Alleen al om de prijs doet me dat al niet twijfelen, deze zal zeker minimaal 2x zo duur zijn als die uitkomt. Het is ook wel een ander soort camera door de 50,6MP sensor. Maar het zal denk ik wel redelijk in de buurt komen qua beeldkwaliteit in die 1,6x cropmode. Je houdt net iets minder dan 20MP over als het een 50,6MP sensor wordt. Blijft alleen de vraag wat de sensor in het algemeen gaat doen qua DR, ISO etc en of dat vergelijkbaar is met de 7D2 sensor of dat ze eindelijk wat stappen weten te maken in vooral de DR bij lage ISO's.Rutje! schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:26:
[...]
Het doet mij in elk geval niet twijfelen aan mijn 7D2, aangezien ik toch 95% van m'n foto's crop. Ben wel benieuwd of die 1.6 crop-mode qua beeldkwaliteit ook identiek is aan de 7D2. Bij de 7D2 lagen de ISO specs volgens Canon wel wat hoger, maar misschien was dat omdat APSC mensen wel wat ruis gewend zijn.
Toen ik de cropmode zag dacht ik: wat handig. Maar aan de andere kant, heeft het veel zin om die cropmode te gebruiken t.o.v. gewoon regulier een foto schieten en dan achteraf croppen naar het gewenste resultaat?
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Bij Nikon kreeg je dan wel eens een hogere burstsnelheid, weet niet of dat bij Canon ook zo gaat. Gedachte erachter is dat de datastroom dan beperkter is, dat zou bij 50mp wel eens de beperkende factor kunnen zijn voor de burstsnelheid.
Voor video is het ook handig: achteraf 1,6x croppen van 1080p video levert je wat weinig pixels op, liever dat dat in-camera gebeurt en je wel 1080p video overhoudt. De 600D had ook zo'n modus, waarin je zó ver in-camera kon croppen dat van sensor naar video 1:1-pixels werden opgenomen. Flinke teleconverter dus.
Voor video is het ook handig: achteraf 1,6x croppen van 1080p video levert je wat weinig pixels op, liever dat dat in-camera gebeurt en je wel 1080p video overhoudt. De 600D had ook zo'n modus, waarin je zó ver in-camera kon croppen dat van sensor naar video 1:1-pixels werden opgenomen. Flinke teleconverter dus.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Wat ik dus uit je verhaal concludeer is dat je met de cropmode meer pixels overhoudt? Want die snap ik even niet. Ik weet even niet hoe het technisch opgelost is, maar als de cropmode gewoon een deel van de sensor gebruikt hiervoor dat 1.6x representeert, is het resultaat dan achteraf niet hetzelfde als wanneer je gewoon schiet en achteraf cropt?
Ik meen toch vaker hier op tweakers gezien te hebben dat een achteraf gecropte FF-foto naar APSC-equivalent dezelfde of zelfs betere resultaten geeft.
Ik meen toch vaker hier op tweakers gezien te hebben dat een achteraf gecropte FF-foto naar APSC-equivalent dezelfde of zelfs betere resultaten geeft.
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Om het als een cropmode te kunnen gebruiken moeten ze wel het middelste deel alleen gebruiken. Als ze het op een andere manier over de hele sensor doen is het geen cropmode meer maar gewoon de standaard mRAW of sRAW files met dus een lagere resolutie.
Met de 1.6x cropmode hou je ~20MP over dus veel kleinere files. Dat geeft je een betere buffer en hopelijk zijn ze dan wel zo slim om eventueel ook wat extra snelheid op te leveren. Als het geen extra snelheid oplevert dan kun je bijna net zo goed 50MP schieten en later croppen wat je nodig hebt.
Met de 1.6x cropmode hou je ~20MP over dus veel kleinere files. Dat geeft je een betere buffer en hopelijk zijn ze dan wel zo slim om eventueel ook wat extra snelheid op te leveren. Als het geen extra snelheid oplevert dan kun je bijna net zo goed 50MP schieten en later croppen wat je nodig hebt.
Klopt helemaal. Bij foto's heb je dus geen pixelvoordeel, maar slechts een mogelijk hogere burstsnelheid door de kleinere datastroom.Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:21:
Om het als een cropmode te kunnen gebruiken moeten ze wel het middelste deel alleen gebruiken. Als ze het op een andere manier over de hele sensor doen is het geen cropmode meer maar gewoon de standaard mRAW of sRAW files met dus een lagere resolutie.
Bij video heb je dus wel een voordeel. Full HD 1080p heeft slechts 2MP nodig. Die videopixels kan je opbouwen uit:
- de hele 50MP (full frame beeld) waarbij meerdere pixels worden gecombineerd tot 1 pixel. Vroegere DSLR's deden dit niet en pakten gewoon om de zoveel pixels 1 pixel om het beeld op te bouwen, "line skipping" heette dat.
- de middelste 2 miljoen pixels, dus vanaf het midden van de sensor. Als je alleen dat gedeelte opneemt als video, dan heb je scherp beeld (iedere pixel in de video is er immers 1 op de sensor geweest), mits je objectief scherp genoeg is om op pixelniveau nog details af te leveren. Zou je achteraf een 1080p-videobeeld van de hele sensor croppen tot de middelste 2MP en vervolgens weer uitvergroten tot een 1080p-beeld, dan hou je veel minder details over. In dat opzicht is het dus wel handig om een crop mode voor video te hebben in een full frame-camera.
[ Voor 4% gewijzigd door tobiasvs op 30-01-2015 11:36 ]
Het gaat wel echt een one-trick pony worden als ik zo kijk naar de camera. Het gaat echt een 5d3 worden met betere sensor. Dat lag ook wel in de lijn van verwachtingen, gezien hoe de upgrades verliepen van 5d--5d2--5d3, maar toch. Nu een extra 5d3 halen bij de MM voor 2200, of een kleine 4000 euro betalen voor een 5d3 met dikkere sensor. Is me dat een goede 1500 euro waard?
Verwijderd
Om nog even op deze terug te komen. Dit komt door de grotere pixels bij de huidige FF camera's. Maar vraag me wel af of een 8,5MP (Gecropte FF foto van de huidige 5D3) echt scherper is als een volledige foto van een 7D2 bijvoorbeeld welke ook verkleind wordt om eerlijk te vergelijken. Met een goede lens haal je vaak meer resolutie bij crop. Dat zou betekenen dat je dus op FF ook een hele goede lens moet hebben om uberhaupt in de buurt te komen denk ik zo. Zou je namelijk de 7D2 ook verkleinen naar 8,5MP zie je denk ik nauwelijks verschil. Zelfs niet met een STM Kitlens. Die resolved bijvoorbeeld 9MP op de 7D2.Deathchant schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:08:
Scherpte voordeel heeft FF denk ik dan ook alleen maar als je dus niet terug cropt naar 1,6x maar bijvoorbeeld naar 1,3x. Dan zal het nog van de gebruikte lenzen afhangen.
Bij deze nieuwe sensor zal je qua scherpte nu helemaal geen verschil meer zien gok ik. De pixeldichtheid is immers net zo groot als bij de 7D2 en de resolutie welke je overhoud is ook zo goed als gelijk. Dus croppen levert je dan exact dezelfde foto op qua detail en scherpte. Tenzij ze nog met een variant komen zonder AA-filter dan kan dit je nog wel een voordeel in scherpte geven.
Ben benieuwd of het gerucht over een partnerschap met Sony klopt. Denk het niet, maar dat zou deze camera écht een one trick pony maken inderdaad, want dan verwacht ik weer dezelfde brakke dynamic range als altijd. Dan zou deze camera alleen maar interessant zijn voor in de studio lijkt me.Nomad schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:34:
Het gaat wel echt een one-trick pony worden als ik zo kijk naar de camera. Het gaat echt een 5d3 worden met betere sensor. Dat lag ook wel in de lijn van verwachtingen, gezien hoe de upgrades verliepen van 5d--5d2--5d3, maar toch. Nu een extra 5d3 halen bij de MM voor 2200, of een kleine 4000 euro betalen voor een 5d3 met dikkere sensor. Is me dat een goede 1500 euro waard?
[ Voor 38% gewijzigd door Evano op 30-01-2015 12:06 ]
Hoe kom je daarbij? De recente Sony-sensoren hebben juist een behoorlijk hoog dynamisch bereik.blacktarantulaX schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:06:
[...]
Ben benieuwd of het gerucht over een partnerschap met Sony klopt. Denk het niet, maar dat zou deze camera écht een one trick pony maken inderdaad, want dan verwacht ik weer dezelfde brakke dynamic range als altijd. Dan zou deze camera alleen maar interessant zijn voor in de studio lijkt me.
Hij is het juist met je eens. Hij denkt dat er geen Sony sensor in zal zitten dus geen verbeterde dynamic range heeft.Azrael schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:34:
[...]
Hoe kom je daarbij? De recente Sony-sensoren hebben juist een behoorlijk hoog dynamisch bereik.
PreciesLone schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:41:
[...]
Hij is het juist met je eens. Hij denkt dat er geen Sony sensor in zal zitten dus geen verbeterde dynamic range heeft.
Even afgezien van de onbekende prijzen, dit is wel Canon waar we het over hebben. Je kan waarschijnlijk wat toegevoegde dingen verwachten (carry-over uit de 7D2, wellicht) en misschien nog wel wat verwijderde functies t.o.v. de 5D3, om het wat meer te 'differentiëren'. Is Canon altijd erg goed in geweest.Nomad schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:34:
Dan had ie het wat anders moeten formulerenLone schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:41:
[...]
