Chiron schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:40:
[...]
Klopt. Je moet eea. ook zien in het licht van de Corona situatie, en de tijdlijn naar de Olympische spelen toe. Als de Spelen doorgaan, is het dus van belang voor Nikon om D6 bodies te blijven produceren, en daarna gaat de fabriekslijn dicht, ik verwacht dat de D6 de laatste flaghship DSLR body is en dat er geen D7 meer gaat komen.
In de toekomst zal er een "pro/sports" Z body komen, en die zullen ze denk ik gewoon in Thailand gaan maken in de bestaande fabrieken waar de huidige Z lijn uit rolt.
Zolang Nikon nog objectieven met een F mount in de markt zet van 10.000 tot 20.000 zal het wel loslopen met het verdwijnen van de DSLR.
Gebruik Nikon al vanaf begin jaren zeventig en 1 van de sterkste punten van Nikon is dat je de oudjes ook op de huidige body's kan gebruiken. Voor filmen een dikke plus!
Met de 14-24, 24-70 en 70-200 2.8 is elke verhouding zoek op de Z body's, in combinatie de FTZ adapter. Voor de 500mm F4 vr geef ik de voorkeur aan de d500/800.
Zie mezelf niet behoorlijk bedrag aan objectieven afschrijven. Los van de specifieke eigenschappen die sommige Nikon objectieven bezitten. De doodsaaie ragscherpe registratie van sommige nieuwe ontwerpen vind ik karakterloos.
De z6 (made in Japan) gebruik ik hoofdzakelijk voor filmen (proces raw) in combinatie met Atomos ninja V.
Zo ook zie ik langs de sportvelden geen 400mm f2.8 aan een Z body hangen.
Mijn inziens zal er een nog duidelijkere splitsing komen tussen amateur en pro wat betreft het aanschaffen van body's.
Hoewel de meeste een klein printje of helemaal niets afdrukken willen ze meer pixels en deze race bepaald wat een fabrikant verder ontwikkeld.
105 micro
D300
Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S + PN-11
D300
Nikkor AF-S 500mm f/4G ED VR
D300
Nikkor AF-S 500mm f/4G ED VR
D800
Onderstaande opnames zijn deze week gemaakt door het keukenraam met dubbelglas ertussen. Gewoon voor de fun omdat er veel vogels onze voortuin bezoeken. Alles hoeft niet perfect want het gaat ook om het fotograferen en het plezier.
Nikkor 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR
D500
Z6 Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S