The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Nee volgens mij ook niet, enkel extern en daar moet je iets extra's voor aanschaffen dacht ik.Orion84 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:17:
[...]
Volle snelheid RAW foto's vereist meer bandbreedte dan 4k video (tenzij die Z6ii RAW video output ondersteunt naar het interne kaartje, maar dat is volgens mij niet zo?).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
[ Voor 2% gewijzigd door Marsje536 op 28-06-2021 14:57 . Reden: Buffer ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
8Mbps (Mega bit per seconde) = 1MB/s (Mega byte per seconde)
Voor opslag is de standaard bytes, dus de MB/s versie met hoofdletter B.
Jouw CFexpress kaart met minimale constante schrijfsnelheid van 500MB/s is dus meer dan snel genoeg

Gebruik objectieven vanaf 14mm t/m 500. Vooral de 500mm f4 vr wordt me te zwaar.
Voor filmen een z6 aangeschaft (voorzien van prores raw) in combinatie met de Atomos ninja v. Prima combinatie.
Had stilletjes de hoop dat nikon een z 200-600 zou uitbrengen ala de sony 200-600. En dan niet met zo'n kwetsbare en goedkope uitschuif toeter. Komen ze met twee macro objectieven
Op video gebied hobbelt nikon constant achter de feiten aan en zo ook zie ik dit gebeuren in de systeemcamera sector.
Waarom nu de macro objectieven voorrang in de z serie is me een raadsels als je met de oude 105 nog dit soort prenten kan schieten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ScjkmN836INcWfZYu4QU3Nxq.jpg?f=user_large)
Of met een 300mm F4 met PN-11 tube
:strip_exif()/f/image/UoACbyHYuKCBTk153eLPpDlx.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewicht besparing is voor mij de enige factor om met een systeem camera op pad te gaan. Het smeren van het zoekerbeeld neem ik dan op de koop toe.
Wellicht omdat de Z serie automatische focus stacking mogelijk maakt (focus bracketing vanuit de body), maar alleen in combinatie met native Z-mount lenzen geloof ik.TecTo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:32:
Waarom nu de macro objectieven voorrang in de z serie is me een raadsels als je met de oude 105 nog dit soort prenten kan schieten.
Tegelijkertijd vind ik persoonlijk (maar goed, dat is op basis van een eerste generatie Z6) mijn DSLR toch echt prettiger en beter presteren qua AF voor het soort fotografie waar je lange telelenzen voor gebruikt (vogels in mijn geval). Kan me dus heel goed voorstellen dat er niet per se een hele grote overlap is tussen mensen die met grote telelenzen werken en mensen die mirrorless willen gaan en dat de focus dus niet ligt op het bedienen van die niche.
Waar je met de 300mm nog aardig uit de hand kan fotograferen is het momenteel met de 500 zo goed als onmogelijk.
Dus de 500 alleen nog uit de auto of in combinatie met een gitzo/wimberley 200 en dan praat je als snel over een kilo of acht om mee te zeulen.
Neem je bijvoorbeeld een sony A9 mark ii met de 200-600 dan kom je uit op + -2800 gram tegenover een D500 met 500mm F4 vr ii een gewicht van 4740 gram. Waar je met de eerste combinatie nog uit de hand kan fotograferen is het met de tweede een hele klus.
Naast het feit dat sony systeem camera's meer te bieden hebben dan die van nikon.
[ Voor 6% gewijzigd door TecTo op 29-06-2021 11:30 ]
De nieuwe monster adapter is aan te raden in dat geval. (Monster Adapter LA-FE1)TecTo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:32:
Na meer dan 50 jaar nikon gebruiker te zijn sta ik op het punt om over te stappen naar Sony.
Gewicht besparing is voor mij de enige factor om met een systeem camera op pad te gaan. Het smeren van het zoekerbeeld neem ik dan op de koop toe.
Valt bij veel Sony gebruikers in de smaak omdat het juist ook goed werkt met de grotere tele objectieven en prettige autofocus response.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Die redenering volg ik helemaalTecTo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:27:
Het fotograferen van vogels is ook mijn ding en daarvoor gebruik ik bij voorkeur de d500 met een 300mm of 500mm.
Waar je met de 300mm nog aardig uit de hand kan fotograferen is het momenteel met de 500 zo goed als onmogelijk.
Dus de 500 alleen nog uit de auto of in combinatie met een gitzo/wimberley 200 en dan praat je als snel over een kilo of acht om mee te zeulen.
Neem je bijvoorbeeld een sony A9 mark ii met de 200-600 dan kom je uit op + -2800 gram tegenover een D500 met 500mm F4 vr ii een gewicht van 4740 gram. Waar je met de eerste combinatie nog uit de hand kan fotograferen is het met de tweede een hele klus.
Naast het feit dat sony systeem camera's meer te bieden hebben dan die van nikon.
Mijn reactie was vooral bedoeld als (mogelijke) verklaring voor de prioriteiten die Nikon stelt voor het lanceren van Z-mount glas
En de Nikkor 500/5.6 PF dan? die weegt 1460 gram. En die Sony 200-600 is ook geen F4, dus dat is een beetje appels met peren vergelijken.TecTo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:27:
Het fotograferen van vogels is ook mijn ding en daarvoor gebruik ik bij voorkeur de d500 met een 300mm of 500mm.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Als ze nu een full frame sensor erin hadden gepropt had ik hem serieus overwogen louter voor mn oude nikon lenzen. Maar helaas. Verder wel een mooiere dan die lelijke df.ehtweak schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:24:
Nikon gaat wel op de trendy toer...Speciale voor de hipsters; de Zfc in allerlei kekke kleurtjes:
[Afbeelding]
Sinds afgelopen week in het bezit van een Nikon 3500 en daarbij een Nikon AF 50mm f/1.8D. Allebei F mount dus zou moeten passen. Maar als ik de camera aanzet met de lens erop krijg ik de melding 'incompatible lens'. https://tweakers.net/pric.../nikon-af-50mm-f-18d.html
Toch verkeerde lens besteld of doe ik wat verkeerd?
Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.
[ Voor 24% gewijzigd door Marsje536 op 29-06-2021 23:09 ]

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.
Je weet dat je door de crop factor op 75 mm uitkomt? Dat is binnen nog wel eens een uitdaging als je verder geen andere lenzen hebt.
Is de crop factor nog van invloed op het diafragma, want dat staat volgens mij toch vast op f/1.8?
Even wat duidelijkheid over waarom deze combinatie. Mijn vrouw wil aan fotografie gaan doen en dan meer onze kinderen in kleding en daarmee likes score op Instagram (brandwrap) en daarmee hopen op gratis kleding enzo

Uit ervaring met anderen die daar al ervaring mee hebben bleek een Nikon 3500 met een 50mm f/1.8 lens een goede betaalbare combinatie. Vooral door de relatief lichtgevoelige lens en het bokeh effect met deze lens.
Disclaimer://
Het komt vast voor de professionele fotograaf heel onlogisch en noob over maar als mijn vrouw er blij van wordt bemoei ik mij er verder niet mee.
Feedback wordt iig wel gewaardeerd en door de opmerking over de crop factor toch maar even gewacht met de G variant van de lens te bestellen.
Je moet de cropfactor ook op de DoF toepassen. Oftewel; een f/1.8 FF lens wordt dan een f/2.7 qua DoF op een 1,5x crop.Minkie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 00:15:
We hebben verder geen andere lenzen.
Is de crop factor nog van invloed op het diafragma, want dat staat volgens mij toch vast op f/1.8?
Even wat duidelijkheid over waarom deze combinatie. Mijn vrouw wil aan fotografie gaan doen en dan meer onze kinderen in kleding en daarmee likes score op Instagram (brandwrap) en daarmee hopen op gratis kleding enzo![]()
![]()
![]()
Uit ervaring met anderen die daar al ervaring mee hebben bleek een Nikon 3500 met een 50mm f/1.8 lens een goede betaalbare combinatie. Vooral door de relatief lichtgevoelige lens en het bokeh effect met deze lens.
Het komt vast voor de professionele fotograaf heel onlogisch en noob over maar als mijn vrouw er blij van wordt bemoei ik mij er verder niet mee.
Feedback wordt iig wel gewaardeerd en door de opmerking over de crop factor toch maar even gewacht met de G variant van de lens te bestellen.
En zonder verder te willen bemoeien
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Wat dacht je van een recente iPhone? Maakt helemaal mooie huis-tuin-en-keuken foto’s.Minkie schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 00:15:
We hebben verder geen andere lenzen.
Even wat duidelijkheid over waarom deze combinatie. Mijn vrouw wil aan fotografie gaan doen en dan meer onze kinderen in kleding en daarmee likes score op Instagram (brandwrap) en daarmee hopen op gratis kleding enzo![]()
![]()
![]()
Wellicht is de 35mm 1.8 DX een betere (en goedkopere) optie.
Dit is sarcastisch toch?Joris748 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 07:16:
[...]
Wat dacht je van een recente iPhone? Maakt helemaal mooie huis-tuin-en-keuken foto’s.
Echt elke camera in een telefoon is een aardappel. Ik kan er niks anders van maken. Het maakt niet uit of je de laatst iPhone of Samsung telefoon heb. Die software processing die op de toestellen gedaan wordt is echt te crappy voor woorden.
Nee, dit is serieus. De kwaliteit is meer dan voldoende voor productfoto’s (pun-intended) op social media.CarJunkyXL schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:49:
[...]
Dit is sarcastisch toch?![]()
Echt elke camera in een telefoon is een aardappel. Ik kan er niks anders van maken. Het maakt niet uit of je de laatst iPhone of Samsung telefoon heb. Die software processing die op de toestellen gedaan wordt is echt te crappy voor woorden.
Telefooncamera's zijn bij voldoende licht echt prima hoor. Zeker bij productfotografie (nice one @Joris748 ) waar je doorgaans weinig met de scrupulus van moeder Aarde van doen hebt. Zeker met de komst van multi-lens systemen met diverse focal lengths is telefoonfotografie voor een hoop mensen afdoende denk ik.CarJunkyXL schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:49:
[...]
Dit is sarcastisch toch?![]()
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Helemaal mee eens dat een prime met een zoom objectief appels met peren.........Chiron schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:04:
[...]
En de Nikkor 500/5.6 PF dan? die weegt 1460 gram. En die Sony 200-600 is ook geen F4, dus dat is een beetje appels met peren vergelijken.
Als ik dan moet kiezen voor een nieuw aan te schaffen objectief waarmee je uit de hand kunt fotograferen dan toch liever een de zoom.
Om het geheugen wat op te frissen.
Citaat uit eerder bericht
Had stilletjes de hoop dat nikon een z 200-600 zou uitbrengen ala de sony 200-600. En dan niet met zo'n kwetsbare en goedkope uitschuif toeter. Komen ze met twee macro objectieven
Die 200-600 komt er ook nog wel. En wat is er mis met de f-mount 200-500?TecTo schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:24:
[...]
Helemaal mee eens dat een prime met een zoom objectief appels met peren.........![]()
Als ik dan moet kiezen voor een nieuw aan te schaffen objectief waarmee je uit de hand kunt fotograferen dan toch liever een de zoom.
Om het geheugen wat op te frissen.
Citaat uit eerder bericht
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Niets maar omdat we langzaam overschakelen op systeem camera's is het beter om daar in te investeren inplaats van F mount objectieven.Chiron schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:26:
[...]
Die 200-600 komt er ook nog wel. En wat is er mis met de f-mount 200-500?
Heb een adapter om F objeciteven op de Z6 te gebruiken maar elke verhouding is zoek.
Als Nikon de 200-600mm uitbrengt zal de verhouding met een Z6 nog steeds zoek zijn. Dat is pas opgelost als je er een verticale grip onder zet.TecTo schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:30:
[...]
Heb een adapter om F objeciteven op de Z6 te gebruiken maar elke verhouding is zoek.
