Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 22:22
thunder8 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:58:
[...]

In Duitsland koop je die set nieuw voor 2479€ bij Foto Koch. Dit is een bekend adres in Duitsland voor camera's. Tenminste als jouw beoogde set deze is: https://www.fotokoch.de/N...4-70mm-f-4-0-S_38526.html

Als bij de Mediamarkt de FTZ adapter er ook bij zit, dan is het wel een betere deal. Persoonlijk zou ik bij de Mediamarkt niet snel voor een demomodel gaan, hier heeft iedereen aan lopen vingeren en klikken. Heb liever een volledige nieuwe als ik dergelijke prijzen neertel.
Dat is inderdaad de set maar via jouw link is deze 2520. Voor 2499 kan ik deze ook bij een nl shop met 5 jr garantie bestellen. Ik ben toch van plan even te wachten. Overigens lag het demomodel bij de MM in een vitrine, dus niet zo'n ding wat open en bloot bepoteld wordt. Ik moet wel zeggen dat er ook verschillende uitspraken te vinden zijn die aanhalen dat er veel vraag is en weinig aanbod en dus aangeven dat we niet veel hoeven te verwachten. Laat ik hopen dat de prijs niet gaat stijgen🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

ebk71 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:08:
[...]

Dat is inderdaad de set maar via jouw link is deze 2520. Voor 2499 kan ik deze ook bij een nl shop met 5 jr garantie bestellen. Ik ben toch van plan even te wachten. Overigens lag het demomodel bij de MM in een vitrine, dus niet zo'n ding wat open en bloot bepoteld wordt. Ik moet wel zeggen dat er ook verschillende uitspraken te vinden zijn die aanhalen dat er veel vraag is en weinig aanbod en dus aangeven dat we niet veel hoeven te verwachten. Laat ik hopen dat de prijs niet gaat stijgen🙄
Apart, ik heb toch echt 2479€ staan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exR-tzuxcy1WMQ0q3C5S4z5qhV0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/txSfSiEY4AN2FohwgJZwamvD.png?f=fotoalbum_small

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
thunder8 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

Apart, ik heb toch echt 2479€ staan!

[Afbeelding]
Dat is de prijs voor levering in duitsland. Je moet het land kiezen en dan krijg je een andere prijs te zien. Maar er zijn meerdere duitse shops die hem leveren voor 2449.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 16:30
Wat een gekte. Vanochtend een mail van Nikon zelf dat de 105 MC weer op voorraad was. Binnen een kwartier de link geopend en hij was alweer uitverkocht.

Zelfde met een mailtje van CameraNU. De 70-200 op voorraad. Mail geopend, levertijd onbekend.

Zitten veel mensen te wachten geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

ebk71 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Dat is de prijs voor levering in duitsland. Je moet het land kiezen en dan krijg je een andere prijs te zien. Maar er zijn meerdere duitse shops die hem leveren voor 2449.
Ah tuurlijk, het BTW verschil dat tegenwoordig online wordt verrekend. Als je het ophaalt, dan hoef je dat niet te betalen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Vinslo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:22:
Wat een gekte. Vanochtend een mail van Nikon zelf dat de 105 MC weer op voorraad was. Binnen een kwartier de link geopend en hij was alweer uitverkocht.

Zelfde met een mailtje van CameraNU. De 70-200 op voorraad. Mail geopend, levertijd onbekend.

Bepaalde objectieven zijn inderdaad erg lastig te krijgen.

De Nikkor Z 40mm f/2 is overigens nog wel op voorraad bij Nikon.nl. Mocht iemand daar nog naar op zoek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 22:49
OMX2000 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 06:56:
[...]
Are you sure dat ze die geleverd hebben? Ik heb die kit uiteindelijk voor 2149 gekocht en de kit was vrij slecht leverbaar.

Maar ja je hebt gelijk dat het slim is om te wachten op black friday.
Ik kan uit betrouwbare bronnen melden dat er toen tenminste 1 kit is uitgeleverd 8)
matje500 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:36:
[...]
Aaiii.... met deze aanbieding kon ik de aankoop toch echt niet meer uitstellen. Hij was alleen nog maar beschikbaar op afhalen in de vestiging Den Haag, maar ik behoor nu ook tot de Nikon Z mount fotografen :P

Ik zal deze aanbieding ook nog even in het aanbiedingen topic zetten. Voor zolang die nog geldig is zijn er mogelijk meer mensen hierin geïnteresseerd Zo te zien is het nu uitverkocht. Zou ik dan de laatste gekocht hebben? :+
Ik ben zojuist thuis gekomen van het fotograferen van een concert van een studenten koor. Ondanks dat het wel heel donker was in de betreffende kerk (1/60s f/4.0 ISO 12800 voor de foto's met de 24-70mm, schieten met de Z 85mm 1.8 en 70-200mm 2.8 G2 gaf meer speelruimte), alsnog genoten van het fotograferen met de camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

En dan nog… ik had 5 oktober voor een tweede maal
zo’n mailtje (eerste keer reageerde ik vier uurtjes te laat)

5 oktober dus besteld, nu nog steeds geen bericht of zekerheid qu levering. Kon wel drie weken duren.
Een half uur na bestelling was de voorraad alweer op.

Wat mij betreft een vreemde manier van “levering” en “voorraad”…

Ik had het eerder over mogelijke verkoop van m’n een na laatste f mount F1.4 lens, maar ik denk bij nader inzien toch dat ik daar geen afstand van kan nemen… :)

Ps, vandaag 26 oktober afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46
Morgen launch event

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vinslo
Vandaag de Z 70-200 f/2.8 binnen inclusief 2x teleconverter.
Verbluffende resultaten van de lens zelf en de tc.

Voor degenen die benieuwd zijn naar de relatieve resultaten, hier 2 100% crops.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4GhXb3a04uKMPGv8z7Uclnqi2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7trewMCb9boW4dZHl1x8CWA.jpg?f=fotoalbum_large
200mm zonder teleconverter f/3.2 1/1600 ISO 640

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_-o5dQzwATyN0weW12hakzYKu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AZl6CZniyhdGxsbMPwbFZUK.jpg?f=fotoalbum_large
400mm met teleconverter f/5.6 1/1250 ISO 1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
DPReview over de Z9:
YouTube: Nikon Z9 First Impressions Review
De prijs in de EU is 5999, en dat valt dan erg mee t.o.v. de concurrentie.
Nieuwe lenzen komen er dus ook, maar pas in februari:
https://www.nikon.co.jp/news/2021/1028_nikkor-z_02.htm

[ Voor 45% gewijzigd door zzzzz op 28-10-2021 14:27 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 10:01

BaasG

Spiral out. Keep going

https://www.nikon.nl/nl_N...-100-400mm-f-4-5-5-6-vr-s

NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S

Prijs € 2.999,00 :X

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Als het een toplens is qua prijs aardig in lijn met de concurrentie toch? ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:33

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Als je er nog meer voor durft te vragen dan Sony, moet het wel een killer lens zijn. Ook te gebruiken als thermosfles, zakmes en blikopener wellicht? :+

Grappig dat die Sony 200-600 (voor mij persoonlijk een veel interessantere lens) "maar" 2000 euro kost. En ik denk dat Sigma deze prijs ook niet heel erg vindt. Mooi gat voor hun 100-400.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
De Nikon 400/2.8 komt er ook aan, ergens volgend jaar. Met ingebouwde TC!
https://www.nikon.com/news/2021/1028_lens_04.htm
https://www.bhphotovideo....z_400mm_f_2_8.html/SID/EZ

Er staat inmiddels ook een 800m lens op de S line roadmap. Misschien PF? :X

[ Voor 41% gewijzigd door zzzzz op 28-10-2021 15:02 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Tering, dat is een beste prijs met deze diafragma waarden. Dat verwacht je eerder bij een f2.8 objectief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
thunder8 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:16:
Tering, dat is een beste prijs met deze diafragma waarden. Dat verwacht je eerder bij een f2.8 objectief.
Een 400/2.8 lens kost je ongeacht van het merk 12000+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Ik heb net even wat preview video's gekeken en over het algemeen zijn ze allemaal erg positief. Het enige waar ik mij nog wel aan stoorde was hoe de focusbox beweegt. Die mag van mij nog echt wel wat soepeler. Alhoewel de meeste foto's in de praktijk gewoon in focus blijken te zijn vind ik het super irritant hoe de focusbox achter het onderwerp (oog, gezicht, etc.) aan 'stottert'. Dat hebben Sony en Canon toch wat beter voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
De telephoto roadmap voor Nikon in meer detail.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQvhHD-DfIOevZXFLanRjSgZVpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2bMFOkvaYtva0jxoO0tDcjTG.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:47

OMX2000

By any means necessary...

