan ik echter niet plaatsen... zou dat geen 770D moeten zijn? :?
De 77D is het vervolg op de 760D die al een stapje hoger ging zitten boven de 750D en voila het begin van een nieuwe range :D
De 800D is de opvolger van de 750D
Ze maken het er iig niet gemakkelijker om onderscheid te maken tussen de verschillende ranges/doelgroepen bij Canon 8)7
Scirocco schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:51:
77D zal ter vervanging zijn van 80D, logica achter de naam snap ik ook niet precies.

Nee dus :+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scirocco schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:51:
Nope. 77D is ter vervanging van de 760D, die eigenlijk al tussen de xxxD en xxD serie in zat.
Gaat ook niet gebeuren op korte termijn. xD camera's hebben een trage update. Die worden eens in de 4 jaar of zo geüpdatet. De 7D2 is qua focussysteem iets minder goed (al heeft ie wel meer crosstype AF punten), maar verder doet ie niet gek veel onder. Bovendien is de 7D2 goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:24

koelebobes

Wen BTC €100K

Ik vind het belachelijk dat zoiets simpels als een oogsensor moet ontbreken bij de 800D alleen om een splitsing te kunnen verantwoorden. Verder ben ik wel gelukkig met de nieuwe dual pixel sensor die in beide body's verwerkt zit. Ik zit persoonlijk te wachten op een nieuwe 6D Mark II ... mocht deze er ooit komen want ik wil op korte termijn wel mijn 550D vervangen.

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 20:29

mennovanw

Canon? You can!

koelebobes schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:55:
Ik zit persoonlijk te wachten op een nieuwe 6D Mark II ... mocht deze er ooit komen want ik wil op korte termijn wel mijn 550D vervangen.
Ik zit ook op de 6DII te wachten als alternatief voor de 5D4. Ik vind de 5D4 écht een schepje te duur voor de amateur (en nog afschrijvingsgevoelig ook). Ik hoop op een behoorlijk AF-systeem en een sensor met een groter dynamisch bereik..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 20:44
Ook ik wacht op de 6D2, maar ben ik teveel aant verwachten als ik zeg dat ik de prijzen de laatste tijd (1,5 jaar) echt bizar vind? De 5D4 4K euro, de 16-35 III 2400 euro...wat een prijzen.
Ik hou mijn hart vast wat de 6D2 moet gaan kosten...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil een 6D2 met hybride zoeker, dan is ie voor mij enorm interessant.
Dat de prijzen in euro zo hoog liggen, ligt ook aan de koers. In de VS was de 5D4 niet duurder dan de 5D3 bij introductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 18:47
Ik vind die 77D die hierboven word besproken qua benaming ook een beetje een vreemde eend in de bijt. Lijkt bijna op 'de grote broer van de 7DII maar we wisten even niet waar hij onder past'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De prijzen liggen ook aan de wisselkoersen, maar dat is zeker niet alles. Alleen wisselkoersen (en btw) kunnen het prijsverschil tussen een 5D4 in de VS en de EU niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Courses schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:30:
Ik vind die 77D die hierboven word besproken qua benaming ook een beetje een vreemde eend in de bijt. Lijkt bijna op 'de grote broer van de 7DII maar we wisten even niet waar hij onder past'.
De link met de 7D2 snap ik echt niet. De 60D is ook niet de grote broer van de 6D...
Het is gewoon het kleine broertje van de 80D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Courses schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:30:
Bij Canon is het in principe hoe lager het nummer, hoe krachtiger de camera (5D is beter dan 7D, 7D is beter dan 70D, 70D is beter dan 700D), dus dat ligt aan jou ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 20-02-2017 21:53 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Deathchant schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:25:
Ook ik wacht op de 6D2, maar ben ik teveel aant verwachten als ik zeg dat ik de prijzen de laatste tijd (1,5 jaar) echt bizar vind? De 5D4 4K euro, de 16-35 III 2400 euro...wat een prijzen.
Ik hou mijn hart vast wat de 6D2 moet gaan kosten...
wat mist of ontbreekt aan de 6D1 als ik vragen mag? het enigste verschil tov een 5d3 is het AF systeem? Die gaan ze niet plots in de 6D2 toevoegen lijkt mij. ISO prestaties waren ook nagenoeg gelijk toch?

De updates van de L lenzen zijn wel aan de prijzige kant ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terryb47 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:02:
wat mist of ontbreekt aan de 6D1 als ik vragen mag? het enigste verschil tov een 5d3 is het AF systeem? Die gaan ze niet plots in de 6D2 toevoegen lijkt mij. ISO prestaties waren ook nagenoeg gelijk toch?

