Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Maar vooralsnog geen echte conclusies aan te verbinden dus. De prestaties vallen niet tegen, maar zijn ook niet uitzonderlijk verbeterd.Universal Creations schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:44:
[...]
Ik kan de raw-bestanden behoorlijk opkrikken bij onderbelichting. Overbelichting gaat niet beter dan ik gewend ben met mijn 5D2. Ruisprestaties zijn typisch aps-c.
Ik zag zo'n tekst als: "klik open om de testbeschrijving te zien". Dat heb ik nooit eerder gezien, een albumbeschrijving wel inderdaad.Nope, is gewoon een albumbeschrijving die je aan ieder album kunt toevoegen. In deze heb ik gewoon uitgelegd hoe er getest is.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet uitzonderlijk verbeterd? Doe maar eens dezelfde test met de 70D....Gonadan schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:48:
Maar vooralsnog geen echte conclusies aan te verbinden dus. De prestaties vallen niet tegen, maar zijn ook niet uitzonderlijk verbeterd.
Eerste regel is alleen standaard zichtbaar, dus vandaarIk zag zo'n tekst als: "klik open om de testbeschrijving te zien". Dat heb ik nooit eerder gezien, een albumbeschrijving wel inderdaad.
Ik heb nog geen test gedaan, ik probeer slechts jouw uitspraken te analyseren aangezien er geen conclusie in stond. Meestal helpt dat wel want dan ga je vanzelf indirecte conclusies trekken.Universal Creations schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:50:
Niet uitzonderlijk verbeterd? Doe maar eens dezelfde test met de 70D....
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn idee bij testen is vaak: hier zijn de metingen/voorbeelden, trek je eigen conclusiesGonadan schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:56:
[...]
Ik heb nog geen test gedaan, ik probeer slechts jouw uitspraken te analyseren aangezien er geen conclusie in stond. Meestal helpt dat wel want dan ga je vanzelf indirecte conclusies trekken.
Daarnaast is het een testje op zichzelf. Misschien dat ik morgen tijd heb om even een zelfde test te doen met de D7200 (70D staat er niet meer en een concurrent testen is ook wel leuk).
[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 07-04-2016 00:41 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ga binnenkort m'n 350D vervangen door iets nieuws. Hij doet het nog best goed, maar valt (heel) af en toe uit en qua low light/DR en snelheid ben ik wel aan iets nieuws toe. Met een kleintje op komst verwacht ik vooral ook meer foto's binnenshuis te gaan maken. De 80D is eigenlijk precies wat ik zoek (die maakt ook de langverwachte sprong in DR). Ik heb al wat Canon APS-C glas, dus van systeem wisselen is niet interessant. Ook is de 80D bij de lokale fotospeciaalzaak leuk geprijsd (€1135).Piet91 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:17:
Canon heeft 2 nieuwe acties.
Eerst de EOS-promotie.
[afbeelding]
[...]
[...]
En Zomervoordeel:
[afbeelding]
[...]
Jammer dat de 80D niet in de cashback-acties zit, daar had ik eigenlijk op gewacht. Nu zit de 7DII wel heel erg dicht in de buurt, maar die blijft op voor mij belangrijke punten toch achter op de 80D.
[ Voor 3% gewijzigd door Tarin op 23-05-2016 09:37 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Ik heb half april de overstap gedaan van een 450D naar een 80D. Het was het elke cent waard, wat een verschilTarin schreef op maandag 23 mei 2016 @ 09:36:
[...]
Ik ga binnenkort m'n 350D vervangen door iets nieuws. Hij doet het nog best goed, maar valt (heel) af en toe uit en qua low light/DR en snelheid ben ik wel aan iets nieuws toe. Met een kleintje op komst verwacht ik vooral ook meer foto's binnenshuis te gaan maken. De 80D is eigenlijk precies wat ik zoek (die maakt ook de langverwachte sprong in DR). Ik heb al wat Canon APS-C glas, dus van systeem wisselen is niet interessant. Ook is de 80D bij de lokale fotospeciaalzaak leuk geprijsd (€1135).
Jammer dat de 80D niet in de cashback-acties zit, daar had ik eigenlijk op gewacht. Nu zit de 7DII wel heel erg dicht in de buurt, maar die blijft op voor mij belangrijke punten toch achter op de 80D.
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Eerst maar de handleiding doorspitten.
Heb er trouwens €1129 voor betaald, en inmiddels is hij bij die fotozaak (in midden-Duitsland) €1085. Weet niet of ze internationaal verzenden, maar wellicht heeft iemand er wat aan
[ Voor 9% gewijzigd door Tarin op 28-05-2016 16:35 ]
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Iets revolutionairs als een hybride zoeker zal wel weer niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zit er echt op te wachten. Zit al maanden te twijfelen tussen 5DsR en 5D4, maar je kan het niet weten voor die laatste er ook echt is. Spijtig dat het dynamisch bereik op de 5DsR niet wat beter is (en hij ook geen GPS heeft), anders zou ik zelfs niet wachten.Gonadan schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:24:
De geruchten ronde de 5DIV blijven nog aardig stil. Het gerucht dat de sensor iets meer pixels bevat en er een nieuwe processor op zit zou betekenen dat hij ook een stap in dynamisch bereik zou kunnen maken zoals de 80D. Ook lijkt de AF wat uitgebreider te zijn maar echt iets wereldschokkends heb ik nog niet gezien.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Meer informatie over Irista: http://www.pixelmania.nl/2015/12/canon-irista-in-2016/
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Canon Rumors heeft de laatste paar dagen wat geruchten kunnen oppikken van naar hun zeggen een aardig betrouwbare bron:Gonadan schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:24:
De geruchten ronde de 5DIV blijven nog aardig stil. Het gerucht dat de sensor iets meer pixels bevat en er een nieuwe processor op zit zou betekenen dat hij ook een stap in dynamisch bereik zou kunnen maken zoals de 80D. Ook lijkt de AF wat uitgebreider te zijn maar echt iets wereldschokkends heb ik nog niet gezien.
Latest updates to this post are in bold.
A different source has added new specifications. We’re pretty confident in their validity.
Below is the latest we’ve been told about the upcoming Canon EOS 5D Mark IV. I would be inclined to put a [CR3] on this, but I will wait for further confirmations.
No CFast slot has caught us by surprise and we expect this specification list to grow after the next few days.
Canon EOS 5D Mark IV Specifications:
• 30.4mp
• 7fps
• Compact Flash/SD Card Slots (No CFast)
• Built-in Wifi
• 24/30fps @ 4K
• 60fps @ 1080
• 120fps @ 720
• 4:2:2
• 8bit 500mbps MJPEG
• USB 3
• Cable release port moved to the front of the camera where the “Mark XX” badge was.
