Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Die 28-75/2.8 is gewoon een Tamron :D Wellicht wel met AF systeem/motor van Nikon zelf.

Tamron:
Afbeeldingslocatie: https://photographylife.com/wp-content/uploads/2021/12/Tamron-28-75mm-f2.8-G1-Lens-Diagram-650x543.png

Nikon:
Afbeeldingslocatie: https://photographylife.com/wp-content/uploads/2021/12/Nikon-Z-28-75-f2.8-lens-diagram-650x510.png

Bron: https://photographylife.c...-70mm-800mm-announcements

Ben benieuwd of de 24-70/4 nu massaal gedumpt gaat worden, maar dat is wel een S-line, en deze 28-75/2.8 zeker niet.

Mooie uitbreiding van het gamma.

Die 800mm zal qua prijs wel ergens ten noorden van de 10k gaan zitten :X

[ Voor 34% gewijzigd door Chiron op 14-12-2021 10:28 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:54

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Ik vermoed dat die 800mm onder de 10k blijft.

Met de 300 pf op 2k
De 500 pf op 4k
Dan denk ik 800 pf op 8-9k

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Xilantof schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:47:
Ik vermoed dat die 800mm onder de 10k blijft.

Met de 300 pf op 2k
De 500 pf op 4k
Dan denk ik 800 pf op 8-9k
Alleen zijn de 300 en 500 PF allebei een volle stop trager dan hun non-PF grote broer. Terwijl de 800 PF maar 1/3 stop inlevert t.o.v. de 20k kostende 800 F5.6. Daarbij zijn de meeste z-mount objectieven ook nog eens duurder dan hun F-mount tegenhangers geloof ik?

Dus ik vrees dat Chiron het nog wel eens bij het rechte eind zou kunnen hebben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Orion84 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:25:
[...]

Alleen zijn de 300 en 500 PF allebei een volle stop trager dan hun non-PF grote broer. Terwijl de 800 PF maar 1/3 stop inlevert t.o.v. de 20k kostende 800 F5.6. Daarbij zijn de meeste z-mount objectieven ook nog eens duurder dan hun F-mount tegenhangers geloof ik?

Dus ik vrees dat Chiron het nog wel eens bij het rechte eind zou kunnen hebben.
Daar heb je een terecht punt. Die gedachte kan ik zeker volgen.

Vraag me af of een "reguliere" 800mm daarna nog te rechtvaardige is. Omdat deze PF versie duidelijk als S-line wordt gepositioneerd ("beste van het beste"). Waar een PF-lens in de F-mount geframed werd als goed en betaalbaar alternatief voor een exoot.

De nieuwe roodmap laat wel goed zien waar nu wat "gaten" ontstaan.
Ik hoop stiekem op een 180-400 f/4 in Z-mount (niet dat ik die ooit kan betalen, maar de F-mount lens is echt prachtig (ooit mee mogen schieten).

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Xilantof schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:30:
[...]

Daar heb je een terecht punt. Die gedachte kan ik zeker volgen.

Vraag me af of een "reguliere" 800mm daarna nog te rechtvaardige is. Omdat deze PF versie duidelijk als S-line wordt gepositioneerd ("beste van het beste"). Waar een PF-lens in de F-mount geframed werd als goed en betaalbaar alternatief voor een exoot.
Het is allemaal een beetje koffiedik kijken natuurlijk. Sowieso is de gewone 800mm vrij nieuw en werkt die met converter gewoon prima op Z-bodies. Dus kan best zijn dat ze dat voorlopig laten hoe het is en daar over 5-10 jaar of zo een keer een z-mount voor maken als de doelgroep eenmaal van de DSLR af is.

Het kan ook dat de PF lenzen dusdanig goed presteren, dat ze überhaupt geen nieuwe reguliere 800mm meer gaan maken.

De tijd zal het leren. Hoe dan ook blijft het vooral bij kwijlen en dromen, want dit soort glas is voor mij tamelijk buiten bereik :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:39
Chiron schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:55:

Ben benieuwd of de 24-70/4 nu massaal gedumpt gaat worden, maar dat is wel een S-line, en deze 28-75/2.8 zeker niet.
Er staan er al genoeg op marktplaats. Snap dat ook niet helemaal. Koop dan alleen de body i.p.v. de set. Want daar lijken ze vandaan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Het zijn wel een stelletje lolbroeken daar bij Nikon. Heb een paar dagen geleden een FTZ II adapter besteld op Nikon.nl. Deze werd vandaag al geleverd. Krijg er ook nog een kortingsvoucher bij van 15% op mijn eerstvolgende aankoop in de Nikon.nl store.

Heel attent maar de bon kan niet gebruikt worden voor: "Pre-orders, refurbished products, or in combination with any other promotion." Alleen op producten die op voorraad zijn in de Nikon store uitgezonderd de Z9 en de f/0.95 S Noct. Geldigheid voucher...tot 31 december van dit jaar. :+

• Xilantof

Xilantof

Kreeg net een mailtje dat de nieuwe Z 100-400 op voorraad was bij Nikon. Natuurlijk al niet meer toen ik op de website aankwam :')

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Xilantof schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:20:
Kreeg net een mailtje dat de nieuwe Z 100-400 op voorraad was bij Nikon. Natuurlijk al niet meer toen ik op de website aankwam :')
Dat was wel een mooi objectief geweest om mijn 15% kortingsvoucher op te gebruiken. :)

Ik gok dat ze maar één of enkele op voorraad hebben gehad in de Nikon store. Puur voor de vorm.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ebk71 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:35:
[...]

Er staan er al genoeg op marktplaats. Snap dat ook niet helemaal. Koop dan alleen de body i.p.v. de set. Want daar lijken ze vandaan te komen.
is toch vergelijkbaar gedrag als met de 'oude 18-55' lens?

ik vind het overigens wel misleidend dat er een 28-75 die mogelijk qua kwaliteit minder is dan de 24-70 f4. je zou zeggen dat het een cheap 24-70 2.8 is, maar ik zou het wel onzekerheid hebben als je deze zou willen aanschaffen

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 16:17
HyperTrophy schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:18:
[...]

is toch vergelijkbaar gedrag als met de 'oude 18-55' lens?
Ja en nee. Die 18-55 kreeg je er voor een paar tientjes, hooguit 100 Euro bij, en zeker de goedkopere body's waren op een gegeven moment zelfs amper te krijgen zonder kitlens.
Prijsverschil tussen body-only en kit met 24-70/4 is €500 voor zowel de Z6 II als de Z7 II. Los kost de lens nu €675, maar hij heeft al op €539 gestaan. Dan neem je toch een aanzienlijk grotere gok als je vooraf al weet dat je die lens niet nodig hebt.
ik vind het overigens wel misleidend dat er een 28-75 die mogelijk qua kwaliteit minder is dan de 24-70 f4. je zou zeggen dat het een cheap 24-70 2.8 is, maar ik zou het wel onzekerheid hebben als je deze zou willen aanschaffen
In ieder geval is er nu keuze. Hoe de 28-75/2.8 zich verhoudt tot de 24-70/4 zal moeten blijken; vermoedelijk hebben ze allebei zo hun plus- en minpunten zodat het een keuze wordt tussen een stop lichtsterkte en 4mm extra op groothoek - of €2200 stukslaan op een 24-70/2.8 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe ze zich gaan verhouden, is al helemaal bekend:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=3&APIComp=2

Enkel op 35mm is de Nikon 24-70/4 iets scherper op gelijk diafragma, aan de korte en lange kant is de Tamron contrastrijker.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Universal Creations schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:25:

Enkel op 35mm is de Nikon 24-70/4 iets scherper op gelijk diafragma, aan de korte en lange kant is de Tamron contrastrijker.
Dat 'nieuwe' Nikkor objectief is dan weliswaar made-by-Tamron.
Maar dat wil nog niet zeggen dat de optische specs precies hetzelfde zullen zijn als de originele versie. Nikon kan best opdracht gegeven hebben om een klein beetje te variëren met bepaalde specs.

https://nikonrumors.com/2...s-for-nikon-z-mount.aspx/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe dan? Bij een optisch ontwerp kun je niet zomaar een element aanpassen, dan kun je namelijk weer terug naar de tekentafel (het lensdiagram is ook gewoon exact hetzelfde). Het enige wat ze kunnen doen is de toleranties verkleinen en de coatings veranderen. Dat heeft zijn invloed, maar verwacht geen wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 06:27

OMX2000

By any means necessary...

