Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ventieldopje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:56:
Hiervoor is manual focus toch ideaal voor in combinatie met een EVF? Je hebt daar alle hulpmiddelen die je nodig hebt plus ook als het donker is kun je gewoon zien wat je doet. Het lijkt wel een beetje alsof mensen helemaal afhankelijk worden van die AF in situaties die prima zelf te doen zijn. Met sport is dit een ander verhaal, dan moet je erg snel zijn en een flink uithoudingsvermogen hebben :Y)
Nee. Draaiende koppels en ik die trager focust dan AF kan. No go. Met AF kan ik me concentreren op het juiste afdruk moment ipv op het scherpstellen. Vooral als de D850 het in 80 a 90% van de tijd wel lukt tegen "nog nooit" met de Z 6.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:08

Chiron

Moderator Discord
Nou de Z6/7II's specs zijn er :) dual cardslot, verbeterde AF, optionele grip met meer functionaliteit. Zelfde sensor en het klapscherm is ook niet gewijzigd.
De Z6/7 firmware krijgt ook een update met AF tweaks.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 10:01

BaasG

Spiral out. Keep going

Nieuwe grip voor de Z7II en Z6II wordt de MB-N11:
De MB-N11 stofbestendige en druipwaterdichte battery grip beschikt over een ontspanknop en bedieningselementen voor verticale opnamen. Met de camera in de verticale stand biedt deze battery grip je ook een stabiele grip.

Tijdens een lange opnamesessie is hotswapping van accu´s mogelijk zonder stroomuitval en kun je de camera via USB van voeding voorzien. Als je video-opnamen via een opstelling maakt of als je de camera op afstand bedient, maakt de battery grip de USB-poort van de camera vrij voor communicatie met externe apparatuur. Deze battery pack beschikt ook over een USB-C-poort, waarmee je twee batterijen achter elkaar kunt opladen terwijl de battery pack is losgekoppeld van de camera.
Ah, staat ook al op de Tweakers frontpage :+ .

[ Voor 8% gewijzigd door BaasG op 14-10-2020 09:47 ]

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Tof dat die grip nu wel kan, persoonlijk was ik voordat ik 'm al kocht niet van plan om een grip op mn Z6 te gaan doen (ik wilde iets minder lomps dan mn D700 met grip). Als ik oooit "pro" ga haal ik er wel een Z6II bij :+

Wel fijn dat ze geluisterd hebben naar alle kritieken, de verbeteringen hebben vooral voor de videografen en "pro's" nut. Betere accu, in-cam raw.

Ik schiet zelf in principe geen video, en na een hele dag foto'en in Artis is de accu op 50-60%, om het even in perspectief te plaatsen :)

Als ze dankzij de tweede expeed cpu de AF op het zelfde niveau hebben weten te krijgen als in de D850 en de mirrorless bodies van de concullega's (vooral Sony), zou dat wel een 'biggie' zijn in de verhoudingen tussen de Nikon DSLR's en mirrorless. Dat is ook nog een ding wat veel huidige Nikon gebruikers ervan weerhoudt zich naar Z te begeven.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik vind het een goede zet van Nikon. Ze hebben dit in het verleden vaker gedaan: kleine update om kritiekpunten aan te pakken. Voor mensen die nu willen instappen, is Nikon nu nog competitiever dan ze al waren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Yep, zeker nu de 'trinity' er native is, en er komt zelfs nog een 50/1.2 met AF aan. Die is dankzij de AF een stuk praktischer (maar niet goedkoper, met 3k) dan de 58/0.95.

Stiekem zijn er inmiddels toch heel wat Z lenzen bij gekomen, waarmee het argument dat Z-mount een mager lensaanbod had, zo langzamerhand komt te vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 14:10

DirtyBird

Praktiserend denker

Universal Creations schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:43:
Ik vind het een goede zet van Nikon. Ze hebben dit in het verleden vaker gedaan: kleine update om kritiekpunten aan te pakken. Voor mensen die nu willen instappen, is Nikon nu nog competitiever dan ze al waren.
In welk opzicht zijn ze nu competitiever dan? En ten opzichte van welke concurrenten?

Ik heb het idee dat ze nergens uitblinken en nog steeds een beetje achter canon en sony aanhobbelen, terwijl ze wel een vrij hoog prijspunt innemen. Ik begeef me zelf overigens totaal niet op de FF markt en heb geen ervaring met nikon. Ben daarom echt benieuwd waarom je hiervoor zou kiezen als je niet al helemaal vastgeroest bent in de nikon interface.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ondanks dat ik 'vastgeroest ben in de Nikon interface' (d.w.z., ik heb Canon, Sony en Panasonic ook geprobeerd en Nikon klikt gewoon beter bij mij) zijn het objectief gezien gewoon prima camera's voor het geld. Jij hebt het over een hoog prijspunt maar als je ze naast elkaar zet zoals hier (onder 'Compared to...') is de msrp van de Z6II gelijk aan de Sony en Panasonic. Daarna wordt het specs en mogelijkheden afwegen, dit is subjectief want iedereen wil/verwacht de camera op zijn eigen manier in te zetten.

Ik zou voor een volgende Zx graag nog meer op video ingezet willen zien, zoals 10-bit internal recording (al werkt ProRes Raw via HDMI prima voor mij), maar het is al een meer dan prima multimediacamera. Ook dankzij de meer flexibele Z-mount kunnen we nu, d.m.v. converters, met meer andere lenstypes experimenteren.

Hiermee wil ik overigens niets afdoen aan de rest, zoals je op die vergelijking kunt zien ligt het veelal dicht bij elkaar. Dat we deze ruime keuze hebben is helemaal geweldig.

[ Voor 0% gewijzigd door hfos op 15-10-2020 08:43 . Reden: Was vergeten dat ik ook een Panasonic GH4 heb gehad :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

DirtyBird schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

In welk opzicht zijn ze nu competitiever dan? En ten opzichte van welke concurrenten?

Ik heb het idee dat ze nergens uitblinken en nog steeds een beetje achter canon en sony aanhobbelen, terwijl ze wel een vrij hoog prijspunt innemen. Ik begeef me zelf overigens totaal niet op de FF markt en heb geen ervaring met nikon. Ben daarom echt benieuwd waarom je hiervoor zou kiezen als je niet al helemaal vastgeroest bent in de nikon interface.
Ergonomie. Ik heb zowel de Z6 als de Sony A7m3 geprobeerd maar de Z6 voelde veel beter. En eerlijk gezegd nooit (of bijna) last van de horrorverhalen mbt de AF.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:54

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Zo’n 18 jaar geleden ben ik ook voor Nikon gegaan voor de ergonomie. Na het compact APS-c filmrolcameraatje van mijn moeder volop gebruikt te hebben had ik eindelijk genoeg bij elkaar voor een spiegelreflex (analoog). De keuze was Canon, Minolta of Nikon... De Nikon voelde gelijk goed. En dat heb ik altijd gehad met elke Nikon erna. Ook mijn Z6 voelt goed. Kan niet wachten tot de ik Z7II kan bestellen...

Fotonerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

*kuch* 58/0.95 *kuch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:44
Interessant vergelijk tussen verschillende camera's. Wellicht op sommige vlakken subjectief, maar dat wordt er door de auteur bij vermeld.

https://photographylife.c...nasonic-s1-vs-sony-a7-iii
https://photographylife.c...asonic-s1r-vs-sony-a7r-iv

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Vandaag maar weer eens een supportticket aangemaakt voor de firmware update voor de D500-D850 inzake de ondersteuning van CF Express, een update die al meer dan een jaar geleden werd beloofd door Nikon. Ik had de hoop al een beetje opgegeven en dat heb ik ook laten blijken in mijn supportticket.

Zojuist de reactie gekregen en zowaar zou er schot in de zaak zitten:
De CF Express kaarten worden momenteel 'nog' niet ondersteund voor uw Nikon D500.

Ik wil u via deze weg mededelen dat er voor dit jaar een Firmwareupdate gepland staat voor uw Nikon D500 waarbij het hierna mogelijk is om CFexpress kaarten te gebruiken voor uw camera. Helaas kan ik u geen exacte indicatie geven over wanneer deze update gereleased wordt, u kunt de nieuwste Firmwareversie voor uw camera op deze pagina vinden.
Zal het dan toch eindelijk ervan komen? Dat zou mooi zijn, want CF Express is momenteel al goedkoper dan vergelijkbare XQD kaarten. Als de update voor de D500 komt, dan zal dat denk ik ook voor de D850 gaan gelden lijkt me.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

thunder8 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:20:
Als de update voor de D500 komt, dan zal dat denk ik ook voor de D850 gaan gelden lijkt me.
Dat is wel de verwachting ja: https://www.dpreview.com/...00-before-the-end-of-2020

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

thunder8 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:20:
Vandaag maar weer eens een supportticket aangemaakt voor de firmware update voor de D500-D850 inzake de ondersteuning van CF Express, een update die al meer dan een jaar geleden werd beloofd door Nikon. Ik had de hoop al een beetje opgegeven en dat heb ik ook laten blijken in mijn supportticket.