Cannoli schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:24:
Ik heb net even wat preview video's gekeken en over het algemeen zijn ze allemaal erg positief. Het enige waar ik mij nog wel aan stoorde was hoe de focusbox beweegt. Die mag van mij nog echt wel wat soepeler. Alhoewel de meeste foto's in de praktijk gewoon in focus blijken te zijn vind ik het super irritant hoe de focusbox achter het onderwerp (oog, gezicht, etc.) aan 'stottert'. Dat hebben Sony en Canon toch wat beter voor elkaar.
Dan hebben ze blijkbaar dus wel die focusbox bij het 2e preview filmpje in post erbij gezet. Boefjes. Want het viel me ook op dat die box beter was dan bij mijn Z6 ii, maar niet in de buurt kwam van het filmpje van vorige week.

Misschien dat ze nog wat gaan fine-tunen voordat de Z9 in de winkels ligt. Onze vriend Jared gaf aan dat het Japanse team wat er bij hem bij was aantekeningen had gemaakt van de suggesties die hij maakte. Hij was op zich enthousiast, maar noemt het geen D3 moment en vind ook niet dat de Z9 beter is dan de Sony A1 of de Canon R3. Maar wel dat Nikon weer meedoet.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:13

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

thunder8 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:16:
[...]

Onzin. Dit was echt de te verwachtte prijs.
De 200-600 zal meer in de prijsklasse van de huidige 200-500 F-mount liggen als non-S line objectief zijnde.
sys64738 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:49:
Als je er nog meer voor durft te vragen dan Sony, moet het wel een killer lens zijn. Ook te gebruiken als thermosfles, zakmes en blikopener wellicht? :+

Grappig dat die Sony 200-600 (voor mij persoonlijk een veel interessantere lens) "maar" 2000 euro kost. En ik denk dat Sigma deze prijs ook niet heel erg vindt. Mooi gat voor hun 100-400.
Dan moet je gewoon wachten op de 200-600 van de roadmap dus. Die zal in die prijsklasse liggen.

[ Voor 41% gewijzigd door Xilantof op 28-10-2021 19:40 ]

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
OMX2000 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Dan hebben ze blijkbaar dus wel die focusbox bij het 2e preview filmpje in post erbij gezet. Boefjes. Want het viel me ook op dat die box beter was dan bij mijn Z6 ii, maar niet in de buurt kwam van het filmpje van vorige week.

Misschien dat ze nog wat gaan fine-tunen voordat de Z9 in de winkels ligt. Onze vriend Jared gaf aan dat het Japanse team wat er bij hem bij was aantekeningen had gemaakt van de suggesties die hij maakte. Hij was op zich enthousiast, maar noemt het geen D3 moment en vind ook niet dat de Z9 beter is dan de Sony A1 of de Canon R3. Maar wel dat Nikon weer meedoet.
Jared's preview was één van de video's die ik gekeken had en waar het mij opviel. Ik vind vooral dat schokkerige van de focusbox zo irritant. (Ik ken het van mijn Z6 II). Ondanks dat het onderwerp vaak toch gewoon in focus is, geeft dat schokkerige de indruk dat de camera het niet bij kan houden en dat geeft geen vertrouwen. Het voelt niet lekker.

Jared's stijl en clickbait titels zijn niet mijn ding maar inhoudelijk vind ik het vaak zo slecht nog niet. Ik vond het wel leuk dat hij aangaf dat Nikon een serieus risico nam door de camera een tijdje aan hem uit te lenen. Hij is flink kritisch geweest (op het irritante af) wat betreft Nikon's AF-systeem in de Z-bodies. Als hij nu een negatief oordeel had geveld dan had dat Nikon flink wat (potentiële) klanten gekost. De Z9 was wat dat betreft wel een beetje een 'make-or-break' moment.

Nikon heeft overigens tegenover Jared toegegeven dat ze de focusbox van de teaser in post toegevoegd hebben. Hij had al een vermoeden omdat hij de camera gebruikt had en wist dat het er anders uitzag. Maar daar was hij vrij mild over. Volgens hem hebben Sony en Canon dat ook wel eens gedaan. Ik kan me ook vinden in zijn (voorlopige) conclusie. T.o.v. de R3 en A1 is de Z9 een stap zijwaarts. Ze hebben alledrie hun pros en cons. Het is vooral een enorme stap vooruit t.o.v. de huidige Z-bodies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Cannoli schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:46:
[...]

Jared's preview was één van de video's die ik gekeken had en waar het mij opviel. Ik vind vooral dat schokkerige van de focusbox zo irritant. (Ik ken het van mijn Z6 II). Ondanks dat het onderwerp vaak toch gewoon in focus is, geeft dat schokkerige de indruk dat de camera het niet bij kan houden en dat geeft geen vertrouwen. Het voelt niet lekker.

Jared's stijl en clickbait titels zijn niet mijn ding maar inhoudelijk vind ik het vaak zo slecht nog niet. Ik vond het wel leuk dat hij aangaf dat Nikon een serieus risico nam door de camera een tijdje aan hem uit te lenen. Hij is flink kritisch geweest (op het irritante af) wat betreft Nikon's AF-systeem in de Z-bodies. Als hij nu een negatief oordeel had geveld dan had dat Nikon flink wat (potentiële) klanten gekost. De Z9 was wat dat betreft wel een beetje een 'make-or-break' moment.

Nikon heeft overigens tegenover Jared toegegeven dat ze de focusbox van de teaser in post toegevoegd hebben. Hij had al een vermoeden omdat hij de camera gebruikt had en wist dat het er anders uitzag. Maar daar was hij vrij mild over. Volgens hem hebben Sony en Canon dat ook wel eens gedaan. Ik kan me ook vinden in zijn (voorlopige) conclusie. T.o.v. de R3 en A1 is de Z9 een stap zijwaarts. Ze hebben alledrie hun pros en cons. Het is vooral een enorme stap vooruit t.o.v. de huidige Z-bodies.
Eigenlijk met alles eens over Jared. Ja hij werd irritant negatief over de Nikons. Ik hoop alleen wel dat ze een beetje wakker en scherp zijn bij Nikon. En even 1 of 2 hele goede firmware updates voor de Nikon Z6/Z7 ii eruitgooien. En dan over een jaar of zo de Z6/Z7 iii aankondigen en begin 2023 gaan leveren. Het prijspunt van de Z6/Z7 is in mijn ogen een hele belangrijke, omdat die toegankelijker is voor veel meer mensen. De Z9 gaat zeker helpen. En zorgt dat professionals Nikon serieus kunnen blijven nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Ik lees net op FaceBook (sorry daarvoor) dat er ook een 400 mm F2.8 prime komt. Met een gouden ring, en een plaat met specs. Check hier: https://m.facebook.com/ph...169404010252195&source=57 (nogmaals sorry).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

OMX2000 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 23:08:
Ik lees net op FaceBook (sorry daarvoor) dat er ook een 400 mm F2.8 prime komt.
Nou, ook via andere mediakanalen hoor: ;)

https://nikonrumors.com/2...opment-announcement.aspx/

Afbeeldingslocatie: https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2021/10/Nikon-NIKKOR-Z-400mm-f2.8-TC-VR-S-lens.jpg

https://www.nikon.com/news/2021/1028_lens_04.htm

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 28-10-2021 23:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinslo
Nu ook de Z 40mm f/2 binnen. Heerlijk licht lensje voor privé doeleinden. Mooie beeldhoek en scherpte ziet er goed uit. Helemaal wijd open misschien een tikkie zacht maar geeft wel een mooi karakteristiek beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Laatst online: 01:19

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

OMX2000 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Geen idee wie Jared is (behalve dan een youtuber.) De Z9 is echt bedoeld om professionele Nikon Dx/D8xx gebruikers over de streep te trekken om van spiegelreflex naar spiegelloos (en mechanisch sluiterlloos) te gaan. Al die vergeiijkingen met Sony of met Canon. Het aantal professionele fotografen (waar deze camera's op gericht zijn) die gaan switchen na vaak 10+ jaar met (vooral) 1 merk te fotograferen en daarbij jaar in jaar uit gebruik maakt van professionele ondersteuning die switchen niet meer als er een nieuwe camera uitkomt. Kijkend naar Canon en Nikon, die zijn na de D3/D3s zo goed als voorbij.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:24
Prijzig.
Ik heb al jaren de sigma C 100-400mm f5-6.3. Met focus limiter knop. Icm d750/d7100.
Niets op aan te merken behalve dat de zonnekap soms wat moeilijk gaat.
Gekocht destijds voor 850.

