Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:01

BaasG

Spiral out. Keep going

James3 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Waarom? DSLR's worden uitgefaseerd. Dus nu gaat iedereen over naar mirrorless want daar gaan alle R&D resources naar toe.
Nou, uitgefaseerd... :?

Highlights van een interview van Phototrend met Nikon op NikonRumors:
  • Nikon will continue to promote both F-mount and Z-mount systems.
  • DSLRs still have the upper hand over hybrid cameras in sports and press photography.
  • Nikon plans to expand our entire Z-mount system, including the lens range.
  • Nikon will meet the needs of hybrid photographers who take not only still images, but also video.
  • DX-format (APS-C) hybrid cameras are an important category for providing a portal for amateur photographers.
  • Nikon plans to move faster on the scheduled Z mount lenses.
  • The demand for a faster release of the f/2.8 trinity is particularly strong.
  • A lot of demand for pancake type lenses for Z-mount.
  • Nikon will continue to make improvements to the Z system through firmware updates.
  • D6 was developed primarily for sports and press photographers.

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een lastige kwestie. Sony heeft hun dslr-systeem ook al een tijdje terug de nek omgedraaid en als een soort troost nog een a99 II richting de A-mount community gegooid.
En voor mij voelen de D780 en D6 (en misschien ook wel de D850) ook zo: alsjeblieft trouwe fans, hier heb je het beste wat we nog kunnen produceren met een dslr, maar vanaf nu zoeken jullie het maar uit.
Als je al jaren in het dslr ecosysteem zit, dan stap je niet zomaar over en je kunt voor goede prijzen veel perfect materiaal kopen.
Maar ergens komt dat einde en sommigen slikken nu de bittere pil en stappen over naar spiegelloos, anderen wachten en een kleine groep maakt nooit die stap. Allen vaak met goede redenen (ook minder goede redenen...).

Die highlights waar @BaasG naar wijst, geven mij een twijfelachtig beeld. Nikon wijst erop dat dslr's nog steeds het grootst zijn in bepaalde genres, maar ze bereiden zich ook wel heel hard voor op een toekomst zonder dslr.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat snap ik op zich dan wel weer. De markt zal zich voorlopig gewoon op spiegelloos gaan richten. De grootste hobbels zijn genomen, nu wordt het alleen nog maar beter. Voor DSLR kunnen ze dus met af en toe een update of body nog wel een tijdje weg komen, daar is al genoeg van op de markt.
Maar in de spiegelloze hoek lopen ze nu toch achter de feiten aan. Sony heeft lang een voorsprong uitgebouwd, even gingen Nikon en Canon gelijk op maar die laatste heeft ineens behoorlijk gas gegeven (vooruitlopend op wat komen gaat). Wil Nikon dus een merk van betekenis blijven dan zal die Z-mount nu ook echt wel serieus uitgebouwd moeten gaan worden.
Het is dan inderdaad de vraag hoe lang er echt nog nieuw hardware gericht op de spiegel blijft komen. Misschien kiezen ze ook wel het pad waarbij de serieuze sportschieters nog een DSLR kunnen krijgen, maar de groep die minder op snelheid gericht is maar alvast beter aan overstappen kan gaan denken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 21:51

superblaag

Mooi spul hoor!

James3 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Waarom? DSLR's worden uitgefaseerd. Dus nu gaat iedereen over naar mirrorless want daar gaan alle R&D resources naar toe.
Tja, waarom..
Technisch misschien uitgefaseerd, praktisch nog meer dan prima voor mijn hobby gebruik.
Hij bevalt me enorm, en met een gezin van twee kinderen moet je ook financieel kijken.

Het is makkelijk zeggen "je moet dit of dat kopen" maar spaar het maar weer bij elkaar.

Ik heb niet een heel uitgebreide collectie aan glas, maar wel allemaal goed spul wat me ook weer geld zou kosten dat naar Z-glas te krijgen.

Natuurlijk is er de FTZ-adapter, maar mijn verhaal ging over de grip.
Zwaar glas, kleinere body zonder grip lijkt mij niet ideaal.

Eerlijk zijn, ik heb nog geen Z-body met zwaar glas in handen gehad dus dat is een gevoelskwestie.

Ik begrijp dat Z de toekomst zal zijn voor Nikon en F straks afgelopen is.
Maar zelfs met dit gegeven in het achterhoofd kan ik nog prima jaren foto's maken met een dslr als ik zou willen.

Als mijn huidige D750 deze kuren niet had dan speelde dit allemaal niet eens. :)

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uiteindelijk is het gebruik van een grip heel persoonlijk natuurlijk, dus lastig om daar echt wat zinnigs over te zeggen of het slim is om een D780 te kopen op basis van dat aspect.

Ik heb onder mijn D7000 en D750 ook altijd grips gebruikt, prettiger met zwaardere lenzen en fijner portrait mode schieten. Toen ik de D750 verving door een D500 heb ik het aanschaffen van een grip lang uitgesteld, omdat de Nikon grip idioot duur is. Maar ook daar uiteindelijk een grip gekocht (Meike) omdat ik dat gewoon fijner vindt werken.

Inmiddels een Z6 naast de D500, maar zoals je al zegt: met grotere lenzen is dat niet per se een heel fijne combinatie. Los van andere voordelen is de D500 incl. grip dan ook nog steeds mijn primaire camera als ik met telelenzen op stap ga voor vogels of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Doordat ik de afgelopen 10 jaar niet onder een steen geleefd heb. Zelfs Canon en Nikon zetten nu vol in op mirrorless. Nikon kan geen 2 mounts onderhouden, ze mogen blij zijn als ze het overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 21:51

superblaag

Mooi spul hoor!

Orion84 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:15:
Uiteindelijk is het gebruik van een grip heel persoonlijk natuurlijk, dus lastig om daar echt wat zinnigs over te zeggen of het slim is om een D780 te kopen op basis van dat aspect.

Ik heb onder mijn D7000 en D750 ook altijd grips gebruikt, prettiger met zwaardere lenzen en fijner portrait mode schieten. Toen ik de D750 verving door een D500 heb ik het aanschaffen van een grip lang uitgesteld, omdat de Nikon grip idioot duur is. Maar ook daar uiteindelijk een grip gekocht (Meike) omdat ik dat gewoon fijner vindt werken.

Inmiddels een Z6 naast de D500, maar zoals je al zegt: met grotere lenzen is dat niet per se een heel fijne combinatie. Los van andere voordelen is de D500 incl. grip dan ook nog steeds mijn primaire camera als ik met telelenzen op stap ga voor vogels of zo.
Snap ik :)

Het is inderdaad erg persoonlijk.
Maar ik neig richting het kamp "ik ga de grip missen".
Misschien dat er tweakers zijn die er wel helemaal overheen zijn gekomen zonder grip te schieten :)

We gaan het meemaken en hopelijk gaat mn D750 nog even mee!

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:00
James3 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:31:
[...]

Doordat ik de afgelopen 10 jaar niet onder een steen geleefd heb. Zelfs Canon en Nikon zetten nu vol in op mirrorless. Nikon kan geen 2 mounts onderhouden, ze mogen blij zijn als ze het overleven.
Wat een berg onzin, dit heb ik al vaker voorbij zien komen en niemand kan het daadwerkelijk onderbouwen. Canon en Nikon zouden het ook niet overleven toen sony met de eerste A7 kwam. Zelfs Pentax (Ricoh) leeft nog :+

R&D staat vol op mirrorless lijkt het maar dit wil niet zeggen dat de DSLR over een jaar in de kou staat.