Ik ben trouwens ook benieuwd naar de 200-600
[ Voor 8% gewijzigd door matje500 op 30-06-2021 22:36 ]
Iemand ervaring of een advies over welke te nemen?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ik heb zelf voor mijn Sony camera de Slide Lite en ik vind dat eigenlijk ook gewoon een zeer solide product waar ik geen enkele twijfel over hoef te hebben qua gewicht of duurzaamheid. De Slide is vooral gewoon meer van hetzelfde met een bredere band en ietsje padding.OMX2000 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:57:
Het hangt er denk ik een beetje af van hoe jij graag de camera draagt. Ik vind zelf de Slide Lite prettig om over de shouder als sling te dragen en hoef daar niet direct padding bij, maar voor iedereen is dat anders.
Ik draag bijvoorbeeld zonder proberen uren lang de camera met 100-400 aan de tripodmount over de schouder.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Zover ik weet heeft de normale Slide geen padding, alleen een bredere band, waardoor de druk over een groter deel van je lichaam wordt verspreid. Wel is het zo dat de band 2 zijden heeft. 1 kant is glad, andere kant heeft soort van dopjes erop zitten, waardoor deze antislip is. Je gebruikt het zoals jij fijn vindt. Ik heb de Slide al een paar jaar en ben erg tevreden. Als ik geen Slide wil, omdat ik ergens rondloop, waar ik de camera in de hand hou, dan gebruik ik de handstrap. Gewoon als een beveiliging, mocht ie uit mijn handen glijden of door aanstoten.OMX2000 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:57:
Ik twijfel tussen de Peak Design Slide lite en de gewone versie. Ik heb een Nikon Z6 ii, en op dit moment alleen nog de 24-70 mm F4 lens. Maar ik begreep dat de gewone versie ook padding heeft voor je schouder, en dat de lite dat niet heeft.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Ik kwam het tegen in dit Youtube filmpje: YouTube: Peak Design Slide & Slide Light Camera Strap - Comparison & Review Of het veel gaat uitmaken, vraag ik me ook weer af.thunder8 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:47:
[...]
Zover ik weet heeft de normale Slide geen padding, alleen een bredere band, waardoor de druk over een groter deel van je lichaam wordt verspreid. Wel is het zo dat de band 2 zijden heeft. 1 kant is glad, andere kant heeft soort van dopjes erop zitten, waardoor deze antislip is. Je gebruikt het zoals jij fijn vindt. Ik heb de Slide al een paar jaar en ben erg tevreden. Als ik geen Slide wil, omdat ik ergens rondloop, waar ik de camera in de hand hou, dan gebruik ik de handstrap. Gewoon als een beveiliging, mocht ie uit mijn handen glijden of door aanstoten.
Ja die Peak Design "Cuff" lijkt me zeker handig. Da's ook nog een leuk verjaardagcadeau
Voor het gewicht van een Z6 II met 24-70mm f/4 S-line is de breedte van de gewone Slide denk ik behoorlijk overkill, maar iedereen heeft daarin zijn eigen voorkeur.
En de Slide light rolt iets compacter op als je die in een tas wilt meenemen.
Ik heb dus sinds kort de Nikon z6 ii met de 24-70 f4 en mijn kinderen vinden het fantastisch dus die willen iedere dag op de foto (ze zijn 2 en 4). Maar dat terzijde..
Ik heb vrijwel iedere keer..dat als ik een foto maak van mijn dochter, dat het gezicht scherp is, maar de achtergrond dan zwaar overbelicht is. Of ik nu met een raam achter haar of een muur dit doe, krijg dat niet weg. Fotografeer dan op F4 en ISO 100/200 oid op de A stand.
Voorbeeld: witte muur, voor die witte muur staat een baby-badje op zo'n standaard. Ze stond toevallig net voor dat bad en zij was dus aardig scherp maar vanaf haar blonde haren tot de muur erachter was overbelicht.
Maak ik een foto van dezelfde situatie, maar zonder haar, dan is het babybadje en de muur gewoon scherp en normaal belicht.
Stand AF-S en AF-C geprobeerd en diverse auto focus settings, maar krijg het niet goed. Iemand dé tip?
Je hebt 2 zaken: AF, de Autofocus en de lichtmeting. Als die laatste op spotmeting staat, zal de camera de lichtmeting op die plek doen en dan heb je snel kans dat je witte achtergrond of raam, welke veel lichter zijn, snel overbelicht raken. In dit soort situaties zal je meer naar matrix meting moeten voor het licht.Queros schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:55:
Ik heb een misschien wat gekke vraag..
Ik heb dus sinds kort de Nikon z6 ii met de 24-70 f4 en mijn kinderen vinden het fantastisch dus die willen iedere dag op de foto (ze zijn 2 en 4). Maar dat terzijde..
Ik heb vrijwel iedere keer..dat als ik een foto maak van mijn dochter, dat het gezicht scherp is, maar de achtergrond dan zwaar overbelicht is. Of ik nu met een raam achter haar of een muur dit doe, krijg dat niet weg. Fotografeer dan op F4 en ISO 100/200 oid op de A stand.
Voorbeeld: witte muur, voor die witte muur staat een baby-badje op zo'n standaard. Ze stond toevallig net voor dat bad en zij was dus aardig scherp maar vanaf haar blonde haren tot de muur erachter was overbelicht.
Maak ik een foto van dezelfde situatie, maar zonder haar, dan is het babybadje en de muur gewoon scherp en normaal belicht.
Stand AF-S en AF-C geprobeerd en diverse auto focus settings, maar krijg het niet goed. Iemand dé tip?
Je moet dus je lichtmeting aanpassen. Hoe je dit doet, vind je terug in je handleiding. Ik heb geen Z6 ii, dus kan je daar niet helpen.
Echter als het contrast tussen de achtergrond te groot wordt, omdat het raam of witte muur veel feller is dan je onderwerp, zal dit altijd een uitdaging blijven. Of de achtergrond is uitgebeten en je onderwerp is goed belicht of je achtergrond is binnen range en je onderwerp raakt onderbelicht. De ene camera kan dit beter verwerken dan de ander, maar daar is wel een grens aan.