3000 euro voor een niet lichtsterke lens, koop je ook een tweedehands auto voor

[ Voor 10% gewijzigd door Harribo op 30-10-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Harribo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:56:
[...]

Prijzig.
Ik heb al jaren de sigma C 100-400mm f5-6.3. Met focus limiter knop. Icm d750/d7100.
Niets op aan te merken behalve dat de zonnekap soms wat moeilijk gaat.
Gekocht destijds voor 850.

3000 euro voor een niet lichtsterke lens, koop je ook een tweedehands auto voor
Ik wou net zeggen, als het nou 2,8-4 was zou ik er nog iets in zien. Dit is wel erg duur.

Overigens recent een 16-80 gekocht voor mijn D7200. Hele fijne lens, forse stap t.o.v. mijn 18-70. Zat nog te twijfelen aan een 17-55. Maar da's nogal een bakbeest. Uiteindelijk erg blij met m'n keuze.
Heb ook nog een 10-20 in de kast.

Nu nog opzoek naar een upgrade voor m'n 55-200 en we zijn weer rond :)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 30-10-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

litebyte schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Geen idee wie Jared is (behalve dan een youtuber.) De Z9 is echt bedoeld om professionele Nikon Dx/D8xx gebruikers over de streep te trekken om van spiegelreflex naar spiegelloos (en mechanisch sluiterlloos) te gaan. Al die vergeiijkingen met Sony of met Canon. Het aantal professionele fotografen (waar deze camera's op gericht zijn) die gaan switchen na vaak 10+ jaar met (vooral) 1 merk te fotograferen en daarbij jaar in jaar uit gebruik maakt van professionele ondersteuning die switchen niet meer als er een nieuwe camera uitkomt. Kijkend naar Canon en Nikon, die zijn na de D3/D3s zo goed als voorbij.
Jared Polin aka FroKnowsphoto.

Maar goed de vraag is watvoor impact dit dus gaat hebben op professionals. Voor de profs die nu Nikon gebruiken is dit goed. Die zullen bij Nikon blijven. Maar daar zit de uitdaging niet. Je zou hopen dat Nikon juist marktaandeel wint ook onder profs. Want ook dat is een uithangbord. En de Z9 zal er in mijn ogen voor zorgen dat fotograven die nu voor Canon of Sony hebben gekozen zomaar zullen switchen.

Maar wat ik bedoel is dat Nikon gewoon een goede en valide keuze is voor profs. Dat is zeker winst. De prijsstelling is gewaagd. Dus als ik nu als beginnend prof zou moeten kiezen zou dat meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:08
Die 24-120 zou een mooie vervanger zijn van mijn 24-70. Net wat meer zoombereik voor de familiefoto’s. En nog steeds redelijk compact als travel lens.

Uiteindelijk zou ik misschien ook nog wel een keer die 100-400 willen. Lijkt me een mooiere aanvulling dan een 70-200 f/4 (als die nog ooit komt).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

OMX2000 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:05:
[...]

Jared Polin aka FroKnowsphoto.

Maar goed de vraag is watvoor impact dit dus gaat hebben op professionals. Voor de profs die nu Nikon gebruiken is dit goed. Die zullen bij Nikon blijven. Maar daar zit de uitdaging niet. Je zou hopen dat Nikon juist marktaandeel wint ook onder profs. Want ook dat is een uithangbord. En de Z9 zal er in mijn ogen voor zorgen dat fotograven die nu voor Canon of Sony hebben gekozen zomaar zullen switchen.

Maar wat ik bedoel is dat Nikon gewoon een goede en valide keuze is voor profs. Dat is zeker winst. De prijsstelling is gewaagd. Dus als ik nu als beginnend prof zou moeten kiezen zou dat meetellen.
En wat ik probeerde duidelijk te maken is dat dit nieuwe model dus niet of nauwelijks invloed gaat hebben op professionele fotografen van bijvoorbeeld Canon of Sony. Als jarenlang Nikon fotograaf en NPS lid ben ik zelf ook niet overgestapt naar Sony (a9 ). Ik ben een keer naar een introductiedag geweest n.a.v. uitnodiging van mijn dealer (voor destijds de a9) Maar dat leidde niet naar een overstap. Naast merkentrouw en investering is er ook nog een grote mate aan gewenning en ik vind de NPS uitstekend van Nikon.

als je kijkt naar het aantal beroepsfotografen die echt helemaal zijn overgestapt de afgelopen 5 jaar dan is dat echt miniem. Sony is wel een geduchte concurrent als het gaat om nieuwe fotografen. Veel jonge fotografen zie je met Sony (m.n. 7 serie) camera's. Dan bedoel ik nieuws/persfotografie. Kijk je specifiek naar sportfotografie zie je voornamelijk Canon en Nikon.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

sys64738 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:49:

Vriend van me heeft die 200-600. Schiet hem op crop (A6400). Prima lens, mooie bouw. Value for money.

Ben wel erg benieuwd naar de Z9. Zou haast al mijn DX en FX-spul ditchen om erop over te gaan. Eerst maar eens inventariseren welke Z-lenzen ik nodig zou hebben.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Hoe meer ik zie/lees over de Z 9 hoe toffer ie wordt… Zit ‘m serieus te overwegen.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
De Z9 prijsstelling is wel positief laag, maar hou er rekening mee dat je ook nog een euro of 1500 verder bent aan cards en een reader om de snelheid van de Z9 ten volle te benutten (niet dat de meest veeleisende gebruikers daar van wakker zullen liggen, die kopen de boel gewoon zakelijk in bulk).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online

@Vinslo De 105 MC is weer op voorraad bij Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
heb m de 5e kunnen bestellen, maar pas drie weken later mogen ontvangen, dan weet je het even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
HyperTrophy schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:44:
heb m de 5e kunnen bestellen, maar pas drie weken later mogen ontvangen, dan weet je het even ;)
Ook direct bij Nikon? Ik heb daar laatst de 40mm/f2 besteld en die was na 5 dagen al binnen. Kreeg 3 dagen na aflevering pas de verzendbevestiging + tracking van Nikon. :) Maar dat ding weegt (en kost) ook niets dus misschien wordt die makkelijker/sneller verstuurd.

[ Voor 12% gewijzigd door Cannoli op 01-11-2021 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinslo
Cannoli schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:39:
[...]

@Vinslo De 105 MC is weer op voorraad bij Nikon.
Onwijs dank. Tof dat je even een heads up geeft. :) Voor nu laat ik hem heel even liggen. Heb mijn knopen geteld en heb de gereserveerde middelen voor de 70-200 ingezet, die ik ook nog niet had. Ik vermoed dat ik weer behoefte ga krijgen aan de macro richting de lente, dus dan ga ik weer eens opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
direct inderdaad, werd na twee en een halve week wel kwaad toen ik opnieuw een mail kreeg met nieuwe voorraad, toen bleek hij gelukkig net een paar dagen eerder al onderweg te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Vinslo schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:13:
[...]

Onwijs dank. Tof dat je even een heads up geeft. :) Voor nu laat ik hem heel even liggen. Heb mijn knopen geteld en heb de gereserveerde middelen voor de 70-200 ingezet, die ik ook nog niet had. Ik vermoed dat ik weer behoefte ga krijgen aan de macro richting de lente, dus dan ga ik weer eens opletten.
Misschien dat een 70-200 icm met een Nisi Close-Up lens je voorlopige behoefte voor een los macro objectief kan vullen. Ik heb deze combinatie ook voor de D500 en voor macro opnames kan je een heel eind komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Joris748 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:16:
Die 24-120 zou een mooie vervanger zijn van mijn 24-70. Net wat meer zoombereik voor de familiefoto’s. En nog steeds redelijk compact als travel lens.

Uiteindelijk zou ik misschien ook nog wel een keer die 100-400 willen. Lijkt me een mooiere aanvulling dan een 70-200 f/4 (als die nog ooit komt).
Ik heb met alle bovenstaande lenzen ervaring.
Ik gebruik inderdaad de 24-120 f4 voor familie feesten om de reden die jij aan geeft.
Let wel, koop de f4 variant, die andere versie f3.5-f5.6 (?) schijnt een drama te zijn. De beeldkwaliteit van de f4 is ook gewoon degelijk goed.

