This footer is intentionally left blank
Als je patenten voorbij ziet komen van verschillende lensformules, worden de brandpuntsafstanden meestal niet precies gehaald, slechts benaderd.Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:58:
Graag iets precieser. De opgegeven brandpuntsafstand wordt wel degelijk altijd gehaald.
Even wat 100-400 patenten:
- Focal length f = 102.20 – 200.00 – 390.01mm
- Focal length f = 104.16-166.66-391.00mm
- Focal length f = 103.00-200.00-388.94mm
- Focal length f = 104.59-199.99-389.99mm
Ah, artikeltje gevonden op lensrentals:
The Imagemaster contains a grid that lets us measure the exact focal length without a lot of calculations. It isn’t particularly important to note that the Sigma 50mm f/1.4 Art lens has an actual focal length of 49.5mm, while the Zeiss 50mm f/1.4 is 51.5mm and the Canon 50mm f/1.2 is 51.8mm. But I found it amusing when I saw the Zeiss 55mm Otus is actually 54mm, because I’d just read a comment that someone found the Canon 50mm focal length much more usable than the 55mm of the Otus. Really, 52mm is much more usable than 54mm?
It does become slightly interesting with zooms. For example, the 24-70 f/2.8 zooms are between 66 and 67.5mm at the long end, while all 70-200 f/2.8s we’ve tested start at 74 to 76mm.
Van wat ik ervan begrijp zouden cine lenzen over het algemeen geen focus breathing moeten hebben, maar is dat dan alleen maar zo zolang je niet al te dichtbij scherpstelt? Of is het wel mogelijk een ontwerp te maken waarin focus breathing helemaal tegen gegaan wordt?Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:58:
MAAR die opgegeven brandpuntafstand geldt alleen bij focus op oneindig. Wanneer je dichterbij focusseert, dan vermindert de effectieve focusafstand altijd een beetje. Hoeveel en hoe snel de brandpuntafstand daalt, is afhankelijk van het lens ontwerp.
[ Voor 22% gewijzigd door henkie196 op 11-11-2014 11:55 ]
Denk het wel,ik heb een mf lensje waarbij je gewoon alle lenselementen tegelijk verplaatst en dus alleen de registerafstand varieert.henkie196 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:50:
Van wat ik ervan begrijp zouden cine lenzen over het algemeen geen focus breathing moeten hebben, maar is dat dan alleen maar zo zolang je niet al te dichtbij scherpstelt? Of is het wel mogelijk een ontwerp te maken waarin focus breathing helemaal tegen gegaan wordt?
Theoretisch zou de fl dus niet veranderen.
Maar dat is geen doen als je snelle autofocus wil,omdat je dan een zware motor nodig hebt, om het geheel te accelereren en af te remmen
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 11-11-2014 13:41 ]
ora et labora
Verwijderd
In principe is alles mogelijk, maar je moet de voordelen tegen de nadelen afstrepen. Voor de meeste fotografie toepassingen is focus breathing helemaal geen probleem. Vooral bij een zoom lens is dat werkelijk een non-issue. En dus wordt er weinig aandacht aan besteed.[b][message=43219041,noline]henkie196 schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 11:50
Van wat ik ervan begrijp zouden cine lenzen over het algemeen geen focus breathing moeten hebben, maar is dat dan alleen maar zo zolang je niet al te dichtbij scherpstelt? Of is het wel mogelijk een ontwerp te maken waarin focus breathing helemaal tegen gegaan wordt?
De meeste fotografen zullen liever hebben dat ze óók een korte focus afstand hebben, dan dat ze geen focus breathing hebben. En de mogelijkheid tot een korte focus afstand, impliceert i.h.a. een grotere focus breathing.
Bij cine lenzen liggen de wensen anders, en daarmee de prioriteiten anders.
Dit soort optische effecten zijn te compenseren... maar het lens ontwerp wordt er uiteraard wel complexer, en daardoor (veel) duurder door. Dus het hangt er maar net vanaf waar de prioriteiten liggen.
Practisch zal het waarschijnlijk niet uitmaken, je werkt gewoon met de lens die je hebt en je werkt om de beperkingen van die lens heen. Het is nou eenmaal niet anders. Maar liever heb je dat niet zo, lijkt me.
In ander nieuws, kennelijk heeft kortstondig een 11-24/4 op de website van canon.de gestaan.
"estimated retail price of $2,199.00"
Typisch Canon om de vervanger van een bestaand model gelijk ook 2x zo duur te maken

Nu is het de vraag: komt hij in de buurt qua scherpte van de 400 prime..
Vind ik een beetje overdreven van je, de eerste kwam uit in 2005 en kostte toen ± € 1525,00HStyles schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:10:
[...]
"estimated retail price of $2,199.00"
Typisch Canon om de vervanger van een bestaand model gelijk ook 2x zo duur te maken![]()
Nu is het de vraag: komt hij in de buurt qua scherpte van de 400 prime..