• A lot more touchscreen functionality than the EOS-1D X Mark II
• Other ergonomic changes, such as a new “locking switch” on the rear of the camera.
*UPDATE*
We’ve confirmed wifi from the same source and added it here. We expect GPS to be standard as well.
Read more: http://www.canonrumors.co...-and-image/#ixzz4H4F28LS1
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Over die hybride zoeker, dat spiegelhuis is wel aanmerkelijk anders gevormd dan de vorige 5D modellen. Wil niet zeggen dat dat ook voor een hybride zoeker is, zou ook een gps of wifi-antenne kunnen zijn, over een paar weken weten we waarschijnlijk meer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
http://www.canonwatch.com...ge-detailed-specs-leaked/Dual Pixel RAW: One of the RAW file recording both the normal image and the parallax information. Digital Photo Professional of the “Dual Pixel RAW Optimizer” in the can: three of image processing
- Image Micro-adjustment: by using the depth information, fine adjustment enables the position of the maximum sharpness and resolution
- Bokeh Shift: to change the position of the previous blur (original: repositions the viewpoint of foreground bokeh for a more pleasing result)
- Ghosting Reduction: reduces the ghost and flare
Altijd even afwachten of het waar blijkt zolang het product nog niet gepresenteerd is.
Hij komt er hier vast ook wel.
Klinkt als iets dat nikon onlangs in hun d500/d5 heeft gestopt "Auto AF Fine Tune"Rutje! schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 08:55:
Een interessante post op CanonWatch over de nieuwe 5D4, blijkbaar kan de Dual Pixel informatie nu gebruikt worden om achteraf nog wat processing te doen.
[...]
met name die micro adjustment dan...
[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 19-08-2016 09:54 ]
ora et labora
Ik denk dat daar iets anders mee bedoelt wordt. Het automatisch bepalen van de AF micro-adjustment, zou ook mooi zijn als Canon daar mee zou komen. Dan heb je geen gedoe meer met handmatig 'dot-tune' of iets dergelijks toe te passen. Dat kan al met Magic Lantern toch?mrc4nl schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:52:
[...]
Klinkt als iets dat nikon onlangs in hun d500/d5 heeft gestopt "Auto AF Fine Tune"
met name die micro adjustment dan...
Het bovenstaande op CanonWatch interpreteer ik dat je op basis van de informatie in het RAW bestand nog de focus wat kan finetunen. Volgens mij is de parallax informatie uit dual-pixel minimaal, dus het zal vast gaan om een kleine aanpassing.
Dual Pixel RAW: record one normal RAW file as well as a Dual Pixel RAW file. You can then use Canon’s Digital Photo Professional and have access to three new post processing techniques listed below:
Image Micro-adjustment: by using the depth information, fine adjustment enables the position of the maximum sharpness and resolution
Bokeh Shift: to change the position of the previous blur (original: re-positions the viewpoint of foreground bokeh for a more pleasing result)
Ghosting Reduction: reduces the ghost and flare
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Wat specs:
•New 30.4MP CMOS full-frame sensor with Dual Pixel AF
•DCI 4K 30/24p video using Motion JPEG + 4K Frame Grab
•61-point AF system with 41 cross-type sensors (center point sensitive to -3 EV)
•Dual Pixel AF (sensitive to -4EV) for continuous Servo AF in stills (first for a full-frame Canon camera) and video
•ISO 100-32000 (expandable to 102400)
•7 fps continuous shooting
•Dual Pixel Raw (image microadjustment, bokeh shift, ghosting reduction)
•150,000-pixel RGB+IR metering sensor
•1.62M-dot 3.2" full-time touchscreen
•Wi-Fi w/ NFC + GPS
•Built-in bulb timer interval timers
•Improved weather-sealing
Lijkt op AF systeem van de 1Dx2 (maar waarschijnlijk met wat functies eruit gesloopt, Canon kennende). Lijkt verder wel behoorlijk op wat de geruchten zeiden.
[ Voor 56% gewijzigd door henkie196 op 25-08-2016 07:18 ]
En nog steeds geen metering gekoppeld aan het focuspunt, ik snap echt niet dat Canon dat alleen voor de 1D-serie wil toestaan.
Anti-flikker, altijd handig bij binnenlicht.
Slechts 1 custom WB? Ik dacht dat de 5D serie altijd meer instellingen daarvoor had?
AF in liveview mogelijk via touchscreen, altijd makkelijk.
TTL sync 1/200, was dat niet 1/250? Of was dat altijd een wens van veel mensen?
7 fps onbeperkt in jpg, 21 buffer in RAW.
4.3 fps in liveview met AF tracking
Ingebouwde intervalometer.
Geen CFast, geen UHS-II
Ben wel benieuwd hoeveel interesse Nomad dan nog heeft
[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 25-08-2016 08:52 ]
Ben ik nou de enige die de launchprijs en de prijs van die nieuwe 16-35 III (dik het dubbele van de oude) wel wat erg veel vindt op de nuchtere maag
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Zo kocht ik ook de 5d3 op het moment dat hij uit kwam, was een van de eerste die hem in mijn omgeving. De 5d2 had beperkingen en de 5d3 sprong daar goed op in en was echt een hele fijn stap vooruit.
Nu met de 5d4 zie ik die grote stap nog niet en ben ik ook nog niet zo enthousiast om er 4200 euro op stuk te slaan. Sure, de interesse voor de betere DR e.d. is er zeker bij mij, maar ik verwacht ook dat een camera vooruit gegaan is, we zijn immers ook weer 4 jaar verder.
Een nieuwe volkswagen golf is ook niet ineens 28000 euro vanafprijs ipv 18900, omdat hij nu eenmaal beter is dan de oude. Nee, tijden gaan vooruit en techniek staat niet stil. 4 jaar later wil ik voor hetzelfde geld een betere camera. En Canon lijkt te denken...de oude was 2800...deze is 50% beter, dus deze kan de prijs ook wel 50% omhoog. En daar heb ik een hekel aan en dat maakt dat ik qua lenzen ook altijd kijk wat bijvoorbeeld Sigma doet. Om te laten zien dat Canon geen monopolie heeft.....helaas op het gebied van body's is het switchen minder makkelijk en vermoed ik dat de 5d4 er alsnog wel komt, nadat ik enkele maanden heb gemopperd.
Ik had de 5ds en die vond ik wel echt storend langzaam op momenten. LCD preview is zo traag, met mijn echt verrekte snelle kaartjes, dat ik onplezierig lang moest wachten soms.Universal Creations schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:31:
Gewoon voor minder gaan voor de 5DsR en niet mopperen
Maar, de 5dsR sluit ik ook niet 100% uit, in nabewerking vond ik de 5ds een mooi beestje.
Ja, snelheid is niet het sterkste punt van de 5Ds(R)...Nomad schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:36:
[...]