Hij is het juist met je eens. Hij denkt dat er geen Sony sensor in zal zitten dus geen verbeterde dynamic range heeft.
Het zou me overigens niks verbazen als het wél een Sony-sensor is, aangezien er ook een Sony-sensor in de G7x gebruikt is.
Ontopic: hopelijk heeft deze wel phase-AF in live view, net als de 70D.
Ik weet nog niet of ik deze camera ga aanschaffen. Voor 4000 sowieso niet, voor 2500 ga ik het overwegen.
Ik vind momenteel de M3 interessanter, mits die nu wel diezelfde phase-AF heeft.
[ Voor 41% gewijzigd door Azrael op 30-01-2015 13:43 ]
Als we geluk hebben gooit Canon er een time-lapse feature tegenaan. Of 1080p filmen met 61FPS.henkie196 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:31:
[...]
Even afgezien van de onbekende prijzen, dit is wel Canon waar we het over hebben. Je kan waarschijnlijk wat toegevoegde dingen verwachten (carry-over uit de 7D2, wellicht) en misschien nog wel wat verwijderde functies t.o.v. de 5D3, om het wat meer te 'differentiëren'. Is Canon altijd erg goed in geweest.
Ik heb geen ander merk wat ik betaalbaar vind en liever zou hebben dan Canon, maar potdikkie wat kunnen ze af en toe dingen uitmelken
2500, grapjasAzrael schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:37:
[...]
Ik weet nog niet of ik deze camera ga aanschaffen. Voor 4000 sowieso niet, voor 2500 ga ik het overwegen.
Ik vind momenteel de M3 interessanter, mits die nu wel diezelfde phase-AF heeft.
Timelapse filmen kun je er wel mee schijnbaar volgens de specsNomad schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:38:
[...]
Als we geluk hebben gooit Canon er een time-lapse feature tegenaan. Of 1080p filmen met 61FPS.
Ik heb geen ander merk wat ik betaalbaar vind en liever zou hebben dan Canon, maar potdikkie wat kunnen ze af en toe dingen uitmelken
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
tweemaal eensVentieldopje schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:53:
[...]
2500, grapjas
[...]
Timelapse filmen kun je er wel mee schijnbaar volgens de specsAnders is een remote ook niet zo duur toch
3500 introductieprijs zou prima zijn, dat was de Mark III ook, die heb ik enige tijd later ook voor minder dan 2500 gekocht (nog een hoop geld). Ben echter bang dat het hoger wordt..
En ik ben die zware bodies ook wel een beetje zat. Hopelijk komt er ook een 6Ds R
En ik ben die zware bodies ook wel een beetje zat. Hopelijk komt er ook een 6Ds R
[ Voor 19% gewijzigd door Azrael op 30-01-2015 15:00 ]
Timelapse zou ik niet nutteloos noemen, maar het implementeren in de firmware zou volgens mij redelijk triviaal moeten zijn. Zelfde met een intervalometer. Dat ze dat nu pas met de 7D2 geïntroduceerd hebben in de camera zelf (zodat je daar niet een aparte, dure afstandsbediening voor moet kopen) geeft wel aan hoe diep het uitmelken in hun businessmodel is ingebakken.
Aan de andere kant, genoeg mensen die al dat spul blijven kopen, kennelijk, dus weinig motivatie voor hun om iets te veranderen.
Aan de andere kant, genoeg mensen die al dat spul blijven kopen, kennelijk, dus weinig motivatie voor hun om iets te veranderen.
Dus alle meuk moet er maar in komen? Ik vind het redelijk nutteloos om dat in-camera te hebben net zoals "HDR".
Uitmelken is het ook niet omdat je gewoon prima afstandsbedieningen van ebay kan plukken of via usb je camera aan kan sturen. Zie daar nou niet direct dikke winst in voor hun..
Uitmelken is het ook niet omdat je gewoon prima afstandsbedieningen van ebay kan plukken of via usb je camera aan kan sturen. Zie daar nou niet direct dikke winst in voor hun..
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik hoef geen in-camera HDR (dus dat de camera zelf een jpg ervan maakt), maar automatisch 5-7 foto's bracketen voor een HDR zou wel een stuk sneller werken dan dat je alles met de hand in moet instellen voor iedere foto.
En een camera heb je altijd bij je (als je foto's gaat maken), een remote misschien niet altijd. Een een remote moet je ook weer erbij halen.
Wat maakt het voor jou nou uit dat er in een menu wat opties zitten die jij nooit gebruikt? Laat ze die meuk er maar lekker instoppen, heb je het in ieder altijd erbij voor die keer dat je het misschien wel wilt gebruiken.
Zocht bijvoorbeeld laatst een remote waarbij je op de remote de sluitertijd in kon vullen (voor >30s sluitertijden). Dat is gewoon bijna niet te vinden. Sure, je kan wel een remote vinden dat je het indrukt om de foto te starten en dan nog een keer in moet drukken om de exposure te beëindigen, maar dat is bij zulke lange sluitertijden best lastig. Hoe moeilijk kan het nou zijn om sluitertijden langer dan 30s nou gewoon in de camera in te kunnen stellen in plaats van dat ik continue die sluiter ingedrukt moet houden?
En een camera heb je altijd bij je (als je foto's gaat maken), een remote misschien niet altijd. Een een remote moet je ook weer erbij halen.
Wat maakt het voor jou nou uit dat er in een menu wat opties zitten die jij nooit gebruikt? Laat ze die meuk er maar lekker instoppen, heb je het in ieder altijd erbij voor die keer dat je het misschien wel wilt gebruiken.
Zocht bijvoorbeeld laatst een remote waarbij je op de remote de sluitertijd in kon vullen (voor >30s sluitertijden). Dat is gewoon bijna niet te vinden. Sure, je kan wel een remote vinden dat je het indrukt om de foto te starten en dan nog een keer in moet drukken om de exposure te beëindigen, maar dat is bij zulke lange sluitertijden best lastig. Hoe moeilijk kan het nou zijn om sluitertijden langer dan 30s nou gewoon in de camera in te kunnen stellen in plaats van dat ik continue die sluiter ingedrukt moet houden?
Lol dat is nou precies de definitie van bloatwarehenkie196 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:29:
Ik hoef geen in-camera HDR (dus dat de camera zelf een jpg ervan maakt), maar automatisch 5-7 foto's bracketen voor een HDR zou wel een stuk sneller werken dan dat je alles met de hand in moet instellen voor iedere foto.
http://www.ebay.com/itm/C...motes&hash=item5662933fd1
http://www.ebay.com/itm/L...ain_0&hash=item4d0221dd80
there you go
www.maartendeboer.net
Hoezo een remote?
Is ook te doen met een IOS of andriod app op je telefoon.
Zou graag een stukje software willen op mijn telefoon waar ik mijn camera volledig mee zou kunnen bedienen.
Volgens mij heeft Fuji dat best wel goed voor elkaar gekregen!
Zou graag een stukje software willen op mijn telefoon waar ik mijn camera volledig mee zou kunnen bedienen.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Dat ook, via USB of WiFi
Maar dat vreet stroom voor zowel je mobiel als je camera dus gaat een simpele remote wat langer mee. Maar via je mobiel heeft wel zo zijn voordelen inderdaad, of tablet zelfs!
www.maartendeboer.net
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Mocht iemand nog willen weten hoe een shutter er precies uitziet als die zijn ding doet

http://www.dumpert.nl/med...enin_een_fototoestel.html
http://www.dumpert.nl/med...enin_een_fototoestel.html
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
het verklaard ook heel mooi de sync snelheid met flitsers, aka de snelste tijd dat de sluiter eventjes helemaal open is

ora et labora
Oeps..
[ Voor 99% gewijzigd door Bonbridge op 30-01-2015 22:24 ]
R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
pssst Bonbridge, stond al op vorige pagina
Magic Lantern heeft die feature (intervalometer) wel gewoonhenkie196 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:59:
Timelapse zou ik niet nutteloos noemen, maar het implementeren in de firmware zou volgens mij redelijk triviaal moeten zijn. Zelfde met een intervalometer. Dat ze dat nu pas met de 7D2 geïntroduceerd hebben in de camera zelf (zodat je daar niet een aparte, dure afstandsbediening voor moet kopen) geeft wel aan hoe diep het uitmelken in hun businessmodel is ingebakken.
http://www.magiclantern.fm/
En ook dat kan Magic Lanternhenkie196 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:29:
[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 31-01-2015 23:17 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Speciaal voor jou : http://dslrcontroller.com/Hamed schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:53:
Hoezo een remote?
En voor jou : http://dslrcontroller.com/guide-wifi_mr3040.php + pricewatch: TP-Link TL-MR3040Ventieldopje schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:02:
Dat ook, via USB of WiFiMaar dat vreet stroom voor zowel je mobiel als je camera dus gaat een simpele remote wat langer mee. Maar via je mobiel heeft wel zo zijn voordelen inderdaad, of tablet zelfs!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Weet niet maar voor mijn camera werkt die software nietnero355 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 00:49:
[...]
Speciaal voor jou : http://dslrcontroller.com/
[...]
En voor jou : http://dslrcontroller.com/guide-wifi_mr3040.php + pricewatch: TP-Link TL-MR3040
Zo vaak tether ik niet gelukkig, voor de rest heb ik een eyefi kaartje
Maar voor anderen wel echt een aanrader! Kost geen drol en schijnt goed te werken!