Nu kan ik me voorstellen dat je liever geen foto's van je dochter online zet, maar misschien dat je wel de EXIF data kan delen? Eventueel aangevuld met een onherkenbaar gemaakte voorbeeldfoto? Of andere foto's waarbij je tegen hetzelfde probleem aanloopt?
Maar dit klinkt inderdaad als een verkeerde instelling van de lichtmeting.
[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 09-07-2021 12:27 ]
A 1/30
F8
ISO 4500
27mm focal lenght
AF-C Auto Area
Whitebalance Auto_1 7100K
+/- 0
PS: zou AUTO Iso er iets mee te maken kunnen hebben?
[ Voor 10% gewijzigd door Queros op 09-07-2021 14:02 ]
Nikon noemt dat "Apply settings to live preview", lees ik ergens, en dat kun je in de instellingen aanpassen.
Anders dan de Sony, Fuji en Canon spiegellozen heeft de Nikon geen dedicated belichtingscompensatiewieltje. Maar er is wel een optie om de belichtingscompensatie aan een instelwiel of zelfs aan de ring op de lens toe te wijzen. Dat zag ik hier
Als de boel zo is ingesteld zou je gewoon door de belichtingscompensatiewiel aan te passen in de zoeker moeten kunnen zien of je onderwerp niet te donker wordt of je achtergrond niet uitgebeten raakt.
Zo werkt het iig met mijn Sony, Canon en Fuji spiegellozen.
[ Voor 23% gewijzigd door bobcom op 09-07-2021 16:11 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Als de camera op matrixmeting stond dan zou die een gebalanceerd resultaat moeten geven voor de hele foto. Al zal ie daarbij denk ik nog steeds wel wat prioriteit geven aan de voorgrond. Als er dan dus een groot contrast is tussen voor en achtergrond dan kan het zijn dat ie daardoor de achtergrond overbelicht.Queros schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:45:
Ik zal even kijken of ik dat zo snel voor elkaar krijg. Ik zie in ieder geval dat hij al stond op Matrixmeting icm de volgende settings op de A stand
A 1/30
F8
ISO 4500
27mm focal lenght
AF-C Auto Area
+/- 0
Het blijft allemaal een beetje gokken zonder voorbeeldfoto natuurlijk. Mocht het niet lukken om een foto te delen, kan je dan misschien laten zien hoe het histogram van de foto eruit ziet?
En voor een volgende keer: zoals @bobcom ook al aangeeft kan je op een mirrorless camera dat inderdaad ook gewoon al zien voor je de foto maakt. Je kan ook het histogram in beeld zetten.
Overigens is dat uiteindelijk natuurlijk allemaal alleen maar om te begrijpen wat er gebeurt. Er wat aan doen is wat anders. Je kan inderdaad met de belichtingscompensatie gaan spelen om de camera wat te corrigeren. Je kan het tot op zekere hoogte ook in de nabewerking rechttrekken. Of je neemt het heft in eigen hand en lost de situatie op dat er een groot lichtverschil is tussen voor en achtergrond. Bijvoorbeeld door een flitser te gebruiken. Want 1/30 en ISO 4500 is natuurlijk sowieso al niet ideaal.
Die F8 zijn sowieso een beetje overdadig: voor de scherptediepte op 27mm heb je ze niet nodig (liever niet zelfs, met een nadrukkelijke achtergrond). Die 1/30 is met 27mm en IBIS geen probleem. ISO 4500 - minder kan, maar je achtergrond bijt er niet van uit. AF-C Auto Area betekent in feite dat je tegen de camera zegt "zoek jij het maar uit".Queros schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:45:
Ik zal even kijken of ik dat zo snel voor elkaar krijg. Ik zie in ieder geval dat hij al stond op Matrixmeting icm de volgende settings op de A stand
A 1/30
F8
ISO 4500
27mm focal lenght
AF-C Auto Area
+/- 0
Met 27mm is je dof ruimschoots genoeg: je kunt ook naar F5.6 of misschien wel F4 (weet niet hoe goed de lens wijdopen is, maar het moet wel een draak zijn wil hij onder die condities je foto verpesten). In plaats van AF-C zou ik kiezen voor AF-S. Ik zou zelf onder die omstandigeheden spotmeting kiezen met het meetpunt op je AF-punt, en daarna de meting met AE-L vastleggen. Dan met de belichtingscompensatie de balans tussen onderwerp en achtergrond regelen.
Maar goed, ik heb a: geen Nikon Z en b: ben een amateur. Wat ik denk te weten is een prof wellicht allang vergeten, dus misschien krijg je een zinniger antwoord.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Rechts van de ontspanknop zit op Nikon camera's een belichtingscompensatie knop. Als je deze ingedrukt houdt kan je met het wieltje bij je duim de belichtingscompensatie aanpassen. Misschien niet een echt dedicated wieltje, maar dit is naar mijn idee zeer vergelijkbaar.bobcom schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 14:00:
Anders dan de Sony, Fuji en Canon spiegellozen heeft de Nikon geen dedicated belichtingscompensatiewieltje. Maar er is wel een optie om de belichtingscompensatie aan een instelwiel of zelfs aan de ring op de lens toe te wijzen. Dat zag ik hier
Als de boel zo is ingesteld zou je gewoon door de belichtingscompensatiewiel aan te passen in de zoeker moeten kunnen zien of je onderwerp niet te donker wordt of je achtergrond niet uitgebeten raakt.
Zo werkt het iig met mijn Sony, Canon en Fuji spiegellozen.
Ik heb de reguliere (zit ook op mijn Nikon D850). Met alleen een 24-70 F4 zou ik voor de Lite gaan.OMX2000 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:57:
Ik twijfel tussen de Peak Design Slide lite en de gewone versie. Ik heb een Nikon Z6 ii, en op dit moment alleen nog de 24-70 mm F4 lens. Maar ik begreep dat de gewone versie ook padding heeft voor je schouder, en dat de lite dat niet heeft.