Zojuist de reactie gekregen en zowaar zou er schot in de zaak zitten:

[...]

Zal het dan toch eindelijk ervan komen? Dat zou mooi zijn, want CF Express is momenteel al goedkoper dan vergelijkbare XQD kaarten. Als de update voor de D500 komt, dan zal dat denk ik ook voor de D850 gaan gelden lijkt me.
Ik heb vanuit Nikon Nederland HQ de info gehoord dat einde kalender jaar CF-express update verwacht word

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Zal ook tijd worden trouwens, dik anderhalf jaar na de aankondiging.
the mod man schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:09:
[...]

Ik heb vanuit Nikon Nederland HQ de info gehoord dat einde kalender jaar CF-express update verwacht word
Dat geef ik in mijn bericht toch ook aan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Er zit momenteel al een €200 "vroegboekkorting" aan de Z 6II en Z 7II bij alle webwinkels.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martindeman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 09:17
Ik zit er aan te denken om mijn z6 in te ruilen voor het nieuwe model. Wat ik mij nog afvraag is of de Proress Raw update nog altijd betaald gaat zijn / hardwarematig is, of dat dit met (gratis) firmware mogelijk gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
martindeman schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:11:
Ik zit er aan te denken om mijn z6 in te ruilen voor het nieuwe model. Wat ik mij nog afvraag is of de Proress Raw update nog altijd betaald gaat zijn / hardwarematig is, of dat dit met (gratis) firmware mogelijk gaat zijn.
Het wordt wederom een betaalde upgrade.
Keep it simple.
Or go big.

When you want to keep it simple, record your 4K footage in-camera on a CFexpress, XQD or SD card. Step things up by attaching an external recorder (sold separately) to capture 10-bit N-Log or HDR (HLG) footage. Or go all the way with a paid firmware upgrade and compatible external recorder* and output 12-bit ProRes RAW or Blackmagic RAW format** via HDMI.

*Such as Atomos Ninja (ProRes RAW) or Blackmagic Design’s Video Assist 12G HDR recorder (Blackmagic RAW).

**Black Magic RAW support via a paid firmware upgrade available February 2021.

[ Voor 44% gewijzigd door Cannoli op 19-10-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martindeman
  • Laatst online: 01-09 09:17
Ah thanks, dat had ik gemist in alle aankondigingen. Lastige keuze dan, ik film veel en merk dat ik het toch erg jammer vind dat er op videogebied niet heel veel verandert is.

Ik hoop nog op een aankondiging van een toekomstige firmware update voor 10bit interne opnames, zoals in de vergelijkbare S5 van panasonic, maar dat is wishfull thinking ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasG

BaasG

Spiral out. Keep going

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Mooi, ga ik van het weekend mijn D500 updaten. :) Deze update heeft ook lang genoeg geduurd.

[ Voor 4% gewijzigd door thunder8 op 04-12-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasG

BaasG

Spiral out. Keep going

thunder8 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:14:
[...]

Mooi, ga ik van het weekend mijn D500 updaten. :) Deze update heeft ook lang genoeg geduurd.
Even goed opletten met de D500:
Bijwerken van “C” firmwareversie 1.00 t/m 1.12 naar versie 1.20

U dient de update twee keer uit te voeren. De update een tweede keer uitvoeren, voltooit de firmware-update.
Tijdens de eerste update kan de camera al dan niet het bericht “Update is mislukt. Neem contact op met een door Nikon geautoriseerde servicevertegenwoordiger” weergeven. Ga ongeacht deze melding naar de tweede update.
De tweede update uitvoeren
Voltooi Stap 5 tot en met 7 van “De camerafirmware bijwerken”.
Een opmerking over de tweede update
....
}:O Dat is naar 1.20... de nieuwe is 1.30

[ Voor 33% gewijzigd door BaasG op 04-12-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

BaasG schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:09:
[...]

Even goed opletten met de D500:

[...]

}:O Dat is naar 1.20... de nieuwe is 1.30
Kan gebeuren, staat er in eerste instantie ook niet al te duidelijk. :)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wederom een Z6 Z7 f/w update:

https://nikonrumors.com/2...am-utility-released.aspx/

Here is the changelog for Z6 & Z7:

Support for RAW video output is available via a fee-for-service upgrade, * and firmware version 3.20 adds support under this service for Blackmagic Design external video recorders (currently the Video Assist 5″ 12G HDR and Video Assist 7″ 12G HDR). If you have already purchased the RAW video output upgrade for your camera, updating to firmware version 3.20 will add support for Blackmagic Design external video recorders automatically.
Users of Apple’s Final Cut Pro X (version 10.4.9 or later) can now adjust ISO sensitivity—and display and adjust color temperature—for ProRes RAW footage output to ATOMOS NINJA V external recorders using the fee-for-service RAW video output upgrade. *
< Choosing a RAW Output Type >
Before filming RAW video, choose an option for HDMI > Advanced > RAW output options > RAW output type in the SETUP MENU based on the type of recorder connected: select Type A for NINJA V recorders and Type B for Video Assist recorders.
Added support for NIKKOR Z 50mm f/1.2 S lenses.
Fixed the following issues:
Rotating the focus or (if Focus (M/A) is assigned to the control ring) control ring would sometimes fail to activate manual focus during burst photography when a NIKKOR Z lens was attached.
The exposure indicator would not be displayed in mode M when a non-CPU lens was attached via an FTZ mount adapter.
Certain aperture values would not be selected when control rings for the following lenses were rotated to stop aperture down in movie mode:
NIKKOR Z 24-50mm f/4-6.3
NIKKOR Z 24-200mm f/4-6.3 VR
NIKKOR Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR
NIKKOR Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR
Unexpected aperture values would sometimes be displayed during bracketing in mode M if a bracketing option that made changes to aperture was selected with a NIKKOR Z lens attached.
Power aperture controls would sometimes stop responding after the standby timer had been on for an extended period in movie mode.
The RAW video output upgrade is available on a fee-for-service basis. For more information, contact a Nikon-authorized service representative.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgend jaar is het over. Nikon fabriceert/assembleert dan geen camera's meer in Japan!

https://nikonrumors.com/2...-by-the-end-of-2021.aspx/

After 70 years Nikon to end camera production in Japan, manufacturing moving to Thailand by the end of 2021

Alles ten faveure van de (maximale) winst.

after more than 70 years Nikon will end camera production in Japan. The Z6 and Z& production were already moved to Thailand and the D6 will be moved by the end of 2021. Cost-cutting is the main reason for the move. The Nikon factory in Sendai will continue to play an important role in future camera production.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:33:
Volgend jaar is het over. Nikon fabriceert/assembleert dan geen camera's meer in Japan!

https://nikonrumors.com/2...-by-the-end-of-2021.aspx/

After 70 years Nikon to end camera production in Japan, manufacturing moving to Thailand by the end of 2021

Alles ten faveure van de winst.

after more than 70 years Nikon will end camera production in Japan. The Z6 and Z& production were already moved to Thailand and the D6 will be moved by the end of 2021. Cost-cutting is the main reason for the move. The Nikon factory in Sendai will continue to play an important role in future camera production.
Ze hebben al jaren moeite met winstgevend blijven in de krimpende markt, niet verwonderlijk dat ze deze stap nemen. Of het de juiste stap is, is een andere vraag, maar de tijd zal het uit wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 22:49
Bijna alle camera's van Nikon worden al lange tijd in Thailand gemaakt. Zo te lezen is het alleen de D6 nog die op het moment van dit nieuwsbericht in Japan gemaakt wordt. Zo veel verandert er dus niet. De Japanse fabriek blijft zich nog bezig houden met toekomstige producten en fabricage hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Een bedrijf zonder winstoogmerk is een liefdadigheidsinstelling. Nikon moet wel om uit de rode cijfers te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 18:08
ehtweak schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:33:
The Nikon factory in Sendai will continue to play an important role in future camera production.[/i]
Dus ze spelen de fabriek vrij voor een nieuw camera (lijn). Of een heel ander product.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje500
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 22:49
Niet voor een nieuwe productielijn en ook niet voor de productie van een andere product op grote schaal.
Onder future camera production kan je o.a. R&D verstaan. Bijvoorbeeld het maken van prototypes van nieuwe camera's en het testen van nieuwe productie methodes voordat deze in de fabrieken in Thailand op grote schaal worden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 11:55
matje500 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:46:
Bijna alle camera's van Nikon worden al lange tijd in Thailand gemaakt. Zo te lezen is het alleen de D6 nog die op het moment van dit nieuwsbericht in Japan gemaakt wordt. Zo veel verandert er dus niet. De Japanse fabriek blijft zich nog bezig houden met toekomstige producten en fabricage hiervan.
Klopt.
En de D850 wordt ook al in Thailand gemaakt.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
matje500 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:46:
Klopt. Je moet eea. ook zien in het licht van de Corona situatie, en de tijdlijn naar de Olympische spelen toe. Als de Spelen doorgaan, is het dus van belang voor Nikon om D6 bodies te blijven produceren, en daarna gaat de fabriekslijn dicht, ik verwacht dat de D6 de laatste flaghship DSLR body is en dat er geen D7 meer gaat komen.