[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 01-02-2015 01:19 ]
www.maartendeboer.net
http://dslrcontroller.com/devices.php daar staat dat het grotendeels werkt i.c.m. een 1Ds Mark IIIVentieldopje schreef op zondag 01 februari 2015 @ 01:16:
Weet niet maar voor mijn camera werkt die software niet
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hmm, ik heb het geprobeerd met een OTG kabel op mijn mobiel en die van mijn vriendin (LG G2 en Samsung Galaxy S2 met Cyanogenmod) maar mijn camera werd nooit herkent. De 5D II van mijn vriendin wel. Maar het zelfde gebeurd met de shuttercount, geen enkele applicatie herkent mijn camera of herkent hem wel en leest vervolgens 0 uit.
Toen stond er inderdaad ook dat het zou moeten werken maar die pech heb ik dan weer
Maar goed, dat soort dingen gebruik ik dan ook gelukkig amper (of ja, niet). De Eye-Fi werkt prima voor kleine JPG's en anders tethered via een lange USB/netwerk kabel
Toen stond er inderdaad ook dat het zou moeten werken maar die pech heb ik dan weer
www.maartendeboer.net
More Detail Specs of Canon EOS 5Ds !
Sensor Effective Pixels 50.6MP. The total number of pixels is 53MP.
RAW (50MP), M-RAW (28MP), S-RAW (12.4MP)
CF (UDMA7), SD / SDHC / SDXC (UHS-I)
Dual DIGIC6
1.3x and 1.6x crop shooting mode
Pentaprism View Finder, 100% field of view, magnification 0.71x, the eye point 21mm
Electronic Level
Grid display
61 AF points (41 points cross type). EV-2 support
ITR AF
Anti-flicker
Time-lapse movie
Bulb timer
Live View, the contrast AF (face recognition)
150,000 pixel RGB-TR metering sensor. 252 zone TTL metering
EOS iSA system
ISO 100-6400 (extended with ISO 50 and ISO 12800)
The shutter speed is 30 seconds -1/8000 seconds. Synchro is 1/200 sec
Continuous shooting 5 frames / sec
Video 1920×1080 30fps (ALL-I or IPB)
LCD monitor 3.2 inches 1.04 million dot
Mini HDMI output terminal. External microphone terminal
Battery LP-E6N / LP-E6
Size 152 x 116.4 x 76.4mm
Weighs 930g (CIPA guidelines). 845g (body only)
Sensor Effective Pixels 50.6MP. The total number of pixels is 53MP.
RAW (50MP), M-RAW (28MP), S-RAW (12.4MP)
CF (UDMA7), SD / SDHC / SDXC (UHS-I)
Dual DIGIC6
1.3x and 1.6x crop shooting mode
Pentaprism View Finder, 100% field of view, magnification 0.71x, the eye point 21mm
Electronic Level
Grid display
61 AF points (41 points cross type). EV-2 support
ITR AF
Anti-flicker
Time-lapse movie
Bulb timer
Live View, the contrast AF (face recognition)
150,000 pixel RGB-TR metering sensor. 252 zone TTL metering
EOS iSA system
ISO 100-6400 (extended with ISO 50 and ISO 12800)
The shutter speed is 30 seconds -1/8000 seconds. Synchro is 1/200 sec
Continuous shooting 5 frames / sec
Video 1920×1080 30fps (ALL-I or IPB)
LCD monitor 3.2 inches 1.04 million dot
Mini HDMI output terminal. External microphone terminal
Battery LP-E6N / LP-E6
Size 152 x 116.4 x 76.4mm
Weighs 930g (CIPA guidelines). 845g (body only)
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
En volgens deze geruchten zou de 5Ds degene mét AA filter zijn en zou er een 5Ds R komen zonder AA filter.
Verwijderd
Foto's van een 750D en 760D zijn opgedoken. De 750D ziet eruit als een opvolger van de 700D en de 760D een camera tussen de 750D en 70D.
http://www.canonrumors.co...bel-750d-eos-760d-appear/
760D:
760D:

Zitten we nou echt te wachten op nog een serie naast de 1200d, 750d, 100d, 70d en 7d...?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Interessant,
1200D - €300
100D - €400
750D - €500
760D - €750
70D - €950
7D - €1600
Lijkt mij wel een goede optie, niet voor de mensen die al ern dslr hebben maar voor mensen die er serieus in fotografie willen stappen, maar toch de prijs van 70D iets te veel vinden. De vraag is hoeveel die er zijn, maar lijkt me niet eens zo'n hele slechte zet, ik hem er wel tussenvallen. Zoals ik bovenaan deze post snel een opsomming maakte.
1200D - €300
100D - €400
750D - €500
760D - €750
70D - €950
7D - €1600
Lijkt mij wel een goede optie, niet voor de mensen die al ern dslr hebben maar voor mensen die er serieus in fotografie willen stappen, maar toch de prijs van 70D iets te veel vinden. De vraag is hoeveel die er zijn, maar lijkt me niet eens zo'n hele slechte zet, ik hem er wel tussenvallen. Zoals ik bovenaan deze post snel een opsomming maakte.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Aparte keuze, ik had niet echt het idee dat er een gat zat tussen de 700D en 70D
Alhoewel het prijsverschil tussen 700D (<€500) en 70D (>€900) wel vrij fors is, dus bij nader inzien niet zo gek eigenlijk
Alhoewel het prijsverschil tussen 700D (<€500) en 70D (>€900) wel vrij fors is, dus bij nader inzien niet zo gek eigenlijk
[ Voor 43% gewijzigd door Hahn op 04-02-2015 22:52 ]
The devil is in the details.
Verwijderd
Qua prijs zit er wel een gat tussen de huidige xxxD en xxD. Maar hoe zou je dat in specs / features terug gaan zien?
Inderdaad, het was vroeger al meer een issue van ergonomie of je voor een 60D of een 650D koos, niet zozeer de features, en nu proppen ze er nog eentje tussen zodat het verschil niet eens meer de ergonomie van de knoppen en het schermpje bovenop is, maar alleen de ergonomie van een grotere grip?
Het zal vast ooit ergens in een interne marketing presentatie logisch hebben geleken, maar ik volg het niet echt meer.
/edit
Omdat het nog niet eerder neergezet was, de specs volgens CR:
Het zal vast ooit ergens in een interne marketing presentatie logisch hebben geleken, maar ik volg het niet echt meer.
/edit
Omdat het nog niet eerder neergezet was, de specs volgens CR:
Canon Rebel 750D/760D Specifications
■Full HD movies, MP4 format, HDR movie, automatic shooting modes (EOS 750D )
■24.2MP sensor and Canon’s DIGIC 6 image processor
■ISO 100-12,800 range
■Flicker Detection technology
■Five frames per second continuous shooting mode
■19 cross-type AF point system
■Hybrid CMOS AF III
■Rear Quick Control Dial (EOS 760D )
■Creative movie modes (EOS 760D )
■Wi-Fi and NFC
[ Voor 47% gewijzigd door henkie196 op 05-02-2015 07:57 ]
Zou er op kunnen wijzen dat de 80D ook echt een degelijke body gaat worden. Maar daar heb je eigenlijk al de 7D2 voor, dus ik snap deze move ook niet helemaal.
Ben benieuwd of ze bij deze iteratie de bugs uit het 19-punts AF systeem hebben kunnen krijgen. Gaf op de 7D onbetrouwbare resultaten in combinatie met tracking en/of bursts, en gaf op de 70D onbetrouwbare AF op het middelste punt in combinatie met lenzen met een diafragma van f2.8 of groter.
En die 24.2MP sensor lijkt een nieuw beestje te zijn voor Canon. Of misschien juist een oud beestje van Sony.
En die 24.2MP sensor lijkt een nieuw beestje te zijn voor Canon. Of misschien juist een oud beestje van Sony.
Daarmee hebben we in elk geval een antwoord op de vraag welke camera er in Hamed in "Het algemene Canon topic (geen adviestopic)" in beeld staat.Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:59:
Foto's van een 750D en 760D zijn opgedoken. De 750D ziet eruit als een opvolger van de 700D en de 760D een camera tussen de 750D en 70D.
760D:
[afbeelding]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Net mijn 2e 5D3 verkocht en wilde een hoge resolutie Sony of Nikon kopen maar denk dat ik nog even geduld ga uitoefenen.
Hoop alleen dat ze er dan wel een 2e CF slot in stoppen of eens een fatsoenlijke SD kaartlezer /schrijver!
Hoop alleen dat ze er dan wel een 2e CF slot in stoppen of eens een fatsoenlijke SD kaartlezer /schrijver!
[ Voor 31% gewijzigd door ötzi op 05-02-2015 11:13 ]
Bron: http://www.canonrumors.co...-r-ef-11-24-f4l-revealed/PhotoRumors has posted the prices of the Canon EOS 5DS, EOS 5DS R and EF 11-24 f/4L USM in Euro.