De reguliere is anders bijna als strap te zwaar.
Wel heb ik nog wel eens een 70-200f2.8 op de Z7ii en dan is de reguliere weer fijner.
https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/199.html
Changes from Version 1.0.0 to 1.0.1
• Added support for the Z fc.
• Added support for Russian.
• NX Studio can now link with the Wireless Transmitter Utility to display pictures immediately after shooting. You will need to:
- choose NX Studio for Open images with this application after transfer in the “select destination folder and application” dialog for Wireless Transmitter Utility version 1.9.5 or later and
- have placed a check next to Show Image Immediately After Shooting in the NX Studio File menu.
Support for a link with Camera Control Pro 2 is expected with the next public release of Camera Control Pro 2.
• Cropping a previously-cropped picture will no longer reset the previous crop.
• Anchor points can now be deleted from tone curves using the delete key.
• “Favorites” can now list up to 300 items.
• Albums can now hold up to 100 items.
• Rotations are no longer included when adjustments are copied or saved using Copy All Adjustments, Save All Adjustments, or Record All Adjustments.
• Disabling the Crop Tool now also disables:
- the crop selection pull-down menu,
- the “rotate crop” button,
- the crop dimension text-entry boxes, and
- the Show Cropping Grid check box.
• Addressed an issue that prevented export of large numbers of pictures using Export.
• Fixed the following issues:
- Color control points added after a picture was cropped would sometimes not be in the expected position.
- Tone curves with a slope of -45° would not be applied to pictures.
- Changes to rotated pictures using the retouch brush would not appear where expected.
- Saving pictures after adjusting labels and/or performing other adjustments would sometimes cause labels to disappear.
- Saving pictures would reset adjustments made by the user after:
▹ using Paste Adjustments to apply adjustments copied using Copy All Adjustments,
▹ using Load Adjustments to apply adjustments saved using Save All Adjustments, or
▹ applying adjustments using Record All Adjustments.
- Track logs created using the D6 could not be read.
• Adjusted the monitor scaling used when Auto was selected for Options > View > Size of Text and Icon.
• Fixed the following issues:
- A blue screen would in rare cases be displayed when pictures were opened.
- Paste Adjustments would not be applied when selected in the context menu displayed by right-clicking thumbnails.
- The export dialog would sometimes appear at the bottom left corner of the display.
- The cursor would return to the left end of Japanese-language file names entered in the Save All Adjustments “Save As” dialog when input was complete.
Ben blij dat er een nieuwe versie is. Want ik had af en toe last van die 'blue screens' en nog wat andere onhebbelijkheden. Nu hopen dat de bugs echt verholpen zijn...
Zo heb ik ook gemerkt dat wanneer je b.v. de location data van een NEF file naar een multi-layered TIFF copieert, het TIFF file vervolgens beschadigd is.
Terwijl de oudere versies van ViewNX-i daar geen probleem mee hadden.
Zal binnenkort eens testen of dat probleem nu verholpen is.
[toevoeging]
Dat specifieke probleem is dus niet verholpen...

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoals @Gonadan al zegt, kabelbeschermers zodat als er spanning op kabels komt te staan door bijvoorbeeld het verplaatsen van de camea de usb- of hdmi-poorten op de camera niet beschadigd raken.Vassie18 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:55:
Ik heb net de Nikon Z7 II binnen. Ziet er mooi uit alleen ik vraag me af waar deze 2 plastic onderdelen voor zijn?
Staan niet in de handleiding of als mee geleverd onderdeel er tussen. Iemand een idee waar het voor is?
All I had to do was follow the damn train.
Kabelgeleiders voor video/tethering lijkt het idd op. Voorkomt dat tijdens shoots je kabels er per ongeluk uit getrokken worden en je eventueel de poort daarmee beschadigd.Vassie18 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:55:
Ik heb net de Nikon Z7 II binnen. Ziet er mooi uit alleen ik vraag me af waar deze 2 plastic onderdelen voor zijn?
Staan niet in de handleiding of als mee geleverd onderdeel er tussen. Iemand een idee waar het voor is?[Afbeelding]
[ Voor 65% gewijzigd door Ventieldopje op 26-07-2021 17:29 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Weet niet of er een nieuwe aankomt, maar je had vroeger een 18-135 en een 18-105 wellicht bedoelen ze die als de voorganger?-CJ schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:44:
Vraagje; zijn er verschillende versies van het Nikor 18 - 140mm objectief met VR? Ik zag laatst iemand die het had over de "nieuwe versie" maar kan online weinig vinden. Dit ivm aankoop van gebruikt of nieuw objectief.
Van de 16-85 heb je nu een 16-80 dus in de tijd zijn er echt heel veel standaard lenzen geweest, want daarvoor had je ook nog een 18-70.
Als er wat nieuws aankomt verwacht is dat het een AF-P versie wordt.
Wat is de reden voor je aankoop? Travellens? Of vervanging van je 18-55?
[ Voor 5% gewijzigd door Barrycade op 26-07-2021 17:41 ]
Heb nu een 18-105mm VR die aan z'n einde loopt en ik zoek voor m'n D7500 een goede allround lens met een goed bereik die ook nog een beetje stil is qua scherpstellen (ivm filmen). Het is ter aanvulling van mijn 70-300mm en 55mm objectief.Barrycade schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:40:
[...]
Weet niet of er een nieuwe aankomt, maar je had vroeger een 18-135 en een 18-105 wellicht bedoelen ze die als de voorganger?
Van de 16-85 heb je nu een 16-80 dus in de tijd zijn er echt heel veel standaard lenzen geweest, want daarvoor had je ook nog een 18-70.
Als er wat nieuws aankomt verwacht is dat het een AF-P versie wordt.
Wat is de reden voor je aankoop? Travellens? Of vervanging van je 18-55?
All I had to do was follow the damn train.
Staat volgens mij gewoon in de manual:Vassie18 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:55:
Staan niet in de handleiding
"HDMI/USB cable clip"
Page IV, Package Contents.