Universal Creations schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:40:
Hoe dan? Bij een optisch ontwerp kun je niet zomaar een element aanpassen, dan kun je namelijk weer terug naar de tekentafel (het lensdiagram is ook gewoon exact hetzelfde). Het enige wat ze kunnen doen is de toleranties verkleinen en de coatings veranderen. Dat heeft zijn invloed, maar verwacht geen wonderen.
Ik zou het ook niet weten. Maar we speculeren nu allemaal. Wat ik me wel afvraag is wat de invloed is van de Z-mount met o.a. korte flange distance. Inn theorie zou dat een positief effect moeten hebben op het lensontwerp.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OMX2000 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:49:
[...]

Ik zou het ook niet weten. Maar we speculeren nu allemaal. Wat ik me wel afvraag is wat de invloed is van de Z-mount met o.a. korte flange distance. Inn theorie zou dat een positief effect moeten hebben op het lensontwerp.
Dit is een ontwerp voor een E-mount met waarschijnlijk een heel klein verlengstukje om het verschil in de registerafstand op te vangen (2,00mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
OMX2000 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:49:
Ik denk dat @Universal Creations het bij het juiste einde heeft. Van wat ik begrijp van lensontwerpen (en dat is niet heel veel), zou je andere coatings kunnen gebruiken (mits die geen andere brekingsindices hebben, anders moet je dat ergens anders weer corrigeren). In het lensontwerp hangen al die kleine lensjes allemaal met elkaar samen om het beeld netjes en zonder veel vervormingen of verlies in contrast op de sensor te krijgen. Een kleine wijziging betekend denk ik gewoon een heel nieuw lensontwerp.

Het voordeel van een kortere registerafstand is, als ik het goed begrijp, vooral dat je langer bij een simpeler lensontwerp kan blijven bij kortere brandpuntsafstanden (in theorie goedkopere lenzen, ook). Ik denk niet dat het verschil in registerafstand tussen de Z mount en E mount hier een wezenlijk voordeel zou kunnen brengen in lensontwerp. En ingewikkeldere lensontwerpen worden ook wel bij langere brandpuntsafstanden gebruikt om een scherpere lens te krijgen, dus dan ben je dat voordeel van registerafstand toch al kwijt, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Chiron schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:16:
Bewerken als in manipuleren, het knip- en plakwerk zegmaar.

Kleuren aanpassen mag idd wel, zelfs burnen & dodgen. Maar dat wordt voor sportfoto's zelden gedaan. Men wil ook nog weleens tegelijkertijd in RAW en in JPG schieten, de JPG gaat meteen naar de redactie en de RAW wordt later nog eens rustig postprocessed. Maar dat is met die 120fps feature dus niet aan de orde :P

Ik denk qua sporten inderdaad aan tennis, golf, ijshockey, en dat soort dingen. Of voor de natuurfotografen, een ijsvogel die het water in duikt.
Veel sportfotografen schieten RAW en JPG. Laatstgenoemde voor directe transfers naar redactie en RAW voor nabewerking.

Zelf schiet ik alles raw, maar voor directe toepassing van beelden maak ik in camera een JPG van een RAW bestand. Die verstuur ik dan naar mijn mobiel en gaat er in de mail uit.
Dat is echt voor nieuws en social media gebruik. Daarna Photomechanic en Lightroom voor selectie en edits.

Dan schiet ik gelukkig maar 9 beelden per seconden met de D850...

• OMX2000

OMX2000

Weet iemand wat er zo speciaal is aan Foto Hans Keuzekamp. Want dit post nikonrumors op instagram
Several stores already received their first #Nikon #Z9 shipment and some customers already got their hands on the camera – here are a few pictures from @fotohanskeuzekamp in the Netherlands who is usually one of the first dealers in the world to get new Nikon gear.
Hebben we gewoon een streepje voor in kikkerlandje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

OMX2000 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:40:
Weet iemand wat er zo speciaal is aan Foto Hans Keuzekamp. Want dit post nikonrumors op instagram

[...]

Hebben we gewoon een streepje voor in kikkerlandje?
Geen idee. Maar de eerste Z 9's zijn vandaag uitgeleverd aan klanten.
Zag het op de Facebookpagina van een Haagse fotowinkel en toen ik even was vanmiddag (om ontwikkelde negatieven te halen :*) ) vroeg ik ernaar en werd aangegeven dat ze er drie hadden gekregen (en gelijk geleverd aan de klanten).

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Xilantof schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:13:
[...]

Geen idee. Maar de eerste Z 9's zijn vandaag uitgeleverd aan klanten.
Zag het op de Facebookpagina van een Haagse fotowinkel en toen ik even was vanmiddag (om ontwikkelde negatieven te halen :*) ) vroeg ik ernaar en werd aangegeven dat ze er drie hadden gekregen (en gelijk geleverd aan de klanten).
Op facebook was er al 1 in de Nikon gebruikers groep die trots zijn Z9 liet zien. Mooi toestel, maar ik heb er geen werk voor. :P

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Heeft iemand toevallig de Nikkor Z 24-120mm f4 al in bezit? Ik heb bij meerdere winkels (CameraNU, KameraExpress, etc.) een reservering uitstaan maar nog niks gehoord over een eventuele leverdatum. Viel dan ook bijna van mijn stoel (nou ja, de WC) toen ik er net opeens één op voorraad zag bij CoolBlue. Nou hebben die natuurlijk geen wachtlijst (aangezien ze daar niet aan doen) maar was nieuwsgierig of iemand hem al ontvangen heeft via één van de grotere fotozaken.

edit: CoolBlue heeft ook 1 Nikon Z MC 105mm f/2.8 VR S op voorraad voor de geïnteresseerden.

[ Voor 17% gewijzigd door Cannoli op 27-12-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Blijkbaar heeft KameraExpress ook voorraad gekregen. Het objectief is daar momenteel ook op voorraad. Ben benieuwd wanneer ze contact opnemen m.b.t. de pre-order.

edit: Toch dubieus. Ik heb het objectief voor de zekerheid meteen bij KameraExpress besteld en inmiddels een verzendbevestiging binnen. Maar er is nog geen contact met mij opgenomen wat betreft mijn pre-order.

[ Voor 27% gewijzigd door Cannoli op 28-12-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18
thunder8 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:15:
[...]Mooi toestel, maar ik heb er geen werk voor. :P
Dat is natuurlijk niet de juiste attitude.... eerst aanschaffen en dan vind je er vanzelf werk voor! 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Cannoli schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:50:
Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Blijkbaar heeft KameraExpress ook voorraad gekregen. Het objectief is daar momenteel ook op voorraad. Ben benieuwd wanneer ze contact opnemen m.b.t. de pre-order.

edit: Toch dubieus. Ik heb het objectief voor de zekerheid meteen bij KameraExpress besteld en inmiddels een verzendbevestiging binnen. Maar er is nog geen contact met mij opgenomen wat betreft mijn pre-order.
Weet niet of KE daadwerkelijk ook pre-orders koppelt aan personen/accounts (blijkbaar niet op basis van jouw ervaring). Wel is bekend dat ze hele orders voorrang geven op pre-orders.

Benieuwd naar je ervaringen!

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Xilantof schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:45:
[...]

Weet niet of KE daadwerkelijk ook pre-orders koppelt aan personen/accounts (blijkbaar niet op basis van jouw ervaring). Wel is bekend dat ze hele orders voorrang geven op pre-orders.

Benieuwd naar je ervaringen!
KameraExpress heeft mijn bestelling van vanmiddag verzonden (is reeds bij PostNL) maar over mijn pre-order heb ik nog niets gehoord.