Ik had de 5ds en die vond ik wel echt storend langzaam op momenten. LCD preview is zo traag, met mijn echt verrekte snelle kaartjes, dat ik onplezierig lang moest wachten soms.
Maar, de 5dsR sluit ik ook niet 100% uit, in nabewerking vond ik de 5ds een mooi beestje.
En als ik daar nog 1/2 objectieven bij moet dan zal ik dat nooit bestellen; dat kan ik niet verantwoorden naar mezelf met wat ik qua fotografie doe.
Als ik je zo zie praten ga je binnenkort voor jouw budget een prima een 2de hands 5d3 kunnen kopen, dat is dan weer de keerzijde van de medaillePiet91 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:40:
Ik dacht dat ik ooit misschien wel een 6D2 zou bestellen in een dwaas moment, maar als ik zie wat Canon qua prijsstelling nu met de 5D4 doet zal die 6D2 wel net zoveel gaan kosten als de 5D3 nu.
En als ik daar nog 1/2 objectieven bij moet dan zal ik dat nooit bestellen; dat kan ik niet verantwoorden naar mezelf met wat ik qua fotografie doe.
Alhoewel dat ook niet volledig op gaat, Nikon heeft ook in de VS de prijzen omhoog gedaan, terwijl Canon dit dan weer niet doet met de 5D4.
Meestal dalen de prijzen wel na een half jaar, de vraag is of je het geduld ervoor op kan brengen. Je klanten zullen waarschijnlijk het verschil niet zien (zelfde met een 5Ds, tenzij je regelmatig verzoeken krijgt om foto's op A1 formaat af te drukken), dus je doet het dan vooral voor jezelf. Of omdat je huidige bodies aan de leeftijd raken en je je zorgen maakt over de betrouwbaarheid. Alhoewel dat waarschijnlijk ook voor een groot deel tussen de oren zitNomad schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 11:22:
En daar heb ik een hekel aan en dat maakt dat ik qua lenzen ook altijd kijk wat bijvoorbeeld Sigma doet. Om te laten zien dat Canon geen monopolie heeft.....helaas op het gebied van body's is het switchen minder makkelijk en vermoed ik dat de 5d4 er alsnog wel komt, nadat ik enkele maanden heb gemopperd.
/edit
Kleine correctie (bron).BamSlam_ schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 08:42:
Ik zie dat Kamera Express 4129 Euro voor de 5d4 body rekent. Tegen US$3500 in het buitenland. Met een batterygrip zit je dan alweer op bijna 4400 4500 Euro. Als dit echt de straatprijs wordt in Nederland dan overweeg ik toch echt om dan maar nog 2000 Euro van m'n spaarrekening te halen en maar meteen de 1dxII te kopen.
[ Voor 18% gewijzigd door henkie196 op 25-08-2016 14:12 ]
Dat is dan weer waar maar dat gaat ook niet gebeuren.v0LrAtH schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:57:
Als ik je zo zie praten ga je binnenkort voor jouw budget een prima een 2de hands 5d3 kunnen kopen, dat is dan weer de keerzijde van de medaille
Qua EF-objectieven heb ik alleen de 50mm MK2 en een antieke 70-210mm USM (zat bij mijn eerste DSLR (350D) die mogelijk ouder is dan ik
Dus naast de body zou ik dan ook nog een nieuw objectief moeten kopen (huidige Sigma 17-50 2.8 is niet geschikt, de Tamron 24-70mm kwam bijvoorbeeld wel eens voor een mooie prijs langs op Amazon.de)
Met een 6D + dergelijk objectief zit ik op bijna €2200.
En dan heb ik nog steeds niets voor tele want die 70-210mm wil ik eigenlijk ook wel eens vervangen maar heb geen idee met wat omdat ik van alles doe.
Heb wel eens op een bruiloft 's avonds foto's staan maken of een baby (straks weer
Situaties die allemaal eigenlijk net wat anders vragen.
Dus heb geen idee wat ik eigenlijk met die 70-210mm kan/wil doen met als gevolg dat ik die dus maar gewoon blijf gebruiken.
Stel dat ik kon kiezen en een 6D + 24-70mm + tele zou halen (2e-hands is prima w.m.b.) dan ga ik over de €3000. Ik kan de 650D en Sigma wel verkopen maar dat zet ook niet bepaald zoden aan de dijk.
En dat vindt ik het niet waard (vooralsnog).
Ik gok een touchscreen, betere AF en mogelijk 4K-video. Maar dat gaat dan wel gepaard met flinke prijsverhoging. Al was de sensor en ISO-prestaties van de 6D toch al nét iets beter dan de 5D3?De 6D lag vrij dicht in de buurt van de 5d2, dus ik zou persoonlijk van de 6d2 iets vergelijkbaar verwachten aan de 5d3.
Ikzelf ben circa 2 jaar geleden (bij de geboorte van mijn zoontje) van een 550D gegaan naar een 6D. Ik had destijds de Tamron 24-70mm f/2.8 VC en de 50mm f/1.4 die geschikt waren voor FF. Om tele en wide af te dekken heb ik dan onmiddellijk de 16-35mm f/4 IS gekocht en een Tamron 70-300mm VC. Die laatste is een prima budget optie om tele af te dekken. Ik heb de mijne voor 220 verkocht uiteindelijk, terwijl hij amper gebruik was.
Alleszins ik was stomweg verbaasd van de toename in kwaliteit in mijn foto's. Zowel qua low light als gewone landschappen op ISO 100 waren echt veel scherper. Ook de ergonomie vond ik stukken beter, maar hou er wel rekening mee dat je sowieso enkele kilootjes aan gear loopt mee te sleuren in plaats van 1 kilootje voor alles tesamen.
Ja maar als je dan toch die stap maakt wil je vaak ook wel een up to date versie. Zeker omdat ze nu weer met betere sensoren komen.v0LrAtH schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 13:57:
Als ik je zo zie praten ga je binnenkort voor jouw budget een prima een 2de hands 5d3 kunnen kopen, dat is dan weer de keerzijde van de medailleDe 6D lag vrij dicht in de buurt van de 5d2, dus ik zou persoonlijk van de 6d2 iets vergelijkbaar verwachten aan de 5d3.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je vergeet alleen wel dat mijn 7 jaar oude 5D2 sneller overweg kan met zijn 21MP raws dan de 5Ds met zijn 50MP. Je zou verwachten dat ze in de afgelopen jaren toch wel een 2,5x zo snelle processor erin hebben kunnen stoppen.Gonadan schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 14:43:
Een 5Ds traag is toch niet zo heel gek met zo'n asociale bak met pixeltjes?
Qua sensoren lijkt 't beter te gaan, maar nog steeds hobbelen ze achter Nikon/Sony aan.
Maar goed, ergens ook wel goed want dat maakt de keuze om een sigma, Samyang of een zeiss makkelijker omdat er gewoon geen beter canon-alternatief meer is.