Zoals met alle nieuwe dingen is het nog erg duur en is het aanbod nog te smal. Beide merken hebben een enorm brede range aan DSLRs waar ze nu nog gewoon niet 1:1 wat tegenover kunnen zetten.

Als ik voor mijzelf spreek dan zou jk voor portretten best over kunnen op mirrorless maar voor concerten en festivals is er geen alternatief voor de 1D X; nee ook de A7/A9 niet, niet voor mij. Heeft het voor mij voordelen op dit moment? Nope.

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 11-06-2020 18:35 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:55
Ik weet nog dat men aan het begin van de digitale fotografie revolutie vreesde voor het voortbestaan van Leica,
maar dat merk heeft het gelukkig overleefd. Zelfs Hasselblad heeft het overleefd.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Xfile Ja, die merken bestaan nog (L en H), maar komt dat niet omdat ze ook digitale modellen hebben uitgebracht?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:55
ehtweak schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:22:
@Xfile Ja, die merken bestaan nog (L en H), maar komt dat niet omdat ze ook digitale modellen hebben uitgebracht?
Leica heeft vrij afwachtend gereageerd. Velen dachten daarom dat ze het niet zouden redden. De eerst digitale rangefinder werd pas 2006 uitgebracht: de M8.
De camera modellen van Leica, zowel analoog als digitaal https://leica.pt/leica-a-history-of-success/?lang=en.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 02:02
Nu ik zowel Nikon (D100, D200) als Canon (1Ds II, 5D II) naast elkaar gebruik, valt me op hoeveel vaker de Nikons zowel de belichting als de witbalans net wat beter op orde lijken te hebben. Petje af voor Nikon wat dat betreft. Ik denk dat ik met mijn L-lenzen de overstap niet ga maken, al vind ik de D200 een verademing boven de 5D II, het feit dat je toch twee handen nodig hebt/had om bv de ISO te veranderen (D200 ten minste, D300 dacht ik ook) blijft dat ik toch liever nog bij Canon blijf.

*knip* en dat stukje van je post hoort inderdaad in V&A, niet op het forum.

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 15-06-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

r.j.deroos schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:47:
Nu ik zowel Nikon (D100, D200) als Canon (1Ds II, 5D II) naast elkaar gebruik, valt me op hoeveel vaker de Nikons zowel de belichting als de witbalans net wat beter op orde lijken te hebben. Petje af voor Nikon wat dat betreft. Ik denk dat ik met mijn L-lenzen de overstap niet ga maken, al vind ik de D200 een verademing boven de 5D II, het feit dat je toch twee handen nodig hebt/had om bv de ISO te veranderen (D200 ten minste, D300 dacht ik ook) blijft dat ik toch liever nog bij Canon blijf.
Nu ben ik wel benieuwd hoe een Nikon DX body uit het jaar kruik een verademing is ten opzichte van de veel jongere full-frame 5D II?

En inderdaad, ook op de D300 zit het iso knopje nog linksbovenop. Maar in de ~10 jaar die sindsdien verstreken zijn heeft Nikon gelukkig wel geleerd en tegenwoordig hebben alle bodies in die prijsklasse gewoon een ISO knopje waar je met je rechterhand bij kan :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Laatst online: 14-09 02:02
Tja waar zal ik beginnen. De 5D II is natuurlijk niet zo veel nieuwer vergeleken met de D200.

Allereerst ben ik na al die jaren nog steeds niet gewend aan de knopjes met dubbele functies bij Canon, voor het snel wisselen van de meetmethode verander ik per ongeluk telkens eerst de witbalans.
Mirror lock-up en bracketing zijn aparte knoppen en zo te bereiken zonder dat je het menu in moet (bij 1Ds wel direct te bereiken)
De ongekende custom opties van de D200... kan alleen maar bedenken hoeveel meer je bij recentere modellen in kan stellen.
Ik heb vaak met de 5D foto's gemist omdat de AF nog niet klaar was; dan liever een net niet goed gefocuste foto dan geen foto! De D200 kun je zo instellen dat ie hoe dan ook afdrukt, of toch de focus prioriteit geeft.
AF hulplicht!!!
En ik vind het niet goed te praten dat de 5D geen ingebouwde flitser heeft. Even een snel vakantiekiekje portret met invulflits? Nope!
Grid lijnen, kom op Canon, waarom duurde dat zo lang.

Maar: Het rubber van al mijn Canons zit er na al die jaren nog op, en bij Nikon laat het los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
r.j.deroos schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:28:
Tja waar zal ik beginnen. De 5D II is natuurlijk niet zo veel nieuwer vergeleken met de D200.

Allereerst ben ik na al die jaren nog steeds niet gewend aan de knopjes met dubbele functies bij Canon, voor het snel wisselen van de meetmethode verander ik per ongeluk telkens eerst de witbalans.
Mirror lock-up en bracketing zijn aparte knoppen en zo te bereiken zonder dat je het menu in moet (bij 1Ds wel direct te bereiken)
De ongekende custom opties van de D200... kan alleen maar bedenken hoeveel meer je bij recentere modellen in kan stellen.
Ik heb vaak met de 5D foto's gemist omdat de AF nog niet klaar was; dan liever een net niet goed gefocuste foto dan geen foto! De D200 kun je zo instellen dat ie hoe dan ook afdrukt, of toch de focus prioriteit geeft.
AF hulplicht!!!
En ik vind het niet goed te praten dat de 5D geen ingebouwde flitser heeft. Even een snel vakantiekiekje portret met invulflits? Nope!
Grid lijnen, kom op Canon, waarom duurde dat zo lang.

Maar: Het rubber van al mijn Canons zit er na al die jaren nog op, en bij Nikon laat het los.
Tsja, daarom zijn er ook meerdere spelers op de markt, voor ieder wat wils. Persoonlijk vind ik het weglaten van een ingebouwde flitser een pluspunt, het is een semi-pro camera en dan zit ik niet op een ondermaats flitsertje te wachten (want ja, hij is echt prut). Prima voor een vakantie kiekje zoals je zegt, maar daarvoor is de camera niet gemaakt.

Het AF hulplicht zit op de flitsers en ik heb het eerlijk gezegd nog nooit echt nodig gehad in donkere situaties (ik doe oa. concerten). Dat hij niet afdrukt tijdens de AF is bij de 5D II dacht ik alleen op te lossen met back button focussing bij de 5D III is dit wel te configureren.

Maar goed, waar hebben we het over, een oude camera. Voegt niet echt iets toe aan de discussie over Nikons lijkt mij en ik zie ook niet helemaal waar je nou heen wil?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:17
Nikon z rebates zijn er weer voor Duitsland (dus in NL komt het vast ook wel weer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als vervolg op: ehtweak in "Het algemene Nikon topic"

Wat uiteraard niet de 'schuld' is van Nikon, maar van al die andere glaswerk beunhazen. :+
Naast Sigma en Tamron, geeft nu ook Tokina een waarschuwing m.b.t. compatibiliteits issues:

https://tokinalens.com/ne...ses_with_nikon_d6_camera/
https://nikonrumors.com/2...-with-tokina-lenses.aspx/

When the power of the camera with the lens attached is turned ON, AF might not work properly.
After the camera recovers from "Sleep mode" AF might not work properly.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik ben daarbij wel benieuwd of het komt omdat Nikon gewoon doorontwikkeld heeft en dat 3rd party AF daar nog op afgestemd moet worden, of dat Nikon bewust wat dingetjes heeft aangepast om te zorgen dat hun eigen spul weer een tijdje beter werkt. Ze kunnen omzet natuurlijk wel goed gebruiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Voor de mensen die het interessant vinden. Ik was op zoek naar een 2e geheugenkaart voor mijn Z6. Een 64GB XQD is ~€160. Bij Amazon.com verkopen ze momenteel de Sandisk 64GB CFexpress voor omgerekend ~€133 inclusief verzend- en inklaringskosten. (Uiteraard iets minder per kaart als je er meerdere bestelt.) Laagste prijs in Nederland voor deze kaart is €157,90 bij Amazon.nl.