Hoe anders ging het bij CameraNU. Die belden mij vanmiddag persoonlijk op om te melden dat ze het objectief vandaag binnen hadden gekregen en dat ik bij de gelukkigen hoorden aan wie ze het uit konden leveren. Mijn gegevens werden nog even gecheckt (aangezien de reservering een paar maanden oud is) en er werd nog gevraagd of ik nog vragen o.i.d. had. Vervolgens kreeg ik een betaallink toegemaild en daarna is het objectief verzonden. Ik had hem kunnen annuleren bij CameraNU maar dit was mijn 2e matige ervaring met KameraExpress dus die bestelling ga ik weigeren.

Ik ben ook erg benieuwd naar het objectief. Kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Kan het helaas niet meer direct vergelijken met de 24-70 f4. Die heb ik een tijdje geleden al verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
KE geeft voorrang wanneer een (pre)order helemaal betaald is als ik het mij goed herinner. Preorders die nog betaald moeten worden duren dan vaak langer.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:58:
KE geeft voorrang wanneer een (pre)order helemaal betaald is als ik het mij goed herinner. Preorders die nog betaald moeten worden duren dan vaak langer.
En toch is het een raar beleid. Ik heb twee maanden geleden €50 aanbetaald maar vervolgens gaat het objectief in de vrije verkoop.

Het strookt ook niet met wat er bij het objectief op de website staat:
LET OP! Dit is een pre-order. Zodra de Nikon Z 24-120mm F/4 S-line Nikkor bij ons binnenkomt, lopen wij als eerste de pre-order lijst af. Je betaalt nu 50 euro, het resterende bedrag van 1199 euro reken je af zodra het objectief bij ons voorradig is. Verwachte leverdatum: december 2021.
Ik krijg de indruk dat alles wat binnenkomt gewoon ingescand wordt en dat het dan automatisch als 'op voorraad' weergegeven wordt op de website. Volgens mij zijn ze gewoon te groot/druk/onderbezet om dit soort dingen correct af te handelen. Ik ga er in ieder geval geen pre-orders meer plaatsen (of überhaupt iets aanschaffen als het even kan.)

Ik zal er verder geen woorden meer aan vuil maken in dit topic. Het is ten slotte een Nikon topic en geen KE-klaagtopic. :)

Nog een paar uur en dan wordt het objectief als het goed is bezorgd. Hopelijk kan ik het morgen eens goed testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Begrijpelijk gevoel, al heb je ook veel mensen die bij tig winkels preorderen en de daadwerkelijke aankoop alleen bij de eerste doen. Da's voor winkels ook niet ideaal.

Hoe dan ook, tof dat hij binnenkort komt. Ben erg benieuwd naar de prestaties. Ik begrijp dat je eerder een 24-70 maar weggedaan hebt? Vanwaar dat en dan nu de keuze de 24-120 te halen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:50:
Hoe dan ook, tof dat hij binnenkort komt. Ben erg benieuwd naar de prestaties. Ik begrijp dat je eerder een 24-70 maar weggedaan hebt? Vanwaar dat en dan nu de keuze de 24-120 te halen?
Ik bezit een 35mm/f1.8 en een 50m/f1.8. Deze gebruik ik beide regelmatig. De 24-70mm/f4 beviel ontzettend goed qua gewicht en beeldkwaliteit maar in de situaties waar ik hem vooral gebruikte ((sport)evenementen van school, buitenactiviteiten, etc.) kwam ik in bepaalde situaties net wat bereik tekort. Vandaar mijn overstap naar een iets veelzijdiger objectief. Ik hoop de set ooit nog eens te complementeren met een 70-200mm/f2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Sinds de laatste firmware update heb ik het gevoel dat mijn Z6 (met 28-70 kitlens) niet meer goed focust.
Bijna alle foto's die ik met kerst of nieuwsjaar gemaakt heb lijken niet in focus te zijn en zijn vaag.
Zijn geschoten op 1/60, f/4, iso 8000. Zou het jpeg algoritme roet in het eten gooien (ik doe bijna nooit aan nabewerking dus schiet niet in raw)? Voor mijn gevoel waren ze namelijk vroeger scherper (zelfs bij mijn 12 jaar oude D5000).

De focus lijkt er steeds net een paar cm naast te zitten zodat de achtergrond scherp is. Dit ondanks gebruik van AF-S en de kleinste focuspunt selectie. Al doet hij het ook bij volautomatisch met eye en face tracking.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 18:02
icecreamfarmer schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:44:
Sinds de laatste firmware update heb ik het gevoel dat mijn Z6 (met 28-70 kitlens) niet meer goed focust.
Bijna alle foto's die ik met kerst of nieuwsjaar gemaakt heb lijken niet in focus te zijn en zijn vaag.
Zijn geschoten op 1/60, f/4, iso 8000. Zou het jpeg algoritme roet in het eten gooien (ik doe bijna nooit aan nabewerking dus schiet niet in raw)? Voor mijn gevoel waren ze namelijk vroeger scherper (zelfs bij mijn 12 jaar oude D5000).

De focus lijkt er steeds net een paar cm naast te zitten zodat de achtergrond scherp is. Dit ondanks gebruik van AF-S en de kleinste focuspunt selectie. Al doet hij het ook bij volautomatisch met eye en face tracking.
Doe een test met een statief dan weet je het zeker dat het aan de camera ligt,bij af-s kan het zijn tijdens het kadreren je focuspunt verplaatst .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:44:

Iso8000 en jpg... Ja dan gok ik dat de ruisreductie alle ruis omzet in een vage aquarel zonder scherpte. Test eens gewoon op iso100 met een statief en een vast object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Universal Creations schreef op maandag 3 januari 2022 @ 05:17:
[...]

Iso8000 en jpg... Ja dan gok ik dat de ruisreductie alle ruis omzet in een vage aquarel zonder scherpte. Test eens gewoon op iso100 met een statief en een vast object.
Een Z6 zou op iso8000 geen problemen moeten hebben, die doet tot iso12800 nog bruikbare platen opleveren. Die van mij in ieder geval wel. Granted, het is niet zo mooi als op iso100, maar de scherpte zit echt wel goed en je kunt nog wel degelijk zien waar het focuspunt ligt.

Om te beginnen is het zaak om te identificeren waar de onscherpte vandaan komt.

1/60 met VR zou prima moeten kunnen, staat de VR wellicht uit na de software update? Ik kan me voorstellen dat er bepaalde settings veranderd zijn met de update. Met 1/60 kan het wel zo zijn dat bewegende onderwerpen (mensen/kinderen) er niet scherp op komen.

De Z6 AF heeft het lastiger in bepaalde situaties met tegenlicht, en als je de viewfinder met liveview settings op de preview aan hebt staan (de viewfinder laat dan zien hoe je uiteindelijke foto wordt), zet deze dan eens uit. De camera autofocust beter in het donker met die liveview-on-preview uit (setting d8 of d9, uit mijn hoofd).

Front- danwel backfocus is makkelijk te testen met een statief, een krant, meetlint of iets anders waar je de camera op richt. Als je vanaf een statief gaat werken zet dan wel de VR/IBIS uit.

Check de setting voor focus adjust, er is een optie in het menu om front/backfocus te corrigeren. Die zou op 0 moeten staan.

En voor de zekerheid, met een flesje isopropyl en een wattenstaafje even de connectors op de lens en de mount op de body schoonpoetsen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 19-09 11:00
Plaats hier eens een foto om mee te beginnen :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

https://nikonrumors.com/2...ship-in-mid-january.aspx/

Dit is wel heel extreem, qua prijzen en levertijden van de nieuwe Z9!!!

Some readers have misinterpreted the report from Japan that the current shipping date for the Nikon Z9 camera is October 2022 – this could be the case for NEW ORDERS, if you ordered back in November last year I am pretty sure your camera will come sooner.

