Gisteren wat straatfotografie gedaan met de Z6II en Z 85mm 1.8 S om de AF te testen en een beetje te spelen met de camera. Voorbijgangers fotograferen komt denk ik een beetje in de buurt van kinderen fotograferen en het leek me toch niet verstandig bij een willekeurige speeltuin een ander zijn kinderen te gaan fotograferen

. Overigens ben ik geen straatfotograaf.
Ik heb 1. AF-C + Wide-area AF (L-people), 2. AF-C + Auto-area AF (people) en 3. AF-C + Subject tracking gebruikt. Subject tracking activeer je door op de OK knop midden in de multiselector te klikken (of een van de functie knoppen te programeren).
Ik heb Continuous H gebruikt (5,5 beelden per seconde) gebruikt en de meeste foto's tussen de f/1.8 en f/2.8 geschoten. Voor een 24-70mm /f4 lens ligt de lat lagere wat betreft kritisch focussen omdat de scherptediepte natuurlijk groter is.
Gezichten werden vanaf zo'n 10 meter opgepakt als iemand je recht aankeek en anders iets dichterbij dan dat (met 85mm lens dus). Ogen vanaf een meter of 6 of misschien iets verder. In de gevallen dat ogen niet gedetecteerd weren maar een gezicht wel was dit toch niet van toegevoegde waarde, omdat de hele persoon binnen de scherptediepte valt.
Ik vond dat de gele focus box goed en consistent op de personen bleef zitten, op wat user error na. Ik moet de camera en AF ook nog beter leren kennen, dat bij iedere camera zo en niets te nadelen van de camera.
Je kan met de multiselector ook makkelijk wisselen tussen de verschillende gezichten en ogen die de camera registreert, als er meerdere mensen in beeld zijn en herkent worden door de camera.
In Auto-area AF (people) pakt de camera het hele beeld en kan het zijn dat die op iets anders focust dan jij wilt. Wel pakte hij lekker veel ogen en gezichten op, maar het werd voor mij een beetje te druk om te focussen op waarop ik wilde focussen.
In Wide-area AF (people) verklein je de box tot zeg 15% van het beeld en kan je deze focus box verplaatsen naar waar jij wilt. Binnen deze box focust de camera en worden ook ogen en gezichten opgepakt zoals in Auto-area AF gebeurd. Dit vond ik een stuk prettiger voor wat ik wilde bereiken in deze situatie.
Met Subject tracking (moet je wel na iedere keer opnieuw activeren via die druk op de knop na standby/aan-uit van de camera, is een fractie omslachtig) werkt vergelijkbaar met het 3D tracking van de Nikon Dslr's. Je hebt een box die je naar wens positioneert en als je de AF activeert blijft deze het onderwerp ten tijde van activatie door het beeld heen volgen. Ik heb het op enkele fietsers die tegemoet kwamen en van mij vandaan reden geprobeerd en dat werkte prima.
Voor kinderen zou ik denk ik kiezen tussen Wide-area AF (people) of Subject tracking.
Tot zover mijn feedback en ervaringen met de camera. Ik ben er in ieder geval erg blij mee!
Net even getest en mijn 85mm is ook wat luider dan de 24-70, maar de 24-70 is dan ook echt heel erg stil.
[
Voor 6% gewijzigd door
matje500 op 20-06-2021 22:48
]