Introductie van de 100-400 was in september 1998. Ik weet de introductieprijs niet, maar huidige adviesprijs van Canon is €1579. Introductieprijs van de 100-400 II is in euros overigens ook 2199, als ik nu in de verschillende webshops kijk.paulmedusa schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:35:
Vind ik een beetje overdreven van je, de eerste kwam uit in 2005 en kostte toen ± € 1525,00
Oké, dat wist ik niet, ik keek in Pricewatch. Dit is ook geen schuifzoom meer, andere constructie, (interne zoom) ik denk daarom wat duurder. Maar dat weten jullie al.henkie196 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:43:
[...]
Introductie van de 100-400 was in september 1998. Ik weet de introductieprijs niet, maar huidige adviesprijs van Canon is €1579. Introductieprijs van de 100-400 II is in euros overigens ook 2199, als ik nu in de verschillende webshops kijk.
[ Voor 6% gewijzigd door paulmedusa op 14-11-2014 10:51 ]
En Canon kennende met de opvolgers van lenzen die ze uitbrengen (24-70 II, 16-35 F4 IS), zal dit een behoorlijke vooruitgang zijn qua prestaties
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Vorige jaar waren BTW dagen van MM en Canon cashback tegelijkertijd. Ken mensen die een 24-70II onder de €1400 hebben kunnen kopen.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ik hoop dat de btw dagen en cashback weer tegelijk vallen, maar het zal wel weer een hoop gedoe worden om een filiaal te vinden waarbij het niet uitgesloten wordt van de actie-combi. (en het is natuurlijk afwachten welke dingen canon überhaupt in de cashback gaat gooien)
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ben benieuwd naar hoe deze lens het zal doen t.o.v. een Sigma 150-600 S, en dan moet er natuurlijk nog een afweging gemaakt moet worden tussen portabiliteit en bereik.
Ja ik ben daarom ook wel benieuwd naar hoe de lens het gaat doen met 1,4x Ik ben bang dat voor mij de Sigma S te zwaar is voor goed gebruik in het veld. Maar goed zo'n extender is ook weer extra gewicht en daarbij zeker niet ideaal. Maar eerst maar eens afwachten op wat goede reviews en misschien wat persoonlijke ervaringen van tweakers hier die de lens huren/kopen.henkie196 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:14:
Prijs, ach, het is nog goedkoper dan een 70-200/2.8 II. Die was meen ik bij introductie €2400 en is ondertussen gedaald naar zo'n €2000 (adviesprijs is ondertussen €2139). Zoiets zou ik voor de 100-400 II ook verwachten qua prijsverloop.
Ben benieuwd naar hoe deze lens het zal doen t.o.v. een Sigma 150-600 S, en dan moet er natuurlijk nog een afweging gemaakt moet worden tussen portabiliteit en bereik.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Tegenwoordig wordt overal te pas en te onpas een sharpening filter overheen gegooid, bijvoorbeeld bij televisies en bewakingscamera's en daar heb ik persoonlijk echt een enorme hekel aan. Ook bij fotografie vind ik sharpening er vaak onnatuurlijk uitzien en daarom zet ik het uit in de camera en pas het alleen achteraf toe indien het echt een verbetering is.
Maar nou vraag ik me af, gebruikt de camera een standaard sharpening filter, of een slim algoritme gebaseerd op de eigenschappen van de lens en het anti-aliasing filter? Maw, geeft de camera een beter resultaat dan willekeurige foto bewerking software zonder kennis van de gebruikte hardware?
Ik heb een EOS-M.
Ik denk dat de meeste software wel jouw camera en lens informatie uit de exif kunnen halen. Ik werk zelf met Lightroom en die doet dat feilloos. De processorkracht van een camera is natuurlijk vele malen lichter dan die van een PC en bovendien moet de camera processor ook andere dingen doen behalve sharpening.Ploink schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:34:
Ik heb een vraagje over in-camera sharpening.
Tegenwoordig wordt overal te pas en te onpas een sharpening filter overheen gegooid, bijvoorbeeld bij televisies en bewakingscamera's en daar heb ik persoonlijk echt een enorme hekel aan. Ook bij fotografie vind ik sharpening er vaak onnatuurlijk uitzien en daarom zet ik het uit in de camera en pas het alleen achteraf toe indien het echt een verbetering is.
Maar nou vraag ik me af, gebruikt de camera een standaard sharpening filter, of een slim algoritme gebaseerd op de eigenschappen van de lens en het anti-aliasing filter? Maw, geeft de camera een beter resultaat dan willekeurige foto bewerking software zonder kennis van de gebruikte hardware?
Ik heb een EOS-M.
Dus het lijkt me een duidelijke zaak dat je in camera nooit het beste resultaat zal halen in vergelijking met nabewerking op een PC. Dus antwoord op je vraag: nee, je camera geeft geen beter resultaat wel een slechter.
Ik neem aan dat zo'n chip in camera (Digic / Expeed etc) dus veel minder een general purpose chip is, maar eentje met veel hardwarematige ondersteuning voor bepaalde taken. Onderschat zo'n chip dus absoluut niet.
(Kijk maar eens hoe bijvoorbeeld raw video footage uit pro camera's flinke PCs op de knieën krijgt, terwijl de camera zelf met grootste gemaak deze opneemt en afspeelt)
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Adobe zegt:
Als ik het goed begrijp kijkt Lightroom dan naar de sharpness instelling van de camera en past hetzelfde filter toe op de RAW als de camera dat zou doen om de jpeg te produceren. Vervolgens kun je in LR Amount/Radius/Detail/Masking zelf verder tunen, zoals daar verder te lezen is.Sharpen a photo
You sharpen photos at two stages in the Lightroom workflow: as you view and edit photos, and when you print or export them. Sharpening is part of the camera default that Lightroom automatically applies to your photos.
When Lightroom exports, prints, or rasterizes a photo for editing in an external editor, the sharpen setting for the image is applied to the rendered file..
Dit doet me vermoeden dat de camera per sharpness nivo standaard waardes heeft voor genoemde 4 parameters, dus niet dat de camera specifiek de blur van de gebruikte optiek compenseert. Het is dus geen intelligente sharpening, maar een standaard bewerking die ik ook achteraf kan doen. Dat was eigenlijk mijn vraag.
Ik denk dat Sjekster zijn verhaal wel correct is, maar op de PC heb je natuurlijk wel de vrijheid om met de parameters te spelen totdat je het gewenste resultaat hebt.
Een PC kan zowat alles, maar doet dat minder snel, een camera chip kan weinig, maar doet dat veel sneller.
Simpel algoritme wat kijkt naar de omliggende pixels, en het contrast daarmee verhoogd. De gebruikte waarden zijn bij mijn weten zowel in Lightroom, als in-camera volledig onafhankelijk van de gebruikte sensor/lens (probeer maar eens een foto zonder en met exif in LR te bewerken, ben benieuwd of dat uitmaakt, lijkt mij niet. Misschien dat sommige compacts er wel rekening mee houden).
Het zou wellicht wel handig zijn om afhankelijk van de lens meer/minder scherpte toe te voegen.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Zou idd handig zijn. Zeker als je met klein diafragma fotografeert en met diffractie onscherpte te maken hebt, dat de camera zou berekenen hoeveel blur dat precies introduceert en dat proberen op te heffen. In theorie zou dat ook in nabewerking kunnen, want alle info zoals body, sensor, lens, diafragma etc staat in exif.inquestos schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:43:
Het zou wellicht wel handig zijn om afhankelijk van de lens meer/minder scherpte toe te voegen.
Op mijn camera kan ik lens correcties aan of uit zetten voor "Peripheral illumin." en "Chromatic abberation". Ik dacht dus dat sharpening misschien ook lens afhankelijk was, maar dat is dus niet zo.
Tja zo zwart wit had ik mijn stelling niet bedoelt hoor. Maar op een pc heb je inderdaad gewoon meer mogelijkheden en in potentie veel meer rekenkracht die je op een taak kan gooien. Een camera moet foto's schieten en "nabewerken" en meteen klaar zijn voor nieuwe acties dus de taakverdeling is daar sowieso niet optimaal.Sjekster schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:30:
Tuurlijk, op de PC heb je veel meer vrijheid. Maar de stelling CPU pc is sneller, dus beter, dat klopt IMO gewoon niet.
Een PC kan zowat alles, maar doet dat minder snel, een camera chip kan weinig, maar doet dat veel sneller.
Ik vraag me overigens wel af of de camera processor zo snel is omdat ie het gewoon MOET zijn en het dus afraffelt of dat ie snel is omdat ie er in uitblinkt met finetuning. Overigens zal er ook nog wel een verschil zijn in software die wel en niet de info uit de exif haalt en verder natuurlijk of je met jpg of raw bestanden werkt.
Maar zo diep wilde ik er eigenlijk niet op in gaan. Gelukkig heeft Ploink inmiddels een goed antwoord van ons allemaal gekregen
Helaas loopt Canon weer achter met de techniek, ook wat betreft mirrorless in het algemeen
Ik wilde eigenlijk een Olympus MFT camera en kocht de EOS-M vanwege de lage prijs, maar Fuji lijkt nu ook wel interessant als mogelijke opvolger
Desalniettemin ben ik ook wel tevreden met de M.
Die camera processor is zo snel omdat die specifiek voor díe taak is gemaakt. een normale PC niet, een die heeft daardoor veel meer tijd nog om zoiets te doen (cq moet er meer power tegenaan gooien om hetzelfde te bereiken). Maar zo is het inderdaad wel genoegrockhopper schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:39:
[...]
Tja zo zwart wit had ik mijn stelling niet bedoelt hoor. Maar op een pc heb je inderdaad gewoon meer mogelijkheden en in potentie veel meer rekenkracht die je op een taak kan gooien. Een camera moet foto's schieten en "nabewerken" en meteen klaar zijn voor nieuwe acties dus de taakverdeling is daar sowieso niet optimaal.
Ik vraag me overigens wel af of de camera processor zo snel is omdat ie het gewoon MOET zijn en het dus afraffelt of dat ie snel is omdat ie er in uitblinkt met finetuning. Overigens zal er ook nog wel een verschil zijn in software die wel en niet de info uit de exif haalt en verder natuurlijk of je met jpg of raw bestanden werkt.
Maar zo diep wilde ik er eigenlijk niet op in gaan. Gelukkig heeft Ploink inmiddels een goed antwoord van ons allemaal gekregen
Waarschijnlijk the real deal, maar het rubber hoort echt zo niet te zitten.
Ik wil liever geen fake/cheap-ass grip omdat er regelmatig een 5D3+70-200 2.8+580exII aan hangt.... en dat ik me daar niet heel lekker bij voel. Aan de andere kant wil ik ook weer geen 260E dokken of een heel afgeragde grip kopen
Dubbeltje, eerste rang. Etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 23-12-2014 20:10 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Daar bij de sluiter laat het bij mijn officiële grip ook los. Waarschijnlijk gewoon goed gebruikt, mijn grip is zeker niet afgeragd namelijkJoep schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 18:23:
Zie http://cdn01.dcfever.com/...012/03/120303_5d3_23l.jpg
Waarschijnlijk the real deal, maar het rubber hoort echt zo niet te zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door jip_86 op 27-12-2014 23:31 ]
Maar ik heb een vraagje. Ik wil in het nieuwe jaar (voor 18 jan. i.v.m. Canon Cashback) de 16-35/4.0L IS scoren. Maar ik zie nu dat hij op amazon.de maarliefst 80 euro goedkoper is. Weten jullie of de Cashback geldt? En of je btw aftrek kan doen bij je bedrijfje?
Als ik het zo lees mag dat tweede niet. Maar misschien weten jullie er meer over?
R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
http://www.belastingdiens...endoet_met_het_buitenlandHebt u goederen gekocht van een ondernemer uit een ander EU-land (een zogenoemde intracommunautaire verwerving) of is de btw naar u verlegd? Dan berekent u zelf het btw-bedrag. Dit geeft u aan in uw Nederlandse btw-aangifte. Als u de goederen of de diensten gebruikt voor belaste omzet, trekt u de btw tegelijkertijd af als voorbelasting. U betaalt dan per saldo niets.
Denk wel dat die cashback geldt trouwens maar zeker weten doe ik het niet
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Voor een intracommunautaire verwerving moet de leverancier meewerken en geen BTW in rekening brengen. Hij heeft jouw BTW nummer nodig voor zijn administratie. Als je toch BTW betaalt aan de dealer, dan heb je pech en kun je dat niet terug vragen.
Bonbridge schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:36:
Maar ik heb een vraagje. Ik wil in het nieuwe jaar (voor 18 jan. i.v.m. Canon Cashback) de 16-35/4.0L IS scoren. Maar ik zie nu dat hij op amazon.de maarliefst 80 euro goedkoper is. Weten jullie of de Cashback geldt?
Nee dus.Ik heb mijn product gekocht in het buitenland, kan ik deelnemen aan de actie ?
Het product moet zijn gekocht zijn bij een dealer of e-tailer in Nederland om te kunnen deelnemen aan de
actie.
Ik zou nog even wachten en kijken wat Amazon doet.
Want deze lens is afgelopen maand al 2 maal bij Amazon in de aanbieding gekomen.
Zo hadden ze Black Friday- en Cyber Monday-deals en nu nog t/m 6 januari Winter-Sale.
De Canon EF 16-35mm f/4L IS USM kost in Nederland dus minimaal €1015 en daar gaat dan €90 vanaf.
Totaal: €925.
Bij Amazon.de ging de lens op 8 december van €955 naar €849 en op 18 december van €925 naar €799.
Alleen dan al is de lens goedkoper dan in Nederland.
Maar het mooie is dat in Duitsland óók een Cashback heeft waar bij je bij die lens €100 terugkrijgt.
En die actie lijkt ook te gebruiken door Nederlanders.
Ten minste; daar leek het in het aanbiedingen topic op (vanaf hier en verder: Ivo2012 in "[Fotoapparatuur] Aanbiedingen juli t/m december 2014")
Dat betekend dus een 16-35mm voor €699 - 749 t.o.v. €925 in Nederland.
Ik zou dus nog even t/m 6 januari Amazon in de gaten houden; gelukkig doe ik dat al voor je hier
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Die serie heeft nog nooit een informatie display aan de bovenkant gehad. Dus het zal eerder een 5D of een 6D zijnMr Pingu schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:51:
Scherp gespot. Zal wel de 750D zijn?
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
135L verkocht
3x5D3 verkocht
1x6D verkocht.
Alle lenzen zijn hier te zien
Ben van plan om een A7II + 35 FE of een 24-70 FE lens te scoren, maar wacht eerst op Canon's nieuwe toestellen.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Verwijderd
Of ze gaan de xxxD serie inderdaad een kleine boost geven met dat info display en wordt het inderdaad de 750D of ze gaan iets nieuws maken tussen de 700D en 70D? Maar dat zou dan raar worden met het typenummer. Of het is een camera welke gewoon nooit gaat komen.
Dat wordt inderdaad gewoon afwachten.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 12:02 ]
http://petapixel.com/2015...tation-photo/#more-155391
Zou het niet een Photoshop kunnen zijn?
Dus bewust 1 knop wegwerken o.i.d.
@Hamed begrijp ik goed dat jij al je Canon spul weg doet? How about je 35 ART?
Ben echt benieuwd of Canon echt een hoge megapixel camera zal komen!
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Verwijderd
Niet helemaal waar. 60D, 70D en 6D hebben ook een redelijk klein instelwiel, oke is net iets groter met nog een d-pad erin. Het lijkt wel op een instelwieltje wat Canon tegenwoordig vaker gebruikt op de kleinere camera's (Zie EOS M, G7x, G1x). Dus mogelijk gewoon een upgrade van de xxxD serie waar al een behoorlijk tijd ook weinig nieuws geweest is. De huidige 700D is toch alweer bijna 2 jaar oud, terwijl voorheen bijna altijd wel elk jaar een nieuwe variant kwam met minimale wijzigen.Azrael schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:20:
Dit lijkt me geen (semi)pro camera, die hebben allemaal een groter instelwiel op de achterkant, niet zo'n irritant klein wieltje
En toch denk ik dat het gaat om een 80D (of iets in die trant). Als je alle xxD series naast elkaar legt zie je steeds meer (vooral vanaf de 60D) dat de knopjes kleiner worden en meer budget/entry level achtig. Dit zou daar perfect bij passen.Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:01:
Maar een xxxD heeft nog niet eerder zo'n schermpje bovenop gehad zoals al gemeld. Die is hier wel te zien op de foto. Het ziet er in ieder geval niet uit als een 60D of 70D. Die hebben beide een 3de button rechtsboven, een AF-on button lijkt hier te missen en de 70D heeft ook de movie/liveview mode selector. Op de foto is alleen een liveview button te zien. Dat zou je op een eventuele 80D wel verwachten.
Of ze gaan de xxxD serie inderdaad een kleine boost geven met dat info display en wordt het inderdaad de 750D of ze gaan iets nieuws maken tussen de 700D en 70D? Maar dat zou dan raar worden met het typenummer. Of het is een camera welke gewoon nooit gaat komen.
Dat wordt inderdaad gewoon afwachten.
De 50D had namelijk een achterkant die erg lijkt op die van de 5D Mark II. De 60D werd al een stuk knulliger waarbij de joystick mist, scrollwiel een stuk kleiner is en alle knopjes ook plat zoals bij de XXXD toestellen. Vanaf die camera is die lijn door Canon dus duidelijk meer verschoven naar de entry level kant. De 70D lijkt erg op de 60D maar heeft wat 7D elementen als de start/stop film knop/schakelaar en een prominentere menu/info knop.
Als ik dus het plaatje van dat "nieuwe" toestel zo zie doet mij dat dus direct denken aan een 80D. Een 6D heeft toch een wat professionelere body met een ontwerp dat mooi afgerond en soepel is waar op de afbeelding een body te zien is die vrij hoekig is.
Mocht het toch een opvolger van de 6D zijn dan is hij er naar mijn idee wel op achteruit gegaan, wellicht dat hij dan ook voor een lagere prijs op de markt komt. Maar zo komt er wel een érg groot verschil qua ergonomie met de 5D Mark III. Ze moeten wel wat schuiven in de range om ruimte te maken wat nieuwe modellen/series maar ja ...
Ben érg benieuwd wat het wordt
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Mocht het wel zo zijn:
- Het is sowieso geen opvolger van de 1200D of 100D.
- Opvolger van de 700D? Nee. De hele reeks is in al die jaren nauwelijks veranderd qua behuizing op het scherm na. Zo'n instellwiel met knoppen erin zou opzich nog wel kunnen, maar dan ook nog zo'n scherm bovenop lijkt me totaal niet passen bij de xxxD-reeks. Dat zou een complete verandering van body betekenen en gezien het feit dat deze reeks nauwelijks grote veranderingen heeft gehad in de jaren lijkt me dat niet het geval hier. Deze reeks schreeuwt om een flinke stap vooruit maar dan vooral intern.
- Opvolger van de 7DII? Nee, for obvious reasons; die is net vernieuwd en heeft een flink afwijkende body.
- De bouw doet mij ook zeker niet denken aan de 5D. Zo zou Canon dan i.i.g. van CF-cards moeten afstappen want dat luikje is te klein voor CF.
- Dan blijft iets rond de 70D en 6D over.
Het ziet er wat minder profi-uit als de huidige 6D maar een klapscherm op een 6DII sluit ik zeker niet uit (is immers toch de consumer-version van de full frame).
Zelfde geldt voor de 70D; camera op foto doet wat minder professioneel over.
Persoonlijk denk ik dat het óf niets is, of ergens rond de 6D, 70D o.i.d. zit. Zeker niet lager (700D e.d.) of hoger.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Heb altijd het gevoel dat er op geruchten uit camera's in die lijn de doodstraf in de NDA staat.
[ Voor 16% gewijzigd door Ventieldopje op 09-01-2015 15:10 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Toch vraag ik me dit af. Ze hebben inderdaad toen bij de 60D wat terug geschakeld naar een lager segment maar veel elementen waren nog wel aanwezig. Joystickje is er nog steeds bij deze 60D/70D alleen nu in het draaiknopje verwerkt op de achterkant als d-pad. Als ze nog verder naar beneden gaan qua bediening en nog meer knoppen weg laten wordt het een xxxD serie met een extra schermpje bovenop. Bij de 70D hebben ze toch weer wat hoger in het segment gezet door weer micro adjust toetevoegen en ook die film/liveview start/stop knop toe te voegen.Ventieldopje schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:34:
[...]
De 50D had namelijk een achterkant die erg lijkt op die van de 5D Mark II. De 60D werd al een stuk knulliger waarbij de joystick mist, scrollwiel een stuk kleiner is en alle knopjes ook plat zoals bij de XXXD toestellen. Vanaf die camera is die lijn door Canon dus duidelijk meer verschoven naar de entry level kant. De 70D lijkt erg op de 60D maar heeft wat 7D elementen als de start/stop film knop/schakelaar en een prominentere menu/info knop.
De draaiknop achterop op deze foto is nog exact hetzelfde qua functionaliteit zoals bij een 700D nu alleen hebben ze er een draaiwiel aan toegevoegd zoals bij de EOS M bijvoorbeeld. Dat onderscheid hem wat meer van de xxxxD serie. Dat schermpje is niet voor het eerst. De 300D en 350D hadden ook zo'n LCD schermpje alleen dan achterop.
Maar ja afwachten en ik ben ook wel benieuwd.
Verwijderd

Ziet er naar uit dat Canon ook op de NFC + Wifi toer gaat. Ze hebben het al toegevoegd aan de SX530 en SX710, dus mogelijk ook aan de 750D om met die nieuwe Canon CS100 connect station foto's en video's te kunnen opslaan en delen.

Ah ze doen dus een beetje wat Sony met de A7 serie aan het doen is. Interessant .
Lol alsof jij een canon gaat kopen ...mace schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:10:
[...]
Ah ze doen dus een beetje wat Sony met de A7 serie aan het doen is. Interessant .
Wie is deze rare meneer en waarom zou hij iets weten over wat ik wil kopen?
Mods! Help!
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Is 16-35 niet goed dan?Deathchant schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 10:43:
Boh, dat is een serieuze groothoek. 3000 euro...Ik weet niet wat de prestaties gaan doen en hoop niet dat dit een "16-35-geval" is..... Ik zou volgens mij nog liever de 15 distagon nemen(maar dat is appels met peren vergelijken, je koopt dit natuurlijk voor zijn extreme wide angle).
Heb de F4 versie en ben er tot nu toe tevreden mee. Hij is sowieso scherper dan de 21mm van Zeiss!
[ Voor 4% gewijzigd door Hamed op 16-01-2015 11:11 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Serieus uitkijken dat je eigen schoenen niet op de foto komen...henkie196 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:22:
It goes to eleven...?
Veel wijder dan dit vindt je ze niet, dit is wijder (op FF) dan de Sigma 8-16 op APS-C...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
>>>>> Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USMFiber schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 12:37:
[...]
Serieus uitkijken dat je eigen schoenen niet op de foto komen...
Veel wijder dan dit vindt je ze niet, dit is wijder (op FF) dan de Sigma 8-16 op APS-C...
Kan ook op een FF dacht ik
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Klopt, heb ik een keer geleend. Kun je echter alleen op 15mm gebruiken, lager dan dat en je ziet het binnenwerk vd lens.Hamed schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:02:
[...]
>>>>> Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM
Kan ook op een FF dacht ik
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik kon op 8mm gewoon foto's maken met een 5D II, het is een fullframe fisheye lens dus je krijgt een ronde foto, logisch.ChrisLNFF schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:16:
[...]
Klopt, heb ik een keer geleend. Kun je echter alleen op 15mm gebruiken, lager dan dat en je ziet het binnenwerk vd lens.
Non-fisheye heb ik ze op fullframe nog niet wijder gezien dan 11mm. Fisheye gaan ze zelfs tot 6mm (met Nikon mount)
www.maartendeboer.net
Het is dan ook een circulaire fisheye op 8mm op FFVentieldopje schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:12:
Ik kon op 8mm gewoon foto's maken met een 5D II, het is een fullframe fisheye lens dus je krijgt een ronde foto, logisch.
Ik heb de Canon FD 7,5mm circulaire fish en die heeft een kijkhoek net groter dan 180 graden op FF- echt heel leipNon-fisheye heb ik ze op fullframe nog niet wijder gezien dan 11mm. Fisheye gaan ze zelfs tot 6mm (met Nikon mount)

Voor een ieder die geïnteresseerd is wat ik nu allemaal precies van ome Canon heb staan - mijn website is volledig vernieuwd - check www.lerp.nl/#gear (er mist nog wel wat stuff die ik er nog niet op heb gezet)
[ Voor 16% gewijzigd door mennovanw op 16-01-2015 18:20 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Preciesmennovanw schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 18:14:
[...]
Het is dan ook een circulaire fisheye op 8mm op FF
[...]
Ik heb de Canon FD 7,5mm circulaire fish en die heeft een kijkhoek net groter dan 180 graden op FF- echt heel leip
Voor een ieder die geïnteresseerd is wat ik nu allemaal precies van ome Canon heb staan - mijn website is volledig vernieuwd - check www.lerp.nl/#gear (er mist nog wel wat stuff die ik er nog niet op heb gezet)
www.maartendeboer.net
Heb je daar ooit foto's mee gemaakt? Zou graag wel een paar foto's willen zienmennovanw schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 18:14:
[...]