Ze zullen geen 5D3/4 AF systeem erin stoppen, maar neem ik aan wel dat van de 80D (en tegenwoordig zelfs 800D). Daarnaast zal het dynamisch bereik een stuk groter zijn. En mag ik aannemen dat er een touchscreen op komt en met een beetje mazzel een draaibaar/kantelbaar scherm. En dan heb ik nog mijn eigen wensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Vond 9 AF punten persoonlijk wat weinig. Dat was net zo veel als ik in mijn 60D had. Nu de 80D idd veel meer heeft zal de 6D2 toch ook niet achterblijven lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Terryb47 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:02:
[...]

De ISO prestaties zijn idd ongeveer gelijk. De 6D is ietsje beter nog vanaf ISO3200+.
Ik kan wel een paar dingen bedenken. Het AF-systeem. Ik kwam van een 40D, maar vond de 5D3 veel te duur. Niet te verantwoorden voor mezelf. Maar het mag gezegd worden; de 6D AF is gewoon klote. Mijn 16-35 functioneert niet naar behoren op deze camera en het is echt de AF unit. De 70-200 doet het nu beter na afstelling door DSP (moet ik met de 16-35 opnieuw gaan laten doen). Dus ik kan de 6D gewoon niet meer vertrouwen op AF-gebied, ik switch altijd toch ff naar liveview om het zeker te weten en die gedachte vind ik vervelend; daar koop ik geen AF-lenzen voor dacht ik toch zo. Ik dacht eerst dat de 16-35 soft was, maar dit is gewoon een ragscherpe lens.

Daarnaast zitten de AF punten veel te gecentreerd rond het midden, geen enkele die wat verder naar buiten gaat.

Persoonlijk hoop ik ook dat ze het scrollwiel+joystick van de 40D/50D/7D(2)/5D3 terugbrengen, want dit op de 6D is ruk en kan ik maar niet echt aan wennen. De joystick zit hier ín het scrollwiel.

De 1/8000e terugbrengen zou leuk zijn, maar is voor mij geen pre.
Daarnaast hoop ik op een betere implementatie van de auto-iso. Nu geef ik aan dat ie tussen ISO 100-3200 mag switchen, maar daarbij hanteert ie een maximale shutterspeed. En juist in dat laatste zou ik een grotere range willen. Bijvoorbeeld 1/10e, 1/25e en 1/500e.

Daarnaast hoop ik dat de "bobbel" waar je duim tegenaan rust wat dikker gaat zijn; die op de 6D is wat klein.

Verder hoop ik op een nóg beter dynamisch bereik en hoop ik erop dat de knopjes bij het bovenste LCD weer een dubbele functie krijgen zoals de 40D...Of ben ik nu ik alles zo opsom gewoon een 5D3 aan het wensen O-)

EDIT: persoonlijk ben ik geen voorstander van kantelbare schermen om eerlijk te zijn, dus dat mogen ze eraf laten.

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 20-02-2017 22:32 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jip_86 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:28:
Vond 9 AF punten persoonlijk wat weinig. Dat was net zo veel als ik in mijn 60D had. Nu de 80D idd veel meer heeft zal de 6D2 toch ook niet achterblijven lijkt me.
Die in de 60D waren tenminste nog allemaal crosstype, die in de 6D (en ook 5D2) heeft enkel middelste crosstype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Courses
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 18:47
Hahn schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:52:
[...]

Bij Canon is het in principe hoe lager het nummer, hoe krachtiger de camera (5D is beter dan 7D, 7D is beter dan 70D, 70D is beter dan 700D), dus dat ligt aan jou ;)
Thanks voor de info, dat wist ik niet na 8 jaar met Canon te werken! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:28:
Verder hoop ik op een nóg beter dynamisch bereik en hoop ik erop dat de knopjes bij het bovenste LCD weer een dubbele functie krijgen zoals de 40D...Of ben ik nu ik alles zo opsom gewoon een 5D3 aan het wensen O-)
Eerder 5D4 met beter dynamisch bereik. Maar anders kun je over een 3-5 jaar gewoon een 2e hands 5D4 scoren. Of wellicht dat de 6D2 wel gewoon een fatsoenlijk AF systeem krijgt. Canon lijkt tegenwoordig wat minder panisch met het AF systeem kreupel te maken voor lagere series, als je kijkt naar wat er toch uiteindelijk in de xxxD serie terecht is gekomen. Alhoewel ik moet toegeven dat ik niet precies weet wat ze uit de 7D2 AF functionaliteit hebben gesloopt voor de 800D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze hebben het 80D AF systeem gebruikt voor de 800D (45 AF punten). De 7D2 heeft 65 AF punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zoiets had ik begrepen, maar dit is Canon, en die moeten differentiëren op kleine dingen. Tenminste, de 70D had het AF systeem van de 7D, maar met de zone-AF optie eruit gehaald (als ik het me goed herinner, en misschien ook nog wat anders, dat weet ik niet meer).