Dit is het nieuwe typenummer SDCFE-064G-GN4NN wat goed zou moeten werken met de nieuwste firmware. Verzending duurde bij mij 5 dagen en de kaart lijkt het prima te doen, maar heb er pas 500 foto's mee geschoten.

[ Voor 10% gewijzigd door Cannoli op 25-06-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:05

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gonadan schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:10:
Ik ben daarbij wel benieuwd of het komt omdat Nikon gewoon doorontwikkeld heeft en dat 3rd party AF daar nog op afgestemd moet worden, of dat Nikon bewust wat dingetjes heeft aangepast om te zorgen dat hun eigen spul weer een tijdje beter werkt.
mmm, ik kan mij nog vaag herinneren dat ik bij photokina ook third party had geprobeerd op een z6 (of was het de 7) en dat de camera gewoon in storing sprong zodra je het probeerde er een foto mee te maken. Toen al waren ze niet ingesteld om te functioneren met third party.
Ze kunnen omzet natuurlijk wel goed gebruiken.
Voor de lenzenverkoop voor de Z mount zal het wel een boost zijn. ik vind dat er best een aardige lineup is voor zon vrij nieuw systeem.
aan de andere kant is het minder aantrekkelijk voor mensen met third party F om over te stappen en dus minder omzet. het mes snijd aan twee kanten. :p

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Cannoli schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:04:
Voor de mensen die het interessant vinden. Ik was op zoek naar een 2e geheugenkaart voor mijn Z6. Een 64GB XQD is ~€160. Bij Amazon.com verkopen ze momenteel de Sandisk 64GB CFexpress voor omgerekend ~€133 inclusief verzend- en inklaringskosten. (Uiteraard iets minder per kaart als je er meerdere bestelt.) Laagste prijs in Nederland voor deze kaart is €157,90 bij Amazon.nl.

Dit is het nieuwe typenummer SDCFE-064G-GN4NN wat goed zou moeten werken met de nieuwste firmware. Verzending duurde bij mij 5 dagen en de kaart lijkt het prima te doen, maar heb er pas 500 foto's mee geschoten.
Heb je daar dan ook weer een nieuwe cardreader voor nodig? Of kan ik die CFe dingen gewoon in mijn XQD reader proppen?

Op zich heb ik met 2x 32GB Lexar XQD en 1x 64GB Sony XQD voorlopig wel even genoeg voor de D500 en Z6, maar toch :P

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 25-06-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Heb je daar dan ook weer een nieuwe cardreader voor nodig? Of kan ik die CFe dingen gewoon in mijn XQD reader proppen?
Daar heb je helaas een nieuwe cardreader voor nodig en deze zijn momenteel niet goedkoop te krijgen. Had laatst mazzel. Kon er toen op Amazon.com één van ProGrade bestellen voor een acceptabel bedrag (€57).

XQD-kaarten werken overigens ook niet in CFexpress kaartlezers, tenzij het er specifiek bij vermeld wordt zoals bij de Sony MRW-G1 (~€135)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 14:29
Orion84 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:15:
(...)

Voor de Z6/Z7 kan ik alvast deze aanraden:

YouTube: YouTube

Samengevat:

+ extra grip (je pink kan nu ook grippen ipv werkloos te hangen onderaan)
+ camera voelt wat beefier, mocht wel vond ik.

- geen portret stand of extra knoppen
- camera staat niet meer waterpas op tafel (irrelevant voor mij)
- 1s langer om je geheugenkaart eruit te halen
- 50-60€ wat aan de hoge kant

Een semi-grip dus. Ik kan hem persoonlijk aanraden. Vooral als trouwfotograaf is het met de grip comfortabeler om de camera lang vast te houden. Op m'n andere camera ook meestal een grip (D750)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Goh, ik zie her en der de berichten over de nieuwe Nikon Z5 verschijnen.
https://www.nikon.nl/nl_N.../enthusiast/z-5-24-50-kit
https://www.dpreview.com/...-that-doesn-t-cut-corners
https://nikonrumors.com/2...lable-for-pre-order.aspx/

Maar de FP op tweakers nog niet...
hint, hint.... ;)

[ Voor 57% gewijzigd door ehtweak op 21-07-2020 15:46 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:50
En twee extenders: een 1.4x en een 2x extender voor Nikon Z-objectieven

https://photographylife.com/news/nikon-z5-announcement

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat kan je beter hier melden: https://tweakers.net/submit/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wel een interessante camera. Gelukkig niet iets om als Z6 eigenaar heel jaloers op te worden, behalve dan misschien dit stukje:
Packed with Power: Powered by the new EN-EL15c battery, the Z 5 offers significant advancements in the number of shots per charge and is the first Nikon camera to enable constant power through the USB port, even with select portable USB power banks[6]. For added power and grip, the camera is also compatible with the MB-N10 hot-swappable battery pack.
Webcam Ready: When connected via the USB-C cord, the Z 5 can be used as a webcam, making the camera a great option for modern vloggers, influencers and gamers looking to improve their livestreaming capabilities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

edit:
spuit11

[ Voor 96% gewijzigd door Gonadan op 21-07-2020 16:26 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:03:
Wel een interessante camera. Gelukkig niet iets om als Z6 eigenaar heel jaloers op te worden, behalve dan misschien dit stukje:

[...]
Zat er niet een crop op de video stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

HyperTrophy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:27:
[...]

Zat er niet een crop op de video stand?
De Z5 heeft een 1.7x crop bij 4k zo te zien ja. Dat maakt hem natuurlijk weer wat minder interessant voor video. Maar ging me er meer om dat ik het wel jammer vind dat je de Z6 niet kan voeden via USB tijdens gebruik. Alleen om de accu op te laden wanneer de camera uit staat.

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 21-07-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Wel jammer dat dergelijke features (ogenschijnlijk) softwarematig bepalend gemaakt worden onder de categorieën bodies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 21:19
Ook niet onbelangrijk; de Z5 heeft 2 geheugenslots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Joep schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:41:
Ook niet onbelangrijk; de Z5 heeft 2 geheugenslots.
Tja, als iemand die (ook professioneel) van o.a. de D800, D750 naar de Z6 is gegaan, heeft het me nooit echt geboeid dat de Z6 maar 1 geheugenslot heeft... Ik gebruikte het tweede slot maar zelden, en dan alleen voor mirrors (bij wijze van backup) maar mijn SD-kaartjes hebben nooit gefaald, en de huidige XQD-kaarten ook niet. Ik heb er dus geen seconde wakker van gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Alleen maar extra kans dat zo’n slot stuk gaat, net als bij m’n d600 waarbij de primary kapot is...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ventieldopje
Dat is wel een knap staaltje omdenken heren ;) Maar goed laten we die discussie vooral nog eens voeren voor de zoveelste maal.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:33

World Citizen

FreeReef.nl

Heeft er iemand ervaring met draadloze afstandsbedieningen en video opnemen?

Ik heb een Nikon D5100 en wil via een draadloze afstandbediening video kunnen starten. Ik kom een aantal verschillende merken en soorten tegen, en gezien het voor mij echt overbodig is omdat ik het goed en wel 1x in het jaar ga gebruiken... keek ik ook naar de wat "goedkopere merken"

Zo kom je voor rond de 30 euro tegen:
https://www.amazon.com/Ma...94503&s=electronics&sr=1-
Ik kan alleen nergens vinden of je daar video met kunt starten.