4200 euro... Ik kom er niet bij.... De mensen die uitkijken naar een 6D2 (oa ik), waarbij de 6d serie bedoeld is voor fullframe instappers, zullen dan idd vermoedelijk hun borst nat kunnen maken.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Wie zegt dan dat de processor de bottleneck is? Er hoeft maar één component in de keten te zijn die niet voldoende geëvolueerd is of kon evolueren en je hebt al flink last van die extra pixels.Universal Creations schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 15:38:
Je vergeet alleen wel dat mijn 7 jaar oude 5D2 sneller overweg kan met zijn 21MP raws dan de 5Ds met zijn 50MP. Je zou verwachten dat ze in de afgelopen jaren toch wel een 2,5x zo snelle processor erin hebben kunnen stoppen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat het geen compleet nieuwe camera is. Ze hebben een 50mp sensor ontwikkeld en daar een bepaalde doelgroep voor in gedachten gehad. Om de kosten laag te houden hebben ze er voor gekozen om een 5D III als basis te pakken maar kwamen er achter dat door de spiegel trilling in veel situaties de volledige resolutie niet haalbaar is. Daarom hebben ze ook het spiegel mechanisme aangepast. Verder is er bijna geen verschil met de 5D III voor zover ik weet.
Een nieuwere processor hadden ze volgens mij nog niet en om er een dubbele processor in te stoppen zoals de 1D X heeft is veel te veel werk en zou allemaal complicaties met zich mee brengen (accu duur, ruimte etc.) plus een hoop productiekosten. Nu kunnen ze grotendeels gewoon onderdelen van de 5D III gebruiken in de 5Ds
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Het lijkt onwaarschijnlijk dat de componenten als een processor of buffer niet voldoende groot en snel gemaakt konden worden. Als Samsung een NX1 kon maken die 28MP met 15 fps kon schieten en full sensor read-out kon doen voor video, dan lijkt me dat de techniek er wel was om een 5Ds sneller te laten zijn. Misschien had Canon die techniek niet in-house, of misschien hebben ze er niet voor willen betalen, maar dat zijn geen technische beslissingen meer, dan.Gonadan schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:16:
Wie zegt dan dat de processor de bottleneck is? Er hoeft maar één component in de keten te zijn die niet voldoende geëvolueerd is of kon evolueren en je hebt al flink last van die extra pixels.
Op een cynische dag zou ik zeggen dat Canon er zo min mogelijk moeite in heeft willen steken. Met een management insteek zou ik misschien zeggen dat ze produktie en ontwikkeling hebben willen optimaliseren naar lagere kosten en zoveel mogelijk commonality.Ventieldopje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 16:33:
Ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat het geen compleet nieuwe camera is. Ze hebben een 50mp sensor ontwikkeld en daar een bepaalde doelgroep voor in gedachten gehad. Om de kosten laag te houden hebben ze er voor gekozen om een 5D III als basis te pakken maar kwamen er achter dat door de spiegel trilling in veel situaties de volledige resolutie niet haalbaar is. Daarom hebben ze ook het spiegel mechanisme aangepast. Verder is er bijna geen verschil met de 5D III voor zover ik weet.
Een nieuwere processor hadden ze volgens mij nog niet en om er een dubbele processor in te stoppen zoals de 1D X heeft is veel te veel werk en zou allemaal complicaties met zich mee brengen (accu duur, ruimte etc.) plus een hoop productiekosten. Nu kunnen ze grotendeels gewoon onderdelen van de 5D III gebruiken in de 5Ds
Hoe dan ook vind ik het als klant niet bijzonder interessant wat de achterliggende gedachte is geweest, als klant zie je alleen het uiteindelijke produkt.
En als ze een dubbele processor in een 7D body kunnen stoppen, zit er ook wel genoeg ruimte daarvoor in een 5D body.
Daarnaast hebben ze nu ook alle ruimte om een tweede versie stukken beter te maken, anders was je daar weer teleurgesteld geweest.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat noem ik vrij cynisch en niet echt realistisch. Je negeert nu even het feit dat ze een compleet nieuw spiegelmechanisme hebben ontworpen (dat servo gestuurd is) en een 50mp sensor ontwikkeld hebben. Dat komt qua resolutie op middenformaat uit, iets wat voorheen alleen de D800/D810 wist te benaderen.Op een cynische dag zou ik zeggen dat Canon er zo min mogelijk moeite in heeft willen steken. Met een management insteek zou ik misschien zeggen dat ze produktie en ontwikkeling hebben willen optimaliseren naar lagere kosten en zoveel mogelijk commonality.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Nu lijkt het mij zeeeeeeer onwaarschijnlijk als een dubbele digic 6 niet meer dan 2x zo snel is als een enkele digic 4.
Nu snap ik ook wel dat de processor niet het enige is, maar als ik in mijn 5D2 oudere Sandisk Extreme 60MB/s (leessnelheid 55MB/s) stop en ik vergelijk dat met een 5Ds met een Extreme Pro 160MB/s (zo'n 100MB/s schrijfsnelheid), dan is die 5Ds beduidend trager met foto's weergeven.
[ Voor 46% gewijzigd door Universal Creations op 25-08-2016 18:45 ]
Voor weinig wat nieuws kost anders meer als een gewone 5D3. Ik snap wat je bedoelt, en ik ben ook niet teleurgesteld in de 5Ds(r). Maar gezien de alternatieven vind ik het ook niet een bijzonder produkt. Ik geef gewoon wat tegengas omdat wij toch allemaal klanten zijn, en Canon heeft ons niet nodig om zichzelf te verdedigen.Gonadan schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:22:
Dat is wel heel simpel geredeneerd. Zoals dopje al zegt heeft het niets met ruimte of techniek te maken maar met voor weinig wat nieuws neer zetten. Nu hebben ze blijkbaar met een heel kleine aanpassing in het productieproces en unieke camera neer gezet. Daar kan je dan heel cynisch naar kijken maar het heeft Canon wel heel veel aandacht opgeleverd.
Daarnaast hebben ze nu ook alle ruimte om een tweede versie stukken beter te maken, anders was je daar weer teleurgesteld geweest.
En de A7r(2). Fysisch lopen ze nog steeds achter op middenformaat, de sensor is nou eenmaal nog steeds kleiner. APS-C zit ook al jaar en dag op het niveau van full frame qua resolutie, en dat vind ook niemand bijzonder.Ventieldopje schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:33:
Dat noem ik vrij cynisch en niet echt realistisch. Je negeert nu even het feit dat ze een compleet nieuw spiegelmechanisme hebben ontworpen (dat servo gestuurd is) en een 50mp sensor ontwikkeld hebben. Dat komt qua resolutie op middenformaat uit, iets wat voorheen alleen de D800/D810 wist te benaderen.