Canon EOS 5DS: €3,499 (around $4,000 USD)
Canon EOS 5DS R (no low-pass filter): €3,699 (around $4,200 USD)
Canon EF 11-24mm f/4L USM: €2,999 (around $3,400 USD)
@Nomad, niks voor jou, die 5Ds R naast je 5D3? Kun je je 5D2 verkopen
Ik had zelf exact deze introprijzen in gedachte, wat grappig
Wel of geen lowpass filter heb ik nog niet besloten, ligt aan de verschillen die je in het resultaat gaat zien. De 5d2 vervangen voor de 5d4 (zo noem ik hem maar even) was ook het plan. Maar tegelijkertijd, mijn backup camera is geheel dat, een backup. In principe ligt de 5d2 te verstoffen hier. Dus ik twijfel ook nog wel een beetje of ik die niet als backup wil houden ipv de 5d3. Want om nou een 5d3 te laten verstoffen vind ik wel erg zonde van het geld. En 2 camera's naast elkaar gebruiken doe ik niet.Deathchant schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:24:
[...]
Bron: http://www.canonrumors.co...-r-ef-11-24-f4l-revealed/
@Nomad, niks voor jou, die 5Ds R naast je 5D3? Kun je je 5D2 verkopenZullen uiteindelijk wel naar de 3K gaan zakken.
Ik had zelf exact deze introprijzen in gedachte, wat grappig
Verwijderd
Als ik zo'n bedrag zou uitgeven aan een camerabody, dan zou die €200,- extra me heel hard aan m'n derrière kunnen oxideren. Tenzij de non-R het absoluut beter doet natuurlijk.
Sowieso snap ik die aanpak met twee verschillende bodies niet echt. Nikon heeft dat ook gedaan met de D800 en D800E en is daar met de D810 gewoon op teruggekomen.
Er zitten nauwelijks nadelen aan het weglaten van het filter en het is tamelijk kansloos om er een paar honderd euro extra voor te vragen terwijl er dus juist wat is weggelaten.
Er zitten nauwelijks nadelen aan het weglaten van het filter en het is tamelijk kansloos om er een paar honderd euro extra voor te vragen terwijl er dus juist wat is weggelaten.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Het gaat me niet echt om die 200 euro natuurlijk, maar meer om de verschillen en of ik het merk. Zowel qua nadeel als voordeel.
En hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik die 5d3 weg wil doen. Het is echt te zonde om zo'n dure camera echt stof te laten vangen. En in nood voldoet de 5d2 best vind ik.
En hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik die 5d3 weg wil doen. Het is echt te zonde om zo'n dure camera echt stof te laten vangen. En in nood voldoet de 5d2 best vind ik.
Tja wat zijn nou echt de nadelen van die lowpass filter weglaten, moiré? Wanneer treedt dat nou exact op, volgens mij niet in alledaagse situaties, eerder in extreme situaties.
@Nomad, ik kan je gedachte volgen. Ik dacht aan een 5D3 als backup voor jou omdat je dan nauwelijks "achteruit" gaat t.o.v. de nieuwe 5Ds; iets wat je bij bruiloften toch wel goed kunt gebruiken, toch? Snelle en accurate AF....daar blinkt de 5D3 natuurlijk in uit t.o.v. de 5D2....
EDIT: @Hamed: misschien moet ik naast een fullframe ook gewoon een Fuji X-T1 als backup pakken met deze mount, zodat ik mijn 70-200 en mijn zeissjes goed kan gebruiken
@Nomad, ik kan je gedachte volgen. Ik dacht aan een 5D3 als backup voor jou omdat je dan nauwelijks "achteruit" gaat t.o.v. de nieuwe 5Ds; iets wat je bij bruiloften toch wel goed kunt gebruiken, toch? Snelle en accurate AF....daar blinkt de 5D3 natuurlijk in uit t.o.v. de 5D2....
EDIT: @Hamed: misschien moet ik naast een fullframe ook gewoon een Fuji X-T1 als backup pakken met deze mount, zodat ik mijn 70-200 en mijn zeissjes goed kan gebruiken
[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 05-02-2015 14:42 ]
Verwijderd
Ik heb het tot nu toe alleen zien verschijnen in mijn studiootje, met één bepaald T-shirt, onder een bepaalde hoek, met een ragscherp objectief. Niet direct een extreme situatie, wel een zeldzame.Deathchant schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:39:
Tja wat zijn nou echt de nadelen van die lowpass filter weglaten, moiré? Wanneer treedt dat nou exact op, volgens mij niet in alledaagse situaties, eerder in extreme situaties.

Hmmm, als de 5D3's dan ook ineens op marktplaats gedumpt gaan worden misschien daar maar eens met een half oog naar kijken...
Hoe fijner de stof hoe eerder je het gaat zien, zeker als de stof iets doorzichtig is dan valt het extra op. Zelfs met een vrij sterk AA filter wat mijn camera heeft, heb ik het meerdere malen meegemaakt. Het is dus nooit een garantie dat je het niet krijgt en ik denk dan ook dat je zonder AA filter er niet ineens veel meer last van zal krijgen in de meeste gevallen.Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:54:
[...]
Ik heb het tot nu toe alleen zien verschijnen in mijn studiootje, met één bepaald T-shirt, onder een bepaalde hoek, met een ragscherp objectief. Niet direct een extreme situatie, wel een zeldzame.
[afbeelding]
Zou het best fijn vinden om het AA filter te kunnen verwijderen net als een matglas. Pentax beweegt de sensor gewoon even heel snel om zo een AA filter te simuleren. Ben benieuwd waar dat naar toe gaat in de toekomst...
www.maartendeboer.net
Officiële aankondiging van de 5Ds, 5Ds R en de 11-24/4, alhoewel ik nog niet direct een link naar een Canon website zie (de datum op de release is ook van morgen).
De 5Ds R heeft volgens dit een low-pass cancellation filter. Een omgedraaid AA-filter? Kan dat of is dit marketingpraat-verwarring?
De 5Ds R heeft volgens dit een low-pass cancellation filter. Een omgedraaid AA-filter? Kan dat of is dit marketingpraat-verwarring?
[ Voor 21% gewijzigd door henkie196 op 05-02-2015 22:25 ]
een extra filter erbij, maar dan de tegenhanger dus AA-AA=0henkie196 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 22:24:
Officiële aankondiging van de 5Ds, 5Ds R en de 11-24/4, alhoewel ik nog niet direct een link naar een Canon website zie (de datum op de release is ook van morgen).
ora et labora
Ik denk dat dit gewoon een fout is in de vertaling, de 5Ds R zal gewoon géén AA filter krijgen. Voor zo ver ik weet is het onmogelijk om het effect van een AA filter ongedaan te maken dmv. een filter.
Dit zou namelijk betekenen dat ze beelden nóg scherper kunnen maken door het AA filter weg te laten én zo'n "anti-AA" filter toe te voegen. Fabeltjes, fabeltjes!
Dit zou namelijk betekenen dat ze beelden nóg scherper kunnen maken door het AA filter weg te laten én zo'n "anti-AA" filter toe te voegen. Fabeltjes, fabeltjes!
[ Voor 29% gewijzigd door Ventieldopje op 05-02-2015 23:31 ]
www.maartendeboer.net
Ben er een van vind 70D aan dure kant,mijn vrouw vond hem te zwaar en 700D was perfect qua gewicht (zij zal de camera gebruiken,ik af en toe) Ben vooral benieuwd naar het verschil tussen 750/760D.Mr Pingu schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 22:49:
Interessant,
1200D - €300
100D - €400
750D - €500
760D - €750
70D - €950
7D - €1600
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Specs van de 750D en de 760D
Verschillen die ik kan zien:
Dus 100 $/€ voor de top LCD en een iets minder kreupel gemaakte AF systeem. Canon differentiatie op z'n best.
Verschillen die ik kan zien:
- Top LCD op de 760D
- Electronic level op 760D
- One shot AF and Servo AF op 760D (maar zelfde 19punts AF systeem als de 7D, alleen dus kennelijk nog meer uitgekleed)
- HDR Movie (29.97fps, 25fps, 1280 x 720) op 760D (wat dat ook in moge houden)
- Playback Zoom - 1.5x - 10x enabled in 15 steps op de 760D (?)
Dus 100 $/€ voor de top LCD en een iets minder kreupel gemaakte AF systeem. Canon differentiatie op z'n best.
Ja dat kan. Dat is excact hetzelfde wat de Nikon D800E ook had.henkie196 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 22:24:

Voor de 5Ds werkt dat op eenzelfde soort manier en ook om dezelfde reden: als het AA filter wordt weggelaten moet er meer worden gewijzigd aan het pad waar het licht langs loopt richting sensor. Dat zou het duurder en complexer maken om zowel de normale als het 'R'-model naast elkaar te fabriceren.
Ik snap overigens niet waarom Canon er niet gewoon één model van gemaakt heeft zonder AA-filter; met zoveel kleine pixels is zo'n filter echt niet meer nodig. Nu kun je een camera kopen die specifiek gemaakt is voor zoveel mogelijk resolutie, maar dan mét blurfilter

Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Dan werkt zo'n low-pass / AA-filter toch anders dan ik dacht, bedankt voor de verheldering.
Het lijkt er wel op dat Canon deze ontwikkeling begonnen is op basis van de D800 / D800E en niet de lessen heeft meegenomen van de D810.
Het lijkt er wel op dat Canon deze ontwikkeling begonnen is op basis van de D800 / D800E en niet de lessen heeft meegenomen van de D810.
Daar lijkt het wel op, maar ze hebben zo te zien wel één les van de D810 meegenomen: een extra trillingsloze sluiter. Met zo gigantisch veel pixels (check de voorbeeldfoto's van de 5Ds R eens, 't is net een panoramashot) zijn minimale trillingen echt funest om het maximale uit die sensor te halen.