Met f4 ben je niet top lichtsterk maar je hebt daardoor ook sneller een misfocus vanwege de iets grotere scherptediepte. Zeker ook handig bij de wat drukkere familie feesten waar iedereen door elkaar loopt.
Zo'n telelens (bijv de 100-400)is ook wel wenselijk soms. Kom je niet te dichtbij waardoor mensen de foto niet zien aankomen en je de kans hebt op een spontane glimlach.

De 70-200 f2.8 vind ik qua bokeh en contrast etc een van de mooiste lenzen. Ik heb er 1 meerdere malen geleend.
Mij helaas nu wat te prijzig.

Daar komt bij mij de grote vraag : in hoeverre is het nog verstandig qua restwaarde om veel geld te investeren in dit soort lenzen aangezien de z systeem camera's en de bijbehorende lenzen straks de norm worden?
Weet niet hoe snel die ontwikkeling gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Harribo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:23:
[...]

Ik heb met alle bovenstaande lenzen ervaring.
Ik gebruik inderdaad de 24-120 f4 voor familie feesten om de reden die jij aan geeft.
Let wel, koop de f4 variant, die andere versie f3.5-f5.6 (?) schijnt een drama te zijn. De beeldkwaliteit van de f4 is ook gewoon degelijk goed.

Met f4 ben je niet top lichtsterk maar je hebt daardoor ook sneller een misfocus vanwege de iets grotere scherptediepte. Zeker ook handig bij de wat drukkere familie feesten waar iedereen door elkaar loopt.
Zo'n telelens (bijv de 100-400)is ook wel wenselijk soms. Kom je niet te dichtbij waardoor mensen de foto niet zien aankomen en je de kans hebt op een spontane glimlach.

De 70-200 f2.8 vind ik qua bokeh en contrast etc een van de mooiste lenzen. Ik heb er 1 meerdere malen geleend.
Mij helaas nu wat te prijzig.

Daar komt bij mij de grote vraag : in hoeverre is het nog verstandig qua restwaarde om veel geld te investeren in dit soort lenzen aangezien de z systeem camera's en de bijbehorende lenzen straks de norm worden?
Ik heb de keuze ruim 1,5 jaar geleden al gemaakt, om geen geld meer te steken in Nikon F. Daarom mijn D300s verkocht inclusief glas (waaronder een 70-200 f/2.8 VR2 en 2x TC). Bracht precies genoeg op om zonder bijbetalen een Z6 met 24-70 f/4 aan te schaffen.

Soms zou ik iets meer zoombereik willen en als de kinderen over een paar jaar gaan sporten dan wil ik waarschijnlijk nog meer zoombereik. Dus misschien die 24-70 f/4 een keer vervangen door de 24-120 f/4 en daarna een 70-200 f/4 of de 100-400.

De 70-200 f/2.8 VR2 is een prachtige lens, maar in de praktijk zo zwaar dat ik hem eigenlijk nooit mee nam.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Harribo schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:23:
[...]

...

Zodra bij de grote meute de Z camera's de norm gaat worden en de Z objectieven in grote hoeveelheden beschikbaar zijn in alle ranges, zal de markt overspoeld worden met F-Mount objectieven, ook de professionele ranges. Veel aanbod en weinig vraag zal de prijs aardig gaan drukken. Uiteindelijk valt en staat het voor jou met de vraag: Wat ben ik bereid te betalen voor een bepaald objectief en hoe lang ga ik die gebruiken? Je kan hem natuurlijk ook meenemen naar een Z-Mount body met de FTZ converter, zodat je niet meteen verplicht bent om de Z-mount 70-200 te kopen.

Ik heb zelf de 70-200 FL f2.8 gekocht via grijze import, terwijl ik gewoon een hobbyist ben qua fotografie en niet eens vaak met de camera onderweg ben. Het is mijn favoriete objectief by far en voor mij was het het geld waard. Maar ik kan niet in de portemonnee kijken van een ander en die beslissing kan voor iedereen anders zijn. Een dergelijke werkpaard kan bij mij makkelijk tig jaren meegaan, ook als ik ooit een Z-mount body koop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
thunder8 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:45:
[...]

Zodra bij de grote meute de Z camera's de norm gaat worden en de Z objectieven in grote hoeveelheden beschikbaar zijn in alle ranges, zal de markt overspoeld worden met F-Mount objectieven, ook de professionele ranges. Veel aanbod en weinig vraag zal de prijs aardig gaan drukken. Uiteindelijk valt en staat het voor jou met de vraag: Wat ben ik bereid te betalen voor een bepaald objectief en hoe lang ga ik die gebruiken? Je kan hem natuurlijk ook meenemen naar een Z-Mount body met de FTZ converter, zodat je niet meteen verplicht bent om de Z-mount 70-200 te kopen.

Ik heb zelf de 70-200 FL f2.8 gekocht via grijze import, terwijl ik gewoon een hobbyist ben qua fotografie en niet eens vaak met de camera onderweg ben. Het is mijn favoriete objectief by far en voor mij was het het geld waard. Maar ik kan niet in de portemonnee kijken van een ander en die beslissing kan voor iedereen anders zijn. Een dergelijke werkpaard kan bij mij makkelijk tig jaren meegaan, ook als ik ooit een Z-mount body koop. ;)
Het wordt net als met je auto. Oprijden (= zo lang mogelijk met F-systeem door blijven gaan) of bijleggen op de huidige restwaarde en andere kopen (= overstappen naar Z-systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Joris748 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:49:
[...]

Het wordt net als met je auto. Oprijden (= zo lang mogelijk met F-systeem door blijven gaan) of bijleggen op de huidige restwaarde en andere kopen (= overstappen naar Z-systeem).
Niet helemaal want je kan een F-mount objectief gewoon blijven gebruiken op een Z-Mount body. Dan gaat jouw analogie niet helemaal op. En ook in de toekomst zou je jouw F-mount objectief bij een defect kunnen vervangen door een goedkope 2dehands F-mount, waardoor je weer jaren verder kan. Dat is het grote voordeel met de FTZ-adapter. Het is alleen niet ondenkbaar dat er over jaren Z-mount bodies komen die de FTZ niet meer ondersteunen. Dan zal je uiteindelijk ook een keer qua objectieven moeten overstappen. Alleen zie ik dat de komende 5-10 jaar niet zo snel gebeuren. Er zal Nikon alles aan gelegen zijn om te overleven in een kleiner wordende markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat betreft die houdbaarheid van de objectieven:

Anno nu gebruik ik op de D800E (oké, die is er al wat jaartjes) nog steeds Ai(-S) objectieven van soms wel 40 jaar oud of ouder.
Zelfs een non-Ai objectief zelf bijgevijld zodat 'ie keurig past in de vatting van de D800E F-mount.
Ook dat oude glaswerk doet het nog prima en is mechanisch praktisch gezien onverwoestbaar.

Of elektronische objectieven ook zo lang meegaan? De tijd zal het leren.
En mocht ik ooit naar de Z serie overstappen, dan kan zelfs dat vorige generatie glaswerk met een FTZ adapater nog gebruikt worden.

Zo heb ik ooit een pre-Ai objectief (Nikkor Micro-P 55mm f/3.5 uit 1970) zelf geconverteerd naar Ai.
Kwestie van de mount ring eraf halen, zorgvuldig met een vijltje de juiste hoeveelheid materiaal wegvijlen, ff opnieuw zwarten en klaar.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4417/36550601555_d5a2969229_c.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

thunder8 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:08:
[...]

Niet helemaal want je kan een F-mount objectief gewoon blijven gebruiken op een Z-Mount body.
Mits het een AF-S/AF-P lens is, of je genoegen neemt met MF. De FTZ heeft geen AF motor aan boord, dus als je bijvoorbeeld nu nog AF-D glas gebruikt, dan heb je geen AF meer wanneer je 'm via de FTZ op een Z-body schroeft.

Maar inderdaad, het is maar de vraag hoeveel mensen al hun F-mount glas direct gaan dumpen zodra ze overstappen op een Z-body.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
thunder8 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:08:
[...]

Niet helemaal want je kan een F-mount objectief gewoon blijven gebruiken op een Z-Mount body. Dan gaat jouw analogie niet helemaal op. En ook in de toekomst zou je jouw F-mount objectief bij een defect kunnen vervangen door een goedkope 2dehands F-mount, waardoor je weer jaren verder kan. Dat is het grote voordeel met de FTZ-adapter. Het is alleen niet ondenkbaar dat er over jaren Z-mount bodies komen die de FTZ niet meer ondersteunen. Dan zal je uiteindelijk ook een keer qua objectieven moeten overstappen. Alleen zie ik dat de komende 5-10 jaar niet zo snel gebeuren. Er zal Nikon alles aan gelegen zijn om te overleven in een kleiner wordende markt.
Laat het zo zeggen, ik zou niet snel meer in nieuw F-glas investeren. Zeker nu Nikon de D6 vervangt door de Z9, is het voor de hand liggend dat de ontwikkeling van F-bodies stil komt te staan.