In de toekomst zal er een "pro/sports" Z body komen, en die zullen ze denk ik gewoon in Thailand gaan maken in de bestaande fabrieken waar de huidige Z lijn uit rolt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Chiron schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Klopt. Je moet eea. ook zien in het licht van de Corona situatie, en de tijdlijn naar de Olympische spelen toe. Als de Spelen doorgaan, is het dus van belang voor Nikon om D6 bodies te blijven produceren, en daarna gaat de fabriekslijn dicht, ik verwacht dat de D6 de laatste flaghship DSLR body is en dat er geen D7 meer gaat komen.

In de toekomst zal er een "pro/sports" Z body komen, en die zullen ze denk ik gewoon in Thailand gaan maken in de bestaande fabrieken waar de huidige Z lijn uit rolt.
Zolang Nikon nog objectieven met een F mount in de markt zet van 10.000 tot 20.000 zal het wel loslopen met het verdwijnen van de DSLR.

Gebruik Nikon al vanaf begin jaren zeventig en 1 van de sterkste punten van Nikon is dat je de oudjes ook op de huidige body's kan gebruiken. Voor filmen een dikke plus!

Met de 14-24, 24-70 en 70-200 2.8 is elke verhouding zoek op de Z body's, in combinatie de FTZ adapter. Voor de 500mm F4 vr geef ik de voorkeur aan de d500/800.

Zie mezelf niet behoorlijk bedrag aan objectieven afschrijven. Los van de specifieke eigenschappen die sommige Nikon objectieven bezitten. De doodsaaie ragscherpe registratie van sommige nieuwe ontwerpen vind ik karakterloos.

De z6 (made in Japan) gebruik ik hoofdzakelijk voor filmen (proces raw) in combinatie met Atomos ninja V.

Zo ook zie ik langs de sportvelden geen 400mm f2.8 aan een Z body hangen.

Mijn inziens zal er een nog duidelijkere splitsing komen tussen amateur en pro wat betreft het aanschaffen van body's.

Hoewel de meeste een klein printje of helemaal niets afdrukken willen ze meer pixels en deze race bepaald wat een fabrikant verder ontwikkeld.

105 micro D300

Afbeeldingslocatie: https://a4.pbase.com/o6/40/840540/1/113915611.AdRxDiNp.vliegsoft_CR.jpg

Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S + PN-11 D300

Afbeeldingslocatie: https://a4.pbase.com/o4/40/840540/1/126141002.OA5fvORW.DSC_7845.jpg

Nikkor AF-S 500mm f/4G ED VR D300

Afbeeldingslocatie: https://a4.pbase.com/o3/40/840540/1/107531883.HIcikyLm.buizerd7Cd.jpg

Nikkor AF-S 500mm f/4G ED VR D800

Afbeeldingslocatie: https://a4.pbase.com/o9/40/840540/1/151894255.aiEYLlWU.kinky.jpg

Onderstaande opnames zijn deze week gemaakt door het keukenraam met dubbelglas ertussen. Gewoon voor de fun omdat er veel vogels onze voortuin bezoeken. Alles hoeft niet perfect want het gaat ook om het fotograferen en het plezier.

Nikkor 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR D500

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQ7tqyAb9JvkV3ecBPahRfysvU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYKVMGO9rdo80DKxYwUChkQw.jpg?f=fotoalbum_large

Z6 Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnAx1WU3zmh2WjmprG7YTwuqpt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12dZO5Bi2geO7YrD9og63Z1X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
TecTo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:17:
[...]

Zolang Nikon nog objectieven met een F mount in de markt zet van 10.000 tot 20.000 zal het wel loslopen met het verdwijnen van de DSLR.

Gebruik Nikon al vanaf begin jaren zeventig en 1 van de sterkste punten van Nikon is dat je de oudjes ook op de huidige body's kan gebruiken. Voor filmen een dikke plus!

Met de 14-24, 24-70 en 70-200 2.8 is elke verhouding zoek op de Z body's, in combinatie de FTZ adapter. Voor de 500mm F4 vr geef ik de voorkeur aan de d500/800.

Zie mezelf niet minimaal 20.000 euro aan objectieven afschrijven. Los van de specifieke eigenschappen die sommige Nikon objectieven bezitten. De doodsaaie ragscherpe registratie van sommige nieuwe ontwerpen vind ik karakterloos.

De z6 (made in Japan) gebruik ik hoofdzakelijk voor filmen (proces raw) in combinatie met Atomos ninja V.

Mijn inziens zal er een nog duidelijkere splitsing komen tussen amateur en pro wat betreft het aanschaffen van body's.

Hoewel de meeste een klein printje of helemaal niets afdrukken willen ze meer pixels en deze race bepaald wat een fabrikant verder ontwikkeld.

105 micro D300

[Afbeelding]

Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S + PN-11 D300

[Afbeelding]

Nikkor AF-S 500mm f/4G ED VR D300

[Afbeelding]

Nikkor AF-S 500mm f/4G ED VR D800

[Afbeelding]

Onderstaande opnames zijn deze week gemaakt door het keukenraam met dubbelglas ertussen. Gewoon voor de fun omdat er veel vogels onze voortuin bezoeken. Alles hoeft niet perfect want het gaat ook om het fotograferen en het plezier.

Nikkor 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR D500

[Afbeelding]

Z6 Nikkor 300mm f/4 ED-IF AF-S

[Afbeelding]
Ik had het ook niet over dat F-mount en Nikon DSLR's er uit gaan. Die blijven vooralsnog wel even, zeker zolang er voor de lange teleprimes en zooms geen Z-mount alternatief is.
Ik stelde dat de D* lijn eruit gaat, binnen nu en de komende jaren. Hét sportkanon voor evenementen zoals F1, Olympische Spelen, en het WK voetbal. Ze hebben met de D6 nog even de laatste dingen en tweaks erin gestopt, zodat die weer even mee kan, maar heel veel meer kunnen ze er niet aan verbeteren. Het is basically een D5 met alleen maar cross sensor AF punten. Ik vraag me oprecht af wat ze dan wel niet in een D7 willen gaan stoppen.

}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Chiron schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Ik had het ook niet over dat F-mount en Nikon DSLR's er uit gaan. Die blijven vooralsnog wel even, zeker zolang er voor de lange teleprimes en zooms geen Z-mount alternatief is.
Ik stelde dat de D* lijn eruit gaat, binnen nu en de komende jaren. Hét sportkanon voor evenementen zoals F1, Olympische Spelen, en het WK voetbal. Ze hebben met de D6 nog even de laatste dingen en tweaks erin gestopt, zodat die weer even mee kan, maar heel veel meer kunnen ze er niet aan verbeteren. Het is basically een D5 met alleen maar cross sensor AF punten. Ik vraag me oprecht af wat ze dan wel niet in een D7 willen gaan stoppen.

}:O
De D lijn eruit en terug naar de F? }:O

Wat betreft de teleprimes en zoom objectieven in het hogere segment, zal Nikon een stevige body in de markt moeten houden. Het gaat om verhouding body/objectief.

Dat er een D7 gaat komen is maar de vraag, zou zo maar kunnen. Heeft alles met commercie te maken en concurrentie. Dit zie je ook al met de Z en de opvolger de ZII. Niet echt een schokkende update t.o.v. de eerste Z serie. Het grootste verschil is de prijs >:)

Helaas is de grootste markt de doorsnee pixel piepende amateur die bepaald.

Stop nu even met het in de glazenbol kijken en ga over tot de orde van de dag.

Veel fotoplezier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Nogmaals, de D* eruit, niet de D*** }:O

Het gros van de "prosumers" was toch al beter af met een D850, zeker de bruiloftsschieters. De D6 heeft echt een specifieke doelgroep, de hardcore pro sport- en journalistieke fotografen die elke dag met het ding door weer en wind moeten en over de hele wereld reizen. Die groep is door covid rap kleiner geworden.
En denk eraan; de meeste mensen die echt een D6 nodig hebben (en bijbehorend glaswerk) voor hun werk hoeven 'm niet zelf te betalen ;)

Met de megapixel race heeft het ook niks te maken, de D5 en D6 hebben "maar" een 20MP sensor.

De Z*II updates waren niet echt schokkend, maar Nikon heeft wel de grootste kritiekpunten (Grip, cardslot, AF) aangepakt. Met een werkbare grip eronder is de Z serie een stuk beter te hanteren met langere/zware lenzen.