Maar ik kom voor het dubbele aan prijs dan deze tegen:
https://www.amazon.com/Ve...ote-Cameras/dp/B01C6BK6EU
En die kan volgens deze "review" wel omgezet worden naar video.
https://www.diyphotograph...o-recording-nikon-camera/

Dat scheelt nogal wat geld, dus ik was benieuwd of hier iemand ervaring heeft met video starten op remote?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:08

Chiron

Moderator Discord
hfos schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:59:
[...]

Tja, als iemand die (ook professioneel) van o.a. de D800, D750 naar de Z6 is gegaan, heeft het me nooit echt geboeid dat de Z6 maar 1 geheugenslot heeft... Ik gebruikte het tweede slot maar zelden, en dan alleen voor mirrors (bij wijze van backup) maar mijn SD-kaartjes hebben nooit gefaald, en de huidige XQD-kaarten ook niet. Ik heb er dus geen seconde wakker van gelegen.
Ik heb juist het idee dat SD wat gevoeliger is voor storingen vanwege de vertaalslag die de cpu in de camera moet maken. En dat er dingen mis gaan als de camera spontaan uit gaat (vanwege lege accu oid.), en het apparaat nog naar sd aan het schrijven is.

Sinds ik digitaal fotografeer zeker wel een sd kaartje of 20 weten te slopen in al die jaren, maar met de (single slot) cf in mn D700, en de XQD in de Z6 (tot nu toe, even afkloppen), geen enkel probleem gehad.

YMMV

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Chiron schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

Ik heb juist het idee dat SD wat gevoeliger is voor storingen vanwege de vertaalslag die de cpu in de camera moet maken. En dat er dingen mis gaan als de camera spontaan uit gaat (vanwege lege accu oid.), en het apparaat nog naar sd aan het schrijven is.

Sinds ik digitaal fotografeer zeker wel een sd kaartje of 20 weten te slopen in al die jaren, maar met de (single slot) cf in mn D700, en de XQD in de Z6 (tot nu toe, even afkloppen), geen enkel probleem gehad.

YMMV
Mwa SD is juist wel weer een veel simpeler protocol maar wel relatief langzaam (zeker bij random data, wat bij foto's niet is gelukkig).

Het verschil is dat bij SD de controller niet in de kaart zit zoals ik CF maar in het apparaat (in dit geval de camera). Optimalisatie is daarom een stuk minder maar het heeft niks te maken met dat kaartjes stuk gaan, dat doen ze nou eenmaal (CF ook).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Nadeel van CF is dat de stekker (in de camera) een stuk kwetsbaarder is. Jammer als de pinnetjes iets krom zijn ofzo, nieuwe kaartjes gaan het probleem niet oplossen, geen enkele kaart doet het dan nog lekker in die camera. (iets met ervaring met mijn good old D70)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Ankona schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:26:
Nadeel van CF is dat de stekker (in de camera) een stuk kwetsbaarder is. Jammer als de pinnetjes iets krom zijn ofzo, nieuwe kaartjes gaan het probleem niet oplossen, geen enkele kaart doet het dan nog lekker in die camera. (iets met ervaring met mijn good old D70)
Daarom zijn ze daar bij alle nieuwe formaten dus van afgestapt ;)

Cfast heeft wel een uitstekend deel als connector in de camera maar deze is een stuk steviger en iets soortgelijks wordt ook al decennia lang in computers gebruikt.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gelukkig ben ik gespaard gebleven van geheugenkaart ellende. _/-\o_

Hoewel ik al heel wat jaartjes CF en SD kaartjes gebruik in digitale camera's.
Dat begon ooit met de Minolta Dimage7 (met de welbekende IBM Microdrive), via de Nikon D100, D200, D700 en nu de D800E.
Nog nooit een defecte of 'raar' gedrag vertonende geheugenkaart meegemaakt.

En m'n camera's hebben toch van -25 tot +40 graden in de rugzak meegemaakt, door een groot deel van Europa.

Ligt dat aan de gebruiker, of aan de apparatuur? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

https://downloadcenter.ni...m/en/download/sw/175.html

ViewNX-i & Capture NX-D Version 1.20.030

Support voor de Nikon Z5 en nog wat additionele fixes.

Mooie Plaatjes   

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51
Heeft er iemand een idee of er screen protectors zij the voor bvb het touchscreen van de d7500? Ik vind er zo direct geen.

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@devilkin Nou... ff op eBay een search naar "screen protector nikon d7500" en ik zie er zo diverse voorbij komen... Hetzelfde geldt voor b.v. amazon.de :Y

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 12-09-2020 14:03 ]

Mooie Plaatjes   

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51
Daar had ik nog niet gekeken. Was aan het rondkijken op de meer algemene camera sites, en dpreview

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:43

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Nieuwe objectieven van Nikon:
Nikkor Z 14-24mm f/2.8 s

Nikkor Z 50mm f/1.2 s

NL Persbericht

Uiteraard op meerdere kanalen info te vinden.

Fotonerd

• Joris748
Xilantof schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:11:
Nieuwe objectieven van Nikon:
Nikkor Z 14-24mm f/2.8 s

Nikkor Z 50mm f/1.2 s

NL Persbericht

Uiteraard op meerdere kanalen info te vinden.
Ah, de heilige drie-eenheid is compleet :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Xilantof

Xilantof

Joris748 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:24:
[...]

Ah, de heilige drie-eenheid is compleet :)
Jep!

Vooral verbaasd over het gewicht van de 14-24!
Maar 650 gr t.o.v. 900 ofzo van de F-mount versie...!

Fotonerd

• Cannoli
  • Niet online
Weer twee mooie objectieven van Nikon.

Zat net trouwens naar de aankondiging van Jared Polin te kijken. Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met die kerel. Vind 'm erg schreeuwerig en zijn titels zijn regelmatig clickbait maar hij heeft soms wel een punt.

De laatste paar Youtube video's hoor je gewoon hoe gefrustreerd hij is m.b.t. Nikon. Ze lopen met hun mirrorless camera's achter de feiten aan. Ze produceren geweldige objectieven en qua ergonomie, bouwkwaliteit, bestanden, e.d. behoren ze echt tot de besten, maar het gaat allemaal zo langzaam. Vooral qua autofocus (sport/bif) en dan met name eye-tracking staan ze met afstand achter Sony en Canon.

Begrijp mij niet verkeerd. Nikon produceert geweldige camera's en eye-tracking is maar een klein onderdeel in het grote geheel, maar steeds meer Youtubers omschrijven Nikon als een soort sub-A of zelfs B-merk en ik krijg de indruk dat Nikon de invloed van Youtube en social media onderschat.

Naar mijn mening worden de, als de geruchten kloppen, Z6s/Z7s een 'make or break' moment voor Nikon. Als ze hun AF niet (bijna) gelijk krijgen met Sony/Canon dan verliezen ze enorm veel gebruikers. Niet omdat hun camera's of objectieven slecht zijn, maar simpelweg omdat al die (zogenaamde) influencers zullen roepen dat Nikon niet meer de moeite is.

• Milo.
  • Laatst online: 19:00

Milo.

klik

klopt, doet me denken aan deze.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Xilantof schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:32:
[...]

Jep!

Vooral verbaasd over het gewicht van de 14-24!
Maar 650 gr t.o.v. 900 ofzo van de F-mount versie...!
Dat is wat ik verwacht van een groothoeklens voor een spiegelloze systeemcamera. Je hoeft geen retrofocus ontwerp meer te maken.
Wat mij wel verbaasd (in negatieve zin) is het gewicht van de 50mm f/1.2.