De 5Ds (R) heeft zelfs een extra solide onderkant rondom het statiefbevestigingspunt
Schieten met dit soort camera's vergt een iets andere discipline indien je het maximum uit al die pixels wilt halen, daar hebben ze bij Canon schijnbaar redelijk goed over nagedacht en logischerwijze goed gekeken naar ervaringen met de D800(E).
De 5Ds (R) heeft zelfs een extra solide onderkant rondom het statiefbevestigingspunt
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
1e gevoel wat mij bekruipt is dat er straks wel wat discussies komen welke keuze je beter is...de 760 of 70Dhenkie196 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 07:32:
Specs van de 750D en de 760D
Verschillen die ik kan zien:Dat was het. Ik zie zo gauw geen prijs vernoeming op de Canon sites, maar op CR staat de 750D voor $749 en de 760D voor $849 (body only voor beiden).
- Top LCD op de 760D
- Electronic level op 760D
- One shot AF and Servo AF op 760D (maar zelfde 19punts AF systeem als de 7D, alleen dus kennelijk nog meer uitgekleed)
- HDR Movie (29.97fps, 25fps, 1280 x 720) op 760D (wat dat ook in moge houden)
- Playback Zoom - 1.5x - 10x enabled in 15 steps op de 760D (?)
Geloof dat ik zelf ook deze vergelijking eens ga maken en uiteraard de reviews even afwachten
I don't drive fast, I only fly low!
Dat ook. Vraag die bij mij opkomt is waarom deze nieuwere camera's geen DPAF meer hebben. Misschien toch te moeilijk/kostbaar om te maken?yonexfreak schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 08:46:
1e gevoel wat mij bekruipt is dat er straks wel wat discussies komen welke keuze je beter is...de 760 of 70D
Dus. Gigantisch grote bestanden uit een oversized 7DII sensor, met weer hetzelfde brakke dynamisch bereik en zelfs een lagere max ISO-gevoeligheid.. Geen dual pixel AF, geen 4K filmen... En dan die prijs. Gelukkig ben ik niet dringend op zoek naar een nieuwe camera, maar voorlopig is het
Canon, wat mij betreft.

Verwijderd
Voor de doelgroep waar die camera voor bestemd is, is het een beest!! Al die zeikerds hier weten natuurlijk alles beter idd. Voor een dubbeltje op de eerste rij, alles in een multimedia apparaat.. Canon 5Ds R met 4K filmen, ISO tot 512.000 zonder ruis, 247 crosstype punten, waarvan 88 double crosstype, 120MP CCD sensor met perfecte nieuwe technologie die moleculen detecteerd en op basis van scheikunde samenstelling volgt, dus altijd perfecte focus op bewegende onderwerpen.. Dit alles in een kit met 5 L-lenzen naar keuze voor €1299,-
En nu ff serieus: voor de doelgroep waar het voor bedoeld is, is het echt een beest van een camera. Alleen ben ik blij dat ik een tijdje geleden toch maar l voor de 5DIII ben gegaan, want ik val niet onder de doelgroep van deze nieuwe reeks.
En nu ff serieus: voor de doelgroep waar het voor bedoeld is, is het echt een beest van een camera. Alleen ben ik blij dat ik een tijdje geleden toch maar l voor de 5DIII ben gegaan, want ik val niet onder de doelgroep van deze nieuwe reeks.
Doe mij dieVerwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:35:
Voor de doelgroep waar die camera voor bestemd is, is het een beest!! Al die zeikerds hier weten natuurlijk alles beter idd. Voor een dubbeltje op de eerste rij, alles in een multimedia apparaat.. Canon 5Ds R met 4K filmen, ISO tot 512.000 zonder ruis, 247 crosstype punten, waarvan 88 double crosstype, 120MP CCD sensor met perfecte nieuwe technologie die moleculen detecteerd en op basis van scheikunde samenstelling volgt, dus altijd perfecte focus op bewegende onderwerpen.. Dit alles in een kit met 5 L-lenzen naar keuze voor €1299,-
Ik ben heel benieuwd hoe deze sensor het gaat doen ten opzichte van de D810 hopelijk maakt Canon met deze camera de stap om weer aan te sluiten bij het Dynamisch bereik gevecht. Ik vindt het een heel interessante camera en hopelijk een waardige opvolger van de 1Ds serie!
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Canon geeft zelf al aan dat het DR gelijkwaardig is aan de iii. Dus dat is geen verrassing en dus niet on par met de latest Nikon's.
Interessante camera, die 5DS, maar wat een slechte naam. Nu zien veel mensen (ik iig
) het als op sommige vlakken mislukte opvolger van de 5DIII terwijl hij dat blijkbaar niet is.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Ik denk echt dat Canon met een 5D4 komt binnen een paar maanden.
Zelf ga ik wel voor 5DS, maar haal hem dan in 2016
Zelf ga ik wel voor 5DS, maar haal hem dan in 2016
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Het is gewoon een voortzetting van de 's' toevoeging in de 1D lijn lijkt me. En dus gewoon de logische markering voor een high-res studiocamera. Wat de 1Ds volgens mij ook was?inquestos schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:45:
Interessante camera, die 5DS, maar wat een slechte naam. Nu zien veel mensen (ik iig) het als op sommige vlakken mislukte opvolger van de 5DIII terwijl hij dat blijkbaar niet is.
Maar het heeft geen ge-integreerde grip, dus 5D.
Euro prijzen voor de 750D en 760D zijn volgens de webshops overigens €719 en €769, respectievelijk.
Euro prijzen voor de 750D en 760D zijn volgens de webshops overigens €719 en €769, respectievelijk.
Waarom? Het is nog steeds gewoon een 5D III maar dan met een 50mp sensor. Een 5D III is toch ook geen 1D X?inquestos schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:52:
Noem hem dan gewoon 1DXs of 1DSX oid.
www.maartendeboer.net
Leuk die 50 Mpix - maar voor mij totaal niet interessant. Had een breder dynamisch bereik wel fijn gevonden. Nu zit je feitelijk met dezelfde bout-schaduwen waar alleen maar kleurruis inzit en highlights waar je geen reet mee kan. Ik moet zeggen dat ik de Sony A7 qua ergonomie / bediening een draak van een ding vind maar de sensor is op lagere iso's echt heel bijzonder in vergelijking met Canon.
Als ik DxO eens bekijk heeft mijn 1D3 een vergelijkbaar dynamisch bereik als een 5D3 (11,7 stops) vs. 14,2 stops voor de A7. Ik ben er laatst weer eens op uitgetrokken met de 1D3 en - alhoewel ik het qua bediening een topcamera vind en ik met 10 mpix ook prima overweg kan - waren de opnamen qua dynamisch bereik heel duidelijk veel minder dan die van de A7.
Kan Canon zich qua sensoren zich niet eens een keer gaan richten op DR i.p.v. pixeltjes? En als ze het qua techniek niet kunnen bolwerken: prima als je dan als onderneming bij de grootste sensorboer ter wereld sensoren inkoopt i.p.v. ze zelf te gaan maken (lees: Sony)?
Als ik DxO eens bekijk heeft mijn 1D3 een vergelijkbaar dynamisch bereik als een 5D3 (11,7 stops) vs. 14,2 stops voor de A7. Ik ben er laatst weer eens op uitgetrokken met de 1D3 en - alhoewel ik het qua bediening een topcamera vind en ik met 10 mpix ook prima overweg kan - waren de opnamen qua dynamisch bereik heel duidelijk veel minder dan die van de A7.
Kan Canon zich qua sensoren zich niet eens een keer gaan richten op DR i.p.v. pixeltjes? En als ze het qua techniek niet kunnen bolwerken: prima als je dan als onderneming bij de grootste sensorboer ter wereld sensoren inkoopt i.p.v. ze zelf te gaan maken (lees: Sony)?
[ Voor 18% gewijzigd door mennovanw op 06-02-2015 13:49 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Verwijderd
Ik las je twijfel over de aanschaf van de nieuw 5Ds. Wat voor voordeel zou je uit die 50MP halen wat je nu mist in je reportages?Nomad schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:43:
Canon geeft zelf al aan dat het DR gelijkwaardig is aan de iii. Dus dat is geen verrassing en dus niet on par met de latest Nikon's.
En gvd waar is Canon toch allemaal mee bezig zeg. Wat een ongeïnspireerde zooi daar. Stagnatie is achteruitgang.
Hebben jullie niet het gevoel nu 'gevangen' te zitten bij Canon met al dat dure glas? Ik heb al tijden een 30D met enkel nog maar een 17-55. Een switch naar FF zit al even in de planning (6D, low light maak ik veel gerbuik van) maar het Nikon kamp begint nu een stuk meer te kriebelen.
Ik had vooraf bedacht, die koop ik gewoon. Maar hoe meer ik er over na denk, hoe minder haast ik ermee heb. Het is echt alleen een resolutie voordeel, die je maar ten dele gebruikt omdat lenzen niet scherp genoeg zijn verwacht ik. Daarnaast gaat nabewerken, boeken maken etc alleen maar langzamer, omdat je bestanden weer 2x zo groot zijn. En ik zou dan toch die R versie willen, dus dan zit je op 3700 euro zeker. Hoop geld voor iets wat ik niet terug ga zien in extra omzet of extra blije klanten. Heb voor KPN net een grotere klus gedaan met portretten die groot geprint gaan worden en de klant moppert dan echt niet over resoluties.
Maar qua lenzen heb ik ook niet echt wensen eigenlijk, alleen die 50 art nog even ophalen een keertje.