En er komt echt nog wel een hogere segment Z camera met ingebouwde grip.

Mijn Z6 is ook een 'Japanner' trouwens. Ik dacht dat de hele Z lijn al Thais was, maar blijkbaar niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
We houden het gezellig :)

[ Voor 154% gewijzigd door Wormaap op 09-01-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
[...]

Voordeel van de adapter dat dit nog steeds kan. F-mount past op die immens grote Z-mount.
[...]

Zelf doe ik sport en ik zie daar überhaupt weinig mirrorless. Een enkeling Sony, en de Canon en Nikon gebruikers hebben er soms een R of Z bij als derde camera.

Zelf hebben de spiegelloze camera's nog niet die bullitproof factor van een DSLR. Dat heb je bij veel sportsituaties, althans langs het (auto of motor) circuit waar het regent, je moet wandelen en een camera tegen een vangrail of grond botst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 15:37
Zelf hebben de spiegelloze camera's nog niet die bullitproof factor van een DSLR. Dat heb je bij veel sportsituaties, althans langs het (auto of motor) circuit waar het regent, je moet wandelen en een camera tegen een vangrail of grond botst.
Dit begrijp ik niet zo goed, je zou zeggen dat er bij een spiegelloze camera minder bewegende delen zijn. Waardoor deze juist meer "bullitproof" zijn?

Zelf gebruik ik een Z6 voor met name bergsport fotografie. Ook niet echt een tak van sport waarbij de camera's het heel makkelijk hebben. Maar ondanks dat mijn Z6 al wat aanvaringen heeft gehad met rotswanden en sneeuw ben ik nog steeds zeer tevreden met de bouwkwaliteit (ben wel een prosumer dus mischien dat dat het verschil is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Toch zou ik wel graag de formfactor van een Dx willen houden. Ik bezit zelf een D2H en een D3, en ondanks de objectief mindere kwaliteit van de sensor schiet ik daar veel liever mee dan mijn D600. Zeker met F/2.8 zooms voelt een Dx body "logisch" en een Dxxx veel te klein.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik heb tegenwoordig ook de Meike grip op de Z6 zodat mn pink niet in het luchtledige hangt, mn handen zijn met een maatje te groot :P

Voor mij is het zo prima, maar ik wilde dan ook een kleinere en lichtere body en schiet momenteel niet heel veel met lange lenzen (Lomper dan mn D700 met grip kan volgens mij niet bij Nikon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Chiron schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:55:
Ik heb tegenwoordig ook de Meike grip op de Z6 zodat mn pink niet in het luchtledige hangt, mn handen zijn met een maatje te groot :P

Voor mij is het zo prima, maar ik wilde dan ook een kleinere en lichtere body en schiet momenteel niet heel veel met lange lenzen (Lomper dan mn D700 met grip kan volgens mij niet bij Nikon).
850 met grip :*)

Moet ik toegeven dat mn grip er 1 keer per jaar opzit en die ook stuk is :'( Goedkoopste van amazon afgetrokken ooit. Puur zodat ik 1 keer per jaar op 9fps kan schieten bij een klus.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
De D700 is toch echt (iets) groter en zwaarder :P

Ik had de grip bijna permanent op mn D700 zitten. Omdat ik regelmatig in portrait schoot bij concerten, en ook omdat die van pas kwam om wat metalpubliek opzij te beuken in de pit :+ andere tijden...

En 3rd party grips zijn het in mijn ervaring helaas toch echt net niet vergeleken bij een originele Nikon grip. Maar het hangt ook maar net van je doel en gebruik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00
Chiron schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:37:

Ik had de grip bijna permanent op mn D700 zitten. Omdat ik regelmatig in portrait schoot bij concerten, en ook omdat die van pas kwam om wat metalpubliek opzij te beuken in de pit :+ andere tijden...

En 3rd party grips zijn het in mijn ervaring helaas toch echt net niet vergeleken bij een originele Nikon grip. Maar het hangt ook maar net van je doel en gebruik af.
Heerlijk idd :+ Icm volledig metalen lenzen + zonnekap is wel oppassen geblazen, voor je het weet ligt er iemand knock out met een snee in z'n kop :Y) Werkt wonderen om door publiek heen te komen inderdaad. Wat mis ik dat :7 :9B

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27
Chiron schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:37:

o was jij dat :P
ik heb op m'n D600 en D750 op beide een Meike grip, maar die doen niet onder voor de originele van Nikon (die ik ook gehad heb). Maar dat kan ook geluk geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb in het verleden altijd originele grips gehad (D7000, D750), maar gezien de totaal achterlijke prijs van de originele grip voor de D500 ben ik daar voor een Meike gegaan. Opzich prima, maar accu's lopen er wel in leeg terwijl de camera uit staat voor mijn gevoel en ik kan me niet herinneren dat ik dat probleem met mijn vorige camera's ook had. Wellicht door die remote-control feature die er in zit?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
De prijzen voor de originele grips zijn altijd al absurd duur geweest. Als een Meike grip voor jou prima werkt, why not? En daar zat idd iets van een remote feature in idd.

Mijn Z grip van Meike zit geen technologie in, dus daar kan weinig aan stuk :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CU8sp68zsNQ74dG5HKNYaIGwQoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJ9XrswuhhS6CM7zFVUL5MRw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Voor m’n D800 had ik ook een third-party grip. Maar die heb ik uiteindelijk nooit gebruikt omdat die echt te plastic-fantastic was. De hele balans was weg als je hem in portret vasthield.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Chiron schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:22:
De prijzen voor de originele grips zijn altijd al absurd duur geweest.
200+ euro voor zo'n 'stuk plastic' is hoe dan ook veel geld inderdaad en accessoires voor pro bodies zijn ook altijd wat duurder dan voor con-/prosumer bodies, maar de laatste 2 springen er echt wel extreem uit hoor (zonder dat daar voor zover ik weet enig verschil in kwaliteit / functionaliteit tegenover staat).
GripIntro Prijs
MB-D12 (D800/D810)~350
MB-D14 (D6x0)~250
MB-D15 (D7x00)~275
MB-D16 (D750)~285
MB-D17 (D500)~475
MB-D18 (D850)~450

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 11-01-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

De MB-N11 voor de Z6 II en Z7 II kost ook €400,-.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Op welke Z-lens zit jij met smart te wachten?

Voor mij zou dat een S-line 70-200 f/4 zijn, die perfect werkt met de 1.4 teleconverter.

Waarom?
  • Mis nu een telezoom
  • Wil uiteindelijk de "almost holy trinity" met f/4 lenzen compleet hebben
  • Minder duur dan de 70-200 f/2.8
  • Compacter dan de 70-200 f/2.8
  • Minder zwaar dan de 70-200 f/2.8
  • Met teleconverter een betaalbare en compacte uitbreiding voor de 100-280 range met f/5.6
Helaas staat die nog niet op de roadmap

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nikoneurope.com/imported/images/web/EU/mirrorless_hub/lenses/images/nikkor_z_roadmap_oct_2020.jpg
Met dank aan @Xilantof

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 05-02-2021 20:17 . Reden: Meest recente roadmap toegevoegd ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik ben heel erg benieuwd naar de 28 en 40mm 'pancakes', vooral wanneer die dingen nou eindelijk gaan komen en en of het FX of DX lenzen gaan worden.

28mm op de Z6 zou voor mij persoonlijk een ideale 'walkaround' combi zijn.

Tevens de 200-600mm, al vrees ik dat het een duur (1500-1800 eu) ding gaat worden, met variabel diafragma, vs de F-mount 200-500/5.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
Persoonlijk ben ik benieuwd naar de 24-105mm. Zou graag een meer allround en voorral lichtere lens willen om mee te nemen dan mijn 70-200 f2.8 14-30 f4.0 combo. En ben benieuwd hoe de 24-105 zich verhoud tot de 24-200 f4-6.3 en de 24-70 f4.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
durcie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:22:
Persoonlijk ben ik benieuwd naar de 24-105mm. Zou graag een meer allround en voorral lichtere lens willen om mee te nemen dan mijn 70-200 f2.8 14-30 f4.0 combo. En ben benieuwd hoe de 24-105 zich verhoud tot de 24-200 f4-6.3 en de 24-70 f4.0.
Die 24-105 wordt naar verluid een f/2.8-4.0. Daardoor wordt hij een stuk groter en zwaarder dan de 24-70 f/4, dat is voor mij een zwaarwegende reden om de 24-70 f/4.0 niet te vervangen.

Een 24-120 f/4 was voor jou (en voor mij) waarschijnlijk perfect geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Voor de volledigheid, @Joris748 plaatste de oude versie van de roadmap.