Voor ons hobbyisten is het valide keuze om door te blijven gaan met F-mount. Het biedt zelfs een mooie kans om voor een redelijke prijs F-mount objectieven over te nemen en je verzameling uit te bereiden. Maar zoals je zelf al zegt, ergens zal er een punt komen dat je toch over moet (of wilt).

Je zult dus nu de keuze moeten maken of je auto afrijdt of een andere gaat kopen. Nu weer opnieuw nieuw F-glas kopen en over 2 jaar of 3 jaar alsnog overstappen vind ik zonde.

Van de andere kant, toen ik nog de D300s had, had ik 1 DX objectief en de keuze gemaakt om verder alleen FX objectieven te kopen, om dat overstap naar FX gemakkelijker te maken. Niks aan die keuze gehad, want ik heb het allemaal verkocht bij de overstap naar de Z6. Het is dus ook wel een beetje glazenbol-werk.

Onder de streep denk ik dat we redelijk op dezelfde lijn zitten over dit onderwerp, we verwoorden het misschien een beetje anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Waarschijnlijk wel ja. Ik heb de 200-500 f5.6 en de 70-200 f2.8 gekocht bij mijn D500, waardoor een overstap naar een FX body makkelijker wordt. Zou dan alleen een alternatief voor mijn 16-80 f2.8-f4 moeten kopen als ik bijvoorbeeld een D850 erbij koop. Voorlopig blijf ik lekker bij de DSLR, laat de techniek bij de Z-series eerst maar eens lekker uitkristalliseren. Overstappen kan altijd nog en tot die tijd vermaak ik mij nog prima met de DSLR. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
thunder8 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:03:
Waarschijnlijk wel ja. Ik heb de 200-500 f5.6 en de 70-200 f2.8 gekocht bij mijn D500, waardoor een overstap naar een FX body makkelijker wordt. Zou dan alleen een alternatief voor mijn 16-80 f2.8-f4 moeten kopen als ik bijvoorbeeld een D850 erbij koop. Voorlopig blijf ik lekker bij de DSLR, laat de techniek bij de Z-series eerst maar eens lekker uitkristalliseren. Overstappen kan altijd nog en tot die tijd vermaak ik mij nog prima met de DSLR. :)
Mooie verzameling glas!

Dan koop je een 24-120 f/4 voor bij die D850. Die stop die je mist doordat je geen f/2,8 meer hebt, wordt gecompenseerd door de stap van DX naar FX. Als ik me niet vergis is de 24-120 f/4 een veel gebruikte combo met een D850. Zou dus als set wel 2dehands beschikbaar moeten komen, van overstappers naar Z-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Joris748 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:09:
[...]

Mooie verzameling glas!

Dan koop je een 24-120 f/4 voor bij die D850. Die stop die je mist doordat je geen f/2,8 meer hebt, wordt gecompenseerd door de stap van DX naar FX. Als ik me niet vergis is de 24-120 f/4 een veel gebruikte combo met een D850. Zou dus als set wel 2dehands beschikbaar moeten komen, van overstappers naar Z-systeem.
Mocht er een D850 komen, dan is mijn wens de holy trinity compleet te maken. Echter heb ik voorlopig nog geen werk voor een dergelijk kanon en is mijn D500 momenteel meer dan toereikend voor mijn fotografie. Mocht ik ooit tegen een leuke deal aanlopen, kan ik altijd nog kijken hoe en wat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessant artikel:
https://www.dpreview.com/...-of-photography-and-video

Waarbij me vooral deze foto opviel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-AfVHHhNUOtTU55QjQhf5rsEvo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hsEzHYRnAgctdWwiq0mNg3Mf.png?f=fotoalbum_large
Er zit twintig jaar (!) tussen de Z9 en de D1H.

Twenty years of development separate the Z9 (L) from the D1H (right) but many of the essentials (and ergonomic details) are extremely similar, if not unchanged. Professional photographers need the same things now as they did in 2001

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 02-11-2021 16:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
thunder8 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:00:
[...]

Misschien dat een 70-200 icm met een Nisi Close-Up lens je voorlopige behoefte voor een los macro objectief kan vullen. Ik heb deze combinatie ook voor de D500 en voor macro opnames kan je een heel eind komen. :)
Na jouw tip eens weer rond gaan kijken en vond de Meike extension tubes die best goede recensies kregen. Niet zo goed als een Macro lens maar wel mooie resultaten mogelijk.

Toen nog even doorgekeken, bleken ze nu in de aanbieding te zijn bij Meike zelf. Gratis levering, ook al is dat 15-30 dagen. Maar toch geen haast. Voor 36 euro kon ik het niet laten liggen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Laatst online: 18-09 18:23
De Nikon Z9 staat nu ook in de Pricewatch, voor € 5.999: Nikon Z9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Balance schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:38:
De Nikon Z9 staat nu ook in de Pricewatch,
LOL, er staat bij "Nieuw. Leverbaar vanaf december"
Alleen het jaartal ontbreekt... :+

Met alle al eerder aangekondigde leveringsvertragingen en het feit dat de chips- en componententekorten voorlopig nog niet opgelost zijn, vrees ik dat het wel ver in 2022 gaat worden voordat de Z9 echt 'normaal' leverbaar is.

https://nikonrumors.com/2...n-cameras-ever-sold.aspx/

Expect an official word from Nikon on this topic soon. If you have not placed a Z9 order yet, you could easily be looking at 12 months wait time.

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 03-11-2021 16:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
ehtweak schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:29:
[...]

Met alle al eerder aangekondigde leveringsvertragingen en het feit dat de chips- en componententekorten voorlopig nog niet opgelost zijn, vrees ik dat het wel 2022 gaat worden voordat de Z9 echt 'normaal' leverbaar is.

Expect an official word from Nikon on this topic soon. If you have not placed a Z9 order yet, you could easily be looking at 12 months wait time.
En de snellere cfexpress kaarten worden momenteel ook gehamsterd.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Wat een te gek apparaat de Z9. Samen met de 500 PF heeft Nikon nu wel erg interessante spullen in de aanbieding. Niet genoeg om direct te switchen maar was ik opnieuw begonnen.

De 120 fps llijkt me wel echt een crime. Ik ben nu met de 20 fps van de A9 al heel veel tijd kwijt om uit de burst shots die ene goede foto te kiezen en de rest weg te gooien. Met 120 fps is dat nog een tig keer meer werk.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
De meeste mensen die die feature echt echt nodig hebben en ook gebruiken, outsourcen dat naar een redactie in de editing room van hun press agency ;)

En met tools als Photo Mechanic wordt het leven ook een stuk gemakkelijker wat dat betreft, die zitten echt niet met lightroom een voor een door de foto's heen te bladeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00
Chiron schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:13:
De meeste mensen die die feature echt echt nodig hebben en ook gebruiken, outsourcen dat naar een redactie in de editing room van hun press agency ;)

En met tools als Photo Mechanic wordt het leven ook een stuk gemakkelijker wat dat betreft, die zitten echt niet met lightroom een voor een door de foto's heen te bladeren.
Ze bewerken dan ook niks. Fotograaf die schiet en selecteert (PhotoMechanic) en upload dat naar de redactie (kan vanuit PM), vaak allemaal in JPG.

120fps vind ik ook onzin, meer een leuke spec voor op papier. Maar door een burst heen werken doe je zo, je kan er letterlijk doorheen scrollen in PM en met een beetje training pik je ze er zo uit. Je brein weet namelijk sneller dingen dan je actief denkt, soort "spidy senses are tingling" idee.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Vanuit journalistieke integriteit is bewerken ook niet toegestaan.

Ik denk dat we met de komst van de Z9 in de toekomst veel meer 'on point' sportfoto's gaan zien die exact op het juiste moment genomen lijken te zijn.
Terwijl in werkelijkheid het eigenlijk gewoon 120fps slow motion video is waar ze het juiste 11 megapixel frame uit kunnen pikken.
Het is tegelijkertijd te bizar en te gemakkelijk voor woorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00
Chiron schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:19:
Vanuit journalistieke integriteit is bewerken ook niet toegestaan.