En toen ze hetzelfde AF systeem in de 750D/760D stopten, werden er nog meer AF functies uit gehaald.

Dus ja, zelfde AF systeem, maar toch niet helemaal dezelfde mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-09 20:00
Universal Creations schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:50:
[...]

De link met de 7D2 snap ik echt niet. De 60D is ook niet de grote broer van de 6D...
Het is gewoon het kleine broertje van de 80D.
Op zich is de naamgeving wat apart, omdat je bij het kleine broertje van de 80D zou verwachten (gelet op het verleden) dat het bijvoorbeeld een 900D zou zijn geweest. Aan deze nadere kant is Canon een beetje door die nummering heen en zullen ze iets moeten verzinnen ;)

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze hadden ook natuurlijk 810D kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:13:
Ze hadden ook natuurlijk 810D kunnen doen.
800Ds bedoel je, het is geen Nikon :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:55:
[...]

800Ds bedoel je, het is geen Nikon :+
"s" staat bij Canon voor iets anders. Daarnaast: D70, D700, D750, D60, D40, etc. zijn allemaal Nikon en 70D, 700D, D750, 60D (en zelfs D60), 40D, etc. zijn allemaal Canon. Dus nee, 810D is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 19:15:
[...]

"s" staat bij Canon voor iets anders. Daarnaast: D70, D700, D750, D60, D40, etc. zijn allemaal Nikon en 70D, 700D, D750, 60D (en zelfs D60), 40D, etc. zijn allemaal Canon. Dus nee, 810D is geen probleem.
D600, D610, D800, D810 waarbij het de zelfde camera's zijn maar het tientje er bij omdat er dingen gefixt zijn en misschien iets extra's verbeterd is. Canon doet dat nou in principe ook met de 77D (en 760D), ... oke dat is ten opzichte van de 750D ook 10 er bij, maar dan heb je 60 ipv. 10. Ik vind 10 gewoon echt Nikon :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naja, Canon en Nikon kunnen er beiden wat van. De D3400 en D5600 of bij het andere kamp de 1300D waren nu weer niet echt upgrades van de modellen die ze vervingen.

• Deathchant
henkie196 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 07:28:
[...]

Eerder 5D4 met beter dynamisch bereik. Maar anders kun je over een 3-5 jaar gewoon een 2e hands 5D4 scoren. Of wellicht dat de 6D2 wel gewoon een fatsoenlijk AF systeem krijgt. Canon lijkt tegenwoordig wat minder panisch met het AF systeem kreupel te maken voor lagere series, als je kijkt naar wat er toch uiteindelijk in de xxxD serie terecht is gekomen. Alhoewel ik moet toegeven dat ik niet precies weet wat ze uit de 7D2 AF functionaliteit hebben gesloopt voor de 800D.
Hmmm bij canonrumors zeggen ze wel redelijke voorspellingen te kunnen maken wat de 6D2 zal brengen gebaseerd op de 77D.
http://www.canonrumors.co...the-canon-eos-6d-mark-ii/

Daar spreken ze dan toch over 45 crosstype AF punten en dualpixel AF.
Als ik verder lees naar de rumored specs (6fps, dual slot cards), dan zie ik eerder een soort van 5D3 in een kleiner jasje met een geupdate sensor. Mijn speculatie daarbovenop zou dan zijn dat deze de introductieprijs zou krijgen nét onder de 5D3, misschien 2399 ofzo. Anyway, <2000 dollar zie ik niet gebeuren...

Ik zie de 6D2 meer als een fullframe 80D. Dual SD zou dan wel een leuke extra zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes

koelebobes

Wen BTC €100K

Ik ben op dit moment in de markt voor een nieuwe camera ( huidige camera 550D ). Nu heb ik alleen een belangrijke vraag bij het maken van mijn keuze.

"Is de achtergrond bij een fullframe zachter en vager dan met een crop sensor"

Ik ben persoonlijk echt een sucker voor lage diafragmawaardes en schiet daarom op dit moment ook veel met een 50mm 1.4. Mocht het zo zijn dat ik een mooiere "vagere" achtergrond krijg met een fullframe terwijl ze op identieke instellingen staan dan staat mijn keuze eigenlijk vast en wil ik een fullframe camera.