En dat er al exemplaren via eBay verkocht zijn voor het dubbele (!) van de normale verkoopprijs. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dFDfPDmuoBBDI_zFodSIt4K54U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pbeU1ARkJk7pXqnzJ1WwbG6h.png?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook opmerkelijk, de camera zelf (Z9) is praktisch gezien nog niet eens leverbaar, maar er is wel al een verse firmware update:

https://downloadcenter.ni...m/en/download/fw/432.html

https://nikonrumors.com/2...ailable-for-download.aspx

Increased the burst length for dual-format (NEF/RAW + JPEG or JPEG + JPEG) pictures taken at 20 fps in continuous high-speed release mode.
“C” firmware version 1.00:
NEF/RAW (high-efficiency★) + JPEG basic (large): Approx. 3 seconds *
JPEG Slot 1 – JPEG Slot 2 (Slot 1: JPEG fine (large); Slot 2: JPEG basic (small)): Approx. 3 seconds *
“C” firmware version 1.10:
NEF/RAW (high-efficiency★) + JPEG basic (large): Approx. 8 seconds *
JPEG Slot 1 – JPEG Slot 2 (Slot 1: JPEG fine (large); Slot 2: JPEG basic (small)): Approx. 8 seconds *

* The length of the burst that can be taken before the frame advance rate drops. Figures are reference values obtained via in-house measurements performed using a NIKKOR Z 50mm f/1.8 S lens and a ProGrade Digital COBALT 1700R 325GB CFexpress memory card. Burst length will drop in some circumstances, including if:
Backup is selected for Role played by card in Slot 2 or
ON is selected for Auto distortion control.
Options highlighted in the Filtered playback criteria list in the PLAYBACK MENU can now also be selected and deselected by pressing the multi selector right.
Fixed an issue that prevented optional SB-5000 flash units synchronizing with the shutter when all the following conditions were met:
A shutter speed faster than the flash sync speed was selected with 1/200 s (Auto FP) or 1/250 s (Auto FP) chosen for Custom Setting e1 Flash sync speed in the CUSTOM SETTINGS MENU.
The SB-5000 was controlled via radio AWL using an optional WR-R10 or WR-R11a wireless remote controller mounted on the camera.
The flash unit was not mounted on the camera accessory shoe.

https://www.dpreview.com/...-new-1-10-firmware-update

Nikon has released a firmware update for its Z9 full-frame mirrorless camera that increases the camera’s burst length for dual-format capture, more than double the rate possible in the Z9’s 1.00 firmware.

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 06-01-2022 16:40 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
ehtweak schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:01:
https://nikonrumors.com/2...ship-in-mid-january.aspx/

Dit is wel heel extreem, qua prijzen en levertijden van de nieuwe Z9!!!
Die levertijden. Ben toch aan het kijken om naar een Z9 over te stappen, maar die levertijden zijn wel enorm zeg. Een Z7ii is gewoon niet rap genoeg voor snel bewegende onderwerpen, die ik semi professioneel op de sensor moet leggen,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

RobbieHifi schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:58:
[...]

Die levertijden. Ben toch aan het kijken om naar een Z9 over te stappen, maar die levertijden zijn wel enorm zeg. Een Z7ii is gewoon niet rap genoeg voor snel bewegende onderwerpen, die ik semi professioneel op de sensor moet leggen,.
Lees eerst even rond. Want die levertijd van oktober ‘22 is allang ontkracht als een placeholder.

Als je alle sites een beetje in de gaten houdt zie je wel dat Nikon er flink de vaart in heeft. De verwachting is dat volgende week alweer een lichting rondgaat en dat dan in USA in elk geval alle NPS zijn voorzien (+wat extra).
Informeer bij je (lokale) pro-zaak wat hun wachtrij is en het zou allemaal best mee kunnen vallen.

Dat gezegd hebbende: de Z7 II is een erg goede camera (“ik heb hem zelf ook”). En ik heb veel pro’s, die ik hoog heb staan, met de II’s (zowel 6 als 7) prachtige foto’s zien maken van snelle onderwerpen. Ik weet niet van welke camera je komt, maar met alle Z’s is het noodzaak om het AF-systeem goed te snappen wel weer aanwezig.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
Xilantof schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:31:
[...]

Lees eerst even rond. Want die levertijd van oktober ‘22 is allang ontkracht als een placeholder.

Als je alle sites een beetje in de gaten houdt zie je wel dat Nikon er flink de vaart in heeft. De verwachting is dat volgende week alweer een lichting rondgaat en dat dan in USA in elk geval alle NPS zijn voorzien (+wat extra).
Informeer bij je (lokale) pro-zaak wat hun wachtrij is en het zou allemaal best mee kunnen vallen.

Dat gezegd hebbende: de Z7 II is een erg goede camera (“ik heb hem zelf ook”). En ik heb veel pro’s, die ik hoog heb staan, met de II’s (zowel 6 als 7) prachtige foto’s zien maken van snelle onderwerpen. Ik weet niet van welke camera je komt, maar met alle Z’s is het noodzaak om het AF-systeem goed te snappen wel weer aanwezig.
Racewagens fotograferen die op je afkomen is met een Z7ii niet super. De D850 is daarin nog steeds de beste. Voor panning shots (minder heftig voor de focus) is de Z7ii fantastisch, dus zeer content mee.

Oja en focussen van een rijder in een donkere auto, daar is de Z7ii ook niet geschikt voor en moet zijn meerdere erkennen in een D850. De Z9 zal de D850 vervangen, omdat het geklooi met twee verschillende mounts ook niet ideaal is.

Dus ben niet ontevreden met de Z7ii (alleen is het geen D850 op het gebied van focus). Z heeft een aantal grote voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Chiron schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Een Z6 zou op iso8000 geen problemen moeten hebben, die doet tot iso12800 nog bruikbare platen opleveren. Die van mij in ieder geval wel. Granted, het is niet zo mooi als op iso100, maar de scherpte zit echt wel goed en je kunt nog wel degelijk zien waar het focuspunt ligt.
Voor de firmware was dat idd het geval. Hoger levert meer ruis op maar foto's waren wel scherp en goed gefocused.
Om te beginnen is het zaak om te identificeren waar de onscherpte vandaan komt.

1/60 met VR zou prima moeten kunnen, staat de VR wellicht uit na de software update? Ik kan me voorstellen dat er bepaalde settings veranderd zijn met de update. Met 1/60 kan het wel zo zijn dat bewegende onderwerpen (mensen/kinderen) er niet scherp op komen.
VR/IBIS staat aan. Het valt mij op dat vaak de achtergrond wel scherp is dit terwijl het focus punt toch echt op het voorwerp zit.
De Z6 AF heeft het lastiger in bepaalde situaties met tegenlicht, en als je de viewfinder met liveview settings op de preview aan hebt staan (de viewfinder laat dan zien hoe je uiteindelijke foto wordt), zet deze dan eens uit. De camera autofocust beter in het donker met die liveview-on-preview uit (setting d8 of d9, uit mijn hoofd).
Hij hunt in het donker wel meer. Ik ga hier eens naar kijken.
Front- danwel backfocus is makkelijk te testen met een statief, een krant, meetlint of iets anders waar je de camera op richt. Als je vanaf een statief gaat werken zet dan wel de VR/IBIS uit.

Check de setting voor focus adjust, er is een optie in het menu om front/backfocus te corrigeren. Die zou op 0 moeten staan.
Hmm die heb ik nooit gezien. Ik zal eens kijken.
En voor de zekerheid, met een flesje isopropyl en een wattenstaafje even de connectors op de lens en de mount op de body schoonpoetsen.
Dank. Ik zal in het weekend eens test foto's maken op verschillende iso standen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 08:57
Zijn er op dit forum (hobby)fotografen actief die uit eigen ervaring kunnen aangeven hoeveel verschil er nog is v.w.b. AF performance tussen de Z6 (voorzien van de 3.40 firmware update) en de Z6 II?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 15:37
vtpeters schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:53:
Zijn er op dit forum (hobby)fotografen actief die uit eigen ervaring kunnen aangeven hoeveel verschil er nog is v.w.b. AF performance tussen de Z6 (voorzien van de 3.40 firmware update) en de Z6 II?
Mijn zwager heeft een Z6II en ik heb zelf een Z6 dus af en toe heb ik beide in mijn handen. Ik moet zeggen dat ik zelf het verschil niet groot vind. Maar het is ook een beetje afhankelijk waar je de camera voor gebruikt hoe groot het verschil is. En het prijsverschil tussen de camera's die als je een 2de hands Z6 met een nieuwe Z6II vergelijkt best groot is.