• Ventieldopje
Het hoeft toch ook niet lichter? De ruimte die je over hebt kun je net zo goed gebruiken voor extra/beter glas om de kwaliteit nog verder op te krikken :)

www.maartendeboer.net

• durcie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:37
Cannoli schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:13:
Weer twee mooie objectieven van Nikon.

Zat net trouwens naar de aankondiging van Jared Polin te kijken. Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met die kerel. Vind 'm erg schreeuwerig en zijn titels zijn regelmatig clickbait maar hij heeft soms wel een punt.

De laatste paar Youtube video's hoor je gewoon hoe gefrustreerd hij is m.b.t. Nikon. Ze lopen met hun mirrorless camera's achter de feiten aan. Ze produceren geweldige objectieven en qua ergonomie, bouwkwaliteit, bestanden, e.d. behoren ze echt tot de besten, maar het gaat allemaal zo langzaam. Vooral qua autofocus (sport/bif) en dan met name eye-tracking staan ze met afstand achter Sony en Canon.

Begrijp mij niet verkeerd. Nikon produceert geweldige camera's en eye-tracking is maar een klein onderdeel in het grote geheel, maar steeds meer Youtubers omschrijven Nikon als een soort sub-A of zelfs B-merk en ik krijg de indruk dat Nikon de invloed van Youtube en social media onderschat.

Naar mijn mening worden de, als de geruchten kloppen, Z6s/Z7s een 'make or break' moment voor Nikon. Als ze hun AF niet (bijna) gelijk krijgen met Sony/Canon dan verliezen ze enorm veel gebruikers. Niet omdat hun camera's of objectieven slecht zijn, maar simpelweg omdat al die (zogenaamde) influencers zullen roepen dat Nikon niet meer de moeite is.
Denk dat de Z6s/Z7s echt het moment wordt om hier grotere verbeteringen in door te voeren. Bij de release van de Z6/Z7 en de release van de auto focus was naar mijn indruk hun afstand tot Canon niet heel groot. Sony is een andere klasse qua autofocus in mijn ogen. Maar Canon is met de laatste camera's flink uitgelopen.

Persoonlijk hoop ik dat de nieuwe Z6s/Z7s in de buurt kunnen komen van de R6/R6.

Daarnaast heb ik het idee dat er op youtube weinig Nikon gebruikers zijn. En voornamelijk Canon en Sony gebruikers. Waarschijnlijk door hun eerdere video opties in hun camera's. Maar dat onder professionele fotografen het percentage Nikon gebruikers een stuk hoger ligt. Waardoor het kijken naar (zogenaamde) influencers ook een verkeerd beeld schetst.

Denk wel dat Nikon dat inderdaad onderschat heeft en dat ze hier echt een inhaal slag te maken hebben. Vlog stijl uitklapbaar scherm op de Z6s??

• Gonadan

Gonadan

Laten we niet vergeten dat hetzelfde voor Canon gezegd werd tot de R5 en R6 uit kwamen, die zijn er ook pas net en nog niet eens echt knap verkrijgbaar.
Nu kan Canon inderdaad wedijveren met Sony, maar daar was wel wat voor nodig. Ongetwijfeld werkt Sony ook weer aan verbeteringen om weer een duidelijke voorsprong te pakken. In die zin ben ik wel benieuwd naar de A7IV.

Het lijkt erop dat Nikon op zich ook wel verbeteringen in de software heeft toegepast, want er zijn wel stappen gemaakt, maar dat de rekenkracht nu toch de beperkende factor wordt. Als de Z6s/Z7s daar daadwerkelijk een stap in maken kan het zomaar een flinke stap in AF-prestaties zijn. Het leunt natuurlijk steeds meer op softwarealgoritmes en dus grotendeels rekenkracht van de digitale chip.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

durcie schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:53:
[...]

Denk dat de Z6s/Z7s echt het moment wordt om hier grotere verbeteringen in door te voeren. Bij de release van de Z6/Z7 en de release van de auto focus was naar mijn indruk hun afstand tot Canon niet heel groot. Sony is een andere klasse qua autofocus in mijn ogen. Maar Canon is met de laatste camera's flink uitgelopen.

Persoonlijk hoop ik dat de nieuwe Z6s/Z7s in de buurt kunnen komen van de R6/R6.

Daarnaast heb ik het idee dat er op youtube weinig Nikon gebruikers zijn. En voornamelijk Canon en Sony gebruikers. Waarschijnlijk door hun eerdere video opties in hun camera's. Maar dat onder professionele fotografen het percentage Nikon gebruikers een stuk hoger ligt. Waardoor het kijken naar (zogenaamde) influencers ook een verkeerd beeld schetst.

Denk wel dat Nikon dat inderdaad onderschat heeft en dat ze hier echt een inhaal slag te maken hebben. Vlog stijl uitklapbaar scherm op de Z6s??
Zelf Thatnikonguy Matt Granger op youtube (YouTube: Matt Granger - YouTube) heeft zijn Nikonspullen verkocht. Ik ben het er mee eens dat Nikon blijkbaar social media volledig verkeerd inschat. Echter laten we ons allemaal ook wel vreselijk beïnvloeden door social media. Want als ik al die fotografiekanalen moet geloven, dan kan ik mijn D500 beter als bootanker gebruiken en MOET ik over op de fanfabeltastische Mirrorless camera's. Want zonder alle "gadgets" van die camera's, krijg je natuurlijk geen enkele fatsoenlijke foto meer gemaakt. Paar jaar geleden hoorde je er niet bij als je niet alles in manual mode deed, want je kan toch echt de camera niet laten bepalen waar je focus ligt, hoe je belicht enz enz. En nu mag je eigenlijk alleen nog maar een camera en lens aan elkaar klikken en met een beetje geluk een compositie samenstellen, want voor de rest weet de mirrorless het toch allemaal beter. 8)7

Al die social media die mij gaat vertellen welke camera ik MOET kopen en naar welk merk ik moet overstappen, ze kunnen mij wat. Ik heb een dijk van een camera met een zooi goede objectieven. Ik ben de komende jaren voorzien van genoeg apparatuur om nog steeds prima tot zeer goede foto's te maken. De beste investering nu is meer op pad gaan en meer kennis opdoen. Niet mijn GAS (gear acquirement syndrome) voeden. ;)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• Cannoli
  • Niet online
De huidige camera's zijn beter dan zo'n beetje alles wat 5-10 jaar geleden in dit segment geproduceerd werd en met die camera's werden ook al geweldige foto's gemaakt. Sterker nog, er werden al tientallen jaren geweldige foto's gemaakt met camera's die maar een fractie konden van wat de huidige camera's kunnen. Maar een groot deel van de massa lijkt tegenwoordig een soort van 'point-and-shoot on steroids' te willen hebben. Een camera die zoveel mogelijk voor hen doet zodat ze automatisch de beste foto's krijgen. Zo werkt het natuurlijk niet, maar dat idee lijken ze te hebben (en dat idee wordt gevoed door de influencers / youtubers). Specs zijn opeens belangrijker geworden dan de vaardigheid.

Daar ligt volgens mij ook het probleem van Nikon. Nikon loopt op dit moment achter qua techniek, marketing en aanbod van objectieven en pro mirrorless bodies.