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelebobes schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:04:
Ik ben op dit moment in de markt voor een nieuwe camera ( huidige camera 550D ). Nu heb ik alleen een belangrijke vraag bij het maken van mijn keuze.

"Is de achtergrond bij een fullframe zachter en vager dan met een crop sensor"

Ik ben persoonlijk echt een sucker voor lage diafragmawaardes en schiet daarom op dit moment ook veel met een 50mm 1.4. Mocht het zo zijn dat ik een mooiere "vagere" achtergrond krijg met een fullframe terwijl ze op identieke instellingen staan dan staat mijn keuze eigenlijk vast en wil ik een fullframe camera.
Als je je onderwerp hetzelfde kadert, krijg je met fullframe meer achtergrondblur: http://asklens.com/howmuc....4-on-a-0.9m-wide-subject

Bedenk wel dat je beeldhoek ook groter wordt met fullframe. Als je nu met 50mm f/1.4 schiet en je dezelfde beeldhoek wil houden, moet je gaan kijken naar een 85mm. Als dit een f/1.8 is, win je vooral bij een grotere afstand tussen onderwerp en de achtergrond: http://asklens.com/howmuc....4-on-a-0.9m-wide-subject
Ga je voor een 85mm f/1.4, dan is het verschil nog een pak groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelebobes

koelebobes

Wen BTC €100K

Universal Creations schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:08:
[...]

Als je je onderwerp hetzelfde kadert, krijg je met fullframe meer achtergrondblur: http://asklens.com/howmuc....4-on-a-0.9m-wide-subject

Bedenk wel dat je beeldhoek ook groter wordt met fullframe. Als je nu met 50mm f/1.4 schiet en je dezelfde beeldhoek wil houden, moet je gaan kijken naar een 85mm. Als dit een f/1.8 is, win je vooral bij een grotere afstand tussen onderwerp en de achtergrond: http://asklens.com/howmuc....4-on-a-0.9m-wide-subject
Ga je voor een 85mm f/1.4, dan is het verschil nog een pak groter.
Bedankt voor je snelle respons ik wilde het gewoon zeker weten. Ja dit vind ik niet zo erg gelukkig ben ik niet zo'n zoomer. Nu alleen nog even wachten tot Canon komt met de 6D M2 ( ik hoop dit najaar)

BTC €94.837,08

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelebobes schreef op zondag 14 mei 2017 @ 13:59:
[...]

Bedankt voor je snelle respons ik wilde het gewoon zeker weten. Ja dit vind ik niet zo erg gelukkig ben ik niet zo'n zoomer. Nu alleen nog even wachten tot Canon komt met de 6D M2 ( ik hoop dit najaar)
Augustus komt ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vast voor een 5D3 prijs ook zeker. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Volgens Canon rumours krijgt de 6D in ieder geval zo'n klap touch scherm. Zou het dan toch de eerste bruikbare full frame worden? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gonadan schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:28:
Volgens Canon rumours krijgt de 6D in ieder geval zo'n klap touch scherm. Zou het dan toch de eerste bruikbare full frame worden? :P
Het is niet voor niets een entry level fullframe camera ;) nofi

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:48:
Zeker geen fi. Ik ben geen pro en ga dat ook nooit worden. Gebruiksgemak wat een pro niet aan durft vanwege mogelijke kwetsbaarheid juich ik dus stevig toe. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:48:
[...]

Fuji GFX is zeker ook entry level?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:45:
[...]

Fuji GFX is zeker ook entry level?
Fuji. Fuji. En ja, vergeleken met ander mf spul zéker weten. En ja, tis fuji :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:08:
Fuji. Fuji. En ja, vergeleken met ander mf spul zéker weten. En ja, tis fuji :Y)
Nikon D500 dan? Ook entry level zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:08:
[...]

Nikon D500 dan? Ook entry level zeker?
Iets met nofi.. ;) Je gaat nu zoeken naar camera's die een klapscherm hebben en niet als "entry level" worden bestempeld, puur omdat ik een klapscherm een entry level feature vind. Van mij mag je maar ik mag toch wel een mening hebben ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Waarom vind je een klapscherm eigenlijk entry level? Vanwege de kwetsbaarheid of is het gewoon niet stoer?

Want ook voor een pro kan het toch fijn zijn als hij makkelijker kan kijken als het toestel op een statief zit? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 37 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic