@ discussie hierboven: zijn stuk bij de
Nikon D3300:
I use BASIC JPG.
(...)
The default of JPEG Normal wastes twice as much space in your computer, lets fewer photos fit on a memory card, and makes the data take twice as long to transfer or email.
Since the pictures look the same at BASIC, I use it so more pictures fit on my card, and more importantly, I don't clog up my computer and everything transfers, copies and sends twice as fast. FINE is twice as big again as NORMAL.
The D3300 can't make a bad image even at it's lowest setting. The NORMAL, FINE and NEF RAW modes are for people who don't mind fitting only 12 images on a card. The pictures really do look the same; try it and see if you're curious. I did, which is why I shoot JPG BASIC.
I use LARGE (24MP) or MEDIUM (13MP) for landscapes, and SMALL (6MP) for family photos.
Large is the default, but unless you want to print everything twenty feet (6m) wide, the Small setting also lets you make prints of any size (20 x 30" or 50 x 75cm is easy) and saves even more room on your computer and memory cards.
I'm serious: even at the Small setting you've got 6 very sharp megapixels, which is more than enough to print at any size if your photo is in focus in the first place. I've sold photos to McDonald's with cameras set down to 4 MP — and McDonalds used those for billboards.
MOVIES
I shoot at the lowest 424p setting. It looks fine, and takes up much less file and card space than the other settings.
Tja...ehm

...
Jared Polin heeft daar eens een flinke rant over gehad
Maar ik heb een vraag (of misschien vragen; ligt eraan wat ik nu ga typen).
Halverwege augustus gaat m'n broer trouwen. Ze hebben een goede fotograaf gevraagd en die gaat de hele dag mee. Zowel als fotograaf als daggast (hij is ook een vriend van hen). Nou hebben ze mij ook gevraagd of ik wat foto's wil maken. Dus nadrukkelijk niet als vervanger of side-kick van de échte fotograaf; maar gewoon foto's maken.
En omdat die datum al rap nadert; zit ik even wat dingen af wegen en af te vragen.
- Ik heb een 650D met maar 1 accu. Heb ik het altijd mee kunnen volhouden maar dan natuurlijk wel wat meer zekerheid. Maar een officiële LP-E8 begint bij zo'n €40.
Iemand ervaring met clones? Heb ook wel zo'n Meike grip incl. accu's gezien; maar een grip begin ik niet aan. (ben immers ook gewoon een gast/broer en niet een fotograaf die bepakt met fotoapparatuur gaat rondlopen).
- Heb sinds een tijdje een Sigma 17-50 f/2.8. Heerlijke lens; uitstekende vervanger voor de 18-55mm; die vreemd genoeg van de een op de andere dag niet meer goed deed (focussen).
Verder heb ik nog een 50mm f/1.8 (ook een f/1.4 maar dat is een Takumar dus geen autofocus), een antieke
EF 70-210mm f/3.5-4.5 USM.
En nog wat spul wat hiervoor niet geschikt is (zoals een Medium Format objectief voor tilt/shift

.
Maar goed; zou ik met deze combinatie nog wat kunnen beginnen op een bruiloft?
Zeker omdat de 650D geen ruismonster is en dat kan wat later op de dag natuurlijk wel gaan opbreken...