M.u.v. van de Nikon-kleuren (en zelfs dat is persoonlijk/subjectief) lopen ze eigenlijk nergens meer voorop. Ze zullen simpelweg stappen moeten gaan maken om weer aan te sluiten bij Sony en Canon. Doen ze dit niet met de Z6s/Z7s dan ben ik bang dat ze te veel momentum verliezen en bij de massa uit beeld geraken. Of ze dat financieel gezien vol kunnen houden zal de tijd uit moeten wijzen.

• Gonadan

Gonadan

Cannoli schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:01:
Specs zijn opeens belangrijker geworden dan de vaardigheid.
Welnee. Dat geldt voor de ene fotograaf wel en voor de andere niet. Al sinds de uitvinding van de AF en de lichtmeting komt een dergelijke discussie elke generatie weer terug. ;)

Een technisch goede foto is niet altijd een interessante foto, en andersom. Feit is wel dat technische snufjes het gemak van een fotograaf kunnen vergemakkelijken, zowel voor een amateur als een professional. En iedereen gebruikt het weer op z'n eigen manier.
Zo ken ik fans van EVF omdat ze dan met manuele lenzen kunnen spelen en de focus makkelijker te toetsen is, natuurlijk kan dat ook met focusglas vervangen maar waarom zou dat niet op een modernere manier kunnen? Of de portretfotograaf die minder op de focus hoeft te letten vanwege de eye-AF en daardoor meer tijd heeft voor het model zelf en de details van de compositie.
Het is echt niet alleen maar een wens tot point & shoot.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ventieldopje
Cannoli schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:01:
[...] Specs zijn opeens belangrijker geworden dan de vaardigheid.

Daar ligt volgens mij ook het probleem van Nikon. Nikon loopt op dit moment achter qua techniek, marketing en aanbod van objectieven en pro mirrorless bodies.

[...]
Als je een verouderd model op de markt houdt voor een te hoge prijs in combinatie met een klein ecosysteem, dan houdt het snel op. Mensen pikken best veel maar er zijn wel grenzen natuurlijk.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

thunder8 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:14:
[...]

Al die social media die mij gaat vertellen welke camera ik MOET kopen en naar welk merk ik moet overstappen, ze kunnen mij wat. Ik heb een dijk van een camera met een zooi goede objectieven. Ik ben de komende jaren voorzien van genoeg apparatuur om nog steeds prima tot zeer goede foto's te maken. De beste investering nu is meer op pad gaan en meer kennis opdoen.
Amen. _/-\o_
Niet mijn GAS (gear acquirement syndrome) voeden. ;)
Correctie; ;) het is NAS en daar is een pilletje voor/tegen:
Afbeeldingslocatie: https://i1174.photobucket.com/albums/r604/Braakhuis/naspirine2_zps73348594.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
Al die social media die mij gaat vertellen welke camera ik MOET kopen en naar welk merk ik moet overstappen, ze kunnen mij wat. Ik heb een dijk van een camera met een zooi goede objectieven. Ik ben de komende jaren voorzien van genoeg apparatuur om nog steeds prima tot zeer goede foto's te maken. De beste investering nu is meer op pad gaan en meer kennis opdoen. Niet mijn GAS (gear acquirement syndrome) voeden. ;)
Helemaal mee eens. Ben zelf wel net begonnen met het opbouwen van mijn camerasysteem dus mag me daar nu nog aan overgeven ;)
bij de massa uit beeld geraken
Dit is al een paar jaar aan het gang. Zelf was ik me een paar jaar geleden aan het orienteren op een mirrorles FF camera. Ben daarvoor in twee fotowinkels geweest die zijden beide dat de enige optie de A7III was. Toen ik vroeg naar de Z6 was het antwoord dat dat mischien ook een mooie camera was, maar dat ze die niet adviseerde.

Pas bij de derde camera winkel hadden ze alle nieuwe mirrorles camera's getest en vonden hun de Z6 beter qua kleuren en ergonomie. En kon ik ze beide uitproberen en heb uiteindelijk voor de Z6 gekozen. Maar daar blijkt al uit dat NIkon al grotendeels uit beeld is geraakt, helaas.

Onderstaand nog een interresante link over de verkochten DSLR vs Mirrorles camera's:
https://nikonrumors.com/2...-mirrorless-cameras.aspx/

Blijkbaar zijn er nog niet zoveel Nikon gebuikers met een NAS ;)

[ Voor 9% gewijzigd door durcie op 18-09-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:30

bobcom

Dedicated dabbler

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
Onderstaand de laatste geruchten over de nieuwe Z6 II en Z7 II camera's. Source: Nikon Rumors.
  • The new models could be called Z6 II and Z7 II instead of Z6s and Z7s (still not sure)
  • Incremental update to the current Z6/Z7 models
  • The camera shape is almost the same as Z6/Z7
  • Same sensor as in the Z6/Z7
  • Same EVF as Z6/Z7 (previous rumors indicated EVF with 5.76 million dots, the current Z6/Z7 have EVF with 3.69 million dots)
  • Improved AF (Face/eye/animal detection)
  • Dual EXPEED processor
  • Will use the new Nikon EN-EL15c battery
  • USB power
  • Dual memory card slots: CFexpress and SD (XQD/CFX type B, SD-UHS-II)
  • Faster frame rate
  • More buffer memory
  • 4k 60p video
  • More new video features
  • Improved user interface
  • Support for vertical grip with release button/controls (optional accessory)
  • Improved functionality expected with firmware update after release
  • The expected announcement is around October
  • The Nikon Z6s will be the last Nikon camera with a 24MP sensor
  • Higher prices than the current Z6 ($1,797) and Z7 ($2,497) models
Read more: https://nikonrumors.com/2...ons-2.aspx/#ixzz6ZEfe23nN
Persoonlijk ben ik benieuwd naar de betere FPS, buffer en de verbeterde AF. Als ik bovenstaande zie zou dit een goede concurrent kunnen zijn voor de Canon R5/R6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Klinkt alsof ze vooral de specifieke 'tekortkomingen' van de huidige camera's hebben aangepakt. Denk niet dat ik mijn Z6 er op ga inruilen, dat zal een iets te kostbaar grapje worden vrees ik. Maar goed om te zien dat ze in elk geval een aantal van de pijnpunten lijken aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zo te zien voornamelijk rekenkracht verbeteren zodat die bottleneck weg is. Scheelt een hoop met AF en leuke features.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Nikon Z6s will be the last Nikon camera with a 24MP sensor
Ik vermoed laatste full frame, of gaan ze op aps-c alleen maar verder met 20MP sensoren?

Dual card slot is een verplicht nummer. Gisteren nog een klant gehad die eigenlijk de Z7 wilde kopen ipv een D850, totdat hij vroeg naar dual card slot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Weer meer MP in de toekomst? Vind de 24 MP van de Z6 ruim voldoende. Meer MP stelt alleen maar zwaardere eisen aan het glas en levert weer grotere bestanden op. Terwijl je het niet nodig hebt voor een fatsoenlijke vergroting.

Wil je printen op XXXXXXL formaat, dan zijn er betere alternatieven dan een Z6.
Orion84 schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:29:
Klinkt alsof ze vooral de specifieke 'tekortkomingen' van de huidige camera's hebben aangepakt. Denk niet dat ik mijn Z6 er op ga inruilen, dat zal een iets te kostbaar grapje worden vrees ik. Maar goed om te zien dat ze in elk geval een aantal van de pijnpunten lijken aan te pakken.
Zo kijk ik er ook tegenaan. De voordelen zijn niet zo groot om er weer veel geld tegenaan te gooien. Steek het liever in wat glas. Bijvoorbeeld in een telezoom zodra er een geschikte beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
Reageer normaal of reageer niet.

[ Voor 88% gewijzigd door Gonadan op 27-09-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Universal Creations schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:52:
[...]

