Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Leuk interview :) http://www.dpreview.com/a...-with-canons-masaya-maeda Vergeet ook niet de comments te lezen!
No room for large sensor compacts

'Some say the digicam market is mature and that smartphones are eating into it. I would say this is true. In terms of the compact camera segment, new concepts are needed,' Maeda says: 'The PowerShot N is part of our response. Of course we have other things in the works but I can't talk about it yet'.

However, he ruled out the idea of a larger sensor camera along the lines of the Sony RX100 to offer more of an image quality distinction between smartphones and compact cameras. 'I think the market does exist but it wouldn't be very large. We think we have a good balancing point in terms of price, image quality and size. Lots of other combinations are possible, but, once you go below APS-C the next logical size is 1/2.3 inch', he says.

'Silicon conductor technology is still advancing. The answer may change, but 1/2.3" is the answer at the moment. Users want to shoot at greater distances and want to get better photos in low light - these are the needs. There will always be a gap between smartphones and compact cameras in those respects.'

APS-C - the step-up architecture

'My idea is that, if you increase the size, you go with APS-C - that's the architecture that allows low light performance. That was the reason I put an APS-C sensor in the PowerShot G1 X and the EOS M - for the time being, that's the standard.'

And, he believes, customers do understand that there's better image quality to be had. 'If you look at sites like Instagram and other sharing sites, the ones that are getting the most likes and the most comments about the photography are the ones taken with a DSLR or dedicated compact camera, and there's discussion about "how did you get that?" and the answer is that it's with a dedicated camera.'

Despite this understanding, he concedes that the EOS M hasn't yet been fully able to exploit this market. 'Looking at worldwide results we've seen users are limited to certain regions - we're seeing very positive sales in Japan and South East Asia, looking beyond that we haven't established market share yet.'

'The concept of the EOS M is to make an interchangeable lens camera as small as possible while retaining the quality we would expect from an EOS product. It must be able to support a wide range of lenses - without that support, there's no point making it. Looking at the data, we're not seeing the EOS-M users making use of a variety of lenses. So one of the challenges is to roll-out a lineup of attractive lenses - that is our response to encourage people to use them.'

The future for semi-pro

Now that full frame is appearing in cameras the size and price of the 6D, the future of APS-C at the semi-pro level is in doubt, he says: 'That's something we're considering at the moment. From our semi-pro users there's still demand for APS-C but in the future, I think we will see an increase in the number of full-frame models.' Either way, that doesn't close the door on an EOS 70D though - when asked when we can expect one, Maeda promises: 'some day in the future. Without fail.'

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:41
Ik heb momenteel een 60D en heb het gevoel dat mijn lenzen niet helemaal scherp zijn (als in back/front-focus). Ik weet dat gevoel niet veel zegt en dat het veelal user-error is.
Maar meer dan de helft van mijn foto's met bv de 10-22 zijn niet rag-scherp. En dat terwijl de camera het focus-blokje wel als rood opgelicht laat zien als ik de foto's terugkijk.
(zelfs met statief, maar wel via auto-focus)

Ik weet dat ik het echt goed moet testen adhv een focus chart, alleen heb ik er tot nu toe nog geen tijd voor gehad. Volgende week hopelijk.

Ik zat oa. daarom te denken aan een andere body. Eentje met micro adjustment, dus de 50D of de 7D. (het moet namelijk niet te gek duur worden)

Welke zouden jullie aanraden? Zelf neig ik eigenlijk richting de 7D vanwege de vele (extra) voordelen.
Zie ik iets over het hoofd, of is dit eigenlijk een no-brainer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
Dit lijkt me vooral een no-brainer wat betreft het testen: doe dat eerst.

Ik vind het een beetje raar dat je geen tijd hebt om een focus chart uit te printen en even 5 minuten wat foto's te maken, maar wel een nieuwe/andere camera aan het overwegen bent. Waar haal je de tijd vandaan om die andere camera te gaan gebruiken, als je niet eens de tijd hebt om een focus chart te schieten? :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Meh, de chart heb ik al. Moet alleen nog goed opstellen etc.
Maar nu ook nog geen plek voor. Bureau ligt vol met troep, moet nog een laptop voor iemand installeren/klaar maken, zit hier thuis nog in een halve verbouwing. Allemaal afspraken :D
Uitstel is afstel, ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:09

Fiber

Beaches are for storming.

NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 12:25:
[...] Zelf neig ik eigenlijk richting de 7D vanwege de vele (extra) voordelen. Zie ik iets over het hoofd, of is dit eigenlijk een no-brainer?
No brainer, altijd doen! En dan die 60D op marktplaats zetten! :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

En mocht je het willen doen, dan kan je 'm bij DigitalRev voor rond de €950 aanschaffen (zie 't aanbiedingen-topic :) )

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Niet geheel wetenschappelijk:
https://picasaweb.google....86107036623632/FocusChart

Directe JPG's zonder nabewerking.
De 10-22 lijkt wel aardig in focus, maar vind 'em niet echt scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 13:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Wat betreft die focus chart: kijk ook eens deze post door en deze Gaat over de AF tuning, mocht het niet aan de lens liggen enzo.

Misschien heb je er wat aan. Verder is de 7d inderdaad een no-brainer keuze. Maar ik ben natuurlijk wel een beetje be-vooroordeeld 8)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft micro adjustments.... mijn ervaring is dat het misschien handiger is om je niet gek te laten maken door een vermoeden naar fron/back focus, zelf heb ik de 7d en heb ook een dag besteed aan mn lenzen testen maar na veel geklooi heb ik besloten dat ik alles maar op 0 laat staan. Ik zag soms resultaten met aanpassingen (soms vaak grote aanpassingen) maar wanneer je een andere focal length test of een andere afstand tot heb object probeert krijg je weer andere resultaten... ik zou het nu hooguit nog aanpassen met een prime lens wanneer je merkt dat de lens consistent niet scherp is op verschillende afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 13:58:

Net zo scherp als de 100mm macro en 70-200 vind je niet echt scherp??

Als ik het zo bekijk is er helemaal niets mis mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 12:25:
Ik heb momenteel een 60D en heb het gevoel dat mijn lenzen niet helemaal scherp zijn (als in back/front-focus).
je kan de lenzen en body laten calibreren bij techrepair, is een routine klusje en kost niet zo veel
misschien dat rofa het ook kan
NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 13:58:

als dit geen crop is dan is dit te dichtbij
beter verder weg en tegen een loodrecht iets scherpstellen (en dat papier dan onder 45 graden)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
De 60D heeft geen micro adjustment optie ;)
En nee, vind de 10-22 minder scherp dan die overige 2. Zoom maar in.
Maar kan ook komen omdat ik veel andere focuspunten gebruikt heb ipv de middelste, waardoor de mindere scherpte kan komen.

Foto's zijn geen crop. Maar dan snap ik je uitleg niet. De camera staat nu onder een 45 graden hoek? En als ik nog verder weg ga met die 10-22, dan zie ik het niet meet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 23:42:
Foto's zijn geen crop. Maar dan snap ik je uitleg niet. De camera staat nu onder een 45 graden hoek? En als ik nog verder weg ga met die 10-22, dan zie ik het niet meet :p
bij voorkeur gebruik je twee onderwerpen naast elkaar:
1) het object waarop je scherp steld; deze heeft een contrastrijk oppervlak en staat loodrecht op je camara
2) een lineaal of dat papier; deze staat onder hoek van 45 graden en je zorgt dat het midden van dat papier precies gelijk ligt met het oppervlak van 1
dan foto op 'normale' afstand nemen van 1
dan inzoomen en kijken op 2 waar scherpstel punt ligt

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

grimson

domeingrommer

tobiasvs schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 13:09:
En mocht je het willen doen, dan kan je 'm bij DigitalRev voor rond de €950 aanschaffen (zie 't aanbiedingen-topic :) )
Ook daar verkopen ze gebruikte spullen dus pas maar op ;)
http://www.prettyinwhite....-rev-hey-thats-my-camera/

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
Even een vraagje: wilde vandaag een foto maken van de skyline van Den Haag. Was er tijdens de blue hour, licht was supermooi, camera op statief neergezet, compositie bepaald en wilde de sluiter overhalen. Kreeg tot mijn verbazing een Error 30. Na wat zoekwerk, kwam ik erachter dat ik een probleem met de sluiter heb. Verder van alles geprobeerd, lens eraf, accu eruit, de knoopcel eruit, harde reset, e.d., allen zonder resultaat :( De error 30 bleef terugkomen. Even een foto gemaakt zonder lens, en zag toen dat het sluitergordijn inderdaad bleef hangen.

Nu is de 5D mk II niet mijn enige camera, dus zoveel foto's maak ik niet. De laatst bekende stand is +/- 17.000 shots. Ik denk dat het nu ergens rond de 20.000 zit. Dit is toch veel te snel kapot?

Is er bij iemand bekend of Canon een coulance regeling heeft in dit soort gevallen?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hoe oud is 'ie? Sowieso heb je 2 jaar garantie natuurlijk en een kapotte sluiter na nog geen 20.000 shots valt onder de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Nou, ik heb 'm tweedehands gekocht en geen bon :( Maar heb de vorige eigenaar een mail gestuurd. Ik denk dat 'ie +/- 2,5 jaar oud is.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 21:44
Ik hoop dat het makkelijk te repareren is, want een nieuwe sluiter kost 248euro....
Neem contact op met Rofa Repair, zij kunnen je vast wel verder helpen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Thanks, Rofa repair was ik al bekend mee ja, en in 't geval dat ik niet in aanmerking kom voor een coulance regeling gaat 'ie daarheen. Heb verschillende keren gelezen dat Rofa goedkoper is dan Tech-Repair.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkCantPark
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-12-2023

MarkCantPark

Stay awhile and listen...

Rumors, rumors, rumors... http://www.canonrumors.co...7d-mark-ii-spec-list-cr2/

Ik hoop dat Canon ook zoiets kan maken :9~
Canon EOS 7D Mark II Spec List [CR2]

First spec list in a long time
We received our first spec list for a Canon EOS 7D Mark II (we’re calling it that for now) from a known source in a while this weekend. Most people are now saying that this camera is probably being announced at the end of summer, with availability almost right away like the EOS 5D Mark III.

It was also mentioned that their could be as many as 3 prototype configurations of the camera out there, and this one of them.

Specifications

■24.1mp APS-C Sensor
■Dual DIGIC V
■10fps
■Dual Memory Card Slots (Unknown configuration)
■61 AF Points (I wonder if we’ll get red focus points in AIS?)
■3.2″ LCD
■Build quality like 5D3
■GPS & Wifi
■$2199 ($500 more than the 7D at launch, I’d like to see such a camera come in under $2000)
■ISO Performance to get close to the 5D3
■“Lots of video features”
As we’ve been told before, this camera will basically be a mini EOS-1D X, and with that, comes a price increase. It was also stressed that about the only spec that may change is the sensor, as they have a few APS-C sensors available. I wonder about the megapixel count, though if Canon gets back to making industry leading sensors, I have no doubt 24mp could be a real winner.

MarkdeBruin.net | "Bigger Lens, Better Picture"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Bedoel je Nikon? Want de aankondiging is toch al van Canon...

Op papier een interessant toestel en zeker weer een stapje omhoog van de 7d. Als deze specs kloppen dan zal dit de nieuwe crop-koning gaan worden in de Canon-line-up. Ik ben benieuwd wat de wazige term 'video features' gaat inhouden. Verder hoop ik dat ze de battery-drain van wifi/gps aan gaan pakken. Voor een 'wildlife' camera als dit heeft wifi denk ik weinig meerwaarde, hoewel het voor sport misschien handig kan zijn. Ik weet eerlijk gezegd niet of / hoe goed wifi dekking is bij sport evenementen omdat ik daar nooit heen ga. Ik vraag me verder af hoe deze zich gaat verhouden tot de 6D en de 5D3

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tja, het zijn en blijven geruchten. De meest interessante zaken zijn voor mij toch vooral de AF unit en de sensor. Zou op zich ook leuk zijn als het middelste punt van de AF ook tot f8 gevoelig is, net als de laatste high end Nikon camera's (en de 1D-X en 5D3 ook, geloof ik, maar ik weet niet of die firmware update al uit is).

En met een duurdere 7D2, vraag ik me ook af wat de prijs voor een 70D gaat zijn (en of die ook de nieuwe sensor krijgt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Iso performance close to 5D3.... Tuurlijk.... kwestie van genoeg lelijke ruisreductie gebruiken, zodat er geen detail meer overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ja, dat vroeg ik me ook al af. Geloof nooit dat ze met een APS-C sensor zomaar in één keer op het nivo van een FF sensor komen qua ISO performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

"Close to" is natuurlijk een super vage term die lekker subjectief is. Ik verwacht dat 'close to' in praktijk niet veel anders zal zijn dan de 7d tov 5d2 maar dan straks de 7d2 tov 5d3, een stapje beter dus tov vorige generatie maar beslist niet in de buurt van een FF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
rockhopper schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:15:
"Close to" is natuurlijk een super vage term die lekker subjectief is. Ik verwacht dat 'close to' in praktijk niet veel anders zal zijn dan de 7d tov 5d2 maar dan straks de 7d2 tov 5d3, een stapje beter dus tov vorige generatie maar beslist niet in de buurt van een FF.
De 5D3 is eigenlijk ook niet beter in ruis dan de 5D2, maar heeft door slimmere algoritmes betere kleuren op hele hoge iso's (12800 en hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:30

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:35:
[...]

De 5D3 is eigenlijk ook niet beter in ruis dan de 5D2, maar heeft door slimmere algoritmes betere kleuren op hele hoge iso's (12800 en hoger).
Ik heb de 5d2 en 5d3 en ik vind het verschil best groot en ik schiet in RAW. En dan bedoel ik niet 12800 en hoger.
Met de 5d2 schoot ik per uitzondering op iso3200 en vond ik het krapjes, nu schiet ik op iso6400 en met een gerust hart. Ik vind de ISO performance gevoelsmatig ongeveer een stop beter en dat had ik vooraf niet verwacht.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nomad schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:08:
Ik vind de ISO performance gevoelsmatig ongeveer een stop beter en dat had ik vooraf niet verwacht.
Daar zit ook het punt. Door wat aan de algoritmes te veranderen, lijkt het een stuk beter.
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-5d-mark-iii/28 lijkt op iso6400 helemaal geen voordeel te leveren. Je ziet wel een verschil bij de speelkaart dat er in het rood met name wat meer gepoetst is. Op iso12800 gebruikt de 5D3 wel slimmere technieken waardoor er meer detail overblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkCantPark

MarkCantPark

rockhopper schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 08:17:
[...]

Bedoel je Nikon? Want de aankondiging is toch al van Canon...

Op papier een interessant toestel en zeker weer een stapje omhoog van de 7d. Als deze specs kloppen dan zal dit de nieuwe crop-koning gaan worden in de Canon-line-up. Ik ben benieuwd wat de wazige term 'video features' gaat inhouden. Verder hoop ik dat ze de battery-drain van wifi/gps aan gaan pakken. Voor een 'wildlife' camera als dit heeft wifi denk ik weinig meerwaarde, hoewel het voor sport misschien handig kan zijn. Ik weet eerlijk gezegd niet of / hoe goed wifi dekking is bij sport evenementen omdat ik daar nooit heen ga. Ik vraag me verder af hoe deze zich gaat verhouden tot de 6D en de 5D3
Nee bedoelde Canon :) Hoop dat ze deze specs waar kunnen maken, dan wordt het met recht een crop-koning. Die 10 FPS is wel erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 11:45:
Daar zit ook het punt. Door wat aan de algoritmes te veranderen, lijkt het een stuk beter.
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-5d-mark-iii/28 lijkt op iso6400 helemaal geen voordeel te leveren. Je ziet wel een verschil bij de speelkaart dat er in het rood met name wat meer gepoetst is. Op iso12800 gebruikt de 5D3 wel slimmere technieken waardoor er meer detail overblijft.
Als ik dat zo bekijk, zie ik inderdaad op de 5D3 foto niet meer detail dan op de 5D2 foto. Wel is de kleurruis wat beter weggemoffeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

rockhopper schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 08:17:
[...] hoe goed wifi dekking is bij sport evenementen omdat ik daar nooit heen ga...
Net zo goed als je mobiele G3 modem of smartphone kan tetheren... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Treces
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 11:32
Even een vraagje tussendoor:
Heeft de 60D dezelfde shutter release zoals op de 7D? Dus zonder "klik" tussendoor om scherp te stellen?

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 16:06
henkie196 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:23:
[...]

Als ik dat zo bekijk, zie ik inderdaad op de 5D3 foto niet meer detail dan op de 5D2 foto. Wel is de kleurruis wat beter weggemoffeld.
Dat is vaak ook het eerste signaal dat je te hoog zit. Als ze die beter weggemoffeld krijgen is dat prima toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Treces schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:49:
Even een vraagje tussendoor:
Heeft de 60D dezelfde shutter release zoals op de 7D? Dus zonder "klik" tussendoor om scherp te stellen?
Ikneem aan dat je het gevoel bedoelt bij het indrukken van de sluiterknop? In dat geval: nee. 60D heeft een harde klik (net als de 550D), 7D heeft een veer (zachte klik, als de 5D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkCantPark

MarkCantPark

Weer wat olie op het vuur :9
2013 Predictions for Canon EOS Products

From Nippon Magazine
A Japanese magazine has posted their predictions as to what they think Canon will be releasing in 2013. The list falls in line with most things we’ve heard, except for the last camera mentioned.

EOS 70D – March 2013
EOS 700D – June 2013
EOS Me – July 2013
EOS 7D Mark II – August 2013
EOS 3D – October 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 20:43

Bonbridge

35-85

Ik ben razend benieuwd naar die 46.1MP camera (EOS 3D denk ik). Ik hoop echt ooit dat canon een doorbraak heeft met het dynamisch bereik. Als ze met de EOS 3D de D800 kunnen overheersen met het DR dan zetten ze (eindelijk) echt een goede stap in de goede richting.

De geruchten gaan dat de body als een 1D reeks wordt. Je moet er van houden.

Ik zit iig wel te wachten op een DSLR met een lekkere hoeveelheid MP, en vooral goede DR. De autofocus is voor mij wat minder van belang. Als Canon slim bezig is scheiden ze de gebruikers ook meer in studio en sport. Ofwel, MP en DR reeks en Shutter en autofocus. In de laatste categorie is Canon gewoon goed. Nu de eerste nog. De Canon 5DII was een goede stap in de richting, maar de 5DIII is duidelijk gemaakt voor het echte allround werk waarbij er ongeveer nul verbetering te zien is in IQ. Hoge ISO's even daargelaten.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00
Dat help ik je hopen, zou zelf graag zo'n camera in mijn bezit hebben. De 1D stijl body vind ik een groot pluspunt, een grip blijft toch altijd een beetje het zwakste punt naar mijn idee, niet zo fijn als je lekker aan het urbexen bent. Verder heb ik ook weinig eisen aan de AF, zou hem zelfs nog kopen als er geen AF op zit indien je het matglas kan vervangen met een super precision. Die megapixels hoeft van mij niet perse, als ze maar rond of boven de 18mp blijven en gigantische vooruitgang boeken in DR.

Hele lap tekst ... eigenlijk wil ik gewoon een 5DII desnoods zonder AF in een stevige 1D body met een verbeterd dynamisch bereik. Desnoods als DIY kit, dan doe ik het zelf wel :+ Zelfbouw 5D X :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 18:31:
Dat help ik je hopen, zou zelf graag zo'n camera in mijn bezit hebben. De 1D stijl body vind ik een groot pluspunt, een grip blijft toch altijd een beetje het zwakste punt naar mijn idee, niet zo fijn als je lekker aan het urbexen bent. Verder heb ik ook weinig eisen aan de AF, zou hem zelfs nog kopen als er geen AF op zit indien je het matglas kan vervangen met een super precision. Die megapixels hoeft van mij niet perse, als ze maar rond of boven de 18mp blijven en gigantische vooruitgang boeken in DR.

Hele lap tekst ... eigenlijk wil ik gewoon een 5DII desnoods zonder AF in een stevige 1D body met een verbeterd dynamisch bereik. Desnoods als DIY kit, dan doe ik het zelf wel :+ Zelfbouw 5D X :+
D4? De Pro-AF krijg je er dan nog bij ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
een grip blijft toch altijd een beetje het zwakste punt naar mijn idee, niet zo fijn als je lekker aan het urbexen bent.
Wat bedoel je :? Ik heb op m'n 7D en 5D3 allebei een grip zitten en ik vind ze beide oerdegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hahn schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 18:32:
[...]
Wat bedoel je :? Ik heb op m'n 7D en 5D3 allebei een grip zitten en ik vind ze beide oerdegelijk.
Weleens een 1D gevoeld? Dat voelt toch echt nog wel degelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ja, natuurlijk is dat nog degelijker omdat je geen aansluitnaad hebt, maar hij vindt het het zwakste punt van de camera. Maar dan vraag ik me af wat 'ie er dan zwak aan vindt, want ik heb me nog nooit druk gemaakt over m'n grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hahn schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 18:35:
Ja, natuurlijk is dat nog degelijker omdat je geen aansluitnaad hebt, maar hij vindt het het zwakste punt van de camera. Maar dan vraag ik me af wat 'ie er dan zwak aan vindt, want ik heb me nog nooit druk gemaakt over m'n grip.
Dat het zwakste punt van de camera+grip voor jou niet zwak is, dat verandert het niet dat dit het zwakste punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Nou ik moet er steeds op letten dat mijn grip niet los gaat zitten, zeker aangezien ik hem wel eens van het statief af haal en en weer op doe en er mee rond loop tijdens het urbexen, soms moet je wel eens even klimmen en rennen.

Kweet niet, zal puur psychologisch zijn misschien maar ik heb maar al te vaak dat hij net ff iets los zit en dan zit ik er weer voorzichtig aan te draaien. Vind het ook gewoon niet kloppen, oerstevige body en oerstevige grip en dan zit het zo slecht in elkaar (gevoelsmatig dan).

Nee, voor mij echt liever een 1D body :) Het is dat de 1Ds III wat achterloopt op de 5DII qua ISO snelheden, max 3200 is toch écht te weinig voor mij helaas.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Universal Creations schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 18:36:
[...]

Dat het zwakste punt van de camera+grip voor jou niet zwak is, dat verandert het niet dat dit het zwakste punt is.
Wát is er dan precies zo zwak aan? Ik zou zelf eerder het scherm oid als het 'zwakste' punt zien.
Ventieldopje schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:41:
Nou ik moet er steeds op letten dat mijn grip niet los gaat zitten, zeker aangezien ik hem wel eens van het statief af haal en en weer op doe en er mee rond loop tijdens het urbexen, soms moet je wel eens even klimmen en rennen.

Kweet niet, zal puur psychologisch zijn misschien maar ik heb maar al te vaak dat hij net ff iets los zit en dan zit ik er weer voorzichtig aan te draaien. Vind het ook gewoon niet kloppen, oerstevige body en oerstevige grip en dan zit het zo slecht in elkaar (gevoelsmatig dan).
Ik heb in zo'n 3 jaar tijd 7D + grip nog nooit zelfs maar het idee gehad dat mijn grip losser begon te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bij mij komt de grip ook regelmatig losser te zitten en het is toch echt een originele Canon grip. Daarnaast is het koppelsysteem eigenlijk redelijk waardeloos. 1 schroefkoppeling (met kunststof tandwieltjes..) en verder alleen het deel wat in het accu-vakje schuift.
De zwakte: er zit speling op, altijd. Niet veel, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
^^ dat ja. Heb hem ook regelmatig als ik rond loop bij de grip vast en dan merk je ook de speling behoorlijk, zal er niet zo vanaf kletteren maar ja. Aantal keren met een 1D body kunnen spelen, toch een wereld van verschil hoor :)

Is er niet een of ander bedrijfje dat 5DII's in een 1Ds III behuizing kan zetten?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met een 1DsIII kun je ook 1 stop onderbelichten (of 2) en dan in je nabewerking gaan pushen. Resultaat is niet veel ander volgens mij dan gewoon iso6400 en iso12800...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:35:
Met een 1DsIII kun je ook 1 stop onderbelichten (of 2) en dan in je nabewerking gaan pushen. Resultaat is niet veel ander volgens mij dan gewoon iso6400 en iso12800...
True, maar op iso1600 en 3200 presteert de 5d2 sensor beter dan de 1ds3.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5Dmarkii/38

En dat mis je met een 1ds3 en dat is wat ventieldopje bedoelt denk ik. De 1ds3 heeft minder noise op iso100 daarentegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ja, klopt. Dat wist ik. Dat kan een reden zijn om niet te kiezen voor een 1Ds3 idd.
Doorsparen voor de 1DX wordt het dan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Is dat van die los zittende grip een typisch 5DII probleem of zo? (valt me op dat iedereen een 5DII in zijn sig heeft staan)

Heb in al die jaren bij mijn 400D en 50D nog nooit gehad dat de grip losser ging zitten. Die 400D was een Canon grip en de 50D is zelfs maar een chinese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

mjtdevries schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 21:54:
Is dat van die los zittende grip een typisch 5DII probleem of zo? (valt me op dat iedereen een 5DII in zijn sig heeft staan)

Heb in al die jaren bij mijn 400D en 50D nog nooit gehad dat de grip losser ging zitten. Die 400D was een Canon grip en de 50D is zelfs maar een chinese.
Nee hoor geen 5d2 probleempje voor zover ik weet. Mijn 30d, 50d, 5d, 5d2's en 5d3 hebben/hadden er allemaal last van. Alleen mijn 1d2 had er nooit last van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik herken het ook niet echt. Het enige wat los lijkt te zitten is het wiel waarmee je 'm vastdraait, maar die heeft gewoon wat speling. Zou veiliger voelen als die gewoon vast zou draaien en niet zou bewegen, maar dat is psychisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
@UC, doorsparen voor een 1D X, ja daar zeg je wat ... wat ik wil is dus nog een gat in de line-up. Ik heb simpelweg het geld niet nog zie ik er het nut niet van in om een 1D X te kopen. Tuurlijk als ik de loterij won dan had ik er morgen 2 thuis liggen maar verder, ik heb die belachelijk uitgebreide AF niet nodig ... werk liever MF. Die ontzettend hoge ISO prestaties, tja ... die ontwijk ik toch al waar mogelijk en bij optredens is ISO 4000 of 5000 wel de absolute max vaak wat nodig is.

Ik ga geen duizenden euro's over de balk smijten voor dingen die ik nooit zal gebruiken, daarom hoop ik heel erg op een 3D variant, laten we het zo maar even noemen. Hoog dynamisch bereik en 1D body en brakke AF (zal ook prima zijn voor studio etc.).

Blijkbaar ben ik dan volgens Canon vooralsnog een te kleine of niet interessante doelgroep, hopen dat daar verandering in gaat komen! Huilen in een hoekje of tja ... blij rond huppelen met mijn 5DII en niet zeuren tot die tijd ;)

Misschien maar eens mijn ogen open houden voor een afgedankte 1Ds III voor als 2e body, 5DII mooi voor bandjes, 1Ds III voor de rest en als zekerheid bij het urbexen :) Iemand nog een 1Ds III liggen voor een mooi zacht prijsje, misschien tegen inruil van een monopod en MP-E (al ga ik dan wel tissues nodig hebben, huilie huilie), doe me een PM!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

De 1D body's zijn leuk wat betreft het grip gedeelte, maar ik zou dit :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zjaLhW973MfmSikL1gV7rkr7/full.png

Nooit voor zoiets onhandigs in willen ruilen :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YUV5gxUXNhNN0YCU1031lvyP/full.jpg

:/

Als ik bepaalde knoppen op een onlogische plek wil kan ik net zo goed een Nikon kopen :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Hoezo onlogisch? Ik herinner mij die discussie hier nog wel over de 'mode dial' die zou verspringen op momenten dat je het niet door hebt, zal je met een 1D body niet gebeuren ;)

Ik heb hem al in mijn handen gehad en mee geschoten en vind het heerlijk werken. Zo onlogisch zitten ze niet hoor ;)

Kan niet wachten tot ik er een heb!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 03:39:
Hoezo onlogisch? Ik herinner mij die discussie hier nog wel over de 'mode dial' die zou verspringen op momenten dat je het niet door hebt, zal je met een 1D body niet gebeuren ;)
Geen last van en met die nieuwe mode dials nog minder last van straks ;)
Ik heb hem al in mijn handen gehad en mee geschoten en vind het heerlijk werken. Zo onlogisch zitten ze niet hoor ;)
Je hand van de lens af halen om settings te veranderen, terwijl je door de OVF kijkt is IMHO niet handig. Wil je van One Shot naar AI Servo bijvoorbeeld dan zal je dat moeten doen :/ Ook de Flash compensatie en Metering mode zitten aan de verkeerde kant...

Wat ergonomie betreft mogen ze van mij bij alle toestellen de knoppen links van het display slopen en naar rechts verplaatsen net als bij de 60D en 6D, maar dan nog effe combineren met de 7D layout wat betreft video en de joystick en zo en natuurlijk die nieuwe hippe draaiknop en joystick op de grip van de 5DMKIII :)

Verder mis ik iets heel simpels wat vroeger op elk toestel zat en IMHO handig zou zijn voor betere controle over Auto ISO :

Afbeeldingslocatie: http://media.digitalcameraworld.com/files/2012/09/Canon_PowerShot_G15_price_release_date_PowerShot-G15-AMBIENT-2-LEVEL-DIAL-2.jpg

Die onderste draaiknop _O_ Of iets dat hetzelfde doet in de M stand met Auto ISO aan d:)b

Maar goed... het zal wel weer allemaal aan mij liggen en nergens voor nodig zijn en zo... bla bla bla :'(
Ooit worden ze wel wakker daar in Japan en zullen ze beseffen dat ik gelijk heb/had >:) :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Bah, nee niet nog meer van dat soort knopjes die ik nooit gebruik. Pleur die meuk maar lekker op dingen als de 5D en 6D.

Nu niet die Japanners wakker schudden, zul je zien heb ik straks een 1Ds3 met allerlei toeters en bellen en auto ISO snufjes enzo, brrr moet er niet aan denken :+

Maargoed, ik vind de knopjes daar wel handig omdat er dan meer ruimte rechts over blijft voor knopjes die ik wél vaak gebruik terwijl ik door mn OVF kijk. Ik heb eigenlijk altijd op burst staan en wisselen tijdens een shoot van metering mode doe ik ook bijna niet, sterker nog bij bands gebruik ik die metering helemaal niet aangezien je daar met alle lampen en flitsende zooi van geen hol op aan kunt. Knopje loopt aardig stof te happen. Maakt het afstoffen een stuk makkelijker!

Zou wel grappig zijn zoals op die foto van jouw om nog meer van dat soort wieltjes te stapelen, gewoon álles met wieltjes haha :+

Over knopjes, ik had gisteren even een Fujifilm bridge camera van iemand in m'n handen, man man man ... het diafragma aanpassen of de sluitertijd is mij echt een raadsel op dat ding. Overal knopjes maar niks doet wat je verwacht, zelfs de wieltjes niet! :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

nero355 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 04:59:
[...]

Verder mis ik iets heel simpels wat vroeger op elk toestel zat en IMHO handig zou zijn voor betere controle over Auto ISO :

[afbeelding]

Die onderste draaiknop _O_ Of iets dat hetzelfde doet in de M stand...
De M stand is naar mijn idee nou net de enige stand waarop je die knop nou net niet nodig hebt... O-)
met Auto ISO aan...
En Auto ISO op Canon is toch sowieso al redelijk kreupel, toch? Of hebben ze daar wat aan gedaan de laatste tijd...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Fiber schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:56:
[...]

De M stand is naar mijn idee nou net de enige stand waarop je die knop nou net niet nodig hebt... O-)
Juist wel! Als jij bedenkt dat je met 1/80e je camera+lens nog stabiel genoeg kan houden en voor een bepaald diafragma kiest, dan is het af en toe (in het geval van wisselende lichtomstandigheden) wel fijn om je ISO-waarde op auto te laten staan. Hierbij kan je echter geen belichtingscompensatie meegeven. Je onderwerpen moeten dan gemiddeld grijs zijn, wil je je onderwerp niet onder- of overbelichten.

In Av of Tv kan je dat wel, maar heb je het risico dat je sluitertijd of diafragma niet uitkomen waarop je zou willen.

Auto-ISO werkt bij mij altijd gewoon goed, hoor er niet zo veel mensen over klagen heel eerlijk gezegd..

[ Voor 6% gewijzigd door tobiasvs op 26-02-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Wie gebruikt er nu eigenlijk auto ISO?
Ik ben geen pro, en ken dus niet alle kneepjes van het vak.
Maar heb het een aantal keer geprobeerd en merkte elke keer dat de camera toch een vrij hoge (en onnodig) hoge ISO koos.
Ik gebruik het alleen in "nood", bij een lange sluitertijd als ik er zeker van moet zijn dat ik een "goede" foto krijg (is evengoed niet bruikbaar, maar heb wel beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

Beaves

Usque ad Finem

Ik gebruik auto-ISO redelijk veel, maar dat komt omdat ik veel in M fotografeer, dit omdat ik dan zowel controle heb over het diafragma als de gebruikte sluitertijd. Die stel ik in en dan zoekt de camera daar een passende ISO bij.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
7D is de eerste Canon camera waarop de auto-ISO niet kreupel is...

Ik betwijfel dat bovenstaande mensen auto-ISO op eerdere cameras bruikbaar vinden...

[ Voor 25% gewijzigd door mjtdevries op 26-02-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Beaves schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:30:
Ik gebruik auto-ISO redelijk veel, maar dat komt omdat ik veel in M fotografeer, dit omdat ik dan zowel controle heb over het diafragma als de gebruikte sluitertijd. Die stel ik in en dan zoekt de camera daar een passende ISO bij.
Ehh, kun je dan niet beter in een andere modus schieten, M hoort full manual te zijn en dus alles handmatig. In wisselende licht omstandigheden kun je beter de iso wat hoog hebben staan en compenseren met je sluitertijd/diafragma, dan heb je alles in de hand!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:23
Ik zie het probleem niet in het geval dat je diafragma en sluitertijd vast wil zetten bij wisselend licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mjtdevries schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:45:
7D is de eerste Canon camera waarop de auto-ISO niet kreupel is...

Ik betwijfel dat bovenstaande mensen auto-ISO op eerdere cameras bruikbaar vinden...
Wat is er dan kreupel/niet-kreupel aan de auto-ISO op eerdere camera's? Het enige dat ik zo kan bedenken dat wel fijn zou zijn is dat je een bepaalde max auto-ISO waarde op zou kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
PowerUp schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:12:
Ik zie het probleem niet in het geval dat je diafragma en sluitertijd vast wil zetten bij wisselend licht.
Door het over te laten aan een automatische stand? Vind ik toch wel een probleem :9 Maak het dan zo dat je je ISO aanpast dmv. het wieltje waar je normaal je sluitertijd mee aan past ;)

Probleem met die automatische dingen is dat die vaak achter de feiten aan lopen als je te maken hebt met snel veranderende licht situaties ;) Ja of je moet die AE lock in gaan houden ofzo.

Meh ieder zijn ding, spul zal er wel niet voor niks op zitten ... zal wel vraag naar zijn dus :9 Zolang ik er maar niet voor betaal! :>

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

Beaves

Usque ad Finem

Ventieldopje schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:07:
In wisselende licht omstandigheden kun je beter de iso wat hoog hebben staan en compenseren met je sluitertijd/diafragma, dan heb je alles in de hand!
Wat is er anders aan deze werkwijze dan wat ik beschrijf? Ik stel mijn diafragma in en stel daarbij de sluitertijd zo in dat ik zeker geen last ga krijgen van bewegingsonscherpte. Dat dan de camera daarbij de juiste ISO zoekt is alleen maar handig toch? Wanneer ik zie dat de gebruikte ISO waarde te hoog wordt dan kan ik altijd nog aanpassingen verrichten aan de instellingen.

Ook in snel veranderende omstandigheden werkt dit voor mij :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:47:
Bah, nee niet nog meer van dat soort knopjes die ik nooit gebruik. Pleur die meuk maar lekker op dingen als de 5D en 6D.
Prima : Mag op de 5DMKIV zitten dan :P
Zou wel grappig zijn zoals op die foto van jouw om nog meer van dat soort wieltjes te stapelen, gewoon álles met wieltjes haha :+
Wehehe >:)
Over knopjes, ik had gisteren even een Fujifilm bridge camera van iemand in m'n handen, man man man ... het diafragma aanpassen of de sluitertijd is mij echt een raadsel op dat ding. Overal knopjes maar niks doet wat je verwacht, zelfs de wieltjes niet! :+
Ik ben er ook flink door teleurgesteld, maar niet zo zeer de wieltjes, maar de totale ergonomie gewoon. Hoewel ik stiekem nog een keer de X-Pro1 wil testen. De E-X1 vond ik een ramp...
henkie196 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:34:
Wat is er dan kreupel/niet-kreupel aan de auto-ISO op eerdere camera's? Het enige dat ik zo kan bedenken dat wel fijn zou zijn is dat je een bepaalde max auto-ISO waarde op zou kunnen geven.
Om maar wat te noemen : De 5DMKII vindt dat Auto ISO een constante ISO van 400 inhoudt 8)7
Maar... ga je video schieten met het gekke ding dan werkt Auto ISO ineens prima :D

Op de 7D i.c.m. de Sigma 50 mm. en gebruik ik Auto ISO heel veel : Vaak de sluitertijd op 1/125 om zeker weten geen bewogen foto's te krijgen en de diafragma stel ik dan naar wens in. Auto ISO zorgt dan ervoor dat het geheel goed belicht is, maar soms zou ik deze dus effe heel snel bij willen sturen en dat kan alleen door zelf een ISO waarde te kiezen helaas.
Trouwens i.c.m. de 100-400 L is het ook handig !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op de 5D2 blijft ie enkel op iso400 staan in M, maar in Av werkt het bijvoorbeeld wel heel goed. Wat ik jammer vind, is dat de grens op iso3200 zit en niet bij iso6400 wat ie makkelijk kan hebben. Ook het kunnen instellen van een minimale sluitertijd is een beetje jammer dat dat niet gaat.
Maar om nu te zeggen dat het niet bruikbaar is op de 5D2? Nee, absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
nero355 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 19:30:
Om maar wat te noemen : De 5DMKII vindt dat Auto ISO een constante ISO van 400 inhoudt 8)7
Idem bij de 50D.
M mode en auto-ISO betekent altijd iso 400.
Gebruik je een flitser, dan zit ie ook vast op iso400.
Bij portretmode staat ie vast op iso100.
Bij de andere modes gaat ie van 100 tot 1600.

Als je Av gebruikt, dan lijkt ie de boel aan te passen aan de brandpuntsafstand, maar hij houdt geen rekening met de crop factor of de aanwezigheid van IS. Daardoor zit ie nooit op de sluitertijd die je zou willen.
[edit:]
En inderdaad geen minimale sluitertijd. En wat het dan helemaal jammer maakt is dat een Nikon D200 die ongeveer uit dezelfde tijd en klasse stamt dat allemaal wel doet zoals je zou willen.

[ Voor 13% gewijzigd door mjtdevries op 26-02-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat met de flitser doet een 7D ook, maar wel meer camera's zoals mijn LX3 compact doe doet dat gek genoeg ook !!
Gelukkig gebruik ik Auto ISO nooit i.c.m. de 580EXII dus heb ik er geen last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

nero355 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 04:59:
[...]
Wat ergonomie betreft mogen ze van mij bij alle toestellen de knoppen links van het display slopen en naar rechts verplaatsen net als bij de 60D en 6D
ik heb zelf de 60D gehad, prima toestel met als enige nadeel dat de knoppen niet aan de linkerkant zitten
vooral met nachtfotografie (in het donker dus) is het lastig zoeken

grappig is dat ik juist erg snel gewent was aan de Nikon D3200 (die volgens vele Canon aanhangers een 'slechte' ergonomie zou hebben)
en die heeft de knoppen weer aan de linkerkant
NeutraleTeun schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 14:22:
Wie gebruikt er nu eigenlijk auto ISO?
ik
je moet het gewoon zien als beveiliging; die bijna altijd op 100 staat
het overkomt mij regelmatig dat ik binnen 1 a 2 seconden een foto wil maken
als je dan eerst nog je fototoestel moet richten enzo ben je blij dat iso in ieder geval automatisch gaat

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:34:
[...]

In mijn 40D is de auto-ISO te absurd voor woorden...

In bijvoorbeeld Av mode is het minimum ISO 400, en het maximum ISO 800! Ja, heeeeeel handig... 8)7

In portret mode daarentegen, gaat het wél van ISO 100 tot 800.

ALS ik een auto-ISO zou hebben, die gewoon op 100 zou blijven, en onder 1/f naar hogere waarden zou gaan, zou ik het graag gebruiken. Maarja.. moet ik dus naar een 7D o.i.d. gaan. Ik snap niet waarom het zo lang geduurd heeft tot Canon de auto-ISO daadwerkelijk zinvol bruikbaar maakte...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 10:58:
[...]
In mijn 40D is de auto-ISO te absurd voor woorden...
op de 40D kan je de auto ISO beter niet gebruiken

maar op modernere canon's werkt het toch wel goed; als het donker is gebruik ik de M stand met T=1/100 en f=2.8 en dankzij auto ISO komen er heel bruikbare resultaten uit

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Vishari Beduk schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 04:57:
[...]

op de 40D kan je de auto ISO beter niet gebruiken

maar op modernere canon's werkt het toch wel goed; als het donker is gebruik ik de M stand met T=1/100 en f=2.8 en dankzij auto ISO komen er heel bruikbare resultaten uit
Jij gebruikt toch een 5D2? Dan blijft de auto-iso in M op iso400 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Ik wou zeggen ... wat voor 5D2 heb jij? :+ Maar als ik dit topic zo lees dan heb ik het idee dat auto ISO op geen enkele Canon lekker werkt!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Universal Creations schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:44:
Op de 5D2 blijft ie enkel op iso400 staan in M, maar in Av werkt het bijvoorbeeld wel heel goed. Wat ik jammer vind, is dat de grens op iso3200 zit en niet bij iso6400 wat ie makkelijk kan hebben. Ook het kunnen instellen van een minimale sluitertijd is een beetje jammer dat dat niet gaat.
Maar om nu te zeggen dat het niet bruikbaar is op de 5D2? Nee, absoluut niet.
Is dat in Magic Lantern niet op te lossen? Ik zou toch wel vaker M willen gebruiken als de ISO gewoon mee zou bouncen

Ach, staat nog op de To-do list: ■Auto-ISO and Manual mode - User selects lens apperture and shutter speed - firmware adjusts ISO gain to get the correct exposure.

[ Voor 12% gewijzigd door Royz op 08-03-2013 11:14 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dat is waar ook, ik moet die ontwikkelaars nog mailen om Magic Lantern te gaan maken voor de 1Ds III aangezien mensen ze ook hebben weten te overtuigen om het voor de 40D (Digic III) te gaan maken. Niet om te filmen uiteraard maar er zitten wel andere handige opties in zoals voor long-exposures (bulb timer), scheelt me weer 180 euro aan een remote met timer van Canon.