Ik denk dat we met de komst van de Z9 in de toekomst veel meer 'on point' sportfoto's gaan zien die exact op het juiste moment genomen lijken te zijn.
Terwijl in werkelijkheid het eigenlijk gewoon 120fps slow motion video is waar ze het juiste 11 megapixel frame uit kunnen pikken.
Het is tegelijkertijd te bizar en te gemakkelijk voor woorden :)
Waarom? Je mag prima de kleuren aanpassen naar hoe je ze wil hebben. Je moet het niet verwarren met foto manipulatie ;)

Hmm ja, ik weet het niet. Je hebt nu vaak al een burst snelheid van 15 - 30 foto's per seconden (in RAW), dan zijn de verschillen per foto vaak erg klein. Dan moet je wel héél erg snelle sporten hebben, ach nu ik er over denk, misschien zijn die er ook wel inderdaad.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Bewerken als in manipuleren, het knip- en plakwerk zegmaar.

Kleuren aanpassen mag idd wel, zelfs burnen & dodgen. Maar dat wordt voor sportfoto's zelden gedaan. Men wil ook nog weleens tegelijkertijd in RAW en in JPG schieten, de JPG gaat meteen naar de redactie en de RAW wordt later nog eens rustig postprocessed. Maar dat is met die 120fps feature dus niet aan de orde :P

Ik denk qua sporten inderdaad aan tennis, golf, ijshockey, en dat soort dingen. Of voor de natuurfotografen, een ijsvogel die het water in duikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/208.html

Nikon NX Studio Version 1.1.0

Met redelijk wat wijzigingen t.o.v. de vorige versie:

Changes from Version 1.0.1 to 1.1.0

• Added support for the Z 9.
• NX Studio can now link with NX Tether.
• NX Studio can now be used to enhance pictures downloaded from the camera via Camera Control Pro 2, Wireless Transmitter Utility, or NX Tether.
• The Undo and Redo options in the Edit menu now also apply to image adjustments.
• The default source folder in the export dialog is now that containing the picture currently displayed in NX Studio.
• Context menus in the adjustments palette can now only be displayed by right-clicking tool title bars or the names of the principle tool controls.
• Tools in the adjustment palettes are now identified by an icon in addition to the tool name.
• The info palette now supports display of the items listed below.
- Exposure > Shutter Speed now displays the shutter type.
- Camera Info > Vibration reduction now shows ON (Normal) for pictures taken with vibration reduction enabled and set to normal.
- A number of the existing mode names for Camera Info > AF-area mode have been altered to match those displayed by the camera.
• Addressed an issue in which the “before-and-after” display would not respond to the “update” and “restore original” buttons.
• Fixed an issue that caused NX Studio to crash when opening certain TIFF files.
• Fixed an issue in which the edges of RAW pictures to which vignette control was applied would not display normally when opened in NX Studio.
• Fixed an issue in which crops applied to NEF pictures would not be preserved when the pictures were saved in JPEG format.
• Fixed an issue in which NX Studio would sometimes display different names for custom Picture Controls saved in NCP format.

Ook nieuw; Nikon NX Tether

https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/204.html

About NX Tether

NX Tether software is designed for tethered photography with Nikon cameras connected to your computer. NX Tether can be used to adjust camera settings from and download pictures to the computer, where it can link with other software such as NX Studio. A simple, stripped-down design combined with an uncluttered, intuitive interface ensures that users will never find themselves at a loss. If you wish to display the view through the camera lens in the computer monitor while taking pictures remotely, use Camera Control Pro 2 (available for purchase separately).

Supported digital cameras

• The Z 9, Z 7II, Z 7, Z 6II, Z 6, Z 5, Z 50, Z fc, D6, and D780

En een verse versie van Wireless Transmitter Utility
https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/207.html

en Camera Control Pro 2
https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/206.html

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 06-11-2021 13:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:29:
[...]

Met alle al eerder aangekondigde leveringsvertragingen en het feit dat de chips- en componententekorten voorlopig nog niet opgelost zijn, vrees ik dat het wel ver in 2022 gaat worden voordat de Z9 echt 'normaal' leverbaar is.

Wat ook nog van invloed op de verkrijgbaarheid zou kunnen gaan worden is dat er relatief veel prosumers/enthousiastelingen lijken te zijn die besloten hebben om een preorder voor de Z9 te plaatsen. (Althans, die indruk krijg ik in de diverse Nikon Z FB-groepen.)

Er waren best een aantal mensen (enigszins) ontevreden over de Z7 II. Vooral op het gebied van sport-/bif fotografie. Veel van hen overwogen over te stappen naar de concurrentie maar hebben afgewacht wat de Z9 zou doen. De Z9 overstijgt deels de verwachtingen en is een enorm goede allround en toekomstbestendige foto- en videocamera geworden. Oerdegelijke bouwkwaliteit, 45,7MP sensor, hoge burst, 4k120 en 8k30 (later 4k60) video (en internal RAW); je kunt er eigenlijk alles mee.

Aangezien er op korte termijn nog geen Z8 / Z7 III lijkt te komen, een Z7 II op dit moment meer waard is op de tweedehandsmarkt dan wanneer er een Z8 / Z7 III aan zit te komen, overstappen naar een concurrent onvoordelig is en de Z9 scherp geprijsd is, besluit een relatief grote groep prosumers om de Z9 aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Cannoli schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:17:
[...]

Wat ook nog van invloed op de verkrijgbaarheid zou kunnen gaan worden is dat er relatief veel prosumers/enthousiastelingen lijken te zijn die besloten hebben om een preorder voor de Z9 te plaatsen.
't Is maar de vraag of die Z9 überhaupt praktisch leverbaar wordt...

https://nikonrumors.com/2...ion-is-3500-cameras.aspx/
volgens dit bericht komen er slechts 3500 Z9's/maand uit de fabriek.

En als dit een beetje juist is:

This probably also means that the total number of Z9 pre-orders is 40k and not 400k as reported by Chinese social media

Dan moet je nog rekening houden met levertijden van een jaar... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 08:57
Firmware updates voor de Z50, Z5, Z6, Z7 camera's, Z 70-200mm f/2.8 S lens en WR-1 remote control.
https://nikonrumors.com/2...controller-released.aspx/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nice, dat is toch nog weer een aardige upgrade voor mijn Z6 als ik dat zo lees:
added support for:

FTZ II mount adapters, and
NIKKOR Z 24-120mm f/4 S lenses.

Flicker is less likely to appear in the display during filming when N-Log or RAW footage is recorded to external HDMI video recorders at low light levels.
Improved eye detection performance for Auto-area AF and Wide-area AF (L).
Increased the refresh rate for the focus point displayed during face/eye-detection and subject-tracking AF.
Improved face/eye detection performance and the visibility of subjects in pictures taken using an optional flash unit.
Fixed the following issues:

The camera would sometimes stop responding when Auto was selected for Set Picture Control in the PHOTO SHOOTING MENU.
The camera would sometimes exceed the value selected for ISO sensitivity settings > Maximum sensitivity in the MOVIE SHOOTING MENU.
Had ik niet meer verwacht :)

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 10-11-2021 14:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 08:57
ehtweak schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:12:
[...]

't Is maar de vraag of die Z9 überhaupt praktisch leverbaar wordt...

https://nikonrumors.com/2...ion-is-3500-cameras.aspx/
volgens dit bericht komen er slechts 3500 Z9's/maand uit de fabriek.

En als dit een beetje juist is:

This probably also means that the total number of Z9 pre-orders is 40k and not 400k as reported by Chinese social media

Er is sprake van dat over een jaar een Z-9-zonder-batterijgreep (zeg maar de D700 t.o.v. de D3) zal worden aangekondigd. Dat zou ook een Z 7 III kunnen zijn.

In elk geval zou dit, bij uitblijvende levering van de Z 9, zomaar een aantal annuleringen van openstaande bestellingen kunnen opleveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Orion84 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:00:
Nice, dat is toch nog weer een aardige upgrade voor mijn Z6 als ik dat zo lees:

[...]

Had ik niet meer verwacht :)
Gisteren geupgrade, even geoefend op mn katten en het lijkt er inderdaad op alsof de camera sneller de ogen oppikt. Heb het idee dat het nu ook beter werkt met gezichten/ogen verder weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
Chiron schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:18:
[...]