En op page 708:
:strip_exif()/f/image/kEGVO0ej35TUEUNIZKDjbBLF.jpg?f=fotoalbum_large)
In het boekje wat in de doos zit zag ik het niet staan.ehtweak schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:50:
[...]
Staat volgens mij gewoon in de manual:
"HDMI/USB cable clip"
Page IV, Package Contents.![]()
En op page 708:
[Afbeelding]
Dat boekje telt ook niet zoveel bladzijden. Zal eens achter de computer duiken voor de volledige handleiding.
Na de overstap van een Nikon D80 zal er vast wel wat nieuws in staan🤪
Thanks voor de uitleg.
Nou de knoop maar doorgehakt, 40/2 Z preordered. Als de 28/2.8 Z bestelbaar is zal ik die waarschijnlijk ook nog wel aanschaffen

Ben benieuwd wanneer ze met de 'normale' 28/2.8 gaan komen, vond het een beetje vreemde actie om wel met een 28/2.8 SE te komen. Gezien de Z Fc zou je ook een 40/2 SE verwachten.
Supermooi ding, 40mm is ook een van mijn favoriete FLs, en het is mooi om te zien dat Nikon hier iets meer bied als Sony met zijn 40/2.5!Chiron schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:02:
40/2 Z preordered.
Nou... ik schat de 40/2.5 van Sony toch wel iets hoger in, aangezien dat een G klasse is van ~700 euro.zzzzz schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:49:
[...]
Supermooi ding, 40mm is ook een van mijn favoriete FLs, en het is mooi om te zien dat Nikon hier iets meer bied als Sony met zijn 40/2.5!
De 40/2 van Nikon kost maar 279 en dat merk je aan budget dingen als een plastic mount.
Ik heb al de 50/1.4G met FTZ maar wil iets compacters . En die 50mm is echt een lens voor in het donker.Vinslo schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:54:
Zat ook te kijken naar de 40mm, maar ben inmiddels zo gewend aan de insane kwaliteit van mijn 50mm 1.8 dat ik me afvroeg of ik mezelf daar wel een plezier mee zou doen. Reviews zien er wel goed uit btw...
Hij was gister/vanmorgen op voorraad bij Nikon.nl en vandaag bij een aantal retailers (en ik vermoed dat dat er meer worden als vandaag en morgen de voorraden daar binnen komen).HyperTrophy schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:54:
Had liever gezien dat ze de voorraden van de 105mm mc aanvulden
Ik heb hem net besteld bij KE.
Fotonerd
Eerst maar m’n f mount Nikon 58mm 1.4G verkopen. Iemand?
Vreemd, ik heb een preorder staan bij KE maar niets gehoord. Heb jij hem besteld als leverbaar of als preorder?Xilantof schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:13:
[...]
Hij was gister/vanmorgen op voorraad bij Nikon.nl en vandaag bij een aantal retailers (en ik vermoed dat dat er meer worden als vandaag en morgen de voorraden daar binnen komen).
Ik heb hem net besteld bij KE.
Leverbaar, op voorraad. “Vandaag besteld, morgen in huis”. Volle mep betaald.Vinslo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:19:
[...]
Vreemd, ik heb een preorder staan bij KE maar niets gehoord. Heb jij hem besteld als leverbaar of als preorder?
Merk ‘t vanavond wel als een verzendbevestiging komt (of niet). 😅
Fotonerd
Bizar. Heb al 2 maanden een preorder staan. (+ 50 euro aanbetaald)Xilantof schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:32:
[...]
Leverbaar, op voorraad. “Vandaag besteld, morgen in huis”. Volle mep betaald.
Merk ‘t vanavond wel als een verzendbevestiging komt (of niet). 😅

En hij staat weer op niet op voorraad nu.
Heb net even gebeld met KE. Ze hadden er één "op voorraad", was net 7 minuten voor mijn bestelling besteld en weg.
Ik ben blijkbaar nu 6e in de rij en krijg nog te horen wat nu de verwachtingen zijn qua leveringen, want ze horen wel dat Nikon flink aan het pushen is qua productie.
Fotonerd
Dank voor de update! Ik dacht ik neem nog even geen contact op met ze, dacht wacht eerst even af of jij echt mazzel hebtXilantof schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:26:
@Vinslo en @HyperTrophy, ik heb uiteindelijk geen verzendbevestiging gehad.
Heb net even gebeld met KE. Ze hadden er één "op voorraad", was net 7 minuten voor mijn bestelling besteld en weg.
Ik ben blijkbaar nu 6e in de rij en krijg nog te horen wat nu de verwachtingen zijn qua leveringen, want ze horen wel dat Nikon flink aan het pushen is qua productie.
Zal ze van de week even bellen met de vraag op welke plek ik in de lijst sta. Goed om te horen dat Nikon aan het pushen is met productie!
En de beeldhoek is ook goed?Chiron schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:59:
40/2 is binnen, wat is ie licht! En vooral stil. Maar dit is mn eerste native Z mount lens. Qua formaat zit ie in de buurt van de 35/1.8DX.
Ik zou het graag voor steden willen gebruiken naast mijn 24-70 f4.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Definieer 'goed'? 40mm is 40mm. Het zit dichter bij 35mm dan bij 50mm in ieder geval.icecreamfarmer schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:21:
[...]
En de beeldhoek is ook goed?
Ik zou het graag voor steden willen gebruiken naast mijn 24-70 f4.
Ik kan niet voor jou bepalen of dat een goede beeldhoek is.
En bedoel je met 'voor steden' straatfotografie? of architectuur? Voor straatfotografie zou ie prima voldoen, het is een compacte en korte lens en daardoor minder opvallend dan een 24-70.
Bingo!Malandro schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:21:
105mm MC is nu op voorraad bij Nikon zelf
[ Voor 12% gewijzigd door sys64738 op 06-10-2021 12:23 ]
Jij inmiddels wat gehoord van KE? Ik krijg namelijk net de verzendbevestiging…Vinslo schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:40:
[...]
Dank voor de update! Ik dacht ik neem nog even geen contact op met ze, dacht wacht eerst even af of jij echt mazzel hebt.