Tja, ik kan allemaal redenen verzinnen waarom het gunstig zou zijn (voor Canon) om de 5Ds(r) zo te ontwikkelen. Rustig aan verder itereren is nou eenmaal de manier waarop Canon (en ook Nikon) hun camera's ontwerpt, het past dus ook helemaal in hun bedrijfsvoering.
Hmm, je hebt gelijk inderdaad. Ik was onder de indruk dat de 5Ds(R) een enkele Digic 6+ had maar dat blijkt dus een dubbele Digic 6 te zijn. In dat geval zal je meer dan genoeg processing power hebben om de FPS te halen.Universal Creations schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:35:
Volgens dpreview heeft de 5D2 een digic 4, de 5D3 een digic 5+ en de 5DsR een dubbele digic 6.
Nu lijkt het mij zeeeeeeer onwaarschijnlijk als een dubbele digic 6 niet meer dan 2x zo snel is als een enkele digic 4.
Nu snap ik ook wel dat de processor niet het enige is, maar als ik in mijn 5D2 oudere Sandisk Extreme 60MB/s (leessnelheid 55MB/s) stop en ik vergelijk dat met een 5Ds met een Extreme Pro 160MB/s (zo'n 100MB/s schrijfsnelheid), dan is die 5Ds beduidend trager met foto's weergeven.
Vreemd dan inderdaad
www.maartendeboer.net
Welke alternatieven? Zijn er nog meer fullframe camera's met 50MP dan?henkie196 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 18:44:
Voor weinig wat nieuws kost anders meer als een gewone 5D3. Ik snap wat je bedoelt, en ik ben ook niet teleurgesteld in de 5Ds(r). Maar gezien de alternatieven vind ik het ook niet een bijzonder produkt. Ik geef gewoon wat tegengas omdat wij toch allemaal klanten zijn, en Canon heeft ons niet nodig om zichzelf te verdedigen.
Het is ook niet mijn bedoeling om in de verdediging te schieten hoor. Nou ja, misschien een beetje dan. Vaak willen mensen op het forum alle technische mogelijkheden van de top camera's in een bepaald model hebben maar dan wel voor de prijs van een subtopper. Dat trek ik niet zo goed. Technisch zou het ook wel willen, maar Canon is nu eenmaal geen liefdadigheidsinstelling.
Het is ook wel veilig. Als je alles nieuw doet kan het ook één grote faal worden als je pech hebt.En de A7r(2). Fysisch lopen ze nog steeds achter op middenformaat, de sensor is nou eenmaal nog steeds kleiner. APS-C zit ook al jaar en dag op het niveau van full frame qua resolutie, en dat vind ook niemand bijzonder.
Tja, ik kan allemaal redenen verzinnen waarom het gunstig zou zijn (voor Canon) om de 5Ds(r) zo te ontwikkelen. Rustig aan verder itereren is nou eenmaal de manier waarop Canon (en ook Nikon) hun camera's ontwerpt, het past dus ook helemaal in hun bedrijfsvoering.
[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 25-08-2016 19:03 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen met 50 MP, maar zoveel verschil is er ook niet met een 42 MP, denk ik dan. De 36 MP had je zelf al eens genoemd in deze context.Gonadan schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 19:02:
Welke alternatieven? Zijn er nog meer fullframe camera's met 50MP dan?
De duurdere camera's hebben een grotere marge dan de goedkopere camera's. Dat is natuurlijk aantrekkelijk voor Canon. Het is volgens mij ook wel een beetje wat de gek er voor geeft, heb ik wel eens het idee bij de high end camera's (maar dat is nog helemaal niks vergeleken bij het video spul).Het is ook niet mijn bedoeling om in de verdediging te schieten hoor. Nou ja, misschien een beetje dan. Vaak willen mensen op het forum alle technische mogelijkheden van de top camera's in een bepaald model hebben maar dan wel voor de prijs van een subtopper. Dat trek ik niet zo goed. Technisch zou het ook wel willen, maar Canon is nu eenmaal geen liefdadigheidsinstelling.
Ik denk dat iedereen wel had verwacht dat de controls en body identiek aan elkaar zouden zijn. Dat maakt het makkelijker voor de gebruiker, zeker als die ervoor of ernaast een 5D3 heeft (gehad).Het is ook wel veilig. Als je alles nieuw doet kan het ook één grote faal worden als je pech hebt.
Maar dan creëer je ook een beetje de verwachting dat ze gelijk reageren, en dat is dus niet zo als de 5Ds aanzienlijk trager is in het gebruik.
380 Euro voor een battery grip? Kanonne..

pricewatch: Nikon MB-D12 voor de D810
Of een wat recentere grip: pricewatch: Nikon MB-D17 voor de D500
[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 25-08-2016 20:45 ]
http://www.canonrumors.co...at-russian-certification/
Schijnt dat die wel iets boven de M3 komt te staan dus ik ben wel benieuwd.
Canon’s new EOS C700 Super35 format camera is designed to be a flexible “A” camera for various types of shooting scenarios. The EOS C700 features both internal 4K ProRes and XF-AVC recording. With the optional 4K Codex CDX-3150 recorder, the EOS C700 is capable of recording uncompressed RAW up to 120 frames per second. As Canon’s flagship cinema camera, the EOS C700 features the choice of one of two new Super 35mm CMOS sensors. With three models to choose from, users can choose the best tool for their shooting requirements. The EOS C700 is available in both EF and PL versions and features a pixel resolution up to 4.5K, a dynamic range of 15 stops and Dual Pixel CMOS AF. The PL mount only EOS C700 GS PL features 14 stops of dynamic range, up to 4K resolution and a Global Shutter. [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=6nhrG48Y86Y] ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nou vind ik de C700 niet interessant, maar ik ben wel benieuwd wanneer (als) Canon een global shutter ook in dSLRs gaat invoeren. Heeft verder niet zoveel impact op fotografie, behalve de mogelijkheid tot volledig stil zijn en onbeperkte flash sync.TOKYO, August 31, 2016—Canon Inc. today announced that it has developed a new CMOS sensor equipped with a global shutter function that, because it exposes all of the sensor’s pixels at the same time, enables the capture of distortion-free images even when shooting fast-moving objects. Employing a new signal-readout drive system and new pixel structure that significantly expands the full well capacity and reduces noise, the sensor contributes to high-image-quality video capture by making possible the realization of a wide dynamic range.
Distortion-free image capture when shooting fast-moving objects
Standard CMOS sensors make use of the rolling shutter method, which sequentially exposes the pixels one row at a time. Because rolling shutters can create slight discrepancies in signal-readout timing depending on the location of the pixel, images of fast-moving objects may appear distorted and flash photography may result in the occurrence of the flash band phenomenon, in which the upper and lower portions of images display different levels of brightness. Because Canon’s newly developed CMOS sensor employs a global shutter; when shooting such fast-moving objects as a rotating propeller or a speeding train, subjects are able to retain their proper form to create distortion-free images. Enabling the confirmation of object shapes with a high degree of accuracy, the sensor offers potential benefits in industrial applications, including as a sensor for use in inspection cameras.