Persoonlijk is het voor mij geen reden om over te stappen van mijn Z6 naar een Z6II. En wacht ik liever op een Z6III of een goedkopere CMOS sensor variant met 24 mp (fingers crossed dat die er gaat komen ;) )

[ Voor 1% gewijzigd door durcie op 08-01-2022 17:52 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
durcie schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Persoonlijk is het voor mij geen reden om over te stappen en wacht ik liever op een Z6III of een goedkopere CMOS sensor variant met 24 mp (fingers crossed dat die er gaat komen ;) )
Maar de keuze tussen een nieuwe Z6II of een Z6? Ik denk dat dit relevanter is voor de vraag?

Ik weet het niet, geen ervaring met de Z6. Alleen de Z7II (die uiteraard op veel vlakken gelijk is aan de Z6II).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durcie
Maar de keuze tussen een nieuwe Z6II of een Z6? Ik denk dat dit relevanter is voor de vraag?
Sorry dat bedoelde ik ook, heb het nu verduidelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
De nieuwe Nikkor Z 400 f/2.8 TC VR S.

Voor net iets minder dan 15k!

https://www.nikon.nl/nl_N...kor-z-400mm-f-2-8-tc-vr-s

https://nikonrumors.com/2...unced-priced-at-14k.aspx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:45
Ik kan ze nooit betalen maar van dit soort lenzen kan ik echt genieten 8)

Vergeet ook niet de nieuwe firmware voor de z7II: https://downloadcenter.ni...m/en/download/fw/435.html

Niet voor de Z6II, zit daar dan toch meer verschil in dan je denkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Zit meer te wachten op die 85mm, en dan hopelijk 1.2.

ik houd nu nog m'n 58mm en 105mm 1.4 in de koffer, maar zou ze best wel willen vervangen voor een waardige Z variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Leuke lenshood ook, voor 1k 8) Maar als je 15k voor het objectief neerlegt maal je daar eigenlijk ook niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 22:49
Vergeet ook niet de nieuwe firmware voor de z7II: https://downloadcenter.ni...m/en/download/fw/435.html

Niet voor de Z6II, zit daar dan toch meer verschil in dan je denkt?
Volgens de toelichting verbetert deze firmware enkel de AF-S focus modus in slecht verlichte/donkere situaties voor de Z7 II. Misschien is het sensor gerelateerd en was dit al in orde bij de Z6II?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Chiron schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Leuke lenshood ook, voor 1k 8) Maar als je 15k voor het objectief neerlegt maal je daar eigenlijk ook niet om.
?!? Blijf dat een rare redenering vinden. Als je iets duurs koopt, dan is het 'normaal' dat een 'normale' accessoire met het merknaampje er op, ook absurd duur is en dat dat niks meer uitmaakt? 8)7

Ik vind het in ieder geval niet normaal. En de redenering van de zotte.
Maar wie ben ik? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHZS-Hdfrl2B6QgXGwOT_V-GQfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MNxloLngLJAQiVphDggluYLl.png?f=fotoalbum_large

7(8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Chiron schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Er zijn bij de F-Mounts ook zonnekappen die extreem duur zijn, omdat ze van Carbon zijn. Maar dan nog, 1K voor een Carbon hood is ook kolder. 8)7 Zelfs carbon delen voor mijn auto's zijn niet zo duur en die moeten ook binnen zeer kleine toleranties passen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

thunder8 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 07:40:
[...]

Er zijn bij de F-Mounts ook zonnekappen die extreem duur zijn, omdat ze van Carbon zijn. Maar dan nog, 1K voor een Carbon hood is ook kolder. 8)7 Zelfs carbon delen voor mijn auto's zijn niet zo duur en die moeten ook binnen zeer kleine toleranties passen. :o
Kleinere oplage. Dan wordt fabriceren van carbon kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

OMX2000 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 07:46:
[...]

Kleinere oplage. Dan wordt fabriceren van carbon kostbaar.
Denk dat die hoods meer verkocht worden dan de custom made to order delen die ik in het verleden bestelde voor mijn auto. ;) Het is geen Golf. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
RobbieHifi schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Racewagens fotograferen die op je afkomen is met een Z7ii niet super. De D850 is daarin nog steeds de beste. Voor panning shots (minder heftig voor de focus) is de Z7ii fantastisch, dus zeer content mee.

Oja en focussen van een rijder in een donkere auto, daar is de Z7ii ook niet geschikt voor en moet zijn meerdere erkennen in een D850. De Z9 zal de D850 vervangen, omdat het geklooi met twee verschillende mounts ook niet ideaal is.

Dus ben niet ontevreden met de Z7ii (alleen is het geen D850 op het gebied van focus). Z heeft een aantal grote voordelen.
Er zijn prachtige foto’s van racewagens gemaakt in de tijd dat er nog op film en met manual focus werd geschoten. Als het niet lukt met een Z7 lukt het ook niet met een Z9. Technologie is meestal niet het antwoord hiervoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Frame164 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:38:
Er zijn prachtige foto’s van racewagens gemaakt in de tijd dat er nog op film en met manual focus werd geschoten. Als het niet lukt met een Z7 lukt het ook niet met een Z9. Technologie is meestal niet het antwoord hiervoor.
Toevallig is @RobbieHifi een ervaren fotograaf die het hele jaar door regelmatig op circuits te vinden is, het is ook weer geen beginner die zuiver op technologie leunt. :)
Met de D850 lukt het wel, maar nu met de Z7 niet. Dat is dan wel degelijk gewoon iets in technologie, blijkbaar is de Z7 dan minder snel in een bepaalde use case dan een DSLR. De Z9 is een stap vooruit wat zou kunnen helpen, maar ik zou hem dan gewoon eens huren voor een raceweekend om er echt zelf achter te komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Frame164 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Voor panning shots, dus een auto aan de zijkant gebruik ik zelf niet eens AF. Maar auto's die op je af komen, coureurs in een donkere auto, auto's in het donker.....kan ik ook met MF'(schiet vaak met tele 300mm op f2.8). Allen de hitrate is laag, dus gebruik dan AF. AF van een D850 is superieur aan de Z7ii. Dus ik maar de foto's wel met de D850 met AF en met de Z7ii kan dat gewoon niet.

Dus ik heb een workarround. Workarround kan zijn MF gebruiken en op de koop toenemen dat ik veel foto's moet weggooien. Nadeel is dat het schieten van enorm veel beelden dat dit leidt tot een langzamere workflow. En ik moet binnen enkele minuten na de race beelden versturen naar klanten.

AF zou gewoon sneller moeten zijn, want hoewel je het beeld wel kan maken wil ik langs de baan efficiënt zijn. Wil iedere passage van de auto, een goede foto hebben. In een race van een uur wil ik eigenlijk tussen de 10 en 20 unieke, goeie beelden van die auto hebben. Daarbij moet ik beelden hebben van meerdere auto's in de race. Om dit te realiseren kan ik niet in een bepaalde bocht 10 ronden lang proberen het shot te krijgen, want dan kom ik niet aan mijn quotum.

[ Voor 20% gewijzigd door RobbieHifi op 23-01-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
ehtweak schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:52:
[...]

?!? Blijf dat een rare redenering vinden. Als je iets duurs koopt, dan is het 'normaal' dat een 'normale' accessoire met het merknaampje er op, ook absurd duur is en dat dat niks meer uitmaakt? 8)7

Ik vind het in ieder geval niet normaal. En de redenering van de zotte.
Maar wie ben ik? :+

[Afbeelding]

7(8)7
Het is echt duur, maar mijn drop in polarisatie filter van mijn 300mm f2.8 is ook net zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Ik wil hem.....alleen echt geen budget voor. Ondanks dat ik er geld mee kan verdienen, kan ik deze investering niet verdedigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:55
RobbieHifi schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:04:
[...]