Dit is de huidige:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nikoneurope.com/imported/images/web/EU/mirrorless_hub/lenses/images/nikkor_z_roadmap_oct_2020.jpg

Of netjes op focal lengt:
Afbeeldingslocatie: https://photographylife.com/wp-content/uploads/2020/07/Nikon-Z-October-2020-Roadmap.jpg

En de eerste in pdf, klik hier.

Ik zou trouwens wel ook erg graag een 70-200 f/4 in S-line willen.

Stiekem hoop ik dat de 400 en 600 een PF-duo wordt... Maar ik vrees dat dit gewoon de pro f/2,8 en f/4 worden...

[ Voor 8% gewijzigd door Xilantof op 05-02-2021 20:15 ]

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
Joris748 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Die 24-105 wordt naar verluid een f/2.8-4.0. Daardoor wordt hij een stuk groter en zwaarder dan de 24-70 f/4, dat is voor mij een zwaarwegende reden om de 24-70 f/4.0 niet te vervangen.

Een 24-120 f/4 was voor jou (en voor mij) waarschijnlijk perfect geweest.
Op de roadmap lijkt de 24-105 niet veel groter. De 14-24 F/2.8 was ook relatief klein, dus ben benieuwd wat ze kunnen met de grotere Z vatting om deze lens klein en licht te houden. een 24-120 f/4 zou inderdaad perfect zijn maar denk niet dat ze die gaan uitbrengen. Waarom zou je dan nog een 24-70 f/4 kopen. Mischien dat in de toekomst een andere lens fabrikant deze nog gaan uitbrengen voor het Z systeem.

P.S. als ik Nikon was zou ik dit jaar me meer op camera's dan op lenzen richten. In mijn ogen zullen ze dit jaar echt iets tegenover de R5/A1 moeten zetten om hun high end klanten te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

durcie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:59:
[...]

Op de roadmap lijkt de 24-105 niet veel groter. De 14-24 F/2.8 was ook relatief klein, dus ben benieuwd wat ze kunnen met de grotere Z vatting om deze lens klein en licht te houden. een 24-120 f/4 zou inderdaad perfect zijn maar denk niet dat ze die gaan uitbrengen. Waarom zou je dan nog een 24-70 f/4 kopen. Mischien dat in de toekomst een andere lens fabrikant deze nog gaan uitbrengen voor het Z systeem.

P.S. als ik Nikon was zou ik dit jaar me meer op camera's dan op lenzen richten. In mijn ogen zullen ze dit jaar echt iets tegenover de R5/A1 moeten zetten om hun high end klanten te behouden.
Camera's hebben ze inderdaad niet op de roadmap staan, maar alle geruchten wijzen op een Z8 en/of Z9 in de tweede helft van dit jaar.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
https://www.youtube.com/watch?v=4-GMunsJo7k

Mooie video van Nigel Danson over het gebruik van de 24-200mm lens voor landschap fotografie.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

https://nikonrumors.com/2...i-and-z7-ii-cameras.aspx/

Nikon Z6 II en Z7 II f/w updates.

De lijst met veranderingen:

Nikon Z 6II firmware version 1.10

• Added 3840×2160; 60p and 3840×2160; 50p to the options available for Frame size/frame rate in the MOVIE SHOOTING MENU. More information is available in the portions of the “Reference Manual (complete instructions)” devoted to this feature.
• < CFexpress/XQD Memory Cards >
• A card with a maximum data transfer rate of 250 MB/s or faster is recommended for recording and playback of movies at a frame size of 3840 x 2160 (4K UHD) 60/50p.
• < SD Memory Cards >
• A UHS Speed Class 3 or better card with a maximum data transfer rate of 250 MB/s or faster is recommended for recording and playback of movies at a frame size of 3840 x 2160 (4K UHD) 60/50p.
• Improved eye-detection performance in Auto-area AF (people) and Wide-area AF (L-people) AF-area modes.
• Support for RAW video output is available via a fee-for-service upgrade, * and firmware version 1.10 adds support under this service for Blackmagic Design external video recorders (currently the Video Assist 5” 12G HDR and Video Assist 7” 12G HDR). If you have already purchased the RAW video output upgrade for your camera, updating to firmware version 1.10 will add support for Blackmagic Design external video recorders automatically. Note, however, that RAW video output is not available at a resolution of 4K UHD 60p/50p.
• Users of Apple’s Final Cut Pro X (version 10.4.9 or later) can now display and adjust ISO sensitivity and color temperature for ProRes RAW footage output to ATOMOS NINJA V external recorders using the fee-for-service RAW video output upgrade. *
• < Choosing a RAW Output Type >
• Before filming RAW video, choose an option for HDMI > Advanced > RAW output options > RAW output type in the SETUP MENU based on the type of recorder connected: select Type A for NINJA V recorders and Type B for Video Assist recorders.
• Fixed an issue that sometimes prevented the camera downloading location data via SnapBridge when used with an MB-N11 power battery pack.

* The RAW video output upgrade is available on a fee-for-service basis. For more information, contact a Nikon-authorized service representative.

Nikon Z 7II firmware version 1.10

• Improved eye-detection performance in Auto-area AF (people) and Wide-area AF (L-people) AF-area modes.
• Support for RAW video output is available via a fee-for-service upgrade, * and firmware version 1.10 adds support under this service for Blackmagic Design external video recorders (currently the Video Assist 5” 12G HDR and Video Assist 7” 12G HDR). If you have already purchased the RAW video output upgrade for your camera, updating to firmware version 1.10 will add support for Blackmagic Design external video recorders automatically. Note, however, that RAW video output is not available at a resolution of 4K UHD 60p/50p.
• Users of Apple’s Final Cut Pro X (version 10.4.9 or later) can now display and adjust ISO sensitivity and color temperature for ProRes RAW footage output to ATOMOS NINJA V external recorders using the fee-for-service RAW video output upgrade. *
• < Choosing a RAW Output Type >
• Before filming RAW video, choose an option for HDMI > Advanced > RAW output options > RAW output type in the SETUP MENU based on the type of recorder connected: select Type A for NINJA V recorders and Type B for Video Assist recorders.
• Fixed an issue that sometimes prevented the camera downloading location data via SnapBridge when used with an MB-N11 power battery pack
.

Mooie Plaatjes   

• Joris748
durcie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:59:
[...]

De 24-105 lijkt toch bijna 2x zo groot dan de 24-70. Vandaar de verwachting dat het geen f/4 is maar een f/2.8-4.

Een 24-120 f/4 zou uiteindelijk ook wel mooi zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 06:31

MazeWing

The plot thickens...

Begin deze maand had ik mijn D750 verkocht en vervangen voor een Fuji X-T4 icm een 16-80 F4 lens. Omdat ik toch begon te twijfelen of ik niet bij FF had moeten blijven en ik tijdens het nabewerken de D750 foto's eigenlijk mooier vond (en beter qua dynamisch bereik en noise op hoge ISO) besloten de Nikon Z6 II icm de 24-70 F4 te kopen en ik kan niet blijer zijn.

Wat een heerlijke camera met een zeer fijne bediening! Het is zoals de D750, alleen dan net allemaal wat handiger en in een compacter formaat. Ook de lens is beduidend beter dan mijn 24-120 F4. Hij is aanzienlijk scherper en, in "ingeklapte stand" ook nog behoorlijk handzaam.
Kijk ik puur naar de foto's dan ben ik er bijna 1 stop op vooruit gegaan en is het dynamisch bereik net wat groter. Het ging mij echter vooral om een wat handzamere camera met betere videofunctionaliteit; iets wat de Z6 II prima vervult.

Vanmorgen de 1.10 firmware erop gezet en ik merk niet heel veel verschil qua AF. Hij locked iets eerder op een gezicht en vervolgens ook wat eerder op een oog. De praktijk zal uitmaken in hoeverre het echt verbeterd is of dat de "visual feedback" de grootste verandering is. Ik heb vandaag ook even in 4K60P gefilmd, echter heb ik nog niet serieus gekeken naar hoe dat eruit ziet.

Op Youtube volg ik een kanaal van ene Ricci. Hij is leraar op de "Nikon school" en heeft behoorlijk diepgaande filmpjes en vergelijkingen. Ondanks dat hij werkzaam is voor Nikon is het wel allemaal objectief en geeft hij voldoende voorbeeldfoto's en video's om zijn bevindingen te ondersteunen. Een aanrader!
Hij heeft een paar dagen geleden ook een filmpje gemaakt over de 1.10 firmware van de Z6 II

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Xilantof schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:14:

Stiekem hoop ik dat de 400 en 600 een PF-duo wordt... Maar ik vrees dat dit gewoon de pro f/2,8 en f/4 worden...
Ik denk dat die de f/2.8 en f/4 worden om zo de profs en vogelaars over de streep te trekken; de PF versies staan ws voor een later stadium geplanned. Athans, ik vind dat voor de hand liggender dan de PF versies die ws de 500mm en 300 mm gaan worden (voortbordurend op wat ze hebben op F-Mount)

Zelf wil ik eigenlijk een 58mm f/1.4, maar zit te twijfelen over de 50mm 1.2--die eerst wat in prijs zou moeten zakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Shark.Bait schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat die de f/2.8 en f/4 worden om zo de profs en vogelaars over de streep te trekken; de PF versies staan ws voor een later stadium geplanned. Athans, ik vind dat voor de hand liggender dan de PF versies die ws de 500mm en 300 mm gaan worden (voortbordurend op wat ze hebben op F-Mount)

Zelf wil ik eigenlijk een 58mm f/1.4, maar zit te twijfelen over de 50mm 1.2--die eerst wat in prijs zou moeten zakken...
Die 400 en 600 worden dan haast zeker tegelijk met een top-line body geïntroduceerd.
En inderdaad, de 300 en 500 pf die ze hebben is goed uit te leggen.