Gisteren geupgrade, even geoefend op mn katten en het lijkt er inderdaad op alsof de camera sneller de ogen oppikt. Heb het idee dat het nu ook beter werkt met gezichten/ogen verder weg.
Ik hoop dat de 'eyelash AF' ook wat minder wordt: dat er dus scherpgesteld wordt op de wimpers ipv het oog zelf. Zonet ook geüpdate, en straks de katten maar wakker maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

ehtweak schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:12:
[...]
Chinese social media[/i]

Ik heb de Z9 bij Bic Camera in bestelling staan, en de geschatte levertijd is voorjaar '22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@litebyte Krijgen mensen die in Japan wonen soms voorrang?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

ehtweak schreef op zondag 14 november 2021 @ 00:01:
@litebyte Krijgen mensen die in Japan wonen soms voorrang?
Nee, elk werelddeel krijgt camera's geleverd, soms liggen Nikon camera's eerder in de winkel in EU dan in Japan, wordt wel gekeken naar marktomvang en vraag qua aantallen. Binnen de markten is er wel voorrang (verkopers/gebruikers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessant filmpje over de Z9 in ruige condities:

Let vooral maar eens op hoe de Z9 met objectief, in de modder ligt en in de sneeuwregen wordt gebruikt. 8) Vooral op het laatst, als die ijsbeer voorbijkomt...

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 14-11-2021 11:52 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
ehtweak schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:50:
Interessant filmpje over de Z9 in ruige condities
Morten maakt inderdaad hele interessante video's, maar ik vind ze soms ook een beetje misleidend. Hij presenteert zich soms te veel als 'uit de hand gelopen hobby', terwijl hij natuurlijk gewoon professional is en een camera voor hem een wegwerk-artikel.
"Kijk de camera leeft nog na een weekend in de regen", en er dan vervolgens niet op ingaan of de camera een paar weken later nog werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

zzzzz schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:41:
[...]

"Kijk de camera leeft nog na een weekend in de regen", en er dan vervolgens niet op ingaan of de camera een paar weken later nog werkt.
Dat lijkt me wel cool. Gewoon een nieuwe testcamera aan de fabrikant vragen als de oude te vies geworden is... :+

En ik maar voorzichtig doen met m'n D800E. Die ziet er gewoon nog heel netjes uit, na zoveel jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2021 10:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

zzzzz schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:41:
[...]

Morten maakt inderdaad hele interessante video's, maar ik vind ze soms ook een beetje misleidend. Hij presenteert zich soms te veel als 'uit de hand gelopen hobby', terwijl hij natuurlijk gewoon professional is en een camera voor hem een wegwerk-artikel.
Ik merk aan mezelf dat ik daar ook nog steeds te vaak intrap. Veel fotografen die op Youtube zitten proberen ook heel vaak te doen alsof ze dezelfde struggles hebben als de gemiddelde hobbyfotograaf. Maar dan wel een camera van 6K of meer onder een drone hangen.

Ook de hype ronde Z9, die ik echt heel goed snap. Maar bij heel veel mensen vraag ik me echt af waarom zij een Z9 nodig hebben. En dat zijn dan hobbyfotografen. Voor professionals snap ik het heel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door OMX2000 op 15-11-2021 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

OMX2000 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:31:
[...]

Ik merk aan mezelf dat ik daar ook nog steeds te vaak intrap. Veel fotografen die op Youtube zitten proberen ook heel vaak te doen alsof ze dezelfde struggles hebben als de gemiddelde hobbyfotograaf. Maar dan wel een camera van 6K of meer onder een drone hangen.

Ook de hype ronde Z9, die ik echt heel goed snap. Maar bij heel veel mensen vraag ik me echt af waarom zij een Z9 nodig hebben. En dat zijn dan hobbyfotografen. Voor professionals snap ik het heel goed.
Ik denk dat een groot deel van de professionals ook geen Z9 nodig hebben.

De meesten lijden onder Gear Acquire Syndrome. Er is wat nieuws, wat beters, wat meer gimmicks, wat meer pixels, wat meer .... en dat moet ik hebben. En dat wordt alleen maar meer aangewakkerd door allerlei Youtube influencers die je nog "geiler" maken voor die nieuwe body of lens. Ik geef eerlijk toe dat ik daar ook niet ongevoelig voor ben. Ik heb een D500 met o.a. 70-200 FL f2.8. Had ik die nodig? Nee zeer zeker niet. Kon ik het betalen, ja zeker wel. Mezelf gek gemaakt dat dit nodig was? Ja. Gelukkig voor mij zakt die "noodzaak" vaak wel snel weg, voordat ik helemaal doorsla in het kopen van nieuwe apparatuur. Kijk dan vaak ook een stuk minder van die youtube filmpjes. Het is niet voor niets dat die gasten die apparatuur voor niets krijgen en soms zelfs betaald worden door een bepaald merk. Dit werkt namelijk vele malen beter om iets te slijten aan mensen die het eigenlijk niet nodig hebben, dan adverteren in een blaadje of op een site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
thunder8 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:47:
Dit werkt namelijk vele malen beter om iets te slijten aan mensen die het eigenlijk niet nodig hebben, dan adverteren in een blaadje of op een site.
Menig fotowinkel in Nederland is daar net zo schuldig aan hoor. Als ik wel eens bij KE ben voor wat kleins dat zie ik redelijk vaak dat men met een APS-C camera naar buiten loopt waar men dan een fullframe Canon L/Nikkor/GM lens op draait. Het is maar net waar je als consument gevoelig voor bent.
"Oh ja dat is inderdaad wel een mooie camera, maar als u daar echt van wil genieten dan moet u er wel een lens bij kopen die er het maximale uit haalt. Anders kunt u beter bij uw iPhone blijven".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wanhoop niet, er is een geneesmiddel:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.ggpht.com/_pp235bfKMYM/SyFYO3d4LfI/AAAAAAAAAR4/_q2yHXgFeUc/s800/naspirine.jpg

:)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2021 11:28 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

ehtweak schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:25:
Wanhoop niet, er is een geneesmiddel:

[Afbeelding]

:)
Het banksaldo is niet het probleem. :9 Dus dit medicijn is niet voor mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
bollefles schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:06:
[...]

Ik hoop dat de 'eyelash AF' ook wat minder wordt: dat er dus scherpgesteld wordt op de wimpers ipv het oog zelf. Zonet ook geüpdate, en straks de katten maar wakker maken :)
Afgelopen woensdag kon ik volop testen in het asiel waar ik wekelijks de adoptiedieren fotografeer. Inderdaad, de ogen van de katten werden sneller gevonden. En de eyelash lijkt iets minder te zijn, maar echt nog niet verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
thunder8 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:47:
[...]

Ik denk dat een groot deel van de professionals ook geen Z9 nodig hebben.

De meesten lijden onder Gear Acquire Syndrome. Er is wat nieuws, wat beters, wat meer gimmicks, wat meer pixels, wat meer .... en dat moet ik hebben. En dat wordt alleen maar meer aangewakkerd door allerlei Youtube influencers die je nog "geiler" maken voor die nieuwe body of lens. Ik geef eerlijk toe dat ik daar ook niet ongevoelig voor ben. Ik heb een D500 met o.a. 70-200 FL f2.8. Had ik die nodig? Nee zeer zeker niet. Kon ik het betalen, ja zeker wel. Mezelf gek gemaakt dat dit nodig was? Ja. Gelukkig voor mij zakt die "noodzaak" vaak wel snel weg, voordat ik helemaal doorsla in het kopen van nieuwe apparatuur. Kijk dan vaak ook een stuk minder van die youtube filmpjes. Het is niet voor niets dat die gasten die apparatuur voor niets krijgen en soms zelfs betaald worden door een bepaald merk. Dit werkt namelijk vele malen beter om iets te slijten aan mensen die het eigenlijk niet nodig hebben, dan adverteren in een blaadje of op een site.
Zo is het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Zijn ze bezig om de Z6 met black friday te dumpen. Laagste prijs gezien 1599,- met een 24-70. Zit ik hier al die tijd te wachten op een mooie aanbieding voor de Z6ii 😥.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

ebk71 schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:54:
Zijn ze bezig om de Z6 met black friday te dumpen. Laagste prijs gezien 1599,- met een 24-70. Zit ik hier al die tijd te wachten op een mooie aanbieding voor de Z6ii 😥.
Crazy veel value for money. En zeker met de laatste firmware update zit je qua AF performance dicht tegen de huidige Z 6 ii + firmware aan.

Ik vraag me af of ze de Z 6 ii deze BF heel erg gaan afprijzen.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Weer iets nieuws:

Nikon NX MobileAir

https://imaging.nikon.com/lineup/software/nx_mobileair/

https://nikonrumors.com/2...ilable-for-download.aspx/

Ik zie er voor mezelf niet direct een toepassing in. Maar wellicht anderen wel?