Zal ze van de week even bellen met de vraag op welke plek ik in de lijst sta. Goed om te horen dat Nikon aan het pushen is met productie!
Fotonerd
Nee, heb nog niets gehoord. Heb door drukte deze week zelf ook nog geen contact opgenomen.Xilantof schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 20:45:
[...]
Jij inmiddels wat gehoord van KE? Ik krijg namelijk net de verzendbevestiging…
Maar bedankt voor de update. Hopelijk ga je er veel plezier van hebben! Ga KE deze week maar wel vragen wat een preorder met aanbetaling waard is...
Gebeld met een van hun service medewerkers, die snapte het ook niet en ging het navragen. Net telefoon terug gehad dat het opgestuurd wordt en ik de lens maandag kan ontvangen…
Een beller is sneller, klopt nog steeds dus.
Onder de grote rots, naast die kleine
Heb vaker gehoord dat mensen die de volle mep hebben betaald voorrang krijgen ten opzichte van reserveringen met aanbetaling. Geen idee of dat beleid is of toeval.Vinslo schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:12:
[...]
Nee, heb nog niets gehoord. Heb door drukte deze week zelf ook nog geen contact opgenomen.
Maar bedankt voor de update. Hopelijk ga je er veel plezier van hebben! Ga KE deze week maar wel vragen wat een preorder met aanbetaling waard is...
Mijne net opgehaald.

Fotonerd
Al een paar keer matige/ slechte ervaringen gehad bij KE als iets niet allemaal op voorraad is. Geen boe of bah en ze reageren alleen als jij reageert. De aangegeven levertijden worden trouwens bij lange niet gehaald en met veelvouden overschreden.Crazyclaws schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:02:
Afgelopen donderdag de 40mm online besteld bij KE en toen bleef het stil. Direct na bestellen was de lens ineens niet meer op voorraad… site in de gaten gehouden, Vandaag stond hij weer op voorraad,
Gebeld met een van hun service medewerkers, die snapte het ook niet en ging het navragen. Net telefoon terug gehad dat het opgestuurd wordt en ik de lens maandag kan ontvangen…
Een beller is sneller, klopt nog steeds dus.
Mocht je trouwens verschillende zaken besteld hebben en er een niet is kun je heel lang wachten of willen ze je laten bij betalen.. Een dikke onvoldoende voor de “service”.
Bij Cameranu reageren ze zelf heel snel en sturen ze de spullen gewoon op. Ze houden je ook regelmatig op de hoogte over de stand van zaken, dus echte service.
En bevalt deze lens? Maakt hij veel geluid?Xilantof schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:43:
[...]
Heb vaker gehoord dat mensen die de volle mep hebben betaald voorrang krijgen ten opzichte van reserveringen met aanbetaling. Geen idee of dat beleid is of toeval.
Mijne net opgehaald.
[Afbeelding]
Nog vooral in huis mee gespeeld. AF is heel erg stil. En de resultaten zijn mooi scherp, fijne rendering.Malandro schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:32:
[...]
En bevalt deze lens? Maakt hij veel geluid?
Fotonerd
Klantenservice gaat er niet op in en zegt dat het allemaal netjes op volgorde gaat.Xilantof schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:43:
[...]
Heb vaker gehoord dat mensen die de volle mep hebben betaald voorrang krijgen ten opzichte van reserveringen met aanbetaling. Geen idee of dat beleid is of toeval.
Mijne net opgehaald.
Teleurstellend. Zal niet gauw meer bij KE bestellen. Heb ze verzocht de preorder te annuleren, zo geen vertrouwen meer in.
Wacht wel tot ze hem bij CameraNu hebben. Hele fijne ervaringen mee.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Bedankt! Nog een vraag, hoe is de af bij normaal gebruik? Ik heb zelf de standaard lens + de 50/1.8 en had ook een 35/1.8.. de standaard is in af nog steeds het beste en echt heel stil, hoor helemaal niets. De 35mm was wat af-c betreft trager, maar redelijk stil. De 50mm is traag in af (zowel af-c als gewoon) en rammelt..Xilantof schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:00:
[...]
Nog vooral in huis mee gespeeld. AF is heel erg stil. En de resultaten zijn mooi scherp, fijne rendering.
Overigens hoor je bij filmen niets/ niet veel
Is de 105mm te gebruiken om bijvoorbeeld ook bewegende mensen te fotograferen?
Bij focus op niet-macro afstanden is de AF competent en stil. Hij kan prima normaal bewegende mensen volgen, maar heb dit niet getest met sportende mensen.Malandro schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:41:
[...]
Bedankt! Nog een vraag, hoe is de af bij normaal gebruik? Ik heb zelf de standaard lens + de 50/1.8 en had ook een 35/1.8.. de standaard is in af nog steeds het beste en echt heel stil, hoor helemaal niets. De 35mm was wat af-c betreft trager, maar redelijk stil. De 50mm is traag in af (zowel af-c als gewoon) en rammelt..
Overigens hoor je bij filmen niets/ niet veel
Is de 105mm te gebruiken om bijvoorbeeld ook bewegende mensen te fotograferen?
Fotonerd
https://nikonrumors.com/2...rsion-1-30-released.aspx/
d/l links:
https://downloadcenter.ni...m/en/download/fw/423.html
https://downloadcenter.ni...m/en/download/fw/422.html
Grofweg voor beide camera's de volgende wijzigingen:
Portrait impression balance items have been added to the PHOTO SHOOTING MENU and MOVIE SHOOTING MENU.
The monitor now shows the shooting display at all times while tilted when On is selected for Image review in the PLAYBACK MENU.
Voice memo has been added to the options available for Custom Setting f2 (Custom controls) > Movie record button in the CUSTOM SETTING MENU. In this role, the movie-record button can be used during playback to record and play voice memos up to 60 seconds long.
Fixed the following issues:
Custom Setting f4 (Aperture lock) in the CUSTOM SETTING MENU was not available when an FTZ mount adapter was attached.