En ik moet binnen enkele minuten na de race beelden versturen naar klanten.

In een race van een uur wil ik eigenlijk tussen de 10 en 20 unieke, goeie beelden van die auto hebben. Daarbij moet ik beelden hebben van meerdere auto's in de race. Om dit te realiseren kan ik niet in een bepaalde bocht 10 ronden lang proberen het shot te krijgen, want dan kom ik niet aan mijn quotum.
Mij is ooit gevraagd of ik niet professioneel fotograaf wil worden. Daar vind ik mezelf verre van goed genoeg voor. Maar wat we me ook tegen zou staan is wat je hier boven schrijft. Hoe erg ben je op dat moment met fotografie bezig en hoeveel met druk om te presteren? Valt de plezier van fotografie dan niet weg, of komt die later als je de beelden terug ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Ben geen pro, maar sport fotografie is toch juist al een prestatie op zich?

Het werk ernaast, on site culling, en gericht je werk afleveren conform (prijs)afspraken moet je idd liggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieHifi
MRIdev schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Mij is ooit gevraagd of ik niet professioneel fotograaf wil worden. Daar vind ik mezelf verre van goed genoeg voor. Maar wat we me ook tegen zou staan is wat je hier boven schrijft. Hoe erg ben je op dat moment met fotografie bezig en hoeveel met druk om te presteren? Valt de plezier van fotografie dan niet weg, of komt die later als je de beelden terug ziet?
Ik ben geen pro, maar semi pro.

Het is heel dubbel. De kick is wel onder druk mooie platen maken. Soms is de tijd daar niet voor, want je moet een zootje standaard werk hebben. Portretjes, start, finish, podium, etc. Beelden van de auto's, waar sponsors goed te zien zijn, dus auto groot en centraal in beeld.

Maar de kick is om het zo efficient te doen, dat je in een raceweekend tijd hebt om iets unieks te maken.
De kick is het plannen van bijvoorbeeld zonsondergang, of mooi ochtendlicht en dan je beelden maken die je in het hoofd had. De kick is ook die 30 tot 50 beelden per weekend aan een klant leveren. Hoewel die beelden echt niet allemaal portfolio materiaal zijn.

Merk wel dat ik eigenlijk steeds minder vaak mijn camera meeneem op trips. Maanden de camera nu niet aangeraakt. Voorheen deed ik nog wel eens landschappen en avondfotografie. Het weer in Nederland zit niet echt mee, maar kan mij er ook even niet toe zetten.

Wat ik niet goed kan, is een autosportevenement fotograferen zonder de druk. Die mis ik wel.

Heb voor aankomend jaar mijzelf ook wat dingen opgelegd buiten autosport. Ik moet er wat druk achter hebben zitten. Gewoon dat landschap gaan maken en ook bij minder licht eropuitgaan.

Toch op vakanties weer camera meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
RobbieHifi schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Ik ben geen pro, maar semi pro.

Het is heel dubbel. De kick is wel onder druk mooie platen maken. Soms is de tijd daar niet voor, want je moet een zootje standaard werk hebben. Portretjes, start, finish, podium, etc. Beelden van de auto's, waar sponsors goed te zien zijn, dus auto groot en centraal in beeld.

Maar de kick is om het zo efficient te doen, dat je in een raceweekend tijd hebt om iets unieks te maken.
De kick is het plannen van bijvoorbeeld zonsondergang, of mooi ochtendlicht en dan je beelden maken die je in het hoofd had. De kick is ook die 30 tot 50 beelden per weekend aan een klant leveren. Hoewel die beelden echt niet allemaal portfolio materiaal zijn.

Merk wel dat ik eigenlijk steeds minder vaak mijn camera meeneem op trips. Maanden de camera nu niet aangeraakt. Voorheen deed ik nog wel eens landschappen en avondfotografie. Het weer in Nederland zit niet echt mee, maar kan mij er ook even niet toe zetten.

Wat ik niet goed kan, is een autosportevenement fotograferen zonder de druk. Die mis ik wel.

Heb voor aankomend jaar mijzelf ook wat dingen opgelegd buiten autosport. Ik moet er wat druk achter hebben zitten. Gewoon dat landschap gaan maken en ook bij minder licht eropuitgaan.

Toch op vakanties weer camera meenemen.
Dit idd, de kick is wel om een beetje druk te hebben. Zelf heb ik dan als concertfotograaf. Vaak drie nummers in een smalle ruimte vooraan het podium en dan moet het klaar zijn. Festivals waar je te maken hebt met timetables etc.

Dat deel vond ik ook wel leuk van opdrachten, je moet iets opleveren waar iedereen mee tevreden is.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RobbieHifi schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:56:
[...]
Ik wil hem.....alleen echt geen budget voor. Ondanks dat ik er geld mee kan verdienen, kan ik deze investering niet verdedigen.
Sowieso een beetje zonde dat hij dan niet op je D850 kan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Vandaag nieuw speeltje binnen gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cmzuNQW.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kuHiQzE.jpg

Leuke service: mooi ingepakt en op de enveloppe met de factuur een persoonlijk bericht.
Had dit weekend al plannen om veel te fotograferen, dus deze gaat mee en getest worden.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr15
Xilantof schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leuke service: mooi ingepakt en op de enveloppe met de factuur een persoonlijk bericht.
Had dit weekend al plannen om veel te fotograferen, dus deze gaat mee en getest worden.
Gaaf! :9~ Wat voor plannen heb je dit weekend?
Besteld bij Nikon zelf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

hr15 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:55:
[...]

Gaaf! :9~ Wat voor plannen heb je dit weekend?
Besteld bij Nikon zelf?
Ga dit weekend naar de Ardennen. Dus daar maar eens kijken naar vogels, eekhoorns, herten, etc.

Had verschillende voorraadmeldingen uit staan. Ook bij Hans Keuzekamp (nadat ik eerder, heel attent, door @Cannoli op voorraad bij Hans Keuzekamp was gewezen, maar achter het net viste), en daarvan kreeg ik eergisteren mail dat ie binnen was en of ik nog interesse had.

Merk vaker dat voorraad bij "lokalere" dealers sneller werkt dan bij de reuzen (als K-E).

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Xilantof schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Ga dit weekend naar de Ardennen. Dus daar maar eens kijken naar vogels, eekhoorns, herten, etc.

Had verschillende voorraadmeldingen uit staan. Ook bij Hans Keuzekamp (nadat ik eerder, heel attent, door @Cannoli op voorraad bij Hans Keuzekamp was gewezen, maar achter het net viste), en daarvan kreeg ik eergisteren mail dat ie binnen was en of ik nog interesse had.