En Nikon NX Field

https://imaging.nikon.com/lineup/software/nx_field/

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 25-11-2021 10:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Dit is een functie die voornamelijk voor pers handig kan zijn, waarbij ze onderweg de geschoten foto's meteen kunnen uploaden naar de kranten/websites/etc. Zoals er ook bij staat, voor breaking news. Niet dat je dan eerst je camera aan je laptop moet koppelen, dan je laptop aan een mobiel netwerk en dan uploaden. Nu hang je je camera aan een mobiel, de app regelt de rest direct.

Voor de consument zal dit geen interessante app zijn.

• OMX2000

OMX2000

thunder8 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:40:
[...]

Dit is een functie die voornamelijk voor pers handig kan zijn, waarbij ze onderweg de geschoten foto's meteen kunnen uploaden naar de kranten/websites/etc. Zoals er ook bij staat, voor breaking news. Niet dat je dan eerst je camera aan je laptop moet koppelen, dan je laptop aan een mobiel netwerk en dan uploaden. Nu hang je je camera aan een mobiel, de app regelt de rest direct.

Het is misschien wel leuk voor kiekjes op conferenties, en dan redelijk snel op een scherm tonen. Er zijn vast ander use cases te verzinnen. Maar ja, het is een niche functie voor consument. Maar voor journalisten heel handig.

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 12:35
thunder8 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:40:
[...]

De enige stap die je hiermee overslaat is de laptop: je moet nog steeds je camera met een USB-kabel verbinden met je smartphone. Verder kun je de foto's nu real-time versturen, maar juist door dat kabeltje zal de hele constellatie voor veel fotografen juist weer te kwetsbaar worden.
Wel grappig dat de Z50 in het lijstje met compatibele camera's staat.

• thunder8

thunder8

B64 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:42:
[...]

De enige stap die je hiermee overslaat is de laptop: je moet nog steeds je camera met een USB-kabel verbinden met je smartphone. Verder kun je de foto's nu real-time versturen, maar juist door dat kabeltje zal de hele constellatie voor veel fotografen juist weer te kwetsbaar worden.

[...]

Wel grappig dat de Z50 in het lijstje met compatibele camera's staat.
Door een app, kan de laptop weer worden vervangen door een smartphone of een tablet. Scheelt ook weer slepen met spullen. ;) Met de juiste lengte USB-kabel kan je de telefoon in je jaszak houden en schieten en meteen uploaden. ;)

Ja heel apart en dan de D500/D850 niet meenemen, terwijl de D5 er dan wel weer opstaat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

thunder8 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:52:
[...]

Door een app, kan de laptop weer worden vervangen door een smartphone of een tablet. Scheelt ook weer slepen met spullen. ;) Met de juiste lengte USB-kabel kan je de telefoon in je jaszak houden en schieten en meteen uploaden. ;)

Ja heel apart en dan de D500/D850 niet meenemen, terwijl de D5 er dan wel weer opstaat. 8)7
En je kunt het zelfde met snapbridge doen maar mijn ervaring is dat dat nogal traag is en altijd gedoe met de switch tussen Bluetooth en Wifi.

Ik krijg de app trouwens niet gevonden in de appstore :?.

[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 26-11-2021 17:31 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

icecreamfarmer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:29:
[...]

En je kunt het zelfde met snapbridge doen maar mijn ervaring is dat dat nogal traag is en altijd gedoe met de switch tussen Bluetooth en Wifi.

Ik krijg de app trouwens niet gevonden in de appstore :?.
De enige keer dat ik Snapbridge gebruikte stuurde die alleen 2MB jpegs over. En dat ging al gruwelijk traag. Had toen ook nog een Camfi, waarmee ik de livefeed op een telefoon of tablet kon bekijken en de camera besturen. Dat ging ook met transfer van foto's een stuk sneller. Nikon had dat toen echt slecht voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
Ik kan vandaag nog de Nikkor Z 40mm f/2 bemachtigen voor € 241,- Dat is niet zo'n heel groot verschil met de prijs in de PW. 279 is toch de normale adviesverkoopprijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ebk71 Da's op zich wat goedkoper dan de reguliere prijs.
Maar... de levertijd is, op dit moment, bij de meeste winkels... 'over enige tijd/maanden'.
Dus als je 'm snel wilt hebben(?)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Vraagje: Kan iemand mij misschien vertellen of deze lens ook op een Panasonic Lumix GX9 past, zonder conversie? Nikon 50mm f1.4 AF-D.

[ Voor 21% gewijzigd door Da_maniaC op 29-11-2021 15:17 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Da_maniaC schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:16:
Vraagje: Kan iemand mij misschien vertellen of deze lens ook op een Panasonic Lumix GX9 past, zonder conversie? Nikon 50mm f1.4 AF-D.
Hoe bedoel je "zonder conversie"?

De Panasonic heeft een MFT mount, een Nikon F-Mount lens zal dus een adapter nodig hebben (zowel voor de fysieke mount an-sich als voor de afstand tussen mount en sensor).

En dan zit je nog met de kleinere sensor, waardoor het effectief een 100mm 2.8 wordt. Als je daar voor wilt compenseren kom je bij de adapters uit met lenzen er in, zoals de speed boosters van metabones: https://www.metabones.com/products/details/MB_SPNFG-M43-BM3

En tenzij er adapters te vinden zijn met ingebouwde focusmotor, zal het dus sowieso geen autofocus bieden, aangezien die lens die je noemt afhankelijk is van AF aandrijving vanuit de camera.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 29-11-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Orion84 schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:41:
[...]

Hoe bedoel je "zonder conversie"?

De Panasonic heeft een MFT mount, een Nikon F-Mount lens zal dus een adapter nodig hebben (zowel voor de fysieke mount an-sich als voor de afstand tussen mount en sensor).

En dan zit je nog met de kleinere sensor, waardoor het effectief een 100mm 2.8 wordt. Als je daar voor wilt compenseren kom je bij de adapters uit met lenzen er in, zoals de speed boosters van metabones: https://www.metabones.com/products/details/MB_SPNFG-M43-BM3

En tenzij er adapters te vinden zijn met ingebouwde focusmotor, zal het dus sowieso geen autofocus bieden, aangezien die lens die je noemt afhankelijk is van AF aandrijving vanuit de camera.
Nou ik kon niet goed vinden of deze lenzen simpelweg compatible waren met M43 systemen (zonder converter bedoel ik dan). Ik ben nog niet zo lang met fotografie/systeemcamera's bezig dus ik ken nog niet alle mounting systemen van lenzen etc. Maar bedankt voor de info. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:36

bobcom

Dedicated dabbler

Da_maniaC schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:16:
Een adapter van Nikon F naar MFT is het probleem niet. Maar of je er zo blij van wordt? Handmatig scherpstellen met de Af-D (of met AF-lenzen in het algemeen) is geen feestje omdat de scherpstelling zo licht loopt dat je elke tactiele feedback mist. Je hebt meer aan een oude manual focus-lens, zoals de Nikon E 50mm 1.8.
Plus wat @Orion84 zegt: door je kleinere sensor hou je een 100mm f/1.4 (met de DOF van een 2.8) over.

[ Voor 5% gewijzigd door bobcom op 29-11-2021 16:39 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Nikon heeft nog even de vaart erin de laatste weken van het jaar:

Afbeeldingslocatie: https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2021/12/Nikon-Nikkor-Z-28-75mm-f2.8-lens-550x540.jpeg
Een nieuwe Nikkor Z 28-75 f/2,8
(non S-line)
Schappelijk geprijsd op €1049, vooruit te bestellen, verzenddatum vanaf 13-01-2022

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nikoneurope.com/imported/images/web/EU/press-room/2021/nikkor_z_800mm_development/press_nikkor_z_800mm_f_6.3_vr_s_original.jpg

De 800mm F/6,3 VR S is ook nu officieel "aangekondigd" (ontwikkeling).
Eerste Z-lens met een PF-lens erin. Nog geen info over de prijs.

En daarmee is ook de roodmap geüpdatet:
Afbeeldingslocatie: https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2021/12/Updated-Nikon-NIKKOR-Z-lens-roadmap-for-December-2021.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nikoneurope.com/imported/images/web/EU/press-room/2021/nikkor_z_800mm_development/NIKKOR_Z_LINEUP_E_PR_211214_original.jpg

Fotonerd

Pagina: 1 ... 48 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6