Wide dynamic range realized through new proprietary drive method and pixel structure
When the newly developed CMOS sensor converts light into electrical signals and stores the signal charge in memory, the new drive system achieves a significant expansion in full well capacity. Also, because it employs a structure that efficiently captures light and each pixel incorporates an optimized internal configuration, the sensor makes possible increased sensitivity with reduced noise. The expanded full well capacity, realized through the sensor’s new drive system, and substantial reduction in noise, enabled by the new pixel structure, combine to deliver a wide dynamic range, facilitating the capture of high-image-quality, high-definition footage even when shooting scenes containing large variances in brightness.
Canon will explore various industrial and measurement applications for the newly developed CMOS sensor and consider deploying it in the field of video production for cinema production applications, TV dramas, commercials and more.
global shutter is natuurlijk geen vereiste voor volledig stille operatie.henkie196 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:14:
Lijkt er op dat die C700 dan inderdaad het eerste model is met de eerder aangekondigde global shutter:
[...]
Nou vind ik de C700 niet interessant, maar ik ben wel benieuwd wanneer (als) Canon een global shutter ook in dSLRs gaat invoeren. Heeft verder niet zoveel impact op fotografie, behalve de mogelijkheid tot volledig stil zijn en onbeperkte flash sync.
met Dual pPixel AF is ook het klappen van de spiegel niet meer noodzakelijk, dan blijft het implementeren van een electrishe sluiter over. En das puur software.
Het zal lang duren voordat iemand een global shutter cmos in een dslr gaat plaatsen , en canon zal zeker niet de eerste zijn.Het is voornamelijk een video feature-zo als je zelf al aangeeft- en die zet je natuurlijk niet op een "goedkope" dlsr. maar op een $$$$$ video georiënteerde camera (een hele dure dus)
Panasonic heeft ook global shutter cmos in ontwikkeling, maar het is nog maar de vraag wanneer die in productie gaat en of die sensor ook het lagere segment terug te vinden zal zijn. Want ze hebben in hun Varicam 35 ook Dual Native iso (800,5000), en die zie je ook nergens anders terug dan dure videocamera's
ora et labora
En dat is niet volledig software, de hardware moet wel ook in staat zijn om alle pixels tegelijk uit te lezen (of er moet ergens een hardware matige buffer zijn waar de sensor zijn pixel-lading in kan dumpen). Als ik het principe er achter goed heb begrepen, tenminste.
Het flash sync verhaal is overigens voor wel meer fotografen een punt, er zijn genoeg mensen die al vele jaren om een snellere TTL sync vragen voor camera's.
Actieperiode: 1 september 2016 t/m 31 oktober 2016
EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM: € 200
EF 70-200mm f/2.8L IS II USM: € 200
EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS: € 100
EF 24 -105 mm f/3,5-5,6 IS STM: € 100
EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM: € 100
EF 50 mm f/1.4 USM: € 50
EF 85 mm f/1.8 USM: €50
EF 28mm f/2.8 IS USM: €100
Wel enkel geldig in NL shops. De BE-pricewatch met eGlobalcentral (grijze import als ik me niet vergis) zit nog ruim onder de 1980 euri voor een 70-200 II IS (ontdek ik net).Piet91 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:39:
Ontvang tot wel €200,-cashback bij aankoop van één van de geselecteerde lenzen
Actieperiode: 1 september 2016 t/m 31 oktober 2016
[...]
Ja global shutter vereist speciale hardware. Maar canon kan met de huidige modellen ook een normale elektronische sluiter programmeren met rolling shutter, zoals je in veel systeemcamera's ziet. Maar dat doen ze ook niet. (zover ik weet)henkie196 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:19:
Volledig stille operatie zonder rolling shutter dan
En dat is niet volledig software, de hardware moet wel ook in staat zijn om alle pixels tegelijk uit te lezen (of er moet ergens een hardware matige buffer zijn waar de sensor zijn pixel-lading in kan dumpen). Als ik het principe er achter goed heb begrepen, tenminste.
Ja, dat kan ik mij voorstellen inderdaad. Mijn gx7 had als als voordeel van kleine sensor een sync van 1/320 en ging manueel tot 1/400 zonder problemen. Nu ik een ff heb mag ik blij zijn met mm 1/250 wat genoeg anderen blijven steken op 1/160Het flash sync verhaal is overigens voor wel meer fotografen een punt, er zijn genoeg mensen die al vele jaren om een snellere TTL sync vragen voor camera's.
Jammer dat er weinig word geinoveerd met sluiters qua snelheid.Uit het analoge tijdperk was er de minolta 9xi,die met een carbon reinforced sluiter een sync van 1/300 haalde (max sluiter 1/12000)
ora et labora
Ik balen dat ik daar geen foto's kon maken, ook andere SD-kaarten gaven namelijk dezelfde melding. formatteren hielp evenmin en ook thuis wilde het niet vlotten. Verscheidene SD-kaarten van verschillende formaten/snelheden geprobeerd maar hij blijft deze melding geven.
Kan iemand mij hiermee helpen?
R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger
Lijkt mij dat je al voldoende hebt geprobeerd om te kunnen concluderen dat het SD kaart slot van je camera niet meer (goed) werkt.NLBUURMAN schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:00:
dag allen! Ik heb een probleempje met mijn 1100D, die een tijdje probleemloos gewerkt heeft maar nu kuren vertoont. Een dag richting duitsland achterop de motor om daar plaatjes te schieten heeft geresulteerd bij aankomst in de melding: "geen toegang tot kaart. Herplaats/vervang kaart of form. kaart met deze camera".
Ik balen dat ik daar geen foto's kon maken, ook andere SD-kaarten gaven namelijk dezelfde melding. formatteren hielp evenmin en ook thuis wilde het niet vlotten. Verscheidene SD-kaarten van verschillende formaten/snelheden geprobeerd maar hij blijft deze melding geven.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Werkt het formatteren wel met de camera? In dat geval herkent de camera de SD kaart dus wel en is er wel iets vreemds aan de hand. Het is namelijk wel belangrijk dat je de kaart formatteert met je camera en niet via je PC.
Wordt dan denk ik toch even een tripje naar de winkel of bellen met Techrepair of Rofa Repair
www.maartendeboer.net
Eigenlijk zou je ergens een beun moeten vinden die de camera operschroeft, de contactjes wat bij-buigt en met alcohol goed schoonmaakt.
weet het niet meer

http://www.canonrumors.com/is-this-the-canon-eos-m5/
Plaatjes van de M5
Wel fors groter geworden zo te zien. Ben benieuwd wat dit gaat kosten om eerlijk te zijn. Aangezien de eerdere modellen al flink aan de prijs waren bij de introductie.