Ik zit toch wel echt te azen op een exoot. Een goeie tele, of als verrassing een 70-200 f/4.
Kan ook niet wachten tot er bijv. een 18mm PC-e voor de Z-mount komt..

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Xilantof schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:46:

Kan ook niet wachten tot er bijv. een 18mm PC-e voor de Z-mount komt..
Maar niet te snel, ik heb net de 19mm gekocht... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Laowa heeft sinds recent een 15mm Shift lens voor verschillende, oa Z mount.

Afbeeldingslocatie: https://www.kamera-express.nl/media/31c3c2a1-7c2b-403c-a5fc-daca11c4acc1/main.jpg
Shift lens voor architectuur- en interieurfotografie
Geschikt voor full frame en middenformaatcamera’s
Perspectief met rechte lijnen
Nagenoeg geen vervorming (Zero-D)
Brede kijkhoek van 110°
Minimale scherpstelafstand: 20 cm
17 elementen/11 groepen
5 diafragmabladen
Handmatige scherpstelling
Kan gebruikt worden met 100mm filterhouder
Afmetingen: 79 x 103 mm
Gewicht: 597 gram
Lensvatting: Nikon Z

[ Voor 54% gewijzigd door HyperTrophy op 01-03-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Iemand hier ervaring met de webcam utility en waarom die blijft hangen op het logo, in plaats van de video feed te laten zien? Op 2 laptops werkt het prima (zowel met Z6 als D500) op een derde laptop (Windows 10, net als de andere 2) niet. Voornaamste verschil is dat ik op die laatste geen admin rechten heb, IT support heeft de utility voor me geïnstalleerd, maar kan me er verder niet mee helpen. Ik vermoed dat het gebrek aan admin rechten / anderszins beveiliging roet in het eten gooit, maar voor ik het opgeef toch even hier horen of iemand dit wellicht bekend in de oren klinkt.

De camera's worden wel zichtbaar als storage device, maar schakelen (in tegenstelling tot op de andere 2 laptops) niet naar webcam mode zodra je een applicatie opent die de daar gebruik van maakt (teams/skype/...). Daar zie ik gewoon alleen het utility logo (zoals je ook ziet als de camera uitstaat).

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 01-03-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Orion84 Welke version van de webcam utility gebruik je?
https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/187.html

En zeker weten dat niet een andere utility de camera 'gebruikt'? Dus b.v. camera control, Picture control, Nikon transfer utility, een USB driver o.i.d?

Kiezen van A, S of P mode kan ook soms verschil maken...

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 01-03-2021 16:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

1.0.1 op alle machines.
En zeker weten dat niet een andere utility de camera 'gebruikt'? Dus b.v. camera control, Picture control, Nikon transfer utility, een USB driver o.i.d?
Op die werklaptop staan geen andere Nikon utilities. Camera gaat ook niet in camera mode, maar blijft in storage mode hangen op de probleemlaptop. Op een andere laptop switcht ie van storage naar camera zodra je een applicatie start die de webcam utility aanspreekt.
Kiezen van A, S of P mode kan ook soms verschil maken...
Als ik de camera overprik naar een andere laptop werkt het meteen dus aan instellingen/stand op de camera zal het niet liggen.

Er zal we iets van een security tool / instelling dwars zitten of zo

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 01-03-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Weer een aantal f/w en s/w updates van Nikon:

https://nikonrumors.com/2...re-nx-d-and-viewnx-i.aspx

Nikon just released new firmware updates for the Nikon Z50 and D780 cameras and new versions of Capture NX-D and ViewNX-i:

Nikon Z50 Firmware Version 2.03

Pressing the playback zoom in button to display a preview would cancel changes to Set Picture Control > Hue made using NEF (RAW) processing in the RETOUCH MENU.
Certain aperture values would not be selected when control rings for the following lenses were rotated to stop aperture down in movie mode:
NIKKOR Z 50mm f/1.2 S
NIKKOR Z 24-50mm f/4-6.3
NIKKOR Z 24-200mm f/4-6.3 VR
NIKKOR Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR
NIKKOR Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR

Nikon D780 Firmware Version 1.02

Flash photos taken using TTL flash control and a non-CPU lens would not be correctly exposed.
Pressing the playback zoom in button to display a preview would cancel changes to Set Picture Control > Hue made using NEF (RAW) processing in the RETOUCH MENU.

Nikon Capture NX-D Version 1.6.5

Fixed an issue that prevented the software opening pictures recorded with the iPhone 12 (the extension must be changed from “.JPEG” to “.JPG”).
Fixed an issue that resulted in extensive changes to hue when files in the AdobeRGB color space were saved in JPEG format.
Added support for macOS Big Sur (version 11).
Ended support for macOS High Sierra (version 10.13).

Nikon ViewNX-i Version 1.4.5

Fixed an issue that prevented the software opening pictures recorded with the iPhone 12.
Fixed issues that occurred when pictures processed using vignette control in Capture NX-D were viewed in ViewNX-i.
Added support for macOS Big Sur (version 11).
Ended support for macOS High Sierra (version 10.13).

[ Voor 72% gewijzigd door ehtweak op 02-03-2021 11:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Die zag ik niet aankomen:
Nikon NX-Studio!

https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/195.html

https://www.dpreview.com/reviews/nikon-nx-studio-review

https://nikonrumors.com/2...ll-images-and-video.aspx/

NX Studio replaces both Capture NX-D and ViewNX-i in a single free app

NX Studio replaces ViewNX-i if already installed, but can run alongside Capture NX-D, allowing you to try both in parallel should you want to. It comes bundled with a new version of Nikon Transfer 2 whose sole change is to add support for NX Studio itself. It also works with the same Message Center 2 and Picture Control Utility 2 apps as its predecessors.

It will support all Nikon DSLRs released since the D1 in 1999, as well as all of the company's Z and 1-series mirrorless cameras, Coolpix compacts and KeyMission action cameras. (Although with that said, AVI-format movies from a couple of dozen Coolpix models released between 2009 and 2011 can't be played back in the app.)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 04-03-2021 10:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
Interview: Nikon - "A flagship Nikon Z series mirrorless camera can be expected within the year"

Interresant interview met Nikon over de toekomst van Nikon. Met onder andere de defintieve aankondinging dat er dit jaar een High End Z serie komt met een CMOS sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

En daar is de aankondiging al:
https://www.nikon.nl/nl_N...es-development-of-z-9.dcr

En op Tweakers.

Afbeeldingslocatie: https://www.nikon.nl/imported/images/web/EU/press-room/2021/z_9_development_announcement/press_development_announcement_z_9_original.jpg

Can't wait!

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een karige aankondiging, ik vermoed om de marketingafdeling koest te houden. Desalniettemin zeer interessant! De Z 9 zal niet direct in mijn niche vallen maar ik ga ervan uit dat het een soort stamvader wordt voor de volgende generatie Z-mount camera's, wat alleen maar geweldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wordt de Z9 de definitieve doodsteek van de spiegelreflex? Het lijkt me nu voor de hand liggen dat er geen nieuwe F-mount lenzen meer ontwikkeld worden en dat de volledige R&D naar het Z-platform gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Joris748 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:04:
Wordt de Z9 de definitieve doodsteek van de spiegelreflex? Het lijkt me nu voor de hand liggen dat er geen nieuwe F-mount lenzen meer ontwikkeld worden en dat de volledige R&D naar het Z-platform gaat.
Ja, dat was volgens mij al logisch met de Z6 en Z7. Mirrorless IS de toekomst, de enige vraag was wanneer de absolute topcamera's ook van DSLR naar mirrorless zouden gaan. Hetzelfde zag je bij SLR -> DSLR. De absolute topmodellen waren eigenlijk de laatste die de overstap maakten en pas toen de techniek zich bewezen had en bepaalde tekortkomingen er niet meer waren.