Auto-ISO staat al best een poos op het lijstje volgensmij, hopelijk gaan ze er een keer mee aan de slag aangezien het gewoon echt brak is en er schijnbaar best veel mensen behoefte aan hebben!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Of je koopt een namaak-remote? Ik heb er meerdere en die werken prima en hebben geen €180 gekost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Waarom koop je niet gewoon een goedkope remote van 20 dollar ipv de canon/

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dat is inderdaad ook nog een optie, ga ik eens naar kijken. Zijn ze wel een beetje goed gebouwd? Geen zin dat dat ding al na een klein regenbuitje er de brui aan geeft.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

mjtdevries schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:49:
[...] En wat het dan helemaal jammer maakt is dat een Nikon D200 die ongeveer uit dezelfde tijd en klasse stamt dat allemaal wel doet zoals je zou willen.
Daar doelde ik dus een beetje op... En wat het nog gekker maakt is dat het prima op te lossen is met een simpele firmware update, lijkt mij. Maar goed, die D200 daar mankeert vast wel weer wat anders aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ventieldopje schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:47:
Dat is inderdaad ook nog een optie, ga ik eens naar kijken. Zijn ze wel een beetje goed gebouwd? Geen zin dat dat ding al na een klein regenbuitje er de brui aan geeft.
Ik heb deze: http://dx.com/p/1-2-lcd-t...eos-more-1-x-cr2032-73290

Leuk dingetje wat bijna niks kost en ook meteen kan timelapsen. Stevig gebouwd.. Moah, ik zou hem wel in een zakje doen in de regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dankje Radiant, voor die prijs vind ik dat hij er degelijk uit ziet en de timelapse functie is helemaal ideaal :) Ga er eentje bestellen denk ik!

Tja inderdaad als het regent even een plastic zakje er omheen, ook niet zo'n probleem :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
En anders bestel je er gelijk 9, voor de prijs van één echte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Hahaha ja precies, of 9 echte en die inruilen voor 81 neppe haha. Heb er een besteld!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Dat is mooi. Heb je hem ongeveer in augustus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Valt ook wel mee, gemiddeld 3-4 weken hier als ik iets bij DX bestel. Voor een besparing van €160 (op een afstandsbedieninkje) is dat niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 16:06

KabalA!

[ No-Life ]

Ik heb zelf deze en moet zeggen dat voor het geld hij prima werkt :)
Had hem overigens met 2 weken al binnen :)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Royz schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:34:
Dat is mooi. Heb je hem ongeveer in augustus ;)
Ik bestel er met regelmaat kleine dingen. Negen van de tien keer binnen twee weken in huis.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Universal Creations schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 08:12:
[...]

Jij gebruikt toch een 5D2? Dan blijft de auto-iso in M op iso400 hangen.
nee, voor donker is de moderne versie beter geschikt
Ventieldopje schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 11:41:
Auto-ISO staat al best een poos op het lijstje volgensmij, hopelijk gaan ze er een keer mee aan de slag aangezien het gewoon echt brak is en er schijnbaar best veel mensen behoefte aan hebben!
nee, werkt toch echt heel redelijk
eigenlijk net zoals het flitsen op M-stand; dan zet ik de ISO, T en A met de hand in en de flitser doet de rest

kan natuurlijk altijd beter, persoonlijk werk ik graag met T=1/200 als minumum maar niet tegen elke prijs
dus mijn werkwijze is:
overdag/zon --> auto ISO (100 dus)
donkere plekken --> ISO op 200/400/800 om 1/200 als min T te houden
nog donkerder --> auto ISO met 1/100 als minimum

zal binnenkort wat foto's uitzoeken als bewijs dat de auto-ISO echt werkt

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ventieldopje schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 10:03:
als ik dit topic zo lees dan heb ik het idee dat auto ISO op geen enkele Canon lekker werkt!
Vishari Beduk schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 07:46:
zal binnenkort wat foto's uitzoeken als bewijs dat de auto-ISO echt werkt
ik heb hier een aantal voorbeeldjes neergezet (dus op M stand en hoge auto ISO): http://s1021.beta.photobu...Puntmuts/library/auto-ISO

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Superdaantje schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:57:
[...]

Ik bestel er met regelmaat kleine dingen. Negen van de tien keer binnen twee weken in huis.
Je hebt 2 verschillende DX-en he. Vanuit Engeland en China. Ik heb een keer uit China besteld 2 weken voor Chinees nieuwjaar. Uiteindelijk duurde het volgens mij 7 weken voordat ik iets had :). De overige keren had ik het max binnen 2 weken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 20:43

Bonbridge

35-85

Ik heb deze een paar weken geleden besteld. Was geloof ik binnen 1 week thuis en is nog twee dollar goedkoper. YN is dan ook nog een best wel goed 3d party merk. Helemaal qua flitsers.

http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1439.l2649

Ik zie nu dat je het voor 13/15 dollar ook kan redden.

[ Voor 9% gewijzigd door Bonbridge op 10-03-2013 18:36 ]

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Lol, Canon heeft een originele manier bedacht om mensen uit te nodigen op een event: http://www.canonrumors.co...anon-invite-for-march-22/

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

witeken schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 12:55:
Lol, Canon heeft een originele manier bedacht om mensen uit te nodigen op een event: http://www.canonrumors.co...anon-invite-for-march-22/
Dat is wel een hele toffe manier!

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Dat is inderdaad een hele leuke manier om uit te nodigen. Ik ben benieuwd of er een aantal mooie aankondigingen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:23
De 70D en misschien de 10000D, of hoe ze dat die mini-1100D ook gaan noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

10.000D klinkt echt belachelijk. Ik denk ook dat bv. AMD na de HD 9000 serie terug ergens bij 1000 oid begint. Maar als er een nieuwe dslr aangekondigd zou worden, zou er toch EOS op die pen staan, wat volgens CR niet het geval is. Hoewel een event voor een paar "stomme" Powershots en IXUS'jes natuurlijk wel vreemd is.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Er zijn wel vaker Powershot events van Canon geweest, dus waarom nu niet ook?

Pagina: 1 ... 14 ... 60 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.

Dit is dus geen adviestopic