Met Adobe Lightroom als Photoshop met laatste Camera Raw update (nog) niet te openen??Hans van Eijsden schreef op donderdag 08 september 2016 @ 18:15:
Voor degenen die willen experimenteren met Dual Pixel RAW: micro focus adjustments, bokeh aanpassen en ghosting veranderen, hier heb ik een RAW-file staan, zojuist even gemaakt met de 85mm f/1.2 L II USM op f/1.2: https://www.hansvaneijsden.com/temp/HvE-20160908-0048.CR2
Kan goed zijn, al denk ik dat Adobe Camera Raw al wel ondersteuning voor de 5D IV zou moeten hebben. Zo niet dan krijgt hij het zéér binnenkort.bluecupra schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:52:
[...]
Met Adobe Lightroom als Photoshop met laatste Camera Raw update (nog) niet te openen??
Wat echter nog niet mogelijk is maar binnenkort wel, is gebruik maken van de nieuwe features die Hans beschrijft. Daarvoor moet je voor nu DPP van Canon gebruiken.
www.maartendeboer.net
Dat bokeh shift heeft nog het meeste effect. Je kunt er wel 3D effecten mee maken. Misschien dat als je de 2 uitersten in een stereoscopisch beeld stopt, je 3D foto's kunt maken met de 5D4. Gat in de markt?
Ik heb hem vandaag ook even in handen gehad en hij voelt iets anders aan dan de 5D3, heb ik het idee (bij de duim). Is dat ook jouw ervaring?Hans van Eijsden schreef op donderdag 08 september 2016 @ 18:15:
Voor degenen die willen experimenteren met Dual Pixel RAW: micro focus adjustments, bokeh aanpassen en ghosting veranderen, hier heb ik een RAW-file staan, zojuist even gemaakt met de 85mm f/1.2 L II USM op f/1.2: https://www.hansvaneijsden.com/temp/HvE-20160908-0048.CR2
[ Voor 45% gewijzigd door Universal Creations op 08-09-2016 21:10 ]
Nope, nog niet te openen. Ook niet met de nieuwste Capture One (9.3 en de beta van vandaag). Geduld...bluecupra schreef op donderdag 08 september 2016 @ 20:52:
[...]
Met Adobe Lightroom als Photoshop met laatste Camera Raw update (nog) niet te openen??
Helaas, daar kan ik weinig over zeggen want ik heb tot nu toe alleen maar met 2 x de 5DII gewerkt en met Phase One voor studiowerk. Wel voelt de camera kleiner en lichter aan, zelfs inclusief de grip. Ligt super in de hand. 😃Universal Creations schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:04:
Een video'tje: YouTube: Canon 5D Mk IV Dual Pixel Raw Review
Dat bokeh shift heeft nog het meeste effect. Je kunt er wel 3D effecten mee maken. Misschien dat als je de 2 uitersten in een stereoscopisch beeld stopt, je 3D foto's kunt maken met de 5D4. Gat in de markt?
[...]
Ik heb hem vandaag ook even in handen gehad en hij voelt iets anders aan dan de 5D3, heb ik het idee (bij de duim). Is dat ook jouw ervaring?
*proest* Wauw, dat filmpje.Universal Creations schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:04:
Een video'tje: YouTube: Canon 5D Mk IV Dual Pixel Raw Review
[...]
Ik heb hem vandaag ook even in handen gehad en hij voelt iets anders aan dan de 5D3, heb ik het idee (bij de duim). Is dat ook jouw ervaring?
* Ventieldopje heeft geen hoop meer voor dual-pixel RAW.
Serieus, dan heb je (schijnbaar) een 60mp sensor en dan stop je er dit soort lullige functies in die echt niemand gaat gebruiken. Waarom niet functies die de resolutie ten goede komt, gebruik die extra pixels eens!
www.maartendeboer.net
Je kunt de dubbele pixels niet echt gebruiken voor meer resolutie door de parallax verschillen. Ze doen er gelukkig wel al jaren goede dingen mee voor AF tijdens liveview.Ventieldopje schreef op donderdag 08 september 2016 @ 23:28:
[...]
*proest* Wauw, dat filmpje.
* Ventieldopje heeft geen hoop meer voor dual-pixel RAW.
Serieus, dan heb je (schijnbaar) een 60mp sensor en dan stop je er dit soort lullige functies in die echt niemand gaat gebruiken. Waarom niet functies die de resolutie ten goede komt, gebruik die extra pixels eens!
Ik snap alleen niet waarom die M5 zo'n exposure compensation dial bovenop zou hebben. Werkt dat makkelijk met een EVF/liveview ofzo? Het is voor mij zo'n functie die ik eigenlijk nooit gebruik (ik zou dan eerder in manual schieten), en ik zou dan ook een ISO knop logischer vinden.Sensor: 24.2 million pixel APS-C CMOS
AF: dual pixel CMOS AF
**Touch AF
More AF points than any other camera (We don’t know the exact number)
DIGIC 7
Continuous shooting: 7fps
Continuous shooting in live view: 9fps
ISO Sensitivity: 100-25600
Video: FullHD 60fps, 5-axis electronic image stabilization
Dynamic NFC, Bluetooth built-in
Media: SD / SDHC / SDXC card
Size: 115.6 x 89.2 x 60.6 mm
Weight: 427g
[ Voor 18% gewijzigd door henkie196 op 09-09-2016 09:38 ]
Aan de positieve kant, eindelijk, na 3 jaar, toch nog DPAF in de body die er het meest van zou profiteren.
Ben wel benieuwd wat een M5 zou moeten kosten, dat zegt waarschijnlijk iets meer over hoe Canon het in de markt ziet.
Dat kan je toch evengoed? Schieten, kijken, draaien, schieten. Ik ben wel blij als ik snel bij die instelling kan. Zeker omdat mijn camera het in mijn optiek soms zelf te hoog zet.henkie196 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:54:
In combinatie met een EVF/liveview zou je dat meteen kunnen beoordelen, ja.
@UC: kunnen we over twee weken nog een live verslag van het verwachten?
[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 09-09-2016 10:30 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat kan, maar als ik dan toch iteratief bezig ga zijn, kan ik net zo goed meteen in M schieten, denk ik dan. Hoe de camera het zelf instelt, hangt sterk er vanaf waar het focuspunt ligt. Als het midden toevallig op iets donkers of lichts staat, slaat de metering ook meteen die kant op. Niet altijd wat ik wil, en niet persé consistent een kant op. Metering op het focuspunt dat focus heeft zou al een stuk beter zijn, maar daar doet Canon niet aan (buiten de 1-serie).Gonadan schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:29:
Dat kan je toch evengoed? Schieten, kijken, draaien, schieten. Ik ben wel blij als ik snel bij die instelling kan. Zeker omdat mijn camera het in mijn optiek soms zelf te hoog zet.