Juist omdat ik eigenlijk nagenoeg niets aan mijn huidige camera's mis, ik ook niet echt die meerwaarde gevonden bij deze nieuwe 5d. Maar mijn 5d3 heeft meer dan 100k op de sluiter staan, dus een upgrade zou in dat op zicht wel op een mooi moment komen. Maar zijn mogelijk slechtere ISO prestaties, minder FPS, langzamere workflow en zijn beperkte meerwaarde qua resolutie....mja dan kan ik moeilijk 3700 euro voor mezelf verantwoorden.
Maar qua lenzen heb ik ook niet echt wensen eigenlijk, alleen die 50 art nog even ophalen een keertje.
Ja ik twijfel wel een beetje. Geld is erwel, al geef ik niet graag geld uit als het niets oplevert. En het is niet eens dat ik wat echt mis op de 5d3 waardoor ik zou willen upgraden. De 5d3 is de eerste camera waarvan ik denk, ja die is gewoon top. DR mis ik niet zo vaak en Nikon heeft toch echt wel andere kleuren waardoor ik die switch niet snel zal maken.Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:53:
[...]
Ik las je twijfel over de aanschaf van de nieuw 5Ds. Wat voor voordeel zou je uit die 50MP halen wat je nu mist in je reportages?
En gvd waar is Canon toch allemaal mee bezig zeg. Wat een ongeïnspireerde zooi daar. Stagnatie is achteruitgang.
Hebben jullie niet het gevoel nu 'gevangen' te zitten bij Canon met al dat dure glas? Ik heb al tijden een 30D met enkel nog maar een 17-55. Een switch naar FF zit al even in de planning (6D, low light maak ik veel gerbuik van) maar het Nikon kamp begint nu een stuk meer te kriebelen.
Juist omdat ik eigenlijk nagenoeg niets aan mijn huidige camera's mis, ik ook niet echt die meerwaarde gevonden bij deze nieuwe 5d. Maar mijn 5d3 heeft meer dan 100k op de sluiter staan, dus een upgrade zou in dat op zicht wel op een mooi moment komen. Maar zijn mogelijk slechtere ISO prestaties, minder FPS, langzamere workflow en zijn beperkte meerwaarde qua resolutie....mja dan kan ik moeilijk 3700 euro voor mezelf verantwoorden.
[ Voor 49% gewijzigd door Nomad op 06-02-2015 14:19 ]
Ben ik het wel mee eensch. Traditioneel is het Canon glaswerk wel weer erg mooi: kan niet wachten tot ik eens die 11-24L mag proberen (is wel de eerste interessante lens van Canon in 2 jaar volgens mij).. Waar blijft de Fullframe mirrorless? Waar is de innovatie heen?Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:53:
Ha de Canon lenzen zijn de reden dat ik bij het systeem blijf - het gras is niet groener aan de andere kant op dat gebied (uitgezonderd Suckma, Tamrommel en wat Zeiss-juweeltjes die op alle relevante systemen kunnen). Ik vermaak me qua sensor prima met de A7 en de metabones adapter..Hebben jullie niet het gevoel nu 'gevangen' te zitten bij Canon met al dat dure glas? Ik heb al tijden een 30D met enkel nog maar een 17-55. Een switch naar FF zit al even in de planning (6D, low light maak ik veel gerbuik van) maar het Nikon kamp begint nu een stuk meer te kriebelen.
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Meh ik begrijp wel een beetje waar de frustratie vandaan komt bij veel mensen maar sommigen gaan echt veel te ver. Op F-Stoppers continu mensen die het niet begrepen hebben en lopen te schreeuwen "geek 4K video?!", "ISO 6400", "Mehh dynamisch bereik".
De 5Ds (R) mag dan wel een beetje een one trick pony zijn maar vergeet even niet dat het wél iets geeft waar veel mensen al lange tijd om zaten te zeuren. Vooral toen Nikon met high-megapixel camera's kwam was Canon maar het mietje van de klas en was 36 megapixel de bom. Hoe dan ook, zoals Nomad ook al zegt ... het zijn érg uitzonderlijke gevallen dat je zo'n resolutie gaat benutten en zo'n camera is dan ook lang niet voor iedereen geschikt. Dat is niet erg want er zijn mensen die het wel graag willen
Het lijkt me een prima eerste stap voor Canon in de high-megapixel race. 50mp is zeker niet niks op fullframe, dit was eerder alleen te vinden op middenformaat camera's die vele malen meer kosten!
De geruchten gaan dat de 5D IV (de échte opvolger van de 5D III) dus een low-light/sport camera wordt met vermoedelijk gezien de koers waarop Canon nu gaat met sensoren, een nieuwe sensor zal bevatten
Mensen die dat willen moeten gewoon even wachten en niet zo lopen te schreeuwen overal.
De 5Ds (R) mag dan wel een beetje een one trick pony zijn maar vergeet even niet dat het wél iets geeft waar veel mensen al lange tijd om zaten te zeuren. Vooral toen Nikon met high-megapixel camera's kwam was Canon maar het mietje van de klas en was 36 megapixel de bom. Hoe dan ook, zoals Nomad ook al zegt ... het zijn érg uitzonderlijke gevallen dat je zo'n resolutie gaat benutten en zo'n camera is dan ook lang niet voor iedereen geschikt. Dat is niet erg want er zijn mensen die het wel graag willen
Het lijkt me een prima eerste stap voor Canon in de high-megapixel race. 50mp is zeker niet niks op fullframe, dit was eerder alleen te vinden op middenformaat camera's die vele malen meer kosten!
De geruchten gaan dat de 5D IV (de échte opvolger van de 5D III) dus een low-light/sport camera wordt met vermoedelijk gezien de koers waarop Canon nu gaat met sensoren, een nieuwe sensor zal bevatten
www.maartendeboer.net
Hangt er maar net vanaf op welke iso je schiet, op hoge iso's presteert de Canon weer beter, dat vind ik zelf behoorlijk belangrijk.Nomad schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 10:43:
Ik vind het zoals gezegd vrij teleurstellend dat er geen dual pixel AF op zit. Geen wifi is ook vreemd. Dat zijn gewoon simpele features die ze op de plank hebben liggen maar om een of andere vreemde reden kiezen ze er weer voor om die er niet in te stoppen. Typisch Canon.
En geen UHS-II ondersteuning? Dat slaat ook weer helemaal nergens op in een camera met zo'n hoge resolutie. Bijna net zo vreemd als het feit dat de Mark III geen UHS-I ondersteuning heeft en de schrijfsnelheid extreem laag wordt als je het SD- en CF-slot tegelijk gebruikt.
Het is dat er voor mij geen alternatief is, anders was ik allang overgestapt.
Toch vrees ik dat ik deze camera wel ga aanschaffen (de R)
[ Voor 3% gewijzigd door Azrael op 06-02-2015 15:34 ]
Denk niet dat je vrolijk wordt om een burst van 50mp foto's over WiFi te verzenden. Als je het toch wil proberen kan het wel, dan moet je gewoon een EyeFi kaartje kopenAzrael schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:28:
[...]
Ik vind het zoals gezegd vrij teleurstellend dat er geen dual pixel AF op zit. Geen wifi is ook vreemd. Dat zijn gewoon simpele features die ze op de plank hebben liggen maar om een of andere vreemde reden kiezen ze er weer voor om die er niet in te stoppen. Typisch Canon.
[...]
Dual-pixel AF lijkt me erg lastig op een sensor van die afmetingen met zoveel pixels. Het heeft ook alleen nut tijdens het filmen, iets waar de camera helemaal niet voor gemaakt is
www.maartendeboer.net
Eigenlijk is dit de echte opvolger van de 5D2. Daar werd ook aardig over geklaagd meen ik en dat was toen ook een 'megapixelmonster'...
[ Voor 18% gewijzigd door Fiber op 06-02-2015 16:14 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik hoop dat de 5D4 geleverd wordt zonder AA-filter (of gewoon standaard met anti-AA-filter zoals de 5Ds R) en met dual pixel af. Deze camera kan me niet zo bekoren, 50MP is voor mij te veel van het goede en een beetje onhandig (neemt 2,5 keer zo veel ruimte in). Het ontbreken van headphone out, WiFi en NFC snap ik niet goed. Videomakers zullen toch niet voor deze camera gaan (die blijven bij de 5D3 of straks 5D4), maar zij die 'm hebben en zo nu en dan video willen opnemen, kunnen zo niet hun audio monitoren in-camera...
De enige reden dat ze wifi e.d. laten ontbreken is volgens mij om de 6D (en diens opvolgers) gepositioneerd te laten als onderkant van het FF-segment en om zo het verschil tussen 6D vs 5D serie groot genoeg te laten om een bepaalde keuze te maken.
Als landschapsfotograaf zie ik echt wel heil in meer megapixel en ook de crop functies staan me wel aan, want je hebt zo de volledige flexibiliteit van de DR van FF en de mogelijkheid om je telelenzen "langer" te laten zijn zonder te investeren in nieuwe duurdere telelenzen, en dan nóg 19Mpix overhouden.
Wat ik ook vaak doe is "lege ruimte" wegcroppen, vaak aan boven- of onderkant. Wel een welkome extra dat je dan ook echt genoeg pixels over hebt om een gecropte foto dan als panorama te zien
Echter denk ik niet dat ik deze Canon serie ga kopen. 50Mpix is wel veel, en ik weet niet of ik resolutie nou belangrijker vind dan de DR die je ervoor moet inleveren....Ik denk dat met de huidige technologien de waarheid een beetje in het midden zit. Bij welk aantal MPix ligt het optimum van de DR met de huidige technologie??