Sony heeft met de A1 de aanval geopend op het segment dat eigenlijk voor Canon en Nikon was. Een complete overstap op andere lenzen (en dus een flinke investering) is hetgeen velen nog zal tegenhouden. Nu Nikon de Z9 in het verschiet heeft is dit de logische opvolger voor de D6 gebruiker. Die kan in eerste aanleg middels de FTZ-adapter zijn huidige lenzen blijven gebruiken en gefaseerd de lenzen upgraden naar native Z-lenzen.

Eenzelfde stap gaan we denk ik zien bij Canon, die ongetwijfeld met een EOS R1 gaan komen, die de meest logische opvolger van de EOS 1DX Mark III gaat worden. Met, net zoals Nikon, het voordeel dat men beetje bij beetje kan overstappen op RF-lenzen en middels de adapter(s) hun eigen lenzen kunnen blijven gebruiken.

Nikon en Canon hebben de afgelopen jaren toch aardig wat klanten in het prosumer segment verloren aan Sony door te lang geen mirrorless aan te bieden en vast te blijven houden aan hun DSLR's terwijl Sony jaar na jaar aan de weg aan het timmeren was. Sony heeft op gepaste afstand het meest uitgebreide lensaanbod voor hun e-mount en met de A1 is er eigenlijk nog maar 1 ding dat huidige gebruikers van de D6 en 1DX tegenhoud; de enorme investering in nieuwe lenzen. Als men, net zoals voorheen, te lang zou wachten met een antwoord hierop gaan ze ook flink wat klanten verliezen aan het absolute prof-segment. Dit laten ze dus nooit gebeuren!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
Aan de D6 t.o.v. de D5 was al wel te zien dat de meeste R&D naar de mirrorless camera's gaat. Het blijft natuurlijk wachten op de definitieve specs om te kijken of de Z9 echt de D6 gaat overtreffen.

Daarnaast vraag ik me af waar ze de Z8 naam voor reserveren. Zou dit de sport camera worden waar eerder ook geruchten over gingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

durcie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:05:
Aan de D6 t.o.v. de D5 was al wel te zien dat de meeste R&D naar de mirrorless camera's gaat. Het blijft natuurlijk wachten op de definitieve specs om te kijken of de Z9 echt de D6 gaat overtreffen.

Daarnaast vraag ik me af waar ze de Z8 naam voor reserveren. Zou dit de sport camera worden waar eerder ook geruchten over gingen?
D7000-serie -> Z50
D610 -> Z5
D750/D780 -> Z6(II)
D810/D850 -> Z7(II)
D6 -> Z9

Eigenlijk hebben ze, als de Z9 eenmaal beschikbaar is, voor alles vanaf de D7000-serie een mirrorless opvolger. Enkel de 3000/5000-serie moet dan nog een keer een opvolger krijgen, echter zal dit gewoon een "mindere" Z50 worden.

Kijkend naar bovenstaande was er dus nooit "plaats" voor Z8 of een "sportcamera", aangezien de Z9 de sportcamera wordt (afgaande op hoe de D1-6 altijd in de markt is gezet). Ik ga er gemakshalve even van uit dat de Z9 een vergelijkbare sensor als de A1 van Sony krijgt; die voor "dit soort camara's" een zeer hoge resolutie krijgt, die voorheen weggelegd waren voor de langzamere camera's zoals de D800-serie. Het enige bestaansrecht van de Z8 zou dan ook zijn:
- een Z7-achtige camera met een nog hogere resolutie (of dit zin heeft laten we even in het midden)
- een Z9 in een Z6 (of Z7) jasje met een resolutie van iets van 20MP een een absurd hoge burst rate en een vergelijkbaar AF-systeem als de Z9

Dit kan echter weer invloed hebben op het bestaansrecht van de Z9, want is die hoge resolutie wel nodig? De mensen die al jaren met dat soort camera's werken zijn gewend aan de lagere (naar hedendaagse standaarden) resolutie en zouden blind voor een Z8 (+ grip) gaan en de Z9 links laten liggen.

Een Z8 lijkt me dus niet logisch. En er een soort "Sony 7S" van maken lijkt me ook niet echt in het straatje (en historie) van Nikon passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
Zie nu inderdaad in onderstaande geruchten dat er geen officiële plannen voor een Z8 zijn:

https://nikonrumors.com/2...mera-specifications.aspx/

Een toekomstige Z8 zou dan inderdaad een 30 fps+ burstrate moeten hebben. Waarbij ik me afvraag of ze een hoge burstrate niet gaat lukken door de z9 processor in een z6 III te plaatsen met een 20mp sensor. Vergelijkbaar met een Canon R6. Maar dat is mischien iets teveel wishfull thinking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

durcie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:05:
Zie nu inderdaad in onderstaande geruchten dat er geen officiële plannen voor een Z8 zijn:

https://nikonrumors.com/2...mera-specifications.aspx/

Een toekomstige Z8 zou dan inderdaad een 30 fps+ burstrate moeten hebben. Waarbij ik me afvraag of ze een hoge burstrate niet gaat lukken door de z9 processor in een z6 III te plaatsen met een 20mp sensor. Vergelijkbaar met een Canon R6. Maar dat is mischien iets teveel wishfull thinking
Ik denk niet dat ze de Z6 “als eerste” een zeer hoge burstrate geven. De Z6 is echt anders in de markt gezet. De Z7 is de Z6 met hogere resolutie en mist in tegenstelling tot z’n D800-serie een aantal knoppen. Alles wat de Z9 waarschijnlijk wel gaat hebben. Een Z8 zou dan meer een Z9 zonder ingebouwde grip worden met wat extra knoppen/dials ten opzichte van de Z6/Z7.

Maar ik blijf erbij dat het meer een gat “maken” is dan dat er nu een gat is dat gevuld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

MazeWing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:09:
[...]

Ik denk niet dat ze de Z6 “als eerste” een zeer hoge burstrate geven. De Z6 is echt anders in de markt gezet. De Z7 is de Z6 met hogere resolutie en mist in tegenstelling tot z’n D800-serie een aantal knoppen. Alles wat de Z9 waarschijnlijk wel gaat hebben. Een Z8 zou dan meer een Z9 zonder ingebouwde grip worden met wat extra knoppen/dials ten opzichte van de Z6/Z7.

Maar ik blijf erbij dat het meer een gat “maken” is dan dat er nu een gat is dat gevuld moet worden.
Eens, dit strookt ook met wat Thom Hogan aangeeft. (leuk artikel: https://www.zsystemuser.c...-and/upon-reflection.html )

Keek net nog eens goed naar die foto van de Z9 en wordt al blij met de dial op die camera... Blijf toch moeilijk wennen aan U1-U3 van mijn Z6 en Z7 II.

Ik vermoed: Z9 als snelheidsmonster (hij moet immers de D6 aftroeven) en een "Z9x" ;-) als pro-high-res tegenhanger, zonder grip.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Xilantof schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:13:
[...]

Eens, dit strookt ook met wat Thom Hogan aangeeft. (leuk artikel: https://www.zsystemuser.c...-and/upon-reflection.html )

Keek net nog eens goed naar die foto van de Z9 en wordt al blij met de dial op die camera... Blijf toch moeilijk wennen aan U1-U3 van mijn Z6 en Z7 II.

Ik vermoed: Z9 als snelheidsmonster (hij moet immers de D6 aftroeven) en een "Z9x" ;-) als pro-high-res tegenhanger, zonder grip.
Ik denk dat de A1 het prima voorbeeld is van wat we qua (sensor) techniek en burstrate allemaal kunnen verwachten. Dit aangevuld met de ergonomie van de D6 en de ergonomie die we zien bij pro body’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

MazeWing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:18:
[...]

Ik denk dat de A1 het prima voorbeeld is van wat we qua (sensor) techniek en burstrate allemaal kunnen verwachten. Dit aangevuld met de ergonomie van de D6 en de ergonomie die we zien bij pro body’s.
Interessant leesvoer over sensoren: https://www.zsystemuser.c...ill-make-nikons-next.html

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

So, I'd conclude that there are two likely possibilities for Nikon's flagship camera image sensor: that they somehow got Sony Imaging—remember that group claimed that they paid for much of the R&D work on the A9 sensor, which was the first full frame stacked sensor—to agree to let them use (a derivative of) the existing sensors, or that Nikon specified a new sensor to use and/or created their own new technology. In that latter case, it very well could be Tower Semiconductor that fabs Nikon's upcoming sensor, which would almost certainly mean a new Nikon-specified design. That could also explain why the flagship camera is arriving last in Nikon's Z full frame lineup: full sensor development has very long lead times.
Nikon heeft al vaker sensoren gehad die (grotendeels) op Sony sensoren zijn gebaseerd. Ook komt het regelmatig voor dat men een exclusiviteit heeft en zij (Sony) in dit geval als eerste dit in een product mogen gebruiken.