Ik heb de Canon FD 7,5mm circulaire fish en die heeft een kijkhoek net groter dan 180 graden op FF- echt heel leip
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Die ga ik wel kopen, mits enigszins normaal geprijsd. Heb recentelijk wat grote klussen gedaan waarbij 22mp niet eens overdreven was en de klant vroeg of er nog groter geleverd kon worden. Dat zegt eigenlijk meer over onnozelheid van de klant, in dit geval, maar alsnog, meer megapixels is soms niet eens zo onhandig voor mij
En als die verder net zo lekker werkt als de 5d3 is het precies wat ik kan gebruiken
De 5d3 ga ik misschien voortijdig na de zomer wel de sluiter van laten vervangen. Zit dan zeker op 150k.
[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 27-01-2015 21:59 ]
I second thatHamed schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 18:33:
[...]
Heb je daar ooit foto's mee gemaakt? Zou graag wel een paar foto's willen zien
Ben benieuwd. Met name wat ze qua videomogelijkheden gaan toevoegen
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Is dat echt nodig?Nomad schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:56:
[...]
De 5d3 ga ik misschien voortijdig na de zomer wel de sluiter van laten vervangen. Zit dan zeker op 150k.
Genoeg mensen die op 400k+ zitten zonder vervanging van de sluiter.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Beetje afhankelijk of de 5d4 dan in mijn bezit is. De 5d2, wat nu mijn backup is, vind ik eigenlijk geen fijn genoege camera om een hele dag mee te schieten. Als de 5d3 aan het begin van een grote opdracht er echt de brui aan geeft en ik met de 5d2 verder moet, dan ben ik niet zo happy. Momenteel heb ik dus prima een backup, dus voor de klant en voor de continuïteit is het goed genoeg, maar ik word er niet happy van.Hamed schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 09:56:
[...]
Is dat echt nodig?
Genoeg mensen die op 400k+ zitten zonder vervanging van de sluiter.
Mocht de 5d4/5ds/3d er tegen die tijd zijn in mijn tas, dan laat ik de 5d3 gewoon mooi zitten qua sluiter.
Voor 350 euro een risico wegnemen is me de moeite wel waard, tenzij de 5d2 tegen die tijd dus vervangen is.
Als de 5d4 niet onmogelijk duur wordt, dan wordt dat mooi de nieuwe main camera en de 5d3 backup. Maar ik ben een beetje bang dat hij 3500+ wordt. Nikon vind ik qua body's dan toch wat beter geprijsd.
Als je daarmee doelt op die dxo scores bij lenzen wat voor megapixels ze effectief kunnen doorgeven, dan neem ik dat in ieder geval met een korrel zout. Ik denk dat er meer rek is in optics dan die 30mp waar zo goed als al die lenzen op stranden.Zwegertje schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:13:
Ik hoop dat ze tegelijk met de nieuwe 5D (of snel daarna) nieuwe lenzen aankondigen die de resolutie wel aankunnen..
[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 28-01-2015 11:06 ]
Dat vroeg ik me laatste ook af, wel leuk en aardig maar kunnen de objectieven dat detail wel leveren.Nomad schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 11:04:
Als je daarmee doelt op die dxo scores bij lenzen wat voor megapixels ze effectief kunnen doorgeven, dan neem ik dat in ieder geval met een korrel zout. Ik denk dat er meer rek is in optics dan die 30mp waar zo goed als al die lenzen op stranden.
Ik las pas ergens dat je beter APS-C lenzen op een APS-C body moet doen omdat die lenzen ervoor gemaakt zijn om op een kleiner oppervlak meer detail te geven. Als je FF lenzen op een crop zou doen, zou de scherpte afnemen omdat de FF-lenzen de kleine pixeltjes niet genoeg detail kunnen geven.
Waarom zijn de scherptevalues van een FF hoger dan op een APS-C met een zelfde lens? Als je naar de photozone.de reviews kijkt dan en dxo lijkt dit ook zo te bevestigen. klik klik klik
Terwijl ik dacht, wacht laat ik eens checken hoe groot de pixels zijn van een 36MP FF sensor en een 20MP APS-C, blijkt dat de 36MP FF nog steeds grotere pixels heeft. klik.
Het zou inderdaad goed kunnen dat er nog wel wat rek in de objectieven zit, maar hoeveel?
Dat is waar de afgelopen decennia een flinke verbetering is geboekt, maar zit daar nog steeds genoeg rek in om objectieven nog eens te laten verdubbelen in resolutie?Fiber schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:30:
De rek zit vooral in de toegenomen rekenkracht van computers waardoor ze nu over het algemeen scherpere objectieven kunnen ontwerpen dan tien of twintig jaar geleden. Ook de stabilisatie wordt steeds beter.
Als ik even naar Nikon kijk dan zijn er genoeg toplenzen die de afgelopen paar jaar zijn uitgebracht die zowel op 24MP als 36MP sensoren dezelfde score van minder dan 20 P-MPix neerzetten. Het wegslopen van het AA filter gaf daar enig soelaas, maar ik ben erg benieuwd wat de fabrikanten nog voor troeven achter de hand hebben om deze volgende stap in de megapixel race van praktisch nut te laten zijn.
