Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Je zegt het zelf al. Wij Tweakers zijn leergierig, dus als er een 'probleem' is onderzoeken we de oorzaak zodat we het de volgende keer kunnen voorkomen, zover dat mogelijk is. Probeer eens een taal te spreken waarvan je niet weet wat de woorden betekenen, dat maakt het een stuk moeilijker. Maar weet je exact het effect van elke stap dan sta je nooit voor ongewenste verassingen.Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 07:56:
[...]
Volgens mij zijn jullie nog vergeten om het oplossend vermogen van je lenzen mee te gaan nemen.
![]()
(Alleen hoe definieerde je dat ook al weer. Was dat niet hoe veel tijd het kost om je lens op te lossen in demi-water?)
Natuurlijk, dit is een techforum en de discussie is op zich wellicht leerzaam, maar dan zou ik eigenlijk verwachten dat er hier iemand wel een dissertatie over diffractie, diffractielimieten en wat al niet meer op zou nemen. (Inclusief leuke grafiekjes en zo verder natuurlijk.)
Daar discussieer je dan over er vanuit gaande dat andere factoren zoals het oplossend vermogen van de lens geen bottleneck vormen toch ? En de vraag was meer de oorzaak van het probleem dan 'wanneer', want dat hebben we in de praktijk al ondervonden.
En ja het is een zichtbaar probleem, als je geluk heb (of pech eigenlijk) gelijk al op het schermpje, maar als je pech heb pas thuis op de monitor. 'Mislukt' is wel een sterk woord. Het punt is dat als er niks in de voorgrond staat dan kan je een landschap best op F8 schieten, ookal zou het verschil klein zijn dan is het toch zonde om op F16-F32 te schieten terwijl je weet dat het net wat slechter zal zijn. Het zijn niet de kleine verschillen op zich, maar gebruik je het ideale diafragma, èn een lens met voldoende oplossend vermogen, èn het meest geschikte systeem dan stapelt dat al snel op nietwaar !?
http://cdn-ak.f.st-hatena...120423185650_original.jpg
http://cdn-ak.f.st-hatena...120423185654_original.jpg
http://cdn-ak.f.st-hatena...120423185655_original.jpg
http://cdn-ak.f.st-hatena...120423185656_original.jpg
http://cdn-ak.f.st-hatena...120423185657_original.jpg
http://cdn-ak.f.st-hatena...120423185658_original.jpg
En foto's van de lens zelf:
http://cdn-ak.f.st-hatena...120423185642_original.jpg
http://cdn-ak.f.st-hatena...120423185641_original.jpg
http://cdn-ak.f.st-hatena...120423185640_original.jpg
[ Voor 10% gewijzigd door Nordlys op 13-05-2012 23:07 ]
Verwijderd
Mind the smiley's.jesper86 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 15:52:
Je zegt het zelf al. Wij Tweakers zijn leergierig, dus als er een 'probleem' is onderzoeken we de oorzaak zodat we het de volgende keer kunnen voorkomen, zover dat mogelijk is.
Maar goed, toch ook nog even een serieuze reactie dan. Ik heb zelf nog niet een foto zien mislukken doordat ik een belachelijk hoog diafragma gekozen heb. Ik heb (omdat ik een lange sluitertijd wilde krijgen) wel foto's gemaakt met diafragma F22. Bijvoorbeeld van een waterval, waarbij je natuurlijk bewegingsonscherpte krijgt in het water, maar waar ik keurig mooie scherpe rotsen en planten rond de waterval had.
Vandaar mijn toch min of meer serieuze opmerking: Heeft iemand wel eens een mislukte foto gehad doordat hij over de difractielimiet heen is gegaan?
Om nog even terug te komen op het stukje dat ik van Jesper heb gekaapt: Ik begrijp je helemaal en ja natuurlijk, als halve techneut wil ik ook graag snappen wat er gebeurt. Maar soms (en in deze discussie heb ik dat gevoel ook wel) heb ik het gevoel dat we hier op tweakers nogal kunnen verdwalen in de technische details en dan willen we nog wel eens vergeten waar het allemaal om ging: Mooie, leuke, grappige foto's maken.
(En als je gaat kijken naar de foto's waar mensen grof geld mee verdienen, dan zijn dat vaak foto's waarvan wij vinden dat er technisch best wel wat aan mankeert.)
Zie mijn oproep maar als: Voer gerust een technische discussie, maar vergeet ondertussen geen leuke, grappige, mooie foto's te maken.
Om bovenstaande te onderstrepen, nog even een voorbeeldje dat ik hier al eerder heb neergezet (niet in dit topic, wel op tweakers):

Ook wat mij betreft een foto waar technisch wel het nodige op is af te dingen. Na het commentaar dat ik er hier op heb gekregen, zelfs een foto die ik graag nog eens overnieuw zou maken. Aan de andere kant is het wel een foto die nu 20*30 bij familie aan de muur hangt.
Dus uiteindelijk een foto waar ik zelf ook heel erg ambivalent over denk. Ja, ik wil hem over doen, want <technische bla bla bla>. Ja, ik ben er heel tevreden mee, want hij hangt bij iemand aan de muur.
Met Nikon had ik aardig wat jaren ervaring opgebouwd dat met de overstap naar Canon deels verdween. Ik moest flink wennen aan de AF unit in de 5D2. De bediening was oké, maar ik miste toch wel erg de consistentie van de D700. De 5D3 zou dat oplossen, maar heb toch besloten weer voor het oude vertrouwde merk te gaan. Redenen: bekendheid met het merk, de 70-200 II die ik nog heb liggen van Nikon (en die ik voor Canon nog zou willen aanschaffen), de 24-70 die ik toch nog wilde aanschaffen maar voor Canon veels te prijzig is (ik zou de Mark I niet willen), de nieuwe primes van Nikon, body layout dat mij toch iets meer aanspreekt. Bovendien ben ik 'goedkoper' uit door te gaan voor Nikon dan de upgrade naar de 5D3 en eventueel de 24-70 II. Het hele overstappen heeft mij gelukkig ook niet veel gekost.
Morgen komt de D800 binnen. De MB-D12, SB-700 en 70-200 II heb ik al liggen, en daar komt een 50/1.4G of 50/1.8G bij, de 24-70 en afhankelijk van de reviews een 28/1.8G.
Je kunt je afvragen: heb ik spijt er van? Nee, 100% niet. Ik heb nu ervaring kunnen opdoen met Canon en heb er een leermomentje aan overgehouden. Ik had er ook voor kunnen kiezen om geen Canon apparatuur aan te schaffen, maar dan had ik altijd in mijn achterhoofd de vraag gehouden of het met Canon niet beter kon.
Hopelijk hiermee je vraag voldoende beantwoord
Naja, hopelijk binnenkort eindelijk die verrekte 5d3 hier ook binnen, dan kunnen we ze eens one on one vergelijken
Die 85 van je vind ik daarentegen wel ontzettend yammie, maar eens over nadenken of ik die toch niet wil.
(heb de 85 1.8 gehad en meteen weg gedaan, onding voor portretten vind ik). Maar fullbody shots op wat grotere afstand daarentegen vind ik hem wel weer erg goed voor. Misschien zelfs wel ten faveure van de 70-200......
alternatief is dat ik ook maar overstap op nikon joh, koop ik een 24-300 en onderbelicht ik alles gewoon (zodat ik schiet alsof het 2.8 is) en dan alles 4 stops optrek, geen probleem bij de D800
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Je bedoelt waarschijnlijk de pricewatch: Nikon AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR ...?Nomad schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 21:20:
... koop ik een 24-300 ...
[ Voor 30% gewijzigd door Fiber op 15-05-2012 22:17 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Edit: Samples met de 24MP D3x

[ Voor 54% gewijzigd door jesper86 op 15-05-2012 23:51 ]
Ik maak veel productfoto's, voornamelijk een combinatie van glas en glimmend materiaal.Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:36:
[...]
Vandaar mijn toch min of meer serieuze opmerking: Heeft iemand wel eens een mislukte foto gehad doordat hij over de difractielimiet heen is gegaan?
Dat spul geeft me af en toe zwaar hoofdpijn om het goed er op te krijgen.
Juist doordat bij glas fotograffie heel veel licht recht de lens in komt, heb je snel last van ontspoorde fotontjes.
Hij is dan voor de standaarden waar ik naar werk mislukt.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Duidelijk! Dit keer geen 85mm meer?JvdGeest schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 20:55:
Dat het gras altijd groener lijkt aan de andere kant, is wel een beetje zo. Ik had mijzelf blindgestaard op huwelijksfotografen in de regio Amerika die voornamelijk met de 5D2 + 35L combo schoten (en bijv. de 50L, 85L, 85/1.4, etc..). Ik zag veelal dezelfde stijl voorbij komen (die mij aantrok) en was er van overtuigd dat het aan de combo van de body (sensor) + prime lenzen lag. Dat laatste klopt, maar dat eerste is mij uiteindelijk aardig tegengevallen. Het lag veel meer aan de combi van primes, manier van fotograferen (backlight, wide open, etc.) en post-processing, dan redenen waaraan ik dacht.
Met Nikon had ik aardig wat jaren ervaring opgebouwd dat met de overstap naar Canon deels verdween. Ik moest flink wennen aan de AF unit in de 5D2. De bediening was oké, maar ik miste toch wel erg de consistentie van de D700. De 5D3 zou dat oplossen, maar heb toch besloten weer voor het oude vertrouwde merk te gaan. Redenen: bekendheid met het merk, de 70-200 II die ik nog heb liggen van Nikon (en die ik voor Canon nog zou willen aanschaffen), de 24-70 die ik toch nog wilde aanschaffen maar voor Canon veels te prijzig is (ik zou de Mark I niet willen), de nieuwe primes van Nikon, body layout dat mij toch iets meer aanspreekt. Bovendien ben ik 'goedkoper' uit door te gaan voor Nikon dan de upgrade naar de 5D3 en eventueel de 24-70 II. Het hele overstappen heeft mij gelukkig ook niet veel gekost.
Morgen komt de D800 binnen. De MB-D12, SB-700 en 70-200 II heb ik al liggen, en daar komt een 50/1.4G of 50/1.8G bij, de 24-70 en afhankelijk van de reviews een 28/1.8G.
Je kunt je afvragen: heb ik spijt er van? Nee, 100% niet. Ik heb nu ervaring kunnen opdoen met Canon en heb er een leermomentje aan overgehouden. Ik had er ook voor kunnen kiezen om geen Canon apparatuur aan te schaffen, maar dan had ik altijd in mijn achterhoofd de vraag gehouden of het met Canon niet beter kon.
Hopelijk hiermee je vraag voldoende beantwoord
Prachtige scherpte en de snelheid is niet vergelijkbaar!
Het '3D' effect is nu echt meer zichtbaar met een fullframe heb ik gemerkt..
Nu wil ik zeker een full-frame! Heb hem met moeite weer moeten ingeleveren *snik*
En dat shutter-geluidje...: Jummy!
[ Voor 9% gewijzigd door Vis op 19-05-2012 00:20 ]
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
De nieuwe 85mm gaat heel lekker op de D700, mooie bokeh ook maar dat heeft ie op man D90 ook welPeter_Aragorn schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 07:37:
De 85mm beviel daar dus goed op? Wil die namelijk ooit ervoor gaan halen
Mooie camera he? De overstap van de D90 naar D700 was voor mij ook ontzettend fijn, je merkt het verschil enorm in gebruikVis schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 00:18:
Wow vandaag voor het eerst met een D700 mogen spelen..
Oei... die vind ik van de D700 echt vreselijk. Ontzettend luid, in een kerk bijv. niet fijn. Die van de D800 is gelukkig stukken stiller en klinkt ook mooierVis schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 00:18:
En dat shutter-geluidje...: Jummy!
Het is lastig uit te drukken waar het precies in zit, maar je merkt het aan alles...
M'n 50mm maakt ook ineens veel meer sense, daar zag ik eigenlijk het nut nooit zo van in
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Nice! Zie namelijk het nut van de 1.4 af-d niet in, de 1.8 af-s is sneller, scherper en geeft mooiere kleuren aldus photozone.Vis schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 08:44:
[...]
De nieuwe 85mm gaat heel lekker op de D700, mooie bokeh ook maar dat heeft ie op man D90 ook wel
Dat geldt voor veel snelle primes, dat de minder snelle primes scherper zijn en sneller focussen.Peter_Aragorn schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 14:03:
[...]
Nice! Zie namelijk het nut van de 1.4 af-d niet in, de 1.8 af-s is sneller, scherper en geeft mooiere kleuren aldus photozone.
Het nut van de f/1.4 is.........trommelgeroffel.......... f/1.4
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
[ Voor 6% gewijzigd door Peter_Aragorn op 19-05-2012 16:21 ]
Wellicht bedoel je dat de bokeh er, onder de juiste omstandigheden, wel fraai uit kan zien met deze lens?
Echt grandioos het verschil... ik heb van het weekend weer met alleen mn D90 geschoten, en ik miste de D700 gewoon!JvdGeest schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 08:50:
[...]
Mooie camera he? De overstap van de D90 naar D700 was voor mij ook ontzettend fijn, je merkt het verschil enorm in gebruik
Gek hoe ik in 1 dag zo snel gewend kan raken aan een camera.
Ik zag dat jij een D800 hebt momenteel... heeft je D700 al een nieuwe eigenaar?
http://nikonrumors.com/20...l-frame-lens-patent.aspx/
Het is natuurlijk nog maar een patent, maar lijkt me een interessant objectief. Zelf inmiddels voorzien van een (waarschijnlijk heel veel goedkoper) Sigma alternatief, maar wel mooi dat Nikon wat rond de 300mm gaat doen
Sigma schijnt zeer goed te zijn ja! Ben idd benieuwd hoe goed deze nieuwe 100-300 f4 zou zijn. Als deze in de buurt komt van de 300mm f4 AF-S zou die laatste echt flink in prijs kelderen denk ik... (tweedehands uiteraardMorrar schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:10:
Wellicht interessant, patent voor een 100-300mm f/4 telezoom ingediend door Nikon:
http://nikonrumors.com/20...l-frame-lens-patent.aspx/
Het is natuurlijk nog maar een patent, maar lijkt me een interessant objectief. Zelf inmiddels voorzien van een (waarschijnlijk heel veel goedkoper) Sigma alternatief, maar wel mooi dat Nikon wat rond de 300mm gaat doen
Ben zelf nog opzoek naar zo'n soort objectief, f5.6 voor sport op 300mm is te langzaam (ook voor onderwerp scheiding van de achtergrond is f4 mooier/beter).
Nou, ik denk dat Nikon gewoon zelf de rumor had verspreid om even de reactie te peilen, die waren niet goed, en voila de beslissing is om.I have two corrections to make - the D600 will have a built-in AF motor and it will not have built-in GPS.

Al de nieuwe/aangepaste specs:
- 24.7MP full frame sensor
- Weight: 760g (850g with battery and memory cards), the D800 weights 900g
- 3.2" LCD with 921K dot with ambient sensor control
- HDMI output
- Video compression: H264/MPEG-4
- Full HD with 30p, 25p, 24p, HD with 60p, 50p, 30p, 25p
- Viewfinder coverage: 100% for FX , 97% for Dx
- The Nikon D600 will have built-in AF motor
- The body most probably will be weather sealed
- The D600 may not have built-in GPS as initially reported
- ISO range: 100-6400 (with Lo-1 ISO 50 and Hi-2 ISO 25,600)
- 39 AF points (with an option of 11 AF points), 9 cross-type AF points
- AF face detection
- Exposure compensation: ±5 EV (same as the D800)
- The D600 will probably use the EN-EL15 rechargeable Li-ion battery
[ Voor 57% gewijzigd door jesper86 op 24-05-2012 01:18 ]
Prijs: gokje, rond de 1300-1700 euro, ik denk dat Nikon FX echt aantrekkelijk wil maken, ook met de nieuwe budget FX-zooms die lijken te komen en de huidige f/1.8 primes die er zijn.
Een wilde gok van mij zou zijn dat 'ie €2200 als introductieprijs heeft en uiteindelijk (na lange tijd) €1600-1800 gaat kosten
The devil is in the details.
[ Voor 3% gewijzigd door Peter_Aragorn op 23-05-2012 23:31 ]
Vind alleen Nikons naamgeving zo apart. Je zou zeggen dat een D600 een lager model is dan een D700, logischerwijs. Maar we gaan het allemaal meemaken
The devil is in the details.
The body most probably will be weather sealed
Dit wordt mijn eerste FX absoluut! Heerlijk
Als filmen niet interessant voor je is, dan is de D700 toch eigenlijk net zo prima als de D600?
(of je moet 24mp mooi vinden?)
100% viewfinder?Nomad schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 00:04:
Wat is zo mooi aan die D600 dan, behalve cheap + filmen?
Als filmen niet interessant voor je is, dan is de D700 toch eigenlijk net zo prima als de D600?
Heeft de D700 geloof ik niet toch? Niet dat het zo'n enorm verschil is tussen die 2, maar toch.
Schiet nou al een paar jaar met een D90 en als 100% amateur ben ik die nog maar net ontgroeid vind ik. Ik fotografeer graag natuur en race autos (denk Le Mans 24h) en bij beide onderwerpen hik ik tegen ISO range limieten en focus speed aan.
Ik wacht dus met spanning op de opvolger van de D7000 of D300.
* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *
Toch wel wat pluspunten:Nomad schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 00:04:
- 24 mp
- Veel lichter (- 150 gram)
- 100% viewfinder
- Native ISO 100
- Filmfunctie
Ik ga er ook wel vanuit dat de sensor weer beter presteert dan de D700.
Gezien de geruchten zover gok ik op een d7000 achtige body. Zeker als dat van die accu klopt en hij inderdaad lichter wordt dan de d700. Dus gedeeltelijke sealing.Vis schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 00:02:
Hell yeah!! Wat een specs!
The body most probably will be weather sealedook nog eens!
Dit wordt mijn eerste FX absoluut! Heerlijk
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dat ie veel lichter is is niet echt een uber pluspunt in mijn ogen... Ik houd ervan als ie wel wat gewicht heeft, oke de D700 was aardig aan de zware kant (zonder grip ook nog eens).JvdGeest schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 02:09:
[...]
Toch wel wat pluspunten:
- 24 mp
- Veel lichter (- 150 gram)
- 100% viewfinder
- Native ISO 100
- Filmfunctie
Ik ga er ook wel vanuit dat de sensor weer beter presteert dan de D700.
Ik kijk er iig erg naar uit en ben zo benieuwd naar de prijs, ik gok dat ie 1.899,- / 1.999,- euro zal gaan kosten bij introductie.
[ Voor 5% gewijzigd door Vis op 24-05-2012 09:20 ]
[ Voor 18% gewijzigd door Nordlys op 24-05-2012 09:46 ]
Uitgaande van de verwachte specs van de 'D600' is het verschil zelfs 240 gram (de D700 is nml. zonder batterij 995gram).JvdGeest schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 09:23:
Ben ik het niet mee eens, de D800 is lekker licht in de hand met primes. Met grip eronder en een 70-200 erop voelt het ook niet raar qua gewicht. De pro zoomlenzen zorgen al voor genoeg gewicht en 100-150 gram vind ik zelf erg welkom als je een dag op pad bent
Dat kwart kilo minder bevalt me wel, maar het heeft natuurlijk ook een impact op de 'kwaliteitsbeleving'.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Tja je moet ergens op inleveren bij een 'instap' FX camera. De D7000 is ook minder degelijk dan de D300 en als ik het zo lees lijkt het er ernstig op dat deze D600 een FX variant van de D7000 of D7100 gaat worden. Dus met een body met eenzelfde layout en materiaalgebruik.Abbadon schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:25:
[...]
Uitgaande van de verwachte specs van de 'D600' is het verschil zelfs 240 gram (de D700 is nml. zonder batterij 995gram).
Dat kwart kilo minder bevalt me wel, maar het heeft natuurlijk ook een impact op de 'kwaliteitsbeleving'.
Over de D7000 gesproken: Als diens opvolger ook de 24MP sensor van de D3200 krijgt gaat de D600 helemaal 1:1 ten opzichte van de D7100, net als de D700 ten opzichte van de D300.
Dat is wel waarschijnlijk, aangezien de D7000 sensor alleen nog maar in die camera is gebruikt, terwijl Nikon er toch wel een handje van heeft die sensoren in verschillende bodies te gebruiken. De 11-punts zit in alle instapmodellen, de 51-punts in alle topmodellen dus de 39-punts past mooi in het midden van het gamma.Shark.Bait schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:08:
DIe D600 AF module, is dat aan de specs te zien dezelfde als de D7000?
Qua sensorformaat maakt het in ieder geval weinig uit, de sensor in de D3/s/x en D700 was ook al identiek aan die in de D300.
Metten schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 14:56:
als ik het zo lees lijkt het er ernstig op dat deze D600 een FX variant van de D7000 of D7100 gaat worden. Dus met een body met eenzelfde layout en materiaalgebruik.

Je praat poep...Metten schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:00:
[...]
Qua sensorformaat maakt het in ieder geval weinig uit, de sensor in de D3/s/x en D700 was ook al identiek aan die in de D300.
Ik lees hier al minimaal drie verschillende sensors:
- 12 MP DX (D300, D300s, D90)
- 12 MP FX (D700, D3, D3s)
- 24 MP FX (D3x)
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Nooit gesnapt waarom het zo extreem oneerlijk verdeeld is. We willen toch ook wel is iets rechts of links in focus daar is de rule of thirds toch voor, en eerst focus dan compositie kan nou eenmaal niet altijd ...
[ Voor 56% gewijzigd door jesper86 op 24-05-2012 19:34 ]
In de breedte zou dat wellicht nog kunnen, maar in de hoogte gaat dat niet omdat de secundaire spiegel tussen de hoofdspiegel en de AF sensor niet groter kan worden. Daarvoor zou namelijk de ruimte tussen spiegel en sensor groter moeten worden en dat zou het einde betekenen van compatibiliteit met het fmount platform.jesper86 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 18:42:
Wat eigenlijk maf is, want dan zitten de sensoren toch allemaal veel te veel naar het midden ?
Nooit gesnapt waarom het zo extreem oneerlijk verdeeld is. We willen toch ook wel is iets rechts of links in focus daar is de rule of thirds toch voor, en eerst focus dan compositie kan nou eenmaal niet altijd ...
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Het levert anders wel een bruikbare DX- crop op.Nomad schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 00:04:
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
De AF sensor dusFiber schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:02:
[...]
Je praat poep...
Ik lees hier al minimaal drie verschillende sensors:
- 12 MP DX (D300, D300s, D90)
- 12 MP FX (D700, D3, D3s)
- 24 MP FX (D3x)
[ Voor 15% gewijzigd door Metten op 24-05-2012 20:15 ]
De accu ging woensdag voor de eerste keer leeg, dus 's avonds in de lader gedaan.
's ochtends bleef het lampje nog steeds knipperen op de lader. De camera gaf ook nog aan dat de accu opgeladen moet worden.
Aangezien ik deze lader zaterdag al gebruikt had om de accu van de D5100 van een vriend op te laden, ging ik er van uit dat het aan de accu moest liggen.
Terug gegaan met de camera naar de Media Markt in Herzogenrath, daar keurig geholpen door de verkoper.
Hij heeft de accu een tijdje in een lader van hun gedaan en daarna kon ik wel weer foto's maken met de camera.
Prima, accu werkt (weer)!
Thuis nog wat foto's gemaakt, tot er nog maar 1 streepje over was van de accu. De accu 's avonds weer in de lader gedaan. 's ochtends nog steeds maar 1 streepje. Blijkt dus wel aan de lader te liggen, ondanks dat deze zaterdag prima gewerkt heeft.
Straks dus maar weer terug naar de MediaMarkt.
Ik keek naar een 2e hands D300(s), maar de D7000 is ook een aantrekkelijke camera, met zn nieuwere sensor en betere ISO prestaties.
Het wordt zowieso een occasion, wat zouden jullie mij adviseren?
De D7000 is een v.d. betere cropcamera's qua beeldkwaliteit (en hoge ISO) en hij is een stuk vlotter, ook qua buffer (10 RAW-bestanden), dan de D80.MartijnA3 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:03:
Na jaren tevreden te zijn geweest met mijn D80, ga ik me nu orienteren op een opvolger. De " ergernissen" die ik heb van de D80 zijn de matige prestaties bij hogere ISO waarden en het feit dat er maar 3 of 4 foto's achter elkaar op RAW geschoten kunnen worden voordat het buffer vol is.
Ik keek naar een 2e hands D300(s), maar de D7000 is ook een aantrekkelijke camera, met zn nieuwere sensor en betere ISO prestaties.
De D300 is 2e-hands beter verkrijgbaar en iets goedkoper. Voordeel is de iets betere AF en nog grotere buffer (17 RAW-bestanden). De steviger bouw kan een voordeel zijn maar in de praktijk betekent het met name meer massa en omvang, wat tevens een nadeel kan zijn.
Waarschijnlijk is de D7000 de beste optie voor jou, daarmee ga je op elk vlak enorme stappen vooruit t.o.v. de D80 bij ongeveer gelijke afmetingen en gewicht. Loop anders eens een Mediamarkt o.i.d. binnen waar je beide camera's kunt beetpakken
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
18-55 kitlens, 50mm 1.8 en een 70-300VR.JvdGeest schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:51:
Welke lenzen heb je nu Martijn?
Sowieso wil ik de kitlens vervangen door iets anders.
De D300 heb ik een paar keer vastgehouden en gebruikt, hij is idd best groot.
[ Voor 14% gewijzigd door MartijnA3 op 25-05-2012 11:23 ]
Is iemand bekend met deze website? Is deze te vertrouwen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Maar met een beetje zoeken vind ik dit:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1374232
Niet doen dus
[ Voor 4% gewijzigd door PowerUp op 30-05-2012 10:57 ]
Waarom zou ze dat doen? We hebben hier veel goedkope camerawinkels als cameranu.nl en konijnenberg die nooit veel hoger zitten in prijs.sslojko schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 10:46:
Hej. Ik heb even een vraagje. Mijn vriendin heeft een Nikon d90 en wil graag een nieuwe lens bestellen. Nu is ze deze site tegen gekomen: http://technologies-shop.com/index.php?route=common/home
Is iemand bekend met deze website? Is deze te vertrouwen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Daarnaast zou ze nu ook nog bij de mediamarkt en die andere (naam kwijt) langs kunnen voor de BTW acties.
Ik zou zelf dingen als lenzen kopen bij een zaak zonder echte winkel, in een ander land, waar nooit iemand van gehoord heeft en die er nou niet echt betrouwbaar uitzien.
Leica MM + Sony A9
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Eksit
Een D300 tweedehands vind je vanaf een 600€, mijn D7000 heb ik vorig weekend nieuw 805€ betaald en heb je nog de garantie... Blijft uiteraard nog steeds 25% verschil. Tweedehands heb ik niet echt goede prijzen voor de D7000 gevonden in vergelijking met een nieuwe.MartijnA3 schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:03:
Na jaren tevreden te zijn geweest met mijn D80, ga ik me nu orienteren op een opvolger. De " ergernissen" die ik heb van de D80 zijn de matige prestaties bij hogere ISO waarden en het feit dat er maar 3 of 4 foto's achter elkaar op RAW geschoten kunnen worden voordat het buffer vol is.
~edit: Dit is bij de Saturn overigens
[ Voor 19% gewijzigd door HMS op 04-06-2012 21:06 ]
http://nikonrumors.com/20...-24-85mm-f3-5-4-5-vr.aspx
Probability rating: 90%

pricewatch: Nikon AF-S 24-85mm f/3.5-4.5 AF-S G
[ Voor 59% gewijzigd door jesper86 op 06-06-2012 22:23 ]
Ja, leuk, maar da's in de VS. Omgerekend 18 euro goedkoper dan bij digitalstreet.nl. Verzendkosten niet meegerekend.Eksit schreef op zondag 03 juni 2012 @ 14:33:
Wat interessant is om toch voor de D7000 te kiezen is dat er nu met de prijzen "gestunt" gaat worden
Bij Konijn:
Koop nu een Nikon D7000 en profiteer nog tot en met 31 juli 2012 van maar liefst € 100,00 retour! Klik hier voor meer informatie
Let op! Om voor deze actie in aanmerking te komen dient u in het bezit te zijn van een Belgisch bankrekeningnummer.
[ Voor 24% gewijzigd door MartijnA3 op 06-06-2012 22:58 ]
@hierboven: is een cashbackactie in België. Net als deze cashbackactie:
http://www.iamyournikonpromotion.be/nl/breeze/voorwaarden/
Dondersvervelend dat die niet in NL geldig is. Ik zie daar heel wat mooi spul tussen staan. Ik vind Nikon Nederland sowieso erg tegenvallen met dit soort acties. Nikon UK en Canon Nederland doen het wat dat betreft veel beter (en zo te zien ook België).
[ Voor 54% gewijzigd door Nordlys op 06-06-2012 23:04 ]
Voordeel van de actie in België is dat deze bij (bijna) alle Nikon dealers geld. Je hebt dus iets meer concurrentie in prijzen en je kunt ook bij je favoriete fotozaak terecht. Stimuleert de verkoop bij kleinere fotozaken ook iets meer dan wanneer het alleen bij Saturn of Mediamarkt is.
[ Voor 68% gewijzigd door Nordlys op 06-06-2012 23:50 ]
Het is niet gemakkelijk voor de fotospeciaalzaken om op te boksen tegen de ketens en dozenschuivers. Hij vertelde me dat hij als Nikon dealer van alle pro bodies 2 stuks op voorraad moet hebben + een reeks gangbare lenzen. Alles vooraf af te rekenen met Nikon Belgie. Reden is dan dat een pro-fotograaf met materiaalpech elk moment kan binnenvallen en een vervangende body of lens mee kan nemen. Allemaal kosten waar MM en co zich niks van aan moeten trekken.
* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *
Zou de D600 samen met die lens aangekondigd worden?jesper86 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:15:
"Expect the announcement of this lens in the next 30 days, maybe even earlier."
[afbeelding] + VR
Zou een welkome aanvulling zijn. Hij verliest de handige macro-functie van de ouwe AF-D variant.jesper86 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:15:
"Expect the announcement of this lens in the next 30 days, maybe even earlier."
[afbeelding] + VR
Even goed lezen leert dan dat dat gaat over de fatboy actie in belgië welke niet voor NL geldt, maar in NL wel ook gewoon een cashback.MartijnA3 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 22:57:
Bij Konijn:
[Koop nu een Nikon D7000 en profiteer nog tot en met 31 juli 2012 van maar liefst € 100,00 retour! Klik hier voor meer informatie
Let op! Om voor deze actie in aanmerking te komen dient u in het bezit te zijn van een Belgisch bankrekeningnummer]
Van 1 juni 2012 tot en met 31 juli 2012 betaalt Nikon BeLux u bij aankoop van een D7000 in één van de deelnemende winkels 100€ BTW incl. terug.
De actie wordt georganiseerd en uitgewerkt door Nikon BeLux en is enkel geldig in België en het Groothertogdom Luxemburg en dit voor zover de nodige voorraad van de onderstaande referenties beschikbaar is.
http://www.iamyournikonpr...breeze-d7000/voorwaarden/De promotie geldt voor alle inwoners van België en Luxemburg ouder dan 18 jaar.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6