De laatste 10 jaar is Nikon een duidelijke richting met hun sensoren opgegaan. Ik denk niet dat ze een sensor van scratch af aan hebben ontwikkeld. De enige reden (in mijn ogen) waarom ze er “nu pas” mee komen is dat ze eerst hun lering uit de Z6 en Z7 (en dus mirrorless in het algemeen) hebben getrokken en zaken zoals AF en video eerst helemaal op orde wilden hebben voordat ze hij vlaggenschip aankondigen. Stel je namelijk eens voor de de Z9 snel genoeg na de Z6/Z7 was uitgekomen en die ook dezelfde soort problemen met de AF zou hebben. Dat zou funest zijn voor ze.

En daarnaast; ook Canon heeft nog geen 1dx alternatief in de R-serie aangekondigd. Alhoewel zij wel (nog steeds) hun eigen sensoren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Vergeet van Nikon de hele V en J serie niet... Dat waren hun eerste “spielereien” met mirrorless. ;-)

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Interessant om te zien dat de Z9 zelfs nog wat kleiner wordt dan de D6:

https://nikonrumors.com/2...nd-size-comparisons.aspx/

Afbeeldingslocatie: https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2021/03/Nikon-Z9-vs-Nikon-D6-comparison-by-Yong-Choi-2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2021/03/Nikon-Z9-Dimensions.jpg

Ergonomisch gezien, iets waar Nikon altijd goed in is geweest, lijkt me dit, ondanks het forse formaat, nog steeds een goede keuze.
Je hebt een stevig ding in je handen, waar je goed grip op hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 11-03-2021 22:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
https://helpx.adobe.com/l...1-2.html#tether-live-view
We are sharing an early preview of the Tethered Live View feature for Nikon cameras for you to test and try out. We’d love to hear your feedback as we develop and improve this feature for you. Please share your experiences at feedback.photoshop.com -> New Post -> Topic: Lightroom Classic.

When active, the live view from the camera will appear in a re-sizeable window with the option to rotate the orientation. Feature focus control buttons will also appear in the tether bar when enabled by the camera and lens settings, including Auto-Focus.

Support for Z-series camera coming soon.
Interresante update van lightroom voor Nikon Camera's. Persoonlijk vind ik het wel bijzonder dat dit nog niet werkt bij Z serie camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

durcie schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:24:
Interresante update van lightroom voor Nikon Camera's. Persoonlijk vind ik het wel bijzonder dat dit nog niet werkt bij Z serie camera's.
Kan best dat ze het protocol om tegen de camera te praten moeten reverse engineeren of zo en dat al wel gelukt is voor de DSLR's, maar niet voor de Z's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
durcie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:05:

Z8 wordt de opvolger van de D850. Vermoed ik. Die Z9....wow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Denk dat vooral de prijsstelling van die Z9 wow wordt... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Laatst online: 25-05 21:59
ehtweak schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:07:
Ergonomisch gezien, iets waar Nikon altijd goed in is geweest, lijkt me dit, ondanks het forse formaat, nog steeds een goede keuze.
Je hebt een stevig ding in je handen, waar je goed grip op hebt.
Een echt werkpaard! Dat is iets waar in the field mensen behoefte aan hebben, zeker als je al 20 jaar met dat formaat camera werkt. Veel batterij en rugged bodies worden nog steeds gewaardeerd.
Qua specs zal het dicht bij de Sony A1 liggen, maar qua gebruikerservaring dichter bij de D6. Best of both worlds voor sommigen.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
ehtweak schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Denk dat vooral de prijsstelling van die Z9 wow wordt... ;)
Zal wel 6,5k zijn.

Dat vermoeden heb ik wel. Maar als ik de beelden zie, is het wel een camera die ik in een heftige omgeving durf te gaan gebruiken. Voor mijn use-case moet ik een spijker in hout kunnen meppen met een camera, dan vertrouw ik dat deze sterk genoeg is. Bij mirrorless heb ik dat niet niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nikon demonstration planned for 2021

Nikon concerns of possible staff blinding as “70 million Nikonites” are planning to storm the Nikon corporate headquarters in Japan with competitor camera brands as they feel Nikon’s president has cheated them out of their global warranties amid Nikon announcements to reduce all warranty periods on many of their products as profits continue to decline.

Nikon gaat helemaal niet mirror-less! :+

The Japanese government, out of concern to many be may at risk of having their pictures taken, have decided to erect large mirrors around the Nikon headquarters in Minato City, Tokyo, Japan, said an unknown spoke person within the Japanese security ministry.

https://nikonrumors.com/2...ns-planned-for-2021.aspx/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Deze is ook heerlijk om te lezen:

https://www.squiver.com/blog/nikon-z9-field-report/

vooral gezien de datum van vandaag...

...
The second new button is located on the back of the camera, next to the microphone, and controls another revolutionary new function: Niko. Amazon has Alexa, Apple has Siri, and Nikon now has Niko. Niko is your own personal assistant.

When you press this button you can ask Niko to help you find the right exposure, find the nearest
Starbucks, or give feedback on your images. In the menu you can choose from three different feedback levels: Beginner (“Great shot, well done!”), Constructive Critique (“Have you tried a vertical
composition?”), and Passive Aggressive (“I don’t care about this image, but someone else might”).
When this function is enabled, it shows up on the LCD screen as “Virtual ass” because it’s too long. This will be fixed with a future firmware update.

[ Voor 76% gewijzigd door ehtweak op 02-04-2021 00:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dat zie je niet vaak, voor een hele serie camera's (de Z), een rits aan f/w updates:

https://www.dpreview.com/...series-mirrorless-cameras

Nikon has announced it will release firmware updates for its entire line of Z series mirrorless cameras on April 26, including updates the Z50, Z5, Z6, Z7, Z6 II and Z7 II. Although not major, the respective firmware updates should do add new and improve upon existing features.

https://nikonrumors.com/2...-mirrorless-cameras.aspx/
  • Firmware update version 1.20 for the Z 7II and Z 6II
    • Firmware update version 3.30 for the Z 7 and Z 6
    • Firmware update version 1.10 for the Z 5
    • Firmware update version. 2.10 for the Z50

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zo te zien specifiek alleen voor Nikon camera's geschikt, maar er zal ongetwijfeld een universelere uitvoering komen

https://nikonrumors.com/2...r-for-nikon-cameras.aspx/

Afbeeldingslocatie: https://uploads-ssl.webflow.com/602b2c06917db6f157c771b9/6079d4d80e27bb44c8fd4162_HomeHero.jpg

Ik moet zeggen, het oogt wel erg 'spacy', zo bovenop je camera! Ik dacht eerst aan een soort van smartwatch. Maar het is toch wat anders. 8) Oogt wel heel interessant; ongeacht of je er nou wel of niet gebruik van maakt... ;)

https://www.fusiontlc.com/raven

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 22-04-2021 09:15 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
Hier de video van Ricci over de frimeware update voor de hele Z serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een hoop Nikon hardware aanbiedingen:

https://www.nikon.nl/nl_NL/promotions/instantsavings

NU TOT €400 KASSAKORTING

Krijg nu direct korting op geselecteerde Nikon Z mirrorless camera's, NIKKOR Z objectieven en verrekijkers.

De actie is geldig van 14 mei 2021 t/m 19 juli 2021 op de Nikon Store en bij geauthoriseerde, deelnemende Nikon verkooppunten.

Opmerking: ik zie dat Amazon zelfs nog onder de aanbiedingsprijs van Nikon zelf gaat zitten!

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 15-05-2021 11:15 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Die actie komt mooi op tijd. Mijn 7 jaar oude nikon D610 is aan vervanging toe.
Ik dacht eerst aan een Z5, maar met deze actie gaat dat denk ik de Z6 II worden.
Nu nog bedenken wat ik qua lenzen doe. Heb nu een 20mm 2.8 AF-D en een 80-200mm 2.8 AF-D, die kunnen sowieso niet op een FTZ adapter.
Daarnaast nu een Sigma 35mm 1.4 ART, maar dat geklooi met een FTZ adapter heb ik eigenlijk geen zin in.
de 24-70 F4 S lijkt me al een dijk van een lens, de Z6 II kan prima met hogere iso's overweg. Straks aanvullen met een 70-200 F4 S als die uitkomt? Of dan toch eerst een 35 of 50 1.8 S erbij?

Maar eens een afspraak maken in een winkel en alles in de hand houden...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
[b]Sjoerdfoto schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:01
Daarnaast nu een Sigma 35mm 1.4 ART, maar dat geklooi met een FTZ adapter heb ik eigenlijk geen zin in.
de 24-70 F4 S lijkt me al een dijk van een lens, de Z6 II kan prima met hogere iso's overweg. Straks aanvullen met een 70-200 F4 S als die uitkomt? Of dan toch eerst een 35 of 50 1.8 S erbij?
Ik zou die FTZ er wel bij houden. De Sigma is zo fijn, daar kan die 35mm f1.8 S niet aan tippen.En met de adapter is er geen flex.
Pagina: 1 ... 45 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6