Deze camera voegt naar mijn idee ook net wat te weinig toe aan de 5D3, dus ik kan em gevoelsmatig ook
niet plaatsen in de huidige Canon lineup. Daarnaast is me niet duidelijk of je bij deze camera net als bij de 5D3 ook geen matglazen kunt wisselen, want dat vind ik wel belangrijk.
Het wordt tijd dat ze sensoren gaan maken aanbieden in consumenten DSLR's die groter zijn dan fullframe; én meer DR én meer mpix, én hogere iso's, én minder ruis
Als landschapsfotograaf zie ik echt wel heil in meer megapixel en ook de crop functies staan me wel aan, want je hebt zo de volledige flexibiliteit van de DR van FF en de mogelijkheid om je telelenzen "langer" te laten zijn zonder te investeren in nieuwe duurdere telelenzen, en dan nóg 19Mpix overhouden.
Wat ik ook vaak doe is "lege ruimte" wegcroppen, vaak aan boven- of onderkant. Wel een welkome extra dat je dan ook echt genoeg pixels over hebt om een gecropte foto dan als panorama te zien
Echter denk ik niet dat ik deze Canon serie ga kopen. 50Mpix is wel veel, en ik weet niet of ik resolutie nou belangrijker vind dan de DR die je ervoor moet inleveren....Ik denk dat met de huidige technologien de waarheid een beetje in het midden zit. Bij welk aantal MPix ligt het optimum van de DR met de huidige technologie??
Deze camera voegt naar mijn idee ook net wat te weinig toe aan de 5D3, dus ik kan em gevoelsmatig ook
niet plaatsen in de huidige Canon lineup. Daarnaast is me niet duidelijk of je bij deze camera net als bij de 5D3 ook geen matglazen kunt wisselen, want dat vind ik wel belangrijk.
Het wordt tijd dat ze sensoren gaan maken aanbieden in consumenten DSLR's die groter zijn dan fullframe; én meer DR én meer mpix, én hogere iso's, én minder ruis

[ Voor 100% gewijzigd door Deathchant op 06-02-2015 17:28 ]
Verwijderd
Mag ik vragen of het bij jou hobbymatig is of voor je werk?Deathchant schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:16:
Hmmm als ik nu daar een label ga ophangen "hobby" of "werk", dan loop ik natuurlijk het risico dat men gaat oordelen dat ik toch echt niet voor een dure camera moet gaan....
Maar ale, komt ie: het is een hobby, een passie, iets wat niet in geldwaardes uit te drukken is
Ik ben absoluut van plan om in de toekomst er wél iets mee te gaan doen. Ik heb nu geen eigen bedrijf en doe geen zaken als portret/studio of bruiloften om geld te verdienen, kep gewoon een fulltime job, maar ik druk regelmatig foto's af, ook op groot formaat. Alleen is mijn huis te klein om ze allemaal op te hangen 
Ik bezit nu nog steeds een 40D en loop al een tijd tegen zijn limieten aan: ik kan maar tot iso1600 gaan, ik zou graag een stuk meer nabewerkingsruimte willen hebben, en ik wil echt meer DR hebben, en zo zijn er nog wat andere dingen waarbij ik bij de body gewoon echt niet verder meer kom, vandaar dat ik nieuwe releases nauwlettend volg als mogelijke upgrade. Alleen komen er altijd mooie lensjes tussendoor
Maar ale, komt ie: het is een hobby, een passie, iets wat niet in geldwaardes uit te drukken is
Ik bezit nu nog steeds een 40D en loop al een tijd tegen zijn limieten aan: ik kan maar tot iso1600 gaan, ik zou graag een stuk meer nabewerkingsruimte willen hebben, en ik wil echt meer DR hebben, en zo zijn er nog wat andere dingen waarbij ik bij de body gewoon echt niet verder meer kom, vandaar dat ik nieuwe releases nauwlettend volg als mogelijke upgrade. Alleen komen er altijd mooie lensjes tussendoor
[ Voor 28% gewijzigd door Deathchant op 06-02-2015 17:37 ]
De 760D is een interessante voor mij en dat komt met name door de HDR video (in 1080p?). Is HDR video iets nieuws bij Canon?
Verwijderd
Hehe. Niks van anderen aantrekken! Insteek was wel dat als men hobbymatig werkt en nooit een afdruk laat maken dat het pixelpeepen dan geen donder uitmaaktDeathchant schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:33:
Hmmm als ik nu daar een label ga ophangen "hobby" of "werk", dan loop ik natuurlijk het risico dat men gaat oordelen dat ik toch echt niet voor een dure camera moet gaan....
Enne, heeft de 40D bij iso geen superdeluxe H (3200) functie?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2015 18:01 ]
Nou, sorry hoor, maar waarom zou dat "geschreeuw" veel te ver gaan? Harde kritiek op Canon mag niet begrijp ik? Iemand hierboven had het zelfs over "zeikerds". Nou, iets meer respect mag wel even zeg.Ventieldopje schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:26:
Meh ik begrijp wel een beetje waar de frustratie vandaan komt bij veel mensen maar sommigen gaan echt veel te ver. Op F-Stoppers continu mensen die het niet begrepen hebben en lopen te schreeuwen "geek 4K video?!", "ISO 6400", "Mehh dynamisch bereik".
De 5Ds (R) mag dan wel een beetje een one trick pony zijn maar vergeet even niet dat het wél iets geeft waar veel mensen al lange tijd om zaten te zeuren.
"Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten." Hier valt mijn mond wel van open. Iemand die een geldboompje heeft staan, zal vast voor welke prijs dan ook accepteren wat ome Canon uit de hoge hoed tovert, maar voor deze prijs wil ik gewoon topkwaliteit, logisch toch. Je koopt toch ook geen Lada - oké, iets minder sarcastisch, een Opel - voor de prijs van een BMW of Benz?
Bovendien, alsof dit is waar de trouwe klanten van Canon het hardst om hebben gesmeekt. Overal lees ik toch echt veel meer klachten over dynamisch bereik. Maar Canon zal zijn onderzoek vast wel weer onder een iets te trouwe - zogenaamd "representatieve" - sample van fotografen hebben gedaan die het woord DR vast wijselijk hebben vermeden.
Nikon is ook niet alles hoor. Wat Nomad zegt, de kleuren bij Nikon zijn minder als je Canon gewend bent. Vooral het groene kanaal vind ik soms echt matig. Fuji heeft dan wel weer fijne kleuren, maar die weigeren een full frame camera te ontwikkelenVerwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:53:
[...]
Een switch naar FF zit al even in de planning (6D, low light maak ik veel gerbuik van) maar het Nikon kamp begint nu een stuk meer te kriebelen.
[ Voor 9% gewijzigd door Evano op 06-02-2015 18:19 ]
Verwijderd
Koop hem maar snel zodra hij uit is.Deathchant schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 17:33:
Maar ale, komt ie: het is een hobby, een passie, iets wat niet in geldwaardes uit te drukken isIk ben absoluut van plan om in de toekomst er wél iets mee te gaan doen. Ik heb nu geen eigen bedrijf en doe geen zaken als portret/studio of bruiloften om geld te verdienen, kep gewoon een fulltime job, maar ik druk regelmatig foto's af, ook op groot formaat. Alleen is mijn huis te klein om ze allemaal op te hangen
En maak nog meer legendarische foto's in Schotland.
Wie zegt dat je 50 Mp foto's over wifi moet versturen? Het zou gewoon erg handig zijn om kleine jpg's snel te kunnen versturen, bv. naar je telefoon. En eyefi heb ik geprobeerd, maar dat werkt *kuch* suboptimaalVentieldopje schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 15:50:
[...]
Denk niet dat je vrolijk wordt om een burst van 50mp foto's over WiFi te verzenden. Als je het toch wil proberen kan het wel, dan moet je gewoon een EyeFi kaartje kopen
Heeft zeker niet alleen zin met filmen. Beide opties die jij noemt werken voor geen meter. Met quick-AF wordt je scherm steeds zwart en contrast-AF is extreem traag.Dual-pixel AF lijkt me erg lastig op een sensor van die afmetingen met zoveel pixels. Het heeft ook alleen nut tijdens het filmen, iets waar de camera helemaal niet voor gemaakt isTijdens liveview voor foto's kun je namelijk beter gebruik maken van de AF quick modus of contrast AF. Kortom, ik zie het probleem niet en sterker nog waarom zouden ze al die meuk overal in moeten bouwen?
Jij mag het meuk vinden, maar ik denk dat de overgrote meerderheid van de gebruikers er wel blij van zou worden. De mensen die het niet nodig hebben hebben er ook geen last van.
De betere vraag is: waarom zou je het er niet in stoppen?
Het enige antwoord wat ik daarop kan bedenken is dat er een of andere vreemde kronkel in het hoofd van die Japanse executives zit waardoor ze denken dat ze op dit soort manieren aan "productdifferentiatie" moeten doen. Ze zouden voor de verandering eens aan de klant moeten denken.
Ik vind dit nog steeds een redelijk verwarrende marketingstrategie van Canon. Quasi geen verschil tussen beide camera's afgezien van het LCD'tje bovenaan en de bijhorende lay-outwijziging, en 50 euro verschil. Zelfs ik als 700D-eigenaar vind het moeilijk om te kiezen welke ik zou gekocht hebben. Uiteindelijk kan je toch met beiden exact hetzelfdehenkie196 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 11:55:
Maar het heeft geen ge-integreerde grip, dus 5D.