Ik vermoed laatste full frame, of gaan ze op aps-c alleen maar verder met 20MP sensoren?

Dual card slot is een verplicht nummer. Gisteren nog een klant gehad die eigenlijk de Z7 wilde kopen ipv een D850, totdat hij vroeg naar dual card slot...
Dual card slot is leuk voor de pro, maar niet noodzakelijk voor de prosumer. Ik had er 1 op mijn D300s, maar mis hem niet op mijn Z6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris748 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:38:
[...]

Dual card slot is leuk voor de pro, maar niet noodzakelijk voor de prosumer. Ik had er 1 op mijn D300s, maar mis hem niet op mijn Z6.
Tsja, je kunt dan afvragen wat Nikon dan wel maakt voor de Pro? De Nikon Z5 heeft wel 2 kaartsloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollefles
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-02 18:52
Ben wel benieuwd of dit nieuwe firmware met verbeteringen voor de Z6/7 gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Universal Creations schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:42:
[...]

Tsja, je kunt dan afvragen wat Nikon dan wel maakt voor de Pro? De Nikon Z5 heeft wel 2 kaartsloten ;)
Iedereen vindt dat hij twee kaartsloten nodig heeft, dat wil nog niet zeggen dat iedereen het nodig heeft.

Maar goed, klant is koning. Dus voortaan twee kaartsloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
Joris748 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:52:
[...]

Iedereen vindt dat hij twee kaartsloten nodig heeft, dat wil nog niet zeggen dat iedereen het nodig heeft.

Maar goed, klant is koning. Dus voortaan twee kaartsloten ;)
Sukkel is koning. Sukkel fotografeert nu met een D850 i.p.v. een Z7. Ik hoop dat het een grapje was, anders is die klant heel erg benadeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

James3 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:53:
[...]

Sukkel is koning. Sukkel fotografeert nu met een D850 i.p.v. een Z7. Ik hoop dat het een grapje was, anders is die klant heel erg benadeeld.
Hoezo heel erg benadeeld? Het zijn toch alletwee (D850 en Z7) uitstekende camera's die elkaar weinig ontlopen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
[...]

Wat een kinderachtige reactie weer. Dat je het niet eens bent met iemand zijn advies, prima. Maar moet je dan perse hier reageren? Zo ja doe dit dan inhoudelijk en ga zeker niet ineens mensen "sukkels" noemen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
ehtweak schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:37:
[...]

Hoezo heel erg benadeeld? Het zijn toch alletwee (D850 en Z7) uitstekende camera's die elkaar weinig ontlopen?
DSLR is een doodlopende weg en mirrorless is de toekomst. Klein verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Niet op de man a.u.b. :)

Het gaat toch om het resultaat? En beide camera's zijn gewoon uitstekende stukken gereedschap die nog jarenlang mee kunnen.
Trouwens, die discussies zijn er al genoeg geweest. Dat wat marketeers roeptoeteren hoeft nog niet altijd juist te zijn (of beter gezegd; vrijwel nooit). :+

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 27-09-2020 21:29 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Spiegelloos leunt vooralsnog behoorlijk op het glas van DSLR, het gaat nog jaren duren voordat het aanbod enigszins gelijkwaardig is. Het verschil zit hem dus met name in de body, en laat dat nu net een punt van persoonlijke voorkeur zijn.
In beide gevallen heb je een prachtcamera waar je nog jarenlang heel veel plezier van kunt hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
Niet op de man a.u.b. :)

[ Voor 92% gewijzigd door Gonadan op 27-09-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
Gonadan schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:14:
Spiegelloos leunt vooralsnog behoorlijk op het glas van DSLR, het gaat nog jaren duren voordat het aanbod enigszins gelijkwaardig is. Het verschil zit hem dus met name in de body, en laat dat nu net een punt van persoonlijke voorkeur zijn.
In beide gevallen heb je een prachtcamera waar je nog jarenlang heel veel plezier van kunt hebben.
Precies. Ik verwacht ook dat DSLR over een paar* jaar hooguit nog een niche-ding gaat zijn. Maar een camera die vandaag capabel is, is morgen niet ineens waardeloos. Dus als een D850 vandaag is wat je nodig hebt, dan doe vooral lekker je ding ermee. Als je die een keer gaat vervangen kun je dan weer bekijken wat er op de markt is.

*Paar kan alles van 2 tot 10 ofzo betekenen :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:25
Wormaap schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:37:
[...]

Precies. Ik verwacht ook dat DSLR over een paar* jaar hooguit nog een niche-ding gaat zijn.
[/quote]

Ergens verwacht ik zelfs dat SLR langer blijven bestaan dan DSLR. Misschien een kleine nuance, filmcamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
MRIdev schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:53:
[...]

[/quote]

Ergens verwacht ik zelfs dat SLR langer blijven bestaan dan DSLR. Misschien een kleine nuance, filmcamera's.
DSLR zal denk ik ook wel blijven. Maar ik gok in een soort niche als (digitale) rangefinders. Iets voor mensen die specifiek op zoek zijn naar de eigenschappen van een camera met een spiegel. Film zal inderdaad wel relatief populair gaan blijven, voor de vintageliefhebbers :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +6 Henk 'm!
[...]

Dus de klant gaat na lang verschillende keuzes (Z7, A7RIII, D850) overwogen te hebben, inclusief eventueel zijn lenzen (24-70 en 70-200 voor Nikon F) verkopen, met de D850 naar huis. En dat vind ik een uitstekende weloverwogen keuze. De klant weet ook dat hij over een aantal jaar zijn dslr gaat inruilen voor een spiegelloze camera, maar dit was nog niet het juiste moment. Ik kan je wel vertellen dat de klant, meer dan vele andere professionele fotografen, echt baat heeft bij 2 geheugenkaartsloten.

Ik ben al jaren een verkoper en een goede verkoper luistert naar de wensen van zijn klant en probeert een passende oplossing te vinden. Natuurlijk moet je commercieel blijven denken, maar ik heb liever een tevreden klant die goede reclame maakt voor je winkel en niet alleen zelf terugkomt, maar ook zijn familie en vrienden langs stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Wormaap schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:10:
[...]

DSLR zal denk ik ook wel blijven. Maar ik gok in een soort niche als (digitale) rangefinders. Iets voor mensen die specifiek op zoek zijn naar de eigenschappen van een camera met een spiegel. Film zal inderdaad wel relatief populair gaan blijven, voor de vintageliefhebbers :P
Ik vergelijk het een beetje met de muziekdragers. Vinyl is in opmars en populair en volgens mij fotograferen met fotorolletjes ook weer. De DSLR zie ik als de CD. Goed product geweest, maar het wordt langzaam vervangen door een alternatief met meer gemak en mogelijkheiden (systeemcamera vs streamingdiensten). Het oude, nostalgische alternatief met karakter blijft.

Ik sluit me overigens aan bij de meeste mensen hierboven, fotografeer met wat jij wilt omdat je dit leuk vindt of nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Nikon heeft in 2019 1,73 miljoen camera's met verwisselbare objectieven verkocht, waarvan 280 duizend mirrorless. Olympus verkocht 330 duizend mirrorless camera's en zij stoppen ermee.

DSLR is nog niet dood.(Canon 4,16 miljoen / 940duizend mirrorless)

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
Gelukkig, kunnen we het weer over Nikon gerelateerde dingen hebben ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Shark.Bait schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:09:
Nikon heeft in 2019 1,73 miljoen camera's met verwisselbare objectieven verkocht, waarvan 280 duizend mirrorless. Olympus verkocht 330 duizend mirrorless camera's en zij stoppen ermee.