Merk vaker dat voorraad bij "lokalere" dealers sneller werkt dan bij de reuzen (als K-E).
Mooi dat je het objectief toch nog redelijk snel hebt weten te bemachtigen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Wat het 'lokale dealers'-verhaal betreft. Ik denk dat in verhouding (veel) meer mensen reserveren bij een KE of CameraNU dan bij de kleine dealers. KE vind ik sowieso ruk. Daar heb ik tweemaal gereserveerd met aanbetaling en in beide gevallen is er nooit contact met mij opgenomen. Ondanks dat van één artikel al driemaal voorraad is geweest die je gewoon kon bestellen. CameraNU werkt volgens mij gewoon netjes de reserveringenlijst op volgorde van aanmelding af. Had daar een Nikkor Z 24-120mm/f4 en een Nikon Z9 gereserveerd (zonder aanbetaling). Het objectief is eind december geleverd en over de Z9 (bedoeld voor een kennis) werd een kleine twee weken geleden contact opgenomen. In beide gevallen had ik wel gereserveerd binnen een paar minuten nadat ze beschikbaar kwamen op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Cannoli schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Mooi dat je het objectief toch nog redelijk snel hebt weten te bemachtigen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Wat het 'lokale dealers'-verhaal betreft. Ik denk dat in verhouding (veel) meer mensen reserveren bij een KE of CameraNU dan bij de kleine dealers. KE vind ik sowieso ruk. Daar heb ik tweemaal gereserveerd met aanbetaling en in beide gevallen is er nooit contact met mij opgenomen. Ondanks dat van één artikel al driemaal voorraad is geweest die je gewoon kon bestellen. CameraNU werkt volgens mij gewoon netjes de reserveringenlijst op volgorde van aanmelding af. Had daar een Nikkor Z 24-120mm/f4 en een Nikon Z9 gereserveerd (zonder aanbetaling). Het objectief is eind december geleverd en over de Z9 (bedoeld voor een kennis) werd een kleine twee weken geleden contact opgenomen. In beide gevallen had ik wel gereserveerd binnen een paar minuten nadat ze beschikbaar kwamen op de site.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de 24-120!
Het idee dat ik met 2 objecten (24-120 en 100-400) een groot bereik heb spreekt me wel aan.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 14:44
Zijn er hier mensen die de z6 ii ook voor video gebruiken? Ik heb momenteel een d750 en een oude panasonic fhd camcorder. Ik wil graag op 4k filmen, maar vraag mij af of je tegenwoordig nog een traditionele camcorder moet aanschaffen.

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Maandag voor 290 euro de Viltrox 85 1.8 Z besteld op Aliexpress, wel via de Viltrox brandstore. Gisteren binnen gekregen (bloedsnel, voor Aliexpress begrippen :D maar het ding kwam uit Frankrijk).

Voor dat bedrag kon ik 'm toch niet laten liggen.. wilde sowieso al wel een 85/1.8, de Nikkor is uiteraard beter maar niet 500 euro beter, dan wel twee keer zo goed.

Als ik weathersealing nodig heb of er echt vaker dingen mee ga doen haal ik de Nikkor wel :)

Je merkt wel dat door de Viltrox iets af te stoppen naar F2 of hoger, de chromatische abberatie verdwijnt en hij wordt iets scherper. Maar dat doet mn 50/1.4G ook :) Eenmaal afgestopt doet ie niet onder voor de Nikkor 85/1.8G (en dan zit je nog met de AF-S focusmotor, a.k.a. gestotter, en de FTZ adapter ertussen).

Een van mn katten, even snel op F1.8:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51848102160_ebddb8ddc0_b.jpgRocky by René Gesink, on Flickr

Het was ook letterlijk 'snel' want de Animal Eye detect werkte feilloos.
Ben wel benieuwd hoe ie het in lastigere omstandigheden gaat doen, met tegenlicht, felle lichtbronnen en drukkere achtergronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Laatst online: 08-09 15:00
Xilantof schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 19:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Super, 'k heb er eentje al lang in bestelling staan samen met de Z9.
Tof speelgoed :9

Ik fotografeer nu met de 300mm f/2.8 VRII en de 500mm f/4 FL. Ik vraag me af of deze lens ze beiden zou vervangen .... ze verkopen zou de aankoopprijs van de 400mm f/2.8 verzachten.

[ Voor 39% gewijzigd door Catscratch op 28-01-2022 15:30 ]

Frank Lenaerts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Catscratch schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Super, 'k heb er eentje al lang in bestelling staan samen met de Z9.
Mooie bestelling!

Ik aas ook stiekem op de Z9. Een lokale fotowinkel heeft hem regelmatig op voorraad. Maar heb mezelf er nog niet toe gezet. Flinke investering is het ook.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vroeger hadden we de 'gewone' shuttercount. Maar anno nu, is DE shuttercount niet meer zo simpel. ;)
Een mechanische en een elektronische teller.

https://nikonrumors.com/2...ith-z9-support-free.aspx/

This version checks the info of all shutter counts (mechanical, electronic, and total) and adds support for the new Z9 camera in addition to all Nikon DSLR models. The download is available for free.

https://bluecys.tistory.c...tware-v30?category=447920

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon iets simpels als IrfanView gebruiken om de ouderwetse shuttercount te bekijken... :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JURIxs17jIfvxi1gL0mdLvYhc5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHJWPba4h4fCSX2k0gTUUZ6d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 29-01-2022 13:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar is die totaal dan niet elektronisch en mechanisch opgeteld? Want dan is het dus juist niet de ouderwetse telling. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Laatst online: 19-09 18:02
Ik vraag mij af wat nut deze tool heeft bij een Z9 vermits deze geen mechanische sluiter heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Vraag mij uberhaupt af wat het nut is van te weten hoeveel foto's er gemaakt zijn met de elektronische "sluiter" gezien dat helemaal geen mechanisch component is.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Omdat je een camera nog altijd gebruikt om die foto's te maken. Hogere shutter count duidt op meer gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:06

g0tanks

Moderator CSA
Chiron schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:37:
Maandag voor 290 euro de Viltrox 85 1.8 Z besteld op Aliexpress, wel via de Viltrox brandstore. Gisteren binnen gekregen (bloedsnel, voor Aliexpress begrippen :D maar het ding kwam uit Frankrijk).
Is die lens nog steeds beschikbaar voor die prijs? Ik kon het zelf niet vinden op Aliexpress.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Universal Creations schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:23:
Omdat je een camera nog altijd gebruikt om die foto's te maken. Hogere shutter count duidt op meer gebruik.
Mwa dat wel maar dat zegt niet altijd veel over de staat er van. De shutter count was altijd zo'n ding omdat die na x keer stuk kon gaan.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:33:
Maar is die totaal dan niet elektronisch en mechanisch opgeteld? Want dan is het dus juist niet de ouderwetse telling. :P
Geen idee, ik heb geen Z9; dus ik kan het ook niet proberen... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
g0tanks schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Is die lens nog steeds beschikbaar voor die prijs? Ik kon het zelf niet vinden op Aliexpress.
Dit is de store: https://m.nl.aliexpress.c...htm&gclid=null&extParams=

En ik had er een paar discount codes en coupons tegenaan gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr15
Xilantof schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Lekker gespeeld afgelopen weekend in de Ardennen? Viel de 100-400 in de smaak? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

hr15 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Lekker gespeeld afgelopen weekend in de Ardennen? Viel de 100-400 in de smaak? 8)
Zit er nog :P
Woensdag terug.

De 100-400 bevalt goed, hoewel het dierenrijk zich rustig houdt, helaas.
AF is rap en de beelden ogen scherp.

Tot nu toe erg tevreden mee. Maar zal hem wat meer moeten testen nog. Morgen nog een poging doen. Anders in NL de bossen in.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hr15
Xilantof schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Zit er nog :P
Woensdag terug.

De 100-400 bevalt goed, hoewel het dierenrijk zich rustig houdt, helaas.
AF is rap en de beelden ogen scherp.

Tot nu toe erg tevreden mee. Maar zal hem wat meer moeten testen nog. Morgen nog een poging doen. Anders in NL de bossen in.
Hopelijk zijn de beestjes nog wat actiever geworden!

Hoe ligt de lens in de hand? Op welke camera heb je hem nu zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

hr15 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:38:
[...]

Hopelijk zijn de beestjes nog wat actiever geworden!

Hoe ligt de lens in de hand? Op welke camera heb je hem nu zitten?
Helaas niet. Heb me daar vooral uitgeleefd op de landschappen en beekjes.
Maar, vanmiddag eenmaal thuis, wel gelijk hier even het bos ingegaan. Daar wat vogels kunnen vinden, die foto’s zal ik straks delen, ben nu al onder de indruk.

De lens ligt goed in de hand. Qua formaat te vergelijken met een 70-200 (en als je een nieuwe versie hebt met de zoomring “ver weg”, dan ligt deze snel bekend in de hand.