Although focus would normally remain locked if the AF-ON button was kept pressed while the shutter-release button was used to take a series of pictures, the camera would refocus without input from the AF-ON button if shooting was suspended with:
Custom Setting a6 (AF activation) in the CUSTOM SETTING MENU set to AF-ON only with Enable selected for Out-of-focus release,
Continuous L or Continuous H selected for Release mode,
Single AF selected for Focus mode, and
Single-point AF selected for AF-area mode.
The flash-ready light on SB-5000 flash units would not light if a WR-R10 or WR-R11b was used for wireless remote flash photography.
[ Voor 71% gewijzigd door ehtweak op 19-10-2021 11:54 ]
Met alle tekorten en grote vraag lijkt de kans op een lagere prijs zelfs met black friday niet echt voor de hand liggend. (Had ik maar van de zomer geweten dat ik deze set wilde, toen was de prijs een stuk lager
Eerdere koop in de zomer had inderdaad beter/goedkoper geweest tov de huidige prijzenebk71 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:25:
"Gewetens"vraag: ik kan wellicht een showmodel Z6 ii met 24-70 voor 2389 bij de mediamarkt kopen. Doen?
Met alle tekorten en grote vraag lijkt de kans op een lagere prijs zelfs met black friday niet echt voor de hand liggend. (Had ik maar van de zomer geweten dat ik deze set wilde, toen was de prijs een stuk lager)

De prijs van de set ligt vrij stabiel op €2500 tot €2600, met uitzondering van de kortingsactie van afgelopen zomer ja. Toen was het zo'n €2200,- ivm €400,- aan korting van Nikon.
€2389 is goedkoper dan de €2600 van de meeste winkels op het moment. Ik denk dat ik zelf even zou wachten tot Nikon de acties voor de komende feestdagen bekend maakt. Wie weet doen ze wat met Z6 II en 24-70. En anders zou ik nakijken/vragen dat het showmodel in ieder geval echt in uitstekende staat is.
Ik zou inderdaad even wachten op wat Black Friday / de feestdagen gaan brengen. Ik verwacht toch wel een actie of aanbieding waarbij je een gloednieuwe set voor hetzelfde bedrag of minder kunt krijgen.ebk71 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:25:
"Gewetens"vraag: ik kan wellicht een showmodel Z6 ii met 24-70 voor 2389 bij de mediamarkt kopen. Doen?
Met alle tekorten en grote vraag lijkt de kans op een lagere prijs zelfs met black friday niet echt voor de hand liggend. (Had ik maar van de zomer geweten dat ik deze set wilde, toen was de prijs een stuk lager)
Ik zou ook altijd Amazon.nl/Amazon.de in de gaten houden. Ik koop daar liever geen fotoapparatuur maar afgelopen juni boden ze de Z6 II + 24-70/f4 aan voor €1817,25 en die prijs was belachelijk goed. (Kwam doordat ze de prijs gelijktrokken met de MediaMarkt. Die hadden toen een BTW-actie of iets vergelijkbaars die toevallig samenviel met een kortingsactie van Nikon. De MediaMarkt heeft hem waarschijnlijk nooit voor die prijs verkocht. De kit werd vlak na de start van de actie op 'niet beschikbaar' gezet.)
Are you sure dat ze die geleverd hebben? Ik heb die kit uiteindelijk voor 2149 gekocht en de kit was vrij slecht leverbaar.Cannoli schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:32:
[...]
Ik zou inderdaad even wachten op wat Black Friday / de feestdagen gaan brengen. Ik verwacht toch wel een actie of aanbieding waarbij je een gloednieuwe set voor hetzelfde bedrag of minder kunt krijgen.
Ik zou ook altijd Amazon.nl/Amazon.de in de gaten houden. Ik koop daar liever geen fotoapparatuur maar afgelopen juni boden ze de Z6 II + 24-70/f4 aan voor €1817,25 en die prijs was belachelijk goed. (Kwam doordat ze de prijs gelijktrokken met de MediaMarkt. Die hadden toen een BTW-actie of iets vergelijkbaars die toevallig samenviel met een kortingsactie van Nikon. De MediaMarkt heeft hem waarschijnlijk nooit voor die prijs verkocht. De kit werd vlak na de start van de actie op 'niet beschikbaar' gezet.)
Maar ja je hebt gelijk dat het slim is om te wachten op black friday.
De kit was toen niet op voorraad maar wel te bestellen bij Amazon. Ik had hem (helaas) al, maar heb hem toen voor mijn broertje besteld. Duurde iets meer dan een maand maar hij werd geleverd.OMX2000 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 06:56:
[...]
Are you sure dat ze die geleverd hebben? Ik heb die kit uiteindelijk voor 2149 gekocht en de kit was vrij slecht leverbaar.
Maar ja je hebt gelijk dat het slim is om te wachten op black friday.
Da's echt een "steal". En vergelijk je het met de nieuwe Sony A7 IV die 2800 euro kost, en doe je daar de 24-70 F4 van Sony kom je op 3500(!!!) euro. Voor die laatste zullen ook wel kits komen, maar ding is echt een heel stuk duurder.Cannoli schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:18:
[...]
De kit was toen niet op voorraad maar wel te bestellen bij Amazon. Ik had hem (helaas) al, maar heb hem toen voor mijn broertje besteld. Duurde iets meer dan een maand maar hij werd geleverd.
Ben blij met mijn Nikon Z6 ii. Vooral ook omdat het zoveel bang for buck is.
In Duitsland koop je die set nieuw voor 2479€ bij Foto Koch. Dit is een bekend adres in Duitsland voor camera's. Tenminste als jouw beoogde set deze is: https://www.fotokoch.de/N...4-70mm-f-4-0-S_38526.htmlebk71 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:25:
Als bij de Mediamarkt de FTZ adapter er ook bij zit, dan is het wel een betere deal. Persoonlijk zou ik bij de Mediamarkt niet snel voor een demomodel gaan, hier heeft iedereen aan lopen vingeren en klikken. Heb liever een volledige nieuwe als ik dergelijke prijzen neertel.
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6