DSLR is nog niet dood.(Canon 4,16 miljoen / 940duizend mirrorless)
Merk op: de cijfers in dat artikel gaat over "shipped" camera's, niet "verkochte". Thom Hogan heeft hier een mooi artikel over:
https://www.zsystemuser.c...y-nikon-zs-have-been.html

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Ventieldopje schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:21:
Gelukkig, kunnen we het weer over Nikon gerelateerde dingen hebben ;)
:).

Er zijn weer twee vacatures, terug naar je oude nest :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cannoli
  • Niet online
De opvolgers van de Z6/Z7 zijn officieel aangekondigd en gaan niet s maar II heten. Over iets meer dan twee weken weten we meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Cannoli op 29-09-2020 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Xilantof schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:40:

Merk op: de cijfers in dat artikel gaat over "shipped" camera's, niet "verkochte". Thom Hogan heeft hier een mooi artikel over:
idd, verscheepte units en geen verkochtte.
Oe, ik wist niet dat die site bestond. Tx voor de link+site (y)

• Xilantof

Xilantof

Ik kijk wel erg uit naar de mark II versies van de Z6 en Z7.
Momenteel fotografeer ik met een D800 en Z6, en ik kijk er stiekem naar uit om ook de D800 te vervangen voor de Z7 II.

Fotonerd

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Cannoli schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:34:
De opvolgers van de Z6/Z7 zijn officieel aangekondigd en gaan niet s maar II heten. Over iets meer dan twee weken weten we meer.

[Twitter]
Als ze daadwerkelijk dual cfexpress krijgen zal de prijs ook een paar honderd euro hoger zijn. Alternatief is cfexpress + sd.
De verwachting is dat de sensoren hetzelfde blijven, maar veranderingen voornamelijk op cardslot gebied zit, een 180 graden flipbaar lcd scherm evt. een grip mogelijkheid met controls.
Wat Nikon echt gaat redden is als ze de 3D tracking op het niveau krijgen van hun DSLR's.

Nu de 'holy trinity' beschikbaar komt, en een monster van een 50/1.2, zal het voor de "pro's" een stuk interessanter worden dan tot aan deze releases.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Xilantof schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:42:
Ik kijk wel erg uit naar de mark II versies van de Z6 en Z7.
Momenteel fotografeer ik met een D800 en Z6, en ik kijk er stiekem naar uit om ook de D800 te vervangen voor de Z7 II.
Ik ben daar ook in geinteresseerd, maar ik ga dit keer wel de reviews afwachten en kijken of ik hem kan huren om die AF te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Chiron schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:01:
[...]

Als ze daadwerkelijk dual cfexpress krijgen zal de prijs ook een paar honderd euro hoger zijn. Alternatief is cfexpress + sd.
De verwachting is dat de sensoren hetzelfde blijven, maar veranderingen voornamelijk op cardslot gebied zit, een 180 graden flipbaar lcd scherm evt. een grip mogelijkheid met controls.
Wat Nikon echt gaat redden is als ze de 3D tracking op het niveau krijgen van hun DSLR's.

Nu de 'holy trinity' beschikbaar komt, en een monster van een 50/1.2, zal het voor de "pro's" een stuk interessanter worden dan tot aan deze releases.
De verwachting is ook dat ze iets duurder worden dan de Z 6 en Z 7.
Shark.Bait schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
Ik ben daar ook in geinteresseerd, maar ik ga dit keer wel de reviews afwachten en kijken of ik hem kan huren om die AF te testen.
Wederom heeft Thom Hogan hier ook wat over geschreven.
https://www.zsystemuser.c.../thoughts-on-the-iis.html
Hij vraagt zich vooral ook af of ze geen verrassing hebben om die tweede processor te benutten...

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durcie
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de video features. Nu is het wegschrijven van RAW video nog een betaalde update. Verwacht dat dit bij de Z 6II er wel standaard bij in zit. Intern 10 bit recording zou ook een mooie extra zijn.

Maar een beter framerate, grotere buffer en betere AF zou een mooi combi zijn voor sportfotografie gecombineerd met de 70-200 f2.8. En eventueel een teleconverter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 23:53

the mod man

iets van beeldmaker

Shark.Bait schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:07:
[...]
Ik ben vooral benieuwd naar de AF inderdaad. Ga een poging doen hem te lenen bij nikon, mocht de Z7 ook lenen een maand na release (ding moet eerst langs de pers/websites voor reviews)

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
durcie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:26:
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar de video features. Nu is het wegschrijven van RAW video nog een betaalde update. Verwacht dat dit bij de Z 6II er wel standaard bij in zit. Intern 10 bit recording zou ook een mooie extra zijn.
Ik zou daar geen geld op inzetten. Het is nog steeds een redelijk niche iets om te doen, en het heeft ook gewoon met licentiekosten te maken. Ik heb er indertijd voor mijn Z6 niet voor hoeven betalen omdat ik die had gekocht in een 'Essentiële videokit' maar dat is dus zeker niet standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik moet zeggen dat ik sinds de laatste firmware update naar 3.1 nauwelijks AF problemen meer heb met mijn Z6, vergeleken met de firmware die erop zat na aankoop.

Waar hij nu voornamelijk nog de mist mee in gaat is als er veel tegenlicht is, als je facial-detection gebruikt en het onderwerp als een idioot heen en weer beweegt en ronddraait, en het is ook afhankelijk van welke lenzen er op gaan en de snelheid van de focusmotor in die lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Do not install the latest Nikon Z5/Z6/Z7 firmware update

Ik zag deze waarschuwing langskomen.

https://nikonrumors.com/2...-z7-firmware-update.aspx/

https://downloadcenter.ni...m/en/download/fw/368.html

Important

An issue has been identified in firmware versions 3.10 and 3.11 in which fine-tuning values selected for AF fine-tune > Saved value are not correctly applied when pictures are taken. A fix will be made available via the Download Center as it becomes available. We apologize for any inconvenience this may cause.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Chiron schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:48:
Ik moet zeggen dat ik sinds de laatste firmware update naar 3.1 nauwelijks AF problemen meer heb met mijn Z6, vergeleken met de firmware die erop zat na aankoop.

Waar hij nu voornamelijk nog de mist mee in gaat is als er veel tegenlicht is, als je facial-detection gebruikt en het onderwerp als een idioot heen en weer beweegt en ronddraait, en het is ook afhankelijk van welke lenzen er op gaan en de snelheid van de focusmotor in die lens.
Bij mij ging hij de mist in bij low-light fotografie van dansende koppels. Ik heb afgelopen dagen een paar YT filmpjes gevonden van iemand die mij wat oplossingen heeft gegeven voor dit probleem, en zodra men weer feesten met koppels mag geven, dan ga ik die technieken eens uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Shark.Bait schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:59:
[...]

Bij mij ging hij de mist in bij low-light fotografie van dansende koppels. Ik heb afgelopen dagen een paar YT filmpjes gevonden van iemand die mij wat oplossingen heeft gegeven voor dit probleem, en zodra men weer feesten met koppels mag geven, dan ga ik die technieken eens uittesten.
Hiervoor is manual focus toch ideaal voor in combinatie met een EVF? Je hebt daar alle hulpmiddelen die je nodig hebt plus ook als het donker is kun je gewoon zien wat je doet. Het lijkt wel een beetje alsof mensen helemaal afhankelijk worden van die AF in situaties die prima zelf te doen zijn. Met sport is dit een ander verhaal, dan moet je erg snel zijn en een flink uithoudingsvermogen hebben :Y)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 44 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6