Schiet nu voornamelijk met een Z7II (heb ook nog een Z6) en twijfel over een Z9 :P

Fotonerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:06

g0tanks

Moderator CSA
Chiron schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:37:
Ik heb deze lens voor €257 kunnen bestellen via de VILTROX FranceOnline Store: https://nl.aliexpress.com/item/1005003712453096.html :D

Zondag besteld en woensdag binnen vanuit Frankrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KAZgM8dcz-HoNXuTtEvRTxbJTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AVeWjE9HlfM71jWwz0Gp2q7J.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB7Nf97ggKISq8nYMfiO2mjGSLU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3nTzGtR9fmwEPjKnn3zhIobP.jpg?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

@hr15

Net even de foto's bekeken in Lightroom. Hier een aantal foto's, quick and dirty bewerkt, maar geeft een beeld van wat de lens kan.

(ik weet het: niet geresized of gethumbnaild, maar zo kun je makkelijk doorklikken om groter formaat te beoordelen).

Alleen klein beetje gecropt voor compositie en verkleind naar 3000 px breed)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KFBFgzw.jpg

En een 100% beeld van bovenstaande foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zAdJm4m.jpg

Deze is alleen verkleind naar 3000px breed:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qdgNyQC.jpg

**Update**
foutje bij de export: de tweede foto is nu de werkelijke 100% afbeelding.
Afbeeldingen downloaden en bekijken geeft het beste beeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Xilantof op 03-02-2022 09:15 ]

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr15
Bedankt voor de foto's @Xilantof en het geeft een aardig beeld van de lens inderdaad! Hier moet ik ook gewoon voor gaan sparen en dan gaat de wens voor de 105 even de koelkast in :9~ Dan kan ik mijn 'antieke' AFS 80-200 wat vaker thuislaten en heb ik iets meer mogelijkheden qua composities met dit bereik. Zal niet hetzelfde voelen in de hand vermoed ik maar tot nu toe voelt de afgelopen 2 jaar iedere nieuwe lens op mijn Z6 als een feestje!
Xilantof schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:14:
[...]
Schiet nu voornamelijk met een Z7II (heb ook nog een Z6) en twijfel over een Z9 :P
Hehe jij hebt over bodies niet te klagen _/-\o_ Zit er nu uiteindelijk merkbaar veel verschil tussen de Z6 en de Z7II (behalve de resolutie)? Wat maakt je twijfelen over de Z9? En behoud je die andere 2 dan ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

hr15 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:10:
Bedankt voor de foto's @Xilantof en het geeft een aardig beeld van de lens inderdaad! Hier moet ik ook gewoon voor gaan sparen en dan gaat de wens voor de 105 even de koelkast in :9~ Dan kan ik mijn 'antieke' AFS 80-200 wat vaker thuislaten en heb ik iets meer mogelijkheden qua composities met dit bereik. Zal niet hetzelfde voelen in de hand vermoed ik maar tot nu toe voelt de afgelopen 2 jaar iedere nieuwe lens op mijn Z6 als een feestje!
Heb net even een update gedaan. Zag dat ik foutje had gemaakt bij de 100% foto. Die staat nu goed. De foto's even downloaden en bekijken geeft het beste beeld wel.

De 105MC staat op je lijstje? die is ook mooi hoor, kan ik ook wat beelden van delen als je wilt ;)
De 100-400 stond hoog bij mij, omdat ik niet verder kon dan 300mm voorheen. Dat is soms toch te beperkt. Ben erg blij dat ik nu voor deze ben gegaan.
[...]

Hehe jij hebt over bodies niet te klagen _/-\o_ Zit er nu uiteindelijk merkbaar veel verschil tussen de Z6 en de Z7II (behalve de resolutie)? Wat maakt je twijfelen over de Z9? En behoud je die andere 2 dan ook nog?
Ben van een D800 eerst naar een z6 gegaan om te proeven aan mirrorless. En dat beviel zo goed dat de Z7II kwam.

Ik kan slecht wennen aan de modedial met de U-settings. Ben gewend te werken met de setting banks en vrijheid te hebben in belichtingsmode (M,S,A). Dat kan wel met de Z9. De twijfel zit in de prijs :P
De Z6 gaat op marktplaats dan :)

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
g0tanks schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:45:
[...]

Ik heb deze lens voor €257 kunnen bestellen via de VILTROX FranceOnline Store: https://nl.aliexpress.com/item/1005003712453096.html :D

Zondag besteld en woensdag binnen vanuit Frankrijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
wow nice price!, je had nog wat meer couponnetjes blijkbaar (ik kwam er bij mijn bestelling achter dat ik er wel een aantal had opgehaald, maar niet had toegepast bij mijn bestelling }:O )

Lekker rap binnen ook 8)

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:19

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Hoor graag ervaringen met de nieuwe Nikkor 24-120mm f/4S lens. Dan met name focus snelheid, scherpte wijd open op 24 en 120mm en focus breathing

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een verse NX Studio Version 1.1.2:

https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/215.html

Changes from Version 1.1.0 to 1.1.2

• Fixed an issue that resulted in the NX Studio White Balance tool not producing the expected results with RAW pictures taken with the Z 9 if applied while Highlight Protection was in effect or a negative value was selected for Exposure Comp.
• Fixed an issue that affected playback of 3840 × 2160 60p and 3840 × 2160 50p video recorded using a Z 7II or Z 6II.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZBkeeqbApmCr3EUpQNB_p-5G-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMa7UC6henM1KbmoooPKnVnf.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo allemaal,

Zoals op de foto is te zien heb ik mijn lens uit elkaar gehaald, dit omdat mijn bajonetvatting stuk is gegaan bij het vallen van mijn lens.
Mijn vraag is nu hoe krijg ik het oranje (koperkleurige bandje/draadje) los?
En is hij verder nog intact gebleven en dus bij het vervangen van de bajonetvatting nog werkend?

Het gaat trouwens om een AF-S NIKKOR VR DX 18-105 mm 3.5-5.6G ED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 19-09 21:19

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

De 800mm PF is er nu officieel en zelfs ik zat hoog met mijn schatting dat ie 8-9k zou gaan kosten.

Prijs: €7.299,00

https://www.nikon.nl/nl_N...nikkor-z-800mm-f-6-3-vr-s

Dit gaan een enorm succes worden voor dat bedrag.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Xilantof schreef op woensdag 6 april 2022 @ 06:54:
Toch vraag ik me dat af. Ik zou zelf liever een 400/2.8 met 2x TC gebruiken. 800mm is echt heel veel en zal echt niet voor alle situaties even prettig zijn. Ik zou dan liever de optie hebben om lengte er bij te nemen middels een TC op een iets kortere lens.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Xilantof schreef op woensdag 6 april 2022 @ 06:54:
De 800mm PF is er nu officieel en zelfs ik zat hoog met mijn schatting dat ie 8-9k zou gaan kosten.

Prijs: €7.299,00

https://www.nikon.nl/nl_N...nikkor-z-800mm-f-6-3-vr-s

Zeker geen verkeerde prijs.

Heb nog een 15% kortingsvoucher voor de Nikon store en zag dat de voucher zelfs voor dit objectief gebruikt kan worden waardoor het op €6200 uitkomt. Moet nu serieus op mijn handen gaan zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

zzzzz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:41:
[...]

Toch vraag ik me dat af. Ik zou zelf liever een 400/2.8 met 2x TC gebruiken. 800mm is echt heel veel en zal echt niet voor alle situaties even prettig zijn. Ik zou dan liever de optie hebben om lengte er bij te nemen middels een TC op een iets kortere lens.
De 800mm is zeker een specialistische lens. Voor heel veel mensen is meer flexibiliteit inderdaad veel nuttiger. Dat gezegd hebbende heeft Nikon de 800mm nu zo geprijsd dat je wel een extreme premium betaald als je die flexibiliteit zoals jij omschrijft wilt.
De Z 400 2.8 (met ingebouwd 1.4tc) kost 15k
Een 180-400 f4 (f-mount) (met 1.4 tc) kost 12,5k
Daar komt dus de prijs van een 2x tc nog bij.

Ik blijf er wel bij dat deze lens erg populair gaat zijn :P

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18
De 2x TC is €709 volgens de Nikon website. Dus het grote prijsverschil zit hem in de basislens voor je tele-systeem.
Pagina: 1 ... 49 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6