Niet alleen lijkt het de grenzen van de objectieven te overschrijden, maar de minste of geringste trilling gaat er al voor zorgen dat je die 36MP of meer niet ten volle benut.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Al weet je bij Canon nog niet wat er met de lenzen gaat gebeuren als er geen AA-filter voor de sensor zit.
Er is op het moment niet 1 lens welke de volle 20,2 MP uit de 70D kan halen. Dus ik denk dat je zeker wel meer dan de 22MP gaat halen uit de lenzen op FF maar hoeveel dat daadwerkelijk is. De Canon EF 300mm F/2.8L IS USM haalt er het meeste uit. Dat komt neer op 18MP van de 20MP in de sensor op de 70D. Als je dan dezelfde rekensom kunt gebruiken als normaal om MP om te rekenen van Crop naar FF dan kom je op ongeveer 46MP uit als je even geen rekening houd met minder scherpe hoeken op FF.
Zonder een AA filter is er misschien nog wel wat meer uit te halen. Als je daarvoor de D800 en D800E/D810 vergelijkt kan daar soms wel 6MP verschil zitten bij dezelfde lens.
Het zal heel erg aan de lens liggen en het zijn denk ik wel sensoren waar je met Primes moet gaan werken en Zooms proberen links te laten liggen. Want stel dat de Sigma 18-35mm op FF zou werken dan zou je op ~38MP uitkomen. Het overgrote deel zit onder de 11MP en dan zou je net richting de ~28MP uitkomen. Is net iets meer dan de helft van de 53MP sensor.
Want op FF zal het resultaat in verhouding minder zijn doordat je dan ook de doorgaans minder scherpe hoeken van de lens gebruikt in plaats van alleen het midden. En juist die delen buiten het midden zijn interessant als je een dergelijke body koopt om achteraf verschillende composities te kunnen croppen.
[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 28-01-2015 16:34 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Er zit wel degelijk rek in, alleen heb je te maken met de wet van de verminderde meeropbrengst. Dat een 54 Mp-foto niet 2,45x zoveel informatie oplevert als een 22 Mp-foto is duidelijk. Maar hij zal hoogstwaarschijnlijk wel meer informatie bevatten dan een 36 Mp-foto.
En natuurlijk is het ook nog mogelijk om de sensor-techniek te verbeteren, naast het verbeteren van de lenzen.
En het is natuurlijk een geweldig verkoopargument voor nieuwe lenzen: wil je alles halen uit je geweldige nieuwe heelveelmegapixelcam moet je wel de allernieuwste lenzen kopen!
Verwijderd
Een lens kan bij DXO ook nooit hoger scoren dan de sensor resolutie waar die mee getest is.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2015 17:47 ]
Verwijderd
Tenzij hij dus in het centrum die 50mp ook niet weer kan gevenVerwijderd schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 18:13:
Ik ben zelf meer geïnteresseerd in meer DR dan in meer resolutie. Aan de andere kant sla ik het ook niet af, als het geen krankzinnige meerprijs met zich meebrengt. Ik zou me verder niet blindstaren op die DxO scores. Voor de meeste plaatjes heb je absoluut geen hoek-tot-hoek scherpe lens nodig, zolang je onderwerp maar scherp is. En zolang de centrumscherpte goed is zal je dan ook met een mindere lens voordeel hebben met een 50mp sensor. Denk ik hoor, ik ben te lui om me hierin te verdiepen.
www.maartendeboer.net
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
hoe het precies zat weet ik niet meer
[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 28-01-2015 21:39 ]
ora et labora
[ Voor 98% gewijzigd door Supertip op 28-01-2015 22:29 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Die actie is al een paar weken afgelopen, je doet je username niet echt eer aanSupertip schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 22:00:
Canon winter cashback actie, ook zitten er enkele printers bij.
Voor wie het nog niet wist

50.6MP full frame CMOS sensor
Magnesium alloy body, dust and water sealed
Dual processor DIGIC6
Regular sensitivity: ISO 100-6400
Continuous shooting 5 frames / sec.
High precision 61 AF points
EOS iTR AF
150,000 pixel RGB + IR photometry sensor
New ”fine detail” picture style
1.3x and 1.6x crop modes
Customizable “Quick Control Screen”
Time-lapse movie
Interval Timer
Bulb timer
The official announcement will be next week
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Klinkt een beetje als een naar FF opgeschaalde 7D2. Waarbij dan de fps wellicht te lijden heeft onder de grotere hoeveelheid data.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Canon kennende.Hamed schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:16:
Daar lijkt het wel op ja. Ben alleen bang dat bij 4k+ gaat kosten
Het doet mij in elk geval niet twijfelen aan mijn 7D2, aangezien ik toch 95% van m'n foto's crop. Ben wel benieuwd of die 1.6 crop-mode qua beeldkwaliteit ook identiek is aan de 7D2. Bij de 7D2 lagen de ISO specs volgens Canon wel wat hoger, maar misschien was dat omdat APSC mensen wel wat ruis gewend zijn.
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.
Dit is dus geen adviestopic