Ik begrijp de kritiek zéér goed op de nieuwe camera's. Ik denk ook echt dat dit twee camera's gaan worden die niet goed zullen lopen in de verkopen van Canon.
Er is bijna niemand die écht de extra megapixels nodig heeft. Mensen klaagden daar ook niet het meest over. Het was vooral het dynamisch bereik waar iedereen over klaagde. En terecht want daar zijn ze al jaaaaaren niets mee vooruit gekomen. De geruchten dat Sony en Canon samen deze sensor gingen maken maakte iedereen heel erg blij natuurlijk. Maar met een dode mus..
Want wat heeft deze camera naast megapixels? Ja eigenlijk niets.
- Geen verbeterde DR
- Slechte ISO
- Geen verbeterde video
- Geen lichtgevoelige AF
Dus dan is het echt alleen voor de studio, en een beetje voor landschap en architectuur. Maar deze laatste twee zouden voornamelijk enorm gebaad zijn met een dikke DR boost. En deel de mensen die in deze categorie vallen en zulke camera willen kopen door twee en je hebt denk ik alle ingrediënten om een camera niet veel te laten verkopen.
Zo zonde van vooral het dynamisch bereik, maar ook de ISO. Anders waren dit écht wel dikke camera's geweest.
Er is bijna niemand die écht de extra megapixels nodig heeft. Mensen klaagden daar ook niet het meest over. Het was vooral het dynamisch bereik waar iedereen over klaagde. En terecht want daar zijn ze al jaaaaaren niets mee vooruit gekomen. De geruchten dat Sony en Canon samen deze sensor gingen maken maakte iedereen heel erg blij natuurlijk. Maar met een dode mus..
- Geen verbeterde DR
- Slechte ISO
- Geen verbeterde video
- Geen lichtgevoelige AF
Dus dan is het echt alleen voor de studio, en een beetje voor landschap en architectuur. Maar deze laatste twee zouden voornamelijk enorm gebaad zijn met een dikke DR boost. En deel de mensen die in deze categorie vallen en zulke camera willen kopen door twee en je hebt denk ik alle ingrediënten om een camera niet veel te laten verkopen.
Zo zonde van vooral het dynamisch bereik, maar ook de ISO. Anders waren dit écht wel dikke camera's geweest.
R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
Geen paniek, mijn naam mag dan wel Ventieldopje zijn maar dat wil niet zeggen dat je meteen moet gaan stijgerenblacktarantulaX schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:16:
[...]
Nou, sorry hoor, maar waarom zou dat "geschreeuw" veel te ver gaan? Harde kritiek op Canon mag niet begrijp ik? Iemand hierboven had het zelfs over "zeikerds". Nou, iets meer respect mag wel even zeg.
"Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten." Hier valt mijn mond wel van open. Iemand die een geldboompje heeft staan, zal vast voor welke prijs dan ook accepteren wat ome Canon uit de hoge hoed tovert, maar voor deze prijs wil ik gewoon topkwaliteit, logisch toch. Je koopt toch ook geen Lada - oké, iets minder sarcastisch, een Opel - voor de prijs van een BMW of Benz?
Bovendien, alsof dit is waar de trouwe klanten van Canon het hardst om hebben gesmeekt. Overal lees ik toch echt veel meer klachten over dynamisch bereik. Maar Canon zal zijn onderzoek vast wel weer onder een iets te trouwe - zogenaamd "representatieve" - sample van fotografen hebben gedaan die het woord DR vast wijselijk hebben vermeden.
[...]
Nikon is ook niet alles hoor. Wat Nomad zegt, de kleuren bij Nikon zijn minder als je Canon gewend bent. Vooral het groene kanaal vind ik soms echt matig. Fuji heeft dan wel weer fijne kleuren, maar die weigeren een full frame camera te ontwikkelen
Harde kritiek mag zeker wel en dat heb ik ook wel echter vind ik persoonlijk sommige dingen een hoog gehalte 'napraten' hebben, zoals ook dat dynamisch bereik verhaal. De reacties die ik vaak lees zijn vaak niet onderbouwd en schreeuwerig ala 'dynamisch bereik is nog steeds slecht', 'nikon is beter, waar blijft canon' en dat soort dingen. Met de 18mp crop sensoren die ze lang gebruikt hebben moet ik ze gelijk geven, die waren in veel omstandigheden (ook op ISO 100) lang niet altijd het neusje van de zalm, tenminste mijn 7D. Die camera had serieus issues op elke ISO, niet alleen qua dynamisch bereik maar ook qua kleuren.
Als het gaat om fullframe modellen echter vind ik dat ze met de 6D en 5D III een aardige stap in de juiste richting hebben gedaan. Ook met de 5D II en nu 1Ds III heb ik geen issues als je gewoon rekening houd met wat je hebt. De 5D II heeft wat last van banding maar door wat lichter te schieten en wat ongebruikelijke ISO's te gebruiken (als 320) is daar prima mee te werken.
Snap wel dat je het beste voor je geld wil hebben en dat dingen misschien niet optimaal zijn zoals ze zijn tegenover de concurrentie maar ik vind wel dat mensen snel overdrijven. Als ik dan hun foto's ga bekijken... vaak echt een

Dat over de resolutie was voordat de DR een dikke hype was, voornamelijk rond de tijd dat Nikon hogere resolutie sensoren in hun camera's ging plaatsen waar ze voorheen vaak daarop achter liepen. Er was ondertussen ook nog steeds de wens van veel mensen om met meer megapixels te kunnen schieten ala de D800. Nu is deze camera er en gaat het alleen maar over de tekortkomingen er van en hoor je niks positiefs over de resolutie.
Zelf vind ik het een mooie maar voorzichtige stap naar high-res camera's, de prijs is misschien wat fors maar zal ook nog wel zakken zoals altijd. Voor mensen die andere eisen stellen komt ook wel een camera, volgens de geruchten de 5D IV waar gefocust wordt op dynamisch bereik.
Ja daar kan ik ook echt moeilijk bij wat ze nou van plan zijn. Lijkt mij wéér een verschuiving in de xxxD / xxD range zoals we ook zagen van de 50D naar 60D. Zeker gezien het prijsverschil zo klein is betwijfel ik of die twee lekker naast elkaar zouden lopen, denk dat veel mensen toch voor de 760D zouden gaan.Fontainemelon schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:39:
[...]
Ik vind dit nog steeds een redelijk verwarrende marketingstrategie van Canon. Quasi geen verschil tussen beide camera's afgezien van het LCD'tje bovenaan en de bijhorende lay-outwijziging, en 50 euro verschil. Zelfs ik als 700D-eigenaar vind het moeilijk om te kiezen welke ik zou gekocht hebben. Uiteindelijk kan je toch met beiden exact hetzelfdeDan is het puur kwestie van "wil ik een iets meer 'professionele' knoppenlay-out voor 50 euro meer, of niet".
Zoals ik al zei een beetje een one trick pony op het eerste gezicht maar dit bedoel ik nou. Waarom wordt nou direct dat soort dingen weer als negatief bestempeld. Dit is duidelijk een studio camera / landschap / architectuur camera en heeft ook zijn voordelen ten opzichte van een 5D III. In de studio heb je het licht veel meer onder controle en is dynamisch bereik vaak een non-issue. Bij landschap en architectuur gebruik je vaak een tripod en zal het ook niet zo'n probleem zijn gezien het dynamisch bereik gewoon het zelfde is als de 5D III. Het is géén allround cameraBonbridge schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 19:39:
Ik begrijp de kritiek zéér goed op de nieuwe camera's. Ik denk ook echt dat dit twee camera's gaan worden die niet goed zullen lopen in de verkopen van Canon.
- Geen verbeterde DR
- Slechte ISO
- Geen verbeterde video
- Geen lichtgevoelige AF
De 50mp is in die takken best goed te benutten en ook te combineren met de 1.3x en 1.6x crop modus. Vergeet ook niet dat de R versie (als ik het goed heb) ook geen AA filter heeft voor scherpere foto's.
De 5Ds heeft overigens gewoon de zelfde AF module maar dan met iTR AF (van de 7DII) en een beter meting systeem dus ik weet niet waar je het "geen lichtgevoelige AF" vandaan haalt. Ik vind hem best lichtgevoelig eigenlijk
[ Voor 31% gewijzigd door Ventieldopje op 06-02-2015 19:50 ]
www.maartendeboer.net
Leuke discussie. Mij maakt het niet heel erg uit of hij beter is/ of het een goede aanschaf is. Ik hoop dat met deze nieuwe 5D meer mensen hun 5D mkII gaan weg doen en ik die voor een mooi prijsje kan aanschaffen.
@Sirius, jawel, maar die acht ik niet bruikbaar 

Ik ga in mei en in september weer naar Schotland, dit keer naar de outer Hebrides en ik HOOP st. Kilda :D:D
Ik heb nog genoeg wat ik kan laten zien van afgelopen vakantie, ik zal binnenkort weer eens een testcaseje online gooienVerwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 18:21:
[...]
Koop hem maar snel zodra hij uit is.![]()
En maak nog meer legendarische foto's in Schotland.
Ik ga in mei en in september weer naar Schotland, dit keer naar de outer Hebrides en ik HOOP st. Kilda :D:D
Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.
Dit is dus geen adviestopic
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.
Dit is dus geen adviestopic