Ik vind het jammer dat het geen fullframe is geworden. Ik wist dat er nieuwe M aan ging komen en dat ie groter zou zijn, maar hoopte op fullframe. Ik zal hem hopelijk op de kina kunnen proberen.
Helaas wordt het beeld in vieren opgedeeld en vallen er wat chunks weg. Iemand die me verder op weg kan helpen en het tweaken leuk vindt? Want iets in me zegt dat er meer in zit... 😉
Deze website zal je ongetwijfeld verder helpen, ondanks dat er wat verschillen in zullen zitten met de dual-pixel RAW data: http://lclevy.free.fr/cr2/Hans van Eijsden schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 13:56:
Het lukt mij om de 5D Mark IV RAW-bestanden min of meer in Capture One te openen na het runnen van exiftool en de boel te foppen: exiftool -model="Canon EOS-1D X Mark II" -canonmodelid="EOS-1D X MARK II" -preserve -overwrite_original BESTANDSNAAM.CR2
Helaas wordt het beeld in vieren opgedeeld en vallen er wat chunks weg. Iemand die me verder op weg kan helpen en het tweaken leuk vindt? Want iets in me zegt dat er meer in zit... 😉
www.maartendeboer.net
Dat hangt helemaal van je instellingen af. Het is natuurlijk fijn als de belichting bij je focuspunt goed is, maar ik wil wel graag de hele foto goed belicht. Dat kan je niet afleiden door alleen bij het punt te meten.henkie196 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:34:
Dat kan, maar als ik dan toch iteratief bezig ga zijn, kan ik net zo goed meteen in M schieten, denk ik dan. Hoe de camera het zelf instelt, hangt sterk er vanaf waar het focuspunt ligt. Als het midden toevallig op iets donkers of lichts staat, slaat de metering ook meteen die kant op. Niet altijd wat ik wil, en niet persé consistent een kant op. Metering op het focuspunt dat focus heeft zou al een stuk beter zijn, maar daar doet Canon niet aan (buiten de 1-serie).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb die vermoedelijke afmetingen even uitgeknipt en naast de 650d gehouden. Het valt me wel wat tegen hoeveel kleiner de m5 is. Nog maar eens in het echt bekijken. Op papier interessant, omdat ik de 650d vaak nog te groot vind om mee te nemen. Maar dan moet hij wel aanzienlijk kleiner zijn...henkie196 schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 09:36:
Er zouden wat specs van een nieuwe, wat hoger in de markt gerichte, EOS-M zijn.
[...]
Ik snap alleen niet waarom die M5 zo'n exposure compensation dial bovenop zou hebben. Werkt dat makkelijk met een EVF/liveview ofzo? Het is voor mij zo'n functie die ik eigenlijk nooit gebruik (ik zou dan eerder in manual schieten), en ik zou dan ook een ISO knop logischer vinden.
http://www.canonrumors.co...canon-eos-m5-pricing-cr1/
Een 750D is goedkoper...
Verwijderd
Dus? De M5 is compacter en heeft de 80D sensor.jip_86 schreef op maandag 12 september 2016 @ 17:31:
Vanaf $899 ($799 pre-order) blijkbaar.
Een 750D is goedkoper...
Andere doelgroep andere eisen.
Bedankt! Het is mij gelukt om de 5D Mark IV bestanden met Capture One te openen, ik had afgelopen vrijdag het cameramodel verward.Ventieldopje schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:06:
[...]
Deze website zal je ongetwijfeld verder helpen, ondanks dat er wat verschillen in zullen zitten met de dual-pixel RAW data: http://lclevy.free.fr/cr2/
Voor de liefhebbers, ik heb er een artikeltje van gemaakt en ook een .app voor op de Mac, onderaan het artikel: https://www.hansvaneijsde...ng-raw-files-capture-one/
Let op: het betreft dus een hack, Capture One heeft nog géén officiële support voor de 5D Mark IV.
Wel CR1, dus veel voorbehoud.jip_86 schreef op maandag 12 september 2016 @ 17:31:
Vanaf $899 ($799 pre-order) blijkbaar.
Een 750D is goedkoper...
CR1 - This is a rumor that CR received from a new contact, or a contact that hasn't had a rumor that came true
Ik houdt er stiekem erg rekening mee dat het niet zo bijzonder zal zijn.
www.maartendeboer.net
Ik heb wat moeite om de doelgroep te bepalen. Het is ern soort compacte 80d. Op zich best.mooi natuurlijk. Maar niet zo compact dat het casual gebruikers echt aanspreekt. De meer enthousiaste gebruiker zal het formaat minder interesseren, maar eerder de ergonomie en instelmogelijkheden van het grotere dslr model. Ik voorzie een vrij kleine markt.Ventieldopje schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:29:
Ik houdt er stiekem erg rekening mee dat het niet zo bijzonder zal zijn.
Verwijderd
Met dat ergonomie argument zouden de x-series en A7 modellen ook geen succes moeten zijn. Ik weet niet wat er aan manual controls zit op de M5 maar volgens mij zit dat sowieso boven instap.KopjeThee schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 06:44:
[...]
Ik heb wat moeite om de doelgroep te bepalen. Het is ern soort compacte 80d. Op zich best.mooi natuurlijk. Maar niet zo compact dat het casual gebruikers echt aanspreekt. De meer enthousiaste gebruiker zal het formaat minder interesseren, maar eerder de ergonomie en instelmogelijkheden van het grotere dslr model. Ik voorzie een vrij kleine markt.
Verkoop successen zoals een xxxD serie? Ten opzichte daarvan zullen het vast niet zulke hardlopende series zijn. Maar goed, dat is een 5D serie dan ook niet.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 08:47:
Met dat ergonomie argument zouden de x-series en A7 modellen ook geen succes moeten zijn. Ik weet niet wat er aan manual controls zit op de M5 maar volgens mij zit dat sowieso boven instap.
Verder wel eens dat een doelgroep als voor een X-T1/2 (en in mindere mate een A7) ook wel een doelgroep zal zijn voor deze M5. De prijs die voorgesteld was, lijkt me dan wel weer aan de lage kant, volgens mij was de M3 ook zo'n zelfde prijs bij introductie.
Wel grappig dat jullie het er over eens lijken te zijn dat het verschil tussen een instapper vooral de ergonomie is. Ben ik het trouwens ook wel mee eens als je kijkt naar de xxxxD, xxxD en xxD series. Voornamelijk ergonomische verschillen en ook wat meer uitgeklede features. Eigenlijk is het raar dat hier toch redelijk wat mensen (mijzelf inclusief) stiekem best veel bereidt zijn extra te betalen voor die ergonomische verschillen.
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.
Dit is dus geen adviestopic